Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Universiteiten gaan studenten anaal fisten

universiteitfucksyou.jpgEr blijft geen spaan heel van studerend Nederland. Mocht u de kenniseconomie zien op weg naar buiten, doe hem de groeten van ons. De universiteiten gaan kapot stuk gemaakt worden. Door dat gure kabinet, zegt u? Neen! Studenten zullen smeken om de plannen van het kabinet, als ze horen wat de universiteiten zelf willen. De sloopkogels zitten niet in Den Haag, maar in het pluche van de universiteitsbesturen. Twee weken geleden hebben de riant betaalde topbestuurders in een vijfsterren hotel in Parijs, onder het genot van zeer exclusief eten en drinken, besloten dat de student verder uitgekleed moet worden. Het kabinet gaat niet ver genoeg. Alle studiebeurzen moeten omgezet worden naar leningen. Universiteiten mogen zelf bepalen hoeveel collegeld (5.000 tot 15.000 euro) ze vragen aan welke groepen studenten. En een studentenstop vanaf 2012, zodat het studentenbestand niet verder groeit. Wie er naast grijpt, gaat maar pauperen op het hbo. LOL. Wordt studerend Nederland daar even anaal aan stukken gescheurd door de eigen bestuurders. Logisch, want als er niet bezuinigd wordt, volgen er gedwongen ontslagen. En waarom zou je in dat geval bezuinigen op topbestuurders of middenkader, als er studenten zijn? Die gaan hoogstens heel cliché een gebouw bezetten of een beetje collectief boeroepen. "ROFLOL", aldus een anonieme bestuurder. "Eigen hachje eerst! Lang leven het bestuur! Onze universiteit, niet die van studenten." Update: het downplayen is begonnen!

Reaguursels

Inloggen

Ja, kennis wordt steeds duurder verkocht. Pro deo advocaten zijn niet te betalen !!!!! Voor je het weet hebben ze je leven in het riool gegooid.

hawie | 27-02-11 | 13:57

De heren en dames van de college van besturen hebben zichzelf torenhoge salarissen toegekend die ver gaan boven de Balkenende norm. Terwijl het gaat om een overzichtelijk baantje. Verder houden ze er een hele hofhouding die riante salarissen verdienen op na. De verhouding direct werkenden en indirect werkenden is helemaal scheef gegroeid op universiteiten.

Rachmaninoff | 26-02-11 | 18:03

waarom werkt dit niet.

Geppie. | 26-02-11 | 17:33

Mooie woordenwisselingen hier.
Alleen hou nou eens op met die zinloze labeldiscussie student of scholier.

Manic Depressed Fuck | 26-02-11 | 17:08

Gelooft iemand dit? Twee weken in een vijfsterrenhotel? En dan met dit naar buiten komen? Linkse rakkers zijn het, iets leuks bedacht om rechts in discrediet te brengen.

Frans1156 | 26-02-11 | 12:56

-weggejorist-

blackpeace | 26-02-11 | 08:34

-weggejorist-

blackpeace | 26-02-11 | 08:34

-weggejorist-

blackpeace | 26-02-11 | 08:33

Het peil van het wetenschappelijk onderwijs daalt ongeveer met gelijke snelheid als het aantal PvdA stemmers (cliché). Voorbeeldje: aan de Erasmus Uiversiteit in 010 (Sorry Desi) is een dame promoveerd (jeeweetweldanbejedoctor) op een meta-analyse naar het effect van acupunctuur op baby's met stuitligging. Houd nog even vol… wat vond deze dame: bij een oriëntaals prikje toepepast ter plekke van de kleine teen. met bepaalde olien als hulpmiddel, zag men op grond van 'anecdotical evidence' en artikelen uit wetenschandelijke blaadjes met de betrouwbaarheids factor en significantie van een nonchalant geworpen dart. Een artikel dat methodologisch 100% OK was, werd niet opgenomen. Geen wonder, het bleek dat, mits goed onderzocht, acupunctuur niets meer te bieden heeft dan het zgn. 'placebo' effect. Weledelzeergeleerde Vrouwe: van harte, wat kunnen we voor de toekomst van u verwachten? Iets over iriscopie, aura's, homeopathology? Jomanda zit toch nog in de Betuwe? Werk zat. Wetenschap plat.

blackpeace | 26-02-11 | 08:25

@ Bolle Wim 18.02: Allemaal in het verzet? Ook die 30.000 man van de Nederlandse SS? Jawel: 30 X duizend! Die waren zelfs nog actief bezig met het verdedigen van Berlijn tegen de Russen in april 1945. Dat kan je natuurlijk ook verzet noemen.

bruine kikker | 26-02-11 | 00:33

Die afgewezen studenten doen meer dan boeroepen. Die gaan in het buitenland, bijv. België, studeren. Nu al!

bruine kikker | 26-02-11 | 00:25

Straks krijgen we nog politieke toelatingsexamens. Hoofdcriterium: Hoe linkser hoe meer kans op een plaats.

Michael Vail | 25-02-11 | 23:01

Daarom ga ik na mijn HBO opleiding mijn master doen in het buitenland. Niks 2 jaar master waarvan 1 jaar zogenaamd instroom. Gewoon 1 jaar master en dan haal je je diploma binnen. Ik ga vervolgens in het buitenland werken met de kennis die ik heb opgedaan, want geen haar op mijn hoofd die eraan denkt dat deze overheid en deze bevolking van mij nu gaat profiteren. Dus men vindt mij een parasiet van de staat, prima, dan gedraag ik me ook als een parasiet. Ik zuig alles eruit wat erin zit en dan keer ik mijn rug naar mijn gastheer. Als Nederland zo graag een kennisland wilt zijn, dan moet het niet bang zijn om te investeren in de student.

Khold | 25-02-11 | 22:40

favolkin | 25-02-11 | 21:16
qua spelfouten wil ik niet uit de toon bij de redactie vallen, dus.
Verder heb je gelijk, want er komt natuurlijk ook nuttig volk van zo'n universiteit af, dus bij deze wil ik dat even rechtzetten, maar er komt ook kutvolk vanaf dat er alleen op uit is om zo snel mogelijk rijk te worden over de ruggen vd belastingbetalers,
en dat soort tuig mag van mij vroegtijdig aan een vreselijke ziekte overlijden.

von sokkenstopfen | 25-02-11 | 21:45

von sokkenstopfen | 25-02-11 | 20:29
Jezus, jij bent dom (tweede woord in je plempsel al, schuddebuiken gewoon!).

Je kunt prima zakkenvullen zonder een universitaire opleiding gedaan te hebben. Oorzaak - gevolg relaties leggen, ligt jou niet zo geloof ik.

En waar denk je waar alle technologie vandaan komt die jij nu gebruikt om je ondoordachte mening neer te plempen? Juist! De universiteiten!

favolkin | 25-02-11 | 21:16

Ik vindt dit een heel goed plan, want je moet wel op een universiteit gezeten hebben om een zakkenvullerbaantje te kunnen bezetten, en hoe eerder dat soort tuig uitsterft, des te beter dat is voor de belastingbetaler. We hebben dan ook werklui nodig die hun handen laten wapperen, en geen graaiers die, hoe meer ze geleerd hebben, des te minder hoeven te doen voor nog meer geld.

von sokkenstopfen | 25-02-11 | 20:29

Gewoon een kwestie van marktwerking, niets mis mee in mijn ogen.

hans123 | 25-02-11 | 19:11

Welles.

Teehee!

Een paard | 25-02-11 | 19:09

@Een paard | 25-02-11 | 17:06
De ontwikkeling van de rechtsstaat en verschillende rechtssystemen is hooguit onderdeel van geschiedenis en sociale geografie. Met "rechtsgeleerdheid" heeft dat niks van doen noch met wetenschap an sich. Het is gewoon geen wetenschap. Punt.

koerbagh | 25-02-11 | 18:39

@Heads or Tails | 25-02-11 | 18:19
Dat is niet eens een echte Nobelprijs, maar heet eigenlijk Prijs van de Zweedse Rijksbank voor economie, ter nagedachtenis aan Alfred Nobel. Beetje meeliften op het succes van, heet dat.

koerbagh | 25-02-11 | 18:33

@Een paard | 25-02-11 | 17:06
Er is ook een Nobelprijs voor boekhouden, herstel: Economie. Al even grote kul.

Heads or Tails | 25-02-11 | 18:19

De jongeren kunnen natuurlijk ook gewoon gaan werken. Dat moesten wij die dit land helemaal hebben opgebouwd ook. 7 dagen in de week van des morgens 05.00 uur tot des avonds 23.30 uur voor 20 cent per maand. Lunchen deden we met een tulpenbol. Of gewoon helemaal niks. En daarnaast zaten we ook nog allemaal in het verzet.

Bolle Wim | 25-02-11 | 18:02

Studeren is uit, punt. Echte slimmeriken (lees: savanten) hebben helemaal geen studie nodig, die gaan wel bij wijze van preoccupatie wiskundeboeken lezen ofzo. En voor de rest van de gelukzoekers: ga gewoon zo breed mogelijk leven om alle opties open te houden, niet bang zijn!

toutefois | 25-02-11 | 17:57

Mazzel dat ik dit jaar eindexamen doe !

ikzouhetnietweten | 25-02-11 | 17:49

jeanmondo | 25-02-11 | 17:19 |
Er zijn nergens grotere kapitalisten te vinden dan op de Russische staatsuniversiteiten. Maar idd wel heel veel akelig mooie studentes en een bruisend nachtleven.

Bolle Wim | 25-02-11 | 17:46

Aangezien studentes meestal 18+ zijn is uitkleden legaal en dus geheel ok.
url?

Linke Joop | 25-02-11 | 17:39

Ze doen maar. Dan verkas ik met mijn bul naar het buitenland en zien ze geen cent van die lening terug.

Semper Pecunia | 25-02-11 | 17:36

Sacha_A | 25-02-11 | 16:14 | + 0 -
всего хорошего dan maar... ik heb ook in Rusland gestudeerd(lees: een half jaartje achter de vrouwen aangezeten)... maar de MGU is toch ook echt een staatsuniversiteit, dus je fascinatie voor het kapitalisme snap ik niet zo.

jeanmondo | 25-02-11 | 17:19

JaJa studentjes, gepakt worden door de eigen bestuurders. De mannen van de ivoren toren hebben hun zaakjes voor elkaar en bepalen wie er straks mag studeren en wie niet. Niet dit kabinet is jullie vijand maar de manager. Beter Onderwijs Nederland is jullie vriend, maar ja dat wisten jullie nog niet.Hoogste tijd dus. beteronderwijsnederland.net/node/224

Djilleke Spoker | 25-02-11 | 17:19

koerbagh | 25-02-11 | 16:45 |

Gelukkig is er wel een Nobelprijs voor Literatuur en zelfs Vrede.

Natuurlijk kun je wel kennis verwerven over 'regeltjes'. Die regeltjes zijn namelijk immer aan verandering onderhevig. En de regeltjes zullen moeten worden uitgelegd en toegepast. Als u zo happig bent om ze liever uit uw kop te leren dan staat u dat vrij.

Wellicht is het ook leuk om te verwijzen naar de ontwikkeling van de rechtsstaat en met name ook de verschillende rechtssystemen overal in de wereld, die zich in de loop der tijd hebben ontwikkeld en in veel landen nog moeten ontwikkelen. En dat heeft, inderdaad, weer met regeltjes te maken. Anders wordt het al snel zo'n chaos. Ik plaats daar maar meteen de kanttekening bij dat de enkele aanwezigheid van regeltjes niet automatisch elke vorm van chaos zal uitsluiten.

Rechtswetenschap is een ander soort wetenschap dan exacte wetenschap, daar is geen twijfel over mogelijk. En als u het liever geen wetenschap wilt noemen dan kan ik daar best begrip voor opbrengen. Maar u doet het tekort door te stellen dat het niks meer is dan regeltjes uit je kop leren.

Een paard | 25-02-11 | 17:06

Ja mensen Wij moeten allemaal bezuinigen, zodat wij de bonussen van de 1% toplaag kunnen blijven betalen. De top ondernemingen als shell & unilever betalen niets tot nauwelijks aan belasting door door nette adviesbureaus als deloit & kpmg. Deze hele nette mensen in pak zijn allemaal opgeleid met het geld van brave loonslaven en het midden & kleinbedrijf. Zo nog even dieper bukken dan kunt nog ff dieper genaaid worden door de elite.

Bertus Brulbroek | 25-02-11 | 17:02

Het idee dat er minder mensen naar de uni en meer naar het hbo moeten is mijns inziens terecht. Studenten zelf voor onderwijs laten betalen lijkt terecht, maar zorgt voor een tweedeling, zoals iedere beperking van de studiefinanciering daarvoor al zorgde: de tweedeling tussen arm en rijk, 'arbeider' en 'denker'. Als zoon van academici ben ik aan de uni gaan studeren, gestimuleerd door mijn ouders. Klasgenoten op het vwo wier ouders minder opgeleid waren, werden door hun ouders juist gestimuleerd om iets aan het hbo te gaan doen. Zo gaat talent verloren. Hoe duurder studeren wordt, hoe groter dit probleem wordt.

Pon | 25-02-11 | 16:53

koerbagh | 25-02-11 | 16:45
"Drei berichtigende Worte des Gesetzegebers und ganze Bibliotheken werden zu Makulatur"
Ausspruch des Staatsanwaltes v. Kirchmann im Jahr 1847, anläßlich seines Vortrages über die "Wertlosigkeit der Jurisprudenz als Wissenschaft".

Maar al te evident en als het goed is ook bekend bij elke jurist of andersoortige paardenkop, hahaha.

Heads or Tails | 25-02-11 | 16:52

@Een paard | 25-02-11 | 16:37
Het zijn gewoon regeltjes. En die kun je heel ingewikkeld maken (dat doen overheden heel graag), maar bottom-line: het blijven regeltjes.

Overigens is de crisis niet veroorzaakt door juristen maar door een verregaande vorm van corporatisme. Ik zou u aanraden de film "Inside Job" te kijken. Het was gewoon fraude en diefstal, maar dat staat er helemaal los van.

Ten principale is rechtsgeleerdheid niks meer dan regeltjes en regeltjes over regeltjes uit je kop leren. Met wetenschappelijk onderzoek heeft dat echt geen ene reedt te maken. Nul, niks, noppes, nada, niente. Geen ene moer.

De cummulatieve kennis van de mensheid neemt namelijk niet toe door lui die regeltjes en regeltjes over regeltjes onderzoeken. Dat is het enige criterium waarom wetenschap wetenschap is en rechtsgeleerdheid dus niet. Er is ook geen Nobelprijs voor Rechten. Da's niet voor niks. Het is namelijk geen wetenschap.

koerbagh | 25-02-11 | 16:45

@Een paard | 25-02-11 | 16:10
Tja, als je wilt onderzoeken zul je toch eerst moeten weten wat de stand van zaken van de wetenschap is. Dat leer je niet op het VWO. In grote lijnen wel, maar niet in de details. En daar gaat het nu juist om.

Je maakt hier overigens wel een onderscheid tussen opleiden tot artsen (en da's niet veel meer dan een beroepsopleiding, kan best worden afgestoten; automonteurs worden ook niet opgeleid aan een universiteit) en onderzoekers.

Rechtsgeleerdheid is geen wetenschap omdat het niet meer is dan regeltjes en regeltjes over regeltjes uit je kop leren en uitbraken tijdens een tentamen.
koerbagh | 25-02-11 | 16:20 |

U stelde dat de opleiding geneeskunde een studie is met hoge graad van onderzoek. Dat is het niet. Geneeskunde leidt inderdaad op tot artsen, dat is evident. Dat een kleine deel van die artsen verder zal gaan als onderzoeker doet daaraan niet af. Het is simpelweg ondoenlijk en tevens hoogst onwenselijk om de twee op een of andere manier strikt te willen scheiden.

Uw opmerking over rechtsgeleerdheid geeft slechts aan hoe slecht u op de hoogte bent. Om bijvoorbeeld voor de aardigheid aan uw filmpje te refereren: hoe denkt u dat die belachelijke financieringsconstructies werden vormgegeven? Door juristen. Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat zij verantwoordelijk zouden zijn voor de financiële crisis, maar u begrijpt dat rechtsgeleerdheid iets meer behelst dan wat u schetst. Gewezen zij ook op de constante evolutie van regelgeving en de implementatie daarvan in de ruime zin van het woord, die vanzelfsprekend niet vanzelf gaat.

Een paard | 25-02-11 | 16:37

Ik vind het dan eigenlijk ook een uitstekend idee dat bejaarden dan een zorglening zullen gaan nemen. De grijsaards souperen multimiljoenenmiljarden per jaar op aan pilletjes, zalfjes en rollators en wij hardwerkende mensen mogen dat allemaal betalen. Gewoon de zorg lenen tegen 10% rente. En als je de centjes niet hebt verkoop je maar je aanleunwoning of verrekenen we de zorgschuld met de aanstaande erfenis. Bezuinigen is niet zo moeilijk.

Bolle Wim | 25-02-11 | 16:30

Ga gewoon in een fabriek staan, studeren is voor tokkies.

ZSU 57-2 | 25-02-11 | 16:27

@Een paard | 25-02-11 | 16:10
Tja, als je wilt onderzoeken zul je toch eerst moeten weten wat de stand van zaken van de wetenschap is. Dat leer je niet op het VWO. In grote lijnen wel, maar niet in de details. En daar gaat het nu juist om.

Je maakt hier overigens wel een onderscheid tussen opleiden tot artsen (en da's niet veel meer dan een beroepsopleiding, kan best worden afgestoten; automonteurs worden ook niet opgeleid aan een universiteit) en onderzoekers.

Rechtsgeleerdheid is geen wetenschap omdat het niet meer is dan regeltjes en regeltjes over regeltjes uit je kop leren en uitbraken tijdens een tentamen.

koerbagh | 25-02-11 | 16:20

Mijn zoon gaat straks mooi met 8000 euro subsidie naar de MGU in Moskou. Beter onderwijs voor minder geld in het Oostblok. Fuck die schijnkapitalisten hier, zakkenvullende ouwejongenskrentebroodpatjepeeendepluchegeilerts.

Sacha_A | 25-02-11 | 16:14

Fisten, WTF??? Waarom moet ik nu aan Henk Krol denken die zijn rechterarm tot aan de elleboog bij Paul de Leeuw inparkeert?

eerstneukendanpraten | 25-02-11 | 16:13

Over het algemeen zijn de studies in Nederland van een dermate slechte kwaliteit dat hier met recht over een schande gesproken mag worden, wanneer deze plannen doorgaan. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze fatsoenlijk onderwijs aan kunnen bieden, voordat ze Amerikaanse modellen ter hand nemen.

s.a.dj | 25-02-11 | 16:12

@Heads or Tails | 25-02-11 | 15:48
Inmiddels is geneeskunde een studie met hoge graad van onderzoek, hoewel de grootste doorbraken zijn te verwachten als je interdisciplinaire studies opzet (biologie, geneeskunde, biochemie etc.)
Gentechnologie gaat het helemaal worden.
www.youtube.com...
koerbagh | 25-02-11 | 15:55 |

Dat is het helemaal niet. Het enige element van onderzoek dat de studie bevat is de onderzoeksstage aan het eind. De opzet van geneeskunde is zelfs uitermate schools: drie jaar uitsluitend onderwijs, drie jaar co-schappen. Is dat erg? Nee. Maar verkondig alstublieft geen ongefundeerde onzin.
Onderzoek wordt wel verricht aan de faculteiten gelieerde universitair medisch centra.

Een vergelijkbare situatie doet zich voor bij rechtsgeleerdheid. Tijdens de studie worden studenten nog wel in enige mate gedwongen tot het doen van onderzoek, maar het serieuze onderzoek vindt plaats aan de faculteiten door reeds afgestudeerden. Het behoeft geen toelichting dat dit overigens wetenschappelijk onderzoek op een geheel vlak is.
Waarom dit echter sowieso niet als wetenschappelijk mag worden gekwalificeerd mag u mij uitleggen.

Een paard | 25-02-11 | 16:10

Uni's zullen nooit het afschaffen van de studiebeurs voorstaan. Als je namelijk meer dan 15k+ betaalt voor een studie zul je het niet accepteren dat de kwaliteit van het onderwijs zo vreselijk slecht is als het is. Nu kan het de meeste studenten niks schelen want het kost (relatief gezien) toch maar een habbekrats. Voor de kwaliteit van het onderwijs zou het dus extreem goed zijn als de studiebeurs wordt afgeschaft... maar voor de besturen een stuk minder!

Zoiets | 25-02-11 | 16:03

koerbagh | 25-02-11 | 15:55
Geh, zit hier even op PC zonder geluidskaart - die bestaan ook ja, hahaha.
Kijk vanavond je TED-linkje even.

Heads or Tails | 25-02-11 | 16:01

Over het algemeen zijn de studies in Nederland van een dermate slechte kwaliteit dat hier met recht over een schande gesproken mag worden, wanneer deze plannen doorgaan. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze fatsoenlijk onderwijs aan kunnen bieden, voordat ze Amerikaanse modellen ter hand nemen.

s.a.dj | 25-02-11 | 15:56

@Heads or Tails | 25-02-11 | 15:48
Inmiddels is geneeskunde een studie met hoge graad van onderzoek, hoewel de grootste doorbraken zijn te verwachten als je interdisciplinaire studies opzet (biologie, geneeskunde, biochemie etc.)
Gentechnologie gaat het helemaal worden.
www.youtube.com/watch?v=JNcLKbJs3xk

koerbagh | 25-02-11 | 15:55

koerbagh | 25-02-11 | 15:36
So true.
Stamt nog uit de tijd dat je theologie, medicijnen of rechten kon doen aan een universiteit.

Strikt genomen alle drie non-wetenschap, als je bedenkt dat 'medicijnen' doorgaans tot weinig meer leidde dan aderlaten en andere onzin. Dat is wel anders komen te liggen, voor beide andere studiegebieden geldt zonder meer dat je die net zo goed of beter aan het HBO kunt onderwijzen.
Heads or Tails | 25-02-11 | 15:48 |

Mag ik u en uw medereaguurder koerbagh erop wijzen dat de keuze van opleidingsinstelling voor een zeer groot deel heeft te maken met niveau en diepgang? Bij dezen.

Een paard | 25-02-11 | 15:52

Het is weer zo ver. De Beta's moeten zichzelf weer een veer in de reet steken.

Whydis | 25-02-11 | 15:51

Ja zolang zij maar snoepreisjes kunnen blijven maken en pijpjes kunnen blijven roken. Ze leveren het perfecte bewijs dat het daar bovenin ook wel wat minder mag in plaats van een algehele studenten stop...

Jaimy Fox | 25-02-11 | 15:50

koerbagh | 25-02-11 | 15:36
So true.
Stamt nog uit de tijd dat je theologie, medicijnen of rechten kon doen aan een universiteit.

Strikt genomen alle drie non-wetenschap, als je bedenkt dat 'medicijnen' doorgaans tot weinig meer leidde dan aderlaten en andere onzin. Dat is wel anders komen te liggen, voor beide andere studiegebieden geldt zonder meer dat je die net zo goed of beter aan het HBO kunt onderwijzen.

Heads or Tails | 25-02-11 | 15:48

Ga voor de lol eens de studiegids van bv. de UvA lezen, met 485 keuzemogelijkheden.
studiegids.uva.nl/2009_2010/WebSite_nl...

Kun je minstens de helft van afschaffen als zijnde Spielerei, wetenschappelijk van nul en generlei waarde, dan wel opleidend tot een werklozenbestaan.

Uiteraard ben ik er wel voorstander van dat maatschappelijk bruikbare studies voor iedereen (dwz degenen die kwalificeren voor het WO) bereikbaar blijft. Dat gevoel heb ik niet bij bijvoorbeeld ´Culturele Informatiewetenschap´. Get a fuckin´life, of ga in je vrije tijd eens een boek lezen.

Zo meteen kun je ook nog filosofie of, erger nog, theologie gaan studeren - a big joke, doe dat lekker in je eigen tijd.

Heads or Tails | 25-02-11 | 15:43

Ho, ik schreef rerm waar ik term had moeten schrijven.

Een paard | 25-02-11 | 15:43

@Een paard | 25-02-11 | 15:32
Wat is er wetenschappelijk aan "rechtsgeleerdheid"? Helemaal niks. Het is een historische toevalligheid dat advocaten en rechters aan een universiteit worden opgeleid en voetbaltrainers en scheidsrechters niet.
koerbagh | 25-02-11 | 15:36

Ik denk dat u de rerm 'wetenschappelijk' wellicht iets te restrictief interpreteert.

Een paard | 25-02-11 | 15:41

Een paard | 25-02-11 | 15:32
Helemaal waar. Dan krijg je zo'n niveau zes min havoklantjes die HBO rechten doen en domme dingen roepen op TV, in de foute veronderstelling dat ze "student" zijn. Dat moeten we niet willen met z'n allen.

Het criterium "is er brood mee te verdienen?" is m.i. niet relevant. Want dan kun je 90% van de studies schrappen en blijven er bijna alleen nog maar werktuigbouw, rechten en economie over. Alle drie ook eerder toegepaste wetenschappen dan puur wetenschappelijk. De vraag is of de maatschappij een wetenschappelijke opleiding wil kunnen blijven financieren. Zo niet, maak dan maar meteen van alles een HBO-opleiding. Iets anders is dan namelijk een leugen.

Aktivist | 25-02-11 | 15:40

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:20
Enkel de prestatiebeurs kan in een gift worden omgezet. Studeren "omdat de overheid je geld geeft" is gelul.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:22
- 1000 hypotheek
- 600 eten voor 4 man
- 200 onzinbelastingen
- 400 spaargeld
- 300 auto
-------------------------
2500

Geen post onvoorzien of aflossing studieschuld.
En geen gekke dingen (zoals FeestVreugde).

¿Ya tu Sabes? | 25-02-11 | 15:39

@koerbagh | 25-02-11 | 15:33

Geod zo. Ik ledt hier total niet op ME spelling. Zijk me allemaal maar. Als iets niet afgezeken wordt, dan boeit het niemand en leer je er ook niets van.

Expert Homo | 25-02-11 | 15:37

@Een paard | 25-02-11 | 15:32
Wat is er wetenschappelijk aan "rechtsgeleerdheid"? Helemaal niks. Het is een historische toevalligheid dat advocaten en rechters aan een universiteit worden opgeleid en voetbaltrainers en scheidsrechters niet.

koerbagh | 25-02-11 | 15:36

Dat worden Egyptische toestanden in de collegezalen.

Sjeik Mashaaqiel | 25-02-11 | 15:34

@Expert Homo | 25-02-11 | 15:05
Je maakt een geintje, neem ik aan? Een MSc hebben en in één zinnetje met zeven woorden twee joekels van fouten maken; dan neem je de boel in de zeik of je toont het failliet van het universitair onderwijs aan.

koerbagh | 25-02-11 | 15:33

Hey KUTTEKOPPEN, geen Gamert is wat meer geldT!

Jean-Claude KanDamme | 25-02-11 | 15:33

Schaf 90% van de studies aan universiteiten af. Er zijn talloze opleidingen die helemaal niets met wetenschap, laat staan met onderzoek te maken hebben. Journalistiek, vrijetijdskunde, internationale organisaties, rechten, bestuurskunde, politicologie en natuurlijk theologie (maar dat zal amper een besparing opleveren) kunnen allemaal naar het HBO of aparte private instellingen. Voor de rest: hoge drempels voor toptalenten met een vette nadruk op wetenschappelijk onderzoek.

(...)
koerbagh | 25-02-11 | 15:24 |

Ik ben het er roerend mee eens dat er de afgelopen jaren een wildgroei aan ronduit bedenkelijke opleidingen is ontstaan. Ook heb ik de meeste waardering voor de exacte wetenschappen. Maar om nou de gehele rechtsgeleerdheid naar de hogescholen te verhuizen lijkt me wat ver gaan, niet?

Een paard | 25-02-11 | 15:32

Maar ja, een vette studiebeurs en een uitwonende-uitkering terwijl je bij je moeder op schoot slaapt; en dan maar de hele dagen achter de blieb-blieb kastjes in het casino zitten... Nee! Dan zeg ik: pak Fritz dat geld maar af.
Wat bovenstaande artikel in Trouw laat zien is niet nieuw. Kijk een wat/wie ze bij Defensie wegbezuinigen en wat/wie niet??

grote haas | 25-02-11 | 15:30

@-=PyP=- | 25-02-11 | 15:03
Trouwen, kindertjes maken en settlen voor een vinex-hut in de polder is ook een keuze.

koerbagh | 25-02-11 | 15:30

GS lijkt wel een propagandamuurkrant van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (laks.nl) geworden. Er wordt hier met koeienletters en verdachtmakende UPDATES net gedaan of een verhoging van de eigen bijdrage aan collegegeld een wereldschokkend nieuwsitem is. Wat een puberaal gedoe, het lijkt hier hyves wel.

Harry Bols | 25-02-11 | 15:28

@Claude Jacque | 25-02-11 | 15:16
Doe maar niet.

Pasta-saus | 25-02-11 | 15:26

@doe nog eens | 25-02-11 | 14:48
Nee dat is lekker. Dan zitten we met een kabinet wat plannen maakt, die vervolgends allemaal, stuk voor stuk worden afgewezen door die(toch al nutteloze) eerste kamer. Met als gevolg dat er HELEMAAL niks gebeurt. Nopes. Herverkiezing? Zodat de PvdA weer aan de macht komt om lekker zakken te vullen en allochtonen te knuffelen? Nee, sorry, dan toch maar (met pijn in m'n hart) dit kabinet.

Pasta-saus | 25-02-11 | 15:26

Als de overheid eens begint met het stoppen met subsidies aan universiteiten per afgestudeerde, maar subsidies geeft op basis van kwaliteit van afgestudeerden (waarschijnlijk het beste te doen aan de hand van beoordelingen van studenten van de universiteit) dan kunnen ze de opleidingen weer eens van een behoorlijk niveau maken, waardoor 70% er in het eerste jaar uitgeflikkerd wordt.
Dan heb je veel minder kosten, veel betere afgestudeerden, en gaat waarschijnlijk de focus van de huidige student ook naar de studie ipv de randzaken, waardoor het probleem zichzelf oplost.
Wij zijn niet voor niets het enige land waar mensen structureel langer over hun studie doen

De Epibreerder | 25-02-11 | 15:25

@vraagstaart | 25-02-11 | 15:21

Grootste probleem is het feit dat de beta-studies erg klein zijn. Daarom brengen ze weinig geld in het laatje, en de (commercieel ingestelde) bestuurders zien die studies dan ook als dingen die meer kosten dan ze opbrengen. Met andere woorden, daar moet in gesneden worden...

Het systeem waarbij universiteiten geld krijgen per student, is funest voor studies die relatief weinig studenten weten te trekken. Terwijl het aantal studenten niets zegt over de kwaliteit en/of het talent van die studenten.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:24

We gaan hier binnenkort vergaderen over de vervanging van kopieerapparaten. Hoe heet dat hotel in Parijs?

Schaamharing | 25-02-11 | 15:24

Het enige dat je van mij niet goed genoeg kunt subsidiëren is het onderwijs.
En dan bedoel ik niet de miljarden die er gaan naar het in toom houden van doorgefokte adhd-prachtkinderen, die toch halverwege het vmbo afhaken, maar juist diegenen steunen die wél willen studeren en doorpakken.
Collegegeld voor de eerste drie jaar afschaffen, gratis lesmateriaal en huisvesting. (hoog inzetten)
Ik heb me zelf ook verbaasd over de enorme hoeveelheid managers, begeleiders en andere vage niet-onderwijzers, die gek genoeg nooit aanwezig of te bereiken zijn en ondertussen het overgrote deel van het budget opsouperen.

vagehond | 25-02-11 | 15:24

Schaf 90% van de studies aan universiteiten af. Er zijn talloze opleidingen die helemaal niets met wetenschap, laat staan met onderzoek te maken hebben. Journalistiek, vrijetijdskunde, internationale organisaties, rechten, bestuurskunde, politicologie en natuurlijk theologie (maar dat zal amper een besparing opleveren) kunnen allemaal naar het HBO of aparte private instellingen. Voor de rest: hoge drempels voor toptalenten met een vette nadruk op wetenschappelijk onderzoek.

En dan kun je best van studenten vragen om hun beurs te lenen. Ik zou onmiddellijk een ton lenen als ik wist ik dat ik na mijn studie een baan met een aanvangssalaris van een ton zou kunnen krijgen. De beste lening die je ooit kunt afsluiten. Maar daarvoor moet de arbeidsmarkt niet zijn overspoeld met nep-BA's en nep-MA's van irrelevante nonsens-studies. Het werkt alleen als afgestudeerden met een academische titel wat schaarser worden op de arbeidsmarkt.

koerbagh | 25-02-11 | 15:24

Balsaq | 25-02-11 | 14:52
Het gaat erom in welke richting je denkt. Als je er van uitgaat dat een universiteit niet zozeer een beroepsopleiding is, maar een instituut waar mensen wetenschappelijk leren denken en werken, hebben studies zoals culturele antropologie en Nederlandse taal- en letterkunde zeker bestaansrecht. Dat de studenten dan later niet allemaal een beroepscarriëre kunnen baseren op hun studie, is dan een soort eigen risico, maar verder geen ramp. Er zijn genoeg mensen (zoals ondergetekende) die nooit of nauwelijks in hun studierichting gewerkt hebben en daar goed mee kunnen leven. En ja, aan een wetenschappelijke benadering van het vak mag best een prijskaartje aan hangen, met dien verstande dat er voor getalenteerde mensen best faire manieren van studiekostenfinanciering mogen zijn, zoals beurzen, renteloze leningen etc.
Waar ik meer moeite mee heb, is dat universiteiten momenteel vlees noch vis zijn: De wetenschappelijke benadering is in veel studies ver te zoeken en als beroepsopleiding deugt de universiteit ook al niet, ondanks allerlei pseudo-studies à la communicatiewetenschappen, theaterwetenschappen (WTF!) en meer van dat soort ongein. Dat trekt een hoop volk en aangezien de instituten beloond worden voor kwantiteit en niet voor kwaliteit, gaan ze verder voor het massale en wordt niemand er gelukkiger van.

Aktivist | 25-02-11 | 15:23

@De Kampsjeng | 25-02-11 | 15:12
De plastic klabanus komt uit Eindhoven!? Wat een desillusie.

Zware Majesteit | 25-02-11 | 15:22

@¿Ya tu Sabes? | 25-02-11 | 15:19

Oh sorry, u ging daar op verder. Wel, als je 2500 euro p/m aan 'allerlei' uitgeeft, heb je het op zich niet al te krap. Dus voor de kat z'n kut werken lijkt me een wat kromme redenering. Er zijn zat gezinnen die met de helft rond moeten komen.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:22

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:11 Ik ken ze niet maar je zult ongetwijfeld gelijk hebben. Het is symptomatisch voor lieden die van overheidsgeld afhankelijk zijn en ondernemertje spelen. Risico's lopen ze niet dus gaat de aandacht niet uit naar bedrijfsvoering maar naar de beloning die daaruit zou moeten voortvloeien.

Kleine jongetjes die met de groene baret van hun vader commandootje spelen en nog geloven dat ze het écht zijn ook.

vraagstaart | 25-02-11 | 15:21

1 ding weet ik zeker. Ik studeer nog altijd liever aan InHolland (nee niet toevallig de MEM) dan dat ik op een amateuristische Universiteit ga zitten.
De Schorpioen | 25-02-11 | 15:16 |

De sterren zorgen voor een uiterst positieve uitstraling, die je zeker een aantal complimenten oplevert. Men komt je tegemoet Tip: Jezelf eens lekker verwennen! Idioot.

Een paard | 25-02-11 | 15:21

@¿Ya tu Sabes? | 25-02-11 | 15:19

Als je studeert, werk je voor je eigen toekomst. Niet omdat de overheid jou geld geeft.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:20

@Che_cuevara | 25-02-11 | 15:16

Utrecht was niet mijn geboortestad, en de meeste mensen die ik kende hadden grotere kamers dan ik. Ik had echter niet veel tijd over naast het studeren, en ik had dan ook geen grote kamer nodig. Ik huurde voor iets meer dan 200 euro p/m inclusief, dan blijven de kosten vrij eenvoudig beheersbaar.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:19

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:10
Dude. Je vindt jezelf toch zo slim? Doe es ff bedenken waarom iemand niet voor de kat z'n kut wil werken dan.

¿Ya tu Sabes? | 25-02-11 | 15:19

"... But hey man free rides don't come along every day..." (The Offspring - so true)

Theodoros | 25-02-11 | 15:18

@Claude Jacque | 25-02-11 | 15:16
We kennen hem nu al wel.

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:17

Zo werkt het in de VS ook, dus werkt het hier ook. Het scheelt ook veel Paleoantropologen en dergelijken.

tipo | 25-02-11 | 15:17

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:13
Is niet anders, en zal het waarschijnlijk ook nooit worden.
Ik had het geluk dat ik in mijn geboortestad (Antwerpen) kon studeren en dus niet naar huisvesting moest uitkijken.
Oke, ik geef toe dat lang niet iedereen dit gelukje heeft.
Natuurlijk heb ik al die problemen wel gehoord van mijn vrienden toen.
Ik heb geluk gehad wat dat betreft. Dat geef ik grif toe.

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:16

1 ding weet ik zeker. Ik studeer nog altijd liever aan InHolland (nee niet toevallig de MEM) dan dat ik op een amateuristische Universiteit ga zitten.

De Schorpioen | 25-02-11 | 15:16

Niet mijn universteit, vriend.

Claude Jacque | 25-02-11 | 15:16

@conqueror | 25-02-11 | 15:14

Dat lijkt me volstrekt duidelijk.

conqueror | 25-02-11 | 15:15

@conqueror | 25-02-11 | 15:14

Geeft niets, ik bezoek GS al een paar jaar. Ik ben niet anders gewend. En ik ben me op zich vrij goed bewust van mijn eigen arrogantie.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:15

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:07
Ja, maar ik vond het zo leuk om je even te wijzen op je arrogante manier van lullen en dan zelf zo'n fout maken. Lijkt me volstrekt duidelijk en nou terug naar school.

conqueror | 25-02-11 | 15:14

Geen paniek, mensen. Dat geld heb je er met een aardige baan ook zo weer uit. Trust me. (Natuurlijk moet je dan geen Kunstgeschiedenis of Wijsbegeerte gaan studeren, dat spreekt.)

Theodoros | 25-02-11 | 15:14

@Che_cuevara | 25-02-11 | 15:10

Ik had als student 500 euro per maand nodig om te overleven. Ik heb respect voor u als u een jaar lang een kamer kunt huren, eten, en kleren kopen, voor 500 euro. Toen ik student was, ging het altijd over wat we per maand uitgaven. Is dat tegenwoordig anders?

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:13

@veuve-clicquot | 25-02-11 | 15:06
Heeft hij de hersens niet voor

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:12

@Balsaq | 25-02-11 | 15:02: Nou ja zeg, wat onaardig. Het is heus geen veredelde LOI-cursus, echt niet. Besides, zonder ons geen iPad, B&O, strakke auto's, tarzan dildo's en wat dies meer zij. Dus niet zo neerbuigend, ja?!

De Kampsjeng | 25-02-11 | 15:12

@vraagstaart | 25-02-11 | 15:10

Oh, sorry. Ik bedoel natuurlijk niet de universiteitsbestuurders in bescherming te nemen. Misschien is dit dan het moment om te zeggen dat ik het CvB van de UU een stelletje monsters vinden die momenteel hard bezig zijn het graf te graven van de beta-cluster van Utrecht, met hun krankzinnige en megalomane beleid.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:11

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:07
Ja,ja.
Als een ander even verteld dat je een factor 12 mist kom je gauw met "per maand".
Wiskunde zei je toch?
Che_cuevara | 25-02-11 | 15:10 |

Dat leek me volstrekt duidelijk.

Een paard | 25-02-11 | 15:11

Even de babyboomer modus aan: Ben blij met mijn twee titels... de generatie na mij zoekt het maar uit.

Kingeef1975 | 25-02-11 | 15:10

@Ravnoss | 25-02-11 | 15:07

Oh, ik dacht dat dat Industrieel Ontwerpen was.

@-=PyP=- | 25-02-11 | 15:03
De kinderopvang reken ik dan inderdaad niet mee. Maar u verdient 37k netto, dus 3000 per maand. Als u dan inderdaad 500 euro per maand overhoudt (1/6e valt toch wel mee), bent u na 5 jaar werken (zeg dat u dan 30 bent) van uw studieschuld af. Wat is het probleem?

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:10

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:06 Voor de goede orde: Ik heb er geen enkel probleem mee dat kleine Pjotr zijn eigen studie betaalt. Goed voor de motivatie (zie jouw tweede alinea).

Waar ik wel een probleem mee heb, is het soort bestuurders dat ten koste van alles het eigen bestaan als parasiet in stand wil houden - en twee weken vergaderen in een 5-sterren hotel op kosten van anderen vind ik daar een voorbeeld van.

vraagstaart | 25-02-11 | 15:10

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:07
Ja,ja.
Als een ander even verteld dat je een factor 12 mist kom je gauw met "per maand".

Wiskunde zei je toch?

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:10

Ik wordt steeds blijer met me MSc.
Expert Homo | 25-02-11 | 15:05

Juist ja.

Een paard | 25-02-11 | 15:09

@veuve-clicquot | 25-02-11 | 14:52
Zeker "alleenmaarneuken"

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:08

@conqueror | 25-02-11 | 15:05

Ik bedoel natuurlijk 500 euro per maand voor 5 jaar. Maar dat was volgens mij wel duidelijk.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:07

@balsaq
Werktuigbouwkunde een moeilijke studie noemen. Ben je dan even de weg kwijt...... Het lachertje van elke TU.

Ravnoss | 25-02-11 | 15:07

@Che_cuevara | 25-02-11 | 15:03

Wiskunde en Natuurkunde in Utrecht.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:07

@vraagstaart | 25-02-11 | 15:03

Als kleine Pjotr zo slim was, had hij geen probleem om z'n lening terug te betalen na het studeren, want dan zou hij gemakkelijk een goede baan vinden. Blijkbaar vond kleine Pjotr zichzelf slimmer dan hij in feite was.

Universiteiten zijn voor slimme mensen, niet voor allerhande zuiplappen en luiwammesen. Er zijn dan ook nogal een paar studies die alleen al vanwege hun bestaan, het imago van de universiteit beschadigen.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 15:06

Paul De Leeuw zal wel weer student willen worden?

veuve-clicquot | 25-02-11 | 15:06

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:41
Blijkbaar niet ;-) u mist een parameter.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:37
"Als ik 500 euro * 5 jaar geleend had (30k)"
eh, een factor 12 ergens?
foei, terug naar school ga niet langs start u ontvangt geen 30k.

conqueror | 25-02-11 | 15:05

Obel1x | 25-02-11 | 14:32 |
Liever een paar ongemotiveerde studenten minder dan de kwaliteit omlaag. Liever bezuinigen op studentensubsidie dan de kwaliteit van onderwijs.

Asmodean | 25-02-11 | 15:05

Ik wordt steeds blijer met me MSc.

Expert Homo | 25-02-11 | 15:05

Er is een bevolkingsgroep die vanwege hun geloof geen rente mogen betalen. Wanneer je een beurs omzet naar een lening zal er rente betaald moeten gaan worden. Een duiveltje in mij zegt me dat op die manier aan de poort geselecteerd gaat worden. Geen lening, geen studie.

zeg maar jansen | 25-02-11 | 15:04

@Balsaq
Dan ben je in de minderheid als serieuze student. Helaas. Het overgrote deel 'studenten' in Nederland, met een kansloze gamma-studie, gebruikt hun studie en de staatscentjes gewoon om een paar jaar lang te zuipen en te neuken in Amsterdam, Utrecht of Groningen. Op zich prima hoor, maar laat ze dat toch even lekker van hun eigen geld Majesteit volpurren.

dlseth_ | 25-02-11 | 15:04

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:47 | + 0 -
30.000 euro afbetalen in 2 jaar? Ik heb zelf gestudeerd op de UT, verdien 55.000 euro bruto per jaar en heb bijna 2 kinderen en een vrouw die werkt.
.
De belastingen op "hoge" inkomens zijn zo hoog op dit moment dat ik netto 600 euro per maand inlever aan kinderopvang, 18000 euro inkomstenbelasting.
.
Nadat ik alle vaste lasten heb afgetrokken inclusief de lasten voor mijn zielige tussenwoning (vroeger woonde een ir. gewoon in een vrijstaand huis) van 245.000 euro hou ik toch zeker 500 euro per maand over.
.
Dat zou betekenen dat ik er maar liefst 5 jaar over doe om het af te lossen, zonder allerlei wasmachines, maxi-cosy's, wandelwagens, kinderkamers te hoeven kopen.
.
Ik wens je succes!

-=PyP=- | 25-02-11 | 15:03

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:41
En wat was die studie?
Putjesschepper?

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:03

@Woetism

Waarom HBO-ers altijd scholieren noemen?

Omdat het Hogeschool is, en op school zitten scholieren. Daar is niks minachtends aan, dat is gewoon een feit

De Epibreerder | 25-02-11 | 15:03

Briljante academische gedachtengang. We gooien kleine Pjotr die zo goed kon studeren uit de universiteits-trojka voor de achtervolgende bezuingingswolven. En pa en moe de overvolgevreten bestuurders blijven lekker zitten.

vraagstaart | 25-02-11 | 15:03

niks aan de hand he. Dit is gewoon een tactiek, ze willen gewoon provocatie wekken dat meer mensen tegen gaan stemmen dadelijk met de verkiezingen. Zoniet wie heeft deze chimpansees een titel gegeven?

onterechtterecht | 25-02-11 | 15:03

De Hoge Scholen zijn net zo verpaupert als de rest van de instellingen die moesten verzelfstandigen en commercieel moesten worden.Altijd is de klant (in dit geval de student) de klos. Directies,Bestuurders,Raden van toezicht,managers; Nederland gaat er KAPUT van...

mierus | 25-02-11 | 15:02

@De Kampsjeng | 25-02-11 | 14:58:

Hoe moet ik dit nu weer netjes zeggen....

Kijk, als ik het heb over moeilijke technische studies, dan heb ik het over Lucht- en Ruimtevaart, Werktuigbouwkunde, Technische Natuurkunde, etc., en niet over --hoe zal ik net netjes zeggen-- een technische afdeling van de kunstacademie. Met een der voorgenoemde studies kun je _echt_ wel centjes verdienen, en dat is niet van "stijl" afhankelijk.

Balsaq | 25-02-11 | 15:02

Durven die profs nu nog voor een college verschijnen.
Die worden toch ter plekke gelyncht?

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:02

@Art Vandelay Ultor | 25-02-11 | 14:32
Leningkje hebben?

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:01

@TheVoice | 25-02-11 | 14:31
Nee, het klopt.
Ze zijn beurs.

Che_cuevara | 25-02-11 | 15:00

Collegegeld omhoog? Dat roept iedere student al maandenlang. Veel betere oplossing van die 3000 euro bullcrap.

Chill | 25-02-11 | 14:59

@Balsaq | 25-02-11 | 14:52: Hangt er maar net vanaf welke richting je studeert. Heb zelf Industrial Design in Eindhoven gestudeerd. Afhankelijk van je talent heb je na de opleiding al snel wat centjes verdiend. Maar je zult maar de pech hebben een stijl te hebben ontwikkelt die geen opdrachtgever aanspreekt. Dan is zo'n steuntje in de rug wel handig, denk ik.

De Kampsjeng | 25-02-11 | 14:58

Ik hoorde onlangs al een proefballonnetje om studenten aan de UU ook hun tentamen te geven indien ze een paar vakken met een 5 hadden afgesloten, mits het gemiddelde voldoende was.Korten op de instellingen is echter een verschrikkelijke klap voor het Nederlands hoger onderwijs. Ik hoop dat de kwaliteit er niet teveel onder lijdt.
Het is ook veel verstandiger om de basisbeurs af te schaffen dan om kortzichtig 190 miljoen op de universiteiten te bezuinigen. Studenten kunnen prima lenen. Dat neemt overigens niet weg dat de boete met terugwerkende kracht nog steeds een draak van een wet is. Als de Eerste Kamer doet waarvoor het bedoeld is wordt die wet ongeacht de samenstelling genadeloos afgeschoten.

Asmodean | 25-02-11 | 14:58

@flipsyde | 25-02-11 | 14:45
Zijn onderlinge prijsafspraken en kartelvorming dan geen schoolvoorbeelden van commercieel denken en aanpassen aan de concurrentie?

rara | 25-02-11 | 14:53

Vergaderen in het buitenland?
Zeker eerstneukendanpraten!

veuve-clicquot | 25-02-11 | 14:52

@Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:47 :
@Harry Bols | 25-02-11 | 14:48 :

Eensch. Wellicht verbetert dat ook eens de volgende zaken:

1. De mentaliteit van de Nederlandsche student; Deze is verschrikkelijk: niet serieus, zesjesmentaliteit, zuipen, etc.

2. De veel te grote verzamelingen aan kansloosstudies: Echt, de maatschappij heeft nul belang bij het opleiden van mensen voor de bijstand: ik denk aan Nederlandse Letterkunde, Culturele Antropologie, etc.

ad. 1) en 2): Balsaq heeft een (terecht) als moeilijk bekend staande technische studie gevolgd, en het schuldje dat ik zou hebben opgebouwd had ik inderdaad simpel al kunnen betalen. Ik had helegaar niet tijd om niet serieus en zuipachtig te zijn.

Balsaq | 25-02-11 | 14:52

@Woetism | 25-02-11 | 14:41

Omdat mensen soms neerkijken op andere mensen, ook als dit onterecht is. HBO'ers zijn ook studenten, of iedereen het daar nu wel of niet mee eens is, het blijven studenten. En het woord student blijft maar een woord.

doe nog eens | 25-02-11 | 14:50

Netjes hoor, vergeet vooral niet ook op die boeken te bezuinigen. Waarom iedere student een eigen boek, terwijl delen juist zo hip is in tijden van crisis? Aula? Ha, this is Amsterdam baby, lunchen doe je buiten de deur. Of wat te denken van die belachelijke tentamens? Als studenten geneeskunde niet goed opletten merken we dat in de praktijk wel. Bezuinigen, dat lossen we samen wel op.

De Kampsjeng | 25-02-11 | 14:49

Prima plan, studenten kunnen best geld lenen en zodoende collegegeld betalen, gebeurt in andere landen ook, is helemaal niks mis mee. Wellicht gaat de kwaliteit van het onderwijs en de studenten dan ook eindelijk eens omhoog. Wat er op onze universiteiten allemaal aan gajes rondloopt daar lusten de honden geen brood van.

Harry Bols | 25-02-11 | 14:48

Dat dit kabinet maar geen meerderheid in de Eerste Kamer mag krijgen.

doe nog eens | 25-02-11 | 14:48

@flipsyde | 25-02-11 | 14:45

Voor! Maar weet je, wie het kan, is vervolgens in staat om ook een significant boven-modaal salaris binnen te harken. Dus dan mag het nog steeds geen probleem zijn. Zolang je maar van de overheid mag lenen, is het allemaal prima.

Daar komt bij dat, met de lagere kosten voor trage en/of domme studenten, er geld vrijkomt voor universiteiten om talent extra te ondersteunen. Zo kunnen slimme studenten van hun universiteit gewoon een beurs krijgen.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:47

Prima, het wordt tijd voor een schifting. Nu biedt elke universiteit ongeveer hetzelfde aan voor de grote grijze middenmoot. Dat iedere boerenlul doctorandus kan worden, noem ik geen aanbeveling. Kappen met het kwantitatieve denken.

Detlev Tarnowitz | 25-02-11 | 14:45

"De universiteiten moesten onderling gaan concurreren, en commercieel gaan denken. Dan krijg je dit soort plannen."

Lijkt mij anders meer op onderlinge prijsafspraken maken/kartelvorming.

OT:
Laten we de uni houden voor iedereen die het KAN en niet voor iedereen die het geld heeft. Zijn we net op het punt gekomen dat de gewone burger kan studeren zolang hij daar de hersenen voor heeft, gaan we weer terug naar de tijd dat het nog enkel is voor de mensen met een gunstige afkomst (lees rijke papa en mama).

flipsyde | 25-02-11 | 14:45

Welkom Inholland Universiteit

Suriboy | 25-02-11 | 14:42

heerlijk stukkie

Bluebook | 25-02-11 | 14:42

Ik wil best stoppen met studeren als dat betekent dat die volgevreten en doorgenaaide bejaarden op hun leerstoel mogen blijven zitten.

stating the obvious | 25-02-11 | 14:42

Tsja; het potverteren kan niet eeuwig doorgaan.
Troost je: zelfs na deze bezuinigingen heeft Nederland nog steeds relatief erg goedkoop hoger- en universitair onderwijs.

Uiteindelijk zijn de enigen die écht goedkoop hebben kunnen studeren wat ze maar wilden, de linkse babyboomers en hun kindjes geweest.
Ten koste van de generatie voor hen, werkende mensen van hun eigen generatie, én een hele zwik generaties na hen.

Merlot | 25-02-11 | 14:41

@Trekbeest | 25-02-11 | 14:40

Ja, sinds twee jaar. En ik vond mijn studie inderdaad te eenvoudig.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:41

Waarom HBO-ers altijd scholieren noemen? Naar mijn mening zijn die mensen ook studenten, ongedacht ik zelf op de uni studeer.

Woetism | 25-02-11 | 14:41

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:37 |
U heeft uw diploma zeker al?

Trekbeest | 25-02-11 | 14:40

En dan over 5 jaar erachter komen dat er niet genoeg studenten zijn om hun top-salaris te betalen. En dan gaan ze op hun knieën hoor. Of ze ontslaan gewoon wat professoren, want als die domme/arme studenten niet op komen dagen, heb je ook geen slimme leraren nodig! Joepie salaris verhoging!

Moby Dick | 25-02-11 | 14:40

Joepie --"

MeneerJoost | 25-02-11 | 14:38

En inderdaad, het HBO is voor mensen die geen talent hebben voor de wetenschap. Laat iedereen daar lekker scholier gaan zijn, en geef de studenten een eerlijke kans om een opleiding op universitair niveau te krijgen. En dus niet een opleiding waar de lat kunstmatig laag ligt omdat de universiteit anders geen geld binnenkrijgt. Ik zou zeggen, als er over 10 jaar 75 % minder studenten zijn, is dat reden tot feest.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:38

Die laatste zin ook uit het artikel van trouw (www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/arti...). Schaamteloos!!!

"De VSNU uitte eerder de vrees dat de bezuinigingen van het kabinet tot gedwongen ontslagen zullen leiden. De huidige plannen lijken een alternatief voor die ontslagen."

Whut | 25-02-11 | 14:38

Ik hoopte dat die 2 weken vergaderen in een 5-sterren restaurant in Parijs een grapje was, maar nee..

fietskettingslot | 25-02-11 | 14:37

Die universiteiten hebben groot gelijk. In plaats van alle sukkels van de samenleving te sponsoren om toch vooral een opleiding te doen waar ze te achterlijk voor zijn, is het beter om alleen echt talent te ondersteunen. De echte slimmerikken. Als de rest denkt dat ze zo goed zijn, fijn, maar laat ze dan zelf betalen. Als ik 500 euro * 5 jaar geleend had (30k), had ik dat binnen een jaar of twee, drie terugverdiend, zonder zuinig aan te hoeven doen.

Requiescat in pace | 25-02-11 | 14:37

Ik zag hem hier net langskomen in Zürich. Ik wilde hem de groeten doen, maar hij had geen tijd omdat hij op weg was naar een der vele banken hier om er een rekening te openen.

Balsaq | 25-02-11 | 14:34

De universiteiten moesten onderling gaan concurreren, en commercieel gaan denken. Dan krijg je dit soort plannen.

rara | 25-02-11 | 14:33

Ik las dit vanochtend echt met verbijstering. Totale onbekwaamheid en opportunisme druipt hier vanaf. Schande! Dit is dus waarom ik niet tussen dat tuig op het malieveld stond te rellen, van je eigen old boys mag je het hebben. *braakneigingen*

Obel1x | 25-02-11 | 14:32

Als je de gehele bovenste bestuurslaag eruit sloopt hoeft er verder niet bezuinigd te worden, maar hou je geld over én krijg je beter onderwijs.

Parsons | 25-02-11 | 14:32

Ga nou eens afstuderen, Art. Stel het niet langer uit, weet wat je jezelf dan aandoet.

Tief op! I'll do what I want!

Art Vandelay Ultor | 25-02-11 | 14:32

studiebeursen? studiebeurzen!

TheVoice | 25-02-11 | 14:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken