Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het InHolland-niveau in beeld (schokkend)

graaion123456789.jpgMochten er nog mensen zijn die twijfelen aan het feit of de Dodenherdenking voor veel jongeren (en tokkies, allochtonen én door GeenStijl-verslaggever Jelte geportretteerde huisvrouwen in Amsterdam-Noord) niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis is, dan hebben we leuk nieuws. Het voorheen beruchte weblog Campus.tv maakt met ONTLUISTERENDE bewijsbeelden een einde aan alle twijfel. Van de ondervraagde jongeren weet niemand door wie Nederland werd bezet, wanneer dat dan was, hoe lang dat duurde, hoe lang dat is geleden, ("hooo-looo-caauust?") en door wie Nederland uiteindelijk werd bevrijd. Veel erger: den jeugd heeft ook totaal geen idee wat er eigenlijk wordt herdacht op 4 en gevierd op 5 mei. Behalve "bier zuipen" uiteraard. Dat een gedeelte van deze jongeren studeert aan Hogeschool InHolland is natuurlijk zuiver toeval. Want neemt u gerust van ons aan: dit is het algemene, gemiddelde niveau op HBO's. En ook op universiteiten, zo valt inmiddels te vrezen. Het is vandaag trouwens 7 mei. Wij herdenken vandaag de bezetting door de Fransen en de bevrijding door de Spanjaarden in samenwerking met de verzetsgroep NSB, 100 jaar geleden. Proost!

Reaguursels

Inloggen

Het doel van geschiedenis is leren van het verleden, maar als je verleden niet kent, blijf je dezelfde fouten maken

Mr Klunse | 09-05-11 | 09:57

said_fred | 08-05-11 | 20:22
@ Bonjorno | 08-05-11 | 16:21
Voor alle duidelijk nog maar even

said_fred | 08-05-11 | 20:24

Verhaal gaat niet helemaal water houden vrees ik.
Paar artikelen dien aangaande;
.
"Crisis in hbo na vernietigende rapporten"
"Niet alleen hbo-opleidingen van Inholland voldoen niet aan de wet, het probleem blijkt veel breder. Dat staat in een rapport dat de Inspectie van het Onderwijs donderdag naar buiten bracht. Alle vijftien onderzochte opleidingen op tien verschillende hogescholen krijgen het oordeel 'zeer zwak' tot in het gunstigste geval 'voor verbetering vatbaar".
.
Als je niet allen hebt onderzocht heb je dus geen compleet plaatje, dat gaat kloppen.
"De onderwijsinspectie benadrukt wel dat het onderzoek geen algemeen beeld geeft van het niveau van het hele Nederlandse hbo-veld. Het is echter ook mogelijk dat er nog opleidingen zijn waar niet alles gaat zoals het hoort, zonder dat de inspectie daar weet van heeft."
Wel is het zo dat het dan wel ééé'rrrgggg toevallig zou zijn dat je deze bevindingen maakt en bij nader onderzoek zijn de anderen vóóó'rtrrrrefelijk, niet erg geloofwaardig wat mij betreft.
www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/article/de...
.
"Alle onderzochte hbo-opleidingen ondermaats"
www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/bi...

said_fred | 08-05-11 | 20:22

Jeetje, Nederland vreet zich vet maar enig historisch besef en enig inleven in de dramatische tijden die veel Nederlanders hebben moeten meemaken, ho maar. Moet ik nog trots zijn op dit land van volgevreten kansrijken?

ljcoster | 08-05-11 | 20:16

@ said_fred

Die feiten zeggen niets minder dan dat het een niet-representief onderzoek is. Met deze cijfers kun je geen significant verschil aantonen.

Bonjorno | 08-05-11 | 16:21

@ Bonjorno | 08-05-11 | 12:26
Er werd aangegeven dat er in totaal een 40 HBO instituten waren.
Onderzoek werd gedaan bij 10. Bevonden werd dat bij 8 van de 10 ze zwak tot zeer zwak waren.
.
EEuuuuuhhh, hoe denk je dat dan de situatie is bij de andere 75% ??
Wilde gok van mijn kant, niet veel andersch.

said_fred | 08-05-11 | 16:09

Geen hoop.

Artt | 08-05-11 | 13:23

Inholland is niet representatief voor alle HBO scholen en studies. Dit topic haalt het merendeel van de 'wel' hardwerkende studenten naar beneden. Wil je een correct beeld van de Hogescholen, dan moet je alle studies en alle scholen onderzoeken, niet alleen InHolland. Dit zijn voorbarige conclusies op basis van 1 rotte appel. Vraag me af wat voor psychologische issues Bert Brussen heeft om op basis van alleen InHolland heel studerend Nederland te schofferen. Merendeel leert op het HBO d.m.v. onderzoek en dus door meerdere bronnen te gebruiken een representatief beeld te scheppen, dat is hier niet gebeurd. Bertje krijgt hiervoor een -1. Ik vind dit eenzijdige (negatief) journalistiek. Eerst ff goed nadenken voordat je wat opschrijft Bertje!!!

Bonjorno | 08-05-11 | 12:26

Ik vraag me af hoeveel mensen ze hebben ondervraagt...50? 100? En dan precies die mensen laten zien die geen idee hebben. Schept een evenwichtig beeld...

Rotzbolle | 08-05-11 | 09:50

@ FW Ta-183 Huckebein | 07-05-11 | 22:19 |
Wat dat betreft zijn er nog wel 20 te noemen.
Op een tijdstip als dit schieten me vooral gebeurtenissen te binnen wat betreft de Sudetendeutschers etc.
De uittocht van mensen die voorouders hadden met een Duitsche achternaam die er vaak al generaties en generaties woonden in Rusland en diens satelietstaten en met paard en wagen in bar winterweer werden gedwongen te vertrekken naar een land dat ze nog nooit gezien hadden.
De waanzin van Stalin/Mao/Hitler/Pol Pot etc kende geen grenzen.

said_fred | 08-05-11 | 00:58

Kolere wat een domme eikels. Die zou je toch het liefst op staande voet ontslaan vanwege tenenkrommende stomheid, ongelooflijk. Het erge is dat het barst van zulk soort idioten.

blauweleasebaklul | 08-05-11 | 00:52

Wat ben ik trots om Nederlander te zijn, zeg.

Allium_Modo | 08-05-11 | 00:46

Mijn dochter is net 11 geworden, en ik was benieuwd hoe ze het zou doen ten opzichte van hogeschool leerlingen.

De enige vraag waar ze niet het juiste antwoord op had was wie Nederland bevrijd had.

Ik heb haar daarna het filmpje laten zien, en ze piste bijna in haar broek van het lachen...

Drommelsch | 08-05-11 | 00:46

MartijnvD | 07-05-11 | 22:31
Tja als je al je best moet doen voor een inholland diploma zal het met je kwaliteiten ook niet al te best gesteld zijn....

repulse | 08-05-11 | 00:44

Moet zeggen dat ik een beetje gek wordt van het feit dat elke HBO student hier altijd maar wordt afgekraakt!
Ik zit zelf nu in mijn 2e jaar HBO aan de Hogeschool van Amsterdam. En het feit dat deze mensen niet weten wat er met 4 mei herdacht en op 5 mei gevierd wordt heeft niets met opleiding te maken. Dat vindt ik simpelweg een kwestie van slechte opvoeding!
Is het de taak van je HBO opleiding om jou deze basic shit te leren? Nee! Dit hoor je gewoon mee te krijgen van je ouders en desnoods het basis-onderwijs!

AUB niet alle HBO'ers over 1 kam scheren, ze zitten er ook tussen die WEL hun best doen voor een diploma!

MartijnvD | 07-05-11 | 22:31

Ach,
* hoeveel reaguurders weten nog dat Oekraïense stad L'viv (volgend jaar speelstad EK 2012) tot 1919 een Oostenrijkse stad was (Lemberg) ?
* hoeveel reaguurders weten zowiezo nog dat er in de Eerste Wereldoorlog ook een Oostfront was, en dat Duitsland in 1917 de oorlog daar won ?
* hoeveel reaguurders weten dat de USSR een bondgenoot was Hitler-Duitsland was, en dat dientengevolge de Duitse tanks die ons land in mei 1940 binnen rolden dat deden op Russische benzine ?
* hoeveel reaguurders weten waar de term Molotov-cocktail vandaan komt ? (antw: USSR viel in 1939 Finland aan, en gooide brandbommen op Finse burgerdoelen waaronder Helsinki, USSR ontkende bij monde van de Min. van Buitenlandse Zaken Molotov, die zei dat het voedselpakketten waren...)
* hoeveel reaguurders weten trouwens dat in de USSR tijdens WW2 meer doden vielen dankzij Stalin dan agv Hitler ?
* hoeveel reaguurders weten omtrent de genocide in de Oekraïene (1933-1935) waarbij ook 6 miljoen doden vielen ?

let's face it: de geschiedkundige kennis in NL is nihil...

FW Ta-183 Huckebein | 07-05-11 | 22:19

Het is dat ik mijzelf altijd uitermate geïnteresseerd heb voor WO2 dat ik er veel vanaf weet. Maar op school word er heel weinig aandacht aan besteed. Ik geloof dat ik ooit één hoofdstuk van de 6 die je er in een jaar krijgt heb gekregen over de tweede WO. En dat was dan in de derde van het VWO. Voor de rest word je dood gegooid met vreemde praktijkopdrachten die niks met geschiedenis te maken hebben en met de Engelse en Franse revolutie. Daarbij is nog het ergste dat geschiedenis geen verplicht vak is en slechts 40% van alle VWO leerlingen dit vak volgden. Bestuurders van middelbare scholen en de mensen aan het ministerie.. dit is grotendeels uw fout!

stijllozestijl12 | 07-05-11 | 20:35

@Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 13:51
Dat eerste ook, alleen dan spreken we over de Napoleontische tijd.

JoranVanderdood | 07-05-11 | 20:17

Die Romeinen vergeten we zekers ? Schande !
Dit ook mede dus in verband met een Jodenvervolging als ook al beschreven in den Bijbel.
Dat deze romeinen na een paar opstanden de Naam Israel en elke herinnering eraan wilden uitbannen en namen gingen bedenken voor hun provincies waar dan ook "Palestina" in voor moet zijn gekomen wordt dankbaar aangegrepen door de doorgedraaide policor fantasten om te beweren dat er anno een 2000 jaar geleden Wel degelijk een "Palestina" heeft bestaan.
Beetje jammerrrr is dan weer dat ze de verwijzing naar "Israel" dan weer willen afwijzen omdat dat al een 2000 jaar is geleden.
WTF ?? Niewaar ?
De doorgedraaide (anti-zionistische) fantasten zijn helemaal totaal de via kwijt.
.
Voor de Groenlinksers/SP'ers en andere simplistische/populistische stumperdts een beetje uitleg. OOk wel bekend als onderbouwing of argumentatie. Dit noemt men ook wel een rationele redenatie.
Een Big Luchtfietser NONO, ik weet het.
Ennieweetjes;
.
"De Joden zijn een volk of etniciteit, ook bekend als Israëlieten, het Joodse volk of volk Israël.
Het Joodse volk leefde gedurende ten minste drieduizend jaar in het Land van Israël, waar het een monotheïstische religie ontwikkelde en meerdere malen zelfbeschikking genoot. De Joden werden door de Romeinen vrijwel geheel uit Palestina verbannen
(Wanneer heeft dus dat "Palestina" bestaan ??, fantasten)
hebben sindsdien een bewogen bestaan geleid waarin armoede, discriminatie, onderdrukking en uitroeiing, maar ook culturele, economische en individuele bloei voorkwamen. Door de jaren heen was de joodse religie, het jodendom, de voornaamste bindende factor tussen de Joden, maar geen vereiste om tot het Joodse volk te behoren"
nl.wikipedia.org/wiki/Joden

said_fred | 07-05-11 | 19:37

Bulloch | 07-05-11 | 16:28 |
Op net zo min als dat vele GS artikelen argumenteren dat het hele hbo kut is.

Mister13 | 07-05-11 | 18:59

Al die mensen die op het hbo lopen te zeuren: lees het artikel nog eens goed na.

Daarbij is InHolland geen hbo te noemen, hooguit mbo.

Ik zie genoeg hbo'ers die een pre-master komen doen bij mijn uni. De meeste daarvan tonen veel meer inzet en intelligentie dan de bachelors op het WO.

Daarnaast: dit soort basiskennis hoort niet op de Universiteit of de Hogeschool thuis, dit hoort op HAVO/VWO te gebeuren of eerder. In mijn geval is dit al behandeld op de basisschool.

Mister13 | 07-05-11 | 18:57

Geëmancipeerde InHollandvrouw van tegenwoordig staat haar mannetje... Ze weet niet wanneer mannen WOII begonnen en eindigden en daarmee de wereld veranderden, maar ze wel kan wereldfabelachtig pijpen!

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 18:52

kom ik de hele redactie pijpen. nee kom ik niet doen maar ik geloof het ook niet hoi.
DeDart | 07-05-11 | 18:04
Maar als je er een dikke voldoende mee haalt voor een of ander InHollandvak toch wel?

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 18:49

Dit KAN gewoon niet waar zijn. Check het zojuist bij mijn zoontje van elf en die weet het precies. En die vertelt er voor de zorgvuldigheid ook nog bij dat WOII begon in '39 met de inval in Polen.

God Zelf | 07-05-11 | 18:46

alle HBO's over een kam scheren en zeggen dat we allemaal net zo achterlijk zijn.. dikke min 1

wibrand van nimwegen | 07-05-11 | 18:41

@soundwave070
Zei met lange ij mogelijk?

Smalhout | 07-05-11 | 18:26

Ben zowel scholier op een HBO geweest als student aan een universiteit (allebei nog afgerond ook), uit ervaring kan ik zeggen dat de universitaire opleiding niet veel meer intelligentie eiste dan de HBO-opleiding. Dus op dat gebied naar beneden schoppen heeft weinig zin.

Wel was het verschil in discipline erg groot, omdat de te behandelen stof 10 x zoveel is.

hans123 | 07-05-11 | 18:19

Kuristus.......
Het is dat ik het zie, maar ik zit me hier helemaal op te vreten van ergernis.
Het is dat ik het gezien heb, anders had ik het echt nooit geloofd.
wat een triestheid, allemaal terug naar school prutsers!

insemismeer | 07-05-11 | 18:14

rot toch op joh als jullie een tweedejaars student vinden die dit niet weet kom ik de hele redactie pijpen. nee kom ik niet doen maar ik geloof het ook niet hoi.

DeDart | 07-05-11 | 18:04

@Smalhout | 07-05-11 | 17:41 |
Lees je eigen post nog even na en vraag jezelf af of het terecht is dat je een oordeel velt over het taalniveau van anderen...

soundwave070 | 07-05-11 | 17:58

Krijg regelmatig stagiaires van een jaar of 18-19.
Je kunt het in je hoofd bijna niet uithouden hoe stom ze zijn.
Ze weten helemaal niks.
Praten alleen over die achterlijke stomme tv programma`s en over keren, kappers en vriendjes.

joemiejas | 07-05-11 | 17:46

Kauwgom kauwen, smsen, grote smoelen, overal schijt aan en laat taal en rekenen maar zitten. Dit gepsuis moet het later voor ons gaan verdienen! Kurwa! En waar zijn de ouders van deze kinderen? Zei kunnen deze kennis toch ook doorgeven? Op school mocht het geloof ik, niet meer van wege arabieren?!

Smalhout | 07-05-11 | 17:41

Jongens kom op zeg is toch duidelijk niet het gemiddelde niveau maar een aantal stumperts die er tussen uit worden gehaald. Waarom denk je dat in dit soort filmpjes nooit iemand de correcte antwoorden geeft? Omdat dat ontzettend saaie beelden zijn natuurlijk.

Dordt | 07-05-11 | 17:11

Ik ga steeds vaker twijfelen of dit soort filmpjes echt zijn. Dit kan toch gewoon bijna niet? Dat je wel het vermogen hebt om überhaupt te praten, maar dit soort dingen niet weet? Ik ben zelf misschien maar een paar jaar ouder dan de meesten in dit filmpje, maar werd als kind op school doodgegooid met alles wat maar te maken had met WOII. Is dat een paar jaar na mij dan ineens opgehouden ofzo? Heeft Tsjernobyl soms toch voor massale hersenbeschadiging gezorgd bij Nederlandse kinderen?
kan hier bijna niet meer om lachen en wordt eerder boos en verdrietig als het echt is

soundwave070 | 07-05-11 | 17:04

Daar hebben wij in Eindhoven een heel mooi woord voor; Mongool..

s.a.dj | 07-05-11 | 17:03

Dit is rampzalig. Er zitten in Downistie acteurs met meer geschiedkundige kennis dan deze "studenten". Waar doen we het in godsnaam nog over? Doe het licht maar uit.

Gegenhall | 07-05-11 | 16:46

repulse | 07-05-11 | 16:34
Thanks en werkze.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:37

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:32
Yep, er staan me nog wat oude filmpjes voor de geest van hem waarin hij het had over het "Jiddische verrat" dat was voor mij de reden om die sociale achtergronden beter uit te zoeken.
Moet helaas weer terug aan het werk..

repulse | 07-05-11 | 16:34

-weggejorist-

pluizie | 07-05-11 | 16:32

repulse | 07-05-11 | 16:26
Dat wist ik niet, je bedoelt dat Hitler (mede) vanwege aan een Joodse bank te betalen herstelbetalingen nogal verbolgen was?
Zou een en ander van zijn irrationele haat verklaren...

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:32

1814 geloof ik?

repulse | 07-05-11 | 16:29

Euh je kunt natuurlijk alles in de schoenen van het HBO willen schuiven, maar dit is toch écht basisschool kennis.

Wie van de bovenstaanden weet trouwens wel, zonder op Google of Wikipedia te loeren, wanneer de Franse bezetting van Nederland eindigde? "I rest my case"

Mongoose | 07-05-11 | 16:29

"En ook op universiteiten, zo valt inmiddels te vrezen."

Waarop is dit gebaseerd? Wantrouwen uit de TMG onderbuik jegens intellectuelen?

- Edit: ja, en mensen met brillen vertrouwen we ook niet. -

Bulloch | 07-05-11 | 16:28

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:17
Niet alleen de politieke onvrede maar ook het maatschappelijk draagvlak voor het antisemitisme kwam mede daarvandaan. Balflour verklaring waarbij rothschild zijn steun tegen de duitsers en de ottomanen gaf in ruil voor een gedeelte van palestina en de aanwezigheid van veel hoog geplaatste joden tijdens de onderhandelingen. Daarbij is het ook belangrijk om te weten dat de bank of international settlement in eerste instantie gecreëerd voor de 'herstel' betalingen ook mede door rotschild werd opgericht.

Leuk detail daar weer van is dat de bisbank tijdens de tweede wereld oorlog goud bleef kopen van naziduitsland en dit weer verkocht aan de geallieerden. Dit was een van de redenen dat bij breton woods werd besloten dat bisbank moest worden opgeheven wat door roosevelt niet ondertekend werd en vandaar dat wout wellink behalve directeur van dnb ook directeur is van bis...

repulse | 07-05-11 | 16:26

MIjn post was als antwoord op

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:56 | + 0 -

sjipsknip | 07-05-11 | 16:23

HEY PARSONS!!! Hou es op met dat soort linkjes plaatsen ja? Voelde net de nasi weer omhoog komen en zo.

Alleen na achten graag. Thanks!

TM | 07-05-11 | 16:23

Nou ben ik al van net na de oorlog (de tweede dat is) en tot de tv-serie "Holocaust" sprak in Nederland niemand over de hooo-looo-caauust, maar over de jodenvervolging of de vernietiging van de joden.

Graaf van Egmont | 07-05-11 | 16:23

De tweede wereldoorlog is uitgelokt door Duitsland. Het Gleiwitz incident 1939, en.wikipedia.org/wiki/Gleiwitz_inciden..., vormde de aanleiding voor de duitsers om Polen binnen te vallen. Dat is de beroemde reden van ome Adolf met de strofe, seit 5:45 wird zurueck geschossen etc. Daarna konden de Britten en de Fransen niet veel anders dan Duitsland de oorlog te verklaren. Volgens vele historici is dat het begin van WW2. Stalin had met Duitsland een niet aanvalsverdrag getekend, Molotov-Ribbentrop pact, toen de duitse troepen over de poolse grens trokken bezetten de Russen een gedeelte van Polen, Litouwen ed vielen ook aan de Russen als onderdeel van de geheime protocollen in dat pact.
Tja een beetje een schandvlek voor de Soviets. Voor Hitler was de britse oorlogsverklaring ook een beetje een verrassing want hij had gehoopt ook met deze aanval op Polen weer weg te komen zoals bij de annexatie van Sudetenland.

sjipsknip | 07-05-11 | 16:21

Het verschil maken tussen uni's en HBO's is niet zo simpel. Ik spreek uit ervaring.
Albasalix | 07-05-11 | 16:14
het verschil is eenvoudig.
Een goede HBO'er is waardevoller dan een slechte WO'er (of -ster).
Overigens bestaat er ook onder de Psy studentjes verschil, sommige psystromingen steken de technische WO'ers naar de kroon qua exactheid.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:21

Bewijs? Net zoals in filmpje over Amsterdam-Noord geknipt en in elkaar gezet waarbij ongeveer 8 mensen van (100/200)? Mensen het antwoord niet weten mede door de druk van de camera/reporter.
Dus niet representatief. Volgende item!

Kwabie | 07-05-11 | 16:21

'World War II was an amusement park built on the beach of Normandy in 1944'

Doctors Felix and Otta Varoon's 'We Know Everything Encyclopedia'.

TM | 07-05-11 | 16:21

@Nulhypothese | 07-05-11 | 16:16
Juist.. WO geneeskunde is een lachertje toch?

de grote Anti | 07-05-11 | 16:20

repulse | 07-05-11 | 16:10
Ja eens, althans daar is de politieke onvredekiem gelegd, gevolgd door de militaire actie die in 1939 losbarstte.
Maar bij HBO InHolland (ofzo) denken ze nog dat WOII begon toen de Vikingen Nederland binnenvielen. Ofzoiets.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 16:17

Ik neem een hbo-student natuurkunde, elektrotechniek of chemie toch een stuk serieuzer dan een wo-student sociale psychologie, geneeskunde, culturele antropologie of kunstgeschiedenis.

Nulhypothese | 07-05-11 | 16:16

@CreativeDestruction: chapeau, touché. Een zeer nauwkeurige beschrijving van wat er nu speelt.

Albasalix | 07-05-11 | 16:16

@applaus voor de paus:
Leuke idee. Ik heb echter het idee dat de gemiddelde student op een technische HBO op veel vlakken de vloer aanveegt met een gemiddelde universitaire student psychologie, rechten o.i.d.

Het verschil maken tussen uni's en HBO's is niet zo simpel. Ik spreek uit ervaring.

Albasalix | 07-05-11 | 16:14

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:56
Op 28 juni 1919 begond de tweede wereldoorlog, er was alleen een tijdelijk staakt het vuren wat Duitsland heeft gekocht voor een extreem hoge prijs.

repulse | 07-05-11 | 16:10

@Nylund | 07-05-11 | 15:57
Of ze 'dommer' worden weet ik niet,wel dat hun interesses zwaar aan verandering onderhevig zijn.Alle electronische troep bijvoorbeeld waar ze helemaal aan verslaafd zijn komt veelal uit azie toch? Wat de jongeren betreft heeft azie ons bevrijdt van de duitsers.. *kuch*

En dat de moslims in het verleden keer op keer europa probeerden te claimen,terwijl ze al moordend en verkrachtend rondtrokken,boeit ook geen enkele jongere meer.. Want,een broodje shoarma is best lekker eigenlijk.

En dat de pioniers/kolonisten in amerika oorlog met de indianen hadden had natuurlijk niets te maken met het feit dat sommige stammen uiterst bloeddorstig waren.Nee,denkt de jongere,dat waren mensen in een wigwam die de vredespijp rookten en kewle vlechtjes hadden.

de grote Anti | 07-05-11 | 16:08

@ZSU-23-4
-
Ongelovelijk ja, ongelovelijk! Faalhaas.....

The Dominator | 07-05-11 | 16:06

Ik mag hopen dat dit filmpje aan elkaar geplakt is, waarbij vragen en antwoorden gemanipuleerd zijn.

Overigens leer je toch al geschiedenis op de basisschool? Althans op het HBO heb ik echt geen geschiedenis gehad.

Volgens mij wist ik trouwens al op de kleuterschool dat den Duitscher ons land heeft bezet in WOII.

Ronman2k | 07-05-11 | 16:04

Niks nieuws. Het valt me al jaren op dat elke "lichting" jongere dommer en dommer wordt. Dat zal me verder aan m'n fiets roesten ware het niet dat dit soort onnozelen op posities terecht komen waar deze brein doden Nederland verder naar de kloten helpen.

Nylund | 07-05-11 | 15:57

@ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:52
Zo zie je maar: voor iedereen is een toekomst in NL...

B.BuzzCut | 07-05-11 | 15:56

WoII begon trouwens niet in 1940, maar in 1939 met een geallieerde oorlogsverklaring aan Duitsland, toen de prettig samenwerkende Russisch socialisten en Duitse fascisten besloten gezamelijk Polen in te nemen, als ik mij niet vergis tenminste.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:56

@ Parsons | 07-05-11 | 15:31 |
Treffend gevalletje van hopeloze bekrompenheid. Aan het vocabulaire te zien, zijn Gretta, Van Agt, Meulenbelt en Danen hun adviseurs.

Fijnstoffer | 07-05-11 | 15:55

Tsja.. Misschien moet er maar is een stop worden gezet op de doorstroom vanuit het ROC. Gewoon HAVO of VWO-niveau, anders niet.

Prof.Ockels | 07-05-11 | 15:55

de wetenschap dat die figuren over een jaar of 35 (gemiddeld) jouw luier moeten komen verschonen ;).
B.BuzzCut | 07-05-11 | 15:46 |
HBO strontluierverwisselaars gevraagd. InHolland strontmanagement afgestudeerden hebben een bruin streepje voor.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:52

hawie | 07-05-11 | 15:44
Nederland is nog steeds zo'n beetje het beste land om in te leven.
Maar de luie, latente houding speelt ons parten. De verzadigde dikzak die achterover leunt en niet aan de gevolgen denkt.

En we hebben 1 fout gemaakt in de jaren 60/70 ; de gastarbeiders. Zelfs de meest linkse rakker moet erkennen dat dat gruwelijk fout gegaan is.

De Dansende Kater ® | 07-05-11 | 15:51

@HBO Nederland (wie de schoen past trekke hem aan zeg maar)
Wat zijn jullie ongelovelijk dom, echt... overtreft zelfs al mijn laagste verwachtingen.

ZSU-23-4 | 07-05-11 | 15:50

Overigens moet ik wel zeggen dat ik niet de domme keuze heb gemaakt om naar inHolland te gaan... HRO hier, maar da's ook niet alles

Bakkiekoffie | 07-05-11 | 15:49

Fuck man. Ik ben een universiteitsdropout (te weinig motivatie) en ben dus HBO gaan doen. Niveau is een stuk lager (te laag naar mijn mening), maar vind het filmpje echt werkelijk dramatisch. Ik ben niet zo nostalgisch ingesteld, maar het is toch godsgeklaagd dat men de WOII niet kent. Wat hebben die 'studenten' dan vroeger gedaan? Voel me ineens iets te intelligent voor het HBO, leuk die sticker die straks op me geplakt wordt.

Bakkiekoffie | 07-05-11 | 15:48

Tsja... Vraag bij de gemiddelde kassa bij een rekening van €10,35 of ze er €0,35 bij willen wanneer je met €20,00 wilt betalen en ik geef je op een briefje dat 75% stotterend vastloopt en zegt "nee, het lukt wel".

Helaas is dat het gemiddelde intelligentieniveau van de generatie '80. Wat men nogal triest kan stemmen is de wetenschap dat die figuren over een jaar of 35 (gemiddeld) jouw luier moeten komen verschonen ;).

B.BuzzCut | 07-05-11 | 15:46

@gentle giant | 07-05-11 | 15:30 Toch stuitend. Enkele dagen nadat op de Dam de doden zijn herdacht die vielen in de strijd voor de vrijheid en tegen het fascisme, wordt gevraagd om het juk van de islam.

En om dan meteen artikel 1 van de Grondwet maar te vertrappen: met de vrouwen achter een hek.

Het lijkt wel of ze het expres doen.

vraagstaart | 07-05-11 | 15:46

en toch mag iedereen uit dat filmpje stemmen. Leuk hè, dat iedereen hetzelfde en gelijk is?

Teuderik | 07-05-11 | 15:46

De slagvaardigheid van nederland is nou ook niet echt iets om over te pochen. Gezegd en geschreven ´werd nederland door de fransen als een minderwaardig land beschouwd. Je weet nooit, gelet op het huidige europeesche strijdtoneel, of het nou verstandig is voor de karakterontwikkeling van onze studenten om ze daar onderwijs in te geven. Alhoewel.....

hawie | 07-05-11 | 15:44

Fijn gevolg van de multiculturele samenleving en vooral het ongeschoolde volk wat gedurende het Pvda-open deuren beleid ons land is binnen gekomen.
Het hoge percentage allochtonen wat de opleiding niet haalt of vroegtijdig de opleiding verlaat kan mede worden voorkomen door het niveau op een dusdanig laag level neer te leggen, dat het voor meerderen wél haalbaar is.
Dat daarmee de kwaliteit van het onderwijs hard achteruit gaat doet blijkbaar niet ter zake bij de Pvda.
Maar dat zijn we inmiddels wel geweld van die rooie wolven. De kwaliteit van onze samenleving holt ook hard achteruit door aantoonbare oorzaken, maar ook dat interesseert de Pvda niets.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 15:43

Ik kan wel janken.

Frdnnd | 07-05-11 | 15:43

Van mijn school was de directeur zo fout als maar kan in de oorlog. Zijn portret hangt niet in de galerij. Ik kan me dus wel voorstellen waarom de oorlog niet aan bod komt op veel scholen.

Detlev Tarnowitz | 07-05-11 | 15:36

Aanschouw mensen; de ondergang van de Westerse Wereld.
-
Zelden heb ik zo'n stereotyperend beeld gezien van de Nederlandse jeugd. Maar ja, wat wil je als alles is verworden tot een ordinair zuipfeest? Dieptriest.

The Dominator | 07-05-11 | 15:35

Ook zonder enige scholing moet je dit gewoon weten, ik kan bijna niet geloven dat deze mensen bestaan.

gewoon ronald | 07-05-11 | 15:31

@Eurotokkie | 07-05-11 | 15:27
*Om bloeddruk verlagende medicijnen brult*
Mannen en vrouwen gescheiden, smeken om de Ummah.
Fuck 'm.
Ga sterven in je eigen land voor je revolutie!

gentle giant | 07-05-11 | 15:30

@ CreativeDestruction | 07-05-11 | 15:21
Je hebt natuurlijk gelijk. Leergierigheid is iets wat ouders hun kinderen zouden moeten bijbrengen, en moeten stimuleren. Als de ouders falen, kan het onderwijs dat niet volledig compenseren. Maar vakken zoals geschiedenis en wiskunde zijn echt iets voor een school.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 15:27

Daarom hebben de meeste universiteiten tegenwoordig bindende studieadviezen. Wat zeg je, na 1 jaar niet genoeg punten behaald? Opbokken jij! Bestaan die op de HBO-opleidingen vraag ik me af.

De Dansende Kater ® | 07-05-11 | 15:27

gentle giant | 07-05-11 | 15:22 |

Zijn dit nu voorstanders of tegenstanders ?

Eurotokkie | 07-05-11 | 15:27

@Che_cuevara | 07-05-11 | 15:09: Daar heb je natuurlijk gelijk in. Je vraagt je af wie die gasten onderwijst. En in welke staat? Wordt InHolland gesponsord door Bacardi en de Akzheimerstichting?! Hebben die docenten zelf soms ook een IH-diploma? (ik noem het voor de lieve vrede maar even een diploma, lachen toch)

De Kampsjeng | 07-05-11 | 15:26

Oja,voor alle inholland pluizebollen die meelezen.. Eet je hart uit - veehd.com/search?q=WWII

de grote Anti | 07-05-11 | 15:23

CreativeDestruction | 07-05-11 | 15:21 |
-"ook"
Excuses.

CreativeDestruction | 07-05-11 | 15:23

Korreltje Zout | 07-05-11 | 15:16 |

Idd , Tandarts kan ook iedereen worden net als belastingadviseur.
Was trouwens 3 keer bij de kaakchirurgie ( Utrecht ) bij studenten in opleiding , waren daar vanaf 2008 en konden alleen nog maar pijnstillers voorschrijven en een wat foto's maken .

Eurotokkie | 07-05-11 | 15:21

De herdenking van de bezetting van de Fransen en de bevrijding van de Spanjaarden is samenwerking met de NSB 100 jaar geleden?
Die herdenking was al in april hoor.

Maodurodam | 07-05-11 | 15:21

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:38 |
Ik ben het helemaal met je eens. Alleen ik denk dat je vergeet ook dat scholen een zeer beperkte tijd hebben om geschiedenis te onderwijzen. Een opleiding moet nooit het eindpunt in de ontwikkeling van een persoon zijn.
Ik heb het grootste deel van mijn kennis - ondanks een cum laude graad van de uni - te danken aan zelfonderricht. Gewoon boeken lezen uit interesse. Dat zou een academische opleiding in feite ook moeten betekenen: het begin van een leven lang leren. De mensen die in beeld kwamen zijn een product van onze maatschappij. Narcistisch, dom en een totaal gebrek aan interesse in wie ze zijn en hoe onze maatschappij is gevormd. Je kunt deze mensen het beste onderwijs in de wereld voorschotelen, maar dat zal niets helpen. Het is paarlen voor de zwijnen.

CreativeDestruction | 07-05-11 | 15:21

Spoedcursus dan maar: we zijn nog steeds bezet. Met Duitsers voorop in de dodenherdenking ( von Amsberg-zur Lippe Biesterfelt, need I say more?) en Nazi's die zich via de Rattenlijn ( Project Paperclip) hebben omhoog gekropen tot de macht die ze nu tentoonspreidt. Onderzoek de herkomst van de EU en ik geef u 3 Inholland diploma's.

o)+ | 07-05-11 | 15:18

Als ze maar weten wie de directeur is van innHolland ;
Dick Grijpink.

Ratzing. | 07-05-11 | 15:17

Een 'arts' in 2030 hoeft helemaal geen universitaire opleiding te hebben gevolgd. Hij gebruikt gewoon een iPad-achtige computert en loopt, net als een telemarketeer, een interactieve vragenlijst door. En drukt op de gekleurde knop met het goede antwoord:
U heeft pijn? [ja] [nee]
Waar heeft u pijn? [hoofd] [buik] [benen] [armen]
...
*Pliep* Diagnose
Nu al te zien in 'Idiocracy'.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 15:16

Misschien moet je de kudtkoters wat spectaculaire weetjes over woII vertellen zoals de duitsers die de geallieerden de stuipen op het lijf joeg met de plotselinge komst van de straalmotor,of de V1 en V2 raket die london op haar grondvesten liet schudden terwijl burgers geen idee hadden waardoor ze geraakt werden (eerst een boem en daarna geluid van een locomotief)..

Of het mysterie van de vreemde lichtbollen in de lucht,en de vele tekeningen van allerlei vreemde vliegmachines.
Jaja kinders,the germans were on to something fucking big.

de grote Anti | 07-05-11 | 15:15

@Eurotokkie | 07-05-11 | 15:09
Die mensen op de Dam komen alleen maar voor de sensatie om trixje en aanhang te bekijken.
Kunnen ze thuis zeggen, "ik was er ook heb je me niet gezien op TV?"

Vroeger noemden ze dat "aapjes kijken"

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:12

Ik wou naar die school toe. Dat laten we dan maar zitten.

Chipsboom | 07-05-11 | 15:11

@De Kampsjeng | 07-05-11 | 15:07
Maar toch, liever tien mongolen dan één fin.

Fijnstoffer | 07-05-11 | 15:11

@De Kampsjeng | 07-05-11 | 15:07
Je kunt je afvragen hoe het komt dat ze dit niet weten.
Eentje, oké dat kan nog maar hele filmpjes vol met dit soort mongolen?
Dus ik zou de schuld eerder bij de docenten leggen, als je dit nog docenten mag noemen.

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:09

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:05 |

idd , trouwens deze mensen op de Dam weten ook niet waar het overgaat , ze willen zeker de sharia invoeren
in plaats van Democratie.

Eurotokkie | 07-05-11 | 15:09

Door de Duitsers bezet en door de Marokkanen, Antiloanen en Surinamers bevrijd. Toch?

Jopie2009 | 07-05-11 | 15:08

Stelletje mongolen. Ja mongolen, zo mogen dit soort lieden getypeerd worden.
Dat krijg je dus, wanneer school niet als een privilege maar als last ervaren wordt.
Aan de andere kant, laat maar zitten ook. Dit soort gecultiveerde groepen onbenul treffen zichzelf nog wel eens. Tijdens een sollicitatiegesprek, of een diner waarbij het doel is promotie te maken of hogerop te komen. Moet je eens opletten hoe men in die kringen reageert op stuitende domheid.

De Kampsjeng | 07-05-11 | 15:07

@ Parsons | 07-05-11 | 14:34
Schandalig. Moeten we niet willen. Het moet eerlijker.

René Danen zal er wel wat aan gaan doen. Waar hangt die linkse hyperactivist uit? Hij is zo stil (als het om joden gaat).

Fijnstoffer | 07-05-11 | 15:06

@ Zeeschuimer | 07-05-11 | 15:01
Die was sterk ja. Heel confronterend. Moeten ze in Nederland ook doen met picas van Jan Kees de jager en Ali B; of Melanie Schultz van Haegen en Lady Gaga. Ik vrees dat Nederland geen haar beter is dan de USA.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 15:06

En toch denk ik niet dat de onwetendheid over de Tweede Wereldoorlog ligt aan de HBO's, maar dat het al fout gaat bij het basisonderwijs.
De directeur van mijn basisschool was een oudere man die de Tweede Wereldoorlog zelf had meegemaakt en hij was ook erg Koningsgezind.
Als kleine kotertjes kregen wij regelmatig lessen over de Tweede Wereldoorlog tussen onze rekensommetjes door en tijdens Prinsjesdag werd de hele school naar het gymlokaal gesleept waar een TV stond opgesteld en waar wij als achtjarigen naar de troonrede zaten te kijken.

Als achtjarige vond ik dat ontzettend saai. Maar bijna twintig jaar later ben ik héél blij dat onze oude schooldirecteur zo'n goede basis heeft gelegd.

Ceristimo | 07-05-11 | 15:06

@Eurotokkie | 07-05-11 | 14:58
Maar deze "studenten moeten straks wel "ons" land gaan besturen.
Dan is de dodenherdenking wel verleden tijd omdat ze gewoon niet weten waar het over gaat.

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:05

Ik kan er veel van zeggen, maar was vooral blij dat ik alle vragen het goede antwoord wist.

Reckneya | 07-05-11 | 15:05

Net nog een goed verslag gelezen over Market Garden. Triest. Velen kennen de term 'Slag om Arnhem', maar dat het dramatisch slecht afliep voor de geallieerden weet zowat niemand.
Er zijn trouwens meer dan 300 Poolse militairen gesneuveld tijdens deze operatie in het najaar van 1944.

Zuurteregelaar | 07-05-11 | 15:04

Dit is erg. Veel erger dan zo'n lollig filmpje doet vermoeden. Zonder historische feitenkennis is er geen historisch besef en zonder historisch besef is het verdomd lastig om courante ontwikkelingen te duiden en een mening te vormen.

Mike Oxlong | 07-05-11 | 15:04

@Eurotokkie | 07-05-11 | 14:51
Dan kan heel het rifgebergte wel door.
Dat is zowat het enige dat ze weten.

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:03

@Bonjorno | 07-05-11 | 14:42
Da's geen vak, da's realisme.

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:02

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:56
Klopt.
Maar in Wallonië ken ik nog wel een paar "mistroosterige" stukjes.

De "oude" toren staat er overigens nog, zij het als een ruïne.

Che_cuevara | 07-05-11 | 15:02

@Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:54
Het is als in de film 'Super Size Me': laat een kind een foto zien van de president en niemand weet wie het is. Laat ze Ronald McDonald zien en iedereen kent hem.

Zeeschuimer | 07-05-11 | 15:01

Geenstijl, het is een HBO-site en zal het altijd blijven.

Kachelpijp | 07-05-11 | 15:00

@ iedereen die de dodenherdenking (en kennis over WO2) onzin vindt omdat het "zo lang geleden" is: lever je dan ook even je twee vrije Kerstdagen in? De geboorte van Jezus Christus, dat is pas lang geleden.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 15:00

@Flodder | 07-05-11 | 14:14
Een 'obsessieve nerd' als Parsons is inderdaad een ongelofelijke nitwit, een weet niets/kan niets-yob, een van de prominentere leden van het schuim dezer natie; een nazi, racist en vrouwen- en homo's hatende NSB'er bovendien.
Wálgelijke gast.

Cabaret Voltaire | 07-05-11 | 14:57

Ach ja, lijkt wel of het enige wat ze tegewoordig nog van huis uit mee krijgen een plak ontbijtkoek is.

Scaldis | 07-05-11 | 14:57

@Dezenaamhier | 07-05-11 | 14:37
België EN Nederland waren zowel in de 1e als 2e wereldoorlog neutraal.
Alleen hadden de Duitsers dat niet helemaal goed begrepen

Che_cuevara | 07-05-11 | 14:57

@Che_cuevara | 07-05-11 | 14:53 Daar ben ik natuurlijk geweest, ook in het museum, de Dodengang etc. etc. Indrukwekkend!

En dat politieke tintje: daar hebben de Walen flink aan bijgedragen door het monument, dat er stond ter ere van de Vlaamse soldaten die daar in groten getale sneuvelden, in 1946 op te blazen.

Meest mistroostige stukje Vlaanderen dat ik ken overigens.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:56

haha jeetje man wat is geenstijl toch een grote huilbaby

anaalridder86 | 07-05-11 | 14:55

Vraag een scholier eerst of ie Oh oh Cherso kijkt. ("ja, 'tuurlijk"). Vraag hem dan wat ie van die lui vindt ("dom"). En vraag zo'n scholier dan of ie even wil aanwijzen waar Tirol en Chersonissos liggen ("uuuh?"). In de Bijlmer evt. de vragen aanpassen met 'Israel' of 'Mekka'.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:54

Iedereen die dit niet weet zouden ze resolute in een kamp moeten stoppen...

da wizard | 07-05-11 | 14:54

Tja een HBO diploma is tegenwoordig een mensenrecht, dan krijg je inflatie van dat papiertje.

Detlev Tarnowitz | 07-05-11 | 14:53

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:10
Moet je eens naar de Ijzertoren in Diksmuide gaan.
Opgericht ter nagedachtenis van het IJzerfront in WOI.
Wat trouwens nooit door de Duitsers bezet is geweest.
De Belgen hebben gewoon de sluizen opengezet en het hele gebied onder water gezet.
4 jaar hebben ze daar stand gehouden met hun "proppenschieters" Maar de Duitsers kwamen er niet door.
En dat wordt nog elk jaar herdacht, zij het dat het nu wel een politiek tintje heeft gekregen van de Vlams Nationalisten (Vlaams Blok)

Che_cuevara | 07-05-11 | 14:53

schweinefleisch | 07-05-11 | 14:47 |

De toelating is die jaar aangescherpt , wie Nederland aanwijst op de Europese landkaart mag door.

Eurotokkie | 07-05-11 | 14:51

@ Melchior C Balthasar | 07-05-11 | 14:47 |

En ze stucen ook heel behoorlijk tegen een vriendelijke prijs.

Iedereen die Breda heeft bevrijd trouwens + heel veel!

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:51

De jarenlang linkse hersenspoeling op scholen en Uni's hebben hun giftige werking dus gedaan. Het zal dan niet lang meer duren en de studenten van vandaag de dag zullen denken dat met 4 mei het zogenaamde leed van de zogenaamde palestijn herdacht word en 5 mei een islamitische feestdag is.

vrijheid-van-spreken | 07-05-11 | 14:49

Ben benieuwd hoeveel mensen zich voor het komende schooljaar nog gaan inschrijven bij een opleiding van InHolland.

schweinefleisch | 07-05-11 | 14:47

@Kingeef1975 | 07-05-11 | 14:21: Dat is iets te weinig eer voor onze Poolse vrienden. Ze hebben onder andere Breda bevrijd plus delen van Brabant, Drenthe en Groningen.

Melchior C Balthasar | 07-05-11 | 14:47

Dat ligt gewoon aan de manier van interviewen Berdt. Vraag maar aan Linda Duits.

Canis Spurcus | 07-05-11 | 14:47

FYI. Mijn voorgaande comments komen primair voort uit een zojuist opgelopen zonnesteek, anders had ik wel een epistel achtergelaten over het feit dat dit het zoveelste symptoom is van de vallende Westerse beschaving. We vergeten onze geschiedenis, verloochen onze idealen en zijn minder en minder in staat om verstandige besluiten te nemen voor de toekomst.

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:46

@ Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:38
Yessss, dat was mijn favoriete item destijds bij de vakantieman.

kneuterzak | 07-05-11 | 14:44

Bonjorno | 07-05-11 | 14:42 |
En wat stellen scholen tegenwoordig nog voor?
Je bent een nummer, in plaats van een leerling.
Begeleiding is er niet.
De lesstof is zo dieptreurig dat ik m'n reet er nog niet eens mee af zou vegen.
Leraren weten niet waar ze mee bezig zijn.
En nu jij weer.

GeflipteVlaflap | 07-05-11 | 14:43

Jan Pietje4201 | 07-05-11
Tijdens de spaanse furie alleen al vielen er meer doden dan 20.000. 20.358 om precies te zijn.

sjaakdeslinksesul | 07-05-11 | 14:43

Is dat alweer 100 jaar geleden joh.. wat gaat die tijd toch snel!

Claude Jacque | 07-05-11 | 14:42

@KapiteinClaus | 07-05-11 | 14:25
Eens, maar de herinnering aan de WW2 zal zoals ik al eerder zei langzaam wegebben. De 80jarige oorlog herdenken we nu toch ook niet? De WW1 misschien nog wel, en de WW2 wordt over het algemeen nog meegenomen in speeches. Maar ook die laatste oorlogen worden vergeten. Net als de eerdere.
Dat we vrijheid en slachtoffers van oorlog moeten vieren en herinneren ben ik met je eens. Maar denk eens aan 4 generaties voor jou, herinneren we de oorlogen die toen aan de gang waren nog specifiek?? Dacht het niet.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:42

alle hogescholen over 1 kam scheren is ook een vak.

Bonjorno | 07-05-11 | 14:42

Lachen , dit zijn allemaal acteurs , toch ?

Eurotokkie | 07-05-11 | 14:41

@Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:05
In Nederland wordt inderdaad geen WO-1 herdacht, omdat wij daar niks mee te maken hadden (behalve wat problemen met handel en voedsel). Als je naar getroffen landen kijkt dan wordt het nogal altijd groots herdacht.

De Tachtigjarige Oorlog is ook veel kleiner dan de Tweede Wereldoorlog: bij de Tachtigjarige Oorlog kwamen zo'n 20,000 mensen om het leven aan beide kanten.

Jan Pietje4201 | 07-05-11 | 14:40

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:38
+1

_Fly66_ | 07-05-11 | 14:40

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:26
Jullie vergeten dat de opera "de stomme van Portici de aanleiding is geweest voor het beleg van Brussel waardoor de Nederlanden zich eindelijk hebben kunnen afscheiden van België.
Dit omdat het IQ van de Belgen het IQ van Nederland naar beneden haalde.
Dat dit een aantal jaren net andersom zou zijn hebben ze toen verkeerd ingeschat.

Che_cuevara | 07-05-11 | 14:39

We vieren op 5 mei ... de bevrijding ... toch?
Jezus!
Dat is echt iets dat je moet weten, als je tenminste een rasechte Nederlander bent.
Triest, ik schaam me dat ik in dezelfde leeftijdscategorie val. Dan kun je inderdaad net zo goed niet naar school gaan.
Goedemiddag trouwens.

GeflipteVlaflap | 07-05-11 | 14:39

@Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:38
Met als naam 'onheilig schoolplein'

Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:39

@sjaakdeslinksesul | 07-05-11 | 14:35 |

Point taken! Ik kom niet verder dan eentje. Wilhelmus toch?

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:38

Dit schreeuwt om een vervolg. Laat PowNet eens een documentaire maken over het dramatische kennisniveau van jongeren. Vermakelijk, informatief en (ongetwijfeld) schokkend en confronterend. De hele HBO crisis kan daar ook mooi in verwerkt worden. Laat bijvoorbeeld jongeren maar eens op de kaart aanwijzen waar Israel, Pakistan en IJsland liggen. Niet om ze te kakken te zetten, maar om de rest van het land te laten zien hoe het staat met ons onderwijs.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:38

Waar komt eigenlijk het 'hoge' in Hogeschool vandaan?
Genuine question..

Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:38

Che_cuevara | 07-05-11 | 14:32 | komt ook omdat ze in belgië tussen 1914 en 1918 min of meer het trapveldje waren voor de grote partijen als duitsland en frankrijk.
Nederland was in die tijd "neutraal", daarom is de 1e wereldoorlog hier zo weinig aan de orde.

Dezenaamhier | 07-05-11 | 14:37

Duit in het zakje voor de "Marokanen en bevrijding" -discussie.

De Marokanen gaan ons nog eens bevrijden van de rechtstaat en democratie. Maakt niet uit want met ons huidige geschiedenisonderwijs zal dit gegeven dan al weer na 2 jaar in de vergetelheid zijn geraakt.... Wat niet weet, wat niet deert of zoiets.

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:36

En toch zou ik haar doen. Beetje flauwe reportage overigens, aan 100 man vragen wat ze weten en dan de 97 die het wel weten uit je filmpje knippen.

bashghost | 07-05-11 | 14:35

En hoeveel van jullie kunnen er drie songtitels van Justin Bieber noemen? Nou...

sjaakdeslinksesul | 07-05-11 | 14:35

@De Dansende Kater ® | 07-05-11 | 14:29 Die laatste zin van je.....

.... ik heb mijn kinderen zelf topografie gegeven, omdat ze op Nederlandse scholen werkelijk geen flikker leerden. En geschiedenis. En rekenen. Uiteindelijk vertrokken en me kapot geschrokken van de leerachterstand die ze hadden op Vlaamse kinderen. Gelukkig zijn ze slim genoeg en hebben die achterstand in een jaar ingelopen.

En, ra ra politiepet: ze waren veel en veel gelukkiger op die Vlaamse scholen. Want ze werden niet meer geslagen door oudere leerlingen, ze kregen aandacht in de klas (klassengrootte gemiddeld 17 leerlingen in Vlaanderen!) en ze mochten presteren - iets wat in Nederland niet werd toegejuicht, want de traagste leerlingen bepalen tenslotte het tempo.

Dus die laatste zin, dat kon wel eens waar zijn. Ik heb in ieder geval geen hoge pet op van het onderwijs.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:35

@Dezenaamhier | 07-05-11 | 14:29
0,1 zei ik ja. Misschien moet het 0,01 zijn. Afijn, volgens mij begrijpen we elkaar.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:34

@Fijnstoffer | 07-05-11 | 14:31
Ja, is strafbaar. Net als oproepen tot moord. Kan allemaal in dit land.

Parsons | 07-05-11 | 14:34

Vergeleken met mij komt iedereen dom en onderontwikkeld over dus vind ik het allemaal niet zo erg.

sjaakdeslinksesul | 07-05-11 | 14:33

*Bull op BBQ doet*

Catch-22 | 07-05-11 | 14:32

Ik ben in België naar school geweest, en daar kregen we zelfs 2 wereld oorlogen voor onze kiezen, Ja, nu nog.

Che_cuevara | 07-05-11 | 14:32

@Parsons | 07-05-11 | 14:11
Feitelijk een ontkenning van de holocaust door deze islamistische . Net zoals die ene katholieke droeftoeter deed, en waarover zo'n verontwaardiging ontstond.
Is holocaustontkenning overigens niet strafbaar in dit land? Misschien kunnen de Joden als benadeelde partij deze leugenaars aanpakken. Maar waarschijnlijk kansloos, want PvdA-stemmmers en D66-rechters.

Fijnstoffer | 07-05-11 | 14:31

Lang geleden dat ik met de kin op de vloer een filmpje heb zitten kijken.

_Fly66_ | 07-05-11 | 14:31

Ik ben echt verbijsterd door de intense domheid van deze mensen. Wat doen die op een hogeschool?

HJDB | 07-05-11 | 14:30

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:26 |

Costa del sol? Ik wist helegaar niet dat we zover Australië zijn binnengetrokken.

*googled voor een busreis om eens e.e.a. te bezichtigen*

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:30

blikjegrolsch | 07-05-11 | 14:06
Daar geloof ik dus geen reedt van! Mensen met een vwo-diploma (of havo zelfs) hebben toch echt geschiedenisles gehad en enige notie van de wereldgeschiedenis, of algemene kennis zo je wilt.

Ik weet dat het stikt van de no-know-tokkies in deze wereld, maar maak de kam waarmee je scheert niet te groot, bert.

Mocht het wel zo erg zijn, dan is ons onderwijs failliet.

De Dansende Kater ® | 07-05-11 | 14:29

@--neus-- | 07-05-11 | 13:57 | "Don't mention the war" komt uit Fawlty Towers - aflevering met duitse gasten waarbij John Cleese helemaal over de rooie gaat.
"The funniest joke" is wel MPFC, en zit meer in de richting van WO2.
@Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:20 | we zijn bevrijd door de 12 marokkanen die bij zeeland verzopen en later aangespoeld zijn bedoel je?

Dezenaamhier | 07-05-11 | 14:29

@Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:26

Baas boven baas.

1e Onafhankelijke Poolse Parachutisten brigade kreeg ook de MWO voor Market Garden (overigens zonder het gebruik van coke of stroomstootwapens).

Kingeef1975 | 07-05-11 | 14:28

En maar lachen soms op mensen uit de VS. Die hebben tenminste nog een groot land. Daar kan ik nog enig begrip voor opbrengen dat ze niet zoveel weten van de Europese geschiedenis. Maar in Nederland? Wat een triestheid dat je niet weet dat WO II begon met de inval in Polen in 1939. En Nederland in nog geen paar dagen tijd in mei 1940 door de Duitsers omver werd geblazen.

Voigt | 07-05-11 | 14:28

Toen ik onlangs met mijn dochter (gymnasium en TU Delft) naar een WOII oorlogsfilm zat te kijken bleek dat ze het verschil (in uniform, helm) tussen Duitse en Amerikaanse soldaten niet eens kende...

Jeff Hawke | 07-05-11 | 14:27

@Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:23 Ja, daar heeft mijn vader het ook nog vaak over. En over de 80-jarige oorlog, toen we de Costa del Sol op Spanje hebben veroverd onder leiding van Generaal Neckermann.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:26

@Kingeef1975 | 07-05-11 | 14:21 |

De Polen hebben onder andere ook Breda bevrijd onder leiding van generaal Maczek.

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:26

Idiocracy gaat gewoon keihard de realiteit worden. Naast dat InHolland dubieuze kwaliteit onderwijs levert moet dit toch gewoon elementaire middelbare schoolkennis zijn. Blijkbaar rol je tegenwoordig het VWO uit zonder de grote lijnen rondom WOII te kennen, oeps.

faz | 07-05-11 | 14:26

Te stom om zich te schamen... beetje schaapachtig lachen en trots zijn dat je het niet weet.

Daar ben je dus voor 'gevallen' in de oorlog.

Kingeef1975 | 07-05-11 | 14:26

@blikjegrolsch: Weet niet of het een onderwijsprobleem is. Misschien is het opvoedkundig en komt het door onze (doe er zelf ook aan mee) redelijk decadente levensstijl. Of het is gewoon totale desinteresse en is het voor ons gewoon weer een reden om naar muziek te luisteren en een biertje te pakken.

@Raad_maar_raak!: Dat er over x aantal jaar geen overlevenden meer zijn is niet relevant. Waar het om gaat is dat mensen van mijn generatie en de vorige geboren zijn in een tijd zonder oorlog. De generaties daarvoor hadden het sowieso al moeilijker en soms te maken met oorlogen. Vieren en gedenken moet je doen omdat je het geluk hebt zelf al decennia in vrijheid te kunnen leven. Met elk jaar dat voorbij gaat hebben we weer een jaar in vrijheid kunnen leven. Je moet zelf juist voorkomen dat dat gevoel verwatert.

KapiteinClaus | 07-05-11 | 14:25

Ze zouden de reaguurders eens (selectief) voor de camera moeten ondervragen. Dat lijkt Nederland opeens universitair geschoold, met een IQ van 140 en een algemene ontwikkeling van een encyclopedie.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:25

@southpaw | 07-05-11 | 14:18
Daarom juist vind ik het comment van --neus-- dan weer briljant!
*If English was good enough for Jesus, it's good enough for me*

Lewis Lewinsky | 07-05-11 | 14:24

Der Lehrer | 07-05-11 | 14:20 |
Met dat laatste ben ik het niet eens, wie meerdere talen tegelijk leert op jonge leeftijd kan later ook veel gemakkelijker er een derde of vierde bijleren, is goed voor de hersens. Verder kan ik me wel vinden in je verhaal.

mayor_pickwick | 07-05-11 | 14:24

@Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:20 Helaas is de betrokkenheid van Marokkanen bij de bevrijding van Nederland een hoax. Er liggen een paar Marokkanen begraven in Zeeland, maar dat waren franse vluchtelingen die onderweg naar Engeland zijn verdronken.

Marokkaanse eenheden hebben wel meegedaan (niet: gevochten) in Italië, waar ze zich echter zo misdroegen door grootschalige verkrachtingen van vrouwen en kinderen, dat ze in quarantaine zijn geplaatst.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:24

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:15 |

In onze familie was de Vo3R (voice of the 3rd reich) populairder waardoor Songfestival me ontschoten is. Die Henny Huisman kon me toch een gebrul onder die snor vandaan laten komen! "Een show, een publiek, een presentator"

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:23

goed je kan van studentenclubjes zeggen wat je wilt maar niet dat ze geen historisch besef hebben. Ik zou het bij mijn vrienden eens moeten proberen zulke onzin uit te slaan, ik zou tot op de grond afgebrand worden.
Maargoed, wie weet in welk jaar de watersnoodramp is gebeurd mag het zeggen. weet tegenwoordig ook niemand meer...

two ball cane | 07-05-11 | 14:23

@ Service | 07-05-11 | 14:17
De Polen deden mee met de bevrijding. Ze waren vaak de pineut (als in: vriendelijk vuur) omdat niet alle Amerikanen het verschil kenden tussen de Duitse en de Poolse taal. (dramatische stem opzet) Goed onderwijs kan levens redden.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:22

Preventief steriliseren dit volk, om te voorkomen dat het ooit de norm wordt.

Tikkie Terug | 07-05-11 | 14:21

@Service | 07-05-11 | 14:17

de Polen hebben wel meegevochten bij de Slag om Arnhem, het grootste gedeelte van Nederland is echter bevrijdt door de Canadezen.

Kingeef1975 | 07-05-11 | 14:21

@Service | 07-05-11 | 14:17
Bevrijd door de Polen kan ik in zekere zin nog begrijpen, wil het niet dat laatst in het nieuws bekend werd dat de Poolse vlag voortaan naast de Canadese/US/Britse vlaggen zullen staan. Short term memory/interest. Maar dan hadden ze net zo goed kunnen zeggen dat de Marokkanen ons bevrijd hadden. Wat misschien maar voor 0,1% waar is.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:20

@Service | 07-05-11 | 14:17 Dáár had ze nou wel weer een beetje gelijk in. De 1e Onafhankelijke Poolse Parachutistenbrigade onder leiding van Sosabowski hebben meegevochten om Nederland te bevrijden en hard ook.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:20

KapiteinClaus | 07-05-11 | 13:55 | + 1 -
Juist, en daarom moet de BaMa-structuur dus weer afgeschaft worden, zodat het verschil tussen een drs. (wat niks is - het betekent "nog geen doctor") en een ing. en een ir. weer duidelijk wordt.

Verder moet dat zgn. "conceptuele leren", waar alle frouwtjes (!) zo goed in zijn tegenwoordig, gauw weer afgeschaft worden. Op de basisschool moet je feiten leren en geen geneuzel. Onzin als "we hebben Google en Wikipedia toch?" (citaat Duitse minister van Onderwijs, maar ook hier het devies) moet de kop ingedrukt worden. Maar wat wil je, met al die Pabomeisjes die onze kinderen les moeten geven. Zelf kunnen ze hun eigen naam niet eens schrijven, maar ze moeten wel kinderen leren spellen.

En dan besluit ik met het pleidooi om Engelsonderwijs op de basisschool af te schaffen. Voor de meeste kinderen is één taal meer dan genoeg. Beter één taal goed (NL), dan twee half. Dat voorkomt ook dat het plan van de EU slaagt, om de nationale talen uit te roeien en een eUSSR met Engels als voertaal te maken. Bovendien wordt het met goed geschiedenisonderwijs ook weer lastiger voor de eUSSR om de geschiedenisboeken te veranderen, aangezien kinderen leren hoe het werkelijk was.

Der Lehrer | 07-05-11 | 14:20

--neus-- | 07-05-11 | 13:57 | + 1 -
Het zijn allemaal Monty Python fans. Whatever you do, don`t mention the war.

Sorry, maar dat komt uit Fawlty Towers.

southpaw | 07-05-11 | 14:18

Wahaha, bevrijd door de Polen. Moet natuurlijk Rusland zijn.... Toch?

Service | 07-05-11 | 14:17

@ Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:12 |

Tsjonge jonge... Controleer je zinsbouw eens even jongen. Je lijkt wel het product van Nederlands onderwijs!

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:16

@Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:12 Ik zie daar geen enkele fout in. Hoogstens dat je bent vergeten dat Willem de Zwijger in dat jaar het Songfestival voor doofstommen won.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:15

Kennis, welbespraaktheid en intelligentie zouden weer sexy moeten zijn.
Nu draait aanzien vaak om uiterlijk, een grote bek en geld. De commerciele fopstudies onderstrepen dat laatste.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:15

Democratie, dit is de reden dat het niet werkt, mensen zijn achterlijk.

reinaarden | 07-05-11 | 14:15

Flodder | 07-05-11 | 14:14 | + 0 -
Oeps, typte ik dat laatste nou. Ik dacht dat ik het alleen dacht.

Flodder | 07-05-11 | 14:15

@Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 14:11
''These are reported to be actual answers made by 11 year-olds on history tests.'' Kan me er iets bij voorstellen voor 11-jarigen. De mensen/jongeren in dit filmpje zijn al ouder en je hoopt dan ook wijzer. Niks is minder waar..

Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:15

Parsons | 07-05-11 | 14:09 |
Pfff, kun je een keer niet de moslims er bij de haren bijslepen? Net of het door moslims komt dat deze jongeren geen algemene ontwikkeling hebben. Hou s op. Obsessieve nerd.

Flodder | 07-05-11 | 14:14

@vraagstaart | 07-05-11 | 14:00 |

Correctie: het begint al in het basisonderwijs. Pabo studenten die kinderen geschiedenis leren. Iets in de trand van:

Julius Ceasar lanceerde operatie "tuin markt" waarbij zijn CIV -ste luchtlandingslegioen een tunnel bij Nijmegen probeerden in te nemen om de kwade legers van Atilla en de internationaal liberalistische partij (inli's) tegen te houden. Dit lukte ternauwernood en stelde de Franse revolutie waarmee koningin Beatrix in Nederland haar macht veiligstelde.

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 14:12

@blikjegrolsch | 07-05-11 | 14:06
Het is moeilijk te geloven inderdaad. Aan de andere kant heb ik eens een meisje behoorlijk voor schut gezet die kritiek had op Lekker Slim (domme vrouwen die simpele vragen fout antwoorden). Zij (HBO) vond het seksistisch, maar toen kwam de vraag waar Madrid lag en kon zij het ook niet correct beantwoorden (bij Frankrijk toch?). Ik stond toen ook met verbaasde ogen te kijken (dit weet toch iedereen, maar nee), ik realiseer me dat dat interesse in zaken iets persoonlijks is. Blijkbaar is de WW2 niet meer interessant. En eigenlijk herdenken we niet eens alleen WW2 maar alle slachtoffers van oorlog.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:12

Knip alle goede antwoorden er uit en je hebt weer een zooi debielen op een rijtje.. Het is gemakkelijk scoren. Het blijft echter algemene kennis die iedere debiel hoort te kennen.

Zeeschuimer | 07-05-11 | 14:12

Offtopic(2)
En wat te denken van:
"Er is geen sprake van dierenleed. De Islam schrijft heel duidelijk voor hoe het dier behandeld moet worden bij de slacht. Het uitgangspunt is dat er zo min mogelijk lijden en pijn moet zijn. Het ritueel bestaat al 1400 jaar en wordt voorgeschreven door Allah. Hij weet beter dan mevrouw Thieme of dieren al dan niet lijden"
www.telegraaf.nl/binnenland/9720411/__...

vip33 | 07-05-11 | 14:11

@Parsons | 07-05-11 | 14:09
You got to be kidding me. WTF-moment van de dag is weer binnen. En dat artikel is 4 jaar oud. Kan je nagaan. Belachelijk.

Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:11

Hier word ik triest van......

Mayhem123 | 07-05-11 | 14:11

Zij kunnen met recht zeggen: Wir haben es nicht gewusst.

Flodder | 07-05-11 | 14:11

Om hier maar even - luchtig - op in te haken: www.thucydides.netfirms.com/dustbin/an...

'The next great author
was John Milton. Milton wrote Paradise Lost. Then his wife died and he wrote Paradise Regained.'

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 14:11

@ Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:05
Mee eens. Dit is ongetwijfeld geen representatieve steekproef.

Korreltje Zout | 07-05-11 | 14:10

@Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:05 In Nederland dan toch. In Engeland ligt dat wel even anders. Als je naar de Menenpoort in Ieper gaat tijdens de herdenking van WO I lopen de koude rillingen over je rug. Klassen Engelse schoolkinderen, maar uiteraard ook heel veel volwassenen, allemaal met poppy's op hun rever...

Maar in Nederland vinden we eens per vijf jaar herdenken van WO II wel genoeg en weet je wat: dan herdenken we meteen Srebrenica, Uruzgan en alle andere oorlogshaarden in één keer mee. Zo met je eigen geschiedenis omgaan als land, dan vraag je ook om onverschilligheid.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:10

Geschiedenis onderwijs in Nederland is ook vrij dramatisch.

LijstG | 07-05-11 | 14:09

Dit heeft allemaal niet zoveel te maken met het vermeende gebrek aan niveau op HBO's en universiteiten. Het gaat al mis bij het geschiedenisonderwijs in de basisvorming en het voortgezet onderwijs. Tegenwoordig gaat het allemaal om vage "thema's" en niet meer om feitenkennis en context. Je gooit gewoon vakken als aardrijkskunde, geschiedenis etc op één hoop en noemt het dan "wereldoriëntatie". Feiten leren is niet meer nodig, die kun je googelen of opzoeken op wikipedia. Topoligie? Onzin, daar heb je een TomTom voor...

PietGeniet | 07-05-11 | 14:08

*huilen doet*

Bukoswski | 07-05-11 | 14:07

@Limburg vrij!! | 07-05-11 | 14:03
Volgens mij zijn velen van hun ook behoorlijk dronken of opgestookt door vrienden.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:06

"Dit KAN ik gewoon niet geloven. Dit moet in scene gezet zijn en ik hoop niet dat GS hier ergens in trapt. Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:00"

Geef al je hoop op: 13 jaar geleden hebben ze eens onderzoek gedaan onder eerstejaars studenten van de universiteit Leiden. Een fors percentage zei toen precies hetzelfde als die schapen in dit filmpje. Dat waren dus mensen die vers van het VWO-examen afkwamen.

In fact, de quote "de NSB was een verzetsgroep in de Tweede Wereldoorlog" is afkomstig van één zo'n eerstejaars studente van de universiteit Leiden. Het is dus structureel en niet alleen voorbehouden aan hbo'ers of vmbo'ers. het is vooral een onderwijsprobleem.

blikjegrolsch | 07-05-11 | 14:06

Maar dit moet natuurlijk weer wel selectief geknipt zijn. Je kan mij niet wijsmaken dat op een festival met 150.000 bezoekers niemand weet waarom we 4 & 5 mei vieren. Ondergetekende was er ook, maar kwalificeert blijkbaar niet om geïnterviewd te worden..

Mea Culpa Gump | 07-05-11 | 14:05

Aan de andere kant moeten we ook accepteren dat na een tijdje het gevoel van oorlog en bevrijding wegebt. Wie herdenkt er überhaupt de 80jarige oorlog? Of WW1? Na een tijdje leven degenen die dit hebben meegemaakt niet meer, en dan ebt het langzaam weg. Hard maar waar.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:05

@Parsons | 07-05-11 | 13:57
Al zul je denk ik meer geschiedenisdocenten vinden die de PVV eerder in de vergelijking willen betrekken dan die nihilistische maangodaanbidderij van onze biculturele medelanders uit Anatolië en het Rif.

Dan dan weer wel.

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 14:04

Ik schaam me hier wel zo diep voor als 19-jarige... Het ergste vind ik nog wel dat men hierdoor denkt dat alle jongeren zo achterlijk zijn...

L.M.B. | 07-05-11 | 14:03

Raad_maar_raak! | 07-05-11 | 14:00 | + 0 -
Is niet zo moeilijk om zoiets te filmen hoor. Als je 1000 m/v die vragen stelt dan kom je vanzelf wel een paar alzheimers tegen die dit soort antwoorden geeft. Volgens mij zie ik in het filmpje ongeveer 5 van die suckels

Limburg vrij!! | 07-05-11 | 14:03

@blikjegrolsch | 07-05-11 | 13:50
Goeie column, en wéér van die Brussen. Die gozer duikt ook overal op. Je snapt niet dat iemand die meer tweets dan zaadcellen produceert daar nog de tijd voor heeft.

Prof. D.A.H. Vintik | 07-05-11 | 14:02

Jezus. Je gaat bijna denken dat InHolland nog een niveau ONDER VMBO heeft uitgevonden...

ZKH EénOog | 07-05-11 | 14:02

@blikjegrolsch | 07-05-11 | 13:55
De donkere kanten van de roem.

Elke VK-columnist z'n eigen 'fans'.

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 14:02

@Der alte Fritz | 07-05-11 | 13:58
Ja, en ze weten uit het Hamas Handvest (onweerlegbaar gestoeld op koran-teksten) donders goed dat het karwei nog niet af is.

Fijnstoffer | 07-05-11 | 14:01

applaus voor de paus | 07-05-11 | 13:49
Ik neem nog steeds veel liever een oude technisch HBO'er voor mijn bedrijf aan dan een nieuwe acadeem. Overschat de universiteiten van tegenwoordig niet. Geen enkele technische opleiding kan tegenwoordig meer tippen aan wat ze 20 jaar geleden op hun equivalent moesten leren. Het verschil is afgrijselijk.

uberdude | 07-05-11 | 14:00

Dit KAN ik gewoon niet geloven. Dit moet in scene gezet zijn en ik hoop niet dat GS hier ergens in trapt. Dit wist ik al toen ik 4 was ofzo. Het is gewoon onmogelijk dat jongeren die van nieuws, tijdschriften, internet horen dat de doden herdenking begint, dat ze niet meekrijgen dat de Duitsers ons bezet hadden. Dat kan niet! Elke jongeren is getraind in het ontvangen van veel informatie per dag. Dat ze dit niet opvangen, is gewoon van der zotte.

Rest In Privacy | 07-05-11 | 14:00

Je leert op InHolland toch alleen maar hoe je soepsidies moet aanvragen? Daar heb je toch verder geen algemene kennis voor nodig?

Fukjoe | 07-05-11 | 14:00

Allemaggies Adriaan..... dit is toch wel heel erg treurig. Maar eerlijk is eerlijk: het begint al op de middelbare scholen, waar onder het motto "feiten hoef je niet meer te kennen, want die kun je opzoeken op internet" alleen nog maar "thema's" worden onderwezen.

Leuk joh, een thema "vrijheid" uitwerken als je niet weet wanneer de bestorming van de Bastille was en al helemaal niet wat daarvoor de aanleiding is geweest.

Dat zaken als de holocaust liever niet onderwezen worden vanwege de lange teentjes van zekere verrijkende groepen leerlingen maakt de zaak natuurlijk niet veel beter.

vraagstaart | 07-05-11 | 14:00

En wanneer is Limburg afgescheiden van Nederland?
Ooopsss...... dat moet nog gebeuren....

Limburg vrij!! | 07-05-11 | 14:00

applaus voor de paus | 07-05-11 | 13:49 |

Chapeau!

Verban ondertussen ook even alle media management en vrijetijdszooi studies even naar MBO niveau, daar horen ze thuis. Deze lamstralen verpesten het voor de echte hardwerkende studenten, en met name de beta's.

drbeat | 07-05-11 | 13:59

Erg. Maaaaaar gelukkig weten de ordeverstorende Marokaantjes wel dat de joden een veeg uit de pan hebben gekregen toen. Dat weer wel dan..

Der alte Fritz | 07-05-11 | 13:58

Het zijn allemaal Monty Python fans. Whatever you do, don`t mention the war.

--neus-- | 07-05-11 | 13:57

Dit soort gefilmde mensen heeft dus stemrecht he. Denk daar ook nog eens aan als u de democratie een goed iets noemt.

El Campéon | 07-05-11 | 13:57

We zijn bevrijd door finnen; wetenschappelijk bewezen door de een of andere aan de subsidietiet lurkende (nationaal)socialistische PvdA-club. Dat verklaart ook de warme banden tussen Mocronië en 0031. We vinden het geweldig dat ze hun beste mensen hierheen sturen om ons land steeds verder op te bouwen.

Fijnstoffer | 07-05-11 | 13:57

@Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 13:54
Ja en dat moeten we niet willen met z'n allen...

Parsons | 07-05-11 | 13:57

@KapiteinClaus | 07-05-11 | 13:55

Je wil niet weten wat ik allemaal doe als ik me speciaal wil voelen. Maar je hebt gelijk: Er zijn teveel sociologen.

applaus voor de paus | 07-05-11 | 13:56

HBO nievoo iz ook niedt meer wadt hedt geweesdt is...

Hein73 | 07-05-11 | 13:56

Je moet je bevolking natuurlijk ook dom houden. De Nederlandse politiek is jaren bezig geweest om vakken die je geest scherpen kapot te maken. Immers iemand die de geschiedenis kent kan er zo maar per ongeluk van leren, iemand die wiskunde beheerst zou zo maar eens logisch leren redeneren, iemand die de taal beheerst zou zo maar het ambtelijk of ronduit leugenachtig politiek geklets kunnen doorgronden en pareren.

Enfin... Burgers begrijpen die moeilijke en belangrijke dingen die politici wel begrijpen nu eenmaal toch niet zo goed. Daar is lang hard aan gewerkt en daar plukken we langzaam aan steeds meer de vruchten van.

Parel van het Zuiden | 07-05-11 | 13:56

@applaus voor de paus: Allemaal leuk en aardig maar dan creëer je een schijnverschil. Universitaire studies als psychologie, kunstgeschiedenis en sociologie neem ik heel wat minder serieus dan natuurkunde of geneeskunde.

KapiteinClaus | 07-05-11 | 13:55

@Art Vandelay Ultor: nog erger, dat soort types blijft je dan ook nog dagen stalken op twitter via diverse anonieme accounts.

blikjegrolsch | 07-05-11 | 13:55

#Howcanthis?? Dat er een mafkees is die het niet weet, maar dat je gewoon twee filmpjes vol kunt maken met ongelukkigen die het niet weten... Moet er niet nog ergens een gracht gedempt worden?

hendrikjandetuinman | 07-05-11 | 13:55

@applaus voor de paus
Want jij hebt dat nodig om je speciaal te voelen? Als jij lekker je ding doet, doet de rest dat ook en heb je geen last van elkaar toch?
Neemt niet weg dat dit natuurlijk een slecht filmpje is...

VanTokkern | 07-05-11 | 13:55

@Parsons | 07-05-11 | 13:49
Omdat ze anders wel eens vervelende parallellen kunnen gaan trekken? ;)

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 13:54

Op Nederlandse HBO´s worden slimme mensen ontmoedigd hun mond open te doen. Het is voornamelijk een instelling om domme en kleingeestige mensen die niet kunnen lezen en schrijven alsnog van een West-Europese bachelor te voorzien.

Widukinn | 07-05-11 | 13:53

Afnemen, dat stemrecht. Er zijn grenzen aan de noodzaak van algemene democratie. Godskolere, wat een armoe...

Moederneuk | 07-05-11 | 13:53

@blikjegrolsch | 07-05-11 | 13:50
Die Anastasia zat je wel dwars, hè.

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 13:51

@prominentScience | 07-05-11 | 13:49
Dat laatste klopt dan nog enigszins.

Maar vraag zo'n hongerwinteroverlevende met welke app je z.s.m. het juiste antwoord kunt opzoeken en zo'n mummie weet dat ook niet, heur!

Art Vandelay Ultor | 07-05-11 | 13:51

Dus we zitten nu op het educatief ontwikkelingsniveau van Amerikaanse Sweet 16 meisjes. Geweldig.

knuffedol | 07-05-11 | 13:50

Hoe kunnen al die mensen dat niet weten!? Tweede wereld oorlog is misschien wel het meest interessante (en tegelijk vreselijkste) gedeelte uit de geschiedenis.

Wimpel | 07-05-11 | 13:50

Als slechte universitaire studenten naar het HBO gaan, stijgt het gemiddelde niveau op zowel universiteit als HBO. Wat dan naar de universiteit mag, dat moeten dan echt de allerbesten zijn.

Ik stel voor de woorden "student" en "studeren" weer te reserveren voor academische opleidingen. De rest zijn scholieren en die gaan gewoon naar school. Laat het verschil, dat de PvdA met politiek correct taalgebruik heeft weggeboend, maar weer zichtbaar zijn!

applaus voor de paus | 07-05-11 | 13:49

Ja, en weet je waarom onze scholieren niets meer wordt geleerd over WOII?

Parsons | 07-05-11 | 13:49

Door Frankrijk bezet en Polen bevrijd. Dat is een goeie

prominentScience | 07-05-11 | 13:49

Fuck Hell Devil. Is dit een slechte sketch of de afschrikwekkende waarheid?

El_Guapo | 07-05-11 | 13:48

Filmpje opent met Triggerfnger +1.

Merkie | 07-05-11 | 13:48

-weggejorist-

Bisschop Gijsen | 07-05-11 | 13:45

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland