Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

C'est ça. We gaan ons geld terugjatten in IJsland, NU!

wickiedemiddelvinger.jpgIJsland, maak je børst maar nåt. We komen er göddömme aan. As we speak is een vrachtschip vol betonwagens onderweg om al die kudtgeisers vol te storten. En dat is nog maar het begin. Waarom? Omdat die fopvikingen ons geld kapot gemaakt hebben met dat Icesave-gebeuren en omdat ze dat nu weigeren terug te betalen. "Jo, bedankt dat jullie massaal trapten in onze hoge rente-scheme en we hopen dat jullie niet te veel emotionele waarde hechten aan jullie centjes. Ex-centjes, that is. Want die krijg je niet meer terug," aldus een anonieme IJslandse trol. Maar zo werkt dat dus niet in de grote mensenwereld, stelletje 4x4-uitlaatneukers. We gaven jullie tijd, we gaven jullie ruimte en we gaven jullie zelfs alternatieve oplossingen, maar meedenken, HO MAAR! Sneller van 'lalala, geld' naar 'lalala, ik hoor je niet' dan een Nigeriaanse scamboer. Dus nu is de maat vol. IJsland moet stuk. Dat hele eiland zetten we te koop op Marktplaats. Wat er nog aan geld te vinden is, gebruiken we om de staatsschuld te verkleinen. IJsland zelf bouwen we om tot tuigdorp, waar we al onze criminelen, scooterklootzakjes en straatschoften kunnen dumpen. Dat is onze visie. Een invasie van een roze vrijwilligerslegioen die dat complete eiland leegzuigen, als een kudde hyena's die een karkas afkluiven tot op het bot. Zo rollen wij. Leegroven voor je vaderland. Mail ons voor nadere inlichtingen en briefing over Operatie IJslutsers. Hey, Reykjaknurften, SMILE! Jullie staan op GeenStijl. En we komen er aan.

Reaguursels

Inloggen

Ik sta klaar. Wanneer vertrekken we? Welke boot? Waarvandaan? Ik zal er zijn!
Ik roep al sinds 1995 dat het allemaal een complot is van de regering van IJsland!

deuZigeZelluf | 22-02-11 | 11:17

Op de korte termijn betaal je niets terug natuurlijk, maar op de lange termijn kan IJsland geen cent meer lenen op de internationale kapitaalmarkt. Wie leent er nu aan een land dat niet terugbetaalt? En ze zullen niet kunnen toetreden tot de Europese markt, met waar export nog steeds de grootste inkomstenbron is, niet echt een slim idee. (valutakosten, importheffingen.. )
Beetje kortzichtige politiek dus, dat in totaal veel meer geld zal gaan kosten.
De IJslanders zouden eens naar Argentinie moeten kijken die dit probleem al tien jaar heeft. IJsland heeft geen zware industrie, en zo'n beetje alles wat na 1900 is uitgevonden moet worden ingevoerd. Gaat nog zwaar worden met een munt die niets waard is en nog minder waard zal worden.
Gelukkig is de verwarming daar gratis..

Deus Absurdia | 22-02-11 | 09:10

Gaan we dit jaar met ons allen naar IJsland op vakantie en naar 3 weken zuipen vreten en neuken,Hoteleigenaar maar melden dat wij helaas onze portomonee zijn vergeten.en deze uiteraard de rekening kan opsturen tav dhr W Bos

BMS | 21-02-11 | 22:25

Here's the deal. When you make stupid investments, don't expect to be bailed out. There is no reason the people of Iceland should have to pay for the stupidity of others.

If the UK and Dutch governments were dumb enough to guarantee those deposits, then the UK and Dutch governments should pay the price, not Icelandic citizens.

yeah

globaleconomicanalysis.blogspot.com/20...

Rest In Privacy | 21-02-11 | 22:15

Mooooie natuur daar in Iceland. 12 Points! Mijn geld ligt daar niet dus Why Bother Big Brother? Next!

Derzug | 21-02-11 | 21:29

Het is de schuld van Job Cohen en zijn linkse kliek!

oplichter | 21-02-11 | 20:05

Wat een onzin. Icesave was en is niet van de Ijslanders maar een private bank en in stelletje tot de socialistische belastinggraaiers hier hebben ze daar terecht gezegd dat ze Icesave niet gingen redden. Dus ja dan is het dag centjes, had je je geld maar niet bij Icesave neer moeten zetten, een garantie is poep en waardeloos wanneer de pleuris uitbreekt dus zet je geld niet op een bank. -1 voor GS, +1 voor Ijsland

StandUpForYourRights | 21-02-11 | 19:17

Belachelijk stuk journaille. Alsof er ook maar één boeren IJslander schuld heeft aan wat er met IceSave gebeurd is.

LGND | 21-02-11 | 19:12

@ Waarom moeten die arme 307k IJslanders ieder duizenden euros naar Nederland (en Engeland) sturen omdat er een paar stomme bankiers daar rondliepen? Dat is toch niet hun schuld?
Moondance | 21-02-11 | 17:29

Simpelweg omdat zij het geld gedurende een slordige dertig jaar wél bij elkaar kunnen verdienen en die bankiers dat nooit meer voor mekaar krijgen. Kortom: Je moet het geld halen daar waar het is.

Veenkolonie | 21-02-11 | 17:54

Gewoon old-school laten afbetalen met Hollandse Nieuwe, aluminium en groene electriciteit!

Widukinn | 21-02-11 | 17:50

Persoonlijk vind ik het best oke van die President. Waarom moeten die arme 307k IJslanders ieder duizenden euros naar Nederland (en Engeland) sturen omdat er een paar stomme bankiers daar rondliepen? Dat is toch niet hun schuld? Maar ze moeten wel jaren extra belasting betalen omdat een paar domme Nederlanders daar hun spaarcenten hebben neergekwakt? Als ik een IJslandse belastingbetaler was zou ik ook keihard "Fuck You!" roepen.

Moondance | 21-02-11 | 17:29

Ik snap de ophef niet.
Waarom geeft Nederland garantie op spaargelden?
Bij i safe en de DSB heeft iedereen zijn spaargeld terug.
Dankzij de belasting betaler.
Nederland mist hier nog eens 1.5 miljard wat IJsland niet terug gaat betalen.
Dus de belasting betaler mag dit bedrag nog eens ophoesten voor de schatkist.
Hij die s'morgens met zijn bammetjes naar zijn werk gaat is in Nederland ALTIJD de lul.
Hoe lang gaan we dit nog pikken?

joopwil | 21-02-11 | 17:07

Wouter Bos en zijn vrindje JKDJ zijn hier schuldig.

De ijslanders krijgen mijn steun in deze, Wouter Bos moet hangen, off with his head !
Voor het niet respecteren van de vrije markt.

de gouden gulden | 21-02-11 | 16:34

1 heeft de zwertfbakken van N-Holland mogen ontmoeten....
"Beter Goed Gejat, dan Slecht Verzonnen" was het Provinciale Motto, tov onze creme de la creme(zo'n 200 man)....
Drankbestuurders, Zwendelaars en Pof-idioten...
1 haat krimstituten....
Ijsland, tja, zielig toch ? Gewone burgers, met een economie van niets, die moeten betalen, datgeen wat de Ijslandse zwerfbakken van hen allen namen.
Vernietig Vriendjespolitiek, Zwerfbakkerij en Eigenbelang.
De Wereld is van ons Allen.

hollandwar | 21-02-11 | 16:16

@ seven | 21-02-11 | 14:28

Goed stuk.
Nu wordt het waarschijnlijk een rechtszaak voor de EFTA, als referendum gaat het akkoord het natuurlijk nooit halen.
Die rechtszaak wordt trouwens in IJsland ook als erg risicovol gezien.
We zullen zien.

Brandari | 21-02-11 | 15:46

recht van de sterkste, terughalen die hap

Victordevreselijke | 21-02-11 | 15:35

President die het nationale parlement onbevoegd verklaart, met verwijzing naar de Grondwet, en soevereiniteit over belangrijk vraagstuk legt waar die hoort, bij het volk: +1. Zie ik die koningin van ons niet een, twee, drie doen.

doedeljantje | 21-02-11 | 14:42

Waarom moet ik mijn belastinggeld betalen aan losers die voor 1% rente per jaar meer het risico hebben genomen bij een IJslandse bank? Waarom moeten IJslanders hun belastinggeld betalen aan die oplichtersbanken? Banken gewoon laten omvallen net als andere bedrijven die er een ongelooflijke teringbende van maken. De aarde stopt niet met draaien als rotte banken omvallen!

Balk-in-je-oog | 21-02-11 | 14:31

koerbagh | 21-02-11 | 13:52
Goed punt, staat is niet verantwoordelijk voor private ondernemingen.

cc
Brandari | 21-02-11 | 13:53

De logica van NL en GB heeft idd met het nationaliseren te maken 7 dagen voordat icesave/Landsbanki failliet ging.
“Maar Den Haag en Londen willen dat geld nu terugzien. De IJslandse regering heeft de bank tijdens de kredietcrisis in oktober 2008 genationaliseerd.” www.nu.nl/economie/2199916/referendum-...
Echter!
De IJslandse regering heeft de bank 7 dagen voor het failliet genationaliseerd. Hadden ze dat niet gedaan, dan was er helemaal niets te claimen. Failliet is failliet. Vraag me ook af hoe sterk de claim is, want als aandeelhouder van en NV of BV ben je ook niet voor de schulden aansprakelijk. Alleen het deel depositogarantestelsel claim lijkt me hard.

Grappig dat mensen denken dat NL wetten gelden voor IJslandse mensen. Het depositogarantiestelsel in IJsland was gewoon een pot geld van de banken daar gezamelijk met slechts 70 miljoen erin. De failliete bank (de boedel) zelf daar hebben de rek. houders een claim op en evt. die pot geld. Wat ze tekort komen kunnen ze helemaal niet eisen van de bevolking. IJsland als staat heeft verder niets te maken met een failliet bedrijf.

Of willen wij hier als NL gaan betalen voor mensen die in de US hun geld zetten op een ing rekening?. (ps wat we trouwens wel gedaan hebben via het redden)
Volgens deze logica was het niet slim om ABN en Fortis te nationaliseren, vallen die om komen al die rekeninghouders naar NL met claims wat aardig kan oplopen gezien het balanstotaal van bv ABN wat tig keer het bbp is.

Dat voorschieten was nogal dom van Wouter Bos (PvdA) dat belastinggeld zien we nooit meer terug.
Wet is niet door het parlement, geen claim. Ga maar rechten in IJsland. ( Lees een paar dorpjes.) DSB-ers krijgen toch ook geen vergoeding via de NL staat?

ps
De “depositogarantie” van IJsland was totaal max 70 miljoen.

“Geld sparen bij Icesave is veilig, zegt Icesave. Het geld wordt gedekt door een IJslands en een Nederlands garantiestelsel. Maar het IJslandse garantiefonds heeft nauwelijks geld.

Icesave maakt gebruik van de garantiestelsels in Nederland en IJsland. De stelsels werken elk op een andere manier. Nederland kent een omslagstelsel. Mocht een bank failliet gaan, zoals bij de effectenbank Van der Hoop gebeurde, dan draaien de Nederlandse en buitenlandse banken die zijn aangesloten bij het Nederlandse garantiestelsel voor de schade op. IJsland hanteert een ander systeem. Er is geen omslagstelsel, zoals hier, maar er bestaat een Spaarders en Investeerders Garantiefonds.Het is een fonds waarin de aangesloten banken vooraf geld stoppen voor het geval dat. Maar wie het jaarverslag van 2007 goed leest, ziet dat het fonds nauwelijks geld heeft. Eind 2007 stond er omgerekend 67 miljoen euro op de balans, terwijl Icesave alleen al in het Verenigd Koninkrijk miljarden euro’s heeft opgehaald” fembusiness 74.125.77.132/search?q=cache:PhPGH27cY...

ps Wat betreft EU regels waar ze aan dienden te voldoen om hier zaken te doen:
“hereas this Directive may not result in the Member States’ or their competent authorities’ being made liable in respect of depositors if they have ensured that one or more schemes guaranteeing deposits or credit institutions themselves and ensuring the compensation or protection of depositors under the conditions prescribed in this Directive have been introduced and officially recognized;”
eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSer...
&
“The directive is not particularly well written, even relative to other EU legal documents. It does not ask member states themselves to guarantee deposits, only to set up and monitor a deposit-guarantee scheme.”http://www.voxeu.org/index.php?q=node/4611

NL versie van de richtlijn “Overwegende dat deze richtlijn niet kan leiden tot aansprakelijkheid van de Lid-Staten of van hun bevoegde autoriteiten jegens de deposanten, voor zover zij zorg hebben gedragen voor de instelling of de officiële erkenning van een of meer garantiestelsels voor deposito’s” eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriSer...

Terugkomend naar NL die zelf ook de verantwoordelijkheid voor de kosten van het depositogarantiestelsel bij de overige consumentenbanken legt. De voorwaarde is dat er een basis garantiesysteem tussen banken is, maar dat betekent niet dat bij het tekortschieten van het garantiesysteem de staat bijspringt. Wat als de Rabo en ABN en Fortis gevallen zouden zijn? Dat kunnen de overige banken in nl wellicht ook niet het basisbedrag betalen. En vraag je nu maar af waarom iedereen zo benadrukt dat ABN geen staatsbank is maar de staat slecht aandeelhouder is..

seven | 21-02-11 | 14:28

@kras | 21-02-11 | 13:36

Het probleem is juist dat ze Landsbanki WEL gered hebben. Van alle IJslandse banken is Landsbanki de enige die genationaliseerd is, de rest is naar de haaien gegaan.

Brandari | 21-02-11 | 13:53

Even recap. De IJslanders verkopen een bank aan de Russische mafia, die het gebruiken om een piramide-spel / Ponzi-scheme mee opzetten. Een stel hebzuchtige idioten met te veel geld (of beheerders van publiek geld, per definitie idioten) die niet begrijpen dat niet kan om een spaarrekening met een rente die ver boven de normale markt ligt, storten hun geld en raken het kwijt. Eigen schuld dikke bult, zou je zeggen. Maar nee, ene Wouter Bos en Noud Wellink geven dat geld terug (geld dat van ons is, overigens) aan zogenaamde gedupeerde spaarders.
Hallo, bent u er nog?

En dan hebben de IJslanders het gedaan? Ik dacht het toch niet. Stom beleggen is geld weg. Simpel. Dat kun je niet en mag je niet compenseren als overheid. Als je teveel geld hebt en je bent zo debiel dat je het in een vulkaan flikkert in de hoop dat de vulkaan het dubbele uitspuwt, dan heeft de overheid die debiliteit niet te belonen. En de overheid heeft eigenlijk geen enkel recht om de IJslanders te vragen dat geld terug te betalen. Die president heeft eigenlijk volstrekt gelijk. We moeten die IJslanders niet lynchen maar Wouter Bos en Noud Wellink.

koerbagh | 21-02-11 | 13:52

Die ijslanders snappen het in ieder geval. Corrupte graaiende banken die teveel risico nemen laat je KAPODT gaan, en die ga je niet redden met belastingcenten. Als de Ieren dat nou ook hadden gedaan zaten ze nu niet met een torenhoge schuld bij het IMF. Ierland is slaaf van de wereldbank en het IMF geworden, en daarmee dus een geldpomp naar het aan de grond zittende Amerika. De Grieken zijn ook al slaven van het IMF. Heel europa geld bijdrukken om die gasten te redden. Geld bijdrukken=inflatie=belasting. Snap dat nou. We worden financieel geketend om de bonussen op wall street en in the city op te hoesten.

kras | 21-02-11 | 13:36

Beetje overdreven geklaag hoor meneer ''Johnny Quid''! Laat die Ijslanders lekker met rust, zij kunnen er niets aan doen dat megadomme naïeve strontboeren uit Nederland zo stom waren om te denken goedkoper te kunnen sparen.. whahahaha eigen schuld dikke bult, wie zn billen brandt moet op de blaren zitten, goedkoop = altijd duurkoop. Die strontboeren kunnen fluiten naar hun spaargeld lekker puh!

superrMario | 21-02-11 | 13:34

@Rejer | 21-02-11 | 10:49
Waardeloze tegel.

Pasta-saus | 21-02-11 | 13:33

IJsland kan dit gewoon niet betalen dus moeten we dat ook niet van ze ei(..)-sen. De overheid had nooit moeten dokken- die paar sukkelige geldwolven die nog snel hun geld op een omvallende bank hebben gegooid hadden op de blaren moeten zitten.

sitzkrieg | 21-02-11 | 13:30

@Yoast92 | 21-02-11 | 09:12
Precies

Pasta-saus | 21-02-11 | 13:29

@Kan Jees de Jager? | 21-02-11 | 08:57
Nee, mis ik nu iets?

Pasta-saus | 21-02-11 | 13:27

@dolffie
Je mag weliswaar kritiek hebben op de mensen die hun geld in ijsland hebben weggezet, maar in deze gaat het om geld dat wij aan de ijslandse regering hebben voorgeschoten en waarover een afspraak is gemaakt. In principe heeft het terugbetalen van het geld niks meer met icesave te maken maar met een afspraak tussen de nederlandse en de ijslkandse regering

nance | 21-02-11 | 12:59

ik kan de ijslanders best begrijpen dat ze dat niet terug willen geven, of ze daar nu eigenlijke of oneigenlijke argumenten voor hebben of niet.
.
Als de Nederlandse regering een referendum houdt om alle staatsschuld nietig te verklaren en alle tegoeden van het buitenland te confisceren zou ik óók voor stemmen.
.
Maar ik hoop dat de IJslanders óók begrijpen dat wij niet blij zijn dat ze zich niet aan hun afspraak houden. Als ze niet terug hadden willen betalen, dan hadden ze dat moeten zeggen vóórdat Bos het geld voorschoot.
.
Ik zeg: leeghalen dat land

nance | 21-02-11 | 12:56

michelos
mee eens. en de reden voor deze staatsteun had te maken met het idee dat wij anders het vertrouwen in de banken kwijt zouden raken.
De bankn vertrouwen ons niet. bekende verhaal van de parapluie die de bank alleen geeft bij mooi weer en bij slecht weer weer ophaalt.

Het geld is eingelijk bij de verkeerder terecht gekomen. Wat is er trouwens gebeurd met die bank directuer leeft die er lekker op los van het binnengeharkte geld.

dolffie | 21-02-11 | 12:52

Big bana boy
allemaal leuk en aardig maar wij helpen nederlanders die een procentej meer rente wilde hebben en daar hoef ik niet voor te boeten. als banken bedrijven waren geweest waren ze omgevallen . Nee alles blijft gewoon bij het oude en sterker nog als huizenbezitter ben ik nu een paria voor de banken. Gelukkig voor mij bezit ik genoeg om mijn hypotheek snel af te betalen.

Dan maar op een andere manier mijn bijdrage aan de belastisng. Wij hadden deze bank niet hoeven te redden.
Daarnaast is er ook zoiets dat mensen er zelf bij zijn. zo redeneert mijn bank ook toen ik vroeg of ik ook nog geld terugkreeg van mijn abn amro aandelen.

dolffie | 21-02-11 | 12:47

@Dagobert D. | 21-02-11 | 11:19
En juist omdat die 'kwantumlullen' al schadeloos gesteld zijn, wil 'de rest' nu het voorgeschoten geld, waarover een afspraak bestond met IJSland, terug hebben

nance | 21-02-11 | 12:46

@BeunDeHaas | 21-02-11 |
Je wilt de afstanden in Ijsland toch niet serieus vergelijken met die in Rusland? Bovendien heeft Rusland een landklimaat, Ijsland een zeeklimaat en de zomer komt er aan.

@Michelos 12:37
De baas van Icesave was een veroordeelde fraudeur die desondanks tóch een bankvergunning heeft gekregen van de IJslandse regering.
Komt bij dat de Nederlandse regering een afspraak over voorschieten heeft gemaakt met de IJslandse regering, niet met Icesave.
De IJslandse regering is democratisch gekozen door het IJslandse volk, dat zelf ook decennia lang heeft meegelift op de windhandel van de banken.
Al die 4x4 terreinwagens zijn van buitenlands geld betaalt.

nance | 21-02-11 | 12:42

Slecht stuk vol met domme kulredeneringen en onzinrants. Icesave is geen staatsbank, maar een commeriele oplichtersbank zoals DSB. Je kan niks van de staat ijsland claimen als het niet van hen is. Stel DSB was in het buitenland zeer populair met hun internetspaarrekening en zou miljarden schuld hebben na een faillisement, dan ga je de nlse burger toch ook niet laten opdraaien voor de oplichterspraktijken van scheringa.

Mensen die het maximale rentepercentage willen hebben lopen gewoon meer EIGEN risico middels schimmige banken zoals icesave of via beleggingen. Leuk dat je extra verdiend met hogere marges, maar flikker lekker een heel end op als het mis gaat. Beetje handjes gaan ophouden ook. Als je iemand kapodt wil maken moet je juist Bos hebben, over dat ie zo snel die mensen compenseerde van mijn taxpoet. Hij had gewoon niks moeten geven, de mongol.

moet gaan zeiken bij dombo Bos die he geld al voorgeschoten heeft tefwil die mensen gewoon pech hebben.

Michelos | 21-02-11 | 12:37

Ik snap het sentiment wel dat de burgers niet hoeven te betalen. Dat is m.i irrelevant omdat de IJslanders allang betalen, voor de binnenlandse rekeningen welteverstaan... M.a.w. ze hebben de IJslandse tegoeden bij Landsbanki wel gered maar de de buitenlandse niet. Lijkt me niet helemaal correct, eigen burgers wel tegemoet komen en de rest laten stinken.
En diegene die nog steeds loopt te balken over 'onrealistische rentes' enzovoort van Icesave: de rente op de IJslandse rekeningen van Landsbanki was ongeveer 18%.

Brandari | 21-02-11 | 12:37

HorselessRider | 21-02-11 | 11:55
Oneens. De NL bank wist dat het fout zat in IJsland maar wilde (of kon) niet ingrijpen. ICESAVE had al eerder de wacht moeten worden aangezegd maar het is de onwil (of onmacht) van Wellink geweest die dit veroorzaakt heeft. Om te bepalen of Bos er goed aan gedaan heeft moet je ook bedenken dat de paniek had kunnen toeslaan als hij NIET garant had gestaan voor deze tegoeden. Het had makkelijk over kunnen slaan naar NL banken in die zeer gespannen tijd.

Bigi Bana Boy | 21-02-11 | 12:00

@ iedereen die denkt dat het hier om het geld van Nederlandse individuen gaat: De Nederlandse staat (heeft iedereen die bij IceSave geld had gestald al terugbetaald tot maximaal 100.000 euro. Dat is het geld dat de Nederlandse staat (lees: u en ik) dus nog tegoed heeft van IJsland. En om de drommel dat ik dat geld dus terug wil hebben van van die Natuurbubbelbadhangers...

RedBill | 21-02-11 | 11:57

Het is de erfenis van W Bos, die zo nodig menen moest gaan schadeloos stellen omdat ze een beetje huilie huilie deden. We weten in NL niet meer wat het betekent, dat je de billen brandt en dan wel eens op de blaren mag zitten... je geld bij een bank stallen is niet zonderrisico s, go for gold !
Het schorem van de banken is wereldwijd tuig van de hoogst categorie, op de hielen gevolgd door Socialisten mit oder ohne Rosen

HorselessRider | 21-02-11 | 11:55

nance | 21-02-11 | 10:12
De vis wordt duur betaald en kan best voor welvaart zorgen en een scheepsindustrie en visverwerkingsindus voeden. Veel IJslanders werken daarnaast in de offshore-indus. IJsland heeft nog een aantal sectoren en gratis energie en zeer weinig overheid (want te weinig inwoners voor meer bestuurslagen, in NL zitten we met gemeentes, waterschappen, regio's, provincies, staat, EU ) ergo low taxes. Die 4x4 is qua landschap geen luxe.

seven | 21-02-11 | 11:53

Een ding is zeker, hadden we in NL maar een regering zoals in IJsland, die vechten tenminste voor de IJslandse belangen. Bos daarintegen liet de staatsschuld zomaar met 100mrd stijgen staat voor max 200mrd garant en de Jager stort nog eens 30mrd in een EUrescuefonds.

seven | 21-02-11 | 11:45

Als je elke voorgaande weigering uiteindelijk beloont met korting (ergo slecht gedrag beloont) is het logisch dat IJsland kijkt hoever ze kan gaan.
"Volgens het nieuwe akkoord zou IJsland in 2016 beginnen met terugbetalen tegen een rente van 3 procent. In de vorige overeenkomst was dat nog 5,5 procent."

seven | 21-02-11 | 11:40

Er is een veel betere manier.
Alle vissersboten onder bescherming van onze hooggekalificeerde Marine naar ijsland sturen en alle viswateren daar compleet leegvissen.
Dan oefent de marine ook eens een keer in het echie.
En de vele hoeveelheid vis, o.a. kabeljauw en makreel, wordt hier dan stukken goedkoper.
Hoeven we geen besmette tilapia meer uit het verre oosten te importeren.
En daar net zo lang blijven vissen totdat alles afbetaald is.
200 mijlszone? Niets mee te maken.
Jullie Noormannen, wij zijn Saksen.

Dostranamus | 21-02-11 | 11:31

haha, terecht dat ze niets willen betalen. Ga toch lekker deaud met die achterlijke gladiolen die hun spaarcenten naar het buitenland verhuizen voor een procentje meer. Nu moet de rest van Nederland betalen voor die kwantum lullen.

Dagobert D. | 21-02-11 | 11:19

Je hebt toch zo'n spreekwoord: "Wie zijn billen brand...." etc. etc.

DinkyWinky | 21-02-11 | 11:19

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:16
IJsland heeft in het geheel geen leger, luchtmacht of marine maar slechts een kleine bewapende kustwacht.

Bigi Bana Boy | 21-02-11 | 11:17

Je kunt je natuurlijk afvragen waarom de IJslandse bevolking, die laten we eerlijk wezen voor het grootste deel waarschijnlijk geen idee had wat er gaande was in hun financiële sektor, jarenlang moet boeten voor het wangedrag van een aantal bankcowboys en de incompetentie van hun overheid. Ik zou als IJslander ook volstrekt buiten zinenn van woede zijn als ik tot in de lengte der dagen mocht betalen voor iets waar ik feitelijk part noch deel aan heb gehad. En dat NL en de UK garant stonden is uiteindelijk hun eigen keuze geweest want feitelijk betreft het hier een geschil tussen de spaarders en de IJslandse toezichthouders.

Verder de vraag of wij, als gewone werkende Nederlanders, werkelijk enige invloed hebben gehad op wat er bij de ABN/AMRO en bij Fortis gebeurd is, vooropgesteld dat we voor de crisis uberhaupt wisten wat er gaande was ? Ik zelf, en ik ben echt niet de meest slecht geinformeerde persoon in dit land, had geen idee eerlijk gezegd. Ik heb niet het gevoel dat dit voor een gewone IJslander anders is. Die zijn net zo door hun bankensektor genaaid als wij dat zijn en ik begrijp best dat ze weigeren daar voor op te draaien.

Bigi Bana Boy | 21-02-11 | 11:13

julian ass | 21-02-11 | 10:07
En wie waren er tegen die grote kapitaalbuffers? Rechtse bankiers en rechtse partijen!
Harry Bols | 21-02-11 | 10:09
Als Wouter Bos die 20.000 niet had voorgeschoten was het banksysteem ten onder gegaan. Tevens was er een rechtse volkswoede opgestaan waar Wouter aan ten onder was gegaan. Dus simpele keuze.
Ik heb het een half jaar voor de ondergang van Icesave - een ondergang waarvoor al maanden werd gewaarschuwd o.a. door de baas van Rabobank bij NOVA - al tegen mijn vrouw gezegd: je moet geen geld stallen bij een bank waar je niet bij de voordeur in de rij kan staan om je geld er af te halen. Welke sukkel parkeert nu zoveel geld in een land dat op 1 dag vliegen ligt?

Flippo | 21-02-11 | 11:11

@JohnnyBGood | 21-02-11 | 09:26
Nee? Lees dan de geschiedenis van de Sea Shepherds er eens op na. De IJslandse en Noorse walvisvloot is door hen tot zinken gebracht. In de tijd dat actie nog achtie was. Dat wel natuurlijk.

Mark van Leeuwen | 21-02-11 | 10:57

@zovoklets | 21-02-11 | 09:23
De Sea Shepherds hebben daar al huis gehouden en de Ijslandse walvisvloot tot zinken gebracht. Jaren geleden overigens.

Mark van Leeuwen | 21-02-11 | 10:53

-weggejorist-

an0n | 21-02-11 | 10:49

Moesten ze maar niet zo krenten kakkerig zijn. muhaha het is gewoon gepowned. Geen cent terug betalen ! xD

Rejer | 21-02-11 | 10:49

Hoe hoger de rente, hoe meer risico je neemt. Had veiliger ander veiliger geinvesteerd. Dat is toch een van de basisprincipes van economie...
Zoek liever uit wie zonodig risicovol moest investeren

Negerzoenert | 21-02-11 | 10:29

Leegroven voor je vaderland.
Hoor ik daar Boekanier Balkenende met VOC uitspraken?

Zuitschuip | 21-02-11 | 10:26

Goh, nog 145 reakties op dit item? En dat terwijl VMBO-ers helemaal niet sparen.

IWAB | 21-02-11 | 10:24

@Massieve-Aanval, andskotinn, je hebt gelijk.

Bracula | 21-02-11 | 10:24

Helaas. Je neemt een risico door meer rente te ontvangen. RISICO. En vervolgens gaat IJsland failliet. Dikke pech. Had je maar naar de S&P rating moeten kijken. Oh je weet niet wat dat is? Dan had je het bij je zilvervlootrekening moeten houden. Al die jankende tokkies hebben gewoon PECH.

1nfidel | 21-02-11 | 10:23

Ik doe mee aan het onderdeel "door een mooie IJslandse dame leeg laten zuigen".

Waar kan ik inschepen?

acac | 21-02-11 | 10:21

KØDT voor al die hebberts, maar draai het eens om; zouden wij wel terugbetalen? Dit is niet mijn schuld, vriend.

Bracula | 21-02-11 | 10:20

@Johnny Quid: In het IJslands komen de letters ø en å niet voor, pikkie.

MassieveAanval | 21-02-11 | 10:20

@Harry Bols | 21-02-11 | 10:09
Ik kan het wel begrijpen, er was bijzonder veel onrust en de overheid moest een gebaar maken. Als iedereen zijn geld van de bank had gehaald omdat ze de banken niet meer vertrouwden was Nederland echt kapot gegaan.
Ik heb zelf een bijzonder slecht weekend gehad toen het leuk dat de Fortis Bank failliet ging en ben Bos nog steeds bijzonder dankbaar voor de getoonde daadkracht. De bankcrisis is in Nederland niet echt groot geweest. Dit in tegenstelling tot de VS waar een groot aantal banken zijn omgevallen en mensen alles kwijtraakten om nog maar niet te spreken van de hypotheken die doorverkocht werden en daarna opgeëist werden

De Veerboot | 21-02-11 | 10:19

Volgens mij moeten ze gewoon betalen. Het gaat er niet om of het eerlijk is of niet: Icesave viel onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Nederland heeft het geld voorgeschoten en dat moet natuurlijk gewoon terug. Als IJsland het daarmee niet eens is moeten ze gewoon een civiele procedure tegen de bestuurders van Icesave opstarten, daar heeft Nederland niets mee te maken.
En ja, ik vind het zelf ook een beetje dom dat mensen hun spaarcentjes voor 0.1% extra rente bij De Grote Banaanbank zetten. Of de Jan Smit Bank. OF de Dirk Scheringa Bank

De Veerboot | 21-02-11 | 10:14

Haragha | 21-02-11 | 10:11
Antilliaans spreekwoord,.,.Wie een kuil graaft voor een ander wordt moe.

1%biker | 21-02-11 | 10:14

Voor degenen die vinden dat de ijslandse bevolking geen schuld draagt, even het volgende: Ijsland is een eiland, dat vrijwel niets produceert, alleen maar vis en truien. Ze moeten alles importeren. Volgens alle economische wetten zouden de ijslanders dus een marginaal bestaan in plaggenhutten moeten leiden.

Het is echter decennia lang een eiland met een zeer hoge levensstandaard, waar iedere IJslander zich met een parttime baantje een 4x4 en een vrijstaand huis kon veroorleven. De economie draaide namelijk decennia lang op buitenlands geld dat in het malafide bankwezen om ging. Ze hebben er dus allemaal jaren van geprofiteerd. Nu moet de rekening betaald worden en dat doet zeer, dat begrijp ik, maar IJsland zal moeten wennen dat het teruggaat naar de plaggenhutten waar ze door het buitenland al decennia lang uit zijn gehouden.

De oplossing zal wel de volgende zijn: Ze mogen toch in de EU en krijgen dan een door nederland meebetaalde subsidie waarmee ze de schuld aan Nederland terugbetalen
potdorie.blogspot.com/2009/08/ijsland-...

nance | 21-02-11 | 10:12

ijsland en dan geld terug geven? Het idee alleen al.

joss | 21-02-11 | 10:12

@Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 10:07
Familie van 1%biker/99%toetsenbordheld toevallig?

Haragha | 21-02-11 | 10:11

Haragha | 21-02-11 | 10:09
Zonder Nederland,een paradijs van Venuzuela.

1%biker | 21-02-11 | 10:10

Al die mensen die hun geld kwijt zijn via Icesave moeten eens kappen met janken, net als al die mensen met een Ome Dirk woekerpolis. Had je maar zelf beter moeten opletten!

gozahtje | 21-02-11 | 10:10

@ Flippo | 21-02-11 | 09:59 De IJslandse overheid moest die EUR 20k granderen, niet de Nederlandse. Dat WOuter BOs dat wel gedaan heeft (zogenaamd voorschieten aan de NL betaler zonder overeenkomst met IIsland) is gewoon stom, en daar was ook geen aanleiding voor. Die Nl'ers hadden gewoon zelf bij de IJslandse overheid moeten aankloppen. Als ik geld verlies in een achteraf gedoemd vastgoedprojectje in Roemenie krijg ik ook geen compensatie van de Nl belastingbetaler, die even in afwachting tot de verzekeraar over de brug komt de uitbetaling van mijn verzekering voorschiet.

Harry Bols | 21-02-11 | 10:09

@Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 10:07
Zoiets noem ik een paradijs...

Haragha | 21-02-11 | 10:09

@Haraga 10.00

Nu vergis je je, ik ben ooit eens naar Curaçao geweest en heb aan de lijve ondervonden dat het onderwater mooier is dan bovenwater.
Het ambtenaren apparaat was toen (Circa 15 jaar geleden) nog zelfs te beroerd om belastingaanslagen te sturen, lijkt mij toch de makkelijkste manier om geld bij elkaar te schrapen, mijn zwager heeft er 6 jaar gewoond zonder een keer te hoeven betalen. Hij liet het maar zo. Het is toch voor de Antillianen makkelijker om steeds bij de Nederlandse overheid je hand op te houden.

Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 10:07

@Flippo | 21-02-11 | 09:58
Wat nou gereguleerd? Als grotere kapitaalbuffers vereist waren geweest, dan was ons deze hele ellende (niet alleen IceSave, maar ook Fortis, ING en al die buitenlandse banken) bespaard gebleven. Met grotere kapitaalbuffers hadden we nu zelfs niet de Grieken en Ieren hoeven redden, want dan hadden de banken die verliezen op hun staatsen gewoon kunnen afboeken. Dan hadden de aandeelhouders van de banken de rekening betaald, niet wij. Onvoldoende regelgeving heeft bancair tuig te weinig in het gareel gehouden.

julian ass | 21-02-11 | 10:07

Vanuit IJslands oogpunt gezien hebben ze gelijk, maar daar heb ik vanuit mijn oogpunt geen boodschap aan. Bezetten dat eiland en alle vrouwen verkopen aan een Thais bordeel.

Opvallend genoeg is de schuld aan nederland en de UK zo ongeveer gelijk aan het vermogen van de oprichters van Lanndsbanki en dochter Icesave.
Oplossing dus eenvoudig, beslag leggen op het vermogen van die twee en ze opsluiten.
Bjorgulfur Gudmundson -veroordeeld fraudeur- goed voor 1,1 miljard en zijn zoon Thor (3,5 miljard)
potdorie.blogspot.com/2009/10/ceo-ices...

nance | 21-02-11 | 10:06

Leergeld betalen. Leren van je fouten. Geld foetsie omdat je naar de betrouwbare *proest* DNB (olv van prutser Fout Wellink) hebt geluisterd en je wat ruftende poen voor een half procentje extra in de icesaveput hebt gedonderd. Overheid hier gaat garant staan voor een ton p.p. IJslandski 'gera að fífli' Nederland. Lach maar terug en zwaai..

lichtpunt | 21-02-11 | 10:06

zovoklets | 21-02-11 | 09:50
Nee. Ben er slechts langsgevlogen.

Rammstein | 21-02-11 | 10:04

Haragha | 21-02-11 | 10:00
Toetsenbordheld?Nou ben ik niet snel beledigd zeker niet door iemand als u.
Maar ik heb 6 jaar op de Antillen gewoond,en ben daar weinig helden tegengekomen,wel veel lui volk.

1%biker | 21-02-11 | 10:03

@Flippo | 21-02-11 | 09:58
De overheid heeft geen toezicht gehouden waardoor men zich niet aan de regels hield. De overheid is medeverantwoordelijk.

Haragha | 21-02-11 | 10:02

Revolutie! Zinken dat eiland, doorknuppelen die zeehonden en alle vrouwen in een groot V.O.C-schip meenemen terug naar bella Holandia! Er zijn dan misschien geen specerijen te vinden daar op die kale rots, maar het wordt tijd dat we onze visie verbreden op dat gebied.

An die ARBEIT | 21-02-11 | 10:00

@1%biker | 21-02-11 | 09:55
Allen??? Je bedoelt die andere 4 trollen? Succes met je solli, toetsenbordheld!

@Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:55
Ik neem aan dat je van je fouten leert en pas je de wetgeving op IJsland daarop aan. Enne jij bent vast nog nooit van je leven op de Antillen geweest?

Haragha | 21-02-11 | 10:00

Waarom moesten die losers die het geld in vertrouwen gaven aan een buitenladse bank dan gered worden. Het was een vorm van beleggen met een risico. Deze mensen wilde gewoon meer hebben dan de nederlandse banken gaven.

Meest stomme zet ooit om dit te te doen. Mij is voor een kleine ton aan abn amro aandelen afgenomen. Wordt ook niet gecompenseerd indertijd door wouter bos. Begrijp het risico van mijn hobby en doe dan behalve hier nu dan ook niet moeilijk.

Gewoon ongelijke behandeling. Dan raar vinden da tje als nederlander het vertrouwen in politiek verliest. Beetje de held uithangen en snel vertrekken en een chaos achterlaten. Nout wellink belijft dan nog zitten maar het typische gedrag van de pvda ach het geld is op waaar kunnen nu weer gaan zitten om het op te maken irriteert niet alleen mij geloof ik.

ijslanders hebben groot gelijk wij zijn gefopt en niet een klein beetje ook.

dolffie | 21-02-11 | 09:59

Eindelijk een premier die opkomt voor zijn volk.
Anders zou iedere inwoner van IJsland met een gigantische schuld worden opgezadeld.
Laten ze eerst maar eens kijken waar dat geld naartoe verdwenen is en wie er aan verdiend heeft.

Osdorpertje | 21-02-11 | 09:59

Harry Bols | 21-02-11 | 09:54
Dus Bos had niet de wettelijke verplichting tot 20.000 euro te compenseren moeten nakomen? Dan was hij voor het gerecht gesleept wegen overtreding van de wet.

Flippo | 21-02-11 | 09:59

Kale-Meester | 21-02-11 | 09:56
U heeft gelijk,komt op voor volk en geen finnen,shit gaat ff kijken wat de huizen daar kosten.

1%biker | 21-02-11 | 09:58

julian ass | 21-02-11 | 09:52
Da's onzin. De banken waren gereguleerd. Maar criminelen hebben zich niet aan die regels gehouden. Die criminelen dienen veroordeeld te worden. Tot terugbetaling. De IJslandse gewone man hoeft daar niet de lasten van te dragen.

Flippo | 21-02-11 | 09:58

Stuur er een zooi Marokkanen heen dan is het land zo om zeep geholpen. Dat geld zien we toch nooit meer terug.

befkoning I | 21-02-11 | 09:57

Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:55
Ho,ho politiek he?Dat zien we dan over 30 jaar wel weer.

1%biker | 21-02-11 | 09:57

In IJsland hebben ze tenminste een president die opkomt voor zijn volk. Om jaloers van te worden!

Kale-Meester | 21-02-11 | 09:56

Eh. Nee.
Die sukkelaars die hun munten daar naartoe brachten hadden het ook niet van de daken geschreeuwd als ze wél profijt van die 0,nogwat procentpunt hadden ontvangen. Ofwel: de tiefus er mee.

Multiflauwekulti | 21-02-11 | 09:56

IJsland annexeren en ombouwen tot tuigdorp..... krijgen we dan niet hetzelfde gezeik zoals we die hebben met de Antillen ??

Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:55

Dank u allen voor de ondersteuning ''finnen''te dumpen op ijsland.
Ik gooi er meteen een solli uit richting Den-Haag.

1%biker | 21-02-11 | 09:55

@Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:52
Niet echt he.
Daar durven ze nee zeggen.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:55

@denoorman | 21-02-11 | 09:49
Het CDA zal er wel ongaarne aan herinnerd worden, maar Wellink is CDA. Dus als u nog meer geld kwijt wilt: PvdA of CDA stemmen. Hoewel VVD-ers ook niet uitblinken in het toezicht (bij DSB).

julian ass | 21-02-11 | 09:55

Laten we vooral een voorbeeld nemen aan de Ijslanders. Die laten niet over zich heenlopen omdat een paar debielen besluiten dat een stel knuppels een bank beginnen die bij voorbaat gedoemd was om kapot te gaan. Wij zouden ons ook eens moeten afvragen of we achter het beleid dat nu gevoerd wordt moeten staan. Het wordt in ieder geval een financiele ondergang!!

deministerpresident | 21-02-11 | 09:55

@* | 21-02-11 | 09:47 Mee eens. Het is niet te verantwoorden dat belastingbetalers, NL'se of IJslandse, moeten opdraaien voor het verlies van de mensen die hun geld naar IJslandse banken brachten om daar een paar % extra op te strijken. Dat is het risico van "beleggen", hoge rente is nooit risicovrij. Jammer dan, geld weg. Dat Wouter Bos er vervolgens NL belastinggeld bij haalt om de "slachtoffers" te compenseren is helemaal een schande, zeker als je bedenkt dat Wouter Bos dit alleen maar deed om zijn eigen populariteit op te krikken en stemmen voor de PvdA veilig te stellen.

Harry Bols | 21-02-11 | 09:54

@Che_cuevara | 21-02-11 | 09:50
1. Heel veel als in "allemaal [blijdschapsuitings teken]"? Dan doen.
2. Goed voor de KLM > * Camileke bellen gaat...
3. Mooi.
4. Als we het nu direct oppakken, kunnen we van de zomer gewoon weer vliegen.
Kosten-baten analyse: positief!

Sliptong | 21-02-11 | 09:54

@denoorman | 21-02-11 | 09:49
Wat is ook alweer de slogan van de PVDA, rechts laat u de rekening betalen...

Petrus de Rewa | 21-02-11 | 09:54

IJsland ombouwen tot tuigdorp vind ik overigens een briljant idee.
Geld valt er toch niet meer te halen, en op deze wijze wordt het land nog nuttig besteed. De grote zeeën er om heen garanderen in ieder geval dat men niet snel kan terugkeren.
De luchthavens worden uiteraard legerbases.
Marinevloot in de wateren en klaar.

Rest In Privacy | 21-02-11 | 09:52

Maar IJsland is dus ook al een bananenrepubliek... welkom bij de club jongens.

Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:52

@Flippo | 21-02-11 | 09:44
Dit is de schuld van IJslanders die verzuimd hebben om hun bankiers voldoende te reguleren. Bankiers zijn tuig, allemaal. Dat weten wij, dat weten zij. En om tuig niet te laten ontsporen is regelgeving nodig. Daar hebben wij de rekening voor betaald, daar mogen zij de rekening voor betalen. En aangezien wij nog steeds niets aan onze regelgeving veranderd hebben, zullen we vast nog wel een paar keer mogen bijpassen. Maar dat is een ander verhaal.

julian ass | 21-02-11 | 09:52

@ lion@night | 21-02-11 | 09:48
Oh... dat maakt het anders ja... doe dan die Antanov maar. Zolang hij IJsland haalt, is het prima.

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:52

@Jos Tiebent | 21-02-11 | 09:34
wat een domme lulkoek zeg.

Zuitschuip | 21-02-11 | 09:52

denoorman | 21-02-11 | 09:49
Jahoor geef die rekeningsnummers maar door uit het buitenland,wij werken wel tot ons 70ste dan kan links blijven storten voor hun stemmers.

1%biker | 21-02-11 | 09:51

@zovoklets | 21-02-11 | 09:42
Wie? Die zijn blut en moeten Iran nog aanvallen. Ik denk dat we er met een stevig gesprek van af komen.

Sliptong | 21-02-11 | 09:51

@Sliptong | 21-02-11 | 09:49
1. heel veel
2. 500 keer (min of meer)
3. ja
4. de verkeerde

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:50

Rammstein | 21-02-11 | 09:45

Inderdaad. Het zijn maar centen.

Ben jij weleens op Ijsland geweest, btw?

zovoklets | 21-02-11 | 09:50

@zovoklets | 21-02-11 | 09:42
Amerika heeft sinds Bush zijn geloofwaardigheid verloren als Pliesieagent. En Obama is te druk bezig de 8 jaar olifanten puinhopen aan het opruimen, IJsland zal hem aan zijn reet oxideren. Enne moeten natuurlijk wel de Amerikaanse soldaten die gelegerd zijn op het eiland met rust gelaten worden.

Haragha | 21-02-11 | 09:49

Jammer Johnny te laat. Naar dat geld kunnen we fluiten.. Met dank aan Nout Wellink en Wouter Bos die de nederlandse belangen in de gaten hielden ha ha ha. Stem links op 2 maart dan worden we allemaal rijk. Gratis geld voor iedereen.

denoorman | 21-02-11 | 09:49

1. Hoeveel straatterroristen passen er in de Eyjafjallajökull?
2. Hoe vaak moeten we dan heen en weer vliegen?
3. Is er een kans dat Eyjafjallajökull daar misselijk van wordt?
4. En zo ja, welke kant gaat die aswolk op dan?

Sliptong | 21-02-11 | 09:49

@Flippo | 21-02-11 | 09:44
Precies. Hoe zou het met die bankiers zijn afgelopen? Quid, kun je dat niet even uitzoeken?

Petrus de Rewa | 21-02-11 | 09:48

@BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:38
De Antonov 225 heeft meer laadvermogen (250 ton) dan een A 380 (150 ton).
Dat scheelt bijna 1 vlucht dus.

Rest In Privacy | 21-02-11 | 09:48

Dit is de schuld van de Nederlandse overheid. Die had de sukkels die hun geld naar IJsland hebben gebracht nooit mogen compenseren.

* | 21-02-11 | 09:47

zovoklets | 21-02-11 | 09:42
En terecht.

Rammstein | 21-02-11 | 09:45

@lion@night | 21-02-11 | 09:42
Da's een goeie.
Iets voor de "camping" zender. hebben we er ook nog de reclame inkomsten bij.
win-win

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:44

Dit is de schuld van criminele bankiers. Niet van IJsland of van de IJslandse bevolking. Dus die bevolking heeft groot gelijk dat ze dat geld niet willen terugbetalen? Waarom zouden ze? Laat die bankiers het geld terugbetalen. Die hebben het probleem veroorzaakt.

Flippo | 21-02-11 | 09:44

@Che_cuevara | 21-02-11 | 09:38
schansje bouwen bij de kust en 35 camera's er om heen;
"scooter 'm er in"

de bontkragen geeft hen vervolgens net voldoende 'veerkracht' om in een glijdende vlucht IJsland te halen.

Rest In Privacy | 21-02-11 | 09:42

Haragha | 21-02-11 | 09:35
Gaan de Amerikanen niet goed vinden hoor.

zovoklets | 21-02-11 | 09:42

@ lion@night | 21-02-11 | 09:37
Het gaat om de capaciteit. Gewoon volproppen, luik dicht, met anderhalf- tot twee uur ben je in IJsland.

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:38

@dutchdj | 21-02-11 | 09:29
Wanbeleid van banken EN DE IJSLANDSE OVERHEID. Dat niet vergeten!
En wie kiest een regering?

Haragha | 21-02-11 | 09:38

Lol, banken in Nederland zijn al niet te vertrouwen, dan breng je je geld naar een buitenlandse bank omdat je daar nóg meer krijgt. hahaha.
Wij zijn allang niet meer het land dat plukt, we worden geplukt.

toetanchamon | 21-02-11 | 09:38

Wat betreft de Leute die, inderdaad, in die hoge rente getrapt zijn: when something seems to good to be true ..... it usually is.
Beetje hand in eigen boezem steken zou ook wel eens op zijn plaats zijn.Wanneer je geld in een casino verliest, ga je óók niet klagen bij de kassa.

Rammstein | 21-02-11 | 09:38

@BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:34
Hoezo Airbus?
Gewoon naar de kust jagen rijden ze maar over de bodem van de zee.
Zolang kunnen ze hub adem toch wel inhouden.
Is alleen een kwestie van gas geven. Met die opgevoerde scooters is dat zo gepiept.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:38

@BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:34
A380 voor de klootzakjes??
Veel te lux.
Gewoon een roestige, nog net luchtwaardige en van binnen volledig gestripte Antonov.

Rest In Privacy | 21-02-11 | 09:37

Laat toch zitten. Met ons belastinggeld zijn onze eigen onvoorzichtige hebberige spaarders -gedeeltelijk- gecompenseerd.
Kan je de rekening wel bij zo'n klein landje gaan leggen maar dat vind ik ook absurd. Als er miljarden per jaar weggegooid kunnen worden aan linkse EN rechtse hobbies is dit een schijntje. Op voorwaarde dat ze walvisjacht stoppen. Dat dan weer wel.

Rob van Roos | 21-02-11 | 09:36

@veuve-clicquot | 21-02-11 | 09:15
woekerpolissen is niet de schuld van de mensen die die polis afsluiten maar door aso-tokkie-zigeunerkamptuiggedrag van de banken.
(en de ongelooflijke luiheid en laksheid en desinteresse- en een gedeelte incompetentie en interne machtsstrijd - van De Nederlandse Bank.)

Zuitschuip | 21-02-11 | 09:36

binnenkort dus ook een fax van de ambassade van IJsland op mat heren, wegens het beledigen van de IJslandse integriteit.
Wegens het opzetten van het binnenvallen van een onschuldig land en het dumpen van illegaal en schadelijk afval.

*wacht op persbericht*

Rest In Privacy | 21-02-11 | 09:35

@BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:16
Voor een land dat alleen een kustwacht heeft met 4 schepen en geen serieuze luchtmacht. Zou ik me geen zorgen maken. Met 46000 leden van de Nederlandse Krijgsmacht zou IJsland veroveren een koekje moeten wezen.
Verover Reykjavik, bewaak de kust rondom IJsland en de rest valt vanzelf.

Haragha | 21-02-11 | 09:35

Als de Nederlandse overheid beter toezicht had gehouden op Icesave, dan was dit niet gebeurd. Maar zelfs de Consumentenbond raadde indertijd dergelijke IJslandse en Turkse banken aan, juist door te verwijzen naar de garantieregeling. Natuurlijk kunnen we nu met het beschuldigende vingertje wijzen naar de IJslandse of Nederlandse burgers, maar uiteindelijk zijn het de toezichthouders in beide landen die hebben gefaald. Het verbaast me nog elke dag in wat voor gekkigheden Nederlanders bereid zijn hun geld te steken.

Petrus de Rewa | 21-02-11 | 09:35

Alle onrust-finnen een weekendje New York toezeggen, overstappen in Reykjavic. Tickets toesturen. Boeing volladen. In Reykjavic alle vakantiegangers laten overstappen in een Cessna, en die over een geiser laten vliegen. Goedkoper kan volgens mij echt niet.

Jos Tiebent | 21-02-11 | 09:34

Sja als je leent bij Dirk ben je dom bezig geweest en als je je geld in de spaarpot van Icesave hebt gestopt ben je zelf niet kortzichtig? Pff als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat vaak ook...

pwman | 21-02-11 | 09:34

@ Che_cuevara | 21-02-11 | 09:27
Daarom, dus wie bestelt die Airbus A380? En wie regelt dat die scooter/bontkraagjes mafkezen erin worden gejaagd?

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:34

@Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:31
Het kost de Nederlandse overheid ook geen cent. Daar heeft hij volkomen gelijk in.
Het kost de Nederlandse belastingbetaler geld, en dat is niet de overheid.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:34

@zeg maar jansen | 21-02-11 | 09:28
Dat omdopen komt vanzelf als ze dat geld terugbetalen.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:32

Neehee het kost de Nederlandse overheid geen cent, sterker we verdienen eraan.... Volgens onze schatkistbewaker JK de Jager.

Karel Kruizenruiker | 21-02-11 | 09:31

zovoklets | 21-02-11 | 09:28 En de vulkanen en geisers in stand gehouden, en maar zeuren over uitstoot.

zeg maar jansen | 21-02-11 | 09:29

@ZwartGat | 21-02-11 | 09:21
Als hij dat doet maken ze er traansaus van

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:29

Terecht dat ze niet tekenen. Hier weer zo'n voorbeeld dat het volk moet opdraaien voor wanbeleid van banken. Hier in Nederland reageerde de meeste mensen als schaapjes toen er miljarden belastinggeld in de banken gepompt moest worden, daar hebben ze tenminste de ballen om nee te zeggen. En voor al die Nederlanders die er ingelegd hebben, je had je een stuk veiliger kunnen voelen met een procentje minder in Nederland. Risico van het vak, eigen schuld dikke bult.

dutchdj | 21-02-11 | 09:29

@henkvaningrid | 21-02-11 | 09:19
Jij betaald geen belastingen?

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:28

lol

Al die Provinciebestuurders en Nederlanders die lid zijn van Greenpeace en co hebben met hun jacht naar meer rente de dood van honderden ziellugge Walvissen veroorzaakt.

zovoklets | 21-02-11 | 09:28

Reykjavik, de naam alleen al. Dat had mensen moeten wakker schudden.
Nou ja, omdopen naar Armjavik dan maar.

zeg maar jansen | 21-02-11 | 09:28

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:16
Hallo,al een tijdje kwt hoor.
En er zijn er meer die ieder jaar 3 maanden afreizen naar noord Noorwegen temp van -30 zijn er geen uitzonderingen,en onze samenwerking met de butsen komt ook mooi uit toch?

1%biker | 21-02-11 | 09:28

@1%biker | 21-02-11 | 09:24
Tja, als ze niet eens geld naar NL storten zie ik het ook somber in voor Marokko.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:27

@BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:18
Ook dat, hebben ze er metten een toeristische attractie bij

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:27

@ zovoklets | 21-02-11 | 09:23
Liever torpederen de Sea Shepherd.

Als ze echt ballen hadden gehad gingen ze in Noorwegen en IJsland vervelend doen, maar daar hebben ze de ballen niet voor.

JohnnyBGood | 21-02-11 | 09:26

@julian ass | 21-02-11 | 09:16
Nee, die gaat voor het WK

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:25

Je kunt een verrekte hoop tuig kwijt op dat eiland. En niet vergeten er even naar te zwaaien wanneer je naar Amerika vliegt.

zeg maar jansen | 21-02-11 | 09:25

En als we toch op IceSaveLand zijn met de restanten van ons (politie)leger, dan rammen we - volgens de C1000 methode - onze antibioticakippen erin en leren we die poenplundelaars daar onder grof geweld (b.v. onderdompeling in geysers) met hun poten af te blijven van de walvissen. "Kip, het meest veelzijdige stukje gif, KIP!";

Musset | 21-02-11 | 09:25

@veuve-clicquot | 21-02-11 | 09:15
Niets aan toe te voegen.
Precies zo.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:25

@julian ass | 21-02-11 | 09:21
nadat = na

julian ass | 21-02-11 | 09:24

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:16
Toch ben ik bang dat Ijsland geen geld stort naar Marokko,dus dat zal daar wel op stuklopen.

1%biker | 21-02-11 | 09:24

@henkvaningrid | 21-02-11 | 09:19
Dan hadden die brave IJslanders geen depositogarantiestelsel in het leven moeten roepen. Dat schept verwachtingen, ook naar domme Nederlanders.

julian ass | 21-02-11 | 09:23

Kijk, sinds de crisis doen de Ijslanders weer serieus walvisjagen en exporteren naar Japan voor harde valuta.

Doe maar de Sea Shepherd sturen.

zovoklets | 21-02-11 | 09:23

lalala LOL!

IJsland, Griekenland, EU, banken uit de peop trekken, ontwikkelingshulp, theedrinken, kerkcollectes, zie je allemaal niks meer van terug...

restjerome | 21-02-11 | 09:23

@henkvaningrid | 21-02-11 | 09:19
Wie gaat dat geld dan betalen? We kunnen de rekening niet zomaar verscheuren.

rara | 21-02-11 | 09:23

Pierre Lebon | 21-02-11 | 09:18
Hebben ze eindelijk iets aan die bontkraagjes.

Jos Tiebent | 21-02-11 | 09:22

Feitelijk heeft Kabouter Bos de geldgeyle spaarders van IceSave teveel in de watten gelegd. Ze kregen veel meer dan het garantiebedrag. Wie is er dus schuldig? Uiteindelijk de Grote Graaiers en Bos, al valt die laatste nu in de eerste categorie.

JohnnyBGood | 21-02-11 | 09:22

* Met legertruck naar Gouda vertrekt *

Sliptong | 21-02-11 | 09:22

@Bos Hout | 21-02-11 | 09:18
Wellink doet een rondje sollicitatiegesprekken in diverse Europese hoofdsteden: nadat zijn falen op nationaal niveau, wil hij hetzelfde kunstje nog eens bij de ECB uithalen.

julian ass | 21-02-11 | 09:21

We hebben al een kardinaal daarheen gestuurd: Simonis. Jaaaaaaaren geleden... Kan die niet losgaan op al die kleine mini-nep-vikingen?

ZwartGat | 21-02-11 | 09:21

@ henkvaningrid | 21-02-11 | 09:19
Maar wij boeten er nu wel voor...

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:21

Hoepel toch op. IJsland is een zwaar deugend land. Het waren Nederlandse sufferds die totaal verblind door het grote geld ('la la la geld') in zee gingen met onrealistische geldverstrekkers. Noch de Nederlandse, noch de IJslandse burger / belastingbetaler moet daarvoor boeten.

henkvaningrid | 21-02-11 | 09:19

Haaa we zullen eens zien wat ze doen, als we onze 1mio finnen er op af sturen met scooters

Pierre Lebon | 21-02-11 | 09:18

Leegroven voor je vaderland.
Hoor ik daar Boekanier Balkenende met VOC uitspraken?

Zuitschuip | 21-02-11 | 09:18

@ Che_cuevara | 21-02-11 | 09:16
En in IJsland zijn Finnen zoals wij ze bedoelen nog een bezienswaardigheidje.

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:18

Staat Wellink op de voorplecht met zijn wandelstok te zwaaien? Of ligt die al voor de open haard in Zwitserland zijn centen te tellen?

Bos Hout | 21-02-11 | 09:18

@Haagse-Geertje | 21-02-11 | 09:15
Zelfs bij GroenLinks hebben ze hun buik al vol van Harry. Ze hebben Harry niet opgesteld voor de EK.

julian ass | 21-02-11 | 09:16

@ Kan Jees de Jager? | 21-02-11 | 09:11
Hitler had een vervelende strategie, én een enorm leger klaar staan.
Nederland heeft geen enorm leger op dit moment. IJsland zal ook niet veel hebben, maar hebben het voordeel van de kou. Iets wat Hitler pas laat begreep toen hij Rusland wilde hebben. En na Napoleon, verkeek ook hij zich op Rusland.

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:16

@1%biker | 21-02-11 | 09:15
Vertel die finnen maar dat de dames daar blond zijn.
Gaan ze vanzelf.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:16

Zelfde verhaal als zaterdag met de woekerpolissen ... mensen denken veel geld te kunnen verdienen ... is dat zo, dat hoor je ze niet, maar o wee als het fout gaat ... dan is het huilie huilie ... en overigens dankzij kudt Wouter B. hebben alle Nederlandse belastingbetalers deze mensen al grotendeels vergoed. Bah

veuve-clicquot | 21-02-11 | 09:15

Banken die failliet gaan, wat een, mag ik dat zeggen, knots knotsgekke wereld leven we in.

Randy McRanderson | 21-02-11 | 09:15

@Mark van Leeuwen | 21-02-11 | 09:09
Ja. Als we dat niet willen, moeten we het toezicht maar goed regelen. Met strengere regels is dit te voorkomen. Maar dat willen we niet.

julian ass | 21-02-11 | 09:15

necrosis | 21-02-11 | 09:07
Hij zou ook persoonlijk verantwoordelijk gesteld moeten worden net zoals als die domme tyfus ambtenaren die daar geld van gemeentes hebben gestald ipv het te gebruiken waar het voor bedoeld is,

Maar ja Harry is van Groen Links en dan weet je wat er gebeurd, hij gaat zijn zakken vullen in de eerste kamer, zoals een linkse politicus/zakkenvuller betaamt

Haagse-Geertje | 21-02-11 | 09:15

Ik zeg laat ze eens schrikken.
Dreig gewoon met wat finnen op dat eiland te plaatsen?
Die dames daar zijn toch blond?

1%biker | 21-02-11 | 09:15

Harry Bols | 21-02-11 | 09:07 .
niet alleen ijsland maar nog veel meer heeft die klote bos weggegeven.
zo ook aan een sheik anderhalf miljard voor zijn wagenpark en zo nog veel meer.

mamma5506 | 21-02-11 | 09:14

Johnny, hulde!
*rolt schuddebuikend van het lachen over de grond*
-
Typisch, toch?
Geld lenen is hartstikke mooi, maar veel mensen -en landen- beseffen blijkbaar niet dat hetgeen wat je leent ook weer teruggegeven moet worden. Weet je van tevoren.
Mooie bumzooi, dat dan weer wel.

GeflipteVlaflap | 21-02-11 | 09:14

@necrosis | 21-02-11 | 09:07
En een tokkie.

Che_cuevara | 21-02-11 | 09:13

@Harry Bols | 21-02-11 | 09:07
Wat een idee, geld proberen te halen bij een Wouter die echt geen miljoenen kan betalen. De zekerste manier om er voor te zorgen dat niemand z'n centen terugkrijgt. Echt slim bedacht. En dat voor de maandagmorgen.

rara | 21-02-11 | 09:13

@Daan Van Swanzen | 21-02-11 | 09:09
Calvinist?

julian ass | 21-02-11 | 09:12

@Eel_stew | 21-02-11 | 08:59
Ben je wel. Je betaalt immers belasting.

Yoast92 | 21-02-11 | 09:12

@KapiteinClaus | 21-02-11 | 09:07
Dan hadden ze die banken moeten reguleren. Jarenlang hebben ze in IJsland lekker geprofiteerd van de bancaire activiteit, en nu er peop van komt geven ze niet thuis. Wel de lusten, niet de lasten. Waarom zouden wij daar voor moeten betalen en niet zij? Wij betalen toch al de ellende van onze banken? Als een IJslander geld bij de ING had staan, of bij Fortis, dan heeft hij ook geprofiteerd van onze belastingcentjes. Hoor je ons toch ook niet over?

julian ass | 21-02-11 | 09:11

-weggejorist en opgerot-

Kan Jees de Jager? | 21-02-11 | 09:11

Groot gelijk dat ze niet terug betalen. Als ik vroeger knikkers uitleende en niet terug kreeg kon ik ook niet aankloppen bij de directeur van mijn basisschooltje.

Of gaat deze vergelijking mank?

Pistenbully | 21-02-11 | 09:10

Ach man, slechts 307K inwoners. Waar hebben we het over? Dat moet in drie dagen te doen zijn.

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:10

-weggejorist-

Daan Van Swanzen | 21-02-11 | 09:09

Stel dat er hier in NL een snelle boy opstaat die even een bankje opricht voor buitenlandse spaarders. Snel zijn zakken vullen, bank ploft uit elkaar en vervolgens mag de Nederlander de schade aan het buitenland betalen?

Mark van Leeuwen | 21-02-11 | 09:09

Rut zit al in het vliegtuig?

Quincy Jones | 21-02-11 | 09:07

Snap die IJslanders ook wel. De banken daar hebben het land echt bijna naar de kloten geholpen en dan zou de bevolking op moeten draaien voor de schuld aan het buitenland. En dat alleen omdat sommigen hier zo graag 5% rente ipv 4% wilden hebben. Extra risico genomen door het bij een IJslandse bank te stallen en verkeerd gegokt.

KapiteinClaus | 21-02-11 | 09:07

Wouter Bos moet betalen, die speelde weer Sinterklaas met belastinggeld, waarom zouden de burgers van IJsland hier voor op moeten draaien.

Harry Bols | 21-02-11 | 09:07

@Haagse-Geertje | 21-02-11 | 08:59
Harry Borghouts is anders ook het schip ingegaan voor 78 Mio, dat is geen tokkie maar een witteboorden crimineel.

necrosis | 21-02-11 | 09:07

XXXXstelletje 4x4-uitlaatneukersXXXXXXX roflol!
Heerlijke tekst voor de maandagochtend.

gutstogonuts | 21-02-11 | 09:07

@Haagse-Geertje | 21-02-11 | 08:59
idd, hier betaalt de staat braaf voor de puinhopen die bonusgeile bankmanagers hebben achtergelaten en presenteert daarna de rekening aan Henk en Ingrid, en ze pikken het ook nog.

John Toroflex | 21-02-11 | 09:07

Heeft de peop de ventilator geraakt, definitief hard?

BeunDeHaas | 21-02-11 | 09:07

@Haagse-Geertje | 21-02-11 | 08:59
Wel hun schuld dat ze er niet een goede Wellink (contradictio intended) neerplantten om op de stabiliteit van hun financiele systeem te passen.

julian ass | 21-02-11 | 09:06

IJslandse websites aanpakken, is dat een idee? Anonymous, loic, ddos.

rara | 21-02-11 | 09:04

"als een kudde hyena's die een karkas afkluiven tot op het bot"

Hyena's gaan zelfs verder, die eten ook gewoon het bot op.

Melk met klonten | 21-02-11 | 09:04

"IJsland zelf bouwen we om tot tuigdorp, waar we al onze criminelen, scooterklootzakjes en straatschoften kunnen dumpen."

Niet mijn woorden, maar wat een uitstekend idee!

Jos Tiebent | 21-02-11 | 09:03

Gewoon terug laten betalen in kibbeling.

SODEP | 21-02-11 | 09:03

*mompelt iets over inhaligheid, risico's en lauwe koffie*

OurHero | 21-02-11 | 09:03

Geen slecht plan trouwens.
Gewoon IJsland claimen samen met Engeland en er een soort Sint-Maarten van maken qua bestuur.
Een tuigdorp aan de ene kant en een heilzame spa aan de andere kant.
"Ik zeg DOEN!"

Haragha | 21-02-11 | 09:00

Ijsland, afzinken dat eiland!

wakkere_nederlander | 21-02-11 | 09:00

Mooi dat ik niet met dat tuig in zee ben gegaan.

Eel_stew | 21-02-11 | 08:59

Ze hebben gelijk ook dat ze niet gaan terug betalen, het is toch niet de schuld van de bewoners van IJsland dat inhalig Nederlands tokkie volk hun geld daar planten zonder fatsoenlijk onderzoek te doen naar de risico's?

Haagse-Geertje | 21-02-11 | 08:59

Die 1.6 miljard is een schijntje, waar lullen we over. Drie maanden geen ontwikkelingshulp aan de negertjes en we staan al weer kiet.

lijn5 | 21-02-11 | 08:58

Iemand de roman IJsland van Ronald Giphart al gelezen?

Kan Jees de Jager? | 21-02-11 | 08:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland