Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

030 tovert elk jaar 8 miljoen euro weg

goocheldoosje.jpg Hooggeacht publiek! Voor u ziet u acht miljoen euro's (8.000.000) in contanten. Munten en biljetten in alle vormen, kleuren en maten. Kijkt u maar even goed. Zoveel geld hebt u nog nooit bij elkaar gezien. Welnu, op magische wijze gaan wij al dit geld (door u betaald) laten verdwijnen. Let op. Niets in de mouwen, geen spiegels, geen dubbele bodem, geen onzichtbare draadjes. De hoed is leeg, ziet u wel? En dan nu, hocuspocuspilatuspas, presto! *Poef* Aaaaand, it's gone! (Applaus). Ja, u had er eigenlijk bij moeten zijn, bij die grote goochelshow van de provincie Utrecht. De maestro liet daar namelijk acht miljoen euro's aan belastinggeld verdwijnen. Zomaar. Simsalabim, katsjing, weg was de taxpoet. Ging allemaal op aan "zielige mensen" die stiekem niet zielig waren. Mensen met een uitkering van tussen de 800 en 1200 euro per maand. Uitkeringen die ze bij elkaar fraudeerden. Geld dat met moeite bij elkaar wordt geschraapt, geld dat is bedoeld voor hen die het echt, echt, echt nodig hebben. Geld dat gewoon verdween in de zakken van 100% afgekeurden die zwart bijklusten op de bouw. Geld voor "alleenstaande moeders" die stiekem samenwoonden. Geld voor werklozen met tonnen op hun spaarrekening die er auto's van kochten. Acht miljoen voor fraudeurs. Per jaar. Elk jaar weer. Alleen al in de "regio" Utrecht. *Poef* Leeg is de schatkist. Presto! Omhoog gingen de belastingen. Het moet eerlijker. VEUL eerlijker.

Reaguursels

Inloggen

@ henkiedenkiedenkie | 01-09-11 | 02:35
Dus wanneer er 1 x per jaar een wildvreemde bij je aan de deur komt, en je vraagt om even 5 - 10 euro uit je knip te halen heb je daar geen probleem mee ?
Het is per persoon niet veel geld maar het is wel diefstal van ons geld, ik ben er niet zo gecharmeerd van wanneer men mij besteelt.

kipfilét | 01-09-11 | 09:12

8 miljoen*12 provincies = ca. 100 miljoen euro, een grove schatting maar het zal iets in die lijn zijn. 100 miljoen/16 miljoen = niet meer dan 5 - 10 euro per persoon in Nederland. Geen schokkend bedrag vind ik...

henkiedenkiedenkie | 01-09-11 | 02:35

Holy crap ACHT-MILJOEN-EURO??? Wow dat klinkt als een ENORM bedrag, je kan er bijna een Bugatti voor kopen!! Tjemig de pemig ik wist geeneens dat er ZOVEEL geld bestond. Amaai zeg.. ben er stil van. *knock knock* Who's there? OH HAY, its me; Greece!! <3

ROGL | 31-08-11 | 20:49

NO MORE TEA FOR ME! | 31-08-11 | 13:46
Nu heb je het wel over uitkeringstrekkers (en weer eens natuurlijk over JOUW belastingscenten). Maar hoeveel verdien jij nou zelf per maand? Man, man, man, met jouw belastingsinkomen kan geen hond een dag van leven.

Socialist | 31-08-11 | 18:18

In 020 verdwijnt veul meer....

Amsterdam Hustler | 31-08-11 | 18:17

@ niet voor de hond | 31-08-11 | 14:00
Gelukkig dat er nog idealisten zijn.

kipfilét | 31-08-11 | 18:14

Zo te lezen veel "uitkeringsgerechtigden" aanwezig vandaag!!

the wanderer | 31-08-11 | 18:12

Kijk 's, weer non-nieuws van Bert, bedoeld om weer eens lekker te schelden op uitkeringstrekkers en allochtonen.
Laten we er maar eens van uitgaan dat Utrechtenaren vergelijkbaar zijn met andere nederlanders dan is uitgaande van www.blikopnieuws.nl/bericht/116855/Soc... en gegeven de (wiki) inwoners van Utrecht en Nederland ontvangt Utrecht dus 169 * miljard * ( 312 duizend / 16,7 miljoen) = 3,16 miljard aan uitkeringen. Van elke uitgegeven euro is dus ca. 0,008/3,16, dus maar liefst 1 op de 400 frauduleus. Dit is natuurlijk een grove schatting, maar zal in ordegrootte kloppen. Fraude is fout, maar dit is opgeklopte fact-free telegraafborreltafelgelul-nieuws.

Valmona | 31-08-11 | 17:06

Elke economie heeft zwart geld nodig. De bulk zit echter niet bij de mensen met een uitkerinkje.

Het CDA | 31-08-11 | 16:35

@Plosh | 31-08-11 | 16:07

Bedankt voor je antwoord. Ik had overigens geen anonieme melding gedaan, dat vond ik te kinderachtig.

Hans Hillen | 31-08-11 | 16:24

Pfff.. is niet moeilijk hoor, Fatima Elatik doet 20 miljoen op haar sloffies !

deraderendraaien | 31-08-11 | 16:15

@@Hans Hillen | 31-08-11 | 15:22
Niets nieuws. Ik huur en beneden en naast mij zitten uitkeringtrekkers die 90% van de tijd weg zijn. Af en toe zitten er een paar maanden andere mensen via onderhuur. De woningbouwcorporaties maken zich alleen maar druk als je zelf de wastafel vervangt want daar zijn regels voor.
blinde kip | 31-08-11 | 15:38 |

Voor onderverhuur moet je altijd toestemming hebben van de corporatie. De corporatie kan in twijfelgevallen komen kijken. Ze kunnen de mensen er niet makkelijk uitzetten, wel boetes opleggen.

Rest In Privacy | 31-08-11 | 16:08

@hans hillen
Met aangiften wordt in de regel zeker wel wat gedaan. Maar het is niet hup aangifte en vervolgens uitkering beëindigen. Bij anonieme tips wordt vaak eerst begonnen met dossier en digitaal onderzoek, soms waarnemingen ter plaatse/observatie, klanten worden gewoon ook vaak opgeroepen en geconfronteerd met het feit dat er een anonieme tip is geweest. Het is dan aan de klant om hierover tekst en uitleg te geven.
Fraude kun je melden bij de gemeente zelf door gewoon te bellen, mailen of een brief te schrijven. Volgens mij kun je ook meld misdaad anoniem bellen. Vaak merken tipgevers niets van hun meldingen omdat fraude gewoon door gaat, door lijkt te gaan. Mensen recidiveren inderdaad. Klanten krijgen soms ook een flinke terugvordering op hun deurmat maar soms is het lastig te bewijzen wanneer de fraude is ontstaan en kun je je niet volledig terugvorderen. Klanten waar onderzoek naar is gedaan krijgen hier overigens altijd bericht van, ook als er geen feiten zijn aangetroffen die op uitkeringsfraude wijzen. En om op je vraag terug te komen, er worden helaas ook fouten gemaakt bij de gemeente.

Plosh | 31-08-11 | 16:07

@Hans Hillen | 31-08-11 | 15:22
Niets nieuws. Ik huur en beneden en naast mij zitten uitkeringtrekkers die 90% van de tijd weg zijn. Af en toe zitten er een paar maanden andere mensen via onderhuur. De woningbouwcorporaties maken zich alleen maar druk als je zelf de wastafel vervangt want daar zijn regels voor.

blinde kip | 31-08-11 | 15:38

@Plosh | 31-08-11 | 14:56

Aha, jij bent een deskundige. Jij werkt in de sociale zekerheid. Kun jij mij dan vertellen waarom er met aangiften soms/vaak niets wordt gedaan. En waar je fraude uberhaupt moet melden.

Hans Hillen | 31-08-11 | 15:29

@NO MORE TEA FOR ME! | 31-08-11 | 13:09

Shit, dus er wordt echt niets gedaan met aangiften. Dat had ik niet verwacht.

Hans Hillen | 31-08-11 | 15:26

Hoewel ik het een NSB actie van mezelf vond, heb ik ooit wel eens fraudeurs aangegeven. Het betrof een Afghaans gezin. Man en vrouw zeiden gescheiden te leven, maar woonden gewoon bij elkaar. Gevolg: twee uitkeringen, 2 sociale huurwoningen, 2 x huurtoeslag en dan natuurlijk de nodige zorgtoeslag, kinderbijslag etc. Het echtpaar woonde gewoon bij elkaar en het huis van de man werd voor veel geld onderverhuurd. Ik heb dat aangegeven bij de gemeente (voor de bijstand), bij de woningbouwvereniging en bij Belastingdienst/Toeslagen. Nou, er is niets mee gebeurd. Ze hebben nog steeds (zo'n 2,5 jaar na aangifte) twee woningen, twee uitkeringen, 2 x toeslagen. En als klap op de vuurpijl verkoopt de heer des huizes tegenwoordig opgeknapte scooters (gestolen?), en die verkoop is natuurlijk zwart. Ja, mensen zo wordt er omgegaan met het land dat ze heeft opgevangen, blijkbaar. Maar waar moet je zoiets aangeven? Ik heb het niet eens anoniem gedaan die aangifte. Maar nooit meer wat vernomen en alles bleef bij het oude.

Hans Hillen | 31-08-11 | 15:22

Hooggeëerd. Het is hooggeëerd. Klok, klepel.

GS Bach | 31-08-11 | 15:14

Dank alle Joopers voor de - kudos.

/sarcasme mode uit

René40181216 | 31-08-11 | 15:12

Hoeveel daarvan toucheert Aleid persoonlijk?

Dit klopt | 31-08-11 | 15:03

De schatting lijkt me aan de heel erg lage kant

Islamofiel | 31-08-11 | 14:59

@Muxje | 31-08-11 | 13:12
Was er niet hier een jaar of wat geleden die discussie over al die blije bijstandsmoeders die zo fijn konden shoppen nadat de kids gedumpt hadden bij de vergoede creche? Kennelijk genoeg potjes die een beetje slimme alleenstaande werkeloze moeder kan aanspreken. Hangt trouwens wel sterk van de gemeente af.
Bron is trouwens de Televaag.

blinde kip | 31-08-11 | 14:56

@Bert brussen
Ik ben het vaak voor 90% met je eens maar uit je artikel lijkt het alsof het aan de gemeenten uit de provincie Utrecht ligt dat er sprake is van uitkeringsfraude. Zonder enige kennis van zaken heb je het over de grote goochelshow wat in de regio Utrecht plaatsvindt alsof de geldkraan maar open staat voor mensen die een uitkering aanvragen.

Het is voor een gemeente soms heel moeilijk vast te stellen wanneer iemand fraudeert. Je begrijp natuurlijk wel dat frauderen heel sneaky gebeurd en dat er een grondig onderzoek moet plaatsvinden voordat je een uitkering kunt intrekken of terugvorderen. Hoe toon je aan dat iemand stiekem samenwoont? Hoe toon je aan dat iemand zwart werkt? Heb je enig idee aan wettelijke regels een afdeling bijzonder onderzoek/ handhaving gebonden is om onderzoek te kunnen doen naar fraude? Heb je enig idee waar een rechter naar kijkt als een client in bezwaar gaat?
Ik werk ruim 10 jaar bij grote gemeenten in de sociale zekerheid en in de regel zijn de meeste medewerkers echt wel bezig om uitkeringsfraude te voorkomen. Ik vind dit artikel een beetje te makkelijk. Ik ben het dan eens met een reaguurder die zojuist aangaf dat als een winkelier wordt beroofd hij slachtoffer is maar wanneer het een uitkeringsinstantie is dan ligt het het opeens aan die organisatie.

Plosh | 31-08-11 | 14:56

Waar moet je naartoe om een uitkering aan te vragen?

Als dat frauderen toch zo makkelijk is..

Tim Grimbek | 31-08-11 | 14:53

moeten ook stoppen met uitzonderingen, niks subsidies. Hef belasting op het ruwe product zodat we (als we geen bedrijf hebben) geen gezeik hebben met belasting invullen etc De belasting die we betalen op ons salaris en bij de kassa moet genoeg zijn.

blonde slet | 31-08-11 | 14:51

@TM | 31-08-11 | 14:20
"Ieder gevoel voor proportie ontbreekt in dit schrijfseltje, en het staat stijf van de misplaatste hypocriete selectieve verontwaardiging. Ga eerst eens bij de grote heren de boel uitmesten en kom DAN terug met je rant. Of zijn die moeilijker zwart te maken dan de gewone man?"

+1 (Preach!) Men vergeet wel eens dat witteboordencriminaliteit ons en onze maatschappij nog veel meer schade toebrengt dan de uitkeringstrekkers ooit zullen doen...

Desondanks moet uitkeringsmisbruik natuurlijk harder aangepakt worden, maar dit stukje scheert natuurlijk weer te hard over één kam.

Muhahabarak | 31-08-11 | 14:40

Dank u heren. Een plusje op zijn tijd is altijd leuk. Komt niet vaak voor... *grijns*

TM | 31-08-11 | 14:37

*Geeft + aan TM*

René40181216 | 31-08-11 | 14:33

@TM | 31-08-11 | 14:20
Helemaal met u eens!

Hölzenbein | 31-08-11 | 14:26

Frauderen is stelen en moet heel zwaar gestraft worden. Alleen is dit artikeltje er weer een van die Brussen en die onderbouwt nooit ene rotmoer en verdraait alles meer dan GeenStijl ooit tevoren gedaan heeft. GeenStijl had en heeft de nodige klasse, Brussen niet.

Ik lees in de link dat er jaarlijks zo'n 250 gevallen van uitkeringsfraude worden gevonden. Op hoeveel in totaal Brussen? 1.000? Dat zou enorm zijn. 20.000? Dan is het nog 'slechts' 1,25 % en dan loop jij alleen maar te stoken om het stoken, en stigmatiseer jij iedere uitkeringstrekker om maar weer eens met een harde plasser achter je PC-tje te kunnen zitten.

En BTW: hoeveel wordt er ook alweer volkomen onnodig verspild door de nationale overheid? Wie betaalt eigenlijk het wachtgeld van de heren en dames politici? Of anders; Wie heeft er op sluwe wijze jarenlang(!) de boel vernaggeld? Waren dat niet de meneertjes bij de Grote Banken? Wie heeft er eigenlijk zoveel honderd miljard gekregen als STEUN(!!!) ? NIET die armoedzaaiers met een uitkering meneer Brussen! Dat waren de miljonairs bij de banken meneer Brussen!

Ieder gevoel voor proportie ontbreekt in dit schrijfseltje, en het staat stijf van de misplaatste hypocriete selectieve verontwaardiging.

Ga eerst eens bij de grote heren de boel uitmesten en kom DAN terug met je rant. Of zijn die moeilijker zwart te maken dan de gewone man?

And just so we know where we stand, full disclosure en zo; ondergetekende is geen 'armoedzaaier', ondergetekende is een redelijk succesvolle voormalige ICT-werkgever die nu een uitstekend betaalde baan heeft, en die nog nooit gebruik heeft gemaakt van welke uitkering dan ook.



(Nee, ik ben inderdaad geen fan van het schrijfwonder dat Bert Brussen heet. Vraag me dan ook af hoe lang dit plempsel zal overleven hier).

TM | 31-08-11 | 14:20

doenormaal! | 31-08-11 | 13:31
Als we nou alle bestanden koppelen, GBA, RDW, WWB - tot en met bankrekeningen toe. En we schaffen contant geld af, dan is alles traceerbaar. Knappe kop die dan nog weet te frauderen met z'n uitkering.

Ow, wacht, 1984?

bezemkast 1919 | 31-08-11 | 14:11

@Ivoren Toren | 31-08-11 | 13:39

Als iedere betrokkene schuldig is, is er dus niemand specifiek op aan te spreken. Dan lijkt de verwijzing naar de slogan van de pvda ook nergens op te slaan.

In mijn beleving dient die verwijzing naar de slogan een doel. Namelijk dat het aan de pvda (en daarmee de zieligheidsindustrie) ligt. Ik zeg niet dat daar geen kern van waarheid in kan liggen, maar het ondergraaft jouw stelling dat alle betrokkenen de schuld krijgen.

René40181216 | 31-08-11 | 14:09

Ben niet voor het inleveren of versoberen van sociale voorzieningen, maar de controle mag zeker stukken beter. Natuurlijk ben ik als linkse rakker net zo tegen misbruik als mijn rechts ingestelde medelanders.

In een woonwijk met louter sociale huurwoningen zie ik her en der de hele inwonende familie in te dure BMW's rondrijden... dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en lijkt me genoeg voor een onderzoekje. Je zou dan in mijn ogen best een bewijsplicht mogen hebben hoe je aan die bezittingen komt. Bij geen bewijs, geen uitkering meer.

Aan de andere kant moeten we wel opletten dat diegenen die wel eerlijk recht hebben op een dergelijke uitkering hier niet te veel de dupe van worden. De 'kwaaien' onder ons weten natuurlijk altijd wel een gaatje in de regels/controle te vinden...

Muhahabarak | 31-08-11 | 14:07

Biff Eagleburger | 31-08-11 | 13:27
Eerlijkheid is misschien leuk voor je vriendin, de maatschappij heeft er niets aan ;) Hellevoetsluis. Hellendoorn.

Valentijn Schuinsmaa | 31-08-11 | 14:01

@kipfilét | 31-08-11 | 13:21
Ik reaguur uit puur idealisme, niet voor de poen.

niet voor de hond | 31-08-11 | 14:00

In de VS hebben grote verzekeringsmaatschappijen speciale mensen in dienst om fraude met arbeidsongeschiktheidsuitkeringen als gevolg van een "bedrijfsongeval" te betrappen.
Mensen die na een "ongeval" tijdens hun werk ineens niets meer kunnen tillen of amper kunnen lopen.
Totdat zo'n "detective" foto's kan overleggen van zulke arbeidsongeschikten die ineens kunnen joggen, zwart klussen in de bouw, etc.
Die mensen krijgen niet alleen een torenhoge boete, ze riskeren hoge gevangenisstraffen......
(linkje ga ik even opzoeken)

necrosis | 31-08-11 | 13:59

Toen ik dit las dacht ik: dat is veul minderderderder dan J.C. de Jager en de zijnen bij elkaar frauderen. Ook veul veul minderderderderderder dan de gemiddelde "brave" Nederlander bij elkaar fraudeert met z'n reiskosten en/of andere verzekeringsclaims. Maar diezelfde "brave" Nederlander, komt hier wel op het board om het hardste te roepen. Ga je schamen.

FollowThisLeader | 31-08-11 | 13:58

Zet je geld op een bankrekening en het verdwijnt op het ogenblik net zo snel als een familie die er dure auto's van koopt. (Zie ieder jaar weer de blauwe envelope en de inflatie).
-
Dus niet echt moeilijk deze goocheltruc. Gewoon realiteit.
-
Wel blijven geloven in de goede bedoelingen van de stropdasjes die ons land besturen hoor!

je | 31-08-11 | 13:57

@Ja dat is ook een groot schandaal, maar dan nog begrijp ik niet waarom ik zou moeten opdraaien omdat iemand anders niet met geld om kan gaan.
Parsons | 31-08-11 | 13:43 |
Ik heb nou eenmaal meer medelijden met een persoon uit de onderklasse die voor een paar duizend fraudeert omdat die het misschien wel gebruiken kan (ik ok trouwens!) dan met een miljonair die helemaal geen dikke bonussen van tonnen nodig heeft, tenzij hij zijn eenvoudige Rolls Royce wil vervangen door een nieuwer model, of omdat de simpele 20kamer villa in Amstelveen niet meer bevalt.

Rest In Privacy | 31-08-11 | 13:56

@Parsons | 31-08-11 | 13:50
Is toch altijd zo in de samenleving. We moeten toch ook voor de behandeling van alcoholisten of drugsverslaafden betalen. Ben ik het ook niet mee eens, maar het is wel zo.

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:53

@gruzelement | 31-08-11 | 13:17
Ik zou ze liever tevoorschijn toveren.

Che_cuevara | 31-08-11 | 13:53

@Larry Cook | 31-08-11 | 13:03
Dat geldt voor de bijstand, niet voor andere uitkeringen.

Che_cuevara | 31-08-11 | 13:50

@Hölzenbein | 31-08-11 | 13:45
Waarom moet een ander er überhaupt voor opdraaien?

Parsons | 31-08-11 | 13:50

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:41

Het vermoeden dat ik een trut ben??
Hoe jammer nou..:-(

(Ik plaagde je maar een beetje. Sorry,mijn oprechte verontschuldigingen. Ik zal het niet meer doen!)


irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:48

Gelukkig kan ik middels een snelheidsbekeuring voor 7 km te hard een zinvolle bijdrage leveren aan dit belastingafvoerputje.

FrankVeer | 31-08-11 | 13:48

@Biff Eagleburger | 31-08-11 | 13:22
.
Wie geeft ze dan nog aan als er alleen nog maar uitkeringstrekkers hier in de buurt wonen?
En laat me je vertellen dat je nog behoorlijk door moet werken als zelfstandige om op het zelfde niveau van een uitkeringstrekker te komen. (die ook gebruik maakt van alle toeslagen)
Enige verschil is dan dat ik al die uren kwijt ben met werken terwijl die uitkeringstrekkers hier ondertussen handelen in auto's, wiet, kleding, tasjes, you name it.
Is echt om ziek van te worden als je het onder je neus ziet afspelen...
Ergste, er gebeurt niets mee.
Glas plas was enz.

NO MORE TEA FOR ME! | 31-08-11 | 13:46

@Parsons | 31-08-11 | 13:43
Wie moet er dan voor opdraaien als jij het niet doet?

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:45

@Jezus_Boeddha | 31-08-11 | 13:39
Ja dat is ook een groot schandaal, maar dan nog begrijp ik niet waarom ik zou moeten opdraaien omdat iemand anders niet met geld om kan gaan.

Parsons | 31-08-11 | 13:43

@irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:28
Fijne rechtse mensen zijn zeer zeldzaam. En rimpels, ach dat noem ik 'karakter' hebben. En als je tot op het bot gekrenkt bent dan klopt mijn vermoeden en was hetgeen ik zei terecht. Toch?

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:41

@doenormaal! | 31-08-11 | 13:31 |
Gebeurt allang. Mensen kunnen allang niet meer in drie verschillende gemeenten bijstandsuitkeringen aanvragen op dezelfde naam.

Rest In Privacy | 31-08-11 | 13:41

Leuk berichtje weer van Bertje Lutsers, geef de provincie de schuld ipv de fraudeurs. En als je dan toch de schuld geeft aan de grote boze overheid, dan is de gemeente de verantwoordelijke. Overigens zou het me niets verbazen als de frauderende uitkeringstokkies rechtse stemmerts bleken te zijn die illegaal van ugh... 'ons belastinggeld' snoepen... ('links bashen, rechts vullen')

drexxxul | 31-08-11 | 13:40

'En hoe komen die mensen aan die schulden dan? En waarom is dat mijn probleem?
Parsons | 31-08-11 | 13:30 |'
Natuurlijk zijn het mensen die niet met geld om kunnen gaan. Maar poepdure managers van semi-overheidsinstellingen betaal je ook uit de belastingpot.

Rest In Privacy | 31-08-11 | 13:39

@Parsons | 31-08-11 | 13:23
Nee dat verwacht je niet. Ik verwacht het eigenlijk meer van mensen die zogenaamd 'zuur' hun geld verdienen.

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:39

@ René40181216 | 31-08-11 | 13:34
Het is vrij algemeen geschreven. Zoals ik het lees krijgen alle betrokkenen de schuld.

Ivoren Toren | 31-08-11 | 13:39

ik betaal graag belasting als er iets zinnigs mee gedaan word, maar helaas er wordt te weinig zinnigs mee gedaan, en dan gaat dit kabinet bezuinigen (...) belasting verhogen dus.

Dr.Thorvaldt | 31-08-11 | 13:34

@Ivoren Toren | 31-08-11 | 13:31

Kan aan mij liggen, maar dat is toch de teneur van dit stukje Toren? Of lees ik het niet goed?

René40181216 | 31-08-11 | 13:34

Ik zou inderdaad zeggen dat dit soort mensen het 1 op 1 terug mogen betalen tot aan hun dood. Godverdomme, blijf es met je poten van het geld van werkende mensen af!

Nietvoordekat | 31-08-11 | 13:32

Er moet veel meer controle komen en belangrijke basisregistratie-bestanden moeten gekoppeld en vooral met elkaar vergeleken worden. Bijv. Rijksdienst Wegverkeer (RDW) met Wet werk en bijstand (WWB) registratie (heeft iemand een auto én een WWB-uitkering?). Ook controle van de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en controle op al dan niet samenwonen zou veel actiever moeten plaatsvinden. Op basis van ervaring schat ik in dat mogelijk wel 15% van de gegevens in de GBA niet overeenkomt met de werkelijkheid. (mensen zijn bijv. ergens anders gaan wonen maar geven dit niet door). Huisbezoeken dus voor mensen die een uitkering hebben of aanvragen. Gebeurt al maar veel te weinig.

doenormaal! | 31-08-11 | 13:31

@ René40181216 | 31-08-11 | 13:23
Wie zegt dat het de schuld is van de instantie? Dat maak jij ervan.

Ivoren Toren | 31-08-11 | 13:31

@Jezus_Boeddha | 31-08-11 | 13:28
En hoe komen die mensen aan die schulden dan? En waarom is dat mijn probleem?

Parsons | 31-08-11 | 13:30

@ecologiste | 31-08-11 | 13:21, dat is inderdaad de onderbelichte kant van het verhaal, en dan staat er nog een leger ZZP'ers in de wachtrij.

gentle giant | 31-08-11 | 13:29

1. stel per provincie 50 opsporingsbeamten aan
2. laat ze 160K per jaar verdienen
3. spoor jaarlijks minimaal 8 mln. aan fraudeurs op
3. bespaar nog eens extra een gelijk bedrag aan gestopte uitkeringen als gevolg van fraude en stort dat vrolijk in de provinciekas

haastigespoed | 31-08-11 | 13:29

@Heinzelmann | 31-08-11 | 13:19
Wat is er onverdraagzaam aan het aankaarten van uitkeringsfraude?

Parsons | 31-08-11 | 13:28

Het mag waar zijn dat er voor 8 miljoen wordt gefraudeerd met bijstanduitkeringen. Sommige fraudeurs zullen inderdaad auto's ervan kunnen kopen. Maar je hebt ook mensen die voor een paar honderd extra zwart verdiend gestraft worden met korting op de uitkering en dat zijn dan misschien mensen die ook nog eens relatief grote schulden hebben waar ze nooit uitkomen. Het blijft een beetje de onderkant van de samenleving. Aan de top wordt dik verdiend maar dat zijn geen uitkeringstrekkers dus die mogen een miljoen per jaar per persoon opstrijken.
Beetje dubbele moraal altijd dat hakken op uitkeringsfraude terwijl het niet om heel grote bedragen gaat. Een bankdirecteurbonus is net zoveel als het hele fraudebedrag van de gemeente Utrecht.

Rest In Privacy | 31-08-11 | 13:28

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:21 |

Trutje nog wel,ik ben tot op het bot gekrenkt!

Maak je nou niet te druk over alle fijne rechtse mensen Bein,daar krijg je rimpels van.

irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:28

@Valentijn Schuinsmaa | 31-08-11 | 13:25

Ik ben een eerlijk mens, da's wat anders. En er bestaat geen 'hel', wel Helmond en daar wil ik nog niet deaudt worden gevonden, laat staan branden.

Biff Eagleburger | 31-08-11 | 13:27

Een schijntje vergeleken bij de €200.000.000.000,- die de immigratie ons heeft gekost. En nog altijd kost, niet te vergeten.

McPhart | 31-08-11 | 13:26

Maar die fraudeurs die pakken ze dan toch aan? En dan is het toch geregeld? Of werkt dat niet zo?

Biff Eagleburger | 31-08-11 | 13:22
U bent een slecht mens. Dat u mag branden in de hel.

Valentijn Schuinsmaa | 31-08-11 | 13:25

Fraude met gratisch geld? Verwacht je niet.

Parsons | 31-08-11 | 13:23

Dit is toch wel grappig.

Als een winkelier wordt bestolen door foute klanten is het de schuld van die foute klanten. Maar als een uitkeringsinstantie bestolen wordt door foute klanten is het de schuld van de instantie.

Dit lijkt wel een Cohen flipflop.

René40181216 | 31-08-11 | 13:23

Overigens weer een mooie bijdrage BertBrussen!

ecologiste | 31-08-11 | 13:23

@NO MORE TEA FOR ME! | 31-08-11 | 13:09

Misschien moet je wat harder werken, zodat je niet in een buurt met uitkeringstrekkers hoeft te wonen.

Biff Eagleburger | 31-08-11 | 13:22

Het allerergste is het voor hen die het echt echt echt nodig hebben. Voor hen is het ook het ergst ergst ergst als ze weer eens lezen over het grote graaien van de banken, de topambtenaren en hun connecties de bowmaffia, de wethouders, etc etc. al die mooie correcte lieden, de bovenonsgeplaatsten die gul zijn met geld van anderen. Die ervoor zorgen - en waarvor ze rijkelijk betaald worden - dat inmiddels nauwelijks nog iemand 100% afgekeurd wordt tenzij deze geen enkele ledemaat over heeft

ecologiste | 31-08-11 | 13:21

@irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:10
Nee. Daar gaat het niet om en dat weet jij ook trutje.

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:21

Gewoon schandalig en men mag hier wel zwaardere sancties opleggen en de verantwoordelijke ambtenaren mogen ook wel een boete krijgen, wegens plichtsverzuim.
@ niet voor de hond | 31-08-11 | 12:44
Vrijwilligerswerk ? Ik denk dat u de onderhandelingen, bij het aanmelden niet goed hebt gedaan.

kipfilét | 31-08-11 | 13:21

Ik zie die Brussen nog wel hoofdredacteur van de Telegraaf worden zo.
"Ik ben niet rechts, ik ben gewóón onverdraagzaam."

Heinzelmann | 31-08-11 | 13:19

Verdraaid, 8 miljoen wegtoveren. Ik wou dat ik dat kon.

gruzelement | 31-08-11 | 13:17

O, misschien kunnen ze ipv de flits- en dierenpolitie eens wat hoger in gaan zetten op de mensen die de controle van deze malloten op zich nemen.

Maar nee..... de geitenwollensokkenmensjes vinden het allemaal maar zielig voor de proleetjes die "thuis" zitten en niets kunnen, maar wel geld hebben voor pueken en bier..... Jezus ik ga kapot!

En dan ook nog gaan janken als de sociale dienst of de GKB ze niet meer wil helpen omdat ze het zelf verneuqen.... Triest hoor!

de deurwaarder | 31-08-11 | 13:16

Met dank aan ons geweldige sociale stelsel dat zo geweldig had kunnen zijn ware het niet dat velen ter linker zijde het nodig vonden hele horden kanslozen te importeren die hier nu van snoepen. Natuurlijk zijn er ook tokkies die dat doen en zelfs nog wat anderen ook. Maar daarvan gaat ons stelsel niet failliet. Waar het wel failliet aan gaat is die zieligenindustrie van links en de corruptie en fraude met subsidies toevallig heel vaak (veroorzaakt) door PvdA politici. Bewijs is Utrecht: veel allochtonen + PvdA burgemeester = dit soort toestanden.

doenormaal! | 31-08-11 | 13:15

@ irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:10

Daar is-ie wel even stil van vermoed ik.

Pa Cartwright | 31-08-11 | 13:13

@janmetdepet 13:01: Bron? 30.000 netto, dat is nogal wat.

Muxje | 31-08-11 | 13:12

Yep, en daarom moeten chronisch zieken, ouderen in tehuizen het toch ECHT met wat minder gaan doen. Anders moeten we de grote Llinksche weg-Goochelshow opheffen en dat 'moeten we niet willen' met z'n allen!

Rest In Privacy | 31-08-11 | 13:12

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:06 |

Pst, niet verder vertellen maar het is natuurlijk de schuld vd PVV he beintje.... :-)

irma zonderboezem | 31-08-11 | 13:10

Hier in de buurt zijn een aantal van die uitkeringsfraudeurs aangegeven.
Laat de Gemeente, UWV, belasstingdienst er nu eens even helemaal geen zak aan doen ondanks die meldingen!
Ze hebben er zelfs baat bij bij al die fraude.
Het levert hun minder werk op als mensen uit uitkeringen worden gekickt.
De enige idioten in dit land zijn mensen als ik die alle dagen aan het werk zijn en met hun belastingen deze hele linkse freakshow aan het draaien houden.
Weg met de linkse waanzin.

NO MORE TEA FOR ME! | 31-08-11 | 13:09

En een zelfstandige die even slecht draait krijgt geen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, waanzin.

gentle giant | 31-08-11 | 13:08

Belastingcenten graaien en sinterklaasje spelen, dat is al decennia lang aan de orde van de dag bij de PvdA. Groenlinks kan er trouwens ook wat van met die honderden aan de partij gelieerde radicale stichtingen.
Fijn om te weten he, wat er met je belastingcenten gebeurt?

caspert79 | 31-08-11 | 13:08

Onderliggende uitdaging is dat we veels te veel managers hebben in de zorg, onderwijs en sociale zorg en veels te weinig doen aan handhaving. Many chiefs, few indians. Gewoon goed handhaven, dan lossen veel problemen zichzelf op.

ole guapa | 31-08-11 | 13:07

@knight03 | 31-08-11 | 13:00
Heeft dat wat met de PvdA te maken dan? Verklaar eens nader.

Hölzenbein | 31-08-11 | 13:06

janmetdepet | 31-08-11 | 13:01

Werkende minima kunnen dezelfde kortingsregelingen krijgen als bijstandsgerechtigden.

Larry Cook | 31-08-11 | 13:06

"Geld voor werklozen met tonnen op hun spaarrekening"

Je mag maar 5000 euro hebben anders krijg je helemaal geen uitkering.

Larry Cook | 31-08-11 | 13:03

AMSTERDAM -

De sociale dienst in Rotterdam kampt met chronische tekorten, en daarom werd uitgezocht wat een bijstandgerechtigde maximaal kan krijgen aan uitkering, kortingen en bijzondere regelingen. Tot 30.000 euro netto in een jaar, blijkt. Gaat het doorgaans om broodnodige voorzieningen, of zijn er te veel regelingen die oneerlijk zijn jegens werkenden en wérkelijke minima?

janmetdepet | 31-08-11 | 13:01

Met dank aan de PvdA: het moet veel eerlijker!

knight03 | 31-08-11 | 13:00

@ Hölzenbein | 31-08-11 | 12:56
Geld terughalen? Dat kun je vergeten. Is allang opwegleeg.

Ivoren Toren | 31-08-11 | 12:59

Maar als beloning zullen die mensen natuurlijk wel op de PvdA stemmen om deze sociale hangmat in stand te houden.

Gutmensch aus 020 | 31-08-11 | 12:59

Creatieve typjes.Wat anders ?
Je kan er ook 2en halve Geert Sukabumies voor beveiligen of 16% van de von Amsberg operette mee in stand houden.Maakt het nou uit.Lood om oud ijzer?Kudt op Dirk ?

Ratzing. | 31-08-11 | 12:58

Hé kijk nou, een poll op www.rtvutrecht.nl/nieuws/385245 "Burgemeester Wolfsen had zijn hand in eigen boezem moeten steken en moeten opstappen." Nou, zegt u het maar...

Ivoren Toren | 31-08-11 | 12:57

Sleep dat van die auto's uit Gelderland er maar weer bij de haren bij. Sjonge jonge... En voor de rest, gewoon dat geld weer terughalen in Uutterech. Geen probleem toch.

Hölzenbein | 31-08-11 | 12:56

@ Richard1234 | 31-08-11 | 12:47
En wat moeten al die jeugddelinquentjes dan de hele dag uitvoeren?

Pa Cartwright | 31-08-11 | 12:56

@ BertBrussen

Wat heeft de provincie Utrecht hier mee te maken? De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitkeringen, niet de provincies. Dat een of andere dodo vervolgens alle fraude in de regio bij elkaar optelt maakt het nog niet de 'grote goochelshow van de provincie Utrecht.'

plaspop | 31-08-11 | 12:53

BV fraude is een veel groter probleem dan dit. Eerst de BV fraude aanpakken, daarna de uitkeringenfraude.

Ik ken mensen die een Mercedes rijden maar wel voor hun kinderen stufi regelen. Geen plof BV, maar zo is het zaakje niet bedoeld natuurlijk.

¿Ya tu Sabes? | 31-08-11 | 12:51

@Günther Schneider | 31-08-11 | 12:42
430 miljoen euro op 16 miljoen inwoners, nog altijd beter dan 18 miljard euro sociale fraude (op 62 miljoen inwoners)
www.infofrankrijk.com/pagina/Rechts+is...

kapotte_stofzuiger | 31-08-11 | 12:50

@nattegeit | 31-08-11 | 12:46
Als de winkelier de steelkindertjes jarenlang heel veel snoepjes laat jatten is het geen goede winkelier.

Slipsnifter | 31-08-11 | 12:49

... las ik nou op elsevier dat we 400.000 duizend spook uitkeringstrekkers hebben????

Fimbulvetr | 31-08-11 | 12:48

Zolang schoffelen niet verplicht wordt voor uitkeringtrekkers, zal je dit blijven houden.

Richard1234 | 31-08-11 | 12:47

@Slipsnifter | 31-08-11 | 12:41

Daar heb je op zich wel gelijk in. Maar als er in een winkeltje snoepjes worden gejat, moet je in eerste instantie boos worden op de steelkindertjes en pas op de tweede plaats op de winkelier indien deze niet goed oplet.

nattegeit | 31-08-11 | 12:46

en toch betalen we in nederland blijkbaar graag belasting. ik begrijp dat niet.

cumshaft | 31-08-11 | 12:45

Gier | 31-08-11 | 12:42
Graag, en wel nu!

Terpetijnzeikert | 31-08-11 | 12:44

Hee BertBrussen, hoe moet ik dan rondkomen? Van reaguren word je niet rijk hoor! Is allemaal vrijwilligerswerk!

niet voor de hond | 31-08-11 | 12:44

Dit land kan zoveel leger.

Gier | 31-08-11 | 12:42

Zo ziet u maar. Graaien komt in alle lagen van de samenleving voor.

LijstG | 31-08-11 | 12:42

Ongeveer 430 miljoen per jaar voor heel Nederland als Utrecht representatief is. Griekenland een uitkering geven is sowieso duurder.

Günther Schneider | 31-08-11 | 12:42

@nattegeit | 31-08-11 | 12:38
De provincie zou misschien wat beter kunnen controleren waar dat geld naartoe gaat?
Als je 3 km te hard rijdt hebben ze je ook zo te pakken, pas dat beleid dan ook toe op uitkeringmensjes.

Slipsnifter | 31-08-11 | 12:41

Ik ken geen NL-er die niet fraudeert (behalve ikzelf natuurlijk). Zelfs mijn brave lieve oma heeft een zwartwerkend tuinmannetje.

Getson | 31-08-11 | 12:39

Hoe groot was de bouwfraude ook al weer?
Gemiddeld werd door de bedrijven 8,8 % te veel berekend. De staat betaalde vele honderden miljoenen te veel. Vrijwel ieder bouwbedrijf deed mee. Hoe "zielig" waren eigenlijk de mensen die hiervan geprofiteerd hebben en naar alle waarschijnlijkheid gewoon nog steeds doen?

Bergverzet | 31-08-11 | 12:39

@gentle giant | 31-08-11 | 12:37
Ja, amsterdam is natuurlijk DE pvda stad.
Baas boven baas.

Slipsnifter | 31-08-11 | 12:39

Raar. Wanneer ik het artikel lees lijkt het wel alsof fraudeurs dat geld weg toveren, niet de provincie.

nattegeit | 31-08-11 | 12:38

Utrecht is een pvda stad, `nuff said..

Slipsnifter | 31-08-11 | 12:37

Bezuinigen is zó makkelijk in NL. Maar in plaats van echt te bezuinigen (dat wil zeggen, minder geld uitgeven), worden lastenverzwaringen tegenwoordig ook al 'bezuinigingen' genoemd. Dat zijn het natuurlijk niet, en wees daar dan ook eerlijk over.

Alle ontslagen bij Defensie, alle bezuinigingen op het onderwijs en de zorg. Grote delen daarvan waren niet nodig geweest als men een keer kritisch zou durven kijken naar de uitgaven in de zieligheidsindustrie. Er zijn honderden miljoenen te winnen, misschien wel meer. Zo krijgen alleen al in Amsterdam 30.000 mensen een uitkering waarvan men niet weet of ze bestaan en waar ze wonen. Dat gaat om een geschat bedrag van 25 miljoen. En dan heb ik het nog niet over overige fraudeurs.

Is het nou echt zo moeilijk? Zijn zij nou zo dom, of ben ik nou zo slim?

Heau even | 31-08-11 | 12:37

Mijn vertrouwen in de overheid daalt deze zomer in hetzelfde tempo als het NAP stijgt deze zomer...

Opgevist | 31-08-11 | 12:36

Extrapolatie van dit gegeven maakt het dus waarschijnlijk dat deze goocheltruc op nationaal niveau jaarlijks honderden miljoenen kost.

Toontje Larger | 31-08-11 | 12:34

Geef deze dieven aan als je ze kent. Ze stelen namelijk uit uw portemonnee middels teveel betaalde belastingen.

anaconda75 | 31-08-11 | 12:34

Gratis geld weggoochelen is een koud kunstje hoor.

yamahaha | 31-08-11 | 12:34

Ja leuk voorbeeld van die auto's. Uit GELDERLAND, geografisch onderonderlegde faalhaas!

Net zo faalhaas als de provincie Utrecht, dat dan weer wel.

Vriezen en Dooien | 31-08-11 | 12:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl