Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HBO Tandheelkunde InHolland: zo spel je LOL

hoihoihoigraaion12345zevennegenz.jpg Hadden wij vanmorgen een luchtig topic over misstanden bij de opleiding mondzorg van InHolland te Amsterdam? Ja? Mooi, dan is het nu tijd voor de echte peop. Zeg maar gerust hele grote bakken stront aan de knikkers van Doekle Terpstra. Zojuist vonden we namelijk een plastic tas aan de deurknop van ons redactiekantoor met daarin ONTLUISTERENDE documenten die aantonen dat het heel, heel, heel, heel, heeeeeel erg slecht gesteld is met het mondzorgkundig onderwijs aan de InHolland-hbo te 020. Het is er zeg maar zo slecht met het onderwijs gesteld dat het wel eens zou kunnen dat Mondzorg InHolland Amsterdam morgen nog een diepgaande inspectie mag verwachten. Hopen we althans. Anyway, hier gaan we dan weer: InHolland-gate, aflevering 16354. Om het makkelijk voor u te maken publiceren we gewoon integraal de emailtjes inclusief de bestanden (foto's van tentamens inclusief correcties, instructies voor massale fraude) die wij in de plastic tas aan onze deurknop vonden. Omdat de mailtjes zijn opgesteld door InHolland-sgolieren hebben wei efen de spel- en steilvauten eruid gehaalt maar het origineel sluiten we met een screenshot (soort van fotokopie) bij. Na de lees verder kunt u zelf live de ondergang van InHolland onder Doekle Terpstra zien. Veel leesplezier! Beste Geenstijl.nl, Wij, studenten mondzorgkunde, lazen het nieuws over fraude vanochtend. We wisten niet dat een student dit zou vertellen aan de pers. Wij studenten komen regelmatig bijeen om te vergaderen over de opleiding. Er gaat veel mis en we wilden duidelijkheid. We namen stappen. Eén stap daarvan was om naar de pers te stappen. Dit had dus één student gedaan. We zouden met zijn allen deze stap zetten. Maar één iemand ging dus voor. In de Volkskrant stond dat het om slechts vier toetsen zou gaan. We kunnen u zeggen dat het niet alleen om deze vier toetsen gaat. De fraude gaat eigenlijk over alle toetsen. Dus ook radiologie, orale pathologie en kaakchirugie . Zelfde tentamens De docenten maken zelden nieuwe vragen voor de herkansingen. Verschillende studenten maken tijdens de inzage foto's van de toetsen. Deze worden vervolgens gemaild naar alle studenten. Er worden geen webmail(= school) emailadressen gebruikt. Dit hebben ze zo afgesproken. Ze gebruiken doorgaans een Hotmail-account. De meeste studenten krijgen de foto's toegemaild met de juiste antwoorden erbij. Soms maken de studenten geen foto's, maar worden de vragen onthouden en thuis op Word-document gezet en onderling naar elkaar gestuurd. Een voorbeeld van dit fraudesysteem, waar bijna iedere student aan meedoet, vindt u hieronder. Chaos op de opleiding Verder gaat het niet alleen om fraude op de opleiding Mondzorgkunde aan de hogeschool InHolland. Het is gewoon een chaos op de opleiding. We hebben erg weinig docenten. Tijdens de praktijklessen in de kliniek krijgen wij erg weinig begeleiding. Veel studenten zakken voor de toetsen ''boren en vullen''. Deze toetsen noemen wij "prepareren en restaureren". Ze worden gegeven in het 1e en 2e jaar. In het 1e jaar gebruiken we neppe tandjes en in het 2e jaar echte tandjes. In het 1e jaar vallen veel mensen af omdat ze hun propedeuse niet hebben behaald. De school maakt het extra moeilijk bij de praktijklessen. Dit omdat er te weinig tandartsstoelen zijn. We krijgen theorielessen en examens in het gebouw naast het VU Hoofdgebouw. Praktijklessen krijgen we in het gebouw waar zich ook de kliniek bevindt. Hier kunnen we alleen op afdeling 1 terecht. Er zijn ongeveer 50 stoelen beschikbaar op 1e etage waar we gebruik van kunnen maken. Vaak is het oefenen niet voldoende waardoor veel studenten de praktijktoetsen niet kunnen halen. Bovendien is er alleen begeleiding bij het oefenen. Onbekwame docenten Docenten die de opleiding tot mondhygiene hebben afgerond maar geen boren en vullen hebben gehad, krijgen slechts één dagje boor- en vulles. Daarmee halen ze "een certificaat" en vervolgens ''leggen ze het uit aan de studenten''. In het tweede jaar "boren en vullen" vallen er ook erg veel mensen af. Boren en vullen is een eis om over te gaan naar het derde jaar. Veel mensen blijven dus zitten. Dit mede doordat de derdejaars naar de kliniek in Almere moeten voor praktijkervaring. Maar in Almere zijn er slechts 38 stoelen beschikbaar voor de studenten. Weinig praktijkruimte Het gaat dus niet alleen om de theorietoetsen. Ook praktijk is erg belangrijk. Maar helaas wordt er weinig aandacht besteed aan het begeleiden van de praktijklessen en bovendien zijn er erg weinig dagen dat we kunnen oefenen. Elke student kan één per week oefenen en soms zelfs helemaal niet. Het gaat dus niet alleen slecht bij deze opleiding omdat er wordt gefraudeerd. De begeleiding is ook erg slecht. Eerder kwam al in het nieuws dat de kwaliteit van deze opleiding bedroevend is. Bovendien zijn de docenten erg onbeleefd. Sommige docenten groeten je niet en als we hun vragen stellen zijn de antwoorden meestal: "Vraag het maar aan je medestudenten", "ik weet het niet" of "zoek het maar op in het boek". Dit is voor ons als studenten erg demotiverend. Met vriendelijke groet, Anonieme studenten Mondzorgkunde INHolland Amsterdam Bijlagen: - toets orale pathologie en kaakchirurgie. - antwoorden toets orale pathologie en kaakchirurgie. (n.b. de verantwoording en literatuurverwijzing is door de studenten zelf toegevoegd.) - Voorbeelden van een toets die is gefotografeerd en wordt doorgemaild onder studenten. - Een systeem om te frauderen door het onthouden van vragen en de antwoorden.

Reaguursels

Inloggen

Wat ben je ook een enorme lutser als je zo je HBO haalt. Je betaalt toch geld om iets te leren?

BioWout | 07-07-11 | 07:30

Hallo,
Allereerst vind ik het jammer dat heel Nederland haar ongezouten mening heeft klaarstaan, en alles maar gelooft wat er geschreven wordt. Zelf heb ik twee weken geleden nog een herkansing gedaan voor een tentamen, ik kan u mededelen dat géén van de vragen die gesteld werden hetzelfde waren als het tentamen daarvoor. Zoals mijn mede-student hiervoor al schreef, stelt deze opleiding hoge eisen aan de studenten. Ook vind ik het grappig om te zien dat de tentamens die keurig in dit artikel zijn bijgevoegd de eerste tentamens zijn, de herkansing die `zogenaamd’ dezelfde vragen bevatten kan ik nergens terug vinden, er is hiervan dus geen enkel bewijs. De herkansing is overigens te herkennen aan de datum die op elke bladzijde van het tentamen vermeld staat. Er zullen vast studenten zijn die foto’s proberen te maken tijdens de `inzage’ dit is natuurlijk tevergeefs omdat de opleiding niet te lui is om een heel ander tentamen samen te stellen. Ik vind het jammer dat onze opleiding hierop afgerekend wordt, want op welke opleiding gebeurd dit niet? Er zijn altijd studenten die fraude proberen te plegen, is het niet d.m.v. het maken van foto’s dan wel door afkijken, formules van een toets in een grafisch rekenmachine te zetten of andere stommiteiten. Ook weet ik dat er bij een aantal HBO en MBO opleidingen een proeftoets gemaakt wordt voorafgaand aan het echte tentamen, later blijkt dat de vragen uit de proeftoets precies hetzelfde zijn. Iedereen snapt natuurlijk dat de studenten dan het cijfer negen of tien halen. Hierover wordt niets geschreven, dit komt vast omdat geen van alle opleidingen waar dit gebeurd INHolland heet, en voor de media dan niet interessant is.

Volgens (ex) studenten Mondzorgkunde zou er sprake zijn van ruimtegebrek tijdens de praktijklessen. Het klopt inderdaad dat er vijftig behandelstoelen zijn waar wij als student gebruik van kunnen maken. Het eerste studiejaar bestaat uit ca. honderd studenten, voor de praktijklessen wordt het studiejaar gesplitst, vijftig studenten krijgen in de ochtend de praktijkles en vijftig studenten in de middag, iedereen heeft dus een behandelstoel. Er is dus geen sprake van het tekort aan behandelstoelen.

Dat er veel studenten afvallen door o.a. de toetsen `Instrumenteren’ en `Prepareren Restaureren’ is bekend. Het is van belang dat de Mond zorgkunde studenten deze vaardigheden beheersen. Naar mijn mening is het dan ook naïef om achteraf te melden dat er teveel studenten afvallen door deze toetsen. De opleiding kan studenten die de bovengenoemde vaardigheden niet beheersen toch niet door laten gaan? Dat zou pas fraude zijn!

Ik snap best dat een aantal studenten boos zijn om het feit dat ze de opleiding moeten verlaten, maar laat dit niet ten kostte gaan van de opleiding zelf en van de studenten die dit wel behalen.

Tenslotte begin je deze studie voor jezelf en is de fraude niet toe te rekenen aan INHolland maar aan de desbetreffende student zelf, wie pleegt er hier nu fraude?

Groeten,
Student Mondzorgkunde INHolland.

mondzorgkunde* | 06-07-11 | 22:12

Die mailtjes zijn opgesteld op VMBO niveau. Oh nee wacht. VMBO staat gelijk aan analfabetisme en dit is toch nog wel leesbaar.

Zoetwaterpanharing | 06-07-11 | 20:13

De ergste tandartsen kopen vervolgens ook nog een vliegbrevet om in het weekend de boel onveilig te maken. Koekenbakkers.

O2Consumer | 06-07-11 | 18:15

de kudtkrantenjongen | 06-07-11 | 15:06 |

Ga niet deze opleiding doen hoor. 'T wordt informatica (inholland haarlem), gelukkig wel van anderen gehoord dat die opleiding daar te doen is.

UncleJ | 06-07-11 | 15:15

UncleJ | 05-07-11 | 21:31
wees slim en kies nog gauw een andere opleiding...

de kudtkrantenjongen | 06-07-11 | 15:06

beetje late reactie op dit toppic van deze reaguurder.

ACTA heeft er weet van:

Ben een overlevende van een Voodoo MengeleTandarts. Heeft me 2 1/2 jaar herstelwerkzaamheden gekost.

Huidig tandarts vond het al zo vreemd dat ik mijn tanden bij-sleet ipv af-sleet. Huh!

Ik hoef alleen nog maar weer opnieuw te leren leven.
nou dat doe ik dan ook maar.

met mondjes maat.

Schadevergoeding? Niemand wil dit probleem in de mond kijken.
Psje.
Ik heb alle eigen bijdragen zelf betaald en ik kan er niet om lachen.

Centauri | 06-07-11 | 13:31

Tipje van de ijsberg. Nederland is door en door corrupt geraakt als gevolg van de vele subsidiestromen. Afgestudeerden, krijgen scholen geld voor. Een leerling met ADHD, rugzakje plus een pgb voor de ouders. Geen regering die hier aan iets zal veranderen, die ministers zitten er een paar jaar en daarna gaan ze flink verdienen in een of andere geldstroom. 'Wat ga je nu doen' vroeg Rutger van Pownews aan Wijnand Duyvendak nadat deze moest terugtreden uit de 2e kamer 'Iets doen met het milieu' was zijn antwoord, het had ook kunnen zijn 'Ergens gaan werken waar veel subsidiegeld heen stroomt'. Dat is de staat waarin dit land verkeert, het is door en door corrupt en de corrupten zijn alle schaamte voorbij. Het is nu zover gekomen dat leerlingen alvast de antwoorden op hun tentamen krijgen. Hoe veel dieper kan je moreel gezien nog afzinken als land.

me,myself and IK | 06-07-11 | 12:53

Accreditatie Inholland intrekken en frauderende student de wacht aanzeggen!
Wat een puinbak dit land!
En dan zeuren over het feit dat we naar de zevende plaats zijn gezakt in de Pisa-meting.
Wacht maar 10 jaar, dan komen we in dat soort lijstjes niet eens meer voor!

Posselmetzuremossel | 06-07-11 | 11:49

De studenten klagen ook over slechte hygiënische toestanden.
Zo werden handschoenen na een behandeling niet uitgetrokken en weggegooid maar bij een andere klant weer gebruikt.
En instrumenten werden niet verwisseld of gereinigd.

winterpeen | 06-07-11 | 11:19

2-keuzetoetsen zijn bij ons op de opleiding (geneeskunde) gevreesd. Dat betekent alleen maar gedetailleerde juist/onjuist-vragen. Een goed antwoord is +1, een fout antwoord is -1.
Alleen als je de stof tot in elk detail beheerst, zit een goed cijfer er in...

Linx? | 06-07-11 | 11:16

En ze maken godverdomme géén "Tentamens"! Toets, test, so/slo, proefwerk, het maakt me niet uit; Geen tentamens.

narCyste | 06-07-11 | 10:40

Stop eens deze bende halfidioten "studenten" te noemen. Dat zijn ze namelijk niet.

narCyste | 06-07-11 | 10:37

Ik les zo en zo heel veel speltfouten in die brief!

ojédiaré | 06-07-11 | 10:29

@Evildutch | 06-07-11 | 09:10
Hoeveel meer mogelijkheden ken je naast 'juist' en 'onjuist'?
'Misschien'? Lijkt me zeker in het geval van mondheelkunde niet echt een fijne optie...
Het is gewoon te erg voor woorden, dat ben ik met je eens.

Laura Ingalls | 06-07-11 | 10:07

Even het rooster bestudeerd: 4 dagen per week les, waarvan 3 halve dagen! Totaal per jaar 32 lesweken.
Kom ik op 80 DAGEN per jaar les.
Tja, dan ben je haast wel gedwongen om de workload te verdelen...
Luie Kudtscholieren zijn jullie, waag het niet jezelf OOIT nog als STUDENT te betitelen (klapwoordje, of vraag aan papa.. )

Proud2Bstupid | 06-07-11 | 09:52

Tja. Vroeger was de opleiding alleen toegankelijk voor mensen met tenminste het Havo diploma. Nu moet ook iedereen met een, willekeurige, MBO opleiding aangenomen kunnen worden. De kennis van de Nederlandse taal zal er dus niet echt op vooruit gegaan zijn...
En natuurlijk wil zo'n school dat er zo veel mogelijk onrendabelen uitvallen in de eerste jaren, de school wordt per diploma afgerekend. Alleen al aan het taalgebruik in de e-mails durf ik wel te concluderen dat dit soort studenten ook met alle mogelijke fraude (waar zij overigens het meest van profiteren) dat diploma nooit gaan halen! Blijf dan lekker tandartsassistente, want ook die peuteren inmiddels volop zonder diploma en/of enige kennis van zaken in mijn mond...

Rode_Boekje | 06-07-11 | 09:27

2-keuze vragen, ik denk dat dit een fotosoep is, want dat kan niet waar zijn!!

Evildutch | 06-07-11 | 09:10

Op de haagse hogeschool gaat het er niet anders aan toe!
Aventador | 05-07-11 | 21:02 |
Welke studie doe jij dan op de HHS Joh? Ik heb laatst toch echt een tentamen met alleen maar open vragen gehad waarin ik tot in detail productieprocessen moest beschrijven voor kleine series....

Kialna | 06-07-11 | 09:01

Wauw, ik was van plan m'n zoon naar Nederland te sturen voor z'n opleiding. Het wordt nu toch echt Berkeley i.p.v. Eindhoven. Uitsluitsel geeft wel een hoop rust, dat dan weer wel.

NickV2.0 | 06-07-11 | 08:28

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:22
Duur of niet, het blijft een grap...

Joost Maghetweten | 06-07-11 | 07:56

´wouden´ wordt wel erkend door het groene boekje als informeel taalgebruik. Desalniettemin, een dergelijke brief/klacht verdient geen informeel taalgebruik.

www.onzetaal.nl/advies/woudenwilden.ph...

FrenkDD | 06-07-11 | 07:38

Stuur de bestuurders en de inspectie gewoon weg. Allemaal.
Slechter zal het niet worden en het bespaart in ieder geval een hoop geld. (en de illusie dat alles goed gaat)
Soms moet je grote stappen maken.
In Georgië was een groot probleem met corrupte politie en het hele corps in ontslagen terwijl een nieuwe generatie werd opgeleid en ook een goed salaris kreeg.
Tijdelijk was er dus geen politie op straat. Beter geen politie dan een corrupte bende.
Nu is er goede politie en is iedereen tevreden.
Ontsla alle managers. Allemaal.
Laat de leraren een toets maken en ontsla diegene die falen.

domheid regeert | 06-07-11 | 07:23

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:01
U heeft PvdAers in de familie?

Joost Maghetweten | 06-07-11 | 07:20

@CreativeDestruction | 06-07-11 | 00:56
Daar komt bij dat op lokaal niveau niets meer geregeld mag worden. School besturen zijn samengevoegd, en het nieuwe grote bestuur speelt politieke spelletjes. Ambtenaren met totaal geen onderwijs kennis schrijven een beleid dat niet te volgen is. Als leraren het er niet mee eens zijn worden ze heen en weer geslingerd tussen de scholen binnen het bestuur, net zo lang totdat ze de eer aan zichzelf houden.
Het onderwijs moet continue worden vernieuwd, want anders vervalt het budget van volgend jaar maar het niveau verlaagd zich naar de slechtste, ipv zich te richten op het verbeteren van de slechtste naar het niveau van de beste.

Het is allemaal begonnen met de invoering van kado, nivo & buro omdat er mensen waren die de volgorde eau niet konden onthouden. Toen is het aftellen begonnen...

Joost Maghetweten | 06-07-11 | 07:18

@Spaarnwouderpoort | 06-07-11 | 00:30
Ja, maar het erge is: dat is niet eens de fout van Inholland, dit is gemis in basis- en middelbaar onderwijs!

Joost Maghetweten | 06-07-11 | 07:08

Nederland heeft gewoon te weinig geld over voor onderwijs. Zie hier het resultaat, een van de velen.

Bor2601 | 06-07-11 | 07:05

Leer verdomme eerst maar een spellen. Wat een droefheid die brief. Vol met spelfouten. Sjonge, jonge..

Math | 06-07-11 | 06:51

- zijn niet van de opleiding Mondzorgkunde... -

jeehaa | 06-07-11 | 04:38

Grappig, de foto's van de gemaakte toets is niet van de opleiding Mondzorgkunde, maar van de opleiding Tandheelkunde. Bij inzage van het gemaakte tentamen kunnen en mogen gewoon foto's gemaakt worden, omdat veel van de gestelde vragen niet zullen terugkeren in een volgend examen.

Die foto's staan dan ook los van de hele discussie over InHolland Mondzorgkunde.

jeehaa | 06-07-11 | 04:37

Op veel MBO scholen gaat het tegenwoordig ook zo. Dus denk dat het meer een landelijk probleem is dat moet worden opgelost. De twee meeste dingen wat je tegen komt is leraren te kort en gebrek aan goeie werk ruimte's. Punt daarna is bij de meeste scholen slechte begeleiding en demotiverende leraren.

Denk dat ze het voor leraren moeten verplichten om één keer in de paar jaar een test af te leggen of ze nog kennis genoeg hebben om hun vak te geven. En een steek proef om te kijken hoe goed ze leerlingen helpen en motiveren.

Maarja dat is mijn mening, en daar trokken ze bij mij op school niet veel van aan. Aangezien de grootste demotiverende leraar bij mij op school, iets te veel zeggenschap heeft wegens zijn contract. En zelfs de afdelings manager van mijn opleiding er weinig aan kan doen behalve te zeggen dat die leraar erop moet gaan letten.

Maarja aan de andere kant is het voor de goed zelfwerkende studenten wel motivatie genoeg om zo snel mogelijk van zo'n slechte school af te komen met papieren. Meestal zijn de slimme mensen in hun eerste leerjaar daar al weg. Alleen de studenten die dus wel goeie begeleiding nodig hebben, worden dus zwaar genaaid op dat soort scholen.

Denk toch dat ze het in de tweede kamer er een keer over moeten hebben, met de optie dat studenten erbij mogen zijn en hun mening kunnen uiten. Want om het simpel te houden, denk dat genoeg mensen hoger op niet door hebben hoe slecht het school systeem in nederland is op dit moment. Plus om alle scholen te controleren en te verbeteren gaat een behoorlijke smak geld kosten, wat ze hoogst waarschijnlijk ook niet hebben.

DonDeli | 06-07-11 | 03:32

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 03:04

Rustig mensen. Allemaal {potentiële} politiek. Niks om je druk om te maken.

Frank de Snater | 06-07-11 | 02:46

Ik krijg het amper uit mijn bek zie ik: Toetstechnieken

namensmijnhond | 06-07-11 | 02:43

Op de website van In Holland staat een taalfoutje. Er staat "Onze speciale website Poetstechnieken geeft een duidelijk beeld van alle mogelijke indicaties en de toepassingen van de verschillende middelen". Dat woordje Poetstechnieken dient uiteraard vervangen te worden door het woordje Toesttechnieken. Ik neem aan dat morgen in de koffiekamer van In Holland iemand de opdracht krijgt dit even aan te passen. Voorts lees ik dat communicatie een belangrijk middel is om tandproblemen te voorkomen. Dat kan wel zo zijn maar ik hou wel mijn bek dicht als er zo'n non valeur van In Holland bij mij in de buurt komt om over mijn gebit te adviseren. Doekle, veel succes met het saneren van die handel.

namensmijnhond | 06-07-11 | 02:40

dantochmaar | 05-07-11 | 22:09 |
InHolland en Windesheim zijn representatief voor een mbo, niet voor het echte hbo

Mister13 | 06-07-11 | 02:18

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:11 |

Tsja, een HBO diploma zit er dan niet in. Hooguit zou je dan nog een beetje in fietsen kunnen handelen.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 02:16

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 02:10

Kudt, heb ik weer, heb alleen hoogtevrees, mag dat ook?

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:11

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:05 |

Als je een briefje overlegt, dat je PDD-NOS, ADHD of watervrees hebt, krijg je compensatie, en slaag je alsnog. We willen toch alles veel makkelijker maken in deze maatschappij? Nou, dan moeten we het onderwijs er ook op aanpassen.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 02:10

Dit begint langzaam polariserend te worden. Jammer dit. -1

jakeee | 06-07-11 | 02:09

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 02:04

Hmmm, dus kunnen praten is wel een vereiste.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:05

@R-ettertje | 06-07-11 | 01:56

Dan kunnen ze beter hun opleiding op de wallen volgen, scheelt ook nog pittig in de opleidingskosten. *geen idee heeft of LOI ook cursus "zuigen" aanbieden doet.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:04

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:02 |

Neuh, als je alleen al zegt dat je het kunt zingen, geloven ze je ook wel.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 02:04

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 02:04

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 02:03

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:57

Moet dat zingen nog in een bepaalde octaaf of is vals ook voldoende?

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:02

@Drs. V. | 06-07-11 | 01:55

Ik weet, hoorde het verhaal van mijn zwager die bestuurder is op een niet nader te noemen universiteit waar het noodzakelijk is om lid van de pvda te zijn als je bestuurder wilt worden.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 02:01

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:56

Heb me al opgegeven voor de #twittienek, die Bakker is een beetje te veel Joke Hofman niveau.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:58

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:55 |

Daarvoor hebben ze her-examens uitgevonden. Je mag trouwens ook je naam zingen, dat wordt ook al goed bevonden.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:57

Als ze maar goed kunnen zuigen... Veredelde tandartsassistentes zijn t

R-ettertje | 06-07-11 | 01:56

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:50

Btw, het belabberde niveau begint al op de lagere school, althans, daar begon mijn opleiding vroeger.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:56

@neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:52 |

Volgens mij wordt het tijd voor een Twitter afkickcursus bij Keith Bakker.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:56

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 01:55

@Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:50

het prangende gevoel bekruipt me dat die meelopstellur te dom is om te schijten maar kan het mis hebben natuurlijk.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:55

@R-ettertje | 06-07-11 | 01:47

Ghehe, een #Inholland diploma is geen stuiver waard, op de markt uw gulden een daalder. Btw, laat die mondwroetertjus maar geen verstandskiezen trekken, #verstand is namelijk datgene wat er aan ontbreekt.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:52

De afbraak van de kenniseconomie begint al op de middelbare school. Scholieren die amper meer kunnen lezen, schrijven en rekenen. Als je dan als HBO instelling nog een quotum krijgt opgelegd, dan ben je al bijna verplicht om Jip en Janneke taal te gebruiken in je lesstof, en alle modules in eenvoudige hapklare brokjes aan te bieden. Vandaar ook dat je een HBO diploma krijgt, als je kunt aantonen dat je zindelijk bent en je naam foutloos kunt schrijven.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:50

@neemjemoederindemali: ach, dat heeft wel iets schattigs

R-ettertje | 06-07-11 | 01:50

@Drs. V. | 06-07-11 | 01:45

Op een universiteit vindt een hoogleraar zelfs dat hij *kuch* ondernemer is.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:48

Mondzorgkunde is berucht om de kwaliteit van haar studenten... MBO niv 1 is daar niv 4 waard, net als op de markt. Maar goed; in het veld is de waarde van deze mondwroetertjes bekend: nul. In mijn praktijk mogen ze zeker niet boren, een beetje krabbelen kan geen kwaad.

R-ettertje | 06-07-11 | 01:47

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 01:45

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:33

De oplossing is: Kleinere scholen, makkelijker/goedkoper ontslagrecht, dure bestuurslagen eruit schoppen en leraren moeten het weer voor het zeggen krijgen.

De vraag is alleen hoe we aan competente leraren komen, graag van voor de mammoetwet.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:40

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:39

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:35

Tip vraag voordat je wordt geholpen voor je tanden eerst om een CV. Als al die tandartsen wachtrijen hebben, sla dan je eigen tanden uit je mond en ga voor een kunstgebit, Better safe than sorry.

originelenickname | 06-07-11 | 01:33

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:33

@allegaartje | 06-07-11 | 01:27

Ghehe, ongeveer vergelijkbaar origami niveau als niveau van #Inholland

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:31

@allegaartje | 06-07-11 | 01:27 |

Ja, dat is ongeveer HBO niveau anno 2011.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:31

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:26 | + 0 -

Het is misschien niet het antwoord waar iedereen op zit te wachten... maar babyboomers zitten te vast in de samenleving, die moeten eruit slijten.

allegaartje | 06-07-11 | 01:30

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:30

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:28

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:26

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:20 |

1 x € 190,– en 5 x € 65,-
Zet dat eens af tegen een willekeurige HBO studie! Ben je volleerd Kapp(st)er. Misschien krijg je er nog wel een gratis cursus Origami bij.

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:24

Wat een dramatisch Nederlandsch in de oorspronkelijke email. Maar misschien iets te kort door de bocht om te stellen dat iedere hbo-er het Nederlands zo slecht beheerst.

Ronman2k | 06-07-11 | 01:24

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:19 | + 0 -

En in het huidige klimaat is dat ook helemaal terecht. Ik hoop alleen niet dat alle mondhygiënisten nu een bedrijfje op gaan starten...

allegaartje | 06-07-11 | 01:22

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:22

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:20

@Drs. V. | 06-07-11 | 01:03 | + 0 -

Je hebt gelijk van dat ontslagrecht dat mag van mij ook veel soepeler. Nu kunnen universiteiten alleen nog maar van incompetentie af door hele afdelingen weg te bezuinigen (ik weet niet hoe dat zit met andere instellingen).

Maar het probleem is juist met het universitaire onderwijs dat de marktwerking er voor zorgt dat er niet meer geselecteerd wordt op onderwijskwaliteiten maar op andere dingen. En het afschaffen van onafhankelijke organen om het onderwijs te controleren helpt al helemaal niet. Dus als je als doel hebt dat je als land tot een bepaalde top komt te behoren moet je daar duidelijke richtlijnen voor hebben en niet een markt die fluctueert.

Begrijp me niet verkeerd, marktwerking is nodig maar meer op het niveau van de wetenschap (welke onderzoekslijnen zijn belangrijk) en niet op dat van het onderwijs.

allegaartje | 06-07-11 | 01:19

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:19

www.loi.nl/cursussen/uiterlijke_verzor...

Voortaan alle HBO studies via het LOI laten lopen. Is een stuk goedkoper. Scheelt drie jaar studeren, en er zit nauwelijks verschil in het niveau van de afgestudeerden. Marja van Bijsterveldt, lees je mee?

Borrelende Boris | 06-07-11 | 01:16

@CreativeDestruction | 06-07-11 | 00:56

Heb maar even een plusje gegeven, kop-spijker-raak, in dit land moet alles dichtgetimmerd worden met regeltjes, protocollen etc. Elk (on)geval moet uitvoerig ge-evalueert worden en vervolgens nog meer regeltjes en protocollen die vervolgens onuitvoerbaar en onwerkbaar zijn. 80% van de ambtenaren kun je rucksichtloos de laan uit sturen, ware het niet dat je dat niet kunt vanwege dat domme ontslagrecht, we gaan Griekenland achterna als het ontslagrecht in het algemeen en voor ambtenaren in het bijzonder niet heel snel zwaar versoepelt wordt en uiteraard die achterlijke handdrukken afschaffen.

we moeten simpel accepteren dat er fouten worden gemaakt.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 01:13


@CreativeDestruction | 06-07-11 | 00:56 | + 0 -

Je beschrijft inderdaad een goed punt, we laten mensen niet meer falen. De subsidies naar de instellingen zijn verkeerd maar ook de manier waarop studenten haast gedwongen worden om te lenen. Het kost de staat klauwen met geld en zorgt zeker voor NOG meer reden om studenten niet te laten falen, want dat kost nog meer geld et cetera.

Docenten moeten strak beoordeeld kunnen worden op hun kwaliteit en als je onderwijs verbetert zul je zien dat je ook minder mensen aan een diploma hoeft te helpen want velen kunnen een hoger niveau makkelijk aan.

allegaartje | 06-07-11 | 01:09

Auteur: Baco ?
Laatst Opgeslagen door: Bert Brussen

#idee

darkkid | 06-07-11 | 01:09

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 01:07

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 01:05

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 01:03

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:45
Er zijn inderdaad zat intelligente en competente mensen in het onderwijs. Alleen worden die vaak wel dwarsgezeten door idioten die onmogelijk ontslagen kunnen worden. Men moet het mogelijk maken om docenten die niet functioneren onmiddellijk te kunnen ontslaan.

Een ander probleem is dat we mensen niet meer laten falen. Soms is het de regering die verkeerde economische prikkels heeft geïnstitutionaliseerd, zoals subsidies verstrekken per afgestudeerd persoon in plaats van betalen voor kwaliteit. Of we durven studenten en leerlingen niet meer te laten zakken want dat zou hun gevoel van eigenwaarde wel eens kunnen aantasten. We hebben een maatschappij gecreëerd waarin er geen winnaars en verliezers meer zijn (de beste prikkel om 's ochtends uit bed te komen), maar waar iedereen een 'deelnamemedaille' of troostprijs krijgt. De verzorgingsstaat is hier mede schuldig aan. We straffen excellentie af en belonen gezapigheid.

CreativeDestruction | 06-07-11 | 00:56

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:32

Heb dus een economie examen gemaakt, was heul moeiluk volgens scholier, #etjuh dus. natuur, wis en scheikunde heb ik niet gedaan, denk ook niet dat ik dat nog zou kunnen, alhoewel....

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 00:48

Deze praktijken zijn echt niet alleen voorbehouden aan InHolland of andere HBO-instellingen. Ik heb dit soort grappen met docenten die al jaren geen nieuwe tentamens maken ook gezien op de universiteit. Je moet daar als student de docent er op wijzen dat dat niet kan (en dan nog maar hopen dat er iets veranderd), want de directie of wie er dan ook verantwoordelijk is voor het onderwijs doet er sowieso niets mee. Ik weet uit ervaring dat er amper personeelsbeleid wordt gevoerd op de kwaliteit van het onderwijs van een universitaire docent, alleen op zijn/haar wetenschappelijke kunnen (dat levert immers meer geld in het laatje). Het is treurig, maar bovenal schandalig dat studenten (individueel of via raden) heel hard hun best moeten doen om gehoord te worden zodat de instelling hun onderwijs verbeterd en vaak gebeurd er niets... helemaal geen ene fucking reet.

Zo treurig is het met het Nederlandse onderwijs en zolang welk kabinet van welke politieke kleur dan ook niet durft in te zien dat er echt een flinke omslag nodig is bij onderwijsinstellingen kunnen ze die top 5 van de kenniseconomieën mooi vergeten.

allegaartje | 06-07-11 | 00:46

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:45

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 00:40

De schrijver van de e-mail moet zich doodschamen. Wat een afschuwelijk Nederlands. Om doodziek van te worden. Het is dus nog veel erger dan gedacht. En wij denken godverdomme straks nog te kunnen concurreren op wereldschaal? Met dit niveau verdienen we het om van de kaart te worden geveegd!

En dan te bedenken dat die korfballende drol van een Doekele is ingehuurd om daar de boel weer op de rails te krijgen. De incompetentie spat van het scherm bij die vent. Sluit die hele tent maar en smijt die parasiterende Fries-met-stekeltjeshaar-en-hippe-bril op straat.

CreativeDestruction | 06-07-11 | 00:36

-weggejorist-

Drs. V. | 06-07-11 | 00:34

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:32

Voor degene die de vorige GSup heeft gemist, op 23 juli a.s.is er een herkansing, opgeven bij mij via twitter @neemjemoeder

De hashtag is #chaosatremmelt. Voor de snelle beslissers zijn er snurkplekken beschikbaar. Zegt het voort, zegt het voort.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 00:32

Die spelfouten! Stijlfouten! Wat is het niveau van het Nederlandse onderwijs toch dramatisch gedaald de laatste tien jaar.

Spaarnwouderpoort | 06-07-11 | 00:30

Nou, in iedergeval kan de fotografeerdert van deze tentamens gepakt worden want dat is slechts een kwestie van kijken wiens tentamen hier is gefotografeerd, je krijgt immers het tentamen met je eigen naam er op terug voor de inkijk. Althans dat was op mijn opleiding altijd zo......... En dan ga ik er dus vanuit dat een tentamen van een jaar geleden nog in het archief zit..... Zal wel weer niet.

Dikke lul, drie bier | 06-07-11 | 00:24

"Bovendien zijn de docenten erg onbeleefd. Sommige docenten groeten je niet..."

Vind ik niet zo gek als ze geen toekomst in je zien.

Dyldo | 06-07-11 | 00:19

@Atlantis-95 | 06-07-11 | 00:09

Euh, kijk die tegel van je nog ff na, of ben je ook #Inholland slachtoffer?

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 00:18

@fransisca | 05-07-11 | 23:40

Je Inholland diploma is minder waard dan mijn #veterstrikdiploma, pleur maar in de open haard dat papiertje en ga aub werk doen waarbij je geen schade aan kunt richten, spijtig maar waar, het niveau is minder dan ik vroeger op de lagere school heb gehad. Zelfs een vwo opleiding is tegenwoordig van bedroevend laag niveau, heb ik het nog maar even niet over vmbo, te triest voor woorden. Vandaag nog een "student" gesproken die niet eens wist wat "soortelijk gewicht" is. Vorig jaar met 2 vingers in de neus VWO examens gemaakt, voor de lol. Begin zo langzamerhand te geloven dat de aluhoedjes gelijk hebben.

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 00:16

@Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:07
Zal ik je nog meer vertellen: in 1994 was het internet pas beschikbaar....

Joost Maghetweten | 06-07-11 | 00:15

@fransisca
Zekers de afstudeerden van de afgelopen jaren niet gesproken. Die zijn zich zekers voor de lol aan het kijken of ze een claim willen indienen.

Atlantis-95 | 06-07-11 | 00:09

-weggejorist-

Klokke Roeland | 06-07-11 | 00:07

*trots is op veterstrikdiploma*

neemjemoederindemali | 06-07-11 | 00:04

@fransisca
Leuk hoe je toch een beetje positieve 'spin' probeert te creëren, doen InHollanders wel meer weet ik uit 5-10 sollicitatiebrieven die ik wekelijks lees. Zou ik ook doen hoor als het mijn diploma betrof maar het is toch wel zielig dat je je school moet verdedigen.

Perv | 06-07-11 | 00:04

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 23:56

@bbrussen | 05-07-11 | 23:50
Wat was het alternatief geweest? Zijn niet alle HBO's zo?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:55

Beste Fransisca, het is heel fijn voor je dat voor jou, als een van de weinigen in Nederland, InHolland een gouden berg is die maar niet ophoudt met blinken. Dat je er ook nog in gelooft dat je diploma ook maar een spat waard is, noem ik maar "naïviteit". Het is natuurlijk vervelend voor je dat jij hard moet werken en hard je best doet, terwijl anderen er kennelijk met een paar gefraudeerde tentamens fluitend vandoor gaan. Maar dat neemt niet weg dat InHolland er hondsberoerd voor staat, dat ook jouw opleiding ver beneden de maat scoort en dat fraude kennelijk dagelijkse gang van zaken is. Nogmaals: vervelend voor je dat jij de dupe bent van je eigen blinde vertrouwen in een opleiding die in 1990 al bekend stond vanwege fraude. Vervelend dat je niet in staat was op te stappen toen de InHolland-bestuurders je school leeg graaiden. Vervelend dat je de realiteit niet hebt kunnen accepteren, ook ligt de poep stapels hoog voor je. Maar ons dossier, en dat van de Volkskrant en vele andere media, liegt er niet om. het zijn gewoon keiharde feiten. Blijven volhouden dat alles koek en ei is, maakt het nog geen koek en ei.
You're fucked. Maar geef ons daar niet de schuld van. Wij brengen slechts de boodschap die jij liever niet wilt horen.

bbrussen | 05-07-11 | 23:50

@Milton Friedman | 05-07-11 | 23:45
Vrijetijdskunde? Bestaat dat echt als een universitaire studie? LOL

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:50

@fransisca | 05-07-11 | 23:40
Maar dan zijn we er dus. Want in je eerste bericht wekte je de indruk dat GS de plank geheel missloeg en dat het wel degelijk een gedegen, integere opleiding is. Maar nu begrijp ik dat je eigenlijk onderschrijft wat er wordt beweerd, maar vindt dat het anders zou moeten zijn omdat jij en sommige anderen, je wel aan de regels houden.

Ik denk dat dan juist de berichten op Geenstijl, hoe vervelend dan ook voor jou persoonlijk, wel een 'groter doel' dienen, en dat is verandering afdwingen.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:49

fransisca | 05-07-11 | 23:40 |
Ik hoop het ook , ik wil niet graag bij een tandarts in de stoel liggen en dat hij aan mij vraagt hoe je een kies moet trekken.

Eurotokkie | 05-07-11 | 23:46

Denken jullie nou echt dat het bij de NL-universiteiten beter geregeld is? Deze 'Dr'- titel is een grootste scherts. Zeker in de alfa en gamma 'wetenschappen' zoals vrijetijdskunde en communicatie.

Milton Friedman | 05-07-11 | 23:45

Ik zie wel wat er allemaal gaande is, en zeg ook niet dat het klinkklare onzin is, maar het is jammer dat een aantal studenten het wel op die manier doen, en dat andere daarvan de dupe moeten worden. Ook blijft het een feit dat de media er van houdt om het allemaal nog wat op te blazen, en GeenStijl is er een voorbeeld van, dit neemt niet weg dat ik GeenStijl geniaal vind.

Het is ook vervelend om te zien gebeuren dat sommige personen, en o.a. de soorten studenten die jij opnoemt, zingend de opleiding doorwandelen en soms hogere cijfers behalen dan dat ik haal. Ik hoop dan ook dat er veranderingen hierin doorgevoerd gaan worden en er strenger toezicht op toetsinzages en toetsen gehouden wordt, want laten we wel wezen; op deze manier kan het niet.

En daar zijn we het allemaal wel mee eens dacht ik zo.

fransisca | 05-07-11 | 23:40

@fransisca | 05-07-11 | 23:16
Het klinkt alsof jij één van de weinige bent die het dus op eigen houtje heeft gedaan en dus nu ook oprecht denkt dat dit alles hierboven overdreven is. Maar denk hier eens over na:

Als jij met jouw taalkennis en dus intelligentie er dusdanig veel tijd en moeite in hebt moeten steken, en je kijkt dan naar je mede studenten die nog niet eens de simpelste taalregels van het niveau lagere school beheersen, denk je dan niet: hoe is het mogelijk dat zij soms hogere cijfers halen dan ik?

Hoe is het mogelijk dat ze schijnbaar moeiteloos door de opleiding dartelen terwijl ik continue loop te blokken?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:32

@fransisca | 05-07-11 | 23:03
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik zou zelf schrijven:
"Er worden zeer hoge eisen aan ons gesteld, en dat valt ook terug te zien in het aantal afvallers gedurende de 4-jarige opleiding."
of
"Er worden zeer hoge eisen aan ons gesteld, en dat valt ook terug te zien in het aantal studenten dat, gedurende de 4-jarige opleiding, afvalt."
Dan had ik het beter begrepen.

dantochmaar | 05-07-11 | 23:30

Ik heb geen gaatjes dus het zal mij een worst wezen of ze een wortelkanaaltje verprutsen, maar het Nederlands in die mails..... Dacht dat mijn oude dokter slecht schreef, maar dat was gewoon handschrift. Deze shit is echt onleesbare troep.

Sacha_A | 05-07-11 | 23:27

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 23:24

Ik snap dat dit maar een druppel op een gloeiende plaat is, maar het is voor mij zeer frustrerend om te lezen, omdat ik vind dat ik wel de moeite en tijd er in heb gestoken om dit jaar door te komen.
Hoe dit in het derde jaar eraan toe gaat weet ik niet, maar dat is hun eigen probleem waar nu meerdere studenten de dupe van gaan worden. Bovendien kan dit ook grote invloed hebben op mijn toekomst.

fransisca | 05-07-11 | 23:16

@fransisca | 05-07-11 | 23:03
Van mij krijg je een plusje.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:10

@ZKH EénOog | 05-07-11 | 23:01
Inderdaad, excuus. Ik las zijn reactie op uw plempsel pas na het posten van de mijne.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:07

@fransisca | 05-07-11 | 22:38
Ik vind het *top* dat je hier je reactie geeft, en veel belangrijker: dat je de d's en t's, alsmede de basis Neerlandsch grammatica regels lijkt te beheerschen!

Maar dit is slechts jouw reactie tegenover een inmiddels overweldigend dossier op Geenstijl, met daarin onder andere ook fotobewijs.
Waarom zouden wij jou geloven en wie zegt ons dat jij niet de conrector van het derde leerjaar bent die zijn school komt verdedigen?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 23:06

Veel mis maar niet in de laatste plaats het gedrag van de studenten zelf (ddor b.v. systemen op te zetten om de boel klassikaal te belazeren).

Butchijo | 05-07-11 | 23:03

@klokke Roeland @dantochmaar
Dit is a. een typfout, even speciaal voor jou *belachelijk* en b.een leesfout, en zal ik voor jou, @ dantochmaar maar even duidelijk maken op een andere manier, aangezien je het toch te moeilijk vindt om te begrijpen : het aantal studenten die deze opleiding niet meer mogen voortzetten.

Volgens mij is mijn punt wel gemaakt, en als jullie verder nog fouten aantreffen, be my guest. Volgens mij is dat ook niet de essentie van dit hele verhaal, en is mijn Nederlands nog altijd beter dan de gemiddelde Bert of Geertje in trainingspak met goude ketting of allochtoon in een 1 of andere achterbuurt, om de vooroordelen maar even in stand te houden ;)

fransisca | 05-07-11 | 23:03

@Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:56

Wat dacht je van een berg ontbrekende hoofdletters?
Maar zoals Parel v.h. Zuiden mij er terecht op wees: weest niet te hard voor deze jongen, hij is ook maar een slachtoffer van het slechte onderwijs.

ZKH EénOog | 05-07-11 | 23:01

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:57

@Northman | 05-07-11 | 22:18
Je bent vergeten: (Het) gebeurT, herkansing, en vast nog een paar.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:56

@Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:50
Vergeet de derde zin niet. Heel veel mensen met anorexia!

dantochmaar | 05-07-11 | 22:54

@Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:45
Eensch. Vandaar mijn eerdere punt. Je moet er op kunnen vertrouwen dat een opleiding goed is en dat een diploma een (soort) kwaliteitsgarantie geeft. En dat vertrouwen is wat het hbo betreft zo langzamerhand niet meer aanwezig.

dantochmaar | 05-07-11 | 22:52

Sarah9886 | 05-07-11 | 22:35 | + 0 -
Fijn dat je er nog om kunt laggen...

klaasklaas | 05-07-11 | 22:51

@Parel van het Zuiden | 05-07-11 | 22:37

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Ik viel uit tegen de verkeerde, en dat besef ik nu pas. Excuus aan @Ferumbras.

ZKH EénOog | 05-07-11 | 22:51

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:50

Wat die spelfouten betreft, jullie moeten niet vergeten dat de opleiding mondzorgkunde voor 90% uit buitenlanders bestaat. En ik kan het weten.

Peter Beense | 05-07-11 | 22:49

Het niveau van ons onderwijs moest naar beneden omdat onze import anders teveel uit de toon zou vallen. Gek hé dat we dit nu steeds vaker zien.
Er bestaat nog wel steeds "bijzonder onderwijs" en daar zal het wel niet aan liggen. Ook ligt het niet aan het verplichte Fries in Friesland. Dat laatste moet om de 'cultuur' te behouden.
Economisch gezien gaan we enorme klappen krijgen door dit soort acties. Tegen de tijd dat het verwoestend om zich heen slaat zijn de babyboomers, de bedenkers van deze nationale ramp, helaas al dood. Degenen die voor hun zorg afhankelijk zijn van deze studenten misschien ook wel.. Mooi man dat Nederland. Dat polderen werkt echt!

prikkebeenK | 05-07-11 | 22:47

@dantochmaar | 05-07-11 | 22:35
Absoluut moet je mensen kunnen vertrouwen, maar dat gaat een stuk makkelijker als er een (groot) concern achter staat die een grote markt bedient en dus ook gediend is bij een zekere kwaliteits constante. Dus ik koop mijn computers kant en klaar, off the rack. Mijn garagehouder heb ik zorgvuldig *kuch* geselecteerd, na een paar keer mee te hebben gemaakt wat Eurotokkie beschrijft. (Gelukkig heb ik een beetje verstand van auto's dus ik ben weggelopen). Maar mijn tandards blijft een probleem; nu mijn oude huistandarts gepensioneerd is ben ik nog altijd zoekende. Gewoon omdat ik een paar keer slecht geholpen ben.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:45

Jullie hadden die spel en schrijvvauten er gewoon in moeten laten zitten! Dan was de verslaggeving dubbel zo goed geweest!

TonyM | 05-07-11 | 22:44

Ik snap het niet helemaal, waarom zou je nep tandarts willen worden.

Yeah73 | 05-07-11 | 22:44

Lol @ eerste regels van screenshot.
Groep 6 leerlingen van de lagere school formuleren zinnen precies zo. Drie of vier woordjes typen en dan gauw een punt erachter zetten, want anders kan het wel eens te ingewikkeld worden (gebruik moeten maken van komma's e.d.)

'We namen stappen.' - 'Dit had 1 student gedaan.'

Keramiekplaatser | 05-07-11 | 22:40

Dat ACTA-gebouw is ook vrij nieuw en heeft hypermodern apparatuur. Daar laat je scholieren ook niet met hun tengels aanzitten.

blinde kip | 05-07-11 | 22:40

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat wij ALLES BEHALVE *rectificatie* met alle gemak door deze opleiding wandelen, integendeel zelfs.

fransisca | 05-07-11 | 22:39

@FromClithuania | 05-07-11 | 22:31
Mijn dag was toch al goed hoor. Maar fijn om te lezen dat dit meisje drie jaar bij jullie gewerkt heeft. Wel een lange stage trouwens.

dantochmaar | 05-07-11 | 22:39

Lieve dames en heren,
Ik vind het ronduit belachtelijk wat jullie allemaal posten zonder daadwerkelijk kennis te hebben van de algehele situatie.
Ik ben zelf eerste-jaars mondzorgkunde student, en weet denk ik zelf het beste hoe het eraan toe gaat op deze school.
Er worden zeer hoge eisen aan ons gesteld, en dat valt ook terug te zien in het aantal studenten dat er afvalt gedurende de 4-jarige opleiding.

Wij hebben ook praktijklessen aan de ACTA(Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam) en wij krijgen dezelfde oefeningen die gebruikt worden bij het boren en vullen op Tandheelkunde.

Als je dingen zoals boren en vullen niet beheerst, en het hanteren van het instrumentarium, is het simpelweg einde oefening.

Wat de toetsen betreft, heb ik weleens vaker gehoord dat er foto's zijn genomen, maar dit is ook een valkuil voor de desbetreffende studenten geweest omdat de docenten gewoon een andere toets voor de herkansing maken. Hooguit 5 van de meestal 100 vragen in een toets zouden misschien nog terug kunnen komen.

Dit betekent dat 5 van de 100 vragen ervoor zouden moeten zorgen dat studenten ineens hogere cijfers halen. Naar mijn weten is niets minder waar, heb namelijk nog nooit gehoord dat mede-studenten ineens hogere cijfers halen omdat dezelfde toets gebruikt is bij het tentamen.

Ook al zou dit het geval zijn, uiteindelijk moet je het toch doen met je eigen kennis en vaardigheden. Als je deze niet bezit, kom je vroeg of laat hiermee in de problemen, mondhygienisten worden geregistreerd in een kwaliteitsregister en worden ook regelmatig gecheckt of alles verloopt zoals dat hoort te verlopen.

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat wij met alle gemak door deze opleiding wandelen, integendeel zelfs. Deze HBO-opleiding vergt meer van studenten dan de meeste HBO-opleidingen, niet zoals bijv. de HBO Rechten wat vergelijkbaar is met een ROC.

Met vriendelijke groet,
Fransisca Leutscher ( Een Mondzorgkunde-student aan INHolland te Amsterdam, die wel toevallig wel de Nederlandse taal beheerst, zoals de gemiddelde student doet op Mondzorgkunde ;) )

fransisca | 05-07-11 | 22:38

@ZKH EénOog | 05-07-11 | 22:27 |

Wees eens lievvvv. Het is een slachtoffer, geen dader.

Parel van het Zuiden | 05-07-11 | 22:37

Duurt niet lang meer voordat Doekle roept dat het internet dicht moet en mobieltjes afgeschaft moeten worden.

pe4444 | 05-07-11 | 22:36

In het hoger onderwijs (en bij het MBO) heb je nauwelijks nog enthousiaste docenten in loondienst. INTEGENDEEL, verzuurde babyboomers zijn of:
1. 'Docent', maar geven nooit les en hebben hun eigen koninkrijkje met alleen privileges en free lancers als hun slaaf.
2. Managers in loondienst, die (1) natuurlijk moeten ontzien. Want daar komen ze tot het pre-pensioen nooit meer vanaf. Dus wat doen die: free lancers inhuren en afknijpen, want het 'eigen personeel' gaat voor.

Milton Friedman | 05-07-11 | 22:36

@TBA | 05-07-11 | 21:51
Ik snap nu ineens waarom de universaire studenten er altijd zo op hameren dat HBO-ers scholieren zijn en geen studenten. Ik vond het altijd wat overdreven, maar het verschil wordt zo wel erg pijnlijk duidelijk...

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:36

@Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:28
Snap ik ook wel. Maar je mag verwachten dat iemand die ergens voor geleerd heeft ook weet waar hij/zij over praat. Of koop jij ook alleen maar de onderdelen van een computer en zet je hem zelf in elkaar? En als je dat even tot in het absurde doortrekt kan ik pas een computer gebruiken als ik zelf weet hoe een chip gemaakt wordt?

dantochmaar | 05-07-11 | 22:35

Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:23
HBO-informatica goed? Laat me niet laggen. Zelf HBO-informatica gestudeerd aan het HVA. Moet zeggen in vergelijking met wat ik nu studeer (bij Inholland) was informatica een laggertje.

Sarah9886 | 05-07-11 | 22:35

Schaf dat hele HBO af
Stop het geld dat je bespaard in ontwikkelingssamenwerking.
Scheep over 10 jaar de (voormalig HBO scholieren) werkloze welzijnsmensen daarheen, en de gemotiveerde Afrikaanse migranten met vakkennis hierheen.

Klaar!

King of controversy | 05-07-11 | 22:34

@alwayslearning | 05-07-11 | 22:23

Ja, op hogere opleidingen leer je nu eenmaal, hoe je je documenten in meerfout moet aanleveren. Toch?

ZKH EénOog | 05-07-11 | 22:34

OMFG!
Dat screenshot... om te huilen. Het is maar goed dat medici onleesbare handschriften hebben, denk ik dan maar...

McPhart | 05-07-11 | 22:33

@crocker | 05-07-11 | 21:46
Zekers waar! Als je een opleiding volgt zou je dat moeten interesseren, en je zou er zoveel mogelijk over willen moeten leren.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:32

dantochmaar | 05-07-11 | 22:26

"Op mijn werk was er een Marokkaans meisje dat stage liep voor de HBO opleiding informatica. Ze was niet erg goed in Nederlands, maar toch heeft ze het tot het derde jaar gered."

Ik hoop dat je dag nu weer goed is.

FromClithuania | 05-07-11 | 22:31

@TBA | 05-07-11 | 21:46
Ik wordt? Werkelijk?
Volgens mij had je die fles allang vast...

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:31

Geloof dat het tijd wordt dat dat hele InHolland opgedoekt gaat worden. Je hoeft in ieder geval geen waarde te hechten aan het papiertje dat diploma heet en op InHolland behaald is.

Richard1234 | 05-07-11 | 22:30

@dantochmaar | 05-07-11 | 21:54
Nee, dat is precies wat hij bedoelt. Je komt bij de tandarts en die lult je een brug aan terwijl hij met een vulling hetzelfde had kunnen bereiken.
Maar die tandpijn blijft...

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:28

@Ferumbras | 05-07-11 | 22:03

Dat het HBO verneukt is, is wel te zien aan de kwaliteit van jouw plemp. Jezus, als dat Hogeschool kwaliteit betreft, meld ik me met terugwerkende kracht nog aan bij Menza.

ZKH EénOog | 05-07-11 | 22:27

WOUDEN duidelijkheid? WTF? Het is maar goed dat deze het anoniem gedaan heeft, aangezien deze persoon zich meer zorgen zou moeten maken over de bekendheid wat betreft zijn/haar persoon omtrent de spelfouten dan over het feit dat hij/zij dit aan de grote klok hangt.

F-funf | 05-07-11 | 22:27

@FromClithuania | 05-07-11 | 22:20
"Op mijn werk was er een Marokkaans meisje dat stage deed voor informatica. Ze was heel aardig, maar niet echt heel erg goed in Nederlands. Toch heeft ze het tot het derde jaar gered."
Lees het zelf nog eens goed zou ik zeggen.

dantochmaar | 05-07-11 | 22:26

@henriette | 05-07-11 | 21:32
Tot ze een briefje in je medisch dossier achterlaat voor de tandarts en daarbij fouten maakt die consequenties hebben. Of bij het uittypen van een recept net een cruciaal streepje bij de t vergeten. Verzin maar iets. Maar dit soort fouten MAG je in de geneeskunde niet maken.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:25

Doekle heeft dus toch wel belangrijkere dingen te doen dan kudtopmerkingen maken over Wilders ...

ongegeneerd | 05-07-11 | 22:24

Staat de schokkende rapportage van Hans van Willigenburg over de HBO opleiding waar hij les gaf ergens online? (Zo ja heeft iemand een link?) Was paar maanden geleden te lezen in HPdeTijd. In de bestuurlijke chaos die hij jarenlang tegenkwam is het logisch dat docenten slecht gaan functioneren.

mrska | 05-07-11 | 22:24

Nog zo'n mooi overdenkertje met een terughaker naar een eerder artikel: Het barslechte Nederlands op het MBO. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/07/...

Ik las gister dus ook, dat de opleiding apothekersassistent(e) op dit MBO niveau gedaan wordt. Hoe, in godsnaam, moeten die gifmengers de supplementen van medicijnen juist weten te vinden en te spellen, als ze hun eigen moerstaal al niet kundig zijn?

*keihard duimen doet deze eeuw niet ziek te hoeven worden*

ZKH EénOog | 05-07-11 | 22:23

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:23

@BunnyKiller | 05-07-11 | 21:27
gehad? vertel!

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:23

Mooie brief met prachtige taalvondsten. Wij 'wouden' :D. Tuurlijk HBO sgolieren en meervoud en enkel-voud is ook heel erg moeilijk. NL kennisland, dankje wel onderwijsvisionairen.

alwayslearning | 05-07-11 | 22:23

@Eurotokkie | 05-07-11 | 21:27
En een mooi bruggetje bouwen naar een volgend topic?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:22

Yeah73 | 05-07-11 | 22:18 |

Och, Mondhygiene lijkt me een vak van de praktijk. De opleiding voornamelijk om wat jargon te leren.

zovoklets | 05-07-11 | 22:21

@uberdude | 05-07-11 | 21:24
Ja, dat niveau was een stuk hoger toen nivo nog gewoon niveau was....

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:21

Als docent op een middelbare school zag ik leerlingen vroeger ook dit soort systemen hanteren. Ik maakte ieder tentamen echter anders. Leerlingen die slim dachten te zijn en zo veel mogelijk oude tentamens uit hun hoofd leerden, hadden niet in de gaten dat ze zo precies deden wat ik wilde, namelijk de gehele stof tot zich nemen.

Van studenten vind ik een dergelijk gedrag trouwens erg onvolwassen.

McSnor | 05-07-11 | 22:21

dantochmaar | 05-07-11 | 22:17

Nee, nooit bij stil gestaan. Misschien dat je mij wat tips wilt geven?

FromClithuania | 05-07-11 | 22:20

@Look at this! WOWWW! Wouden is een vervoeging. *zucht*

zuiderstijl | 05-07-11 | 22:20

Volgens mij liggen de problemen dieper, in het vak Nederlands op de basisschool. Man man wat een ellende om dit te moeten lezen.

Terpetijnzeikert | 05-07-11 | 22:20

@koolteer | 05-07-11 | 21:56
Dus stem je CDA, JK de JagerT?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:20

Ferumbras | 05-07-11 | 22:03

WTF doe je daar dan nog? En het is:

"eindelijk EENS wat maatregelen gaan nemen ipv dat populistische gepraat...."

Mee is?

Northman | 05-07-11 | 22:18

Alleen al dat taalgebruik was in vroeger tijden voldoende om na de mulo maar op de markt te gaan werken. Ongelofelijk dat zulke mensen zich gekwalificeerd wanen om een dergelijk beroep uit te oefenen. Die opleiding kan maar beter dicht, dat is geen opleiding.

Yeah73 | 05-07-11 | 22:18

Hoe kunnen mensen die niet eens op basis niveau Nederlands kunnen schrijven worden toegelaten op een HBO opleiding. //Schaamrood op mijn kaken als Nederlander.

@NL | 05-07-11 | 22:18

@Iamgod | 05-07-11 | 21:22
Het hele idee van leraren die dezelfde (lange) vakantie hebben als de studenten was toch dat ze tijd hadden voor lesvoorbeeiding?

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:18

*Erg tevreden is over 50-plussert tandarts*

yamahaha | 05-07-11 | 22:18

@FromClithuania | 05-07-11 | 22:08
Ooit gedacht aan een cursus "Hoe schrijf ik een tekst die goed te lezen is"?. Als je dan toch mensen afrekent op "gaar" Nederlands ......

dantochmaar | 05-07-11 | 22:17

Het mankeert aan onderwijshygiene

Islamofiel | 05-07-11 | 22:17

FromClithuania | 05-07-11 | 22:12

Het komt geforceerd netjes over. In combinatie met 'gare' en 'grrr' duidt dat op; HAVO?

zovoklets | 05-07-11 | 22:17

@Jimmydepimmy | 05-07-11 | 21:24
Tuurlijk, en dan heeft de hele klas een 10 en jij als enige een 6- en dan wordt jij later het knechtje van je buurman omdat je de enige was die het 'eerlijk' deed.

En ja, slechts een 6- want ik begrijp uit het stuk dat de kwaliteit van het onderwijs zo slecht is dat het onmogelijk is te leren wat je moet weten.

Joost Maghetweten | 05-07-11 | 22:16

De eerste paar regels v/h screenshot zeggen alles al. Trieste boel daar.

Henry | 05-07-11 | 22:16

Eurotokkie heeft ook InHolland tandheelkunde gestudeerd, of u weet veel van het gebit, en u kunt ook regelmatig het uwe nakijken?

mothersfinest | 05-07-11 | 22:15

Na het lezen van de documenten kom ik op het moment niet veel verder dan...
"you have got to be f*cking kidding, right ?"

Zuigdiert | 05-07-11 | 22:14

@Valentijn Schuinsmaa | 05-07-11 | 21:55 | + -1 -

Wanbestuur heeft helemaal niets met marktwerking te maken. Kijk maar naar onze overheid. Beter kun je niet illustreren dat wanbeleid ook op grote schaal binnen de publieke sector te vinden is. 

Bovendien is het concept marktwerking onvolledig ingevoerd waardoor concurrentie niet echt tot stand komt. Een van de problemen is bijvoorbeeld dat door en door rotte organisaties als INholland kunstmatig in leven worden gehouden in de hoop op verbetering. In een goed functionerende markt zou INholland allang omgevallen zijn. 

De optelsom INHolland: Graaiende en falende bestuurders, achteroverhangende volgevreten luie leraren, studenten die het wel best vinden, studenten die het fantastisch vinden want kunnen echte HBO niet aan, onderwijs ministers die wegkijken want het percentage hoogopgeleiden staat zo mooi in het buitenland, verzakende inspectie en zelfs ronduit corrupte figuren! 

Parel van het Zuiden | 05-07-11 | 22:14

ik sta hier behoorlijk met mijn bek vol tanden! #tandenpoetsen gaat#

Pooperman | 05-07-11 | 22:13

zovoklets | 05-07-11 | 22:11
Hoezo?

FromClithuania | 05-07-11 | 22:12

Ik was een poosje geleden in het ACTA gebouw voor een vergadering. Liepen aardig wat scholieren rond die geen flauw idee hadden waar ze les hadden. Nu begrijp ik waar ze vandaan kwamen.

blinde kip | 05-07-11 | 22:11

FromClithuania | 05-07-11 | 22:08

Vertel is. Heb je erg je best gedaan op dat stukje tekst?

zovoklets | 05-07-11 | 22:11

Taalvaardigheid hoeven ze niet te leren. Als je daar met je mond open ligt met allerlei boren en spiegels er in kun je toch nooit antwoorden.
De assistentes bij mijn tandarts (11 stuks!) zijn enkel om de mooie ogen en strakke kontjes geselecteerd niet op hun diploma en/of vaardigheid.

knight03 | 05-07-11 | 22:10

@Sliptong | 05-07-11 | 21:58
Of je wordt gewoon niet aangenomen. Misschien dat dit nu pas echt goed boven water komt, maar het is al langer duidelijk dat van iemand met een hbo opleiding niet echt verwacht kan worden dat hij/zij gelijk mee kan in het bedrijfsleven. Daar hebben ze te weinig kennis en teveel zelfoverschatting voor.

dantochmaar | 05-07-11 | 22:09

Op mijn werk was er een Marokkaans meisje dat stage deed voor informatica. Ze was heel aardig, maar niet echt heel erg goed in Nederlands. Toch heeft ze het tot het derde jaar gered.

Ik zie verschillende redenen die gegeven worden voor de staat waar de opleidingsinstituten in verkeren en ik denk dan altijd dat dit soort mensen misschien wel goed zijn in wat ze kunnen, maar het moeilijk krijgen vanwege hun gare Nederlands. Ben je programmeur en dan moet je lopende band werk gaan doen omdat je Nederlands niet optimaal is. Dan doen ze daar uiteindelijk maar wat minder moeilijk over. Aan de andere kant, autochtonen of allochtone Nederlanders die hier al wat generaties zijn (zeker HBO'ers) die gaar Nederlands kunnen, grrrr! Ik haat vooral is i.p.v. eens. Hoe vaak ik dat niet voorbij heb zien komen...

FromClithuania | 05-07-11 | 22:08

Dat je als student de vragen mee krijgt naar huis is toch maar normaal. Je hebt toch ook een cursus thuis met alle antwoorden in.
Aan mijn faculteit waren proffen verplicht voor alle vakken de vragen van de vorige (10) jaren beschikbaar te stellen. Als je een cursus kent, is het nuttig om eens de aard van vraagstelling te weten, meer ook niet. niemand krijgt punten voor het weten van de vragen, de antwoorden tellen.
zelfde vragen op een herexamen: ach ja, het zijn ook maar (luie) mensen, en ze hebben ook vakantie dan.
Ik vermoed dat deze slechte, klagende tandartsen(?, geen idee wat hbo is) wel snel eruit gefilterd worden.

pandalicious | 05-07-11 | 22:08

Is dit nieuws? Gebeurd ook bij mijn opleiding aan InHolland. kan wel wat bewijsjes sturen maar geen idee waar naartoe. Aangezien de tip de redactie voor mij nog nooit heeft gewerkt. Maar niets nieuws dit dus. Normaalste zaak van de wereld. Bij ons zijn de helft van de herkanssingen gewoon exact hetzelfde of 90% hetzelfde als de eerste toets. Bij sommige toetsen maak je proefopgaven. meestal 12 stuks. en die 12 komen exact voor in het tentamen zelf. zelfde antwoordvolgorde. Dus dan heb je er iig 12/40 goed.
Ik snap niet wat hier dus de deali-o is. HBO is verneukt, dat weten we allemaal al. Kijken of de bobo's in het HBO de hand boven elkaars hoofd blijven houden of dat die pakken in den haag eindelijk is wat maatregelen gaan nemen ipv dat populistische gepraat....

Ferumbras | 05-07-11 | 22:03

-weggejorist-

Klokke Roeland | 05-07-11 | 22:01

De scholen denken: harken maar die premie voor geslaagden. Het bedrijfsleven denkt: ga maar weer naar school. Een jaar of vier. Extra. Naast je werk. Net zolang tot je het snapt. Of niet. Maar dan moet je helaas vertrekken. En wel je studiegeld terugbetalen. Lutsers.

Sliptong | 05-07-11 | 21:58

Gelukkig heb ik 'vroeger' nog echte opleidingen gedaan. Waar ik dus nu nog profijt van heb.

En verder heb ik een bek vol goede tanden.

Oei Goor | 05-07-11 | 21:58

Goed zo Bert, pak ze.
*hoopt dat HBO loonslaven veel plezier hebben gehad aan het min-kuddo's uitdelen vanochtend*

kapotte_stofzuiger | 05-07-11 | 21:58

En dit soort scholieren gaan ze dus ook definitief universitaire BSc titels geven als ze klaar zijn met frauderen.

Caipirinha Dos | 05-07-11 | 21:58

Vandaar dat ik mij altijd laat pijpen door tandeloze hoeren. In de mond van mijn hoeren wordt niet gekut door een HBO-erT!

zovoklets | 05-07-11 | 21:57

@crocker | 05-07-11 | 21:46
???? Is dit OT of OT?

dantochmaar | 05-07-11 | 21:57

@Eurotokkie | 05-07-11 | 21:47
Het is dat ik een bloedhekel aan arrogante ballen heb, anders zou ik VVD stemmen. (nb, een homo als Rutte is ook geen pré, tenzij hij er voor uit zou komen....)

koolteer | 05-07-11 | 21:56

Tja, marktwerking in het onderwijs. Tja, marktwerking in de zorg. Tja, marktwerking in het OV. Tja, als er ergens winst gemaakt kan worden. Ideetje om privatiseringen terug te trekken? #alletenenkaasnogaantoe #duh

Valentijn Schuinsmaa | 05-07-11 | 21:55

Ze doen toch echt zelf frauderen.

Yeah-banned | 05-07-11 | 21:54

@Eurotokkie | 05-07-11 | 21:52
LOL. Maar je weet best wat ik bedoel.

dantochmaar | 05-07-11 | 21:54

dantochmaar | 05-07-11 | 21:48
Ze weten het wel , 4 nieuwe banden en een uitlaat al heb je die niet nodig , maar ondertussen blijft die wagen kut lopen.

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:52

Jezus, het gaat hier over HOGER BEROEPSONDERWIJS, en dan nog zien we dit soort tweede klas middelbareschool praktijken! De verantwoordelijken, managers, docenten, maar zeker ook de leerlingen die elkaar antwoorden doorstrepen, moeten eens goed met de koppen tegen elkaar worden geknald.

TBA | 05-07-11 | 21:51

@dantochmaar | 05-07-11 | 21:48
Ja = Je, stop.

dantochmaar | 05-07-11 | 21:51

@novocaine | 05-07-11 | 21:35
Aangezien mevr Teer al jaren in het hoger onderwijs zit, meen ik mij de stelling toe te mogen eigenen dat het onderwijs een bolwerk is van de linkse elite. Hoewel diverse regeringen het onderwijs hebben misbruikt voor zetelwinst, is links vooral degene geweest die mislukte politici op bestuursstoelen geplaatst heeft.
Ofwel, ik weet waar ik het in deze over heb dus shut the .... up.

koolteer | 05-07-11 | 21:50

Ik ben niet verbaast. Het hele onderwijs is in de zeventiger jaren al naar de kloten geholpen met dank aan zogenaamd politiek correcte politici. Lees laffe incompetente politici zonder visie en realiteitszin.

frisenfruitig | 05-07-11 | 21:48

@Eurotokkie | 05-07-11 | 21:44
Klopt, doe ik ook bij de garage. Ja mag er gewoon niet op vertrouwen dat een vakman/vrouw weet wat hij/zij moet doen.

dantochmaar | 05-07-11 | 21:48

@Eurotokkie | 05-07-11 | 21:44
Klopt, doe ik ook bij de garage. Ja mag er gewoon niet op vertrouwen dat een vakman/vrouw weet wat hij/zij moet doen.

dantochmaar | 05-07-11 | 21:48

Ligt het aan mij of valt hier de studenten zelf niet het één en ander te verwijten. En wat betreft recycling van tentamenvragen wil ik in zijn algemeenheid kwijt dat er bij sommige vakken nu eenmaal een beperkt aantal vragen zijn dat je kan stellen. Je kunt dan dus niet 5 verschillende tentamens maken. Bovenstaande neemt niet weg dat er veel mis is in het HBO. Dit topic laat dat wel weer zien.

Dauntlessxl | 05-07-11 | 21:47

OT trouwens- Studenten die cheaten zitten niet op de goede opleiding. Je zit daar om te leren niet om zo simpel mogelijk je opleiding te halen. Luters!! Oh en Inholland is kut enzo..

crocker | 05-07-11 | 21:46

Ben ik de enige die hier echt bang van wordt? Het zou maar gebeuren dat je later een tandarts of mondhygiënist krijgt die zijn diploma heeft gehaald door zijn tentamens te halen door antwoorden uit zijn hoofd te leren. Het zou ontzettend grappig zijn als het niet waar was. "Nederland kennisland"...

*de fles er maar bij pakt*

TBA | 05-07-11 | 21:46

mothersfinest | 05-07-11 | 21:38

Ik kom bij de tandarts en zeg wat er gedaan moet worden , ik betaal er namelijk voor .

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:44

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:24
Niks. Rechts heeft een aantal stokpaardjes waar ze op vastgesnoerd zitten, en onderwijs is daar niet een van.

Mijn zoon is qua leesvaardigheid ongeveer twee groepen verder dan de rest, maar budget voor een passend lespakket is er niet. Voor de twee achterstandsleerlingen is er keuze uit twaalf onderwijsmodules. Zie hier de devaluatie van ons onderwijssysteem in een notendop.

Het wordt pas beter als er een partij komt die gezond verstand laat zegevieren boven het eigen gewin. Dat zal zo ongeveer in 2221 zijn, vlak na WO IV.

koolteer | 05-07-11 | 21:44

@novocaine | 05-07-11 | 21:35 |

Onderwijs is altijd PvdA of CDA minister geweest. Heersende mentaliteit binnen het onderwijs is PvdA, GL -ig. Nuff said!

Parel van het Zuiden | 05-07-11 | 21:43

Ik sou the brievschijfert willen advyseren om van studie te weizigen .... misgien is een cursos neterlants wad for hem/haar?

drs. S. Lim | 05-07-11 | 21:41

ZOOOOO... ik heb gister de kwestie verdedigd over spelvauten in het Hoger Onderwijs, hierbij kaartte ik aan dat het wel mee viel naar mijn mening( bij ons op school valt het immers wel mee vind ik). Graag wil ik mij hiervoor verontschuldigen, na het lezen van zwaar bedroevende mail aan de Geenstijl-redactie! man man man....

crocker | 05-07-11 | 21:41

Orale pathologie; dat zuigt.

Boomschade | 05-07-11 | 21:40

TKO!

Parel van het Zuiden | 05-07-11 | 21:40

Dus even de prudentiën van uwen tandheelkundige c.q. mondhygiëniste uitzoeken, en na pijn in den snuit gaarne een letselschade advocaat in de arm nemen.

mothersfinest | 05-07-11 | 21:38

Geen wonder. Is simpelweg te danken aan de linkse (corrupte) opzet van het onderwijssysteem. Zakkenvullen en geen verantwoording (hoeven) nemen zijn de functie-eisen voor de kruiwagenbaantjes.
koolteer | 05-07-11 | 21:22 | + 0 -

jaaa het heeft ff geduurt maar daar zijn de linkse weer die het gedaan hebben, wil niet veel zeggen maar de laatse 10 jaar zijn de VVD LPF en CDA ook aan het bewind geweest. Dus om nu het linkse onderwijssysteem (of is het links om iemand de kans te geven om zich te ontwikkelen ??) daar nu de schuld van te geven

novocaine | 05-07-11 | 21:35

uisindepels | 05-07-11 | 21:31 |

En plamuren dan ?

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:34

lol. laten ik doen.

Broer Karamazov | 05-07-11 | 21:33

Het glazuur spat spontaan van mijn tanden... En nee, dat laten ik de eerste paar jaar niet door jullie scholiertjes bijwerken... In welke taal moet ik uitleggen wat er dan gebeuren moet..? Ieks!

Broer Karamazov | 05-07-11 | 21:32

Ik communiceer nooit schriftelijk met een mondzorgkundige,dus hoe die schrijft zal me een worst zijn.
Een mondzorgkundige moet goed zijn voor zijn werk als hij van school komt. Dat lijkt me bij deze manier van toetsen niet bewezen en dat is kwalijk.

henriette | 05-07-11 | 21:32

Krijg al een stuk minder zin in m'n opleiding volgend jaar.

UncleJ | 05-07-11 | 21:31

"Boren en vullen'? Voorbehouden aan tandarts toch?

luisindepels | 05-07-11 | 21:31

Ook bij de HBO opleiding SPH van InHolland in Haarlem zijn er docenten die al jaren dezelfde toets als toets/hertoets/her-hertoets gebruiken en nog zijn er cursisten die hem drie keer moeten doen. Er worden vervangende opdrachten gegeven aan mensen die het anders niet halen.

de oude nar (5) | 05-07-11 | 21:31

Nederland was ooit een kenniseconomie. Kunnen de verantwoordelijken voor de teloorgang van het Nederlandse onderwijs niet volgens een of andere oude wet worden aangeklaagd voor 'landverraad'?

Korreltje Zout | 05-07-11 | 21:30

We wouden ....??

Dr.Thorvaldt | 05-07-11 | 21:30

@ Feynman | 05-07-11 | 21:22
Inderdaad, ik snap niet hoe je nou met een 5 minuten inkijkmoment (wat je dus ook krijgt) kan zien wat je precies fout gedaan heb. Het is de plicht van de leraren om een andere versie hertentamen te maken.

Iamgod | 05-07-11 | 21:28

@LinkshandigLiberaal | 05-07-11 | 21:27
Dat is juist heel vlot gedaan
0,01 punt aftrek voor elke taalfout, en je bent na één a4-tje klaar.

King of controversy | 05-07-11 | 21:28

Krijg nou niks ... Ik heb MBO-2 stagaires gehad die taalkundig beter presteerden ....

BunnyKiller | 05-07-11 | 21:27

Ouwe Doos | 05-07-11 | 21:26

Ja ja zo kunnen we allemaal wel gaatjes vullen.

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:27

De fout ligt hier bij de docenten die te lui zijn om voor elk tentamen nieuwe vragen te verzinnen. Of bij de directie die de vrekkig is om genoeg docenten aan te nemen die tentamens kunnen maken.

fietskettingslot | 05-07-11 | 21:27

-weggejorist-

LinkshandigLiberaal | 05-07-11 | 21:27

Deze opleiding is volgens InHolland de "kroon" op hun werk

Ouwe Doos | 05-07-11 | 21:26

Als student danwel scholier kun je er uiteraard ook gewoon zélf voor kiezen om NIET die stukken in te zien en gewoon netjes in de boeken te duiken. Ik doe maar een suggestie, hoor...

@Jopie Peerhoofd | 05-07-11 | 21:05
En jij hebt je klasje Nederlands wél netjes afgemaakt?

Jimmydepimmy | 05-07-11 | 21:24

Koolteer | 05-07-11 | 21:22

Klopt maar wat gaat rechts er aandoen ?

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:24

Mijn God, wat een vreselijke brief. Het kan gewoon niet zo zijn dat dit werkelijk het nivo is van onze jeugd...

uberdude | 05-07-11 | 21:24

Geen wonder. Is simpelweg te danken aan de linkse (corrupte) opzet van het onderwijssysteem. Zakkenvullen en geen verantwoording (hoeven) nemen zijn de functie-eisen voor de kruiwagenbaantjes.

koolteer | 05-07-11 | 21:22

Hoe failliet kan failliet zijn? Dit soort prutsers die al moeite hebben met het schrijven van een paar zinnen correct Nederlands worden straks los gelaten binnen onze gezondheidszorg...

brutus68 | 05-07-11 | 21:22

Het is centraal gestoord dat de oude tentamens niet integraal beschikbaar zijn om te oefenen. Je hebt als docent de opgaven tijdens het hele tentamen en eventueel tijdens bespreek momenten al gepubliceerd. Verder publicatie is kinderachtig en dient in deze moderne maatschappij geen enkel doel.

Daarnaast is het centraal gestoord dat je als student JOUW uitwerkingen van het tentamen niet meer naar huis krijgt. Hoe wil je leren van je fouten als je de fout maar een minuut of vijf mag zien?

Tentamens recyclen is werkweigering van de docent en zou moeten leiden tot ontslag op staande voet. Fraude door oude tentamens te leren is fraude die volledig gefaciliteerd wordt door de docent. Aangezien de schoolleiding in het belang van accreditatie alle tentamens kan inzien behoort de schoolleiding zichzelf volledig te informeren van deze situatie. Dat de schoolleiding dit niet weet of niet ingrijpt is pure desinteresse in hun eigen primaire onderwijsproces.

Blijkbaar zal het Doekle Terpstra aan zijn derrière oxideren.

Feynman | 05-07-11 | 21:22

Is dit serieus het niveau van het HBO in NLD? Jezusmina, wat mij betreft gewoon direct al die HBO scholen degraderen tot MBO's..

fietskettingslot | 05-07-11 | 21:22

Waarom maken de docenten geen andere versies van de hertentamens? Vooral met multiple choice lijkt het mij nou niet echt moeilijk om nieuwe vragen te verzinnen.

Iamgod | 05-07-11 | 21:22

Die opleiding kunnen ze beter opheffen. De studentjes kunnen beter wat anders gaan doen. In elk geval iets waar taalvaardigheid niet belangrijk is. Aardbeien plukken, zakjes plakken, stenen sjouwen, straten vegen, drollen rapen of papier prikken. Allemaal nuttig werk, en dan hoeven we daarvoor geen kanslozen te importeren, maar bijvoorbeeld wel tandartsen uit India of zo. Vroeger waren er al veel van die Chinese en Indonesische types die het echte tandartswerk hier kwamen doen.

Fijnstoffer | 05-07-11 | 21:21

En de overheid maar schreeuwen over de kenniseconomie
maar ondertussen de bijl in het onderwijs.

Eurotokkie | 05-07-11 | 21:21

De betrokken bestuurders dienen mijns inziens gedwongen als lesmateriaal te dienen voor eerstejaars. Wat een puinhoop.

Petrus de Rewa | 05-07-11 | 21:20

AssassinJordi | 05-07-11 | 21:15 |
Als je op de middelbare school al geen Nederlands hoeft te kunnen, hoef je van het niveau van studenten niet meer te verwachten.

Teiltjes Tekort | 05-07-11 | 21:20

2 keuze vragen. Mocht ik willen bij ons op de uni...

gtrNL | 05-07-11 | 21:19

Graag naw-gegevens van alle leraren Nederlands van de briefschrijver. Incompetente klootzakken...

SODEP | 05-07-11 | 21:19

Je zou bijna denken dat heel de PvdA daar zijn diploma gehaald heeft.

Dhr. Z. Wijn | 05-07-11 | 21:18

Holy moly, wat een taalgebruik in het originele e-mail bericht. Krijgen die kinderen helemaal geen Nederlandse les meer? Het is toch triest om te moeten zien dat kinderen die schijnbaar toch wel wat in hun mars hebben niet eens een normale e-mail kunnen opstellen.

Rentboy | 05-07-11 | 21:18

Lutsers die ons regeren, lutsers die op ze stemmen en dan zeiken over de ellende die het oplevert.

Paul5000000 | 05-07-11 | 21:17

lekker anoniem suus!

qseboer | 05-07-11 | 21:15

Heb even een stukje van het origineel gelezen, en jemig wat een fouten. Van "studenten" zou je toch wat beters verwachten.

AssassinJordi | 05-07-11 | 21:15

Heb even een stukje van het origineel gelezen, en jemig wat een fouten. Van "studenten" zou je toch wat beters verwachten.

AssassinJordi | 05-07-11 | 21:15

Het gaat maar door, je houdt niet voor mogelijk.
"We wouden duidelijkheid" Dit schreven HBO studenten en niemand zag het?Denk zo langzamerhand in een soort parallel universum te zijn beland.

Billo2 | 05-07-11 | 21:14

Ik ziet tandenknarsend naar die brief te kijken, hoe kun je met zo'n taalkeuze en zoveel spelfouten in godsnaam hbo doen.

Klapperpistooltje | 05-07-11 | 21:14

Lumpsumfinanciering, waanideeën over marktwerking in het onderwijs, deregulering, autonomie van schoolbesturen, fusies et voila! Nederlands onderwijs volledig naar de kloten.

Dr. Plofkop | 05-07-11 | 21:12

Gelukkig is deze kennis niet heel noodzakelijk he... Is alleen ons gebit maar wat voor de rest van ons leven verkloot is als deze scholieren hun vak niet goed leren...

Xicon | 05-07-11 | 21:12

Diploma's zijn ook zwaar overschat.
*chirurgie-set in kluisje stopt en KLM-pet opzet*

SODEP | 05-07-11 | 21:12

als je hier moeilijk over doet dan moet je het MBO en het HBO vandaag nog afschaffen. In het kader van iedereen moet kunnen slagen is dit nu eenmaal de afgelopen jaren ingevoerd en de norm geworden. Triest maar het is niet anders. En Doekle zag dat het goed was...

jan-lul-de-behanger | 05-07-11 | 21:12

De leraren zijn dus te lam om een herkansinkje in mekaar te flansen? Wat een lutsers.

qseboer | 05-07-11 | 21:12

Toch eens aan m'n mondhygiëniste vragen waar zij haar diploma gekocht heeft :-)

Xel | 05-07-11 | 21:10

Nederland kennisland, mwoehahahahaaa. En het wordt nog veel mooier met al die kansarmen in de gelederen. Want godallemachtig, wat spellen die huidige studenten slecht zeg, je houdt het haast niet voor mogelijk.

lekker wijf | 05-07-11 | 21:10

De vakken Nederlands en brieven/mails schrijven hebben ze duidelijk nog niet gehad.

dhunter | 05-07-11 | 21:10

Toets Orale Pathologie

vraag 59 : juist
vraag 60 : onjuist

R. de Groot | 05-07-11 | 21:09

"Ook praktijk is erg belangrijk".
Je verwacht het niet bij een tandartsopleiding.

Fijnstoffer | 05-07-11 | 21:09

We hebben te weinig docenten..... Nee misschien hebben jullie wel teveel debiele scholiertjes die er niks van bakken en moeten frauderen om iets te kunnen halen....

Nilfisk | 05-07-11 | 21:09

wrom gane we dat niet outomaties vr ale sgolen doen !!??!?! da wouden wij al jare trug!1!!!!1!

2tirds | 05-07-11 | 21:09

Het onderwijs in Nederland is al jaren geleden wegbezuinigd.

Paul5000000 | 05-07-11 | 21:08

Tuig is het op die 'school' kunstgebit komt binnenkort dus weer in de mode.

Geert W | 05-07-11 | 21:08

´´We wouden duidelijkheid.`` Geeft Inholland ook Nederlands?

Look at this! WOWWW! | 05-07-11 | 21:07

@2 jaja je moet 50% goed hebben, vraag 7 en 8 krijg je kado

TomV | 05-07-11 | 21:06

Zo, spoel die HBO diplomatjes maar door de plee!

abom | 05-07-11 | 21:06

Zijn de grootste idiooten nou niet de leerlingen die dit besprekken te doen. Wat voor toekomst verwachten ze als tandarts als ze niet een de theorie echt kennen. TUurlijk ook INHolland maakt fouten maar de leerlingen hierin ook heel erg!

spekjee | 05-07-11 | 21:06

Is gewoon de zoveelste campagne van Bond tegen Snoepen.
Willen ons wijs maken dat er geen goede tandartsen meer zijn, en dat we daarom verstandig gaan snoepen.
*appels ook maar even laat staan*

King of controversy | 05-07-11 | 21:06

Dat ze de accreditatie van INHolland niet intrekken. Zo'n diploma is niets meer waard, de ene na de andere opleiding van deze instelling blijkt niet te deugen.

Jeroen Pompoen | 05-07-11 | 21:05

Geweldig, straks heeft heel werkend Nederland een of andere kut-opleiding gedaan die van geen kant deugd. Ga vooral zo door. Het management maar ook de docenten van Hogescholen gooien er maar al te vaak met de pet naar. Bedankt, bedankt voor niks.

Jopie Peerhoofd | 05-07-11 | 21:05

2-keuze vragen... oef.

G-unite | 05-07-11 | 21:05

Op de haagse hogeschool gaat het er niet anders aan toe!

Aventador | 05-07-11 | 21:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken