
Treurige, bombastische muziek zwelt langzaam aan. Violen. Harpen. Mark Rutte kijkt in de lens. Een traan in zijn ooghoek. "Liberale vrinden, amices. De vrijheid van meningsuiting is sluipenderwijs onder druk komen te staan. En helaas moet ik constateren dat het CDA daarvoor verantwoordelijk is. Vandaar dat onze Vrijdenkersruimte helaas noodzakelijk is." Dat was toen. In een tijd dat de VVD nog in de oppositie zat. En de cartoons van Nekschot samen met werken van Theo van Gogh de cultuur van morele terreur en linkse onderdrukking tot uitdrukking brachten. Maar ja. De VVD kwam aan de macht. Samen met de PVV. En de anti-vrijheidspartij CDA. Andere weggejoriste kunstenaars wilden hun werk ook in de Vrijdenkersruimte exposeren. Vrijheid moet namelijk voor iedereen gelden. Tofik Dibi wilde er zijn "Wilders = extremist"-poster hangen. Die concentratiekampencartoonist van de Vara wilde er ook exposeren. Zelfde onderdrukte kunst, ander ideologisch statement. En dat past natuurlijk niet bij een VVD die braaf, ingekapseld, bescheten, saai en CDA/PVV-pijpend alle liberale waarden, inclusief de vrijheid om God te lasteren, inmiddels van het altaar heeft geswaffeld. Stiekem, bij nacht en nevel, werd de Vrijdenkersruimte daarom
gesloten. Weggejorist. Vrijdenkgecensureerd. En krijgt Tofik Dibi gelijk als hij zegt: "
Het was Rutte er alleen om te doen om met de ouders van Van Gogh op de foto te kunnen". Bah, Rutte. Driewerf bah.
Vrijdenken.
Liberaal.
UPDATE: Dibi heeft zijn foto-kwootje (die jongen is ook net een echte politicus)
gestolen van Theodor Holman uit 2008.
UPDATE: Pers-meisje Marcia Nieuwenhuis (net een echte journalist): ben vergeten te
vermelden dat Dibi inderdaad Theodor Holman netjes met bronvermelding heeft gekwoot.
Reaguursels
InloggenHet idee van een vrijdenkersruimte vond ik destijds al stuitend... Wat een ikke-zielig-reflex: we gaan in een hoekje zitten huilen en stiekem alles zeggen. Niet de beste actie van Rutte. Goede premier dat wel! Lekker laconiek, net als wij.
@R.B.Scott | 26-08-11 | 12:48
Het ontbreekt je nog steeds aan argumenten lutsert.
En dat ik gelijk had (en heb) is duidelijk te zien aan de reacties van miljardmiljoentriljard mensen.
Sorry, maar voor de vrijheid van menigsuiting moet je nú even niet bij de VVD zijn. Komt u in 2012 gerust eens terug, D66 en GL nemen voorlopig de honeurs waar. De PVV heeft het deel 'meningsuiting' inmiddels onder de knie, maar worstelt nog met het deel 'vrijheid'.
Wel triest eigenlijk dat het uberhaupt bestaat een vrijdenkers ruimte.. zoiets als een schuilkelder of een verborgen achterhuis.
@Greetje Duisenberg | 26-08-11 | 15:29
Kijk dat is nou nog eens groots en grensverleggend denken. ;)
Tofu Dibi is net mijn wijf, de ene dag een schop voor irritant doen, de andere had ze toch weer gelijk.
@ doenormaal! | 26-08-11 | 14:18 | + 0 -
Ik zie de meerwaarde ook niet hoor van de groep waar jij het over hebt. Maar sommige christelijke fatsoensrakkers zullen wel blij zijn met al die vroomheid.
.
Allemaal politiek natuurlijk: olie voor immigratie, maar misschien hadden we beter Arabië ouderwets gewapenderhand kunnen koloniseren ipv als mietjes ja en amen tegen die gluiperige sultans te zeggen. Van Heutz had er wel raad mee geweten. Kan alsnog natuurlijk!
Tofik Bibi kijkt zo vreemd uit z'n ogen, dat moet wel met z'n warrige daden en Groenlinkse uitspraken te maken hebben.
@Greetje Duisenberg | 26-08-11 | 13:53
In die zin heb je gelijk. Natuurlijk heerst hier bovendien een regentencultuur. Ook niet zo fijn (understatement) maar de beperkingen die jij noemt zijn van een andere orde dan die ik bedoel. Ik bedoel de negatieve invloed van een exotische intolerante cultuur die onze verworvenheden op het vlak van vrijheid en tolerantie probeert in te perken.
@ doenormaal! | 26-08-11 | 13:05 | + 0 -
Ook voor de tsunami van andere culturen was het hier niet zo tolerant als je denkt. Want anders waren al die schilders en schrijvers wel in Nederland gebleven, terwijl ze in Parijs zaten. In de zeventiger jaren was Amsterdam korte tijd 'magies' centrum door de dope wetgeving en was het heel liberaal. Maar dat was voor 1980 definitief over. En heel lang terug, ten tijde van de verlichting, maakte Nederland een dergelijke periode mee, die ook van korte duur was.
.
Maar zo tolerant is Nederland dus niet, hetgeen trouwens haarscherp beschreven staat in diverse boeken. Verstikking, een beter woord ken ik niet om het te beschrijven. Je moet meehossen met de groep, dan is het leuk. Als je geen 'common ground' hebt met zo'n groep, is het vooral treurig. Daarom ook zijn al die 'outcasts' allemaal zo tragisch en treurig: Brood, Hazes, Reve.... noem maar op.
.
Het kan ook anders, zie Jan Cremer, maar daarvoor moet je eerst weg uit Nederland.
.
Karel Appel had het leuk, tot ie zonodig terug moest naar Nederland, toen ie z'n einde voelde naderen. Meteen kreeg ie problemen met de belasting gestapo. Wat een warm welkom nietwaar?
@James Lastig | 26-08-11 | 09:01
Ik begrijp werkelijk niet waarom je al die minnetjes krijgt want je hebt namelijk echt helemaal gelijk! De reden dat Nederland haar voormalige liberale levenswijze langzaam laat verdelgen onder intolerantie, straatterreur en criminaliteit heeft alles te maken met de mentaliteit van mensen die jou een minnetje hebben gegeven. Je zou eigenlijk denken deze mensen krijgen wat ze verdienen. Helaas zijn er ook mensen die met lede ogen aanzien (mensen wel zien wat er gebeurt) dat de ooit zo gezellige, prettige, tolerante Nederlandse levensstandaard langzaam steeds verder verdwijnt ten faveure van een intolerantie groep nieuwkomers. Deze mensen wens ik sterkte. De rest verdient niet beter. Ze hebben er zelf om gevraagd.
En terecht. Demonisering mag niet gebeuren onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Alles wat goed onderbouwd is en is gebaseerd op feiten wel.
@Hölzenbein 11:02
#... achterover leunend peinzen hoe van deze treurige teek afkomen doet,en... Eureka!...#
"Alle 104.078 ingelogde reaguurders die ademloos de messcherpe plempsels van de heer Houtepoot volgden,staan unaniem en VOL BEWONDERING achter hem,de heer Houtepoot,dussss."
BertBrussen +1
@Zoek_ook | 26-08-11 | 09:16
Misschien is anders de Atheïstisch Seculiere Partij wat?
www.atheistischseculierepartij.nl/
@James Lastig | 26-08-11 | 09:10
Edoch, vergeleken met het merendeel van het aardoppervlak is het hier relatief erg goed toeven. Ik stel voor dat u goed integreert en daar op een inheems stijlloos blog zuur gaat doen.
@mezelf|09:35
Voilá; www.joop.nl/politiek/detail/artikel/vv...
JasperdePiPaPasper | 26-08-11 | 11:27 | + 0 -
Ik dacht: maak ook eens een makkelijk politiek incorrect grapje. Maar het leverde niet echt bevrediging op. Dank voor uw bewondering.
@ Flodder | 26-08-11 | 11:20
Goed gevonden, joh!
@ Wilhelmina Kuttje | 26-08-11 | 09:43 |
Ja, en iemand die een overval of moord pleegt en dat kunst noemt. Of die zichzelf opblaast in een kinderspeelzaal en dat kunst noemt. Of die zomaar een idiote comment plempt en dat kunst noemt. WAT DAN?!?!?!
@update
Dibi heeft het dus gestolen. Hij verloochent zijn afkomst iig niet.
Nederland is een leuk land voor veel mensen, maar er zijn ook mensen voor wie Nederland helemaal niks te bieden heeft. Beeldende kunstenaars bijvoorbeeld, waar Nederland internationaal zo beroemd om is, kunnen in Nederland zo goed als niks verkopen. Dat is al eeuwen zo. Die moeten dan ook maar beter hun heil elders zoeken.
.
Ik weet bijna zeker dat dit reaguursel weer de nodige schamperige reacties zal ontlokken. Zo is nou eenmaal de mentaliteit. Met diezelfde mentaliteit kijkt de VVD ook naar zo'n Theo van Gogh. In theorie zijn ze helemaal voor hem, maar stiekum zijn ze blij dat ie voor eeuwig geen vervelende opmerkingen zal maken. Neqschot idem dito. Dus maar beter sluiten zo'n vrijdenkersruimte, want dan hebben we ook geen vieze, stinkende, opruiende kunstenaars over de vloer!
.
Ik geloof niet dat dit kwaad bedoeld is van de VVD, want daarvoor zijn ze weer te aardig, maar het is gewoon die Hollandse volksaard, die niet graag de rust verstoord ziet worden door zoiets onwezenlijks als kunst.
.
Kunst verstoord en dat moeten we niet willen met z'n allen.
.
Nou.. dat heeft effekt. Het straatbeeld wordt steeds monotoner. Allemaal brave miertjes, die hun rolletje vervullen in de motor van de economie, met in het weekend de nodige alcoholische uitspattingen als uitlaatklep.
.
De freaks, de dandies die zijn er bijna niet meer. Opgerot naar Berlijn ofzo....
.
Je mag in Nederland je eigen auto nog geen eens een ander kleurtje geven of je krijgt er al gezeur over. Ik vind het ontzettend verstikkend, met al die monotone grauwe doorzonwijken overal en dezelde winkelstraten ook nog.
.
Individuele eigenheidheid ist verboten Mensch!
.
Klagen doe ik niet maar konstateren wel.
Rutte valt tegen. Hij communiceert ook steeds minder. Lijkt steeds meer op Balkenende waarvan hij ook een bewonderaar was.
Heel Nederland had eigenlijk de vrijdenkersruimte moeten zijn,
maar nu is zelfs het kleinste greintje, zogenaamd gemaakte en gecensureerde, vrijdenkersruimte ook weg! Bedankt politiek.
@R.B.Scott | 26-08-11 | 10:51
Ik had het niet over mijn plempsel dus die arrogantie kunt u afstrepen. Ik had het over uw plempsel. De computer is overigens met eigen verdiend geld betaald, en ik maak zelf de dienst uit hier. Ja zoiets bestaat. Maar laat maar. Als het er op aan komt knijpt u de keutel weer in. *zwaai*
rutte ontpopt zich als een regent van pvda-kaliber met een cda-achtergrond. als je eenmaal aan de knoppen van de geldstromen kan zitten, zijn alle beginselen ineens verre nevelen in een pik donkere nacht op een planeet hier heel ver vandaan.
@Hölzenbein 10:33
Allereerst ben ik gewoon nieuwsgierig of u van uw toezichthouder(s) wel zo lang non-stop achter de gemeenschappelijke computer mag zitten ,of dat het gewoon wordt gedoogd.
Nog afgezien van uw arrogantie om maar aan te nemen dat "de rest van de reaguurders" uw plempsels ademloos volgen,deel ik u mede dat ik geen tijd wens te verdoen aan het opdreunen van de talloze voorbeelden van bedreigingen uit linkse-en moslim hoeken n.a.v. spotprenten,collumns en satire.
Ook de "rest van de reaguurders" (woehaaa...)ga ik daar niet mee lastig vallen,zo vlak voor het weekend want open deuren zijn en blijven saai.
@Semolina Pilchard | 26-08-11 | 10:34
Ah kijk, daar heb je er één.
@AndroidLouWebber
Voor die opmerking krijg je een min... musicalnicht.
@R.B.Scott | 26-08-11 | 10:27
Gebrek aan woorden en argumenten? Nogmaals wat een zwaktebod. Heb geen account op joop en die zal er ook niet komen. Wat wilt u mij en de rest van de reaguurders eigenlijk zeggen, want dat was ook mijn oorspronkelijke vraag.
Zo te zien is van Jole hier met half Joop neergestreken om plusjes en minnetjes uit te delen. Hoe bedoel je - geen leven.
@Hölzenbein 10:18
Wat moet het een vreemde gewaarwording voor u zijn om iedere keer bij het inloggen op uw huissite joop.nl,op de GeenStijl-site terecht te komen.
Wellicht een kleinigheidje welke uw provider snel weet op te lossen.
Sukses!
@bbbachstra | 26-08-11 | 10:00
Een democratisch systeem moet blijven bestaan, maar ik zie liever een stelsel waarmee langere tijd op ene richting kan worden gekoerst Ons poldermodel doet het schip zwalken en zet immer een onzekere koers in.
@R.B.Scott | 26-08-11 | 10:16
Wordt wel altijd van mij verwacht, maar u kunt geen uitleg geven. Wat een zwaktebod.
@Hölzenbein 09:48
U bent werkelijk de állerlaatste reaguurder aan wie ik een eventuele nadere uitleg schuldig zou zijn.
Uw immer belerende toontje richting weldenkende mede-reaguurders was in het verleden hooguit wat irritant,inmiddels gewoon pathetisch.
@bbbachstra | 26-08-11 | 10:05
Zal mij worst wezen, voor mijn part heeft methusalem ze uigevonden, daar ging het niet om in mijn tegel. Lezen is moeilijk voor diverse mensen merk ik. En ja Wilders kwam met de term "tuigdorpen" en ook het idee daar voor (ook al was dat zoals zo veel geen eigen idee). Maar hij kwam met die specifieke naam.
En daar ging het deels over en over een karikatuur en vrijheid van meningsuiting, niet over het ontstaan van "tuigdorpen".
Nivellering, beperken van vrijheid, verbonden aan gristenfundi's. Hoe diep wil VVD zakken om maar aan de macht te blijven. Het is in en in triest gesteld met liberaal NL. VVD-ers die zeggen voor een liberaal ged88goed te staan lach ik hard in hun bek uit..
Is Tofik nu weer aanwezig in de arena om kruit te schieten?, niks van hem gehoord inzake de Peters rel.
Rutte kan aardig kletsen en klinkt als een intellectueel, maar als het er op aan komt, buigt hij diep bij tegenstand of als het lastig wordt. Dat zien we aan zijn optredens in de EU, en bijvoorbeeld bij zijn mislukte "groen rechts". Hij is gewoon een kluns, een EUrofiel, een Von Amsberg-steunpilaar en een nepliberaal, en via deelname van zijn partij aan Bilderberg ook een anti-democraat.
@necrosis | 26-08-11 | 09:57
No comment.
@ Hölzenbein 09:43. Tuigdorpen is een idee van Generaal van den Bosch en stamt uit de 19e eeuw. Lees ook het boek het Pauperparadijs van Suzanne Jansen. Dat was nog ver voor WO2. En ver voor Wilders of Lubbers.
Mooi gezegd Brussen. Het is ook helemaal waar. De VVD houdt, omwille van het pluche, de kont omhoog voor het PVVee en de CDA boeren. Als ze 1 van de twee tegen krijgt is de coalitie weg en is het ongewis wat er dan, na nieuwe verkiezingen, gebeurt.
-weggejorist-
@ Semolina Pilchard 09:35. Laten we maar hopen dat het parlement gewoon blijft bestaan. In landen zonder blijkt van vrijheid al helemaal niets. Nu sluiten we nog zoiets maar het is tenminste nog open geweest. Het is niet ideaal maar wel de beste van alle kwaden. Noemt u maar een land zonder parlement waar meer vrijheid is.
@deministerpresident | 26-08-11 | 09:14
Oke, het woordje vrijwel weggelaten. Als er ergens geen vraag naar is, is het gestoord om de "beoefenaars" te belonen met een subsidie waar ik een jaar voor moet werken. En om je vraag te beantwoorden: ja, ik kon behoorlijk goed tekenen.
@seven | 26-08-11 | 09:49
Soeterbroek wordt niet bedreigd maar gesubsidieerd.
Door Joop/ Vara/ PvdA...
@Hölzenbein | 26-08-11 | 09:43
"tuighdorpen" is geen uitvinding van Wilders, Lubbers was er eerder mee (heropvoedingskampen).
Is Lubbers nu ook een clown, of ben je gewoon selectief verontwaardigd?
De grootste clown ben je trouwens zelf door niet te gaan stemmen!
VVD en liberaal, die combinatie gold in een ver verleden.
@tisallemaalwatzeg | 26-08-11 | 09:53
Maar een vrijdenker hoeft niet per definitie kritisch te zijn. Daarnaast is het voor regenten altijd crisis. Op elke moment is er wel een precaire situatie.
Gesubsidieerde kunst is kudtkunst.
@Hölzenbein | 26-08-11 | 09:48
Mee eens. En als je het over het derriere van de Premier hebt, spreek je over "bips". "De bips van MP Rutte...". Eventueel uit te spreken als: "baps".
Wees blij!!
@Reinaert | 26-08-11 | 09:49
Tenzij de wens is dat er niet gedacht wordt...
@Semolina Pilchard | 26-08-11 | 09:45
Juist in tijden van crisis, economische teloorgang, gezeik met Europa en bezuinigingen, zijn vrijdenkers niet gewenst door de regenten. Vrijdenkers zullen blijven bestaan, maar door hen een podium te ontnemen, gaan ze weer op in de grijze, zwoegend belastingbetalende, menigte.
De vrijheid van wegjorissen. Is dat net zo iets als vrijheid van meningsuiting?
Tofik Dibi pleegt plagiaat !
Holman in 2008
"Den Haag, 4 juli.Theodor Holman maakt zich weinig illusies. Hij is vanmorgen als journalist en als vriend van de ouders van Theo naar de opening van de Vrijdenkersruimte in het Tweede Kamergebouw gekomen, niet op persoonlijke titel. Eigenlijk worden wij misbruikt, vindt Holman. Elke keer als zich iets in de samenleving voordoet, wordt het door de politiek geannexeerd; dit keer zijn het de VVD en de PVV. Het gaat erom dat Mark Rutte met de ouders van Theo van Gogh op de foto kan, en zo." vorige.nrc.nl/binnenland/article193447...
Nee en wat Tofik nu zegt is wel ok.... Knulletje, die soundbite aan het einde was niet nodig, je had je punt allang gemaakt. Nu loop je zelf te scoren over de ruggen van derden.
Zelfs als een wél leuke groenlinkser het wél goed bedoeld komt er stront uit zijn of haar mond.
Hölzenbein | 26-08-11 | 09:43
Ja, raar idee, zo raar dat de PvdA in 2005 hetzelfde plan had. (zie link naar draad @09:40 ) Verder was die ruimte alleen voor onderdrukte kunst(enaars), Adriaan Soeterbroek wordt niet onderdrukt en kan (terecht) gewoon blijven publiceren.
@Causa Sui | 26-08-11 | 09:45
Opgesloten vrijdenkers hebben onvoldoende ruimte om vrij te denken. Dat moeten we dus niet willen. Denkers hebben ruimte en frisse lucht nodig, achterkamertjes zijn daartoe zeker niet de aangewezen plaats.
@R.B.Scott | 26-08-11 | 09:45
"En wederom raken we een stukje Nederland kwijt,geboren uit pure angst voor represailles van links gajes en moslims."
Woow, dat is zware tobback zeg. Kunt u daar eens wat meer uitleg over geven? En het is niet nodig om de MP te beledigen rond geaardheid (waar ken ik dat toch van?) want u heeft uw punt nog niet gemaakt.
Prettig begin van de dag,
De vrijheid van meningsuiting is sluipenderwijs onder druk komen te staan. En helaas moet ik constateren dat het CDA daarvoor verantwoordelijk is.
Godt hoeft dan wel niet gelasterd te worden, het CDA des te meer.Maakt de dag weer goed.
Reinaert | 26-08-11 | 09:44
Je kunt er ook een vrijdenker in opsluiten.
@wakkere_nederlander | 26-08-11 | 09:36
Vrijdenken heeft niets te maken met de waarheid -een subjectief begrip an sich. Vrijdenken gaat over het vrijelijk kunnen uiten van meningen, hoe afwijkend deze ook mogen zijn.
En wederom raken we een stukje Nederland kwijt,geboren uit pure angst voor represailles van links gajes en moslims.
Het grote verschil in een omgekeerde situatie is dat rechts normaal denkend Nederland slechts z'n schouders ophaalt bij een "belediging" en doorgaat met leven.
Het pluche moet wel héél lekker aanvoelen onder Rutte's homohol.
@Causa Sui | 26-08-11 | 09:43
Achterkamertjesvrijheid wel.
Maar stel, een malloot ontkent de holocaust en noemt dat kunst? Of - en dit is historisch echt voorgevallen - vele z/w foto's van blote kindjes, die men kunst noemt? Een foto, gemaakt met gevaar voor eigen leven, alles technisch en artistiek in orde, van een Kongolees meisje dat 3 maanden is verkracht door rebellen?
Waren ze echt van plan om alles op te hangen met het - al dan niet zelfbedachte - label "kunst"? Wat voor ondoordacht plan was dat?
Vrijheid past ook niet in een kamer.
@wakkere_nederlander | 26-08-11 | 09:36
Overigens een Wilders-concentratiekamp-spotprent die ontstaan is door zijn hersenkronkel 'tuigdorpen' (tsss... je gelooft het gewoon niet) is niet echt vreemd te noemen. Net zo als de mohammed-spotprent (u weet wel die met die bom) is dat allemaal vrijheid van meningsuiting. Daar heeft de blonde clown onlangs nog een rechtzaak over gehad (die ik overbodig vond, maar goed...). En als het voor hem geldt, dan geldt het zeker voor iedereen. Dus niet zeuren en geen huilie huilie doen.
Vrijdenkersruimte is gesubsidieerde rotzooi.
Die varakunst werd natuurlijk niet echt onderdrukt, is eerder opzetje. Zie post in februari www.dejaap.nl/2011/02/18/avondtopic-jo...
@wakkere_nederlander | 26-08-11 | 09:36
Hoeveel zijn dat er (in die laatste zin van u) volgens u zo, gemiddeld gemeten? Over welke aantalen hebben we het?
@ James Lastig | 26-08-11 | 09:10
Mijn god, wat een huilebalk.
Als het propageren van onwaarheden (Wilders-concentratiekamp-spotprent) tegenwoordig valt onder de vrijheid van meningsuiting dan wordt het hoog tijd om het betreffende wetsartikel eens grondig te herzien. Ik begrijp wel dat die vrijdenkersruimte wordt gesloten want de term 'vrijdenken' is inmiddels gesaboteerd en gekaapt door scheefdenkers als reli-gekkies en landverraders.
Weet u, dit kabinet is ook gewoon weer vertrouwd kut. CDA, PVdA, VVD zijn de absolute middensoep. Ons systeem steunt inmiddels op deze partijen, een van hen zal altijd nodig zijn om te kunnen regeren. En dan hebben we ook nog ene glijmiddel als D66. Gadverdamme. Echte verandering kan er pas komen als ons parlementair systeem verandert.
Gelukkig ... hebben ze vandaag bij Joop.nl ook weer voer voor een linkse trap tegen een rechts kabinet.
@Che_cuevara | 26-08-11 | 09:31
Jawel, dat noemt men gezonde kritiek. Je kan het zijlijngedrag noemen vind ik ook nog prima, maar juist omdat ik geen keuze gedaan heb moet ik leven met die clowns. En dan bekritiseer ik ze ook.
@K.Zwellever | 26-08-11 | 09:28
Dus als je groen bent dan ben je communist? Het mag toch niet gekker worden.
@Hölzenbein | 26-08-11 | 09:30
Als je niet stemt, moet je ook niet zeuren.
Het is ze dus toch gelukt.
@Che_cuevara | 26-08-11 | 09:28
Ik stem niet wijsneus. En al zou ik stemmen niet op die v partijen.
De vrijdenkersruimte bij ons op het werk is 1,5 x 1,5 meter met een pot in het midden. De kunst is om er levend weer uit te komen. Maar ondanks alles lucht het vaak wel op.
@niet voor de hond | 26-08-11 | 09:26
Ik ben niet brildragend. Zélfs geen roze bril! Maar ook zonder bril kan ik echt wel zien welke partij liberaal is en welke niet. En D'666 is in elk geval NIET liberaal maar wordt gegijzeld door een islamitische achterban en geleid door een door H2O2 geobsedeerde psychopaat. Meer kan ik er niet van maken.
@ De VVD is al jaren niet meer liberaal. Daarvoor moet je bij D66 zijn.
niet voor de hond | 26-08-11 | 09:21 | + 0 -
Wat een leuk grapje! Het was toch een grapje?
Kan zo de Azijnbode in dit stuk...
@Bolesmales | 26-08-11 | 09:10
Ik ook,maar heb je een alternatief?
-Mossad partij van Geurt?
-Partij van de allochtonen?
-Alle gristen idioten?
-Windbuilen '66?
-Groenen communisten?
-De maoisten?
@paul1965 09:01: De VVD zat na de verkiezingen in een lastig parket: als winnaar van de verkiezingen lag het initiatief bij hen, maar de uitslag maakte de formatie nogal lastig. De VVD kon het bijna niet maken om nee te zeggen tegen "redelijke concessies" aan het CDA, terwijl het CDA het zich prima kon veroorloven om niet mee te doen als ze niet wat wisselgeld kregen. En omdat de VVD en het CDA op praktische zaken niet al te veel uit elkaar liggen, bestond dat wisselgeld uit principiële kwesties die (zeker tijdens de formatie) vaak als onbelangrijk worden gezien.
Als de VVD de eisen van het CDA om principiële redenen niet geaccepteerd zou hebben, dan zou iedereen over ze heen zijn gevallen, en het CDA wist dit. "Te groot ego na verkiezingswinst", "Onderhandelingen gijzelen", "Onverantwoord vasthouden aan dogma's", "Onwil om zelfs de kleinste concessies te doen"... Dibi et al zouden zich helemaal suf getwitterd hebben. Het CDA daarentegen zat wel in een positie waarin ze zich een starre houding konden veroorloven.
@Hölzenbein | 26-08-11 | 09:27
Zijn ze bij jou dan aardig in gelukt.
Partijen waar de v voor vrijheid staat in de naam zijn niet vrij. Ze doen alsof en proberen op die manier het volk te verdommen.
@niet voor de hond | 26-08-11 | 09:21
Euh?
Heb ik iets gemist de laatste jaren?
@Reinaert | 26-08-11 | 09:23
Als je alles bekijkt door een waterstofperoxidebril zal dat wel zo zijn. Desondanks is D66 liberaler dan de VVD.
er zou bijvoorbeeld een partij voor de vrijheid moeten komen
De VVD bestaat al heel lang uit een stel nepliberalen. Alle maatregelen die ze hebben genomen zijn vooral om vooral het niet productieve deel van de achterban (banken en beleggers) te helpen met hun verliezen te socialiseren. Voor winst geldt natuurlijk een heel ander verhaal en daar trapt een groot deel van de kiezers in. Daar kan links nog een puntje aan zuigen.
@niet voor de hond | 26-08-11 | 09:21
D'666 liberaal? Genocideontkennende islamistenpartij!
Deze ruimte had er eigenlijk helemaal niet moeten komen. De verrader Dibi moet daarom al helemaal z'n bek houden!
En ze gaan zelfs verder nivelleren.
De VVD: nivelleren. WTF!1||II!!!lll
Ik had nog beter op Job Cohen kunnen stemmen.
Die wil wel nivelleren maar krijgt toch niets voor elkaar.
De VVD is al jaren niet meer liberaal. Daarvoor moet je bij D66 zijn.
Dat de partijen met Vrijheid in de naam het hardst bezig zijn de vrijheid in te perken. Voor de PVV is hun bangelijk aard genoeg om de godsdienstvrijheid aan te vallen. Voor de VVD is hun wens tot macht voldoende om de vrijheid van meningsuiting niet meer serieus te nemen.
Cynisch.
@ James Lastig 09:01 en 9.10. Wat heeft dit nou met andere culturen te maken? Dit is onze eigen cultuur. Polderen en neit durven. Dat is echte Hollandse kaas cultuur.
En wat een onzin dat het hier in NL niks meer aan is. Vind het helemaal top. Zou nergens anders willen wonen. Heb een baan, 4 kentekens op mijn naam en betaal voldoende belasting (o.a. voor deel 52% IB en vermogensrendementsheffing). Natuurlijk is het zonde dat de VVD niet doorzet met zoiets maar dat maakt niet dat wonen in andere delen van de wereld beter is. Noem jij maar eens de plek waar het dan zo goed toeven is. Ik ben er nog nooit geweest.
Liberalisme is liberalisme tot het opportunisme zegeviert.
En dat moment is nu dus bereikt.
Rutte kan er natuurlijk een rekenkamertje van maken. En daar dan in vrijheid na gaan denken voordat ie weer iets zegt over miljarden, steun en Griekenland.
Off-topic: geweldig onweder hier aan de gang in Amsterdam al zowat een kwartier. Héérlijk.
James Lastig | 26-08-11 | 09:10 | + 0 -
Hoe weet jij dat nou? Je woont hier niet eens, maar ergens in utopia. In Nederland is het prachtig leven en daar doen geen duizend cynische weblogs of verzuurde reaguurders uit het buitenland iets aan af.
Uiteindelijk steken de religieuzen alle vrijheid morsdeaud omdat het hun debiele doctrines bedreigd. Dat de VVD daarvoor misbruikt wordt heeft alles te maken met die duimschroeven van de relipartijen die de VVD in de tang hebben.
VVD en vrijdenken; pfffft.
Verworden tot wufte gedachten is al wat rest. Nee, dan hoorde ik laatst van Liberaal Groen. Reuze interessant maar helaas misschien, geen politieke partij; liberaalgroen.wordpress.com/
Xel | 26-08-11 | 09:01
Ja, dat is de beste manier. Alle kunst de nek omdraaien. Vieze linkse kunstenmakers met hun ideeen en anti-geluiden. Stinkerds zijn het, allemaal en homo! Was je zelf vroeger niet zo goed in tekenen?
En waar is mijn GS WeerTopic over het einde der tijden? Heel onaangenaam zijn bed uitgeknetterd is.
Je bent vrij om je mening te uiten zolang het maar de mijne is !
Het is altijd lekker makkelijk om wat te roepen en een daad te stellen. Standhouden en ook echt waarmaken wat je roept is was lastiger. Het gaat toch altijd weer om je eigen gelijk. Zie ook de PVV. Zodra je iets zegt wat ze niet aanstaat moet je je bek houden en ben je knettergek. In dat klimaat moet de VVD natuurlijk gewoon mee. Het is wel een gedoogkabinet maar de angst regeert. Want stel dat die prutser van de Vara zijn lelijke en foute cartoons echt ophangt in die vrijdenkersruimte. Dat zou onverteerbaar zijn voor velen. Het is allemaal een wassen neus. Jammer. Gemiste kans.
@Spanko | 26-08-11 | 09:10
Er is wel iets beters.
Alleen hebben we dat hier niet.
Als ze na de volgenden verkiezingen weer in de oppositie zitten is die ruimte zo weer open.
Ik krijg steeds meer spijt van mijn stem op Mark.
Dat is het verschil tussen VVD en PvdA (zie vorig topic) De VVD probeerd hun politieke partners te paaien, de PvdA koopt stemmen door met belastinggeld te strooien. Het ene heet politiek bedrijven (omdat je nu eenmaal van anderen afhankelijk bent in de politiek) het andere heet 'corrupte maffiapraktijken'.
@Flodder | 26-08-11 | 09:07
"In Nederland is het prachtig leven."
Dan leeft u van een uitkering zeker? Voor mensen die werken, belasting betalen en auto rijden is er geen fuck meer aan in NL.
Waarschijnlijk komt Rutten over een paar jaar met zijn memoires op de proppen, in de bestseller:
Vrijheid
Voor
Dummies
Welkom in de democratie met te veel parijen voor een meerderheid.
De een moet de koopzondag accepteren, de ander moet zijn mening inslikken.
Kut systeem, maar er is niets beters.
Het was natuurlijk ook wel triest dat er alleen maar in dat ene kamertje vrij gedacht mocht worden, en in de rest van strafkamp Nederland niet.
Iedereen mag van mij zeggen of doen wat ze willen. Het zijn toch vaak de lui die roepen (of 'kunst' maken) die daar zelf de meeste last van hebben, naderhand.
Voor 'liberale' partij als de VVD is het sluiten van deze ruimte natuurlijk allerbelachelijkst. Ik kan me goed voorstellen dat menig VVD-kiezer zich achter de oren krabt.
James Lastig | 26-08-11 | 09:01 | + 1 -
Maar wel continue op een Nederlands weblog zeiken over Nederland vanuit den vreemde. Veel plezier nog tussen de Inuits in Groenland.
In Nederland is het prachtig leven.
Misschien moeten ALLE politieke partijen ophouden met hoogdravend moraliseren en vage idealen prediken en gewoon eens praktisch hun werk doen: hun oor te luisteren leggen bij de wens van Nederlanders, dat vertalen in realistische programma's en die dan ook uitvoeren, inclusief - accurate - verantwoording / evaluatie.
Ik word intussen een beetje misselijk van al die symboolpolitiek terwijl de hele eu economie op instorten staat.
Kappen met die blabla, stelletje omhooggeflikkerde ego's, ga de handelsbetrekkingen met Azië verbeteren!
Ach, we kunnen het toch allemaal zien op internet.
Internet, de ultieme vrijdenkersruimte.
Je kan lullen wat je wilt... Creatief zijn ze bij de VVD wel: www.telegraaf.nl/overgeld/arbeid/10428...
Terecht, alles wat op dit gebied neigt naar subsidie (en dat is dus alle kunst) moet de nek omgedraaid worden.
Ze zijn waarschijnlijk extra achterkamertjes nodig.
De VVD had een grote mond over vrijheid toen ze nog in de oppositie zaten. Nu ze aan de macht zijn en daarbij zowel in de 1e als 2e Kamer volledig afhankelijk zijn geworden van gristelijke scherpslijpers van CDA en SGP, zijn alle vrijheden overboord gekieperd en kan het gristenfundamentalistische smaldeel sluipenderwijs alles doorvoeren waarvan ze jarenlang alleen maar konden dromen.
De VVD werd gezien als dé redder des vaderlands, maar is gewoon een op macht en geld beluste partij, die slechts uit is op het likken en bevredigen van de behoeften van het rijkste deel van onze bevolking alsmede vna de eigen belangen van de VVD-politici.
Nederland heeft in stilte gecapituleerd voor ... laat ik maar zeggen ... "andere culturen". Langzaam maar zeker is de "weg met ons" mentaliteit van links tot rechts doorgedrongen. En NL klaagt af en toe een beetje maar er gebeurt eigenlijk niets.
Veel plezier nog daar, ik leef in een land waar men nog wel trots is op z'n eigen cultuur.
linkse onderdrukking? Is dit nu een Breivikje?
Goh, leeft die Toffie nog. Ik dacht dat zijn twittertje er mee gestopt was.
VVD en vrijheid gaan niet samen, dat weet iedereen...
Politiek IS kunst en deze kunstenmakers krijgen er een hele dikke vette WIK-uitkering voor.
VVD en kunst gaat ook niet samen, dat weet iedereen.
REAGEER OOK