Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Akelige boodschap: hoge voedselprijzen zijn goed

Ferrari_en_boer.jpgJim Rogers deed een avondje Nederland. Wie? Jim Rogers is de man die samen met George Soros het Engelse pond op de knieën kreeg en miljardair werd. Jim hoeft niet diplomatiek te zijn, Jim hoeft niet aardig voor broodheren te zijn en Jim neemt dan ook geen blad voor de mond. En horzel Jim is al meer dan twee decennia een doorn in het oog van politici. Jim is belegger, vooral in grondstoffen en 100% kapitalist. Hij gelooft in vrije markten en geld verdienen en zou zo maar ingedeeld kunnen worden in het kamp van de voedselspeculanten waar topmannen als Polman (Unilever) zo een hekel aan hebben. Jim's boodschap (kijk op Tegenlicht van 16/12/2010) is niet voor tere zieltjes en zeker niet voor bezoekers van GroenLinks- en PvdA-congressen. Even niet weg zappen; organiseer een workshop, houd elkaar hand vast, nodig Feiko van der Veen uit voor 'duiding', bel Stichting Korrelatie, maar kijk door... Over de VS die zichzelf heeft verraden door de macht aan Wall Street bankiers te geven. Over Bernanke (FED) die alleen verstand heeft van 'geldpersen'. Over Aziaten die het heft in eigen hand nemen en ook in BMW's gaan rijden en 'steaks' willen eten. Over het perfide, socialistische Europa, waar landen en banken niet failliet mogen gaan. En dus over zachte heelmeesters en stinkende wonden. Over hardwerkende Nederlanders die hartstikke gek zijn om met pensioengeld Grieken te helpen die niet bijkomen van het lachen. Over onbekwame overheden die zich via uit belastingen betaalde subsidies overal mee bemoeien, vervolgens over alles liegen en dan de rampspoed, inflatie, wijten aan speculanten. Over politieke correctheid met grote gevolgen voor voedselprijzen. Rogers is duidelijk over de voedselprijzen. Hoge prijzen zijn gevolgen van een nieuwe wereldordering en rampzalig beleid. Hij is verhuisd naar Singapore en zijn kinderen spreken manderijn. China en India willen dezelfde levensstandaard als wij en hebben nu ook de middelen. Zo, dat is de vraag. Het aanbodprobleem is nog erger. Kostbare landbouwgrond wordt ingezet voor biobrandstoffen, zodat onze auto's blijven rijden. Vreemd dat de prijzen van suiker en mais door het dak gaan? Rogers vindt dat boeren te weinig verdienen "if food prices don't rise, they're won't be any food at any price". Steek dat maar in je zak. Overheden moeten stoppen met prijzen kunstmatig laag te houden. Boeren gaan niet hard werken om verlies te maken. Rogers heeft het gelijk aan zijn zijde met beleggen in grondstoffen. De opstanden in Noord-Afrika/Midden-Oosten zijn ook voedselrellen. SP-ers zullen zich gesterkt voelen want in veel landen is 'die wende' nabij. Hier zijn 25 landen die in grote problemen komen. Rogers zegt het al jaren: boeren zouden Lamborghini's moeten rijden, bankiers mogen de John Deere bedienen. Dat wist de Staatsloterij overigens al 15 jaar geleden. Maar ik moet het allemaal nog zien. Rogers heeft vooralsnog geen boerderij, maar kiest voor het bankiers-instrumentarium. Mochten boeren dan uiteindelijk toch geld gaan verdienen, dan is een Lamborghini wel een goede keuze; het is een 4 x 4 en dus uitstekend geschikt om over het veld te rijden! -- lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Inloggen

"Wie? Jim Rogers is de man die samen met George Soros het Engelse pond op de knieën kreeg en miljardair werd."
Leuk geprobeerd, maar Jimmy is al sinds 1980 'met pensioen' en zijn relatie met Soros is niet al te best (meer).

ISIEWEERHE | 13-02-11 | 21:31

als ik een zonnecel even lang in de zon laat staan als een als een maisplant krijg je daar meer energie uit en een zonnecel hoef je niet eens te bemesten en te oogsten.

nieuwisanders | 13-02-11 | 15:40

Steeds hogere prijzen en zwaardere lasten en een voortdurende loonmatiging gaan niet samen. Het aftellen is begonnen.

Bolle Wim | 13-02-11 | 10:43

Doemdenkende onzin. Doet het goed bij Henk en Ingrid. Zo'n vaart gaat het allemaal niet lopen. Europa is inderdaad een twijfelgeval door te links beleid. Maar verder wordt alles genivelleerd door de snelle groei in Azië, waardoor de voordelen voor Azië ook verdwijnen. Waarna Azië zich ontwikkeld zal hebben tot een soort Westen maar dan met minder ruimte, ongezonder leefomgeving, slechte muziek en slechte films.

ekimov | 13-02-11 | 10:11

Zolang boeren hun land graag onderbrengen bij de utopische natuur fantasten van het ministerie van landbouw en natuur omdat ze dan meer geld (1000-1100 per HA) kunnen beuren dan dat ze met het land kunnen verdienen in de agrarische produktie is er iets grondig mis met de voedselprijzen.
Als de Natuurfantasten van het Ministerie belastinggeld wegsmijten voor dit soort idiote projecten mag op het land niets zinnigs worden geproduceerd, tot half juni mag er niet gemaaid worden en verder moet het land verarmen zodat de laatste weide vogels als ook ganzen en zwanen massaal op het nog in productie zijnde boeren land gaan zitten vreten en schijten omdat daar het gras nog groen en eiwitrijk is.

fris4ever | 13-02-11 | 10:05

Zolang de gemiddelde consument geen fatsoenlijke prijs wil betalen voor voeding blijven we troep in onze supermarkten vinden....

Producenten doen er alles aan om de voeding voor een zo laag mogelijke prijs aan te bieden en daarvoor worden vaak kunstmatige (lees: troep) toevoegingen gebruikt...

Sas | 13-02-11 | 00:11

Hij is zeker niet de eerste die dit zegt. Maar gelijk heeft 'ie wel.

reinaarden | 12-02-11 | 22:55

Wat je niet deelt, wordt je uiteindelijk afgepakt. (zie Frankrijk 1792)

mothersfinest | 12-02-11 | 22:41

Hier word ik blij van. Deze meneer heeft volkomen gelijk!1!! Het is zo'n mooie en veelzijdige sector die teveel onderdrukt wordt door de overheid. De regering bedenkt wel leuke regelingen om het wat aangenamer te maken, maar het enige wat we nodig hebben zijn hogere prijzen voor ons product. Ik bestel mn lamborghini vast.

hamkaes | 12-02-11 | 21:28

Wanneer gaat de eerste boerenonderneming naar de beurs? En dan heb ik het niet over z'n producten...

tienusplotseling | 12-02-11 | 18:17

Rogers vergat jammer genoeg 1 ding : Overheden zouden ook de belastingdruk OMLAAG kunnen (moeten) doen.

In dat geval hoeven de prijzen niet omhoog.

Eigenlijk jammer dat Rogers dit niet zei, want hij is het hier zondermeer mee eens.

Verder is het een absolute held, die altijd gelijk heeft.

de gouden gulden | 12-02-11 | 16:47

.... Als ik even scheel kijk, zie ik hier dus wel een verklaring in voor het succes van Boer zoekt Vrouw.

Dol op Post | 12-02-11 | 16:17

Een van de redenen waarom in de armere landen de voedsel productie achterblijft is omdat de kleine boertjes er te weinig mee verdienen. In Europa zijn er weinig redenen te bedenken waarom de prijzen kunstmatig laag moeten worden gehouden (met heel veel subsidies ca 50 miljard per jaar, die we als belastingbetaler allemaal zelf moeten ophoesten).

Maar het is wel een dilemma: want in armere landen is er nauwelijks sprake van een vrije markt (enkelen overheersen de economie, terwijl in Europa en Nrd-Amerika je relatief makkelijk voor jezelf kan beginnen). Daardoor blijven de lonen in armere landen stelselmatig (te) laag,l en dan heb je dus een honger probleem.

Wat betreft biobrandstof: het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat de oceanen zullen worden gebruikt als enorme kweekvijvers voor algen, waaruit die brandstoffen efficiënt kunnen worden geproduceerd. Want nu vinden we 100 dollar per vat al erg duur, maar dat wordt over een jaar of 20-30 1000 dollar per vat (of meer), want tegen die tijd is de olie echt bijna op! Maar dat willen de meeste reaguurders natuurlijk niet weten (tegen hun eigen belang in, want ik voorspel jullie dat ik lachend in mijn graf lig tegen de tijd dat jullie je afvragen hoe je je huis nog een beetje warm kan houden in de winter of je auto kan rijden). Doei domme kinderen.

jojan | 12-02-11 | 16:08

Jim Rogers is interessant maar welbeschouwd is het een enorme prik.
Hij is de verpersoonlijking van ppur winstbejag.
Als Amerikaan trekt hij zijn investeringen terug uit de VS omdat ze niet genoeg opleveren en stopt zijn geld in China, (meuk, afbeulerij, poltieke ellende en milieuvergiftiging.) Talentvol is niet genoeg voor Jum Rogers, veelbelovend is voor moetjes. De snelle buck en wegwezen als dat stopt.
Hij vegelijk economie ook met plantengroei, of tuinieren.
HIer is de metafoor: Jim Rogers is de man die een arme boer laat ploeteren, twee weken voor de oogst 'investeert' en zich vervolgens weer terugtrekt.
Misschien zou hij wel eens (af en toe en te dele) gelijk kunnen hebben, maar dan heb ik liever Donald Trump. Hij doet een gezond appel aan lieden die onterecht niet investeren. (Irak, de grote banken.) Trump is een baas, Rogers slechts een rijke vent die denkt dat hij slimmer is dan de wereld maar rijk zal sterven maar met lege handen.

Einde van de Domheid | 12-02-11 | 16:00

Oud nieuws.
RTL-Z zond dit vorige week al uit.
Jim Rogers zit overigens al jarenlang bij de VPRO.
Als Geert er eens naar zou kijken zou hij zichzelf knettergek verklaren.
('Ik wist niet dat ik de plank zo missloeg, hadden de anderhal miljoen stemmers me dat niet kunnen vertellen?'
We did Geert maar je hebt tunnelvisie!

Einde van de Domheid | 12-02-11 | 15:47

Geweldig stuk Peter!
Ik had het nog niet gelezen, want was bij het vorige topic blijven hangen maar bij deze +1

Hobbykip | 12-02-11 | 15:36

Het behaagt de Staat om ons 50% van het inkomen te laten behouden? Was het maar waar. De Staat neemt minimaal 65% van mijn inkomen (52% + 19% BTW - resp. 42 en 32% over een deel). Daarnaast betaal ik over alles wat ik aanschaf ook BTW 19%, Gemeente Belastingen en Inkomensafhankelijke premie Zorgverzekeringswet.

Ik spaar om mijn huis ooit af te kunnen lossen en daar wordt vermogensbelasting over geheven. Wat erop neerkomt dat de hypotheekaftrek net zoveel is als iemand die in de 42% schaal valt. Maar als het aan links ligt moet ik mij diep schamen. Ik krijg er een hoge bloeddruk van wanneer ik Cohen met een zuinig mondje hoor zeggen dat er eerlijker gedeeld moet worden **%[email protected]

Frans1156 | 12-02-11 | 15:22

Rogers heeft net als meer Amerikaanse hedgefondsmanagers met z'n cds-jes vol ingezet op een default-event in de eurozone. Nu er toch meer politieke wil en financiele firepower blijkt dan gedacht (en ze het truukje met het pond in de jaren negentig dus niet kunnen herhalen) gaan ze zitten stoken tussen Noord en Zuid.

Nederlanders zien de zuurgespaarde pensioencentjes inderdaad al jaren uit de zak geklopt worden, maar vooral door kneuzige asset managers met een ego ter grootte van tien vastgoedbubbles (ie. type Verhaar), niet door luie Grieken of domme Ieren.

Zo doorzichtig. Maar Jim Rogers is tenminste een clown met een agenda. Verhaar is een clown zonder clou. Dat ziet het TelegraafNext publiek hier ook nog wel toch? Ik bedoel, als je je eigen kinderen manderijnen laat spreken vanwege de nieuwe wereldordering, they're won't be any food. Right?

Theo van Deursen | 12-02-11 | 15:06

-weggejorist-

JoranVanderdood | 12-02-11 | 14:57

@koerbagh | 12-02-11 | 14:26
Ja. Maar dan wordt geld mi misbruikt.
Maar, ons denkraam is nu eenmaal te beperkt om onze situatie in te kunnen zien. Daarom wacht ik maar op een verlicht leider die liefde en verdraagzaamheid predikt. Want zonder een goed fundament is het zinloos en zullen de problemen door oorlog enzo opgelost worden. Onze hersenen zijn te klein om de wereld te kunnen begrijpen.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:44

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 13:58
Klopt, is ook niet interessant (genoeg) om me over op te winden. En wie ben ik ueberhaupt? Wilde je er alleen even opwijzen dat (veel) mensen die kunstmatig eten prefereren dit met verve verdedigen vanuit een 'kunstmatig' referentiekader. Ene, de risico's waar je naar refereert zijn weer redenen waarom mensen die onder zulke erbarmelijke omstandigheden zijn opgegroeid een beter imuunsysteem hebben.
Grappig eigenlijk dat de (tekentafel)natuur aan de ene kant verheerlijkt wordt en tegelijk met man en macht bestreden wordt. Het lijkt wel ontwikkelingshulp...

Net niet... | 12-02-11 | 14:32

@AntiSoof | 12-02-11 | 14:15
Op de geldmarkt is geld ook een ruilmiddel.

koerbagh | 12-02-11 | 14:26

Ik doe al jaren alsof ik me in een type-1 civilization bevindt, daar krijg je veel mensen mee op de kast, maar het is hun eigen veranntwoordelijkheid te emanciperen! Niet de mijne!

Widukinn | 12-02-11 | 14:19

Ik vind het prima dat er mensen als Jim Rogersen George Soros zijn, ik vind het prima dat ze hun aden, heerszucht en hebzucht achter een scherm van goede doelen, mensenrechten en vrijheid verschuilen. Ook zou ik het prima vinden dat de slachtoffers van hun funanciële daden grof geweld zouden gebruiken om wraak te nemen op dergelijke heren.
It's a free world after all.

feddepetje | 12-02-11 | 14:19

Jim Rogers altijd +1. U weet het beter? Waar zijn uw miljarden?

Balk-in-je-oog | 12-02-11 | 14:18

AntiSoof | 12-02-11 | 14:13
En jij veel plezier met je boeken. Ik hoop dat je ook nog wat 'money maked' ipv je handje op te houden. We zullen zien wiens bestaan aan het einde van de rit het meest heeft bijgedragen aan het welzijn van de maatschappij.

despecialist | 12-02-11 | 14:16

@koerbagh | 12-02-11 | 14:13
We hadden in feite het over de geld-markt. Niet over de werkelijk goede markt op het plein waar men groente en fruit kan kopen. Daar is geld een ruilmiddel.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:15

@AntiSoof | 12-02-11 | 14:07
met respect: ik denk dat mensen als despecialist eea zo goed begijpt dat hij aan hele slimme mensen zoals jij heel veel geld verdient. Neem eens een filosofisch momentje bij het raam om abstracte begrippen als de markt, vraag, aanbod eens te overpeinzen. Het zijn geen toverwoorden maar hele concrete zaken.

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 14:15

@AntiSoof | 12-02-11 | 14:09
Nee, de markt bestaat uit mensen die iets willen hebben, en mensen die iets kwijt willen. Die wil is van twee kanten uiterst bezield. Er is weinig te bedenken met meer bezieling dan de markt.

koerbagh | 12-02-11 | 14:13

@despecialist | 12-02-11 | 14:11
Veel plezier met je money-making.
En vergeet de expiratiedatum nooit hè?

AntiSoof | 12-02-11 | 14:13

AntiSoof | 12-02-11 | 14:07
Met dat soort dooddoeners staakt elke discussie. Als jij niet wilt motiveren waarom liquiditeit volgens jou in een markt niet noodzakelijk is maar met dat soort kul komt dan houdt het natuurlijk op.

despecialist | 12-02-11 | 14:11

@zovoklets | 12-02-11 | 14:06
Ja, en de markt is ongevoelig en onbezield. Eigenlijk inhumaan.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:09

@despecialist | 12-02-11 | 14:04
Als trader zul je best veel verstand hebben van manipulatie. Maar lees eens wat boeken zou ik zeggen. Verrijk je geest ipv mee te werken aan zaken waarvan je zelf de gevolgen niet eens begrijpt.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:07

AntiSoof | 12-02-11 | 14:01

Toch knap dat die ideologie de overhand heeft? Het manipuleren van denkkaders. Dat is markt maken.

zovoklets | 12-02-11 | 14:06

@despecialist | 12-02-11 | 14:00
Als iedereen long zit stap ik er uit ;-)

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 14:04

AntiSoof | 12-02-11 | 14:01
Ik ben al 10 jaar professioneel trader en zie dagelijks wat het kost als een markt niet liquide is (op bijvoorbeeld aandelen waar weinig gehandeld word). Ga mij nou niet proberen wijs te maken dat liquiditeit niet noodzakelijk is voor een goed functionerende markt.

despecialist | 12-02-11 | 14:04

@gruppenfuhrer | 12-02-11 | 14:01
Ja, sorry hoor. Ik sprak in voorbeelden. Die moet je niet letterlijk nemen. Het gaat om het principe.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:04

despecialist | 12-02-11 | 13:47 Lol zo wil ik hem ook niet noemen. De docu was enkel de "trigger" die ik schijnbaar nodig had om iets aan mijn eigen voedselspilzucht te doen. Hij mag het van mij op zijn conto bijschrijven als hij dat wil :)

Russ Meyer | 12-02-11 | 14:01

@despecialist | 12-02-11 | 13:56
Wat zeg je, speads en liquiditeit die als smeerolie fungeren? O? Wie heeft jou dat wijsgemaakt? Er zijn trouwens nog meer rare toestanden. Kijk naar topvoetballers, bankdirecteuren, politici etc. De hebben ook onevenredig veel geld. Dat zíe je, of niet. Maar ik vrees dat het paradigma van de mens een beetje moeilijk te hervormen is. Men is geconditioneerd met de verkeerde principes. Maar ja, zo gaat het.

AntiSoof | 12-02-11 | 14:01

@AntiSoof | 12-02-11 | 13:46
Wat een onnozele klets. Wat doen boorplatforms, windmolens en hydro-electrische dammen? Heeft God ze gebouwd? Een mens kan niets tillen zwaarder dan 25kg(arbo he) dus huizen kunnen niet bestaan?

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 14:01

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 13:56
En wat als iederreen ZO bullish op goud wordt dat straks iEDEREEN long zit en de boel inelkaar klapt ? Dan kunnen je vriendjes in Griekenland jouw voorraad overnemen voor een appel en een ei. Het werkt altijd 2 kanten op.

despecialist | 12-02-11 | 14:00

@Net niet... | 12-02-11 | 13:29
Als jij zegt dat je de bron niet vertrouwt vanwege een typfout (ik denk niet dat het echt een spelfout is), dan is dat volgens mij redelijkafhaak-gedrag. In plaats van te kijken of het klopt, maak je er een denigrerende opmerking over.

Ik snap ook niet dat je denkt dat ik me zo superieur voel; ik geef juist aan dat ik de gewone massa-consumptie spullen goed genoeg vind, en zelfs lekkerder. En dat de 'natuurproducten' waar jij kennelijk zo blij mee bent ook niet zonder gevaren zijn.
Overigens bedoelde ik slagroom niet uit een bus, maar juist die eerlijke volvette banketbakkers slagroom. Maar dat terzijde, want de discussie is niet zo interessant als jij hem hier probeert te maken.
Ik voel me wel vereerd dat jij je zo kunt opwinden over mijn persoonlijke smaak/voorkeur!

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 13:58

AntiSoof | 12-02-11 | 13:46
En toch is het niet ZO zwart/wit als je nu schetst. Als er geen speculanten waren, dan functioneerden de markten veel stroever, met enorme spreads en lage liquiditeit. Er moet alleen wel adequate regelgeving zijn om de markten te kunnen laten functioneren en dat is precies wat Soros bepleit in zijn boek over de kredietcrisis.

despecialist | 12-02-11 | 13:56

@Degenen die Jim een lul vinden omdat hij zijn verstand gebruikt:
Koop vandaag nog, nu, zoveel zilver als je kunt. Fysiek zilver, dus geleverd. niet een of ander zilver-fonds. Als je over een jaar je winst overmaakt naar landen waar mensen het moeilijk hebben zoals bv griekenland mag je jezelf superheld noemen. Ik verwed een blik schultenbrau dat je dan heel anders tegen speculatie aankijkt. Speculanten zien onbalansen in de markt. Veelal veroorzaakt door politici die met één gezicht de arme mensjes willen helpen en ondertussen de tent leegroven en de gans met de gouden eieren slacht (hierop heeft de PvdA geen monopolie trouwens).

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 13:56

Eindelijk krijgt Peter het voor elkaar om een blog te schrijven dat hout snijdt en relevante linkjes erbij levert. Hulde.

koerbagh | 12-02-11 | 13:56

... vrije markt is enkel 'vrij' wanneer er een strenge controle is van de overheid op transparantie en concurrentiewerking. aanbieders willen van een vrije markt ALTIJD een kartelleske oligopolie maken... Je ziet het bij de reisbranche, in de (mobiele) telecom, bij de notarissen... Overal eigenlijk.

Ik zie dat die (zogenaamd een hoog IQ bezittende) overbevolkingsnazi's weer heerlijk los gaan hier.
Bruine Losers. Donkere geesten.
Malthus was iemand die niets van techniek snapte.

Denkt Na | 12-02-11 | 13:50

Rogers is niet alleen zeer slim, maar ook uiterst onderhoudend om naar te luisteren, of te lezen. Ik geniet enorm van interviews met hem op cnbc e.d.
Leerzaam, en amusant vanwege zijn harde mening over al die falende liegende regent achtige types, zowel in de USA, Europa, als in Japan.
Geweldige vent!

Avant | 12-02-11 | 13:48

Alhoewel de heer Rogers een aantal mooie tegeltjes-waardige uitspraken heeft gedaan (zoals: 'supporting bad banks is giving good money to incompetent people'), is zijn geloof in 'vrije markt' even naief als onwaar. Vrije markt: is dat niet dat principe waardoor de energiemarkt nu i.p.v. 1 gecontroleerde aanbieder nu een aantal aanbieders kent die allemaal geld willen verdienen en dus een transparant product verpakken in volkomen ondoorzichtige subpakkettjes die enkel moeten verbloemen dat je als consument te veel betaalt voor wat je krijgt?

@All | 12-02-11 |
De wandaden van Rogers zijn niet in een tegel te vangen. Voor wie de waarheid aandurft, kan ik het boek "Oplichter in hart en nieren" van H.M. Stonebridge aanbevelen.

Mensen, laat je toch niet verblinden door de vroem-vroem van zo'n Lamborghini.

Bakito | 12-02-11 | 13:48

Russ Meyer | 12-02-11 | 13:45
Nou ja, 'saint' wil ik Rogers ook niet noemen, maar ik heb wel heel veel respect voor deze man. Het is heerlijk om in de financiele markten eens iemand met wat logica te vinden.

despecialist | 12-02-11 | 13:47

@despecialist | 12-02-11 | 13:38
Of die meneer een lul is weet ik niet, maar;
Een mens kan in wezen niet meer verdienen dan hij menselijke energie heeft. Dus zeg, hij kan zichzelf met redelijke moeite in leven houden. Nu, aLs er mensen zijn die met die menselijke energie (= ook geld) speculeren, dan speculeren ze in wezen met mensen. Dit fenomeen wordt mogelijk gemaakt op een beurs. Dus, wanneer iemand rijker is dan hij levensenergie heeft, dan kun je stellen dat er ergens iets niet klopt.

AntiSoof | 12-02-11 | 13:46

Bolle Wim | 12-02-11 | 13:41
Ook jij hebt geen flauw idee waar je 't over hebt. Roger is al jaren open over zijn portfolio en zienswijze (die elke keer barstensvol logica zit en elke keer klopt, i.t.t. al het gelieg en gedraai van politici).

despecialist | 12-02-11 | 13:46

despecialist | 12-02-11 | 13:41
Precies. Ik geloof helemaal in het kapitalisme maar onder geen beding in het lassez faire ultraliberalisme zoals je dat onder Reagan zag. Er zijn talloze argumenten aan te dragen om aan te tonen dat (old school) liberalisme een volstrekte destruktieve fail is. Markten en kapitaal zul je tot op zekere hoogte moeten controleren wil het niet volstrekt uit de hand lopen.

Bigi Bana Boy | 12-02-11 | 13:46

Heb die docu gezien. Heeft me het zetje gegeven om mijn eigen voedselverspilling een halt toe te roepen. Koop mijn boodschappen nu beter in en gooi nog maar zelden iets weg. Was mijn enige goede voornemen voor dit jaar. Niet zo zeer om geld te besparen, maar gewoon omdat ik het van de zotte vond hoeveel eetbaars ik ongebruikt de kliko ingooide.

Russ Meyer | 12-02-11 | 13:45

(ik doel op Soros boek over de kredietcrisis)

despecialist | 12-02-11 | 13:42

Bigi Bana Boy | 12-02-11 | 13:38
Lees bijvoorbeeld eens het boek van Roger's vriendje, Soros . Deze mannen geloven echt niet in een 100% vrije markt. Enige regulering is een noodzakelijk kwaad.

despecialist | 12-02-11 | 13:41

In het belang van de samenleving en de mensheid dienen speculanten als Jim Rogers aan een hijskraan te bungelen.

Bolle Wim | 12-02-11 | 13:41

Mensen die nog altijd in helemaal in de heilzame werking van de markt geloven zijn net zulke naiëve gekken als fanatuek moslims. Steek die maar in je reedt allemaal deze zaterdagmiddag. En ik zal zo meteen uitleggen waarom ik dat vind.

Bigi Bana Boy | 12-02-11 | 13:38

AntiSoof | 12-02-11 | 13:35
Ik begrijp dat jij het met Bokito eens bent dat Rogers een lul is en dat hij mensen oplicht. Bokito wil/kan dat niet toelichten, vroeg me af of jij dat wel kan.

despecialist | 12-02-11 | 13:38

@OudeNederlander | 12-02-11 | 13:35
Ok. Nou ik heb waardering voor lieve mensen.

AntiSoof | 12-02-11 | 13:38

AntiSoof | 12-02-11 | 13:33
Ik heb in ieder geval meer waardering voor Jim Rogers dan voor Obama (of vul hier willekeurig welke politicus in), of voor een bankdirekteur die 1.6 miljoen euro per jaar verdient maar er even vrolijk 800 mensen uitgooit omdat de winst een % omhoog moet.

OudeNederlander | 12-02-11 | 13:35

@despecialist | 12-02-11 | 13:34
Wat wil je uitgelegd zien?

AntiSoof | 12-02-11 | 13:35

+r

despecialist | 12-02-11 | 13:34

@Antisoof: Bokito kan zijn uitspraak niet ondebouwen, jij wel ? Ben toch wel benieuwd waar die haat vandaan komt, aangezien Rogers mijn inziens 1 van de weinig echte helden is in de financiele wereld.

despecialist | 12-02-11 | 13:34

@Bakito | 12-02-11 | 13:21
Maar het trieste is dat hij dat zelf niet inziet, evenmin als de meerderheid der mensen. Ze vinden hem nog een toffe peer ook. Dat komt omdat het brein dit gegevan niet kan verwerken. Evolutionair lopen we achter op de realiteit. Mensen denken zelfs dat de gevolgen uit het denken evolutionair is. Ze snappen niet dat we dieren zijn.

AntiSoof | 12-02-11 | 13:33

@Bakito | 12-02-11 | 13:21
oorzaak-gevolg
Jim Rogers snapt de spelregels, ziet en zegt hoe de zaken ervoor staan. Als de heren politici dat ook eens zouden doen zou Jim niet zoveel verdiend hebben

gruppenfuhrer | 12-02-11 | 13:29

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 13:20
'Mijn wereldje' is ook jouw wereldje en op fouten wijzen heeft niets met afhaken te maken - ja, moeilijke materie (u is politieker?). Maar, wat mij eigenlijk het meeste opviel aan jouw superieur denken is dat echte melk jouw goedkeuring niet kan wegdragen én dat je dat dan wenst te onderbouwen met een vergelijking met het eten van (plastic) slagroom uit een bus... Hilarisch!

Net niet... | 12-02-11 | 13:29

Bakito | 12-02-11 | 13:21 Lol. Er zal er altijd eentje opstaan die meer weet dan een ander.
Maar dat van oplichten zul je met feiten moeten kunnen onderbouwen.
Steek maar van wal.

zeg maar jansen | 12-02-11 | 13:29

Bakito | 12-02-11 | 13:21
Verklaar je nader.

despecialist | 12-02-11 | 13:26

Bakito | 12-02-11 | 13:21

Natuurlijk moet hij aan zijn ballen opgehangen. Kunnen wij speculeren hoelang hij het volhoudt zonder te schreeuwen.

zovoklets | 12-02-11 | 13:25

Jim Rogers is een lul eersteklas. Eerst duizenden mensen oplichten, om vervolgens de gevierde filantroop uit te hangen. Zak hooi.

Bakito | 12-02-11 | 13:21

@Net niet... | 12-02-11 | 13:15
Het gaat niet om hoe je het zegt, het gaat om wát je zegt. (En of het waar is.)
Maar als jij bij de eerste typfout al meteen afhaakt, dan zal jij niet veel te weten komen in je leven. Veel plezier in je eigen wereldje.

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 13:20

Rogers is een held ! Ik volg 'm al jaren, echt een genot om die man te horen spreken. Zo veel logica in zijn woorden. Het was met name hij die mij een paar jaar geleden wist te overtuigen dat ik maar eens wat goud moest kopen.

despecialist | 12-02-11 | 13:15

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:45
Ja, in zo'n bron zou ik ook vertrouwen hebbe. "In rauwe melk kunne ..." Veel plezier met je plastic 'ding' te doen.

Net niet... | 12-02-11 | 13:15

K.Zwellever | 12-02-11 | 13:11 De ware vrijheid is nu eenmaal hard werken.

zeg maar jansen | 12-02-11 | 13:14

@Ik weet het beter | 12-02-11 | 12:46: Het kan nog veel enger: Erfelijke ziekte: niet voortplanten, onaangepast gedrag, niet voortplanten, sterk bovengemiddeld IQ: extra kinderen toegestaan.

Vogelbeest | 12-02-11 | 13:11

Voor eventuele zelfvoorzienerts het volgende:
In delen van Frankrijk betaal je tussen de 1500-2500euri's per ha voor landbouw grond,als deze tenminste te koop is want de boeren daar zijn ook niet gek
(min300euro subsidie/ha/jaar.Maar voor een ton of twee,drie koop je al een heel bedrijf met 20-25 ha.
Diesel is i.t.t.benzine vrijwel onbeperkt houdbaar,als je een paar duizend liter op voorraad hebt kun je er jaren mee vooruit.
Gemiddeld is de terug verdien tijd van zonnepanelen toch iets van 15-25jaar,afhankelijk van de hoeveelheid die je terug kunt leveren,die dingen zijn echter nogal inefficiënt,beter even op de tweede generatie wachten.
Verder is het zelfvoorzienend leven vooral hard aanpoten en bepaald niet eenvoudig als je niet zelf een agrarische achtergrond hebt.
Nog afgezien van de nadelen zoals b.v.je koeien,geiten of schapen moeten iedere dag twee keer gemolken en gevoerd worden,dus nooit meer uitslapen en vakanties worden ook wat ingewikkelder.En wat te denken als knorretje in de herfst geslacht moet worden terwijl je kinderen er het hele jaar mee gespeeld hebben?
Ik heb er verschillende zien komen en na een paar jaar nog meer zien afdruipen,het echte landleven is toch ietsjes minder romantisch als in glossy's als "landleven" pretendeert

K.Zwellever | 12-02-11 | 13:11

Speculanten zijn de luis in de pels van creatieve en producerende mensen.
Het enige bealng is een positief resultaat. Zij voegen niets toe. Als iets afbreken gewin oplevert twijfelen zij geen moment. Luie ratten, nog erger dan subsidieslurpers.

Oberst | 12-02-11 | 13:08

@vreesenbeef | 12-02-11 | 11:23
Dan zou ik eens op Spitsnieuws en Powned gaan kijken, kan je rijk worden!
Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:25

Doe dan www.welingelichtekringen.nl ook gelijk maar even.

Vogelbeest | 12-02-11 | 13:07

@OudeNederlander | 12-02-11 | 12:58
Daar heb je inderdaad een belangerijk punt. Maar ik hoop en geloof op het zelfcorrigerende vermogen van de maatschappij. Neem als voorbeeld de zure regen van de jaren 80. Of het nou een hoax was of echt; de uitstoot van gassen toen is aangepakt. Kennelijk zijn de gassen nu minder schadelijk dan toen. En het gat in de Ozonlaag. Global warming waar of niet waar, heel de wereld kwam in actie om wat te veranderen. Dus het feit dat we nog niet zo hard aan het zoeken zijn geeft mij het gevoel dat het nog wel even meevalt.
Nu hoop ik alleen dat dat gevoel klopt... ;-)

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 13:05

Voedselproductie levert ook Co2 op en daar warmt de aarde van op. En door de wereldwijde opwarming sneeuwt het nu hier...

*Femke Halsema-onzin voor de laatste keer heeft uitgekraamT*

eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 13:03

zovoklets | 12-02-11 | 12:56 *dank u* Ik ben geen wereldverbeteraar, maar draag gewoon mijn steentje bij en zie wel waar het schip me heen leidt.

Abugreip | 12-02-11 | 12:59

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:52
Waar het mij omgaat is de definitie van "genoeg".
Genoeg voor nu? voor 5 jaar? voor 10 jaar?
Jij weet het niet, ik weet het niet, en waarschijnlijk weet niemand het want we liegen en bedriegen alle wereldvoorraden bij elkaar als het uitkomt.
Maar ondertussen leven en consumeren we alsof we nog 200 jaar vooruit kunnen. En steken we de kop in het zand voor de gevolgen, want dat is doemdenken en geeft een onprettig gevoel.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:58

De Euro wordt ons fataal geloof mij nou.

zooishettoch | 12-02-11 | 12:57

@cumshaft | 12-02-11 | 12:53
Nee, de filosoof die een samenvatting geeft van zes toonaangevende filosofen die hun licht laten schijnen op de technocratische samenleving en de ethische dilemma's die ontstaan uit de ontwikkeling van de techniek.

AntiSoof | 12-02-11 | 12:56

Abugreip | 12-02-11 | 12:51

Zoals de grote JC al zei; Elluk voordeel heb ze nadeel.

Maar als jij een andere rekenmethode 'eerlijker' vind, daar moeite in wil steken en de skills hebt om dat te veranderen. Go for it.

*Zegen geeft*

zovoklets | 12-02-11 | 12:56

Om dit probleem op te lossen zullen technieken als genetische manipulatie, gestapelde landbouw etc etc nog meer moeten worden onderzocht en toegepast. Ook de ontwikkeling van kweekvlees staat nog in de kinderschoenen, maar zal in de toekomst een uitkomst blijken.

De Kampsjeng | 12-02-11 | 12:55

Ach, ik ben toch gestopt met eten, in het kader van de lijn.
So who gives a fuck?

GeflipteVlaflap | 12-02-11 | 12:54

Hij heeft helemaal gelijk.
De rijken van de toekomst zijn de boeren met grond en eten.
Liefst aan een klein riviertje.
Steden zullen ten onder gaan.
Geld is straks niets meer waard. Niets !

070 | 12-02-11 | 12:53

@AntiSoof | 12-02-11 | 12:33
die idioot die dat kritische boekje over de vrije markt heeft geschreven?

cumshaft | 12-02-11 | 12:53

@OudeNederlander | 12-02-11 | 12:42
"En dan wordt er dus een prijs bepaalt die een compromie is van aanbod en realisme. Als ze 140 dollar/barrel zouden vragen dan wordt hun marktaandeel overgenomen door Rusland, Noorwegen, Canada"

Prijzen zijn altijd een compromis, feit blijft ook in jouw redenatie, dat er kennelijk genoeg olie is. Zelfs wanneer de hele OPEC zichzelf buitenspel zou zetten, is er kennelijk genoeg over zodat de rest van de producerende landen het over kunnen nemen. ZONDER dan meteen de prijs omhoog te moeten gooien vanwege schaarste. Want anders zouden ze wel meteen meegaan in de prijsverhoging, toch?

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:52

zovoklets | 12-02-11 | 12:37 gelijkheid bestaat idd niet. De ene mens blijft liever op zijn nest liggen en de ander gaat liever aan het werk. Wat dat betreft is het idd eerlijk dat de werkende mens meer beloond wordt dan de ander. Wat betreft die octrooien e.d. ben ik van mening dat hier best wel eens een formule op los gelaten mag worden, zoals de kantonrechtersformule bij ontslag. Hoeveel winst mag er gemaakt worden op dat ene briljante idee? Indien een levenslang patent vooruitgang stokt, dan moet hetzelfde idee op een andere manier bereikt worden. Ik ben van mening dat het wiel tweemaal uitvinden contraproductief werkt en nergens voor nodig is.

Abugreip | 12-02-11 | 12:51

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:35 Ik heb iig genoten van het idee wat in die docu naar voren wordt geschoven. Vooral de theoretische onderbouwing is interessant. Enjoy ;)
Wat betreft de individualistische kijk op het leven in de hedendaagse maatschappij ben ik bang dat menig mens geneigd is om te goed voor zichzelf te zorgen naar het voorbeeld van de absoluut decadente top van deze wereld. (denk bankier met 100mln bonus en oliesjeik) Wat dat betreft zou het mooi zijn als mensen die eenmaal hun onafhankelijkheid en voortbestaan hebben verankert op een verantwoorde manier de medemens zouden stimuleren om ook door eigen inzet te bereiken wat deze mensen hebben bereikt. Helaas werkt het niet zo.

Abugreip | 12-02-11 | 12:46

Je kan ook gewoon weer een geboortequotum instellen. Castratie na je tweede kind. Toch meer dan twee kinderen per setje: 50.000 boete bij de eerste. 250.000 bij de tweede.
Dan houd je de bevolkingsgroei onder controle en daarmee de voedselbehoefte.
Maar dat is dat een "enge" stellingname.

Ik weet het beter | 12-02-11 | 12:46

@bruine kikker | 12-02-11 | 12:36
Ik snap niet waarom je je zo drukmaakt? Ik ben opgegroeid met melk uit de supermarkt, en die smaakt zoals ik hem ken. Zoals ik het gewend ben, en dat vind ik lekker. Ik heb vroeger wel eens verse melk gedronken bij een boer, en dat vind ik pas vies! Veel te vol en veel te vet. Ik eet ook geen bus slagroom voor de lol.

Ga jij maar lekker je zogenaamde 'gezonde' melkproducten bij de boer halen op het land, ik doe lekker mijn ding.
www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkoms...

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:45

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:38
Helaas pindakaas maar de OPEC gaat daar niet alleen over (dat zouden ze wel willen) maar bijvoorbeeld ook de EIA.
De OPEC heeft er baat bij dat hun olie als eerste wordt gekocht. Waarom? Zodat ze nu, in het heden, zoveel mogelijk geld verdienen. Ook de OPEC zal het een biet zijn wat er over blijft voor toekomstige generaties.
En dan wordt er dus een prijs bepaalt die een compromie is van aanbod en realisme. Als ze 140 dollar/barrel zouden vragen dan wordt hun marktaandeel overgenomen door Rusland, Noorwegen, Canada etc.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:42

Überkopf | 12-02-11 | 12:38
lol

zovoklets | 12-02-11 | 12:40

@bruine kikker | 12-02-11 | 12:27
Die "nieuwe natuur" willen we in Zeeland helemaal niet. Dat komt door een overeenkomst met België voor verdieping van de Westerschelde.
De compensatie van natuur is ons door de alwetende EU opgelegd.

Che_cuevara | 12-02-11 | 12:39

@OudeNederlander | 12-02-11 | 12:25
De reserves worden geschat en bekend gemaakt door de OPEC. Dat is tevens de organisatie die de olieprijs bepaalt. Die hebben er geen baat bij om de olieprijs lager te houden dan die moet zijn. Als zij wisten dat de olie volgend jaar op zou zijn, zou de prijs allang 100x zo hoog zijn als nu. Sterker nog: zo'n bericht over 40% minder reserves doet eerder denken aan een poging tot het kunstmatig opdrijven van de prijs.

Angst voor het alternatief is er ook echt niet bij die lui: De laatste druppel olie gaat hoe dan ook op. Al hebben we het niet meer nodig als brandstof en als grondstof, dan nog zal voor de allerlaatste druppel heel veel betaald worden al is het maar door een miljadair die nog een oude benzine gestookt vintage ferrari heeft die die nog een keer wil laten lopen.

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:38

Het eeuwige spelletje: good crop bad crop.

Überkopf | 12-02-11 | 12:38

Abugreip | 12-02-11 | 12:33

Het zal nooit 'eerlijk' worden. Patenten, regelgeving en manipulaties horen bij het spel. Iedereen probeert zijn bestaan te rechtvaardigen en moet wat te doen hebben.

Per saldo zijn we nu echter met miljarden mensen, niet te doen in 'oersamenleving' waarin iedereen 'onafhankelijk' is. Een knappe prestatie van onze levensvorm.

zovoklets | 12-02-11 | 12:37

@Project Newt | 12-02-11 | 12:25
Het zou ook kunnen dat die 20 hectare al generaties in de familie zijn

Che_cuevara | 12-02-11 | 12:36

@ Joost Maghetweten 12.11: Je haalt je melk uit de supermarkt zeg je en ze smaakt dus prima? Dan heb je zeker onlangs een chemokuur ondergaan die je slijmvliezen heeft vernield? Want melk uit de supermarkt smaakt naar niks!
Net zo min als al die light margarines en andere met water en emulgatoren vervalste "lightproducten".

bruine kikker | 12-02-11 | 12:36

Abugreip | 12-02-11 | 12:31
Ik ga er zeker naar kijken. Vwb een meer utopische wereld.
Als je bedoelt dat we weer wat meer gaan nadenken en begrijpen dat consumeren en er op losleven betekent dat we meer resources gebruiken dan waar we recht op hebben in vergelijking met de rest van de wereld, en dat we ook een goed leven hebben zonder tv's op elke kamer en 4 auto's voor de deur, dan sluit ik me daar van harte bij aan.
Is er uberhaupt nog iemand die er bij stilstaat dat wat hij elke dag ge/verbruikt, ten koste gaat van toekomstige generaties? Of is het ieder voor zich ?

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:35

Mensen maken vaak denkfouten.
Stel iemand is rijk geworden met speculeren in voedsel, dan maakt dat hem nog geen voedseldeskundige. Of iemand beheerd de financiën op gezondheidszorggebied, dan maakt dat hem nog geen gezondheidsdeskundige.

Kapitalisten hebben verstand van geld, maar verder hoeven ze geen groot denkraam op andere gebieden te hebben.
In een kapitalistisch systeem heersen de geldmensen. Kijk dan niet vreemd op als de wereld verwordt tot een ijskoude nachtmerrie.

De gevolgen kunnen vreselijk zijn als mensen in een systeem meer verantwoordelijkheid krijgen dan zij aankunnen, want in dit systeem kan een jongen van 21 miljardair worden en zo zijn wil opleggen aan mensen die misschien veel wijzer zijn dan hij.

Zo ook de techniek. De eerste de beste onnozele hals in de politiek kan beslissen over kernenergie, orgaantransplantatie, kloneren etc. Zaken waar hij totaal geen kennis over hoeft te hebben.

Maar er zijn weinigen die dit begrijpen.

(Lees bv. Hans Achterhuis, De maat van de techniek)

AntiSoof | 12-02-11 | 12:33

zovoklets | 12-02-11 | 12:30 Uiteraard moet hard werken beloond worden, maar dat kan op vele manieren. Het hardnekkig vasthouden van patenten kan ook juist contraproductief werken als het vooruitgang afremt.

Abugreip | 12-02-11 | 12:33

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:25 kep laatst zeitgeist 3 bekekene waarin een ietswat utopische maatschappij wordt omschreven. Een mengeling van wat we nu hebben en wat het ideale streven is zou wat realistischer zijn. Pak chips en cola voor bijna 3 uur zitten: www.documentairenet.nl/review/zeitgeis...

Abugreip | 12-02-11 | 12:31

Abugreip | 12-02-11 | 12:27

Juist niet 'op eerlijke gelijkwaardige basis' . Als jij een uitvinding doet om mijn en velen andere levens makkelijker te maken mag dat best buitenproportioneel worden beloond zodat jij en je kinderen een voorsprongetje krijgen. Motivatie.

zovoklets | 12-02-11 | 12:30

En in Zeeland willen ze dan nog eens enkele polders met vruchtbare zeeklei afgraven en onder water zetten, zgn. om "nieuwe natuur" te scheppen!
Want natuurmensen hoeven blijkbaar niet te eten.
Om daar argumenten voor te "scheppen" wordt zelfs de VU-Amsterdam ingeschakeld via een neppromotie: zie Marije Schaafsma.

bruine kikker | 12-02-11 | 12:27

zovoklets | 12-02-11 | 12:21 klopt, maar dan wel op een eerlijke gelijkwaardige basis. Een zelfvoorzienende gemeenschap is dan inderdaad wat je zoekt. Niet een moloch van monarchistische democratie waarin plunderingen door de top geoorloofd zijn en juist gestimuleerd worden.

Abugreip | 12-02-11 | 12:27

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:21
En hoeveel tijd denk je dat we hebben om dat alternatief te vinden? 1 jaar? 5 jaar? 10? 50?
Niemand weet het maar we leven alemaal alsof we alle tijd hebben. Niet dus.
recentelijk het nieuws gevolgd? 40% minder oliereserves in het midden-oosten.
Ik durf er een goede fles wijn op te zetten dat alle reserves in de hele wereld flink worden opgeblazen. Gewoon, omdat overheden dat gewoon zijn te doen. Het beter voor te spiegelen dan de werkelijkheid is. Na hun de zondvloed.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:25

@wakkere_nederlander
Woon je in Nederland? Dan neem ik aan dat je 'boer' bent, want hoe anders kom je hier aan 20 hectare landbouwgrond. 20 hectare maal 50.000 euro per hectare is een miljoen euro, nee daar begint niemand zomaar aan. Maar je doel is een waardig streven :).

Project Newt | 12-02-11 | 12:25

ovoklets | 12-02-11 | 12:21
Wederzijdse afhankelijkheid

zovoklets | 12-02-11 | 12:23

Abugreip | 12-02-11 | 12:17

Och, als de hemel naar beneden komt hebben we allemaal een blauwe hoed.

'Wederzijdse afhankelijk', m.i. de sleutelwoordjes.

zovoklets | 12-02-11 | 12:21

@OudeNederlander | 12-02-11 | 12:13
Tegen die tijd heeft de maatschappij (dat ben jij!, sorry) wel weer een alternatief voor de olie bedacht, en voor het gas. Misschien hebben we dan allemaal wel een enorm zonnepanneel op ons hoofd. Dan kan WakNed zeggen dat hij de eerste was. Tot die tijd geniet ik inderdaad.
Als de olie op raakt, wordt de vraag naar een vervangend product steeds groter. En de economische wetten zeggen dat die er dan komt. En die wordt dan steeds massaler en dus steeds goedkoper. Zo gaat het met alles en zo zal het ook nu gaan. Ik slaap er niet minder om vannacht.

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:21

Als je alle troep en oneerlijkheid er vanaf sloopt heeft de man gelijk. Maar probleem is ook dat mensen zoals hij met een druk op de knop kunstmatig zaken opblazen of laten imploderen. En daar komt gigantisch veel gedonder van.

Project Newt | 12-02-11 | 12:21

When shit goes through the roof denk ik dat lego wat minder belangrijk is dan sterven van de honger. Bedenk dat we het over apocalyptische situaties hebben.

Abugreip | 12-02-11 | 12:17

Abugreip | 12-02-11 | 12:12

Gezellig hoor. Leuk voor de kinderen en zo.

zovoklets | 12-02-11 | 12:14

@Joost Maghetweten

Dat kan ik geestelijk niet aan denk ik maar van de frontpage mag je meer verwachten. Een financieel blogger die het Engels slechts beheerst straalt geen enkel vertrouwen uit, naar mijn mening.

vreesenbeef | 12-02-11 | 12:14

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:11
En dan gaat de wekker en blijkt de olie op, en het gas onbetaalbaar duur te zijn, en is de Euro nog zoveel waard als het papier waar het op staat gedrukt, en blijtk je netto zo arm als wat te zijn.
Tot die tijd, veel plezier.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:13

zovoklets | 12-02-11 | 12:09 dat ligt er maar aan waar hij zit. Ergens in Wit Rusland achter een paar km prikkeldraad, jachtgeweer en met een gehuurde militie kan je het lang uit houden.

Abugreip | 12-02-11 | 12:12

@wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:57
Ik kan niet zeggen dat ik dat als ideaal kan zien. Dat heeft voor mij niets met vrijheid te maken. Dat wil zeggen dat je dus altijd bezig bent met werken. Je kunt niet zomaar op vakantie, want wie let er op je toko?

Mijn melk komt uit de supermarkt, en smaakt prima! Ik merk er niets van dat mijn electriciteit hier niet door mijzelf wordt opgewekt, behalve die ene keer in de 5 jaar dat er een keer een mast omwaait en ik zonder zit, maar daar kan ik mee leven. Voor de rest van die tijd hoef ik nergens naar om te kijken en wordt het voor me geregeld. Wat ik nodig heb koop ik en de rest van de tijd geniet ik van mijn gezin. Dat is vrijheid.

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 12:11

@wakkere_nederlander |

Goed bezig. Het is ook mijn toekomstbeeld. Alleen niet in Nederland.
En brandstof voor een jaar ? Ik heb ooit eens ergens gelezen dat je benzine/diesel helemaal niet lang kan bewaren.

Barbarous_Relic | 12-02-11 | 12:11

Reinaert | 12-02-11 | 11:43

Je snapt er niet veel van hè.
Denk je dat die boeren voor jouw plezier voor een duppie blijven produceren zodat jij je luxe leventje kunt leven?
Die kijken wel uit.
Met een exploderende wereldbevolking en steeds minder boeren/landbouwgrond mag je straks weer zelf je groente verbouwen.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:11

The solar cycles are also the food price cycles: sometimes food price predictions are easy:

“The lowest of any cycle since 1928 when Solar Cycle 16 peaked at 78.”

“Current prediction for the next sunspot cycle maximum gives a smoothed sunspot number maximum of about 58 in July of 2013.”

science.nasa.gov/science-news/science-...

solarscience.msfc.nasa.gov/predict.sht...

Conclusion: Sunspots have a direct effect on economic developments, food prices, civil unrest and nowadays also on PV output.

Kortom: 2013 wordt een jaar met hoge voedselprijzen en dus veel civil unrest. Kijk maar wat er gebeurde in 1928 met de zon en de economie. En 2013 gaat nog even iets dieper qua sun activity. Zeg niet ik. Zegt NASA. Maar ja, die verkondigen ook veel climate onzin, maar van de zon weten ze redelijk veel (solar activity kennis hebben ze nodig voor hun missies), dus vertrouw ik ze meer.

Denkt Na | 12-02-11 | 12:10

Abugreip | 12-02-11 | 12:06

Het punt is dat hij in de illusie leeft dan 'onafhankelijk' te zijn. Wacht maar tot mensen honger hebben. Komen ze het toch halen.

zovoklets | 12-02-11 | 12:09

@wakkere_nederlander
Ik moet ook maar eens een generator aanschaffen.. Voor de rest heb ik de nodige zelfvoorzienings troep in huis.Een kuipje smeerkaas is bijvoorbeeld heel lang houdbaar,alsmede pindakaas.Kijk,als je vee deaudt gaat,heb je alsnog niets.Genoeg blikjes groenten,blikjes sardines.Dat soort dingen.Ik raadt iedereen aan at least een voorraadje te hebben.

de grote Anti | 12-02-11 | 12:07

Wat ik niet begrijp is dat kostbare landbouwgrond nog steeds op kosten van de EU blijft braakliggen. Moet het landbouwareaal niet omhoog?

Petrus de Rewa | 12-02-11 | 12:07

@wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:57

Idealen zijn verdomd mooie dingen zolang het maar geen obsessies worden.

Zelfonderhoudend worden? Nobel streven, maar om dat echt 100% te kunnen doen moet je waarschijnlijk een veel te hoge prijs betalen, waarom zou je dat doen? Je zou jezelf waarschijnlijk veel te veel zaken moeten ontzeggen dus per saldo zal de kwaliteit van leven er misschien niet eens op vooruit gaan.

Kwestie van keuzes maken, een béétje decadentie op z'n tijd mag best. Toch?

Reinaert | 12-02-11 | 12:07

wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:41 nice, vraag is alleen wat de opstartkosten van zo'n project zijn. In wat voor tijd verwacht je dit geld er uit te halen?

Abugreip | 12-02-11 | 12:06

wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:41

Als je vijf euro per uur verdiend loont het misschien om je eigen hout te kappen in een bos om de hoek. Verdien je bijv. 50 euro per uur ga je niet rommelen, kans lopen op verwondingen en betaal je gewoon die 450 per maand aan de Nuon.

zovoklets | 12-02-11 | 12:06

Zolang we blijven denken en leven alsof alles wat we uit de aarde halen oneindig is, zal er ook niets veranderen. Totdat het een keer op is.
Ik hoor u denken, zal mijn tijd wel duren.
Klopt, uw tijd wel. Die van uw kleinkinderen niet.

OudeNederlander | 12-02-11 | 12:04

@Merlot 11:25: De staat beschikt over 100% van jouw inkomen, alleen behaagt het hen om jou daar 40% a 50% van te laten houden. Dat wordt wel anders; de collectieve lastendruk kan zomaar met zo'n 20 procentpunten toenemen, als er geen maatregelen getroffen worden. En dat is nog een relatief gunstig scenario. Als het echt misgaat en Griekenland niet in staat blijkt haar schulden af te betalen en ook de huizenmarkt in elkaar lazert, dan hebben we echt niets meer. Ook geen pensioen: dat zit in die huizen, en verder meen ik dat F. von Zeikhoven (11:50) gelijk heeft.

Muxje | 12-02-11 | 12:04

@eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 11:57

Bier is prima te doen in onze regionen. Koffie van de koude grond is het grote probleem, daar moeten we nog eens iets op verzinnen. Maar zo hou je altijd wat natuurlijk.

Reinaert | 12-02-11 | 12:02

@Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:53
Ik claim niet 100% zelf-onderhoudend te zijn. Het is een streven, een ideaal.

wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:57

Reinaert | 12-02-11 | 11:55

Zelf je eigen bier maken, daar had ik nog niet aan gedacht...

eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 11:57

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:53

De electriciteit hiervoor wekt hij zelf op! Dat dan weer wel...

eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 11:56

@eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 11:47

Wat mot je nou met biobrandstof? Water, gerst en hop is all you need. Daarna rij je toch al geen auto meer. Of je komt in elk geval niet erg ver. Als 't goed is.

Gewoon af-en-toe een vat huisbrandolie bestellen. Daar loopt behalve de kachel ook de tractor prima op. Meer heb je niet nodig om te kunnen overleven.

Reinaert | 12-02-11 | 11:55

@F. von Zeikhoven | 12-02-11 | 11:50
soms noemt men geld ook currency.. :)

Criticoaster | 12-02-11 | 11:55

'Welvarend' kan zowel voor- als achteruit. Altijd zo blij van beleggers die trots hun financiele erectie tonen en als ik dan kijk waar 't aan vast zit blijken het slapjanussen.

lichtpunt | 12-02-11 | 11:55

@wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:41
100% zelfonderhoudend? Maar wat zou je toch doen zonder je internet...
Aantal reaguursels : 4854 (Rank #106, 2011 #31)

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:53

Bovenste stukje zit in de verkeerde topic, mijn excuses.

Baron de laclou | 12-02-11 | 11:51

links volk, slechte verliezers, natrappers en niets geleerd van Theo van Gogh en Pim Fortuyn . dit kan echt niet.
Als een rechts extremistische groepering dit zou doen ,met een knipoog ,zouden ze voor de rechter gedaagd worden door het OM .
Ik denk dat het OM nu weer helemaal niets doet.

Baron de laclou | 12-02-11 | 11:50

s het afdragen van pensioenfondspremie eigenlijk wettelijk af te dwingen, door het pensioenfonds, bijvoorbeeld via de nu gebruikelijke inhouding door werkgever? Iedereen betaalt maar klakkeloos, maar gisteren nog opt RTL7 nieuws gezien dat we weer opgelucht adem kunnen halen want door de stijgende rente weten we nu al dat er over twintig jaar genoeg in kas zit. Dus de pensioenuitkeringen van nu worden niet meer gekort. Geen journalist die nou eindelijk eens duidt dat het eigenlijk een pyramidespel is, heel die pensioenfondsen. Want de 'premie' die iemand dertig jaar geleden inleverde, is al lang door de schatkist opgeëist, sterker nog, die verplichte reserve is duidelijk al niet genoeg meer om de lopende uitkeringen te betalen. Het zou me niets verbazen als die reserve niks meer is dan het totaal aan binnengekomen premies van de afgelopen tijd. waarmee dan de eerdere inleggers betaald worden. En da's een pyramide, winst is er niet, uitkeringen zijn alleen mogelijk als genoeg nieuwe mensen genoeg nieuwe premies inleggen...

F. von Zeikhoven | 12-02-11 | 11:50

mooie docu..

Criticoaster | 12-02-11 | 11:48

wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:41

20 fucking hectare, da's niet nix! Je kunt ook je eigen bio-brandstof gaan verbouwen btw..

eerstneukendanpraten | 12-02-11 | 11:47

@Che_cuevara | 12-02-11 | 11:40

Ach, David Brown was ook zo'n tractorboer. Totdat 'ie een semi-failliet autofabriekje op de kop tikte. Sindsdien beginnen de typenummers van vrijwel alle Aston Martins dan ook met de letters DB. En als ik dan toch een racetractor moet kopen weet ik het wel. Dan is het echt geen Lamborghini.

Reinaert | 12-02-11 | 11:46

Jim Rogers. 'Was ik maar rijk-Rogers'. Interview toen heeft me slechts een lunch gekost. Handige fl***r.

De Regeering | 12-02-11 | 11:45

@Peter Verhaar | 12-02-11 | 11:11
Sinds je stuk over de babyboomers neem ik je columns altijd met een vaatje zout...

Tommygunner | 12-02-11 | 11:45

"gaat z'n kinderen manderijntjes geven "

goodray | 12-02-11 | 11:44

@wakkere_nederlander
ResTecP...

de grote Anti | 12-02-11 | 11:44

Het rondpompen van landbouwsubsidies is één van de machtigste instrumenten die de EU momenteel in handen heeft, daar zal men niet makkelijk afscheid van nemen.

Toch zou het goed zijn daar wel eens mee op te houden. Laat de markt z'n werk maar doen en geef het vrijkomende geld maar gewoon weer terug aan de burger. Melkplassen, boter- en vleesbergen zijn anno tegenwoordig toch al uit de tijd en gezien de toegenomen vraag (wereldwijd, that is) zullen die niet snel meer ontstaan.

Het zal mij werkelijk de reet roesten wanneer de olijfolie opeens een stuk duurder wordt. Of wanneer ik een kwartje extra moet betalen voor een kilo suiker. Je ziet het momenteel heel mooi aan de koffieprijs: die gaat door het plafond en geen EU die er wat aan kan doen. Terwijl koffie voor ons Hollanders toch zo ongeveer levensbehoefte nummer één is.

Laat de boer maar lekker boeren. Verkeerd product? Pech gehad, dat is het risico van het vak. Dat zie je ook aan de witlofboeren die momenteel moord en brand schreeuwen omdat 'de jeugd' geen witlof meer blieft. Schakel om dan! En rot op met die grootschalige monocultuur.

Reinaert | 12-02-11 | 11:43

Is het al ochtend.. Oww..*schopt tegen jukebox*
Eitje bakken ondanks de hoge voedselprijzen.Kippen zijn nogal makkelijk.
www.youtube.com/watch?v=IYl0uLrXP7U

de grote Anti | 12-02-11 | 11:43

Echte ware rijkdom is 100% zelf-onderhoudend te zijn. Ik zit hier op mijn eigen 20 hectare grond, verbouw mijn eigen aardappelen, maïs en groente, heb 20 kippen en 2 melkkoeien. Mijn dak ligt vol met zonnepanelen die zoveel kilowatt opleveren dat ik nog geld toe zou krijgen van het energiebedrijf àls ik aangesloten zou zijn op het lichtnet. Maar de overtollige energie sla ik op in accu's want ik wil niet aan het infuus van de staat. Mocht ik onverhoopt toch nog zonder stroom komen te zitten heb ik in de schuur altijd nog een aggregaat klaar staan met genoeg brandstof voor een jaar.
Ook voor mijn watervoorziening zorg ik zelf door regenwater op te vangen in grote waterbassins met koolstoffilters. Ik moet er niet aan denken dat mijn kinderen mandarijn spreken zeg!

wakkere_nederlander | 12-02-11 | 11:41

@zeg maar jansen | 12-02-11 | 11:17
Dus een Lamborghini is een race-tractor.
Was dat om de velden sneller te kunnen omploegen?

Che_cuevara | 12-02-11 | 11:40

@Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:17
Hebben ze al lang ontvangen joh

Che_cuevara | 12-02-11 | 11:39

Zonder Euro waren Jim Rogers en Sjors Soros beter bekend geworden om, tijdens de hoogtepunt van de kredietcrisis, de Mark; Gulden; Lire; Drachme; Frank; Shiling en de Kroon op de knieën heeft gekregen.

El Gouda | 12-02-11 | 11:34

Haha,die Peter Verhaar mag ik wel.. Alles is gezegd.

de grote Anti | 12-02-11 | 11:31

Ze moeten Jim maar eens een tijdje droog zetten, geen eten en geen drinken. Eens kijken of hij het dan nog een 'commodity' vindt.

Zzzzooooffff | 12-02-11 | 11:30

Slecht nieuws voor al die volgevreten vetzakken.

meneer Q | 12-02-11 | 11:29

@Peter Verhaar
Dank voor de Tegenlicht link, goed ochtend voer...

da wizard | 12-02-11 | 11:29

De macht gaat richting de werker.

Parelman | 12-02-11 | 11:27

Zoals gewoonlijk van deze auteur 'n goed stuk.
Wb Rogers/boerderij, dat heeft ie wel. Hij is d'r nogal vaag over wat precies, omdat ie z'n agrarische dingetje doet in Myanmar/Birma, en dat ligt niet zo lekker mensenrechttechnisch.

orca | 12-02-11 | 11:26

Krijgen de burgers van de EUSSR driedubbel last van.
1. - Direct: je betaalt zelf meer voor grondstoffen.
2. - Indirect: Overheden en hun vriendjes gaan zichzelf compenseren door jou zwaarder te belasten.
3. - Zieligheidsindustrie: Hangmatlanden kunnen broek nóg minder ophouden, en uiteraard moeten er dan nog meer zakken geld naar toe (die niet op de plaats aankomen waar het moet, zodat het spelletje van de Zieligheidsindustrie eeuwig door kan gaan).

Kortom, het zou idd niet zo erg zijn als we een kapitalistische samenleving waren.
Maar dat zijn we niet.
De beslissende gremia in de Staat zijn grotendeels links, en beslissen over 54% van het bruto inkomen van mensen.

Merlot | 12-02-11 | 11:25

@vreesenbeef | 12-02-11 | 11:23
Dan zou ik eens op Spitsnieuws en Powned gaan kijken, kan je rijk worden!

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:25

Aardig stukje weer. Je moet wel 'they're' even wijzigen in there. Het verhaal van biobrandstoffen moet ik nog zien. Levert het wel echt wat op (gezien de moeite die het kost) en hoeveel (auto's, fabrieken) draaien nou echt op biobrandstof. Volgens mij zijn de gestegen prijzen te wijten aan het monetaire beleid van de VS en domweg een grotere vraag vanuit Azië.

KapiteinClaus | 12-02-11 | 11:24

"if food prices don't rise, there won't be any food at any price"

in plaats van

"if food prices don't rise, they're won't be any food at any price".

Ik doe spellingscorrectie voor 3 cent per woord.

vreesenbeef | 12-02-11 | 11:23

@Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:22
tegemoet dus. Leer ik het dan nooit?

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:23

Lambo is van oorsprong een trekkermerk, dat u dat niet wist, nog aan het sparen?

iwondert | 12-02-11 | 11:23

Wat ie zegt over dat we ons opgebouwde pensioen aan de grieken geven is natuurlijk waar. We staan voor 300 miljard euri garant voor onze griekse vrienden , die geen trek hebben om te bezuinigen of langer te werken. Garant stellen betekent echt dat je voor dat bedrag de boot in kunt gaan, wat ze in den haag ook zeggen dat het zo onwaarschijnlijk is.

lijn5 | 12-02-11 | 11:23

Hmmm, Marokko op 2? Ik denk dat we nog heel veel 'gezinsherenigingen' tegemoed kunnen zien...

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:22

Zolang de boeren gesubsidieerd worden vanuit hun landen en de EU zal concurrentie nooit mogelijk zijn...

da wizard | 12-02-11 | 11:20

Lamborghini is van oudsher een tractormerk. Het was Ferrari die Lamborghini inspireerde en uitdaagde om sportwagens te gaan maken.

zeg maar jansen | 12-02-11 | 11:17

@redactie: " Om zijn woorden kracht bij te zetten schenkt hij jaarlijks honderden miljoenen dollars aan mensenrechtenorganisaties, vrije media en talloze andere clubs"

Vrije media? Hebben jullie de aanvraag al ingediend?

Joost Maghetweten | 12-02-11 | 11:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken