Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verrassing: accreditatie HBO's lauwe peop

hoihoihoigraaion12345.jpg Misschien wat al te flauw om te zeggen "zeiden we het niet?", maar toch: zeiden we het niet? De accreditatie van Nederlandse HBO's blijkt evenveel waard als een plastic zakje met nog warme, dampende, dunne poep. Zoals te verwachten viel is zo'n accreditatie niets meer dan wat marketinggelul, een gesprekje met streng geselecteerde en betaalde studenten die de hele tijd "mijn school is toppiejoppie gezellie en leerzaam" zeggen en een incestnetwerkje van commerciële bureaus die rapporten uitbrengen aan de accreditatiecommissie. Negatief rapport van een bureau? Gewoon een ander bureau inhuren en voldoende betalen om alsnog een positief rapport te schrijven. Kosten gemiddeld per accreditatie: 100.000 euro's. Belastinggeld, soort van. In Italie, Griekenland en Tjsetsenië zou zoiets "corruptie" heten maar dat bestaat niet in Nederland, laat staan in het hoger onderwijs, dus is er niks aan de hand. Vindt ook de accreditatiecommissie zelf die zegt "de eisen te hebben aangescherpt". Gelukkig maar, we moeten niet hebben dat straks blijkt dat de accreditatie van, we noemen eens wat, InHolland op niets gebaseerd is. Of dat er bij Hogeschool Windesheim-scholieren werden ingehuurd en gedrild voor de accreditatiecommissie. Nederland is namelijk niet corrupt maar een succesvolle kenniseconomie. Echt waar hoor! Instant update: HBO verpleegkunde kan worden afgeschaft: voor een paar honderd euro bent u instant verpleegkundige of operatieassistent.

Reaguursels

Inloggen

dolffie | 23-05-11 | 18:28 |
HBO V is dan ook niet voor niets het lachertje onder hbo studenten, zelfs voor de Inholland affaire.

Werd ook wel MBO niveau 5 genoemd.

Het is heel simpel: alleen echt zware opleidingen mogen het stempel hoger onderwijs dragen, en of het dan hbo of wo is hangt af van het doel: wordt er focus gelegd op het zo goed mogelijk toepassen van kennis --> hbo. Wordt de focus gelegd op het ontwikkelen van nieuwe kennis zonder het vraagstuk 'hoe gebruiken we het' dan wo.

Zoals eerder gezegd: het maakt me niet uit hoe het nu is en welke reputaties er aan het hbo en het wo zitten, bovenstaand is hoe het moet zijn. Dan is het gezeur voor mensen die wel een hbo studie doen die, zoals het hoort, qua niveau gelijk staat aan een universitaire studie (met dus verschillende focus) ook over. Die lijden namelijk het meeste onder de reputatie die het hbo nu krijgt.

En voor Bert: probeer nu eens een goed beeld te vormen in plaats van telkens over 1 kam te scheren en dat flauwe veterstrikdiploma te gebruiken, of wil je niet serieus worden genomen als journalist

Mister13 | 24-05-11 | 10:28

hbo verpleegkundige voelen zich te goed om het werk te doen vinden zichzelf halve psychologen en psychiaters omdat zij het werk doen. shag rokende management meisjes zijn het die geen praktijk ervaring hebben.

lopen er teveeel van in zwolle.

dolffie | 23-05-11 | 18:28

Mister13
Volledig mee eensch.
Tegenwoordig denkt iedere uni studentje dat hij/zij al heel veel voorstelt. De HBO beta studenten worden de grond in geboord vanwege de massa opleiding(tjes) waar Inholland zo goed mee scoort.

Albasalix | 23-05-11 | 17:28

fout = feit.

Waar is die verdomde edit knop als je net een rant over taalgebruik plaatst :D

Mister13 | 23-05-11 | 16:04

Anderson | 23-05-11 | 15:35 |
Dat komt omdat deze personen die zichzelf elitair doen voorkomen met hun alfa en gamma universitaire studies zich niet eens bekommeren om hun taalgebruik. Ze zijn veel te druk zich verheven te voelen ondanks het fout dat ook een universitaire studie aan elkaar hangt van vriendjes politiek en slap quasi-wetenschappelijk geleuter.

De enige uitzondering zijn de beta studies op zowel het hbo als de universiteit.

Mister13 | 23-05-11 | 16:03

Die accreditatie kan ik me nog wel herinneren, van een paar jaar terug (INHOLLAND ja)... toen een aantal studenten voor die commissie moest verschijnen, werden die specifiek uitgezocht door de opleidingcoördinator en geïnstrueerd over hoe het gesprek zou gaan en wat ze vooral wel en niet moesten zeggen.

SJOEE!!!11 | 23-05-11 | 15:38

Waarom lees ik telkens HBO? Ik heb geleerd om hbo te schrijven op het hbo...

Anderson | 23-05-11 | 15:35

ben ik toch blij dat mijn opleiding internationaal hoog staat aangeschreven

sqrrl | 23-05-11 | 14:14

Certificering en accreditatie is een grote luchtbel. Er wordt wel veel geld aan verdiend, dat dan weer wel

Therapietje | 23-05-11 | 13:49

@Biff Eagleburger | 23-05-11 | 12:18
U denkt meer over de heer Brussen te weten dan zijn #1 fan? ;-) bit.ly/iHsO7a

Prof. D.A.H. Vintik | 23-05-11 | 13:48

GODVERDEGODVER Daar gaat mijn belastinggeld. Hoeveel mennezjers uit het HBO hebben 'relaties' met die Q-ut bureaus? Nondeju een ton per evaluatie van een 'zelfaudit' door het HBO management, en er schijnen 1200 'studies' in het HBO te zijn dus dat is 12 MILJARD. Maar goed, dan heb je ook wat met zo'n ISO-kwaliteitscertificaat. Moehahahahaha, heb jij dat allemaal bedacht Doekel? Wat een incestueuze wereld met al die oud vakbondsmensen in het bestuur.

Milton Friedman | 23-05-11 | 13:21

Jaja alle HBO opleidingen zijn waardeloos, we kennen de boodschap onderhand wel. Next?

Draque6210 | 23-05-11 | 13:18

Alles in overweging nemende is mijn MEAO diploma nog niet zo heel slecht.

Terpetijnzeikert | 23-05-11 | 13:05

@Klouwkikker | 23-05-11 | 12:47

Niks mis met een vmbo-diploma. Een ieder die op zijn of haar manier en niveau werkt verdient respect. Mooi voorbeeld vind ik trouwens wegwerkers. Mannen die nachtenlang voor een zeer laag salaris zich kapot werken zonder te klagen.

overVecht | 23-05-11 | 13:01

-weggejorist-

PVV Kamerlid | 23-05-11 | 12:58

Laat de accreditatiedeskundigen het zakje met nog warme, dampende, dunne poep maar als stoma gebruiken, komt waarschijnlijk aardig overeen met hun herseninhoud.
Dat Nederland een succesvolle kenniseconomie is ´Echt waar hoor!´ leeft volgens mij alleen nog in de hersens van de voorgaande m.p Bahlekkende wiens aanwezigheid slechts de Voedselbank heeft voortgebracht.

Ratzing. | 23-05-11 | 12:56

Opleiding bouwkunde faalt dus ook.

gentle giant | 23-05-11 | 12:53

Bazooka Joe | 23-05-11 | 12:30

Sukkels zijn die hbo.verpleegkundigen hé , zelf zo erg dat het grootste gedeelte op intensive care, seh, ambulance, Ccu allemaal hbo"ers zijn. Maar dat is wel raar?

Stormingsoul | 23-05-11 | 12:50

repulse | 23-05-11 | 12:30 | + 0 -\
Je verward sex en porno met liefde.
Tja, dat leren ze je niet op een BBO!

Einde van de Domheid | 23-05-11 | 12:48

Dat HBO geneuzel weten we nu wel.

Pasta-saus | 23-05-11 | 12:47

Nooit gedacht dat ik nog eens blij zou zijn met mijn VMBO-diploma...

Klouwkikker | 23-05-11 | 12:47

@repulse | 23-05-11 | 12:30

ROFLOL!

overVecht | 23-05-11 | 12:38

@Bazooka Joe | 23-05-11 | 12:30
Ik heb mezelf wel vermaakt met HBO verpleegkundigen... Dom wijf met dikke tetten! Kon ik zo m'n gelderse worst tussen leggen!

dlseth_ | 23-05-11 | 12:36

HBO-verpleegkunde mag van mij afgeschaft worden, viel niet mee te werken. Terug naar de inserviceopleiding, die ze nooit hadden af mogen schaffen.

Bazooka Joe | 23-05-11 | 12:30


overVecht | 23-05-11 | 12:16
Sorry voor de oftopic, maar om even terug te komen op de stelling dat atheïsten verantwoordelijk zijn voor meer haat..
www.telegraaf.nl/binnenland/9861931/__...
Make love, not war..

repulse | 23-05-11 | 12:30

Het valt me wel op dat het voornamelijk de 'zachte' sector HBO's betreft die ondermaats presteren. Over een HTS hoor/lees je niet zoveel.

@pieris | 23-05-11 | 11:40

De redactie zet stukken klaar en die worden automatisch on-line gezet op een ingestelde tijd. Klik maar eens een paar dagen terug en dan zie bijzonder vaak 11.11u 13.13u 14.14u. Soort van tijdfuckgeintje zeg maar. Het is dus niet zo dat Bert zich uit de naad tikt en zodra hij klaar is alles c/p.

Biff Eagleburger | 23-05-11 | 12:18

@Prof.Ockels | 23-05-11 | 12:12

Mooi eerlijk antwoord. Wat ik in mijn vorige plemp al zei. Ik vind het erg vreemd dat je een HBO functie ergens kan uitvoeren met een vals diploma. Dan lijkt het mij dat het geen HBO functie is en/of de opleiding ervoor te simpel is.

overVecht | 23-05-11 | 12:16

Gelukkig is mijn HBO informatica diploma nog genoeg waard voor een prima baan.
Bert moet blijkbaar een paar keer in de week z'n HBO frustratie kwijt hier.

Ronman2k | 23-05-11 | 12:16

@zeg maar jansen | 23-05-11 | 12:08

*punt heeft mbt bed en nog maar keer eruit stapt....*

OT:

Even over die update. Het feit dat je met een vervalsde diploma aan de slag kan zonder dat je werkgever het merkt zegt wel wat over je werkzaamheden.

overVecht | 23-05-11 | 12:13

@ overVecht | 23-05-11 | 11:40

CE aan de HES Amsterdam, werkzaam in Stockholm als Research Analyst bij een international Marktonderzoekbureau en uiterst tevreden over de job. Maar zoals bij alles in het leven moet je altijd blijven bijspijkeren en niet na je diplomaatje denken dat alles wel even op je af komt.
Ik had nog best een Master achter mijn Bachelor kunnen zetten, maar op een gegeven moment kies je een ander pad.

We kunnen hier wel lopen zeiken op het HBO. Maar u wilt niet weten hoeveel nono's er op een Universiteit rondlopen. Iemand die in 5 jaar een HBO afrondt staat voor mij nog steeds gelijk aan iemand die 8 jaar op een Universiteit de een na de andere hertentamen met pijn en moeite kan afvinken. Je moet wel nuance aanbrengen, en niet het hele HBO over een kam lopen scheren.
Al ben ik het wel met vele eens dat we wel moeten waken dat het HBO niet nog verder afglijdt door dit soort lachwekkende InHolland praktijken. Maar ik heb destijds niet voor niks de keuze gemaakt om InHolland links te laten liggen. Dit omdat deze school 10 jaar geleden al bekend stond als een lachertje, en ook niet voor niks zo in trek was bij onze allochtonen medestudenten.

Prof.Ockels | 23-05-11 | 12:12

@doenormaal! | 23-05-11 | 11:45
Het is helaas niet anders.. Misschien is het ook maar beter ook zo; net als bij universiteiten zal de universiteit net zo belangrijk zijn als de opleiding die je er hebt gevolgd...?

dlseth_ | 23-05-11 | 12:12

overVecht | 23-05-11 | 12:04

En we hebben een fittie!
*tuinstoel en koffie pakt*

eerstneukendanpraten | 23-05-11 | 12:08

overVecht | 23-05-11 | 12:04 Eén keer, één enkele keer ben jij het niet eens met m'n reactie. Meestal wel echter.

Dus waar jij het vandaan haalt dat ik je 'altijd' aan het zieken en het zeuren bent is mij een raadsel.

Terug naar bed jij en dan met je goeie been er uit stappen.

zeg maar jansen | 23-05-11 | 12:08

De student van tegenwoordig calculeert. Er worden door de opleiding interessante bijeenkomsten/seminars met mensen uit bedrijfsleven georganiseerd voor 3e jaars economie studenten, komt er welgeteld 13% van de studenten opdagen.
Dan raak je als docent en opleiding ook wel het vertrouwen in de student kwijt.
Maar diezelfde student komt wel zeuren om die ene tiende procent om te kunnen slagen. Niet raar dat opleidingen dan zeggen; die zak wil ik z.s.m. kwijt. Hij loopt toch wel tegen zijn grenzen aan als 'ie moet werken.

borderliner | 23-05-11 | 12:07

@zeg maar jansen | 23-05-11 | 12:02

Zal ik af doen.... Stop jij dan met fulltime zieken en zeuren over en op alles wat ik hier plemp?

overVecht | 23-05-11 | 12:04

overVecht | 23-05-11 | 11:42 Je kijkt niet goed. Doe je oogkleppen af.

zeg maar jansen | 23-05-11 | 12:02

Ik geeft toe dat het systeem niet geheel hufterproof en waterdicht is. Kritiek geven is erg makkelijk, ze vragen er immers om. Kom dan ook eens serieus met een ander systeem of desnoods suggesties hoe het beter kan.

Kwaliteit van studies wordt in mijn ogen niet alleen naar beneden gehaald door opleiding zelf maar ook door de inzet, motivatie en omgang van informatie door de student zelf. Student van tegenwoordig zijn niet allemaal geboren ondernemers.

Stink_Sok | 23-05-11 | 12:01

Sorry maar ik word hier echt moe van. Wat is er op tegen als een klas in hun vrije tijd zo'n filmpje maakt?. Ik vind het ook een beetje zwak om de SvJ gelijk weer af te kraken omdat die Oh Oh Cherso cast komt. Wat is daar op tegen? Dat is een bonusprogramma wat door leerlingen zelf wordt georganiseerd. Donderdag was Oh Oh Cherso er, de week daarvoor Johan Derksen...

Meboe | 23-05-11 | 12:01

Sorry maar ik word hier echt moe van. Wat is er op tegen als een klas in hun vrije tijd zo'n filmpje maakt?. Ik vind het ook een beetje zwak om de SvJ gelijk weer af te kraken omdat die Oh Oh Cherso cast komt. Wat is daar op tegen? Dat is een bonusprogramma wat door leerlingen zelf wordt georganiseerd. Donderdag was Oh Oh Cherso er, de week daarvoor Johan Derksen...

Meboe | 23-05-11 | 12:01

Saxion Enschede doet het prima. Iig de MIM afdeling. Ik kwam met geen enkele mogelijkheid onder tentamens uit. Cadeautjes deden ze niet aan... helaas

Rest In Privacy | 23-05-11 | 12:00

@ kapotte_stofzuiger | 23-05-11 | 11:47
Maar hij kan niet tegen kritiek...

borderliner | 23-05-11 | 11:59

@kapotte_stofzuiger 11:47
Maar Bert was nooit student, de nihilist.

two ball cane | 23-05-11 | 11:58

Ik schrijf zo'n rapport in een week of twee...

eerstneukendanpraten | 23-05-11 | 11:56

overal waar linksch het voor het zeggen heeft, treedt bederf, verval en verpaupering op.

minimá-armezusvan.. | 23-05-11 | 11:52

Heeft de Volkskrant dat effe fijn voor GS uitgeplozen!

18konijn | 23-05-11 | 11:48

@borderliner | 23-05-11 | 11:44
Bert studeerde aan een universiteit.

kapotte_stofzuiger | 23-05-11 | 11:47

Ik vind het wel treurig dat alle HBO scholen nu een slechte naam krijgen. Alle HBO diploma's worden op deze manier door het slijk gehaald en onder één noemer genoemd. Als je straks een HBO-opleiding op je CV hebt staan gooien werkgevers, wegens het het waardeloze imago dat zo'n papiertje heeft, je CV gelijk in de prullenbak. Er zijn echt ook goede HBO-opleidingen. *Graag onderscheid en nuance aangebracht ziet worden*

doenormaal! | 23-05-11 | 11:45

-weggejorist-

borderliner | 23-05-11 | 11:44

Klagen over HBO en dan zelf 'Vind ook de accreditatiecommisie zelf die zegt "de eisen te hebben aangescherpt".' schrijven...

mjs | 23-05-11 | 11:44

Prof.Ockels | 23-05-11 | 11:32
Hogeschool Utrecht een hoog opleidingsniveau? Laat me niet lachen..

Handige Harrie | 23-05-11 | 11:44

@zeg maar jansen | 23-05-11 | 11:36

Iets beter lezen jansen..... voor mij maakt het geen flikker uit als mijn papiertje niks meer waard is. Leuke baan, vast contract enz. Jij trouwens? Wat doe jij verder, daar ik je full-time overdag, s'avonds én het hele weekend alhier aan het reaguren zie...

overVecht | 23-05-11 | 11:42

stinklul | 23-05-11 | 11:24
U bent op vakantie geweest in Antalya? En dat noemt u 'ergens komen'?

Handige Harrie | 23-05-11 | 11:41

Dit stukje is om 11.11 op de site gezet. Stel dat de beroemde columnist na een uitputtend weekeinde om 8.30 uur opstaat en een uur later op zijn werk is. Dan heeft Bertje Brussen nog ruim anderhalf uur nodig gehad om de opening van vanochtend uit de Volkskrant over te schrijven. En nog te slaperig om aan bronvermelding te doen. Wordt Bertje door de Volkskrant soms in natura betaald: u schrijft eens in de week een kort stukje voor ons en dan mag u gratis de hele krant overschrijven. Zoiets?

pieris | 23-05-11 | 11:40

@Prof.Ockels | 23-05-11 | 11:32

Meneer de allesweter... ik ben erg benieuwd naar uw opleiding én de inmiddels belangrijke functie die u heeft.... en wáár u, met die belangrijke functie, tóch de tijd vandaan haalt om alhier een opstelletje te schrijven.

overVecht | 23-05-11 | 11:40

@AlanTuring | 23-05-11 | 11:22
Precies! In het buitenland bestaat allang een dergelijke registratie. Elk diploma heeft een nummer, wat fraude moeilijker maakt.

Petrus de Rewa | 23-05-11 | 11:40

overVecht | 23-05-11 | 11:34 Bij elke letter of leesteken door Bertje getypt gaat de waarde van je papiertje omlaag.

Ja, dan ben je dat een keer zat, dat snap ik.

zeg maar jansen | 23-05-11 | 11:36

Ik word de hogeschool bash-topics een beetje zat...

Niet omdat ik ontken dat er heel veel mis is en dat, dat best aan de kaak gesteld mag worden, maar ik heb helemaal niks met het onderwerp. Jáááren geleden HBO (sportacademie) gedaan. Das het enige wat ik ermee heb.

overVecht | 23-05-11 | 11:34

Dat gezeik altijd op het HBO. Ik begrijp het wel, het zit precies tussen twee fronten in. Je hebt de ROC mannetjes die het HBO nooit hebben gehaald omdat ze na hun stage meteen zijn blijven werken als klantenservicemedewerker of administratiefinvoerder. En dan nu midden 20, te oud om nog het HBO binnen te stappen en gefrustreerd over het klaute baantje dat ze hebben gaan lopen roepen dat het HBO ook helemaal niks is doet hen nog een beetje geloven dat ze niet helemaal de bodem van de beroepsbevolking zijn. En dan hebben we nog onze universitaire medestudentjes. Vaak te onderscheiden in de echte slimmerikken die we hier op geenstijl niet gauw zullen horen, en de wannabe's die met hangen en wurgen met magere 6-jes door hun opleiding worstelen. Deze laatste groep willen zichzelf graag intelligent vinden, en juist niet middelmaat. Helaas voor hen, naast pauperscholen als InHolland of Fontys bestaan er wel degelijk ook goede hogescholen waar het opleidingsniveau echt niet veel onder doet voor het miss. wat meer op zelfstudie gerichtte Universiteiten. Ik noem bijv. een HES Amsterdam of Hogeschool Utrecht. Bovendien hangt het ook een beetje af van welke opleiding je er uit pikt. Economische opleidingen zijn toch echt wel van een wat ander niveau dan een non-studie als vrijetijdskunde.
Toch ben ik ervoor dat men is kapt met het toelaten van ROC lui en HBO weer enkel toegankelijk maakt voor minimaal het oude HAVO/VWO niveau.

Prof.Ockels | 23-05-11 | 11:32

Scholing? Omdat we diploma's verwarren met ervaring, inzicht en motivatie?

FOne | 23-05-11 | 11:31

Nederland is een kennisseneconomie.

kapotte_stofzuiger | 23-05-11 | 11:30

Kunnen we de berichtgeving over die valse diploma's verwijderen? Ik heb al jaren plezier van die documenten als hersenchirurg in Amsterdam, terwijl ik met eigenlijk LTS electro heb gedaan. Ik krijg nooit klachten!
*nieuwe solderbout bestelt voor volgende operatie*

funkyd | 23-05-11 | 11:30

Eindelijk wordt het eens gezegd: in Nederland is net zo veel corruptie als in de gemiddelde bananenrepubliek, maar als ware Calvinisten (wat anno 2011 'gristenhonden' zou heten) houden we dat 'achter de ellebogen'.

kapotte_stofzuiger | 23-05-11 | 11:29

een harde lach van een ongeschoolde, die heeft bewezen dat je geen diploma's nodig hebt om ergens te komen.

stinklul | 23-05-11 | 11:24

Overigens: interessante parallel met de visitatiecommissies die het universitair onderwijs toetsen. Daarmee stel je alleen vast dat het onderwijs op een bepaald moment even goed is als in het buitenland. Maar het is een redenatiefout om aan het feit dat het onderwijs bij ons even snel achteruitkachelt als elders, de conclusie te verbinden dat het dus goed is.

Arrabinekoeterine | 23-05-11 | 11:22

@vervalsing: Waarom is er eigenlijk geen centrale diplomaregistratie. Fluitje v/e cent. Vergelijk met pensioenregister.

AlanTuring | 23-05-11 | 11:22

Zeeschuimer | 23-05-11 | 11:17 Dat heeft te maken met het kunnen kopen van vervalsingen van diploma's.

Was in het nieuws vanmorgen.

zeg maar jansen | 23-05-11 | 11:21

HBO, waar men leert appel van koe te onderscheiden. En meestentijds hopeloos faalt.

Moenafiek | 23-05-11 | 11:21

gesubsidieerd_vet | 23-05-11 | 11:17 Dat valt mee, je mag je eisenpakket waaraan je moet voldoen weliswaar zelf schrijven, maar moet je je daarna daar aan houden.


Zoals je altijd je eigen kwaliteit moet bewaken.

zeg maar jansen | 23-05-11 | 11:19

Kom eens met wat nieuws i.p.v. telkens hbo gerelateerd lauwe poep nieuws.

kevdie | 23-05-11 | 11:19

Wat heeft verpleegkunde met het starten van een dagopvang te maken? #instantupdate

Zeeschuimer | 23-05-11 | 11:17

De eisen aangescherpt wil eigenlijk zeggen dat het tarief van de accreditatiebureaus omhoog is gegaan?

zeg maar jansen | 23-05-11 | 11:17

Wat denk je van Iso certificaten.. ook grote stierenpoep!

gesubsidieerd_vet | 23-05-11 | 11:17

Is toch alleen maar goed? Als je op school geen corruptie meekrijgt, wat moet er dan later in het bedrijfsleven van je terecht komen?

ZKH EénOog | 23-05-11 | 11:16

Wacht, dus mijn diploma's HBO Zwakstroom en HBO Bloemschikken zijn niets waard?

*hoofd in schoot vallen laten doet*

Addendum | 23-05-11 | 11:15

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl