Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gratis reizen. Nu echt. Iedereen kan het. Simpel!

chipfaalovmis.pngTot nu toe ontbrak er nog één vitaal schakeltje in dat hele OV hack-gebeuren. Want alle vrolijke hysterie ten spijt, je saldo kunstmatig ophogen en vervolgens inchecken bij zo'n paarse paal wordt door Trans Link Systems gewoon opgemerkt en als ze het zien blokkeren ze je kaart. Oplossing: middels het tooltje OVStation.exe kun je thuis inchecken en de poortjes zodoende volledig negeren (mag niet trouwens). TLS weet van niks, de controleur ziet niks en u kunt ongestoord gratis van A naar B karren in uw overheidswaggie. OVStation.exe was heel even beschikbaar, maar toen de massa het ding wou downloaden was 'ie al weer weg. Tot vandaag! Via een zekere supergeheime site van ovkipje (gefingeerde naam) is was is was is versie 1.1 te downloaden van verschillende mirrors. En dan kan het opeens snel gaan zo hebben we eerder al 'es gezien. Einde constatering. Dan nu nog even dit. DISCLAIMER: De OV Chipkaart hacken mag niet, en ook al is het ontraceerbaar dan nog kunt u er voor in de gevangenis komen. En dat willen we niet. Niet doen dus. Nou. Groetjes!

Reaguursels

Inloggen

Oplossing: belasting ietsje verhogen en dan voor iedereen gratis transport
Reken ook even mee dat het hele controle apparaat en alle hard- en software overbodig wordt.
IJzer70 | 16-02-11 | 13:14

Daar heb je helemaal gelijk in, dat zou ook veel files oplossen MAARRRRR, dan gaat iedereen met de trein, dus te vol, NS nieuwe treinen + nieuwe sporen nodig.
Nog meer extra belasting!

Ennnn laat ze eerst maar eens verantwoord met onze belasting omgaan, verprutsing zoals de OV chip kost al miljarden en dan heb je nog die fijne projecten zoals die Noord/Zuidlijn. Kost miljarden en onze mooie hoofdstad ligt tijden in puin plus dat veel mooie monumentale panden verzakken.

Ik zeg reset het hele systeem maar gewoon en begin weer met opbouwen vanaf de grondwet. Dan kan men inschatten wat echt belangrijk is en wat niet. Oja en dan moeten we dat deze regering niet laten doen natuurlijk.

Amen.

Thomasstu | 16-02-11 | 17:54

Oplossing: belasting ietsje verhogen en dan voor iedereen gratis transport
Reken ook even mee dat het hele controle apparaat en alle hard- en software overbodig wordt.

IJzer70 | 16-02-11 | 13:14

Torrents genoeg voor dat programmaatje en een lezer zal nooit een probleem worden
aangezien ze niet kunnen bewijzen dat je met oplichting bezig bent.

Het Zilte Nat | 16-02-11 | 12:40

Mooi moment om een virus met de naam OVstation.exe te publishen :D

ID_ | 15-02-11 | 23:50

Over al die mensen die vergeten uit te checken hoor je niemand. Dus die hack komt goed van pas om correcties door te voeren i.p.v. een formuliertje in te vullen. Vertraging gehad, stort het deel waar je recht op hebt gewoon terug i.p.v. een geld retour bij vertraging formuliertje.

Is eigenlijk een super klantvriendelijke kaart met uitgebreide self service mogelijkheden.

ontlullen | 15-02-11 | 21:41

Mwah, wordt pas echt leuk als ze ontdekken hoe je er zo'n studenten-OV opzet, gewoon anoniem kaartje, in bus, tram en metro hoef je toch alleen maar in te checken, en voor de trein kun je dan gewoon thuis inchecken...

mr_666 | 15-02-11 | 19:51

-weggejorist-

robbweiler | 15-02-11 | 18:52

OV kaart hekken is voor Paupers. Beetje het idee van een huis kraken, terwijl je knaken genoegd hebt om te huren of te keaupen....

Gaat studeren ofzeau, dan kan je ook "voor gratis"....

Peetoom Aan | 15-02-11 | 18:23

Hoe bedoel je strippenkaarten onfraudeerbaar?
Ik had altijd zo'n anti-inkt stift in mn schooltas zitten vroeger, zodra je gestempeld had en je reis erop zat uitwissen die zones!

Maar dat neemt niet weg dat de OV-chipkaart en immens grote faal (van de eeuw) is!
Ik ga het toch even proberen..

Tiwwa | 15-02-11 | 17:32

Iemand een goede handleiding hoe we ovstation kunnen gebruiken?
Ik kom er geen wijs uit in ieder geval.

scherrenburg | 15-02-11 | 17:22

Zit vast geen virus in ..

P5ycH0 | 15-02-11 | 16:51

@ Zuitschuip | 15-02-11 | 13:39
Met leer aan krijg je geen schaafwondjes hoor ^^. Wees nou geen watje en neem 's een motorrijles joh, het zal je aardig meevallen denk ik.

Typo-R | 15-02-11 | 14:51

die disclaimer doet het um.

Plaatwerker | 15-02-11 | 14:36

Ach ja, een strippenkaart kan je ook namaken met een Heidelberg drukpersje.
En geld op een kleurenprinter.
Next, please.

070 | 15-02-11 | 14:26

Waar is die Android App dan? ik zie daar nergens uitleg over.

danceart | 15-02-11 | 14:08

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:19
Net terug van een wonderbaarlijke ervaring genaamd een bezoekje aan de stationshal, dus vandaar de late reactie.

Met stij-gen-de verbijstering kennis genomen van deze vorm van transport voor de lagere vormen der mensch. Wilde eerst PC plempen "dit deel van de samenleving" maar dat zou betekenen dat ik nog enige achting kan opbrengen voor hen, en er vervolgens ook mee eens ben dat ik land, zuurstof en levensruimte deel.

Au contraire.

Amusante taferelen, werkelijk kostelijk vermaak. Buitengewoon. Aandelen heb ik niet in het OV. Ik beleg slechts in de Wapenindustrie, een enkel Chemisch gevalletje, maar de oude Goud en Diamant zijn nog het meest waardevast.

Wél heb ik een sloeber mijn "gehackte" kaart kunnen slijten voor weinig. Om hem vervolgens subiet aan te geven bij de daartoe tot opsporing en vervolging bevoegde instanties. Het dichtsritsen van de handboeien deed me zeer veel vreugd'. De bon voor mijn chauffeur voor 'fout parkeren' heb ik -naturellement- voor de neus van die proleet verscheurd.

Markies de Schade | 15-02-11 | 13:59

Eerlijk blijven en er beslist geen gebruik van maken is alleen weggelegd voor reizigers met een windowsbak?

wil van reem-talma | 15-02-11 | 13:54

@Typo-R | 15-02-11 | 13:35
wat kost zo'n kilootje gips nou tegenwoordig.
en schaafwondenzalf voor op je benen?

Zuitschuip | 15-02-11 | 13:39

De kolere voor die klote treinen, ik ga lekker met m'n motor, tussen de file door rijden, elke patser in z'n Porsche met de vinger in de neus voorbij sjezen en nog 1 op 20 rijden ook. Treinkaartje is duurder en je zit in de spitstijd als sardientjes in het blik. Daarbij zijn leren motorjassen gewoon de shizzle.

Typo-R | 15-02-11 | 13:35

Het woord virus komt in de hele draad niet voor?

Want dit lijkt mij een uitstekende manier om...

Parsons | 15-02-11 | 13:20

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:13
Ik zeg toch niet dat ik het terecht vind als GS hier gedoe mee zou krijgen?
Alleen heb ik vermoedelijk wat meer realiteitszin dan jij en voorzie ik dat de overheid het er niet bij laat zitten en een proces begint.

Veenkolonie | 15-02-11 | 13:14

@ Joost Maghetweten

In Nederland was dat ook gebruikelijk jaren terug 35 jaar of zo.
Stonden er ook van die mandjes met kranten op de stations met een geld bakje.
Tja heelaas sociale controle in Nederland is gewoon helemaal zoek,iedereen is met zijn eigen bezig.
En wat die OV hack betreft .. je heb IDD maar te betalen als je reist met openbaar vervoer.
Maar mischien is het programmaatje wel een Tool om fraudeurs te kunnen tracen wie zal het zeggen .. het moet tenslotte vanuit huis ingevoerd worden..

Jaapioooo | 15-02-11 | 12:53

nllismaj | 15-02-11 | 12:51

rode gejaste = roodgejaste

(*** www.spatiegebruik.nl nog eens bezoeken gaat ***)

nllismaj | 15-02-11 | 12:53

Jammer dat het tijdperk van de gewone kaartjes nu zo ongeveer ophoudt en je dus ook niet meer van die rode gejaste onderzoekers in de trein kreeg om op te noteren welke kaartsoort men had. Ik zei dan altijd dat ik altijd alleen maar de lidmaatschapskaart van de parenclub bij me had. Vaak stonden ze alleen maar heel bedonderd te kijken, maar soms kwamen ze even later terug met een conducteur. En dan gewoon je kaartje geven, altijd leuk!

nllismaj | 15-02-11 | 12:51

Wat was er nu misgeweest met betalen voor de ov met je pinpas, om daarna met je pinbonnetje de conducteur tegemoet te treden bij controle.

Trouwens sinds de discriminatie van het nicotine verslaafde deel van de natie, boeit het ov mij in het geheel niet meer.

De La Puerco | 15-02-11 | 12:48

en wat dacht je van gratis bellen,
www.belvoornop.nl/bellen.php
ik maak hier al heel veel gebruik van
en 't mooie is dat het niet eens illegaal is

fcj | 15-02-11 | 12:39

Hoe graag ik eigenlijk gewoon weer een oud papieren RETOURTJE wil kunnen halen. Kost ze niks extra's qua tijd in de trein, en het is mij goedkoper.

Freebs | 15-02-11 | 12:34

@Che_cuevara | 15-02-11 | 12:08
lekker!

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 12:29

@daniel37 | 15-02-11 | 12:14

Ik zie al die koppen liever vandaag dan morgen op een schitterende zilveren schaal liggen hoor, wat dacht je? En feitelijk stel ik dat hierboven ook allang.

Faalhazen moet je niet laten doormodderen maar een schop onder de kont geven. En dat geldt ook voor degenen die politiek verantwoordelijk zijn voor deze hel. Ook al zijn ze allang met de staart tussen de benen door de zijdeur vertrokken.

De media moet je hier de schuld niet van geven, het is de taak van de media om de vinger op de zere plek te leggen. We leven hier tenslotte niet in Noord-Korea.

Reinaert | 15-02-11 | 12:18

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:14
Wijze woorden :)

An die ARBEIT | 15-02-11 | 12:17

An die ARBEIT | 15-02-11 | 12:12 Enkeltjes kopen Andie, retoertjes worden nat en gaan verloren. Bovendien kun je tegen een lekker ding aanhossen en dan heb je de andere dag een nieuw kaartje nodig.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:14

@Reinaert (11:43) "Dergelijke zwijnen moet je niet faciliteren, die moet je geven waar ze recht op hebben en dat is een waterdicht systeem waar je - al ben je nog zo slim - niet omheen kunt. Gelijke monniken, gelijke kappen. Wil je niet betalen of heb je geen centen dan pak je de fiets of ga je maar lopen."

Prima. Maar het is duidelijk dat TLS dan een boterberg op hun kop heeft door al drie tot vijf jaar lang aan te modderen met een systeem waarvan toen al bekend was dat het gekraakt zou gáán worden. Eerst was de kraak zuiver theoretisch. Toen de chip laagje voor laagje is afgeslepen en met een microscoop is ontleed, was de kraak practisch niet haalbaar. Toen kwam de eerste software en was de kraak niet algemeen toe te passen. Nu kan Jan Lul de software gebruiken (want lekker point & click) en mogen we dat niet doen want foei en stout.

Elk bedrijf had allang de incompetente managers de laan uitgeschopt met een dikke gouden handdruk voor compleet falen. TLS niet, want TLS zocht liever excuses, terwijl een cultuur van pappen en nathouden werd gepropageerd. Nu het veenbrandje een Moerdijks fikkie is geworden blijkt dat het nog steeds een jaar zal duren voor er überhaupt een vervangende kaart is; en dat het nog steeds meerdere jaren zal duren voor de gekraakte kaarten zijn uitgefaseerd. Er zijn honderden miljoenen taxpoet in de ontwikkeling van een systeem gestoken dat al is gekraakt voor het algemeen ingang heeft gevonden; reparatie vereist nog meer honderden miljoenen extra.

Je kunt de media de schuld geven van het publiek bekend maken van de kraak en het verspreiden van de software; maar dan moet je eerlijk zijn en de hoofden van TLS en diverse ministers en ambtenaren op een zilveren schaaltje vragen. Regeren en managen is vooruitzien. Hier keek men liever achteruit of opzij want het was foei en stout en allemaal theoretisch. Ik weet wat ik erger vind.

daniel37 | 15-02-11 | 12:14

@kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 12:09

Waarom moet ik hier op de Veluwe meebetalen aan al die straatcoaches in Amsterdam, aan al die extra politie, aan al die taalcursussen, aan al die autobanen in die Randstad waar ik toch nooit kom?

Solidariteit? Kun je krijgen hoor. Wij niks, prima, jullie ook niks :-)

Reinaert | 15-02-11 | 12:13

Mentaliteit? Hoewel het slechts om een paar euri gaat, is dit onze enige manier om te protesteren tegen een kaart die niemand wil, maar waar we ook niets tegen kunnen doen. Of je nou links stemt, rechts, in het midden of niet, die duizend euri per belastingbetaler voor de ontwikkeling van dit systeem moesten er gewoon komen. Waarschijnlijk omdat er een VVD-er, een CDA-er, een of meerdere PvdA-ers, een D66-er en een GroenLinkser hun zak moesten vullen. Ons enige protest tegen dit schunnige pootuitdraaien is een magere drie euro terugpakken door niet te betalen voor de metro. Laat ons toch. In een eerlijk land hadden we gewoon betaald.

julian ass | 15-02-11 | 12:13

Veenkolonie | 15-02-11 | 12:09 Er staat toch dat het niet mag? Voor de rest is het je eigen verantwoordelijkheid. Niet mogen plaatsen riekt naar censuur.

Dat jij die vraag stelt geeft aan dat vrijheid iets is waar jij niet mee om kan gaan, voor jou moeten de paden en wegen aangegeven worden door een overheid. Af en toe een rukje aan je ketting om je tot de orde te roepen.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:13

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:51
In zo'n geval is dat inderdaad compleet begrijpelijk, maar ik heb de trein maar één keer per jaar nodig: Carnaval in Venlo :)

An die ARBEIT | 15-02-11 | 12:12

OV-chipkaart: Idee uitstekend, uitvoering kudt.

bintang | 15-02-11 | 12:12

Reinaert | 15-02-11 | 12:06 Een creatieve puber moet je gewoon z'n gang laten gaan. Niet inbinden in regeltjes. Dat gaat ten koste van de creativiteit.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:10

Zijn de juristen van GS zich al aan het warmlopen? Zou toch jammer zijn als deze site op zwart zou gaan n.a.v. dit stukje...

Veenkolonie | 15-02-11 | 12:09

@Reinaert | 15-02-11 | 12:03
Helder, maar waarom moet iemand in Amsterdam dan meebetalen aan de bus voor mevrouw Pietersen in Halle ('rest van Nederland')?

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 12:09

@Joost Maghetweten | 15-02-11 | 12:04
Ik ook niet maar wel een triple trappist

Che_cuevara | 15-02-11 | 12:08

geensteelo | 15-02-11 | 12:05 Nee, niet alle kaarten worden gecheckt, alleen de gebruikte kaarten. Er wordt saldo op afgeschreven wat er wel op staat maar waar geen betaling tegenover staat. Zodra dat het geval is blokkeren ze je kaart. Daar krijg je geen bericht van, het is de conducteur die je dat verteld bij controle. En daar sta je dan met je 'anonieme' kaart terwijl je om een identiteitsbewijs wordt gevraagd.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:08

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:01

Twee uur knutselen om een strippenkaart ter waarde van € 7,80 in elkaar te fröbelen.

Jeugdig enthousiasme, op zich te waarderen natuurlijk, maar niet bepaald efficiënt als je 't mij vraagt. Then again, jong geleerd is oud gedaan.

Reinaert | 15-02-11 | 12:06

Iedereen met de trein!
Kan ik tenminste weer mit meinen Vau Acht durchknallen auf die Hollandische Autobahn.

ZDEV | 15-02-11 | 12:05

ik kan het bestandje niet vinden. Iemand een url?

Willem4246 | 15-02-11 | 12:05

Het traceren is me nog niet helemaal duidelijk.

Stel dat ik me anonieme chipkaart oplaad met dit programmaatje, en ik check gewoon steeds in/uit bij de bus/tram, dus niet vooraf ofzo, hoe weet TLS dan dat mijn saldo niet klopt?

Zou dat betekenen dat TLS alle opwaarderingen van elke kaart checkt ofzo?

geensteelo | 15-02-11 | 12:05

Ik lees dat het 3 miljard gekost heeft. Ge-wel-dig! Ben erg blij dat ik hier niet aan bijgedragen heb. Wel jammer trouwens, hier hadden we nog een flink aantal PvdA stemmen voor in het buitenland kunnen kopen.

Oerkoendoe | 15-02-11 | 12:05

@¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:55
Een triple post! Die heb ik lang niet meer gezien!

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 12:04

Iedereen OVStation.exe downloaden en openen.... all your computers belong to TLS now.

Artwido | 15-02-11 | 12:03

*Aaaarg, vadaag blijft de 'N' en 'R' wel vedacht vaak steke*

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 12:03

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 12:01 Beiden. Maar die kaart omdat het op maat is. Waar je ook heen gaat. Nooit meer stripjes tekort. Onderweg van reisplan veranderen is mogelijk, met een papieren kaartje heb je je reis al betaald en een wijziging in de plannen maakt dat je weer een nieuw kaartje nodig hebt. Met een chipper is dat niet zo.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:03

@kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:58

OV is in mijn beleving wel een overheidstaak. Anders is het gewoon V en geen OV.

Als je het vervoer volledig aan marktpartijen over laat krijg je met name op de wat minder goed bezette lijnen (lees: buiten de randstad) een gigantisch probleem.

De vraag is of dat wel moet willen. Mijn antwoord daarop is dus een duidelijk NEE.

Reinaert | 15-02-11 | 12:03

@Prof. D.A.H. Vintik | 15-02-11 | 11:43
Heb ik voor jou gedaan.
Geen dank

Che_cuevara | 15-02-11 | 12:03

@kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:47
Dat is geen socialistisch wereldbeeld. Ongelijke monniken, gelijke kappen: dat is socialisme.

rara | 15-02-11 | 12:02

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:01
U heeft hem toe maar zo'n touchatag voor zijn verjaardag cadeau gegeven?

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 12:02

@Wim-Lex | 15-02-11 | 11:40
Hij wordt vervelend

Che_cuevara | 15-02-11 | 12:01

Reinaert | 15-02-11 | 11:54 Niet frauderen met een strippenkaart? Zolang de tussenliggende strippen niet ook gestempeld worden zijn er creatievelingen, zoals mijn zoon, die van de maagdelijke stripjes heel vernuftig een nieuwe strippenkaart kunnen maken.
Hij liet me zijn productie zien en het enige wat ik er op aan kon merken was dat ie twee keer een 'stripje zes' had gebruikt. Voor de rest zag ie er overtuigend goed uit.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 12:01

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:51
Het OV een uitkomst of die kaart?

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 12:01

Alcoholic | 15-02-11 | 11:55
Eris zelfs al een app veur de eiphone.
Eiphone veur de paal houden en reizen maar.

kneuterzak | 15-02-11 | 11:59

Ik heb gister in de trein gezeten omdat je in Dordt je waggie niet kwijt kunt.
Dordt gezien, trein gezien... dat was wel weer genoeg sensatie voor 2011.

Multiflauwekulti | 15-02-11 | 11:59

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:57
Dat is uw mening.

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:58

@Reinaert | 15-02-11 | 11:54
Het probleem bij de bron aanpakken: OV is geen overheidstaak. Een bedrijf bedenkt wel een waterdicht systeem, anders dwingen de aandeelhouders het daar wel toe.

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:58

¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:56 Geduld. Niet te vaak op die 'post' knop hengsten.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:58

Ik zeg nog een keer: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? youtu.be/DZ5NLaMFKBI?hd=1

Pieter3794 | 15-02-11 | 11:58

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:52 Omdat, en je zou het haast niet denken, niet iedereen die gebruik maakt van het O.V. ziek is.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:57

@mezelf:
2 keer teveel.

Addendum: als je 600 op jaarbasis wil besparen, stop met roken of drink 4 kroegbiertjes per week minder. Ben je er ook.

¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:56

Nog meer vee in de trein maakt me heel blij met m'n eigen wagenpark

Hammer | 15-02-11 | 11:56

"Inmiddels is ook de tool verschenen voor Android telefoons."
Het saldo opwaarderen via mijn telefoon? Huh? Die vat ik ff niet...

Alcoholic | 15-02-11 | 11:55

-weggejorist-

¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:55

Egokiller | 15-02-11 | 11:40
Je hebt gelijk heur. Als ik kijk naar wat ik allemaal moet doen om een paar euro te besparen denk ik: waarom moeilijk doen?

1) kaartlezer á 30 euro
2) programma downloaden en eigen maken
3) van te voren inloggen en rekening houden met welke kaart ik aan de conducteur laat zien.
4) als je gepakt wordt kom je voor de rechter. En voor wat? Als je zakelijk reist krijg je reiskosten vergoeding of je kun het als kosten opvoeren. Privé kost het o.v. je rond de 50 euro per maand. Als die moeite en al dat risico voor 600 euro op jaarbasis? Man

Man, mijn tijd is een stuk kostbaarder dan dat. Als je slim bent steek je alle tijd die je in het "kraken" van die kaart steekt in je belastingaangifte; levert je een stuk meer geld op.

¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:55

Egokiller | 15-02-11 | 11:40
Je hebt gelijk heur. Als ik kijk naar wat ik allemaal moet doen om een paar euro te besparen denk ik: waarom moeilijk doen?

1) kaartlezer á 30 euro
2) programma downloaden en eigen maken
3) van te voren inloggen en rekening houden met welke kaart ik aan de conducteur laat zien.
4) als je gepakt wordt kom je voor de rechter. En voor wat? Als je zakelijk reist krijg je reiskosten vergoeding of je kun het als kosten opvoeren. Privé kost het o.v. je rond de 50 euro per maand. Als die moeite en al dat risico voor 600 euro op jaarbasis? Man

Man, mijn tijd is een stuk kostbaarder dan dat. Als je slim bent steek je alle tijd die je in het "kraken" van die kaart steekt in je belastingaangifte; levert je een stuk meer geld op.

¿Ya tu Sabes? | 15-02-11 | 11:55

@kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:47

Dan ben ik vandaag even socialist, who cares? Als deze discussie over belastingen dan wel loonstroken gegaan zou zijn dan zou ik dat echt niet geweest zijn hoor, maakt u zich daarover vooral geen zorgen.

Waar het mij om gaat is dat een voor iedereen begrijpelijk en fraude-ongevoelig systeem moet hebben. En dat liefst allemaal zo simpel mogelijk ook nog eens.

De oplossing ken ik trouwens al hoor: papieren treinkaartjes en strippenkaarten.

Werkt feilloos, kost geen drol, iedere boer begrijpt het en frauderen is moeilijk.

Reinaert | 15-02-11 | 11:54

@Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:51
Vooral wegblijven. Heb ik het rustiger in de trein.

Art Vandelay Ultor | 15-02-11 | 11:53

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:51
Waarom betalen we OV dan niet uit het AWBZ-potje?

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:52

@Art Vandelay Ultor | 15-02-11 | 11:48
Ik vraag me het af, aangezien nu kennelijk ook al iedereen gratis kan reizen. Ik kom er mijn auto in ieder geval niet voor uit...

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:51

An die ARBEIT | 15-02-11 | 11:39 Ik heb 'm, met automagisch opladen. Heel handig, nooit meer strippenkaarten kopen of nét één lullig stripje tekort komen. Aangeschaft toen ik regelmatig in een ziekenhuis moest zijn en geen zin had om daar naar een parkeerplaats te moeten zoeken of gewoon niet in staat was een auto te besturen.
De vrijheid niet afhankelijk te zijn van familie of buren om me heen en weer te brengen en halen gaf de doorslag. Medicinaal gezien mocht ik toen niet rijden maar ik kon gaan en staan naar eigen believen.

Een uitkomst.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:51

Egokiller | 15-02-11 | 11:40
Hear, hear.
+ ontelbaar.

Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:50

Heren, is er een site waarop dit allemaal rustig na te lezen is?
Ik snap er geen zak meer van. Iedere week verschijnt er wel weer een topic hiero; hacken, opwaarderen, online inchecken enz enz.
Dank.

Eduardo1735 | 15-02-11 | 11:50

Dus 1 pas inchecken voor heenreis, 1 pas voor terugreis.
En dan nog een pas al dan niet met echt saldo voor de eventuele poortjes en die direct (bij de volgende halte) weer uitchecken?

"Je kan ook met schelpen betalen, maar je mag ze niet van het strand meenemen!"

P3mSy | 15-02-11 | 11:49

@kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:46
Je kunt altijd nog beweren dat je het niet hebt gewust?

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:49

-weggejorist-

HesselWorst | 15-02-11 | 11:48

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:46

Mwah, 7.500 uitkeringstrekkers d'r bij, drie compagnieën UWV-tuig (duuurrrr!), een bak beleidsmakers (nog duurrrrder!) en natuurlijk de onvermijdelijke reintegratie-maffia (onbetaalbaar!). Dus of dát nou een besparing oplevert?

Ik vraag me het, dit land kennende, af.

Reinaert | 15-02-11 | 11:48

@Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:44
Onmogelijk.

Er zijn in de verste verte niet genoeg treinen, bussen of trams om de stijging van het aantal reizigers op te vangen wanneer het OV gratis zou worden.

Art Vandelay Ultor | 15-02-11 | 11:48

@Oerkoendoe | 15-02-11 | 11:40
LOL!

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:48

@Reinaert | 15-02-11 | 11:43
Gelijke monniken, gelijke kappen is een behoorlijk socialistisch wereldbeeld. Dat u het even weet.

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:47

Zelfs met geld toe is het zaak het onrendabelenvervoer te mijden als ware het een partijbijeenkomst van Groenlinks.

H. Drievuldigheid | 15-02-11 | 11:47

@Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:44
Oh... dus die bijdrage is niet vrijwillig?
*voortaan weer Spits meeneemt in vliegtuig*

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:46

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:44 Vergeet de uitsparing op loonkosten niet, die conducteur kan dan uit de trein. 7500 arbeidsplaatsen die je niet meer mee hoeft te betalen, inclusief de benodigde bedrijfskleding, kantines, parkeerplaatsen en dergelijke.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:46

@Egokiller | 15-02-11 | 11:40
In Parijs reis je voor 1 euro een uur lang met de metro. Daarnaast zal McDonalds in het land van de haute cuisine toch iets moeten om klanten te lokken.

kapotte_stofzuiger | 15-02-11 | 11:45

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:38
Sterker nog: In Engeland zie je veel in buurtsupers, maar ook op Gatwick airport bijvoorbeeld dat in een winkel waar ook tijdschriften worden verkocht, een bakje hangt voor 'krantengeld'. Kan je zelf je geld erin gooien als je niet in de rij wil staan maar alleen een krant wil. Niemand die daar ooit misbruik van heeft gemaakt.

Maar dat is natuurlijk niet het punt: Het gaat erom dat er 3 miljard in een systeem is gepompt dat niemand wil en alleen maar dient vor de eer en glorie van een mislukte bestuurder. En die drie miljard hebben wij al betaald (nou ja ik niet dan, maar jullie wel). Dus is een protestactie wel op zijn plaats.
Als men de komende 5 jaar het OV gratis had gemaakt had dat waarschijnlijk nog minder gekost dan deze ellende.

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:44

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:38
In Noorwegen worden de inkomsten niet gebruikt om het falende systeem erachter te financieren.

rara | 15-02-11 | 11:43

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:38

Volgens mij is het woord "mentaliteit" al jaren geleden uit de Dikke van Dale geschrapt en komt het alleen nog voor in historische verhandelingen en andere meuk.

Dit land kent geen mentaliteit, dit land kent voornamelijk luie en lakse zwijnen die alles in het werk zullen stellen om niet te hoeven betalen en bij voorkeur ook niet werken voor hun geld als dat niet strikt noodzakelijk is.

Dergelijke zwijnen moet je niet faciliteren, die moet je geven waar ze recht op hebben en dat is een waterdicht systeem waar je - al ben je nog zo slim - niet omheen kunt. Gelijke monniken, gelijke kappen. Wil je niet betalen of heb je geen centen dan pak je de fiets of ga je maar lopen.

Wat hier gebeurt is gewoon fraude uitlokken. Om doodziek van te worden.

Reinaert | 15-02-11 | 11:43

@zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:40
Jammer dat ik geen Geenstijl Reaguursels Extender heb, anders duwde ik je groene knopje even in.

Prof. D.A.H. Vintik | 15-02-11 | 11:43

Software stond al op the pirate bay.

Liroy | 15-02-11 | 11:42

@ zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:38
Natuurlijk is het een kwestie van mentaliteit. Op het platteland vindt je het nog wel eens. Zet een boer met een aarbeienveld zijn aarbeien in bakken klaar, staat er hoeveel het kost, en men betaalt gewoon nog.
Helaas is die mentaliteit nu echt aan het platteland toegeschreven, en niet meer van toepassing op de rest van Nederland.

En laten we eerlijk zijn: iedere keer dat men de overheid kan naaien, doen we het. Fail op fail willen we gewoon bestraffen om de politici te zien draaien.

BeunDeHaas | 15-02-11 | 11:42

Egokiller | 15-02-11 | 11:40 De Engelse Oystercard is dan ook een heel rechtvaardige manier om te betalen. Na twee bussen binnen je abonnementsregio heb je het dagtarief voldaan en kost het je verder niks meer.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:42

Gezichtsherkenning was de oplossing geweest. Heeft half industrieel ontwerpend Nederland geroepen. Maar Huizinga, NS en TLS waren vastbesloten. Hopelijk is dit een dure les voor de toekomst, dat wat betreft ICT in de openbare ruimte goedkoop duurkoop is. We lachen nu met z'n allen om deze fail. Vergeet echter niet dat dit grapje ons bákken met geld extra gaat kosten. Deze error moet uit het systeem, iets wat niet makkelijk gaat worden binnen de bestaande constructie. Ik vermoed dat de pas zal worden vervangen door de gsm, chip in ID of pinpas.

De Kampsjeng | 15-02-11 | 11:41

Schaam de me dood. Met de trein van Schiphol naar huis gegaan. En een kaartje gekocht. Allemaal lachende gezichten om me heen, vreselijk. Zelfs conducteurs die me spottend aankeken.. .. ..

Oerkoendoe | 15-02-11 | 11:40

Typisch Nederlandse kneuterigheid: Opgewonden raken van tooltjes om geen kaartje van een paar euro te hoeven betalen. Moet je in Parijs of Londen mee aankomen met zo'n verhaal, word je door iedereen uitgelachen en voor armmoedige stumper uitgemaakt. Weet je ook gelijk waarom je in vrijwel alle landen bij de McDonald's de mayo en ketchup gratis erbij krijgt, maar niet in Nederland want daar zouden mensen dan gelijk tien van die zakjes meenemen.... voor thuis.

Egokiller | 15-02-11 | 11:40

BeunDeHaas | 15-02-11 | 11:39 Men schuift het opnieuw uitgevonden wiel op een as en vindt dat een borging niet nodig is. Daar komt het op neer.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:40

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:38
Begin anders een revolutie... of pleeg een staatsgreep; ben je goed in!

Wim-Lex | 15-02-11 | 11:40

Ik heb nog nooit zo'n ding gezien! Laat staan gebruikt!

An die ARBEIT | 15-02-11 | 11:39

@deministerpresident | 15-02-11 | 11:35
10 keer over de kop calculeert eenieder onderhand wel in, maar 23x over de kop?!?

*OVStation.exe downloaden doet*

Prof. D.A.H. Vintik | 15-02-11 | 11:39

Ah, het zoveelste bewijs dat in Nederland niks geautomatiseerd kan worden, omdat men er gewoonweg te stom voor is.
Het wiel opnieuw uitvinden zijn we heel goed in, alleen slaan we het gedeelte 'beveiliging' graag over.

BeunDeHaas | 15-02-11 | 11:39

@Reinaert | 15-02-11 | 11:32
Het is niet het eerste halfslachtige product van de overheid en, vrees ik, er zullen er nog veel volgen.
En ik denk dat ze ondertussen al zo een dikke olifantenhuid hebben dat ze niet eens merken dat er nattigheid is als je tegen hun benen aan zeikt.

En het is inderdaad al zover dat wij als burgers de schouders eens ophalen, smalend even wat zeggen en weer over gaan tot de orde van de dag.
Kortom, we zijn al zo'n beetje afgestompt omdat er al zo veel "fails" van de overheid zijn geweest.

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:38

Reinaert | 15-02-11 | 11:36 In Noorwegen zijn er tolwegen waar je moet betalen. Er staat dan een bordje met hoeveel het kost en er is een soort van offerblok om je geld in achter te laten. Iedereen betaalt er gewoon. Het kan dus wel, het is een kwestie van mentaliteit.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:38

Weggooien die ov chip kaart! gewoon weer kaartjes kopen...

Dick Johnson | 15-02-11 | 11:38

-weggejorist-

Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:38

@Wim-Lex | 15-02-11 | 11:34

Het grote verschil is dat bij Jamin (bestaan die nog?) de kassa's wel gewoon werken.

In het OV staan de kassaladen gewoon wagenwijd open. Met een briefje d'r bij of je misschien genegen bent om er af-en-toe een kleine bijdrage in te mikken.

't Is Godverdomme de kerk niet waar ook zo'n spaarbus hangt!

Reinaert | 15-02-11 | 11:36

Ook is het raar als je de enige bent met een ingecheckte O.V.chipkaart als er toevallig (en dat komt wel eens voor) storing was op het station waardoor niemand kon inchecken.
Bovendien is het zo dat sinds de eerste berichtgeving over het gemak waarmee de zaak belazerd kon worden de conducteurs van hun luie reet zijn gekomen om te gaan controleren.
Was voorheen één op de tien reizen dat ik er een zag, nu zie ik ze drie keer per dag.

En ik gokte daar nog wel eens op ;-)

Gaat nu niet meer.

zeg maar jansen | 15-02-11 | 11:36

@Prof. D.A.H. Vintik | 15-02-11 | 11:32
omdat alle grote projecten 10 keer over de kop gaan vanwege een falende overheid die niet in staat is deze projecten te leiden.

deministerpresident | 15-02-11 | 11:35

@ Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:26
Oh maar in 1 van de 4 keer betaal ik wel netjes. 75% van de bezineprijs is tenslotte belasting en gaat dus naar de staat. Die 25% gun ik de pomphouder wel hoor! En dan koop ik er nog een twix en veels te duur bosje bloemen bij ook...

Oke nu even serieus: Ik weet niet wat ik van deze diefstal moet vinden... omdat iets niet goed beveiligd is mag je iets stelen? Dus als ze bij de Jamin geen detectiepoortjes hebben staan mag je daar ook snoep pikken?

Wim-Lex | 15-02-11 | 11:34

Kunnen ze die paar werkloze reaguurders die hier de hele dag maar een beetje lopen te zeuren op alles dat beweegt niet tewerkstellen als extra controleur? Een soort Mutsaertsbaan als het ware.

Superior Bastard | 15-02-11 | 11:34

@rara | 15-02-11 | 11:27 en
@Che_cuevara | 15-02-11 | 11:27

Waar het mij om gaat dat deze mega-fail eindelijk eens definitief aangepakt wordt. In ieder normaal bedrijf (ja, ze bestaan nog) sta je echt in no-time buiten wanneer je het zó bont maakt. Maar nee, hier gebeurt gewoon hoegenaamd niets. Men haalt de schouders op en loopt nog eens naar het koffiemasjien.

De (brave) burger betaalt wel....: kudtmentaliteit! Hoogste tijd om de dames en heren eens zodanig tegen het been aan te zeiken dat ze het in den vervolge wel laten om een halfslachtig product in te markt te zetten.

Reinaert | 15-02-11 | 11:32

@deministerpresident | 15-02-11 | 11:21
Dat het te duur zou worden was te voorspellen. Dat het onnodig was om nogmaals het wiel uit te vinden wisten we ook. Is ook al jaren lang genoeg tegen geageerd. Maar hoe kon je nu jaren van tevoren weten dat dit geintje, wat op 130 miljoen geraamd was, de belastingbetalert maar liefst 3 miljard (!) zou gaan kosten?

Prof. D.A.H. Vintik | 15-02-11 | 11:32

@rara | 15-02-11 | 11:29
plusje.

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:31

Ik snap helemaal niks van die OV-chipkaart. Hoezo poortjes negeren? Hoezo thuis inchecken? Hoezo paarse paal? Geef mij maar een auto. O wacht, die heb ik al.

Supersoul | 15-02-11 | 11:30

MAar als je niet bliept dan gaat het deurtje niet open. Kan je hem wel intrappen maar dat valt ook weer op.

Dus op stations met poortjes met deurtjes gaat dit mooi niet werken.

Wessel_ | 15-02-11 | 11:30

@MikeyMo | 15-02-11 | 11:27
Zie mijn post van 11:18

rara | 15-02-11 | 11:30

@Che_cuevara | 15-02-11 | 11:25: Lauwe thee en gratis illegaal OV.
Hmz, Nederland in een notendop.

De Kampsjeng | 15-02-11 | 11:29

@Reinaert | 15-02-11 | 11:25
Kijk, wat je eigenlijk moet doen is een t-shirt onder je kleren dragen met de text "#OV-Fail" ofzo. Dan kan je, mocht je gesnapt worden, beweren dat je aan het actievoeren bent. Kom je er vast wel mee weg.

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:29

@Karel3409 | 15-02-11 | 11:27
Het een sluit het ander niet uit; het is goed mogelijk dat u gek bent en dat Translink e.e.a. kan achterhalen.

rara | 15-02-11 | 11:29

@Karel3409 | 15-02-11 | 11:27
Ik vermoed het laatste

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:29

Het lijkt me wat vreemd als de conducteur zien dat je om 07:00 hebt ingecheckt en om 19:00 gecontroleerd wordt.

Lijkt me nogal verdacht.

Laus | 15-02-11 | 11:28

@Yoman | 15-02-11 | 11:26
Dan gebruik je toch een balpen om te schrijven

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:28

Het is verdomme je burgerplicht om te frauderen! Zo'n slecht systeem mag je het volk niet opdringen en dus moet het kapodt.
*op [!] gaat drukken van fatsoenrakkers*

blinde kip | 15-02-11 | 11:28

Goed dan check je thuis in, maar je moet toch ook weer uitchecken... Laptop mee of wat? Want hoe ga je anders weer terug als je gecontroleerd wordt?

MikeyMo | 15-02-11 | 11:27

Hoezo ontraceerbaar? Als translink iedere nacht een keer alle gescande kaarten van de lezers download (die van de conducteur dus), en dat vergelijkt met de daadwerkelijke check ins, dan kunnen ze dat toch zo achterhalen? Of ben ik nu gek, dat kan ook

Karel3409 | 15-02-11 | 11:27

Krijgen we straks bewakingsbeelden op GS te zien van reaguurders die gezocht worden voor het overtreden van de regels?

defjem | 15-02-11 | 11:27

@Reinaert | 15-02-11 | 11:25
Ik wens jou veel sterkte met het wakkerschudden van de verantwoordelijken.
Die liggen al lang in een comateuze droomslaap.
Zelfs de prins van doornroosje krijgt ze niet meer wakker

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:27

@Reinaert | 15-02-11 | 11:25
Eensch. Het gaat mij niet om gratis reizen, maar om de bestuurders te fucken omdat ze ons met zo'n gedrocht hebben opgescheept.

rara | 15-02-11 | 11:27


Volgens mij juichen jullie te vroeg, want met dit tooltje is het niet mogelijk om aangepaste info naar een OV-Chipkaart te schrijven.

Yoman | 15-02-11 | 11:26

@Wim-Lex | 15-02-11 | 11:22
Ah, mooie moralistische tegel. Alleen hebben wij er al voor betaald. In de miljarden die zijn gegaan in de ontwikkeling en invoering. In subsisie van de Staat voor NS en Prorail.

Dat is wel iets anders dan een particuliere pomphouder die wordt benadeeld...

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:26

@De Kampsjeng | 15-02-11 | 11:24
Kan je zomaar op een kopje thee komen te staan.
En als die dan nog lauw is, niet te zuipen

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:25

Op zich ben ik absoluut géén voorstander van diefstal, maar in dit specifieke geval denk ik daar voor de gelegenheid toch maar even anders over.

Indachtig het gezegde "gelegenheid maakt de dief" vind ik het eerlijk gezegd gewoon een kwestie van goed burgermansfatsoen om de OV-Chipfail B.V. een oor aan te naaien. Gewoon omdat het kan en vooral om de verantwoordelijken eens en voor altijd wakker te schudden.

Biezen pakken, stelletje faalhazen, en competente mensen aannemen die jullie stal uitmesten. Er is ondertussen genoeg geld verjoekeld dus er kan echt nog wel een paar miljoen fraude bij om jullie ongelijk aan te tonen.

Reinaert | 15-02-11 | 11:25

@Wim-Lex | 15-02-11 | 11:22
Met zo'n nick had ik ook niet anders verwacht

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:24

In een land waar zo zwaar gestraft wordt als hier, haalt natuurlijk niemand het in z'n hoofd om die kaart te hacken. LOL.

De Kampsjeng | 15-02-11 | 11:24

@Eduardo1735 | 15-02-11 | 11:20
Negeren: gewoon doen of je ze niet ziet

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:23

@rara | 15-02-11 | 11:21
Van uit jouw perspectief.
De goeie voor jou is de slechte voor de conducteur en vice versa.

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:22

@Rammstein | 15-02-11 | 11:20
Kerkrade? Al kon het gratis ging ik niet.

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:22

Ik schroef altijd valse nummerborden op mijn auto als ik "gratis" ga tanken...

Wim-Lex | 15-02-11 | 11:22

Volgende week weer een nodeloos kwetsend topic over hoe KUDT het OV ook alweer is? Beetje Grieks mediterrane kijk op maatschappelijke verantwoordelijkheid dit niet? Als je metroritje niet wil of kan betalen rot dan lekker op en laat mij even breeduit zitten.

GormSuil | 15-02-11 | 11:22

Gewoon een controleur bij iedere paal zetten en verplicht je kaart er tegenaan laten houden? Kost een boel extra maar je moet gewoon betalen. Als je zo tegen die kaart bent had je een paar jaar geleden de straat op gemoeten. Vooral als je het al had zien aankomen! Anoniem reageren heeft geen zin zoals je hebt gemerkt.

deministerpresident | 15-02-11 | 11:21

@Che_cuevara | 15-02-11 | 11:20
Gezien vanuit mijn perspectief, of dat van de conducteur die me wil betrappen?

rara | 15-02-11 | 11:21

Hoe kan je poortjes negeren? Ik bedoel je moet toch bleepen om zo'n poortje open te krijgen?

Eduardo1735 | 15-02-11 | 11:20

@rara | 15-02-11 | 11:18
De goeie natuurlijk

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:20

Tof. Ik ben even naar Kerkrade dan.
Laterz.

Rammstein | 15-02-11 | 11:20

@DanDatDus | 15-02-11 | 11:18
OverVol

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:20

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:16
Precies.

Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:19

@Markies de Schade | 15-02-11 | 11:17
Als markies zijnde veronderstel ik dat u wel aandelen in het OV heeft.
U gaat toch niet uit eigen portomonee stelen?
Foei meneer de Markies

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:19

Je moet dus vertrekken met 1 ingecheckte kaart voor de heenreis, en een andere ingecheckte kaart voor de terugreis. Wel even opletten welke kaart je aan de conducteur laat zien...

rara | 15-02-11 | 11:18

Wat is dat, OV?

DanDatDus | 15-02-11 | 11:18

Ik zeg: DOEN!
* maar het mag niet *

Kobus Kloothamer | 15-02-11 | 11:18

Netjes! Ouderwetsch GeenStijl. Ik boycot het OV uit principe, maar dit maakt het de moeite waard om eens het systeem te foeken.

*downloaden doet*

Markies de Schade | 15-02-11 | 11:17

*op zoek naar OVStation.dmg*

IWRESTLEDABEARONCE | 15-02-11 | 11:17

@JohnBW | 15-02-11 | 11:14
LOL @ betaalbaar

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:17

Het mag niet
Toch zou ik het doen, zij het dat ik nooit met het OV reis.
Dus verloren moeite

Che_cuevara | 15-02-11 | 11:16

@Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:12
Ja, daar heb je wel een punt. Een heel enkele keer als ik in Nederland ben reis ik wel eens met de trein. Knettergek word ik dan van de drukte, als haringen sta je geplet. Dus koop ik een kaartje 1e klasse, zit ik lekker rustig, vaak zelfs bijna alleen. Maar dat zit er dan ook niet meer in dus.

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:16

Hebben we eindelijk een betaalbare oplossing voor het fileprobleem en nog milieuvriendelijk ook, iedereeen blij.

JohnBW | 15-02-11 | 11:14

Is die disclaimert goed genoeg om een process a la piratebay te voorkomen Mutsaerts?

Joost Maghetweten | 15-02-11 | 11:13

reizer = reizigert*

Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:13

Verder niks aan de hand hoor!

JohnBW | 15-02-11 | 11:13

Mag het niet? Dan doe ik het niet.

bamibal | 15-02-11 | 11:13

Goed bezig GeenStijl. Scheep de keurige reizer maar op met nog meer gratis reizend tokkievolk dat te beroerd is een beetje te betalen. :)
#pauperhackers

Kan Jees de Jager? | 15-02-11 | 11:12

Zoals het hoort +1

sletje_1993_xx | 15-02-11 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl