Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kijktip: de toekomst van de monarchie

beaheefteengunoleole.jpgSchokkend onderzoek van Bureau Synovate in opdracht van de NOS: driekwart van de Nederlanders lijdt aan een zware vorm van het stockholm syndroom. Uit een enquête blijkt namelijk dat deze grote groep mensen de Nederlandse monarchie steunt. Speciaal totaal niet gemanipuleerd onderzoek omdat er vanavond op Nederland 2 (21:00 - 21:55) door allerlei poepsaaie mensen gediscussieerd wordt over het koningshuis. En omdat de Tweede Kamer morgen weer met het absurde kostenplaatje van het koningshuis gaat komen, plus debat over wat de neuq we er eigenlijk mee aanmoeten. Uitgummen, backspacen en/of typexen, als het aan ons ligt, die hele monarchie, en hieronder leggen we even uit waarom. Tipje van de sluier: die 39,2 miljoen euro aan jaarlijkse kosten zijn er in verwerkt. 19e eeuwse constructie Nederland is een koninkrijk sinds 20 november 1813, nadat mogendheden van die tijd hadden besloten dat Nederland als koninkrijk beter zou werken tegen het Franse gevaar. Napoleon was net verslagen, vandaar deze panische schrikreactie. Jammer, want in 1588 waren we al een republiek, de eerste echte in de wereldgeschiedenis, toen we onze middelvingertjes opstaken naar Spanje. Historisch gezien hoort Nederland dus een republiek te zijn en is de monarchie een 19e eeuws verzinsel dat ons door buitenstaanders is opgelegd. Beweren dat het koningshuis historisch gezien deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur is simpelweg het grootste (en meest boeiende) gedeelte van die historie negeren. Republiek staat voor eigen baas, onafhankelijkheid en heersen over de wereld. Monarchie staat voor uitheemse overheersing, dansen naar de pijpen van de wereldmachten en het lulletje rozenwater van de aarde zijn. Wat u wil. Eerlijk is in ieder geval anders. Boven de wet Bernhard had er plezier in. Boven de wet staan. Die gaf nergens om (zie ook zijn roedel buitenechtelijke kinderen). Ga er maar vanuit dat het koningshuis zich niet aan de regels hoeft te houden zoals wij. Het wetboek is voor het plebs, voor het koningshuis gelden sowieso andere regels. En dat werkt twee kanten op. Want wie boven de wet staat, mag zelf bepalen hoe die wet er voor anderen uitziet, blijkbaar. Eerlijk is anders. Zelfpijperij Tirannen laten zich graag bejubelen. Onze monarchen eveneens. Op elke gelegenheid waarbij ze hun neus buiten de deur steken, worden ze aangegaapt, toegezongen en toegejuicht alsof ze daadwerkelijk iets gepresteerd hebben. Behalve zichzelf verrijken vrij weinig, eigenlijk. Tenzij je verplichte bezoekjes, lintjes knippen en jaarlijks koekhappen en klompendansen op hun kijk - ons - eens - contact - hebben - met - het - volk - dag meerekent, natuurlijk. Ze zijn zo algeheel talent- en initiatiefloos, dat ze niet weten wat ze zouden moeten doen als er een auto recht op hun af zou komen rijden. Hoogstens wat apegapen. Hypothetisch gesproken, dan. Maar goed, zelfpijperij, want u dacht toch niet dat Koninginnedag van origine bedoeld was voor uw genot, of wel? Een hele dag waarop het volk viert dat Beatrix niet jarig is op die datum, ga er maar aan staan. Hiep hiep hoera voor de familie die geen fuck om ons geeft, leeft van ons geld en zich niks van onze samenleving aantrekt! Eerlijk is anders. Huur- en zorgtoeslag Hier, zomaar een voorbeeld uit 2009. Wat nou crisis? De vetpotuitkering van het koningshuis is onverminderd hoog. Net als hun huur- en zorgtoeslag, overigens. In 2011 krijgt de familie 39,2 miljoen euro. Heilige poep dat is veel voor een sociale uitkering. De grootste uitkeringstrekkers van Nederland en driekwart van de Nederlands vindt het helemaal prima dat één familie voor miljoenen aan uitkeringen en toeslagen per jaar krijgt. Omdat ze toevallig geboren zijn als een Nassau. Check die 'versoberde' begroting van 2011 die wordt besproken in de Tweede Kamer. Uitgaven: een miljoenmiljard. Inkomsten: nihil, en die miljarden vaag berekende stimuleringsopbrengsten haal je met aan gekozen staatshoofd ook wel op. Eerlijk is anders. Kindermishandeling Op het moment dat de kids van Willem en Maxima geboren waren, waren ze publiek bezit. Want Oranjes, dus prinsessen, dus voer voor de media en het volk. Het enige nadeel voor de Oranjes zelf is dat ze niet lekker rustig van hun centen en aanzien kunnen genieten, hetgeen er voor zorgt dat hun kinderen nooit en te nimmer een normale, gezonde opvoeding zullen genieten. Kindermishandeling, wat enigszins vertekend wordt door de absurde luxe en weelde waarin ze opgroeien. Niet zo gek dat ze uiteindelijk allemaal licht verknipt uit hun jeugd komen rollen. Zie ook Alexander, Willem. Dat is een halfie zoals je er maar weinig ziet. Eerlijk is anders. Willem-Alexander Over het nationale niet-goedje gesproken, Willem-Alexander is reden genoeg om het koningshuis af te schaffen. Want anders wordt hij koning. De man die niks hoeft te kunnen en toch overal voor slaagt, want hij er komt Oranje-Nassau-pis uit zijn vadsige leuter. En dan word je nog wel eens geholpen door een professor hier en een selectiecommissie daar. Eerlijk is anders. Onderdrukking Damschreeuwer: zes maand op droog brood, zes maanden voorwaardelijk en een herdenkingsverbod. Waxinelichthoudergooier: al ruim een jaar in de cel. Wie aan de koninklijke familie komt, wordt keihard aangepakt. Die gaat de cel in, wordt verborgen gehouden voor Amnesty en wordt elke nacht gillend wakker in de hoop te ontwaken op Guantanamo Bay. En dit zijn dan nog de prutsers. Hoe zou het koningshuis wel niet reageren als grote delen van het volk in opstand komt? Met scherp schieten, tanks gebruiken als sit-in brekers en huurlingen op kamelen door de menigte laten hakken, gokken wij. Het koningshuis is de verboden vrucht van Nederland, daar mag niemand aankomen. Ook niet een klein beetje. Eerlijk is anders. Politieke invloed Officieel niets tot nihil, achter de schermen is ze de meesteres der politieke marionette. Ga er maar van uit dat er weinig gebeurt in politiek Nederland waar de koningin niet een opgeheven pinkje in de pap heeft. Alles achterkamers, van de gesprekken met de (in)formateur tot de gesprekken met de minister-president. Beatrix heeft wel degelijk een heleboel te vertellen. En dat wordt straks Willem-A. Eerlijk is anders. Niet democratisch Een constitutionele monarchie is net zoiets als een intelligente voetballer, een ruimdenkende fatsoens-elitist en een goedkoop Apple-product: een leuk idee, maar het bestaat niet. En dan gaan we er even voor het gemak van uit dat die monarchie zich dus wel aan de constitutie houdt, in plaats van er enkel de koninklijke derrière mee af te vegen. Als je nauwkeurig leest, kun je de brokjes stront nog zien zitten. Nope, je neemt jezelf als land niet serieus door te zeggen dat je een democratie bent en tegelijkertijd één familie puur op afkomst volledig boven iedereen plaatst. Democratie zou zijn dat elk jaar Martijn Krabbé in een spektakelshow de smsjes van het volk telt en verklaart welke familie dat jaar in het paleis mag wonen en in de Gouden Slavenkoets mag rondrijden. Maar nee, slechts één familie, die haar eigen positie hermetisch heeft afgesloten, die teert op de staatspot met een hoop lucratieve klusjes er naast en die zich ook nog inmengt in de nationale politiek. Als u had geroepen 'maffia', hadden we het ook nog geloofd. Eerlijk? Dat is absoluut iets anders dan onze huidige monarchie. Qua toekomst mikken wij toch vooral op afschaffen.

Reaguursels

Inloggen

pomperules | 10-10-11 | 20:47 | + -33 -
jimbrowski | 10-10-11 | 20:51 | + -39 -
citywok | 10-10-11 | 20:56 | + -30 -
ontploftemol | 10-10-11 | 21:06 | + -11 -
oplichter | 10-10-11 | 21:15 | + 2 -
Kom maar eens met echte bewijzen mooie roeptoeters.

fweddy | 10-10-11 | 21:59 | + -12 -
speciaal, dat ben je.
AKMMOR A-TEAM | 10-10-11 | 22:23 | + -14 -
Je slaat de plank zo mis dat er nog geen tandenstoker van overblijft.
500 nauwkeurig geselecteerde mensen door synovate die een "stem" uitbrengen en jij noemt dat democratisch?
Dan was Hitler ook democratisch, om er nog maar even een godwin achteraan te kwakken.
Lutser!
Bigi Bana Boy | 10-10-11 | 22:32 | + -8 -
Kerel, heb jij wel enig idee waar het woord landverrader voor staat?
Ik heb wat domme dingen van je gelezen in de loop der tijd maar deze comment van jou slaat alles.
Koningin=PVDA=Links!
Ergo, u is links!
Extreemlinks zelfs aan uw uitspraken te lezen.

nsr | 11-10-11 | 21:54

Het koningshuis en de monarchie is net zoiets mafs als de paus en rk. Als de sovjet unie en het communisme.
Een systeem dat draait om macht en geld en waarbij individuen zichzelf boven het volk verheffen. Ik heb op zich niets tegen het koningshuis maar zoals het nu wordt ingevuld doet het me pijn als een doorn in mijn oog.

Een goed stuk van Johnny, +100

GSpot | 11-10-11 | 19:32

Och, dat eeuwige gelul uit de Oranje fanbase dat ze ons meer opleveren dan dat ze ons kosten. Waarom? Omdat ze op lucratieve reisjes gaan voor het bedrijfsleven? En dat kunnen zakenmensen zelf niet? Hoe doen andere niet-koninkrijken dat dan? Juist, met invloedsrijke mensen. Daar heb je geen koningshuis voor nodig. Wakker worden! En dan koninginnendag, alsof iemand het een biet interesseert dat het over het koningshuis gaat. Iedereen gaat voor het feest, en het oranje kledingsstuk. Nou, joh, laten we die kleur er gewoon lekker inhouden. Iedereen oranje, ter ere van de echte vader des vaderlands, en dan maken we er dag van eenheid van. Klaar!

Mr. Krinkle | 11-10-11 | 16:57

Phoq | 11-10-11 | 11:44

Helemaal eens!

Bestiun | 11-10-11 | 16:42

"Gekke Klaartje" uit Soest was de echte dochter van Wilhelmina en verruild voor een meisje dat wel normaal (nou ja... Normaal) was. Beatrix von Amsberg zit dus onrechtmatig op die troon.

gijsbert1308 | 11-10-11 | 13:32

Zoalng we nog een dag extra vrij hebben per jaar vind ik het prima. Zodra Koning(inne)dag wordt afgeschaft mogen ze het koningshuis ook wel afschaffen.

DickieDick | 11-10-11 | 13:27

Viva la republica, onmiddelijk alle koningshuizen dichtgooien en alle uitvreters die op hun titels teren tewerkstellen.

HiddenMaster | 11-10-11 | 13:20

Alleen al de aanwas van prinsessen is idioot, ik krijg het bijna niet uit de strot: prinses Mabel!!! Het is toch een gotspe.

lanexxx | 11-10-11 | 12:32

Leve de republiek!

Lucifer_Abraxas | 11-10-11 | 12:14

leve de republiek!

Carpe Noctum | 11-10-11 | 12:09

kunnen we ze niet aan het museum kwijt. of aan Duitsland want daar komen ze uiteindelijk toch vandaan.
staat ook in volkslied

ground control | 11-10-11 | 11:57

Wat een triest stukje, Johnny. Dit is echt op een wanhopige manier kansloze argumenten bij elkaar verzinnen om maar de schijn van een reeks serieuze tegenargumenten voor te wenden.

Ik vind het koningshuis een mooi instituut, wat bovendien ook nog eens serieuze diplomatieke waarde heeft en een mooie tegenhanger is voor de waan van de dag die binnen de politiek heerst.

Phoq | 11-10-11 | 11:44

Zolang ze geen belastingen betalen,zijn het oranje parasieten.

Bataaf | 11-10-11 | 11:36

@ K.Zwellever | 11-10-11 | 01:10

Moet je aan Joost Maghetweten vragen, die was meer op zoek. Ik hou niet van blond.

Traxor | 11-10-11 | 11:25

surfsurf | 11-10-11 | 10:40

Behalve dan wanneer jij die 'prutser' bent zeker?

Eelcontrast | 11-10-11 | 10:45

hertog1 | 11-10-11 | 10:36

Ben je nou je eigen adellijke nest aan het bevuilen, hertog?! ;)

Eelcontrast | 11-10-11 | 10:41

Liever het koningshuis dan een of andere prutser die president gaat spelen. Sterker nog ik voel best wat voor het afschaffen van dat hele stel in Den Haag. Zeg nou zelf wat presteren zij? (kijk gewoon eens op deze site).

surfsurf | 11-10-11 | 10:40

En wie gelooft in de "ënquete" in opdracht van de NOS onder wel 500 "representatieve"Nederlanders, dat 75 % voor deze rare familie is, die in wezen neerkijkt op het volk, die hen echter wel onderhoudt. Je moet er toch niet aan denken dat onze domme corpulente "prins"zich met staatszaken bemoeit Maar ja opdrachtgever was de NOS, en dan kun je met een bepaalde vraagstelling wel de uitslag manipuleren, afgezien van het geringe aantal mensen, wier mening gevraagd is.

hertog1 | 11-10-11 | 10:36

Ben in principe voor afschaffing, maar vraag me wel af wat voor soort staatshoofd we ervoor terug krijgen. Als het een president louter als staatshoofd is zoals in Duitsland, dan vind ik het prima. Maar als het een (machtige) invulling wordt zoals in Frankrijk of de VS, dan kies ik zelfs nog liever voor een ceremonieel koningschap.

Eelcontrast | 11-10-11 | 10:35

Zolang het Argentijnse baby-fabriekje maar geen koningin wordt. Dan houdt het voor mij op....

Suske doet Wiske | 11-10-11 | 09:58

Als "Eerlijk is anders" het credo wordt, gaan we dan ook een vaste belasting per persoon instellen? Zodat ik net zoveel betaal voor de overheidsdiensten als een ander, net zoals het in de kroeg is als ik een biertje bestel? Dan ben ik wel vóór.
Dat we dan een machtswellusteling als president krijgen neem ik op de koop toe dan. Dan wel.

manmanman | 11-10-11 | 09:37

Voor de critici: met welke republiek zou je nu willen ruilen, en is dat zo veel goedkoper en democratischer?
Die munten zijn een schijntje op onze begroting van honderden miljarden en wie zou het werk willen doen? Ff lekker naar de stad, op vakantie of aan je achterste krabben kun je wel vergeten zonder in een camera te kijken. Van mij mag het zo, en wat minder bevoegdheden mag ook. NL heeft wel meer aan zijn hoofd dan dit.

Zingende Zaag | 11-10-11 | 09:34

Wat mij betreft mogen ze die familie ook ergens op Groenland vergeten in te laden, maar dan nog, wat een zeikstuk. Zeker gegoogled op "VMBO & werkstuk & oranje"?

Mongoose | 11-10-11 | 09:27

@johnny Quid
Wat een populistisch praatje. Wel zeggen wat er niet deugt, maar niet zeggen hoe het wel moet. Da's makkelijk scoren.

Polderdrama | 11-10-11 | 09:20

@NoMinister
Ik ben met je eens dat er vaak oplossingen gezocht worden als het kalf verdronken is. Maar om maar eens met Wiegel te spreken: wat is nu eigenlijk het probleem?
De enige echte politieke taak van de koningin is om een informateur en een formateur aan te stellen. Verder kan ze misschien alles tegen Rutte zeggen wat ze wil, maar ze heeft geen stok om mee te slaan.
Hoe wordt zonder staatshoofd de informateur bepaald? Door Rutte zelf?

Polderdrama | 11-10-11 | 09:15

Geweldig stuk van Johnny Quid; recht uit mijn hart, jammer dat er geen personen waren in dit Debat die een helder en duidelijk tegengeluid tegen de Monarchie konden vertolken,gelijk bovenstaan stuk of... was het weer een geselecteerd gezelschap die hun ingefluisterde mening mochten verkondigen! Ook hier was... Eerlijk is anders.

ONS | 11-10-11 | 09:13

Het koningshuis, duurste van Europa, wat kost dat nu eigenlijk? | Altijd Wat Wijzer
Ieder jaar bijna HONDERD MILJOEN EURO:
www.youtube.com/watch?v=9_3LxsI5Ey4

Troef | 11-10-11 | 09:12

Nederland is de enige 'democratie' ter wereld waar alle (echt 100%) hogere functies in het openbaar bestuur, bij instituties, organen, instanties, in het communistiese onderwijs, de sosjalistiese zorg, de rechtspraak (D66), maatschappijen, cultuurstichtingen, onwikkelingswerk, verzekeringsmaatschappijen, banken, etcetera, zijn benoemd. En alleen met instemming van Hare Majesteit. En daar doen jullie niets aan, want jullie hebben zelf in 1813 met 2/3 meerderheid hier voor gekozen.

Milton Friedman | 11-10-11 | 09:06

Ik refereer graag aan de woorden van de grote filosoof Ted van Es, niet geheel toevallig geboren in Den Haag en helaaas te vroeg overleden:
"Bezuîniguh?! Laat ze zelf maar 's 'n keertje beginnûh met bezuîniguh!"
(T. van Es, circa 1980)

Call on the attacker | 11-10-11 | 09:06

Polderdrama | 11-10-11 | 07:42

Het geld-argument is een waardeloos argument, eens.

Een monarchie met deze linksige dame als hoofd doet me echter wel ernstig zorgen maken. Een koningshuis dat pro-EU is, is net als een dokter met aandelen in de plaatselijk begrafenisonderneming.

Je verwacht dat ze voor je belangen opkomen, maar er speelt op de achtergrond een zekere neiging/belang die niet helemaal helder is, maar wel potentieel funest.

Ik vind ons Koningshuis maar niks, en dat denk ik nog niet zo heel lang, maar inmiddels wel.

Neemt niet weg dat er nu geen acuut probleem is, dus opportunistisch als we zijn, wachten we met aanpassingen totdat dat er wel is en dan is het te laat om tijdig de zaak recht te zetten en veranderingen tijdig door te voeren.

Nu ja, as usual.

NoMinister | 11-10-11 | 08:54

Een waardeloos debat, oppervlakkig en hielenlikkende figuren!

ONS | 11-10-11 | 08:54

Democratie is niets anders een middel om het volk te laten denken dat ze macht hebben, om ze te laten denken dat ze er echt toe doen. Uiteindelijk blijft er altijd een elite die het voor het zeggen hebben en blijft het volk als konijntje erachter aan huppelen. Enfin, een zeer amateuristisch links wereldvreemd stuk. Johnny: jij doet er niet toe, jij bent niks.

de aap | 11-10-11 | 08:51

@Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:33
Een uitgesproken mening over het koningshuis zoals hier geschreven door Quid heb ik nog niet eerder gezien op Geenstijl. Het leek er op dat ze voorheen niet durfde. Wat u?

Noepje | 11-10-11 | 08:35

Hoewel de toonzetting van dit essay (jawel, niveau) mij hier en daar wat te populistisch is kan ik me in de strekking ervan uitstekend vinden. Het is volkomen van de zotte dat deze familie ten koste van een beste bult belastingpoet mooi weer loopt te spelen. Zich boven het volk plaatst, hoezeer ze dat ook proberen te verdoezelen. En daarenboven achter de schermen in de persoon van Nukkige Bea ook nog eens aan de financiele (!) en politieke touwtjes trekt. Ik wens de medewerkers van de RvD veel kopzorgen bij het wegsouffleren van deze behoorlijk terechte analyse.

Reykjavik | 11-10-11 | 08:35

Synovate... ik heb sowieso al geen hoge pet op van opiniepeilers maar deze club is het ergste.
De lieden doen aan self forfilling prophecy.
Die clubs wie in hun ogen populair moeten zijn, schatten ze over het algemeen veel hoger in.
Dat is gebleken tijdens de verkiezingen van 2006, en in 2010.
Filosofie hierachter is dat mensen graag bij winnaars horen, en sneller geneigd zijn te stemmen op een club die het heel goed doet, volgens de peilers.

bakoenin | 11-10-11 | 08:23

Buutendieker | 10-10-11 | 20:45

Journalistieke vrijheid.

killingdjef | 11-10-11 | 08:19

Helemaal eens met het artikel. Leve de Republiek!

m4ppet | 11-10-11 | 08:04

GS, maak eens een keuze.
Als je er zo over denkt, waarom dan wel al dat nieuws over die familie?

Einde van de Domheid | 11-10-11 | 08:03

Begrijp niet hoe men enige sympathie kan opbrengen voor deze schaamteloze laaienlichters.
Eauvrigens zou er eensch een wetenschappelijk onderzoek moeten komen naar de geestesgesteldheid van wijven in de overgang.
Bedoel die kudde onnozele mutsen die massaal naar voren stampeed als die foute familie op het balkon hypocriet gaat staan zwaaien.


Geheimrat Schultz | 11-10-11 | 07:45

ontploftemol | 10-10-11 | 23:15
De heer Berlusconi is dan ook geen president, dus dit is een wat minder goed commentaar van u.
De president van Italie daarentegen kost weer zeer weinig.

bakoenin | 11-10-11 | 07:45

Johnny +1. Zeer reële weergave van de elitaire uitvreters die ons land rijk is.

Eagle_Eye | 11-10-11 | 07:42

Welke eencellige denkt dat als het koningshuis verdwijnt we belastinggeld besparen? Dan zijn handelsmissies, die dan met de president worden gedaan, gratis? Dan hoeven staatsbezoeken niet meer beveiligd te worden? Dan gaat de president in zijn vrije tijd met zijn familie overal lintjes knippen en die rijden dan allemaal met hun eigen auto? Dan denkt het vastgoed (paleizen) dat ze wel voor zichzelf gaat zorgen?
Weet iemand hier eigenlijk wie de president van Duitsland is. En... is die gratis?

Polderdrama | 11-10-11 | 07:42

Shit!
Mis ik net mijn favo topic,
Wat ik altijd al zeg,
dan nu maar als laatste comment:
Ik vind dat Nederland weer een republiek moet worden.

vliegende knorrepot | 11-10-11 | 07:26

Koningen en pausen zijn niet echt meer van deze tijd. Afschaffen dus.

Vos Reinaerde | 11-10-11 | 07:04

Amen!

dirkies | 11-10-11 | 06:24

Prima discussie gisteravond. Interessanter dan die hierboven. Het onderwerp trekt blijkbaar toch een bepaalde doelgroep.
Vooral het pragmatisme was verfrissend: er zijn belangrijker zaken waar de politiek zijn aandacht aan kan besteden.
Heeft iemand hierboven al aangegeven wie hij of zij een beter staatshoofd vindt dan koningin Beatrix?

Jaypelsteeltje | 11-10-11 | 05:59

Beter dat die pro Bea sekte hier collectief aan de zak van WA gaat sabbelen. Met je nichterige gelul over baten die de kosten ontlopen. Flikker toch op met je mongolhuis en mongolarchie. Kutjes.

Michelos | 11-10-11 | 02:20


Het koninklijk huis heeft een Ma-Trix organisatie.

_- ViXXeN -_ | 11-10-11 | 01:54

Zoals Stalin al zei: het maakt me niet uit wie er stemt, maar wie de stemmen telt.
75% steun voor die Oranjekliek, onzin.

bintang | 11-10-11 | 01:45

@caudillo | 11-10-11 | 00:27
Eens;
O crassum ingenium! Suspicor fuisse Batavum

hfakker | 11-10-11 | 00:53

Leve de Koningin!

Cedantarmatogae | 11-10-11 | 00:41

Ik weet dat het zinloos is, maar ik kan het niet laten.

caudillo | 11-10-11 | 00:28

Godallemachtig, wat een kinderachtige rancune weer van het echte proletenvolk!
Wat kunnen sommige mensen toch verschrikkelijk weinig respect hebben voor diegenen die boven hen staan!
-
Deimekrasie - daddis daddik nie minder ben as een ander! O zo! En ik mag lekker nie meer gediskrimineerd worre, ook al ben ik een jaloerse domme lul en weeddik niks en willik niks en kannik niks.
-
De Atheense, Romeinse, en Nederlandse republieken waren interessante historische verschijnselen. Nu onze monarchie afschaffen zou ongelooflijk stupide zijn.
Wie wil je eigenlijk graag als president, plurk?
Rutte?
Wilders?
Cohen?
Hirsch Ballin?
Verhagen?
Wiegel?
Roemer?
Rosemöller?
Pechtold?
Holleeder?
Paul de Leeuw?
Jezelf?
-
Leve de Koningin!

caudillo | 11-10-11 | 00:27

Lieve Bea dan een imam met een vinger in de pap.

phuseboxdezeiker | 11-10-11 | 00:23

En wat heb ik toch schijt aan dat iPhone vertaal dinges!!!!1!
onzrme keien = onze leider

hfakker | 11-10-11 | 00:23

Ach schei toch uit. Voor de kosten hoeven we het niet te laten. Kijk maar:
Een president
*mag maximaal 2 termijnen van 4 jaar (anders dictator)
*is meestal in de bloei van z'n/haar leven (want President)
*maakt ook kindjes (F)
*kan gerust 80 worden met houden van lezingen en milieu-hobby's

Dat betekent zo'n beetje 4 ex-presidenten naast een zittende president. Wat denken jullie dat zoiets aan beveiliging allemaal kost?

En zo'n koningshuis is toch ook schattige folklore? Doet het goed bij toeristen enz.

Nee Heren en Dames, wel échte redenen verzinnen.
*paar bedenken gaat*

Bull Dozer | 11-10-11 | 00:20

Nedeigers=Bedreigers

hfakker | 11-10-11 | 00:20

U, het volk, bent niet in staat zichzelf te leiden. Toen niet, nu niet.
Ieder staatshoofd wordt beter beschermd en de nederigers harder aangepakt.
Ieder staathuishouden kost veel geld. Een extra 'laagje' overheid & verkiezingen is geen sinecure.
Iedere 4jr kiezen wij dat de Majesteit onzrme keien blijft. Tenzij u Mannetje Pechelmee, de koning der klei(n)denkers stemt.
Ach, t heeft ook geen sjoege. Je hebt de bouwers en de afbrekers. C'est ca!

hfakker | 11-10-11 | 00:18

U, het volk, bent niet in staat zichzelf te leiden. Toen niet, nu niet.
Ieder staatshoofd wordt beter beschermd en de nederigers harder aangepakt.
Ieder staathuishouden kost veel geld. Een extra 'laagje' overheid & verkiezingen is geen sinecure.
Iedere 4jr kiezen wij dat de Majesteit onzrme keien blijft. Tenzij u Mannetje Pechelmee, de koning der klei(n)denkers stemt.
Ach, t heeft ook geen sjoege. Je hebt de bouwers en de afbrekers. C'est ca!

hfakker | 11-10-11 | 00:18

Als ik mijn eigen mening graag horen en niets anders, dan adviseer ik om een spiegel te nemen en daar uitgebreid tegen te praten. Men hoort zichzelf en heeft een gesprekspartner waarvan men zeker is dat die het met de spreker altijd eens is.

Jezus_Boeddha | 11-10-11 | 00:14

@Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:26
@Joost Maghetweten | 10-10-11 | 23:08

Ik vrees dat ik nog niet dood ga en dus ook nog niet zal sterven, al weet men niets met zekerheid.
Ik snap ook dat men graag scheldt en de eigen mening alleen horen wil en daarin bevestigd wil worden.
Ik reageer soms wat laat en toch weet men nog waar de discussie over ging? Ik verbaas me over het langetermijn-geheugen van de soms wat rabiate reageerders. Je zou denken dat men zelfs de punten uit het PVV verkiezingsprogramma niet eens kan onthouden.
Geheugensteuntje voor PVV aanhangers:
www.pvv.nl/images/stories/Webversie_Ve...

Jezus_Boeddha | 11-10-11 | 00:11

Er valt niet te solliciteren op de functie van koning omdat k het juiste DNA niet heb. dikke doei dus met het non discriminatie wets-artikel

am*dam | 11-10-11 | 00:09

Showdebatten zijn altijd leuk, een soort 'reality-tv'.

rickie57 | 10-10-11 | 23:57

+1. Haal de guillotines uit het vet!

Friedrich | 10-10-11 | 23:52

De koningin is de enige in de regering die niets hoeft te doen voor macht, daar dan ook geen belangen bij heeft en derhalve een belangeloze afweging kan maken. Een verademing naast al die mannetjes die hard bezig zijn in de schijndemocratie waarin we tegenwoordig leven. het gaat niet eens meer om regeren, maar is een soort veredelde vorm van Idols geworden waarin degene die het hardst schreeuwt de winnaar is.

Aangezien de koningin geen absolute macht heeft en haar positie niet gekozen is kan ze, zonder druk van derden, beslissingen maken en adviezen geven puur op basis van wat zij denkt dat het beste is voor de bevolking. Het nadeel hieraan is natuurlijk dat je sterk afhankelijk bent van het iq en eq van je vorst.

ikzalhandhaven | 10-10-11 | 23:37

+Veul kudo's Quid voor dit artikel!

Volledig mee eens.
Opdoeken dat hele Koningshuis, het is één grote farce.
Triest zijn diegenen die de gefingeerde oprechtheid van Bea geloven, die is er namelijk niet.

Bea is qua houding niet veel beter dan bijvoorbeeld een Ghadaffi. Geil op macht en geld. Geld wordt gejat van het volk om zichzelf er mee te verrijken, dult weinig tot geen tegenspraak en bemoeit zich met lands politieke ontwikkelingen als een dictator. Val Bea verbaal of fysiek niet aan, want de diepste kerkers wachten op je.

Democratie?
Er is sprake van democratie in Nederland zolang het binnen de definities valt van Bea. En die is niet rekbaar en kent een volledig andere betekenis dan de Dikke Vandale aangeeft.

Goeie Johnny. +1 Die luie flikkers gaan ook vaak nog eens zagen dat er heus geen familiefortuin is en dat ze heus niet zoveel geld hebben. Wat een hypocriete bende. En als je een waxinelichtje durft te gooien zit je zonder proces een jaar in de cel. Flikker op zeg!

rintelman | 10-10-11 | 23:34

@bakoenin | 10-10-11 | 22:32
Goed commentaar en mijn complimenten! Ik dacht ook aan de onderdelen van een republiek terwijl we het hier hebben over `monarchie´ als instituut en aanverwante kosten. Die zijn er natuurlijk ook. Ik zal het dan maar niet gaan hebben over wat dhr. Berlusconi vangt... Wat moet dat Italie dan in totaal niet kosten? En da´s dan een republiek.

ontploftemol | 10-10-11 | 23:15

Go Johnny Go!

H. Drievuldigheid | 10-10-11 | 23:15

@Meneer Meeuw | 10-10-11 | 23:10
Zoals die van jou. Waarvan acte.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 23:14

@Meneer Meeuw | 10-10-11 | 23:10
Wat heb jij, samen met necronogwat tegen beoordeling? Laat 't gepeupel maar downen. Hoe meer minnetjes, des te wijzer ik blijk ;) Tóch?

AntiSoof | 10-10-11 | 23:13

Aha, rokende servers.
Johhny Quid zoals verwacht weer, altijd even kortzichtig geschreeuw. Voor het eerst met feiten, daardoor niet minder een faal.
-
Ben blij dat er gelukkig nog genoeg zinnige comments staan, hoewel de meeste vakkundig worden beloond met -1 door hersenloze kuddedieren.

Meneer Meeuw | 10-10-11 | 23:10

@Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:25
écht, we begrijpen het prima zonder jouw copy paste shit. Hele discussies redden het zonder.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 23:08

@Willem Hollander | 10-10-11 | 22:57
[email protected]!

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 23:06

@Marcus Porcius Cato | 10-10-11 | 22:59,
Natuurlijk zijn wij een koninkijk. Maar jouw zelf. Jouw ziel. Daar had ik het over. Niet je tegenwoordigheid. Dat is de illusie. Maar, laat je antwoord maar. Geestelijke zaken zijn anders dan materiele gedoetjes. Met veel geduld,
Soofje.

AntiSoof | 10-10-11 | 23:04

weg met de monarchie! tijd voor een eerlijke poll.

remcops | 10-10-11 | 23:02

@ AntiSoof | 10-10-11 | 22:57
Nederland is een koninkrijk en zuig jij maar even aan mijn dikke harige ballen. Je toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 10-10-11 | 22:59

"op basis van een peiling van onderzoeksbureau Synovate"; dat waren zo'n 500 ondervraagden.
Zo 'n onderzoeksburo heeft natuurlijk alleen contact met middenklasse, thuiszittende (pensionado's) mensen die nog bereikbaar zijn per ouderwetse lijntelefoon, die waarschijnlijk in een rustig dorpje wonen.
Dus dit is een totaal vertekend beeld.
De tokkies die nergens staan geregistreerd, de echte elite (geheim nummer en niet meedoen met tijdrovende enquetes), jongeren die niet gesetteld zijn, mensen die simpelweg niet te bereiken zijn, zoals 80% van de slecht geintegreerde allochtonen worden niet naar hun mening gevraagd.
Dus dan krijg je het CDA-effect: omdat fatsoenlijke, provinciale, oudere, gesettelde middenklassers het makkelijkst te bereiken zijn, krijg je dus overwegend hun mening te horen.

Ik zeg dus eigenlijk met veel woorden dat de steekproef niet representatief is, naar wat ik zoal in de loop der jaren van mijn omgeving heb gehoord.
Bovendien zal de opdrachtgever ook bepaalde verwachtingen hebben, die tegemoetgekomen moeten worden. Ik kan simpelweg niet geloven dat 3/4 der nederlanders vòòr het koningshuis is.

King of the Oneliner | 10-10-11 | 22:58

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:03
Ik grijp alles aan om de republiek te promoten. Je zou een koningshuis ook veel goedkoper kunnen maken, dus de kosten zijn maar bijzaak natuurlijk.
Over het budget t.o.v. de rest van de staatsbegroting is het inderdaad niet veel, de staat is sowieso veel te groot. Begin me ook niet over de EUSSR, want dan krijg ik rooie vlekken in me nek. :)

Willem Hollander | 10-10-11 | 22:57

@Marcus Porcius Cato | 10-10-11 | 22:50
Fantastisch. Jouw postuur zou dan samen met je vrindje AKMOR weer prachtig staan op Sofistologie.com. Wat een gelul zeg. Maar wel mooi heur. Echt wel.

AntiSoof | 10-10-11 | 22:57

HominiLupus | 10-10-11 | 20:42 | + 26 -
Het geschiedenisonderwijs is om te janken in Nederland. Hoeveel mensen weten eigenlijk dat Lodewijk Napoleon, idd de broer van, de eerste koning van Nederland was ? Weinig kan ik je vertellen. Je wilt niet weten hoeveel mensen Willem van Oranje roepen als je vraagt wie de eerste koning was. Ik schaam mij kapot voor dit volk dat nauwelijks kennis van de eigen nationale historie heeft. En ook meneer Quid geeft blijk van de klok horen ludien maar niet weten waar de klepel hangt. Als ik Willem Alexander was konden jullie aan het gas allemaal. Ik had wel wat beters te doen dan mijn leven aan dit gepeupel te verkloten.

Bigi Bana Boy | 10-10-11 | 22:55

@ AKMMOR A-TEAM | 10-10-11 | 22:23
Uitstekend, ik wordt soms ook onpasselijk van dat linksche, staatondermijnende, slappe geleuter hier op deze site. Erg jammer dat dit soort Indy-media achtige bullshit deze, op zich prettige, site zo ontsiert. Jammer. Gewoon erg jammer, zo ondoordacht en zo onnodig.

Marcus Porcius Cato | 10-10-11 | 22:50

@Jezus_Boeddha
Jammer voor jou

Mayhem123 | 10-10-11 | 22:48

Wat wil je nog meer van deze regering, ze verbieden alles en vervolgens gaan ze het zelf verkopen waar je dan weer toeslag op krijgt,dat kan alleen in NL

Barto | 10-10-11 | 22:47

Barto | 10-10-11 | 22:44

Vandaar;)

pius | 10-10-11 | 22:45

@Pius

Bij de overheid, de enige leverancies met 19% THC gehalte. En is belasting afwieksbaar

Barto | 10-10-11 | 22:44

bakoenin | 10-10-11 | 22:42

Nou vooruit dan. Voor deze keer.

pius | 10-10-11 | 22:43

Barto | 10-10-11 | 22:39

Waar koop jij je wiet?

pius | 10-10-11 | 22:42

pius | 10-10-11 | 22:39
Maar dan heb ik 2 vliegen in 1 klap, lakeien die zichzelf sociaal democraat noemen en die familie uit de efteling.

bakoenin | 10-10-11 | 22:42

Bigi Bana Boy | 10-10-11 | 22:32
Helemaal mee eens, en de EU moet een keizer krijgen inplaats van een president.
Kunnen we fijn WO1 nog een keertje overdoen over een paar jaar. cool

bakoenin | 10-10-11 | 22:40

bakoenin | 10-10-11 | 22:36

Jij bent veels te slim om alleen maar over de Pvda te zeiken.

pius | 10-10-11 | 22:39

Phoe heeyy ik denk dat er een hoop niet thuisslapen vannacht als ik die reacties lees, doe de deur op slot en graaf je in, politie ,leger, IND,en wesly snijder voor je deur in 3.2.1

Barto | 10-10-11 | 22:39

Nederland is een koninkrijk en ik zag dat het goed was. Johnny Quid is een paardelul en ik zag dat daar verder weinig aan te doen was. Lang leve het Koninkrijk der Nederlanden. Lang leve Koningin Beatrix. Driewerf hoera. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 10-10-11 | 22:37

AKMMOR A-TEAM | 10-10-11 | 22:23
Ehh, allereerts is het vooral de PvdAgeweest die het koningshuis gesteund heeft en in stand gehouden de afgelopen 50 jaar.
U bent PvdAer?
Verder hebben we het niet over een presidentiele republiek, maar over een constitutionele republiek waar de president geen macht heeft, weinig kost, en een bescheiden rol op de achtergrond heeft.
U kunt het verschil tusseb die beide vormen toch wel zien?

bakoenin | 10-10-11 | 22:36

@ HominiLupus | 10-10-11 | 20:42 |
En dan vergeet je nog even de hardnekkige geruchten dat meerdere "voorvaderen" van de huidige koningin onvruchtbaar waren en dus nooit de koninklijke bloedlijn voort hebben kunnen zetten, voor zover die al niet eerder was verbroken.

Oeleflaffel | 10-10-11 | 22:36

Bigi Bana Boy | 10-10-11 | 22:32

Jaha ja ja! Inderdaad. Zeker ja. Helemaal waar. Totaal eens.

pius | 10-10-11 | 22:34

@Traxor | 10-10-11 | 22:27
jammerrrrr!

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:33

lang leve de koningin !

gatti500 | 10-10-11 | 22:32

ontploftemol | 10-10-11 | 22:22
U kwam zelf met die deel republieken..
Een president in Duitsland, Zwiterland, Israel zal max een miljoen per jaar kosten, en als ze vervelend zijn stem je ze weg, en als ze misdaden begaan sluit je ze op.

Goed he.

bakoenin | 10-10-11 | 22:32

Die ene kwart van de Nederlanders zijn onruststokende nieuwlichters en landverraders wat mij betreft en wat mij betreft worden ze de grens overgezet, of het nu geboren Nederlanders zijn of niet. Ik ben helemaal klaar met linksmensen en liberalen. Alleen een conservatief reveille kan dit land nog redden.

Bigi Bana Boy | 10-10-11 | 22:32

Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:25

Niet zo grof hè.

pius | 10-10-11 | 22:31

@AKMMOR A-TEAM | 10-10-11 | 22:23
Misschien is zowel het koningshuis alsook de republiek niet van God. De enige behoeft heus geen politiek. Wij hebben heus geen vreemden nodig om ons te leiden. Wij leiden onze eigen families. Wat dát is het. Een familie-aangelegenheid. Mafia.

AntiSoof | 10-10-11 | 22:27

Ceremoniële waarde is ook praktisch nihil, mooi geschreven. Laat maar komen die revolutie.

Sumeron | 10-10-11 | 22:27

@ Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:22

Sorry, een link naar de gelekte sextape heb ik nog niet gevonden. Je kan ook teveel willen. :)

Traxor | 10-10-11 | 22:27

@Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:25
Ga eens deaudt. En sterph.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:26

Is genoteerd: Johnny Quid komt de eerste 198 jaar NIET, wij herhalen; niet in aanmerking voor een lintje.
Aldus een Briesende Bea.
Bovendien worden al zijn antecedenten en kennissen nagetrokken, en zal hij op onverklaarbare wijze steeds een tik horen op zijn telefoonlijn.
Ook zou ik die 3 goedgekapte mannen van Ziggo, die nu al dagen in een put-tentje bezig zijn tegenover GS-HeadQuarters ook niet vertrouwen, maar dit terzijde.

King of the Oneliner | 10-10-11 | 22:26

@Laat dat copy-paste nou toch achterwege.
Noteer een eerder comment anders op een briefje naast je toetsenbord, maar plemp het svp niet nogmaals in de panelen.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:19

Ik bepaal zelf wat ik doe. Ik doe het juist pedagogisch zodat iedereen met iets meer verstand dan dat van een stofzuiger begrijpt waar de reactie op slaat.
En voor beledigende taal verwijs ik graag naar het Marokkoforum.

Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:25

Onnozel bekrompen radicaal links stuk.
75% is voor het koningshuis, als dat niet democratisch is.
De Koningin en later de Koning is niet via verkiezingen gekozen.
Ja, waarom moet ik een staatshoofd kiezen? Niet meer dan een vertegenwoordiger. In USA hebben ze een Democraten staatshoofd die moet regeren met een Republiekeinse senaat. Nee dat werkt lekker efficient.
Geleuter om damschreeuwe en waxinelichtjegooier.
Slaat dus helemaal nergens op in relatie met koningshuis. Bij een ceremonie met een president had je hetzelfde gehad. Hier is gewwon de openbare orde ernstig verstoord, zijn mensen gewond geraakt. Val me nog mee dat Quid de Suziki rijder niet vrijpleit en hem een heldenstatus toedicht.
Tenslotte wat kosten betreft: Het parlement bepaalt de kosten, niet de koningin. Het parlement kan beslissen tot bezuinigen.
Johnny Quid | 10-10-11 | 20:29 (lekker Nederlandse naam trouwens) je kan ongezien de tyfus krijgen met je aandachtgeile linkse gelul!

AKMMOR A-TEAM | 10-10-11 | 22:23

@bakoenin | 10-10-11 | 22:03
Nee, dat is niet helemaal wat ik bedoel. We hadden het volgens mij over het instituut wat `monarchie` heet en teveel kost. Die 40 mln enz. Lagere betuurslagen zijn een ander verhaal.

ontploftemol | 10-10-11 | 22:22

@Traxor | 10-10-11 | 22:15
Goed begin, maar nog niet overtuigd... (ofwel: keep 'm coming, word het toch nog de moeite waard!)

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:22

Hoe vaker ik het stukje lees, des te bozer word ik. Fantantastisch. Moedig! Bravo. En ook al is de Judas ook nu weer in 't spel. Trieste man, doe je vuile werk. En ga heen naar je Satan.

AntiSoof | 10-10-11 | 22:21

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:03

Ga jij er maar vanuit dat ieder weldenkend mens tegen alle vormen van geld geldsmijterij is, zo niet tegen alle vormen van collectivistische roverij. In het lijstje van over de balk gooiende activiteiten staat het koningshuis niet onmiddellijk bovenaan, er zijn andere prioriteiten, maar ze staan er wel op.

Megalomaantje | 10-10-11 | 22:21

@Lekiamh | 10-10-11 | 20:33
Appels en peren. Stadhouders en koning(inn)en.

polt | 10-10-11 | 22:20

@Jezus_Alzheimer | 10-10-11 | 22:14
Laat dat copy-paste nou toch achterwege.
Noteer een eerder comment anders op een briefje naast je toetsenbord, maar plemp het svp niet nogmaals in de panelen.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:19

Een paard | 10-10-11 | 22:15

Keizer pius fluim. Als je niet uitkijkt verkoop ik je aan de Oranjes. Kan je met die dikke Willem op je rug rondlopen.

Is dat wat je wilt.

pius | 10-10-11 | 22:18

Wat een ontzettend kut programma. Hoe kan ik zoveel mogelijk stompzinnige koningshuis slijmballen bij elkaar zoeken. Wat een non discussie.
Die slijmbal van het journaal bleef consequent de verkeerde, lees onschadelijke, vragen stellen.
De enige die er nog iets van begreep was Maarten van Rossum die direct in het begin al, tevergeefs, de vraag in de mond van de discussieleider wilde leggen. De discussieleider was echter meer geinteresseerd in alle persoonlijke bullshit rond de Oranjes.

drollewupper | 10-10-11 | 22:15

pius | 10-10-11 | 22:03 |

Zegt u, paus Pius!

Een paard | 10-10-11 | 22:15

@Wat een beschamend debat op de NOS..... zet twee republikeinen tegenover 20 monarchisten en geef aan het begin aan dat we het alleen over de rol van de monarchie gaan hebben. Een groot gedeelte van de bevolking is nu tegen, maar dat zag je niet vertegenwoordig. Die Boekenstein, wat een verschrikkelijke domme lul, die is zelf het parlement gegooid omdat uit de school was geklapt, maar kan niet niet vaak genoeg zeggen hoe goed en geweldig de monargie wel niet is..... was een dikke looser!!!
Mayhem123 | 10-10-11 | 22:03 | '

Ik ben blij dat Boekestijn voor de monarchie is!

Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:14

Leve de bataafse republiek!

Oh wacht.

pius | 10-10-11 | 22:13

@ZKH EénOog | 10-10-11 | 21:36
Ik moet u helaas toch tegenspreken in de zin van 'toplaag' zoals geintepreteerd door Lucifer: in Duitsland is de bondspresident het staatshoofd en de bondskanselier( Merkel op dit moment) staat aan het hoofd van de regering. Als dat geen toplaag is weet ik het niet. Datzelfde geldt zoals u al noemde natuurlijk ook voor een presidentiele republiek.

ontploftemol | 10-10-11 | 22:13

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:06

Goed en humaan idee lewis. Kunnen ze goed gebruiken voor als ze een voorschot gaan aanvragen bij de bijstand.

Je moet ze toch enigzins voorbereiden.

pius | 10-10-11 | 22:13

@De Schorpioen | 10-10-11 | 22:11
President = Burgemeester van Gouda?

dantochmaar | 10-10-11 | 22:13

Met een president ben je geen ene fuck beter af, want die gaat ook in die paleizen wonen en werken, gaat ook naar kansloze landen vliegen, en drinkt ook geen standaard aldi wijn.

De Schorpioen | 10-10-11 | 22:11

Hulde, GS!
Staan er al zwarte bestelbusjes bij jullie in de straat?

harbi | 10-10-11 | 22:10

Ik denk dat de meeste Nederlanders het huidige koningshuis graag hebben vanwege de relatie met de stichting van onze republiek.

Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:10

Ik hoop dat alle mozko advocaten GS kunnen helpen.
VVMU.

robbiebaggie | 10-10-11 | 22:08

@Ik ben ook trots op onze republikeinse geschiedenis, maar claimen dat de Republiek der Nederlanden de eerste echte moderne republiek in de wereld was gaat mij iets te ver. Hint: Republiek Florence en de Republiek Genua.
The Dominator | 10-10-11 | 20:40 |'

Wij waren wel de eerste grotere republiek die het gevolg was van een duidelijke revolte tegen absolute monarchie. Bovendien was onze republiek Calvinistisch geinspireerd.
Bovendien is het jaartal 1588 wat minder belangrijk dan 1581 toen het Placcaet van Verlatinghe werd uitgevaardigd door de Staten-Generaal. Dit was de formele onafhankelijkheidsverklaring van de wordende republiek. Deze werd in 1580 al voorafgegaan door de Apologie (in het Frans) van Willem van Oranje.

Jezus_Boeddha | 10-10-11 | 22:08

@pius | 10-10-11 | 22:04
Dank, majesteit.
Dan geven we de afgezette oranjes straks een gratis cursus Omgaan Met Teleurstellingen. Die altijd volgeboekt is.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:06

Nou, die hebben ze al heel veel eerder uitgesproken. Ik snap alleen niet waarom het zo belangrijk is hoe zij erover denken?
Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:17

Oh, waar dan volgens u?

Noepje | 10-10-11 | 22:06

La Bailaora | 10-10-11 | 22:05

Inderdaad. Behalve de geschifte nepkeizers zoals Bokassa.

Maar ja, gekken heb je overal.

pius | 10-10-11 | 22:06

leve de republiek!

pius | 10-10-11 | 22:05

@deraderendraaien | 10-10-11 | 21:36
Maar er is nog geen militaire coupe geweest!

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:05

The Dominator | 10-10-11 | 21:56
Volgens mij was een keizer nog 'hoger' dan een koning? Koning was/is baas/leider over een land. Keizer ook, maar vaak over meerdere landen.

La Bailaora | 10-10-11 | 22:05

@vraagstaart | 10-10-11 | 21:42
Correctie. McD hoort meer bij de Nederlandse identiteit dan het koningshuis. Maar ja. Je kan kiezen om niet naar McD te gaan.

dantochmaar | 10-10-11 | 22:04

"Bureau Synovate".... staatseigendom?

Slipsnifter | 10-10-11 | 22:04

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:01

Ik wil liever geen precedentwerking, maar vooruit.

Omdat jij het bent.

pius | 10-10-11 | 22:04

@vraagstaart | 10-10-11 | 22:01 |

Neen, citaat is van '@fweddy | 10-10-11 | 21:59'

fweddy | 10-10-11 | 22:03

@Willianus Wortelus | 10-10-11 | 22:01 OK, briefjes van 11 gulden bestaan. Maken we Wim Lex Prins Carnaval.

Is 'm ook op het lijf geschreven.

vraagstaart | 10-10-11 | 22:03

La Bailaora | 10-10-11 | 21:55

Niet-afbeelding verheerlijken betekent dat ze geen foto's van Mohammed (zijn kameel was groot en piemol klein) in de sharia rechtbank hebben hangen.

zovoklets | 10-10-11 | 22:03

@Willem Hollander | 10-10-11 | 21:36
Kijk, ik heb in den beginsel geen probleem met het koningshuis, alleen zijn er wel wat gegronde bezwaren. Het beste voorbeeld is de kroonprins bij de Belgen. Want WimLex is een heilige vergeleken bij dat mormel.

Alleen heb ik wel problemen met het geleuter over de kosten van het koningshuis. In mijn ogen is het namelijk verwaarloosbaar op het totale budget v/d regering maar wel een goede waarborg voor de normen en waarden van onze cultuur. Stel dat morgen de brotherhood of the moslim aan de macht komt, dan regelt Bea een Cda Formateur die een Minderheids kabinetformateert. Ofziets.

Daarbovenop:(quote)
Het Europeese parlement verhuist nog steeds tussen Brussel en strasbourg:
"De vier dagen durende plenaire vergadering vindt maandelijks plaats in Straatsburg. Daartoe rijden elke maand zes verhuiswagens met ongeveer 3.700 stalen kisten met documenten de 450 kilometer van Brussel naar Straatsburg. De ruim 700 ambtenaren reizen per vliegtuig, trein of auto. Alle parlementariërs krijgen een riante reis- en onkostenvergoeding. Het Europese Parlement maakt jaarlijks 200 miljoen euro aan kosten voor de vierwekelijkse volksverhuizing."

Dáár hoor je dus echt geen hond over; het kost veel meer en is écht nutteloos. Weggegooid geld want de verhuizing heeft geen meerwaarde. Ons koningshuis bewaart in ieder geval nog de westerse kijk op de samenleving. Een constante factor, zeg maar.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 22:03

ontploftemol | 10-10-11 | 21:19
Net zoals de bestuurslagen van onze provincies bedoelt u, en de commissarissen der koningein.
Daar zie ik het verschil niet tussen.
Blijft over die president die geheel democratisch gekozen een ceremoniele functie vervult met een salaris van om en nabij de Balkenende norm.

bakoenin | 10-10-11 | 22:03

Wat een beschamend debat op de NOS..... zet twee republikeinen tegenover 20 monarchisten en geef aan het begin aan dat we het alleen over de rol van de monarchie gaan hebben. Een groot gedeelte van de bevolking is nu tegen, maar dat zag je niet vertegenwoordig. Die Boekenstein, wat een verschrikkelijke domme lul, die is zelf het parlement gegooid omdat uit de school was geklapt, maar kan niet niet vaak genoeg zeggen hoe goed en geweldig de monargie wel niet is..... was een dikke looser!!!

Mayhem123 | 10-10-11 | 22:03

Een paard | 10-10-11 | 22:00

Inderdaad. Een criminele organisatie die zijn macht voornamelijk op de rug van zijn paarden in stand hield.

Een beetje bescheidenheid kan geen kwaad dus.

pius | 10-10-11 | 22:03

@illuvatar | 10-10-11 | 21:59
Desondanks houden Duitsers toch iets dweperigs.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:03

Biff Eagleburger | 10-10-11 | 21:55

Down-niveau? Wie geeft je het recht om mensen met Down zo te beledigen of denk je misschien dat je met een dergelijke opmerking een betere geest hebt die boven anderen uitstijgt en daarom zo'n lage opmerking mag maken.

Megalomaantje | 10-10-11 | 22:02

@fweddy | 10-10-11 | 21:59 "Republikeinen hebben niets te zoeken in een koninkrijk. Dus muil houden of oprotten."

Dat is toch een citaat van Louis XVI?

vraagstaart | 10-10-11 | 22:01


vraagstaart | 10-10-11 | 21:53 | Verhip, je hebt gelijk! Dat leren we inderdaad al helemaal niet in de boekjes.

Ik heb hier trouwens wel een briefje van 11 gulden. Ooit eens tijdens carnaval in een kroeg gevonden en netjes bewaard in mijn rariteitenkabinet.

Willianus Wortelus | 10-10-11 | 22:01

@pius | 10-10-11 | 21:58
Juist daarom, keizer pius. Dan weet je dat zo'n last onmenselijk zwaar is en ingaat tegen de rechten van de mens.
Dus: bevrijd de Oranjes van hun last!

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 22:01

-weggejorist-

jojo1956 | 10-10-11 | 22:01

The Dominator | 10-10-11 | 21:56

Zeker. Maar je hebt gelijk. De ware glorie is gelegen in het Romeinse keizerrijk.

pius | 10-10-11 | 22:00

Als we dan toch bezig zijn: de paus en kornuiten vormen een criminele organisatie.

Een paard | 10-10-11 | 22:00

@deraderendraaien | 10-10-11 | 21:57
Zou kunnen. Hoe meer landen mee bieden, hoe beter.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:59

Republikeinen hebben niets te zoeken in een koninkrijk.
Dus muil houden of oprotten.
.
Revolutie doe je maar in je eigen republiek (en hoe vreemd, daar zijn de laatste jaren ook steeds weer de revoluties... ach wat een jubel-intens-gelukkige mensen wonen in die republieken).
.
Loze argumenten over 'oneerlijk', 'democratisch gekozen' en 'kosten' die men er in een 'discussie' bij haalt raken kant noch wal.
.
Plus, daar komt tevens nog eens extra bij: "Zelfs als het een verdorven monarchie zou zijn, het is wel MIJN monarchie, en daar blijf je met je vuile republikeinse poten af!".
.
Zou de discussie over afbreken van bevoegdheden (lees voorportaal van afschaffen) misschien telkens weer worden aangewakkerd door zure individuutjes met een minderwaardigheidscomplex?

fweddy | 10-10-11 | 21:59

@Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:52
Hoezo? De Duitsers verjoegen hun Kaiser naar Nederland.

illuvatar | 10-10-11 | 21:59

ik krijg een enigszins nare bijsmaak bij het lezen van dit stuk... snel wegspoelen met Oranjebitter

conspicuous | 10-10-11 | 21:58

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:54

Ik ben ook een keizer Lewis. Snap je;)

pius | 10-10-11 | 21:58

We weten dat Bea in bed ligt met de huidige baas van de raad van state, daarom, er mag van Job geen verandering zijn. Job, zuig eraan.

smdyasc | 10-10-11 | 21:57

@Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:52
Goed plan! Zou Brazilië geen interesse hebben nu het daar economisch zo goed gaat?

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:57

@La Bailaora | 10-10-11 | 21:45
-
Helemaal correct, alleen legde Caesar de basis voor het toekomstige keizerrijk. De door hem uitgelokte persoonlijke oorlog liet werkelijk zien hoe verrot de Romeinse Republiek was geworden. Enfin, we dwalen af geloof ik.

The Dominator | 10-10-11 | 21:56

Kan Nederland niet gefuseerd worden tot 7 provincies en dan ook meteen maar weer republiek worden?

jojo1956 | 10-10-11 | 21:56

Opzouten met een republiek.
Leve de monarchie!

Hölzenbein | 10-10-11 | 21:55

zovoklets | 10-10-11 | 21:48
Hoe bruin kun je ze bakken? die hebben juist last van uber-verheerlijking. Als je er de 'spot' mee drijft door hem af te schilderen staat daar zelfs de ultieme straf op. Daar kan Kurt Westergaard je meer over vertellen.

La Bailaora | 10-10-11 | 21:55

Laten we ze verkopen (eventueel operationele lease) aan de Efteling. Markconform. Uiteraard.

oplichter | 10-10-11 | 21:55

Altijd weer lachen, die complottheoriedenkers. De oranjes zijn geen oranjes door een rondneukende overgrootopa, zitten net boven het Down-niveau en ondertussen manupileren ze zowat iedereen, die wel eens in een Bilderberghotel heeft geslapen. bitch please. Het is gewoon een familie zoals de de Vriesjes van nummer 3 op de hoek, alleen dan wat excentrieker.

Biff Eagleburger | 10-10-11 | 21:55

@deraderendraaien | 10-10-11 | 21:52
Sorry @ Joris!

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:54

@jojo1956 | 10-10-11 | 21:09
Nieuw Amsterdam is van onsssss!

illuvatar | 10-10-11 | 21:54

forrje | 10-10-11 | 21:51 |

Och, uiteindelijk is de majesteit ook een interim.

zovoklets | 10-10-11 | 21:54

@pius | 10-10-11 | 21:50
Dat meen je niet, pius. Jij bent toch een mensenmens? De last van het erfelijk koningsschap, dat gun je toch niemand?

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:54

jojo1956 | 10-10-11 | 21:50

Volgens mij hebben ze moeite met de verbeelding niet met het woord. Was laatst nog gedoe over. Iets met Deense tekingetjes.

zovoklets | 10-10-11 | 21:53

@Willianus Wortelus | 10-10-11 | 21:50 Welnee. Zelfs dat niet. het is het nageslacht van Emma van Waldeck-Pyrmont (echtgenote van de impotente (syphilis) Willem III) en haar secretaris jonkheer De Ranitz.

Geen druppel Nassau en al helemaal geen Oranje.

Ze zijn net zo echt als een briefje van 11 Euro.

vraagstaart | 10-10-11 | 21:53

@paost712 | 10-10-11 | 21:44
Laten we de 2e kamer en de Gemeente maar behouden voor je weet maar nooit. Provincie's kunnen best wat bestuurlijke lutsers missen, dus kortwieken okë maar afschaffen niet direct. de rest wat mij betreft laten afzinken.

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:52

Bij opbod verkopen, dat koningshuis.
Ik denk dat Duitsland en Argentinië er miljarden voor over hebben.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:52

vraagstaart | 10-10-11 | 21:38

Heel scherpe reactie van je, even de boel weer fris op een rijtje zetten, hartelijk dank daarvoor.

Megalomaantje | 10-10-11 | 21:51

Laten we er een manager neerzetten, hebben we nog niet genoeg van in Nederland.

forrje | 10-10-11 | 21:51

@zovoklets | 10-10-11 | 21:48 Nee, dat is waar.

Maar zegt de naam Mohamed (COHF) je iets?

vraagstaart | 10-10-11 | 21:51

JQ weer vet +gigaveel.

Fijnstoffer | 10-10-11 | 21:50

Ik ben ook pro-monarchie. Waarom moet altijd alles en logisch en winstgevend zijn. Nonsens.

Leve de Koningin!

pius | 10-10-11 | 21:50

zovoklets

Tuurlijk hebben de muzelmannen ook hun poppetje. Als ik die naam uitspreek wordt mijn kop eraf gehouwen met een kromzwaard!

jojo1956 | 10-10-11 | 21:50

Ook zonder monarchie is de constitutie niet democratisch. Net zomin als de Republiek dat was overigens. We hebben een representatieve democratie. Zolang er geen directe democratie is, bestaat er een representatieve functie. Of dat nou de president of de koning is. Fuck de monarchie. Fuck de republiek.

Überkopf | 10-10-11 | 21:50


Wat nog het ergste is. En dat leren we niet in de geschiedenisboekjes. Is dat die hele bult inteelt nazaad is van ene Willem I. Zoon van een aan drank verslaafde stadhoudert. En dusdanig lijdend aan grootheidswaanzin dat ie zichzelf ineens Koning ging noemen.

De proleet.

Willianus Wortelus | 10-10-11 | 21:50

Optiefe met je republiek.
Leve de monarchie.

Standard | 10-10-11 | 21:49

DeBruineSter | 10-10-11 | 21:44 |

Leuk he, die persoonsverheerlijking. In Noord_Korea doen ze eran, Saddam H vond het ook prachtig, de katholieke kerruk heeft ook een poppetje bedacht.
Alle de moslims moeten er niets van hebben. lol

zovoklets | 10-10-11 | 21:48

Sisi for president!

Hölzenbein | 10-10-11 | 21:47

Het koningshuis is verleden tijd, de wereld verandert en in deze veranderende wereld is voor een dergelijke façade mit Platzpatronen schietende dame geen plaats meer. Hele busladingen vol met monarchen denken te kunnen leven naast een verenigd Europa, maar een verenigd Europa kan niet leven naast hele busladingen vol met primaten die zwaar uit de tijd zijn geraakt.
Monarchen zijn een bedreiging voor de democratische (kots) EU.

Ironie ten top als je bedenkt dat Beatrix met haar onderwereldclub Bilderberg uiteindelijk er zelf voor heeft gezorgd dat de EU een feit is geworden en nu keert tot overmaat van ramp het moloch zich tegen haar en de gehele opterende familie.

Ik vind monarchen best wel leuk, ze zouden niet misstaan in een historisch museum of als levende sprookjesfiguren naast het huis van Sneeuwwitje in Disney World... Verhuizen naar Hollywood waar iedereen en alles nep is zou de nepmonarchie overigens ook niet misstaan.

Megalomaantje | 10-10-11 | 21:46

@jojo1956 | 10-10-11 | 21:36
Inderdaad, dat sowieso, zie Willem Hollander | 10-10-11 | 21:42

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:46

@vraagstaart | 10-10-11 | 21:38
Ze deugen niet en zitten onterecht op de plek waar ze nu zitten, daar heb ik geen hoedje voor nodig.
Schone schijn, meer is het niet.

Jackanders | 10-10-11 | 21:45

The Dominator | 10-10-11 | 21:13
Nou nog niet echt door Caesar. Daar had ie de tijd niet voor. Caesar werd, toen hij na zijn overwinningen wel alle macht had, vermoord door republikeinen die bang waren dat hij zich tot koning uit zou roepen. Dus hij stond wel op het punt om de republiek om zeep te helpen. Toen kwam er juist weer een periode van min of meer republikeins bestuur met een triunfiraat. Toen de neef van Julius Caesar daar als overwinnaar uitkwam was dit diegene die voorgoed de republiek de nek omdraaide: hij was wel zo slim om zich geen koning te noemen, want daar had men inmiddels in Rome een bloedhekel aan. Vandaar dat hij de term Keizer introduceerde (Caesar). Dit was Augustus (of zoals je wilt Octavianus).

La Bailaora | 10-10-11 | 21:45

Al die geldverslinde instuten als koningshuis, 1e kamer, 2e kamer, provincie, gemeente, deelraad, waterschap etc.: weg ermee/

Laten we nu alvast het Kalifaat de Nederlanden uitroepen, kunnen we vast wennen...

paost712 | 10-10-11 | 21:44

Letteke | 10-10-11 | 21:40 |

Het gaat erom of jij jezelf volwassen genoeg acht, vertrouwen in je oordeelsvermogen hebt, om een juiste beslissing te nemen over een leider.
En inderdaad, veel mensen kunnen dat niet voor zichzelf bepalen.
-
Maar goed, iedereen mag zijn eigen weg naar de hel volgen.

zovoklets | 10-10-11 | 21:44

En dan het ergste; overal in iedere rechtbank een moeilijk groot portret van de vorstin pal boven de rechter. Ook bij uitspraken die het Koningshuis betreffen. Maar die zijn in naam der Koningin dan wel *kuch* onafhankelijk.

DeBruineSter | 10-10-11 | 21:44

Trix zal 99 pct op zeker april 2013 aftreden, want dan 200 jaar koninkrijk. En zij is dan 1 jaar langer aan de macht geweest dan haar moedertje. Maar daarna zal het niet lang meer duren, valt te hopen...

jojo1956 | 10-10-11 | 21:43

@Letteke | 10-10-11 | 21:40 Dit koningshuis hoort net zo bij de Nederlandse identiteit als couscous, McDonalds en planking.

Ofwel: niet Nederlands, fake en naar ik hoop erg tijdelijk.

vraagstaart | 10-10-11 | 21:42

Maar eerlijk is eerlijk. Die so-called liberalen zijn het ergste tuig. Die graaien en besodemieteren de boel nog veel meer dan dat overgesponsorde levend-museum. Die hebben koning Systeembank. En die is iets prijziger. En heeft meer last van buitjes.

oplichter | 10-10-11 | 21:42

ontploftemol | 10-10-11 | 21:34
Jep corrumpering vind altijd plaats, maar er gaat niets boven een goede revolutie om dat weer een tijdje flink te verminderen.:) Die corrumpering staat overigens los van de discussie, wat mij betreft, die is er altijd, in iedere staatsvorm al eeuwen en overal. Alleen republieken die hun zaakjes goed op orde hebben lijken langere tijden wat beter gevrijwaard. De USA in vroeger tijden bijvoorbeeld, of Zwitserland.

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:42

@Letteke | 10-10-11 | 21:40
Die uitvreters toleren de Nederlanders pas 198 jaar en geen 200, goddoemme.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:41

@vraagstaart | 10-10-11 | 21:38
Ik ben ook paranoia!
*paranoia is een blessing in the sky*

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:40

Behoort het Koningshuis niet al 200 jaar bij de typisch Nederlandse identiteit? Maar ik begrijp het, Wilders for president scoort beter.

Letteke | 10-10-11 | 21:40

Helemaal mee eens, Quid. Weg met die club. Maar wel even proeflezen voor je het online gooit: "want hij er komt Oranje-Nassau-pis uit zijn vadsige leuter." Huh?

Want hij er komt?

Traxor | 10-10-11 | 21:39

Boeit mij die 39m nou? Topic = hoe rechts Nederland ons die emu in gerotzooid heeft, als het om de centjes gaat he...

Zookrates | 10-10-11 | 21:39

"Qua toekomst mikken wij toch vooral op afschaffen."
Ja Johnny wie zijn "wij"?
Domrechts of wie? En wie bepaalt dat?

Hölzenbein | 10-10-11 | 21:39

*Aluhoedje opzetten doet*

Zolang er nog geen duidelijkheid is over de dood van Van Traa, de moorden op Fortuyn en Van Gogh worden afgedaan als "de daad van een solitair opererende gek" (die toevallig allebei wèl door de AIVD werden gevolgd tot twee weken voor de moorden) en Joris D. nog gedekt wordt (wie lacht daar?) hang er voor mij een waas van corruptie, machtsmisbruik en regelrechte moorddadigheid rond deze familie.

Maar ik ben dan ook paranoïde. Zeggen ze achter mijn rug als ze denken dat ik het niet hoor.

vraagstaart | 10-10-11 | 21:38

De vader van Juan Carlos is gevonden btw.

zovoklets | 10-10-11 | 21:38

jojo1956 | 10-10-11 | 21:33

Inderdaad Claus mocht ik ook. Jammer dat de meerderheid van de Nederlanders voor het koningshuis is.

de tandarts | 10-10-11 | 21:38

Raak, gezonken.
Driewerf hulde, Heer Quid! Een waar shockschrift en geen seconde te laat.
De familie o)+ komt u zeker een keer opzoeken, daar in het Pieter Baan.

o)+ | 10-10-11 | 21:38

Van onder beginnen. Eerst maar eens open Burgemeester verkiezingen proberen om het volk te laten wennen.

Moet eerlijk zeggen dat ik geen moment van welke dag dan ook aan het koninklijke thuigh denk. En ben dat op niet van plan bij een president.

zovoklets | 10-10-11 | 21:37

@Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:26
Ooh! op die fiets! Nou kijk even bij de buren die doen het al een jaar zonder.. en eigenlijk niet slechter dan met een regering.
En zelfs de koning der Belgen heeft te weinig inbreng om het verschil te maken.

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:36

Synovate zei op 8 juni 2010 dat de PVV 17 zetels zou halen in de Tweede Kamer. Op 9 juni koos de bevolking echt en behaalde de PVV 24 zetels, 7 meer dan Synovate zei.
Die peiling van Synovate klopte dus totaal niet. Dan zal die 75% die nu voor de monarchie zou zijn, ook wel niet kloppen.
Zou wel eens 45% kunnen zijn, in werkelijkheid.

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:36

Willem Hollander

Macht corrumpeert. Altijd!

jojo1956 | 10-10-11 | 21:36

@ontploftemol | 10-10-11 | 21:25

Nee, die toplaag is niet essentieel. Niet in een PARLEMENTAIRE republiek, zoals Duitsland of Zwitserland.

Daarentegen is die wel essentieel als je het over een PRESIDENTIËLE republiek hebt, à la VS.

ZKH EénOog | 10-10-11 | 21:36

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:24
Dat is inderdaad een lastig vraagstuk, wellicht is het een idee dat we tevens de formateur kiezen, uit een lijst deskundigen, die lijst wordt dan bv. door kamer(meerderheid) ingediend. Ik sta natuurlijk open voor andere suggesties :)
We kunnen het ongetwijfeld beter regelen dan nu, zie je W.A. straks al zitten, vast net zo onpartijdig wie mutti.

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:36

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:09
Willem, effe serieus... dat geloof je toch zeker zelf niet? De lui aan de top gaan ALTIJD uit hun dak, dictators, presidenten, koningen, you name it! Power corrupts. ik heb alleen nog steeds het idee dat die 40 mln voor de lui op Soestdijk (or wherever) voor NL niet teveel is en ze daarvoor nog steeds representief zijn voor NL.

ontploftemol | 10-10-11 | 21:34

de tandarts | 10-10-11 | 21:26 |

Da´s waar. Vooral toen hij schreef dat die mening van massamoordenaar Videla toch te respecteren was. Een beetje dom, lachte dat blondje toen nog vergoelijkend tegen het journaille. Kwalijk is ook de zaak Mozambique zeker! Ik mocht eigenlijk alleen Claus.

jojo1956 | 10-10-11 | 21:33

Een oranje opblaas-klomp voor op het waterhoofd en een roltoetertje wil ik nog wel voor ze betalen, maar dan ook echt wegwezen hè!

Jackanders | 10-10-11 | 21:33

@jan-lul-de-behanger | 10-10-11 | 20:54
Jij bent toch niet die kerel van de advertenties in de telegraaf mag ik hopen? Ik kan ze bijna letterlijk quoten:
In naam der Koninging mag ik mijn kinderen niet zien, ik verdoem de rechtsm... Oh wacht. Jij bedoelt zeker de blauwe enveloppen?

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:31

Prins Bernard was ook mijn opa

Coffeeblend | 10-10-11 | 21:31

@Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:28
U was er niet bij op de herfst-Bilderbergconferentie in 2003? Dolletjes!

SODEP | 10-10-11 | 21:31

"Geen gezeik iedereen rijk."
Het kan. Maar je moet het willen.
Een leven met gezeik is de andere optie.

oplichter | 10-10-11 | 21:30

Nederland is al 198 jaar een monarchie?
De hoogste tijd om te stoppen.
*geen 200 jaar oranje. een republiek, nu*

Lewis Lewinsky | 10-10-11 | 21:28

@SODEP | 10-10-11 | 20:50
Eerst de vakantiefotos in bikini zien, dan kan ik pas meestemmen.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:28

@brutus68 | 10-10-11 | 21:26
Ik doelde persoonlijk op dat minder bedeelde dochtertje van hem. Maar WA zelf zal een leuke inleiding worden, ja.

SODEP | 10-10-11 | 21:27

@bakoenin | 10-10-11 | 21:06
Die goudvoorraad is allang opgemaakt aan Griekenland lang voordat dat gebeurd.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:27

En, ten tijde van de republiek waren ook de ethnische minderheden volop aan het werk. Kom daar nu maar eens om.

Thunderchild | 10-10-11 | 21:27

Een stadhouder als voorzitter van de Staten-Generaal. Een Democratisch instituut voor het belang van het hele land. Of dat of oprotten!

Vaus | 10-10-11 | 21:27

jojo1956 | 10-10-11 | 21:00

Mee eens. Maar tegen papzak WA en die videla-hoer uit de Pampa's M heb ik wel degelijk iets. Denk aan al die domme uitspraken, en denk aan het vakantiehuis in Mozambique.

de tandarts | 10-10-11 | 21:26

@deraderendraaien | 10-10-11 | 21:04
Ik bedoelde eigenlijk tussen twee verkiezingen in, niet als er echt de pleuris uitbreekt.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:26

@SODEP | 10-10-11 | 21:21

Ja, ik kan niet wachten, dat gaat lachen worden. Kost wat, maar dan heb je ook wat..., die bolle maakt af waar zijn opa mee is begonnen..

brutus68 | 10-10-11 | 21:26

sjipknip

Precies, Telegraaf is al jaar en dag een Oranjekrant. De courant heeft Benno in de jaren 70 uitentreuren verdedigd in de Lockheedzaak.

jojo1956 | 10-10-11 | 21:26

@Lucifer | 10-10-11 | 21:09
Volgens mij verwijder je een 'koninklijke' toplaag die essentieel is, net als een republikeinse toplaag.
Kost net zoveel, zo niet nòg meer :-)

ontploftemol | 10-10-11 | 21:25

Welkom in de monarchische dictatuur de Nederlanden

Zegg | 10-10-11 | 21:25

@DaveDH | 10-10-11 | 21:18
Gijpie is nog niet terug helaas ,die zit vast straks wel dat programma over de familie te bekijken! Je weet gijp houd wel van een potje lachen, zal en goed doen hoop ik!

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:25

Vooral de mensen die de dictator een warm hart toedragen door de eventuele winst die voor bepaalde mensen gegenereerd zou kunnen worden baren mij ernstig zorgen.

oplichter | 10-10-11 | 21:24

@Willem Hollander | 10-10-11 | 20:51
Nou, op zich is dat wel interessant. Want je moet dan dus de opvolging van de regering regelen. Iemand moet dus proberen de nieuwe regering te formeren. Die iemand kan de grootste partij zijn. Maar wat nu als de grootste partij er een is waarmee niemand wil samenwerken. (bv een PVV ofzo over een jaar of drie).

Als de zittende (demissionaire) Premier niet geheel integer is (en welke Politicus is dat eigenlijk wel), dan wordt het dus erg moeilijk voor hem om een formateur aan te stellen die daana hem van het luche afgooit. Ofwel, een nieuwe partij krijgt nooit een eerlijke kans.

Er is een reden voor een kiesstelsel zoals wij het kennen met een staatshoofd onafhankelijk v/d regering. Of het nu een President is of een koningin.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:24

Ook al levert het vijftig keer zoveel op, koningschap via erfopvolging = ouderwets en crap. Opdoeken die handel.

New World Order | 10-10-11 | 21:23

Monarchie is een eufemisme voor een dictatuur die generatie na generatie de macht vasthoudt.

seven | 10-10-11 | 21:23

Nou dit stuk zal die dikke pad van de Telegraaf, Sjuul Paradijs, niet leuk vinden GS. Morgen op het matje komen bij die kwal vrees ik. Als er een bericht in de Telegraaf staat mbt. het koningshuis kan je nooit reageren. Dat irriteert mij ook mateloos. Sjuul, koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal.

sjipsknip | 10-10-11 | 21:22

Kunnen we a.u.b. nog even wachten met afschaffen tot dat dikkertje van WA ons een paar jaar heeft kunnen vermaken als koningin? Ik heb zo'n gevoel dat alleen een jonglerende dwerg op de troon dat komedie-gehalte zal kunnen toppen.

SODEP | 10-10-11 | 21:21

Dat zoveel mensen in de hoop op een speltje of lintje heulen en slijmen met een graaiende dictator.

seven | 10-10-11 | 21:21

Lekiamh

Zover reikt het IQ hier niet ;) Hier moet je met simpele onnozele dingen komen die er niet toedoen.

Neukgraag | 10-10-11 | 21:21

citywok | 10-10-11 | 20:56 | + 12 -

Wok begrijpt het. Zurige teksten zijn onproductief, typisch burger-nederlands, maar vooral zo perspectiefloos.

propper1000 | 10-10-11 | 21:19

Ik heb het niet zo op rappubliek.

Krachtmeester | 10-10-11 | 21:19

Jaja, de gemiddelde crackhoer is van meer belang voor de Nederlandse samenleving dan dat beatrix wijf. En dan heb ik het nog niet eens over die vette plofkop van een zoon van d'r met z'n fascistische import snol.

Thunderchild | 10-10-11 | 21:19

@bakoenin | 10-10-11 | 21:09
Helaas moet ik constateren dat in deze vorm(en) van republiek niet de kosten van de deelstaten (die apart en in de kosten van de deelstaat zelf) worden meegenomen. De totale kosten zijn daarom vele malen hoger. Wij kennen het systeem zoals u noemt niet en een vergelijking met Duitsland en Zwitserland kan m.i. dan ook niet gemaakt worden.

ontploftemol | 10-10-11 | 21:19

En wat levert het koningshuis op... Reken dat graag ook ff mee ;)

Ifte | 10-10-11 | 21:19

@mallepietjenie | 10-10-11 | 20:51
Tja, wij zeggen altijd: If you pay them peanuts, you get monkeys. Maar dat klopt dan dus.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:19

Ik ga wel lekker die snoâh kijken van voetbal international op RTL7

DaveDH | 10-10-11 | 21:18

Een dictator is marktconform. En een zege voor ieder die iets van zijn leve wil maken. De verliezers zijn linkse Job Cohen stemmende boomknuffelende linkse ratten. Die er bovendien om vragen arm en ellendig te zijn.

oplichter | 10-10-11 | 21:18

Merkwaardig stuk, Quid.
Moet je tekst passen in de huisstijl van GS?

Opmerkelijk, twee weken geleden een uitzending op net 3, waarin republikeins gezinde journalisten, na gedegen rekenwerk, tot de conclusie kwamen dat het koningshuis zichzelf terugverdient!!

propper1000 | 10-10-11 | 21:18

@Noepje | 10-10-11 | 20:50
Nou, die hebben ze al heel veel eerder uitgesproken. Ik snap alleen niet waarom het zo belangrijk is hoe zij erover denken?

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 21:17

-weggejorist-

OesKrukje | 10-10-11 | 21:16

Ze hebben altijd bewust hun macht laten doorklinken in officiële stukken voor dwang vanuit de overheid.
"IN NAAM DER KONINGIN" Maar verder bemoeien ze zich niet met regeren hoor.. zijn ze lekker ceremonieel!

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:15

Een dictator is rete goedkoop vergeleken met al die medezeggensschaps onzin. Werrekuh en klep dicht!

oplichter | 10-10-11 | 21:15

Het koningshuis, de piek in de kerstboom. Nederland een democratie?? Laat me niet lachen. Wij worden bestuurd door een regenteske elite waarvan Bea het opperhoofd is. Wanneer gaat Bea eens belasting betalen zoals iedereen, het stoort mij bijzonder als de rovermeute van Den-Haag in naam van de koningen hun penningen komen opeissen. Eigenlijk ben ik het helemaal zat met Nederland, als een vaderland niet zorgt voor zijn kinderen is het geen vaderland. Wij burgers worden aan alle kanten uitgeknepen en er is niets veranderd wij zijn gewoon staatshoeren die op vakkundige wijze worden gemolken. Daarom nieuwe verkiezingen, 1 nieuwe partij, 1 verkiezingspunt, invoering bindend referendum. Einde van de regentenstaat Nederland. Kan Bea en het Haagse zooitje ons eens gaan dienen zoals het hoort. Geloof geen letter van dit onderzoek zelfs Goebels deed nog beter zijn best om zijn propaganda op te dissen.

sjipsknip | 10-10-11 | 21:15

oplichter | 10-10-11 | 21:11
Als het minder kost en democratisch is zie ik niet in waarom we de Oranje poppenkast moeten houden.
Als figuranten in de efteling leveren ze nog wat op ook.

bakoenin | 10-10-11 | 21:13

@La Bailaora | 10-10-11 | 21:03
-
Klopt, maar ik ga uit van republieken in de vroege moderne tijd. Maar inderdaad, de Romeinse Republiek - welke door Caesar om zeep is geholpen - was in algemene termen de eerste echte republiek.

The Dominator | 10-10-11 | 21:13

Het koningshuis moet minder geld krijgen, belasting betalen en alleen een ceremoniële taak krijgen.

Op die manier heb je wel de economische voordelen van het koningshuis, en minder lasten.

Sciter | 10-10-11 | 21:13

Die Eucalypta is tot nu de enige die wat zinnigs te melden heeft..

brutus68 | 10-10-11 | 21:13

Maar de leugens van de erfelijkheid begonnen al veel eerder.
En wat ik eerder zei, het was niet de koetsier maar de secretaris van Emma die de vader van Wilhelmina was.

Hier is het hele verhaal van de Oranjes en de leugen van de erfelijkheid nog eens helemaal uitgelegd!
lester.loggy.nl/

jump-to-it | 10-10-11 | 21:13

President kan wel maar dan louter ceremonieel net als in Duitsland en Israël. Dat kost zeker niet zoveel als die kleine Fransoos.

jojo1956 | 10-10-11 | 21:12

Zegg | 10-10-11 | 21:09
Op de Duitse of Zwitserse manier heel weinig.

bakoenin | 10-10-11 | 21:12

Nou als de republiek ook geld kost dan houden we de dictator maar. Ollandsche rekenkunde.

oplichter | 10-10-11 | 21:11

Je kan van GS zeggen wat je wilt, maar ze durven in ieder geval een eigen koers te varen, los van het koningshuis likkende telegraaf concern.

Borakh | 10-10-11 | 21:11

Prins Bernhard heeft anders wel aan echte ontwikkelingshulp gedaan.Er lopen in Afrika aardig wat nakomelingen van hem rond. Deed hij voor niks.

blinde kip | 10-10-11 | 21:10

ontploftemol | 10-10-11 | 21:06
Dat pompeuze republikeinse leiders als bv. Sarkozy zo'n enorme hofhouding voeren wil niet zeggen dat elke republiek dat doet, een premier de eerste onder zijn gelijken, woonachtig in het Catshuis, hoeft niets extra te kosten t.o.v. wat de premier nu kost. Kan zelfs nog veul minder, maar da's een andere discussie.

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:09

ontploftemol | 10-10-11 | 21:06 |
Een republiek is inderdaad goedkoper. Het enige wat je doet is een overbodige bestuurslaag vewijderen. De rest blijft net zoals nu.

Lucifer | 10-10-11 | 21:09

Leve de republiek!

MAAR WAT KOST DAT......???

Zegg | 10-10-11 | 21:09

ontploftemol | 10-10-11 | 21:06
Een republiek zoals Duitsland of Zwitserland is aanmerkelijk goedkoper.
Dat kunt u ook googelen, en dat is de vorm van republiek die door de meeste republikeinen wordt voorgesteld.

bakoenin | 10-10-11 | 21:09

Ja, NL volstaat met 1 stadhouder. Het land is namelijk niet veel groter dan de stad New York. Koningshuis gaarne met z´n allen naar Argentina!

jojo1956 | 10-10-11 | 21:09

Het koningshuis is verbonden aan Nederland, het zou alleen al een stuk schelen als zij met de bevolking zouden meeleven. En dan ook een deel van hun uitkering zouden inleveren als een gebaar van verbondenheid.

Op de huidige manier distantiëren zij zich alleen maar.

VoetbalPlusÉén | 10-10-11 | 21:09

Bea en Alex, samen met Maxima moeten heel gauw een 'Oranje light' gaan verzinnen. Anders is het over 10 jaar echt bekeken en moeten de schattige prinsesjes straks nog een baan gaan zoeken..

weesgegroet | 10-10-11 | 21:08

@Blaster: Nogmaals er zijn ernstige twijfels of Willempie III de vader was van Wilhelmien. De goede man schijnt in die tijd al jaren aan syfilis geleden te hebben!
En op onverklaarbare wijze is de toenmalige koetsier van Emma na de geboorte verheven in de adelstand en had hij op onverklaarbare wijze opeens de beschikking over een zeer groot kapitaal.

jump-to-it | 10-10-11 | 21:07

Wat een slaapverwekkende uitzending. Man man man.

Hölzenbein | 10-10-11 | 21:07

Het koningshuis zit er alleen voor het eigen belang en niets anders.

Lucifer | 10-10-11 | 21:07

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:49
OMG man, bij anarchie en chaos zitten ze met de goudvoorraad in Engeland.

bakoenin | 10-10-11 | 21:06

Nee, een republiek kost natuurlijk niks. Schei toch uit! Google maar er maar effe op. Als je dat gedaan hebt en de statutionaire wetgeving vergeleken hebt: leg dat even naast die luizige 40 mln die we er hier voor uitgeven. En als je dan nog gaat lopen roepen dat een republiek beter is heb je een bord voor je kop.

ontploftemol | 10-10-11 | 21:06

Vaus | 10-10-11 | 21:03
Pleurt op met die stadhoudert, gewoon een stadhouderloos tijdperk, net als vroegah alleen dan oneindig lang.

Willem Hollander | 10-10-11 | 21:05

En dat gebaseerd op een onderzoekje onder 500 mensen (zie pdf van de nos). Kan me niet voorstellen dat dat representatief is.

No Worries | 10-10-11 | 21:05

I am the 0,00000625 percent!! I am the 0,00000625 percent! I am the 0,00000625 percent!!!

oplichter | 10-10-11 | 21:04

@Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:49
Haha ! anarchie en chaos?
Wilhelmina wilde aanvankelijk nog in Nederland blijven in 1940. Maar heb je trix zien rennen over de dam toen er een man schreeuwde?
Geloof me, voor er chaos ontstaat is deze familie toevallig even op vakantie naar Argentinië.
En die reis hebben we zelf nog betaald ook!

deraderendraaien | 10-10-11 | 21:04

Schop die Duitsers direct het land uit!
Lang Leve de Republiek!
Geen koning maar stadhouder!
Waarom betaalt Elisabeth belasting en Bea niet?
Laat ze lekker inkomstenbelasting en successierechten betalen!
Democratie is niet iets wat je kan laten varen als het je ven niet uitkomt.

Vaus | 10-10-11 | 21:03

The Dominator | 10-10-11 | 20:40
Ook was het oude Romeinse Rijk, tijdelijk, een republiek, vooral na de koningen en voor Julius Caesar.

La Bailaora | 10-10-11 | 21:03

Hey Quid je kan het wel, nice eindelijk de onderbuik gevoelens kriebelen die we allemaal hebben....
Goh en hoe zat het nu met de 3kwart bevolking die het pracht en praal vond, schijnbaar waren dat 3 kwart mensen in dienst van het koningshuis...

foxtrot charly bravo | 10-10-11 | 21:02

Nederland Republiek!,
Weg met deze onredelijke zelfverrijking

Antitheïst | 10-10-11 | 21:01

citywok | 10-10-11 | 20:56
Was het maar waar geweest, dan had die flapdrol geen enkele macht gehad, en minder dan zijn eigen Balkenende norm verdient.

bakoenin | 10-10-11 | 21:01

Het koningshuis is een antidemocratisch instituut. Dat is voor mij de enige reden dat deze feodale instelling weg moet. Verder heb ik niets tegen de lieden zelf, uitgezonderd wijlen Benno maar die maakte er een ook een potje van en die vroeg zelfs aan Luns of het parlement niet afgeschaft kon worden eind jaren 50.

jojo1956 | 10-10-11 | 21:00

Laten we gewoon overstappen naar een Keizer. Klinkt ook een stuk stoerder naar het buitenland toe, Keizerrijk der Nederlanden.

SODEP | 10-10-11 | 21:00

Dacht even dat Blaster wat argumentjes op een rij kon zetten om te beargumenteren waarom een republiek voor NL een historische staatsvorm is en waarom de edelen in 1813 ten onrechte een bastaardzoon van de achter-achter-achternicht van de huishoudster van de neef van Willem van Oranje uit Engeland hebben gehaald om het de kroon op de kop te rammen als Koning Willem l.
En dat het hele zooitje ten onrechte in de vrouwelijke familielijn wordt overerfd, want erfrecht is van de mannelijke lijn. En die was in de 19de eeuw al uitgestorven, toen Willem lll een dochter aan Emma schonk in plaats van een gezonde zoon met Duitse appelwangen en een onbedwingbare dorst naar pils. Maar deze opsomming is veel completer, rekent definitief af met sprookjes en dure onzin en halfbakken zelfbenoemdheid. Hulde, driewerf HULDE !

blaster | 10-10-11 | 20:59

Alweer een jaartje oud, de van Amsbergjes kosten ons ruim 100 miljoen per jaar in allerlei verborgen constructies. Daarenboven ook nog verrekeningen door gemiste vermogensbelasting ed.
altijdwat.ncrv.nl/uitzendinggemist/fra...

faz | 10-10-11 | 20:59

Dit klopt | 10-10-11 | 20:52
Dat hele instituut van de tweede en eerste kamer zit vuistdiep in het achterwerk van mevr. van Amsberg, en handelt op zo een manier dat baantjes door de kroon benoemd in het verschiet liggen.
En u denkt dat die lakeien beter gaan functioneren als je een ongekozen monarch meer macht geeft.
Dan mag ik u toch graag naar de geschiedenisboeken verwijzen, en de rol die de diverse monarchen daarin spelen.
Veel lees plezier toegewenst.

bakoenin | 10-10-11 | 20:58

Wel het liefts een gedecentraliseerde republiek net als vroeger, vergaande soevereiniteit naar de staten van Limnburg, Brabant, Holland etc. Nederland is geen eenheidstaat en ook geen monarchie!!
Concordia res parvae crescunt! Leve de republiek!

Willem Hollander | 10-10-11 | 20:57

Hear hear Quid. Bravo!

Lucifer | 10-10-11 | 20:57

@Dit klopt | 10-10-11 | 20:52 |
-
Dit klopt niet.

The Dominator | 10-10-11 | 20:57

Ik stel voor om op Koninginnedag de BELASTINGVRIJE DAG uit te roepen.
Één dag waarop niemand belasting betaalt. Één dag doen alsof je de koningin bent.

ZDEV | 10-10-11 | 20:56

Wat een zure azijnpisserij. Wat Trix&co ook kost per jaar het brengt een veelvoud ervan weer terug in het laatje.
In jullie Republikeinse heilstaat hadden we 8 jaar JP for president gehad. Nee, daar zit je op te wachten.

citywok | 10-10-11 | 20:56

Leve De Witt, leve de republiek!

Semolina Pilchard | 10-10-11 | 20:56

Gebracht door de *kuch proest* liberale Televaag. Uiteraard zonder mogelijkheid tot reageren. Zoals altijd als het onderwerp de dictator familie betreft.
We are the 25%! We are the 25%! We are the 25%!
O nee. Natuurlijk. Ga werrekuh en hou je bakkus dicht.

oplichter | 10-10-11 | 20:56

Precies, opbokken met dat proletenspul. Niks presteren, naam jatten en duur doen? We kunnen prima zonder ze, en al denk ik dat het er alleen maar duurder op wordt: Koningen zij niet meer van deze tijd, weg ermee.

Kakelvers | 10-10-11 | 20:55

Mij is niks gevraagd, en een rondvraag alhier heeft als resultaat dat 99 procent, mordicus tegen het koningshuis is.

Creaguurder | 10-10-11 | 20:54

Dank voor dit stuk, het scheelt me een heleboel typwerk weer, waar ik toch al geen tijd voor heb.
Tenenkrommend de gemanipuleerde enquete van synovate, en naar die lakeien van vanavond ga ik echt niet kijken.
Voorlopig ben ik nog vrij somber over het afschaffen van dit ondemocratische geld verslindende instituut, omdat er zoveel voordeel voor de kruiperige lakeien te behalen is zolang ze de ster van mevrouw van Amsberg maar blijven belikken.
Het levert baantjes en aanzien op, en dat is belangrijker dan principes en rechtvaardigheid.
Nog even voor onze van trotse vaderlandsliefde vervulde patriotten:
De monarchie heeft na de oorlog heel zwaar gesteund op de PvdA, dus dan zou u toch moeten weten wat voor vlees u in de kuip heeft.
Voor de mensen die de stadhouders periode als ook een Oranje periode willen zien, lees eens wat over de gebroeders de Witt.
Leve de republiek van het vrije volk wat niet voor ongekozen despoten buigt.

bakoenin | 10-10-11 | 20:54

goed stuk. Kudo's van JLdeB die het al vele, vele jaren gehad heeft met het Koningshuis (teveel brieven met "in naam der Koningin" er boven)

jan-lul-de-behanger | 10-10-11 | 20:54

Leve de koningin en meer macht naar het koningshuis. Ik meen het.
Als we voor zekerheid gaan in dit land dan moeten we dat doen. dat stelletje lutsers in den haag die met 150 man plus kabinet er nog niet uitkomen en altijd halfbakken besluiten nemen, korte termijn visie, toekomstige commissariatenvaststellend wachtgeldopslurkende boevenbende duizend bommen en granatenklotsende haaien nog aan toe.

Dit klopt | 10-10-11 | 20:52

"--> ooit van een Stadhouder gehoord?

Over onwetendheid gesproken!"

En ook van de stadhouderloze perioden? ;)

RednassandeR | 10-10-11 | 20:52

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:49
Demissionair regeren kan best even, vice-premier, no vragen?

Willem Hollander | 10-10-11 | 20:51

Ik ben alleen voor het koningshuis als IK de koning mag spelen!
Tot die tijd vind ik een republiek een goed idee.
Maar dan wel met een koloniaal doel.

ZDEV | 10-10-11 | 20:51

.....................

Verder heb ik vernomen uit betrouwbare bron dat WA daadwerkelijk een goed stukje kan vliegen, ofwel: Hij zou zijn brood bij de Klem kunnen verdienen.

..........
Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:42

Geloof mij Joost, men kan een aap leren vliegen zolang je deze maar genoeg bananen blijft geven. En die heeft WA wel gehad, geloof me.

mallepietjenie | 10-10-11 | 20:51

En die waxinelichthoudergooier had helemaal gelijk!

Wilhelmina was helemaal geen kind van Willem III. De man had syfillis en was al in de tachtig!

De Oranjes zitten al ruim 100 jaar onwettig op de troon!

jump-to-it | 10-10-11 | 20:51

Mij is niets gevraagd door Bureau Synovate, maar ik ben dan ook tegen de monarchie.

marielle | 10-10-11 | 20:51

Wat een negatief en kortzichtig artikel. Alsof de Oranjes nog nooit iets positiefs hebben bijgedragen aan Nederland. Van mij mogen ze blijven.

jimbrowski | 10-10-11 | 20:51

Maxima.

Punt.

SODEP | 10-10-11 | 20:50

De dag dat deze uitkeringstrekkers 2.0 de wacht aangezegd wordt, is voor mij Koninginnedag.

Jackanders | 10-10-11 | 20:50

@holy_dutch | 10-10-11 | 20:47
de teen van maxima. Serieus, daar zit jij op te wachten?

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:50

Eindelijk laat Geenstijl de mening weten betreft het koningshuis. Of je de mening deelt of niet, dank voor dit stuk.

Noepje | 10-10-11 | 20:50

@Willem Hollander | 10-10-11 | 20:47
En als de regering dan valt? Of als hij omkomt? Wie is dan de baas? Het idee is dat je iemand hebt die in de tussentijd de touwtjes in handen heeft om de anarchie en chaos te voorkomen.

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:49

- Edit: nu nog een keer maar dan zonder caps en netjes met twee woorden spreken. "Ja, Joris." -

krasse karel | 10-10-11 | 20:49

welke toekomst?

hooliganica hollandi | 10-10-11 | 20:48

Elk volk krijgt "ceremoniële" leider die het verdient.
En als ik dan zie hoe rtl4 kijkend Nederland op 30 april braaf laat zien hoe goed ze kan klompendansen en zaklopen wanneer die rijksdaaldert met haar gevolg voorbij komt lopen..... tja.

mallepietjenie | 10-10-11 | 20:48

@brutus68 | 10-10-11 | 20:43
leuk!

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:47

Kabinet Rutte | 10-10-11 | 20:43
Wie heeft het nu weer over een president? Een premier met als ambtswoning het Catshuis volstaat.

Willem Hollander | 10-10-11 | 20:47

ze leveren veel meer op dan ze kosten

pomperules | 10-10-11 | 20:47

Eindelijk schrijft die Johnny eens wat zinnigs, compliment!
Wegwezen met die lui zodra Trix overlijd!

Ooit die Willem Alexander wel eens een toespraak horen houden? Echt om je als land kapot voor te schamen!

www.youtube.com/watch?v=C6bICUBHQPw

jump-to-it | 10-10-11 | 20:47

Het wordt inderdaad tijd dat Bea en de rest van haar familie het veld ruimt. Zeker nu de RVD ook nog eens dat linkverbod wil instellen (goo.gl/Fc4Wf) en daarmee de kans dat we de teen van Maxima nog eens te zien krijgen nog kleiner wordt. Voor 7,1 miljoen mag je dat toch op z'n allerminst verwachten... Die boot, trein, auto's, vliegtuigen en andere rotzooi gewoon op marktplaats zetten.

holy_dutch | 10-10-11 | 20:47

Ach, gun het knuppelvolk zijn poppenkast. Zolang die familie zich niet met politiek mag bemoeien.
Dus leve de seculiere republiek.
Met een paar ceremoniële poppekastpoppetjes. Volgens mij kan dat voor een tiende.

vetkleppert | 10-10-11 | 20:44

Stel je voor dat we zo'n proleet als Jan Pronk als president gehad hadden. Het is me best wat waard om dat risico af te kopen.

Kabinet Rutte | 10-10-11 | 20:43

@The Dominator | 10-10-11 | 20:40

Hint: google eens op Pascal Paoli....

brutus68 | 10-10-11 | 20:43

Bernhard was een held. Kon elk vakje aanvinken in dit topic: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/07/...

Verder heb ik vernomen uit betrouwbare bron dat WA daadwerkelijk een goed stukje kan vliegen, ofwel: Hij zou zijn brood bij de Klem kunnen verdienen.

Verder zeg ik niets ver het goed of slecht van het koningshuis, alleen denk ik wel dat voor alle anti-Europeesche Unie menschen hier dat dit de beste manier is om de onafhankelijkheid van NL te waarborgen: We willen het koningshuis niet kwijt dus kunen we ons niet onderwerpen aan een Europeesche regering...

Joost Maghetweten | 10-10-11 | 20:42

Heb hier ooit een format over geschreven. (de zomerkoning) Is nog ver gekomen bij de AVRO geloof ik. Het idee... WIe is de echte koning of koningin van Nederland? Een mooie spelshow. Zal binnenkort wel "bedacht" worden door John de Mol of zo'n andere integere programmabedenker.

superjan | 10-10-11 | 20:42

Nederland als koninkrijk is ingesteld door Napoleon, wiens broer de eerste koning van Nederland was.
Nadat Napoleon was verslagen, hebben ze het maar een koninkrijk gelaten bij de gratie van de Engelsen die maar wat graag een landingsplaats hadden voor als er wederom een oorlog op het vaste land was.

Dit koningshuis, zoals iedereen wel weet, stamt ook niet eens af van Willem van Oranje, de "vader des vaderlands", maar komt van een andere tak van de Nassaus.

Het komt er dus op neer dat deze facade is ingesteld door Napoleon en in stand gehouden met voornamelijk de steun van de Engelsen, waarbij 1 of andere halve zool die toevallig de naam deelde van de Vader des Vaderlands als eerste in rij stond om een kroon toegeworpen te krijgen.

HominiLupus | 10-10-11 | 20:42

Het volk wil in sprookjes geloven. Vooral een soort "elite" onder aanvoering van RTL-Unilever en VVD/WakkerNL doen er alles aan "om de majesteit te behagen" en het gepeupel daarmee manipuleren. Een koningin die nog een telex in huis heeft, een bloedhekel aan "Die Wilders"/nicht Pim en iedere vorm van sociale media afwijst. Gelukkig heeft het internet mensen aan het denken gezet. Dat is al een stap in de goede richting.

Kamervraag | 10-10-11 | 20:41

Zeldzaam dom gelul. De moeite niet erop in te gaan. Snel weg uit dit topic voor de spruitjeslucht niet meer te harden is.

Sven31 | 10-10-11 | 20:41

Johnny, geweldig stuk! Plus 100!!!

jojo1956 | 10-10-11 | 20:40

' Jammer, want in 1588 waren we al een republiek, de eerste echte in de wereldgeschiedenis'.
-
Ik ben ook trots op onze republikeinse geschiedenis, maar claimen dat de Republiek der Nederlanden de eerste echte moderne republiek in de wereld was gaat mij iets te ver. Hint: Republiek Florence en de Republiek Genua.

The Dominator | 10-10-11 | 20:40

Go Johnny, go.

Koos Knak | 10-10-11 | 20:39

Bea is geen haar beter dan d'r grootmoeder, de ouwe Willemien. Ze weet ook dondersgoed dat dat koekkoeksjong van d'r, die bolle, er binnen no-time een puinhoop van gaat maken met als resultaat het einde van de monarchie zoals wij die nu kennen.Vandaar dat ze nog op de troon zit. Het probleem lost zich vanzelf op.......

brutus68 | 10-10-11 | 20:38

OZO!

Joey1809 | 10-10-11 | 20:38

Weg met de monarchie! Republiek kom er maar in!

Pisvlucht-Airlines | 10-10-11 | 20:37

Pffft,kijk toch niet , laat ook zij maar eens inleveren!!!!

O.dol | 10-10-11 | 20:33

"Beweren dat het koningshuis historisch gezien deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur is simpelweg het grootste (en meest boeiende) gedeelte van die historie negeren." --> ooit van een Stadhouder gehoord?

Over onwetendheid gesproken!

Lekiamh | 10-10-11 | 20:33

Leve de republiek!

Parsons | 10-10-11 | 20:31

Bea +1

Ricardoolden | 10-10-11 | 20:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken