Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IDF-soldaat Gilad Shalit bijna thuis

Blijft indrukwekkend natuurlijk: dat onverwrikbare 'Bring 'm home' beleid in Israël. Daar wordt de sinds 2006 door Hamas gegijzelde soldaat Gilad Shalit via een tussenstop in Egypte eindelijk thuis verwacht. Kost best duur: 1 IDF voor bijna 1200 Pali-sjaaltjes. Maar dan heb je ook je volksheld weer thuis. Overigens maken de Hamassupporters zich gereed voor een nieuwe Shalit. Niet zo gek natuurlijk, met deze omruilkoers. Vraagje om op stuk te bijten: zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair?

Reaguursels

Inloggen

Tijdens interview Shalit voor Egyptische TV stond Hamasman achter zijn stoel, geeft even de sfeer van het interview weer.

elderofziyon.blogspot.com/2011/10/one-...

Ik heb trouwens nergens iets van Gretta Duisenberg gehoord, ook niet tijdens de de periode dat hij gevangen zat, was dat een zwijgend instemmen van haar?

JSD75 | 19-10-11 | 00:15

itsmetoo | 18-10-11 | 17:43

Klopt, een beetje slordig. Heletz en Meged zijn de olievelden, maar de Sinai hebben ze gewoon teruggegeven in ruil voor vrede met Egypte. In vergelijking met de Arabisch/Islamitische bronnen stelt het niet veel voor.

Davidson | 18-10-11 | 20:14

Als we ze eerst een beetje kapot hebben gemaakt misschien?
Als je ze nou voor vertrek 'ns een BSE-burger serveert?
Halal hè - dat spreekt!

J. van Gaal8771 | 18-10-11 | 20:02

Ik ben blij dat Galid Shalit weer thuis is!

Veel mensen zullen hier 'mixed feelings' over hebben, 1200 terroristen op vrije voeten, dat is een flinke prijs om te betalen.

oeleboele | 18-10-11 | 18:26

Antw: JA, en ik zou ze vervolgens de tyfus bombarderen.

Kakelvers | 18-10-11 | 18:08

-weggejorist-

itsmetoo | 18-10-11 | 17:43

-weggejorist-

itsmetoo | 18-10-11 | 17:37

Je moet tot ergens op kunnen schieten als Israelisch leger.
Kunnen ze weer mooi nieuwe wapens testen.

Smalhout | 18-10-11 | 16:24

"zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair"

ik wel

segfault | 18-10-11 | 15:58

@Finnig | 18-10-11 | 15:17
U gelooft ook dat Hans en Grietje en de heks echt bestonden?

polt | 18-10-11 | 15:25

Dit spreekt toch boekdelen:
"The fact that Gilad was recognized as being French from the beginning contributed greatly, I think, to keeping him alive," Sarkozy said in the southern French city of Nice.
"
www.naharnet.com/stories/en/17839-sark...

Ik ben blij dat die jongen terug is. Dat ie snel maar weer een gezonde kleur op zijn gezicht mag krijgen en snel zal herstellen.

polt | 18-10-11 | 15:25

gilad shalit zwaaide dood en verderf als soldaat, die gevangenen zijn willekeurig opgepakt. wij moeten ons opinie over israel bijstellen. tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2011-2...

Finnig | 18-10-11 | 15:17

lekker wijf | 18-10-11 | 13:03 | + 2 -
Uw wens zal weldra in vervulling gaan,sla de nrc van maandag er maar op na.

pielewaaier | 18-10-11 | 13:46

Ach zo zie je maar dat Palestijnse zelfmoord terroristen ook gewoon aan inflatie onderheven zijn.

Fopspeen | 18-10-11 | 13:24

-weggejorist-

vvt349 | 18-10-11 | 13:21

Kunnen ze die vrijgelaten Palestijnen niet gelijk weer oppakken dan?

lekker wijf | 18-10-11 | 13:03

Turrukje
De terroristen die een Israelische pizzaria hebben opgeblazen wetend dat daar Israelische burgers zaten, de terroristen die een discotheek hebben opgeblazen waar op dat moment een schoolfeest werd gehouden, zijn die minder erg dan Mohammed B? Zij hebben allemaal een eerlijk proces gehad en veroordeeld tot meermaals levenslang, wat blijkbaar nu helaas geen ruk voorstelt.
Uit je naam maak ik trouwens op dat je uit Turkije komt, als je ziet hoe ze daar met Koerden omgaan en naar het rechtssysteem kijkt dan hebben ze totaal geen recht van spreken.

H.Stiglitz | 18-10-11 | 13:01

Het is overigens begrijpelijk waarom Israeliers zoveel waarde hechten aan het leven van een Israelier en tot zoveel bereid zijn om hem vrij te krijgen.
1. 2000 jaar vervolgingen in Europa en natuurlijk met name de Holocaust zit er nog diep in bij elke Jood en zeker in Israel, meer dan ooit hechten ze daardoor waarde aan de levens van medejoden.
2. Israel is een heel klein land met relatief weinig inwoners, die al sinds de stichting onder continue bedreiging staat van vrijwel alle omringende landen, het saamhorigheidsgevoel is daardoor enorm.
3. Iedereen heeft dienstplicht en wat Shalit is overkomen is dan ook de nachtmerrie voor iedere Israelische jongen en meisje en voor iedere Israelische ouder. Ze weten allemaal dat als zij of hun kinderen het waren ze ook zouden willen dat de regering alles zou doen om ze vrij te krijgen.
Deze 3 redenen verklaren waarom Israel bereid is zo'n hoge prijs te betalen voor 1 soldaat, en waarom ze dat zo weer zou doen, al is dat hopelijk onnodig.

H.Stiglitz | 18-10-11 | 12:55

Kijk eens Cnn/euronews/BBC naar de beelden van die vrijgelaten Palestijnen, dat zijn heel wat meer dan stenengooiers. Bovendien stond Hamas erop dat de zware gevangenen met de meeste bloed aan hun handen als eerste werden vrijgelaten.
Vrienden van me zijn klasgenoten(kinderen!) kwijtgeraakt tijdens de Dolphinarium aanslag (en.wikipedia.org/wiki/Dolphinarium_mas... ), de daders, die nooit spijt hebben betuigd, lopen nu weer vrij rond.
Bovendien hebben de Palestijnen in Israelische gevangenis een goed leven, bijna net zo goed als in Nederland. Ze krijgen medische aandacht, mogen tv kijken, lezen en studeren. Er zijn zelfs Palestijnse jongeren die opzettelijk een licht misdrijf plegen in Israel zodat ze in Israelische gevangenissen opleidingen kunnen volgen om vervolgens werk te zoeken in de Palestijnse gebieden.
Shalit daarentegen heeft in 5 jaar niemand van het Rode Kruis gezien.
De volgende keer als de VN Israel weer gaat veroordelen voor 'disproportioneel gedrag' moet het eerst maar eens hier aan denken.

H.Stiglitz | 18-10-11 | 12:48

Wat? Israël heeft 1200 Palestijnen gegijzeld. Doet Amnesty daar niets aan?

Hölzenbein | 18-10-11 | 12:42

@Davidson | 18-10-11 | 12:09
Dus?

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:42

@Reinaert | 18-10-11 | 12:05
De kern van het probleem zit hem in het woordje heilig.

Wat Achmed verder doet met zijn leven, naar wie hij luistert, is een keuze.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:41

Wat een debiele vergelijking die laatste zin. Komt voort uit een behoefte van Israël fans om de situatie in Nederland te willen vergelijken met Israël Palestina terwijl het totaal niet vergelijkbaar is.
Mo Bouyeri is een moordenaar (en de reden: zijn mening bevalt mij niet), hij heeft een eerlijk proces gehad en is terecht tot levenslang veroordeeld. Dat hij weg mag rotten.
Dit zijn echter mensen die geen eerlijk proces hebben gehad , als ze er al een hebben gehad. En in totaal andere omstandigheden hebben gehandeld.

Turrukje | 18-10-11 | 12:40

Als je meer dan 1000 mensen inruilt voor één je eigen soort, zegt ook iets over het respect en waarde die je aan de ander toekent.

PisFinger | 18-10-11 | 12:40

"zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair?"
Antwoord is nee.
Wij ruilen alleen het materieel waarmee we onze militair dan komen ophalen.

Herr Knäckebröd | 18-10-11 | 12:35

Wat een verschil met Nederland, waar de onderdanen vlot worden uitgeleverd aan andere naties, ook als een natie niet aan Nederland uitlevert. Kruip, kruip. Nederlandse politici zijn net weekdieren.

Het CDA | 18-10-11 | 12:31

Zeer domme én immorele actie van de Israeli's. Jammer jammer.

sitzkrieg | 18-10-11 | 12:24

@Korreltje Zout | 18-10-11 | 12:15 Prachtige vergelijking..... en heel pijnlijk. Behalve natuurlijk voor Cornelisse.

vraagstaart | 18-10-11 | 12:22

@Davidson | 18-10-11 | 12:15
Ze doen inderdaad weinig onder voor mieren.

Bakito | 18-10-11 | 12:17

Hier is het precies andersom.
Hier zijn 71.066 Goudenaren ingeruild tegen c. 30 mocro straatterroristen.

Korreltje Zout | 18-10-11 | 12:15

Bakito | 18-10-11 | 12:01 |

Ze doen het anders toch niet slecht op die droge vlakte, en dat zonder grondstoffen... Kennis is een bitch in de ogen van totalitaire ideoligie aanhangers.

Davidson | 18-10-11 | 12:15

Nou, dan nog maar eentje die ik net kreeg van Merlot, ook "ernstig" on topic:

"The Saudi Arabian ambassador to the US and Barak Obama were having lunch at the White House. The ambassador wanted to know something

"I am a great fan of your Star Trek, " he said " but there is one thing I am quite curious about. The ships crew has a Vulcan, a Russian a Japanese, a Scot and a black girl. Yet there are no Arabs. Why is this?"

Obama laughed and replied "that's because it's set in the future !"

vraagstaart | 18-10-11 | 12:13

-weggejorist-

neussnot | 18-10-11 | 12:11

Komt dat even goed uit, dat Israël zoveel gevangenen in kas heeft.

Detlev Tarnowitz | 18-10-11 | 12:11

@Bakito | 18-10-11 | 12:06
In zo'n complexe situatie kun je dus geen hoofdschuldige aanwijzen.

rara | 18-10-11 | 12:10

israel kon deze deal jaren geleden al maken.
de enige vraag is... waarom nu?

En die vraag is simpel te beantwoorden:
Fatah werd veel te invloedrijk, met die aanvraag tot Palestijnse erkenning in de VN, dus nu moet Hamas een groot succes krijgen om dat weer recht te trekken.
Hamas is tegen die Palestijnse erkenning en zal nu weer veel meer invloed opeisen, zodat die erkenning er niet komt.

Met vijanden als de Palestijnen heb je nauwelijks meer vrienden nodig... zo simpel uit elkaar te spelen.
Slimme actie volgens mij van Israel.

O ja, let de komende tijd op de naam Barghouti..
Briljante actie om hem vrij te laten. Daar gaan zowel Hamas als Fatah veel last van ondervinden.

mubaffi | 18-10-11 | 12:10

Shalome | 18-10-11 | 12:00 |
Uw naam doet eigenwijsheid vermoeden.
First we lost Medina than we lost New York.
tussen haakjes,(na Top die Kop ben ik er meestal uit)

Ratzing. | 18-10-11 | 12:10

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:02 |

Joost mag inderdaad wel wat meer weten. Er wonen en werken, dus leven, gewoon Arabieren (lees:Palestijnen) in Israël, en die worden niet gelyncht of als minderwaardig gezien want die hebben rechten in een democratie.

Davidson | 18-10-11 | 12:09

nrc 17 oktober;
''Palestijnse gevangenen zijn zo weer aangevuld'',waarin Jan Wijenberg,oud-ambassadeur in o.a.Saoedi-Arabië en Jemen informatie geeft over de hoeveelheid en manier waarop Israel met de Palestijnse gevangenen omgaat.
Als je de beschaving van een land hieraan moet gaan meten,kun je maar beter een lange meetlat meenemen.

pielewaaier | 18-10-11 | 12:08

@rara | 18-10-11 | 12:00
Er zijn bovendien altijd partijen die in economisch opzicht garen spinnen bij gewapende conflicten. Verkoopprijzen stijgen namelijk in oorlogssituaties.

Bakito | 18-10-11 | 12:06

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:02

Achmed-met-de-Fez wil echt wel gewoon gelukkig leven hoor.

Maar Achmed wordt opgestookt door lieden die Achmed wijsmaken dat 'ie een véél mooier leven kan krijgen door bijvoorbeeld met stenen te gaan gooien. Da's de kern van het probleem.

Reinaert | 18-10-11 | 12:05

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:47 |
of jaren bij de vijand in de kelder...!

irma zonderboezem | 18-10-11 | 12:04

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:00
Het gaat ze derhalve ook niet om gods waarheid, heilige boeken en bijdehante profeten. Een waardeloos lapje grond. Hoe triviaal.

Bakito | 18-10-11 | 12:04

@Ratzing. | 18-10-11 | 11:58
Vreedzaam samengaan, dat wil daar niemand. Dat is juist het probleem. Maar ik zou zeggen vertel het ze en regel het maar! Maak je een heleboel mensen hier blij mee!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:02

@Shalome | 18-10-11 | 11:55

De situatie wordt met name in stand gehouden door de grote (lees: rijke) landen in de regio. Een land als Jordanië zou liever vandaag dan morgen van z'n Palestijnse visite verlost zijn.

Al was het maar omdat die visite nodeloos zwaar op de begroting drukt en men door de vigerende situatie ook nog eens een naar verhouding gigantisch staand leger moet onderhouden, 'just in case'.

Reinaert | 18-10-11 | 12:01

@Davidson | 18-10-11 | 11:57
Niettemin vraag ik me vaak af waarom al die fanatiekelingen perse op die dorre rotsbodems willen wonen, i.p.v. bijvoorbeeld in vruchtbare bosgebieden van Zweden of Canada. Eigenlijk zijn het allemaal idioten.

Bakito | 18-10-11 | 12:01

Ratzing. | 18-10-11 | 11:58


Een schande voor de geschiedenis?
LOL
Nou, dan val je vast in katzwijm als je over de Arabische veroveringstochten leest.

Shalome | 18-10-11 | 12:00

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:56 | + 0 -
Door Hamas bevorderd zeker wegens goed gedrag.

pielewaaier | 18-10-11 | 12:00

@Bakito | 18-10-11 | 11:37
'Twee kijven, twee schuld', zei mijn grootmoeder al. En dat is de kern van alle problemen: beide partijen houden vast aan hun eigen (on)gelijk, zonder gezamenlijk te zoeken naar een oplossing.

rara | 18-10-11 | 12:00

@Bakito | 18-10-11 | 11:55
Nou, als ik het goed heb begrepen is dat altijd al het probleem geweest, de Palestijnen willen ook alleen maar Israël als land omdat zij ook denken dat hun sprookje daar is geboren.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 12:00

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:43 |
Op de geschiedenis dan maar, de rücksichtslose wijze waarop het ´uitverkoren volk´ zich Palestina heeft toegeëigend om er het getto van te bouwen waar ze nu in leven(?)is een schande voor en van de geschiedenis.
Dat houdt geen stand.Terecht.Ze kunnen daar vreedzaam samengaan of ten onder.

Ratzing. | 18-10-11 | 11:58

@Bakito | 18-10-11 | 11:37 |

Dat klopt, maar de Palestijnen hebben in geo-politiek opzicht weinig te betekenen en bieden... Alleen door werkelijk te geloven dat Israël een risicofactor is voor de stabiliteit van de regio, zou de steun voor nog steeds enige democratie in deze regio weg kunnen vallen. Dat proces is nu wereldwijd al gaande. Terwijl de Arabische wereld zichzelf in brand heeft gezet. Dat er nu nog steeds allerlei mensen, vast met goede bedoelingen, continu over dit conflict praten en het beschouwen als een probleem voor de regio. Geeft wel aan dat men of de ogen sluit voor andere misstanden die compleet los staan van deze materie -maar helaas niet los kunnen worden gezien van de huidige situatie van de Palestijnse bevolking, of gewoon de feiten niet onder ogen willen zien. Haat is nooit het antwoord, en dat zou die dwaze ultra-orthodoxe gemeenschap ook eens moeten gaan beseffen.

Davidson | 18-10-11 | 11:57

hahaha... Op de else4-site:
---------------------------------

Palestijnse vrouwen weigeren terugkeer naar Gaza
dinsdag 18 oktober 2011 10:07

Twee Palestijnse vrouwen die door Israël worden vrijgelaten in het kader van de ruil voor militair Gilad Shalit, hebben de vrijlating geweigerd. De vrouwen willen niet terug naar de Gazastrook.

Shalome | 18-10-11 | 11:57

@pielewaaier | 18-10-11 | 11:51
Vijf jaar gevangenschap verandert een Marokkaan nog in de nieuwe Hans Brinker. Wist je dat jij sinds hij gevangen zit al twee keer is gepromoveerd? Hij is nu sergeant-majoor ipv korperaal!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:56

Lekker belangrijk nieuws dit,... who gives a fuck!

sparkler_dynamo | 18-10-11 | 11:56

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:51
De opvatting binnen christelijke kringen na WOII kwam er op neer dat, als de joden zouden terugkeren naar Israël, de terugkomst van de Messias wellicht een feit zou worden.

Ruim een halve eeuw ellende dus voor miljoenen, veroorzaakt door het geloof in sprookjes.

Bakito | 18-10-11 | 11:55

Reinaert | 18-10-11 | 11:51


De explosieve situatie wordt moedwillig in stand gehouden, dat is eigenlijk mijn punt. Als de Sahrawi in Marokko zich net zo zouden opstellen als de Palestijnen, hadden we daar ook een explosieve situatie. En zo zijn er wel meer crisisgebieden in de wereld.
Niettemin, als het Arabieren betreft is het écht crisis en die maken het crisis voor de rest vd wereld - daarin nemen zij een unieke positie in.

Shalome | 18-10-11 | 11:55

@Traxor | 18-10-11 | 11:29
Dan onderschat jij het belang van loyale militairen in tijd van oorlog.

rara | 18-10-11 | 11:52

Maar wat ziet Gilad eruit, poor sod. Hij lijkt wel een Holocaust-survivor.

Shalome | 18-10-11 | 11:52

@Shalome | 18-10-11 | 11:46

De geschiedenis vind ik eigenlijk minder relevant, ik kijk liever naar het heden en - nog belangrijker - de toekomst. Dat niemand de Palestijnen graag over de vloer heeft staat als een paal boven water, aan de andere kant kunnen diezelfde Palestijnen ook al zouden ze willen geen kant op. Dat wringt.

Linksom of rechtsom zal er toch ooit een oplossing voor dit probleem moeten komen, tenzij we voor eeuwig en altijd met een hoogst explosieve regio opgescheept willen blijven. Al zijn er natuurlijk ook lieden die er garen bij spinnen wanneer de boel permanent op springen staat. Dat ook nog eens.

Reinaert | 18-10-11 | 11:51

Hoezo ''volksheld''... een puber die op 19-jarige leeftijd zich gevangen laat nemen?.. Het lijkt een aardige en lieve jongen.... maar een volksheld?

pielewaaier | 18-10-11 | 11:51

En nu de kolonisten goed bewapen en los laten gaan.

poli | 18-10-11 | 11:51

@Bakito | 18-10-11 | 11:47
Nou ja, of de koopmansgeest is niet zo groot als jij denkt.
Nederland heeft zichzelf natuurlijk een band aangepraat met Israël door de tweede wereldoorlog, dus de loyaliteit is natuurlijk wel begrijpelijk. En dan helpt een beetje wederzijds smeren met geld natuurlijk wel mee om het in stand te houden.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:51

Dom van Israel, er is geen betere motivatie om het vooral weer te doen. Dan nog de Israelische levens die het gaat kosten als ze weer aanslagen gaan plegen. Nooit onderhandelen met terroristen.

Doomsday | 18-10-11 | 11:49

@BeunDeHaas | 18-10-11 | 11:27
Nee hoor. Nederland zou doen wat de Amerikanen op dat moment het beste uitkomt. Dus dat kan alle kanten op.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:49

@Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:45
Inderdaad. Daarom is de onvoorwaardelijke steun van al die Nederlandse regeringen voor Israël zo curieus.

Bakito | 18-10-11 | 11:47

@MrTitanski | 18-10-11 | 11:31
1 jaar cel vs 2 jaar dienstplicht... Er is bijna wat voor te zeggen ;-)

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:47

Reinaert | 18-10-11 | 11:36


Er zijn zo vaak mensen gevlucht/verjaagd die zich elders hebben gevestigd - geschiedenisboeken staan er bol van. Het Palestijnenprobleem is gecreëerd door de Arabieren die Palestijnse vluchtelingen bulldozeren, discrimineren, geen burgerrechten verlenen en de grond intrappen. Zoals een Libanees me ooit vertelde: "Nobody wants them - they're troublemakers." De enige hoop van deze Riffijnen in de levant is Israel, maar de joden staan er natuurlijk niet om te springen om temidden van bloeddorstige vechtjassen te leven. :-/

Shalome | 18-10-11 | 11:46

@Bakito | 18-10-11 | 11:24
Tegen de tijd dat die olievelden opdrogen hebben we wel een vervangende grondstof gevonden. Een échte koopmansgeest kiest trouwens geen partij.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:45

@Ratzing. | 18-10-11 | 11:24
Is dat dan gebaseerd op de naam of de geschiedenis? Want asl de naam het probleem is kunnen we dat zo veranderen hoor!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:43

@vraagstaart | 18-10-11 | 11:39

Die discussie komt vanzelf wel weer aangewaaid. Het Midden-Oosten is toch met de regelmaat van de klok goed voor de nodige topics.

En met de naweeën van de Arabische 'lente' in het vooruitzicht (verkiezingen en andere ongein) kunnen we onze borst natmaken vermoed ik zo maar eens.

Reinaert | 18-10-11 | 11:43

@Blauwe reiger | 18-10-11 | 11:23
Daar dacht ik ook al aan! Zou niet stom zijn.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:42

@doenormaal! | 18-10-11 | 11:28
lol

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:41

@Reinaert | 18-10-11 | 11:36 O, dat laatste is zèker het geval.

Maar ik vrees dat we met een discussie over dàt onderwerp elkaar richting de 1000+ comments gaan duwen. Inclusief de kwalijke rol van Balfour, Lloyd George, Rothschild (ja, die weer) en de mufti van Jeruzalem.

Dus ik pas - voorlopig.

vraagstaart | 18-10-11 | 11:39

Er zijn zelfs 'experts' die beweren dat Israël en het gehele conflict het grootste probleem is voor de 'vrede' in het Midden-Oosten... en dat gewoon met droge ogen. Een gebied dat net zo groot is als El Salvador zonder enige grondstoffen.

Davidson | 18-10-11 | 11:39

Opluchting: 1.000 strijders erbij om de bezetter te verjagen!

peterzelf | 18-10-11 | 11:39

@Boz | 18-10-11 | 11:28
Ja, leuk en aardig. Maar word daar al sinds de oprichting van de staat Israël al gezocht naar een oplossing; elke zittende Amerikaanse president heeft er geloof ik wel een 'summit'aan geweid. Iedereen wil dolgraag een oplossing, behalve de Israeli's en de Palesteinen zelf. Simpel omdat ze allemaal geen water bij de wijn willen doen.

Maar ik ben blij dat jij dit gaat oplossen door hier de toon in de discussie te veranderen, dat zullen ze zeker merken daar in de Gazastrook!

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:39

Terrorisme kun je beteugelen en de figuren die vrijgelaten zijn kan je ook weer oppakken. Je laat geen eigen mensen achter bij de vijand. Goed principe.

dubbert | 18-10-11 | 11:37

@Davidson | 18-10-11 | 11:33
Het is ook in het belang van Israël zelf dat het tot andere inzichten komt. De onvoorwaardelijke steun van het westen houdt een keer op. In de geopolitiek bestaan er namelijk geen vriendschappen, enkel belangen.

Bakito | 18-10-11 | 11:37

@vraagstaart | 18-10-11 | 11:34

Da's ook wel weer een beetje kort door de bocht. Jordanië herbergt inderdaad gigantische aantallen - al dan niet gevluchte - Palestijnen maar dat maakt het natuurlijk nog niet tot een Palestijnse staat.

Zeker niet tot de Palestijnse staat die PLO en Hamas voor ogen hebben.

Reinaert | 18-10-11 | 11:36

Ik persoonlijk zou Bouyeri pas los laten als de rest van z'n vrienden het Europese continent verlaten heeft!

deraderendraaien | 18-10-11 | 11:36

Boz | 18-10-11 | 11:19 | + 0 -
U kent GS toch al een tijdje ?

Boz | 18-10-11 | 11:28 | + 0 -
Ach, wat schattig toch.

Rammstein | 18-10-11 | 11:36

maar als wij joran terugnemen, kunnen we dan 1200 latijns-amerikaanse drugsfiguren, zakkenrollers, vrouwenhandelaren etc. terugsturen? graag zelf. grote stempel in het paspoort, vingerafdrukjes bij de marechaussee en de rest van schengen inleveren en gaan met die banaan. joran verbannen we naar rottumerplaat.

minimá-armezusvan.. | 18-10-11 | 11:35

Davidson | 18-10-11 | 11:30
...
eenzijdige reactie..

klaretaalzeewolde | 18-10-11 | 11:35

@Ratzing. | 18-10-11 | 11:24 Die Palestijnse staat is er al lang. Jordanië, heet het.

vraagstaart | 18-10-11 | 11:34

Ik zie dat het missionaris werk van 'Israëlcriticus' von der Dunk zijn vruchten begint af te werpen...

Davidson | 18-10-11 | 11:33

zeauuu Stijlloos | 18-10-11 | 11:09
...
misschien dat de top in israel beseft dat het geen terroristen zijn, maar vrijheidstrijders.....

klaretaalzeewolde | 18-10-11 | 11:33

Franstalig filmpje altijd -1!

Keaning_Radboud | 18-10-11 | 11:33

Wat een domme vergelijking. Israel laat nooit mensen vrij die verantwoordelijk zijn voor het verspillen van Joods bloed. Allemaal Palestijnen die zonder vorm van proces in de bak gegooid worden en met volledige willekeur worden vrijgelaten of nog langer vastgezet. Hun eigen Guantanamo bay.

Uhh | 18-10-11 | 11:32

Dus een militair is nog niet in waarde gedaald?

Aart Z. | 18-10-11 | 11:32

Van die 1200 zijn er 3 volgens internationale normen terrorist en zit de rest al jaren weg te rotten wegens steentjes gooien als wisselgeld voor dit soort evenementen. Maar goed 1:3 is nog steeds markant.

GormSuil | 18-10-11 | 11:32

irma zonderboezem | 18-10-11 | 11:26 | + 0 -

Israel heeft dienstplicht. Ze moeten wel.
Ken een jongen die geweigerd heeft, als ik het me goed herinner is hij 1jaar de bak in geweest.... eigen keuze I guess!

MrTitanski | 18-10-11 | 11:31

Het gaat niet over het wel of niet steunen van een partij... Niemand zou terrorisme moeten steunen ten bate van een of ander sprookje dat realiteit is geworden in de wereldwijd selectief verontwaardigde groep der goedzakken. Palestijnen zijn helaas nog steeds niet uit op vrede. Wie jaarlijks zijn martelaren eert, schoolboeken vol haat propagandeert en er handvesten op na houdt die de vernietiging van Israel en één enkele Palestijnse staat voor ogen heeft... Tja, zijn die uit op vrede. Israel geeft meer om leven dan de Palestijnen, vandaar deze deal.

Davidson | 18-10-11 | 11:30

@Ratzing. | 18-10-11 | 11:24
Ja en Limburg voor de Maastrichtenaren.

irriducibili79 | 18-10-11 | 11:29

@ rara | 18-10-11 | 11:22

Dat zeker, ja. Daar had ik nog niet aangedacht. Maar als dat het enige is vind ik het een dure koop.

Traxor | 18-10-11 | 11:29

@vraagstaart | 18-10-11 | 11:18
Likud Journalist leaves and the following morning.... "A kid was attacked and WE saved his life."

Itastijl | 18-10-11 | 11:29

@ Vraagje om op stuk te bijten: zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair?
Op die vraag moet mevr.von Amsberg, haar kabinet en haar Reed v Staete zich maar stukstansen die hebben tenslotte belang bij de wapenindustrie en overige questies van hoogstaand moralistisch belang.

Ratzing. | 18-10-11 | 11:28

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:22 |

Mjah... maar ik denk als beide partijen wat meer begrip voor elkaar zouden hebben moet dat toch beginnen met wat meer luisteren naar elkaars situatie.

Boz | 18-10-11 | 11:28

wat @XelaGBS | 18-10-11 | 11:24 | + 0 -
zegt.
de wereld van verschil zit 'm in het feit dat die Israëliërs dienstplicht hebben. Als het een vrijwillige beroepssoldaat was dan is het iemand die zelf de afweging risico's vs. gratisgeld heeft gemaakt. (ookal zou zoiemand best 1 op 1 geruild mogen worden wmb)

two ball cane | 18-10-11 | 11:28

Israel komt er met een koopje vanaf. De sjaggeraars. 1 Israeli is veel meer waard dan 1200 Arabirische bommeldingen.

Hanxie | 18-10-11 | 11:28

@doenormaal! | 18-10-11 | 11:23
Sorry. Ik ben nog niet wakker. Begreep er niks van. Excuses.

doenormaal! | 18-10-11 | 11:28

goeie zaak en wij moeten nu dit voorbeeld volgen en 1000 finnen met alleen hun finse paspoort naar een land van hun keuze=mroc vrij moeten laten aldaar en dat voor al die nederlandse garnalen die ze zo goed pellen zonder er in te spugen

Slurfje | 18-10-11 | 11:28

Jammer dat Israël geen cultuur van zelfmoordsoldaten kent. Dat was in dit geval te prefereren geweest. Nu lopen er weer allemaal mensen met bloed aan hun handen los rond, en kan het spel weer op de wagen.

Ja nee, geen mening | 18-10-11 | 11:27

"Vraagje om op stuk te bijten: zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair?"

Ja. Dat zou Nederland direct doen. Zonder te twijfelen of af te wegen.

BeunDeHaas | 18-10-11 | 11:27

Die 1200 misdadigers kosten in het gevang alleen maar geld. Nu heeft Israel weer ruimte om nieuwe terroristen gevangen te nemen.

AlfredvonSchlieffen | 18-10-11 | 11:27

Als je (zeker daar) in het leger zit dan kan dit dus gebeuren met je. Ik snap dat het leger veel doet om je terug te krijgen maar in mijn ogen gaat dit ruilbeleid te ver.

irma zonderboezem | 18-10-11 | 11:26

Kunnen net zo goed honderden Palestijnen zijn die weigerden hun land op te geven aan joodse kolonisten. We kunnen regelmatig genoeg lezen wat voor fratsen die extreme-reli-idioten uithalen en het zijn niet allemaal raketschieters.

MrTitanski | 18-10-11 | 11:25

Ik ben meer voor de harde actie bevrijdingen waarbij de gijzelnemers het leven laten, dan dit soort ruilacties.

Koud flesje Alfa | 18-10-11 | 11:25

@vraagstaart | 18-10-11 | 11:18
ROFLOL! Die zag ik niet aankomen. Die past trouwens ook in een aangepaste versie in het vorige topic.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:25

@vraagstaart | 18-10-11 | 11:18
LOL

necrosis | 18-10-11 | 11:25

Die 1200 zijn allemaal terroristen en moordenaars? Geloof er niks van. Zou me niet verbazen als de gemiddelde militair meer op zijn kerfstok heeft dan 10 van die stenengooiers bij elkaar. Blijft gissen natuurlijk, weet stiekem net als de rest hier niet waar ik over praat. Overigens logisch dat Israël ten koste van wat dan ook die soldaat terug haalt. De gemiddelde Israëliër zit nu al niet te wachten op militaire dienst en met uitzicht op gevangenschap zal dat alleen maar minder worden.

XelaGBS | 18-10-11 | 11:24

Overigens liet Tegenlicht gisteravond op magnifieke wijze zien hoe absurd de eenzijdige stellingname in het Israël-Palestina-conflict is. Gebaseerd op WOII-sentimenten en aangejaagd door enge christelijke sektes.

In de toekomst zal de Hollandse koopmansgeest wellicht voor de tegenpartij kiezen, wanneer de olievelden opdrogen.

Bakito | 18-10-11 | 11:24

Misschien kunnen ´ze´ Israël zelf eens uitruilen.
Palestina voor de Palestijnen.Dan meteen maar Tibet voor de Tibetanen en Ireland for the Irish.
Lekker rustig in de regio.

Ratzing. | 18-10-11 | 11:24

Die 1200 zijn toch wel gechipt door de Israeli's?

Blauwe reiger | 18-10-11 | 11:23

Een Israélische soldaat vergelijken met terroristen als Mo Bouyeri + kornuiten gaat wel erg mank he!

doenormaal! | 18-10-11 | 11:23

@vetkleppert | 18-10-11 | 11:20

Ik mot je zeggen dat Harry en Gretta de laatste tijd toch behoorlijk stil zijn. En van die stilte kan ik echt genieten, die kan me niet lang genoeg duren!

Maar ja, er zal ooit wel weer iets gebeuren waardoor ze onder hun respectieve stenen vandaan zullen kruipen. Zo gaat dat in de wereld.

Reinaert | 18-10-11 | 11:23

vraagstaart | 18-10-11 | 11:07
En zo is het.

Creaguurder | 18-10-11 | 11:23

Nou komt er vast weer een Israel vs. Palestina uitzendinkje van P&W vanavond. Hopelijk ook gasten die zo tekeer gaan.

kloodtzaq | 18-10-11 | 11:23


@Boz | 18-10-11 | 11:16
Nou, er zit een linkje bij van de palesteinen die aan het feestvieren zijn dat de eerste 447 van de gevangenen terugkomen, en ze roepen allemaal: we willen nog een Shalit. Dus wat wil je nog meer weten van de andere kant? Lijkt mij dat alles daarmee wel is gezegd.

Joost Maghetweten | 18-10-11 | 11:22

@Traxor | 18-10-11 | 11:20
Israel koopt met deze actie de loyaliteit van haar eigen militairen.

rara | 18-10-11 | 11:22

Vraagje om op stuk te bijten: zou Nederland Mo Bouyeri + kornuiten vrijlaten in ruil voor een gegijzelde militair?
-
Antwoord om over na te denken:
Ja! Allemaal!
(Inclusief ca 2,5 miljoen schadevergoeding, excuses én oneervol ontslag voor de militair voor het beledigen van de islam.)

Ahasveros | 18-10-11 | 11:21

Een gedeelte van de vrijgelaten terroristen wordt naar Turkije uitgezet omdat ze zo bang zijn dat ze aanslagen gaan plegen.

irriducibili79 | 18-10-11 | 11:21

Ik keek er van op dat die soldaat na vijf jaar bij Hamas uberhaupt nog leeft. Maar 1200 Palestijnen voor 1 soldaat? Daar moet meer achter zitten. Die 1200 zullen vast niet allemaal gepakt zijn voor parkeerovertredingen dus Israel moet wel heel erg goed weten wat ze doen. Charme offensief, misschien?

Traxor | 18-10-11 | 11:20

@Reinaert | 18-10-11 | 11:16
Dat gekrakeel is er toch wel. Voor de Harries en de Gretta's is het nooit goed.

vetkleppert | 18-10-11 | 11:20

@ Rammstein | 18-10-11 | 11:17

Hoezo ? Kiest Geenstijl partij dan ?

Boz | 18-10-11 | 11:19

@Polletje Piekhaar | 18-10-11 | 11:06
Ze is gewoon de puppetmaster. De regeringspartijen zwichten onder haar druk. Want stomme ideeen uitvoeren doen ze niet...

Itastijl | 18-10-11 | 11:19

@Bakito | 18-10-11 | 11:17
Of onschuldig...

rara | 18-10-11 | 11:18

tisseenschande | 18-10-11 | 11:12 | + 0 -
Onschuldige mensen opblazen?

zeefert | 18-10-11 | 11:18

Alvast een voorproefje van de onbevooroordeelde berichtgeving die ons te wachten staat vanavond:

An Israeli is on vacation and is visiting a zoo in England when he sees a little girl leaning into the lion's cage.

Suddenly, the lion grabs her by the cuff of her jacket and tries to pull her inside his cage, right under the eyes of her screaming parents.

The Israeli runs to the cage and hits the lion square on the nose with a powerful punch.

Whimpering from the pain the lion jumps back letting go of the girl, and the Israeli brings her to her terrified parents, who thank him profusely.

A reporter has watched the whole event. The reporter says to the Israeli:

'Sir, this was the most gallant and brave thing I've ever seen a man do in my lifetime.'

The Israeli replies, 'Why, it was nothing, really. The lion was behind bars. I just saw this little girl in danger and acted as I felt right.'

The reporter says, 'Well, I'll make sure this doesn't go unnoticed. I'm a journalist, and tomorrow's paper will have this story on the front page.'

'So, what do you do for a living and what political affiliation do you have?'

The Israeli replies, "I serve in the Israeli army and I vote for the Likud."

The journalist leaves.

The following morning the Israeli buys the paper to see news of his actions, and reads, on the front page:

"RIGHT-WING ISRAELI ASSAULTS AFRICAN IMMIGRANT AND STEALS HIS LUNCH."

vraagstaart | 18-10-11 | 11:18

Ik ben dan wel weer voor het vastzetten van 1000 onschuldige mensen, mits daar één dichtende Palestein tussen zit.

JaapStar | 18-10-11 | 11:18

Boz | 18-10-11 | 11:16 | + 0 -
Heeft u internet ?

Rammstein | 18-10-11 | 11:17

Lekker ding. Genoeg tijd gehad om te lijnen zo te zien.

Expert Homo | 18-10-11 | 11:17

Goed nieuws ook voor de Palestijnen. Lijkt me sterk dat die 1000 gevangenen allemaal schuldig zijn.

Bakito | 18-10-11 | 11:17

@ Rammstein | 18-10-11 | 11:13

Ik kies geen partij, maar voor een mening wil ik graag wat meer informatie over beide zijden. Dat mis ik wel eens in de media.

Boz | 18-10-11 | 11:16

@vetkleppert | 18-10-11 | 11:15

Dat zou een kleine moeite zijn geweest maar weer een hoop internationaal gekrakeel hebben opgeleverd. Harry en Gretta weer de straat op, VN in spoedvergadering bijeen, Driss van Agt schuimbekkend bij P&W, van die dingen.

Dat moeten we gewoon allemaal niet willen.

Reinaert | 18-10-11 | 11:16

Het werd al een goeie KPN-deal genoemd. goo.gl/lKB2B

aherzenberger | 18-10-11 | 11:15

Ik had het voor de hand liggender gevonden om het om te draaien. Als onze kerel niet onmiddellijk terugkomt, zijn jullie er 1000 kwijt.

vetkleppert | 18-10-11 | 11:15

Dit kan in Nederland niet gebeuren want hier worden terroristen al binnen een week vrijgelaten met een schadevergoeding en jaar voorraad aan thee.

Idontgiveafunk | 18-10-11 | 11:13

Boz | 18-10-11 | 11:08 | + 3 -
Care to elaborate ?

Rammstein | 18-10-11 | 11:13

"onverwrikbare"
Wat is dat?

Den Meester | 18-10-11 | 11:13

@tisseenschande | 18-10-11 | 11:12

Dat hebben ze toch allang gedaan? En wat doet Nederland? Niets.

Reinaert | 18-10-11 | 11:13

Brusselmans | 18-10-11 | 11:05
Breng ze nou niet op ideeën .....

Rammstein | 18-10-11 | 11:12

En wat zouden Nederlanders doen als de Finnen plotsklaps de randstad bezetten en in de rest van het land nederzettingen bouwen?

tisseenschande | 18-10-11 | 11:12

Hier is hij nu live,
is.gd/qOAZUP

irriducibili79 | 18-10-11 | 11:11

Ik hoop dat Nederland geen 1200 terroristen vrij zou laten voor 1 gegijzelde soldaat. Op die manier weet je zeker dat ze er binnen een week nog 10 extra gijzelen.

Requiescat in pace | 18-10-11 | 11:10

1027 Hamas terroristen ruilen voor 1 jongen is gewoon heel dom.

irriducibili79 | 18-10-11 | 11:10

Hoe erg ik onze soldaten ook steun, mag ik hopen van niet. Terreur moet je niet belonen. De regel 'niet onderhandelen met terroristen' is er ook alleen maar omdat terreur pas iets oplevert als je er als fatsoenlijk persoon aan toegeeft. Geef ze een vinger en ze nemen je hand.

EddieC | 18-10-11 | 11:10

@Boz | 18-10-11 | 11:08

Eenzijdig? 1200 tegen 1. Noem dat maar eens eenzijdig.

Dat de wisselkoers niet best is nemen we dan maar voor lief.

Reinaert | 18-10-11 | 11:09

De koers van Palestijnen is flink gekelderd. Wanneer gaat het IMF ingrijpen door bijvoorbeeld een noodfonds op te richten?

rara | 18-10-11 | 11:09

1200 (potentiële) terroristen ruilen tegen één soldaat, ik had het denk ik niet gedaan. Wie weet plegen een paar vrijgelaten pali's een aanslag ben je meer burgers kwijt.

BlackDeathMetal | 18-10-11 | 11:09

Niet echt een vraag om je stuk op te bijten voor mij. Snap uberhaupt niet hoe ze 1200 criminelen vrij kunnen laten, ze zetten (in verhouding) gewoon een gevangenispoort open. Weet iemand hoe ze deze ruil kunnen rechtvaardigen? Zouden deze gevangenen toch al binnen afzienbare tijd vrijkomen o.i.d.? Anders begrijp ik het echt niet.

zeauuu Stijlloos | 18-10-11 | 11:09

Gilad Shalit is er blij mee...

_- ViXXeN -_ | 18-10-11 | 11:08

Eenzijdig nieuws.

Boz | 18-10-11 | 11:08

Blijft lastig natuurlijk. Dit moedigt Hamas aan om meer militairen te ontvoeren. Maar aan de andere kant: je kunt zo'n soldaat ook niet laten stikken.

Lambertus Lamstraal | 18-10-11 | 11:08

Jolande Sap zou zeggen "doe er maar een bodybag omheen en stuur maar retour".

Want zo veel geeft Jolande om 'onze' jongens (m/v). Goed om te zien dat men daar elders in de wereld toch nog een beetje anders over denkt.

Reinaert | 18-10-11 | 11:07

Eindelijk vrij :), nu nog de openlucht gevangenis.

Jaimy Fox | 18-10-11 | 11:07

1 op 1000 lijkt me op zich een hele redelijke koers, in termen van menselijke waarde.

*bukt voor Commissie Gelijke Behandeling*

vraagstaart | 18-10-11 | 11:07

Vast wel.Vraag maar aan Jolanda(Sap)

Polletje Piekhaar | 18-10-11 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken