
Het éénmansblok dat AIVD heet, is doorbroken. Nooit eerder werd er door een insider toegegeven dat ook de AIVD wel eens faalt. Dat het ook maar gewoon mensenwerk is wat daar gebeurt. Met jongste bediendes en bijna gepensioneerden die hun hart voor de zaak al decennia eerder verloren. Senior-analist Heleen de Waal geeft toe dat de de boys van de Hollandse CIA zwaar
gefaald hebben met de moord van Theo van Gogh. Logisch dat Heleen even een boekje over doet, want zij had nog een
appeltje te schillen met de AIVD. De Waal: "
De informatie was destijds binnen handbereik maar niet voldoende beoordeeld. Door te weinig kennis en kunde op hoger niveau was er geen controlemechanisme en kon een individu een dergelijke verkeerde inschatting maken. Met gruwelijke gevolgen die nog lang op het netvlies van veel landgenoten staan." Een groentje kreeg de zaak op zijn bureau geschoven, kon de situatie met Mohammed Bouyeri niet goed inschatten en werd van hogerhand nauwelijks bijgestuurd. Resultaat: de AIVD haalde haar target van 100% beschermheilige zijn niet, Mohammed Bouyeri wel. Top. Geeft een fijn gevoel over het functioneren van de AIVD. Moet ook zeker mensen als Rutte, Wilders en de rest van spraakmakend Nederland uitermate gerust stellen. Dat de veiligheid in Nederland gegarandeerd wordt door een organisatie die internationaal zijn weerga niet kent als het aankomt op het afluisteren van burgers, maar die het infiltreren van een extremistische organisatie niet op de juiste manier voor elkaar krijgen. Terwijl dat laatste juist het excuus was om het eerste te kunnen doen. Dus wel
tappen alsof je de barslet van Lowlands bent, maar dan je kerndoel totaal niet halen. Zo jammer dit. Als de AIVD wel zou functioneren, was Theo van Gogh er nog geweest. Molenaars, godverdomme.
Reaguursels
Inloggenvoor straf iederen die zijn zoon Mohammed noemt het land uit !
La Vie En Rose | 15-04-11 | 18:15 |
Ik snap niet waar je over mekkert, man.
Als je er niet tegen kunt, lees je het toch gewoon lekker niet?
Zolang het Joris niet steekt, kun jij ook je mond houden dacht ik zo.
De AIVD had allang haar geloofwaardighied verloren toen ze de Amerikanen nabalkten maar beweerden dat uit eigen onderzoek bleek dat Irak massavernietigingswapens bezat. Dat was een dubbele faal.
Uhm: Is er al vermeld dat Justitie al de Twitteraar Naar Aanleiding Van De Alphen a/d Rijnsche-Moordpartij Arresteert: WAT EEN KUT-MAATSCHAPPIJ leven we heden-ten daage.
Met andere woorden: Arresteer eens de echte KILLERS!
Tja dat de AIVD gefaald heeft moge duidelijk zijn. Dat het gevolg daarvan was dat van Gogh op beestachtige wijze is afgeslacht, daar zal wel niemand van diezelfde AIVD nog van wakker liggen. Ook de zogenaamde geschokten ter linkerzijde van het politieke establishment niet. Had Theo maar niet....
Theo's ouders en m.n. zijn zoon natuurlijk wel. Maar wie maalt daar nog om?
GeflipteVlaflap | 15-04-11 | 10:26
Jij kent ook geen enkele schaamte hè, om onder een topic over de moord op van Gogh je boek te promoten en dat is niet de eerste keer.
Kudtgroentje! Maar helaas is het zo dat de successen, die er volop zijn, niet openbaar zijn of zullen worden. En daar moeten we het mee doen!
@ mr.nice.guy | 15-04-11 | 13:07
Wij ook....
De AIVD was zo lek als een mandje www.tweetdeck.com/twitter/petersiebelt...
@ captainobvious | 15-04-11 | 13:08 | + 0 -
Verhuis es lekker naar Chili.
@ Quid
""tappen als de barslet van Lowlands"
Lovely
De AIVD is jammer genoeg een redelijk starre bende, met veel te veel controle vanuit de samenleving en de regering om effectief te kunnen zijn.
@mezelf.
Dankzij Nederland heeft Pakistan en de rest van de Islamitische wereld een atoombom (bespaar me de zielige verhaaltjes dat dat van Amerika moest).
Afgewezen asielzoekers die hun ex met een brandblusser doodslaan, daaropvolgend een faalagent die zich met z'n eigen wapen laat doodschieten.
TBS'ers die te kust en te keur nietsvermoedende Nederlanders doodsteken, schoppen, wurgen, you name it.
Helikopters die met bemanning op een "geheime" lokatie door een excuustruus worden achtergelaten.
En zo kan ik eindeloos maar dan ook eindeloos doorgaan met faalactie na faalactie.
Nederland is 1 groot faalland! , meer is het niet sorry, ben ook blij dat ik er al 10 jaar geleden ben opgerot.
Democratuur | 15-04-11 | 12:30
In Nerland worden te veel van dit soort domme fouten gemaakt, die hele criminelen/terroristen aanpak, bestaat uit een opeenstapeling van domme fouten, net als je denkt het kan niet achterlijker, komt er weer een bericht dat dat helaas toch nog stompzinniger kan (voorbeelden genoeg te vinden).
Echt Nederland is zo'n faalland dat tart elke beschrijving.
AIVD is een grote kudde faalhazen, that's all.
Dit is oud nieuws. Door de onderzoekscommissie was al lang vastgesteld dat er een onervaren persoon (ééntje maar) op Mohammed Bouyeri was gezet. Ook zijn er inschattingsfouten gemaakt bij de verhoren van derden. Die verklaarden (nadat zij zelf waren gearessteerd als terrorisme verdachte) dat Mohammed pas écht gevaarlijk was.
Al met al zijn er fouten gemaakt maar is er in de jaren daarna een geheel andere situatie ontstaan. Op dit moment is Nederland één van de landen met een uitzonderlijke informatiepositie als het neerkomt op infiltratie van radicale netwerken.
Er zijn in Nederlandf meerdere aanslagen voorkomen dankzij vroegtijdig ingrijpen/verstoren. Alleen is het niet de bedoeling dat iedereen daar continu van op de hoogte is.
Bij geheime diensten werkt het heel simpel: successen kun je niet publiek maken, je fuck-ups komen breeduit in de media (zoals nu).
De AIVD is niet schuldig aan de moord op van Gogh, dat was een fanatieke haatbaard die geloofd in sprookjesboeken. Er zijn inschattingsfouten gemaakt (soms zelfs te verklaren) en er was op dat moment te weinig ervaring aanwezig. Lees ook dit eens:
www.aivd.nl/actueel/parlementaire/@17...
Sindsdien is er echter niets gebeurd, ondanks vele pogingen, en dat is iets waar we dankbaar voor moeten zijn naar mijn idee. Fouten worden overal gemaakt. Ze zijn achteraf toegegeven en er zijn verbeteringen aangebracht. Klaar, zand erover en doorwerken!
@GeflipteVlaflap | 15-04-11 | 10:26
Ziet er goed uit.
ik ga het echt lezen.
@herrie montana 11.48
Denk dat je gelijk hebt.
Geertje goed beveiligen anders kan het belastingbetalende schoremorrie wel eens echt kwaad gaan worden.
Mis die kettingrokende vetklep nog steeds.
Doen we hier aan boekpromotie voor landverraders?
Maar we hebben toch ook nog de MIVD. Alleen die is in het weekend gesloten.
Wie was de verhuurder van het 'Hofstad Groep Huis'?
De AIVD.
www.google.nl/search?hl=&q=huis+ho...
q=huis+hofstad+groep+aivd
Das allemaal een politiek spel
Theo van Gogh.... Pim Fortuin.... in beide gevallen keek de AIVD de andere kant op.... kwam sommige mensen niet slecht uit.
Toen het volk zich ging roeren met rellen moest er voor iedereen die populitsch was bescherming komen.
Want mocht het ooit gebeuren dat er nog een " volkse" spreekbuis sneuveld (laten we hopen van niet) dan krijgen we hier in dit land oosterse taferelen.
Bij Pim was het nog netjes....
Als zo'n tyfus haatbaard Fokke & Sukke maar niet ritueel gaat slachten,anders is het hek van de ren.
@ Superior Bastard | 15-04-11 | 11:32
Ik zet mezelf niet gelijk aan Theo, ik zeg slechts dat hij óók een schrijver was.
.
Dank voor uw compliment.
Gelukkig denken, tot nu toe, verschillende bladen, kranten en tv programma's daar net zo over. :D
*en out, weer druk met promoten*
Uiteindelijk is er maar één echt schuldig en dat is natuurlijk dat gore varken van een Mohammed Bouyeri. Dat neemt niet weg dat overheidsdiensten al sinds 1941 gewoon kut zijn.
GeflipteVlaflap | 15-04-11 | 11:21
"Theo was ook schrijver/kunstenaar/van alles, ik denk dat hij me dit wel vergeeft. (en dan joris ook natuurlijk :p)
.
www.boekscout.nl...
.
datwast. ^^
.
Ps: redactie, ik vind dat ik een topic verdien, ik mail u. ^^"
Overigens complimenten voor je boek. De voorpublicatie ziet er goed uit.
@ Superior Bastard | 15-04-11 | 11:17
Zou je even willen quoten waar ik dat precies doe?
@ mezelf, smudged natuurlijk.
mooi geluld man | 15-04-11
"The shit has hit the fan, I repeat, the shit has hit the fan". My vector is smudget by the shit Victor, Roger that, over and out.
GeflipteVlaflap | 15-04-11 | 10:26
Tss. Je zet je zelf zomaar even op één hoogte met "Theo"..?
Gaaaaap, ontboezemingen van een EX-werknemer zijn echt altijd zeer betrouwbaar en absoluut niet doorspekt met persoonlijk wroeging en of onvrede. Komop Geenstijl dit kan stukken beter, zoek even echt nieuws.
Onze AIVD geheimedienst op het niveau waarop Andorra voetbalt.
Goedebedoelende amateurs.
Dat noemen ze nou "een open deur intrappen".
Maar inderdaad de meeste tapps per hoofd van de bevolking van de hele wereld, maar ze vinden nooit wat stelletje faalhazen. En die enkele keer dat ze "beet" hebben staan ze binnen 3 dagen weer op straat en krijgt de Nederlandse staat direct een aantal forse claims aan haar broek, wakeboarden zal wel een vies woord zijn voor onze lachwekkende AIVD.
The eagle has landed... I repeat... The eagle has landed
Roger Roger, what is your vector Victor?
Nederland is Nederland al lang niet meer, ik schaam me diep Nederlander te zijn sinds ik het nieuws en politiek actief volg (ik ben 25 jaar), vroeger had ik nog een idee dat ik in een mooi en goed geregeld land woon, maar de laatste tijd neemt diepe schaamte deze plaats in.
Nederland lijkt om alle fronten te falen, en er is geen enkele potentiele leider die ons hier uit gaat helpen, geen rutte, geen wilders, geen verhagen, en al helemaal die andere gekken niet.
Ik vind het echt jammer, en ben ook van plan zodra ik mijn zaakjes in orde heb naar het buitenland te verhuizen, niet dat het daar 10x beter is, maar slechter zal het er zeker niet op worden.
@JeSuisUnCroissant | 15-04-11 | 10:58
Nee, door een ex-medewerker van de AIVD.
@ pleurtop | 15-04-11 | 10:17
Goh... U werkt daar?
Toen het BVD heette, was het al een amateurclub en dat is het nog steeds. Het meest griezelige is, dat deze groep amateurs enorme macht heeft gekregen in het afluisteren, aftappen, e-mail lezen, internet onderscheppen, surfgedrag volgen van elke burger waarvan ZIJ menen dat die verdacht is. Het is toch ten hemel schreiend dat NL in de GEHELE wereld eenzame koploper is als het op afluisteren, internettaps en andere gore zaken aankomt. Dat jij en ik als kritische burgers constant in de gaten wordt gehouden omdat er misschien meningen geventileerd worden die de heren niet aan zullen staan, terwijl de echte vijanden van de democratie gewoon ongestoord hun gang mogen gaan.
Ik krijg onmiddelijk beeld- en gedachtenflitsen door van een tijd, ongeveer zevetig jaar geleden, waarin ook overheidsambtenaren slechts 'deden wat hun was opgedragen'. Tot het zich vrijwillig aanmelden voor het oppakken van joden en politieke tegenstanders toe.
En toen was het elimineren door het gewapend verzet van vele colloborateurs en het opblazen van het bevolkingsregister van Amsterdam effectief om tenminste honderden joden van oppakken en deporatie te redden. Maar blijkbaar hebben we gene flikker geleerd van de wijze waarop onze overheidsambtenaren zich laten misbruiken en zich actief aanmelden voor dit soort bevolkingsvijandige smerige activiteiten. En als nu inderdaad de echte vijanden van meningsuiting werden opgepakt, als het nog diende om ons te beschermen, was het nog te verkopen. Maar een dienst die faalt in het eigenlijke beleid en ongecontroleerd de bevolking mag onderdrukkken en volgen, hoort thuis in een dictatuuur. Niet in de democratie die de politici hardop lopen te verkondigen. Tenzij de democratie een dekmantel is voor eigen agenda's, natuurlijk. Dan is het een schijndemocratie en in wezen een dictatoriaal NL.
Eerste toegegeven fout AIVD? lolwut
Binnenkort in dit theater. IND: "Yup, Baflo was onze fail. En Marianne Vaatstra. En...." etc. etc. ad infinitum.
Ik kan hier zo kwaad over worden; reeds in 2004 kwamen dit soort zaken naar voren: www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?A...
Meteen na de moord op van Gogh hebben verschillende onderzoeksjournalisten, Ton Biesemaat en Stan de Jong bijvoorbeeld, dossiers aangelegd waarin het falen (bewust of onbewust?) van de AIVD onomstotelijk aan het licht kwam. Mohammed Bouyeri is notabene voor zijn slachtpartij op van Gogh aangehouden in de tram met zijn martelaarstestament op zak; hoe duidelijk wil je het hebben! Daarnaast heeft de AIVD via, via de granaten geleverd aan de bewoners van de Antheunisstraat in Den Haag waardoor collegae in levensgevaar geraakten.
Wijs geworden door de desinformatie vanuit de overheid en aan de overheid gerelateerde diensten, na de moord op Fortuyn, dachten wij door het aanleggen van gedegen dossiers na de moord op Fortuyn, bewijzen vast te leggen en naar buiten te brengen. Helaas deed de MSM hier niets mee, tot nu: de interesse is weggezakt en de reeds toen bekende feiten komen lang zo hard niet meer aan.
Welkom in de bananenmonarchie der Nederlanden!
@Einde van de Domheid | 15-04-11 | 10:46
Eens met de eerste zin, dat je de term hoofddoekjes er bij pakt is dan weer jammer.
Er zijn vele andere zaken waar oeverloos over wordt gediscussieerd en veel meer impact hebben; ik noem missies Afghanistan en het eindeloze geregel van milieuverwante zaken als terrasverwarmers bijvoorbeeld.
Oops verkeerde topic.
Waar blijft de 'delete' optie??
-weggejorist-
"Molenaars, godverdomme."
Is dat een verwijzing naar: "Johnson, Molenaar!"?
Nou Johnny, Theo was intussen wel aan longkanker of cirrose overleden, me dunkt.
Nochtans, schadelijk en schandelijk zulk handelen, of juist het nalaten ervan.
Kan me er wel iets bij voorstellen. Kwaliteit, met name in dienstenorganisaties, is ver te zoeken, zo lijkt. Al helemaal als het overheid betreft. Heeft inmiddels niets meer met beloning te maken, maar met het vanaf bodem tot top afwezigheid van drang naar prestatie. Resultaat is gewoon geen doel meer, geen element om rekening mee te houden.
Geldt voor onderwijs, politie, (lokaal) bestuur.
Ok Hare Majesteit daar gelaten. Die gaat nog als een dolle. Zie optreden Duitsland deze week.
Bestuurstechnisch gaat alles fout, gevangenissen, branddeuren, vuurwerkfabriek, creche-toezicht. Als dat ongelooflijk inopportune gezeik over die hoofddoekjes nou eens ophoudt dan kunnen wij en de bestuurders ons eens druk maken over werkeijk belangrijke zaken!
Hmm, als Mohammed Bouyeri als een normaal mens had gefunctioneerd, was Theo van Gogh er nog geweest.
@Markies de Schade | 15-04-11 | 10:22
En da's al ingewikkeld genoeg voor de AIVD
Nederland is nu eenmaal niks meer dan een dorp met een te grote broek aan. Onze bestuurders zijn amper in staat om te beslissen of boer Jansen een stal mag bouwen, verder gaat het echt niet.
Daarnaast moet je keuzes maken want je kunt niet èn tappen èn beschermen tegelijk; dat gaat nu eenmaal niet. En dan kies je wel eens het verkeerde.
Die laatste 2 zinnen zijn een beetje cheap, Quit. We vormen onze eigen mening wel. Kunnen we best zelf.
twitter.com/SaskiaBelleman/status/588... - "Hendriks; "Ging niet goed met Jansen, hij leed aan achtervolgingswaanzin. Je wordt in Nederland niet opgepakt wegens uitlatingen"." Vraag dat maar aan Bert ;) Ok niet opgepakt, maar als je je moet melden door een screenshot, zou je ook best wel eens van je bed gelicht kunnen worden als je iets verkeerds zegt.
"The power to do nothing is great, but it must not be abused!" - Richelieu
@vraagstaart | 15-04-11 | 10:29: Ja, wel eens van gehoord. Ook al irrelevant in dit opzicht.
Maar waarom en in opdracht van wie, lieten ze het steekje vallen?
@Melchior C Balthasar | 15-04-11 | 10:10 Zegt het werkwoord "laten" je iets ;-)?
Aron-G | 15-04-11 | 10:21 | + 0 -
"Je kan gewoon niet iedereen beschermen."
Klopt, zeker een aankomende MP niet , gewoon omdat ie niet lekker ligt bij de haagse maffia
@zeg maar jansen; Het voorkomen van dit soort moorden mogen ze wel.
Theo was ook schrijver/kunstenaar/van alles, ik denk dat hij me dit wel vergeeft. (en dan joris ook natuurlijk :p)
.
www.boekscout.nl/?pagina=Etalage&a...
.
datwast. ^^
.
Ps: redactie, ik vind dat ik een topic verdien, ik mail u. ^^
Veiligheid in Nederland is een dun, broos laagje. De overheid beschermt de burger niet, maar laat hem aan z'n lot over. Als je pech hebt komt er iemand op je pad die kwade bedoelingen heeft en is er niets of niemand die je er tegen beschermt. De strafmaat in Nederland is daarbij dermate laag dat het risico voor de criminelen erg laag is.
@ pleurtop | 15-04-11 | 10:17 |
Inderdaad, er gebeuren zoveel dingen dat wij niet weten. Zoals in mijn vorige post, plots was er op de teevee een inval te zien.
Sindsdien staat de AIVD voor Alleen Inzetten Voor Dreigtweets
Johnny heeft leren onderbouwen op het VMBO? Of moest 'ongefundeerd en tendentieus' even aangezet te worden?
Kan iemand zich de Hofstadgroep nog herinneren? Daarin heeft de AIVD op 10-11-2004 bij de inval op het laakkwartier laten zien dat ze goed op de zaak zaten. Je kan gewoon niet iedereen beschermen.
@kapotte_stofzuiger | 15-04-11 | 10:05
Liever 10 gearresteerde dreigtwitteraars dan 'van Gogh 2.0'
Loop nou niet te zeiken, er worden meer zaken goed afgerond dan er mislukken. Je wil niet weten hoeveel aanslagen er al zijn voorkomen waarvan wij niets weten.
Het is deels mensenwerk, en mensen maken fouten. Heel erg triest, maar helaas een feit.
Gebeurt niet meer. De straat terroristen (schoffies) worden inmiddels in de gaten gehouden.
En Pim Fortuyn werd zeker door een stagiaire behandeld?
Stroopdoos | 15-04-11 | 10:11 Ze hebben geen opsporingsbevoegdheid.
www.rechtsvordering.nl/aivd-taken-bevo...
Als de AIVD nu GPS-trackers in elke auto verstopt, hoeft de pliesie niet meer in de berm te staan.
@The Evil One | 15-04-11 | 10:11: De AIVD had niets met die cartoonist te maken.
Burgers controleren is lekker makkelijk. Die zijn met dagelijkse kloffie bezig. Criminelen verstoppen zich en worden daarom achteraf door de AIVD als incidenten afgedaan. Lekker PvdA-achtig mikadoën met van alles en veel geld zonder enig zinvol resultaat.
Melchior C Balthasar | 15-04-11 | 10:10
De AIVD die de politie opdracht geeft om mensen op te laten pakken, mr. Smarty Pants, verder eens met vraagstaart.
Typisch voor het Nederlandse rechtssysteem. Alleen de gemakkelijke zaken oppakken en de rest laten liggen en hopen dat er niets gebeurt. En als er dan wel iets gebeurt met veel bombarie onderzoek starten. Ik noem maar met 150 man achteraf onderzoek naar de moordpartij in Alphen door 1 schutter die dood is.
@vraagstaart | 15-04-11 | 10:08: Welke cartoonist is ook alweer door de AIVD opgepakt?
Lekker objectieve bron dus, die mevrouw De Waal.
Te druk met het laten oppakken van gevaarlijke cartoonisten natuurlijk. Je kunt ook niet overal tegelijk zijn.
Volgens mij wisten we dit al sinds de dood van de Bolle.
Daarom arresteren we voortaan maar elke dreigtwitteraar...
Precies wat het is, 'ook maar gewoon mensenwerk'.
De een noemt het falen de ander noemt het moedwillig de andere kant opkijken.
REAGEER OOK