Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Spoed! Amsterdam zoekt ICT nerds

ictkennergezoht.pngDus u bent freelancer en op zoek naar een PITTIGE uitdaging? Even blijven lezen dan. Want Recruitment4You (leuk, met zo'n viertje) is aangesteld om de weerzinwekkende ICT Fail die in Amsterdam gaande is in goede banen te leiden. Even in het kort het probleem zoals ook in dit topic geschetst: alle systemen zijn verouderd, verwaarloosd of kapot, op de ICT afdeling werken alleen maar Windows 3.1 experts met een Greenpoint telefoon en dit alles gaat de gemeente 42,8 miljoen euro kosten omdat geplande bezuinigingen nu niet door kunnen gaan. Oftewel: een oplossing zou handig zijn, NU. En die mag jij gaan bedenken, waarde freelance ICT probleemoplosser! Toegegeven, de vacature omschrijving (mirror) is dan ook wel ronduit pakkend te noemen: Wij zoeken geen systeembeheerdertjes maar aanpakkers! Hadden gisteren al moeten beginnen! Wij hebben ook nauwelijks info, dus take it or leave it! Alles is door het huidige team fout ingericht en moet weer van de grond af opgebouwd worden! Herhaling: geen systeembeheerders maar mensen die met de schoenen in de modder hebben gestaan! Windows specialisten met 2003 / 2007 kennis zijn ook welkom (OMG, red.), probleemoplossers! Geen beheerders, die hebben we al genoeg! [Einde vacature] Het salaris is 60 euro per uur max, maar we vermoeden dat de handige buurjongen die belooft alles in één keer te fixen gerust het tiendubbele kan vragen. En dan mag je ook nog een keer gratis op stap met Fatima Elatik. Jongens, deze mensen zijn desperate en hebben geen flauw idee waar ze over lullen. Pak die kans!

Reaguursels

Inloggen

Zo'n tussenpersoon noem ik detacheringscriminelen. Puin leveren en nooit verantwoordelijk.

Flippo | 16-07-11 | 21:13

Ik mag aannemen dat ze niet een persoon zoeken maar een team. Tenzij de gemeente natuurlijk 5 jaar wil wachten tot alles klaar is.

Werk zo nu en dan zelf als freelancer binnen de ICT sector en kan toch zeggen dat ik voor 60 euro per uur mijn bed niet uit kom. Om maar even een voorbeeldje te noemen. Een beetje freelancer verdiend zo'n $800 voor 2-3 uur werk netto.

Gooi eerst dat loon dus maar eens omhoog.

Wel leuk trouwens dat de gemeente zelf niet een vacature kan plaatsen. Nee, daar moet nog een extra idioot voor worden ingehuurd.

Dode_Geit | 16-07-11 | 17:48

@Daff | 16-07-11 | 12:35
Inderdaad, ooit een 40mio (guldens waren dat nog) bij de Koninklijke Marine gedaan, werd gerund door een Kolonel. Ging nog niet eens zo slecht, want die marine-jongens kun je niet zomaar met een lulverhaal het bos in sturen.

Kom ik die man jaren later op een lezing tegen, vertelde hij dat hij eerst een 100mio project (het bouwen van een M-fregat meen ik) zeer succesvol gerund had, maar dat dat 40mio software project toch wat tegen viel: "bij dat fregat keek ik op de planning, op 1 juli moet de kiel gelegd zijn, ging ik op 1 juli op de werf kijken, gaf ik een trap tegen die kiel, en als'ie niet goed was gaf ik die lui op hun flikker. Maar die ICT boys zéggen wel dat de ontwerp-fase is afgerond, maar die stapel papier kun je niet tegenaan trappen....

Antisocialist | 16-07-11 | 16:31

@m@rkus | 16-07-11 | 11:11
U hebt duidelijk vaker met dit bijltje gehakt, uw beschrijving klopt al heel wat beter dan de vacature-beschrijving(NOT) van dat shitbureau'tje.
't is dat ik inmiddels "in ruste" ben, en daarnaast heb ik een chronische hekel aan A'dam, maar anders had ik u er zeker bij gevraagd...

Antisocialist | 16-07-11 | 16:27

@Athos | 16-07-11 | 09:17
Idd, óf je kiest voor Unix, óf je kiest voor Microsoft. Maar om nou het een op het ander te gaan draaien, dubbele beheerskosten, dubbele hardwarekosten: the worst of all worlds!

Antisocialist | 16-07-11 | 16:24

@voldemort | 16-07-11 | 12:11
Ja idd, heel herkenbaar LOL

Antisocialist | 16-07-11 | 16:21

@Parsons | 16-07-11 | 12:28
Volgens mij bedoelde Aktivist dat hier weliswaar een VMWare/ESX prutser (in jouw woorden) gevraagd wordt, maar dat hier op z'n minst niveau systeemarchitect nodig is.
Jij gaat mee in de vraag van de opdrachtgever, ik probeer altijd te kijken wat er echt nodig is. En aan de hand van de info die naar buiten is gekomen weet je zeker dat VMWare/ESX de gemeente A'dam niet naar het gewenste hogere niveau zal brengen.

Antisocialist | 16-07-11 | 16:20

ICT en (gemeentelijke) overheid gaat niet goed, ongeacht hoeveel "experts" je inhuurt. Het probleem zit hem bij de beleidsmakers: Deze zijn in de loop van hun leven de loopbaanladder opgeklommen van een organisatie zonder winstoogmerk, werkend met andermans geld en met baangarantie. Niet zelden zijn deze personen (of het nu rechters, hoge officieren of lokale bestuurders zijn) totaal niet op de hoogte van de werkelijkheid van vandaag en meer bezig met positieverdediging dan coherent beleid.

Ik kan dit repareren, maar dan wel met mandaat om falende medewerkers eruit te gooien. Dat gaan ze natuurlijk nooit doen aangezien de verantwoordelijke (en dus falende) persoon ook de persoon is die de oplossing voor zijn zelf gecreëerde chaos moet verzinnen en die trapt echt zichzelf er niet uit.

De enige die dat kan oplossen is Eberhard, en die heeft daar de ruggegraat niet voor...

Homer J. Simpson | 16-07-11 | 13:53

wat houdt die ICTer er netto aan over?

kalhen | 16-07-11 | 13:52

Het ergste is nog wel, dat ik me er in het begin vreselijk druk om kon maken, want verspilling van belastinggeld etc. Nu ben ik blij als ik niet in de hoek zit waar de klappen vallen, en als mn facturen betaald worden. Nog even en ik ben net zo numb als dat overheidstuig zelf.

Daff | 16-07-11 | 12:40

m@rkus | 16-07-11 | 11:11
Een goed agile project kan prima wat jij beschrijft. Veranderende wensen moeten geen probleem zijn, als je je project goed managed. Maar dat gebeurd gewoon niet, want sleutelfiguren worden door de overheid zelf geleverd en die mensen zijn vaak niet capabel genoeg. Er is dan ook geen afrekencultuur zoals dat in het bedrijfsleven wel is. Men voelt zich dus totaal niet verantwoordelijk.

Daff | 16-07-11 | 12:35

@Antisocialist | 16-07-11 | 01:54
Leer eens begrijpend lezen.

Parsons | 16-07-11 | 12:28

De overheid zit zichzelf in de weg op gebied van ICT. Door verplichte aanbesteding worden requirements niet goed uitgewerkt en worden er offertes uitgebracht die nergens op slaan, alleen om de deal te winnen. Er wordt in het begintraject bezuinigd op goed project management en software architectuur, de boel wordt ge-offshored en uiteindelijk, als de druk zo hoog wordt dat de ingebrekestellingen je om de oren vliegen, moeten hele dure mensen de boel weer op een enigzins acceptabel niveau krijgen. Niet op tijd, niet binnen budget en een systeem waar de eindgebruiker helemaal niet op zit te wachten. En dat keer, op keer, op keer.

Daff | 16-07-11 | 12:28

FollowThisLeader | 16-07-11 | 01:56
Goed idee de bestaande CAT5e kabels vervangen door CAT5e kunnen de plafonds nog een keer open.
Switches moeten minimaal in een lege kast van 2 kuub hangen het liefst met airco, terwijl een fannetje zat is.

voldemort | 16-07-11 | 12:11

Hehe, de enige ICT'ers die ik VEEL meer zou betalen dan dit (omdat ze het waard zijn) zijn: de programma managers die deze hoop spaghetti moeten managen, de architecten, solution designers en developers die het moeten bedenken en uitvoeren, de testers en ook de projectmanagers.... Ow, dat is iedereen dus... Maar dan niet rare en niet-te bouwen requirements hebben en ook niet continu je wensen veranderen en aanpassen he! En ook niet te weinig budget uittrekken voor de spullenboel en te veel druk zetten achter het project en een onhaalbare oplevertijd stellen!
Dan komt het goed.

m@rkus | 16-07-11 | 11:11

ze zijn toch voor meer transparantie? Laat ze 't uploaden naar ec2 of zo, dat is meteen helemaal 'hip'.

sufkut | 16-07-11 | 11:00

Ik ga mijn vingers daar niet aan branden, zelfs niet voor 100 euri per uur.

Linke Soep | 16-07-11 | 10:29

99,9999999 % van de ICT-ers zijn puberende prutsers met sterallures.
Ben nog geen goeie tegengekomen.
Aan de meest simpele dingen denken ze niet, waardoor een heel systeem mooi waardeloos is.

who cares | 16-07-11 | 10:10

rm -rf/VMware

Athos | 16-07-11 | 09:17

*Heeft RA II nog werkend gekregen in Windoesn't 3.1 en vraagt zich af of dat van genoeg aanpak getuigt*

Teiltjes Tekort | 16-07-11 | 06:06

15 jaar gedaan; tuin er niet in want er zijn ''managers'' die het beter weten.

aleichem | 16-07-11 | 03:53

@Antisocialist | 16-07-11 | 03:23
Excuus voor de 3dubbel post, plugin probleemje?!?!

Antisocialist | 16-07-11 | 03:24

@FollowThisLeader | 16-07-11 | 01:56
Als u denkt een eilandautomatiseringsprobleem met nieuwe bekabeling op te lossen, zit u op de verkeerde OSI-layer.

Het probleem is juist dat over de bestaande bekabeling te weinig informatie uitgewisseld wordt.

Maar ja, als je enige gereedschap een hamer is, lijkt elk probleem al snel op een spijker....

Antisocialist | 16-07-11 | 03:23

@FollowThisLeader | 16-07-11 | 01:56
Als u denkt dat de bekabeling het probleem is, zit u op de verkeerde OSI layer.
Het gaat erom dat er nauwelijks informatie over de bestaande bekabeling uitgewisseld wordt.

Maar ja, als je enige gereedschap een hamer is, lijkt elk probleem al snel op een spijker...

Antisocialist | 16-07-11 | 03:19

@FollowThisLeader | 16-07-11 | 01:56
Het feit dat u alle OSI-layers tegelijk gaat aanpakken, geeft al aan dat u dit probleem op te laag niveau adresseert.
Bekabeling aanpassen bij eilandautomatiseringsprobleem, 't moet toch niet gekker worden ... maar ja, als je enige gereedschap een hamer is, lijkt elk probleem al snel een spijker.

Antisocialist | 16-07-11 | 03:17

Geen nieuwe CIO vacature?

Sir Ronald | 16-07-11 | 02:56

25TaLife | 15-07-11 | 21:09 | + 0 -

"Microsoft is nog steed marktleider binnen de desktop en server omgeving maar dat komt vast volgens jou omdat ze zo goed zijn ????????"

Ja.
Ms maakt op het moment goede software. Server08 is op dit moment mijn favoriete server product. En dat is puur vanuit nerd perspectief.
Eeuwige negatieve hearsay over ms.... Het zijn altijd dezelfde inhoudsloze kut argumenten.

Toen iedereen terecht aan het vloeken was op win9x beheerde ik BSD omgevingen en vloekte ik graag mee.
Tegenwoordig absoluut niet meer terecht.
Maar mensen zoals jij, mensen die er geen verstand van hebben, blijven met liefde bepaalde stront herhalen wat ze ooit eens gehoord hebben van iemand die er wel wat van weet om net te doen alsof ze een mening hebben.

nenny | 16-07-11 | 02:32

@verhaard | 15-07-11 | 22:58
Niemand moet op die achterlijke Cloud strategie inzetten. ZEKER geen overheden. Ik mag aannemen dat ik niet uit hoef te leggen waarom niet. En een ieder die denkt dat het wel goed is allemaal, die heeft zich door een paar overijverige Citrix accountmanagers een sprookje voor ogen laten draaien. Ik kan maar 1 ding zeggen: be aware...

FollowThisLeader | 16-07-11 | 02:01

Dit gaat niet werken zo. Als alles opnieuw en goed ingericht moet worden dan moet de bekabeling, servers, routers, switches, software, services, databases, werkwijze en alles herzien worden. Dat is te complex voor een paar freelancers in 6 maanden tijd. Voor een hele gemeente. Daar moet je een groep mensen, al dan niet freelancers, voor hebben die al enige tijd op elkaar ingespeeld zijn en elk met z'n eigen specialisme.
Vriend van me is master-kabeltrekker op een geordende manier. Als je het dan toch doet, doe het dan goed en met glasvezel. Echter dat zijn dure mannetjes om in te huren. Ik voorzie miljoenen kosten, waar er tenminste al 1 stadsdeel is welke 25 miljoen niet meer op kan hoesten door een zekere musiq-faal.
Ik wil me er gerust voor inzetten, ook voor die 60 euro per uur. Maar dan wel met een legertje ITers van mijn keuze, welke ik vrij moet zien te maken voor zo'n klus. En NIET binnen 6 maanden. Heel leuk hoor, om te zeggen dat je dat wel kan. En je zal een heel eind komen inderdaad. Maar de manier waarop ik denk en werk is dat het moet werken op alle fronten en tot in de puntjes verzorgd. Anders ga ik niet met een goed gevoel naar huis aan het einde van de rit. Denk dat het vooral heel belangrijk is dat er eens iets zeer uitgebreid en volledig in een kader gezet wordt. En dat het met name goed schaalbaar is.

FollowThisLeader | 16-07-11 | 01:56

@Parsons | 15-07-11 | 20:46
Ok, er hoeft dus niets gemanaged en veranderd te worden. Al die figuren die de boel de soep in hebben laten lopen, die moeten gewoon blijven doen wat ze deden. Gewoon 1 iemand erbij met wat kennis, en dan gaat het verder vanzelf goed?

*toch heel ander idee van totaal omgooien van ICT organisatie had*

Antisocialist | 16-07-11 | 01:54

@Parsons | 15-07-11 | 20:03
Argumenten?

Antisocialist | 16-07-11 | 01:49

@Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:33
Tja, inderdaad, de benodigde scholing en ervaring is ongeveer vergelijkbaar .... sukkel.

Antisocialist | 16-07-11 | 01:47

Zou het doen als iemand mij uit kan leggen wat WINDOWS is

WittgensteinsNeffe | 16-07-11 | 00:30

Voor 75k per jaar kom ik wel in vaste dienst. Doe ik het voor 10 miljoen minder. Wil echter wel de mogelijkheid hebben de bestaande prutsers de laan uit te sturen.

MrJ | 16-07-11 | 00:23

*J.Stik!voort tippen gaan doet*

Hollander01 | 16-07-11 | 00:19

Windows specialisten met 2003 / 2007 kennis zijn ook welkom (OMG, red.),

Tuurlijk!

Net nu ik gewend bent om onder de vensterbank te hangen-/liggende.

Centauri | 15-07-11 | 23:18

@Pikkebaas | 15-07-11 | 22:05
Wacht maar tot ik de eindbaas van 0031 ben. Dan is er geen (semi-)overheid meer die jou die ongein tegen dat soort ongelikte tarieven wil betalen! Het bedrijfsleven doet dat nu toch al niet, want van overheidsinstellingen en andere taxpoetverbrandingsovens moet jouw soort het hebben.

Chiant | 15-07-11 | 23:17

@ een of andere hassan:

Lijkt mij ook, een jodenfooi.

Luister, in dat godvergeven socio- islamhol werken is sowieso een lopende ellende, dus laten we elkaar geen miet noemen, er moet een ruim startgeld gestort worden voordat je daar begint, dan moet er degelijk afterjobse afvloeingsregeling tot de pensioenleeftijd besproken en zwart wit op papier staan.
Ook moet contractueel overeengekomen worden dat mocht Job Cohen uit de pvda geschopt worden onmiddelijk de afterjobse regeling in werking zal treden als hij weer burgemeester wordt van A,dam.
Ook een keiharde eis: geen hoofddoek en ander niet nader genoemd godsdienstig tuig binnen gezichtsveld.
Die 60 E p/u beschouw ik als startsalaris en zal tot het 3- voudige opgetild moeten worden na proeftijd.
En oh ja, een gratis parkeerplek is een ook redelijke must.
Graag of helemaal niet.

The eimer | 15-07-11 | 23:11

Als er 43 miljoen mee kan worden bezuinigd kan je ook wel 2 miljoen als vergoeding vragen. Mits ze écht desperate zijn. Of 20 miljoen. Nog steeds minder verlies.

Kamisei | 15-07-11 | 23:09

Weggejorist worden om 20:41

En dan op Elsevier precies de strekking van de weggejorisde opmerking in de WEBLOG AFSHIN ELLIAN:

"Amsterdam, wonderlijke hoofdstad van de PvdA
vrijdag 15 juli 2011 09:42"

Denk dat ik maar een wat mimder op GS kom, de verlinksing lijkt hier nu ook al toegeslagen te zijn.

WEBLOG AFSHIN ELLIAN
-edit gezopen?-

ontlullen | 15-07-11 | 23:01

Gewoon overheid ook over op the cloud hopsa klaar, ook fijn wob-technisch (hoewel google dat dan gaat bazen).

verhaard | 15-07-11 | 22:58

60 euro per uur? Als je in de auto naar het werk komt ben je dat alleen al aan parkeergeld kwijt in Amsterdam. Kutdorp!

een of andere hassan | 15-07-11 | 22:42

Het is ook een heerlijke vacature: je kan er alle kanten mee op... kunnen ze niet wat Roemeense skimmers inhuren, zijn ook goed met IT en daar in hun zigeunerkampjes staan ze diep genoeg in de modder...

hoevenpe | 15-07-11 | 22:36

Ik heb nog wel een gelikt boekhoudprogramma op m'n commodore 64. Met minder dan €60 neem ik ook genoegen.

Schaamharing | 15-07-11 | 22:33

Voor een handje rijst laat je 300 Indiers die boel vlot trekken. Probleem is wel dat er daarna 200 miljoen Indiers ingeschreven staan met recht op een uitkering in Amsterdam. Dat dan weer wel.

funkyd | 15-07-11 | 22:31

@Borrelende Boris | 15-07-11 | 20:01
Precies! Een poetsdoek en een theedoek horen niet op iemands hoofd thuis. Tenzij je graag uitdraagt dat je jezelf onderwerpt en huisslaaf bent.

doenormaal! | 15-07-11 | 22:31

"een keer gratis op stap met Fatima Elatik".... hahah... Gratis !?!?

Iwmac | 15-07-11 | 22:20

Voor dat geld kom ik de boel wel even op een google apps accountje knutselen.

pleurtop | 15-07-11 | 22:13

Ik ben een orthodox atheistische rechtse anarchist met een tyfushekel aan de Grachtengordel en ik moet kotsen van Freek de Jonge.
Ben ik nu aangenomen?

Verder heb ik wel verstand van zaken, heb in de IT bagger gestaan. Ik vind E60,-- per uur aanvaardbaar mits het bedrag zonder inhoudingen op mijn rekening bijgeschreven wordt (ik heb een BV en een VAR), de BTW kan verleggen en ik een parkeerplaats krijg.

Ik vrees dat het bureau niet aan mijn eisen tegemoet gaat komen. Blijf dus lekker in Brussel (bij een bank) werken.

JeWeetWelWie | 15-07-11 | 22:06

Hahahahaha, 60 euro per uur !!!!

140 Euro (CISSP, MCITP, Uni, etc.) en dan komen we praten.

Pikkebaas | 15-07-11 | 22:05

Externen inhuren om blamage te verleggen.
Grutjes, dat is nog nooit eerder geprobeerd.

hallevvezool | 15-07-11 | 21:54

Retweetvan weggejorist stuk, maar dan met turbotaal i.p.v. Ouderwets kkeren

Is dus 50e/uur, na parkeerkosten.
Stelletje {prutsers} Eerst over de alfa- kant geld {verneuqen} en als het op is de beta-kant proberen te naaien. Alfa halen beta betalen, zo wordt het niks met NL. Wie wil er nog ingenieur worden?
ontlullen | 15-07-11 | 20:41 | + 1 -

Toelichting: muzique mag miljoenen kosten net als de ICT in eerste instantie ook, maar dan verwachten dat het gefixed wordt voor een paar tientjes. Ondertussen cultureel blijven falen. Opdoeken van die deelraad is de oplossing.

ontlullen | 15-07-11 | 21:52

overigens zou ik niet voor de overheid willen werken hoor.

johan902 | 15-07-11 | 21:50

Waar de f*ck werken jullie allemaal zeg?
Oké ik ben net afgestudeerd maar ik verdien als IT'er echt geen 60 euro per uur hoor.
*is blij met 30 per uur*

johan902 | 15-07-11 | 21:49

win/win. Hoe hard je ook faalt, de politiek praat het goed.

boasatlas | 15-07-11 | 21:48

@ 25TaLife | 15-07-11 | 21:09
Hangt er maar net vanaf wat je ermee doet. Ik heb de laatste 3 jaar geen vastloper meer gehad en toch maak ik aardig wat uurtjes achter de PC met een aantal zware programma's.

Overigens is het nadeel van dit soort freelancers dat ze de boel vaak wel georganiseerd krijgen, maar nadat ze weer vertrokken zijn, is het binnen 5 jaar weer een puinhoop.

aardt | 15-07-11 | 21:44

De tarieven liggen niet zo hoog meer, maar als je mensen zoekt die dit op kunnen lossen, zal je eerder tegen de E100 of hoger moeten gaan betalen om ze binnen te krijgen. Voor E60 krijg je tegenwoordig wel een redelijk goed systeembeheerder, maar de echte sterren vangen nog steeds wel wat meer dan dat. Het is ruim meer dan aardbeien plukken, maar die plukkers krijgen een uitkering als ze geen werk hebben, die freelancers krijgen niets.

rotweer | 15-07-11 | 21:41

€60 x 8 x 5 x 4,5 = € 10.800 per maand.
Maar dat is dan wél ex BTW en mét modderpoten. Extragraties uit de taxruif.

Chiant | 15-07-11 | 21:35

Zit eigenlijk nog steeds te twijfelen om maar eens een streep achter mijn digitale tijdperkje te zetten.. Natuurlijk blijf ik wel GS koekeloeren,maar de rest komt mij mateloos de strot uit.En niet in de laatste plaats omdat alles nu zo doordrenkt is met amateurs,kinderen,maffe aziatische zooi zoals meme's en een waar opkomend leger aan IT specialisten in azie die jonge poesjes erg grappig vinden.

Je zou bijna de echte problemen vergeten met al die digitale onzin..*nors kijken doet*
www.youtube.com/watch?v=Uzk5DbJIFc0

de grote Anti | 15-07-11 | 21:33

Man man man, overheid en ICT. Hou op, schei uit.

Aan de ene kant een zooi ambtenaren die van toeten noch blazen weten maar wel zichzelf bemoeien met elke stap van de implementatie en aan de andere kant de bottom of the barrel van ICT NL in combinatie met zwaar overbetaalde consultancy bureaus die werken volgens het principe: "If we can't find a solution there's good money to be made in prolonging the problem." De echt goede ICTers branden er zich vervolgens de vingers niet aan. Die zijn wel wijzer.

Wie vind het nog gek dat dit keer op keer fout blijft gaan?

MarinusWA | 15-07-11 | 21:25

@ nenny | 15-07-11 | 20:20

Dat jer ergens als één van de eerste mee op de markt komt maakt je vandaag de dag al gauw marktleider . Wil nog niet zeggen dat je dan ook de beste software maakt.?

Microsoft is nog steed marktleider binnen de desktop en server omgeving maar dat komt vast volgens jou omdat ze zo goed zijn ????????

25TaLife | 15-07-11 | 21:09

Geachte Marv4y,
middels deze onsympathieke weg wil ik graag reageren op bovenstaande vacature.
Geef mij die baan of ik hack al je wow accounts.
Vooruit kijkend naar uw antwoord verblijf ik hoogachtend,

Gavrilo | 15-07-11 | 21:08

John Toroflex | 15-07-11 | 19:15
U heeft zoooo gelijk. De overheid heeft een achterhaald functiewaarderingssysteem, waarbij een leidinggevende automatisch meer verdient dan een specialist. Ook al is die leidinggevende een omhooggekeilde snotneus met Heao en die specialist een jurist Staatsrecht met expertise in overheidsaansprakelijkheid - geloof me, dat is verdomd complex - en als moet die specialist over 9 competenties op senior niveau beschikken en die leidinggevende over 6 op medior niveau.
Dit verzin ik niet, dit heb ik daadwerkelijk meegemaakt bij bestaande gemeentes.

En oh ja, echt helemaal niemand die hier een verklaring voor weet, anders dan "zo doen we het eigenlijk altijd al".

Gevolg is dat alle goede specialisten - BWT, aansprakelijkheid, grondbeheer of groenontwerp - vroeg of laat naar een commercieel bureau vertrekken, om zich voor het juiste tarief te laten inhuren. En de overheid daarom dus niet kan bezuinigen op inhuur.

Het is mij een raadsel waarom geen enkele bestuurder deze duidelijke besparingsmogelijkheid ooit heeft geopperd: neem een functiehuis dat wel past. Zodat je beste specialist niet meer wenst te transformeren tot je slechtste leidinggevende danwel zijn/haar heil elders zoekt.

Wilhelmina Kuttje | 15-07-11 | 21:08

Sinds de vroege 80-er jaren hebben airlines al sustemen die van alles kunnen en over de hele wereld tegelijk functioneren. En nog met elkaar praten ook.
Dus waar ze nou in 020 om zeuren, was er al in 1982.

Ribero | 15-07-11 | 21:02

Jongens, ik heb als interim heel wat bij onze geliefde overheid rondgelopen en Amsterdam is echt geen uitzondering maar de gebruikelijke situatie. Ambtenaren zijn in het algemeen niet het slimste soort, anders hadden ze allang bij het bedrijfsleven gezet. Lui zijn ze wel. Dat zeker. Waar je in het bedrijfsleven een dag voor reserveert zijn dat bij de overheid minstens 14 dagen.
Boeken kun je schrijven over de incompetentie, vooral van het middenkader. De ambtelijke top heeft het veel te druk met de politiek in de reedt te kruipen dan ergens op te letten. Maar als je het handig aanpakt kun je er als interimmer goud verdienen. Dat zeker. 88 mille voor een Wordpress blogje...2,5 uur werk. Waar krijg je dat vandaag de dag? In L! Vinden ze nog een koopje ook. Iedereen blij dus. Maar ja, er was 60 dagen voor gepland door een ambtenaar die het weten kon dus dat wordt nog 59,5 dag f5-en met de benen op het bureau.

jan-lul-de-behanger | 15-07-11 | 21:00

Leugens! Fatima Elatik doet helemaal niets gratis. Zo'n avondje uit gaat minstens €6500,- aan declaraties kosten.

Vogelbeest | 15-07-11 | 21:00

oops snorry ^

De Dansende Kater ® | 15-07-11 | 20:58

@Basje1738 | 15-07-11 | 20:45
Het effect van positieve discriminatie. Maar het zal wel gezellig zijn met vele zangers lichte muziek.

Fijnstoffer | 15-07-11 | 20:57

-weggejorist-

De Dansende Kater ® | 15-07-11 | 20:56

ontlullen | 15-07-11 | 20:41
Zelfs de meest verstokte natuurwetenschapper moet toegeven aan de maatschappij. Anders sta je er niet in.

De Dansende Kater ® | 15-07-11 | 20:56

Wat Amsterdam nodig heeft is een enorme stap vooruit. Zoals een state of the art acces database, en de rekenmogelijkheden van lotus 1-2-3.

Scaldis | 15-07-11 | 20:55

"een keer gratis op stap met Fatima".
Dat maakt het aanbod helemaal af.

Fijnstoffer | 15-07-11 | 20:54

Ik voel me echt niet te goed om tussen de randdebielen te zitten voor 60 euro per uur en geen reet uit te voeren!

Komdan | 15-07-11 | 20:50

@Balsaq | 15-07-11 | 20:43: (mezelf, dus):

Ach sorry gemeente Amsterdam, ik was de rekening voor dit stukje consultancy *) vergeten.

Dat is dan CHF 16.777.216 . Euro-pleepapier hoef ik niet.

*) Serieus, dat scheelt Nederland honderden miljoenen.

Balsaq | 15-07-11 | 20:50

@ontlullen | 15-07-11 | 20:41:

Nou, hier spreekt er één hoor, maar ik ben na mijn studie en Ph.D. wel meteen als economisch vluchteling naar Zwitserland vertrokken (aanrader!).

Balsaq | 15-07-11 | 20:46

@Aktivist | 15-07-11 | 20:27
Onzin. En het gaat hier niet om een architect, maar om een VMWare, ESX prutser. Die gaan voor EUR 55 max aan de einddetacheerder.

Parsons | 15-07-11 | 20:46

Laat me raden, er zit een IT-afdeling vol met allochtonen, vrouwen, homoseksuelen, gehandicapten en overige minderheden die in het kader van het diversiteitsbeleid binnen zijn gehaald. Talenten met weinig verstand van automatisering. Zomaar een gok...

Basje1738 | 15-07-11 | 20:45

Echt. Gewoon alles op de cloud (door bedrijven laten oplossen die _echt_ weten wat ze doen), en heel die ICT meuk eruit bij de overheid. Dat wordt nooit wat.

Balsaq | 15-07-11 | 20:43

-weggejorist-

ontlullen | 15-07-11 | 20:41

Is dus 50e/uur, na parkeerkosten.
Stelletje schooiers. Eerst over de alfa- kant geld verneuken en als het op is de beta-kant proberen te naaien. Alfa halen beta betalen, zo wordt het niks met NL. Wie wil er nog ingenieur worden?

ontlullen | 15-07-11 | 20:41

"Immers: "Managers zijn van mening dat 50 procent van de medewerkers op basisniveau scoort en circa 40 procent daaronder. Dit is voor een professionele organisatie een lage, zorgelijke score. Daar komt bij dat bij de managers zelf 80 procent onder het gewenste niveau scoort."".... Amsterdam, PVDA-bolwerk, kampioen managen van... tja, waarvan eigenlijk? Ik durf te wedden dat van die 80 procent ook nog eens 50 procent overbodig is.

Locutar | 15-07-11 | 20:33

SODEP | 15-07-11 | 19:30
U is overgekwalificeerd. Punt.

Aktivist | 15-07-11 | 20:29

60 euro/h WTF ??!! Een beetje fatsoenlijke systeembeheerder kost al meer, laat staan een goede systeemarchitect. Iedere euro die je zo'n figuur betaalt, haal je er later tiendubbel uit. Weer typisch overheid dus: Bergen geld uitgeven aan onbenulligheden en besparen op de belangrijke zaken.
Goede ICT-mensen willen daarom niet (meer) zo graag werken voor/met de overheid. Maar ik wens Amsterdam succes *proest*

Aktivist | 15-07-11 | 20:27

@michelr | 15-07-11 | 20:23
Vang!

*Pinda gooit*

Jackanders | 15-07-11 | 20:26

Pay peanuts, get monkeys

michelr | 15-07-11 | 20:23

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de gemeente Amsterdam alle Windows PC's wil laten vervangen door een Linux distributie genaamd Elatieknix.

Borrelende Boris | 15-07-11 | 20:21

@ 25TaLife

Vmware is nog steeds marktleider binnen de virtualisatie.
Dat is vast omdat het allemaal zo bagger is.

nenny | 15-07-11 | 20:20

@Borrelende Boris | 15-07-11 | 20:06
Nee.

Parsons | 15-07-11 | 20:18

@ 25TaLife | 15-07-11 | 20:13

Bagger VMware?

Armageddon | 15-07-11 | 20:17

PietGeniet | 15-07-11 | 19:27 | + 0

"
Een overheidsbureau dat software voor de hele overheid maakt? Is al eens bedacht. In 1950 al. Eerst "Rijkscentrale Mechanische Administratie", later "Rijks Computer Centrum", daarna geprivatiseerd (Roccade -> PinkRoccade -> Getronics). "

-> KPN

nenny | 15-07-11 | 20:14

Wanneer kan ik beginnen?

Armageddon | 15-07-11 | 20:14

Voor €85,00 / uur kunnen ze mijn stagiaire krijgen voor het dubbele komt er iemand langs die gegarandeerd de boel oplost. Eerst die bagger VMWare eruit dan gaan we praten.

"2003/2007 ??? kennis" LOL Office ??? Exchange ?? waar hebben ze het over ?

25TaLife | 15-07-11 | 20:13

Aim high expect low

quasiintellect | 15-07-11 | 20:12

De politie ICT fail kan misschien ook meteen even worden meegenomen.

quasiintellect | 15-07-11 | 20:11

-weggejorist-

Dom blontje | 15-07-11 | 20:10

Heb vaak genoeg in de bagger van de ict overheid mogen roeren.
Traag, restanten van tig "nieuwe start projecten", vage NT machines die absoluut niet vervangen mogen worden vanwege stokoude software en decenia te beroerd om die te vervangen, altijf half-measures vanwege mag-niet-teveel-kosten wat betreft hard en software maar 100 keer de kosten maken met onderzoek en rapportjes... Ga niet... ik herhaal.. Niet bij een overheid ict doen.

Oh ja. " Windows specialisten met 2003 / 2007 "

Windows server 2007 bestaat niet knurften. 2003 / 2008 dus.

nenny | 15-07-11 | 20:08

@Parsons | 15-07-11 | 20:03

Is dat een open sollicitatie via Geenstijl?

Borrelende Boris | 15-07-11 | 20:06

"One learns people through the heart, not the eyes or the intellect.

- Mark Twain

Om de juiste verbinding te maken tussen organisaties en kandidaten, investeert Recruitment4You veel tijd in de inventarisatie van behoeften."
Mark Twain, die was ik gewoon vergeten, bizar!

gentle giant | 15-07-11 | 20:05

Een jaar of zeven, acht geleden, toen ik nog werkte, werd er gewoon 1000 - 1200 euro per dag betaald. En een jaar of 10 geleden werd voor HTML-kloppers al 160 gulden per uur betaald. De armoede slaat hard toe in Nederland.

Flapdas | 15-07-11 | 20:05

EUR 60 voor die job is duur betaald. Feit.

Parsons | 15-07-11 | 20:03

Bij de landmacht hebben ze wegens overcompleet nog wat lui over die iets deden met tanks. Mentaliteit van aanpakken en ook nog modder aan de schoenen. Wat wil je nog meer!

PietGeniet | 15-07-11 | 20:02

@Broodje_Dood_Dier | 15-07-11 | 19:56, dat je zegt van: Sheila is beetje ict reiki hoerr, tja, ik wordt er ook niet geyl van.

gentle giant | 15-07-11 | 20:01

@doenormaal! | 15-07-11 | 19:57 |

/pvv modus
Met zo'n hoofddoek, kun je wel mooi alle tft schermen poetsen (mits gemaakt van microvezel). /pvv modus uit.

Borrelende Boris | 15-07-11 | 20:01

Nadat er in Janari nog 7 stinkend dure ICT Managers zijn gezocht : www.computable.nl/artikel/ict_topics/l...
lijkt nu het geld op te zijn en wordt er 1 werkpaard gezocht voor een oostblok tarief. Een typische techisch-socialistische aanpak.

Beef Bus | 15-07-11 | 20:00

Overigens zijn de mensen, die in staat zijn de problemen op te lossen, niet het type dat uit zou willen met Fatima Elatik...

doenormaal! | 15-07-11 | 19:57

-weggejorist-

Broodje_Dood_Dier | 15-07-11 | 19:56

Hallo, Markies hier,

mijn advies: typemachines. Gegarandeerd geen ICT-problemen meer. Kan je met oud-papier ophalen de kosten terugverdienen.

Graag gedaan.

Markies de Schade | 15-07-11 | 19:55

correctie op doenormaal! | 15-07-11 | 19:51
Govnited moet GovUnited zijn.

doenormaal! | 15-07-11 | 19:54

Freelance.nl
Verzameling hobbyisten. Op zijn best ...

Castle Bravo | 15-07-11 | 19:53

Ik stel voor om alle PC's te vervangen voor het volgende exemplaar: www.bestelkado.nl/cadeau_kado_12764/sp... Je zult amper verschil merken in productiviteit van de ambtenaren.

Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:53

Ik vraag me echt af hoe desperate ze zijn: stel je biedt je aan voor 80 euro, krijg je dan een preek over 'het moet eerlijker' of ben je de sjaak en mag je morgen beginnen?

hoevenpe | 15-07-11 | 19:52

@PietGeniet | 15-07-11 | 19:27
@aardt | 15-07-11 | 19:29
Ik bedoel een aanbesteding op groot niveau zoals Andez maar dan Nationaal. Niet de fabrikant maar de klant bepaalt! Denk aan projecten als ANDEZ en Govnited. Maar dan op nationaal niveau voor de gehele overheid waarbij die overheid is verenigd in één expertise- en aanbestedingsgroep.
www.automatiseringgids.nl/rapportage/o...
Ontwikkel een systeem voor alle overheden waarbij informatie uitwisselbaar is.

doenormaal! | 15-07-11 | 19:51

Het vervelende is dat je dit nooit kan oplossen. Nou ja, je moet alle leidinggevenden eruit trappen, en 100% controle krijgen. Dan kan je pas iets doen. Nu is het leuk tot je de eerste stumpert tegen komt die iets weer niet snapt.

geensteelo | 15-07-11 | 19:50

@Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:47

Of: Jij bent dan wel de beste, maar we betalen je niks... dat is jouw bijdrage voor het grootsocialistische rijk van Fatima.

Kingeef1975 | 15-07-11 | 19:49

@Kingeef1975 | 15-07-11 | 19:43 |

Zou het geen socialistische wervingskreet willen noemen. Die zou als volgt gaan: "wij verdelen het geld, jij krijgt de modder".

Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:47

Als je iemand wilt met modder aan z'n schoenen kun je natuurlijk ook tuinman Rob Verlinden van "Eigen Gruis en Puin" inhuren.
"En hebben we hier de begoniaaaa, fleurt mooi uw serverhok op".

PietGeniet | 15-07-11 | 19:47

-weggejorist-

Kingeef1975 | 15-07-11 | 19:44

Freelance ict genieen zijn best grappig soms,trouwens.'Komen aan in een zwarte maserati,en dan stapt er zo'n verward ogend figuur uit.. Lang grijs haar en dito baard,spijkerbroek met gaten erin en ja,inderdaad modder onder de leren laarzen.
Maar de stropdasjes en mantelpakjes maken steevast een diepe buiging wanneer hun messias al rochelend voorbij wandelt.

Wat een heerlijk leven moet dat toch zijn *zwijmel*

de grote Anti | 15-07-11 | 19:44

Typisch zo'n socialistische wervingskreet... schoenen in de modder.... niveautje weer.

Kingeef1975 | 15-07-11 | 19:43

Ik laat deze faal effe schieten,bijna vakantie en de TV-toren is ook al stuk.

Beëlzebul | 15-07-11 | 19:39

€60/uur? Lekker tarief voor iemand die freelance muizen aan pc's knoopt.
Normale IT-ers zijn voor minimaal het dubbele bezig.

En nu is het genoeg! | 15-07-11 | 19:38

@aardt | 15-07-11 | 19:36, dat was een Gelderse schijf!

gentle giant | 15-07-11 | 19:38

@gentle giant | 15-07-11 | 19:36 |

Pas maar op, zometeen zegt ze nog ja, en zit je er aan vast.

Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:38

Hallo,
SODEP @19:30 is een prutser, ik ben veel beter want ik heb wel eens een schijf gedeeld met andere gebruikers in mijn thuisnetwerk.

In afwachting van uw antwoord,
Nog meer groeten.

aardt | 15-07-11 | 19:36

Hoi, Faat, neuqen?

gentle giant | 15-07-11 | 19:36

Joris en GU fixen het wel even voor een kratje bier .. toch?

de grote Anti | 15-07-11 | 19:34

Goh, iedereen hier haalt de neus op voor 60 euro per uur, en dat terwijl een aantal dagen terug, men nog vol lof was over de mogelijkheid om voor 8,75 per uur aardbeienplukker te worden op één van de schitterende akkers die ons land rijk is. De ware aard komt snel boven.

Borrelende Boris | 15-07-11 | 19:33

Hallo,

Ik zit wel eens achter een computer.

In afwachting van uw antwoord.

De groeten.

SODEP | 15-07-11 | 19:30

OMG!! Als ik die Vacature leest schrik ik wel beetje.

VM-Ware specialist?!?!?! Wil dit zeggen dat heel Amsterdam op 1 server draait met X-aantal VM-Ware omgevingen?!?!?

Snap wel dat dat leuk is met backups enzo maar waarom niet gewoon een eigen datacenter, zoals in Rotterdam?

(ben zelf Webbased Application Developer voornamelijk PHP/MySQL/PostgreSQL/CSS/Javascript, maar heb wel beetje verstand van Serverbeheer)

d3f | 15-07-11 | 19:29

@ doenormaal! | 15-07-11 | 19:15
Je bedoelt net zoiets als het EPC waar iedereen enkele jaren terug zo tegen was?

aardt | 15-07-11 | 19:29

@doenormaal! | 15-07-11 | 19:15: Een overheidsbureau dat software voor de hele overheid maakt? Is al eens bedacht. In 1950 al. Eerst "Rijkscentrale Mechanische Administratie", later "Rijks Computer Centrum", daarna geprivatiseerd (Roccade -> PinkRoccade -> Getronics).

PietGeniet | 15-07-11 | 19:27

Ha, vooral die 'aanbieding' met Elatik is de beste uitsmijter met dit artikel!
Ik kom niet meer bij! wahaha!!
:-))

afdankert | 15-07-11 | 19:27

"Zo nu en dan breng ik een bezoek aan de sauna."
Wij ook, Sheila!

gentle giant | 15-07-11 | 19:22

Zelfs een beetje prostituee vangt nog meer per uur. ICT-afdeling Gemeente Amsterdam als digitale tippelzone.

PietGeniet | 15-07-11 | 19:21

€60 per uur? Zo duur?

nober | 15-07-11 | 19:19

"mensen die met de schoenen in de modder hebben gestaan"

Ik denk dat het daar storm gaat lopen, na de zwarte cross.

Jackanders | 15-07-11 | 19:18

60 per uur is inderdaad een lachertje als je problemen moet oplossen van dit kaliber. Reken maar op het dubbele (en dan bedoel ik echte IT'ers, geen stropdassen die zichzelf manager noemen).
Het probleem bij de overheid (en i.h.a. bij de nonprofit sector) is dat ze een functiewaarderingssysteem hebben dat beloont op basis van positie in de organisatie i.p.v. de complexiteit van het werk. En dat betekent dus dat een goede IT'er altijd minder moet verdienen dan zijn baas. Voeg daarbij het feit dat bij beslissingen in dit soort organisaties het politieke belang prevaleert boven de vraag hoe je iets efficient of veilig inricht en je hebt alle ingredienten voor een #megafail.

John Toroflex | 15-07-11 | 19:15

Als ze dan toch bezig zijn: HEF DIE EILANDAUTOMATISERING NOU EINDELIJK EEN EEN KEER OP! Richt een bureau op dat software voor de hele overheid ontwerpt en implementeert. Allemaal hetzelfde spul en klaar is kees. En zorg dat gegevens uitwisselbaar zijn met andere instanties. Dat zou het doel moeten zijn. Niet allemaal zelf aanprutsen maar middelen, kracht en kennis bundelen. Stukken goedkoper dan allemaal op eigen houtje een systeempje kopen en inrichten en allemaal hetzelfde traject doorlopen keer op keer.... Zelfs de stadsdelen zijn niet compatibel!! Dat geloof je toch niet!!

doenormaal! | 15-07-11 | 19:15

maar na die drie maanden gaarne weer oprotten en plaats maken voor een goedkopere systeembeheerder

tweekeerdehelft | 15-07-11 | 19:13

Een quickscan leert me dat dit geen interessante uitdaging voor me is.

Prof. D.A.H. Vintik | 15-07-11 | 19:13

LOL, voor netto 10 euro per uur.
*verder slaapt*

kapotte_stofzuiger | 15-07-11 | 19:13

Oh, de tarieven zijn inmiddels verhoogd. Twee maanden boden ze nog €35. Ik heb toen mijn schoonmaakster gestuurd voor een gesprek.

Sytze_Vliegen | 15-07-11 | 19:11

Ik kom toch nooit door de selectie.

ZDEV | 15-07-11 | 19:11

Is dit het uurtarief voor de freelancer of moet daar nog de marge van dat vage bureautje vanaf? Lijkt me gezien de opdracht behoorlijk aan de lage kant...

hoevenpe | 15-07-11 | 19:10

Voor de helft komen een aantal Roemenen de data overtypen in een nieuw systeem.

Oja, mag nie van Stas Kamp.

applaus voor de paus | 15-07-11 | 19:09

'salaris' is trouwens iets dat je krijgt als je in loondienst werk, 'uurtarief' past hier beter..

Jopie2009 | 15-07-11 | 19:09

Voor 60 euro per uur komt er hoogstens iemand de modder opruimen die nog aan de poten hangt van de echte IT specialist die voor het dubbele bedrag z'n bed nog niet uitkomt. En terecht. Stelletje prutsers.

Soy yo | 15-07-11 | 19:08

60 p/u, nou daar zal je de toppers mee lokken ...

Jopie2009 | 15-07-11 | 19:07

Translink personeel doorsturen?

Handboek | 15-07-11 | 19:07

If you pay peanuts, you get monkeys.

applaus voor de paus | 15-07-11 | 19:06

Graties en voor nieks op stap met Fatima Elastiek?

Naar de eeuwige jachtvelden? Ik teken!

Postume onderscheidingen zijn uiteraard welkom.

Reinaert | 15-07-11 | 19:05

LOL @ €60/uur.

Ir. Hak | 15-07-11 | 19:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland