Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OerolMan likt voet van #MarsderBeschaving

oerolmanliktvoet.pngElitair verantwoorde cultuur in Nederland in een notendop. Straalbezopen een smerige voet van een okselhaarmeisje op Oerol likken. Even met de speekselige vleeslap het vuil van de #MarsderBeschaving schoon lebberen. Gesubsidieerd straallazerus worden op een ecofestival, daar gaat door de bezuinigingen een definitief einde aan komen. Dit is de hoogstaande cultuur waar voor gevochten moet worden. Overigens een slachtpartij, die #MarsderBeschaving. Het is slechts 24 kilometer, maar van de 3500 deelnemers hebben helaas maar 2000 de eindstreep gehaald. Ruim veertig procent die dacht 'donderstraallop met je wandeltocht, dan maar bezuinigingen'. Watjes. De hel is nog maar net begonnen voor de cultuurgekkies. Zijn ze ook niet gewend, dat doorzetten, zelfstandig lastige omstandigheden overleven en een beetje bikkelen voor je bestaan. En waarvoor? Zodat men extra goedkoop biobier kan zuipen en voeten kan likken op ongeschoren festivals die door de belastingbetaler gefinancieerd worden. FILMPJE! Als we klaar zijn met walgen schakelen we door naar Surrealisme24 voor het debat over de cultuurbezuinigingen.

Reaguursels

Inloggen

Opbokken met dit artifarti schijtfestival van Nederland, verzameling biohelden bij elkaar. Stekker eruit en wel direct. En laat meteen heel Terschelling afzinken svp met of zonder dit tuig. Ik verkies ervoor zaken grondig aan te pakken en de kans op herhaling uit te sluiten.

J. Doedel | 28-06-11 | 15:00

@Slipsnifter | 27-06-11 | 15:50
Maar natuurlijk joh, wat zijn je hersens toch klein. O nee, dat zei je niet.

Hölzenbein | 28-06-11 | 13:23

Snoeien doet bloeien.

zeefert | 28-06-11 | 07:16

Veel mensen hebben bij Dordrecht de trein gepakt omdat ze de volgende dag moesten werken of aan de studie. Tenminste dat is wat ik op twitter en facebook lees, van mensen die er ook daadwerkelijk waren.

En de kunstenaars die ik ken werken gewoon nog naast hun kunstenaarschap omdat het geld dat beschikbaar word gesteld naar het project gaat en geen salaris is.

Niet dat het wat uitmaakt dat ik dit zeg, jullie denken gewoon dat de bramladage hiervan goedkoper wordt.

Fatbirdsdontfly | 28-06-11 | 02:44

Weet je, 80 procent van de cultuursector heeft geen zak te maken met subsidies! Dat zijn keihard werkende, ZELFSTANDIGE ondernemers, waarvan het merendeel een (ondergemiddeld) laag inkomen heeft. Erg slim en o zo liberaal om dan de BTW te verhogen...
Nog iets, de agrarische sector wordt voor 75 procent gesubsidieerd, hoor je niemand over.

38-15-09 | 27-06-11 | 23:46

Fuck you Johnny, 80 procent van de cultuursector heeft geen zak te maken met subsidies! Dat zijn keihard werkende, ZELFSTANDIGE ondernemers, waarvan het merendeel een (ondergemiddeld) laag inkomen heeft. Erg slim en o zo liberaal om dan de BTW te verhogen...
Nog iets, de agrarische sector wordt voor 75 procent gesubsidieerd, hoor je niemand over.
Waarom dan zo zitten te trollen?. Omdat het kan, alle zwitsals, VMBO-ers, en beroepsreaguurders happen toch wel elke keer. Goed voor de pageviews zullen we maar zeggen. Want napraten is zo makkelijk.

38-15-09 | 27-06-11 | 23:44

Slakkenzout ik volg je niet helemaal, maar het klinkt allemaal erg gepassioneerd ;-) Je bent tegen begrijp ik??

emtee | 27-06-11 | 23:17

Slakkenzout ik volg je niet helemaal, maar het klinkt allemaal erg gepassioneerd ;-) Je bent tegen begrijp ik??

emtee | 27-06-11 | 23:17

We willen VRETEN,van kunst krijg je alleen een steen in je maag.
Kunst is voor werkloze werkenden.
Voor drammers zonder eelt in de handen.
Idealisten die ongevraagd het wereldbeeld aantasten.
Fanatici die hun kronkels opdringen aan elke argeloze voorbijganger.
Wij willen kunst niet met Hitler vergelijken maar kunst is ook meedogenloos.

slakkenzout | 27-06-11 | 22:15

Ik las wel iets geinigs in nrc. Volgens Bert Huisje van PowNed: "Onze kijkers hebben een tamelijk saai leven, ze staan met hun leasebak in de file en zitten vervolgens op kantoor'. (Ik ga er voor het gemak even van uit dat reaguurders en PowNed kijkers elkaar niet veel ontlopen.) Nou knulletjes, dan snap het ik wel hoor, dat jullie je even fijn willen afreaguren op zo'n vieze dronken jongen die zomaar feestvierend aan de vieze voeten van een ongeschoren oerol chickie likt. Doet maar lekker boos zijn, zolang het maar oplucht.

ueberpussy | 27-06-11 | 20:58

Woensdag wordt ´200 jaar advocatuur´ gevierd ! Wil iemand daar dan een feestje voor regelen ?!

hawie | 27-06-11 | 19:22

-weggejorist-

emtee | 27-06-11 | 19:13

Hmmm valt wel tegen van GS dat ze Rutger niet hebben laten meelopen.... Was hij bevreesd dat al die jonge acteurs en kunstenaars toch iets te gevat voor hem zijn??? Beetje laf Geenstijl ;-)

emtee | 27-06-11 | 19:13

Uriël Fack | 27-06-11 | 18:05
400.000 euro,voor dat bedrag kan een bejaardentehuis eindelijk haar aula weer eens een beetje leuk verbouwen. Voor het festival is het peanuts,want dat bedrag kan makkelijk door het festival zélf gegenereerd worden. Laat Heineken/Brand het bier verzorgen en een paar vrijkaarten weggeven. Laat Eneco opdraven met een levensgrote windmolen ter promotie van groene stroom, en je bent er al. Maar nee, onze links elitaire kwasten vinden commercie vies en willen persé uit de staatsruif vreten. Tyfusstraal maar lekker een eind op.

kersenflap | 27-06-11 | 19:07

Hier kreeg hij subsidie voor.

Jeroen Pompoen | 27-06-11 | 19:06

2000 van de 3500, dan kunnen de subsidies voor de kunsten zeker met 40 % omlaag

Islamofiel | 27-06-11 | 18:51

Peter Kelder volgens een oude GTST-traditie weer uit de deaud opgestaan?

kale nel | 27-06-11 | 18:46

Wat-een-kudt-muziek!!

Jeroen Dop | 27-06-11 | 18:41

Uriël Fack | 27-06-11 | 18:05
Ligt dat aan de begroting/aantal theatergroepen of aan de subsidie?

Met een gemiddelde van 5200 bezoekers p/d ben ik van mening dat €40.000,- p/d subsidie erg veel is aangezien faciliteiten van het eiland zelf moeten komen en zelf moet worden betaald door de bezoekers.

Zo begin je met een paspoort om überhaupt daar aanwezig te mogen zijn. Daarna betaal je nog apart voor veel voorstellingen.

KeurMeester | 27-06-11 | 18:29

Flikker op, Quid, Oerol krijgt op een begroting van 4 miljoen vier ton subsidie, dat is een schijntje.

Uriël Fack | 27-06-11 | 18:05

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 17:43
Ik zat er eigenlijk niet op te wachten en zou het knap van je vinden als je het kon. Maar als je het kan collationeren met kunst zoals geredeneerd wordt, zou ik het uitermate knap vinden.
Ga je voor gewoon knap of ga je toch voor het uitermate?

KeurMeester | 27-06-11 | 18:04

Toch liever Oeral dan Tros-muziekfeest.

Varese | 27-06-11 | 17:55

tsjongejonge wat een zeikpost weer. Festivals zijn gewoon leuk voor iedereen toch, wees blij dat het kan. 'Van mijn belastingcenten' 'gesubsidieerd bierzuipen' pffff.... zuur zuur zuur.

Chorizoworstje | 27-06-11 | 17:49

Weer een PVV overwinning!

funkyd | 27-06-11 | 17:49

KeurMeester | 27-06-11 | 17:26 | + 0 -
Wil je dat ik iets zinnigs zeg over de NL defensie vanaf 1900?

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 17:43

Kom net terug van Oerol, het zijn echt leuke feestjes wel daar tussen de tenenlikkers en geyle okselhaar chickies (je hoeft echt alleen de druïdes maar te ontlopen hoor!). Is alleen zo ontzettend hypocriet om nota bene daar te protesteren omdat het Oerol voor de Terschellinger ondernemers de meest winstgevende week is van het hele jaar. Oftewel, als er ergens geen subsidie nodig is.......

Dikke lul, drie bier | 27-06-11 | 17:38

@boer in 020
Ik vrees dat men dit hier niet wil horen. De GS reaguurder heeft gehoord dat kunst een linkse hobby is, dus is het zo. Er zijn anderen die lezen (?) de spits en metro en denken dat er DE WAARHEID in staat.

Wel een leuk stuk.

De vraag nu is alleen hoeveel subsidie kunst nodig heeft. Ik hoor niemand de vraag stellen WAAROM we subsidie voor kunst willen hebben. Wie, wanneer, hoe vaak en waarom willen we als maatschappij iemand met kunst bereiken? Is kunst noodzakelijk of idd een hobby. BTW - vaak zijn de ontvangers van de subsidies (fanfare, volksdansgroep, streekmuseum) niet echt dragers van het linkse gedachtegoed.

Ik wil eigenlijk de discussie voeren wat de doelen van subsidie zijn, niet zo zeer of er gesubsidieerd wordt.

Dezelfde vragen zou je moeten stellen als er weer geld in een eredivisieclub gepompt wordt. Kan dat geld niet beter in de kleine verenigingen gaan, waar ze materiaal van kopen, onderhoud van accommodaties plegen en sport-opleidingen verzorgen.

acac | 27-06-11 | 17:29

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 17:16

Het punt is dat er nou juist blijkbaar niet genoeg overblijft, er is ook nog zoiets als bv. gezondheidszorg, infrastructuur etc. Als de ongetwijfeld prachtige begaafde kids van boer uit 020 en uzelf, Mozart willen horen, dan kunt us zelf de portemonnnee trekken en dat cd'tje aanschaffen, of naar een theater gaan. Het kaartje zal dan wel wat duurder uitvallen, zonder de gebruikelijke 85% subsidie, maar dat heeft u er graag voor over, toch?

cucaracha | 27-06-11 | 17:26

De kunstsector gelijk stellen aan defensie, economie en leefbaarheid. Kan iemand MaRrrrrrriko PeteRrrrrrs even met beide benen op de grond zetten?!

KeurMeester | 27-06-11 | 17:26

Ik zie een enorme potentie voor nieuwe producten! We hadden al de Mars der Beschaving, nu ook de Tenenkaas der Beschaving. *Beschaving foods opent*

Nietvoordekat | 27-06-11 | 17:20

Muxje | 27-06-11 | 17:06 | + 0 -
Leuk je weer eens te zien.
FAtima Elatik heeft je redenering 'verantwoord bestuur' goed overgenomen. Meisje heeft fijn mee zitten lezen en er het beste uitgepakt.
Ik geef geen sou voor deze demonstratie. Wat mij betreft mag Ivo van Hove verkeersplanoloog worden en Loes Luca gymlerares.
Het is die violist en de belediging van Rutten en natuurlijk het achterlijk perpectief van Quid die me een duit in het zakje hebben laten doen.

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 17:20

Greetje Duisenberg | 27-06-11 | 17:06
Wel een mooi idee dat het geld dat normaliter rond gaat in hetzelfde wereldje, nu zal worden uitgegeven aan sectoren die een werkelijke bijdrage leveren aan een betere economie!

KeurMeester | 27-06-11 | 17:19

cucaracha | 27-06-11 | 17:05 | + 0 -
Ga jij me alle clichees nog eens in de oren toeteren?
Dat hoeft niet hoor.
MAar als je het over marktwaarde wilt hebben.
Huizen en auto's zijn de nummer 1 en 2 in omzetcijfers.
Dan blijft er genoeg over om onze kinderen Mozart te laten horen en af en toe een Shakespeare te zien. En dat is martktechnisch gezien niet kostendekkend te krijgen.
So what?

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 17:16

ongeschoren is wel geyl

acac | 27-06-11 | 17:16

Greetje Duisenberg | 27-06-11 | 17:06

Mooi is dat toch, ik zie het elke keer weer opnieuw vanuit de verheven cultuursector. Iedereen (en geloof me, dat zijn er aardig wat)die bv niet geinteresseerd is in vadsige vrouwen op een podium die tegen hun eigen eierstokken aanzeveren, of niet hun vakantiegeld investeren om thuis een pindakaasvloertje aan te leggen, wordt weggezet als 'goegemeente, plebs, burgerlijk etc. Maar of datzelfde plebs maar wel ff subsidie wenst te doneren.

Cultuur prima, wil zelfs wel graag betalen voor een in mijn geval een goeie pot voetbal, een bluesoptreden of een whiskeyproeverij, prima, maar dat is dan wel mijn keuze.

cucaracha | 27-06-11 | 17:15

@Greetje Duisenberg | 27-06-11 | 17:06 |
Trouwen? :)

Boer in 020 | 27-06-11 | 17:09

Er gaat ook een hoop geld in om. In die cultuursector.
.
De Tefaf in Maastricht verhuist misschien wel, of de echte deals worden wel in Luik of Aken afgesloten, om zo de Nederlandse staatskas 19% btw door de neus te boren. Over miljoenen is dat heel veel belasting.
.
Voor grandeur moet je nou eenmaal niet in Nederland zijn. Maar ok daarvoor gaan we dan wel elders ons heil zoeken. Doe ik al jaren trouwens.
Blijven jullie lekker achter met het proletendom, al dan niet allochtoon, met af en toe een voetbalwedstrijd en huldiging op het museumplein. Berbers zijn barbaren, maar veel GS'rs doen er niet voor onder, moet de conclusie wel luiden na het lezen van zoveel drek.
.
Het publiek zal jullie niet missen, maar jullie wel het geld dat dat publiek in het laadje zou brengen.
.
Tel uit je winst.

Greetje Duisenberg | 27-06-11 | 17:06

* Auw* Van der Ham. Word je nu ten tweede male hard onderuit getrapt?! Daar ga je met je populistische D66 houding.

KeurMeester | 27-06-11 | 17:06

@Einde van de Domheid 16:52: Dat het niet terecht is om alle kunstenaars weg te zetten als aanklotende subsidietrekkers, dat ben ik met je eens. Maar ze maken het er zelf naar, met deze acties. "Mars der beschaving", nou nou... een beetje zelfoverschatting? Het idee dat de gehele cultuur om zeep wordt geholpen is ook pure bangmakerij; zoals men al eerder aangaf gaan we met de subsidie terug naar 2005 en met de BTW naar 2000. Zo dramatisch is het dus allemaal niet. Dat lawaaiige misbaar hierover, opmerkingen als "kruideniersmentaliteit", etc. zijn dan wel een beetje genant, in deze tijden van bezuinigingen.

Muxje | 27-06-11 | 17:06

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:52

Het 'draaien' van werkweken van +50 uur is niet per definitie iets om trots op te zijn, kan ook juist een teken zijn van een lage productiviteit.

Ik ben ook zeker niet tegen kunst en cultuur in z'n geheel, het is 1 van de zaken die ons onderscheiden van dieren. Het is eenvoudigweg een kwestie van vraag en aanbod, de vraag naar veel kunstvormen is er eenvoudigweg niet bij de 'goegemeente', dezelfde goegemeente die wel geacht wordt om de aanbodkant in leven te houden met soepsidie

cucaracha | 27-06-11 | 17:05

strikdewepstroper01 | 27-06-11 | 16:56
Ik heb al heel lang geleden volkomen geaccepteerd dat Nederland niet een land van grandeur, grote ideeën, grote projekten, prestige en grote denkers is. Dit is een volk van winkeliers en kleine lieden. Dat geeft niks want het land is er groot een rijk mee geworden en het is nog altijd een bijzonder prettig land om in te wonen en werken. Maar voor grandeur, prestige en intellect moet je niet hier wezen maar bij onze buurlanden.

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 17:04

Hij heeft trouwens een paar beste bokkepoten uitgekozen. Mafkees.

BeunDeHaas | 27-06-11 | 17:03

@Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:54 |
Ik lees 'm wel eens, maar ken daardoor juist de noodzaak van gefundeerd en evenwichtig je standpunt uitdragen. Wie schreeuwt, heeft niet per definitie gelijk. Behalve als je juicht voor een doelpunt van Oranje ;-)

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:56

@Bigi Bana Boy

Dat er een discussie is over de de Nederlandse identiteit is al prima. Dat wij weer op de kaart zetten waar Nederland nou eigenlijk voor staat.
Dat er bijvoorbeeld een canon Nederlandse geschiedenis bestaat sinds enkele jaren is dus al positief.

Ik vind daarom dat er voldoende geld moet zijn voor het nationaal museum.

strikdewepstroper01 | 27-06-11 | 16:56

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:40
Ik ben geen taalpurist maar het is "VAN ONZE BELASTINGCENTJES !!!", met hoofdletters en uitroeptekens om een grote heilige verontwaardiging uit te drukken. Lees je de Telegraaf dan nooit ?

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:54

cucaracha | 27-06-11 | 16:46 | + 0 -
Het zijn Quid en Rutte die hun excuss aan moeten bieden.
Het merendeel van de 'hardwerkende Nederlanders' stuift al om half 5 in de richting van de uitgang terwijl de echte kunstenaars (niet per definitie ongesubsidieerd maar vaker wel) idd eigenlijk altijd werken. Overigens. 'hardwerkenden' 2,75% van u werkt meer dan 50 uur per week. In de opkomende economien ligt dat percentage boven de 80%. I mean, get some perspective!

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:52

@Montgomery Burns | 27-06-11 | 16:50
Voorwaar een inhoudelijke reactie op mijn post. Kom op, doe eens een beetje uw best ik ben van reaguurders wel beter gewend dan dit....

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:52

En domme boeren moeten helemaal hun muil houwen, zeker die uit 020.

Montgomery Burns | 27-06-11 | 16:50

@Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:42
LOL!

Eensch.

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:49

Hoezo gebrek aan cultuur? En welke, van in de link getoonde, musea ontvangt GEEN subsidie?

www.museumzoeken.nl/

KeurMeester | 27-06-11 | 16:49

Gesubsidieerd straallazerus worden?
Ben je er wel eens geweest Johnny? Ik kom er net vandaan, en ben zeker straallazerus geworden, maar er is er maar 1 die dat gesubsidieerd heeft en dat ben ik zelf!! Tering wat heb ik er in 3 dagen een berg geld doorheen gejast.
Niet alles draait op subsidie hoor! Dit was eerlijk verdiend geld lutser!
PS. Boer in 020 | 27-06-11 | 16:41 Hulde!

nogeentjedan | 27-06-11 | 16:49

@Boer in 020 | 27-06-11 | 16:43

Ik zou excuses aanbieden voor beide posts als ik u was

cucaracha | 27-06-11 | 16:46

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:39
Tsja, ik ook zou denken dat je het makkelijk rond zou moeten kunnen krijgen. Vind het wel jammer overigens want ik kwam er ieder jaar (vroeger ging ik ook altijd eerst voetballen). Anderzijds is het wel altijd een beetje een gesloten Surinaams ons-onder-ons feestje geweest dus je kunt je afvragen waarom dat subsidie zou moeten krijgen.

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:46

Excuus voor dubbelpost. Mijn pc is k*dt.

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:43

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:37
Exact. Daarom vind ik het ook ergens zo'n prachtig statement dat we het te duur (en eigenlijk ook volstrekt overbodige onzin) vinden. Ik zie dat in feite als het perfekte, zij het virtuele, museum. Graag zou ik dan ook, speciaal voor toeristen, een mooi informatiebordje (maar niet té duur natuurlijk) willen plaatsen op de plek waar het museum had moeten komen. Dat we het té duur vonden en zo. Ik meen het ook LOL !

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:42

Ik WIST dat dit zou gebeuren: GS pikt de imbecielen er uit, presenteert ze als de ultieme linkse, subsidieslurpende hippies die alleen maar lekker onbegrijpelijke dingetjes doen van "uw-en-mijn-belastingcenten-mevrouwtje!" en hup, daar gaan we weer...
Komt U nu werkelijk niet op het idee dat kunstenaars zelf ook last hebben van dit soort bedriegers en overbodige lariekoek? We hebben het hier niet over een stel masturberende werklozen die hun portemonnee openhouden voor hun didgeridoo cursus. We hebben het over alle muziekdocenten, dansers, schilders, orkestmusici die naast hun orkestwerk muziek doceren op scholen en in de wijken. De inspanningen om kunst onder de (jonge) mensen zijn talrijk en inventief. Musea hebben jeugdprogramma's, muzikanten trekken langs scholen voor muziekeducatieprojecten, net als dansers, beeldend kunstenaars en schrijvers. Het is maatschappelijk extreem betrokken en niet alleen maar zelfbevredigend en duur. Het trekt meer bezoekers, is goedkoper én draait meer omzet dan bijvoorbeeld de voetbalwereld.
Kunstenaars draaien gemiddeld 60 uur per week tegen een hondensalaris. Dat is niet zielig hoor, dat is gewoon de consequentie van een gekozen levensrichting.
Wij weten ook wel dat je bankier moet worden om straffeloos rijk te worden (en als je de boel verkloot, laat je de maatschappij gewoon betalen).
Waar ik alleen zo moe van word is dat je hier constant moet uitleggen dat kunst maken en onderwijzen gewoon een baan is, een vak, waar de meesten van ons jaren voor hebben gestudeerd.
Wat de brullende goegemeente óók maar niet wil horen is dat kunst en cultuur een miljoenenindustrie is, die meer oplevert dan dat het kost én zeer bepalend is voor het positieve imago van een land. Als Beatrix op buitenlands bezoek gaat, neemt ze het Concertgebouworkest mee en niet de selectie van Ajax, bijvoorbeeld.

Enfin, geen kunstenaar zal beweren dat bezuinigen niet nodig is, maar de stigmatisering van de werknemer in de cultuursector benadert het niveau van het hondengehuil dat normaal gereserveerd is voor de allochtonen. Mij boeit het niet dat reaguurders niet alle kunst snappen, dat doe ik ook niet. Ik vind er ook een hoop shit en flauwekul tussen zitten, mij boeit het wél dat kunstenaars met zoveel agressie worden bejegend, simpel omdat ze door een paar slimme politici worden weggezet als uitvreters, langslapers en navelstaarders. Mark Rutte zei: "De kunst staat met zijn rug naar de maatschappij en met de knip naar de overheid". Dat kan een leuke karikatuur zijn, maar het is domweg niet waar. Kunst en cultuur zijn overal aanwezig, veel lucratiever dan de burgers weten én de meest genoten vrijetijdsbesteding van Nederland. Zij vormt tevens het hart van de op 2 na grootste industrie ter wereld: het toerisme (na olie en geldhandel). Zonder dat gaan wij als land sowieso failliet.

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:41

Ik WIST dat dit zou gebeuren: GS pikt de imbecielen er uit, presenteert ze als de ultieme linkse, subsidieslurpende hippies die alleen maar lekker onbegrijpelijke dingetjes doen van "uw-en-mijn-belastingcenten-mevrouwtje!" en hup, daar gaan we weer...
Komt U nu werkelijk niet op het idee dat kunstenaars zelf ook last hebben van dit soort bedriegers en overbodige lariekoek? We hebben het hier niet over een stel masturberende werklozen die hun portemonnee openhouden voor hun didgeridoo cursus. We hebben het over alle muziekdocenten, dansers, schilders, orkestmusici die naast hun orkestwerk muziek doceren op scholen en in de wijken. De inspanningen om kunst onder de (jonge) mensen zijn talrijk en inventief. Musea hebben jeugdprogramma's, muzikanten trekken langs scholen voor muziekeducatieprojecten, net als dansers, beeldend kunstenaars en schrijvers. Het is maatschappelijk extreem betrokken en niet alleen maar zelfbevredigend en duur. Het trekt meer bezoekers, is goedkoper én draait meer omzet dan bijvoorbeeld de voetbalwereld.
Kunstenaars draaien gemiddeld 60 uur per week tegen een hondensalaris. Dat is niet zielig hoor, dat is gewoon de consequentie van een gekozen levensrichting.
Wij weten ook wel dat je bankier moet worden om straffeloos rijk te worden (en als je de boel verkloot, laat je de maatschappij gewoon betalen).
Waar ik alleen zo moe van word is dat je hier constant moet uitleggen dat kunst maken en onderwijzen gewoon een baan is, een vak, waar de meesten van ons jaren voor hebben gestudeerd.
Wat de brullende goegemeente óók maar niet wil horen is dat kunst en cultuur een miljoenenindustrie is, die meer oplevert dan dat het kost én zeer bepalend is voor het positieve imago van een land. Als Beatrix op buitenlands bezoek gaat, neemt ze het Concertgebouworkest mee en niet de selectie van Ajax, bijvoorbeeld.

Enfin, geen kunstenaar zal beweren dat bezuinigen niet nodig is, maar de stigmatisering van de werknemer in de cultuursector benadert het niveau van het hondengehuil dat normaal gereserveerd is voor de allochtonen. Mij boeit het niet dat reaguurders niet alle kunst snappen, dat doe ik ook niet. Ik vind er ook een hoop shit en flauwekul tussen zitten, mij boeit het wél dat kunstenaars met zoveel agressie worden bejegend, simpel omdat ze door een paar slimme politici worden weggezet als uitvreters, langslapers en navelstaarders. Mark Rutte zei: "De kunst staat met zijn rug naar de maatschappij en met de knip naar de overheid". Dat kan een leuke karikatuur zijn, maar het is domweg niet waar. Kunst en cultuur zijn overal aanwezig, veel lucratiever dan de burgers weten én de meest genoten vrijetijdsbesteding van Nederland. Zij vormt tevens het hart van de op 2 na grootste industrie ter wereld: het toerisme (na olie en geldhandel). Zonder dat gaan wij als land sowieso failliet.

Boer in 020 | 27-06-11 | 16:40

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:38 Er worden, werden, toch ook dingen verkocht? Consumpties en zo.

Als een kroegbaas kan bestaan van het verkopen van bier moet dat op een festival ook kunnen.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:39

Ales | 27-06-11 | 16:30
Kwakoe is altijd gratis geweest. Zie het dan maar sluitend te maken.

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:38

@Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:35
Juist het niet hebben van een nationaal museum is dus een eerbetoon aan onze nationale identiteit.

Zo hoort het dus te zijn, bigi. Hier is over nagedacht.

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:37

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:31 Sommige mensen kunnen niet tegen grapjes.

En dat is jammer want het is kunst, pure kunst wat Widtvoet maakt.

Ongesubsidieerd.

Maar goed, Seth Gaaikema mag wél grapjes maken over politici maar Widtvoet niet.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:35

Ik vind het geweldig. Geen geld willen uitgeven voor een museum over je eigen geschiedenis en geen geld meer aan kunst en cultuur uitgeven. Wat een land van kleine burgermannetjes en centjesschrapers is dit toch * hoofd schud *. Ergens zijn dit soort dingen op zich al een geweldige uiting van onze mentaliteit en cultuur en het veel beter of mooier presenteren is eigenlijk niet mogelijk. Ieder normaal en beschaafd land probeert grandeur en prestige uit te stralen en koestert zijn nationale identiteit en cultuur en wat doen wij ? Wij vinden een nationaal museum te duur ... Het is eigenlijk een prachtstatement over wie we zijn en wat we willen in dit land.

Bigi Bana Boy | 27-06-11 | 16:35

Ik vind het wel wat hebben, dat oerol. Best origineel gevonden ook. Je maakt mij echt niet wijs dat je daar niet een aantal sponsoren voor kunt vinden. Men pakke even een stuk papier:

Aan: Heineken brouwerijen BV.
T.a.v: de heer de Ridder
Betreft: sponsoring cultureel festival.

Geachte heer de Ridder,

Ik heb vernomen dat uw biermerk Brand zich graag associeert met kunstzinnigheid. Wij, als festival met een groot aantal bezoekers (zie bijlage voor details) zouden dan ook erg graag een keer het gesprek met u aangaan over eventuele samenwerking. In afwachting van uw reactie verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

Leonard Lakse loetje.
Voorzitter commité Oerol.

Zó verschriiiikelijk moeilijkis het nou.
Alstublieft, graag gedaan, en niks te danken.



kersenflap | 27-06-11 | 16:35

Ales | 27-06-11 | 16:30 Net zoals het kan dat heel commercieel Nijmegen na de vierdaagse en de daarmee gepaard gaande zomerfeesten (duren een week, kun je nagaan) van rijkdom feest viert terwijl de linkse enclave Habana en de Valkhof affaire de rekening jaar in jaar uit niet kunnen betalen.

Bakito, kom er maar in.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:33

Laten we het voetbal dan ook maar meteen afschaffen, want daar gaat ook veel subsidie naar toe, worden fans ook heel dronken, en doen dan ook allerlei rare dingen bij huldigingen enzo.

Greetje Duisenberg | 27-06-11 | 16:32

@zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:29
En die is m.i.a.

Daar zit vast de twitterstasi achter. Teveel vijanden...

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:31

@NickV2.0 | 27-06-11 | 16:10

Subsidie voor onkunde is ook moeilijk te verkrijgen. Ik zou het als dienstdoende ambtenaar overigens meteen toekennen.

Mislich | 27-06-11 | 16:30

Nou we het toch over subsidie hebben: Kwakoe trekt jaarlijks 800.000 bezoekers. Hoe corrupt moet de organisatie zijn dat ze subsidie nodig hebben om het te kunnen houden? Dat moet toch probleemloos winstgevend te maken zijn?

Ales | 27-06-11 | 16:30

leo de pejo | 27-06-11 | 16:26

Rimmen lijkt me meer iets van de peoproerders, denk nog maar eens terug aan het brilnueqsex-topic...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:30

Nog even en ik woon in een toekomstbestendig en cultuurbestendig Nederland.

lichtpunt | 27-06-11 | 16:30

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:28 Was ook SB.

Net zoals er maar één twitteraar is, Widtvoet.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:29

Willem4246 | 27-06-11 | 16:15
Precies!
Net als die André Rieu. Geen centje subsidie en internationaal bekend. Deze brengt cultuur ( muzikaal gezien) dichter bij de mensen... en met wat voor een succes!!!

KeurMeester | 27-06-11 | 16:28

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:27

Ja, en vroegah hadden we Teun nog...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:28

Merlot | 27-06-11 | 16:26

Ken ook een hoop rechtse hoor! Maar het is een minderheid...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:27

Superior Bastard | 27-06-11 | 16:21

Rechtse goed opgeleide loonslaaf, mag dat ook?

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:27

[email protected] | 27-06-11 | 16:25 Er zijn ook maar twee reaguurders. Eén ervan is Superior Bastard.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 16:27

Nuttige discussie, want nu is mij duidelijk dat er nog steeds Euro 500 miljoen aan kunst verknoeid worden.

Dat moet naar 0, en er blijkt dus op eenvoudige wijze nog Euro 500 miljoen bezuinigd te kunnen worden.

Graag snel doen.

ik heet joran | 27-06-11 | 16:26

Superior Bastard | 27-06-11 | 16:21
Is "linkse ambtenaar" onderhand geen pleonasme?

Merlot | 27-06-11 | 16:26

@Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:25
Dat zeg ik: huilie huilie.

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:26

Het is ook maar net wat je wilt zien.
Slechts één moment zie ik zijn tong rakelings langs een paar van haar tenen gaan (00:16). That's it.
Maar ja, de moral majority hier heeft altijd gelijk natuurlijk.
Allemaal een grote mond maar straks wel die plakkerig zweterige dikke vriendin van je liggen rimmen.

leo de pejo | 27-06-11 | 16:26

RrrrrrrrrrrrRrrrrrrrrrrrRrrrrrrrrrr

Mariko Peters.

KeurMeester | 27-06-11 | 16:25

jammer dit | 27-06-11 | 16:19

Daarom blijf ik thuis...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:25

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:20 | + 0 -
Het stuk gaat niet over geld en is niet huillie. Het gaat over Rutte die nog steeds gekke bekken zit te trekken achterop de fiets van Geert.

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:25

Al de kunstmafketels die hun zegje doen op de publieke omroepen doen niks anders dan de juistheid bevestigen van de bezuinigingen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de Heilige Linkse Kerk..... Hebben we Ernst Daniel Smit nog zien hysterisch krijsen over dat zonder subsidie we nooit een Picasso hadden gehad? Wat een grap.

Ales | 27-06-11 | 16:24

@Superior Bastard | 27-06-11 | 16:21
Nee hoor, het leeuwendeel bestaat uit latente homo's en hobby-AIVDers.

Bakito | 27-06-11 | 16:23

@Cabaret Voltaire | 27-06-11 | 16:20 | + 0 -

das waar ja

jammer dit | 27-06-11 | 16:21

jammer dit | 27-06-11 | 16:14
Lol, inderdaad. Ik heb ook al tijden het vermoeden dat 80% van de reaguurders gewoon linkse ambtenaar is, maar zich daar een beetje voor schaamt.

Superior Bastard | 27-06-11 | 16:21

@Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:16
Slecht stuk verder. Nogal huilie huilie.

Kunstsubsidies worden langzaam afgebouwd totdat we in 2013 een niveau bereiken dat gelijk is aan 2005. Toen was de Nederlandse kunstsector bepaald geen desolate woestenij.

Nog altijd meer geld dan in 2000 of 2001, toen we een PvdA'er als premier hadden.

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:20

@jammer dit | 27-06-11 | 16:14
Je wordt ouder papa, geef het maar toe.

Cabaret Voltaire | 27-06-11 | 16:20

@eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:16 | + 0 -

En wat heeft dit met politieke voorkeur te maken ?

jammer dit | 27-06-11 | 16:19

Als het criterium 'succesvol' is omoverheidssubsidie te krijgen, zou de eredivisie uit slechts twee a drie voetbalclubs bestaan. Moeten we niet willen. Zeker nu.

Bakito | 27-06-11 | 16:19

Wat doet Luuk de Jong daar?

Disc | 27-06-11 | 16:18

@Cabaret Voltaire | 27-06-11 | 16:17
+ zich

Cabaret Voltaire | 27-06-11 | 16:17

@Einde van de Domheid | 27-06-11 | 15:57
alleen Quid's karikaturen voelen aangesproken.

Cabaret Voltaire | 27-06-11 | 16:17

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:15 | + 0 -
tx.

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:16

jammer dit | 27-06-11 | 16:14

Hoog D66 gehalte mijns inziens...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:16

Ik ben nog nooit op Oerol geweest, maar dit festijn is nu typisch een voorbeeld van cultuur zoals het moet! Door een particulier bedacht en uitgevoerd. Veel bezoekers, veel waardering. Hoge inkomsten voor Terschelling. Op hun totale budget hebben ze geloof ik tien procent overheidssubsidie. Natuurlijk kan die subsidie verdwijnen zonder grote gevolgen. De organisatie moet daar natuurlijk even aan wennen, jarenlang kreeg ze belastinggeld toegestopt. Mijn voorspelling is dat, nadat ze over de deceptie zijn gestapt gewoon doorgaan met het organiseren van Oerol. Met veel succes én zonder overheidssubsidie. Zoals het hoort.

Willem4246 | 27-06-11 | 16:15

Luuk de Jong is toch wel de laatste die ik daar zou verwachten.

Schaamharing | 27-06-11 | 16:15

@Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:12
bekritiseerD

Art Vandelay Ultor | 27-06-11 | 16:15

Waarom al die negatieve reacties op Oerol.
Of u Oerol leuk vind is een vraag aan u zelf. Maar Oerol bashen komt waarschijnlijk door jaloezie omdat u niet mag van mama of van de vrouw.
Dat op GS de laatste tijd alles word gebashed wat niet in het straatje doorzonwoning en kantoor baan past word een beetje afgezaagd. Ik weet niet wat er zo erg aan het veranderen is op GS de redactie of de reaguurders maar ik vond het heel cliché vroeger veel leuker.
* denkt met vreugde terug aan het dorito tijdperk *

jammer dit | 27-06-11 | 16:14

BeunDeHaas | 27-06-11 | 16:04

Da's weer eens wat anders dan fisting...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 16:14

Quid, als je vandaag nog stopt met bieren dan heb ik een link voor je waarin geenstijl wordt bekritiseert. Kan je dan lekker weer op los gaan!
www.facebook.com/notes/michael-gieler/...

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:12

@Mislich | 27-06-11 | 16:07
Maar hij doet het tenminste zonder er soepsidie voor te vragen, dat dan weer wel.

NickV2.0 | 27-06-11 | 16:10

Bakito | 27-06-11 | 16:05
Lol, mooie invalshoek weer.

Superior Bastard | 27-06-11 | 16:09

@NickV2.0 | 27-06-11 | 16:08
Dat is het hele punt...

An die ARBEIT | 27-06-11 | 16:09

@An die ARBEIT | 27-06-11 | 16:03
Aan de andere kant, als je erg goed bent in die hobby, wil er vast wel iemand vrijwillig (dus niet via belasting) iets voor je werk betalen.

NickV2.0 | 27-06-11 | 16:08

-s ook

Mislich | 27-06-11 | 16:08

Quit es jonnie. Je begint afgezaagd te worden en dat terwijl je dat al was. Het lijkt er sterk op dat je steeds hetzelfde stukje schrijft met een andere titel en wat andere steekwoordjes. Het is al kommer en kwel wat hier zoals werkt, maar jij spant de kroon. Zo, nu stop ik met walgen.

Mislich | 27-06-11 | 16:07

@BeunDeHaas | 27-06-11 | 16:04

Al jaren, Beun. Onder welke steen heb jij gelegen al die tijd?

Reinaert | 27-06-11 | 16:07

Enfin, natuurlijk is er veel slechte kunst. Dat zou juist de reden moeten zijn om er meer geld in te steken, voor verbeteringen.

Bakito | 27-06-11 | 16:05

Voetfetsjisme is tegenwoordig ook al kunst?

BeunDeHaas | 27-06-11 | 16:04

Verontwaardigd zijn, omdat er minder gratis geld beschikbaar is. Je moet maar durven.

NickV2.0 | 27-06-11 | 16:04

u=y

An die ARBEIT | 27-06-11 | 16:04

Juist! Dat het godverdomme eens afgelopen is met dat fucking mietjesgedrag hier in de Nederlanden. Als je een hobbu hebt, is dat leuk voor. Maar ik betaal er dus NIET meer voor!

An die ARBEIT | 27-06-11 | 16:03

@Dutchemperor
Lang=Land

DutchEmperor | 27-06-11 | 16:03

En dat soort types moeten de beschaving redden? Dat soort types willen mij ervan overtuigen dat kunst zo ontzettend belangrijk is? Dat soort types staat in voor verrijking van de samenleving door hun kunst en cultuur? Opzouten allemaal ! Aan het werk voor je geld, stelletje werkschuw middelmatig volk!

krelus | 27-06-11 | 16:03

Nu het gaat over beperken dan wel afschaffen van subsidie voor kutnst/cultuur vraag ik me toch af wie die subsidies in 1e instantie heeft toegekend?

Capy | 27-06-11 | 16:02

@NcikV2.0

Ze betalen geen belasting, ze geven dit alleen voor een klein deel terug. Dat is echt iets anders. Mensen met een uitkering of die leven van subsidies betalen geen belasting, die wonen gratis in dit lang.

DutchEmperor | 27-06-11 | 16:01

Dit soort taferelen (als op de foto) worden inderdaad geod bekeken en goed betaald. (idd pain game...) van de niet publieke omroep!

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 16:01

@Sintergraai | 27-06-11 | 15:56

Ik zal Joris verzoeken om uw Zwitsal te verruilen voor een Purple Heart

cucaracha | 27-06-11 | 16:01

DutchEmperor | 27-06-11 | 15:49
Veel waarschijnlijk, ze betalen heus wel belasting over hun soepsidies.

NickV2.0 | 27-06-11 | 15:59

Van alle geenstijllezers waren er (destijds) maar een stuk of 20 die daadwerkelijk mee een politieke parij wilden oprichten (en daarvoor konden ze nog achter hun toetsenbord blijven...)

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 15:59

Deze tenenlikkerij vindt plaats op basis van vrijwilligheid. Dit in tegenstelling tot de brievenbuspiskunst die ongevraagd op je deurmat terecht komt.

Bakito | 27-06-11 | 15:59

@Schaamharing | 27-06-11 | 15:54
Ovens en schoorstenen. Wat denk je zelf? ;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 27-06-11 | 15:59

Sintergraai | 27-06-11 | 15:56
Ook iets gezien wat je wel beviel? Of beperkte jij je tot 1 voorstelling?

Causa Sui | 27-06-11 | 15:59

LOL! Klijnsma schermt met Drees, en Bosma kopt hem erin met het stoppen van zijn lidmaatschap PvdA!

fuckje | 27-06-11 | 15:59

Laat die gasten maar eens echt werken voor hun geld, trouwens, als die kunts van die gasten zo goed is kunnen ze zichzelf wel onderhouden.

Evildutch | 27-06-11 | 15:59

Sintergraai | 27-06-11 | 15:56

Je moest, zeker?

KeurMeester | 27-06-11 | 15:58

@Schaamharing

Deze enige reden die ik kan bedenken is dat bakkers en schoorsteenvegers wel zelf hun geld kunnen verdienen. Subsidie is voor de meeste kunstenaars niets meer dan een soort uitkering.

DutchEmperor | 27-06-11 | 15:58

Dat was t begin van de oneerlijke concurrentie voor BK; de BKR.

Causa Sui | 27-06-11 | 15:58

Linksmensen zijn zwijnen, allemaal!

NO MORE TEA FOR ME! | 27-06-11 | 15:57

Ik dacht dat Klijnsma slechts een fysieke beperking had?!

KeurMeester | 27-06-11 | 15:57

Quid,
Ga es deaud met je karikaturen!

Einde van de Domheid | 27-06-11 | 15:57

Sintergraai | 27-06-11 | 15:56 Hulde voor je lef om dat hier te plempen.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:57

Is dat niet een onderdeel bij de PAINGame?

Kwurft | 27-06-11 | 15:56

OMG, de vereniging van mondharmonicaspelers. Ik wist niet dat het bestond.

#scrabble

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:56

Zojuist terug van Oerol: Deze voorstelling heb ik temidden van honderden bebrilde overgangsvrouwen, allen voorzien van vers geplukt fruit uit de pluktuin en de handen warmend aan een vorm van thee (waar takken uit staken), gezien! Het is een scene uit "Tenenkrommend". Het is een onbegrijpelijk stuk theater waar slechts na het lezen van de bijbehorende tekst de metaforen duidelijk worden.

Sintergraai | 27-06-11 | 15:56

"Mars der beschaving" Kan het nog pretentieuzer? Ook wel typisch dat dit soort mensen zoveel tijd over heeft om aan dit soort onzin mee te doen.

grubbelt-9 | 27-06-11 | 15:54

Is er ook een goede reden waarom kunstenaars wel overheidsgeld krijgen en bakkers of schoorsteenvegers niet?

Schaamharing | 27-06-11 | 15:54

bob de boarder | 27-06-11 | 15:50 Jezus-nike's, je kent ze wel, van die Birkenstock's sandalen.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:53

Kunst een pijler onder de Nederlandse samenleving?
Gebruikt door linkse partijen om hun propaganda te verkondigen bedoelde Klijnsma natuurlijk.

KeurMeester | 27-06-11 | 15:53

skinner | 27-06-11 | 15:49 Morgenmiddag al.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:51

Slipsnifter | 27-06-11 | 15:46:
Verrek ja!
En hij likt de voet van Hölzenbein, kijk maar naar dat rechterbeen!
Wat is de wereld toch klein.

Slipsnifter | 27-06-11 | 15:50

-weggejorist-

bob de boarder | 27-06-11 | 15:50

Ze had beter haar geitenwolle sokken aan kunnen houden........... GATVERDAMME !!!

bob de boarder | 27-06-11 | 15:50

Vraag me af hoeveel van deze mensen bijdragen aan het potje met geld dat de overheid te besteden heeft.

DutchEmperor | 27-06-11 | 15:49

KeurMeester | 27-06-11 | 15:47

Dit land gaat naar de bliksem, met of zonder operazangers.

skinner | 27-06-11 | 15:49

Slipsnifter | 27-06-11 | 15:46 Maar dat is @Bakito.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:48

Neeeh! Als dit zo doorzet hebben we straks een gebrek aan operazangers. Waar gaat dit land heen?!

KeurMeester | 27-06-11 | 15:47

Sommige doen alles in de hoop op geyle neukseks..

Fratello | 27-06-11 | 15:46

Reinaert | 27-06-11 | 15:45 Heb het filmpje gezien. Het pakje bouwvakkersrookwaar sterkte m'n vermoedens.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:46

@zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:44
Het gaat hem eigenlijk om die geile rooie broek

Slipsnifter | 27-06-11 | 15:46

Biobier heeft zo te zien maar één fan.

Let op, niks nadeligs of negatiefs plempen over biobier.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:45

@zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:44

Tip: eerst filmpje kijken en dan pas plempen.

Maar dat heb je natuurlijk niet van mij!

Reinaert | 27-06-11 | 15:45

Trouwens, dat lijkt me een mannenvoet.

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:44

Kunstenmakers altijd -veul

kneuterzak | 27-06-11 | 15:44

Biobier? Ze kennen ook echt geen schaamte hè?

zeg maar jansen | 27-06-11 | 15:42

Zo. Die kan in het rijtje van 'Toine de Poep eter' en 'de Fluimenlikker'

Balzakius | 27-06-11 | 15:41

Superior Bastard | 27-06-11 | 15:38 |U
idd urine is desinfecterend , die gasten zijn nog slim ook.

Eurotokkie | 27-06-11 | 15:41

Bier en pillen zorgen voor veel vermaak.

Fruitshaker | 27-06-11 | 15:41

Halveer de opleidingen lijkt me beter, mevrouw.

Causa Sui | 27-06-11 | 15:41

Lijkt een beetje op koning Willum-bier (in z'n jonge jaren welliswaar.....)

woefdrammer | 27-06-11 | 15:41

24 km.. dat loop ik bijna hard aan 1 stuk.. stelletje mietjes.
@Eurotokkie | 27-06-11 | 15:35 | + 0 - tuurlijk mag dat, maar niet van mijn belastinggeld.
@aapnbats | 27-06-11 | 15:33 | + -5 - als ik ergens van wil genieten, dan BETAAL ik er voor. Ik ga er niet van uit dat de overheid mijn genot maar moet bekostigen. Zie je echt niet hoe raar dat idee is?

mental K | 27-06-11 | 15:39

En dan die rare smaak wegspoelen met urine. 't Is wel een die hard deze mijnheer.

Superior Bastard | 27-06-11 | 15:38

Die bus ziet er ook al zo beschaafd uit: t.co/rIMuRPf
Doet toch enige twijfel rijzen over dat 'geen verzekering en geen APK-verhaal' ( t.co/UaKAzaq )

Prof. D.A.H. Vintik | 27-06-11 | 15:38

Kaas uit het vuistje… uhmm voetje...

PIS-Alchimis | 27-06-11 | 15:38

Nee, ik pas. Dit is teveel beschaving en duiding in één voor een eenvoudige passant.

Jan Passant mk2 | 27-06-11 | 15:37

Eurotokkie | 27-06-11 | 15:35

Wij genieten op onze beurt van deze mensen.

skinner | 27-06-11 | 15:37

En de vakken uitbreiden, niet alleen kunstenaar worden, maar minimaal docent, of een economisch opleidingsdeel erbij (en dan niet alleen op kunst gericht), of programmeren, weet ik het.. iets zodat je altijd nog ergens anders terecht kan, beetje pluriform i.p.v. te eng voor een crisistijd die nog wel heel lang zou kunnen duren. En zware examens op het gebied van de kennis. Dat meetbare kennis zwaarder gaat tellen dan wat je produceert, al is het maar om potentiële lamzakken af te schrikken.

Causa Sui | 27-06-11 | 15:36

Deze mensen genieten gewoon van het leven mag dit niet ?

Eurotokkie | 27-06-11 | 15:35

Wim Kieft?

Superior Bastard | 27-06-11 | 15:34

Gatverdegetverdesmerige linkse hippies...
Zie dit maar als afscheidsfeestje en ga nu echt aan het werk.
Ik wil hier niet meer aan mee betalen.
Net als aan alle andere linkse kolder die ook nog steeds gefinancierd wordt uit belasting-roofgelden

NO MORE TEA FOR ME! | 27-06-11 | 15:34

lopen jullie WEER over allerlei subsidies te zeiken..... Nu is Oerol weer aan de beurt.
En straks allemaal weer klagen omdat het concert van Frans Bauer niet meer te betalen is, of de kosten van de muziekles voor jullie koters ineens zo omhoog zijn geschoten; wat een hypocriet stelletje "journalisten" zitten er op die redactie zeg!

aapnbats | 27-06-11 | 15:33

Is er dan NIEMAND die dit snapt, de redactie incluis?
Dit is een PERFORMANCE en moet daarom onder de noemer KUNST worden geplaatst. Stelletje cultuurbarbaren, zeker allemaal gezakd voor kunstgeschiedenis...

eerstneukendanpraten | 27-06-11 | 15:32

Toch is 1 van de wortels van het probleem het te grote aantal opleidingen in deze richting.
Die moeten ze drastisch gaan inperken en ook de instroom per opleiding.

Causa Sui | 27-06-11 | 15:32

Een zichzelf respecterende cultuurgek loopt geen marsen.

skinner | 27-06-11 | 15:32

Omdat het viespeuken zijn, allemaal...

Tommygunner | 27-06-11 | 15:30

*plop* daar hoort een kaasplankje bij!

Lijkt me logisch... | 27-06-11 | 15:29

Maar ondertussen wel kapitalisies-imperialisties bier drinken!

Principes? Welnee. Pretenties? Meer dan je lief is!

Reinaert | 27-06-11 | 15:29

Bio-GHB

Dhr. Z. Wijn | 27-06-11 | 15:29

Zie hem lekker zichzelf zijn. Heerlijk.

Absoluut niet waar | 27-06-11 | 15:28

Piet Paulusma: en voor het marsweer geef ik een 6!

niet voor de hond | 27-06-11 | 15:27

Ik vind dat de #marsderbeschaving tot nu toe uitsluitend goede argumenten levert om ALLE kunstsubsidie in te trekken.

Merlot | 27-06-11 | 15:27

Lijkt eerder Keta dan dronken zijn...

Freekkiiee | 27-06-11 | 15:27

gadverdamme....

Der Das | 27-06-11 | 15:26

Tenenkaas, yammie hoor!

yamahaha | 27-06-11 | 15:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken