Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

D66 wil Jehova's getuigen verbieden

jehovaverbod.pngOpgepast, controversiële politieke stellingname op liberaallinks! Hier gaat gezeik van komen. D66 wil een totaalverbod op de kerk van Jehova, zo lezen we vandaag in Metro. Want wat Geert met de moslims kan, kan Alexander met de zondagochtend 'denkt u wel eens na over het leven' schuifelaars. Bij D66 vinden ze namelijk dat je je niet zomaar moet laten leiden door een hoger instituut met een eigen munt dat voor anderen allerlei dingen regelt en bevoegdheden afneemt. De rechtvaardiging voor deze inperking van vrijheden ligt trouwens in het woord 'hersenspoeling', want daar schijnen die mensen van Jehova dus aan te doen. Experts bij conservatieve margeblogs en 'wees tolerant jegens onze intolerantie'-roeperts vrezen dat na de Jehova's getuigen ook andere indoctrinatie-gezelschappen zoals daar zijn Alle Kerken er aan moeten geloven. Maar ook de Socialistische Partij is bang voor haar toekomst: 'Wij hebben ook bepaalde regels en standpunten waar iedereen het verplicht mee eens moet zijn, mag dat dan straks ook niet meer?' De admin van de Starbucks Facebookpage weet nog niet of dit nieuwe voornemen ook zijn club aangaat: 'Indoctrinatie zou ik het niet willen noemen, maar mensen zonder artistiek brilmontuur bannen we wel meteen, dat is toch ook vrijheid? Ik stem trouwens al jaren D66.' Vooralsnog lijken na de Jehova's met name de allochtonen te moeten vrezen voor hun vrijheden: 'Nederland is multicultureler geworden, en die buitenlanders hebben vaak hun eigen Jehova.' aldus Magda Berndsen van D66.

Reaguursels

Inloggen

Ik zeg *doen!!!*

Om dit voor elkaar te krijgen, moeten ze twee grote juridische aanpassingen doen:

Vrijheid van religie inperken
Religiositeit niet meer beschermen onder racismewetgeving

Twee wijzigingen, waarmee ze Wilders 100% in de kaart spelen. Echt een goede actie van D66. Doen!!

ZKH EénOog | 09-09-11 | 16:07

niks mis me met die JG's. Doen niemand kwaad, bemoeien zich niet met politiek of buitenstaanders. Alleen met hun eigen. Laat ze. Ze hebben dezelfde spirit als Ghandi

stephan66 | 08-09-11 | 21:37

@ P-eat-her | 07-09-11 | 20:23 | + 1 -

Dit klopt, ik was vroeger met school op excursie in een concentratiekamp geweest in Duitsland, en ze vertelden dat Jehova's getuigen niet aan oorlog/ geweld deden en politiek neutraal zijn, en dat Hitler ze daarom liet opsluiten/ afmaken. Daar heb ik wel respect voor (zo vasthouden aan het principe van vrede), maar ik vindt ze nog steeds irritant op zaterdagochtend als ik brak ben XD.

superxero | 08-09-11 | 11:21

De Jehovah's Getuigen (je schrijft het met een H) vallen naar mijn weten gewoon onder het christendom. Het is dus een geloof, en zoals bij ieder geloof heeft iedereen zijn eigen interpretatie binnen dat geloof. Je hebt bij Katholieken (mensen die zich seksueel misdragen), bij Moslims (bommetjes om je middel binden) en dus ook bij Jehovah's Getuigen (leden die de regels iets te letterlijk nemen) leden die de boel voor de anderen verpesten. Misschien moeten we dieper gaan kijken, en heeft elk geloof een kern van waarheid in zich.

Iedereen moet natuurlijk geloven wat 'ie wil, en doen wat hem het beste lijkt. Maar volgens mij is geen van alle geloven een sekte of iets wat verboden zou moeten worden. Het enige wat verboden zou moeten worden zijn de 'extremisten / mafkezen' die het geloof een verkeerd beeld geven.

jmx008 | 08-09-11 | 00:36

Ooit waren de Katholieken en Protestanten ten tijde van de wereldoorlogen zo mentaal gedestabiliseerd dat zij met miljoenen elkaar hier hebben afgeslacht.
Ja, sektes kunnen gevaarlijk zijn.

Etiene | 07-09-11 | 23:36

@TM | 07-09-11 | 21:16
Zoveel onwetendheid in één persoon, best bijzonder eigenlijk, misschien kun je met die gave op de kermis gaan staan ?
Ik ken moslims die hun vrouw niet slaan, en zo ken ik een Jood die varkensvlees eet, maar zouden die dan het "gezicht" van zo'n geloof vormen ?

de gouwe gast | 07-09-11 | 21:32

@P-eat-her | 07-09-11 | 21:21 | + 0 -
In mijn geval is het ook alleen mn ma die JG is, mn pa niet, maar die is na 35 jaar getrouwd te zijn nog steeds verliefd op dr, ondanks hun verschillen!
i'm out :p

P-eat-her | 07-09-11 | 21:22

@TM | 07-09-11 | 21:16 | + 0 -
Maar leuk dat je me gelijk voor leugenaar uitmaakt!
Kom maar met die bewijzen dan dat ik lieg! Of waren die schoolvriendjes van je het bewijs?

P-eat-her | 07-09-11 | 21:21

@TM | 07-09-11 | 21:16 | + 0 -
Nogmaals, gekken heb je overal, ik kan alleen maar spreken vanuit mijn eigen ervaringen.
Ik vierde ook geen verjaardagen e.d. maar werd wel geheel vrijblijvend opgevoed en heb altijd overal zelf voor mogen kiezen en heb dat dan ook gedaan!

P-eat-her | 07-09-11 | 21:19

@strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 21:11 | + 0 -
Ja, de gedoopten worden volgens mij wel bijgehouden, ze weten in ieder geval precies hoeveel volgelingen ze hebben, maar hun kinderen dus niet (totdat ze zich laten dopen op volwassen leeftijd)

P-eat-her | 07-09-11 | 21:17

@P-eat-her | 07-09-11 | 20:23 : Dat je nou niet weet wat je zegt ok, maar om hier gewoon keihard te gaan zitten liegen is niet ok snuiter. Ik heb schoolvriendjes en vriendinnetjes gehad met een JG ma en die kids mochten werkelijk NIETS. Pa hield het niet meer uit thuis omdat die klootzakken zelfs aan huis kwamen controleren welke boeken er in de kast stonden EN DIE HADDEN MAAR TE GAAN!

Kom nou.

TM | 07-09-11 | 21:16

@strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 21:01 | + -1 -
Die verhalen zullen er vast zijn, maar dit is niet voorgeschreven vanuit de religie, ik heb er in mijn omgeving dan ook niet mee te maken gehad. Zoals ik al eerder zei trekt het geloof best veel uitwassen van de samenleving aan, juist omdat ze iedereen accepteren. Ze mogen niet oordelen over iemand anders, dus zullen ze niet snel mensen weigeren.
Ja je mag als jehovah's getuigen kopen op zondag, sterker nog, zondag heeft geen enkele waarde voor ze! De meeste gemeenten komen zaterdag bijeen ipv zondag. En ze dragen allerlei kleuren kleding ;-) Zelfs mini-rokjes :p Ze zien er vaak netjes uit, maar alleen als ze vergaderen of in de "veld-dienst" zijn. Hierbuiten herken je ze echt niet hoor !

P-eat-her | 07-09-11 | 21:15

foutje, geregistreerde.

strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 21:13

@P-eat-her

Zijn Jehova's geregistreede leden? Een soort lidmaatschap zeg maar.

strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 21:11

@P-eat-her

Dat Jehova jongeren elk contact met ouders, familie en vrienden verbreken, zijn die verhalen dan onzin?

En hoe verschilt een Jehova dan van een Christen? Mag je als Jehova kopen op zondag? De Jehova's die ik ken zijn altijd zeer correct gekleed? Dragen Jehova's bijv. donkerblauwe kleding? (Op zondag)?

strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 21:01

Ik ben zelf opgevoed als een "Jehovah's getuige", maar heb er nooit voor gekozen om mij te laten dopen.

Als er een religie juist niet hersenspoelt zijn het de JG's wel.

Ten eerste, i.t.t. andere religies bekeren ze geen mensen, maar sporen ze aan de bijbel te onderzoeken en bieden aan om dit samen te doen d.m.v. bijbelstudie's Ze zijn namelijk "heilig overtuigd" dat mensen die goed onderzoek doen vanzelf het juiste geloof vinden!

Ze doen niet aan kinderdoop. Mensen moeten namelijk zelf ervoor kunnen kiezen op een volwassen leeftijd.

Ook hoef je niet binnen het geloof te trouwen, ze raden het aan omdat het je leven makkelijker maakt, maar het is geen verplichting. Zo waarschuwen ze ook als je binnen het geloof met iemand van een andere cultuur wilt trouwen. Iedereen mag kiezen wat ie wil, maar ze willen wel dat de keuze bewust is en je gewezen hebben op mogelijke problemen die je keuze met zich mee kan brengen.

Ik doe veel dingen die niet in het leven van een JG past, maar toch ga ik dagelijks nog met ze om en accepteren ze mij zoals ik ben evenals ik hun accepteer zoals ze zijn en we hebben vaak interessante discussies.

Bovendien is er extreem weinig geweld binnen die religie. Het voelt haast nep en eng als jij een bijeenkomst van ze ervaart (vindt ik dan, een te perfecte wereld zeg maar) maar ze zijn over het algemeen wel oprecht zo.

Al met al ben ik het een paar fundamentele dingen binnen de religie niet met ze eens, maar om ze te verbieden is van de zotte. Dat juist D66 (de wilders-bashers die hem vaak vergelijken met hitler) in de voetsporen van Hitler wilt treden door de JG's te verbieden!

P-eat-her | 07-09-11 | 20:48

@strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 19:22 | + 0 -
Wat een onzin. Jehovah's getuigen is 1 van het meest vrijblijvende en vredelievende geloof. Ze accepteren iedereen en dat trekt inderdaad ook heel veel gekken aan die nergens anders terecht kunnen. Die raken dan op een gegeven moment teleurgesteld en dan als ex-JG huilie huilie lopen doen...
Om even de opsomming van sjaakdeslinkselul er op los te laten:
1) bedrieglijke of misleidende wervingsmethodes (u komt bij ons en gaat dan naar de hemel)
Jehovah's getuigen geloven niet in een opstanding in de hemel, maar op aarde ;-)
2) mentale manipulatie en destabilisatie (u moet binnen de eigen gemeenschap trouwen)Ook dat hoeft niet bij de JG's
3) slechte fysieke of geestelijke behandeling waaraan de volgelingen of hun familie zijn onderworpen (vasten)Geen sprake van bij JG's
5) buitensporige financiële eisen (zakath of kerkbelasting) Alles is vrijblijvend en gratis!

Al met al, blijft het een geloof en dus naar mijn mening onzin, maar laat ze lekker :p
Als er ook maar 1 religie bestaansrecht mag hebben zijn hun het wel! Politiek onafhankelijk, anti-oorlog, geen oordeel mogen vellen over je medemens, ga zo maar door!

P-eat-her | 07-09-11 | 20:23

Mocht je hier als JG dit alles lezen en sterke twijfels hebben, je bent niet de enige! Het is niet erg om buiten de literatuur van het genootschap ook eens onderzoek te doen! Deze website kan je vragen beantwoorden met sterke argumenten die goed onderbouwd zijn.

home.tiscali.nl/t661020/#psych

b1986m | 07-09-11 | 19:58

Jehova'hadden al eerder aangepakt moeten worden. Er wordt hier wel lacherig gedaan. Ga eens met ouders praten die hun kind kwijt zijn. Verdwenen in die club en gebrainwasht. De verklaringen van ex Jehova's liegen er ook niet om.

strikdewepstroper01 | 07-09-11 | 19:22

Een verbod op mentale destabilisatie in de wet opnemen is een lege dop, zie de bewijslast maar rond te krijgen. Sla spijkers met koppen en verbied die sekte(n).

natte krant | 07-09-11 | 19:15

@Allemaal | 07-09-11 | 16:23
maak het gewoon simpel en laat iedereen leven bij de regel: wat gij niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet.
Daar heb je geen god voor nodig. Wel eigen verantwoordelijkheid, naastenliefde en empathie. Een goede opvoeding waarbij mensen verantwoording voor hun daden moeten afleggen door de consequenties ervan te ondervinden (zonder daar een god bij te halen), doet ook wonderen en is een stuk realistischer. Om maar even in de religieuze belevingswereld te spreken (wonderen). ;)

doenormaal! | 07-09-11 | 18:52

@Allemaal | 07-09-11 | 16:23
U zegt: "religie IS verantwoording".
Daarop valt mijn mond weer open. Verantwoording aan wie??
Hetgeen gelovigen vooral doen is zeggen dat iets de wil van god of allah is. U noemt dat verantwoording? Laat me niet lachen. Passiever en onverantwoordelijker gedrag bestaat er niet.
Al mogen mensen van mij best meer naar de 10 geboden leven. Dat dan weer wel ;) maar zeg niet dat ze van god komen.

doenormaal! | 07-09-11 | 18:24

Pechthold heeft zijn eigen vrouw nog niet eens zwanger kunnen maken, die blijken na een dna test waarschijnlijk van Geert of Rutte te zijn.

funkyd | 07-09-11 | 17:54

@TM | 07-09-11 | 17:13
Aan god natuurlijk, jeweetzelf.

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 17:31

"Want religie IS verantwoording.
Allemaal | 07-09-11 | 16:23"

AAAUWWWW!!! Shit man, laat me nou niet lachen want ik heb een scheurtje in mijn lip!

TM | 07-09-11 | 17:13

Geweldig van die dappere Pechtvold. Verbieden die levensgevaarlijke stroming van het christendom. Voor je het weet blazen de Jehova's zich op een Amsterdamse markt op, of ze stenigen vrouwen en ongelovigen. Daar staan ze om bekend.
Erg dapper van die mensen van D66. Dat straks eindelijk de nobele D66 dhimmies hun jurken uit de kast halen, hun baard laten staan, en hun leven in de waagschaal zetten bij het bestrijden van de verderfelijke Jehova religie.
Proficiat!! Het dappere hart op de juiste plaats.

Mantisomantis | 07-09-11 | 16:54

@Allemaal | 07-09-11 | 16:23
Wat een zeldzame onzin.

"Want religie IS verantwoording."

Right. Leg uit, zou ik zeggen.

En andere denksystemen zijn dat niet, moeten we het zo zien? Of gewoon veel minder?

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 16:44

Nu de islam nog.

geldisgratis | 07-09-11 | 16:24

De mens zou zoveel beter af zijn zonder al die bullshit. Hoeveel doden zijn er al niet gevallen uit naam van...? Te veel! Geloof is een middel om alles te legitimeren of een reden te geven zodat mensen zich niet hoeven te verantwoorden voor hun daden maar deze verantwoording bij een niet bestaande god neerleggen. Absurd!
doenormaal! | 07-09-11 | 12:51
-
Mijn bek valt open van je onkunde. Kierkegaard voorspelde een eeuw geleden de ondergang van de persoonlijke verantwoordelijkheid door het rationalisme. Jij hebt blijkbaar behoefte aan een zondebok. Wel wat merkwaardig om juist religie als zondebok te kiezen. Want religie IS verantwoording.
-
Ik zou even onkundig als jou zijn wanneer ik zou zeggen dat op deze planeet een kleine atheistische minderheid in korte tijd meer bloed heeft vergoten dat alle andere denksystemen bij elkaar in de afgelopen 2 millenia. En dat dit komt omdat er geen noodzaak is om verantwoordelijk en respectvol op te treden tegen een willekeurige verzameling atomen in een bepaalde energietoestand.

Allemaal | 07-09-11 | 16:23

@Vandalucia | 07-09-11 | 14:23 : Yes, dit is wel weer een nieuw dieptepunt in de accuratesse hoernalistiek van GeenStijl.

TM | 07-09-11 | 16:18

Dat Jehova getuigen sekteleden zouden zijn is natuurlijk onzin, het is gewoon een geloof net als protestant en het Jodendom, of de kerk van de zevendedags adventisten, de pinkster gemeente en weet ik veel wat niet meer .
De Moonies, Scientology en meer van dat soort praktijken zijn sektes, maar Jehova's niet .
Sowieso heb je van die lui ook totaal geen last, sterker nog, daar zou je respect voor moeten hebben .
Ik geef het je te doen, in deze tijd, de deuren langs gaan om te proberen, in hun beleving dan, mensen te redden van de ondergang .
In weer en wind, dag in dag uit, door de meest ongure buurten proberen het woord God's te verkondigen, beschimpt en bespuwd, en niet opgeven, dan verdien je respect, als je zonder aanziens des persoon en zonder enig eigen voordeel daar mee doorgaat .
Goed, ze zijn een beetje gek natuurlijk, net als alle gelovigen, maar ik heb nooit gehoord van een Jehova die zichzelf of een ander opblies, of een moskee in de brand stak, en dat is bij sommige andere geloven wel anders heb ik me laten vertellen !

de gouwe gast | 07-09-11 | 15:52

Als je iets matigt, dan is dat een vermindering ten opzichte van een eerdere situatie. Maar ik zie jouw eerdere plemp niet.
!Ik wil jouw ongematigde plemp zien!

Allemaal | 07-09-11 | 15:45

Ok, laat ik mijn toon matigen: Op zijn zachts gezegd buitengewoon hypocriet van D'66....

Ales | 07-09-11 | 15:35

@M-Bozz | 07-09-11 | 13:54 |
Mee eens. Er zijn ook veel gelovige mensen die veel goeds doen. Maar moet dat per sé geïnitieerd worden door geloof? En is geloof nodig voor het welbevinden? Ik ben er geen voorstander van dat mensen hun geluk halen uit illusies. Liever uit de realiteit, is veel gezonder voor de geest dan je leven te baseren op gebakken lucht en verhaaltjes. U gelooft toch ook niet meer in Sinterklaas zeker? Ja, was leuk toen u klein was maar hij bestond niet. Bent u toch een beetje voor de gek gehouden niet ;)

doenormaal! | 07-09-11 | 14:59

Mokum Kosher | 07-09-11 | 14:26
Mooie quote, zou een aardige voor Loesje zijn.

andalucia | 07-09-11 | 14:27

Domme mensen zijn aan de goden overgeleverd. Daar wil ik het graag bij laten. (dank aan de originele poster).

Mokum Kosher | 07-09-11 | 14:26

Domme mensen zijn aan de goden overgeleverd. Daar wil ik het graag bij laten. (dank aan de originele poster).

Mokum Kosher | 07-09-11 | 14:26

D66 bashen mag hoor, altijd leuk. Als het gerechtvaardigd is tenminste. Zelden (behalve gister met Pritts topic over Hiemstra) heb ik echter de waarheid zo verdraaid zien worden als in dit raaskalstukje. De SP wil een toeziend orgaan op sektes. Voor de andere partijen (waaronder ook D66) gaat dit te ver omdat er al dergelijke organen zijn, justitie en politie bijvoorbeeld. Voor enige achtergrond: www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/articl...

In de papieren versie van die krant staat overigens een uitgebreider stuk, helaas niet op de webs te vinden.

andalucia | 07-09-11 | 14:23

Goed initiatief. Eerst de sektes verbieden. Dan de kleinere religies en eindigen met de grote. Hersenspoelen is immers een kenmerk van iedere religie en begint meestal direct bij bij de geboorte.

MadeGo | 07-09-11 | 14:20

Eerst de islam verbieden, en daarna zien we wel wat betreft Jehova's getuigen.

Dank u!

Goldway | 07-09-11 | 14:20

Nooit gedacht dat ik met gegronde reden D66 ging stemmen, volgende verkiezingen. ^_~

Lemau | 07-09-11 | 14:19

@SheriffSharif | 07-09-11 | 14:04
Ik abstraheer helemaal nergens naartoe. Het ging precies over wat ik zei.

Derhalve heb ik gelijk.

En jij zult wel D66 stemmen ;)

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 14:07

@Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:15

'Het ging toch over mensen, daar ging mijn comment ook over'. Artyfarty, als je maar ver genoeg abstraheert is alles onder dezelfde noemer te brengen.

En wat het ergste is: dit wet je zelf ook wel, maar het gaat je om je gelijk halen, dat is eigelijk het jammere.

SheriffSharif | 07-09-11 | 14:04

Helemaal eens met M-Bozz (13:54) dat verkettering en ontmenselijking van religie gevaarlijk is.
De agressieve ideologie hier op GS (met name in de reaguurderspanelen) dat religie achterlijk, gevaarlijk of anderszins onwenselijk is: dát is pas gevaarlijk.

henkvaningrid | 07-09-11 | 14:02

'Geloof' wil voor mij zeggen dat je er een 'verzonnen vriendje' op na houdt. En bij 'religies' is dat vriendje al voor je verzonnen, hij heeft zelfs een boek geschreven.
Dat kinderen van jongs af aan met zulk gedachtengoed vergiftigd worden, dát is pas erg.

JanRap | 07-09-11 | 13:54

doenormaal! | 07-09-11 | 12:51 | + -1 -
Sorry hoor, maar wat een achterlijk standpunt.

Geweld kan worden gelegitimeerd door elke (extreme) vorm van ideologie, dus naast door religieus extremisme, ook door politiek/filosofisch/cultureel/etnisch extremisme. Geweld in dus inherent aan kortzichtige ideologie, iets waar de meeste aanhangers van een ideogieën vandaag niet van te betichten zijn, zeker niet in een relatief ruimdenkend Nederland.

Daarnaast vergeet je al die gewone, eenvoudige religieuzen/gelovigen/navolgers en wat die allemaal betekenen en hebben betekent voor de maatschappij als het gaat om naastenliefde en andere inzet voor de omgeving en maatschappij (met name voor de zwakkeren in de samenleving). Ik denk dat hun werk voor de samenleving zeer belangrijk is en dat bepaalde ethische overtuigingen ook goed zijn geweest voor de moraal van de samenleving en hoe deze is vastgelegd in onze wetten.

Tenslotte is het spiritueel zijn net zo iets wezenlijks voor de mens als het rationeel zijn.

De verkettering en ontmenselijking van religie vind ik gevaarlijk, helemaal omdat ze wordt gebaseerd op extremistische uitingen die in essentie niets met hun gerelateerde ideologieën te maken hebben.

M-Bozz | 07-09-11 | 13:54

"Dat is lastig, bekent Berndsen, want de scheidslijn tussen beïnvloeding en indoctrinatie is vaak moeilijk waarneembaar."
Heerlijk naïef en inconsequent. Het is uiteraard een glijdende schaal, er is geen absolute grens tussen beïnvloeding en indoctrinatie en dat weten ze bij D66 donders goed. Maar ze maken zichzelf desondanks wijs dat er wetgeving in mekaar geknutseld kan worden die sektes verbiedt omdat ze gevaarlijk zouden zijn en religies toestaat omdat ze ongevaarlijk zouden zijn.

Schoorsteenveger | 07-09-11 | 13:51

DINGDONG. Om 14:00 Is op de site van de tweede kamer de commissievergadering over religieuze secten te volgen. Troelstrazaal. DINGDONG.. TUUUT. PLOINK.

Hanxie | 07-09-11 | 13:51

Aangezien Jehova's ervanuit gaan dat alles door god geregeld wordt, laten deze mensen hun kinderen doodgaan terwijl er behandeling mogelijk is. Dit is een geaccepteerd iets in dit land, zo kunnen Jehova ouders laten vastleggen dat kinderen niet gereanimeerd mogen worden en geen bloedtransfusies mogen krijgen. (er zijn nog wel meer van dit soort dingen binnen de Jehova-kringen), zij laten in veel gevallen liever een kind doodbloeden, dan dat zij toestemming geven om het te redden met een bloedtransfusie.

Buutendieker | 07-09-11 | 13:46

Opvoeding is in alle gevallen indoctrinatie, want wie is er nou ideologie-loos?

Verder: lekker liberaal ben je dan als je bepaalde ideologieën en hun recht op vereniging wilt verbieden. Wat is D66's probleem? Dat mensen opgevoed worden met spirituele/religieuze waarden? Zolang het niet gaat om zware indoctrinatie met aantoonbaar schadelijke effecten voor het functioneren van de personen zelf en naar hun omgeving toe is dat helemaal niet erg. Gaat nergens over dit.

M-Bozz | 07-09-11 | 13:37

De volgende verkiezingen dat D66 weer met hun eigen wachttoren bij mijn deur komt, kunnen ze een emmer water verwachten.

Angelica | 07-09-11 | 13:36

Als D66 écht ballen heeft zou ze dus ook corpora moeten verbieden. Wat er bij ontgroeningen gebeurt is immers ook hersenspoeling. Iets aangepast Metrocitaatje:
"Aspirant-leden van het corps moeten al hun geld inleveren, het contact met familie en vrienden verbreken en verplicht seks hebben om ‘dichter bij het bestuur' te komen. Nieuwelingen, binnengehaald met veel bier, moeten dagenlang wakker blijven en worden gehersenspoeld."
Maar ja, D66 is heeft geen ballen maar is een ballenclub, dus dat zal wel weer niet.

henkvaningrid | 07-09-11 | 13:32

Inferi0r | 07-09-11 | 11:16
"Was te verwachten van D66 welke zich (terecht) zeer intolerant opstelt tegenover religies."
Kut, nou moet ik de volgende keer kiezen tussen de pvv en D66.

von sokkenstopfen | 07-09-11 | 13:23

Ja hoor... lekker laten gaan die k.t jehova's omdat het zo zou kunnen zijn dat anders jezelf getroffen word met je vereniging/beweging... en ja er zijn ook veel van deze verenigingen /bewegingen die ook veboen zouden moeten worden... stg. Martijn enz.... flikker toch op.... die f... jehova's mogen van mij geloven wat ze willen maar sleep niet je kids mee naar buiten om het woord te verkondigen... gedwongen!!! De kinderen bij ons in de straat die een jehovamoeder hebben... komen nooit buiten ik zou niet weten hoe ze eruitzien... zie ze wel eens in de auto (achterin) voorbijkomen maar buiten spelen mogen ze niet. Alleen als ze met mama de blaadjes gaan rondbrengen dan natuurlijk wel!! Ik denk uiteraard hetzelfde over alle ultraorthodoxe gereformeerde /hervormde /islamitische/whatever gemeentes die hun kids dwingen om 2 keer per dag naar de kerk te gaan, enz.enz.

pina | 07-09-11 | 13:19

Ik zou op dit artikel veel kunnen schrijven maar...
Ik heb er geen zin meer in.
De hele maatschappij is gehersenspoeld.
Is het niet door geloof, dan ook nog door geld, macht, seks, etc.
Het blijft allemaal de schuld van links.

NO MORE TEA FOR ME! | 07-09-11 | 13:11

Eeuh, nou wil ik niet vervelend doen, maar Jehova's Getuigen zijn in Nederland gewoon erkend als religie. Daar is dus niets sektarisch aan.

Baal Illegaal | 07-09-11 | 13:11

Magda Berndsen? Zit die weer in de Kamer, na haar avonturen als Grande Dame bij de politie?
Overigens, zoals Sjaakdeslinkselul zegt: De grens dient toch echt te liggen bij gedragingen binnen een club die in strijd zijn met de wet en nergens anders. D66 moet ophouden met hersenspoelen.

Synecdoche | 07-09-11 | 13:07

Zolang er geen geweld wordt gepleegd en ook niet tot zodanig wordt opgeroepen ma iedereen wat mij betreft zijn gang gaan. Als religie je leven zin geeft en gelukkiger maakt heb je mijn zegen.

Of moeten we net als de Socialistische Volksrepubliek Albanie en Democratisch Kampuchea deze mensen van hun ongelijk 'overtuigen'?

Generaal Tapioca | 07-09-11 | 12:52

@ tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:39 | + 0 -
"Er zullen altijd mensen zijn die zichzelf in de nesten werken, omdat ze op een bepaald moment ergens heilig in geloven. Zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die met tophypotheken zitten, omdat ze geloofden dat het geld tot in de hemel reikte".
.
Allemaal op basis van hersenspoeling in dit geval niet gestimuleerd door een religie, maar door mensen als Gerrit Zalm en zijn bankenvriendjes.
.
We nemen nou eenmaal beslissingen niet op grond van de ratio, maar van emotie. We zijn daarin heel beïnvloedbaar en elke invloed heeft iets religieus omdat de ratio wordt gepasseerd.
.
De hele economie is er op gebaseerd. Elke uitspraak van Trichet wordt op een schaaltje gewogen en breed uitgemeten in de media, want wij moeten heilig blijven geloven in het financiële systeem.
.
Eigenlijk is dat veel gevaarlijker dan de Jehova getuigen.

Greetje Duisenberg | 07-09-11 | 12:52

Ieder geloof is indoctrinatie en hersenspoeling. De mens zou zoveel beter af zijn zonder al die bullshit. Hoeveel doden zijn er al niet gevallen uit naam van...? Te veel! Geloof is een middel om alles te legitimeren of een reden te geven zodat mensen zich niet hoeven te verantwoorden voor hun daden maar deze verantwoording bij een niet bestaande god neerleggen. Absurd!

doenormaal! | 07-09-11 | 12:51

@polt | 07-09-11 | 12:25 : Dus die focus van die Muts(aerta) op jehova's getuigen is gewoon gelul van een dronken aardbei.

@Dobry06 | 07-09-11 | 12:38 : Wat een BLO-opmerking over D66 en regeren... Je weet dat D66 NIET IN DE REGERING ZIT? Toch?

TM | 07-09-11 | 12:50

Geld heb ik niet.
Ook geen vrienden.

Dus dat verplicht veel sex hebben spreekt me eigenlijk wel aan.

René40181216 | 07-09-11 | 12:50

@ Dobry06 | 07-09-11 | 12:38
D66 wil geen Jehova's verbieden, dat maakt GS ervan om reacties zoals die van jou uit te lokken. D66 dropt gewoon een vage keutel over sektes, waar je waarschijnlijk nooit meer iets van zal horen.

ZonderNaam | 07-09-11 | 12:43

@polt | 07-09-11 | 12:19
Jammer. Zouden ze ook moeten doen. In ieder geval al die nonsens buiten de politiek laten.

doenormaal! | 07-09-11 | 12:40

D66..... een misselijkmakend partijtje!!

Nu willen ze de Jehova's Getuigen verbieden. Juist zij, de Jehova's Getuigen, bemoeien zich niet met politiek.
Maar als D66 echt ballen had zouden zij de Katholieke "Pedo" kerk moeten aanpakken want daar zitten de werkelijke schoften.
Maar goed daar heeft D66 het lef niet voor.

Politiek is het land op democratische wijze regeren.
Dus D66 houdt je stomme opmerkingen eens voor je en begin eens met regeren.
Dat is wat Nederland in deze tijd hard nodig heeft en niet dat slap geouwehoer van jullie.

Dobry06 | 07-09-11 | 12:38

-weggejorist-

Hetismewat | 07-09-11 | 12:35

@tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:39
Helemaal mee eens. En zaken als afpersing en psychische mishandeling kan je op zich al sowieso aanpakken. Dus ik zie geen meerwaarde erin. Hersenspoeling is zo vaag en komt voor in meerdere gebieden (en niet alleen religie), inderdaad. Het neigt ook naar het monddood maken van bewegingen/verenigingen, want oh jee... wat als je aan het hersenspoelen bent?

polt | 07-09-11 | 12:29

Uhm, leuk bericht hoor GS maar Jehova's worden in het Metro artikel helemaal niet genoemd. Het gaat in algemene zin over sektes.
Tegen de tijd dat D66 een sluitende definitie van 'sektes' gevonden heeft (die niet nadelig is voor de eigen achterban) zijn we 10 jaar verder.

ZonderNaam | 07-09-11 | 12:28

@TM | 07-09-11 | 11:50
Mwah.. simpel constatering: JG = sekte, want een kleine stroming als afgeleide van een grotere stroming (christendom). Waarschijnlijk valt onder deze definitie overigens ook de salafisten onder (een kleine stroming als afgeleide van Islam) en de haredi (jodendom) en vast nog meer.

polt | 07-09-11 | 12:25

Donder es even op D66!
Jahova's zijn mijn gebakje bij de koffie op zondag.
Ik mag toch ook wel een verzetje na een week van ergernis over de strapatsen van de diverse religio's ?

deraderendraaien | 07-09-11 | 12:24

Heel goed! jehova's moeten verboden worden, de islam en het gristendom trouwens ook. En D66 ook. Er moet alleen even goed nagedacht worden over welke volgorde.

opgejorist-weggerot | 07-09-11 | 12:22

@b1986m | 07-09-11 | 12:04
Maar dit geldt toch niet alleen voor Jehovah's Getuigen? Waarom dit onderscheid?

polt | 07-09-11 | 12:21

@doenormaal! | 07-09-11 | 12:14
D66 wil alleen hersenspoeling binnen sektes aanpakken. Niet binnen de grotere religies.

polt | 07-09-11 | 12:19

Dus alleen maar omdat die stroming een afroming is van een grotere stroming (christendom) mag je hersenspoeling onderzoeken? Dit riekt naar discriminatie. Gooi het dan op een hoop en pak hersenspoeling in het algemeen aan.
(ben je nog wel even bezig...)

polt | 07-09-11 | 12:18

b1986m | 07-09-11 | 12:11
Het is aan jezelf om je iets van die druk aan te trekken of niet. Tuurlijk zullen er scheve gezichten zijn, maar die keuze maak je nog altijd zelf.

Een van in mijn vorige geposte vrienden is na het dopen eruit gestapt. Hij spreekt nu dus echt niemand meer van de gemeente incluis zijn bloedeigen moeder.

Terwijl mijn andere vriend nog gewoon de mensen nog wel eens spreekt. (Je bent er immers toch mee opgegroeid.) Tuurlijk veranderd het contact wel, maar het blijft een eigen keuze.

Vanilla | 07-09-11 | 12:15

Lijkt me een goed plan! Iedere keer als s'ochtends vroeg bij mij thuis wordt aangebeld zijn het Jehova's. Daar ben ik dus niet van gediend! Ik ben er sowieso niet van gediend dat anderen mij lastig vallen met hun geloofsovertuigingen. Die achterlijke sprookjes dringen zelfs hun weg binnen bij de politiek en issues als abortus en euthanasie. Mensen die niet geloven willen gewoon in vrijheid kunnen leven zonder dat anderen hen beperkingen opleggen op basis van niet bestaande goden en profeten en weet ik het allemaal wat nog meer.

doenormaal! | 07-09-11 | 12:14


Geef je een winegum door de briefjesbus. kan niet misgaan:-)

irma zonderboezem | 07-09-11 | 12:14

.. nog even en dat misselijke kereltje gaat voor de bühne staan roepen om "vrijheid van meningsuiting".

Jan Passant mk2 | 07-09-11 | 12:11

Vrij keuze my ass!! Als je je niet laat dopen heb je de hele community over je heen en zijn je ouders je opa en oma, je vrienden kortom iedereen (want met meer mensen mag je niet omgaan) heel erg "teleurgesteld" en we weten allemaal wat dat betekend..
Als een vrouw zegt dat ze niet boos is maar "teleurgesteld"... dan weet je het wel.

Als 18 jarige of jonger (er zijn kids die op hun 12e jaar zich laten dopen) onder die dwang... nee is niet echt vrije keuze hoor!

b1986m | 07-09-11 | 12:11

.. hmm, ik weet niet wat ik er van moet denken als een notoir islamofiele partij als, nota bene D'66, in het geweer komt tegen "hersenspoelen" door religieuze "sektes".

Jan Passant mk2 | 07-09-11 | 12:09

Ach... jehova's doen geen tiktakboem, maken geen blondines uit voor hoeren, beroven geen juweliers... voorlopig zit ik niet zo met dat spul.

Mister Crabs | 07-09-11 | 12:06

superxero | 07-09-11 | 11:29

Pas als je gedoopt bent en dan eruit stapt wordt je verstoten. Tot die tijd is het inderdaad een vrije keuze. *heeft twee vrienden die ex-JG zijn*

Vanilla | 07-09-11 | 12:04

Het gaat erom dat kids (lees ouder dan 15) zelf moeten kunnen bepalen wat ze wel of niet willen doen of zien. Kinderen binden aan regels als; alleen omgaan met mensen die ook JG zijn en uit school direct naar huis geen verjaardagen, kerst, moederdag etc vieren en vooral niet gaan studeren (want god behoede dat je "slim" gaat worden en er achter komt dat het allemaal crappy bullshit is)... Dat is gewoon ziek! Dus hoe sneller hoe beter, laat ze stoppen!

b1986m | 07-09-11 | 12:04

@sjaakdeslinksesul | 07-09-11 | 11:55 : Als je al zo ver heen bent dat je zelfs D66 een 'sekte' vindt dan ben je al niet meer te redden. Dan heb je het logisch denken al afgezworen.

Als er 1 politieke sekte is in Nederland dan is dat - naast wellicht de SP - wel de PVV :

Een glorieuze leider, 1 man die alles bepaalt, geen zelfstandig denken door anderen in de partij als dat tegen de denkbeelden van de leider in gaat, geen enkele inspraak, noem het allemaal maar op.

Maar slaap rustig verder want een antwoord op mijn vraag krijg ik hier toch niet. Als het te moeilijk wordt gaat men spontaan reageren op een ander's plemsel.

TM | 07-09-11 | 12:01

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:59

Linke soep idd...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 12:01

@irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:48

Weet je wel hoeveel gezeik je kan krijgen als je, als man, lollies gaat geven aan kleine meisjes?

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:59

@b1986m | 07-09-11 | 11:54

Of je het nu aan Satan toeschrijft of niet, Oh Oh Cherso natuurlijk niet echt aanbevelingswaardig als kinderprogramma....

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:59

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:48

Ik heb per definite geen lollies in huis...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:58

TM | 07-09-11 | 11:50
Ben je boos omdat jouw club nu wordt aangepakt?
Als je die belgische wetgeving waar Berndsen naar verwijst leest (users.skynet.be/sarahbeweging/dossiers...) zie je meteen hoe lastig het is om een heldere definitie aan te leggen voor hesenspoelen. En ja, de jehova's vallen onder die criteria. D66 trouwens ook.
Daarom lijkt me de enige objectieve reden om vast te stellen of een club wel of niet deugt of zij zich aan de gangbare wetgeving houden.

sjaakdeslinksesul | 07-09-11 | 11:55

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:14
What else kunt u er dan van maken? Alles in dit land wordt toch genivelleerd, verboden of juist getolereerd ten gunste van de muzelmannen. Als we n.l. Jehova's blijven toestaan dan moeten we ook de muzelmannen hun natje en droogje toestaan anders diskriminaasie. Als we n.l. streng gristelijke basisscholen tolereren dan mogen we ook niet het aantal Islam scholen beperken of zelf verbieden want diskriminaasie et cetera. Omgekeerde ontwikkelingen zult u daarentegen nimmer ontwaren in dit land.

de directeur | 07-09-11 | 11:55

Het zou fantastisch zijn als Jehovah's getuigen niet langer hun geloof mogen praktiseren zoals ze dat nu doen. Kan mijn moeder misschien eindelijk zelf beslissingen nemen en kan zo'n 700.000 man en vrouw van de antidepressiva af.. ja ik zou ook gek worden van al die doemverhalen. De ene is nog depressiever dan de ander. Ook beter voor alle JG kindjes, deze mogen zo weinig (lees geen) leuke dingen doen. Nee.. dat kan niet want iedereen die niet JG is is een bedreiging en kan ervoor zorgen dat je van het "pad" dwaalt. De villa, Oh Oh cherso is pure gal van "Satan" zoals ze dat mooi zeggen. Nee als je het mij vraagt gaat iedereen er op vooruit...

Het is heel ironisch deze topic want de JG's (zo noemen ik ze even snel afgekort) zullen dit artikel zeker meenemen in één van hun lezingen straks (elke dinsdag en zondag hebben ze hun bijeenkomsten) want wist je dat ze geloven dat armageddon (lees vernietiging van alle slechte mensen) elk moment kan komen. De laatste "profetie" waar ze in geloven die nog moet uitkomen daarvoor is dat JG's verboden worden. Geloof me, ze zijn nu al hun spullen aan het inpakken en de schuilkelders aan het opzoeken want nu is "het einde echt nabij".

b1986m | 07-09-11 | 11:54

-weggejorist-

MurrayRothbard | 07-09-11 | 11:52

@Mutsaerts : Waar heb jij met je blinde vink oogjes de woorden 'Jehova' en 'Getuige(n)' gelezen dan?

je schrijft volkomen peop Mutsaerts, is niet eens meer 'tendentieus' is gewoon domweg lulkeok.

Maar ja; je trouwe slaafse achterban vreet het natuurlijk allemaal OP! Veel plezier met je post count verder.

TM | 07-09-11 | 11:50

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:40 |

Je hebt die meisjes toch wel een lollie gegeven?

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:48

@ Che_cuevara | 07-09-11 | 11:42 | + 0 -
HA! U heeft het stukje dus goed gelezen ;-)
Dat zet ik er expres in, om te kijken of men überhaupt wel de plempsels doorleest.

BeunDeHaas | 07-09-11 | 11:45

@ eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:40 | + 0 -
Ik heb ze pas 2x meegemaakt. Éénmaal in mijn heimat: 2 oude vandaagjes die niet heel snel meer liepen.
En in Alphen ad Rijn, alwaar een Indo samen met een soepstengel Hollander een vriendin van mij wilde vertellen dat God liefde is, en of ze na dacht over leven na de dood.
Uiteindelijk stond ze wel heel lang bij de deur, dus even wezen kijken. Ze hadden nog best manieren. Geen voet tussen de deur enzo.
Ik mocht ze ook geen klap verkopen trouwens, al had die soepstengel geen kaas gegeten van vragen stellen. Aannemen dat wij daar samen woonden, en meteen vragen of we kinderen hadden, want dat hoorde bij een huwelijk.

BeunDeHaas | 07-09-11 | 11:44

Met verbieden gaat het verschijnsel hersenspoeling niet verdwijnen. Het enige, dat zo'n verbod misschien zou doen is een beter juridisch handvat creëren om in voorkomende gevallen hersenspoelerTs aan te kunnen pakken. Als dat het doel van Berndsen's insteek is, dan lijkt me daar niets op tegen. Meer motten we d'r niet van verwachten.

baba4oog | 07-09-11 | 11:44

En dat voor een '60 partij van pies en lav

hfakker | 07-09-11 | 11:43

Dat artikel gaat evenzeer over hersenspoelende sekte Geenstijl als over Jehova Getuigen.
Zeg nou zelf, onderstaande meetinstrumentjes zijn toch ook een soort 'voet tussen de deur' + 'wachttoren'?
AdNexus
OpenX
Google Analytics
Revenue Science

hfakker | 07-09-11 | 11:42

Ironisch Naakthuisje | 07-09-11 | 11:39

Wat niet mag is vaak juist leuk en spannend, dus of het helpt is vraag twee...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:42

@BeunDeHaas | 07-09-11 | 11:40
Ow ff, van de naturisten moet je afblijven.

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:42

Ah, Minmans had weer éven een momentje over.

Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:41

Zijn er wel mensen die hier niet alleen het bericht op GeenStijl lezen? lees de links eens.
Barndsen zegt helemaal niks over Jehova's!
Ze heeft het over sektes die doen aan afpersing, geentelijke mishandeling etc.

Diny in Bikini | 07-09-11 | 11:41

@Ironisch Naakthuisje | 07-09-11 | 11:39
Dan moeten we jou ook verbieden helaas.

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:40

"Bij D66 vinden ze namelijk dat je je niet zomaar moet laten leiden door een hoger instituut dat voor anderen allerlei dingen regelt."

LOL?! Dus eigenlijk gaat Peggold nu Wilders achterna, maar wil het over de Jehova's hebben?
En dan praat je over hersenspoeling...
Man, dat is bij IEDER geloof het geval! Dus meteen maar katholieken, protestanten, evangelisten, baptisten, moslims, boedhisten en naturisten verbieden!

BeunDeHaas | 07-09-11 | 11:40

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:38

Herkenbaar hoor! Had ze een keer aan de deur en toen hadden ze twee meisjes van een jaar of 8 mee ter vertedering of zeau. Sick people though...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:40

Ga eens deaudt! Nutteloos. Nederland religieloos en tegerlijkertijd voor de vrijheid van meningsuiting? Tuurlijk d66!

Nothing | 07-09-11 | 11:39

Ik vind dit zeer kwalijk. Je kan het niet eens zijn met wat die mensen geloven, maar om D66 te laten bepalen wat een sekte is, wat een geloof is, of iets onwenselijk is etc. is, op zijn zachts gezegd, niet handig.

Dit is niet zomaar links, dit is ultra-links. Het argument om mensen tegen zichzelf te beschermen, slaat als een dinges op een drumstel: wie beschermt ons tegen Europa, tegen de politiek (wat al net zulke sektarische neigingen begint te vertonen als Jehova's). Er zullen altijd mensen zijn die zichzelf in de nesten werken, omdat ze op een bepaald moment ergens heilig in geloven. Zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die met tophypotheken zitten, omdat ze geloofden dat het geld tot in de hemel reikte. Er zijn mensen die de psychiater als hun grote leider beschouwen, mensen die denken dat ze 'rechten' hebben op zaken waarvoor ieder ander mens moet werken.

Het aantal sekten zal alleen maar toenemen als ons land nog langer verkwanseld wordt aan het multiculturele gedachtengoed en het Europese denken.

Daar komt nog eens bij, dat vrijwel iedere geloofsstroming een boek, openbaring, houten plan met krassen, stenen met kriebels en bevlogen voorgangers heeft, die al sinds tijden verdrukking en vervolging prediken. Door ze dit op een presenteerblaadje aan te bieden, maak je het hele geloof/waan voor die mensen alleen maar geloofwaardiger.

tisallemaalwatzeg | 07-09-11 | 11:39

Ik hersenspoel mijn kinderen ook.

Ze mogen niet met mocro's omgaan, ook niet mee spreken en ze ook niet als gelijkwaardig mens behandelen. Dit zeg ik mijn kinderen thuis, achter de voordeur en dat mag.

Ironisch Naakthuisje | 07-09-11 | 11:39

D66 en jehovah getuigen
De pot verwijt de ketel

_Libertariër | 07-09-11 | 11:38

Tijdje terug stonden ze bij me aan de deur. Degelijk gekleed zijn ze wel die Jehova's. En ze hadden een mongooltje is een pak gehesen en die mocht mij dan "de wachttoren" aanbieden en vertellen dat God van mij zou houden. Dat was natuurlijk fijn nieuws.

Ik vroeg nog wat de meerwaarde van een kind met verstandelijke beperkingen was zo langs de deur maar daaar kreeg ik geen antwoord op. Ik heb ze vriendelijk bedankt. Toch blijft het raar, dat ze zo langs de deuren leuren voor zieltjes.

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:38

Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:36

Volgens mij werd daar in Poona aardig wat rondgeneuqt...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:37

Dat geleur van die Jehova's aan mijn deur ben ik goed zat.

Maar eens zo'n sticker gaan plakken!
www.geengeleuraanmijndeur.nl/

Zirafa | 07-09-11 | 11:37

En Art Vandelay heeft gewoon gelijk. Als je die normen consequent toepast valt alle geloof en Islam al helemaal onder de definitie die D66 wil hanteren..

Uit de Belgische wet over dit onderwerp; wat valt onder hersenspoelen?
1) bedrieglijke of misleidende wervingsmethodes (u komt bij ons en gaat dan naar de hemel)
2) mentale manipulatie en destabilisatie (u moet binnen de eigen gemeenschap trouwen)
3) slechte fysieke of geestelijke behandeling waaraan de volgelingen of hun familie zijn onderworpen (vasten)
5) buitensporige financiële eisen (zakath of kerkbelasting)
Echt, je kunt dan net zo goed alle geloven verbieden.

sjaakdeslinksesul | 07-09-11 | 11:36

@eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:33
Heb ook een en/of grekening.
Maar aan dat en/of kom ik niet toe.

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:36

@ Biff Eagleburger | 07-09-11 | 11:32
Was dat nøqen niet enkel voorbehouden aan die Osho?

Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:36

Dat met die eigen munt vind ik niet helemaal verkeerd. Kunnen we die niet landelijk gaan gebruiken en de Euro gewoon links laten liggen?

Treurig varken | 07-09-11 | 11:35

D66 heeft altijd onder het volgende motto politiek bedreven: "Het mag elke mening zijn als het maar die van ons is"

xzaz2 | 07-09-11 | 11:34

De kern van liberalisme: mensen vrij en zelf verantwoordelijk laten in hun eigen handelen (binnen de grenzen van de wet).

Ongelofelijk (pun intended) dat juist een partij die vanuit liberaal gedachtengoed handelt met zo'n vreemde redenering komt. Salonliberalen!

ole guapa | 07-09-11 | 11:34

Dapper, hoor. Een beetje stoer doen over een paar van die margeclubjes.
Om te beginnen maar eens alle uitingen van religie verbieden in een straal van 350m rondom scholen. Want religie is vele malen slechter voor je verstand dan een jointje.

vetkleppert | 07-09-11 | 11:34

Straks mag ik van D66 zeker ook niet meer mijn haar wassen,omdat het lijkt op hersenspoeling.Die D66-rechters zullen daarom wel allemaal kaal zijn of worden.

Dolphi | 07-09-11 | 11:34

En als je Jehova's verbiedt, waarom dan de islam niet?
Beide godsdienstige opvattingen gaan gepaard met hersenspoeling, onvrijheid en ongelijkheid.
In het geval van de islam zelfs nog wat meer dan bij de Jehova's van tegenwoordig.
De islam voegt er ook nog eens geweld aan toe: tegen vrouwen, homo's, kinderen, niet-moslims.

Dus als Peggold een kerel is op verbied-gebied, dan pleit hij als eerste voor het verbieden van de islam, dan van Staatskundig Gereformeerd, en dan van katholicisme.
Vervolgens kunnen protestantisme, hinduisme, scientology, jodendom en jehova's nog even opgeveegd worden.

Beginnen te vegen waar de meeste rotzooi ligt, Peggold!
Lafaard.

Merlot | 07-09-11 | 11:34

schaf dan ook meteen politiek af, als er een vorm van indoctrinatie , hersenspoeling en massahysterie is, is het dat wel.

Schaapskleren | 07-09-11 | 11:34

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:21

Lijkt me wel wat! Ik heb helaas een en/of rekening maar zal het moederdemilf voorstellen...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:33

@Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:31
Weet ik het, kan goed. Meth is a hell of drug.

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:33

Toch kon je bij die Bhagwan wel veel neuqen hoorde ik. Het is niet allemaal slecht.

Biff Eagleburger | 07-09-11 | 11:32

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:30 Ratzing. | 07-09-11 | 11:30

Roger!

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:32

Het politieke toneel begint steeds meer de vormen van een sociale werkplaats aan te nemen, ik was er al van overtuigd dat de gemiddelde politicus/ca een lichte tot ernstige geestelijke beperking heeft maar dat neemt nu dus een meer georganiseerde vorm aan, hens Sociale werkplaats.

swebe | 07-09-11 | 11:32

@istawa | 07-09-11 | 11:30
Geert is de enige die de problemen opnoemt. #pvvbrainwash

Itastijl | 07-09-11 | 11:32

@irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:21
Nee, je bent niet gek.
Je slaat de spijker op z'n kop.

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:31

Nederland is multiKultureler geworden en de oorspronkelijke vrijgevochten samenleving die het zover gebracht heeft wordt aangetast door de meest belachelijke wereldbeelden en gedachtegoederen.
Dat hier enige oppositie tegen de waanzin ontstaat is niet meer dan logisch.
Alle kwakzalverij het land uit!

Antitheïst | 07-09-11 | 11:31

@An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:27
Was dat niet Hölzie?

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:31

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:27

Maar we gaan nu weer de kant van het Oosten op. Als ik na 19.00 uur boodschappen doe bij de lokale COOP dan zie ik alleen maar auto's staan met Pl, H of Ro erop en in de supermarkt slepen mannen met overalls kratten bier met zich mee alsof het om pakjes sigaretten gaat...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:30

wat geert mag mag een ander ook dus niet zeiken

istawa | 07-09-11 | 11:30

Ow jee, de dag des oordeels nadert.

Mebert | 07-09-11 | 11:30

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:14
Met bijbelse gedragstinnuf en overige apelogiën.

Ratzing. | 07-09-11 | 11:30

@eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:14
Euh, godsdienst, politiek?

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:30

Werkelijk te bizar voor woorden dit en al helemaal omdat het van die zijen sokken-liberalen club afkomstig is.
Waar ligt dan de grens? Bij scientology, bij de jehova's, bij moslims of mag je bepaalde leugens die zonder enige grond van bewijs als keiharde en onbetwijfelbare waarheid verkondigd worden ook als hersenspoelen betitelen? In dat geval zou je zelfs een aantal standpunten van de D66 als indicatie van hersenspoeling binnen die partij mogen betitelen.
De grens dient toch echt te liggen bij gedragingen binnen een club die in strijd zijn met de wet en nergens anders.

sjaakdeslinksesul | 07-09-11 | 11:29

Een vriend van mij was een Jehova Getuige geweest tot zijn 18e, en die is zonder moeite eruit "gestapt". Hij heeft nog gewoon contact met zijn ouders, familie etc. Hij vertelde mij dat ze wel gewoon de vrije keuze hebben, alleen denken ze dan dat je het hiernamaals niet redt als je weggaat, boeiuh dus!

superxero | 07-09-11 | 11:29

Tabernakel | 07-09-11 | 11:26

En Elvis leeft!

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:28

@Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:21
* Wijselijk z'n mond houdt *

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:28

Ik dacht dat "echte liberalen zich niet met geloof bemoeiden"?
(Citaat van ene Pechtold, één of andere demagoog, schijnt het)

Merlot | 07-09-11 | 11:28

@Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:24
Dat weet ik al lang Art, ik weet nog goed hoe je dat meisje met die hoofddoek aanviel in Nijmegen...

" Daar ben jij veel te jong voor!!! " schreeuwde hij, terwijl hij op het doekje instampte. Erg genoeg had dat meisje dat ding nog om...

Wat een dag was dat... Nederland is multicultureler geworden, indeed.

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:27

D66 is toch zelf een sekte.

Che_cuevara | 07-09-11 | 11:27

Ongewenste bemoeizucht. Religie is m.i. dom, maar de vrijheid om jezelf moedwillig te kunnen belazeren en/of je ogen te sluiten voor onomstotelijk bewijs voor evolutie is een groot goed. Zolang er geen geweld gepredikt wordt moeten we alle religieuze organisaties lekker in hun sop gaar laten koken en de vrijheid en gelijkheid gunnen die zij ons ooit niet gunden.

Dikr | 07-09-11 | 11:27

Maar de vraag blijft nog wie onze aarde heeft gemaakt tot wat het nu is, één grote puinhoop. Als God niet bestaat, wie moet dan de schuld krijgen?

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:27

Les 1: Het leven is zinloos en absurd.
Les 2: De mens is evolutionair voorzien van rede.
Les 3: Rede geeft het goede leven.
Les 4: Een goed leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.
Les 5: Voorkom strijd, help elkaar naar een hoger plan.
Les 6: Ga dood, na een goed leven.

Tabernakel | 07-09-11 | 11:26

Sinds wanneer doen reguliere kerkelijke stromingen niet aan indoctrinatie dan??? Of denkt men bij D66 soms dat kinderhersentjes spontaan vanzelf in een niet bestaand sadistisch hoger wezen gaan geloven???

Chris666 | 07-09-11 | 11:26

Religie IS hersenspoelen...

JIP! | 07-09-11 | 11:25

Waar staat dat van die Jehova's? GeenStijl is weer echt tendentieus en ongefundeerd bezig. Verder wat Art Vandelay Ultor (11:13) zegt.

Ivoren Toren | 07-09-11 | 11:25

blijf met je rotpoten van die kut-jehova's af.....

donderstesteen | 07-09-11 | 11:25

@Fred667 | 07-09-11 | 11:22
Helaas krijgen de religekkies subsidies om eeuwig door te zeuren.

Itastijl | 07-09-11 | 11:25

@An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:21
Geen medelijden voor de muzels. Zo rol ik.

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:24

Graag alle godsdiensten verbieden. Hou niet op bij 1(één)!

Harris Pilton | 07-09-11 | 11:24

En als je wilt geloven dat de aarde 6000 jaar oud is dan moet je dat Goddomme toch zelf weten...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:24

Fred667 | 07-09-11 | 11:22 |

En daarom zijn er nog steeds 'religies' die groeien...

Davidson | 07-09-11 | 11:23

kapotte_stofzuiger | 07-09-11 | 11:19

Wat doe je nu, Andie heeft het al moeilijk zat nu Annie weg is...

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:23

@kapotte_stofzuiger | 07-09-11 | 11:19
Hohoho, ik ben toch on-topic??

*bergfliep*

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:23

@Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:21
Het opent een weg naar nieuwe mogelijkheden; van permanente capslock day tot 1 letterige reaguursels en ASCII-art.

kapotte_stofzuiger | 07-09-11 | 11:22

Ach, over honderd jaar zijn religies uitgestorven. De mensheid wordt echt wel een keer wakker.

Fred667 | 07-09-11 | 11:22

@Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:15
Dat ontken ik ook niet, maar er zijn genoeg sekten om uit te kiezen, zoals Hart van Nederland-kijkers en Keith Bakker patiënten.

Jij gaat meteen weer voor de Islam, terwijl die mensen het al zo zwaar hebben.

Leuk hoor.

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:21

Ghe, "Fipo". Leuk. Waar zie je dat nou nog tegenwoordig.

Pa Cartwright | 07-09-11 | 11:21

Sekte "Miracle of Love":Leden moeten daar al hun geld inleveren, geen contact meer met vrienden hebben en verplicht seks hebben...

Dat noemen we hier toch gewoon een huwelijk, of ben ik nou gek?

irma zonderboezem | 07-09-11 | 11:21

En zo laten ze bij D66 zien de ze best stelling durven te nemen op het gebied van geloof.....

*zucht en gaat kopje koffie zetten*

mujer | 07-09-11 | 11:20

@An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:13
Andie, wat doe je nu?
JORIS!

kapotte_stofzuiger | 07-09-11 | 11:19

Om Jehova's getuigen te zijn kun je zelf kiezen.
Ik niet in ieder geval.
De roverheid wordt de burger opgedrongen, net zoals de mafia dat doet.

_Libertariër | 07-09-11 | 11:19

Ze zijn in ieder geval niet zo gewelddadig... D'66 en selectief verontwaardigd zijn gaan nog steeds hand in hand.

Davidson | 07-09-11 | 11:18

Elk geloof inruilen voor een gezonde levenslust.
Mijn idee.

Ratzing. | 07-09-11 | 11:18

Ik wil een verbod op de linkse kerk, daar begint de indoctrinatie al in de peuterspeelzaal

Bokito ergo sum | 07-09-11 | 11:17

Oh jee, ik zal mijn Macbook ook wel moeten verstoppen dan!

hondsdolle baas | 07-09-11 | 11:17

Vanmiddag om twee uur is er een tweede kamer commissievergadering over de (on)wenselijkheid van religieuze sectes.

Hanxie | 07-09-11 | 11:17

Was te verwachten van D66 welke zich (terecht) zeer intolerant opstelt tegenover religies. Overigens zijn er nog velen dit dat durven te ontkennen.

Inferi0r | 07-09-11 | 11:16

@An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:14
Het gaat toch over krankzinnig debiele sektes die verboden zouden moeten zijn?

Nou, dan ben ik vrij on topic.

Zowel met het aanhalen van de islam als met het aanhalen van D66.

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:15

Ach, D66, wie neemt die nog serieus? En Alexander is toch nooit een echte man geweest? Zieltjes winnen door tegendraads te wezen, toupetje op. Kunstgebit in. Welnee, laat gaan joh...

straatjochie | 07-09-11 | 11:15

Weet je wat ze moeten verbieden?

Art Vandelay Ultorisme.

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:15

Met welke substantie spoel je in Godsnaam hersens mee?

eerstneukendanpraten | 07-09-11 | 11:14

@Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:13
Tuurlijk Art, maak er maar meteen weer een Islam-topic van. #obesessief

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:14

Prima plan!

Hölzenbein | 07-09-11 | 11:14

Alsof het dragen van een alles bedekkende tentdoek bij 35 graden niet getuigt van verregaande hersenspoeling.

Maar van D66 hoeven we geen consequent handelen te verwachten. Nu niet, nooit niet.

Art Vandelay Ultor | 07-09-11 | 11:13

-weggejorist-

An die ARBEIT | 07-09-11 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken