Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Goud voor uw brief: "Leve de gloeilamp"

goudvooruwbrief100.jpgGloeilampen zijn binnenkort verboden. Sedert de kaars onze lichtbron en na jaren trouwe dienst worden ze zonder waardig afscheid naar de verdoemenis gezonden. Juist ja, die lampen die zo'n perfect mooi spectrum hebben en dus met filters ook perfect te regelen zijn. Lampen die je direct kan aansluiten op je stopcontact. Dit in tegenstelling tot de meeste halogeenlampjes. Halogeenlampjes zitten namelijk vol opgekropte agressie. Echt waar. Die ontploffen recht in je gezicht. Alles wat je nodig hebt voor een gloeilamp zijn twee draadjes en wat plakband, een IQ van boven de 40 en een stopcontact. Onze lieve oude gloeilamp, het peertje. Held in tekenfilms, strips en reclames. Heb je een goed idee? Gloeilamp boven je hoofd. Met zijn transparantie en zijn altijd kunstig gewikkelde wolfraam op de dunne pootjes. Op elk aanwijsbord ter wereld hét symbool voor "licht... hier... kom maar... ik help je". Straks compleet verdwenen. De lamp waarvan je aan de buitenkant al kan zien of hij het gaat doen of niet. Is het draadje nog heel? Bij een gecoate lamp proberen door de onderkant te spieken. Langs het voetje, waar de coating net niet zat. Om te kijken of hij stuk is. Terwijl hij het in geen enkele armatuur doet. Nee, zelfs niet recht aan het stopcontact. Zo erg vertrouwde je gloeilampjes vroeger. En rammelen om te horen of hij stuk was. Je had hem in ieder geval zelf dan stuk gemaakt. Weet je nog, je kwam thuis in de winter en de CV stond nog niet aan. Onder het warme water met je fikken doet pijn. Maar wacht, het schemerlampje op tafel. *klik* Aaaahwww. Instant verlichting. In de meest gekke vormen verkrijgbaar ook... Het mooiste vormpje wat ze voor een spaarlamp hebben kunnen verzinnen is het rooster van een gevangenisraam nadat de hulk ermee bezig is geweest. De "Tornado" Soms. Soms had je ruzie, en was je het oneens. Meestal was dat alleen maar omdat zijn voetje te groot was voor de schoenen die je voor hem had gekocht. En achteraf bood je dan je excuses aan en legde je hem in een laatje. Om hem later te verrassen. "Kijk, ik heb schoenen voor je. Wel tweedehands, maar je komt wel aan het plafond te hangen". Zo trots als mogelijk scheen je lampje dan voor je. Soms klaagde je, wat ga je toch snel kapot. Totdat je in de supermarkt die prijs weer zag. "Oh ja". En die verpakking "bevat geen: zware metalen/kankerverwekkende stoffen of dodelijke gassen". En op de terugweg realiseer je je dat je het ze ook niet makkelijk hebt gemaakt tot nu toe. Tussen de flessen. In de tas. In je Opel. Kadett. Uit '79. Over het landweggetje. Maar ze bleven het doen. De gloeilamp, de enige lamp die niet discrimineert. Elk kleurtje krijgt bijna evenveel aandacht, maar geen enkele kleur in het spectrum wordt in ieder geval vergeten. De gloeilamp, die niet alleen kan krijsen en z'n bek houden, maar ook nuances begrijpt. Ga eens wat zachter. Een spaarlamp haalt z'n flikkerende schouders op, de gloeilamp verkleurt naar licht oranje. De gloeilamp is lief maar begrijpt er niets meer van. Hij vraagt: "Hoe kan het toch, dat er wijken uit de grond worden gestampt waar mensen op elektra moeten koken. Terwijl ik straks niet meer mag branden?". Hij vraagt: "Hoe kan het toch dat er op bijna geen enkel overheidsgebouw zonnecellen liggen, terwijl ik straks niet meer mag schijnen?" Ik ga je missen oude rakker. Feitelijke onderbouwing Gloeilampen zijn uniek. Shit heeft niet zijn echte kleur onder spaarlampen. De rest overigens ook niet. Zoals je kunt zien geeft de spaarlamp (mercury vapor) een aantal "gaten" in het spectrum. Dat zorgt voor een vertekende kleurweergave (mensen zien er ongezonder uit onder spaarlamplicht). Er is wel wat aan te regelen met de samenstelling van de coating in de lamp, maar het blijft zo dat er gaten in het spectrum zitten. spectrumlampen.jpgGloeilamp, drie keer spaarlamp, één keer LED Zoals je ziet, alles geeft teveel blauw behalve een gloeilamp. Die dikke witte streep/vlek bovenin, da's dat "ziekenhuisgevoel" of "gevangenisgevoel" wat sommige mensen krijgen van spaarlampen. LED biedt wel wat perspectief als het op spectrum aankomt. Het is alleen nog erg duur, zeker als het dimbaar moet zijn, met een mooie kleur licht en ook nog niet al te gebundeld. Kortom, "groene" verlichting = kudt en moet deaud. Viva la Gloeilamp. Benjamin F.

Reaguursels

Inloggen

@ Specy

Ben twee weken terug bij een lezig geweest van Dr. D. van Norren geweest. Deze man heeft zijn gehele leven op de afdeling oogheelkunde van het UMC te Utrecht gewerkt.

LED zorgt niet voor schade aangezien hier geen UV in zit. De golflengte van LED ligt tussen de 400NM en de 800NM. Pas onder de 380NM heb je UV en realiseer je schade aan huid en oog.

Uiteraar is dit uitgezonderd van de nieuwe ontwikkelde O-LED's die speciaal gemaakt zijn om UV uit te stralen.

Jeff Bridges | 08-06-11 | 12:12

Trouwens, over dat rare blauwe licht: Hoe dicht zit dat eigenlijk bij UV? En hoe lang gaat het duren voordat "men" erachter komt dat de grote toename in huidkanker van de laatste jaren misschien toch niet van de zon komt?

Specy | 08-06-11 | 02:01

Ik heb trouwens ooit enthousiast spaarlampen gekocht om mijn huis 'zuiniger' te verlichten. Toen heb ik er een paar ingedraaid, maar ben er snel mee gestopt. En ze liggen nu allemaal ongebruikt in de kast.

Specy | 08-06-11 | 01:59

Hier ook een hele stapel gloeilampen ingeslagen. De komende 10 jaar kom ik wel door.

Spaarlampen gaan langzaam aan, als ze op plekken zitten waar je ze vaak aan/uit zet gaan ze snel kapot (oplossing: hele dag aan laten staan...) en vaak maken ze ook nog herrie.

Specy | 08-06-11 | 01:58

Aanbieding bij Blokker, 3 gloeiperen voor 1 euro.
Gelijk 60 en 75 watts peren ingeslagen.

Het Zilte Nat | 08-06-11 | 01:03

Als het MOET gaan we terug naar die knusse gasverlichting van honderd jaar geleden. Onze voorouders wisten wat GOED was!

Al Wonders | 07-06-11 | 20:42

Dit betekend een groot probleem voor de terraristiek, waar dieren afhankelijk zijn van dergelijke lampen vanwege de stralingswarmte en de synthese van vitaminen. Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan verlopen.

Reckneya | 07-06-11 | 20:36

Ik heb nog een flinke doos peertjes. We hebben ook LED-lampen in huis maar het spectrum is onvolledig en flets. Die hangen dus alleen op de gang...
Bovendien heb ik de afgelopen twee jaar 1x een peertje moeten vervangen en al 2x een LED-lamp. Langer mee gaan? Niet in mijn ervaring in ieder geval.

Dafman | 07-06-11 | 19:36

Bejamin F. gefeliciteerd, een heel leuk stukje.

Natuurlijk heeft de industie 100 jaar gesleuteld aan de gloeilamp, 30 jaar aan de spaarlamp en nu zo'n 10 jaar aan de LED lamp. Wat zullen we voor stukje maken over 100 jaar over het uitfaseren van de LED lamp?

Ik verkoop zelf LED verlichting voor in huis.
Enkele tips:
Goede LED lampen met de CREE chip (dat is wat het licht geeft) zijn te koop voor rond de € 21 tot € 30,-(afhankelijk van fitting en of ze dimbaar zijn). Betaal echt niet meer, zoek verder.
Als dat soort dure lampen kapot gaan, altijd reclameren waar je ze gekocht hebt. Voor die prijs en de claim van meer dan 30.000 uur branden, moeten ze een nieuwe geven (als ze het al niet in hun leverinsvoorwaarden hebben staan).

Frankwandel | 07-06-11 | 14:21

Jeff Bridges | 07-06-11 | 12:36 |
.
Even iets recht zetten.
.
LED kan prima functioneren in heel veel situaties, zelfs ook in professionele situaties. Het wordt daar dan ook veel gebruikt. Het heeft bijvoorbeeld vooral veel meer rendement voor diepe (verzadigde) kleuren, omdat het zonder kleurfilters verkregen wordt. En dat geeft in de professionele situaties voornamelijk praktische winsten (kleinere armaturen ivm minder warmte). Dus ik bedoel niet dat LED in het algemeen slecht is.
.
Maar niemand kan het feit ontkennen dat LED kwalitatief minder zuiver licht geeft dan een gloeilamp. Je kunt er eeuwig mee blijven finetunen, en beter ontwikkelen, het blijft een minder egaal basisprincipe om artificieel licht mee te creëren. Voorbeeld: Op het moment dat je voor heel Nederland, de Koningin moet belichten bij haar jaarlijkse toespraak op TV. Dan wil je echt geen LED-lamp op haar gezicht zetten. Zelfs niet als die heel ver door ontwikkeld is, met allemaal aanpassingen en dergelijke. Dat bedoel ik met dat soms kwaliteit belangrijk is. Voor filmopnamen en TV komt daar nog eens bij, dat een camera lang niet zo goed is als het menselijk oog, om correcties uit te oefenen.
.
LED kan op veel momenten prima toegepast worden, het heeft denk ik zelfs nog meer potentie in de toekomst. Maar het blijft LED en het zal de gloeilamp qua lichtkwaliteit nooit kunnen evenaren. Dat is reden genoeg om de mensen de keus te laten houden wat ze willen gebruiken.

wie.0.wie | 07-06-11 | 13:57

Ben ook weer overgestapt op de gloeilamp en heb er een aantal ingeslagen. Veel mooier licht, het werkt sneller, beter en voelt gewoon fijner aan als je heel lang in het licht werkt. Bij de spaarlamp ga je je steeds slechter voelen heb ik t idee. Maybe juist door dat kleuren spectrum...

Anyway, Gloeilamp +1

Liroy | 07-06-11 | 12:52

Geweldig stukje vriend. Word er haast emotioneel van.

vMuiden | 07-06-11 | 12:50

@ wie.0.wie

op dit moment kan je absoluut de huidige verlichting vervangen met LED technologie echter wordt dit tegen gehouden door de grote industrie...

Jeff Bridges | 07-06-11 | 12:36

Gloeilamp +veel, mooi spectrum en gaat meteen aan.
Ik heb gelukkig nog een flinke voorraad matte en transparante gloeilampen varierend van 20 tot 100 watt.

cabbit | 07-06-11 | 11:36

mooi geschreven zeg! Ik voel de nostalgie!

S. Polak | 07-06-11 | 11:07

je kan ook je huis volhangen met TL-buizen. Deze hebben meer licht per wat dan spaarlamp en led lamp en hebben een 4X zo lange levensduur. En ze geven bijna net zo'n lelijk licht als onze trouw oude spaarlamp.

zeertegendradig | 07-06-11 | 10:58

Wat een conservatievelingen hier. "laten we vooral een lamp gebruiken die 4 keer zo veel gebruikt, een rendement van onder de 10% heeft, omdat het licht beter is en een techniek die compleet achterhaald is"
Tegenwoordig is dat al lang niet meer zo met spaarlampen. En al helemaal niet met led-lampen.
Ga met de tijd en de techniek mee mensen. Live with it.

Jan Doedel Man | 07-06-11 | 10:47

-weggejorist-

Bisschop Gijsen | 07-06-11 | 10:24

Na het lezen van dit alles gaat bij mij geen lichtje branden....

G Narly | 07-06-11 | 09:36

@illuvatar | 06-06-11 | 21:39
sorry.. drukte op de verkeerde!

*klote spaarlamp uit het raam gooien doet*

deraderendraaien | 07-06-11 | 09:24

Mee eens!!!

Moet deaud.... samen met alle groene hufter... ga toch lekker tauge eten.... hufters

Dick Johnson | 07-06-11 | 09:06

Ja man. Auto's, ook al kudt met peren. Vroeger hadden we de trekschuit. Dat was mooi. Met een knol. En geen uitlaatgassen... blablablabla.

Trompy | 07-06-11 | 09:06

Leaupveaugel heeft nog zeker voor 40 jaar gloeilampen op voorraad

leaupveaugel | 07-06-11 | 09:02

Homer J. Simpson | 06-06-11 | 21:19 |

Amen to that!

News Media | 07-06-11 | 09:02

Tsaar Guus | 07-06-11 | 08:36
Hoezo plagiaat?
Het is een ingezonden brief.
Een juweeltje trouwens!
Je zou hooguit kunnen spreken van een dubbelpost
maar dat is de auteur vergeven.
+1

wakkere_nederlander | 07-06-11 | 08:59

It's the economy stupid!

Bergverzet | 07-06-11 | 08:59

Ik heb serieus waar een flinke partij 75 en 100W lampen op de kop getikt zodat ik nog jaren vooruit kan met mijn dimbare design lampen. Pas als de LED's rond de 1 á 2 euro zitten dan wil ik er wel eens over nadenken.

Barbatruuk! | 07-06-11 | 08:58

@Tsaar Guus | 07-06-11 | 08:36
Zitten er zelfs bij fok betere schrijvers dan bij GS? De wereld vliegt achteruit!

Guido | 07-06-11 | 08:54

De Volkskrant heeft ook het licht gezien:http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2694/Internet-Media/article/detail/2442412/2011/06/07/Pritt-Stift-hoofdredacteur-Geenstijl-verborgen-relschrijver.dhtml
Wat een slecht stuk. Nieuwe feiten zijn met een kaarsje te zoeken.

Petrus de Rewa | 07-06-11 | 08:54

Wie wordt er nu eigenlijk beter van als alle bulbs vervangen moeten worden?
bit.ly/mhPkW8

ojédiaré | 07-06-11 | 08:32

@rara | 07-06-11 | 08:19
Niet zo uit de hoogte doen Femke, led is nu eenmaal kudtverlichting.

ojédiaré | 07-06-11 | 08:30

Nee, carbidlampen geven pas mooi zuiver licht. Laten we teruggaan naar het carbid. Lekker nostalgisch, en totaal niet efficient.

rara | 07-06-11 | 08:19

Benjamin F. moet hoognodig eens een vriendinnetje zoeken.

Biff Eagleburger | 07-06-11 | 08:16

Huh? Gloeilamp? Spaarlamp? WTF is dat... ik heb fakkels.

Qippie | 07-06-11 | 08:14

@Che_cuevara | 07-06-11 | 07:56

Zo'n vissenkom vind ik toch echt te retro. Zelfs mijn glazen bol heb ik platgeslagen, om dezelfde reden.

En de interwebs bevuil ik anno tegenwoordig toch echt middels een (goed gecalibreerde) TFT. Zónder TN-paneel.

Reinaert | 07-06-11 | 08:12

@EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:58
Na 3 reacties al opgerot. Knap hoor maar wel terecht.
Je moet bij het reformatorisch dagblad zijn, die geloven jou.
Wij niet.

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:59

@Reinaert | 07-06-11 | 07:45
Mogge,

Ik zit gewoon voor mijn vissenkom.
Aangesloten op de PC kan ik van alle kanten kijken.

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:56

Fulmineren over spaarlampen terwijl je achter een TFT-scherm met TN-paneel zit. Dán heb je recht van spreken. Over kleurenspectrum gesproken.......

Sjeezus.

Môgge overigens.

Reinaert | 07-06-11 | 07:45

Vrinden ik moet er weer vandoor, veul plezier nog toegewenst.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 07:40

De staat en Philips zijn sterk verweven.
Philips was aandeelhouder van de DNB tot 1948.
Philips was belangrijk in Gladio.

Denkt Na | 07-06-11 | 07:38

@Centauri | 07-06-11 | 07:14
-"Mag ik twee wikkels van U, sergeant-majoor"
-"Tuuk pik"

ojédiaré | 07-06-11 | 07:33

Centauri | 07-06-11 | 07:14
Ben in principoe hier ook voorstander van behalve in gevechtsomstandigheden, dan is diegene die gegroet wordt al vlug een prima doel voor een Sniper.
Maar paul van Vliet's Majoor kees is is de GaroetPlicht van de baan.
www.youtube.com/watch?v=qKs1YN73nh8

Sjeng de helle | 07-06-11 | 07:25

*Zucht....* En wat het ergste is, de bolletjes ook gewoon gaan verbieden. Verbieden! Dus dat koddebeier Flipsen een extra stok krijgt om de gegeselde burger te pijnigen. Steekproeven bij de supermarkten! "Open die tas!" Invallen bij Antiquairs. Overvallen op musea. Het verval is nakende...

Hollander01 | 07-06-11 | 07:23

@Centauri | 07-06-11 | 07:14
Zouden ze in het onderwijs ook terug moeten invoeren.

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:21

De figuurlijke warmte die de lamp uitstraalt is niet enkel prettig voor de sfeer in huiskamers, maar mijns inziens ook een stuk beter voor geestelijke gesteldheid.

Zeeschuimer | 07-06-11 | 07:09

Ai. Eergewatteerde!

Ik geraak verhit bij de gedachte van de ronde bollingen van zo een gloeipeer.

Centauri | 07-06-11 | 07:19

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:09
Alleen de kosten zijn dan nog hoger.
Hoe de prijzen nu zijn weet ik niet meer maar in de guldentijd kostte een gedetineerde 400 Fl. per dag een TBS er rond de 750 Fl. per dag.
Ter vergelijking een patient in een ziekenhuis kostte destijd rond de Fl. 400 per dag.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 07:14

@Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:55
Dan zouden we inderdaad van heel wat onrendabelen verlost zijn.

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:09

Niets overtreft de gloeilamp behalve een gezellig haardvuurtje. De figuurlijke warmte die de lamp uitstraalt is niet enkel prettig voor de sfeer in huiskamers, maar mijns inziens ook een stuk beter voor geestelijke gesteldheid.

Zeeschuimer | 07-06-11 | 07:09

@Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:54
Zat meer te denken aan iets zoals "De dood van een handelsreiziger"

Che_cuevara | 07-06-11 | 07:08

Wil iedereen bij deze bedanken voor de voortzetting van de discussie van gisterenochtend.
Met speciale dank aan de mijn plaatsvervanger die met faveure zijn rol speelde.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 07:02

Che_cuevara | 07-06-11 | 06:53
TBS voor de Roverheid?
Denk eerder aan de goedgelovige kiezer.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:55

Che_cuevara | 07-06-11 | 06:37
Mogge Che, hoop dat een soort Wagner achtig iets wordt, Götterdämmerung ofzeau.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:54

@Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:50
Mogge Sjeng,

Zou het een optie zijn om de hele overheid maar TBS te geven?
Ze zijn toch echt niet meer toerekeningsvatbaar.

Che_cuevara | 07-06-11 | 06:53

Mogguh @ All,
Spaar de Spaarlamp, gebruik de gloeilamp!
Oooo nee dat gaat niet meer.
Het zoveelste voorbeeld van achterlijke overheden die dit soort beslissingen nemen.

Sjeng de helle | 07-06-11 | 06:50

Mogge @all,
Ode aan de gloeilamp gaat componeren.

Che_cuevara | 07-06-11 | 06:37

ik heb het licht net uitgedaan en de vogels stonden al aan.

Centauri | 07-06-11 | 05:37

.
"Flame" spaarlampen geven sfeervol licht. Zelfs warmer dan gloeilampen. Gloeilamp is 2200/2300 kelvin, Flame spaarlamp is 2300.
betwixt | 07-06-11 | 00:59
.
Je hebt het helemaal verkeerd gegrepen.
Die spaarlamp van 2300 kelvin wordt heel anders gecreëerd dan bij een gloeilamp. Omdat een spaarlamp een niet evenredige lichtspectrumkarakteristiek heeft. Kijk hier maar eens na: www.geenstijl.nl/archives/images/light...
Het onnatuurlijke licht van de lichtbron (spaarlamp) wordt daarna door filters of extra stoffen in de buis vervormd om op het eerste gezicht in de buurt te komen bij een gloeilamp die van natura zo is.
En twee: Een hogere kelvin temperatuur is een kouder aanvoelend licht (blauwer).

wie.0.wie | 07-06-11 | 05:31

Ik ben belichter / lichtontwerper van beroep. Ik ben dagelijks bezig met licht en belichting En heb meerdere studies gevolgd hierover. Ik kan dan ook als geen ander over het bovenstaande verhaal - en alle technische en praktische kanten van de gloeilamp - meepraten.

Grote hulde voor Geen Stijl, die dit bizarre overheidsbeleid laat zien aan het grote publiek!

Zoals al is gezegd: Het licht van een gloeilamp is niet te evenaren met enig ander lichtbron. Het toont alle kleuren verhoudingsgewijs even goed. Spaar lampen en LED-lampen doen dat bijvoorbeeld absoluut niet. Dat kun je niet direct zien, maar wel voelen. En dat voelen is soms belangrijker dan sommigen zullen denken. Lichtkwaliteit is misschien soms minder belangrijk op een wc, of in een opslaghok. Maar bij bijvoorbeeld films, drukkerijen, theater of televisie is de kwaliteit van het licht super belangrijk. Alle mensen die in dergelijke branches werken kunnen hierover volop meepraten.

Het belangrijkst punt: Wij allemaal moeten de keus blijven houden: Als we kwaliteit licht willen hebben, of als we licht willen hebben wat minder elektrisch vermogen nodig heeft (maar overigens niet beter is voor het milieu ivm de schadelijke stoffen die er in zitten).
Het is het zelfde als: Wanneer de overheid Ferrari's, Lamborghini's, Audi's, Mercedessen en B&W's zouden verbieden, alleen maar omdat deze auto’s teveel brandstof gebruiken. Maar wel "zuinige" electro auto's die voor geen klote rijden (vol met accu's en accuzuur)) Ik heb geen verstand van auto's overigens, het is een metafoor.

Het verbod draagt absoluut niet bij aan het milieu en het is ondoordacht. Het is het afschaffen van kwaliteit!

wie.0.wie | 07-06-11 | 05:15

@Quuick & Dirty | 06-06-11 | 21:26
LED: Licht En Donker

Che_cuevara | 07-06-11 | 05:07

b-ry | 07-06-11 | 04:33
Ter aanvulling: Als jouw bakker je aanraadt minder brood te eten gaat er toch ook een lampje bij je branden??

TheOne48 | 07-06-11 | 04:47

b-ry | 07-06-11 | 04:33
Lagere energierekening? You wish, al dat z.g. zuinig met energie omgaan, spaarlampen, beter isoleren etc.,doet de energieprijs alleen maar stijgen, per saldo ga je er in ieder geval niet op vooruit. Jouw bezuiniging verdwijnt in de zakken van de energiebedrijven

TheOne48 | 07-06-11 | 04:43

Hulde voor de tekst, maar ik draag graag bij aan een lagere energierekening. Binnenkort zal ik maar eens een aantal led-lampen in gaan slaan, en die spaarlampen een voor een vervangen.

b-ry | 07-06-11 | 04:33

@EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:57 | + -1 -
Wtf ben jij een of andere spamrobot die automatisch extreem christelijke kreten rondspamt?

treser.info | 07-06-11 | 04:24

sinds de invoering van het gloeilampen verbod wist ik het zeker. We worden genaaid door Philips, OSRAM en vrienden die destijds verboden levensduurafspraken hebben gemaakt.
Heb zelf van ellende 300 flame 15 wat grote fitting ingekocht omdat ze nergens meer te krijgen waren.
Philips is er mee gestopt. Belachelijk dat ze die EU wet misbruiken om zo lagere wattages gloeilampen uit het assortiment te nemen en te vervangen voor iets dat tig x meer kost en ook nog eens tig x meer problemen veroorzaakt.

De dimbare leds van Philips kosten meer dan € 50,- en dat is veels te veel voor iets dat componenten bevat die zo kapot kunnen gaan. Vooral de stroomwisselingen in voltage of herz veroorzaken problemen voor micro-elektronica. Het enige dat dan nog problemen kan voorkomen is een passende Uninterupted Power Suply. Een juiste UPS vangt elke dip of piek op en strijkt zo alles glad voor dat de gloeidraad of andere microcomponent een hartatack krijgt.
Je krijgt een UPS bij de MM voor de beveiliging van je server of overig computer.

Spaarlampen zijn alleen handig op plaatsen zoals openbare toiletten waar meer dan 8 uur aaneensluitend licht gewenst is.

Dimmers zijn natuurlijk perfect voor al die prachtige gloeilampen en halogeenlampen maar vergeet niet het fucking lawaai dat die conventionele exemplaren maken. En dan hebben we het gewoon over de €95,- exemplaren. Pas als je een elektronische dimmer neemt van bv Moeller hoor je niets meer maar loop je weer meer risico op uitval van de dimmer of moet je de elektronische dimmer van Moeller achter een UPS zetten. Dus zowel lampen als dimmer achter de UPS.
In principe zou je zo dan een geruisloos systeem kunnen opzetten met gloeilampen die dan eeuwig blijven branden. Alleen natuurlijk als je dit toepast op een plek waar altijd een lamp moet branden.
Nooit uitzetten in combinatie met een mega Condenstor (accu/batterij/spoel) geeft de minste schade. Hetzelfde geld voor elektronische apparatuur zoals computers etc.
De componenten worden zeer warm en gaan hierdoor uitzetten. Bij het afkoelen weer krimpen en bij het heractiveren onder invloed van een piekspanning vanuit de voeding verhitten componenten zo snel en hoog dat ze stuk gaan. Komt vaak voor dat apparatuur zoals lcd screens stuk gaan omdat de onboard condensators het niet aankunnen. Op deze componenten wordt ook meestal als eerst bespaart tijdens de ontwerpfase.
Zelfs de kapotte condensators vervangen voor een stel beter exemplaren van de elektronicashop laten je eeuwig lachen naar bv SAMSUNG en collega’s.

treser.info | 07-06-11 | 04:20

@EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 |

Past u even op! Als u zo doorgaat reïncarneert u na uw dood in India of zo. Wordt u ineens Hindoe. Andere godsdienstige gekkigheid. Maar het beste is ergens in de Pacific (grinnik); gaat u geloven in John Frum.

Checkt u dat laatste even? Mooi voorbeeld hoe religies zouden kunnen ontstaan. Geboorteplaats en gekkigheid van ouders bepalen uw religie, dus nu maar weer gewoon doen, dan doet u al gek genoeg.
Peace om met Pat Condell te spreken.
Ave, Evocatus

Evocatus | 07-06-11 | 03:31

Heuh, alles toch doorgekomen terwijl ik een server errrrror kreeg?

Evocatus | 07-06-11 | 03:26

Sakkerloot! Heel goed stukje! Hulde.
Persoonlijk vindt ik koolspitslicht (filmprojector!) heel mooi! Xenonlampen zijn toch wat minder. Ach, waar zijn de dagen van de nitraatfilm?! (Kon je wel ongelofelijk branden mee veroorzaken, eerlijk is eerlijk.)
Ave, Evocatus

Evocatus | 07-06-11 | 03:24

Sakkerloot! Heel goed stukje heer Quid! Hulde.
Persoonlijk vindt ik koolspitslicht (filmprojector!) heel mooi! Xenonlampen zijn toch wat minder. Ach, waar zijn de dagen van de nitraatfilm?! (Kon je wel ongelofelijk branden mee veroorzaken, eerlijk is eerlijk.)
Ave, Evocatus

Evocatus | 07-06-11 | 03:20

Sakkerloot! Heel goed stukje heer Quid! Hulde.
Persoonlijk vindt ik koolspitslicht (filmprojector!) heel mooi! Xenonlampen zijn toch wat minder. Ach, waar zijn de dagen van de nitraatfilm?! (Kon je wel ongelofelijk branden mee veroorzaken, eerlijk is eerlijk.)
Ave, Evocatus

Evocatus | 07-06-11 | 03:19

@EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:57
Jouw comments zijn trouwens het beste bewijs dat spaarlampen slecht zijn voor de geestelijke gezondheid.

necrosis | 07-06-11 | 03:06

@EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:57
Geheel ontopic: jouw nick is NIET duurzaam!
*zwaait*

necrosis | 07-06-11 | 03:03

-weggejorist-

EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:58

-weggejorist en opgerot-

EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:58

-weggejorist-

EVOLUTIE= een LEUGEN | 07-06-11 | 02:57

Ik ben niet vaak echt langdurig pissig maar het ontzeggen van de bevolking van de gloeilamp is een van de kutste loeren die een overheid mij ooit geflikt heeft. "Dit forceert de vooruitgang in alternatieven" is het argument wat wordt gegeven maar feit is dat er momenteel gewoon geen fatsoenlijk alternatief, bovendien, alsof het verboden is om een old-timer in je garage te hebben staan(of dat de verkoop van onderdelen voor oldtimers verboden zou worden) bepaalde lampen hebben behoefte aan een ouderwetse gloeilamp, soms zelfs zo'n wolfraam spiraalmotief, hoe fuckin mooi is dat, en dat word bij deze gewoon verboden, gecensureerd, om drogredenen.
FUCK

Dhr J.W. Toch | 07-06-11 | 02:39

@ necrosis

Ja, wrijf het maar weer in.

nicks nuttig | 07-06-11 | 02:34

Ik met lichtgevoelige epilepsie kan hieraan toevoegen dat halogeenlampen en sommige ledlampen op een voor mij, en dus ook velen met mij, zeer vervelende frequentie knipperen. het geeft instant hoofdpijn en als ik de lamp niet snel uitzet of wegloop kan het een aanval triggeren. Dit zal een ouderwetse gloeilamp nooit doen.

En de statistieken van het epilepsiefonds geven aan, als ik het goed lees, dat best veel mensen lichtgevoeligheids klachten hebben.

Dus blijf met je ondoordachte eco-poten van de gloeilamp af!

afgewogenmening | 07-06-11 | 02:25

@ me

You forgot the point.

nicks nuttig | 07-06-11 | 02:21

* zwitsal rechts van mij headshot geeft met magnom nom nom *

Why? Because i can't

nicks nuttig | 07-06-11 | 02:20

Mooie brief, maar als je het dan over spectrum hebt. Maak het dan volledig. slechts ong 20% van de energie wordt omgezet in zichtbaar licht, de rest in een beetje ultra-violet en het grootste deel (700nm-2500nm) infrorood

aplsap1 | 07-06-11 | 02:18

@pius | 07-06-11 | 01:49
Sinds wanneer zijn gloeilampen duur?
Heb jij er gouden schroefdraad opzitten?

necrosis | 07-06-11 | 02:10

Boyo | 07-06-11 | 01:46

Gloeilampen zijn niet duurzaam. Behalve die bij jou in de gang.

pius | 07-06-11 | 01:54

@Tegenspraak | 07-06-11 | 01:45
De Groene Khmer vs. de Roze Khmer?

necrosis | 07-06-11 | 01:52

@ Tegenspraak

Ja, totdat we tegen de lamp lopen en er gloeiend bij zijn.

/pun off

nicks nuttig | 07-06-11 | 01:50

Tsja. Hoe moet ik dit nou weer duiden.

Ik zie trouwens geen vrouwelijk geslachts deel zo. *fakkel aansteekt* Zo dat is beter.

Ik zal mijn licht eens laten schijnen over deze materie. Kijk Spaarlampen kun je beter niet nemen want als er weer een bank omvalt gaat het licht uit. Gloeilampen zijn te duur en bovendien neo-liberaal. Een soort lichtgevende Sarah Palins zeg maar. Eigenlijk zijn gloeilamp gebruikers oorlogsmisdadigers, in de energieoorlog althans. Vergeef me de Spotwin.

Jaja lopen jullie weer mooi tegen de lamp met zijn allen. Stelletje laaielichters. kennelijk zijn jullie niet zo'n groot licht als jullie dachten. Ga nou gewoon een glijlamp gebruiken , die is lekker goedkoop en werkt op kunstsneeuw en als er iets lichtgevend is dan is het sneeuw. Of een taugélamp wat dachten jullie daarvan die werkt op bacteriele ontbranding en occulair reflexisme.

Als laatste kun je natuurlijk gewoon een kaars aansteken een lampion of een muggenlampje.Ben je gelijk van die zoemende kolerebeesten af. Dit zijn een aantal lichtende voorbeelden van moderne lichtcreatie. Maar daar hoef je eigenlijk geen verlichte geest voor te zijn om dat te begrijpen.

Dat snapt zelfs een blinde. Stelletje lampekappen. *licht uitdoet*

pius | 07-06-11 | 01:49

Bij mij in de gang heb ik een gloeilamp van Philips die het al sinds 1979 doet. Ik gebruik hem elke dag, meerdere malen aan en uit. Hij heeft zes verhuizingen doorstaan en is nog steeds in topconditie. Dus kom bij mij niet met verhalen aan dat gloeilampen niet duurzaam zouden zijn.

Boyo | 07-06-11 | 01:46

Door onze strot geduwde groene verboden; nog een reden om de EU in elkaar te laten storten.

Tegenspraak | 07-06-11 | 01:45

Het gaat om de (planeet)

nicks nuttig | 07-06-11 | 01:44

-weggejorist-

louis6227 | 07-06-11 | 01:43

Beetje laat, maar nog even ter aanvulling. Philps heb dus een hoop patenten op Led verlichting en van die gloeilamp zijn verlopen. www.newscenter.philips.com/nl_nl/stand...

Niks groenlinks dus, maar gewoon philips, die ons 15 euro voor een lamp, die geen licht geeft, laat betalen

louis6227 | 07-06-11 | 01:43

pauperig links europees gedoe,
hier kan ik in de supermarkt nog gewoon 100 wat gloeilampen kopen. dag dag europa.

Dagobert D. | 07-06-11 | 01:40

@s stiefzoon | 06-06-11 | 22:40

Misschien heeft de auteur hem zelf naar meerdere sites gestuurd? GS lijkt de naam van de schrijver te kennen, die staat niet vermeld op FOK!. Of vermoed je een verregaande aluhoedje-samenwerking tussen FOK! en GS?

VierkantBanaan | 07-06-11 | 01:31

*betekende

export-kenteken | 07-06-11 | 01:29

Laatst een peer gekocht bij de bouwmarkt, spaarlamp met op de verpakking een aantal kleuren. Dacht dat het betenkde dat het helder licht was (wat ik dus blijkbaar zelf niet ben). Vond um ook aan de dure kant met 25 euro, maar wat wil je dan voor een heldere spaarlamp, Zit nu met een kolere lamp die steeds van kleur veranderd. De vrouw vindt het wel leuk, trust bloody her.

export-kenteken | 07-06-11 | 01:28

Hmmm, een gloeilampenverbod... ik woon al wat jaartjes in het buitenland en ik merk dat ik me steeds vaker vervreemd voel van wat er in +31 gaande is.

Brandari | 07-06-11 | 01:27

Is dit "draadje" nu al doorgebrand?
*nieuw peertje pakken doet*

necrosis | 07-06-11 | 01:12

Dat Groen is slechts een excuus.
Iedereen met verstand weet dat de gloeilamp in de ban ging omdat er geen patent meer op zat.
-
Er werd gewoon niet genoeg verdiend door het industrieel complex, dat vervolgens een succesvolle lobby in Brussel startte.
-

2emeREP | 07-06-11 | 01:00

"Flame" spaarlampen geven sfeervol licht. Zelfs warmer dan gloeilampen. Gloeilamp is 2200/2300 kelvin, Flame spaarlamp is 2300.

betwixt | 07-06-11 | 00:59

@reinaarden | 07-06-11 | 00:50
Ze hebben wel degelijk een goede reden om gloeilampen te verbieden: geld!
Vraag maar aan Al Gore, die is schatrijk geworden van "het milieu"......

necrosis | 07-06-11 | 00:56

@CarlitoBrigante | 06-06-11 | 23:01
Het veelvuldig gebruik maken van de minkudo knop is ook slecht voor het milieu!

necrosis | 07-06-11 | 00:53

Punt is dat ze geen goede reden hebben om het te verbieden. Als de andere lampen daadwerkelijk in alle opzichten beter zijn, zullen de mensen die vanzelf gaan kopen.

reinaarden | 07-06-11 | 00:50

Half jaar terug één witte LED lamp spotje, vergelijkbaar met 50W halogeen gekocht als spotje gekocht voor een fors bedrag. Het kreng heeft het twee maand terug begeven. Dus hoezo 50.000 branduren(!). Ik pas voorlopig!

Atlantis-95 | 07-06-11 | 00:39

Het is volkomen belachelijk dat de gloeilamp verboden is. Tuurlijk, hij genereert ook wat warmte. Boeien. Doe je de verwarming een klein beetje lager, en het probleem is nul komma nul. Warmte is geen verloren energie!

Dan de alternatieven. Spaarlampen zijn een afschuwelijke uitvinding, tegen de tijd dat je het toilet verlaat heb je pas fatsoenlijk licht. Bovendien stervensduur, enorm veel slechte straling (ze worden afgeraden in kinderkamers wegens kankerverwekkend, en da's geen grap), moeten bij het chemisch afval, zijn niet te dimmen, geven afschuwelijk lelijk licht... LED-lampen zijn dan nog het beste alternatief, maar 25 euro per lamp neertikken (ook al bespaart het iets op de elektriciteitsrekening) zie ik Nederlanders nog niet massaal doen, en volkomen terecht. En uiteraard, het licht is wederom gewoon inferieur aan dat van een gloeilamp.

Maar goed, we moeten allemaal aan de milieu-religie, dus de gloeilamp wordt keihard verboten en op de trein naar het oosten gezet.

Nietvoordekat | 07-06-11 | 00:33

Gloeilamp, ik hou ook van je.
Snel aan, klein en precies genoeg.
Maar mijn nieuwe liefde is toch echt de LED van Philips in de LivingColor vorm.
16.800.000 kleur variaties & ook nog een kekke afstandsbediening.
Die ook nog eens polygaam is met andere LivingColors.
En dat alles gebruikt vrolijk feestend nog minder dan jou lieve schattige bronnetje.
We hebben het leuk gehad, but it's time to move on.
I did, you can too.

Weeraanmelden | 07-06-11 | 00:28

@Dostranamus | 06-06-11 | 21:46
Inderdaad. Ik kan me een aflevering van Showroom herinneren (in die tijd moest VHS nog uitgevonden worden) waarin een man tientallen, zo niet honderden, gloeilampen in huis had branden die hij op de door jou beschreven wijze had gerepareerd.

VetPotje | 07-06-11 | 00:20

Spaarlampen zijn zo jaren 80, LED is wel duur in aanschaf, maar geeft bij de huidige energieprijzen een gemiddelde besparing van 17 euro per jaar per lichtpunt. Dus de aanschafprijs is snel terugverdiend.

K. Metjes | 07-06-11 | 00:17

Gomer Pyle | 07-06-11 | 00:08 Niets te danken.

En qua goed idee, Antisoof vond vanavond de tijdmachine al uit. Die overtreft me dus.

zeg maar jansen | 07-06-11 | 00:14

Lampen altijd -1

titsme | 07-06-11 | 00:09

@zeg maar jansen | 07-06-11 | 00:01
Inmiddels heb in inderdaad led's genomen omdat ze wel erg snel stuk gingen. Meldertje is een goed idee.

Gomer Pyle | 07-06-11 | 00:08

Dat de gloeilamp verdwijnt maakt me verdrietig. Heel erg verdrietig.

artbrut | 07-06-11 | 00:07

Ongetwijfeld gaan ze binnenkort ook de benzine nog verbieden. Oh wacht, daar zit heul veel accijns op. Niet dus.

FrankVeer | 07-06-11 | 00:06

*Gaat even een lamploze tijd beleven. Gegroet.*

AntiSoof | 07-06-11 | 00:06

Uriël Fack | 07-06-11 | 00:01 Lees hier net dat de gemeente in 1985 de lampen onder de brug heeft vervangen voor TL's.

zeg maar jansen | 07-06-11 | 00:04

@Medusa,
En wat voor 'n licht zal er straks branden in musea, kastelen, burgten, villa's, landerijën etc? Ledjes of gloeilamplicht? Die weten wel wat goed is.

AntiSoof | 07-06-11 | 00:03

Ja, een gloeilamp geeft veel warmte, 98% van de stroom gaat op aan warmte. Het is alleen zeer inefficiënte warmte. Gewoon gas stoken is goedkoper.
Mijn huis is al sinds 1985 gloeilampvrij. Nooit gemist. Zie ook geen verschil.

Uriël Fack | 07-06-11 | 00:01

Gomer Pyle | 06-06-11 | 23:58 Op de plee moet je dan een halogeenlampje hebben, of een ledje.

En in plaats van de schakelaar een bewegingsmeldertje. Kom je binnen en het licht gaat aan. En het blijft nooit meer zinloos branden.

zeg maar jansen | 07-06-11 | 00:01

Geweldig zo'n spaarlamp. Ben je net klaar met pissen gaat het licht mooi helder branden, handig... Ze zijn niet geschikt voor kortstondig 'aan' en weer 'uit'. In een plee gaan ze bijvoorbeeld ook veel eerder kapot en daardoor ben je uiteindelijk ook véél duurder uit.

Gomer Pyle | 06-06-11 | 23:58

@NoMinister | 06-06-11 | 23:41
In Noorwegen doen ze het niet slecht. Ook in Qatar doen ze er leuke dingen mee. Maar in de meeste andere landen komt er weinig goeds van. Nederland had de aardgasbaten inderdaad ook veel beter kunnen besteden.

Kernenergie is goed en staat ten onrechte in een kwaad daglicht. Misschien zal ooit het tij keren, hoewel democratie weldoordachte oplossingen nooit bevordert.

Ook daarvoor zal een oplossing komen. Komt tijd komt raad. Hier eventueel een cliché naar eigen voorkeur invoegen.

Ik ga out. Goede nacht allen; gaat in vrede.
www.youtube.com/watch?v=9vZXLpDe6O0
Regina Spektor - Eli Eli

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:54

Ik heb een 4 glazen lampenkappen boven de eettafel hangen, met een dimmer. 4 gloeilampen erin, dimmer op max en je ziet 4 prachtige gloeidraadjes. Ziet er toch niet uit als ik daar straks van die walgelijke spaarlampen in moet gaan draaien. Rottige communistische heilstaat zijn we hier aan het worden. Dat ik niet eens zelf mag weten welke lampjes ik in MIJN EIGEN HUIS heb branden...

medusa324 | 06-06-11 | 23:53

illuvatar | 06-06-11 | 21:06

Die moet je ook bij de Action kopen, spaarlampen van 1 of 2 watt.

Uriël Fack | 06-06-11 | 23:53

Led Zeppelin was zijn tijd ver vooruit, blijkt nu.

Jackanders | 06-06-11 | 23:51

* out * ...

NoMinister | 06-06-11 | 23:47

Ben al een tijd terug (nieuw huis) volledig over op LED en ben dik tevreden. Komt bij mij geen gloei- of spaarlamp meer binnen.

Goede kwaliteit LED lampen mogen dan wat meer kosten maar ze gaan ook een stuk langer mee. Hele mooie lichteffecten mee te maken.

Een LED strip onzichtbaar weggewerkt in het keukenblok, hele werkblad perfect verlicht en naar wens met een druk op de knop in intensiteit en kleur aan te passen, is maar een van de vele voordelen die je met een gloeilamp niet voor elkaar ga krijgen.

Mr.Fused84 | 06-06-11 | 23:46

ZwitsalFace | 06-06-11 | 23:34

Als die LED lamp zo goed is, dan is het verbieden van de gloeilamp toch overbodig?!

Het gaat om de dwang, de betutteling en de kosten die dat met zich brengt. Howel poltici het vervangen van armaturen en dimmers vast als economische plus tellen en meetellen in de productie. Alleen worden we er vaak, te vaak, armer van. Maar laat het CBS/CPB maar schuiven. God, wat een productie. Wat een welvarend land...

NoMinister | 06-06-11 | 23:45

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:23

Al was het maar om de olieprijs te drukken. Geld dat naar olie gaat komt zelden goed terecht. In 0031 hebben we een uitkeringsmaatschappij gefinancierd en elders nog ergere dingen.

Dan liever kernenergie! Ook CO2-neutraal trouwens en tijdens het gezonde leven van de centrale weinig doden. Maar sociaal betekent voor velen Chinezen laten creperen in mijnen of laten sterven met stoflongen om de eigen achtertuin schoon te houden. En dan op anderen terreinen de hele wereld hier toe te laten want zielug.

Knettergek zijn ze, maar we moeten het er mee doen vrees ik. Voorlopig.

NoMinister | 06-06-11 | 23:41

Hoe kan het toch, dat er wijken uit de grond worden gestampt waar mensen op elektra moeten koken. Terwijl ik straks niet meer mag branden?". Hij vraagt: "Hoe kan het toch dat er op bijna geen enkel overheidsgebouw zonnecellen liggen, terwijl ik straks niet meer mag schijnen?"

Rest In Privacy | 06-06-11 | 23:40

@NoMinister | 06-06-11 | 23:31
Ook waar.

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:32
Ook waar. Alles is relatief, maar toch... Maar ja. Wie begrijpt alles hè?

AntiSoof | 06-06-11 | 23:39

Pure kwik heeft mega viscositeit: en dus vrij ongevaarlijk.
Maar kwik verbindingen zijn de hel. Zeker als poeder.

Mevr. Cramer haar beleid is puur vergif (ze regeert via haar besluiten nu nog). Wie o wie heeft deze zeer slechte wetgeving op.

O nee, dat kan niet, want de patenthouders hadden Europa voor de kar gespannen. Leuk dat Europa: lekker dat vage achterkamertjes en de weg wetende corporatisme ipv van door de pers en verkiezingen op de weg gehouden democratie..

Denkt Na | 06-06-11 | 23:39

De staat is gewoon Philips aan het helpen. Winstmarges van spaarlampen zijn nu eenmaal honderden keren beter dan van gloeilampen. china en importvexport verhoudingen zullen ook wel een rol spelen.
Dus het heeft ook voordelen... voor de tokkies alhier, uw voedselketen in een notendop:
Philips > winst > belasting > uitkering

Deus Absurdia | 06-06-11 | 23:38

-weggejorist-

ouwe trektor | 06-06-11 | 23:36

Boeiend... Ik heb thuis een ledlampje. Prima licht, wordt niet warm kost geen energie gaat niet kapot. Super toch.
Spaarlampen zijn inderdaad wel kut.

ZwitsalFace | 06-06-11 | 23:34

Denkt Na | 06-06-11 | 23:31

Nadenken helpt. Maar scoort blijkbaar niet in de politiek. En is levensgevaarlijk zonder bewaking....

NoMinister | 06-06-11 | 23:33

@AntiSoof | 06-06-11 | 23:28
Voor elk probleem komt weer een oplossing. Als het probleem sneller komt zal de oplossing eerder rendabel zijn. Geen zorgen voor de dag van morgen. In het Parijs van de XIXe eeuw maakte men zich zorgen over de toename van het verkeer: waar zou men al die paardestront moeten laten?

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:32

AntiSoof | 06-06-11 | 23:30

Dat zijn geen vrienden, dat zijn mensen uit hun netwerk. Eikels.

NoMinister | 06-06-11 | 23:31

Iedere statisticus weet dat spaarlampen onzin zijn qua energie besparing op het totaal van het energie verbruik.

Symbool politiek.

Die krengen zitten ook nog eens met kwik.
Hoe gek kan je het verzinnen?

De staat gaat zich met iets bemoeien, wat de markt via prijs allang aan het oplossen is.

Daarnaast: ze deden het te vroeg. Led duwt zowel gloeilampen als spaarlampen snel van de markt. Zonder bemoeienis van de overheid.

De PvdA moet zich schamen voor die faal mevrouw.
Emotie en 0,0 ratio.
Te ontvankelijk voor lobbyisten van links en rechts.

Denkt Na | 06-06-11 | 23:31

Spaarlampen wijn wel handig als licht de hele dag of nacht aan staat en de kwaliteit er niet toe doet.

Als je amraturen en dimmers moet gaan aanpassen zijn we heeeeel veel geld verder en is het afschaffen van gloeilampen gewoon absoluut een imbeciel plan.

Maar vertel eens een goed plan dat hout snijdt inzake milieu van onze politieke rakkers. Nou? juist!

NoMinister | 06-06-11 | 23:30

@NoMinister | 06-06-11 | 23:26
Natuurlijk weten die het beter, eikel. Die luisteren naar hun vrinden. Zo gaat dat. Want dat schuift.

AntiSoof | 06-06-11 | 23:30

@NoMinister | 06-06-11 | 23:24
Het economiekatern lees ik nooit. Maar laat die kapitalisten maar schuiven. Zoals ik eerder in de draad al zei, niets is heilig voor ze.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:28

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:23
Ik zeg energieverbruik verminderen zonder overlast daarvan te ervaren. Moet kunnen. Want grote stappen, snel thuis, daar geloof ik niet meer zo in. Kleine stapjes, rustig aan, das veel beter. Maar, dat heeft weer met de leeftijd te maken. Oók weer zo een parameter die filosofen vaak ontachten. Maar ja, zo gaat het.
Dus ik zeg, pas op met te grote stappen. En pas op voor wolven in schaapskleren, maar dat spreekt voor zich, want anders heb je ook weer geen leven.

AntiSoof | 06-06-11 | 23:28

Het vervangen van armaturen, niet zelden honderden euro's, een dimmers, gaat een vermogen kosten, naast die debiele LED's.

Maar de politici weten het beter. Eikels.

NoMinister | 06-06-11 | 23:26

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:11

Zoals je wel hebt kunnen vernemen uit de media (), draait Philips zelfs niet goed met de gloeilampen. Die willen marge, die willen dat je nieuwe dingen koopt.

Verder eens. Maar heb geen medelijden met Philips, want die hebben de move naar LED alleen voor eigen gewin gemaakt en ervoor gestreden via lobby en politici die er vatbaar voor waren. Die politici zijn debielen die graag betuttelen in mijn ogen, maar Philips is wel zeer aanwezig geweest bij het organiseren van deze dwang naar LED.

Het is niet anders. Eikels.

NoMinister | 06-06-11 | 23:24

@McSnor | 06-06-11 | 23:15
Je etaleert jouw kwalificaties eigenlijk wel een beetje op een eclatante manier. Goed gezegd.
Plato zou gezegd kunnen hebben: 'Er moeten ook vissen voor het volk gevangen worden.' Ieder zijn talent. Da's toch immers ook zo. Die filosofen gaan vaak maar van één mensbeeld uit. En dan klopt het grotere plaatje ergens toch ook weer niet, maar dit terzijde.

AntiSoof | 06-06-11 | 23:24

@AntiSoof | 06-06-11 | 23:19
't Zal onze tijd wel duren, inderdaad. Maar dat geldt ook voor de rampspoed die ons volgens sommigen wacht als we fossiele brandstoffen blijven gebruiken. Ik zeg: kernenergie. Serieus.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:23

@Michiel de Kater | 06-06-11 | 23:19
Daar heb je ze het hardst mee!

Bakito | 06-06-11 | 23:22

Homer J. Simpson | 06-06-11 | 21:19

Inderdaad, goed betoog. Hulde. We worden godver de godver gewoon betutteld door een stel debielen!

NoMinister | 06-06-11 | 23:21

Hoezo verboten? Gewoon in China bestellen, geen haan die ergens naar kraait. *verder gaat met kont krabben*

neemjemoederindemali | 06-06-11 | 23:20

McSnor | 06-06-11 | 23:15 T65, met dat lekkere geratel als je de nul moest hebben.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:19

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:16
Ach, dat zien we dan wel weer.
Maar ik begrijp, dit idee is té nieuw en té simpel. En te on-jeweetwel. (Iets heel ergs)

AntiSoof | 06-06-11 | 23:19

@zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:15
T.a.v. milieuproblematiek wordt er inderdaad veel gesteggeld. Omdat de één ontkent, gaat de ander overdrijven. Een verschijnsel dat je b.v. ook ziet in het islamdebat.

Bakito | 06-06-11 | 23:19

Dat gezeur over het mieljeu. Spaarlampen gaan in huize De Kater gewoon in de vuilnisbak, samen met de lege batterijtjes. Dahag, GroenLinks!

Michiel de Kater | 06-06-11 | 23:19

"Nou, als hunnie van links vóór zijn, dan zijn wij tégen!"

Groenepuntmuts. | 06-06-11 | 23:17

@AntiSoof | 06-06-11 | 23:10
Ja, en wat dan als de aarde langzamer gaat draaien?

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 23:16

Wat een antiek gezwaat. Ga met je tijd mee, John. Je lijkt wel een ouwe lul! Wil je ook het bakelieten telefoontoestel met draaischijf weer terug?

McSnor | 06-06-11 | 23:15

@Je begrijpt het niet? Geeft niet hoor. Niet een ieder is technisch onderlegd. En dat is nu meteen weer dat duivels dilemma. Wie bepaalt wie ergens wat over weet? Ja, hoor ik u al zeggen, Plato nadreunend; de kénners natuurlijk. Juist.
En wie bepaalt wie de kenners zijn?
Andere kenners.
Als ze maar niet jokkebrokken, de stouteriken. Want dat hou je toch. Dat noemt men onaardig.

AntiSoof | 06-06-11 | 23:15

Bakito | 06-06-11 | 23:12 Een boompje planten in een mogelijk snelwegtracé is dat niet? Terwijl je dan zelf ook om moet blijven rijden?

#wouter van eck

zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:15

Ik heb het licht gezien. Heb dus geen lamp nodig.

Boomschade | 06-06-11 | 23:13

@illuvatar | 06-06-11 | 23:08
Whatever. Beslissingen nemen op basis van rancunes die mogelijk in je eigen nadeel werken, ik noem dat ziek.

Bakito | 06-06-11 | 23:12

@Tommygunner | 06-06-11 | 23:03
Ook onwetendheid mag gehoord worden. Leve de denk-lozen.

AntiSoof | 06-06-11 | 23:11

AntiSoof | 06-06-11 | 23:10 Mooi man, je hebt zojuist de tijdmachine uitgevonden. Het is een kwestie van sneller vooruit dan wel achteruit laten draaien.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:11

Met een led lamp boven je eettafel ziet de biefstuk er al uit als na consumptie.

kneuterzak | 06-06-11 | 23:10

@zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:55
Mijn idee gaat uit naar een assenstelsel om de aarde, maar om te beginnen in Nederland, met daaraan gekoppeld gigantisch vliegwielen. Die assen worden voortgedreven door'- wind- water zonne mensen dieren getijde regen- kracht. Dan draaien de wasmachines werkelijk op draaistroom :)

AntiSoof | 06-06-11 | 23:10

ach jongens, tot in den eeuwigheid zullen we gloeilampen kunnen kopen in de zuidelijke EU staten. Daar lopen ze eeuwen achter en doen ze niet aan milieu.

rexmundi666 | 06-06-11 | 23:09

Wie het onderste uit de lamp wil, krijgt de LED op de neus.

illuvatar | 06-06-11 | 23:09

@Bakito | 06-06-11 | 22:43
Je zou het ook principieel kunnen noemen.

illuvatar | 06-06-11 | 23:08

@zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:06

Je bent een hypocriet.

Punt.

En ja, lampenkappen genoeg hiero.

CarlitoBrigante | 06-06-11 | 23:08

CarlitoBrigante | 06-06-11 | 23:01 Jij hebt natuurlijk lampenkapjes die geen aanstoot geven. Van die lange, met franje.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 23:06

@seven | 06-06-11 | 22:55
Leuk voor de uitzendingen van Tussen Kunst en Kitsch, antieke spaarlampen die getaxeerd worden voor miljoenen.
*investeert in doosje spaarperen*

illuvatar | 06-06-11 | 23:06

Nostalgie vind ik altijd zo een achterhaald gedoe.

tembacostyle | 06-06-11 | 23:06

"En rammelen om te horen of hij stuk was. Je had hem in ieder geval zelf dan stuk gemaakt." Zo herkenbaar dit.

deja | 06-06-11 | 23:04

Vasthouden aan die kudtlampen is als bejaarden die de tv vervloeken. Echt kansloos en treurig.

Tommygunner | 06-06-11 | 23:03

@zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:45

Debacle? Omdat ik een andere mening heb? Er waren er trouwens genoeg die die mening deelden.

Je bent trouwens ook een behoorlijke hypocriet. Mij aanvallen over een mening die ik heb over kinderen die bepaalde (extreme) kleding dragen, terwijl je hier daags van te voren zelf zit te miepen over een 16-jarig jochie die een feestje wil organiseren. En dat onder het motto 'ouders moeten beter op hun kinderen letten'

Gek. Onder dat motto gaf ik gister mijn mening. En toen werd door bepaalde idioten hier mijn kop er bijna afgegeten.

En dan nog iets. Het enige wat jij eruit kreeg geperst was 'iets met een burka aantrekken' toen ik offline ging. Meer niet. Je hield je mond. En weet je waarom? Omdat je een loser bent. En een flinke ook.

*doet zwaaien*

CarlitoBrigante | 06-06-11 | 23:01

@seven | 06-06-11 | 22:55
Dank je voor de tip. Jeetje.

AntiSoof | 06-06-11 | 22:59

exile79 | 06-06-11 | 22:57 En hoeveel spaar je uit aan gas omdat je C.V. dan niet aanslaat?

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:58

Hoeveel procent van de totale gebruikte energie in Nederland is het warmteverlies van de gloeilamp? En hoeveel energie kost het om een spaarlamp te produceren ipv een gloeilamp.

Iemand?

exile79 | 06-06-11 | 22:57

AntiSoof | 06-06-11 | 22:54 Het is ook Tesla's schuld dat we wisselstroom hebben en geen gelijkstroom.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:55

Uit de oude doos, toen alle olie nog binnen 10 jaar op zou zijn volgens de terroristen van de club van rome, vlam kan worden vervangen door gloeilamp in de nieuwe lesmethode van het basisonderwijs:
www.webkwestie.nl/energiewijzer/images...

illuvatar | 06-06-11 | 22:55

AntiSoof | 06-06-11 | 22:43
Gloeilamp kan 3easy 100 jr mee, zie en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light...
Sterker, achter condensator aansluiten die de 50Hz wisseling opvangt en die peertjes thuis gaan ook eeuwig mee.

seven | 06-06-11 | 22:55

Hoe moet de toekomstige jeugd nou feestjes geven als je niet meer je gloeilampen kunt laten knipperen door er een TL startertje tussen te draaien?

En dan met gewoon cellotape 'isoleren'.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:55

Echt licht is heel belangrijk voor de mens en de natuur. De mens is ni eenmaal op zonlicht afgestemd tijdens miljoenen jaren evolitie. (Daarom is het wel een beetje dom op op dat lelijke scherm met wit en paars en wat blauw te typen, maar goed). Dan moet je mensen niet in licht met gaten erin zetten. Maar ja. De domste wint zoals altijd. Want die zijn er met velen in een democratie (Wat een lelijk woord ook).
En als 'ze' ons kapot willen hebben, dan doen ze goed hun best. Dat mag ook wel eens gezegd worden. Dit alles doet me trouwens aan die rare serv denken. Dingus, ehhh, nou ja de autist. Die werd door J.P Morgan in de maling genomen. Daarom hebben we nu die kolere zooi aan draden enzo. Oh, ja Tesla heette dat genie.

AntiSoof | 06-06-11 | 22:54

@illuvatar | 06-06-11 | 22:50 | + 0 -
Dank, voor uw opmerking... les 1 geenstijl.. Eerst alles lezen voordat je iets plempt...

Crematorium-de-Asbak | 06-06-11 | 22:52

@ambsterdammetje | 06-06-11 | 22:50
Wat zijn volgens jou dan de echte problemen...?

Bakito | 06-06-11 | 22:51

@Crematorium-de-Asbak | 06-06-11 | 22:47
Wat een goeije tegel! Jammer dattie geen fipo is geworden.

illuvatar | 06-06-11 | 22:50

het gloeilamp verbod... het toppunt van bureaucratie... met al de werkelijke problemen in de wereld moet het toch niet gekker worden.

ambsterdammetje | 06-06-11 | 22:50

@s stiefzoon | 06-06-11 | 22:40
Gerecycled. Dat kan met colums.

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 22:49

Fijn. Volkomen ontroerd door dit prachtige proza, deze ode aan licht, knuffel ik het gloeilampje dat uit mijn bureaulamp steekt.
Nu ga ik maar op zoek naar brandwondenzalf. Wil iemand Beverwijk waarschuwen?
Kut.

valsebingo | 06-06-11 | 22:49

Edison draait zich om in zijn graf..

Crematorium-de-Asbak | 06-06-11 | 22:47

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:25
Fubar dus weer.

Helder.

Parsons | 06-06-11 | 22:46

Huilie huilie om een beetje licht, hou nou toch op man.

RugOp81 | 06-06-11 | 22:46

CarlitoBrigante | 06-06-11 | 22:44 Flikker eens een eind op.

Of zal ik je aan je debacle van gisterenavond herinneren?

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:45

s stiefzoon | 06-06-11 | 22:40 Sinds Bas Paternotte hier columnist is kijk ik nergens meer van op.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:45

@zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:41

Heeft ze nu alweer hoofdpijn?

CarlitoBrigante | 06-06-11 | 22:44

@seven | 06-06-11 | 22:29
Tsja, als je het zo bekijkt, dan is men óf heel erg dom, óf heel erg corrupt. Het kan gewoon niet anders. Ik zag een filmpje op het internet over de gloeilamp. Vroeger (jaren 50?) is afgesproken om ze slechter te maken. Ze moest na 1000 uur ipv 2000 uur kapot gaan.
En ik vind dat lelijke nep-licht helemaal niks. Je zou er depressief van worden.

AntiSoof | 06-06-11 | 22:43

Parsons | 06-06-11 | 22:23 De lampenlul zelf. Die heeft wat nieuwe dingetjes uitgevonden en dat moeten we nu door de strot geduwd krijgen.

Als was het de O.V.chipkaart.

Ze spelen het hard tegenwoordig.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:43

LED lampjes gaan zeker niet eeuwig mee. De LEDS zelf misschien wel maar de randcomponentjes gaan allemaal in no time stuk. Al heel wat dure LEDlampen de bak in gepleurd.

Frotklob | 06-06-11 | 22:43

Moedwillig vuile producten consumeren, omdat je een hekel hebt aan linkse mensen...

Hoe gefrustreerd en ziek ben je dan?

Bakito | 06-06-11 | 22:43

M'n mannetje op de markt verkoopt de komende 30 jaar nog gloeilampen, al moet 'ie ze uit India of China halen. Heerlijk; je kamer verlichten met zo'n illegale stroom zuiper! Maarre; de prettigste kleur temperatuur heeft een Alladin mantel lamp, op kerosine. Lekker puh!

modderfokker23 | 06-06-11 | 22:41

Gloeilampen, een nieuw huis nog zonder meubels en alles wat je het eerst deed was van die fittingen aan het plafond hangen met van die 100 watters d'r in.

Kon je 's avonds ook nog klussen.

zeg maar jansen | 06-06-11 | 22:41

Wat is dat nu op geenstijl ?

Berichtgeving is een kopie van een column op fok:
Geplaatst al op 28-05-2011 op fok.
frontpage.fok.nl/column/445881/1/1/100...

Tja kopieeren en plakken is makkelijk.

Maar desalniettemin jammer van de gloeilamp, was nog een leuk tijdvedrijf in de lik, net zolang met je lampje draaien totdat het kapotte lampje het weer deed en je had weer licht.
Stroomverbruik maakte niets uit, de overheid betaald de stroom wel.

Dit gaat nu niet meer met led en halogeen, of spaarlampen.
Spaarlampen zijn voor oudjes, die kunnen sparen onder de spaarlamp, en de ledlamp voor degene die zich rijk willen rekenen, dure lamp aanschaffen en over 15 jaar terug verdiend, aanschaf en verbruik.

En de halogeenlamp... zeg maar (liever) Hallo Geen lamp... koppijn krijg je ervan.

De groeten...

s stiefzoon | 06-06-11 | 22:40

Ik had al spaarlampen in mijn huis toen ze nog 25 gulden per stuk kostten (1989), en ze door de plaatselijke junk werden aangeboden als ware het fietsen.
Kun je nagaan, hoe goed ik bezig ben altijd.
Ik heb het meeste van het uitgespaarde geld uitgegeven aan vrouwen, drank, gokken en auto's. De rest van het geld heb ik over de balk gegooid.
Ja, zo wordt je natuurlijk nooit rijk.

King of the Oneliner | 06-06-11 | 22:40

Helemaal mee eens hoor, die spaardingen en ledlampen geven een ziekelijk licht, en btw ik heb helemaal geen zin om nieuwe armaturen te kopen omdat de linkse denkhelft van ons land mij deze verplichting oplegt, ook niet als de rechtse helft dit bedacht had.

pe4444 | 06-06-11 | 22:39

Philips heeft inderdaad ook op een gloeilamp-verbod aangestuurd. Slim gespeeld dat dan weer wel.........

Hobbykip | 06-06-11 | 22:38

ik heb een gloeilamp in mijn blékherrie ontdekt.

volgende stap is Nuon afstoten. Kost me te veel.

Centauri | 06-06-11 | 22:36

@#hashtag | 06-06-11 | 22:31
Briljant!

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:33

Spaarlampen
Halvarine
Senseo
Light Chips
Toyota Prius
En zo kan je nog wel even doorgaan met vieze surogaten. Opbokken met die troep.

Awan | 06-06-11 | 22:32

Gewoon gloeilampen als kachel verkopen - Dat mag wel!
heatball.de/en/

#hashtag | 06-06-11 | 22:31

Yep!

Helemaal gelijk!

Alle menschen moeten geweaun alles uitdoen!

Centauri | 06-06-11 | 22:31

Wat het netto voordeel nu echt is van dat soort milieu-subsidiegestuurde innovaties. Ik blijf me ook verbazen hoe de terechte focus op een schoon milieu is ingewisseld voor de megafocus op CO2.

De meeste spaarlampen (de standaard dingen met kwik) verdwijnen in de normale afvalbak waardoor het energiebesparingsvoordeel wordt ingewisseld voor een milieuvervuilingsnadeel. Een kleine milieuramp dus al die verkwikkende zware metalen, schijnt ook nog een beetje ongezond voor je te zijn.
Tja dat je ze moet inleveren bij de chemo afdeling van de milieustraat bij de gemeente (start je auto maar vast om dat spaarlampje weg te brengen) en dat de overgrote meerderheid ze stiekem gewoon wegflikkert, daar hebben ze nooit rekening mee gehouden.

Dus meer kwik in het milieu in ruil voor iets minder CO2 in het milieu. CO2 is niet giftig, planten leven er zelfs van, kwik uit spaarlampen wel en dat is dan vooruitgang.

seven | 06-06-11 | 22:29

@illuvatar | 06-06-11 | 22:13
Ja, ik weet ook niet hoe dat komt. Ik moet het eigenlijk niet willen. Maar ik kan het niet duiden.
Misschien moet ik de spaarlamp een kans geven. Dan zou het schelen als de spaarlamp voortaan als kansenlamp door het leven gaat. Met de bijbehorende subsidie natuurlijk.

dantochmaar | 06-06-11 | 22:26

Dit artikel kwam ik laatst ergens anders ook al tegen.
kritopinisch.tweakblogs.net/blog/6588/...

Mooi stukje, al ben ik het er niet mee eens.
Ledverlichting is de laatste jaren zo veel verbeterd, waardoor het net zo mooi is als een gloeilamp.

#hashtag | 06-06-11 | 22:26

@Parsons | 06-06-11 | 22:23
Een cynische politicus die de waarheid niet belangrijk vond, het milieu al helemaal niet, maar electoraal gewin des te meer.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:25

seven | 06-06-11 | 22:15,
volgens mij is de lichtdivisie bij Philips nog steeds goed voor 30% omzet/winst/ofzeau,
maar het kan zijn dat ze de gloeilamp er uit hebben geflikkerd,
en een beetje franchisen met Chinezen ed, er valt vast nog wel wat af te romen op afstand.

vander F | 06-06-11 | 22:24

Binnenkort op doosje bij u in de supermarkt:

- LED-verlichting brengt de gezondheid ernstige schade toe
- Spaarlampgebruikers sterven jonger
- LED-verlichting veroorzaakt verstopping van de bloedvaten, hartaanvallen en beroertes
- Spaarlampen veroorzaken dodelijke lichtkanker
- Gebruik van spaarlampen tijdens de zwangerschap is slecht
- Bescherm kinderen: laat hen niet in uw LED-licht rondlopen
- Chinese gloeilampen kunnen u helpen te stoppen met spaarlampen
- LED-verlichting werkt zeer verslavend; begin er niet mee
- Stoppen met LED-lampen vermindert het risico op dodelijke hart- en longziekten
- LED-verlichting kan leiden tot een langzame, pijnlijke dood
- Zoek hulp om te stoppen met spaarlampen: 0900-lamp (€ 0.10/min) of www.stoppen-met-lampen.nl of raadpleeg uw doe-het-zelf zaak
- Spaarlampen kunnen de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie
- zonlicht veroudert uw huid
- een LED-lamp kan het sperma beschadigen en vermindert de vruchtbaarheid
- damp van LED-lampen bevat benzeen, nitrosaminen, formaldehyde en waterstofcyanide

illuvatar | 06-06-11 | 22:24

Welke lampenlul heeft de leugen verzonnen dat het afschaffen van de gloeilamp goed zou zijn voor het milieu?

Parsons | 06-06-11 | 22:23

@panadol | 06-06-11 | 22:13
Democratie is een teef.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:19

De LED doet het gewoon erg goed en wordt steeds goedkoper.
Gaslicht wie heeft dat nog?

Billo2 | 06-06-11 | 22:19

Heb laatst, gewoon omdat ik dar zin an had, 4 x 1000 Watt filmlampen gekocht bij de recycleshop. Werken overigens ook goed tegen hangtuigh.

yamahaha | 06-06-11 | 22:17

@seven | 06-06-11 | 22:15
Niets is ook heilig voor die kapitalisten.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:17

Clusterfuck-up | 06-06-11 | 22:13
Geen van die dingen zijn verboten, itt de gloeilamp.

seven | 06-06-11 | 22:16

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:11
Gloeilamp was natuurlijk een sterk concurrerende markt. Eentje zonder patentbescherming, want verlopen. Itt LED en spaarlampen. Volgens mij had Philips z'n gloeilampproductie zelfs afgestoten.

seven | 06-06-11 | 22:15

Mooi artikel, hulde daarvoor.
Het verbod op de fantastische uitvinding van de gloeilamp is te ziek voor woorden. De bemoeizucht is om te kotsen. Afgezien nog van het feit dat er gewoon nog geen volwaardig alternatief is. Kwikspaarlampen zijn sowieso waardeloos en ook nog eens een gevaar voor mens en milieu. LED heeft goede potentie maar is gewoon nog niet genoeg doorontwikkeld en bovendien te duur.
Ik betaal genoeg geld voor m'n energie, mag ik aub zelf bepalen waar ik het voor gebruik? Nee dus. Kutpolitiek.

panadol | 06-06-11 | 22:13

@dantochmaar | 06-06-11 | 22:07
Dat klinkt verdacht veel als lampendiscriminatie op emissiekleur!

illuvatar | 06-06-11 | 22:13

Ga dan ook maar huilen over de goeie ouwe beeldbuis TV, fietsen van 24kt staal, analoge tandenborstels, die geweldige 5MB harde schijven - diskettes. De wereld zonder wifi en 3G.
O wacht, dat is allemaal al behandeld.

Clusterfuck-up | 06-06-11 | 22:13

@seven | 06-06-11 | 22:08
Hoe kan lamplicht nu gezond of ongezond zijn? De zon veroorzaakt kanker, maar verder?

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:13

@louis6227 | 06-06-11 | 22:04
Philips had toch iets van 80% van de gloeilampenmarkt in handen? Waarom zou het dan aansturen op een gloeilampenverbod?

Overigens is het verbod op gloeilampen walgelijke symboolpolitiek. Tijdens het verwarmingsseizoen, ofwel acht maanden per jaar, komt die zogenaamd verspilde energie ten goede aan de verwarming van de kamer. Wat haat ik Jacqueline Cramer.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-06-11 | 22:11

@louis6227 | 06-06-11 | 22:04
Dat MOET Ella Vogelhaar geweest zijn, dat kan niet anders.

illuvatar | 06-06-11 | 22:09

@louis6227 | 06-06-11 | 22:04
Die van "producten hopeleaux, iedere led is praktisch stuk"?

illuvatar | 06-06-11 | 22:08

LED lampen geven helaas vaak minder licht dan opgegeven en verbruiken meer dan opgegeven. Zijn wel zuiniger dan een gloeilamp.
Vraag me af of het spaarlamplicht of LED licht net zo gezond voor de mens is als halogeenlicht of licht van gloeilampen..

Wellicht is de LEDjes op een doorzichtig bolvormig printplaatje plakken een idee, alleen zou daarna ook nog het lichtspectrum meer moeten overeenkomen met dat van een gloeilamp of daglicht..

“In het TÜV-testlab in Keulen zijn de verschillen duidelijk te zien als je een gloeilamp, spaarlamp en ledlamp naast elkaar laat branden. De ledlamp geeft beduidend minder licht. Volgens Ties Koning heeft dat te maken met het spectrum: hoe het licht straalt. “Een gloeilamp straalt in een rond bolletje, een ledlamp in een kegelvorm en spaarlamp juist heel breed naar de voorkant. Ook geeft dezelfde ledlamp hangend meer licht, dan dat die gebruikt wordt in een staande schemerlamp. Consumenten moeten dus nog erg wennen aan deze manier van lichtverstrooiing.”

“Ties Koning is senior engineer bij TÜV Rheinland EPS b.v. en hij heeft speciaal voor Kassa led-lampen getest. Hij komt tot de volgende conclusie. “Geen enkele led-lamp geeft net zoveel licht als een ouderwetse gloeilamp. Voor het oog geeft een led-lampen dus een stuk minder licht dan een gloeilamp”

“De kleurtemperatuur van de geteste lampen verschilt onderling enorm (van 6091 tot 2640 Kelvin). De ene lamp gaf koud, blauw licht, de andere was een beetje groenig en er waren ook lampen bij die een beetje gelig licht geven” kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artike...

seven | 06-06-11 | 22:08

Ach jeugdsentiment. Rode, groene, blauwe, gele gloeilampen elk op een aparte dimmer en een lichtshow geven in je kamer op de muziek van Pink Floyd. Maar ja, alles gaat voorbij.
Nu al zeker twee jaar in de keuken een LED die van zonsondergang tot zonsopgang licht geeft, waar een normale gloeilamp waarschijnlijk al 10 keer vervangen zou zijn.
Als gloeilampen niet meer te krijgen zijn dan maar over op LED.
Spaarlampen komen er bij mij trouwens niet in. Op de een of andere manier hou ik niet van de kleur, ik kan er niet tegen.

dantochmaar | 06-06-11 | 22:07

Weeïg Dijkshoornsentiment.

Detlev Tarnowitz | 06-06-11 | 22:06

@CoffeePatch | 06-06-11 | 22:03
Lag het niet aan dat onhandige test-team?

illuvatar | 06-06-11 | 22:05

Is niet groenlinks die de ledlamp heb doorgedouwd, maar Philips. Minister was daar op visite geweest en kwam overtuigd naar buiten.

louis6227 | 06-06-11 | 22:04

illuvatar | 06-06-11 | 22:00 |
Bij de Led lampen van de Gamma heb je dat ding niet eens nodig, een deel van die lampen ging bij een test van de de consumentenbond (feb 2010) al binnen enkele weken stuk.

CoffeePatch | 06-06-11 | 22:03

Voor iedereen die roept dat de led "eeuwig" meegaat: de industrie zorgt wel voor het tegendeel. consumeren zult gij, tot uw portemonnee een zwart gat is.

Koos Knak | 06-06-11 | 22:00

Ach beperkt ongemak - het bestellen via web blijft echter goed te doen. Doe ik ook met stofzuigerzakken.

dubbert | 06-06-11 | 21:59

@seven | 06-06-11 | 21:54
Bedankt, ik doe om mijn spaarlampen tegenwoordig al standaard een bol van kippengaas aanbrengen tegen schadelijke straling. Nu dus ook nog een dichtgeknoopte vuilniszak tegen schadelijke dampen..... man man wat je allemaal niet moet doen tegenwoordig voor een beter milieu, wat hebben we toch op de pof geleefd al die jaren, maar ja, je wist niet beter.

illuvatar | 06-06-11 | 21:59

Fuck de gloeilamp en fuck de spaarlamp, heb voor een kapitaal aan led verlichting hangen die niets verbruikt en de rest van m'n leven meegaat. Viva la vooruitgang!

* Il Principe * | 06-06-11 | 21:58

Vroeger was het beter. Vroeger komt nooit meer terug, jongens en meisjes. *Neus snuit in geruite zakdoek*

Zyprexa20mg | 06-06-11 | 21:58

heb zo'n spaar ding in de keuken, na 5 min krijg je een (warm licht, volgens het doosje) gevoel of je in een mortuatium bent

h28 | 06-06-11 | 21:55

"De onderzoekers van het Alab Laboratorium in Berlijn waarschuwen de spaarlamp niet te lang aan te laten, omdat de lamp giftige materialen uitstoot. Het is vooral gevaarlijk als mensen met hun hoofd in de buurt van de brandende lamp komen, aldus Peter Braun, die het onderzoek leidde.

‘Deze kankerverwekkende stoffen moeten zo ver mogelijk uit de buurt van mensen worden gehouden,’ zegt Braun in The Telegraph. Het gaat onder meer om de stoffen fenol, naftaleen en styreen.(..)Het was al bekend dat deze lamp, die veel duurder maar ook veel zuiniger is dan de gloeilamp, kwikdampen bevat. Dat kan een gevaar betekenen voor de volksgezondheid als deze afvalstof vrijkomt.

De Federatie van Ingenieurs in Duitsland adviseert om spaarlampen zo weinig mogelijk te gebruiken. ‘Ze moeten niet worden gebruikt in ongeventileerde ruimtes en al helemaal niet in de buurt van je hoofd,’ waarschuwt de branchevereniging." www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/...
Bedankt GL.

seven | 06-06-11 | 21:54

Ik heb een voorraad gloeilampen in huis genoeg voor de komende 50 jaar.

vip33 | 06-06-11 | 21:52

@Dostranamus | 06-06-11 | 21:46
Niet alles is minder, met dat kwik en een dienblad kun je wel weer leuk met die balletjes rollen. Geinig spul.

illuvatar | 06-06-11 | 21:51

Syp Wynia van Elsevier was de eerste die dit onde de aandacht brengt en schrijft hier al jaren over.

Mijnbescheidenmening | 06-06-11 | 21:50

Die hele giftige spaarlampen is natuurlijk een rage van heel voorbijgaande aard.
LED is nu al veel robuuster, veel veiliger en veel goedkoper dan gloeilampen of spaarlampen. Alleen in aanschafwaarde nog wat hoger. Dat duurt ook niet zo lang meer, die kosten zijn over vier jaar gehalveerd.

Met LED kun je beter dimmen, meer kleuren maken, noem maar op. Geen enkele moeite met het afscheid van de gloeilamp.

du Roi Soleil | 06-06-11 | 21:50

Ging laatst nieuwe halogeenspotjes kopen. Bij de bouwmarkt hadden ze het juiste type alleen in een 'eco-uitvoering' van 22,50 per twee (wel 25%beter voor het milieu!). Ik tegen de verkoper zeggen dat ik liever een 120 watt gloeilamp koop waardoor elke keer als ik het licht aan doe een groenlinkser sterft.

Ergo, volledig eensch.

koolteer | 06-06-11 | 21:49

pff, een stukje uit de oude doos met zulke achterhaalde argumenten dat het amper de moeite loont om te reageren, maar het onderbuikgevoel moet natuurlijk weer ff opborrelen.
En om dit in leven te houden kopen we gewoon weer goedkope inferieure led's met een klote warmtekleur uit china, want die zijn zo lekker goedkoop. Kunnen we meteen nog 20 jaar blijven zeiken over die goeie ouwe gloeilamp.

Herr Inspector | 06-06-11 | 21:48

@frickY | 06-06-11 | 21:43
U hebt zo'n ouderwetse plateauzetel? Neem een plonstoilet, hebt u geen licht meer nodig.

illuvatar | 06-06-11 | 21:47

@Blafkonijn | 06-06-11 | 21:44
Elaboreer. Met mijnheer Quid of een van zijn reagurende volgelingen? Komen er nog argumenten bij kijken of was dit wat u te melden had deze avond?

illuvatar | 06-06-11 | 21:46

En een gloeilamp kon je ook nog zelf repareren.
Net zo lang met de lamp draaien tot het gloeidraadje contact maakte en het vanzelf aan elkaar smolt.
Kon je er weer maanden mee vooruit.
Maar nee, nu moeten we spaarlampen met het bovenmatige giftige kwik erin en een koperen spoel.
Goed voor de fabrikanten.Het millieu.
En voor de grondstofspeculanten.

Dostranamus | 06-06-11 | 21:46

Enfin, de gloeilamp is inderdaad onderwerp van symboolpolitiek. Echter, zonder de milieubeweging liep iedereen nu verkankerd rond dankzij asbest, uitlaatgassen en kwaadaardige weekmakers. Beetje respect dus voor degenen die gezondheid hoger achten dan het gegraai van industriëlen.

Bakito | 06-06-11 | 21:45

Hulde aan deze schrijver, nog nooit over dit probleem nagedacht, maar nu ga ik ze bestellen!! fantastisch

keijser-soze | 06-06-11 | 21:44

Mee eens!

Blafkonijn | 06-06-11 | 21:44

Als ze nou spaarlampen is verbieden moet iedereen lekker led lampen gebruiken. Is er veel vraag en moeten ze dus gemaakt worden.
En, het stroomverbruik halveert weer.

Ikweetni | 06-06-11 | 21:44

vagehond | 06-06-11 | 21:41
daar heeft de kwaliteit niet onder te lijden gehad

hetluis | 06-06-11 | 21:44

Genesis 1:3 wordt herschreven. De rest volgt.

H. Drievuldigheid | 06-06-11 | 21:43

@Vogelbeest | 06-06-11 | 21:39,
LEd'jes zijn her en der goed bruikbaar, dat wel,
maar volgens mij gaat het in deze discussie niet alleen maar sec over de centen.
Maar over de ideologie erachter.

vander F | 06-06-11 | 21:43

Nog even paar gloeilampen scoren dan.

Die in de plee is kapot, en moet nu steeds even wachten tot ik m'n stront kan zien liggen omdat er een tijdelijke spaarlamp in zit.

frickY | 06-06-11 | 21:43

Gloeilampjes zijn voor homo's, echte vent doet zijn huis oplichten met fakkels.

ZSU-23-4 | 06-06-11 | 21:41

Schrijver zou waarschijnlijk met de komst van de LP ook zijn liefde voor bakeliet hebben verklaard en DVD's moeten verboden worden want VHS is al zo oud?
Kom op jongens, tijden veranderen.
We hebben ook geen cfk's meer in de spuitbussen en we gebruiken geen asbest meer voor onze woningen.
Dat heet vooruitgang, live with it.

vagehond | 06-06-11 | 21:41

@superjan | 06-06-11 | 21:39
100 watt?

illuvatar | 06-06-11 | 21:40

morgen ff 100 kopon

superjan | 06-06-11 | 21:39

Btw: LED kost bij Action erg weinig. 4 euro of zo. Ze hebben alleen nog geen behoorlijke vervanging voor een 40W lamp, maar alle sfeerverlichting en de gehele tuinverlichting rond Villa Vogelbeest wordt bij het ter ziele gaan van de spaarlampen voorzien van LED. Kost haast niets, gaat eeuwig mee, wat wil je nog meer!

Vogelbeest | 06-06-11 | 21:39

*Partij voor de Gloeilampen opricht*
U meldt zich aan door op de "+" te drukken rechtsonder dit reaguursel.
Uw NAW worden dan volkomen veilig door ons verhandeld.

illuvatar | 06-06-11 | 21:39

@Willianus Wortelus | 06-06-11 | 21:29 |,
correct, zwaar giftige rommel en een duur en relatief gezien complex productieproces waar vele natuurlijke bronnen (lees: weggegraven natuurgebieden waar psychopathische warlords hun oorlogstuigh van kopen) voor nodig zijn.
Alleen maar om te kunnen vertellen dat onze eigen elektriciteit centrales 2% minder gas hebben hoeven verstoken....
Om de wereld te redden.

De in het groen gegoten kortzichtigheid in optima forma.

vander F | 06-06-11 | 21:37

rot op met je betutteling, kuthippie's... jullie ademen de hele dag CO2 uit, dus hang jezelf op!

trotsopGn! | 06-06-11 | 21:37

Blijf je vast klampen aan vroeger jongens, en gooi gelijk wat kooltjes op het vuur.

captainobvious | 06-06-11 | 21:37

Een korte berekening. Ik heb 24 halogeen spots in de woonkamer. Op dimmers. 35 watt * 24 stuks = 840 watt.

Als ik die allemaal vervang door LED (CREE GU10 dimbaar, 2*3 watt, dat komt het dichtst bij halogeen) kost me dat €750 plus de moeite. 6 watt * 24 stuks = 144 watt.

Ik bespaar dan iets van €200 per jaar aan stroom als ik die krengen 5 uur per dag aan heb, t.o.v. Halogeen.

Na dik drie jaar heb ik de kosten er dus uit.

Maar ik heb in totaal iets van 75 van die spots in huis. Die lampen branden veel minder vaak. Hal, slaapkamer, werkkamer, badkamer enzo. Nog geen half uur per dag.

Het rendement is dus ook veel lager. Oftewel: in de woonkamer ga ik LED proberen. De rest wacht maar tot de halogeenlampjes het opgeven. En als ik koppijn van de LEDs krijg dan sloop ik ze er net zo makkelijk weer uit.

ZDEV | 06-06-11 | 21:37

Het duister neemt geen schoonheid weg, maar versterkt die juist.

Bakito | 06-06-11 | 21:37


Ow. Deze Duitsert pakt het héél slim aan! www.heatball.de/

Hehehe. Heatballs FTW!!1!

Willianus Wortelus | 06-06-11 | 21:36

@Willianus Wortelus | 06-06-11 | 21:29
Goed gezegd. Hulde!

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 21:35

In Oost-Europa is de gloeilamp ook gewoon onder tafel verkrijgbaar. Dat wordt nog eens een gouden handel.

Petrus de Rewa | 06-06-11 | 21:34

-weggejorist-

De Opste | 06-06-11 | 21:34

@Petrus de Rewa | 06-06-11 | 21:31
Heeft de Shell in Pernis ook nog volop. Zal binnenkort wel een flinke spaarlamp in die schemerlamp moeten op last van de milieuterroristen.
www.bndestem.nl/multimedia/dynamic/009...

illuvatar | 06-06-11 | 21:34

In afrika mag je wel branden mr gloeilamp, daar hebben ze wel stroom (op veel plekken dan) en geen electriciteitsmeters, dus dan mag je ook volop!

je postbode | 06-06-11 | 21:33


Ow enneh Diederik, ik heb voor het hele dorp genoeg peertjes in huis voor de komende 100 jaar :) Heb een pallet vol in het magazijn staan.

Willianus Wortelus | 06-06-11 | 21:32

@j0shua | 06-06-11 | 21:29
Ah, ben jij mijn tandarts?

illuvatar | 06-06-11 | 21:31

@Koos Knak | 06-06-11 | 21:13
Petroleumlicht mag tenminste nog.

Petrus de Rewa | 06-06-11 | 21:31

-weggejorist-

De Opste | 06-06-11 | 21:31

Bij de dierenwinkel zijn overigens nog wel gloeilampen verkrijgbaar, gecoat en op fatsoenlijke sterkte (75 & 100 watt).
Achterlijk duur, maar in ieder geval verkrijgbaar.

vander F | 06-06-11 | 21:30

Auteur vergeet dat je je fikken nog wel eens brandt aan zo'n kreng. Maar dat heeft ook zo z'n charme.

Een paard | 06-06-11 | 21:30

@Quuick & Dirty | 06-06-11 | 21:26
Daar hebben ze nou wiki voor uitgevonden.
Ode, ode! Ode aan de diode.

illuvatar | 06-06-11 | 21:30

Mooi geschreven man. *traantje wegpinkt*

SODEP | 06-06-11 | 21:30

Ik heb zo'n kudtlamp boven de tafel, het duurt 10 minuten voordat je wat ziet...

j0shua | 06-06-11 | 21:29


Homer J. Simpson | 06-06-11 | 21:19 | So True. Biertje?

We moeten ook niet voorbij gaan aan het feit dat elke spaarlamp vol zit met kwik en elke LED vol zit met zeldzame aardmetalen. Duurzaam My Ass. Een blobje glas, een haffeltje metaal en een wolfraam draadje. Dat is duurzaam.

De linkse totaal-onwetende milieulobby heeft het voor elkaar gekregen een vreselijk duurzaam non-vervuilend lichtbronnetje te verruilen voor een überwanproduct.

Zoals ze het ook voor elkaar hebben gekregen dat de hele wereld ten strijde moet tegen hetgeen we uitademen. Knettergek zijn we geworden.

Willianus Wortelus | 06-06-11 | 21:29

Hoera, hoera, voor de bedil- en betuttel maffia!
-
Hieruit blijkt maar weer, dat Nederland in werkelijkheid bestuurd wordt door ambtenaren met ringbaarden en foute kleuren colberts.
-
Als wij m o r g e n de hele politiek naar huis zouden sturen, dan zou er in dit land - behalve de grootte van de ambtenarenbonden en de ambtenarensalarissen- niets veranderen.

azoturie | 06-06-11 | 21:28

Sommige mensen nemen ook liever elke dag nog de koets en de stoomtrein i.p.v. de auto en het vliegtuig...

da wizard | 06-06-11 | 21:27

Hoeveel vrouwen zijn er nodig om een lampje te vervangen.....?
Geen een, die trut zou gewoon in het donken moeten kunnen koken!

rz | 06-06-11 | 21:26

Nooit gesnapt hoe een LED nou precies werkt, wie wel?

Quuick & Dirty | 06-06-11 | 21:26

Het is zelfs zo doorgeslagen dat mijn fiets nu ook led heeft. Echt nooit geweten dat ik jarenlang op zo'n vervuilende fiets heb gereden.

DijenkletserT | 06-06-11 | 21:26

@patsboem | 06-06-11 | 21:22
Lekker!!!!! NOx-en
*diepe snuif neemt bij tram, metro, laswerkzaamheden en onweer*

illuvatar | 06-06-11 | 21:25

De eerste politieke partij die de gloeilamp weer toestaat is spekkoper. Fuck de EU !

Don Knieschot | 06-06-11 | 21:25

@Awan | 06-06-11 | 21:23
LOL!

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 21:24

@De Opste | 06-06-11 | 21:22
Hij is een groot deel van zijn agressie nu kwijt, totdat hij merkt dat hij 'ontwikkeld' met een -t had moeten schrijven.

illuvatar | 06-06-11 | 21:24

@Eurotokkie | 06-06-11 | 21:18
De gulden terug... *traan van ontroering plengt*

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 21:23

Uit mijn hart gegrepen dit. Niets meer aan toe te voegen. Heb dan ook voor de komende 20 jaar aan gloeilampen op zolder liggen. Ik ga er maar even vanuit dat ze tegen die tijd een fatsoenlijk alternatief hebben of beter nog; dat de gloeilamp een glansrijke comeback heeft gemaakt. Spaarlampen komen er NIET in! Ik woon toch verdomme niet in een mortuarium. Maak zelf wel uit hoe ik mijn huis verlicht.

Awan | 06-06-11 | 21:23

Koolspitslampen, dat was pas mooi. Een open vlamboog als lichtbron.

Wel voldoende melk blijven drinken want dat voert de giftige stoffen af die bij deze reactie vrij komen (sure!).

patsboem | 06-06-11 | 21:22

-weggejorist-

De Opste | 06-06-11 | 21:22

Hoogste tijd voor een ode aan Wolfraam.

illuvatar | 06-06-11 | 21:22

@Eurotokkie | 06-06-11 | 21:18
De Gulden Gloeilamp, dat wordt nog eens een spannend avond-uur van Suske en Wiske.

illuvatar | 06-06-11 | 21:20

In een land als Nederland draagt een gloeilamp bij aan de verwarming van een vertrek als het buiten koud is. Aangezien dit op donkere winteravonden vaak de woonkamer is waar de thermostaat hangt, zal deze minder vaak aanspringen waardoor gas bespaard wordt. In de zomer doe je de lampen veel later aan en is de hoeveelheid overbodige warmte dus ook beperkt.

Ik word doodmoe van dat gedwing van bovenaf: Laat mij mijn eigen keuzes maken, stelletje trieste dwingende mensjes op hun pluche stoeltjes die alles beter weten, gadverdegadverdegadver!

Ik vind dat ook hier de normale marktwerking zijn werk moet doen, dat eeuwige ge-betuttel van die figuren in bloemetjesjurken, ik wordt er echt kotsmisselijk van. Als ze dan echt zo begaan zijn met het millieu, laat ze dan eens serieus investeren in Fusie-energie, HTR- en pebblebed reactoren, etc. Ik kots van dat kortzichtige geleuter over energiebesparing: Ons energieverbruik zal omhoog blijven gaan zolang wij een economie hebben die zich ontwikkeld, daar gaat niemand iets aan veranderen met loeidure, lelijke led-lampen die je in het halfdonker achterlaten, of potentieel gevaarlijke kwikhoudende spaarlampen. Bij mij komt er alleen normale of hallogeen verlichting in, ook al moet ik het zelf in Rusland gaan halen.

Homer J. Simpson | 06-06-11 | 21:19

@H.Ork | 06-06-11 | 21:15
Had een 1500W bouwlamp genomen, dan had je nu kunnen dippen tijdens het reaguren.

illuvatar | 06-06-11 | 21:19

gloeilamp +1
R.I.P.

billenbijter | 06-06-11 | 21:19

illuvatar | 06-06-11 | 21:10
LOL :)
En hij draait hem ook nog eens rinksom in de fitting!

ZDEV | 06-06-11 | 21:18

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 21:17 |

De gloeilamp komt terug net als de gulden .

Eurotokkie | 06-06-11 | 21:18

@Koos Knak | 06-06-11 | 21:13
Je kunt inderdaad ook nergens meer een echte stormlantaarn kopen, wel olielampen bij de Xenos die als stormlantaarn worden gekwalificeerd, maar geen stormkap hebben en Jena glas.
Jammer, jammer. Maar een spaarlamp in een olielamp bouwen is dan wel weer leuk. Nu nog een fatsoenlijke batterij uitvinden.

illuvatar | 06-06-11 | 21:18

Doe mij lekker led-lampen. Gebruik 0, levensduur oneindig.

Vogelbeest | 06-06-11 | 21:17

De gloeilamp moet blijven!

Lewis Lewinsky | 06-06-11 | 21:17

Ohjee had een ledje boven mijn kuikentjes gehangen.. fail...

H.Ork | 06-06-11 | 21:15

Ik heb toch maar even de spaarlamp uit mijn bureaulamp gedraaid en er een gloeilamp van 100 watt in gedraaid.
Ja, zo makkelijk ben ik te beinvloeden met nostalgische sentimenten.

Brits Folkestein | 06-06-11 | 21:15

@atb 21:03: De LED is nu waar de spaarlamp bij haar introductie was, en is nog steeds ruk. Te veel hit&miss bij aankoop. Bij de spaarlampen had je soms een snelstartend exemplaar en soms een kloteding dat na 10 minuten nog niet op sterkte was. Maar tegenwoordig zijn de meeste spaarlampen wel ok.

Met LEDs, nog veel meer dan met spaarlampen, is kleur het probleem. Soms pak je een goede lamp, maar vaak is warm licht te groen, of wit licht te blauw, of is het ding veel zwakker dan belooft. 15-20 euro door de plee. Nee, ik heb nog een voorraadje dat wel voldoende is totdat men LED-verlichting ook op orde heeft.

Muxje | 06-06-11 | 21:14

en de petroleumlamp dan. dat is toch mooi licht.
ook uitgestorven trouwens.
was dat evolutie of ingrijpen van de mens?

Koos Knak | 06-06-11 | 21:13

Korreltje Zout | 06-06-11 | 21:11 |

vroeger was alles anders niet beter.

Eurotokkie | 06-06-11 | 21:12

@Eurotokkie | 06-06-11 | 21:09
Om virussen te bestrijden?

illuvatar | 06-06-11 | 21:11

Treinkaartjes, LPs, gedrukte concertkaartjes, boeken van papier, een echte kerstboom met naalden, vrijheid van meningsuiting, Sinterklaas MET zwarte pieten. Vroeger was alles beter.

Korreltje Zout | 06-06-11 | 21:11

-weggejorist-

De Opste | 06-06-11 | 21:11

@ZDEV | 06-06-11 | 21:08
Tja, maar als je aan een Chinees een "gloeilamp" verkoopt dat verwacht hij waarschijnlijk door het gebruik glotel te worden.

illuvatar | 06-06-11 | 21:10

Mazzeltov heeft nog 20 x 100W en 12 x 75W lampen op voorraad, laat bij die Cramer het licht maar uit gaan (woehaha).

Mazzeltov | 06-06-11 | 21:09

illuvatar | 06-06-11 | 21:07 |

mag wel tussen de computer toch .

Eurotokkie | 06-06-11 | 21:09

Wat een ontroerende brief.
Ik ga het peertje ook missen.
Met al die spaarlampen in huis zal de cv ook wat harder en vaker moeten branden.
Ik zie geen besparing, wel omzetverhoging voor de ledboeren.

Dr. Doom | 06-06-11 | 21:09

Ik heb een lijntje naar China. Ik kan pallets gloeilampen importeren.
Grote, kleine, dikke, dunne, lichte, donkere, 15 watt, 100 watt, hele, kapotte.

Komt u maar op met uw bestellingen!

ZDEV | 06-06-11 | 21:08

@Korreltje Zout | 06-06-11 | 21:07
Dat komt dus door het gloeikaseffect!

illuvatar | 06-06-11 | 21:08

Hamsteren!
En over een paar jaar uit Zwitserland smokkelen.

Arjan | 06-06-11 | 21:08

@bravvour | 06-06-11 | 21:04
Tip: stop geen dimmer tussen stopcontact en televisie.
Echt, dat gaat nie goe nie!

illuvatar | 06-06-11 | 21:07

Zo die staat!
Nu GroenLinks weer.

hallo zeg | 06-06-11 | 21:07

Gaten in het spectrum, het zou verboden moeten worden!

Korreltje Zout | 06-06-11 | 21:07

Waarom geeft een 7Watt spaarlamp 's nachts als gangverlichting een illuminatie die gelijk lijkt aan een bouwlamp van 500 Watt? Gloeiende gloeiende!
En waarom is een spaarlamp van 1 Watt veel duurderderder dan een met een hoger wattage?

illuvatar | 06-06-11 | 21:06

Gloeiende Gerrit.... waar gaat dit over?

overVecht | 06-06-11 | 21:06

Daarom gaan spaarlampen bij het chemische afval omdat er gif in die lampen zitten.

Eurotokkie | 06-06-11 | 21:05

Helemaal waar, zeker als je van die handige dimmers in huis hebt. Probeer dat maar eens met een spaarlamp.

bravvour | 06-06-11 | 21:04

-weggejorist-

Limburg vrij!! | 06-06-11 | 21:04

Licht dat ook meteen aagaat als je het knopje klikklakt.... wat een uitvinding..... het wordt nog retro!

illuvatar | 06-06-11 | 21:04

De gloeilamp is niet het probleem, dat is het stopcontact!
*alsnog RIP lampie*

Widukinn | 06-06-11 | 21:04

Wacht, spaarlampen waren nu toch ook al uit den boze? Giftig enzo?

Krabatsch | 06-06-11 | 21:04

kaarslicht!

DylansBlue | 06-06-11 | 21:03

Ik ga toch voor de led.

atb | 06-06-11 | 21:03

Edison draait zich met 68 toeren rond in zijn graf.

illuvatar | 06-06-11 | 21:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland