Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verschraling! Wegrottend kunstwerk moet weg

wegrottendkunstwerk.pngDompertje voor kunst- en cultuurminnend Maastricht. Het prestigieuze kunstproject 'de Ark van Maastricht' van kunstenaar Frans Malschaert moet nog voor 1 april gesloopt worden. Een bittere pil in deze tijden die toch al gekenmerkt worden door culturele kaalslag en populisme. Er is echter een uitweg! Malschaert kan er ook voor kiezen zijn project gewoon nog even af te maken. Dat is namelijk het probleem: de ark ligt al sinds 1993 (dat is 18 (achttien) jaar beste mensen) weg te rotten in de Maastrichtse Beatrixhaven. Tja. Gemeentekunst verdient nu eenmaal liefde en aandacht, zoiets raffel je niet even 123 af op een woensdagmiddag. Zeer stuitend dus dat de gemeente nu opeens verlangt dat de esthetisch buitengewoon prikkelende kubusvorm plotsklaps voltooid moet worden. Nog even los van het feit dat echte kunst nooit voltooid is en voltooiing een economisch begrip is en dat we ons eigenlijk af moeten vragen waarom we in onze samenleving van de dingen verlangen dat ze ooit voltooid worden. Daar hebben we het een andere keer nog wel over. Nu houden we het even bij Frans Malschaert. Zijn extra subsidie aanvraag om de zaak af te maken is ook al afgewezen, maar slopen kost natuurlijk evengoed geld. En de gemeente weigert nog een cent uit te geven aan dit faalproject. Aah! Schreeuw om cultuur iemand?

Reaguursels

Inloggen

Op de komende TEFAF kan het stuk roest nog wel wat geld opbrengen, sleep het maar de Maas op tegenover het MECC.

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 21:09

Als dat stalen I binten zijn, dan nodig je als gemeente toch gewoon een busje met Polen uit om het even op te ruimen? Hoeft niemand wat te kosten... de wapening van de bak nemen ze ook nog gratis mee...

azoturie | 24-02-11 | 19:28

volgens mij fikt dat prima hoor.. Wil het wel doen yegen reiskostenvergoeding.

waarisdelol | 24-02-11 | 18:29

Er is minstens zoveel discussie over zwerfvuil en verlvuiking

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 16:49

is er discussie over, dan is het kunst.

nieuwisanders | 24-02-11 | 16:18

Hij noemt zichzelf:internationally renowned artist Frans Malschaert, misschien woont ie daarom in Belgie, maar had zelfs op zijn site geen bewonderaars.

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 15:39

En ff alle subsidie netjes terugbetalen Frans. Je hebt tenslotte niet geleverd... Lutser!

Viezevoozert | 24-02-11 | 15:26

@Fukjoe | 24-02-11 | 14:49
Heeft die meteen een grote garage

Che_cuevara | 24-02-11 | 15:09

zoiets raffel je niet even honderd-drie-en-twintig af op een woensdagmiddag. ??? huh ???

Zuitschuip | 24-02-11 | 15:05

Ze kunnen hem toch voor de deur van zo'n kunstminnende PvdA er neerzetten.

Fukjoe | 24-02-11 | 14:49

Nee Gaudi maakt niet veel meer af idd

Zandmannetje | 24-02-11 | 14:35

@Zandmannetje | 24-02-11 | 14:29
Ik denk niet dat hij het ooit nog afmaakt

Che_cuevara | 24-02-11 | 14:32

@rara | 24-02-11 | 14:29
Pfffff.

Bakito | 24-02-11 | 14:32

Eh waar ik 18e zei bedoelde ik 19e

Zandmannetje | 24-02-11 | 14:29

@Superior Bastard | 24-02-11 | 14:27
En de torso's?

deraderendraaien | 24-02-11 | 14:29

Het moet niet gekker worden hier in Nederland! Stelletjes cultuur barbaren. Dit moeten we niet willen met zijn allen.
Ergens anders mag het toch ook? Neem de Sagrada Familia bijvoorbeeld daar is Gaudi al in de 18e eeuw aan begonnen nog steeds niet af. En die heeft al miljoenen gekost wat stelt dat lousy ding van een ark dan voor ..... doe es snel wat centjes over maken naar die Malschaert Maastricht en voor je het weet wordt je overspoeld door spenderende touristas.

Zandmannetje | 24-02-11 | 14:29

@Bakito | 24-02-11 | 14:22: Min of meer, hoezo?

De Kampsjeng | 24-02-11 | 14:28

Typische nieuwe gay-out dag. GTST, kunst..
Waar blijven de tetten?

Superior Bastard | 24-02-11 | 14:27

Gewoon de fik er in....!

Meneer Goudvis | 24-02-11 | 14:26

@Ladurance | 24-02-11 | 14:21
Laat ik het zo zeggen, veel kunstenaars snappen de maatschappelijke wind die er momenteel waait: minder subsidie op kunst.

Bakito | 24-02-11 | 14:24

Nou, na die schreeuw om cultuur kan dit er ook nog wel bij. Dit moet natuurlijk gesubsidieerd worden. Hopelijk gaat links Nederland de P.S. verkiezingen winnen, zodat wij nog veel meer van dit soort hoogstaande Kunst Uitingen krijgen. Dan worden we tenminste echt de Culturele Hoofdstad van de wereld.

Polletje Piekhaar | 24-02-11 | 14:23

Welke gemeente wil mijn kunstproject hebben? Het gaat om een baal met samengeperst rubber. Het naar de afvalstraat brengen is te duur dus misschien kunnen we het ergens afzinken en het exclusief voor duikers beschikbaar maken?

Vloberto | 24-02-11 | 14:22

Ik woon in dat ding!

Kachelpijp | 24-02-11 | 14:22

@De Kampsjeng | 24-02-11 | 14:19
Ben jij een echte sjeng?

Bakito | 24-02-11 | 14:22

Er was dus ooit een tijd dat je wel subsidie kreeg om dit soort belachelijke shit in elkaar te flansen. We gaan de goeie kant op!

Schaamharing | 24-02-11 | 14:22

@ Bakito | 24-02-11 | 14:13 | + 0 -

Dat veel kunstenaars ook vinden dat er te veel kunstenaars zijn is te begrijpen en niet voorbehouden aan de kunstenaars. Ik denk dat microsoft ook van mening is dat er teveel os'en zijn, audi teveel autofabriekanten enz.
Desalniettemin is het in de meeste gevallen voor de gemiddelde burger voordeling dat er sprake is van concurrentie, immers, marktwerking. In de kunstsector lijkt dit echter niet op te gaan, subsidie genoeg, wat Jan met de Pet alleen maar meer kost.

Ladurance | 24-02-11 | 14:21

Detlev Tarnowitz | 24-02-11 | 14:16

Die beoelt hij vast niet!

eerstneukendanpraten | 24-02-11 | 14:20

Overgins typisch Mestreechs om eerst drie jaar niks te doen, om vervolgens wakker te schudden en op ferme toon actie te eisen. Wat weer niet wegneemt dat het de mooiste stad van Nederland is.
Zo zijn ze al 12 (!!!) jaar bezig met het aanleggen van een tunnel in de A2. Op zich ook kunstig.

De Kampsjeng | 24-02-11 | 14:19

Beelden van de bouw uit het polygoonjournaal: tinyurl.com/6ypovuf

Prof. D.A.H. Vintik | 24-02-11 | 14:18

Doodzonde.

Beethoven's Unvollendete halen we toch ook niet uit elkaar?

En wat doen we met de overblijfselen? Teruggeven aan de belastingbetaler?

meubelstuk | 24-02-11 | 14:18

@GS "tik hier je zoekwoord"?
* Hamer zoeken gaat *

veuve-clicquot | 24-02-11 | 14:18

Hij noemt zichzelf:internationally renowned artist Frans Malschaert, misschien woont ie daarom in Belgie, maar had zelfs op zijn site geen bewonderaars.

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 14:17

@Wim Lex
175!
tudutudu tudutudu.. tudutudu...
You will be ......

komt dat schot | 24-02-11 | 14:17

@Detlev Tarnowitz | 24-02-11 | 14:16
Gna!

Bakito | 24-02-11 | 14:17

Hij noemt zichzelf:internationally renowned artist Frans Malschaert, maar had zelfs op zijn site geen bewonderaars.

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 14:16

Waarde redactie, het is: subsidieaanvraag. Aan elkander geschreven it is!

eerstneukendanpraten | 24-02-11 | 14:16

Heeft iemand al een link gevonden naar een fatsoenlijk kunstwerk van deze subsidieplukker?

ed.. | 24-02-11 | 13:59 |
Het thema 'bagger' komt onmiskenbaar terug in dit execrabele en affreuze werk van Malschaert

wakkere_nederlander | 24-02-11 | 14:15

@Wim-Lex | 24-02-11 | 14:12
Da's het lichtknopje.
Speciaal voor Parsons, kan hij s'ochtends het licht uit doen.

Che_cuevara | 24-02-11 | 14:14

Ik vind het wel mooi eigenlijk. Als teken van de tijd en als afschrikwekkend voorbeeld van het verderfelijke modernisme.

Petrus de Rewa | 24-02-11 | 14:14

@wim-lex
paasei?

ed.. | 24-02-11 | 14:13

@Ladurance | 24-02-11 | 14:07
Geen excuses. Ik druk me hier wel vaker onduidelijk uit. De esthetica is inderdaad aan inflatie onderhevig. De meeste kunstenaars vinden overigens ook dat er te veel kunstenaars zijn.

Bakito | 24-02-11 | 14:13

Alleen de naam al: Beatrixhaven.
Daar rot alles vanzelf weg .

Ratzing. | 24-02-11 | 14:12

In Groningen ligt (lag) ook altijd een drijvend kunstwerk weg te rotten. Zal effen zoeken of ik een linkje kan vinden.

drentie | 24-02-11 | 14:12

@geitenneuker | 24-02-11 | 14:03
Dat bepaal ik zelf wel maar evengoed bedankt voor het meedenken.

Spokoynoy Nochi | 24-02-11 | 14:11

@Spokoynoy Nochi | 24-02-11 | 13:57
En ik vind hem wel mooi.

Che_cuevara | 24-02-11 | 14:10

@geitenneuker
Voor 5 ton, doe ik er een strik om!

komt dat schot | 24-02-11 | 14:09

@vetkleppert | 24-02-11 | 13:54
Een Zippo is toch al kunst op zichzelf?

Che_cuevara | 24-02-11 | 14:09

Nou ,ik vin,het raakt me wel eigenlijk.Het is best "confronterend"

streknek | 24-02-11 | 14:08

@ Bakito | 24-02-11 | 14:02 | + 0 -

In dat geval wil ik u mijn excuses aanbieden.
Toch een pluspuntje aan dit gedrocht, het verbroederd, Iedereen, links/recht, christen/moslim is het ermee eens dat dit vod tot het proletariaat van de kunstsector behoort. En in deze tijd, waarin iedereen maar kunstenaar is, en eenieder op zijn twitter/facebook/hyves heeft staan dat hij fotograaf is, zegt dat heel wat.

Ladurance | 24-02-11 | 14:07

@CoffeePatch | 24-02-11 | 13:49
Moet je het eerst zwart schilderen.

Che_cuevara | 24-02-11 | 14:07

@Nacho_vidal..
jij bent zeker van de sphinkx gerukt.. janko!
Heb ik echt niet nodig.. moest het wel ff googelen.

komt dat schot | 24-02-11 | 14:06

*Geeft KOMT DAT SCHOT 5ton*

Hier jongen, het is toch niet mijn geld, maak er maar wat moois van.

@Spokoynoy Nochi
Dan flikker je toch gewoon op.
je lijkt wel een klein kind die geen koekje krijgt

geitenneuker | 24-02-11 | 14:03

Verkeert Limburg zelf niet ongeveer in dezelfde staat als het kunstwerk?

verraad van links | 24-02-11 | 14:02

@Ladurance | 24-02-11 | 14:00
Als je tussen de regels van mijn tegel doorleest, zie je wellicht sporen van ironie. Niettemin heb je gelijk!

Bakito | 24-02-11 | 14:02

Spokoynoy Nochi | 24-02-11 | 13:57
'En als ik zo eens de poll bekijk ben ik niet de enige."

haha grapjas!

Er is geen enkele optie waarin je kan aangeven dat je hem mooi vindt.

wakkere_nederlander | 24-02-11 | 14:01
-weggejorist-
Chrononielogisch | 24-02-11 | 14:01

@ Bakito | 24-02-11 | 13:50 | + 0 -

Cultureel erfgoed? Dit? Dit zou meer passen in een favela.

Ladurance | 24-02-11 | 14:00

@GS - de social icoontjes zijn natuurlijk weer briljant : fuckit

veuve-clicquot | 24-02-11 | 13:59

@wakkere
vooral het vroegere werk kenmerkt zich door een zeker nietafisme, het latere werk heeft als terugkerend thema; bagger;
www.l1.nl/content/3338746/carnavalspos...

al kan dit natuurlijk ook te maken hebben met het onderwerp

ed.. | 24-02-11 | 13:59

"We are the Plastic Artists. Lower your standards and surrender your funds. Your financial and environmental distinctiveness will be added to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."

Krachtmeester | 24-02-11 | 13:59

OT
Waar is het linkje van Gamert.nl gebleven!?

Nacho_Vidal | 24-02-11 | 13:58

komt dat schot | 24-02-11 | 13:55
Leg die jonko eens neer komt dat schot.

Nacho_Vidal | 24-02-11 | 13:57

Ik vind m zo best aardig... gewoon laten staan. Dat stelletje André Rieu-fans van de gemeente Maastricht moet niet niet zo zeiken!

Aktivist | 24-02-11 | 13:57

Ik schreeuw voor de ouwe leeout.
Wat een drama dit.
Tigmaal kudt.
En als ik zo eens de poll bekijk ben ik niet de enige.
Terug, en rap graag.

Spokoynoy Nochi | 24-02-11 | 13:57

Bakito | 24-02-11 | 13:54 |
Inderdaad, een voegwoord bedoeld om 'stoere' mensen bij elkaar te voegen.
;-)

Heau even | 24-02-11 | 13:56

Ja, klagen jullie allemaal maar weer over kunstenmakers en geldverspilling... het is niet zo zwart wit als jullie hier neerzetten, stelletje cultuurbarbaren!!!
Herken hierin prachtig de hoeksteen van de samenleving, die langzaam wordt uitgehold!
Dit unieke werk mag niet verloren gaan!
Dit is een installatie van een ongeëvenaarde zeggingskracht, waarbij de kwetsbaarheid van de kunstenaar ten volle tot uiting komt in de wapperende randen van deze metafoor van de samenleving.
Geef mij een ton of 3 subsidie en ik herstel het object in al zijn glorie, waarna het nog jaren trots in de hoek van de haven kan liggen liggen!!

komt dat schot | 24-02-11 | 13:55

@Heau even | 24-02-11 | 13:52
Kanker is dus een voegwoord?

Bakito | 24-02-11 | 13:54

Ontaarde kunst?

rara | 24-02-11 | 13:54

Ik ga subsidie vragen om dit kunstwerk d.m.v. een stukje performance-art te laten verdwijnen.
Iets met twee jerrycans benzine en een Zippo.

vetkleppert | 24-02-11 | 13:54

Als hij het nou van koper had gemaakt was het probleem zo opgelost.

nogeentjedan | 24-02-11 | 13:54

Het was blijkbaar niet de moeite waard om het in de fik te steken of met wat graffiti te verbeteren.
Gewoon af laten drijven naar de Noordzee.

Quuick & Dirty | 24-02-11 | 13:54

Sigaretje | 24-02-11 | 13:40 |
Het gebruik van het woord kanker als scheldwoord, in welke verbastering dan ook, getuigt van het IQ van een grindtegel en het EQ van een baksteen.

Heau even | 24-02-11 | 13:52

Zo heeft iedere stad zijn 'kunst projecten'... hier in Groningen staat en ligt ook her en der één en andere meuk dat voor kunst moet doorgaan...... foeilelijk bovendien!

Fatwabuster | 24-02-11 | 13:52

Oke er heeft dus ooit, back in the 90's, iemand geld gekregen om een kubus te maken? Gewoon... een kubus? Alleen dan wat groter dan die van Rubik. Een kubus dus... gesoepsidieerd.

AH het is Kunst! Dan is het mooi hoor!

Wim-Lex | 24-02-11 | 13:50

Erg jammer dat er steeds minder geld is om Nederlands cultureel erfgoed respectvol te behandelen.

Frans Malschaert is trouwens een groot kunstenaar. Al moet ik zeggen dat vooral zijn vroege werk de moeite waard is. Later is hij zichzelf toch enigszins gaan herhalen.

Bakito | 24-02-11 | 13:50

@ZKH EénOog | 24-02-11 | 13:42: 18x18 meter. Het slopen kost zoveel dat verkoop bijna niet meer aantrekkelijk is. Als het al herbruikbaar is.

De Kampsjeng | 24-02-11 | 13:49

hfakker | 24-02-11 | 13:48
Nee, deze kunstenaar hoort bij de (groeiende!) stroming van het Kanniksme.

Krachtmeester | 24-02-11 | 13:49

Exporteren naar Mekka.

CoffeePatch | 24-02-11 | 13:49

Nieuw Kubisme?
Na CoBrA, SloKu (Sloop Kunst)

hfakker | 24-02-11 | 13:48

Je kunt er Of Polen of asielzoekers in huisvesten.

Boomschade | 24-02-11 | 13:48

Mal-sch-aert. Slechte kunst.
*nomen est omen-award maar weer eens uitreiken doet*
O redactie, hoort die foto van de haven van Tripoli wel bij dit topic?

Krachtmeester | 24-02-11 | 13:47

Kunst moet toch een spiegel van de maatschappij zijn? Past prima dus...

van Vee | 24-02-11 | 13:47

Voltooiing = fascisme.

Detlev Tarnowitz | 24-02-11 | 13:46

Je kunt hem toch door werklozen laten afbreken? Is veel goedkoper. Die kunstenaar kent er vast wel een paar.

subsidistan | 24-02-11 | 13:46

18x18x18m
Toch zou je zweren dat ie breder/langer is dan dat ie hoog is.
Afblijven dus, van deze Escher 2.0!

Prof. D.A.H. Vintik | 24-02-11 | 13:45

Sigaretje | 24-02-11 | 13:40
Ga es deaud met je kk.

OT:
Verzwaren met wat obese Limbo's en afzinken die hap.

Superior Bastard | 24-02-11 | 13:45

Binnenzwembad voor boerkini's gevonden.

SvennusMax | 24-02-11 | 13:44

Begin dan vast met vullen van die ark

Voor je 't weet is het 2012 hoor!

deraderendraaien | 24-02-11 | 13:43

Doorlopen mensen, een maand later is er niemand die het "ku(ns)twerk" mist

veuve-clicquot | 24-02-11 | 13:43

Sleep het ergens heen en plak er reclame op? Voor de kust van Scheveningen ofzo?

Juxta | 24-02-11 | 13:43

@De Kampsjeng | 24-02-11 | 13:34

Misschien een goed idee voor die kunstenaar: Er zijn zat ijzerboeren die dat ding voor nop wel ff weg willen halen.

ZKH EénOog | 24-02-11 | 13:42

Gewoon de fik erin dan toch?

patrizio | 24-02-11 | 13:41

-weggejorist-

Sigaretje | 24-02-11 | 13:40

Gertje Leers wilde het eigenlijk mee naar Bulgarijen nemen maar d'r kwam wat tussen....

mierus | 24-02-11 | 13:40

Weer een voorbeeld van geldverspilling aan subsidiesponzen die zich "kunstenaar" noemen!

Zandspoor | 24-02-11 | 13:38

LOL Dat ding ken ik. Je moet wel weten dat het 'kunst' is, anders gaf je het aan de oudijzerboer mee.

De Kampsjeng | 24-02-11 | 13:34

Kunstenaars zijn vervelende mensen, allemaal!

haatbaard | 24-02-11 | 13:34

Rapper steen was in zijn tijd al bezig met kunst en cultuur.
"Wat ik hier mee wil aantonen? Dat sculpturen uit de openbare ruimte moeten opkankeren"
Een stevige vent, die Steen.

onderdegordel | 24-02-11 | 13:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken