Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PIIGS grijpen de macht in monetair Europa

dagdagcentjes.jpgBonnie St. Claire bedrijfsleider maken van een Gall en Gall. Marc Dutroux aanstellen als hoofd van een naschoolse opvang. Katja Schuurman benoemen tot voorzitter van Veilig Verkeer Nederland. Giel Beelen promoveren tot adviseur van het CBR. Wouter Bos lid maken van een integriteitscommissie. Gerrit Zalm wegpromoveren als directeur van een spaarbank. Fred Teeven als nieuwe ad-interim bij Bits of Freedom. Mario Draghi als nieuwe voorzitter van de Europese Centrale Bank. Het kan allemaal in de democratische Unie die EU heet. De man waar een zweem van medeplichtigheid omheen hangt in de financieringsponzi van Griekse staatschulden door Goldman Sachs en die daar de bijnaam Super Mario aan overhield. De man die nu gouverneur is bij de Italiaanse Nationale Bank, zo’n beetje het allergrootste faalinstituut binnen Europa. Die man dus, die wordt president van de ECB. Dan zal de vice-president wel een betrouwbare Duitser of Fransoos zijn, zult u denken. Nope, dat is een Portugees die luistert naar de fado-artist waardige naam Vítor Manuel Ribeiro Constâncio. OMG hoe verzinnen ze het? De PIIGS grijpen de macht in monetair Europa en Merkel en het gehoorzame schoothondje Jan Kees de Jager zagen dat het goed was. Sluiten we af met wat cijfers: Nederland zit momenteel voor 94 miljard euro (94.000.000.000) in interventies in de financiële sector. Per inwoner komt dat neer op 5600 euri.

Reaguursels

Inloggen

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 22:20 |

Uiterst vermakenlijk dit :)

De Oostenrijkse School pleit inderdaad niet voor overheids ingrepen, precies zoals Darylium zegt. Laissez Faire for the win.
(Economische) vrijheid maximaal.

Ik vind het wel grappig, ik bespeur toch echt een 'Austrian' in je.

Zoals ik al eens eerder zei, ga eens een boek lezen van Ludwig Von Mises ( of neem een kijkje op www.mises.org )
Het zal je geest helderen, niet in de zin dat je er nu weinig vanaf weet, maar net even dat extra zetje om ALLES duidenlijk te maken.
Ik kan je overigens zijn boek 'Planning for Freedom' aanraden, erg divers.

de gouden gulden | 18-05-11 | 17:01

Waardoor is het schoothondje Jan Kees de Jager zo corpulent?
Doordat hij te veel macht heeft want machtige mannen gaan veel meer eten.
www.eo.nl/programma/knevelenvandenbrin...

Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie, vertelt wat macht met mensen doet.

Ella | 18-05-11 | 13:38

en hoe hoog is onze eigen staat schuld? hoeveel rente betalen we daar jaarlijks voor?

MalteseKnight | 18-05-11 | 09:17

De wallen van Jan Kees worden steeds groter.

doskabouter | 18-05-11 | 08:51

€ 5600?

Is dat alles?
Laat me gewoon weten op welke rekening dit moet worden gestort, maak ik het effe over.

En dan nooit, maar dan nooit meer zeiken.
Griekenland altijd een ktland gevonden.

Vervolgens:

Effe rekenen
per Nederlander - pasgeborenen en grijsaards meegerekend:

Griekenland € 5600
Portugal € 7237
Bulgarije € 9375
Roemenië € 8742
Ierland € 3375
---------
€35329

(Als ik iets ben vergeten vraag ik je, namens de koksmaat, dit lijstje niet aan te vullen. Hij slaapt toch al zo slecht....)

Kapitein Sjaak Mus | 17-05-11 | 23:40

Hoe groter de politieke eenheid waar de burger deel van uitmaakt, hoe minder hij invloed en inspraak heeft. Er zijn de laatste decennia tal van internationale organisaties de grond uit gestampt, zoals IMF, VN, EU, die steeds meer macht krijgen. Individuele staten zijn daaraan steeds meer ondergeschikt gemaakt. Nationale verkiezingen hebben daardoor steeds minder gewicht. De invloed van burgers is inmiddels een farce geworden. Hij zit erbij en kijkt ernaar, op het electronisch scherm ziet hij hoe er over zijn lot en toekomst wordt beslist. Het nieuws wordt gepresenteerd op een manier en op een toontje alsof het publiek uit kleine kinderen bestaat.

Oome Gijs | 17-05-11 | 22:22

@Darylium | 17-05-11 | 22:14
Wat ik hierboven heb geschreven over Oostenrijk heb ik allemaal van het Wiki gehaald. Het is wat erover gezegd wordt. Een andere goeie bron kon ik zo snel niet vinden.

Ik ben het overigens helemaal mee eens met wat je in je derde alinea schrijft.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 22:20

@Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 22:03
Wat de Oostenrijkse school in essentie stelt, is dat geld onderhevig is aan de wet van vraag en aanbod. Als de vooraad van geld sneller toeneemt dan de vraag ernaar dan leidt dat dus tot een vermindering in de waarde van geld, en daarmee inflatie.

De terugkeer naar de goudstandaard is binnen deze context simpelweg een methode om geld creatie over te laten aan marktwerking.

Daarnaast is het simpelweg onwaar dat de Oostenrijkse school overheidsingrijpen op wat voor manier dan ook goedkeurt. Sterker nog, het streeft naar laissez faire kapitalisme.

Darylium | 17-05-11 | 22:14

@de gouden gulden | 17-05-11 | 21:50
In uw reactie van de gouden gulden | 17-05-11 | 18:55 | geeft u aan mij een Keynesiaan te vinden. Ik geef toe, voor een gedeelte ben ik het er mee eens.
Ik ben echter niet voor ingrijpen in een geldmarkt. Veranderingen in de geldhoeveelheid hebben geen directe invloed volgens deze theorie. Volgens deze theorie is de geldhoeveelheid het resultaat van geldschepping (door kredietverlening) door het bankwezen; doch speelt dit in het proces slechts een beperkte rol.

Wat ik begrijp van de Oostenrijkse school (ik heb me snel even ingelezen op Internet) is dat inflatie te definiëren is als een toename van de geldhoeveelheid: de definitie van inflatie is dus geheel anders.

Dit verschil in definitie (stijging van de geldhoeveelheid = inflatie) leidt ertoe dat in deze visie geen onderscheid gemaakt kan worden tussen de begrippen monetaire inflatie en prijsinflatie. De Oostenrijkse school meet inflatie dan ook door de stijging van de geldhoeveelheid vast te stellen. Voor zover helder.

De toename van de geldhoeveelheid kan zowel geschieden door overheidsoptreden (kredietverlening van centrale banken aan het bankwezen) als door het bankwezen zelf (kredietverstrekking aan klanten van banken). Proponenten van deze school verdedigen het standpunt dat inflatie slechts bestreden kan worden door een terugkeer naar de gouden standaard.
nl.wikipedia.org/wiki/Inflatie#Oostenr...

Dit geeft wat mij betreft aan dat de Oostenrijkse school overheidsingrijpen goedkeurt.
Wat ik over de gouden standaard vind weet ik vooralsnog niet. Het lijkt me logisch aan de ene kant, aan de andere kant zullen er ook redenen aan te voeren zijn voor het andere.
Afijn, let's agree to disagree.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 22:03

Het is inderdaad een groot pyramidespel, die hele EU. Het aller walgelijkste zijn nog de West Europese politici die de schatkisten en pensioenfondsen open hebben staan, en roepen dat de Zuid Europeanen wel even mogen komen plunderen, want zij zijn solidair.

Darylium | 17-05-11 | 22:00

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 21:13 |

Je gaf aan dat je een Keynesianist was : 'zeggen dat die van mij (Keynesiaans) onwaar is.' @ | 19:06 |

Keynesianen (U kent 'uw' geschiedenis?) hebben voor de installatie van de Centrale Bank gezorgt (na politici overgehaalt te hebben, want gratis geld, belasting verhogingen doorvoeren om aan geld te komen is niet langer nodig met een centraal geld creatie orgaan).

Een Keynesiaan wil niets liever dan totale regulering en controle over de (want dan niet meer vrij is) markt.

Aangezien je aangaf geen veranderingen te willen in de geldmarkt (ik neem voor het gemak aan, totaal geen financiele interventie middels inflatie) , en je jezelf toch als Keynesiaan classificeerd.

Concludeer ik dat U geen Keynesiaan bent, en dat u de definitie van een Keynesiaan niet begrijpt.

Dan rest de vraag, waarom noemt u uzelf een Keynesiaan ?

U geeft aan niet voor interventie te pleiten, terwijl een Keynesiaan altijd pleit voor interventie wanneer er een crisis (niet alleen geheel, maar ook in een specifieke markt) plaatsvind.

de gouden gulden | 17-05-11 | 21:50

@ZKH EénOog | 17-05-11 | 21:29
Die geruchten ken ik, graag zie/hoor ik hiervan een bron en geen documentaire. Als dit echt waar zou zijn zou er een parlementair onderzoek zijn, duidelijke stukken waar voor en tegenstanders moeten toegeven dat het klopt. Vooralsnog niet gelezen.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 21:33

@Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:48

Om te beginnen was de euro maar ca F1.90 waard. Maar Zalm heeft willens en wetens de gulden te vroeg ca 15% te hoog aan de euro gekoppeld.
Dat resulteerde bij de invoering van euro daarin, dat iedere Nederlander per direct 15% van zijn vermogenswaarde kwijt was, ten opzichte van de rest van wereld.

Als je dat nog geen inflatie wil noemen, en Zalm bij die wetenschap nog steeds een held vindt, ben je gewoon niet goed bij je kersenpit.

ZKH EénOog | 17-05-11 | 21:29

@de gouden gulden | 17-05-11 | 20:25
In jouw visie bestaan er geen centrale banken? Nou dan is uw visie niets meer dan een visie (een toekomstbeeld). Want Centrale Banken bestaan wel degelijk.
Daarnaast heb ik nooit gepleit voor regulering. Waar leest u dat? Ik pleit voor vrije markt economie, vraag en aanbod. Net als u. Alleen u wilt gelijk hebben, zonder door te hebben dat we waarschijnlijk hetzelfde bedoelen.

Mijn mening: Prijsinflatie is vooral het gevolg van (relatieve) veranderingen in vraag en aanbod, die leiden tot prijsveranderingen. Veranderingen in de geldhoeveelheid hebben hier geen directe invloed.

Uw Oostenrijkse mening: de geldmarkt dient vooral NIET gereguleert te worden, want de geldmarkt behoort is net zoals de electronica markt VRIJ te zijn. De markt kiest het beste geld uit.

Waar verschillen we dan? Beiden pleiten we voor een open markt. Veranderingen in geldhoeveelheid kunnen alleen door Centrale Banken ingevoerd worden. Ik pleit daar niet voor!!!

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 21:13

We kunnen toch gewoon Griekenland aan Turkije verkopen. Willen ze vast wel hebben. Alle problemen opgelost. Financieren met Russisch mafia geld (een soort private equatie). Komen daar ook van die hotels met russen.

krasse karel | 17-05-11 | 21:02

@FIGJAM | 17-05-11 | 20:55
Reageer niet vaak maar terecht nog nat achter de oren. Zal daardoor vaker wat van me moeten laten horen.

Enigma Quest | 17-05-11 | 21:01

Tja. Ik mis het probleem een beetje. Draghi heeft als bijnaam "de Duitser". Zelfs Bild (da's een soort Duitse Geenstijl, maar dan met genoeg geld om nog enige onderbouwing voor hun meninkjes ) is blij met die gast. Face it: als je Italië een bittere pil wilt toedienen, dan helpt het allicht als je dat aan een Italiaan overlaat. Dan is het dus prima als je een Italiaan vindt die dat met alle liefde wil doen.

onkl | 17-05-11 | 20:59

@Enigma Quest | 17-05-11 | 20:45
Ehh waarom bent u gezwitsalt?
leuk stukie...

FIGJAM | 17-05-11 | 20:55

Wat een farce majeur ! Oke, - 5600 euri.... Poeh, poeh! Helaas is daarmee hun schuld aan mij bij lange na nog niet ingelost.

hawie | 17-05-11 | 20:50

@Enigma Quest

Cool story bro.

Romanov | 17-05-11 | 20:46

Jan Kees kan Mager
Heeft geen boodschap aan de klager
Als de condoom hem maar past
Want een L*L is hij vast
En het stelen van U en mij
Daarin staat hij volledig vrij
Want de EU staat vooraan
En leeft als MvF in die waan
Daardoor doet hij wat hij moet
De schatkist doen van al onze poet
En Nederland laat weer zien
Voor ondoordachtheid, krijgen wij een tien

Enigma Quest | 17-05-11 | 20:45

@GSpot | 17-05-11 | 19:28
Is idd de eerste reactie, totdat je weet dat pensioenfondsen en banken zich tot hun oren geïnvesteerd hebben in Griekse assests. Lekker goedkoop en lekker rendement. Totdat boven kwam hoe verrot die gehele samenleving is. Snijden we nu het Euro koordje door is het dag pensioenen en dag Euro. Zij zullen doorgaan met hun luxe leventje (lekker met pensioen met 50ste, terwijl wij ons de takken werken tot onze 67ste) Jantje de dood aan belasting betalen enz. Face it. Ze hebben ons bij de ballen. Zalm had gelijk: niet toelaten tot de EU, maar onze grote broeders vonden het nu eenmaal nodig. Nu dragen zij ook de grootste druk.... Met tegenzin.. terecht. De grieken hebben tegen alle financiële maatregelen/hervormingen nee gezegd.

hader | 17-05-11 | 20:42

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 19:06 |

OH MY FUCKIN' GOD !

(ja, ik zeg het maar even)

Dit is nog erger dan ik dacht, met zijn hoevelen ben 'jij' ?
Echt waar, neem mijn advies en dump je Keynes indoctrinatie.

Citaat : ' 1. : In de Keynesiaanse visie is prijsinflatie vooral het gevolg van (relatieve) veranderingen in vraag en aanbod, die leiden tot prijsveranderingen. Veranderingen in de geldhoeveelheid hebben hier geen directe invloed.

2.:

U hanteert als ik me niet vergis de monetaristische visie aan. Die stelt dat de beteugeling van inflatie (of deflatie) vooral dient te geschieden door middel van regulering van de geldhoeveelheid. Het bestrijden van inflatie dient dan met name te geschieden door een verhoging van de rentetarieven die centrale banken aan het bankwezen in rekening brengen' : Einde Citaat.

1. : hoe, echt hoe, in hemelsnaam, kan de geldhoeveelheid geen invloed hebben op de prijs ?

2. : Ik hanteer de visie van de Austrian School of Economics. Rothbard, Mises, Hayek (als deze heren je uberhaupt wat zeggen, jij als Keynesianist denk ik niet dat je ooit van deze heren gehoord hebt, laat staan ze ooit gelezen te hebben)
Daarnaast dient de geldmarkt vooral NIET gereguleert te worden, want de geldmarkt behoort is net zoals de electronica markt VRIJ te zijn. De markt kiest het beste geld uit (je weet wat geld is, en wat de kwalificatie's moeten zijn ?)
In mijn visie bestaan er geen Centrale Banken, bestaan er geen (beschermde) monopoly positie's, mochten die bestaan, zijn ze zeer tijdelijk, en duren ze zeker geen 100jaar. Zoals die dat bij uw visie wel doen.

Daarnaast, denk ik dat punt 2, vooral meer te maken heeft met uw (wan) visie op de economie, en hoe die gereguleerd MOET worden (nogmaals, volgens u MOET de economie gereguleerd worden)

Uw visie kent ook wel de naam Central Economic Planning, want dat is waar Keynes (en zijn vriendje Milton in zijn oudere jaren) voor stonden.
Feitelijk is uw visie totalitair, socialistisch en communistisch, uw visie is de visie van de EU. Eng, heel erg eng. Gereguleerd en gecontrolleerd door de mensen die de controleurs controleren.

Ik raad u sterk aan om eens een boek van Von Mises te lezen, maakt niet uw welke.

Ga de boel eens vanaf de andere kant bekijken, pas dan kan je oordelen.

Sorry voor de lange post, maar dit moest, ik raad trouwens ieder ander aan hetzelfde te doen.

de gouden gulden | 17-05-11 | 20:25

Mooi toch. Zondag lekker bbq'en. Zal er niet minder om smaken.

Sliptong | 17-05-11 | 20:25

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:42

nee de vervanger van dsk is John Lipsky die dus vice-president was van JP Morgan die de grootste hoeveelheid in de PIGS heeft uitstaan.
Nee 'Super' Mario Draghi 'le dragueur' die was ex-president van Goldman Sachs (GS).
Inderdaad heeft GS enkele onverkwikkelijke zaakjes in Griekenland gedaan.
DSK was waarschijnlijk tegen leningen aan Griekenland waardoor de belastingbetaler het gelag moet betalen en de banken met de poet er vandoor gaan. Daarom moest DSK kapoet. Kijk toch hoe hij nu al veroordeeld is.

ecologiste | 17-05-11 | 20:15

@ ecologiste | 17-05-11 | 19:42
Dat Duisenberg een niet natuurlijke dood is gestorven is wel wel duidelijk: Te veel tegenstrijdige rapporten over hoe ze hem aantroffen.

Denkt Na | 17-05-11 | 20:09

reinaarden | 17-05-11 | 19:21

Ja hoor, maar we hebben het hier over een land. Er is daar ongetwijfeld iets van waarde om te verpanden. Als het geen goud is, dan maar een eiland. En als dat geen soelaas biedt, moet de zooi maar onder bewind. Dan maken wij de belastingregels voor ze. Linksom, of rechtsom. Dat is mijn punt.

Romanov | 17-05-11 | 20:01

Verkoop maar een paar Cykladen-eilanden aan een hotel- en /of gokonderneming - maar dat geld moet terug.
-
En á propos: nooit meer ene stuiver die kant op.
-
En alle jammerende paniekzaaiers die lopen te gillen dat wij dan nóg slechter af zijn: het is de hoogste tijd dat wij de wereld tonen dat er keihard wordt opgetreden tegen monetaire mooipraters. De PIGS onder de knoet - en géén nieuwe Balkanlanden!
-
Europa is mislukt. Jean Monnet draait zich in zijn graf om.

azoturie | 17-05-11 | 19:45

tipo | 17-05-11 | 18:54

Duisenberg was zo gek nog niet inderdaad. Maar hij mocht niet de Grieken tegenhouden terwijl hij echt wel wist dat ze niet kredietwaardig waren. Misschien wilde hij uit de school klappen en heeft hij daarom een 'ongelukje' gehad.

ecologiste | 17-05-11 | 19:42

Hier heb je 5600 euri en nou oprotten met die EU corrupte bende.

funkyd | 17-05-11 | 19:36

Het moet eerlijker!

koerbagh | 17-05-11 | 19:34

@reinaarden | 17-05-11 | 19:21
Nee, de spoorwegen gelden nu als onderpand (althans dat willen ze winnen bij de onderhandelingen). Mochten ze geprivatiseerd worden (verkocht aan een particulier) dan gaan de gelden naar Nederland (EU).
Dus Nederland heeft als eis: privatisering of de spoorwegen e.d. zijn van ons. Geld kun je van ons krijgen, maar in ruil privatiseer je en betaal je ons met dat geld terug.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 19:29

Toen ik dit hoorde begreep ik er ook helemaal niets van. Ik krijg steeds meer het gevoel "Uit de EU" en samen met Duitsland en nog wat noordelijke landen en NEU (Noord Europese Unie) oprichten.

GSpot | 17-05-11 | 19:28

Goh, wat een verrassing. Kwestie van tijd voor er een Europese variant van de docu 'Inside Job' komt.
(www.sonyclassics.com/insidejob/)

vive epicure | 17-05-11 | 19:23

Romanov | 17-05-11 | 18:55
Luistert u wel naar wat ik zeg? Die vliegvelden en spoorwegen gaan ze dus juist wegprivatiseren! En de goudvoorraad stelt nagenoeg niks voor.
Er IS geen onderpand mogelijk!

reinaarden | 17-05-11 | 19:21

@ Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:09

Dat klopt ik ben dan ook nog niet van mening veranderd sinds gisteren. Wat vast staat is dat elke valuta die opgekomen is ook ten onder is gegaan evenals elk economisch bestel. De hele wereldgeschiedenis lang.

Ik mag toch hopen dat je niet in de veronderstelling bent dat we hier heel bijzonder zijn of zo. Je voorouders die konden nog iets. We zitten nu met een wereldbevolking die al hun kunde heeft ingewisseld voor papier met inkt of digitale cijfertjes.

Mensen zijn gewoon dom en ze krijgen dus gewoon wat ze verdienen.

netniet | 17-05-11 | 19:21

@Ven1V1d1V1c1 | 17-05-11 | 19:07
De waarde van de Euro is voor ons Nederlanders direct gekoppeld aan de Gulden. Dat veranderd niet.
De Yen heeft nu niks meer met de Gulden te maken, maar met de Euro.
T.o.v de Dollar is de Euro gestegen sinds de invoering
T.o.v de Yen is de Euro gestegen sinds de invoering.

Hoezo waardedaling van de munt? De goederen zijn relatief gewoon duurder geworden. Daar kan de Euro weinig aan doen. Ja de rente van de Euro met 10% verhogen, maar dan komen we in deflatie terecht.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 19:20


Vreemd artikel van geenstijl. The Economist tipte maanden terug al dat het Mario moet worden om de Europese bank te redden, juist om zijn feilloze reputatie, die zo naadloos aansluit bij de conservatieve monetaire politiek van Duitsland.
www.economist.com/node/18180406

Kees Klinker | 17-05-11 | 19:17

€ 5.600,valt mee.
Kom op mensen, allemaal effe alles keurig opgeven aan de belasting en 'n beetje gas geven als je een flitspaal ziet.

who cares | 17-05-11 | 19:16

In de herhaling dan maar: http://nederlandwilvooruit.web-log.nl/blog/eu-list-en-bedrog.html

Parsons | 17-05-11 | 19:16

tijd om er uit te stappen. Misschien toch tijd om alles onder de rijn Noord Afrika te maken

3Xniks | 17-05-11 | 19:15

reinaarden | 17-05-11 | 18:49
Het worst case scenario is hyperinflatie, met als gevolg dat de Euro net zo veel waard wordt als de lire vroeger en de mega-staatsschulden van de EU-leden verdampen. En wie kan dat proces - dat toch al aan de gang is - beter begeleiden (dwz: niets doen, net als zijn voorgangers)dan een Italiaan?

Aktivist | 17-05-11 | 19:13

Als een geile Franse socialist, JP Morgan en Goldman Sachs je gaan redden, dan loopt dat wel goed af, toch?

tipo | 17-05-11 | 19:11

@Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:48 |
Heb je je dan ook verdiept in de waarde van de gulden resp. euro t.o.v. de dollar en/of yen?
Inflatie ontstaat door het (nog) meer laten drukken van valuta t.o.v. de intrinsieke waarde van een land/bank/unie.
Dus . . . waardedaling.

Ven1V1d1V1c1 | 17-05-11 | 19:07

@de gouden gulden | 17-05-11 | 18:55
PFff omdat u een andere theorie hanteert wil dat niet automatisch zeggen dat die van mij (Keynesiaans) onwaar is. Deze gaat namelijk uit van de markt. Daarnaast denk ik dat u een fout maakt:
In de Keynesiaanse visie is prijsinflatie vooral het gevolg van (relatieve) veranderingen in vraag en aanbod, die leiden tot prijsveranderingen. Veranderingen in de geldhoeveelheid hebben hier geen directe invloed

U hanteert als ik me niet vergis de monetaristische visie aan. Die stelt dat de beteugeling van inflatie (of deflatie) vooral dient te geschieden door middel van regulering van de geldhoeveelheid. Het bestrijden van inflatie dient dan met name te geschieden door een verhoging van de rentetarieven die centrale banken aan het bankwezen in rekening brengen
Overigens geldt dit alleen voor bestedingsinflatie.

Kosteninflatie kan niet worden verklaard met dit model.
Mag wel, maar dan denkt u wel in complot-theorieën.

Ik wist dit, maar heb wel bovenstaande gekopieerd van Wiki. *Eerlijk genoeg om dat toe te geven is*

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 19:06

@ADO-Le-Cent | 17-05-11 | 17:49
Ik ben benieuwd hoe hoog dat bedrag is wanneer je ook nog eens alle binnenlandse kosten van de verzorgingsstaat meetelt. En dan ben ik ook benieuwd hoe hoog dat bedrag zou zijn wanneer alle onwillige langdurig werkelozen die geen Nederlands spreken aan het werk gaan. Een stuk lager wed ik!

doenormaal! | 17-05-11 | 19:01

@de gouden gulden | 17-05-11 | 18:48

Dank voor de link. Ik zal de video zo eens bekijken. Ik ben overigens een van de weinige voltijdstudenten die tussen de 25-30 uur per week werkt naast zijn studie.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van de studie die je volgt, en de activiteiten die je buiten je studie verricht.

Davidson | 17-05-11 | 18:58

Over een een poosje is iedereen in de EU miljonair, net zoals vroeger met de lire toen iedere Italiaan miljonair was.

CoffeePatch | 17-05-11 | 18:56

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:48 |

haha, loser.

De definitie van inflatie is het bijcreeren van geld.
Door direct te drukken, of om door rente standen te manipuleren (middels een monopoly positie, zie E Centrale Bank)
Waardedaling van de munt is het gevolg, want, de munt is minder schaars. Denk maar in goederen, wanneer je A : 100 Ferarri's hebt, of B wanneer je er een miljard hebt. De Ferarri A is per stuk het meeste waard. Dat bepaald de markt.
De PRIJS stijging is het gevolg, want de ondernemer wil het KOOPKRACHT VERLIES PER EENHEID compenseren.

Lutser.

Wanneer politici of economen spreken over inflatie, misleiden ze je.
Zelf je economisch leraar deed dat, want dat deden ze bij hem ook.

Jij ouwe Keynesianist die je er bent.

de gouden gulden | 17-05-11 | 18:55

@Reinaarden

Goudvoorraad? Vliegvelden? Spoorwegen? Het interesseert me eigenlijk niet. Als het maar waardevast is.

Romanov | 17-05-11 | 18:55

Ze zoeken ook nog een nieuwe directeur voor het IMF, bij traditie dat een Europeaan. Om het verhaal mooi af te maken, graag dus iemand uit Ierland, Griekenland of Spanje.

Jopie2009 | 17-05-11 | 18:54

Let me refrase please:
Potverdriedubbeltjes. Dat is best veel geld. Ik ben bang dat ik dat geld niet meer terug zie. Of zou ik Jan Kees de Jager toch mogen geloven en toch rustig kunnen slapen en dromen over mijn opgebouwde pensioen waar ik vredig van gebruik kan maken?

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:52

Romanov | 17-05-11 | 18:48
Hoe wil u dat de Griekse staat onderpand moet geven, als ze alles wat ze bezitten moeten gaan privatiseren? (Let wel, privatiseren is een mooie term voor het goedkoop verkopen van overheidseigendommen aan vriendjes)

reinaarden | 17-05-11 | 18:51

94 miljard...
Per werkende Nederlander (vanaf 12 uur per week) komt dat neer op 12.700,- Euro aan financiele interventiewaarde. Nu nog een onderpand...

tipo | 17-05-11 | 18:51

@Raad_maar_raak!
Sorry, sorry, sorry. Emotionele uitbarsting.

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:49

9-buts | 17-05-11 | 18:44

Die Duisenberg die jij bedoelt trouwde ooit met Gretta. Dusdanig is hij ook post mortem volstrekt onbetrouwbaar gebleken. Zijn zoon is drughandelaar bij de weg.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 17-05-11 | 18:49

Aktivist | 17-05-11 | 18:46
Oja, fantastisch, komen ze toch nooit achter!
*rustig slapen gaat*

reinaarden | 17-05-11 | 18:49

Davidson | 17-05-11 | 18:04 |

Maak je geen illusies knul.

Inflatie is ook aanwezig in de diploma markt, waar er deflatie aanwezig is in de ervarings markt.

( heb hem zelf nog niet gezien, maar dit zal je vast niet teleur stellen. Of juist wel...)

www.youtube.com/watch?v=VpZtX32sKVE&am...

de gouden gulden | 17-05-11 | 18:48

Laat die Grieken maar onderpand geven voor die leningen. Dan zijn we er toch?

Romanov | 17-05-11 | 18:48

@Ven1V1d1V1c1 | 17-05-11 | 18:42
Inflatie is geen waardedaling ten eerste. Inflatie is stijging van het prijspijl. Producten werden duurder, de euro is nog altijd; 2,20371 gulden waard.

Dat gezegd hebbende hadden we zonder de Euro meer last gehad van wisselkoersen en minder handel met landen die wel eenzelfde munt hadden.

Ik ben overigens voor minder Europese bemoeienissen, maar wel voor eenzelfde munt en vrij verkeer

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:48

Who is John Galt?

koperdraad | 17-05-11 | 18:47

Niet zo negatief mensen! de EUSSR verrekt van de schulden (en anders haar leden wel) en wie heeft er nou meer ervaring met het goochelen met enorme staatsschulden dan de oud-voorzitter van de Italiaanse Nationale Bank? Dat land kampt al sinds tientallen jaren met mega-staatsschulden en is nog steeds niet failliet. Neen, wat mij betreft een dikke pluim voor de boven ons gestelden voor het benoemen van deze financiële Houdini!

Aktivist | 17-05-11 | 18:46

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:37

De zwakkere landen die nu in de problemen zitten zijn erbij gekomen door allemaal financiële trucjes , Frankrijk stond erop deze deze landen erbij zouden komen ,Zalm heeft ons in de stront getrokken en mensen gaan het nu pas ruiken en ook nog eens voelen.

Eurotokkie | 17-05-11 | 18:46

Mijn voorstel zou Kees de Kort zijn

Johnny Hotrod | 17-05-11 | 18:45

blinde kip | 17-05-11 | 18:20
Gelukkig kunnen die Grieken gewoon op hun 55ste stoppen met werken.
Als zij nou tot hun 70ste zouden door gaan werken, bij wijze van compensatie.... maar nee, zij mogen lekker in n bootje hangen en olijfjes happen.

verhaard | 17-05-11 | 18:44

Duisenberg zou zich omdraaien in zijn graf als die dit zou weten.

9-buts | 17-05-11 | 18:44

Gaat JKdJ nog aftreden? Met zijn "Al dat geld dat we nu aan Griekenland geven, krijgen we gewoon terug met winst" gelul. Elke malloot wist toen dat dat bullshit was, maar hij loog ons gewoon lekker voor.
We zitten gevangen in een verdomde Europese schuldengevangenis!
Waar democratie faalt, komt geweld zijn gezicht laten zien.
Hoe lang geloven mensen nog dat ze ook echt iets kunnen veranderen door te gaan stemmen?

reinaarden | 17-05-11 | 18:43

@freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:40
Regel is dat we niet schreeuwen op GS. Dus geen Caps Lock gebruiken.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:42

@Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:37
Dus jij wil de inflatie (waardedaling) na de invoering van de euro ontkennen?
Zelfs ik wist dat Griekenland zich met zijn begroting erin sjoemelde.
Hij (onder anderen) heeft dat toegestaan en is dus medeverantwoordelijk.

Ven1V1d1V1c1 | 17-05-11 | 18:42

Had inderdaad echt geschreeuwd hier achter mn tikdoos! Koffie tussen de knoppen, ik op de grond en verslikt.

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:42

ecologiste | 17-05-11 | 18:29
Hij was toch van Goldman Sachs, die lui die de Grieken hebben geholpen om hun begroting jaar in, jaar uit te vervalsen?
Als hij ook nog wat met JP Morgan te maken heeft dan is het hek helemaal van de dam.

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:42

@ freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:40
Nou, ik had er anders behoorlijk last van – mag je bést weten hoor.

Pa Cartwright | 17-05-11 | 18:41

Ja, en dat allemaal om jullie geliefde banken (want bedrijfsleven) uit te kopen.... het gaat om de banken en de pensioenfondsen, niet om Griekenland of Portugal. De economieën van die landen zijn er geen haar beter op geworden. Alle hulp gaat rechtstreeks naar de renteschuld.

PTX | 17-05-11 | 18:40

In ieder geval, GS, excuses moi als ik personen met het voluit geschreven "WTF" hebt geschokt. Geenszins mijn bedoeling, net zo min als discrimineren of op bijzonder onbehoorlijke manier uitschelden van personen

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:40

Zouden we de in financiële nood verkerende landen laten omvallen. Bedenk dan wel dat er ook een afnemer van onze economie omvalt. Daarbij is dit een consequentie van IMF-lidmaatschap. Politici in de Tweede-Kamer hoor je hier nagenoeg nooit over, maar zo is het wel. Nu opeens ach en wee roepen is derhalve wat laat, alsook enigszins merkwaardig.

De Kampsjeng | 17-05-11 | 18:38

@Eurotokkie | 17-05-11 | 18:31
Hoe heeft hij dit zien aankomen? Hij deed juist alles om het te voorkomen.
In de aanloop van de Europese Unie naar de invoering van de euro, kapittelde Zalm Frankrijk en Duitsland, omdat deze landen het -volgens het verdrag van Maastricht- toegestane tekort van 3% op hun rijksbegrotingen overschreden. Toen kort daarna hetzelfde in Nederland dreigde te gebeuren, liet hij het kabinet harder bezuinigen waardoor dit gevaar werd afgewend.

Hij was wel degelijk een consistente Minister van Financiën. Als één van de weinigen pleitte hij (en deed het) voor het terugdringen van het begrotingstekort. Dat valt niet te ontkennen.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:37

-edit zolang je niet schreeuwt -

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:36

We kunnen binnenkort wel F1 kijken op een splinternieuw Grieks circuit!
Als ze dat contract al binnenkrijgen (net als Zandvoort).
Zal btw met die corruptie van hún vast wel lukken.
En dan nog zijn de meeste F1 circuits niet winstgevend.

Ven1V1d1V1c1 | 17-05-11 | 18:34

De Euro heeft gefaald!
Ik zie het, iedereen ziet het, wanneer zien de beleidsbepalers het?
Kom maar op met de gulden.

polletjepiekhaar | 17-05-11 | 18:34

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:29 |

Zalm zag dit aankomen maar heeft zich over laten halen door Frankrijk en Duitsland , de zwakkeling.

Eurotokkie | 17-05-11 | 18:31

-weggejorist-

freakindelspeciaal | 17-05-11 | 18:29

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:21

de man die hem nu vervangt is de ex-president van JP Morgan. JP Morgan heeft de grootste hoeveelheid geld wegstaan in Portugal, Italie, Griekenland en Spanje
www.bloomberg.com/news/2010-04-29/jpmo...

ecologiste | 17-05-11 | 18:29

Biljoenen dollars aan schuld? Gaat nergens meer over dit.

@Arrabinekoeterine | 17-05-11 | 18:25
Een VVD'er op Financiën slecht? Zalm is nog altijd de beste en langstzittende minister van Financiën. Dat hij daarna een beetje louche baantjes kreeg doet daar niks aan af. Als minister wil ik elk kabinet wel een VVD'er op Financiën.

Raad_maar_raak! | 17-05-11 | 18:29

OK,die 56 meier wil ik met alle liefde storten,op voorwaarde dat ik vanaf dan met rust wordt gelaten.
Deal,motherfuckers?

R.B.Scott | 17-05-11 | 18:28

Deze man verdient een kamermeisje.

Eurotokkie | 17-05-11 | 18:27

"Bonnie St. Claire bedrijfsleider maken van een Gall en Gall. Marc Dutroux aanstellen als hoofd van een naschoolse opvang. ... Gerrit Zalm wegpromoveren als directeur van een spaarbank. Fred Teeven als nieuwe ad-interim bij Bits of Freedom."

Ach, laten we niet te hard oordelen. Een Italiaan als opperbankier is zoiets als een CDA-er op Justitie, een PvdA-er op Onderwijs en een VVD-er op Financiën. Gebeurt allemaal al jaren. We zijn eraan gewend. Europa krijgt nu ook een tik van Hollandse gekte, meer is het niet. Hollanders zullen de komende jaren wel in het voordeel zijn, omdat ze er al wat langer mee moeten omgaan.

Arrabinekoeterine | 17-05-11 | 18:25

-weggejorist-

MurrayRothbard | 17-05-11 | 18:22

Maar, maar die pvv zou de EU enzo toch he-le-maal slopen?!

Pa Cartwright | 17-05-11 | 18:21

Ik las net dat ze die DSK dwingen om af te treden. Eens kijken wie dan de nieuwe IMF president wordt, een Griek misschien? Of een Spanjaard?

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:21

@ADO-Le-Cent | 17-05-11 | 17:49
Goed voor een half jaar werken als je modaal verdient. En dat terwijl men straks tot 67 jaar moet werken. Zet je aan het denken wat er nog staat te gebeuren.

blinde kip | 17-05-11 | 18:20

Een carriereswits overweegt naar het criminele circuit en me cv omruil voor een strafblad.

toetanchamon | 17-05-11 | 18:20

Het zijn trouwens niet echt de PIIGS die de macht grijpen maar de banken op de achtergrond die zo van de taxpoetdonateurs op hun wenken bediend worden en gedoogd door de exsocialisten die in ruil daarvoor nu graaisocialisten zijn zoals Kok van de ING en Barroso van de EC of een graaier van de gristelijke volkspartij als ene Jean-Kloot Juncker.
Ja mensen of je nu wilt of niet je bent toch een klant van JP Morgan daar zorgen deze graaipolitici wel voor.

ecologiste | 17-05-11 | 18:19

Maar we hoeven nooit meer op de wisselkoers te letten.

blinde kip | 17-05-11 | 18:17

De EU is een geweldig, constructief en democratisch instituut. Probleem echter is dat niemand de EU-verkiezingen serieus neemt. Dan krijg je dus overwegend dit soort types aan de macht, dan wel types die de PIIGS aan de macht helpen. Kwestie meer en serieuzer aandacht besteden aan de Unie.
-
Die overigens helemaal te gek is. Long Live the EU!!!

De Kampsjeng | 17-05-11 | 18:15

Doomed ....
Maar gelukkig duurt het maar tot dec. 2012.
Dat overleef ik nog wel, denk ik.

Castle Bravo | 17-05-11 | 18:13

De Nazi's hebben alsnog gewonnen.

StijlvolRechts | 17-05-11 | 18:13

Het typeert de Nederlandse 'ondernemers'geest om te praten over problemen en bedreigingen. Niet over kansen en laat staan over oplossingen.

Einde van de Domheid | 17-05-11 | 18:13

Lijkt 'onze'Job wel die vrolijke baas: Mario Draghi

Friedhof | 17-05-11 | 18:11

@Heer Moes | 17-05-11 | 18:08 |

Als the economist voor is, moet je bedenkingen hebben... Het is vooral wisfulthinking wat ze daar tegenwoordig publiceren...

Davidson | 17-05-11 | 18:11

Mario Draghi heeft als bijnaam "de Duitser". Wat een grove belediging is voor Duitsers!

Widukinn | 17-05-11 | 18:11

onverdoofd slachten die Piigs

nu even niet | 17-05-11 | 18:10

netniet | 17-05-11 | 18:05
Volgens mij zei je dat gisteren ook al.
Hoedanook, geld bijdrukken heeft nog nooit gewerkt.
Niet in de Weimar republiek, niet in Joegoslavie, niet in Zimbabwe en in de VS zal het ook leiden tot inflatie.

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:09

Beste Cojones,
De hele GS goegemeente heeft jarenlang zitten zeuren over de CDA Junta terwijl Balkenende de kiem van dit probleem al in de smiezen had.

Einde van de Domheid | 17-05-11 | 18:09

The Economist is toch een groot voorstander van deze man. De kennis van JohnGalt is mij nog niet duidelijk, dus voorlopig steun ik deze Italiaan.

Heer Moes | 17-05-11 | 18:08

Kom zeg, de EU is geen democratie! Waar haalt het volk de onbeschoftheid vandaan om zijn regenten zelfs maar te durven bekritiseren?
U heeft uw kans tot meepraten verspeeld door een eenvoudige vraag in een simpel referendum fout te beantwoorden. U kon kiezen tussen "JA" (uw staatsmedia hebben u dat zelfs tot in den treuren voorgekauwd); u bestond het echter "NEE" aan te vinken, en nu moet u het zelf ook maar weten. Harteloos en ondankbaar volk.

Jan Passant mk2 | 17-05-11 | 18:08

Maaaaar, als we die landen kapot hadden laten gaan dan waren we veel verder van huis natuurlijk. Sure, EU-lutsers...

Tommygunner | 17-05-11 | 18:08

Nietvoordekat | 17-05-11 | 18:07
Obama doet dat ook, en kijk de USA eens even uit het economisch slop rijzen

verhaard | 17-05-11 | 18:08

@netniet | 17-05-11 | 18:05
Deed Hitler ook, dus dan moet het wel een goed idee zijn!

Nietvoordekat | 17-05-11 | 18:07

Kap nou gewoon 3 bomen en druk 10.000 miljard Euro bij dan is alles opgelost. Problemen om niks ook altijd.

netniet | 17-05-11 | 18:05

@Pasta-saus | 17-05-11 | 18:02
Heb het al gezien. Ik heb alleen geen introductie-topicje gezien dus ik dacht laat ik eens hoi zeggen.

Nietvoordekat | 17-05-11 | 18:04

Waarom werd er geen giro 555 actie gehouden voor die PIIGS landen? Veel eerlijker

verhaard | 17-05-11 | 18:04

Dat kan nog wel bovenop mijn studieschuld...
De berichten dat de gevolgen velen malen erger zullen zijn bij een evt. fail van Griekenland en Portugal, dan de laatste bankencrisis... Stemmen mij erg pessimistisch. Dit is een compleet doorgeslagen ideaal.

Davidson | 17-05-11 | 18:04

Jullie zijn Barroso nog vergeten!

ecologiste | 17-05-11 | 18:03

Het doel is om iedereen aan de bedelstaf te krijgen.
Dat is Europese 'solidariteit': allemaal even arm (behalve de lui aan de top natuurlijk).
In Amerika hebben ze de middenklasse al om zeep geholpen, Europa is de volgende.
Fascisme, communisme: same shit, different name.

Zzzzooooffff | 17-05-11 | 18:02

@Nietvoordekat | 17-05-11 | 17:52
John heeft al vaker geschreven heur

Pasta-saus | 17-05-11 | 18:02

@ADO-Le-Cent | 17-05-11 | 17:55
Er is vast wel ergens een door de PvdA gesubsidieerd loket waar je kan aankloppen. Ik denk dat je een goede kans maakt hier in Nederland.

doenormaal! | 17-05-11 | 18:02

@ vetkleppert | 17-05-11 | 17:52
en dan nog niet geloven in een NWO samenzwering
dit is het zeg maar........

arikanari | 17-05-11 | 18:01

Op zich is die 94mrd wel een beetje vertekend: da's niet alleen voor Griekenland, maar da's het totale risico waarvoor de staat garant staat vanwege de recente crisis. Die 94mrd zijn we bij lange na niet volledig kwijt. De paar miljard (hoeveel eigenlijk precies?) die we voor Griekenland garant staan, vermoedelijk wel.

Kees Maf | 17-05-11 | 17:59

Ik blijf het zeggen.
We need to declare war on socialist debt terror!
-
Als de PIIGS je bij de ballen hebben, moet je ze bij de strot grijpen en knijpen tot ze onze ballen loslaten!

Widukinn | 17-05-11 | 17:58

Zolang die super-mario niet getrouwd is met een gretta-adept houd ik mij afzijdig van kritiek.

SjiekDeFriemel | 17-05-11 | 17:57

Maar snel wat extra goud en zilver kopen met me euro's voordat mijn euro's door een ander uitgegeven worden.

I recommend you do the same.

de gouden gulden | 17-05-11 | 17:55

Geachte meneer de Jager,

Ik heb mijn hele leven al lopen klooien, sterf van de schulden, ben te lui om te werken en wil graag dat bij deze mijn hypotheekschuld kwijtgescholden wordt.

Uw ADO loopnoglos

ADO-Le-Cent | 17-05-11 | 17:55

Welke Griekse eilanden en welke Costa's zijn dan vanaf nu precies van ons?

vetkleppert | 17-05-11 | 17:54

5600 per inwoner? De tering, da's 28.000 voor m'n hele gezin...

Kees Maf | 17-05-11 | 17:54

ja een zuidelijk typje met goldman cv leek mij koewa pee-er ook niet zo handig.

wolfje23 | 17-05-11 | 17:53

Voor dat geld heb ik toch op z'n minst time-share. Of kan ik op elk willekeurig moment bij elk huis aankloppen mee eten, en mijn slaapplaats opeisen.

Scaldis | 17-05-11 | 17:53

5600 Euri per inwoner vertekent het beeld.
Hoe veel mensen betalen daadwerkeleijk belasting?

Niet vals spelen he? geen ambtenaren of gesubsidieerden mee tellen 'omdat die ook btw betalen' of zo...

Maveric | 17-05-11 | 17:53

By the way, hoi JohnGalt! (dacht dat we ons John-quotum met Quid al gehaald hadden zeg!)

Nietvoordekat | 17-05-11 | 17:52

Volgens mij moet je dit "internationaal socialisme" noemen. Wij werken tot de dood erop volgt zodat anderen kunnen aanklooien. Maar nu dus ook internationaal.

vetkleppert | 17-05-11 | 17:52

Zo gaat dat in ondemocratische socialistische superstaten. Geld moet herverdeeld worden.

reinaarden | 17-05-11 | 17:51

Ik wil mijn geld terug!

doenormaal! | 17-05-11 | 17:50

In de EUSSR is het normaal om geld te strooien van een ander. De regering strooit met het geld van de burger en Zuid-Europa strooit met het geld van Noord-Europa. De zwakste is duidelijk de winnaar in de EUSSR.

königsberg | 17-05-11 | 17:49

Per inwoner komt dat neer op 5600 euri

Nee en nog eens nee.

Het komt op 16,4 miljoen : 7,2 miljoen x 5600 euri

Dat is 12.300 euri per wérkende Nederlander want die moet het gaan ophoesten.

ADO-Le-Cent | 17-05-11 | 17:49

@ Caturman | 17-05-11 | 17:47

Plafondverhoging zou ik vooralsnog niet uitsluiten.

Pa Cartwright | 17-05-11 | 17:49

Die hele pleuro is niks anders dan het herverdelen van armoede. In ons nadeel, natuurlijk.

vetkleppert | 17-05-11 | 17:48

Gelukkig heb ik nog € 5600 op de bank

Caturman | 17-05-11 | 17:47

@titel
Sturen we de Angry Birds er toch op af. Pfft.

Nietvoordekat | 17-05-11 | 17:46

Dat kan beter!

SkivdeVisser | 17-05-11 | 17:45

Eurlings die zijn zakken gaat vullen bij KLM! Ow wacht...

Pasta-saus | 17-05-11 | 17:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken