Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oeps. Zoveelste rekenfoutje kabinet Rutte

lievmegooltjepwntrutte.jpeg Wie doet Mark Rutte goedverdoemme eens een fatsoenlijk apparaat van Texas Instruments Inc. cadeau? In het ene na het andere bezuinigingplannetje van zijn kabinet blijken de getallen niet te kloppen. Nu weer met het PGB, het potje waaruit gehandicapten en chronisch zieken betaald worden. Nu is hard bezuinigen op deze sector al behoorlijk wrang, maar als dan de berekeningen niet kloppen sta je natuurlijk als MP episch voor lul. En niet voor de eerste keer. Sowieso blijkt die voorgenomen 900 miljoen helemaal drie x 0 miljoen te worden. Volgens het Centraal Planbureau leveren de plannen helemaal niets op en dreigen 20.000 zorgverleners hun baan te verliezen. WTF? En dat terwijl niet lang geleden het kabinet + gedoogpartner nog stonden te juichen over die zogenaamde 12.000 extra paar handen aan het ziekenhuisbed. Wat een megafaal. Dit wordt dus vrij hakken & zagen voor de oppositie. En terecht! Wie zit er te wachten op een premier die als een brugpieper staat te goochelen met getallen? Wij wensen Sap, Pechtold & Cohen veel succes met het hun sloopwerkzaamheden inzake deze zoveelste blunder. Zo werkt dat nu eenmaal: kabinet prutst en de Kamer gaat bashen. Ons advies: veel zielige PGB'ers naar voren duwen met heeeeel veel schrijnende verhalen erbij. Werkt altijd. Oh en nu het CPB toch zo lekker aan het doorrekenen is: Dubbelcheck ook gelijk Marks getallen over Griekenland. UPDATE: Oeps. Volgens CBP ligt het nu ineens toch iets genuanceerder. Bezuinigingen zouden wel haalbaar zijn. Hoewel nog steeds 300 miljoen euro minder dan verwacht. Lullig voor de oppositie. Hadden ze eindelijk een boosmaker waar veel draagvlak voor is, valt het allemaal plots mee.

Reaguursels

Inloggen

Meevallers, 85% Euthanasie, 15% T.H.C. :)

Neut | 08-09-11 | 21:26

Zeker deeltijd cursusje financiële accounting inHolland genomen..

Neut | 08-09-11 | 21:24

swift1.6 | 08-09-11 | 18:14
Hahaha, leuk te horen. Het overlapt elkaar idd best op sommige punten.
Maar zoals gezegd: deze partij bestaat niet.

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 18:51

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 13:54 | + 0 -
ik denk zelfs dat we het (politiek gezien) op nog veel meer punten eens zijn, maar die punten zullen we de komende tijd helaas bij geen partij terug zien in het verkiezingsprogramma.
Ik noem een afschaffing van iedere subsidie in de vorm van "hier heb je een zak geld, kijk maar wat je er mee doet", we kopen vechtvliegtuigjes maar ontslaan het personeel om ze te onderhouden (los van de mening over de jsf en het leger an sich), we blijven zeggen dat we het geld van de grieken met rente terug krijgen (los van de vraag of er steun moet komen), we gaan naar een oorlogsgebied en treden alleen op als er iemand een parkeerovertreding maakt.

swift1.6 | 08-09-11 | 18:14

Haha. Twee koppen van hoofdartikelen in de VK die nog steeds de oppositie-'interpretatie' niet gecorrigeerd heeft:
"Niet 900 miljoen euro, maar zo goed als geen besparing PGB"
en gerelateerde en vlak eronder een poging om de PVV te kijk te zetten:
"PVV in spagaat door pgb-berekeningen"
Nou ja, je hoeft sowieso geen communicatiewetenschappen gestudeerd te hebben om te kunnen vaststellen, vóór wie en tegen wie, in de meeste van onze mainstreammedia de (achterbakse) koppen gemaakt worden.

WirMachenMusik | 08-09-11 | 17:16

Ik heb het al een keertje eerder gezegd, maar iedere keer blijkt het opnieuw bewaarheid te worden, helaas: dit is het slechtste kabinet ooit, voorzover ik me kan herinneren. Ze kunnen niet rekenen, ze kunnen geen orde handhaven, ze kunnen geen oorlogje voeren, ze kunnen niet met helikopters omgaan. Waardeloos, heel treurniswekkend waardeloos. VVD moet zich schamen, maar dan krijgen we ook nog slap geouwehoer aan te horen van slapjanus Bolkesteijn. Of van goudverkwanselaar Zalm, die nog nooit iets heeft kunnen voorzien op de beurs, maar wel domme praatjes heeft voor tien als we de euro zouden verlaten. Voor het gemak even voorbijgaande aan het succes dat Denemarken heeft zonder de euro en waar banken gewoon failliet mogen gaan.
.
Wat kunnen ze wel? Die VVD toch.

Greetje Duisenberg | 08-09-11 | 15:19

CPB zelf (los van wat bv de oppositie erin leest) over effecten #PGB ingreep. Zit qua inschatting tussen VWS & PerSaldo in, en kon niet alles doorrekenen. www.cpb.nl/publicatie/effecten-van-het... /nospinzone

seven | 08-09-11 | 14:59

Rutten heeft misschien op de ons bekende universiteit gezeten.(bij een pakje boter misschien)

ruuf | 08-09-11 | 14:13

Volgens mij is het CPB een instituut opgezet vanuit de Linksche Hoeck, met (on)waarschijnlijk veel PvdAmbtenaren, dusch niet altijd even betraubaarlijk ;-)

K. Metjes | 08-09-11 | 14:11

swift1.6 | 08-09-11 | 13:38 | + 0 -
Dat laatste zijn we dan wel eens.

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 13:54

Ik heb een spierziekte en zodoende veel te maken met PGB en weet vanuit eigen ervaring wat een zooitje het is. Het wordt steeds ingewikkelder en onoverzichtelijker. Ik heb een PGB voor huishoudelijke hulp via de gemeente (WMO), Hiervoor is een steekproefsgewijze controle die totaal ridicuul is. Een ander PGB gaat via het zorgkantoor. Hier is de controle wel logisch. Je vult het bedrag in dat je de PGB-hulp betaalt hebt + BSN-nummer dat naar de belasting wordt gestuurd. Controle is wel heel globaal. Wat ontbreekt is de begeleidende controle. Dus iemand die regelmatig langs komt om te kijken of alles goed functioneert en hoe het PGB gebruikt wordt. Dit gebeurde in het verleden wel, maar tegenwoordig doen ze alle controles met een hoop papier en op die manier kun je echt niet goed controleren. hoewel de papieren controles wel beter kunnen dan nu gebeurt.

rioolrat | 08-09-11 | 13:50

"300 Miljoen"
"valt allemaal wel mee"

Are you iffing kidding me?

ElMundoKapotio | 08-09-11 | 13:49

@TM | 08-09-11 | 13:24 |
Dat is idd pure armoede, maar op dit moment realiteit. We hebben ook gewoon veel te veel partijen, om het nog niet over de eerste kamer te hebben. Niemand heeft het over het feit dat door de uitslag 1e kamer, een links kabinet per definitie voor 4 jaar onmogelijk is geworden (wat wel lekker is natuurlijk). Gewoon lekker Denemarken achterna zou ik sjeggen.

Bart_Bart | 08-09-11 | 13:39

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 12:50 | + 0 -
dat kan.
Ik wil wel nog even zeggen dat ik dat niet als droomcoaltie ofzo zie maar als minst slechte. Sowieso hebben we niet veel partijen die doen waar ze voor staan maar 1 partij met absolute macht (ongeachte welke partij) ben ik geen fan van.

swift1.6 | 08-09-11 | 13:38

Symmachus | 08-09-11 | 12:45 | + -1 -
dat zie je toch verkeerd. Bij het communisme betaalde de overheid de werknemers direct. Maar dat is de discussie helemaal niet.

swift1.6 | 08-09-11 | 13:37

'Opeens wel haalbaar'...

Suuuuuure... Kortom; meneer Rutte en zijn maten hebben even druk gezet op het CPB en die zijn nu opeens weer omgeslagen als een blad aan een boom.

Pffffrtt.... Politici...

@Bart_Bart | 08-09-11 | 13:11 : Ik zou het niet weten want dit IS nou eenmaal het enige kabinet dat er is in Nederland. Maar je moet toch toegeven dat als we nu gaan beginnen a la "dit kabinet is nog altijd minder slecht dan elk ander kabinet", het wel pure armoede is in politiek Nederland.

TM | 08-09-11 | 13:24

Gosh, zijn alle (ca. 17) Joop.nl bezoekers hier aan het plussen en minnen?

Mag ik jullie er aan herinneren dat dit kabinet nog altijd beter (i.e. minder slecht) is dan elke andere mogelijke combinatie.

Bart_Bart | 08-09-11 | 13:11

Grote delen van het PGB belanden overigens in de zakken van allochtone adviseurs die oudere allochtonen adviseren hoe ze aan een PGB kunnen komen.

Mebert | 08-09-11 | 13:02

Is het normaal dat iemand een elektrisch bediende buitenzonwering krijgt, volledig vergoed, omdat handbediening niet meer mogelijk is? Dit is één van de dingen die zorg zo duur maakt, net als die levensgevaarlijke scootmobielen.

Mebert | 08-09-11 | 12:56

Rekenen is geen rechtse hobby

Chicka | 08-09-11 | 12:50

swift1.6 | 08-09-11 | 12:14 | + 0 -
Dank voor de reactie. We zijn het duidelijk politiek oneens. Al heb ik veel sympathie voor Fozzy Bear.

*gaat fluitend de ruif vullen van de schaapjes die op het droge staan*

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 12:50

Ik roep het al een jaar, en nu dan nog maar een keertje: het is ronduit Kutte met Rutte!

Reykjavik | 08-09-11 | 12:47

@swift1.6 | 08-09-11 | 12:16
Als je besteed overheidsgeld als economische motor beschouwt... het communisme werkte ook erg goed op dat vlak. Maar noem mij maar dom lieverd.

Symmachus | 08-09-11 | 12:45

@FrankVeer | 08-09-11 | 10:38 |
Ik moet ook toegeven dat de gelijkenis treffend is.

Hollander01 | 08-09-11 | 12:26

De campagne "help jan bannink de winter door" houdt niet op.

speldenkussen | 08-09-11 | 12:20

Symmachus | 08-09-11 | 11:45 | + 0 -
nee, die niet. Serieus. Ben je echt zo dom of probeer je leuk te zijn? raad eens, de pomphouder zal waarschijnlijk ook minder gaan verdienen als de bezorger minder hoeft rond te rijden. Het grootste deel van het PGB geld gaat echter naar zorg en verzorging, dus wel degelijk handen aan het bed. (uitgaande van de echte gevallen, uiteraard)

swift1.6 | 08-09-11 | 12:16

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:08 | + 0 -
SP als grootste, aangevuld door de PvdA (die waaien toch wel me en kunnen handig zijn voor connectiese) en vooruit, doen we er nog een kleine partij bij (geen SGP iig). De plannen van de SP zijn al meerdere keren doorgerekend en waren de enige die haalbaar waren zoals ze gepresenteerd werden. Helaas betekent dat voor andere partijen dat ze op hun plek gezet worden dus zorgt men ervoor dat de SP buiten de deur gehouden wordt. PVV mag als aangevertje blijven om op problemen te wijzen, maar niet proberen met oplossingen te komen. dat kunnen ze niet.
.
.
Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:31 | + 0 -
niet iedereen zit de hele dag thuis uit de staatsruif te vreten om zo op ieder moment te kunnen reaguren.

swift1.6 | 08-09-11 | 12:14

@straatkat | 08-09-11 | 11:36
Wij ook. Mijn oma wil liever dood dan naar een bejaardenhuis, omdat daar geen geld voor is vanwege het feit dat iedereen die een beetje mank loopt een bovenwoning met stoeltjeslift krijgt tegenwoordig.

Nu jij weer, met je grote mond.

Symmachus | 08-09-11 | 12:14

Net op radio1 de cijfers van het ministerie kloppen wel.

2amazing | 08-09-11 | 12:14

@ Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:34 | + 1 -

We zullen moeten onderkennen dat onze maatschappij voortschreidend ingewikkelder wordt waardoor veel 'eenvoudig werk' overbodig wordt of nu verhuist naar landen waar dat veel goedkoper is, moeten we de mensen van hier dan maar meesturen?? Uitkering stoppen omdat ze geen werk op niveau kunnen krijgen?? Niet iedereen kan van fabrieksarbeider opklimmen tot bankmanager of heeft die capaciteiten daartoe we zijn immers niet allemaal gelijk. Dit zijn allemaal overwegingen die nu gaan spelen nu de mensheid in staat is meer en meer te automatiseren en mechaniseren, moeten we daarom de mensen die buiten de boot vallen maar geen geld geven of misschien in lage loonlanden dumpen?? Allemaal kwesties die de mensheid zal moeten oplossen en de mensen die nu wel een goede boterham maken zullen zich ook daar eens bewust van moeten worden want morgen zijn zij misschien overbodig omdat een computersysteem hun werk effectiever goedkoper en beter doet.

sjipsknip | 08-09-11 | 12:13

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:52 |
Tja, wat zal ik zeggen. Ik heb uit betrouwbare bron informatie dat er schandelijk met geld wordt gesmeten en wordt gefraudeerd in de PGB hoek. Nederland zou er beter aan doen om naar de buurlanden te kijken die een derde van de kosten aan zorg uitgeven, maar dan met betere zorg, rara hoe kan dat?

lanexxx | 08-09-11 | 12:09

CPB, dat zijn toch weggepromoveerde ex-PvdA-ers?

loonslaaf_69 | 08-09-11 | 12:08

-weggejorist-

Linke linkse | 08-09-11 | 12:01

oprotten met die grafieken we hebben het over mensen lutser
straatkat | 08-09-11 | 11:36

Zeg dat maar tegen de mensen die het geld écht nodig hebben en het zien verdwijnen naar de PGB-zorgbureau's en fraudeurs!

Porrello | 08-09-11 | 11:55

Ik ga pgb aanvragen voor het elke dag aantrekken van steunkousen. Als je ziet wat anderen vangen, nou ik wil ook wel wat.

Twee Jeetjes | 08-09-11 | 11:53

Die Marlies Velthuizen van Zanten wordt helemaal gesloopt.

Twee Jeetjes | 08-09-11 | 11:51

@Porrello | 08-09-11 | 11:10
Ouch. Tel daar de 20.000 zogenaamde "handen aan het bed" bij op en je hebt een prachtig, door de overheid gecreeerd probleem à raison 3-4 miljard per jaar. Kun je een hoop bejaarden dagelijks van laten douchen.

Symmachus | 08-09-11 | 11:51

Dus wanneer kunnen we de val van het kabinet verwachten? Het gaat namelijk wel erg hard zo met al die "foutjes".

verpauperaar | 08-09-11 | 11:45

@swift1.6 | 08-09-11 | 11:08
Een rolstoelen-bezorger is een "hand aan het bed"? Gast, serieus...

Symmachus | 08-09-11 | 11:45

@Porrello

oprotten met die grafieken we hebben het over mensen lutser

straatkat | 08-09-11 | 11:36

@swift1.6
Of het wordt een hele lange reactie of u bent slechts een boe-roeperT.
Ik gok op het laatste...

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:31

FrankVeer | 08-09-11 | 10:38

Wmah... Nou je het zegt...

eerstneukendanpraten | 08-09-11 | 11:30

Porrello | 08-09-11 | 11:10

Als men wil pretenderen een "verzorgingsstaat" te zijn (from cradle to the grave) kost dat knaken. Dan moet men die verantwoording ook nemen, wanneer blijkt dat het best duur is. Zeker wanneer e.e.a. samenhangt met de rekenkwaliteiten van bestuurders en ambtenaren.

de betaalautomaat | 08-09-11 | 11:28

Dr Denker | 08-09-11 | 11:00

Wanneer men de kwalificatie aanpast kun je alles passend maken. Zo zijn er in landen waar homofilie met de dood bestraft wordt beduidend minder Queens dan landen waar deze voorkeur (terecht) wel toegestaan is. *iets met perspectief mompelen doet*

de betaalautomaat | 08-09-11 | 11:24

@Borrelende Boris | 08-09-11 | 11:17
Je kan beter de rijksbegroting meenemen in de grafiek. Die staat namelijk voor het geld dat beschikbaar is. En laten we dat nu eens besteden aan de mensen die het écht nodig hebben.

Porrello | 08-09-11 | 11:22

lol @ B. Boris

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:21

Golaio | 08-09-11 | 11:10

Waarschijnlijk ziet de PVDA het bashen van Fatima Elastiek, Job Cohen etc ook niet in, net als (appeltjes)GroenLinks het nut er niet van inziet Mariko Peters te bashen enz. enz. enz.

Als je (dergelijke) fouten maakt moet je gewoon stilzitten terwijl je geschoren wordt, of weet u iets dat ik niet weet, bijvoorbeeld welke personen in Den Haag een "fuckup without getting bashed" kaart hebben?

de betaalautomaat | 08-09-11 | 11:20

De cijfers van het CPB kloppen wel? Maar ze kunnen in de culturele sector nog wel +-1,6 miljard weg snoepen (van wat er zowel nationaal als landelijk naar toe gaat). Houden ze nog geld over voor opgravingen, onderzoek, restauratie van gebouwen en opslag van cultuur erfgoed in musea en bibliotheken.

DerUnterMensch | 08-09-11 | 11:19

@Porrello | 08-09-11 | 11:10 |

Als je de bevolkingsgroei meeneemt in die grafiek, dan zal de stijging een stuk minder zijn.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 11:17

En wie controleert de socialisten van het CPB?

harbi | 08-09-11 | 11:15

@Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:08 |

Je kunt bij de volgende verkiezingen beter de Astrolijn bellen, wellicht dat ze daar nog goede adviezen hebben. Als politici eenmaal op het pluche hebben plaatsgenomen, is het één pot nat. PVV en SP samen lijkt me wel wat. Zou in ieder geval wel een kabinet zijn wat goed werkt op de lachspieren.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 11:15

Misschien een argument om te zeggen dat Ton Elias voor de powerpoint presentatie stond?

de betaalautomaat | 08-09-11 | 11:12

Gaat het de afgelopen jaren nu zo bergafwaarts met onze gezondheid? Of krijgen de PGB-ondernemers voet aan de grond?

Hier een grafiekje van aantal PGB'ers over de afgelopen jaren.
http://www.gezondheidszorgbalans.nl/object_binary/o11059.png

Porrello | 08-09-11 | 11:10

JEUJ! Laten we Rutte en zijn rekenkunsten gaan bashen. Lekker nuttig ook om daty te gaan doen, maar goed

Golaio | 08-09-11 | 11:10

swift1.6 | 08-09-11 | 11:02 | + 0 -
Dus volgens u is de VVD het probleem? Wat is volgens u de oplossing en de ideale coalitie?

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 11:08

Symmachus | 08-09-11 | 11:04 | + 0 -
handen aan het bed lijken mij nou niet fantasiebanen.

swift1.6 | 08-09-11 | 11:08

@Porrello | 08-09-11 | 11:06 |

Let wel, de linkse oppositie die u zo verfoeit, heeft menigmaal dit kabinet aan een meerderheid geholpen om plannen te verwezenlijken. Het was heel simpel geweest, om structureel dwars te liggen. Klopt dus niet helemaal wat u zegt.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 11:08

maraboe | 08-09-11 | 11:03
Haha, ze zullen wel gek zijn. Macht is verslavend, blijkbaar.

Superior Bastard | 08-09-11 | 11:06

Ik heb het al meer gelezen, met het PGB is niks mis.
Het gebrek aan controle en daardoor dus de fraude is het grote probleem. Ik weet dat het bedrag aan PGB altijd kleiner is dan de zorg in een instelling kost.
Er zijn alleen mensen/ouders die geen zorg maar spullen kopen............ faal.

vapor trail | 08-09-11 | 11:06

Een socialistische oppositie in tijden van bezuinigingen is zooo makkelijk. Gewoon tegen elke bezuiniging zijn, maar geen alternatieven bieden.

PGB plannen van tafel! Staatschuld hoezee!

Porrello | 08-09-11 | 11:06

@ necrosis | 08-09-11 | 11:03 : Ellende is altijd meerfout.

Jerry Nick | 08-09-11 | 11:05

@swift1.6 | 08-09-11 | 10:58
De werkloosheid pak je niet aan door fantasiebanen te creeren, maar door de economie structureel gezonder te maken. Dit is grofweg het verschil tussen de pvdA en de VVD.

Symmachus | 08-09-11 | 11:04

Discussie rond PGB is op zich terecht: er blijft onvoorstelbaar veel aan de strijkstok van tussenpersonen, adviesburo's en pseudohulpadviesfiguren hangen (nog los van oneigenlijk gebruik van gelden voor de aanschaf van IKEA zithoeken en vliegreisjes naar Spanje). Maar de plannen van Rutte & Consorten pakken dit werkelijk betaande probleem helemaal niet aan: het is gewoon een ordidinaire snoeimaatregel en dardoor niet effectief. Kortom: doe je huiswerk nu eens een keer en kom met serieuze voorstellen waaruit blijkt dat jullie écht inhoudelijk inzicht hebben, Rutte & Consorten.

Jerry Nick | 08-09-11 | 11:04

@supah | 08-09-11 | 10:59
RutteN?
Wie is dat, de stukjesschrijver van Pownews

necrosis | 08-09-11 | 11:03

PVV: trek de stekker toch eens uit dit circus!!

maraboe | 08-09-11 | 11:03

Wat een gelul, dat PGB is één grote dikke frauduleuze faal. Wie checkt ff de rekensommetjes van het CPB ? Er zitten daar vast een paar lamzakken die bang zijn hun PGB'tje te verliezen.
-
Gewoon doorknallen Mark..
-
Geenstijl krijgt steeds meer weg van een links tuigclubje... Wat een topics altijd.

Badderbeest! | 08-09-11 | 11:03

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:57 | + 0 -
wat heeft die minister van gezin er mee te maken? Helemaal niks, afleidingsmanoevre dus. CDA? Ja, zat er bij, maar het is steeds VVDkoers geweest.

swift1.6 | 08-09-11 | 11:02

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:57 | + 0 -
wat heeft die minister van gezin er mee te maken? Helemaal niks, afleidingsmanoevre dus. CDA? Ja, zat er bij, maar het is steeds VVDkoers geweest.

swift1.6 | 08-09-11 | 11:02

@Oerkoendoe | 08-09-11 | 10:31
En de baas van de USA verdient € 264.000 per jaar.
Maar die heeft heel wat meer macht.
En als je dat in verhouding ziet met Nederland verdient onze MP een fortuin.

Che_cuevara | 08-09-11 | 11:01

Op het PGB moet je bezuinigen door te zorgen dat onterechte uitkeringen worden aangepakt. Hoe simpel is dat?

Yitsan | 08-09-11 | 11:00

Het CBP gaat er van uit dat iedereen "het rugzakje" daadwerkelijk nodig heeft. Wordt er rekening gehouden met het misbruik van het PGB, dan klopt de rekensom van het kabinet wel degelijk.

Dr Denker | 08-09-11 | 11:00

@swift1.6 | 08-09-11 | 10:49
Dan word je dus genaaid bij de apotheek, die werken met een 'instaptarief'.
Een doosje voorgeschreven medicijnen X kost bijvoorbeeld €12, voor twee doosjes betaal je €15.

necrosis | 08-09-11 | 11:00

@Porrello | 08-09-11 | 10:57 |

Het KNMI is helemaal niet links, er waait momenteel een gure rechtse wind door het land.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:59

Wat is er mis met zorg in natura? Het gaat er toch om dat je geholpen wordt. Of het zoveel banen kost vraag ik me af. Er zijn vacatures zat in de zorg. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de 'handen aan het bed' niet terecht kunnen in een reguliere (deeltijd) zorgbaan.

henriette | 08-09-11 | 10:59

Bij het aantreden had ik er nog goede hoop bij maar uiteindelijk wat kun je nu werkelijk verwachten van een ex HR type als Rutten? Enige nog ergere non studie is nog vrijetijdskunde ... heeft Jan Kees dat toevallig gedaan?

supah | 08-09-11 | 10:59

@swift1.6 10:49: Dat was mijn punt juist. Ik ben er van overtuigd dat we betere zorg kunnen krijgen tegen lagere kosten. Gek genoeg is een aantal reaguurders hier net als de oppositie van mening dat elke bezuiniging op de zorg per definitie slecht is. Ik zie bijvoorbeeld bij dat Volkskrantartikel linkje staan: "Banenverlies in de zorg: dit kabinet breekt haar verkiezingsbelofte". Niet dat ik nu zo'n groot vertrouwen heb in de manier waarop de zorg nu wordt aangepakt door de regering, maar die jankerts zouden nog klagen over gebroken verkiezingsbeloften en "kille bezuinigingen" als de regering er in zou slagen betere zorg te bieden met 10.000 mensen minder tegen een paar miljard lagere kosten. Misschien dat daarom echte verbeteringen in de zorg wel uitblijven: het is politiek vergif.

Overigens denk ik dat we meer martktwerking moeten hebben, niet minder. Maar wel marktwerking met controle op het functioneren van die markt. In Nederland zijn we er vooral goed in voormalige monopolies te privatiseren en dat dan marktwerking te noemen. Het lijkt verdomme vaak wel een complot tussen links en rechts: rechts krijgt wat voor het bedrijfsleven, en links krijgt politieke munitie voor de achterban.

Muxje | 08-09-11 | 10:59

Porrello | 08-09-11 | 10:57 | + 0 -
tuurlijk, alles wat niet bevalt is links.

swift1.6 | 08-09-11 | 10:59

Symmachus | 08-09-11 | 10:51 | + -1 -
ze ouden ook de werkloosheid aanpakken. En als mantelzorger wordt je beperkt in je mogelijke inzetbaarheid voor de arbeidsmarkt.

swift1.6 | 08-09-11 | 10:58

swift1.6 | 08-09-11 | 10:43 | + 0 -
Ja, m'n opoe! De vorige regeringen hadden ook een minister van gezin.... En dat heeft geholpen. NOT!
Appels en peren. Al zie je steeds dat de rotte plek toch het CDA is. Dat is pas grijze nietszeggende politiek.

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:57

Kunnen de ambtenaren van het cpb beter rekenen dan die van het ministerie? Of maken ze andere sommetjes??

denoorman | 08-09-11 | 10:57

KNMI = linksch
CPB = linksch
ECB = linksch

De geschiedenis en de statistiek zijn als kinderen voor het gerecht: men laat ze alles zeggen wat men wil.

Porrello | 08-09-11 | 10:57

@seven | 08-09-11 | 10:18
Dit is dus eigenlijk een pleidooi voor meer en betere controle.
Mensen die het echt nodig hebben moeten een PGB kunnen blijven krijgen maar de fraudeurs moeten er uit.

En dat alleen zou al voldoende moeten kunnen bezuinigen.

Che_cuevara | 08-09-11 | 10:54

En min heel veel voor GeenHenk&Ingrid die dit klakkeloos overnemen.

Symmachus | 08-09-11 | 10:53

@lanexxx | 08-09-11 | 10:48 |

Tsjonge, wat is iedereen toch wantrouwend. Achter elke struik kan een PvdA'er liggen, die je weet-niet-wat zal aandoen. www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/26... (dit soort zaken zou men dan niet naar buiten hebben gebracht, als uw stelling waar is).

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:52

Jarenlang kon ik zijn kop niet uitstaan. Achteraf was Wouter Bos zo slecht nog niet. *zucht*

XelaGBS | 08-09-11 | 10:52

Als we van 20.000 betaalde krachten naar 20.000 mantelzorgers gaan bespaart de overheid toch echt enkele honderden miljoenen Eypo. CPB, leer goedverdoeme zelf rekenen stelletje kudtsocialisten.

Symmachus | 08-09-11 | 10:51

Gewoon de botte bijl hanteren. Statistiek en rekenvoorbeeldjes zijn toch maar subjectief. We gaan weer regeren met gevoel en visie!

Porrello | 08-09-11 | 10:50

Muxje | 08-09-11 | 10:35 | + -1 -
je zal het er toch mee eens zijn dat bezuinigingen in de zorg niet perse ten koste van de patiënten hoeft te gaan. In de zorg word gewoon enorm veel geld verkwist (met name veroorzaakt door de marktwerking) aan allerlei onzin puur ter verrijking van de directeur. Simpel voorbeeld. Voor 5 euro kunnen ze (goede doelen) een aidskindje in afrika een week of maand lang medicijnen geven. Iets zegt me dat je diezelfde medicijnen hier niet krijgt voor 5 euro. Fabrikanten van medicijnen geven apothekers tot wel 99% korting op de inkoop van de medicijnen.

swift1.6 | 08-09-11 | 10:49

Ik geloof niet dat dit kabinet nog lang stand houd, ... sukkeltje Hillen, brekebeentje Rosenthal, beroeps optimist JK de Jager.".we gaan verdienen aan de Grieken" en rekenwonder Rutte.... nieuwe verkiezingen voor de kerst!

Bolesmales | 08-09-11 | 10:49

@Borrelende Boris 10:41: Helemaal mee eens. Het Slotervaartziekenhuis gaat die kant op. En het is geen gek idee als we eens een kijkje gaan nemen in... India en Thailand, waar een paar prive-klinieken van topkwaliteit staan die je voor pak hem beet €10.000 een nieuwe knie geven. Prijzen waar je stil van wordt, en dat kan echt niet helemaal te danken zijn aan de lagere loonkosten van medisch personeel in die landen. Nee: ze hebben weinig managers, die er voor zorgen dat de mensen en spullen in het ziekenhuis zoveel mogelijk met zorg bezig zijn. En voordat iemand gaat lachen over zorg in dit soort landen: die ziekenhuizen staan qua kwaliteit hoger aangeschreven dan de onze.

Muxje | 08-09-11 | 10:49

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:41 |
Juist, om hiermee te beginnen zal nogal wat opleveren.
Het wordt tijd dat het CPB concurrentie gaat krijgen, het lijkt wel of deze instelling heilig verklaard is in Nederland. Er mag wel wat meer kritisch gekeken worden naar deze club onder leiding van nogal wat PvdAers.

lanexxx | 08-09-11 | 10:48

@Muxje | 08-09-11 | 10:43 |

Mijn ervaring is, dat het ontslaan van ambtenaren leidt tot het inhuren van ZZP'ers die het werk overnemen tegen een veel hoger tarief. Per saldo kost dit meer geld. Uiteraard valt het vereenvoudigen van regelingen hier niet onder, daar geef ik u gelijk.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:47

Guy Fawkes | 08-09-11 | 10:25 | + -1 -

Ha Guy Fawkes. Weer lekker iemand uitlachen en op de man spelen zonder ook maar met één argument te komen, sterk.an
Persoonlijk denk ik dat een groot deel van de huidige economische excessen voor een groot deel voortkomen uit het liberale overheidsdenken van de afgelopen decennia.
Daarnaast vind ik dat het PGB, mits goed gecontroleerd wel degelijke bijdraagt aan een leefbaarder Nederland.
Ik begrijp dat u een individualist bent, maar een groot deel van de PGB'ers kan er vrij weinig aan doen, moeten deze mensen dan maar aan hun lot over gelaten worden, omdat er een groepje fraudeurs tussen zit? Dat is de makkelijkste oplossing,maar volgens mij, en blijkbaar ook volgens het CPB niet de beste.

Weird Guilders | 08-09-11 | 10:46

@eerstneukendanpraten | 08-09-11 | 10:32
Je moet toch toegeven het ziet er mooi uit, toch?
En nee waarom zou ik iets afspreken met je?

Hölzenbein | 08-09-11 | 10:45

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:31 | + 1 -
die vorige kabinetten waren ook met de VVD en welke partij had de oud kamerleden bij bijv de DSB zitten?

swift1.6 | 08-09-11 | 10:43

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:31 | + 1 -
die vorige kabinetten waren ook met de VVD en welke partij had de oud kamerleden bij bijv de DSB zitten?

swift1.6 | 08-09-11 | 10:43

@Borrelende Boris 10:34: Ik ben voorstander van Melkertbanen of andere leertrajecten, mits effectief. Maar dat is iets heel anders dan jouw eerdere opmerking dat het ontslaan van (bijvoorbeeld) ambtenaren niet effectief is als je ook hun uitkering financiert. Flauwekul, om 2 redenen:
1) De kosten van de uitkering zijn vrijwel altijd lager dan de loonkosten.
2) Ontslag is geen doel; het is niet de bedoeling om dingen op de zelfde manier te blijven doen met minder mensen. Het is een uitkomst van een efficiencyslag, die vaak veel verder doorwerkt dan alleen de afdeling waar gereorganiseerd wordt.

Voorbeeldje van dat laatste: de belasting voort een verregaande vereenvoudiging van de loonbelasting door. 500 banen weg bij de belastingdienst, en in het bedrijfsleven verdwijnt een veelvoud aan administratieve banen. Erg voor die mensen, maar bijzonder goed voor het land; de les is dat mensen die "zinloos" werk doen vaak ook een enorme hoeveelheid extra zinloos werk voor derden opleveren. En zinloos werk draagt niets aan de economie bij.

Muxje | 08-09-11 | 10:43

@Muxje | 08-09-11 | 10:35 |

Goede zorg hoeft helemaal niet duur te zijn. Het basisprincipe werkt feilloos. Het enige wat je hoeft te doen, is een efficiëntie slag te maken, en een paar lagen management structuur weg te snijden.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:41

Hij is vast vergeten het Griekse chronisch zieken en gehandicapten potje bij de Griekenland betoging op te tellen.

yoooh | 08-09-11 | 10:41

Dit kabinet zal, ondanks alle goede bedoelingen, de geschiedeins ingaan als het meest nietszeggende kabinet ooit. Zelfs de falen zijn van een infantiel en kneuterig niveau.

Superior Bastard | 08-09-11 | 10:39

Het zijn de ambtenaren die het rekenwerk doen en die veranderen niet als er een nieuw kabinet is, zijn dus dezelfde ambtenaren die er tijdens vorige kabinetten ook al zaten.
Trouwens, niet alleen gehandicapten en chronisch zieken krijgen geld uit het PGB, kinderen met bv ADHD kunnen het ook krijgen.

me,myself and IK | 08-09-11 | 10:38

@eerstneukendanpraten | 08-09-11 | 10:21

Ik hoor de naam 'Fozzy bear' regelmatig als nickname voor dhr. E. Roemer.

FrankVeer | 08-09-11 | 10:38

Links wist dit al, rechts staat verbaasd te kijken en wacht op het moment dat ze van meneer rutte mogen beginnen met het aflikken van hun vingers.

swift1.6 | 08-09-11 | 10:35

Bezuinigen in de zorg is trouwens niet "wrang"; het is een bittere noodzaak. De zorgkosten lopen volledig uit de hand, en als we niet een manier vinden om het goedkoper te doen, dan wordt het onbetaalbaar, en dus slechter. Wachtlijsten etc. Ik heb onlangs nog eens gekeken naar die "waanzinnig dure en voor particulieren volstrekt onbetaalbare" ziektekostenverzekeringen in de VS, en wat blijkt? De premies zijn niet zoveel hoger voor een vergelijkbare dekking. En de forse eigen bijdrage in de VS wordt aardig gecompenseerd door het bedrag dat ik via de inkomstenbelasting nog eens aan zorg spendeer.

Muxje | 08-09-11 | 10:35

Ach, ik maak ook wel eens een foutje, Mariko Peters ook, Job Cohen ook, D66 rechters ook, Faalheid Wolfsen ook, Wouter Bos ook, ( geen zin om de hele lijst erbij te pakken dus.. ) ENZ.

a small step for men | 08-09-11 | 10:34

@Castle Bravo | 08-09-11 | 10:16 | + 0 -
hahahahah....
de aluhoedjes komen toch van links?
-
Zelfs als jij gelijk hebt:
De minister is verantwoordelijk voor hetgeen zijn ambtenaren doen.
Als een minister dat niet onder controle heeft is hij ongeschikt.
En moet hij sowieso opstappen.

2emeREP | 08-09-11 | 10:34

@sjipsknip | 08-09-11 | 10:29 |

Hier zijn wel vaker discussies geweest over langdurig werkelozen. Je kunt van alles zeggen over deze lieden, maar feit blijft dat geen enkele werkgever in zee wil gaan met deze mensen. Moet je ze dan maar in het IJsselmeer dumpen? Als je ze via een Melkertbaan ervaring kunt laten opdoen, en ze daardoor iets meer kansen geeft op een reguliere baan, dan juich ik dat initiatief alleen maar toe.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:34

Ja hallo, jullie zijn oppositie voxpoppetje Renske Leijten (SP) vergeten.... kan ze weer eens 10 ~20 gehandicapten laten verzamelen op Malieveld!

PretEcho | 08-09-11 | 10:33

Dat verhaal van het CPB (of de uitleg van de volkskrant) deugt ook van geen kanten, lijkt me. In plaats van geld (om zorg o.a. bij familie en kennissen te regelen) krijgen mensen straks zorg in natura, net zoveel als ze nu zelf inkopen. Om vervolgens te stellen dat veel betaald werk overgenomen gaat worden door onbetaalde mantelzorgers (diezelfde familie en vrienden weer)? Dit spreekt elkaar op alle fronten tegen. Of bedoelen ze dat mantelzorgers die eerst onbetaald waren totdat het PGB werd ingevoerd, nu opnieuw onbetaald zijn? En daarvoor in de plaats komen toch al die professionele zorgverleners die het gat moeten opvullen? Het klinkt allemaal als een rommelig paniekverhaal.

Overigens weet ik ook niet of deze maatregel wel iets oplevert. Die professionele zorg is duur en het hele verhaal brengt ongetwijfeld weer een enorme administratieve last en bijbehorende managementlaag met zich mee.

Muxje | 08-09-11 | 10:33

Hoe kun je 20.000 banen kwijtraken en NIET bezuinigen?

buurvanurk | 08-09-11 | 10:32

Hölzenbein | 08-09-11 | 10:28

Zullen we afspreken dat we per tegel maar één keer het # teken zullen gebruiken?

eerstneukendanpraten | 08-09-11 | 10:32

@Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:22

Wim Kan riep het ruim 30 jaar geleden al: twee maal links om is ook rechts.

luchtledig | 08-09-11 | 10:31

Wat denk je ook te krijgen als je de baas van het land minder dan 2 ton laat verdienen.

Oerkoendoe | 08-09-11 | 10:31

Jammer als dit verhaal klopt. Maar denk even terug aan de financiële shit waar we door de vorige kabinetten in gepleurd zijn. Niet verwonderlijk dat je je wel eens snijdt als je glasscherven aan het rapen bent.
Overigens, als openheid over geldblunders ten gevolge heeft dat we de linkse zakkenvullers maar weer gratis geld willen laten gooien naar de klaplopers in NL (en NEE, dan heb ik het niet over de zorg), dan kun je rustig stellen dat we geen bal geleerd hebben met z'n allen.
Mark, blijf scherp, we 'rekenen' op je!

Pastor Sippenhaft | 08-09-11 | 10:31

De eerste keer dat een prognose van het CPB klopt moet nog komen. Zou het deze keer zijn dan?

Parel van het Zuiden | 08-09-11 | 10:30

@reageerbuis | 08-09-11 | 10:25 |

In dat geval moeten banken maar snel gaan screenen op politieke voorkeur, stel je toch eens voor dat linkse employees met de cijfers gaan rommelen.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:29

@ Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:24 | + 0 -

Ben ik volkomen met u eens maar ga je dan ook werk zoeken in de marktsector?? Dat was de reden voor de invoering van de Melkert baan. We moeten het gewoon onder ogen gaan zien, links en rechts, onze maatschappij zal anders in elkaar moeten worden gestoken dat is de uitdaging van deze tijd voortvloeiende uit de globalisering. Een hele opgaaf waarvan ik mij afvraag of politici dit wel aankunnen vanwege hun opportunistische levenshouding.

sjipsknip | 08-09-11 | 10:29

@Koud flesje Alfa

oke maar toen hoorde je wel minder gezeik dan nu laatste tijd toch ?

robertjuh3 | 08-09-11 | 10:28

@Guy Fawkes | 08-09-11 | 10:25
Dat waren soortgelijke #prutsers, maar dit #faalkabinet spant de kroon. Vooral die gedooglutserts die helemaaaaaal niets voor elkaar krijgen. En of mijn leefwereldje stupide is kan jij helemaal niet beoordelen #mafketel.

Hölzenbein | 08-09-11 | 10:28

Alsof Rutten zelf gaat zitten rekenen, die laat zich hooguit voorliegen.

Semtex | 08-09-11 | 10:26

@robertjuh3 | 08-09-11 | 10:25 nee Balkenende is juist de oorzaak van een toename van ziekteverzuim met zijn tweeverdienersmodel.

Koud flesje Alfa | 08-09-11 | 10:25

Oops. Verkeerde artikel.

Call on the attacker | 08-09-11 | 10:25

Balkenende terug dan maar?

robertjuh3 | 08-09-11 | 10:25

@Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:22
Ik geloof hem wel. Heb zelf 35 jaar voor een ministerie gewerkt waar de nukubu's veelal baantjesgasten van de pvda waren.

reageerbuis | 08-09-11 | 10:25

@ Hölzenbein | 08-09-11 | 10:21 | + -100 -

Nee, dat vorige gat-in-dehand-kabinet of paars was uiteraard stukken beter in jouw stupide leefwereldje, moehahahahahahaha. #simpele ziel

Guy Fawkes | 08-09-11 | 10:25

Lekker golven.

Call on the attacker | 08-09-11 | 10:25

@sjipsknip | 08-09-11 | 10:21 |

Cijfers heb ik net zo min als u. Echter, als ik mag kiezen tussen een Melkert baan, of thuis op de bank zitten, dan kies ik toch echt voor het laatste. Als het toch geld kost, dan kun je deze mensen beter nuttig inzetten.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:24

Even voor de zekerheid : was dr. Stapel op enigerlei wijze betrokken bij deze doorrekening ?

OT : zie in de tekst in de Broertjesbode, dat er nogal wat aannames in de berekeningen zitten, zowel van de kant van het kabinet als van het CPB. De cruciale vraag is dus : welke van de totale lijst aan aannames zal juist blijken te zijn ? Benieuwd naar het verweer van het kabinet in dezen.

baba4oog | 08-09-11 | 10:23

@Superior Bastard | 08-09-11 | 10:14
Precies. Zet er een paar extra controleurs op, zet een fikse boete op fraude en je zult zien dat er ineens veel minder bezuinigd kan worden.

borderliner | 08-09-11 | 10:22

Lekker populistisch chronisch zieken bashen en ondertussen een veelvoud van het te besparen bedrag in een chronisch ziek buitenland pompen.

Koud flesje Alfa | 08-09-11 | 10:22

Géén fout woord over Fleurtje Agema hè Brusselmans ?!? Pas op hoor, Fleurtje = liev !

Guy Fawkes | 08-09-11 | 10:22

@Castle Bravo | 08-09-11 | 10:16 |

Knappe manier om zelfs het falen van dit kabinet in de schoenen van links te schuiven. Geloof je het zelf?

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:22

@ Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:12 | + 0 -

U zegt het spot on, banen heeft gekost, kijkt u eens naar het rijtje allemaal ambtenaren. Daar zit hem ook de kneep de laatste 20-30 jaar zijn de werkloosheidscijfers alleen maar gereduceerd door de overheidssector uit te breiden. Neem de Melkert banen, bedoeld om de mensen te laten werken voor hun uitkering en werkervaring op te doen. Is er al eens berekend hoeveel mensen daarvan naar een reguliere baan in de marktsector zijn gegaan of zijn deze mensen blijven hangen in het steeds groeiende leger overheidsdienaren waarvoor het geld uiteindelijk toch door de marktsector moet worden betaald. In deze tijd van de veelgeprezen globalisering is dit dus de reden dat we niet kunnen opboksen tegen landen waar geen ambtenaren legioen is. Gevolg is dat dus onze zorgmaatschappij maar op de schop moet?? Geeft u even aan hoe het dan wel moet?? kunst boven zorg?? Of nog meer belastingen en dus nog minder inkomen in BV Nederland??

sjipsknip | 08-09-11 | 10:21

Wat een #faalkabinet. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. #prutsers

Hölzenbein | 08-09-11 | 10:21

Sap, Peggold en Job: allemaal prutsers die voorzitters zijn van clubs die voornamelijk bestaan aan carrièreegoïsten. De enige club in deze is die van de SP maar deze is te klein om echt iets te kunnen doen want de andere partijen willen namelijk niet echt iets doen behalve dan voor vooral voor het hogere kader van de partij en hun netwerkvrinden in de economie.
Het gaat steeds meer om de poppetjes en steeds minder om het doel: sociaal-economisch effectief zorgen voor den behoeftigen medemensch. Ook de manier waarop: gebrek aan passie, is een aanfluiting voor dit kabinet én van de gevestigde oppositie.
Kunnen die "toppers" nu eindelijk ook eens wegbezuinigd worden en afgebroken zoals in het verleden de oude wijken met de laatste sociale weerstand. Breek de persistentie van de parasitaire toppers in NL.

ecologiste | 08-09-11 | 10:20

Het pgb wordt te gemakkelijk verstrekt, we moeten toch in een volslagen onveilig land leven dat in 10 jaar tijd het aantal pgb houders groeit van 13000 naar 150000.
Grootste probleem met het pgb is dat het zichzelf weet te voeden, niet alleen duidelijke patienten komen er aan maar ook allerlei 'welvaartsziektes' doen een beroep op het pgb. Thijs is lastig thuis, moeilijk opvoedbaar, hups een rugzakje mee waarmee de ouders hulp kunnen inkopen. Vroeger werd je gewoon in de hoek gezet en kreeg je straf of een pak voor je broek.

Bluto Blutarsky | 08-09-11 | 10:19

De besparing zit hem in de gedachte dat er nu te veel nieuwe PGB houders bijkomen voor de wat algemenere ongemakken. PGB aanvragen voor een relatief klein iets en daarna bv je familie inhuren als hulp in de huishouding is te populair, ergo soort van aanzuigende werking. PGB drempel is dus te laag. Die natuurlijke drempel heeft een instelling wel, voor je daar heengaat is er vaak echt iets aan de hand. Daarnaast is de fraudegevoeligheid bij het PGB voor kleinere klachten door vage bureau's te groot. www.medicalfacts.nl/2011/06/30/schokke...
Degene met zo'n verblijfsindicatie houden trouwens 100% recht op PGB als ze een instelling niks vinden.

seven | 08-09-11 | 10:18

Feit blijft dat het PGB zwaar is overgesubsidieerd. Daar mag best een beetje op worden bezuinigd.

Requiescat in pace | 08-09-11 | 10:18

Uit eerste hand dat ambtenaren op de ministeries niet gediend zijn van het kabinet Rutte met gedoogsteun PVV. (Maar dat wisten we al .... ruim 30% zou immers vrijwillig opstappen).
Ze ondergraven liever het gezag van Rutte door als maar foutieve cijfertjes aan te leveren.

Castle Bravo | 08-09-11 | 10:16

Bij de linkse oppositie mis ik de naam van Fozzy Bear in het stukje, die staat momenteel aan het hoofd van de virtueel grootste linkse partij.

FrankVeer | 08-09-11 | 10:15

oeps foutje bedankt

straatkat | 08-09-11 | 10:15

Met het PGB is niets mis. De controle op de besteding ervan is gewoon waardeloos.

Superior Bastard | 08-09-11 | 10:14

@wakkere_nederlander | 08-09-11 | 10:02
Deze fout werd express gemaakt door onze koningin om Geert aan de macht te krijgen.

Itastijl | 08-09-11 | 10:14

@Mordax | 08-09-11 | 10:12 |

Typische instelling van dit land, in plaats van de fraudegevallen keihard aanpakken, wordt de hele regeling op de schop gegooid, waardoor de mensen die het hard nodig hebben, de pineut zijn.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:14

Schaf gewoon de multi-culti af, kost een miljardje of 7 per jaar maar dan heb je ook helemaal niks! Maar wie stemt er dan nog op de PvdA...?

eerstneukendanpraten | 08-09-11 | 10:13

Er zit altijd wel een vorm van winst in het deels afschaffen van het PGB: minder fraude gevallen. Dus is ook stukje maatschappelijke winst.

Mordax | 08-09-11 | 10:12

Dit is geen rekenfout, het is een hack door Iran waardoor Mark Rutte zijn rekendiploma vervalst is.

tergend | 08-09-11 | 10:12

Het kost het CPB nog jaren om door te rekenen wat dit kabinet aan banen heeft gekost (denk daarbij aan de zorg, defensie, ambtenaren, kunst). Per saldo behaal je dan weinig winst, als je aan de andere kant ook de uitkeringen financiert. Kan me voorstellen dat je dan agressief wordt als je vlees eet (zie vorig topic), vooral als je het niet meer betalen kunt door toedoen van dit afbraak kabinet.

Borrelende Boris | 08-09-11 | 10:12

wat een cees casio is het toch ook.. ow wacht...

Edding3001 | 08-09-11 | 10:12

Dergelijke plannen worden toch altijd doorgerekend door adviseurs en topambtenaren? Lekker zootje is 't in Den Haag dan.

Binx | 08-09-11 | 10:11

Antwoordnummer VVD opzoeken, en iedereen zijn/haar zakjapanner portvrij opsturen. Help die man alsjeblieft.

Jos Tiebent | 08-09-11 | 10:11

Uiteindelijk hebben veel kamerleden, ook oppositie, hun handtekening gezet onder alle begrotingen. Dit is mosterd na de maaltijd, zwarte piet toeschuiven en lost niets op. Ik zeg: schouders eronder met z'n allen, vooral veeeeel vergaderen en uiteindelijk met niets komen zoals het een echt poldermodel betaamt.

Eagle_Eye | 08-09-11 | 10:10

Ik vind de ad onder dit topic ook van slechte smaak getuigen...

Broer Karamazov | 08-09-11 | 10:10

Als het zo moet, zie ik liever Rond Brandsteder als MP!

Rikketiktik | 08-09-11 | 10:10

Gelukkig is er nog wel genoeg geld om 1 op 1 gesprekken te houden met allochtone spek-en-bonen-voetballers. En voor pindakaasvloeren.
Moet er niet aan denken dat we daar ook op zouden moeten bezuinigen.

Cuyahoga | 08-09-11 | 10:07

Ligt niet direct aan Mark maar aan dat stelletje zielige ambtenaren die hun opleiding genoten hebben bij inholland of op een andere loserige school...

BarneyBoner | 08-09-11 | 10:06

Rutte begint echt een beetje op een amateur te lijken.

Doc Damage | 08-09-11 | 10:06

@Picca, is dat Jan-Peter toen hij afstudeerde?

Idontgiveafunk | 08-09-11 | 10:04

Rekensommetje voor PVV'ers: wat is 12.000 (extra handen in de zorg volgens Agema, voor wat het waard is) min 20.000 (minder handen in de zorg volgens het CPB)?

LRNS | 08-09-11 | 10:04

zeilug! straks raakt Rutte nog in een manische depressie door als die blunders en de komense harde woorden van de oppositie. En als ie dan naar de klote gaat.... hoeft hij ook nog eens geen PGB-tje te verwachten :o

towildbornbe | 08-09-11 | 10:04

Aan bergen zieligheid geen gebrek dus kop maar in.

Stroopdoos | 08-09-11 | 10:03

Zolang psychologen niet betrokken zijn geweest bij het toewijzen van een PGB: schande Rutte!

kapotte_stofzuiger | 08-09-11 | 10:02

Dus eigenlijk een foutje van het Centraal Planbureau die de begroting aanvankelijk had doorgerekend dunkt mij!

wakkere_nederlander | 08-09-11 | 10:02

Zakjapanners FTW

Reagoorder | 08-09-11 | 10:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken