Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onrendabelen Vervoer wordt afgeschaft

schoolbusssss.jpg Hahaha, openbaarvervoerreizigers. Ze zijn zooooo grappig! Vooral bus- en tramreizigers. Eerst moeten ze tientallen minuten wachten in de regen en als ze dan niet worden voorbijgereden of in elkaar worden geslagen door de chauffeur, mogen ze met z'n allen in een stinkend ding lekker knus tegen elkaar aangepakt. Onrendabele tegen onrendabele, tokkie tegen tokkie. Nederland is dit zat en daarom wordt bus- en tramrijden voortaan zo goed als onmogelijk. Tenminste wel in de randstad. Tweederde van de buslijnen zal in 2013 verdwijnen en de ritten gaan een leuke 20 procent duurder worden. Onbetaalbaar dus voor onrendabelen waardoor het onrendabelenvervoer ineens rendabelenvervoer heet maar een beetje rendabele rijdt natuurlijk auto. Vierdeurs, op z'n minst. Gevolg: nog leger onrendabelenvervoer waardoor ook de exploitatie zelf onrendabel wordt = doeidoei bus- en tram, hallo derde wereld middeleeuwen situatie in de Randstad. Schuldige: verkeersminister Melanie Schultz Hockeymam (VVD). Die moet namelijk bezuinigen en dacht dat openbaar aanbesteden van het stads-OV wel voldoende poet zou opleveren. Quod non. Aanbesteding levert maar 20 miljoen op. Komt ze dus nog 100 miljoen tekort. Waarschijnlijk had ze "netto" en "bruto" door elkaar gehaald, de poppedop. Geeft niks Mel, gebeurt de bekendste VVD'ers. Het beste wat iedereen vanaf 2013 kan gaan doen is autorijden, veel autorijden. Toch parkeerplek zat in de binnenstad, nietwaar. En overal gratis. En in 2013 is ook die metrotunnel in Amsterdam af. Bijna af. Soort van. In uw hoofd. Trekschuitvervoer via de grachten gaat nog groot worden in 2013.

Reaguursels

Inloggen

Het is de vraag of dit openbaar vervoer in de nabije toekomst overgenomen wordt door de fransen, duitsers, italianen, de russen of de chinezen. Ook dan wordt niet alleen het uniform maar ook de landelijke gedragsregels aangepast met de daarbij behorende gelieerde bewaking.
Als het treintje in het Amstelpark maar nederlands blijft!

hawie | 16-08-11 | 16:01

Openbaar vervoer is overschat. Gewoon allemaal in een slurpende PC trekker naar het werk. Die hele klimaat hoax kan me gestolen worden. Bovendien zijn bussen in het verkeer ook buitengewoon irritant. Opgeruimd staat netjes Brussen.

Datzegiktoch | 16-08-11 | 14:53

@Dolphi | 16-08-11 | 09:58 : En ik kan categorisch stellen dat een heel kleine minderheid van Nederland de naam 'Dolphi' heeft gekozen als nickname. Dus waarom tolereert GS jou hier nog eigenlijk?

Jezus wat een redenering. 30 % van de bevolking, dat zijn 5 miljoen mensen.

TM | 16-08-11 | 12:49

Weer een nieuw dieptepunt in de schrijvelarij van meneer Brussen. Hoe lang duurt het nog voor de rest van die redaktie er achter komt dat meneer Brussen alleen goed is in het pissen op anderen, maar helaas niet kan schrijven?

Wacht, ik zet het er zelf al wel even bij:

- weggejorist -

TM | 16-08-11 | 12:46

@ZDEV | 15-08-11 | 21:20
OV is 'gratis' vervoer voor onrendabelen? Ga je wel eens met de trein? Voor een retourtje Nijmegen (20 min.) betaal ik 9,20 euro. Dan heb je een 2e klas zit- of standplaats. De zitplaatsen in de treinen van Veolia zijn net veevervoer, zelfs al ben je normaal van postuur zit je nog bovenop je buurman.

Dat is, als er überhaupt zitplaatsen zijn. Je hoeft niet te proberen in de 1e klas te gaan zitten, want dan wordt je erop gewezen dat de 2e klas van Veolia tevens 2e klas 'staplaatsen' heeft (+ een boete van 40 euro). 2e klas staplaatsen in de trein, het moet niet gekker worden!

_ranz | 16-08-11 | 12:26

Men vergeet dat ook studenten van het OV gebruik maken? Leuk dit..

deVissert | 16-08-11 | 11:16

Minimaal een 4 deurs?

Batiatus | 16-08-11 | 10:36

Plannen van deze regering. Altijd belachelijk.

Hölzenbein | 16-08-11 | 10:36

Ik las net dat bij een peiling in het AD dat maar 30 % van de mensen regelmatig gebruik maakt van o.v. dus we hebben het over minderheden-beleid dat weer,zoals altijd hier,veel te duur is.En bejaarden ? Die laten zich meestal rijden door hun kinderen,dus zit er hoofdzakelijk onopgevoed tuig in bussen en die rijden zwart.En :Je moet natuurlijk wel overdrijven als je wil bezuinigen.

Dolphi | 16-08-11 | 09:58

@Pa Plaatstra | 15-08-11 | 23:54
Wel de open variant, neem ik aan? *Hoofd schudden doet*

Hollander01 | 16-08-11 | 09:53

Gewoon de Gooische Moordenaar uit de motteballen halen,dan is op termijn het probleem opgelost.

R.B.Scott | 16-08-11 | 09:37

kom net uit filipijnen , ook daar heb je een gewoon goed functionerend opebaar vervoer netwerk , okey oik heb 1 x ruim 5 minuten moeten wachten ..
kom je terug hier in de provincie echt niks van ov te vinden heb ruim 20 minuten op een taxi staan wachten om 21.00 op t ns station .....

sparrow | 16-08-11 | 09:11

En nu maar wachten tot een of andere Einstein in de politiek erachter komt dat het ov opeens niet meer concurrerend is. Om dat op te lossen verhogen ze de benzineprijs ook maar met 15% (breng ze nu niet op ideeen potsenmakkert!!)

potsenmakkert | 16-08-11 | 09:10

Het OV vertrekt vanaf een punt waar je niet bent, en stopt op een plaats waar je niet moet zijn, en op een tijdstip dat het jouw niet uitkomt. Het is veel te duur,veel te druk, of helemaal leeg. Gek he dat men voor de auto kiest. tuut tuut.

[[[Mad.doC]]] | 16-08-11 | 08:56

Met de miljarden aan belastinggeld die onze overheid van ons afpakt, hadden we allang al gratis OV kunnen hebben door heel het land.

Creaguurder | 16-08-11 | 08:54

Hup de auto in en hup de verzekeringen omhoog.
De koetjes moeten gemolken worden. NL als intensieve onderdanenhouderij. Maar worden er zo geen scharrelaars gekweekt?

ecologiste | 16-08-11 | 08:35

-weggejorist-

Ma Dalton | 16-08-11 | 07:55

"onrendabelenvervoer", "kanslozenvervoer", zijn nogal wat uitspraken. Beetje kortzichtig en dom als je het mij vraagt. Blij dat dat domme gelul is gekanaliseerd op één website.

Zaaddonor | 16-08-11 | 07:48

Kom net uit budapest en zelden zo'n soepel openbaar vervoer systeem meegemaakt. Het materiaal is oud (voor een groot deel nog sovjet stijl) maar rijd op tijd en is erg cheap, ook voor de lokale bevolking. Dan moet dat hier toch ook kunnen lijkt me. Gewoon weer die lekkere den oudsten bussen uit het stof trekken en weer in zetten. En die fucking metrolijn in Amsterdam schrappen.

petros666 | 16-08-11 | 04:08

Wat is die slaafse 'jan met de pet' instelling algemeen zeg verschrikkelijk. Nou nou er rijden een paar commie bussen minder nee dan kunnen 'we' ineens ineens niet meer van A naar B komen. Ga lopen! Commentaren op de telegraaf website lijken meer op de 'workers daily' of zoiets. Dat is 'rechts' schijnbaar in nederland "boehoe onze voorzieningen worden afbroken en jan-met-de-pet heeft het nakijken boehoee.."

JensDensen | 16-08-11 | 03:15

Goed onderbouwd evil one.. Ga je dan in eens teveel van je over de rug "verdiende" geld kwijt raken?

Neut | 16-08-11 | 01:54

william7055 | 16-08-11 | 00:04
inderdaad.

brx | 16-08-11 | 01:46

Ik zeg: met z'n allen in de riksja!

Zyprexa20mg | 16-08-11 | 00:46

@Cabaret Voltaire | 15-08-11 | 23:09
Ik gebruik mijn auto dagelijks heen en weer naar werk (net te ver om te fietsen, zeker met slecht weer) en buiten werktijd zeer onregelmatig, maar wel vaak. Voor mij geen optie.

Überbottehork | 16-08-11 | 00:06

De landelijke politiek maakt al decennia lang het modale vollek het volgende wijs, dat privatesering, verzelfstandiging en aanbesteding het kostenplaatje voor de burgers door concurrerende marktwerking laag zal houden, enigste wat mij is opgevallen dat toegestuurde rekeningen stukken ondoorzichtiger zijn geworden, tevens de overheid vaak als enigste grootaandeelhouder niet thuis geeft bij gebleken misstanden binnen deze bedrijven, maar wel als eerste de winsten pakt.

william7055 | 16-08-11 | 00:04

Mel S. spoort niet helemaal. Hoorde op de radio dat ze de plannen doorzet, het zou de kwaliteit van het OV ten goede komen... zucht... Nooit meer VVD stemmen dus maar (ja echt, heb er op gestemd) Spijt Spijt.

Perry Vogelbekdier | 15-08-11 | 23:54

Dubbeldekkers, véél meer dubbeldekkers! En flink doorplanken, <a href="http://www.nu.nl/binnenland/2590355/studenten-knallen-met-hoofd-viaduct.html#" target="_blank">lost alles op</a>!

Pa Plaatstra | 15-08-11 | 23:54

Waarom denkt GS altijd dat OV voor onrendabelen is? Ik verdien 2 keer modaal, en heb geen rijbewijs, en rol lekker 2 keer per dag naar me werk met het OV, lekker kwaliteits koffie halen op het hoekje, krantje erbij en dan rustig zonder stress naar het werk. Ik lach me ballen uit me broek om al die gestreste mannetjes die met hun "leasebak" naar het werk gaan. Als ik uit me werk kom, haal ik lekker een biertje, pak me krantje en pak wanneer het uitkomt me tram. Laat al die lease rijders hun bakkie maar pakken, ik kom wel lekker relaxed thuis.

Kees Kernraket | 15-08-11 | 23:30

Hoeveel komen ze te kort? 100miljoen? En wat kostte de OVchhipkaart? Honderden miljoenen.

Wedstrijdkrokodil | 15-08-11 | 23:21

Reis al drie maanden ongeveer 3 dagen per week in Den Haag met de tram, ongeveer 1-1,5 uur per dag in totaal maar ben nog geen enkele keer gecontroleerd. Ik schat dat zeker wel meer dan 20% zwartrijdt (afgaand op de piepende paaltjes) want het is lonend dus reken maar uit....

henkiedenkiedenkie | 15-08-11 | 23:15

@Überbottehork | 15-08-11 | 20:29
Uitstekende alternatieven:

www.deelauto.nl/

Cabaret Voltaire | 15-08-11 | 23:09

Dolmus anyone?

Ja nee, geen mening | 15-08-11 | 23:08

@Surferdude | 15-08-11 | 19:20
Filmscript!

Cabaret Voltaire | 15-08-11 | 23:03

Neut | 15-08-11 | 23:00

Ga jij eens ergens hersens kopen dan zou je meer dan een Zanger Rinus kijk op de dingen kunnen leveren zoals je nu doet.

The Evil One | 15-08-11 | 23:02

Lijkt me typisch zo´n onderzoek in opdracht van ambtenaren tegen het kabinetsbeleid, uitgevoerd door ambtenaren tegen het kabinetsbeleid, met in het achterhoofd dat er iets uit moet komen dat het kabinetsbeleid desastreus gaat uitwerken. Quatsch dus. Ik heb het al meer gezegd die semi subsidieslurpers van GVB, RET en HTM hadden al lang een tender voor de aanbesteding voorbereid kunnen hebben met reële cijfers ipv ouderwets jaren ´70 vakbondje spelen en met 23 man gaan staken en daardoor duizenden reizigers te duperen voor een wel heel erg prive-oorlogje met het kabinet.

The Evil One | 15-08-11 | 23:00

V.V.D. maakt zijn naam als kapitalistische fasciten meer dan waar zoals gewoonlijk.. Ga nou eens snel demissionair g.v.d.

Neut | 15-08-11 | 23:00

@Koonkluk Huis | 15-08-11 | 22:52
Dus, omgekeerd evenredig: Hoe hoger de boetes en pakkans voor zwartrijden hoe minder zwartrijders hoe hoger de opbrengsten?
Lekker vlot redeneren zo! Ik zeg: 1000 man die nu in de berm liggen te flitsen het OV in, boetes naar een honderdmiljoenmiljard euro en het OV zal weer floreren!

Überbottehork | 15-08-11 | 23:00

@Reinaert | 15-08-11 | 19:26
Achmed Schumacher. Lol.

Cabaret Voltaire | 15-08-11 | 22:56

hoe duurder hoe vaker zwartrijden hoe minder inkomsten enz.

Koonkluk Huis | 15-08-11 | 22:52

Het probleem is dat we hier hele organisaties met managers en toeters en bellen hebben en elders in de wereld gewoon voertuigen met een chauffeur die van A naar B rijdt. En weer terug.

070 | 15-08-11 | 22:51

In Rotterdam zou 2/3 van de buslijnen verdwijnen. Ritprijzen worden 10 tot 20 procent duurder en dan nog kijken ze straks raar op als iedereen lekker in de auto blijft zitten. Zelfs bejaarden, die steeds vaker tot op hoge leeftijd deelnemen aan het verkeer, zullen de auto nemen om 300 meter verderop de boodschappen te halen.

Terpetijnzeikert | 15-08-11 | 22:51

@TMG Sales
Doe eens rap kappen met die popup push via de vuurvos plugin om die kansloze subsudieslurper van een Powned commercial op mijn scherm te laten verschijnen.

Chiant | 15-08-11 | 22:50

@b-ry | 15-08-11 | 22:04
Nee hoor. Op de lijnen waar het in dit topic over gaat rijdt het OV al minstens 5 jaar voor Jan Lul. Daar betaalt u ook voor via de fiscus. En als we allemaal wat minder taxpoet over de balk zouden gooien, dan zouden we allemaal tot "de elite" kunnen behoren. Ware het niet dat de lat dan ook steeds hoger komt te liggen, want de mens is nimmer tevree.

Chiant | 15-08-11 | 22:08

Openbaar vervoer wordt zo langzamerhand alleen nog maar betaalbaar voor de elite. Alleen die elite heeft al een auto, dus reist er niemand meer met het OV.
Behalve bejaarden, en studenten die een OV kaart hebben, en zwartjo.. zwartijders.

De eerste twee subsidietrekkers zullen binnenkort ook wel benadeeld worden dus over een jaar of 5 rijdt het OV eigenlijk voor JAN MET DE KORTE ACHTERNAAM voor alleen nog de soewartrijders.

b-ry | 15-08-11 | 22:04

@R. Abbit | 15-08-11 | 21:57
Te laat!
Ik had al de eerste Godwin onder dit topic @20:16.

Chiant | 15-08-11 | 21:59

Bruin kabinet laat doek vallen over grootstedelijk openbaar vervoer

Pim Fortuijn vond al dat openbaar vervoer uitsluitend door tuig gebruikt werd, daarom heeft hij ook het prachtige idee van de studenten-ov-jaarkaart bedacht, konden ze er zelf kennis mee maken.
Maar zoals onder Seyss-Inquart bus- en tramlijnen allengs kwamen stil te liggen weet ook kabinet Bruin II (laten we eigenlijk strikt zijn, Seyss-Inquart was Bruin I) opruiming te houden onder het openbaar vervoer in de grote steden. Ooit hadden liberale stadsbesturen daar gemeentelijk openbaar vervoer ingesteld maar de VVD en zijn satellietpartijen vinden dat niet meer nodig.
Wat resteert wordt ook nog fors duurder. Dat zal ze leren.

R. Abbit | 15-08-11 | 21:57

@Bigi Bana Boy | 15-08-11 | 21:41
Liberalisme is niet hetzelfde als neo-conservatisme. Groenlinks & D66 zijn ook liberaal #jeweettog
Doe de werken van @Yoshihiro Francis Fukuyama nog maar eens goed doorlezen, want ik vermoed sterk dat je de clou gemist hebt.
www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/artic...

Chiant | 15-08-11 | 21:57

minder lege bussen misschien?

Wouterr | 15-08-11 | 21:46

Ik voorzie langdurige stakingen. Het land gaat plat, dwz er komen wat studenten te laat op college en de Lidl verliest tien procent omzet. In de steden zijn bussen alleen voor ouderen en iedereen die te lui is om te fietsen.

Ja nee, geen mening | 15-08-11 | 21:45

@FrankVeer | 15-08-11 | 21:24
*Traantje wegpinken doet*
Herkenbaar. Zo gingen wij vroeger ook altijd op vakantie. De bus en tram zogen toen ook al groot tijd. Met de tent achterop de fiets en de rest verdeeld over de andere fietsen op vakantie. En we hadden veel plezier!
Het klopt dat je in die tijd treinstellen had voor fietsen. Deze weet ik het zeker van:

t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSJqE...

Chiant | 15-08-11 | 21:42

Liberalisme in de meest maatschappij ontwrichtende dwaalleer ooit,maar daar komen jullie nog wel achter. Dat het socialisme fout was wil nog niet zeggen dat het liberalisme dan maar goed is, zoals inmiddels zelfs Fukoyama weet.

Bigi Bana Boy | 15-08-11 | 21:41

Tuktuks worden het helemaal in de grote steden, ik soeweer t je!!

Aktivist | 15-08-11 | 21:31

@Chiant | 15-08-11 | 20:16

Mijn vader heeft tot z'n vijfenvijftigste naar zijn werk gefietst omdat ie geen rijbewijs had. Op vakantie gingen we met boot en trein (naar de waddeneilanden). De reis leek een eeuwigheid te duren. Onze vakantiespullen werden vooruitgestuurd in een grote kist, net als onze fietsen. Op de terugreis mochten we dan met de taxi vanaf het station naar huis. Dat was nog zo'n zwarte Mercedes (type bolhoed). Met zo'n echte taxichauffeur in pak met roos. Maar goed, toen was het OV nog in handen van de overheid en wat je er ook van mag vinden, 't reed wel. Al het overige reizen deden we op de fiets eventueel in combinatie met de trein (toen je ook gewoon nog een fiets kon meenemen in de trein). Meen me te herinneren dat je zelfs fietstreinstellen had. Dat was in de tijd dat je gulden nog als florijn schreef en ie daadwerkelijk waard was wat erop stond.

FrankVeer | 15-08-11 | 21:24

Degelijke schoolbus is dat, die in de topicpic die hummer pwnt.

Gootbalkoning | 15-08-11 | 21:24

Ik zeg laat ze weer liften. Zoals Youp al zei; alleen leuke mensen nemen lifters mee en je komt nog eens een leuke meid tegen.

Fred667 | 15-08-11 | 21:20

Laten we het gewoon een tijdje omdraaien.

200% Subsidie op autorijden.
En 200% belasting op het OV.

Ik ben het helemaal zat om die onrendabelen van gratis vervoer te voorzien.
Ze gaan maar lopen of fietsen en ze mogen blij zijn dat ze daar nog geen wegenbelasting voor hoeven te betalen.

ZDEV | 15-08-11 | 21:20

@John Toroflex | 15-08-11 | 21:02
"Het is eigenlijk idioot dat OV in de spits duurder is dan erbuiten, terwijl het materieel juist dan efficienter ingezet wordt"
Precies. En dat is nou nét wat ik bedoel met averechtse maatregelen. Want door het OV in de spits duurder te maken, beoogt men een betere spreiding. Het werkelijke resultaat is dat de mensen die geen alternatief hebben of kunnen betalen duurder uit zijn en anderen het OV laten staan en de auto nemen.
Ik ben een groot voorstander van efficiënt en renderend OV. Liever OV dan auto's. Maar het moet wel realistisch blijven en niet louter op ideële of principiële leest geschoeid zijn.

Chiant | 15-08-11 | 21:16

Recente ervaring in Amsterdam: tram van CS naar punt IJburg 20 minuten, kosten 1 euro. Tram rijdt om de 6 minuten.
Bij mij in de provincie: kosten binnen de stad 1 euro, maar bus om het uur. 's-Avonds na 10 uur niets meer.
Zo gezien kan het in Amsterdam wel wat minder, bij mij wat meer. Maar bij mij is het OV dan ook al geprivatiseerd.

Synecdoche | 15-08-11 | 21:15

Wel cynisch, dat iemand die melanie heet het proletariaat een oor aannaait.

wijsvinger | 15-08-11 | 21:14

Mooi, tenminste een echt excuus om de auto van m'n pa te gebruiken i.p.v. metro/bus :)

kevinFR | 15-08-11 | 21:04

@Chiant | 15-08-11 | 20:36
Als je alleen rendabele OV-lijnen wilt exploiteren krijg je Bijlmer-achtige toestanden met volgepakte metro's die mensen als sardientjes transporteren van woonkazernes naar kantorenparken en terug. Iets wat eigenlijk niemand wil.
Het andere uiterste (die dikke dieselbus die tot middernacht z'n rondjes rijdt) is natuurlijk ook niet goed. Je zou dat flexibeler kunnen organiseren met iets als een OV-taxi of kleine busjes. Misschien ook met aangepaste prijs (goedkoper dan gewone taxi maar duurder dan OV).
Het is eigenlijk idioot dat OV in de spits duurder is dan erbuiten, terwijl het materieel juist dan efficienter ingezet wordt.

John Toroflex | 15-08-11 | 21:02

Tja, Bert Brussen, wat doe je met die spatie als je de O van openbaar vervoer vervangt waardoor het één samengesteld woord wordt? Blijkbaar heeft Bert geen hoge pet op van de reaguurders. Bert, wij snappen echt wel dat onrendabelenvervoer afgekort kan worden tot OV. Een beetje vertrouwen in je publiek graag. Of heb ik te veel vertrouwen in jou en heb je tóch de Engelse ziekte?

Dom blontje | 15-08-11 | 21:00

Quad non heeft iets met quads te maken denk ik. Als vervanging voor die geschrapte buslijnen waarschijnlijk.

regenbui | 15-08-11 | 20:55

Als ik door Heerhugowaard rij -natuurlijk altijd in de auto- is het een sport te raden hoeveel zielenpoten er in die zwaar gesubsidieerde en immens grote bussen zitten. Meestal niemand, maar vorige week bingo: 3! incl. de hééél zielige chauffeur, dat wel. Gisteren afschaffen dus.

Musset | 15-08-11 | 20:53

Ik weet het, ik ben niet de eerste, maarre....
"Quad Non"
Als liefhebber zou ik eerder zeggen: "Quad hui"
www.quad-hifi.co.uk/

Kapitein Sjaak Mus | 15-08-11 | 20:40

@John Toroflex | 15-08-11 | 20:30
Maar ook hier geldt: als er veel behoefte aan is, dan rendeert het en kan het denk ik zelfs nog een stuk goedkoper. Maar waar we het hier over hebben zijn, naar mijn stellige overtuiging, niet de OV-lijnen die grote hoeveelheden forensen van en naar hun werk brengen.
Het gaat om die dikke dieselbus die met één chauffeur en één passagier om middernacht zijn rondjes rijdt.
Laat die ene passagier dan in vredesnaam een alternatief zoeken in plaats van op gemeenschaps' kosten te reizen.

Chiant | 15-08-11 | 20:36

Buiten het feit dat dit bericht een stemmingmakende onderhandelingspolitieke stap is van de OV-partijen die aan de tafel zitten, wil ik hier het volgende over kwijt: Omdat Nederland niet enkel over-mobiel is maar ook over-welvarend, te veel mensen heeft met twee auto's die van de dooie plek waar ze wonen, van en naar hun werk gaan, de mensen die met de trein naar hun werk gaan, hebben 2 fietsen, 1 in de plek waar ze werken, 1 in de plek waar ze wonen... Al met al gaan er dus te weinig mensen met de bus of tram, zijn die lijnen dus niet rendabel meer en moeten ze weg. Big deal. Die paar mensen die met het OV gaan en haast hebben, jatten maar een fiets.

Ik kan, als ik wat zuuniger ga leven, best een leuk autootje nemen. Maar als ik elke dag in de bus langs de file rijdt, kijk ik daar best tegenop eigenlijk...

Toch gek dat mensen die timesharend forensen uiteindelijk duurder uit zijn dan auto-forensers

Alcoholic | 15-08-11 | 20:34

@plaspop | 15-08-11 | 20:30
Dank voor info & link. Daar zat ik er inderdaad naast.

Chiant | 15-08-11 | 20:33

En elitair Schultz stapte in den BMW en vond dat het goed was.

Noepje | 15-08-11 | 20:32

@two ball cane | 15-08-11 | 20:25
Nee. Het gaat hier om het sluiten van onrendabele lijnen. Oftewel lijnen waar nauwelijks iemand gebruik van maakt. Ik heb nergens beweerd dat ik het complete OV wil afschaffen en iedereen de auto in wil jagen. Alsjeblieft zeg, we hebben al genoeg files.
En voor wat betreft het sociale aspect: (maar da's een topic op zich waard) de verzorgingsstaat afschaffen, zodat mensen zelf weer de verantwoordelijkheid nemen en vooral ook voelen om voor de ouderen, minder validen en gehandicapten te zorgen in plaats van steeds in reflex naar de overheid te kijken en over te gaan tot de zorgeloze orde van alledag.

Chiant | 15-08-11 | 20:31

@Chiant | 15-08-11 | 20:16
In 1960 woonde iedereen nog op 5 minuten fiets- of loopafstand van zijn werk en had je dus helemaal geen auto's of openbaar vervoer nodig. Ook geen bedrijfsrestaurants trouwens want je at tussen de middag gewoon thuis.
Maar tijden zijn veranderd, kleine bedrijven gingen failliet of werden opgekocht en in het kader van 'alles lekker gezellig op een kluitje' zitten alle grote bedrijven nu in de Randstad (of erger nog in Amsterdam). Dus ja, dan heb je wel goed OV nodig. Want stel je eens voor dat iedereen met de auto naar Amsterdam kwam. De meesten zouden hun werkplek niet eens halen voor het einde van de dag.

John Toroflex | 15-08-11 | 20:30

@ Chiant | 15-08-11 | 20:16

www.google.nl/search?tbm=isch&clie...

Er reden voor 1940 juist veel meer trams, en ze legden ook veel grotere afstanden af. Maar de infrastructuur kostte ook toen al veel te veel geld en dus werden de stoom- en paardentrams vervangen door autobussen. De infrastructuur werd afgebroken of liet men gewoon verroesten.

Niet voor niets hebben heel veel dorpen en steden een straat genaamd tramweg, -baan of -kade.

Maar toen kwam de oliecrisis en na 1970 gingen de personeelskosten ook als een speer omhoog en werden de autobussen juist weer veel duurder. Maar de rails waren weg en veel van de grond waar ze op gelegen hadden was hergebruikt of particulier bezit geworden. Met de gigantisch gestegen grondprijzen en de enorme kosten om nieuw spoor aan te leggen is het bijna niet te doen om de traminfrastructuur te herstellen of uit te breiden.

Wat je trouwens ook niet moet vergeten is dat de behoefte aan vervoer ook veel kleiner was voor 1960: Arbeiders werkten 6 dagen per week in de fabriek aan het eind van de straat.

plaspop | 15-08-11 | 20:30

@two ball cane | 15-08-11 | 20:25
"veel mensen hebben geen auto"
Eén motief voor het niet hebben van een auto vergeet je: als je geen leasebak krijgt van je baas is het nagenoeg ondoenlijk een fatsoenlijke, betrouwbare auto aan te schaffen zonder je tot je nek in de schulden te steken. Waarom denk je dat al die koekblikken á la Aygo en Citroen C1 zo populair zijn? Is de enige mogelijkheid voor veel mensen om een auto met minder dan een ton op de teller te kunnen rijden, eentje waarbij je dus niet zenuwachtig hoeft te zijn of 'ie vandaag zal starten.

Überbottehork | 15-08-11 | 20:29

@Stropdasje | 15-08-11 | 20:21
Exact.
Telefooncellen waren ooit ook rendabel. En papieren kranten. En bankfilialen in ieder winkelcentrum. En type- en stencilmachines met carbonpapier.
Maar als er bijna geen vraag meer naar is, moet dan de overheid die ene onderdaan die het nog wél wil blijven gebruiken vrijstellen van de bijkomende kosten? Wat mij betreft niet.

Chiant | 15-08-11 | 20:27

Toen ik in Zuid Afrika studeerde en daar geen geld voor een auto had, maakte ik altijd gebruik van minibusjes. Samen met een studiegenoot reden we door alle townships van Jo'burg. Bij voorkeur voorin gaan zitten dan was je gelijk kassier.
Mooie avonturen beleefd. Overigens reden deze busjes vooral bij gebrek aan openbaar vervoer. Goed openbaar vervoer is toch wel een teken van beschaving vind ik persoonlijk.

Russ Meyer | 15-08-11 | 20:26

@Jeff Hawke | 15-08-11 | 20:18
Iedereen werkte vlakbij zijn/haar woonplaats. Andersom dus. In de eerste plaats woonde je ergens, en daar werkte je.
@Chiant
Iedereen wil in een wereldstad werken en op het platteland wonen, lijkt het wel. Mentaliteitsverandering zal moeilijk worden, er zijn zelfs hele Vinex-steden uit de grond gestampt om de wensen van deze forenzen tegemoet te komen. Dus: oplossing? Ik weet het niet.

Überbottehork | 15-08-11 | 20:26

@Chiant | 15-08-11 | 19:45
waar de fout zit?
in het feit dat als je mensen massaal het OV uit jaagt je ze DUS de weg op jaagt. ik weet niet of jij wel eens in een auto heb gezeten maar het is nu al te vol op de weg. dan kan je wegen gaan bouwen tot je een ons weegt. (zal elke civiel ingenieur je vertellen, betere wegen betekent dat mensen verder weg gaan wonen en dus weer nogmeer van wegen gebruik gaan maken). maar een slimmer beleid is het stimuleren van het OV. zo maak je het aantrekkelijk voor mensen om niet hun eigen auto te gebruiken maar het OV.
daarnaast is er ook nog het sociale aspect. veel mensen hebben geen auto. (ouderen/mensen met handicap/mensen die toch niet voor de deur kunnen parkeren) moeten die dan maar tussen 8 en 8 hun familiebezoeken doen? en eerst nog even een 'half uurtje' door de regen ploeteren met rolator?

two ball cane | 15-08-11 | 20:25

Chiant | 15-08-11 | 20:16 | + 0 -
Mijn ouders gingen met de bus en de tram als er geld was, anders was het fietsen.

mokum4all | 15-08-11 | 20:24

Chiant | 15-08-11 | 20:16
Vanwege het hoge aantal reizigers was het nog rendabel. Nu kom ik in Apeldoorn elke avond als ik de hond uitlaat 2 lege stadsbussen tegen die de hele avond nutteloos de de stad (of eigenlijk dorp) doorkruisen. En op alle ander routes rijden ze ook met die grote bussen. Kost wat maar dan heb je ook niets (tenminste als je herrie, vervuiling en weggegooid salaris en slijtage niet meerekent).

Stropdasje | 15-08-11 | 20:21

@Jeff Hawke | 15-08-11 | 20:18
Dus wat is een oplossing?

Chiant | 15-08-11 | 20:21

@Chiant | 15-08-11 | 20:16
Omdat iedereen vlak bij zijn werk woonde?

Jeff Hawke | 15-08-11 | 20:18

*zich afvragen doet*
Hoe zouden de mensen zich voor 1960 toch verplaatsen? Toen nog maar 20% of minder van de bevolking een auto had? Toen er nog nauwelijks bussen en trams reden? Of zouden de mensen toen nergens naartoe gaan?
*zich verhaal met houten fietsbanden uit WO-II herinnnert om de eerste Godwin erin te smijten*

Chiant | 15-08-11 | 20:16

gladstoned66 | 15-08-11 | 20:09
Het is toch ook 20 miljoen goedkoper?

Stropdasje | 15-08-11 | 20:15

@Superior Bastard | 15-08-11 | 20:05
Nog minder verbindingen tussen stad en platteland, hoezee!(?)

Überbottehork | 15-08-11 | 20:15

Massaal boycotten die zooi, allemaal met de driewieler naar het werk!

bramhilhorst | 15-08-11 | 20:15

Als je in 020 een heel laag inkomen hebt, mogen je kinderen gratis met het OV naar school. Die van mij niet, maar die gaat gewoon lekker op de fiets. Minder OV maakt het verkeer in de stad veel veiliger. Maar toch, moeten al die oude mensen nu sparen voor een taxi die niet komt voor een kort ritje?

mokum4all | 15-08-11 | 20:12

@Superior Bastard | 15-08-11 | 20:05

Het gelazer begint als altijd in de stad maar mochten de bezuinigingen aldaar een "succes" zijn dan zal ook de rest van Nederland er aan moeten geloven.

Wat ik je brom!

Reinaert | 15-08-11 | 20:12

Aanbesteding levert in elk geval nog 20 miljoen op, dus niet aanbesteden zou nog duurder geweest zijn. Dus hoewel lang niet voldoende toch een goede keus van Melanie Schultz Hockeymam (VVD).

Stropdasje | 15-08-11 | 20:12

@Semolina Pilchard | 15-08-11 | 20:09
Een echte visionair heeft na de oliecrisis in Noorwegen besloten om voortaan de olie- en gasopbrengsten niet te potverteren, maar te storten in fondsen die tot in lengte van dagen renderen en geld opbrengen voor de staat. En daardoor de lasten voor burger en bedrijfsleven reduceren.
Daar wél.

Chiant | 15-08-11 | 20:11

@ FrankVeer | 15-08-11 | 20:04
Lexus is voor eeuwig verpest door Alan Partridge:
www.youtube.com/watch?v=YllyBr_4Kxk
En daar zijn we hem allen dankbaar voor.

Korporaal Banaal | 15-08-11 | 20:10

@Chiant | 15-08-11 | 20:04

Busbanen hebben we hier in de regio helegaar niet en lege bussen trouwens ook niet, hooguit in het weekend en tijdens de sgoolverkansies zijn de bussen inderdaad wat minder bezet (maar nooit leeg).

Er zullen ongetwijfeld onrendabele lijnen zijn maar dat is inherent aan het systeem. Ik zie OV trouwens als een nutsvoorziening en niet als een product. En dat zouden meer mensen moeten doen. Vooral in het kabinet.

En nee, ik ben dus géén notoire OV-gebruiker.

Reinaert | 15-08-11 | 20:09

Niks mis met hockeymeisjes.

Westerling | 15-08-11 | 20:09

Een echte visionair had na de oliecrisis besloten twee ondergrondse metrolijnen aan te leggen: van A'dam naar Eindhoven en van A'dam via Utrecht naar Den Bosch. Waren ze nu inmiddels af geweest. Hoefde je alleen stoptreinen in te ze zetten in de Randstad.

Semolina Pilchard | 15-08-11 | 20:09

Marktwerking zei de VVD, daardoor zou alles goedkoper en betaalbaar worden en blijven.

In de zorg en het openbaar vervoer.

gladstoned66 | 15-08-11 | 20:09

Neem het aantal mensen in een bus, deel dat door 1,3 (gemiddeld aantal mensen in een auto). Doe dat maal het aantal bussen dat geschrapt wordt en tel dat op bij het aantal auto's in de binnenstad. Zelfs na correctie met fiets- voetganger- en overig OV betekent dat een stuk minder parkeerplaatsen voor autorijders.

Dingo Koppelaar | 15-08-11 | 20:07

Misschien kon men in de Randstad gewoon goedkope minibusjes invoeren en het netwerk van de haltes verdichten. Dus het tegenovergestelde van wat de minister voorstelt. Beetje bezuinigen op openbaar vervoer betaal je in de toekomst duur terug.

Jezus_Boeddha | 15-08-11 | 20:07

Goh, erg en zo.
*Schijt heeft aan stadse problematiek*

Superior Bastard | 15-08-11 | 20:05

In Dhaka en Calcutta heb ik overal altijd openbaar vervoer. Vraag niet hoe soms, maar het is er. En kost in verhouding niets. Veel driewielers en minibusjes. Zelfs de uitlaatgassen zijn in de loop der jaren daar schoner geworden omdat ze op loodvrije benzine rijden.

Jezus_Boeddha | 15-08-11 | 20:05

Tot 2012 (meen ik mij te herinneren) mag je in Amsterdam gratis parkeren en elektriciteit tanken op een aantal plaatsen in het centrum. Het enige wat je moet doen is een elektro-auto kopen met de actieradius van een krop sla en een aanschafwaarde van een Lexus.

FrankVeer | 15-08-11 | 20:04

@Reinaert | 15-08-11 | 19:53
Als die busbanen effectief zouden zijn, dan zouden de mensen de auto laten staan omdat ze hem niet kwijt konden of geen zin zouden hebben om parkeertarieven te betalen die gelijk staan aan gelegaliseerde diefstal. Maar het OV is voor velen geen alternatief en dus zijn de busbanen niet effectief en dus zijn de bussen niet renderend. Omdat ze steeds bijna leeg rijden.
Netto resultaat: de mensen laten de auto niet staan, mogen niet rijden op een leeg en perfect stuk asfalt, daardoor ontstaan onnodige files, dat levert extra milieuvervuiling, economische schade door vertragingen en irritaties op.

En zo heb ik ook nog wel een rant over het afsluiten van woonwijken en het aanleggen van sluizen en drempels. Het komt allemaal op hetzelfde neer: dit soort maatregelen werkt averechts.

Chiant | 15-08-11 | 20:04

@ strikdewepstroper01 | 15-08-11 | 19:09 | + 6 -
Dat krijg je ervan als je jarenlang geld hebt uitgegeven dat je niet had.
Orde op zaken stellen heet dit.
Er moet nog veel meer bezuinigd worden. Onze groei is immers lager als de rente die we moeten betalen op staatsobligaties.
Dat verschil moeten ze wegwerken en het tekort het liefst ombuigen in een overschot. Anders lopen we over een aantal jaar weer tegen een muur aan wanneer de vergrijzing toeslaat.

Semper Pecunia | 15-08-11 | 20:03

Vandaahl | 15-08-11 | 19:57
In Bangkok zijn de taxi's georganiseerd door de overheid (de kleuren geven de franchises aan) daarnaast is het ov in Bangkok echt belachelijk goed geregeld (metro, skytrain, ferry en ontelbaar veel bussen waarvan vele ook gratis)

verhaard | 15-08-11 | 20:03

@Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:57

Ik heb nog niet zo'n chipgeval (en ben sinds de invoering daarvan dan ook nog niet met de bus gereisd) maar ooit zal ook ik daar dus wel aan moeten.

En ja, dat scheelt inderdaad wel een paar centen, heb ik me laten wijsmaken door mensen die daar een studie van hebben gemaakt. We zullen het zien.

Reinaert | 15-08-11 | 20:02

Ja daag, er is niet voldoende parkeergelegenheid in de stad (probeer maar een parkeervergunning te krijgen in hartje 'grote' stad), files zijn irritant, fietsen wil je niet in dit belachelijke onweer en openbaar vervoer zou gewoon een 'service' van de overheid moeten zijn, je wil toch je stad bereikbaar houden (mind you, heel zuidas gaat met de trein, auto's zijn voor buiten de deur afspraken en het weekend)

verhaard | 15-08-11 | 20:00

@Chiant helemaal mee eens! Als het in Bangkok, Pataya, Peking en Lissabon kan... waarom dan niet hier...:-) koop verdoemme een brommer voor weinig en loop niet zo te janken!! en schaf die OV Wagons gewoon af!!! stinkdingen.... het ziet er niet uit... zo'n wagen wat met een gangetje van 35 km per uur voorbij komt tuffen vol met kanslozen..... die waarschijnlijk niet eens een kaartje ervoor hebben gekocht...(fucking zwartrijders...).... accepteer als politiek nu gewoon dat dit een dead end is.... gaat nooit lukken... verdient zich never terug.... streep erdoor... klaar... ga je richten op lucratieve zaken!!

Vandaahl | 15-08-11 | 19:57

@Reinaert | 15-08-11 | 19:47
Als je zo'n vermaledijde chipkaart neemt en in de bus incheckt ben je voor je ritjes verrassend weinig kwijt, heb ik gemerkt.

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:57

@Vandaahl | 15-08-11 | 19:35

Treinstellen, geen wagons. Wagons hadden we in 40-45.

FrankVeer | 15-08-11 | 19:57

two ball cane | 15-08-11 | 19:36 |
Het maakt geen bal meer uit waar je op stemt, je mag kiezen uit de door de Bilderbergers gekozen politici.
Ze werken gewoon allemaal aan de afbraak van de Europese landen en aan het vormen van een groot communistisch EU.

endofdays | 15-08-11 | 19:56

@Chiant | 15-08-11 | 19:52

Alleen jammer dat je aan het eind van die autorit je auto vervolgens nergens kwijt kunt omdat alles volgepakt staat. Maar goed, da's dan weer een ander probleem.

Kleinigheid, moeten we niet lullig over doen.

Reinaert | 15-08-11 | 19:53

Bus trein tram taxi auto, het is allemaal gewoon belachelijk duur dus ruk. Heb er vrij weinig mee te maken gelukkig. Neem een voorbeeld aan fietsmeneer, ook als het regent gaat ie gewoon vrolijk op de fiets.
(Hij sterft wel tien jaar eerder aan de gevolgen van fijnstof en andere rotzooi maar alla )

SyntaxError | 15-08-11 | 19:53

'quad non' moet zijn 'quod non'.

Gladys | 15-08-11 | 19:52

Maaaar... Het goede nieuws is dat we de busbanen dan ook kunnen omvormen tot extra rijbanen waar iedereen op mag rijden. Dat scheelt weer files en dus milieuvervuiling.

Chiant | 15-08-11 | 19:52

*krabt zich op het hoofd*
SyntaxError | 15-08-11 | 19:05

Dat is hoofdluis, komt ervan als je schouder aan schouder in het OV zit.

FrankVeer | 15-08-11 | 19:51

Koop dan ook een brommert man!
Verwacht van mij niet dat ik taxpoet blijf afdragen om een dikke dieselbus kansloos en bijna leeg rondjes te laten rijden omdat het kan.

Chiant | 15-08-11 | 19:50

Werkelijk kans ende loos. Wat een vooruitgang! Volle wegen, krankzinnig dure taxi- en treinritten en nu extra dure bus- en tramlijnen. Eigenlijk is dit kabinet ook gewoon weer vertrouwd kut.

Semolina Pilchard | 15-08-11 | 19:49

Woordje "ik" omhooggooit. Staat wel zo netjes.

Reinaert | 15-08-11 | 19:48

@Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:36

Dat het kabinet weer eens een flinke misser maakt staat als een paal boven water. Maar wat verwacht je anders? Alles wordt gesloopt dus waarom het OV ook niet meteen.

En prima geregeld? Mwah. Als ik anno tegenwoordig een los buskaartje moet kopen dan ben €5,00 kwijt om thuis te komen. Tot anderhalve maand geleden was dat nog € 3,20 of als je een strippenkaart op zak had ruwweg €2,00.

Onrendabelenvervoer? Kapitalistenvervoer! Dát is het.

Reinaert | 15-08-11 | 19:47

@two ball cane | 15-08-11 | 19:36
Waar zit de fout in dezen?

Chiant | 15-08-11 | 19:45

@Reinaert | 15-08-11 | 19:26
Taxirit in New York van Battery Park naar The Bronx: $16,-
Taxirit in Lissabon van het centrum naar Docca's: €8,-
Taxirit in London van Clapham naar Victoria: £12,-
Inclusief fooi, nette chauffeur en kortste route.

Taxirit in Amsterdam van Centraal naar Leidse Plein: €30,-
Inclusief city tour, assertieve chauffeur en "fooi".

Chiant | 15-08-11 | 19:44

@Slipsnifter | 15-08-11 | 19:34

Lopen kan ook heel geestverruimend werken, da's waar.

Maar lopen doe ik normaliter niet als de afstand me te groot is, dan toch maar de fiets. En als het echt helemaal niet anders kan de taxi. Maar dat laatste alleen bij hóge uitzondering.

Van het OV moet je het hier in de regio toch echt niet hebben, zeker niet als het weer eens "aangepaste dienstregeling" is wegens verkansie en omstreken. En dat is ongeveer vijf maanden per jaar het geval.

Eén bus per uur zuigt. Zeker als de aansluiting dan ook nog eens niet blijkt te kloppen. Reistijd op de fiets: minder dan 40 minuten. Reistijd per OV: 50 minuten als je geluk hebt, oplopend naar 100 minuten als je pech hebt. Sowieso waardeloos dusch.

Maar goed, ik woon (gelukkig) dan ook niet in de grote stad.

Reinaert | 15-08-11 | 19:41

@Überbottehork | 15-08-11 | 19:22
*racismespeldje op bruinhemd spelden doet*

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:40

@two ball cane | 15-08-11 | 19:36
Mensen die het nu nog niet zien verdienen geen stemrecht, m.i. Al moet ik ook eerlijk bekennen dat ik stille hoop had dat het nu eens wél goed zou zijn. Had het kunnen/moeten weten.

Überbottehork | 15-08-11 | 19:39

@Inferi0r | 15-08-11 | 19:36
Dat klopt niet. Eerst zeg je dat ze er verschrikkelijk lang over doen om een kaartje te kopen, daarna dat ze gratis reizen...

Jeff Hawke | 15-08-11 | 19:39

Zag vanmiddag nog die toeslag-Fyra van Amsterdam naar Rotterdam weer eens geheel leeg voorbij flitsen.

uwesbeki | 15-08-11 | 19:39

Ah, dus dit bedoelde Rutte met "je vingers er bij aflikken" *proest!*.

Spinazi | 15-08-11 | 19:38

Wat gaan ze klagen, die anti-OV-brallers, als straks die kudtfietsers overal in de stad ongezien tussen hun auto's flitsen en als de snelwegen opeens een stuk voller blijken te lopen.

Ach ach.

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:38

Onrendabelen moeten lekker thuisblijven, dan gaat hun uitkering ook niet zo snel op. En anders pakken ze lekker de fiets of de benewagen tocht tijd zat en nog gezond voor ze ook en scheelt ons ook weer op gezondheidskosten.

WaarDeWindWaait | 15-08-11 | 19:37

@smdyasc | 15-08-11 | 19:33
Ben eerder voorstander van overal dezelfde snelheid, dan maar 110 of 120. Door de verschillen in snelheid op (aaneengesloten) trajecten weet de helft van de automobilisten niet hoe hard 'ie mag rijden en het gros gokt het dan maar op 100, nou ja, 95, stel dat je even niet oplet en je gaat naar 105 kan je dat zomaar een bon of wat kosten.

Überbottehork | 15-08-11 | 19:36

De laatste keer dat ik in een 0031 openbaar vervoervehikel zat was in 1990. Was toen al een absolute rampbedoening. Zo te lezen is het er sindsdien niet veel beter op geworden... #understatement

Reykjavik | 15-08-11 | 19:36

en dan zijn er mensen die nog steeds niet durven te zeggen dat ook dit kabinet, net als alle kabinetten, waar dan ook, wanneer dan ook, altijd, fouten maakt en domme dingen doet. want bestuurlijk leiderschap bestaat er voor 99% uit dat je haar goed zit als je voor de camera komt en in mooie praatjes verteld dat jij het allerbeste weet wat er met het land dient te gebeuren. en gek genoeg is er altijd een meerderheid in het land die een groepje van zulke mensen de macht geeft.

two ball cane | 15-08-11 | 19:36

GS vergeet te melden dat het allemaal de schuld is van de babyboomers. Die maken de bussen overvol, doen er verschrikkelijk lang over om een kaartje te kopen, vallen de chauffeur elke dag lastig met de vraag "stopt de bus nog steeds bij halte de oude dag" en bovenal ze reizen gratis!

Inferi0r | 15-08-11 | 19:36

@Reinaert | 15-08-11 | 19:26
Gelukkig nooit meegemaakt.

Dankzij het OV dat hier over het algemeen uitstekend is geregeld!

Dit kabinet maakt weer eens een misser.

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:36

@Melanie Schultz Hockeymam (VVD)..... groot gelijk... die wagons zitten alleen maar vol met tokkies en ruzie-medelanders..... dus iedere keer politie heensturen kost ook geld. Als je je niet kan gedragen in zo'n wagon, dan ga je goedverdoemme maar lekker lopen met je hele dag de tijd omdat je toch niet werkt en geen ene reet te doen hebt in je zielige leventje...... ik kan er niet mee zitten... afschaffen die hap.
Veel belangrijker... wanneer is die 4 baans A-12 nou een keer klaar???? ik haat files, daar betaal ik mijn belasting voor iedere dag!! geef dat es ff gauw voorrang!!

Vandaahl | 15-08-11 | 19:35

@Reinaert | 15-08-11 | 19:26
Daarom loop ik nog liever een uur door de stromende regen dan dat ik in nederland de taxi pak.

Slipsnifter | 15-08-11 | 19:34

In de randstad was het OV al vooroorlogs. Wilde ik na 11 uur 's avonds nog een bus pakken naar Delft, bleek de laatste om 22:48 vertrokken te zijn. Pak ik diezelfde bus rond de spits, dan knalt ie me zo voorbij omdat de studenten al smartphonend tot op het dak opgestapeld liggen.
Zelfs in metropool Maaskantje rijden de bussen tot na middernacht.

Chiant | 15-08-11 | 19:34

@Überbottehork | 15-08-11 | 19:20
Voorwaar het kan wel op de aangewezen plaatsen, niet op alle tijden van de dag en niet op alle dagen, maar het kan. Het plezier dat het schept is niet enkel de snelheid zelf, maar het feit dat we nu een minister hebben die inziet dat waar het kan, het moet mogen.

smdyasc | 15-08-11 | 19:33

@Überbottehork | 15-08-11 | 19:17

Inderdaad, precies mijn punt. En dat dat genetisch deels bepaald is, daar geloof ik ook wel in. Dat zie je ook aan de andere kant: ondernemersbloed kruipt ook altijd daar waar het niet gaan kan in bepaalde families. Toch een soort van alpha's versus bèta's. Maar onder socialistische besturen, hebben de bèta's de overhand gekregen middels democratie, en wordt het zuurverdiende geld wel eens even afgeroomd en herverdeeld. En zo kan ik nog wel meer vermoedens spuien, over verkeerde mensen met de macht in handen, ten negatieve van een gezonde natuurlijke balans in de samenleving.

Let wel: ik zeg niet dat ik voor een dictatuur van de 'alfa's' of anderszins onderdrukking van de 'bèta's' ben, maar wel weet ik dat de maatschappij te ver is doorgeslagen naar het andere uiterste, sinds de bazen/lijfeigenen tijd(en).

ZKH EénOog | 15-08-11 | 19:32

Je hoort mij niet klagen over het OV, ik reis dan ook bijna uitsluitend met de Qliner 315, een bus met airconditioning, voetensteuntjes en het voorrecht om 100 op de snelweg te rijden, ohh en alleen zitplaatsen. Waren alle bussen maar zo...

BlackDeathMetal | 15-08-11 | 19:30

Ah, de afschaffing van de Randstad is begonnen.

Geile Markeerstift | 15-08-11 | 19:29

Overigens neem ik bij voorkeur de fiets. Sneller dan het OV, goedkoper ook nog eens en minder frustraties.

De auto is natuurlijk ook een aardig alternatief maar als oprecht bierliefhebber heeft zo'n ding voor mij soms zo z'n praktische bezwaren.

Reinaert | 15-08-11 | 19:29

Wat een kudtlandt is dit toch ook.
Het autorijden hebben ze al volledig verpest en veel te duur gemaakt, en nu maken ze het OV ook nog eens onmogelijk.
Goed gedaan jongens, gooi de belastingen en de pensioenleeftijd maar weer omhoog.

Slipsnifter | 15-08-11 | 19:26

@Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:20

Zo'n taxi wordt over het algemeen bestuurd door één van die "parels van de multiculturele samenleving". Die dan vervolgens ook nog denkt Achmed Schumacher te heten en z'n trainingen voor de GP van Istanbul op "jouw" dorpsstraatje meent af te moeten werken.

Echt een prettige ervaring, zo'n taxirit. En de extragraties onbeschofte behandeling krijg je er ook altijd gewoon weer bij alsof het allemaal niks kost.

Reinaert | 15-08-11 | 19:26

@Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:20
True, true! Ik bedoel: racisme!
*bijna van zijn polcor-troon afviel*

Überbottehork | 15-08-11 | 19:22

@Magnum Force | 15-08-11 | 19:17
Als een van de parels van de multiculturele samenleving je fiets weer eens heeft ontvreemd is het anders toch wel fijn dat je met de bus terug naar huis kan.

Zo'n taxi is ook maar prijzig.

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:20

@smdyasc | 15-08-11 | 19:16
We mogen 130. Komt u wel eens op de snelweg? Wij kunnen, in tegenstelling tot diverse ooster- en zuiderburen helegaar niet sturen en sukkelen derhalve OF in een file OF met 90 in het uur naar huis, alwaar de stamppot in hoog tempo staat af te koelen. Nu maar hopen dat de hond je niet voor is.

Überbottehork | 15-08-11 | 19:20

Redelijk werkend openbaar vervoer eerst de nek omdraaien met 'vrije markt' zodat het weer 1850 is met wazige spoorwegmaatschappijtjes. Dan zorgen voor de zoveelste chipknip-#fail uit de koker van een paarse broek, loketten sluiten. En dan het OV zelf uitdunnen.

Waarschijnlijk wordt in 2015 besloten dat steden hun eigen munt terugkrijgen. In 2020 hebben we de tweede slag bij Lobith. In 2025 wordt het wiel uitgevonden en in 2030 wordt vuur ontdekt. Je oude dag kun je vergeten, tegen die tijd overlijdt de gemiddelde mens weer op z'n 20ste en komen de eerste dino-eieren weer uit.

Surferdude | 15-08-11 | 19:20

Sinds wanneer is een prijsverhoging een bezuiniging? Dat kan nog wat worden met de belastingen, als ze zulke definities gaan hanteren.

harry pikkel | 15-08-11 | 19:19

Openbaar stadsvervoer kan so wie so afgeschaft worden. Er zijn in NL geen steden die te groot zijn om niet met de fiets van A naar B te kunnen. Dus veel parkeerplaatsen aan de rand van de stad, lekker met de auto met fiets op de drager daar naartoe, en dan trappend verder. Gezond, milieuvriendelijk en goedkoop.

Dat hele stads-OV is inmiddels gedegenereerd tot een dodelijk inefficiente organisatie, vergaarbak van reizigers-terroriserende minderheden en uithangbord van de soepsidieslurpende losercultuur. Weg ermee!

Magnum Force | 15-08-11 | 19:17

Ze zouden van wat er al ligt van die Noord/Zuidlijn een ondergrondse parkeergarage moeten maken. Dan los je problemen op en als je het redelijk prijst verdien je het ding nog terug ook..

Sjors W. | 15-08-11 | 19:17

Lekker met de bus naar het Maasstad ziekenhuis ...

gentle giant | 15-08-11 | 19:17

Al jarenlang wordt er gespeculeerd over het gratis maken van het ov, onderwijl het ov steeds duurder wordt. Onrendabel? Voor de reizigers in ieder geval wel.

Koud flesje Alfa | 15-08-11 | 19:17

@ZKH EénOog | 15-08-11 | 19:09
Zolang de PvdA en aanverwante zielepotenknuffelaars een vinger in de pap hebben zullen onrendabelen inderdaad nooit lijden, nooit gemotiveerd worden voor zichzelf te zorgen, nooit enige blijk van arbeidsethos geven en nooit 'meedoen'.
Toen je, ooit, besloot kostwinner te worden voor je gezinnetje is er nooit bij verteld dat je ook gelijk in de behoeften van een paar generaties werklozen (ja, volgens mij is het genetisch) zou moeten gaan voorzien.
Koude kermis, maar zelf ook thuis gaan zitten is ook weer zoiets..
We ploeteren door, betalen toch wel en de overheid en de mensen die uit de staatsruif vreten weten dat.
Het gaat (voorlopig) nooit veranderen.

Überbottehork | 15-08-11 | 19:17

Je kunt tot in de eeuwigheid vasthouden aan het inherent onrendabele openbaar vervoer, maar het zal onrendabel blijven, vervoerde betaalt, zo gek is dat niet. We mogen al 130 km/u en dan ook nog scheefvervoer aanpakken, Melanie, we kunnen weer oprecht trots zijn op een minister.

smdyasc | 15-08-11 | 19:16

Een half uur lopen naar de bushalte? Zullen de bejaarde ouders van Henk en Ingrid leuk vinden. Ongetwijfeld zullen de kijkcijfers van Lingo door deze maatregel omhoog schieten.

On ding | 15-08-11 | 19:14

Nee, ben het hier niet mee eensch!

sheller | 15-08-11 | 19:13

laat ze eerst maar is gewoon geld lenen van gouda, die hebben zoveel flappen dat de bontkraagjes daar gratis les in dicipline krijgen in de vorm van karate, judo of ping pang pong.

Geschikt [x] | 15-08-11 | 19:12

Dit is het zoveelste wat door toedoen van de vvd (vaak in samenwerking met pvda, cda en d66) om zeep geholpen wordt

ik kijk er in ieder geval niet meer van op..

Tim Grimbek | 15-08-11 | 19:12

Hier gaat het kabinet volledig de mist in, iets dat BB op zijn manier ook (terecht) aanstipt.

Het OV is, zeker in de grote steden, een enorm handig middel om van A naar B te komen. Het is al gruwelijk jammer dat het zo godvergeten duur is, maar verder kiezen mensen er zelf voor - ook voor de sardientjesbehandeling. Het zou een schande zijn als de keuze wordt beperkt door het beleid van deze minister, waarover nogal slecht lijkt nagedacht en dat maar een paar schamele miljoenen oplevert.

Zet dat eens af tegen de miljarden die we in het noodfonds moeten pompen...

Art Vandelay Ultor | 15-08-11 | 19:12

Bus- en tramverbindingen? Bestaan die nog?
2013 wordt een mooi jaar voor rijschoolhouders en het Centraal Bureau voor Rottigheid, dat staat er dan weer tegenover.

Überbottehork | 15-08-11 | 19:12

Vierdeurs...... mijn skelter heeft helegaar geen deuren!

overVecht | 15-08-11 | 19:11

laat ze eerst die bussen afschaffen die savonds en in het weekend altijd leeg rondrijden...

druif | 15-08-11 | 19:10

Tja, de politiek roept weer, ze vallen op door hun intelligente benadering van problemen, kuch!

lanexxx | 15-08-11 | 19:09

Welkom in mijn kudtland allemaal.

Dhr. Z. Wijn | 15-08-11 | 19:09

Vierdeurs autoos zijn absoluut not-done.

KaiserSoza | 15-08-11 | 19:09

"... Onbetaalbaar dus voor onrendabelen waardoor het onrendabelenvervoer ineens rendabelenvervoer heet..."

Geloof ik niets van. Juist die onrendabelen zullen wel op een of andere wijze tegemoet gekomen gaan worden, op kosten van de belastingbetaler die zich toch al voor die onrendabelen de pleuris werkt, en in ruil daarvoor niet eens meer zijn auto fatsoenlijk ergens kan parkeren, zonder ook daarvoor weer te moeten bloeden.

Hoe dan ook, ik geloof er geen reet van, dat onrendabelen hier onder zullen lijden.

ZKH EénOog | 15-08-11 | 19:09

Ik vind het overigens wel terecht om het OV duurder te maken. Autorijden wordt immers ook duurder.

applaus voor de paus | 15-08-11 | 19:09

Mij bekruipt het akelige idee dat half Nederland wordt afgeschaft. Wanneer komt er een einde aan deze waanzin. Geldkranen gaan dicht, mensen verliezen hun baan. De toko Nederland moet wel blijven draaien, op deze wijze kun je de crisis nog 100 jaar laten duren.

Het is bezuinigen met oogkleppen voor.

strikdewepstroper01 | 15-08-11 | 19:09

Joh als ik de dubbeldekker naar Kudelstaart weer zie rijden met 3 passagiers dsn denk ik ook nomnomnom.

wolfje23 | 15-08-11 | 19:09

In de stad rij je natuurlijk alleen op de fiets.

Killer B | 15-08-11 | 19:09

Die foto, in het groot graag!

Moeder T. | 15-08-11 | 19:08

Het leven in het oosten is zo gek nog niet.

FlesjeFanta | 15-08-11 | 19:08

@Homeless child

De NS ook niet.....

overVecht | 15-08-11 | 19:07

Lekker individualiseren en individuelleren. Bij de overheid hebben ze andere prioriteiten. Je kunt beter miljarden in kanslozen stoppen of investeren in Nooit-schuld-kunnen-afbetalen-landen.

ecologiste | 15-08-11 | 19:07

Quad non? Is dat een slecht woordgrapje?

Melchior C Balthasar | 15-08-11 | 19:07

De Nederlandse regering spoort niet.

Homeless Child | 15-08-11 | 19:06

Fietsen FTW!

overVecht | 15-08-11 | 19:06

Jan des Bouvrie | 15-08-11 | 19:04 |
Nee, strontspuiter

Nacho_Vidal | 15-08-11 | 19:05

".. met z'n allen in een stinkend ding lekker knus tegen elkaar aangepakt. Onrendabele tegen onrendabele .. "
"Gevolg: nog leger onrendabelenvervoer .."
*krabt zich op het hoofd*

SyntaxError | 15-08-11 | 19:05

Mooi zo! Kan ik lekker over de busbaan rijden straks..

Claude Viool | 15-08-11 | 19:04

@Nacho_Vidal
U bent consultant?

Jan des Bouvrie | 15-08-11 | 19:04

Kid van mij zit in Istanbul, jankt daar heel de stad door voor 50 cent, en die is groot, hij is in Sint-Petersburg geweest, het zelfde verhaal, hier een retourtje Utrecht 20 euro, eigenlijk zelfde afstand.
We hebben een bananenbende gecreëerd.
Maar we hebben taxi's!

gentle giant | 15-08-11 | 19:04

Automobielvehikel FTW!!11!1

Ashtrey | 15-08-11 | 19:04

Bezuinigen? Ik heb nog wel een suggestie:

Extremistische gristengekkies gaan op staatskosten met de taxi naar school als er geen school van hun kaliber in een bepaalde gemeente te vinden is.

applaus voor de paus | 15-08-11 | 19:03

Zeker een verkapte manier om die criminele taxi's zonder vergunning te helpen. Lekker bezig die Schultz. *not*

doenormaal! | 15-08-11 | 19:03

Autorijden met een goede beukplaat op de achtergrond, hell yeah!

Nacho_Vidal | 15-08-11 | 19:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken