Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ultra-orthodoxe joden piswoest op brave meisjes

orthodoxejodenuitsnatch.jpgReligieuze dwaasheid, het komt meestal niet veel gekker dan in de vorm van het ultra-orthodoxe jodendom. Als je het hebt over absurde, denigrerende, egoïstische en bespottelijk arrogante eisen stellen, staan die pijpenkruljoden absoluut in de top 3. Check die lui gaan: ultra-orthodoxe joden demonstreren al een paar weken bij een meisjesschool, omdat deze school voor orthodoxe meisjes is. Die zich dus ingetogen en conservatief kleden, maar niet conservatief genoeg. Genoeg reden voor de ultra-orthodoxe randdebielen om elke dag deze kleine meisjes uit te schelden voor zondige sletten en misselijkmakende hoeren. En hun moeders ook. Omdat ze nu eenmaal een minder zware variant van het bekende sprookje aanhouden. Elke dag als klein kind naar school door een menigte van zwarte jurken die je de teffus in schelden en zich niks aantrekken van de wetten van de samenleving, omdat ze de uit de duim gezogen woestijnwetten van hun anachronistische Yahweh belangrijker vinden. Oh, u wilt ironie? Krijgt u ironie: deze ultra-orthodoxe hoedjes trekken zich geen ruk aan van de wetgeving van de staat, maar leven vaak wel van een uitkering. Maar net hoe het uitkomt, natuurlijk. Goed, ze voelen zich beledigd in hun Monty Python-religie door de passerende orthodoxe meisjes en dus blijft het niet bij schelden, maar wordt er ook gegooid met tomaten, stront en soms stenen. Hoe absurd ziek wil je het hebben? Weer het bewijs dat religie, in welke vorm dan ook, altijd weer in staat is om het allerslechtste uit de mens naar boven te halen. Kan dat niet voortaan gewoon achter gesloten deuren blijven? Met jullie malle hoedjes en dwaze jurken? Dank u wel.

Reaguursels

Inloggen

En die meisjes hebben geen vaders die die achterlijke lui even goed hard de ziektewetuitkering in kunnen trappen?

Blondeheks | 12-10-11 | 13:20

Het maakt dus niet uit wat voor baard en hoofddeksel ze dragen; hoe orthodoxer, hoe groter de uitkering... :-(

Rook_Gordijn | 12-10-11 | 13:00

@gamb25 | 11-10-11 | 18:29
Ik heb geen baas.
Ik ben mijn eigen baas.
ZZP, al eens van gehoord?

Che_cuevara | 12-10-11 | 04:10

De hersens van een man zitten in hun lul.
Deze luitjes zijn overduidelijk na hun besnijdenis hun verstand met hun voorhuidje kwijtgeraakt.

ZDEV | 11-10-11 | 21:57

Toch wel weer een kip en ei verhaal vrees ik, dan wel Nature-Nurture.
Ben je al totaal de weg kwijt en daarom sluit je je aan bij een dergelijke stroming?
Wordt je aanleg hiervoor drastisch en Gründlich erin geramd ?
.
Ben je al labiel en wordt je karakter als kind om zeep geholpen door je ouders en omgeving die al doorgedraaide gelovigen van de Linksche kerk zijn waardoor je als volwassene zo gek als een deur bent en de huisarts/psycholoog etc bij de voornaam kent of wat ?
Als je ouders al een verrot karakter hadden heb je al aanleg en als dit nog eens heftig gestimuleerd wordt door hun gestoorde/zieke/psychopathische "opvoeding" die je vooral inpepert dat je niets bent/een zielig slachtoffer etc en kun je niet daarmee omgaan dan heb je een probleem.
Minstens de halve zachte sector bestaat bij de gratie van het bestaan van dit gegeven.
Mensen vullen hun leven met het bewust verzieken van het leven van anderen op elke manier die ze maar kunnen verzinnen, niets is te gek of te absurd om hun inferioriteitsgevoelens jegens anderen proberen te compenseren.
Dat het vermijden van het oplossen van hun eigen problemen niets oplost en dat het veroorzaken van problemen bij anderen niet enkel het leven van de ander maar ook dat van hun zelf verziekt zien ze niet.
Velen lopen vervolgens als volwassene vast, Burnout/overspannen/totaal geflipt etc.
Dit terwijl het zo simpel te voorkomen is, men noemt het ook wel volwassen worden.
Het staat in het woordenboek.

said_fred | 11-10-11 | 21:55

@gamb25 | 11-10-11 | 18:29
Misschien is hij wel eigen baas? Misschien is hij wel jouw baas? Ik zou maar oppassen...

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 20:14

Religie hoort, in welke vorm dan ook, uit het openbare leven weg te blijven.

dubbert | 11-10-11 | 19:34

Maar als dat In hun sprookjesboek staat, dan mag het toch gewoon?
Toch?

MeneerJoost | 11-10-11 | 19:01

@Che_cuevara ik zie je veel over uitkeering praten en doen als of zulke mensen onder je schoen zool thuis horen of en minder mens zijn uitbuiters etc. Een uitkeering krijg je niet zomaar omdat je niet wil werken. gaat een hoop aan vooraf. En jij zegt dat je werkt maar ik zie je altijd hier onder werk tijden. dus jij zit onder je baas ze tijd mooi op internet. En je eigen dan beter vinden dan een ander WTF.

gamb25 | 11-10-11 | 18:29

Grappig, als dit artikel over een extreme groep Islamieten was gegaan dan was de titel gewoon "Moslims piswoest op brave meisjes" geweest, maar als het om joden gaat dat zijn het wel meteen "ULTRA-orthodoxe joden."

Dynd | 11-10-11 | 17:35

als het bebaarde moslims waren die dit bij een islamitische school deden dan zag je het minimaal 2 weken overal op de voorpagina. hier wist ik niet eens van... en ja als ik er niet van wist dan zegt dat wat

FrissePrins | 11-10-11 | 17:10

Mokum Kosher | 11-10-11 | 16:15 |
Inderdaad, hetzelfde geldt voor Christenen. En ik kan het billijken wanneer een doorsnee moslim of een doorsnee jood of een dooesnee weet-ik-veel er geen tijd in wil steken om een onderscheid te maken tussen kerkje-zus en kerkje-zo als beide kerkjes zich op eenzelfde Bijbel beroepen. Dan kan ik nog zo hard schreeuwen dat dat ene kerkje dat zich óók beroept op de Bijbel en de christelijke moraal eigenlijk niet deugt en eigenlijk helemaal niet christelijk is, ik kan het de buitenwacht niet kwalijk nemen dat ik als christen (gesteld dat ik mezelf als christen manifesteer) hierop aangesproken word.
Je kunt niet alle moslims veroordelen omdar Bouyeri in opdracht van Fawaz en De Verhevene van Gogh overhoop heeft gestoken, nee. Maar het is ook veel te gemakkelijk om elke keer als er uit naam van Allah iets geflikt wordt meteen zeggen dat het hier om een halve zool gaat, zeker als je tegelijkertijd constateert dat er nogal wat medegelovigen zijn die er heel wat begrip voor blijken op te kunnen brengen dat een islamcriticus de dood in gejaagd wordt.
Overigens, de tuinbroeken onder de feministes destijds zeiden toch écht "elke man is een potentiële verkrachter". Heb ooit terug durven zeggen "ja, en elke vrouw is een potentiële verleidster". Werd me niet in dank afgenomen.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 16:44

Geluk = gelijk.

Mokum Kosher | 11-10-11 | 16:32

@schoorsteenveger: je hebt natuurlijk geluk. Religie zuigt. God zuigt! Al dat gelul over hun god die de allerbeste is, etc.. Het is kinderlijk. Het is leven vanuit angst en gebrek aan zelfvertrouwen.

Mokum Kosher | 11-10-11 | 16:24

de gouwe gast | 11-10-11 | 15:56 |
Ik snap het allemaal best, en voor zover de nuance voor het oprapen ligt ben ik ook best nog wel bereid om die op te rapen. maar ik vind het allemaal een beetje te gemakkelijk om steeds maar weer de buitenwacht aan te spreken op een genuanceerde onderverdeling in gelovigen die deugen en gelovigen die niet deugen. En die God van hen hoodt ook maar steeds zijn mond dicht, komt nooit even vertellen wie hij als de deugdzamen ziet en wie als ondeugdzamen.
Hoe iemand zijn geloof beleeft zal mij eerlijk gezegd ook een rotzorg zijn. Wat mij wel aangaat is als een halve gare imam vindt dat het verschijnen van een cartoon moet worden opgeklopt tot een aanval op het moslimgeloof, of als een halbve gare pijpenkrul stenen gaat gooien naar mijn kind.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 16:18

@schoorsteenveger: ik snap je punt. Maar hetzelfde geldt dan toch ook voor christenen? Er zijn pedopriesters, maar niet elke katholiek is een pedo. Toch? Er zijn protestanten, gereformeerden, hervormden. Je kan echt niet alle joden over één kam scheren, omdat een stomme rabbi iets vindt. Hetzelfde geldt uiteindelijk ook voor moslims. We kunnen niet alle moslims veroordelen, omdat Mohemed B Theo heeft vermoord.

Nogmaals, ik snap je punt, maar vind dat je toch wel kort door de bocht gaat. Alle verkrachters zijn mannen en toch voel jij je niet aangesproken en moet jij daar niets van hebben. Toch? Zo is het ook met religekkies.

Mokum Kosher | 11-10-11 | 16:15

@(c)ZWITSUL | 11-10-11 | 16:11
Deze in elk geval wel +1

de gouwe gast | 11-10-11 | 16:13

@Schoorsteenveger | 11-10-11 | 15:49
In principe heb je gewoon gelijk, het is erg moeilijk die scheidslijn tussen een goede en slechte Jood .
Zo is het ook moeilijk te zien wat nu goede en slechte moslims zijn .
Iedereen beleeft zijn geloof op zijn manier en voor die persoon is zijn manier de enige juiste .
Maar extremisten zoals deze ultra orthodoxen zijn bij de meeste "normale"Joden niet erg geliefd hoor, net als gereformeerden als extremistisch worden gezien door een normale christen worden ook deze Joden als extremistisch gezien door de Joodse gemeenschap, en meer dan afstand nemen van dit gestoorde gedrag kunnen wij ook niet, helaas !

de gouwe gast | 11-10-11 | 15:56

los het deze keer lekker zelf op !!

rocco tevredi | 11-10-11 | 15:56

-weggejorist-

de gouwe gast | 11-10-11 | 15:51

Mokum Kosher | 11-10-11 | 13:59 |
Dan vind jij het zeker niet erg dat ik die eikels als (mede)vertegenwoordigers van het joodse geloof, een der monotheïstische religieuze systemen, blijf zien? Meer nuance kan ik jou helaas niet geven, Ik heb er helemaal geen zin in om allemaal tot in detail te snappen hoe binnen dat ene joodse geloof men allerlei vage scheidslijnen trekt tussen joden die wel deugen en joden die niet deugen. Als ik een jood zich hoor beroepen op de Bijbel, pijpenkrullen of niet, dan is het voor mij iemand die het joodse geloof aanhangt. Klaar.
Laatst zag ik ook weer allerlei vertegenwoordigers van het joodse geloof voorbijtrekken die schande spraken van het verbod op onverdoofd slachten. Prima, ook zij zijn voor mij vertegenwoordigers van dat ene grote joodse geloof.
Dat de ene jood de andere jood belachelijk vindt is mijn zorg niet. Klaar.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 15:49

-weggejorist-

smilenow_crylater | 11-10-11 | 15:47

bij al die ortodoxe geloven mag je niet aan sex denken, maar ze hebben wel allemaal twaalf kinderen rara hoe kan dat. stelletje sexueel gefrustreerde apen en natuurlijk altijd in het zwart, joden,cristenen en moslims, bah ik vind dat gewoon eng.

9-buts | 11-10-11 | 15:13

hoe serieus kun je mannen nemen die hun pik door een laken stoppen om hun vrouw te doen....

naatholweg | 11-10-11 | 15:09

tjah whats is in a name huh!

Ik denk dat....... nee ik weet zeker dat de ziekte kanker minder doden en ellende per jaar veroorzaakt dan de geestesziekte die men religie noemt.

Kanker kan je soms nog zelfs overwinnen...... maar religie.... dat moet uitsterven. En dat zal het gelukkig ook wel doen met ons voortschreidend inzicht en internet.

Godisvoordedomme | 11-10-11 | 15:06

-weggejorist-

de gouwe gast | 11-10-11 | 15:00

-weggejorist en opgerot-

smilenow_crylater | 11-10-11 | 14:48

gezeikmetkutnickname | 11-10-11 | 14:31
....
eindelijk een verstandig persoon

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 14:46

QUOTE-.. Weer het bewijs dat religie, in welke vorm dan ook, altijd weer in staat is om het allerslechtste uit de mens naar boven te halen...-UNQUOTE johnny Quid | 11-10-11 | 11:19
.....
Weggejorist????? Deze ene zin zegt alles !!!!

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 14:45

-weggejorist-

gezeikmetkutnickname | 11-10-11 | 14:31

@ Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:56

Oeps... Ik bedoelde natuurlijk: Koran...

Willem4246 | 11-10-11 | 14:24

Die sukkels zijn toch gewoon de Amish van Israel?

Jammer dat ze nog zoveel invloed hebben.

TM | 11-10-11 | 14:23

@Mokum Kosher: Je hebt al afstand genomen sinds je met een Turks wijf bent getrouwd. En nee ik ben geen orthodoxe Jood, maar wel een realist. Alle geloven inclusief athiesten en agnosten zijn om uit te kotsen.

Look at this! WOWWW! | 11-10-11 | 14:23

En dit vindt Greet Wilders dan weer geen achterlijke cultuur, néé, néé hij dweept er juist mee, en beweert dat deze idiote cultuur, ja echt, ook de onze is. Hellup.

louis6227 | 11-10-11 | 14:04

@schoorsteenveger: is het niet genoeg wat ik zei? Ik kan hun helaas niet ontjoden. Verder neem ik afstand en kom daar voor uit en zeg het hun ook in hun gezicht.

De Israëlische overheid zou ook zijn handen er vanaf moeten trekken. Maar blijkbaar hebben die lelijke mensen een grote stok achter de deur waardoor dat niet gebeurt.

Verder dienen zij zich aan de wet te houden. Zo niet? Keihard aanpakken.

Meer kan ik je helaas niet geven. Ik neem afstand en wil er niets mee te maken hebben. Meer kan ik op dit moment niet doen.

Mokum Kosher | 11-10-11 | 13:59

De godt uit de bijbel en de koran is dezelfde kutgodt. Moslims en orthodoxe joden geloven eigenlijk hetzelfde. En die godt is gewoon een boze Arabier. Niets meer, niets minder. En hoe heetgebakerd boze Arabieren zijn weten we allemaal.

God Zelf | 11-10-11 | 13:57

Heb me ooit door een academisch geschoold koppel leeftijdsgenoten uit Tel Aviv laten vertellen dat de gemiddelde Israelier ook de balen heeft van die orthodoxen. Ze maken maar een piepkleine minderheid uit in het land (ondanks een hoogst actief voortplantingsbeleid) maar drukken een onevenredig groot stempel op het land, waar iedere Israelier die graag van het leven geniet, onder te lijden heeft.

Wilhelmina Kuttje | 11-10-11 | 13:50

"Oh, u wilt ironie? Krijgt u ironie: deze ultra-orthodoxe hoedjes trekken zich geen ruk aan van de wetgeving van de staat, maar leven vaak wel van een uitkering." Goh, het lijkt westeuropa wel, waar menig allochtoon hetzelfde doet.

von sokkenstopfen | 11-10-11 | 13:46

Mokum Kosher | 11-10-11 | 13:19 |
Neem er als jood dan ook werkelijk afstand van, van die idioten. Ontzeg hen het recht zich ware jood te noemen en zich op de Bijbel te beroepen, excommunniceer ze, veroordeel ze, roep je God op pm hen met bliksem te treffen, weet ik veel, maar geef ze de ruimte niet die ze opeisen. Of is dat al te veel gevraagd?

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 13:42

Mokum Kosher | 11-10-11 | 13:19
Ze doen daar op 2,5 vierkante kilometer hun eigen ding en de tolerantie die ze zelf niet hebben breng ik graag wel op.

Der Icebear | 11-10-11 | 13:41

Creme-Fraiche | 11-10-11 | 13:31 |
Voor hen is het geen sprookje maar een Waarheid. Zo simpel is het. Zo gauw het mythische condenseert in een absolute waarheid wordt men als gemeenschap intolerant, zo gauw een mythisch schimmenrijk of godenrijk is omgevormd tot een werkelijkheid waarin één ware God het voor het zeggen heeft is er geen plaats meer voor relativisme, is er geen ruimte meer voor andere waarheden.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 13:39

Waarom is het dat ultra religieuze mensen altijd denken dat ze anderen hun wil op kunnen leggen en dat de hele wereld om hun draait?

Walgelijk en belachelijk, dit krijg je als mensen door religie zo overtuigd zijn van hun gelijk dat het ze niet meer kan schelen wat voor shit ze veroorzaken, want alles draait om hun sprookje.

Creme-Fraiche | 11-10-11 | 13:31

Mensen dit is een non-issue. Iedereen, inclusief joden, vinden pijpenkrullen stom. Er zijn er die dit bericht gebruiken om joden neer te halen of om moslims in een beter daglicht te stellen. Prima! Mag. Maar denk er dan aan dat moslims bijna nooit zullen zeggen dat haatbaarden stom zijn en moeten oprotten. Als het om haatbaarden gaat, wordt er al snel gezegd "ja maar". Ja erg van die torens. Ja maar! Bij deze joden zal dat nooit gezegd worden. Ze zijn stom, onwetend. Ja en ze moeten hun smoel houden.

Mokum Kosher | 11-10-11 | 13:19

Religie is een belediging van (wat er over is van) de menselijke waardigheid. Met of zonder zijn er goede mensen die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen heb je religie nodig...

HiddenMaster | 11-10-11 | 13:16

M.i. is het een kwestie van tijd voor we eindelijk van religie af zijn. Kan wat mij betreft niet snel genoeg, als je kijkt hoeveel leed het veroorzaakt in de wereld. Alleen maken wij dat niet meer mee, en dat vind ik jammer.

Nietvoordekat | 11-10-11 | 13:11

@Izbut | 11-10-11 | 13:03
Is goed. Regel jij het even?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 13:09

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 13:03 |
Dat is een andere discussie. Een democratie, hoe gammel ook, is altijd nog beter dan een theocratie.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 13:06

@Gier | 11-10-11 | 13:01
Eens, kudo +1

hfakker | 11-10-11 | 13:06

hfakker | 11-10-11 | 12:31 |
Monotheïstische religies hebben zo hun eigen mechanismen en hun eigen specifieke idiotieën. Zo hebben we hier te maken met een idiotie die niet individueel is maar collectief ervaren en uitgedragen wordt, een idiotie bovendien die gekoppeld wordt aan en gesanctioneerd wordt door een Heilig Boek met daarachter een wrekende God, een Heilig Boek en een God die om louter historische redenen positie hebben verworven in onze wereld, taboes hebben geschapen, lange tenen hebben gecreëerd en dus wereldwijd met fluwelen handschoentjes worden aangepakt. Dat werkt in de praktijk toch anders uit dan individualistische idiotieën van de eerste de beste halve gare.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 13:05

@Fatbirdsdontfly | 11-10-11 | 12:31
Het lijkt er meer en meer op dat JQ ergens ontzettend op zijn (Anti)religieuze fallus is geparadeerd en de gebakken peren hier wegschrijft.
Opvallend hoe kenmerkend deze 'Orthodoxen' in een kwaad daglicht worden gezet met benadrukken 'veelal werkeloos'. The truth is not to be known. Of zoals een reaguurder -in helaas net verkeerde context opmerkt- houd jij hen dom, houd ik hen arm... de reaguurders i.e.
Moet gezegd: het ziet er idioot uit.
Tegelijkertijd is het 'in een orthodoxe wijk plaatsen' van zo'n school ook willens en wetens wachten tot jelui het in de 'smiezen' krijgen en Sam en Moos op de kast zitten.

hfakker | 11-10-11 | 13:05

Je ziet gewoon aan baarden en jurken dat de natuur het niet zo bedoeld heeft. Zijn gewoon de weg kwijt.

Ansjo | 11-10-11 | 13:04

Wat ik mij vooral afvraag is waar Israël het geld vandaan haalt om deze uitkeringstrekkers te ondersteunen. Ze maken 10 % uit van de bevolking en dat gaat komende tijd verdubbelen want ze fokken wel als konijnen.

Baby Rasta | 11-10-11 | 13:04

Woerd het nou niet eens tijd om dat 'geloof' in het algemeen af te schaffen, God, Mohammed, Allah weet ik hoe die mafkezen allemaal heten, weg ermee...

Izbut | 11-10-11 | 13:03

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 12:11
......
de wetten en regels die je hier door je strot geduwd krijgt, hebben NIETS meer met democratie te maken. Zegt de hoge raad: stop, tot hier en niet verder...
Komt er gewoon een noodwet aan te pas... Democratie... hahaha laat me niet lachen

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 13:03

"Weer het bewijs dat religie, in welke vorm dan ook, altijd weer in staat is om het allerslechtste uit de mens naar boven te halen"

Johnny; ik vind het ook niet goed, maar als dít nu het allerslechtste is dat uit de mens naar boven komt, valt het me reuze mee.

vergeef me deze privévraag:

Wat voor slechts heeft godsdienst vroeger bij jou eigenlijk naar boven gebracht? En welke goede dingen je huidige leven?
(Even afgezien van 'bekeren tot' en 'afzetten tegen' religie'. )

Ik vermoed dat dat allemaal erg meevalt!

relatief | 11-10-11 | 13:02

Israel is een kansloze affaire. Die malloten hebben een muur om zich heen gebouwd die qua hoogte kan wedijveren met de muur die indertijd om het ghetto in Warschau stond. Om de Palestijnen buiten te houden? Maar ondertussen hebben ze hun eigen gevangenis gebouwd. Daarna gaan ze overal illegaal nederzettingen neerkletteren? Dan nog dit soort malloten die de hele vooruitgang en vredestoenaderingen gegijzeld houden. Snap ik, snap jij het.

Als er nou een volk is dat het historisch perspectief van onderdrukking en intolerantie begrijpt, dan zijn het wel de Israëli. Toch zie je daar niets van terug. Totdat ze zelf bereid zijn om eindelijk eens naar vrede te streven hoeven we verder geen aandacht aan Israel te besteden. Kansloos, helaas.

ole guapa | 11-10-11 | 13:01

Hoe zat het ook alweer met die keppeltjes? Een half hoedje omdat dat goedkoper is toch? (was gistern op serie v. comedy central)

Alcoholic | 11-10-11 | 13:01

Hele domme vraag misschien, maar wat weerhoudt de Israelische regering er eigenlijk van om die levenslange religieuze uitkering af te schaffen? Ga aan het werk, man. Hebben die pijpenkrulletjes de meerderheid in het parlement? Dacht het niet.

Traxor | 11-10-11 | 13:01

@hfakker
Een natuurkundige wetmatigheid kun je niet uitvinden, wel ontdekken/vaststellen.

Gier | 11-10-11 | 13:01

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:36
Mensen die zo arrogant zijn als jij hoeven niet begrijpend te lezen. Mwoehaahaa.

Hölzenbein | 11-10-11 | 13:00

Mensen hebben een (zelf)bewustzijn, d.w.z. herkennen zich in een spiegel en kunnen reflecteren over hun bestaan. Hiermee komt het besef van hun eigen onvermijdelijke dood.
Dit roept angst op, en de behoefte aan zingeving van hun bestaan.Bovendien zijn er onverklaarde natuurverschijnselen, die ook angst of verwondering opwekken (Bliksem, aardbevingen, zonsverduisteringen, toeval)
Door de menselijke creativiteit, en de mogelijkheid tot verhalen vertellen, ontstaan er min of meer samenhangende zingevingsverhalen, die oorsprong, doel en richting verklaren voor de mens.
Hierin verweven; animisme, oerangsten, legendes (Apollo, Zeus,Thor), sprookjesachtige elementen en magisch denken.
Rituelen, bezweringen, magie, alles komt samen in één min of meer congruente religie.
Deze wordt in de loop der tijd geconsolideert in de samenleving, en misbruikt door de machtshebbers. (Romeinse rijk maakt Christendom na eeuwen van onderdrukking staatsgodsdienst).
Ondanks de tegenwoordige wetenschap en technologie, zal religie altijd blijven bestaan, nu en over 100 jaar, omdat de mens niet een ( volledig) rationeel wezen is, en op aarde komt zonder duidelijke "handleiding" over wie, en wat hij is.
Daar zal hij altijd naar op zoek gaan, als emotionele steun en psychologische troost.
Zelfs als alle raadsels van het universum zijn opgelost, en in wiskundige formules gegoten, zullen er nog mensen zijn die geloven in irrationele zaken.
Dus de katholieke kerk hoeft zich geen zorgen te maken dat zij uitsterft...

King of the Oneliner | 11-10-11 | 12:58

@Che_cuevara | 11-10-11 | 12:46
Of toch niet. Als ze namelijk bestaan geloven we ze juíst niet meer.

"hallo, ik ben God."
"Neem je moeder in de maling"
"Nee, echt. Ik ben echt God"
"Nog één keer en ik spijker je aan het kruis"

I rest my case.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:54

Weet je wie ook een hekel had aan orthodoxe joden ?

Gier | 11-10-11 | 12:50

@hfakker | 11-10-11 | 12:49
Mao

hfakker | 11-10-11 | 12:50

@minimá-armezusvan.. | 11-10-11 | 11:57
Typisch wel klepel, nit klok verhaal. Het is vooral een aantijging aan het adres van de 'beïnvloeders' i.e. media en andere massa-beïnvloeders. Niet zozeer religie of religieuzen. Juist in maatschappijen die onder druk staan, zijn de religieuzen vaak de voorvechters van vrijheden. Kijk naar AMo, Hitler, Stalin, Caesar, ja zelfs Herodes en de Pharao's. Die eigenzinnige vrijheidsdenkers moesten eraan.
Wie de dingen in de spiegel ziet, loopt het risico naar het gevaar toe ipv er van af te sturen.

hfakker | 11-10-11 | 12:49

@doenormaal! | 11-10-11 | 12:42
Daar heb je een punt.

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:46

@Che_cuevara | 11-10-11 | 12:30
Als ze zouden bestaan, dan is het geen geloven meer he ;)

doenormaal! | 11-10-11 | 12:42

Natspuiten met een niet-kosjere vloeistof (varkenspis/gier? Tevens mooi exportproduct voor Nederland), zijn ze zo verdwenen.

FrankVeer | 11-10-11 | 12:40

.
Ondanks dat 1.5 mrd mohammedanen anders denken: het zijn net mensen....
.

Elder of Z. | 11-10-11 | 12:39

@Ratzing. | 11-10-11 | 12:13
Dat is makkelijker gesteld dan bewezen. Maar dat is op het stellen van inferioriteit steevast het vehikel wat maar niet mee wil buigen.

hfakker | 11-10-11 | 12:35

Hoe was die zin ook alweer? Oh Ja, Ongezien de tyfus voor die gasten.

Betwetertje | 11-10-11 | 12:32

'Weer het bewijs dat religie, in welke vorm dan ook, altijd weer in staat is om het allerslechtste uit de mens naar boven te halen.'

Een grondige devaluatie van het begrip bewijs (of zelfs 'het bewijs') van Dhr. drs. Quid. Zuigt dus net zo goed waarheden uit zijn duim als de haatpijpenkrullen (klinkt toch minder lekker zonder assonantie.

Fatbirdsdontfly | 11-10-11 | 12:31

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:28
Jezus liet zich graag beleggen, ja.

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:31

@hfakker | 11-10-11 | 11:57
Oh en tuurlijk is het idioot wat die mensen doen, maar niet meer of minder dan onreligieuze idioten doen.
Er is idioot en niet-idioot. Er is niet zoiets als religieus, dus idioter.
Tenzij aantoonbaar is dat meer idioten religieus zijn, of meer niet-idioten onreligieus. Wat al een mooie paradox is.
Zolang op niveau wetenschap AAA religiositeit nog een onderzoeksgebied is waar men rustig de tijd voor neemt van begin tot eind van het leven zich vragen over te stellen, lijkt het middelmatig denkniveau dit af te doen als 'onzin pur sang'.
Of zoals de uitvinder van de wet over zich evenredig voortplantende druk op vloeistof het opschreef:
“Waarheen ik ook kijk in de natuur, ik vind slechts reden tot twijfel en onrust.(…)
Zag ik niets dat op een Godheid wees, dan zou ik dus kunnen ontkennen; zag ik overal de merktekenen van een Schepper, dan zou ik in vrede rusten in het geloof. Maar ik zie te veel om te ontkennen en te weinig om zeker te zijn (…).“

hfakker | 11-10-11 | 12:31

Nu de komende uren maar weer wachten op de georganiseerde reactie's vanuit de Joodse schrijvende reaguurders lobby.

Wizziwigg | 11-10-11 | 12:31

@LiebeMan | 11-10-11 | 12:25
En als het topic over de Hamas ging dan was er wel iemand geweest die dit er bij had moeten slepen. Zo gaat het altijd.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:30

Mogelijk dat een jonge westeuropeaan met licht psychopatische trekjes en een buitengewoon talent voor debat en volksmennerij hier nu naar kijkt en denkt: goh.. aan deze enge malloten moet ik toch eens iets aan doen als ik later groot ben.

Machavelli | 11-10-11 | 12:30

Je krijgt het verschrikkelijk benauwd van alle deze mensen met hun religieuze fundi mentaliteit. Het is toch erg dat er anno 2011 dit nog bestaat de verschrikkelijke volgzaamheid in religie.

lanexxx | 11-10-11 | 12:30

@doenormaal! | 11-10-11 | 12:27
Dus geloven in bestaande goden is dan weer niet dom?

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:30

Als één persoon zich het uiterlijk (pijpekrullen gekke hoedjes,besneden, gebedslinten etc) de rituelen, en leefstijl van een orthodox gelovige (Jood, Moslim of Zwartekouser) zou aanmeten, zou hij in het gekkenhuis geplaatst worden.
Doen er een kritische massa mensen hetzelfde gedurende een paar generaties, noemen ze het een geloof.
Conclusie: Jij kunt ook een religie starten, als het maar buitenissig, a-logisch en fanatiek genoeg is, en genoeg fanatieke volgelingen trekt, over 200 jaar is het een geaccepteerde religie.

King of the Oneliner | 11-10-11 | 12:29

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:22
Daar komt de uitdrukking: 'aan stukken scheuren' natuurlijk weer vandaan

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:28

@Chicka | 11-10-11 | 12:19
idd meerdere haatbaarden te zien in de video.

Itastijl | 11-10-11 | 12:28

Geloven in niet bestaande goden is gewoon ontzettend dom. Iets anders kun je er niet van maken. Mensen maken zichzelf ermee tot karikaturen.

doenormaal! | 11-10-11 | 12:27

@vraagstaart | 11-10-11 | 12:05
Balkenende.

Itastijl | 11-10-11 | 12:26

ultra. je komt het woord meestal maar in twee combinaties tegen. ultra-orthodoxe joden of iets met wasmiddel. beiden maken niet waar wat er op de verpakking staat.

cloudoflogic | 11-10-11 | 12:25

Ik hoop dat God in zijn diverse verschijningsvormen inderdaad niet bestaat. Je zou maar dood gaan en eeuwig moeten boeten omdat je gedurende je korte leven niet in een raar pak op je knieën hebt gelegen en jezelf niet met kettingen sloeg om te laten zien hoeveel je hield van de hemelse dictator.

Jan Passant mk2 | 11-10-11 | 12:25

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:16

Dat kan. Maar het is een feit dat op dit moment door de hamas regering er mensonterende praktijken plaatsvinden. En het is ook een feit dat dit topic daar niet over gaat. Dat vind ik vreemd.

LiebeMan | 11-10-11 | 12:25

Is dit nou ook al de enige ware religie?

nogeentjedan | 11-10-11 | 12:25

Religie heeft al veel oorlogen veroorzaak, en er komt nog een grote religieuze oorlog aan. Religie is echt het grootste gevaar dat de wereld ooit heeft gekend. En het maffe is, het wordt steeds erger.

Oerkoendoe | 11-10-11 | 12:24

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:22
Kijk en daar hebben we dan de goedkeuring voor de "gang bang".

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:23

Geloof maakt meer kapot dan je lief is.... f*ck religion

Dr.Guus | 11-10-11 | 12:23

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:21
Was het nog een travestiet ook.

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:23

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:20
Dat heeft de kerk dan weer letterlijk genomen.

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:22

Bah, kan er niet gewoon een politieke partij voor secularisatie worden opgericht? Wat is er om trots op te zijn aan joods-christelijke wortels, als je deze gekken, katholieke pedo's en gristelijke mishandelaars ziet?

Bulloch | 11-10-11 | 12:22

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:42
? Ik ben niet tegen de Joden, alleen tegen de uitwassen van het Jodendom!!

Itastijl | 11-10-11 | 12:22

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 11:51
Daar volgen ze de bijbel dan letterlijk. "ga en vermenigvuldig u"

Zou jou moeten aanspreken. :)

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:22

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:17
Ze ziet er wel uit als een lijk dat wel ja... Brrr.

doenormaal! | 11-10-11 | 12:22

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:20
"Dit is mijn lichaam, en ik geef het aan jullie."

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:22

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:20
En hij droeg een jurk!

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:21

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:19

Ja, dat is wel verdacht idd. En Jezus zie ook: "Laat de kinderen tot mij komen". Dubbel verdacht...

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:20

Iets met joods-gristelijk traditie toch? Psies zelfde als die haatbaarden.

Chicka | 11-10-11 | 12:19

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:05
Dat weet ik nog zo niet.
Wat deed Jezus daar met die 12 apostelen, heb ik altijd maar vreemd gevonden.

Che_cuevara | 11-10-11 | 12:19

@vraagstaart | 11-10-11 | 12:13
Exactly.


@doenormaal! | 11-10-11 | 12:16
Ja, toch, niet dan?

Could've fooled me.

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:17

@_Fly66_ | 11-10-11 | 12:08
Leuk!

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:17

Nog even wachten.
Ahmadinejad zal de boel stoppen.
Lutsers

jipix le gaulois | 11-10-11 | 12:16

@LiebeMan | 11-10-11 | 12:08
Dat is helemaal geen verkeerd punt, maar als je het in dit topic probeert te maken door over de Palestijnen te beginnen, heb je wel kans dat het een beetje verloren gaat...

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:16

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:08
Is die dood dan?? :P (wishful thinking)

doenormaal! | 11-10-11 | 12:16

@ LiebeMan
Misschien is deze media dan iets voor je: www.vbs.tv/nl-nl
Veel kijkplezier!

Rest In Privacy | 11-10-11 | 12:15

vraagstaart | 11-10-11 | 12:08

En Yasser Arafat, makkie idd...

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:15

@Hölzenbein | 11-10-11 | 12:11 Dat hebben ze in het verleden al eens geprobeerd. Met miljoenen tegelijk zelfs, is me verteld.

vraagstaart | 11-10-11 | 12:15

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:24

Het verspreiden van het Woord God's! Of niet dan?

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:15

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:08 In haar graf? O ja, ze komt alleen tot leven als de zon onder is. Was ik ff vergeten...

vraagstaart | 11-10-11 | 12:13

hfakker | 11-10-11 | 11:57 |

@ -genetisch inferieur-
Daar zegt u een waar woord.

Ratzing. | 11-10-11 | 12:13

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 12:03 |
Dat doet onze overheid ook ja, maar wel vanuit een geheel andere positie natuurlijk. Die orthodoxen claimen gewoon, op ondemocratische wijze, dwars door alles en iedereen heen. Onze overheid stelt wetten en regels aan ons allen, ook aan orthodoxe Joden mag ik hopen.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 12:11

Opsluiten die imbecielen.

Hölzenbein | 11-10-11 | 12:11

Volgens mij hebben ze gewoon te veel vrije tijd ... misschien moeten ze maar eens gewoon gaan werken, anders hebben ze bij onze oosterburen nog wel wat werkplekken over.

Schaapskleren | 11-10-11 | 12:10

Ik wil óók een levenslange uitkering om religie te bestuderen! Zolang ik maar geen examen hoef te doen.

Traxor | 11-10-11 | 12:10

poli | 11-10-11 | 11:56

In dienst gaan duurt volgens mij daar een jaar of drie of zeau... En nog gevaarlijk ook!

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:09

'Israel has increased welfare payments fivefold since 1970, while the standard of living has doubled.'

Lijkt me niet echt een project wat Uri Rosenthal en z'n VVD vrindjes moeten steunen. Of is deze meneer wellicht niet helemaal objectief t.o.v. Israel?

Captain America | 11-10-11 | 12:09

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:04

Dat de focus van de media volledig misplaatst is op dit moment. De échte misstanden worden nauwelijks aan de kaak gesteld door een vreemde obsessie met israël. In afrka worden regelmatig homsexuelen levend (!) verbrand. Zij hebben niets misdaan maar worden gedood om hun geaardheid. Daar hoor ik de media nou nooit over. Dát is mijn punt.

LiebeMan | 11-10-11 | 12:08

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.

_Fly66_ | 11-10-11 | 12:08

@vraagstaart | 11-10-11 | 12:05
Gretta Duisenberg?

Die keert zich om in haar graf, ja, bij het zien van deze beelden.

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 12:08

@eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:06 Inderdaad, Ariel Sharon. Inkoppertje.

vraagstaart | 11-10-11 | 12:08

vraagstaart | 11-10-11 | 12:05

Ja, die was wel erg simpel...

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:06

-weggejorist-

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:06

Expert Homo | 11-10-11 | 11:27

Israel, het land van God. Daar komen geen homo's voor, toch?

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 12:05

Weten jullie wie óók een hekel had aan orthodoxe joden?

/te makkelijk modus off

vraagstaart | 11-10-11 | 12:05

Tsja, fanatiek gelovigen, wie vindt ze niet eng?

Ze zouden geloofsbelijdenis van welke aard dan ook in het openbaar kunnen verbieden en ook rond scholen, begraafplaatsen en andere gevoelige plekken, die niet perse publiek zijn.

Heel veel orthodoxe Joden zijn prima, maar als ze zich zo gaan gedragen is het over met de tolerantie en verwacht ik zelfs dat men intern corrigeert.

Mensonterend, een erger verwijt is eigenlijk niet mogelijk.

NoMinister | 11-10-11 | 12:05

@LiebeMan | 11-10-11 | 11:28
Het was even wachten, maar daar is ie dan!

Goed: Het is uiteraard vreselijk wat er in de Gazastrook gebeurd, maar dat is peanuts vergeleken met wat er in de 2e wereldoorlog is gebeurd. Wat is dus eigenlijk je punt?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 12:04

@Schoorsteenveger | 11-10-11 | 11:59
Eens. Relioterie is een walgelijke aandoening.

vetkleppert | 11-10-11 | 12:03

Zij eisen het recht op voor anderen te bepalen wat in de openbare ruimte, een ruimte die niet enkel hen toebehoort, al dan niet toelaatbaar is.
Schoorsteenveger | 11-10-11 | 11:59
....
Dat doet onze overheid ook..... wij mogen ook niet meer roken waar wij willen... ps.. en ik rook niet eens

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 12:03

Willem4246 | 11-10-11 | 11:55
...
Dat mag ook niet. Ik heb gisterenavond een stukje op de vpro gezien en ik vraag me af hoe lang dit zo nog kan doorgaan...

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 12:00

vetkleppert | 11-10-11 | 11:28 |
Heb je misschien best wel gelijk in, maar wat je hier ziet heeft niet specifiek met de Joodse godsdienst te maken, maar meer met wat fundamentalistisch denken met een mens doet. Of het nou Joden zijn, Christenen, Moslims, of wat voor gelovigen dan ook, zo gauw ze hun eigen moraal en waarheid tot in extremo verabsoluteren krijg je van dit soort haatgevoelens en intolerante gedragingen. Die lui beschimpen die arme kindertjes omdat ze langs hun huizen lopen in hen onwelgevallige kledij. Dat is typisch fundamentalistisch gedrag, dat is claimen. Zij eisen het recht op voor anderen te bepalen wat in de openbare ruimte, een ruimte die niet enkel hen toebehoort, al dan niet toelaatbaar is. Sterker nog, zij eisen die openbare ruimte op, zij maken die heilig, stennen simoelweg dat die ruimte toebehoort aan hún God en enkel aan hun God en verbieden anderen vervolgens vanuit hun eigen vrijheid van diezelfde ruimte gebruik te maken. Dat is niet typisch Joods, dat is typisch fundamentalistische monotheïstische dwingelandij.

Schoorsteenveger | 11-10-11 | 11:59

Het geeft maar weer aan wat een raar volkje die joden zijn.
Het volkje van god gaat van god los.......

toetanchamon | 11-10-11 | 11:59

Religie... het zou verboden moeten worden

XverderNix | 11-10-11 | 11:58

Mafkezen die ultra-orthodoxe Joden.

La Bailaora | 11-10-11 | 11:57

op de keper beschouwd is dat hele midden oosten een groot gekkenhuis waar de opper-gekkies een veel te grote vinger in de pap hebben en de bevolking achterlijk en arm houden. hou jij ze dom zei de fabrikant tegen de pastoor, dan hou ik ze arm. zoiets.

minimá-armezusvan.. | 11-10-11 | 11:57

Je zou haast denken, die lui zijn bijna net zo Zelotisch fanatiek als Johnny Quid's nauwelijks te evenaren vasthoudendheid alles wat als Sulfur riekt naar geloof te betasten en demoniseren alsof het genetisch inferieur was.
De Godwin's stapelen zich op, achter genoemde "gesloten deuren".

hfakker | 11-10-11 | 11:57

Gewoon Rob Muntz even langs sturen bij die school dan zie je de hoedjes meneren niet meer terug. Pft maar wat een inteelt die lui echt niet normaal.

zeertegendradig | 11-10-11 | 11:56

@Willem4246 | 11-10-11 | 11:55
Owja, ultra-orthodoxe joden leven naar gelang de bijbel?

Singulier!

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:56

Geweldige Snatch-pica!

KaiserSoza | 11-10-11 | 11:56

-weggejorist-

klaretaalzeewolde | 11-10-11 | 11:56

En om het nog ergere te maken- leven van uitkeringen en hoven NIET IN DIENST. Normale Israëliërs kotsen deze volk ook uit en walgen van de kracht van hun lobby.

poli | 11-10-11 | 11:56

Erg goedkoop van GS. Deze gelovigen doen slechts wat volgens hun in de Bijbel staat geschreven. Of willen jullie soms beweren dat het onderdrukken van de Palestijnen ook niet mag?

Willem4246 | 11-10-11 | 11:55

Bij dit soort topics moet je altijd oppassen dat je niet vervalt in Godwinnerij.

Bergamo | 11-10-11 | 11:53

Religies zijn achterlijk. Allemaal!

NickV2.0 | 11-10-11 | 11:52

Je leven lang een uitkering omdat je de bijbel continu moet bestuderen is toch te gek voor woorden. En ze fokken bij de konijnen af...

eerstneukendanpraten | 11-10-11 | 11:51

Wanneer gaan we nu eens religie verbieden, hoeveel voorbeelden van dit soort idioterie zijn er nodig om te zeggen en nu is het afgelopen met die kudt God van jouw... vanaf nu is religie alleen nog in je eigen huiskamer toegestaan....

DaveDH | 11-10-11 | 11:50

@Den Meester | 11-10-11 | 11:45
Da's een werkwoord.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:46

Het meest vervelende is dat je ze wel serieus moet nemen dat stelletje zelfverkozen achterlijken,
historische oplossingen voor dit soort probleem gevallen liggen geloof ik niet zo lekker vandaag de dag.

Ratzing. | 11-10-11 | 11:46

is pijpenkruljoden een naamwoordelijke gezegde? Pijpen kruljoden!

Den Meester | 11-10-11 | 11:45

Religie is als sprookje, fabeltje, de witte prins op een knap paard, thriller, drama, wc-papier, fear and loathing in Jeruzalem.. Complete and utter bollocks!!

Optimel Prime | 11-10-11 | 11:44

Religie is waanzin.

Een paard | 11-10-11 | 11:43

@Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 11:36
Wij zijn allemaal Israëli's, maar niet elke Israëli is er een van ons.

Zoiets?

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:42

Rustig met die beledigingen, het zijn immers onze mensen.

Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 11:42

Deze joden zijn ervan overtuigd het uitverkoren volk te zijn en schijten op de rest van de wereld. Net als moslims eigenlijk.

Rest In Privacy | 11-10-11 | 11:42

Even voor de goede orde: alle Israëli die ik ken, hebben ook een schijthekel aan die gasten. Ze hoeven niet het leger in, maar het leger moet voor hen wel de kastanjes uit het vuur halen. Daarna gaan ze op een uitkering leven en gebruiken hun tijd om de samenleving te verzieken met dit soort acties. Tenslotte staat persoonlijke verzorging niet in de Thora, wat er toe leidt dat je in de rij bij de supermarkt beter uit de buurt van die gasten kunt blijven (zorgen ze zelf ook voor want ze dringen altijd voor, dat dan weer wel). Helaas zijn ze erg beeldbepalend voor Israel.

Alph Bolkenstein | 11-10-11 | 11:41

Ze hokken nogal samen in die buurt daar en hebben commentaar als iemand in die buurt komt die zich niet aan hun geloofsregels houdt. Beetje het idee om op zondag in Staphorst een feestje te geven. Moet kunnen maar denk niet dat je zonder commentaar wegkomt.

Der Icebear | 11-10-11 | 11:40

Hmmm, deze stroopwafel is goed genoeg voor Jahweh, maar dat zal je in die kringen wel niet mogen zeggen.
www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
Belachelijk trouwens dat je automatisch van werk ontheven bent omdat je zo vroom bent.

Gutmensch aus 020 | 11-10-11 | 11:40

@Crusher | 11-10-11 | 11:38
Dat is er al.
Heet de "Duivel" maar die slaapt vaak de laatste tijd.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:40

Het wordt hoog tijd dat er een virus wordt ontworpen dat zich uitsluitend richt op geloofsfanatici.

Crusher | 11-10-11 | 11:38

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:34
De paar Joden met keppel die daarmee dus wel visueel herkenbaar waren die ik op het werk ben tegengekomen, vielen me ook niet lastig over geloof of cultuur.
Jammer genoeg is dat bij bepaalde andere geloven heel anders.

vetkleppert | 11-10-11 | 11:38

Religie altijd -1, als er iets verboden moet worden is het religie!

Evildutch | 11-10-11 | 11:38

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:34
@vetkleppert | 11-10-11 | 11:28

Er woonde vroeger een jood bij ons in het studentenhuis, die noemden we het Judean Peoples Front. Of het Peoples Front of Judea. Hij droeg alleen een keppeltje als z'n ouders op bezoek kwamen en dan moest de Life of Brian poster van de muur.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:37

@ Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:24

Stiekem karbonade eten?

Traxor | 11-10-11 | 11:36

@Eentje Tweetje | 11-10-11 | 11:35
Deze ulta-orthodoxe debielen hebben ongeveer net zoveel met de joods-christelijke cultuur te maken als Hölzenbein met begrijpend lezen.

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:36

En Geert ... wat vinden wij hier van ? Wij waren immers allemaal Israëli's toch ? Hun strijd, onze strijd ? Hoe pakken wij dit interne probleem van ons aan ?

Bigi Bana Boy | 11-10-11 | 11:36

@très cool | 11-10-11 | 11:26 | + 1 -
Mee eens, maar afschaffen is volgens mij nog steeds dé oplossing.

Sumeron | 11-10-11 | 11:35

Dat zijn wel de vrienden van Geert Wilders hoor! Dus pas op. Handen af van onze superieure judeo-christelijke cultuur. En de vrijheid van homo's en vrouwen en schuimbekt nog maar even door.

Eentje Tweetje | 11-10-11 | 11:35

@Che_cuevara | 11-10-11 | 11:32
Just checking...

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:34

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:29

Dan kom je daar van een koude kermis thuis. Trouwens in meerdere hotels in BKK kom je als Israëliër niet eens binnen.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:34

@vetkleppert | 11-10-11 | 11:28
Maar we hebben het hier over Orthodoxe joden. Als jij na een paar jaar pas wist dat ze joods waren, dragen die mensen waarschijlijk niet eens een keppeltje, en dan kan je ze toch niet echt Orthodox noemen.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:34

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:32
Vroeger moest daar nog een "onze vader" bij.
Maar ja, alles is aan devaluatie onderhevig.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:33

Heeft wel wat weg van die andere geloofsmongolen die wij hier in Nederland maar al te veel van hebben.
Alleen bidden die op vrijdagmiddag en zijn het er zoveel meer..

de melkboer | 11-10-11 | 11:33

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:30
Daarom zei ik ook die "anderen".
Dat linkje had ik wel begrepen.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:32

@Che_cuevara | 11-10-11 | 11:30
Die waren ook wat minder fanatiek. Daarbij heeft het RK nog het handigheidje dat als je berouw toont, alles mag. 3x een weesgegroetje en je bent weer goed voor een week.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:32

@Che_cuevara | 11-10-11 | 11:29
Ik denk dat Vraagstaart een linkje probeerde te leggen naar een andere bevolkingsgroep die wél in NL wonen...

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:30

@Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:27
Bij die pastoren is dat niet zo goed gelukt.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:30

Wat een idi-joden.

Kaas de Vies | 11-10-11 | 11:30

Geert zeg er wat van! O nee, wacht...
We kunnen religie wel gaan verbieden, maar dan vindt de mensheid wel weer iets anders om als achterlijke mongolen tekeer te gaan. Cause that's how humanity rolls...

Datkanikvéélbeter! | 11-10-11 | 11:29

@Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:24
missiewerk? bah.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:29

@vraagstaart | 11-10-11 | 11:26
En ze hebben meestal een uitkering.

Maar inderdaad goed dat deze mensen niet in Nederland wonen.
Anders kwamen de uitkeringen voor die "anderen" in gevaar, en deze stemmen waarschijnlijk niet links.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:29

Wat is het toch dat anno 2011, de tijd waar iedereen kan leren, vreten en neuken, men toch nog toevlucht zoekt tot religieus extremisme?

dlseth_ | 11-10-11 | 11:28

@Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:23
Haha, LOL

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:28

Overigens is het vrij normaal dat mensen in sociaal-economisch lastige tijden houvast gaan zoeken in de extremere versies van een religie. Zeker in Israël dat toch dagelijks met de dreiging leeft om finaal uitgeroeid te worden.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:28

Uiteraard vreselijk. Het is echter peanuts als je kijkt naar wat er op dit moment gebeurt in de Gazastrook.

LiebeMan | 11-10-11 | 11:28

Gelukkig is dat hier in Nederland heel anders. Ik heb vaak jarenlang intensief en prettig samengewerkt met mensen die dan opeens een keer Jood bleken te wezen. Doordat ze iets niet aten of door een feestje waar ze heen gingen. En daarna hoorde je er nooit meer wat over, tenzij je iets vroeg. Heel prettig.
Afgezien van dit soort mallootfundies zijn Joden volgens mij met indrukwekkende afstand de minst opdringerige godsdienst en/of cultuur.
Maar zij hebben ook geen enkele bekeringsdrift. Sterker nog: als je Jood zou willen worden, wordt het je sterk afgeraden en moet je er enorme langdurige opleidingen voor doen.

vetkleppert | 11-10-11 | 11:28

Fundamentalistisch over alles tenzij het hun geld kost.

loki84nl | 11-10-11 | 11:27

Ach, een balans-topic. Lol

Pastor Sippenhaft | 11-10-11 | 11:27

Waar speelt dit?

Expert Homo | 11-10-11 | 11:27

Soms snap ik er gewoon helemaal niets meer van. Ik vraag me ook af of dat soort lui zo 'gelovig' zijn geworden omdat er diep van binnen een sexueel gefrusteerd monster woont die ze denken in bedwang te kunnen houden door religie. Net als al die foute pastoren e.d van de katholieke kerk.
Dan zien ze een normaal meisje, een kind notabene, en daar reageren ze dan hun frustratie op af.
Ik hou mijn hart vast voor wat er in hun gezin achter gesloten deuren mogelijk allemaal plaatsvindt.

Joost Maghetweten | 11-10-11 | 11:27

Moet je je eens een land voorstellen geregeerd door dit soort malloten. Oh, wacht...

sjonnie | 11-10-11 | 11:27

Zeven dag sabbath.

sjaakdeslinksesul | 11-10-11 | 11:27

Uitkeringen schijnen toch wel in trek te zijn bij fanatici.
Maar ja, zo hebben ze meer tijd om in hun sprookjesboek te lezen.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:26

Ze werken niet, fokken als konijnen en schelden vrouwen uit.

Blij dat zulke mensen niet in Nederland wonen.

vraagstaart | 11-10-11 | 11:26

Voer

très cool | 11-10-11 | 11:26

Voor een religie-belasting in en je bent er zo van af.

très cool | 11-10-11 | 11:26

Ja heel treurig, maar dat hele israel gebeuren interesseert me niet meer, ik ben helemaal murw het is daar 1 grote bende.

Ik zat eigenlijk meer te wachten op een artikel over de stemming van Slowakije over de Europese steunmaatregelen voor onze lieve Grieken.
Iemand een directe stream?

Kaas de Vies | 11-10-11 | 11:26

Waar heb ik dit toch meer gehoord.

Che_cuevara | 11-10-11 | 11:25

Wel eens naast zo'n mafkees gezeten in een hotel in nota bene Bangkok. Ik hoefde al niet eens te raden wat die gast daar kwam doen.

Biff Eagleburger | 11-10-11 | 11:24

Jaweh heeft toch al gezegd dat die pijpenkrullen niet meer mogen? Naar de Hel met die mafkezen!

DierkMaas | 11-10-11 | 11:24

Ultra-orthodoxen die orthodoxen uitkafferen.

Nu weten die joden hoe het voelt om door fanatieke supporters voor teletekstsupporter uitgemaakt te worden.

Ernstige zaken, ja. Pijnlijk ook.

Art Vandelay Ultor | 11-10-11 | 11:23

Religie is de pest voor de mensheid, simpel als dat. Kon je het maar afschaffen.

Traxor | 11-10-11 | 11:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken