Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dennis Ritchie gestopt met programmeren

dennisritchierip.jpgIedereen die vandaag een computer gebruikt rouwbandjes om. Dennis Ritchie is kassiewijle. Deze computerpionier ontwierp de programmeertaal C (moeder van C++, Objective-C, Java en C#) en stond aan de wieg van UNIX. In principe betekent dit dat er geen apparaat ter wereld is waar software in voorkomt, die niet door Dennis Ritchie is aangeraakt. Steve Jobs staat tot Dennis Ritchie als Jezus staat tot God. Niets meer dan een product van. Dennis Ritchie had meer invloed op de manier waarop wij met computers omgaan dan Steve Jobs ooit over mag dromen. Onze eigen Joris, met as op zijn hoofd: "Hij heeft fucking C uitgevonden. Elke programmeertaal sindsdien is daar op voortgeborduurd. Het grootste deel van de programma's die je vandaag gebruikt, zijn geschreven in C++ (++ is een programmeurs truukje om +1 te doen, dus is voortzetting van C), niet in de laatste plaats je browser. Verder heeft hij druk meegewerkt aan UNIX. Basically het voorbeeld van alle besturingssystemen die vandaag de dag gebruikt worden. Al kwam Microsoft daar pas in het afgelopen decennium achter, en lopen ze nog steeds achter de feiten aan. Zonder deze meneer was Steve Jobs gewoon een autoverkoper geworden!" Over God gesproken, Dennis schreef ook een Bijbel: The C Programming Language. De basis waarop de meeste programmeurs in de jaren '80 en '90 van start zijn gegaan en waar nog steeds mee gewerkt wordt. De wereld rouwt, maar niemand die bloemen legt bij zijn computer. Fuck it, wij zijn een kaarsje programmeren in UNIX. /* For Dennis Ritchie */ #include <stdio.h> main () { printf("Goodbye world.\n"); };

Reaguursels

Inloggen

zijn fsync naar het meest non-volatile gedeelte van zijn bestaan kwam te vroeg.

uwgandalf | 15-10-11 | 14:08

Veerboot, je hebt gelijk. "if i = 5" is bij pascal iets doen als i 5 is, en bij C gaat dan i 5 worden en gaat de software iets doen. Erg krom en veel gebruikt. C zit vol met dit soort onleesbare onzin. Een functie met string als parameter die dan ineens een pointer wordt.

Concluderend: C is de taal geworden waarin software voor PC's is geschreven. Ritchie heeft daar veel aan gedaan. Zijn bekende boek heb ik ook. Er is niet echt een betere of slechtere taal, het hangt gewoon van de toepassing af. C is best goed op systeem niveau, drivers etc. Hogere toepassingen in C maken wordt veel gedaan, maar zou veel beter kunnen met hogere talen. C is niet echt makkelijk leesbaar, je ziet gauw kleinigheden over het hoofd. Dat je heel veel code in een regel tekst kunt zetten wil nog niet zeggen dat dat ook beter code oplevert. Zo hebben we bij Philips ooit een wedstrijdje tussen C en PLM gedaan, PLM won.

Credit voor Ritchie: de aanzet geven tot goed gebruik van C.

Patatter | 14-10-11 | 09:44

@Patatter | 14-10-11 | 00:19 | + 0 -
Volgens mij crasht C door dit statement niet zo zeer maar komt het in een oneindige loop omdat er geen increment in zit. Het is al weer een jaar of 12 dat ik geprogrammeerd heb dus ik kan er naast zitten

De Veerboot | 14-10-11 | 02:56

Waarom sommige lieden denken dat ze bij het overlijden van Dennis Ritchie menen hun eigen crappy, lollig bedoelde, nonsens code menen te moeten neerplempen is mij een raadsel.
Of is het misschien geldingsdrang, zo van; kijk mij eens knap weten wat stdio.h is?
Djeez, en dan een flamebait over Pascal, C, COBOL, BASIC, ik dacht dat we dat al in de vorige eeuw achter ons gelaten hadden.

He pik | 14-10-11 | 01:28

Amen!!!

hotmint | 14-10-11 | 00:30

sufkut | 13-10-11 | 18:47
Pascal kan net als C zonder runtime omgeving. Dat is eerder afhankelijk van de bouwer van de compiler dan van de programmeertaal.

Apple heeft helemaal niks te maken met Pascal.

In C heb je heel erg veel mogelijkheden om jezelf in je voet te schieten, inderdaad. Zelfs als je het niet wilt doe je dat toch. Inside joke uit 1991 voor de kenners.

Pascal simplified:
For i=1 to 10 if i = 5 hahaha
Pascal loopt met 1 van 1 tot 10, en als hij 5 is doet hij haha want hij weet al wat C gaat doen

Wie ziet waarom C crasht?

Patatter | 14-10-11 | 00:19

@viezepremier
Precies! Als Ritchie een smartphone heeft gehad, is het ongetwijfeld Android.

bintang | 14-10-11 | 00:16

jammer dat al die ouwe unix homos facebook haten. Kan nergens een goed memorial artikel posten op FB om te laten zien hoe belangrijk Dennis Richie is geweest. Ik heb notabene mn hele loopbaan aan unix te danken. Dankzij unix heb ik een baan wanneer ik wil. Maar nee, die hardcore unix hydrocephalussen staan erop zelf in vi hun websites zonder fb buttons te blijven maken... zucht.

-edit: internet > facebook-

notalien | 13-10-11 | 23:37

@Willianus Wortelus (16:23)
Denk het niet; zo te zien is er welgeteld één Franse site www.google.co.uk/search?q=%22char_star... waar men er van had kunnen horen. Enfin, toch restecp dat je compileerbare buggy code naar oncompileerbare buggy code hebt weten te converteren.

DiagnosisTyphus | 13-10-11 | 23:10


Adam en Eva inhaleerde Apple. We weten allemaal hoe dat is afgelopen.

oplichter | 13-10-11 | 23:03

@Quearo | 13-10-11 | 14:47 | + 0 -
Het is een copy paste het compilen van "goodbye_dennis_ritchie" en daarna het runnen daarvan..

P3mSy | 13-10-11 | 22:36

C is als een kettingzaag: snel, efficient en levensgevaarlijk. ;-)

Dat C-boek van K&R is toch maar 40 of 60 pagina's? Heerlijke eenvoud, dat boek. Ik heb het nog ergens staan.

appelboor | 13-10-11 | 22:23

Ja, ja, Nu worden de babyboomers en oldtimers de hemel in geprezen. 't kan verkeren. Krijgt mijn originele C manual van Ritchie uit 1980 nu verzamelaarswaarde?
Oldtimer50 | 13-10-11 | 21:47 | + 0 -
Absoluut.

Vetinari | 13-10-11 | 22:05

C is een briljante uitvinding!!
Maar heb nog steeds een hekel aan die akelige pointers.

Gidion | 13-10-11 | 21:53

Ja, ja, Nu worden de babyboomers en oldtimers de hemel in geprezen. 't kan verkeren. Krijgt mijn originele C manual van Ritchie uit 1980 nu verzamelaarswaarde?

Oldtimer50 | 13-10-11 | 21:47

@Bubble Bobble
Assembler, pff!! In mijn tijd poketen we machinecode naar geheugenadressen of flipperden we ze erin met front panel switches..

dugo | 13-10-11 | 21:44

Jobs staat tot Richie als
de Slang staat tot God

viezepremier | 13-10-11 | 21:37

2 computerpioniers in een week...

de_bankier | 13-10-11 | 21:02

@Vetinari | 13-10-11 | 19:59
INderdaad, ik denk ook nog wel eens met weemoed terug aan de tijd van de "4K-demo's"

REP STOSD FTW....

Symmachus | 13-10-11 | 20:46

De pingende jeugd die nu weer kan pingen zal wel zeggen "Duh wie was dat. Boeiuhh!" Maar zonder hem en andere pioniers als Richie konden ze helemaal niet pingen.

JoranVanderdood | 13-10-11 | 20:24

Vetinari | 13-10-11 | 18:52: ach nog genoeg mailtjes op lijsten zoals 9fans.. nog wel... de trend is inderdaad om overal nog een extra schilletje om te doen voor 't gemak (inferno/plan9 bv). Heel jammer. Ik heb hier nog schoolmateriaal liggen waarin we procedures van pascal naar 68000 asm om moesten zetten, ik begrijp dat ze dat tegenwoordig niet meer doen. Heel jammer vind ik dat. Tuurlijk een gui programmeren is ook leuk maar na de event-loop heb je een spannendste wel gehad.

sufkut | 13-10-11 | 20:11

Zware Majesteit | 13-10-11 | 19:17: da's waar.. maar ik heb een beetje frisse tegenzin qua c++; die ellende met een 'standaard' stl bv. Heel handig maar niet zo portable indertijd en nu nog voor diverse platformen. Linken van objecten/libraries met verschillende compilers geeft(gaf?) ook altijd trammelant.
Dat hoef je niet te gebruiken nee maar dat is een reden waarom c++ soms niet is toegestaan voor een project.
Dat herdefineren van operatoren vind ik wel flinke plus. Generiek met templates ook wel maar ik vind dat ze dat dus een beetje verkeerd hebben aangepakt allemaal. Lisp doet dat stukken beter ter vergelijking en dan doe ik het liever daarin. Dat maakt qua snelheid helemaal niet eens zo veel verschil.

sufkut | 13-10-11 | 20:07

@Vetinari | 13-10-11 | 18:52
Tijd om hogerop te gaan gozert. De basisbeginselen (Informatie gaat van A naar B middels C) blijven namelijk dezelfde...
Symmachus | 13-10-11 | 19:52 | + 0 -
How True !!
Maar het is altijd lekker om te zwelgen in het verleden.

Vetinari | 13-10-11 | 19:59

@Vetinari | 13-10-11 | 18:52
Tijd om hogerop te gaan gozert. De basisbeginselen (Informatie gaat van A naar B middels C) blijven namelijk dezelfde...

Symmachus | 13-10-11 | 19:52

Dennis, C++U when i get there.

satcom | 13-10-11 | 19:47

private Toilet _loo = new Toilet();

public void Main()
{
Crate crate;

while (!this.Drunk)
{
crate = new HertogJan.Crate();
foreach (Bottle b in Crate)
{
using (Opener o)
{
o.Open(b);
Drink(b.Contents);
}
}
}
}

private void Drink(Liquid liquid)
{
if (this.IsFull)
{
while (this.HasContents)
{
this.Leak(_loo);
}
_loo.Flush();
}

this.Mouth.Add(liquid);
}

nick | 13-10-11 | 19:39

@Sufkut
C heb ik dan ook snel ingeruild voor C++. Definieer een class die zelf z'n range checking doet en je bent van het hele gedoe af. In combinatie met operator overloading valt het nauwelijks nog op. Terwijl de vrijheid van C wel gewoon behouden blijft.

Zware Majesteit | 13-10-11 | 19:17

sufkut | 13-10-11 | 18:47 | + 0 -
Als Ken Thompson naar de hemelen vertrekt, zijn we overgeleverd aan de Visual Basic sleur en pleur generatie

Vetinari | 13-10-11 | 18:52

Vetinari | 13-10-11 | 17:18: de goeie ouwe tijd, al ben ik van iets later. Dat trekt me tegenwoordig wel weer gepriegel in assembler.

Patatter: inderdaad. Ik vind c echter wel een voordeel hebben en dat is dat je geen runtime omgeving nodig hebt zoals bij pascal en ada. Kan ook wel zonder maar dan hou je eigenlijk weer een soort c over zeg maar.

Ik ben gek op programmeertalen maar waren er maar niet zoveel. Lisp vind ik fantastisch en dat is weer heel de andere kant op. Van pascal achtige talen vind ik de sterke type controle zeer handig. subtype degrees is integer range -10 .. 80; In c moet dat weer allemaal achter een macro maar daar heb je dan weer zoveel vrijheid. (om jezelf in de voet te schieten ;)

tis wat met computers. Je raakt er nooit op uitgekeken vind ik.

sufkut | 13-10-11 | 18:47


@Tux1337 | 13-10-11 | 18:43
Er wordt nog steeds (heel) veel in C geprogrammeerd.

Symmachus | 13-10-11 | 18:46

Class VloekInDeKerk {
public static void main(String[] args) {
System.out.println("Goodbye, and thank you Dennis Ritchie.");
}
}

[Symmachus@www ~]$ java VloekInDeKerk

Goodbye, and thank you Dennis Ritchie.

Symmachus | 13-10-11 | 18:45

If it ain't possible to program it in C, it ain't worth programming. Portable, readable assembly. Ritchie was (mogelijk) de laatste Echte Man.

Tux1337 | 13-10-11 | 18:43

68000 for the win!

Vaus | 13-10-11 | 18:17

Ik heb hier nog een handleiding van de eerste C libraries voor de Apple Lisa liggen. Is dat nu geld waard?

Koud flesje Alfa | 13-10-11 | 18:17

Nog best veel softwer enginerds hier!

HaveXS | 13-10-11 | 18:10

Op je c64 zeker?
lda $03
sta $3fff
mdma $$$$
brk

lol, nooit aan C toegekomen.
Dit soort genieen gaan in stilte, zij die weten eren.

elfenstein | 13-10-11 | 18:07

C.
Jaren 80.
Jullie lullen maar wat, he?

Vaus | 13-10-11 | 18:07

-weggejorist-

Bubble Bobble | 13-10-11 | 17:35

waslim | 13-10-11 | 16:04
Pascal: Niklaus Wirth, professor in Zürich.
Heeft het gemaakt om zijn studenten te leren gestructureerd te programmeren.
C is geen opvolger en zit een niveau lager, C++ komt meer in de buurt.
Patatter | 13-10-11 | 17:20 | + 0 -
En een triviant vraag: naar wie is Pascal vernoemd.

antwoord: de natuurkundige Blaise Pascal

Vetinari | 13-10-11 | 17:22

waslim | 13-10-11 | 16:04
Pascal: Niklaus Wirth, professor in Zürich.

Heeft het gemaakt om zijn studenten te leren gestructureerd te programmeren.

C is geen opvolger en zit een niveau lager, C++ komt meer in de buurt.

Patatter | 13-10-11 | 17:20

artie | 13-10-11 | 16:54: je bedoeld dat apple object pascal heeft uitgevonden en borland daar mee naar de pc is gegaan. Goeie ouwe tijd. Source code van macpaint en quicktime uit die tijd kun je downloaden maar dat is meer assembly dan pascal.
www.computerhistory.org...
sufkut | 13-10-11 | 17:11 | + 0 -
Ah, assembly, dat is pas hogeschool programmeren.
Programmeren op de vierkante millimeter. Factureer programma maken op een Bull mainframe in 2k, dat is 2 kilobyte. En werken.
Heb het gedaan in de 70 tiger jaren, maar zou niet meer weten hoe het moet.

Vetinari | 13-10-11 | 17:18

C, beeurk.

In de jaren 80 leerden we geen C maar echte programmeertalen, beginnend met Pascal (ook object georiënteerd en modules) en later Modula2 en ADA. Pas eind jaren 80 kwam C erin.

Waarom eigenlijk: C komt uit de grote computers, mainframes. Omdat die groter waren werd alles erop als "beter" beschouwd. C is de opvolger van B en A en in feite een verzameling assembly routines voor de grote unix bakken. Echter toen ik C moest leren (stelt geen reet voor) vond ik het echt terug naar af. Geen derde maar ik vond het meer een tweede generatie taal, hooguit 2 1/2. Veel code nodig, weinig data declaraties mogelijk, onleesbare tekens, niet-consistente calls (dat weer een pointer, dan weer de data zelf). Vol met dingetjes die je dan "net moet weten". Hopeloos ongestructureerd.

Kaartspelletje in C:
declareer Harten als 1, klaveren als 2 etc
dan is een Hand = array of smallint

terwijl ik al jaren deed:
Kaarten = harten, klaveren etc
Hand = set of kaarten

Pas met C++ werd het wat beter, ook qua structuur. Maar het blijft tamelijk slecht leesbaar. En je kunt er heel makkelijk fouten in maken waar je pas laat achter komt.

Patatter | 13-10-11 | 17:17

en dan zeg ik niet dat pascal zelf van apple komt he, dat is gemaakt door meneer Wirth. Welke daarna veel stoerdere dingen gemaakt heeft zoals oberon en het bijbehorende os.

sufkut | 13-10-11 | 17:12

artie | 13-10-11 | 16:54: je bedoeld dat apple object pascal heeft uitgevonden en borland daar mee naar de pc is gegaan. Goeie ouwe tijd. Source code van macpaint en quicktime uit die tijd kun je downloaden maar dat is meer assembly dan pascal.
www.computerhistory.org/highlights/mac...

sufkut | 13-10-11 | 17:11

Volgens mij was C de opvolger van Pascal. De grondlegger daarvan (het zgn. gestructureerd programmeren) was een Nederlander, Prof. Koning. God boven god en ken godverdoeme je vaderlandsche geschiedenis.
waslim | 13-10-11 | 16:04 | + 0 -
Pascal was er weliswaar eerder en gemaakt door Niklaus Wirth, neemt niet weg, dat C geen opvolger is van Pascal.
Zoals mijn eerdere post, is C de opvolger van B. Zo eenvoudig is het.
Je hebt ook nog A en A+ maar dat is iets totaal anders

Vetinari | 13-10-11 | 17:09

C++ is geen voorzetting van C.. maar gelijk aan C

Ze bedoelden ++C.

frickY | 13-10-11 | 17:04

Hij is samen met steve hierboven de boel aan het automatiseren. R.I.P.

Radicalimero | 13-10-11 | 17:00

Dennis Ritchie, Appeltje-Q, oh, wacht...

Vote/View | 13-10-11 | 16:55

@sjipsknip | 13-10-11 | 16:01
Zeau, dus mevrouw sjipsknip zegt dat... Grossvati von Zeikhoven roept hier dat u beter lid word van de Man Against Amazonian Masterhood, ook wel No Ma'am genoemd. Hiero meer: www.youtube.com/watch?v=aDy4SVWeXcw ...

F. von Zeikhoven | 13-10-11 | 16:54

MacOs is oorspronkelijk in TurboPascal geschreven, overigens.

artie | 13-10-11 | 16:54

Ja, halloohooo, doe die digifounding fathers 'ns even niet zo snel achter elkaar hexadecimeren aub! Ik verwacht ieder moment dat Apple OSXbombJob-venster op m'n e-Mac beeldscherm, want dat de prijs van het werk van kunsdtenaars vrijwel meteen door het dak gaan nadat ze stopten met reauken, weet iedereen. Wie na de introductie van de I-phone 4etc over een paar dagen niet die blanco machtiging aan de Erven Jobs voor het voortgezet gebruik van OSX heeft upgeloadt, krijgt te maken met een harddrive-demagnetiserend nuk'em all eastern egg in Pyro. Staat ook duidelijk in Nostradamus kwatrijnen. Dennis Ritchie's Unix OS krijg je trouwens ook te zien als je een Mac zonder Mac OS start. Toeval???
*IJverig Simon's Basic sponzen doen gaat*

F. von Zeikhoven | 13-10-11 | 16:39

Pugna Pro Patria | 13-10-11 | 16:05
Ja, ik doe er wel voorzichtig mee want ze weten meteen je leeftijd te schatten -zo al met pensioen?-

Tjemig | 13-10-11 | 16:28


DiagnosisTyphus | 13-10-11 | 15:18 | Niemand heeft ooit gehoord van char_star.c?

Willianus Wortelus | 13-10-11 | 16:23

F5 voor die man

Knappe snuiter | 13-10-11 | 16:22

dikke ++ voor de "++ is een programmeurs truukje om +1 te doen"

zaklamp | 13-10-11 | 16:12

Kernel Panic, zeg maar.

ebry | 13-10-11 | 16:12

DEL

ontlullen | 13-10-11 | 16:10

@ waslim | 13-10-11 | 16:04 | + 0 -

C was de opvolger van B. Pascal heeft niets met C van doen. Zijn totaal onafhankelijke ontwikkelingen.

sjipsknip | 13-10-11 | 16:08

Zal mij benieuwen of #DWDD ook een hele uitzending wijdt aan het overlijden van deze man, of dat ze er uberhaupt enige aandacht aan schenken.

kutspam | 13-10-11 | 16:07

R.i.p....

avitas | 13-10-11 | 16:05

Tjemig | 13-10-11 | 15:59
Borland turbo assambler, dat waren nog eens tijden zeg.

Pugna Pro Patria | 13-10-11 | 16:05

@Semtex | 13-10-11 | 14:53

Taalvauten in C in het Nederlands? You lost me.

KaiserSoza | 13-10-11 | 16:04

Volgens mij was C de opvolger van Pascal. De grondlegger daarvan (het zgn. gestructureerd programmeren) was een Nederlander, Prof. Koning. God boven god en ken godverdoeme je vaderlandsche geschiedenis.

waslim | 13-10-11 | 16:04

Werk dagelijks met de geniale producten van deze geniale man. C en een of andere Unix variant. Heb zelfs nog een pdp-11 thuis gehad maar helaas vond mijn vrouw dat ie weg moest dus toen maar overgedaan aan een collega geek. Vindt C++ en dan met name Qt ook niet slecht hoor. Zoeken gaat naar mijn eerste druk K&R, waar lag ie ook alweer?? RIP Dennis en bedankt voor je mooie creaties.

sjipsknip | 13-10-11 | 16:01

JMP Code
:Msg DB "Goodbye World", ODh OAh
:Code
MOV DX, offset Msg
MOV AX, 4C00h
INT 21
INT 20

En toen kwam C....
Respect!

Tjemig | 13-10-11 | 15:59

@Che_cuevara | 13-10-11 | 14:25
Sorry. Het spijt me. Maar moet ik jou echt het verschil uitleggen tussen C en C++, nota bene in een draadje over Dennis Ritchie, zijn ziel ruste in vrede?

rara | 13-10-11 | 15:56

Overigens ALGOL nog altijd FTW. ;-)

Zware Majesteit | 13-10-11 | 15:55

Zijn er nog reaguurders die C/AL code kloppen? Dat is C op z'n Pascals. Niet bepaald sexy.

Wedstrijdkrokodil | 13-10-11 | 15:52

Zou Ken Thompson nog leven?
Die was, samen met Dennis, de gangmaker bij Bell Labs voor Unix en de programmeertaal B.
En dat was weer de voorloper van C.

Vetinari | 13-10-11 | 15:50

@necrosis | 13-10-11 | 14:51
Op de middelbare school hebben we inderdaad weleens een BASIC-programmaatje in de autoexec.bat gezet dat de prompt nadeed, alleen gaf ie alleen maar bijdehandte antwoorden: C:\Win -> Failed, you lose
C:\Exit -> U wilt graag ontslagen worden? Dat kan geregeld! *pornopics op scherm* en nog meer van dat soort gein..

Heldpesk | 13-10-11 | 15:46

Bjarne Stroustrup staat tot Ritchie als Jezus tot God.

Peter Felis | 13-10-11 | 15:45

oh oeps klote kleiner en groter dan hier, nou ja you get the picture ;)

sufkut | 13-10-11 | 15:44

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:45

Dank u! Nog wel eens wat in elkaar gezet in die taal...

eerstneukendanpraten | 13-10-11 | 15:44

xspalm | 13-10-11 | 15:31: dan had ik stiekem eerder een cat <<EOF>>/dev/fd/1

blahblah

EOF

gedaan om het concept te verduidelijken.

sufkut | 13-10-11 | 15:44

@ Che_cuevara | 13-10-11 | 14:47
Ik zal 't je sterker vertellen : heb het zelfs nog nooit geprobeerd.

* geen programmeerambities heeft *

baba4oog | 13-10-11 | 15:43

@Pugna Pro Patria | 13-10-11 | 14:34 | + 0 -
Zal in dit geval geen foutmelding 7 "RETURN without GO SUB" opleveren :(

Ranja Drinker | 13-10-11 | 15:39

_deadITLegends++;

Predateur | 13-10-11 | 15:36

Damn, de eerste generatie ICT'ers sterft uit. RIP Dennis en bedankt voor alles wat je hebt bijgedragen. C: assembler for dummies.

Zware Majesteit | 13-10-11 | 15:34

Requiem in C mineur dan maar?

Heldpesk | 13-10-11 | 15:34

C was mooi. C++, Objective-C, Java zijn graftalen. C# is hoe het bedoeld is.

PSZ-E | 13-10-11 | 15:31

pfff, idd even wat anders dan Jobs. Niemand op straat kent de man, maar diens invloed is niet te bevatten. C is zelfs naar huidige maatstaven geniaal. De invloed van Unix en het file concept van de shell is eveneens onvoorstelbaar.

#!/bin/sh
echo "RIP Dennis, thanks for what you've done for the world".
exit 0

xspalm | 13-10-11 | 15:31

RIP slimme man.

@Johnny Quid laatste ; weghalen aub, fucties worden nooit door een ; afgesloten, commando's wel.

hersenschade | 13-10-11 | 15:28

Bedankt voor (uiteindelijk) c# Dennis!
RIP

HaveXS | 13-10-11 | 15:27

RIP

killerdemon | 13-10-11 | 15:26

Da's pech. Vanuit de Recycle Bin kan je nog terug, maar bij /dev/null lukt dat niet meer. Verkeerde platform gekozen.

Allemaal | 13-10-11 | 15:25

necrosis | 13-10-11 | 15:18

+1 C of C++ *confuus is*

de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:23

Tot nu toe nooit van de beste man gehoord.
Ik heb diep respect voor mensen die echt weten hoe ze de nulletjes en eentjes, stroompje aan/stroompje uit, in een computer moeten regelen. Dus RIP!

TisNieZoMoeilijk | 13-10-11 | 15:23

/*Append less-then-sign to the included lib!*/
#include stdio.h>
#include stdlib.h>
#define Ritchie 1

int main() {
printf("Goodbye, world!\n");
free(Ritchie);
/* :'( */
return 0;
}

Phoib | 13-10-11 | 15:23

McShamus | 13-10-11 | 14:54: he iemand die 't kent, in twente op school gezeten? ;)

sufkut | 13-10-11 | 15:21

Zijn halfbroer Lionel zat natuurlijk niet voor niets bij de Commodores.

James St John Smythe | 13-10-11 | 15:20

@ necrosis | 13-10-11 | 14:51

Yep, zo oud ben ik al. Zucht. Printer batchfiles maken die in eeuwige loops terechtkwamen, ook zo'n klassiek DOS (rot)geintje. Laat maar spuwen, die matrixprinter. Zit toch kettingpapier in en het lawaai maakt ze wel dol. :)

Traxor | 13-10-11 | 15:19

@Willianus Wortelus (14:26)
Je telt 3 op bij de char pointer hello (="dbye, world!"); que? Je telt 'g' (=103) op bij de char pointer charstring, waardoor je bij de aanroep van printf van je OS een mooie magniet-melding krijgt. Zover zal het echter niet komen, aangezien de precompiler al zal vragen waar Goodbye precies gedecareerd is. Verder goede code hoor, ervan uitgaande dat het GS-commentfilter stdio.h en indentation heeft verwijderd.

DiagnosisTyphus | 13-10-11 | 15:18

@de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:16
Ik neem het ter kennisgeving aan, maar toch +1 terug.

necrosis | 13-10-11 | 15:18

Bixier | 13-10-11 | 14:51

Tot zo! Het lijkt hier Noord Korea wel.

Bixier | 13-10-11 | 15:16

necrosis | 13-10-11 | 15:12

Haha een comment als niet gelezen beschouwen maar er wel over terug posten +1!

de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:16

@de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:10
Niet-inhoudelijke comments worden als niet-gelezen beschouwd.

necrosis | 13-10-11 | 15:12

Leeft Nolan Bushnell nog wel?

Semtex | 13-10-11 | 15:10

Pointers.. Dat was het mooiste van C. Zo f*cking powerful.

Wilhelm Tell | 13-10-11 | 15:10

necrosis | 13-10-11 | 15:06

Darkroom, knap he?

de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:10

Dennis Ritchie++

__dictatuur | 13-10-11 | 15:09

C is for Cunt

de betaalautomaat | 13-10-11 | 15:09

@DeMelkbroer | 13-10-11 | 15:04
Je herkent mij?
Wie weet, waar herken je me van?

necrosis | 13-10-11 | 15:06

@ necrosis | 13-10-11 | 14:51
Ja, ik herken je.

DeMelkbroer | 13-10-11 | 15:04

Dennis Richie was van het weekend (zaterdag) al overleden dus de rouwbandjes mogen gelijk weer af.

De waard zijn gast | 13-10-11 | 15:03

Hoe waar, Quid.
Dank voor de passie en
/* rouwt

o)+ | 13-10-11 | 15:03

@ treser.info | 13-10-11 | 14:42

Hij is al 5 dagen dood, hoor. Maar alle Jobs eerbewijsjes hadden toen nog de overhand in het IT nieuws. Vormgeving en gadgets zijn kennelijk belangrijker dan het Echte Werk achter de schermen.

Traxor | 13-10-11 | 15:03

Bixier | 13-10-11 | 14:51
Zie je op FB.

Superior Bastard | 13-10-11 | 15:01

C was een taal om operating systems mee te bouwen. Prima taal, niks mis mee. Waar het fout ging is toen op C gebaseerde talen als C++, Perl en Java verschenen die voor de bouw van applicaties gebruikt werden. Ik blijf er bij dat dit een historische fout is geweest, want vergeleken met andere, veel gebruiks- en onderhoudsvriendelijkere talen zijn die C derivaten volstrekt onleesbaar.

Bigi Bana Boy | 13-10-11 | 15:01

Fuck it, ik ga naar de Praxis.

Pa Cartwright | 13-10-11 | 14:58

@Guurt | 13-10-11 | 14:42
Als Apple een architectenbureau was geweest, mocht geen enkel ander bedrijf meer deuren in een huis plaatsen, want gepatenteerd.

vagehond | 13-10-11 | 14:58

De man en zijn machine...

da wizard | 13-10-11 | 14:58

Gelukkig hebben we C nog.

wakkere_nederlander | 13-10-11 | 14:57

@sufkut | 13-10-11 | 14:33 in de jaren 80 kwam je om in pascal. Zuur is 't wel. *verder gaat met plan9*

Plan9?! De laatste keer dat ik daar iets mee deed was in 1998 ofzo. Jij Bikkel... :)

McShamus | 13-10-11 | 14:54

@KaiserSoza | 13-10-11 | 14:45 |
Als programmeur moet je geen taalfouten maken in C zoals jij doet in het Nederlands volgens mij.

Semtex | 13-10-11 | 14:53

runlevel 0

McPhart | 13-10-11 | 14:53

Was aan het lezen, maar toen werd ik afgeleid door de spanking-meisjes en heb ik mijn aandacht daar maar aan geschonken.

Roger Kaputnik | 13-10-11 | 14:53

Superior Bastard | 13-10-11 | 14:49 | + 0 -
Ben jij een met mij gekalibreerde proton?

Bixier | 13-10-11 | 14:51

In de tijd van de 286/ 386 kon je af en toe een secretaresse de stuipen op het lijf jagen door hun 'prompt' (c:/) ietwat aan te passen.
Bijvoorbeeld door de kleur van de letters dezelfde kleur te geven als de achtergrond (dus onzichtbaar), of door C:/ te vervangen door 'delete C? Press enter.
Uiteraard moest het een grapje blijven.....
Zelfs de eerste vormen van e-mail waren pure lol, zoals verschillende kleuren letters, al dan niet knipperend.
Herkend iemand dit?

necrosis | 13-10-11 | 14:51

@Bixier | 13-10-11 | 14:47
Is dat niet het recept voor snert?

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:49

-weggejorist-

Superior Bastard | 13-10-11 | 14:49

Kijk, deze taal begrijp ik dan weer wel:

-edit: ga dat eens lekker op je facebook of youtube doen-

Bixier | 13-10-11 | 14:47

Het kaarsje mist 'int' voor de main, tevens een return.

DiagnosisTyphus | 13-10-11 | 14:47

P3mSy | 13-10-11 | 14:46 | + 0 -
En wat is het resultaat hier nou van?

Quearo | 13-10-11 | 14:47

@baba4oog | 13-10-11 | 14:38
Al eens een programmaatje in C geschreven?
Bern je even mee bezig hoor.

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:47

unix-box$ gcc -xc - -o goodbye_dennis_ritchie
/* For Dennis Ritchie */
#include <stdio.h>
main () {
printf("Goodbye world.\n");
};
unix-box$ ./goodbye_dennis_ritchie
Goodbye world.
unix-box$

P3mSy | 13-10-11 | 14:46

@eerstneukendanpraten | 13-10-11 | 14:35
John Kemeny is gestorven in 1992
Thomas Kurtz leeft nog en is 83.
Dat zijn de uitvinders van Basic.

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:45

Dennis Ritchie > /dev/null

Unix is btw door c-programeurs voor c-programeurs.

KaiserSoza | 13-10-11 | 14:45

En Java is C++ voor homo's!

Expert Homo | 13-10-11 | 14:43

@Willianus Wortelus | 13-10-11 | 14:26
Undefined symbol 'Goodbye'.

Expert Homo | 13-10-11 | 14:42

@edit: proest...
*anger management suggereert*

De Regeering | 13-10-11 | 14:42

RIP Dennis
13 oktober gaat bij mij de boeken in als een rotdag.
Zit nu al uren achter mijn laptop te rouwen maar krijg geen letter meer op papier.
Triest in en in triest dat deze uitvinder van Steve Jobs ons vandaag heeft achtergelaten..

treser.info | 13-10-11 | 14:42

Dennis Ritchie staat tot Steve Jobs als de uitvinder van de baksteen (wie dat dan ook moge zijn) staat tot laten we zeggen Berlage. RIP ook beste man.

Guurt | 13-10-11 | 14:42

@ baba4oog | 13-10-11 | 14:38
Blijkens dat C nog steeds geen eenvoudige programmeertaal is.

Pa Cartwright | 13-10-11 | 14:41

Baardnerd, +1.
Als je er één bent kun je er ook maar beter zo uitzien.

10101 11 10101
10 1 00 01 1
10101 11 10101
011 00 01
10 10 . 11 . 10 .

Kende hem verder niet, maar gelezen 's mans verdiensten heeft hij dit wel verdiend.

Superior Bastard | 13-10-11 | 14:40

C is leuk, maar Unix is nog veel belangrijker, ook al vanwege de kinderen van Unix: Linux en Android....

dus een welgemeende RIP, and thanks :)

FW Ta-183 Huckebein | 13-10-11 | 14:39

@Edding3001 | 13-10-11 | 14:33
Bij Inholland was dat altijd goed.

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:39

@Bixier | 13-10-11 | 14:36

C komt na A en B. Dat lijkt me vrij duidelijk. Dus, A, B, C, C+ en dan C++. Weet iedereen.

Biff Eagleburger | 13-10-11 | 14:39

Opmerkelijk, dat het 5 dagen kost om het overlijden wereldkundig te maken.

baba4oog | 13-10-11 | 14:38

POKE 53285,2
Basic ftw. Maar wel rip natuurlijk.

John Muts | 13-10-11 | 14:37

Kippepwner programmeert dagelijks in Java en Groovy... en weet dat dat maar wat varianten op C zijn.

Rest in peace Dennis Ritchie.

Kippepwner | 13-10-11 | 14:37

Heeft hij ook niet aan de wieg gestaan van de Unox worst?

watsinneneem | 13-10-11 | 14:37

10 cls

sjaakdeslinksesul | 13-10-11 | 14:37

C of het langste antwoord. Gulden regel voor studenten.

Quearo | 13-10-11 | 14:36

Ben blij dat deze er was, hoe had PHP er anders uitgezien?!

koekjesdeeg | 13-10-11 | 14:36

Het lijkt wel of alle reaguurders hard corps programmuurders zijn. Nou ik niet, en die link brengt mij ook niet verder. Iemand die mij in j en j taal even kan uitleggen wat "fucking C" inhoudt. Dank u wel. Ik gedenk graag begrijpelijk.

Bixier | 13-10-11 | 14:36

A, vandaar die witte rand om de website.

Teruggejorist | 13-10-11 | 14:36

Wat een aandacht voor Jobs Johnny Quid. Je moet haast wel een groot fan zijn! ;)

Rikketiktik | 13-10-11 | 14:36

Foute pica redactie: dit is wijlen vriend Bill Guerdon van ons aller Albert Mol!

eerstneukendanpraten | 13-10-11 | 14:35

Leeft de uitvinde van Basic nog btw...

eerstneukendanpraten | 13-10-11 | 14:35

gosub without return zeg maar.

Pugna Pro Patria | 13-10-11 | 14:34

Is dit tendens aan het worden? Als ik Bill was zou ik toch een beetje zenuwachtig worden nu.

Treurig varken | 13-10-11 | 14:33

Ik koos ook altijd voor C bij meerkeuzevragen...

Edding3001 | 13-10-11 | 14:33

@Semtex | 13-10-11 | 14:28
Millennium bug.

kapotte_stofzuiger | 13-10-11 | 14:33

in de jaren 80 kwam je om in pascal. Zuur is 't wel. *verder gaat met plan9*

sufkut | 13-10-11 | 14:33


Mindrukkers snappen weinig van C.

Willianus Wortelus | 13-10-11 | 14:31

Baard +1

Pa Cartwright | 13-10-11 | 14:30

Rust in C'de

Claude Viool | 13-10-11 | 14:29

delete &DennisRitchie;

Expert Homo | 13-10-11 | 14:29

December 2012 valt vroeg in de cyberspace. Eerst cyber-jezus deaud nu ook al de cyber-God. Zouden de Inca´s en nostredamus zich vergist hebben in de datum?

Semtex | 13-10-11 | 14:28

@ Joris
Als Joris het moet uitleggen, wie er dood is, dan is het echt erg.
Sterkte Joris.

toetanchamon | 13-10-11 | 14:28

Programmeer in Vrede!!

(En als U boven bent: programmeer sommige ideeën even overnieuw, alstublieft. Dank U)

ZKH EénOog | 13-10-11 | 14:26

Baard -1

Tobi | 13-10-11 | 14:26


#include <stdio.h>

int main() {
char * hello = "Goodbye, world!" + 3;
char * charstring = 'G' + "oodbye, world!";

printf("Goodbye=%s, charstring=%s.\n", Goodbye, charstring);
return 0;
}

Willianus Wortelus | 13-10-11 | 14:26

@Che_cuevara | 13-10-11 | 14:23

I know mate. Verder dan basic en Pascal ben ik niet gekomen. Mijn eerbetoon. *beep*

Biff Eagleburger | 13-10-11 | 14:25

Apple +1

basroorda | 13-10-11 | 14:25

Hé, een Ode aan C, da's dan toch Code?

Code aan deze man!

Nietvoordekat | 13-10-11 | 14:25

De zwartste dag voor Joris v. Loghausen.

FlesjeFanta | 13-10-11 | 14:25

Ik heb zo'n stil vermoeden dat er geen honderdduizenden mensen zijn die om deze man gaan huilen.

"Maar Steve Jobs heeft zo onge*snif*lofelijk veel voor -zijn eigen portemonnee + ego- deze planeet betekend!!1"

Nietvoordekat | 13-10-11 | 14:24

Nou terug naar de typmachine dan maar weer

rooiebosduivel | 13-10-11 | 14:24

Correctie: Steve Jobs staat tot Dennis Ritchie als Mozes staat tot God.

Fopspeen | 13-10-11 | 14:23

@Biff Eagleburger | 13-10-11 | 14:20
Da's basic. Geen C

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:23

Ode aan deze man! Dat ik nog velen regels mag kloppen door invloed van deze man.

MasthaX | 13-10-11 | 14:23

RIP.
In het bronartikel: "widely known among the geek community". Alleen daar?
.
De Regeering | 13-10-11 | 14:18 |
+je gegeven voor de 'edit' niet voor de post zelf, want die is nog fout ook.....

frenkievee | 13-10-11 | 14:23

Hulde! Laten we idd de geestelijke vaders eren en niet het sales-tinnef.

Godsammekraken | 13-10-11 | 14:23

Bestaat C voor dummies?

gentle giant | 13-10-11 | 14:22

Damn, die man is een unsung hero, wat mij betreft. Maar aan al het goede komt een eind, dus helaas...

Heau even | 13-10-11 | 14:22

Het kaarsje is iin C geprogrammeerd, maar dat terzijde.
Weer een icoon minder :(

McPhart | 13-10-11 | 14:22

"The C Programming Language" schreef hij samen met Brian Kernighan. Mijn tweede druk staat netjes naast "The LaTeX Companion", die andere bijbel.

Gedeelddoor 2 plus 7 | 13-10-11 | 14:21

IF NOT(Ritchie.breathe) THEN
RIP;

Wedstrijdkrokodil | 13-10-11 | 14:21

Ik kon de hele man niet maar ik zal dit onderwerp graag gebruiken om apple fanboys af te zeiken.

BerendB | 13-10-11 | 14:20

10 PRINT "KUT ZEG"
20 BEEP
30 GOTO 10

Biff Eagleburger | 13-10-11 | 14:20

Dank u.

Bluebook | 13-10-11 | 14:19

R.I.P. fundamentalist van het beste soort

Idontgiveafunk | 13-10-11 | 14:19

Nou.... RIP dan maar.

Excelsus | 13-10-11 | 14:19

Inderdaad, God is nu echt dood.

RIP.

Che_cuevara | 13-10-11 | 14:19

RIP Programmeermeneer

Zlat | 13-10-11 | 14:18

Format C.

-edit: GAAT HEEN MET JE DOS-PRAAT, KETTER!-

De Regeering | 13-10-11 | 14:18

Sneaky! Post editen terwijl ik reageer! :o)

Drommelsch | 13-10-11 | 14:17

-weggejorist-

Willianus Wortelus | 13-10-11 | 14:17

#include main ()?

Drommelsch | 13-10-11 | 14:16

RIP en sterkte voor de programmeurs.

kapotte_stofzuiger | 13-10-11 | 14:16

RIP!

Ritchie | 13-10-11 | 14:16

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino