Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Digitale slotgracht rond Amsterdam"

flick123.jpg Jottum, we gaan weer Big Brotheren! Om Amsterdam komt namelijk een "digitale slotgracht", bestaande uit een 100-procentscontrole van álle voertuigen die via de A10 (dat is dat asfaltding waarop u altijd moet stilstaan) Amsterdam binnen willen rijden. Met camera's worden de nummerborden gelezen en die gegevens gaan door een database om te crosschecken of u geen crimineel, gemene taxichauffeur of anders namelijk... bent. Maarrrrr, mag dat zomaar? Neen. Want schending van privacy. Welnu: privacy in Amsterdam your ass! De camera's waarmee uw nummerbord zal worden gescand waren namelijk oorspronkelijk bedoeld om plannetjes van Groenlinks (een partij die altijd voor privacy is) ten uitvoer te brengen, namelijk het weren van vervuilende vrachtauto's. Maar omdat die camera's er nu toch hangen en dus de Big Brother-infrastructuur al compleet is, wordt de handel gewoon opgeschaald van milieugoededoelen naar kryptofascisme. En zo rolt Nederland dus werkelijk als het op privacy aankomt. De camera's van nu zijn de stasi-apparaten van morgen. Vandaag wordt uw DNA "veilig opgeslagen op een plek waar niet iedereen zomaar bij kan", morgen wordt u opgepakt vanwege een afwijkend DNA-profiel. Elektronisch patiëntendossier? Alleen voor artsen, totdat iemand meer brood ziet in deze fijne infrastructuur en er gebruik van maakt om uw zorgverzekering op te blazen. U wilt meer voorbeelden? Wat dacht u van de vingerafdrukken in uw paspoort? De beelden van de bodyscanner? De gegevens van de belastingdienst die oh zo veilig zijn opgeslagen achter een betrouwbaar overheidscertificaat? Het beslist kraakvrije OV-Chipkaartsysteem waarop van dag tot dag wordt bijgehouden hoe, wanneer en hoe vaak u van A naar B reist? Kan op een dag allemaal worden gebruikt om een "digitale slotgracht" om het leven van de burger te leggen. Het hangt er maar net vanaf welke gek aan de macht is. Vergelijkingen uit een vrij recent verleden laten we verder maar aan u over. Woedend persbericht van Bits of Freedom in 3, 2, 1...

Reaguursels

Inloggen

Het gaat alleen maar erger worden. 1984 wordt gewoon de toekomst om het losgeslagen soort de mens in goede banen te leiden.

jaap gleuventrekker | 08-09-11 | 10:08

In Noord-Brabant worden we al jaren gecontroleerd door Big Brother. Gegevens in orde van gelezen kentekens van duizenden camera's worden jaren bewaard.
www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-th...
Na kort gepruttel vernemen we niets meer van Jacobje Kohnstamm, opperhoofd College Bescherming Persoonsgegevens.

Ad337 | 08-09-11 | 07:56

-weggejorist-

SinEstilio | 08-09-11 | 07:03

Stazi

Nazi

NSB ....

Wat gaat dit land in rap tempo richting dictatuur.
Je kan je lul niet eens fatsoenlijk afknijpen of er hangt een camera in je reet wroeten.
Al die belastingcenten gaan op aan hardware om ons te verneuken.

Als ik de deur uitloop meteen camera's toezicht, als ik in de auto zit filmt heel Nederland me.

weet je dat er in Afrka 0 camera's hangen geen radar bestaat en laserguns simpel niet werken vanwege de hitte. In Afrika staan geen bodyscanners en in Afrika kun je ongestoord PMK olie bestellen.

Waarom leven wij hier en niet daar ?
Wat doen wij fout ?
Waarom leven de mensen daar vrijer dan hier ?

SinEstilio | 08-09-11 | 07:01

Wat een hypocriet gedoe van GS, wel zelf alles op het internet gooien wat ze maar in handen krijgen (Wikileaks, privefoto's), maar dan wel over de overheid zeiken die wat gegevens nuttig willen gebruiken.

Hermanovic | 08-09-11 | 04:59

Wat een hypocriet gedoe van GS, wel zelf alles op het internet gooien wat ze maar in handen krijgen (Wikileaks, privefoto's), maar dan wel over de overheid zeiken die wat gegevens nuttig willen gebruiken.

Hermanovic | 08-09-11 | 04:59

Het is echt scary om te zien hoe Orson, albeit een paar jaar later, verschrikkelijk gelijk gaat krijgen met betrekking tot een totalitaire overheid.

Pieter Bas | 07-09-11 | 23:01

@Che_cuevara | 07-09-11 | 14:08
Daar gaat het dus ook niet om.

Pasta-saus | 07-09-11 | 21:55

Waar kan ik heen? Is er een plaats onder de sterren waar ik heen kan gaan..?

Antigoog | 07-09-11 | 20:04

Ach, er komt een dag dat we alle data weer kwijt zijn. Denk aan iets leuks wat uit de kosmos zal komen.

*foto sleutelhanger van vriendin nog een bekijkt*

DijenkletserT | 07-09-11 | 17:59

Langs alle N-wegen en steden staan ook al van die kutcamera's... zogenaamd in verband met onderzoek naar mobiliteit. Maar ja, ze staan er nu toch al he? In Duitsland nota bene vinden ze dat in strijd met de grondwet.

blauweleasebaklul | 07-09-11 | 17:56

@ Conan de Rabarber | 07-09-11 | 16:25 | + 0 -
"Je went eraan, over dertig jaar weet je niet beter meer, tegen die tijd krijg je als baby je sofi nr op je onderarm getat..., eh een barcode in je nek ge..., eh een onderhuidse chip in je schouder geschoten en gaat het allemaal zonder dat je je er erg in hebt. Niks aan het handje.
Houzee!"
.
Ik denk dat dat allang gebeurt via de verplichte vaccinaties. Nano technologie is ver genoeg. Ook wordt er uiteraard een dna bank bijgehouden van pasgeborenen.
.
Het systeem blijft echter wel heel kwetsbaar ook voor de overheid zelf omdat ze niet weten hoe ze met computers en systemen moeten omgaan. Een goeie hacker kan zo heel wat schade aanrichten.
.
Amsterdam is gewoon passé, net als NYC trouwens of Londen. Allemaal steden die de weg naar beneden hebben gevonden en dat is ook onomkeerbaar. Als mensen niet meer vrij en discreet kunnen reizen, bijvoorbeeld om naar de hoeren te gaan, of om een deal te sluiten waarover niemand iets mag weten, is het definitief over en uit. Lekker links laten liggen dus, dat ooit zo mooie Amsterdam. Gelukkig zijn er voldoende andere goeie steden over.

Greetje Duisenberg | 07-09-11 | 17:26

whats next?. Gedächtnispolizei?
Amsterdam macht Frei.

ad melkert | 07-09-11 | 17:04

Goede zaak, maar gaan ze die criminelen ook oppakken dan, of worden het taakstrafjes en korte strafjes e.d.?

Onderbuik | 07-09-11 | 17:04

MrWolfIsMobile | 07-09-11 | 15:45
Quote du jour wat mij betreft.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 16:56

Prima zaak. Criminelen spotten op de ring, volgen en arresteren als ze weer naar hun vuile zaakjes in de binnenstad gaan.

AlfredvonSchlieffen | 07-09-11 | 16:48

(...)op welk partij stemt u?

Einde van de Domheid | 07-09-11 | 16:09

Wat?! Vragen we tegenwoordig niet eerst meer: neuken? Nee hoor, gelijk op de partij af....

Semolina Pilchard | 07-09-11 | 16:39

Voor de Franse tijd had je banpalen en schandpalen,nu heb je camera-palen/traverse's en websites van toezicht-camera's . Privacy ? Laat me niet lachen.Mensen veranderen niet snel hoor.Weer bewezen.

Dolphi | 07-09-11 | 16:39

@Conan de Rabarber | 07-09-11 | 16:25
En die gele jodenster op je kleding als je jood bent natuurlijk.

Hölzenbein | 07-09-11 | 16:33

Je went eraan, over dertig jaar weet je niet beter meer, tegen die tijd krijg je als baby je sofi nr op je onderarm getat..., eh een barcode in je nek ge..., eh een onderhuidse chip in je schouder geschoten en gaat het allemaal zonder dat je je er erg in hebt. Niks aan het handje.
Houzee!

Conan de Rabarber | 07-09-11 | 16:25

@ Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 16:11 | + 0 -

En die camera's gaan de opgeloste misdaden van 2,5% naar een hoger plan tillen?? Denk het niet. U leeft in een utopie deze maatregel is alleen bedoeld om iedere burger te kunnen tracken en controleren. Is alleen bedoeld om de staatskas verder te spekken want de burger is gewoon een asset geworden om het ambtenaren/bestuurs systeem in stand te houden, wordt eens wakker zou ik zeggen. De poltie moet zich schamen met het oplossen van maar 2,5% welk percentage veel lager is omdat veel burgers al geen aangifte meer doen.

sjipsknip | 07-09-11 | 16:17

@ Biff Eagleburger | 07-09-11 | 14:55
Sorry Biff, we zitten nu in de 21ste eeuw. Criminelen vang je tegenwoordig met nieuwerwets datamining, niet met dat ouderwetse recherchewerk. Hup ophangen die kamera's want Biff denkt ook dat er minstens drie boeven mee gevangen kunnen worden. Bovendien kunnen we nog een aantal mannen pakken die hun alimentatieplicht niet nakomen. Prima dus. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 16:11

Semolina Pilchard | 07-09-11 | 16:01 | | Reageer+ |
0
Wat bedoelt u daar precies mee en op welk partij stemt u?

Einde van de Domheid | 07-09-11 | 16:09

@ Bokito ergo sum | 07-09-11 | 14:43
Belsatingontduiking is ook een misdaad. Of zie ik dat nu verkeerd ?

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 16:08

@ Che_cuevara | 07-09-11 | 14:41
Nee, het is om mooie foto's mee te maken.

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 16:07

Angela Merkel ging vandaag ook al zo te keer tegen rood/groen.
Daarentegen is het een mooie dag voor de economie!

Einde van de Domheid | 07-09-11 | 16:06

Criminelen rijden namelijk in lease auto's of zetten hun auto gewoon op naam van een katvanger. Dit is gewoon een maatregel om de bevolking te controleren.

sjipsknip | 07-09-11 | 16:04

Gewoon stoppen en deze camera's met een hagelgeweer eraf knallen. Als je dan gearresteerd wordt zeg je gewoon dat je godsdienstige overtuiging niet toestaat dat je persoon aan een getal wordt gekoppeld dat is namelijk het werk van de duivel. Gevaarlijke ontwikkeling dit en dient ten alle tijden gestopt te worden geen enkele overheid is te vretrouwen en daarom desnoods geweld toepassen om dit te verhinderen.

sjipsknip | 07-09-11 | 16:01

loverlover1 | 07-09-11 | 15:22
Klopt.
Maar u heeft er misschien een betere nick voor.
Hölzenbein | 07-09-11 | 15:42
Beter, dan kan je de pron in en echt genaaidT worden.

Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 16:01

Weer een reden om die neuzenstad te mijden als de pest.

Semolina Pilchard | 07-09-11 | 16:01

Als Geert aan de macht komt jan hij uitstekend met deze gegevns omgaan.

Einde van de Domheid | 07-09-11 | 15:54

@ Biff Eagleburger | 07-09-11 | 14:59
Die route is tijdens de spits idd haast niet meer te doen. Je zou van ellende de koffie bij Prinsenstad gaan uitgeproberen. Of daar *kuch* een paaltje in de bodemplaat van 'n amazone parkeren.

baba4oog | 07-09-11 | 15:51

Op een of andere manier eindigt links idealisme altijd met het plaatsen van muren om de abeidersparadijzen.

MrWolfIsMobile | 07-09-11 | 15:45

Ik ga niet zeggen "ik zei het toch"...

Andrós | 07-09-11 | 15:43

Iedereen elke dag een WOBje doen met verzoek of zijn kenteken(s) in de database staan en waarom?

rotweer | 07-09-11 | 15:42

@Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00
Hoeft je niets meer aan te doen als je tokus zo dik is als een enkelbandje.

Hölzenbein | 07-09-11 | 15:42

Ik heb laatst een vrijwillig medisch onderzoek ondergaan via mijn werk en ook die vroegen mijn BSN. Ik denk dat we gewoon kritischer moeten zijn en vaker moeten weigeren om zo maar gegevens af te staan zonder ons af te vragen wat bedrijven en instellingen daar mee moeten. Want waarom zou ik mijn BSN moeten geven aan een commercieel medisch bureau ?

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 15:41

Ik ben voor. ANPR altijd +1 net als ETA en ATM trouwens maar dat terzijde... Goeie methode om als die wanbetalende paupers ende anderzijds ongeweste en foute figuren eruit te pikken.

Toasty | 07-09-11 | 15:39

De gelatenheidheid waarmee we dit ondergaan baart me nog de meeste zorgen. Je zou welhaast in "Chemtrails" gaan geloven. Trekt allen uw kentekenplaten van de leasebak en rijdt naar Amsterdam. (Zo blij dat ik dit vanuit Spanje schrijf!)

pendajo | 07-09-11 | 15:34

@ Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00

jij neemt 'fuck the system' wel heel letterlijk

loverlover1 | 07-09-11 | 15:22

Hek d'r omheen, betreden op eigen risico, hoppa. Ik heb er vrede mee.

horsteknots | 07-09-11 | 15:22

@Che_cuevara | 07-09-11 | 14:59
Ik geloof niet alles wat Brussen schrijft. Gek hè?

Hölzenbein | 07-09-11 | 15:21

-weggejorist-

hetzwijns | 07-09-11 | 15:21

Maar op het onvolprezen Amstelglorie is nog gewoon rust en vrede! www.amstelglorie.nl/

Abelardus | 07-09-11 | 15:19

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 15:15
LOL !

Ik zie de dame al schrikken.

Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:16

@Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:08

Dat zeker. Helemaal als je hem losmaakt en er na 5 minuten politie binnenvalt, met de mededeling: "pas op, hij is gevaarlijk!"

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 15:15

Uitstekend stuk Bert. Het geeft haarscherp aan wat er aan de hand is en wat ons nog te wachten staat.

thefonz | 07-09-11 | 15:13

Grappig, wie gaat dan al die harddrugs de stad in smokkelen die van hetzelfde anti-auto gemeentebestuur straks legaal gebruikt mogen worden?
Wederom GroenLinks.

kapotte_stofzuiger | 07-09-11 | 15:13

Zolang deze gegevens maar niet worden opgeslagen, is er werkelijk niets aan de hand.
Ik ben erg voor privacy, maar probeer hier maar eens een horrorscenario van te maken.

StinkendeRoede | 07-09-11 | 15:12

Pa Cartwright | 07-09-11 | 15:04

En voor een onleesbaar nummerplaatje krijg je ook een bekeuring!

(Dat uitgerekend ik je dat moet vertellen...... :-))

irma zonderboezem | 07-09-11 | 15:10

Che_cuevara | 07-09-11 | 15:02
Of zijn.
*stiekum aan ene Lodewijck A. denkt*
tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 15:05
Praktisch, hmm, dat weet ik niet maar je maakt wel indruk bij de meisjes van plezier.

Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:08

Ach, we rommelen lekker de verkeerde kant op. De kranen staan open en de gekte is politiek correct. Ga er maar aan staan.

Zolang we aken niet mogen benoemen en krankzinnige politici hun hobby's blijven uitvoeren is iedere manier om iedere burger te kastijden en te beknotten topprio.

NoMinister | 07-09-11 | 15:07

Die groenlinkse camera's hangen al jaren in Nijmegen en niemand die weet wat ze met de gegevens doen. Vreemd genoeg worden ze ook niet gesaboteerd, dus blijkbaar vindt iedereen het wel best...

Eucalyptas | 07-09-11 | 15:07

@ rara | 07-09-11 | 15:03
Daar heb je een punt. Ik mijd Amsterdam dan ook als de pest.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 15:06

@Harrie Nak | 07-09-11 | 15:04
Moet je eens naar boven kijken voordat je de Rijnstraat op gaat.

vetkleppert | 07-09-11 | 15:05

@Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00

Door 'm flink uit te rekken en 'm stiekem er tussen te houden als de bewaker je band dichtdoet. Of dat dat praktisch is, bij de hoeren, is nog maar de vraag.

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 15:05

Who needs the A10 anyway als je er via de A1 -> Utrechtse Brug in kan crossen. ;)

Harrie Nak | 07-09-11 | 15:04

@ Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:54
Mijn motor blinkt als een drol in de maneschijn. Behalve het nummerbord. Daar laat ik de vette troep netjes zitten; volkomen onleesbaar.

Pa Cartwright | 07-09-11 | 15:04

@Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:58

Ik weet wel zeker dat ze nu dik aan het high fiven zijn op het ministerie van Justitie. Dít is de natte droom van elk controlerend staatsorgaan.

Biff Eagleburger | 07-09-11 | 15:04

Dit is een non-issue. Amsterdammers willen helemaal niet naar de provincie, en de boertjes van buut'n hebben niets te zoeken in Amsterdam. Ik zeg: Win-Win.

rara | 07-09-11 | 15:03

@Ivoren Toren | 07-09-11 | 15:01
Bureaucratisch Spionnage Nummer.

vetkleppert | 07-09-11 | 15:03

Soort van dag en nachtwacht.

gentle giant | 07-09-11 | 15:02

Zet maar gelijk bij de geboorte een chip onder ieders schouderblad. Want: "als je niks te verbergen heb heb je niet te vrezen".

Koos Knak | 07-09-11 | 15:02

@Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00
Kan alleen als je een heeel dikke l*l hebt.

Che_cuevara | 07-09-11 | 15:02

@ Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:58
Overigens is BSN (Burger Service Nummer) natuurlijk een stukje newspeak waar George Orwell zijn vingers bij af zou likken.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 15:01

@Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:58
Hoelang is "rechts" nu aan de macht?
Hebben ze dit dan in zo'n korte tijd voor mekaar gekregen?

Nou dan zijn ze inderdaad heel knap.

Che_cuevara | 07-09-11 | 15:01

Hoe maak je van een enkelbandje eigenlijk een Cockring ?

Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00

Let op.

Straks kunnen de heren alleen nog met enkelbandjes naar de hoeren.
(als die er nog zijn)

Teun van het Tuinpad | 07-09-11 | 15:00

“A society that will trade a little liberty for a little order will lose both, and deserve neither”
Thomas Jefferson

Vermoeiend | 07-09-11 | 14:59

@baba4oog | 07-09-11 | 14:45

Zelfs de B-wegen zijn tegenwoordig aangemerkt als zogenaamde sluiproutes met zo'n kekke bodemplaatvernieler en de vanzelfsprekende camera. Probeer maar eens vanuit 010 naar Delft/Den Haag te komen zonder 15km om te rijden.

Biff Eagleburger | 07-09-11 | 14:59

Ben al jaren weg uit Amsterdam en ben daar maar wat blij mee.

MarV | 07-09-11 | 14:59

@Hölzenbein | 07-09-11 | 14:54
Lezen hé.
De camera's waren een oorspronkelijk idee van GL.
Ze hebben er dus wel degelijk mee te maken.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:59

Tja, dat gebeurt toch al op zoveel wegen met camera kijken wie je bent? Dus of ze nou in 020 ook mijn kenteken uit het hoofd gaan leren zal me echt zwaar jeuken.

irma zonderboezem | 07-09-11 | 14:58

@ Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:54
Ze hebben het toendertijd wel vastgelegd in een wet. Maar onlangs is op papier het SoFi-nummer afgeschaft en vervangen door het BSN. In de praktijk precies hetzelfde, maar in theorie zijn de toen gemaakte afspraken dus niet meer van toepassing. Zo rolt de Overheid als het erop aankomt.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:58

Mij hele punt is dat waarschijnlijk niemand in Nederland daadwerkelijk een Big Brother maatschappij wil bouwen, maar dat het stukje bij beetje, zonder dat er een echt masterplan achter zit, gewoon wel aan het ontstaan is. Zo'n maatschappij zal vroeg of laat, en we zijn er al bijna imho, gewoon de facto ontstaan zijn. En dan mogen we allemaal maar hopen dat de bovenonsgestelden het allemaal goed met ons voor hebben. Zo niet dan zijn we onvoorstelbaar de lul. En ik begrijp nog steeds niet hoe zelfverklaarde "rechtse" vrijdenkers hier deze groep, die ze anders zo wantrouwen en beschimpen, zo veel macht in handen wil geven door ze groen licht te geven voor dit soort ontwikelingen.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:58

Hieruit kunnen we dus 1 ding leren: mocht u plannen hebben om met een vrachtwagen vol diesel en kunstmest de stad in te rijden, dan moet dat geen oude, vervuilende bak zijn.

gentle giant | 07-09-11 | 14:57

@Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:38

Omdat hier geen boeven mee worden gevangen - misschien een stuk of 3 - maar vooral een database wordt aangelegd van wie wanneer de stad in- en uitgaat. Gegevens die jaren worden bewaard en die je ineens op je bord kan krijgen, bij bijvoorbeeld een alimentatiezaak. "Wat deed u toen en toen in Amsterdam, oh dat weet u ook al niet meer, jaja." Dezelfde methodes die men nu al gebruikt bij je pinpas, telefoongegevens, supermarktbonuskaart etc etc. Criminelen vang je met ouderwets recherchewerk, niet met data verzamelen.

Biff Eagleburger | 07-09-11 | 14:55

ZDEV | 07-09-11 | 14:42
Ik vind het eigenlijk wel leuk om Amsterdammers te klieren.
Ze maken het er zelf natuurlijk ook naar.
Door te stemmen op die rooie rakkers.
Dan krijg je dat.

ZDEV | 07-09-11 | 14:55

Als ik op de motor langs een camera kom, dan leg ik altijd even mijn rechtervoet op het nummerbord. Nergens last van. ;-)

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:54

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:49
Het punt is dat je met beloften van politici eigenlijk niets kan (van veel andere beroepsgroepen overigens ook niet) want vroeg of laat zit hun mandaat erop en zullen er nieuwe politici met nieuwe ideeën voor terugkomen. Tot zover de houdbaarheidsdatum van dit soort loze beloften.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:54

Wordt het voor iedereen veiliger is het nog niet goed. Gezeur. Fascinerend ook dat je Groenlinks er bij haalt Brussen. Heeft er absoluut niets mee te maken maar klinkt waarschijnlijk cool.

Hölzenbein | 07-09-11 | 14:54

de overheid is je vijand. punt. ooit leren we het wel.

233 graden | 07-09-11 | 14:53

Dus niet meer naar 020. Ach, er zijn ergere dingen.

Symmachus | 07-09-11 | 14:52

Inderdaad niet accepteren dergelijke registraties. Er zijn andere manieren om vervuilende vrachtwagens te weren. Maar laten we beginnen om GroenLinks te weren uit de politiek. Die partij bestaat uit een stelletje niet-integere lieden die schijt hebben aan u en ik. Daarom alle ideeën van GroenLinks van tafel vegen want denk aan Kunduz en hoe iedereen daarover is voorgelogen en vergeet ook niet Mariko gate en hoe iedereen daarover is voorgelogen en bedrogen door GroenLinks.

doenormaal! | 07-09-11 | 14:52

Wat mij dunkt worden de beelden niet opgeslagen. Nummerborden worden louter gescand en vergeleken met een database waarin overtreders, wanbetalers, gestolen voertuigen et cetera staan. Deze technologie is al een aantal jaren te vinden in burger auto's en de touarag's waarin de politie rijdt. Daarom zie snap ik niet waarom dit 'nieuwe' systeem een inbreuk op de privacy zou zijn.

hondow | 07-09-11 | 14:50

@ Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:39
My point exactly. Toen de discussie over de invoering van het fiscaal nummer gevoerd werd was ik nog erg jong, maar ik herinner mij nog redelijk duidelijk een journaaluitzending waarin een minister de Tweede Kamer bezwoer dat het echt, eerlijk, heus waar alleen door de Belastingdienst gebruikt zou worden. Ik heb daar nog vaak aan teruggedacht toen het Elektronisch Patiëntendossier werd ingevoerd. Ik heb de brief uit mijn vorige post zelfs nog ingescand en gemaild naar GeenStijl. Is helaas niks mee gedaan, het was volgens mij een interessant onderwerp geweest.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:49

Kan me bijna niet voorstellen dat ze dat allang niet deden, ze maken het nu alleen officieel. Camera's hangen er al jaren, op elke afrit en ook op alle sluipwegen. Daarbij pakken de tientallen infrarood scanners op het 80 km/h stuk in West alle kentekens tbv traject controle. Parkeren gaat vervolgens met je chipknip en vervolgens ben je in de gehele centrumring op basis van gezichtsherkenning zelfs in de menigte te volgen www.nicta.com.au/__data/assets/pdf_fil... [PDF alert]. De locatie van je mobiel maakt het vervolgens af qua non-privacy. Het is zo langzamerhand een publiek geheim wat er met al deze data gebeurt dan wel kan gebeuren in geval van security fails.

Puz Pin | 07-09-11 | 14:49

@Pa Cartwright | 07-09-11 | 14:47
Amsterdam natuurlijk.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:48

Ah daar zijn de 'gaan ze eindelijk boeven vangen is het weer niet goed' griezels al.

Canis Spurcus | 07-09-11 | 14:48

@jdh1964 | 07-09-11 | 14:43
En jij denkt dat ze wat gaan doen als jouw gestolen auto getraceerd wordt met dit systeem?
Dat van die belastingschuld klopt dan weer wel.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:47

@ Che_cuevara | 07-09-11 | 14:46
Wie, zo ongeveer?

Pa Cartwright | 07-09-11 | 14:47

@Pa Cartwright | 07-09-11 | 14:42
Als ze nou maar hard genoeg lopen, lopen ze Nederland misschien nog uit.

Iedereen blij.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:46

jdh1964 | 07-09-11 | 14:43
Het vereist een erg groot vertrouwen in de politiek en in justitie. Dat heb jij blijkbaar ?

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:45

Rondom het pittoreske Rotjeknor ligt er ook zo'n camera-ring, in- of uitrijden zonder waargenomen te worden schijnt vrijwel niet mogelijk te zijn. Het lukt ze desondanks niet om die zwakbegaafde, die rond Rotterdam op autoruiten schiet, in de kraag te vatten. De vraag is dus hoe effectief zulke systemen zijn. Of beter nog : of degenen, die er mee moeten werken, er überhaupt wel mee overweg kunnen.

baba4oog | 07-09-11 | 14:45

dlseth_ | 07-09-11 | 14:38 |
Precies.
Laat die hele dolgedraaide bende van kunstgekkies, bontkragen, haatbaarden, lappenvrouwtjes, subsidieslurpers, PvdA-apparatsjiks, blauwebindingsballenbestelsters, gutmensjen, professionele bankhangers en jordaanbelcantozangers daar asjeblieft blijven.

Merlot | 07-09-11 | 14:44

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:35

De salami wordt steeds korter.

zovoklets | 07-09-11 | 14:43

Dus als mijn auto wordt gestolen en getraceerd door camera systemen, word ik mijn privacy aangetast... wat een gezeur. En ja , als je een belastingschuld hebt en je wordt uit je auto getrokken, wat is daar mis mee?

jdh1964 | 07-09-11 | 14:43

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:38 Dit is gewoon een verlengstuk van de belastingdienst. Absoluut ondenkbaar dat ze het gaan gebruiken om criminelen te pakken daar is de politie helemaal niet voor. Anders was er wel een pakkans.

Bokito ergo sum | 07-09-11 | 14:43

Pfff, Amsterdam loopt gewoon weer vér vooruit op andere steden.

Pa Cartwright | 07-09-11 | 14:42

Dit is natuurlijk terecht en de volgende stap naar tolheffing...

Het heet toch Hamsterdam? Vanwege de:
Hippies
Hoeren
Homo's
Haatbaarden

ZDEV | 07-09-11 | 14:42

@Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:38
Jij gelooft dus echt dat ze die camera's gaan gebruiken om boeven te vangen?

Dream on baby.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:41

overbodig, las net ergens (bron kwijt) dat a'dam minste luchtverontreiniging kent

hetluis | 07-09-11 | 14:41

Overheden en data is hetzelfde als mijn kinderen en de koektrommel. Nee echt hoor papa, we nemen er maar één.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:41

Amsterdamned.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:40

Detournement de pouvoir heb ik pas geleerd.
Toch Willem ?
De koning van Hispanje heb ik altijd geëerd.

hallevvezool | 07-09-11 | 14:40

Î Even "hebben" omhooggooit naar eerdere tegel

Merlot | 07-09-11 | 14:39

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:35
Ik heb exact hetzelfde van de week nog tegen een paar mensen betoogt. Nee, dat SoFinummer was alleen voor de belastingdienst. En ik wist toendertijd al (hoe lang is dat wel eigenlijk niet geleden) dat het zo zou eindigen en dat ze het uiteindelijk voor van alles en nog wat zouden gaan misbruiken. Want overheden kunnen gewoon niet van dit soort data afblijven en zullen het altijd gaan proberen voor andere doelen in te zetten.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:39

Ik denk dat het eerder zaak is om tuig IN Amsterdam te houden in plaats van tuig UIT Amsterdam te houden...

dlseth_ | 07-09-11 | 14:38

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:25
Waar ik mij gewoon een beetje over verbaas, is dat Geenstijl voortdurend schreeuwt, "Ga eens boeven vangen"
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/04/...
Nou, nu gaan ze dat kennelijk een keertje doen, en dan ook nog modern, digitaal enzo, welkom in de 21ste eeuw, en dan begint Geenstijl weer te zeiken over privacy. Ja, leuk daar hebben ze wel ervaring mee hier op Geenstijl:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/08/...
Het verbaast me gewoon een beetje dat Geenstijl kennelijk ineens zo in zijn maag zit met Privacy. Geenstijl,.. toch een beetje het Groen Linksch van de Privacy. Uw toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:38

Oh, en voor zover je het nog niet wist: dat idiote Amsterdam gaat de macht weer grijpen.
Want eerst wordt rasdemagoogje Lodewijk Asscher lijsttrekker van de PvdA.
Dan die de Roodgelovigen eindelijk weer een Echte Leider (Charmant! Charismatisch! Hij praat zo leuk! Hij ziet er goed uit! En andere voor linksstemmers erg belangrijke politieke kwalificaties) die onder alle omstandigheden knalhard kan liegen en eigen falen altijd aan de Gemene Rechtsen weet te wijten.

Daarna wordt Lodewijk Asscher MP.
En komt er waarschijnlijk een digitale slotgracht om heel Nederland.

Merlot | 07-09-11 | 14:38

Privacy-beloften van de overheid hebben in de praktijk een houdbaarheid van één regeerperiode. Toen ik 16 werd kreeg ik van de Belastingdienst een fiscaal nummer met een briefje erbij. Ik citeer:

"Het fiscaal nummer wordt alleen voor belastingdoeleinden gebruikt. Nergens anders voor. Dat is een waarborg voor de bescherming van uw persoonlijke gegevens."

En nu? De politie, het kadaster, de waterschappen, de AIVD, de DKDB, de PVV, artsen, iedereen kijkt mee.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 14:35

Ik zou nog bijna in België gaan wonen en elke dag heen en weer rijden. Oprotten met dat gecontroleer.

Biff Eagleburger | 07-09-11 | 14:35

AmsteDDRam

Reykjavik | 07-09-11 | 14:33

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:14 | + 1 -

Er zijn altijd mensen die maken hiervan misbruik en
mensen die zich wel aan de regels houden moeten dus ook boete hiervoor.

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:31

@Abelardus | 07-09-11 | 14:26
Sluitingstijd. Had je vroeger ook geen last van.

vetkleppert | 07-09-11 | 14:30

Ach Amsterdam.
Het zakt vanzelf een keer in de blubber weg.
Good riddance!

ZDEV | 07-09-11 | 14:29

Hangt hier al jaren in Den Haag.

Bixier | 07-09-11 | 14:29

Ik heb geen problemen met deze kentekenregistratie, ik gebruik de OV chipkaart.

Ooh wacht ff...

wiza | 07-09-11 | 14:29

*heerlijk

Superior Bastard | 07-09-11 | 14:28

Canis Spurcus | 07-09-11 | 14:20
"zak hooi" +1. Blijft een herlijk scheldwoord.

Superior Bastard | 07-09-11 | 14:28

De ultieme grafstad is overigens nog altijd Grafhorst (Ov.)

Abelardus | 07-09-11 | 14:27

vetkleppert | 07-09-11 | 14:17
Kinderbedtijd? U hebt kinderen gekregen en sindsien is Amsterdam minder leuk?

Abelardus | 07-09-11 | 14:26

@vetkleppert | 07-09-11 | 14:25
Verzakte ze maar helemaal.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:26

@reageerbuis | 07-09-11 | 14:22
En die bodemloze put waardoor de halve stad verzakt.

vetkleppert | 07-09-11 | 14:25

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:21 | + 0 -

Maar het gaat om het geld niet om de veiligheid , daarom
gaan de boetes weer omhoog voor de veiligheid zegt de overheid natuurlijk.

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:25

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:13
Juist. Dat blijft mij ook verwonderen. "We" zijn tegen de politie, maar voor strengere straffen.

Superior Bastard | 07-09-11 | 14:25

Dat teleporteren gaat nog eens groot worden.

gentle giant | 07-09-11 | 14:23

Jaja, hoho, maarre, 't is voor onze veiligheid allemaal he! De politiek luistert gewoon goed naar de burger.

Abelardus | 07-09-11 | 14:23

@vetkleppert | 07-09-11 | 14:17
Je vergeet de straten die altijd open liggen.

reageerbuis | 07-09-11 | 14:22

Requiescat in pace | 07-09-11 | 14:15 | + 0 -
Helemaal waar. Wat is eigenlijk onze schuld? Dat wij te goed zijn?

Dhr. Z. Wijn | 07-09-11 | 14:21

@ BertBrussen | 07-09-11 | 14:00 |
Ik vind het eigenlijk niet zo erg. Wat ik pas vervelend vind is dat ik steeds 60 Euro boete moet betalen omdat ik weer ergens 5 KM te hard reed om 03:00 's nachts. Ja, kijk als ze toch kamera's ophangen, dan heb ik liever dat het is om boeven te vangen dan de hele tijd mij maar pesten als ik weer net iets te hard rij. Dat we daarvoor wat privacy moeten inleveren, het zij zo. Je kunt geen ommelet bakken zonder wat eieren te breken.

Marcus Porcius Cato | 07-09-11 | 14:21

Canis Spurcus | 07-09-11 | 14:20 | + 0 -

Pssstt

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:21

De overheid loopt achter: bedrijven als Google, Microsoft, Apple, HTC, Samsung en nog vele andere, weten allang alles van u. Waar u was, bent en gaat zijn. Wat u liefst kijkt op televisie (via digitale UPC en Ziggo tv), waar u het liefst eet enz enz. Om over banken en credit card maatschappijen nog maar te zwijgen. Internet wordt al jaren gefilterd door de NSA, evenals telefonie. Nu wordt er alleen nog maar gescand op trefwoorden als 'bom', 'jihad' etc. maar och de arme ziel die over een paar jaar nog een 'sekte' aanhangt die Peggold niet begrijpt en eng vindt.

Uiteraard gebruiken deze bedrijven dat allemaal 'alleen maar' voor marketing doeleinden, totdat Peggold het er echt doorheen krijgt dat Jehova getuige zijn verboden is en als u dat toch bent, u een crimineel wordt. Dan worden bedrijven ineens wettelijk verplicht gegevens af te staan.

Crimineel ben je al snel in het Nederland van de toekomst.

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 14:20

En nu is die zak hooi van de Vereniging Voor Privacy (ofzo) stil zeker?

Canis Spurcus | 07-09-11 | 14:20

@Requiescat in pace | 07-09-11 | 14:15
Ja en als je je dan als, burrie of raadslid, een keer in de open lucht laat volblaffen moet je je excuus weer aanbieden.

reageerbuis | 07-09-11 | 14:19

@da wizard | 07-09-11 | 14:17
Ga jij daar dan nog naar toe?

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:19

Vergelijkingen uit een vrij recent verleden? Oh 1984 natuurlijk.

Toontje Larger | 07-09-11 | 14:19

laat ze eerst wat aan die belachelijke parkeertarieven doen daar.

john-m | 07-09-11 | 14:18

Gelukkig heb ik ook niks meer te zoeken in die grafstad. Heb er gewoond, maar daar is de lol gauw vanaf als je iedere dag meer dan 20 rondjes moet rijden op zoek naar een parkeerplek.
Bovendien is het uitgaansleven er totaal vernacheld (rookverbod, drinken binnen de lijntjes, kinderbedtijd, alle dansdingen dood), zijn de twee belangrijkste musea meer dan tien jaar dicht(fietstunnel ruzie enzo), kunnen heaumeaux zich niet meer buiten wagen en ga zo maar door.
Veel plezier met je linkse paradijs!

vetkleppert | 07-09-11 | 14:17

Gewoon als protest nooit meer naar 020 gaan...

da wizard | 07-09-11 | 14:17

JIP! | 07-09-11 | 14:12 | + 0 -
Er mag zoveel niet maar ondertussen gaan ze het wel doen , alles voor de veiligheid of eerder schijnveiligheid want de overheid kan ons allang niet meer beschermen tegen deze criminelen .

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:16

Een enkele snelwegschutter, en je mag alle autoverkeer volgen. Een enkele terrorist die het WTC opblaast, en tien jaar later worden er nog manieren verzonnen om op elke denkbare manier inbreuk te maken op de privacy van mensen die nog nooit iets misdaan hebben. Tegenwoordig lijkt privacy totaal zonder waarde te zijn, er bestaat veel te weinig weerstand tegen die honderdduizend maatregelen die erop gericht zijn dat overheden meer controle krijgen over de handel en wandel van de burgers. Bah.

Requiescat in pace | 07-09-11 | 14:15

Amsterdam laat zelfs moordende criminele taxichauffeurs vrij, dus dat het systeem er is om crimnelen op te sporen is KUL!
\

Dit is gewoon weer burgertje naaien voor geld.

Creaguurder | 07-09-11 | 14:15

brutus68 | 07-09-11 | 14:12
Ik altijd met AA-001. Maar op een Lada Sport vond men dat toch enigszins verdacht.

Superior Bastard | 07-09-11 | 14:15

-weggejorist-

Canis Spurcus | 07-09-11 | 14:14

Ik wantrouw Den Haag, politie, justitie en politici, maar verder mogen diezelfde lui alles van mij weten. Dat is even kort samengevat de volstrekt paradoxale houding van veel "rechtse" Nederlanders. Ik hoop dat iemand mij het kan uitleggen want ik kan daar geen kaas van maken.

Bigi Bana Boy | 07-09-11 | 14:13

Omdat het Amsterdam is verbaast dit me niks, ze kiezen er toch echt zelf voor door op linkse partijen te stemmen. Noem mij maar lekker een provinciaaltje blij dat ik niet in die 100% gereguleerde ambtenaren-junta woon.

Bokito ergo sum | 07-09-11 | 14:13

Ik ben even alle bergingen en zolders checken voor 'Das Leben Der Anderen'-achtige installaties.

Kraat | 07-09-11 | 14:13

Tja ik wist het al. Vanaf dag in dat die digicams er hangen. Maar vrees niet, heel Nederland krijgt ze. Eerst wou men rekening rijden met kast in auto, nu dit. En maar afvragen waarom ik zo moe ben. Naar gluiperig land is het.

Dhr. Z. Wijn | 07-09-11 | 14:13

Zo'n kordonnetje rond Nederland lijkt me zinvoller... maar ja, dát mag dan weer niet, hè?

JIP! | 07-09-11 | 14:12

@Kaas de Vies | 07-09-11 | 14:11

Ik rij tegenwoordig met gejatte Poolse kentekenplaten. Bevalt prima.

brutus68 | 07-09-11 | 14:12

Ronduit bizar.
Je kan gewoon beter als brave burger met valse platen gaan rijden, alleen maar om die bureaucraten te fucken.

Kaas de Vies | 07-09-11 | 14:11

Misschien wel handig als we alle criminelen in Amsterdam houden .

Eurotokkie | 07-09-11 | 14:11

Iedereen rijdt daar toch bakfiets?

sjaakdeslinksesul | 07-09-11 | 14:11

@reageerbuis | 07-09-11 | 14:09
Ook dat nog.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:10

@Che_cuevara | 07-09-11 | 14:08
Hou je regenjas dus maar dicht. ;)

reageerbuis | 07-09-11 | 14:09

@drs.Nee | 07-09-11 | 14:04
Da's een crimineel.
Die privacy mag je nu eenmaal niet schenden.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:09

Dus als ik het goed lees komt al het Amsterdamse tuig niet ongezien de ring uit? Goed nieuws zou ik zeggen!

Absoluut niet waar | 07-09-11 | 14:09

@Pasta-saus | 07-09-11 | 14:03
Ik heb toch niks te verbergen.
Nou bijna niks dan.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:08

Dus Mahmoud Ahmadinejad weet straks hoe vaak ik in de PC Hoofdstraat ga winkelen.
Tenminste mijn vrouw dan.

Che_cuevara | 07-09-11 | 14:08

Onze vrijheid is slechts nog illusoir, hetgeen me meer beangstigt dan, pak m beet, een paar relfinnen of godsdienstwaanzinnigen.
Hulde voor dit artikel derhalve.

Superior Bastard | 07-09-11 | 14:07

@drs.Nee | 07-09-11 | 14:04
Nee. Want als je iedereen die een pistool draagt in 020 moet gaan controleren mogen er nog wel 5000 agenten bij.

reageerbuis | 07-09-11 | 14:07

Wilkommen in NeeDDRland.
Erich Honecker zou trots geweest zijn.

James Lastig | 07-09-11 | 14:07

In Amsterdam ben je al verdacht als je een auto start.

vetkleppert | 07-09-11 | 14:07

Het is net goochelen. Terwijl we met door de linkerhand worden afgeleid met de islam verandert de rechterhand ons land in een strafkamp. Vanwege de veiligheid, begrijpt u wel?

vetkleppert | 07-09-11 | 14:05

In geval snelwegschutter is kentekenregistratie natuurlijk niet mogelijk.

drs.Nee | 07-09-11 | 14:04

Gezeik van het volk dat weer gaat zeggen dat ze "toch niks te verbergen" hebben in 3,2,1. Bah.

Pasta-saus | 07-09-11 | 14:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken