Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Antiwindmolenmanifestatie 'Tegenwind' weggeblazen

zandvoortdood100.jpg Cool. Harde woei doet Nederland geselen momenteel. Vergeet die winter. Overal in het land waaiden vandaag fietsmoeders met kinderzitjes over straat en meer van dat soort extreme meteoverschijnselen waar een modern West-Europees land als het onze anno 2011 volledig van streek raakt. Kijk dan wat een ellende bijna 100 km/h wind veroorzaakt. Hele buitenterras aan gort. Bollentuin verpest. Tankstation op instorten. Snelwegreclame kapot. Gymzaal stuk. Chaos op het Museumplein. Propaganda voor PS2011 omgevallen. Takken knappen boven nietsvermoedende automobilisten af als luciferhoutjes. Doodsbenauwde treinreizigers. In Zaandam vlogen er betonnen dakpannen over de weg afkomstig van het gemeentehuis in aanbouw. Ook Schiphol ligt gedeeltelijk stil. Zelfs de kraanbestuurders in de Rotterdamse haven durven wegens de harde wind niet meer omhoog. Dat horizontale luchtdrukverschillen behalve maatschappij-ontwrichtend ook geestig kunnen zijn zagen we in Urk. Daar werd het verzet van actiegroep 'Urk Briest' tegen de komst van een windmolenpark genadeloos van de dijk afgeblazen. Hihi. Moeder Natuur is een bitch. Voor wie morgen niet kan uitwaaien op het strand hier de webcam. Zelf fotobewijs voor de verzekering van ingestorte serres, vliegende platte daken en/of ander stoer rukwindmateriaal uploaden kan daar. Veel sterkte in de nacht. Voorzichtig op de weg. Volgende week wordt het nog veel erger.

Reaguursels

Inloggen

hier dan eindelijk een reactie vanuit het mooie Urk.
druk weekend, u kent het wel coke, kerk etc.
maar goed, nu dus pas tijd om te reageren op dit schitterend epistel.
helaas niet geheel de waarheid, want : demonstratie was niet afgelast maar verplaatst!! naar een lokatie binnen.
denk dat het helaas vechten tegen de bierkaai is want zelfs Rutte laat ons in de steek.
een grote zeepbel al die molens maar blijkbaar is de propaganda machine van die paar boeren best wel goed in orde.

welterustennederland | 06-02-11 | 23:13

En ik zit gewoon op de motor. Allemaal media gezeur die windoverlast. Leven gaat gewoon door als altijd, merk er niks van.

Echt He! | 06-02-11 | 09:58

distel | 06-02-11 | 01:11
Een bijnaramp, dat is een interessante term zeg, met 107 gewonden.

Ik blaas helemaal niets op. U wilt de feiten ontkennen, dat noem ik downplayen.

zembla.vara.nl/Nieuws-detail.2624.0.ht...

Vooral de zin "Volgens de hulpdiensten was het een wonder dat er geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen." is zeker ook opblazen. Ja hoor.

Hölzenbein | 06-02-11 | 01:20

Hölzenbein | 06-02-11 | 00:59

Het ging om een 'bijnaramp', die niets te maken had met het gevaar van CO2 zelf, maar met een te grote concentratie. Gewone bij elkaar geperste lucht kan ook tot een uitbarsting leiden. Denk maar aan een ballon die je te hard opblaast. Over opblazen gesproken, u is daar goed in.
.

distel | 06-02-11 | 01:11

seven | 06-02-11 | 00:22
Wat doen we met de afval? Behalve begraven dan, waar ieder kind van weet dat het waanzin is.

Hölzenbein | 06-02-11 | 01:00

distel | 06-02-11 | 00:00
Dus die ramp in Mönchengladbach klopt niet? Voor mijn part is die kerel een geflipte oliebol met rozijnen maar wat daar staat klopt gewoon hoor want dit kwam wel heel dichtbij toen (woon er nog geen 30 kilometer van af).

Hölzenbein | 06-02-11 | 00:59

distel | 06-02-11 | 00:15

Vrees dat je gelijk hebt. Anderzijds is dat weer goed voor de autoschadeherstelsector e.d.

zovoklets | 06-02-11 | 00:39

@seven | 06-02-11 | 00:22
Dat windenergie niet gaat werken was toch wel duidelijk dacht ik zelfs ..
Wij met onze windmolentjes terwijl de rest van de wereld mega-complexe faciteiten bouwt zeker,pff.
Wat is uw vakgebied als ik vragen mag,eigenlijk ?

de grote Anti | 06-02-11 | 00:28

Oh en windenergietransport van ver werkt niet, het grid heeft nog niet 1% vd capaciteit om dat op grote schaal mogelijk te maken. Dus voor de fantasten die denken dat dat kan, dream on. Ook opslag kan nooit veilig in de capaciteit die nodig is.Daarbij kost met opslag van stroom, qua energie 2x meer, en qua geld 3x want je hebt meer generatoren en infra nodig en bij opslag verlies je een groot deel. Elke omzetting = verlies.

seven | 06-02-11 | 00:22

zovoklets | 06-02-11 | 00:00

Nou, zo dol ben ik niet op het 'rijden van die Polen'. Mijn ervaring is, vooral 's avonds en 's nachts, dat ze links en rechts over de snelweg slingereren en het een bloedlink kunststukje is om er zonder schade en veilig langs te komen.

distel | 06-02-11 | 00:15

de grote Anti | 05-02-11 | 23:50
Vooruitkijken pebblebed gen4 wordt va 2020 (wellicht Frankrijk) populair. 100x zuiniger, afval slechts decennia actief. Inherent veilig. Exit alle bezwaren.
En wij, wij bouwen tig keer duurdere ewindmolens (door Duitsers en Denen dus weg geld)
En dan is het tig keer per week windstil, wat nu? Ergo windenergie lost niks op. Bespaart geen enkele centrale en is gewoon voor de show om subsidies te cashen. Sterker, die molens komen niet uit NL terwijl de bouw van een kerncentrale wel grotendeels wel door lokale inwoners kan.

seven | 06-02-11 | 00:14

@zovoklets | 06-02-11 | 00:00
Zit wat in, met al die CO2 uitstoot (die, als ik de milieu-fanatics moet geloven nog nooit zo hoog is geweest als nu en dus Man-made Global Warming veroorzaakt, maar die goed is voor de plantjes) hebben we in no-time weer een nieuw bos laten onstaan. Een soort milieuvriendelijke perpetuum mobile als het ware ;-)

Wolveshead | 06-02-11 | 00:06

@Reinaert | 05-02-11 | 22:38
't is trouwens een motor...

doenormaal! | 06-02-11 | 00:04

Al die kernengergie is voorlopig niet nodig. Eerst meer eens al dat bos opstoken. Het land met de meeste vierkante kilometers bomen ter wereld (Rusland) ligt nou ook weer niet zó ver weg.
Hebben die Polen ook wat te rijden.

zovoklets | 06-02-11 | 00:00

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:44

Even zijn cv nagetrokken. Het gaat hier om een geflipte militair, zonder wetenschappelijke kennis. Verdere toelichting lijkt me overbodig

distel | 06-02-11 | 00:00

@Hölzenbein | 05-02-11 | 23:49
Want?

Wolveshead | 05-02-11 | 23:58

Nee heh. Niet wéér een wééralarm. Nix beterders te doen?

Hapax | 05-02-11 | 23:56

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:36
Jij leest niet goed,naast zeewindsubsidie is er ook landwindsubsidie (die in de daar genoemde 2,1 zit, zie eerdere linkhttp://www.twitpic.com/2bmpx1
Kernenergie krijgt geen subsidie (behalve de studie in Delft) maar levert NL geld en energiezekerheid op. Sterker, kernenergie betaalt een premie aan de overheid.

"“Van de concrete initiatieven die beogen mee te dingen naar de 950 MW tender voor nieuwe windparken op zee, zijn 16 initiatieven onderzocht op productiekosten. Die kosten liggen tussen de 16,4 en 18,4 €ct/kWh volgens de SDE-berekeningsmethodiek. (..) De kosten van eventuele reservecapaciteit die kan worden toegerekend aan de inpassing van intermitterende en minder goed voorspelbare windenergie, zijn niet in deze kostencijfers opgenomen. (gewone stroom kost 4 cent. = ex heffingen)

"” Waar voor innovatieve en duurzame technologieën eerder vaak leercurves werden verondersteld die – bij verdere toename van het opgesteld vermogen – een kostendaling zouden moeten laten zien, blijkt dat concept in de afgelopen jaren niet dominant te zijn geweest in de kostenontwikkeling. De OECD (OECD, 2010) stelt dat in de periode 2004-2008 een kostenstijging van minimaal 50% is waargenomen. Een studie van Jacobs (Jacobs, 2008) bevestigt die ontwikkeling. ”"

seven | 05-02-11 | 23:54

@distel | 05-02-11 | 23:48
haha ja, gelukkig is ze geen lijsttrekker van de pvda

rsd87-- | 05-02-11 | 23:53

@seven | 05-02-11 | 23:33
Geinig ding met die pebbles,maar sinds 2009 zijn de LWR's vooral populair.
*seven nog meer leesvoer voorschotelt*
www.answers.com/topic/light-water-reac...

de grote Anti | 05-02-11 | 23:50

Wolveshead | 05-02-11 | 23:44
Was ie weer dronken dan?

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:49

rsd87-- | 05-02-11 | 23:40

Wat het rotte van de PVDD is dat het gewoon ideologische noubody's zijn. Maar ja, dat komt de lijsttrekker weer in beeld en je smelt sneller dan de ijskap van Groenland

distel | 05-02-11 | 23:48

Ondertussen heeft Hero al voorgesteld een kerncentrale in Den Helder te bouwen. Wat mij betreft: laat maar komen! Ik vermoed zomaar dat die bouw op minder bezwaren zal stuiten als de aanleg van een windmolenpark in Urk. Overigens is het windmolenpark voor de kust van Egmond geen gezicht, maar dat geheel terzijde.

Wolveshead | 05-02-11 | 23:44

@zovoklets | 05-02-11 | 23:38
haha een PVDD stemmer in the house merk ik. Dat essay kreeg ik bij een boek van hem: Voor een echt succesvol leven. Hij is slim.

rsd87-- | 05-02-11 | 23:40

Relative to current nuclear power plant technology, the claimed benefits for 4th generation reactors include:[3]
Nuclear waste that lasts decades instead of millennia.
100-300 times more energy yield from the same amount of nuclear fuel.
The ability to consume existing nuclear waste in the production of electricity.
Improved operating safety

seven | 05-02-11 | 23:38

rsd87-- | 05-02-11 | 23:34

Een haring moet zich zorgen maken om die 'lieve' zeehondjes. Twitnig tot dertig per dag vreet zo'n ongeknuppelde pels. Maar niemand die zich daar druk om maakt.

*Gaat googlen wie Bas is*

zovoklets | 05-02-11 | 23:38

seven | 05-02-11 | 23:30
Ik heb het niet alleen over windenergie, en overigens gaat het stuk over alle alternatieve energieen. Volgens mij gaat windenergie meer in de richting van 4.4 miljard (als je het goed leest) als naar de 7 miljard waar u het over heeft, maar ach wat maakt het uit in verhouding tot wat kernenergie gekost heeft tot nu toe. Iemand daar een berekening van? *out definitief*

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:36

@Reinaert | 05-02-11 | 23:25
Cremeren.. Daar ben ik expert in.. (daarom ben ik ook van de koksopleiding geschopt)

Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 23:35

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:24

CO2 is iets wat je elke paar seconde uitademt. Een totaal natuurlijk gas, dat noodzakelijk is voor het bestaan van de aarde. Als u nu een aansteker voor uw mond houdt, gebeurt er niets. Tenzij u teveel wodka zuipt natuurlijk.

distel | 05-02-11 | 23:35

*Denkt aan essay van Bas Haring genaamd: Waarom zouden we ons zorgen maken over de toekomst van de aarde?*

rsd87-- | 05-02-11 | 23:34

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:24
Een moderne centrale is inherent veilig, ergo kan natuurkundig gezien niet mis gaan. Zelfs al zou je het willen. en.wikipedia.org/wiki/Pebble_bed_react...

seven | 05-02-11 | 23:33

Reinaert | 05-02-11 | 23:27

Hmmm. Puntje voor jou.

*Krabt zich achter oren*

zovoklets | 05-02-11 | 23:32

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:10
4,4 was voor 2 wind op zeeparken, er zijn meer molenprojecten dan die 2.
SDE cijfers 2010 7,4 miljard subsidie (6,2 voor wind) www.twitpic.com/2bmpx1
" Het totale budget inclusief Wind op zee is € 7,426 miljard." regelingen.agentschapnl.nl/content/sti...
"De SDE vergoedt het verschil tussen de kostprijs van grijze energie en die van duurzame energie over een periode van 12 of 15 jaar."

seven | 05-02-11 | 23:30

@Hölzenbein | 05-02-11 | 23:27
De aarde redt zich wel.

Wij zijn niet meer dan een griepje voor haar. Gaat vanzelf over.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 23:29

Ga mijn hölz eens even beinen. Leuke discussie. Dank. *out*

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:29

@zovoklets | 05-02-11 | 23:24

Als er in N-Korea nog genoeg ligt dan betekent dat dat de Chinezen dus voldoende voorraad in huis hebben voor de komende drie wereldoorlogen. Plus hun centrales.

Fijn dit geruststellende bericht te mogen ontvangen. Waarvoor dank! *** Knielt ***

Reinaert | 05-02-11 | 23:27

zovoklets | 05-02-11 | 23:26
Nee, die boeit het allemaal niks zo lang ze er nog is...

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:27

Bakito | 05-02-11 | 23:19

Waar baseert u die wijsheid op? Mocht het zo zijn, dan lijkt me dat de Joodse luchtmacht wederom een taakje te wachten staat. Verder is het paradoxaal met uw eerdere bericht dat het Westen moeilijk doet. Als die kernwapens er al zijn, waarom er nog een issue van maken?

distel | 05-02-11 | 23:26

reageerbuis | 05-02-11 | 23:16
Laat je je weer kennen met scheldpartijen dom weekdier (kan ik ook)? Sjonge jonge wat laag.

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:26

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:24

Kom jij weer met 'de aarde'. Dé aarde boeit het niks!

zovoklets | 05-02-11 | 23:26

@zovoklets | 05-02-11 | 23:21

LOL!

Doe mij maar een oliegaskoolstamppot met spekkies en worst. Gecremeerd graag!

En met Kalashikovkogeltjes in plaats van spekkies, mag dâh?

Reinaert | 05-02-11 | 23:25

Reinaert | 05-02-11 | 23:22

Er ligt hel veel in N-Korea. Hilarisch dat die stalinisten daar op grote rijkdommen zitten maar hun GroenLinkse Milieuvrienden in het westen hen arm houden.

zovoklets | 05-02-11 | 23:24

seven | 05-02-11 | 23:17
Komt ie weer met Finland. Ongelegde eieren noem ik dat. Het is afval, net als CO2 onder de grond stoppen. Hoeveel denk je dat onze aarde nog kan verdragen van die rotzooi, het is toch gewoon je handen voor je ogen doen en dan zo dan alsof nieman je meer kan zien. Pure ontkenning!

Ik heb het niet over kolen (nogmaals, ben ik tegen), maar over alternatieve energie.

Een kernramp in Borsele bij zuid-westenwind maakt ons hele land onbewoonbaar zoals in Tschernobyl. Need I say more?

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:24

@seven | 05-02-11 | 23:17

Uranium-mijnbouw heeft ook een verdomd laag rendement overigens.

Stukjes en beetjes, zeker in Europa (waar eigenlijk al niet meer gewonnen wordt).

Reinaert | 05-02-11 | 23:22

seven | 05-02-11 | 23:17

Ja maar, 'Kern-energie' is gevaarlijk hoor. Bij olie-gas-kool-winning vallen geen doden of doet men oorlogje om grondstoffen enzo...

zovoklets | 05-02-11 | 23:21

Hier in Brabant is het keiglad uhhm ik bedoel waait het keihard, maar zo'n spektakel is het toch ook weer niet? Het waait een beetje, t'is wat.

rsd87-- | 05-02-11 | 23:19

@distel | 05-02-11 | 23:14
Die gasten in Iran hebben allang A-bommen. Ze lopen er alleen niet zo mee te koop. Bescheidenheid, dat siert de Iraniërs.

Bakito | 05-02-11 | 23:19

@Hölzenbein | 05-02-11 | 23:12

Klopt. In Frankrijk gaat men er wat makkelijker mee om. De Duitser is wat dat betreft toch wel weer erg zwaar op de hand - terecht of onterecht, dat laat ik even buiten beschouwing.

Wat wijsheid is? Ik zou het ook niet weten. Meer research waarschijnlijk....

Reinaert | 05-02-11 | 23:18

Windmolens zijn gewoon kudt.

verraad van links | 05-02-11 | 23:17

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:02
Finland heeft een prachtige eindberging, in diep in de granietlaag daar. Afvalprobleem wordt opgeblazen, je hebt nml al een afvalvoorraad die je moet handelen. Of je nu op 1 plek na 100m2 bewaakt of 200m2
(ps huidige productie NL is circa 1m2 pj een badkuip voor heel NL. Enig idee wat kolen (ook beetje radioactief) gewoon in de lucht pompt? (Kolen is zeker 100x meer externe milieu en gezondheidsschade)

Kernenergie is zelfs incl de experimentele fase met de proto-centrales uit de 50ies (ergo Tjernobyl) veiliger qua externe milieukosten per geleverde kWh dan wind of zonne-energie (PV) Daar komt nml ook gewoon mijnbouw bij kijken en laag rendement.
Voor kern heb je maar heel weinig uranium nodig.

seven | 05-02-11 | 23:17

@Hölzenbein | 05-02-11 | 23:12
Toch gek dat de EU dan wel net doet alsof nationale identiteiten niet bestaan of er niet toe doen.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 23:17

@Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 23:13
Zeg dat wel. En er is natuurlijk weer niemand voor verantwoordelijk.

doenormaal! | 05-02-11 | 23:15

Bakito | 05-02-11 | 22:29

Volgens mij doet het Westen niet moeilijk over het feit dat Iran kernenergie wil gebruiken. Het gaat erom dat er aannemelijke zorgen zijn, dat er sprake is van ontwikkeling van kernwapens. Dat is dan weer niet zo prettig idee voor bv de Israëli

distel | 05-02-11 | 23:14

@doenormaal! | 05-02-11 | 23:10
En de beerput word alleen maar groter...

Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 23:13

Bakito | 05-02-11 | 23:06
Voel me verbonden met de generatie boven en onder mij. De rest zoekt het maar uit en dat zullen ze ook doen.

zovoklets | 05-02-11 | 23:13

Reinaert | 05-02-11 | 23:09
In Duitsland hebben mensen ook problemen met google streetview, in Frankrijk niet. De Fransen zijn een totaal ander volk met andere prioriteiten. Daar bouwen ze 4 centrales naast elkaar (in de buurt van Arles), geen probleem want na ons de zondvloed, toch.

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:12

@Bakito | 05-02-11 | 23:10
Zelfs Bakito's moeten er warmpjes bijzitten.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 23:12

@Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 22:54
146 miljard pensioen misgelopen wegens wanprestaties. Dat is gemiddeld 20.000 p.p.

doenormaal! | 05-02-11 | 23:10

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 23:07
Ook de kachel van Ron moet branden.

Bakito | 05-02-11 | 23:10

@Hölzenbein | 05-02-11 | 23:02

In Duitsland speelt het, een land met een paar centrales.

In Frankrijk, een land met een kleine 50 centrales speelt het niet.

Zoek de verschillen!

Reinaert | 05-02-11 | 23:09

@seven | 05-02-11 | 22:57

Is het niet zo dat het meeste afval slechts geschikt is voor een bepaald soort reactoren?

Zoals bijvoorbeeld de snelle kweekreactor die ooit bij Kalkar gebouwd zou worden?

Reinaert | 05-02-11 | 23:07

@Bakito | 05-02-11 | 23:06
Jaja.

Ron Brandsteder is ook geen liefdadigheidsinstelling.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 23:07

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:58
Het gaat om het spel, niet om de knikkers.

@zovoklets | 05-02-11 | 22:59
Hoe sterk voel jij je verbonden met de mensheid in het algemeen?

Bakito | 05-02-11 | 23:06

@Ivoren Toren | 05-02-11 | 23:01
Hihi

doenormaal! | 05-02-11 | 23:04

Reinaert | 05-02-11 | 22:56
Geloof het of niet, ik heb geen problemen met nucleaire innovatie maar met het afval. In Duitsland speelt dat veel meer (ok er zijn meer centrales), maar daar zijn de mensen ook fanatieker als het om het afval gaat. En nee, het zijn geen linkse partijen of hippies of wat dan ook, het zijn gewoon doorsnee mensen met een gezond verstand. In Nederland speelt dat niet zo op, terwijl het gevaar echt niet minder is omdat het in Duitsland of in Frankrijk 'zwischengelagert' wordt. Het is egeen ver van mijn bed show. Pure gemakszucht en ontkenning van ons Nederlanders vind ik.

Hölzenbein | 05-02-11 | 23:02

ps en zonne-energie. (6,2 wind 1,2 zon etc)

seven | 05-02-11 | 23:02

@Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 22:54
Risicovol beleggen loont dus niet....

doenormaal! | 05-02-11 | 23:02

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:48
NL gooit jaarlijks 7,4 miljard subsidie naar windenergie.

seven | 05-02-11 | 23:01

-weggewaaid-

Ivoren Toren | 05-02-11 | 23:01

Bakito | 05-02-11 | 22:53

Volgende generaties? Met hoeveel moet ik rekening houden? 2? 10? 1000?

zovoklets | 05-02-11 | 22:59

Euh, ik wil deze topic niet afzeiken, maar er is in het geheel geen sprake van storm, en die komt er ook niet. Wel stevige windstoten, maar zelfs die zijn beperkt. Los daarvan ben ik het er volledig mee eens met eerdere reaguursels, dat windenergie geen flikker oplevert en de windmolens foeilelijk zijn. Weg ermee dus. Kan meteen gecombineerd worden met een goede oefening voor onze luchtmacht. In 1 keer raken, promotie.

distel | 05-02-11 | 22:58

@Bakito | 05-02-11 | 22:56
Jammer alleen dat er zoveel zwijnen zijn.

Parels zijn veel schaarser.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:58

Reinaert | 05-02-11 | 22:36
Ik doelde op het huidige afval van centrales wat we al hebben.
Je kan gewoon een voorraad voor bv x jaar kopen via contract of lokaal opslaan. Het is zeer compact qua energiedichtheid. Uranium is slechts een fractie van de prijs van kernenergie, de centrale zelf is het kostbaarst. En aangezien gen4 nog eens 100x zuiniger is, is de prijs van uranium irrelevant voor de prijs van electra. Frankrijk, 90% kernenergie, laagste stroomprijs van Europa. Lage stroomprijs is concurrentievoordeel, dus meer bedrijven, meer werk.
Als we willen halen we het uit zeewater.

“De uraniumvoorraad (‘Identified Resources’
54) is bij een prijs tot 130 USD/kg circa 5,5 miljoen ton. Dat is voldoende voor circa 100 jaar bij gelijkblijvend gebruik. Met verbeterde technieken zou er nog 10 miljoen toen aan conventionele voorraden beschikbaar zijn. [+200jr dus subtot300jr] Voorts zijn onconventionele voorraden van uranium aanwezig in fosfaatafzettingen (22 miljoen ton) [+400jr maakt subtotaal 700jr]en in zeewater (4000 miljoen ton bij 3-4 ppb) [ 73.000 jaar]. bron pag. 80 ECN 2010 ECN Kernenergie en brandstofmix www.rijksoverheid.nl/documenten-en-pub...

En met 100x zuiniger gen4 (2030) stijgt de voorraadduur nog een factor 100.

seven | 05-02-11 | 22:57

Watte.. Fossiele brandstoffen op ? Een mega-storm ? Blub blub ? Nog een ijstijd ?
Laat maar komen,liefst allemaal tegelijk..
*gelukkig nergens bang voor is op wuppies na*
www.youtube.com/watch?v=vFjXGORh8Ss

de grote Anti | 05-02-11 | 22:57

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:51
Ghehe. Ik kom hier niet om gelijk te krijgen, maar om anderen te laten schitteren. Als Ron Bransteder tussen de André van Duintjes.

Iemand moet het doen hè...

Bakito | 05-02-11 | 22:56

@Hölzenbein | 05-02-11 | 22:48

Naar mijn bescheiden mening wordt er erg veel geld geïnvesteerd in alternatieve energie, en dan heb ik het niet over innovatie maar puur over productie (lees: windmolens),

Wat mij betreft absoluut geen probleem, dat geld mag best rollen, mitsdien het zinvol besteed wordt. Daar staat wel tegenover dat er momenteel hoegenaamd geen geld wordt besteed aan het innoveren van de nucleaire sector.

Dat is niet automatisch een pleidooi voor meer kerncentrales, begrijp me goed, het is een pleidooi voor méér onderzoek. Onze energiehonger kan niet alleen met wind en zon gestild worden vrees ik, bovendien heb ik geleerd nooit op één paard te wedden, dus waarom geen nucleaire innovatie?

En mocht uit al dat (niet uitgevoerde) onderzoek blijken dat de nucleaire optie eigenlijk geen optie is dan heb ik daar vrede mee. Maar alleen wanneer alle opties bekeken zijn en op hun merites afgerekend kunnen worden.

Objectief dus. Niet de waan van de dag en al helemaal niet de dwang van GroenLinks.

Reinaert | 05-02-11 | 22:56

Oftopic: Zembla ned2... Nederlandse staat Jat Pensioen gelden.. dat gaat leuk worden..

Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 22:54

zovoklets | 05-02-11 | 22:51
Een pakje croma waarschijnlijk ook dan?

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:53

@zovoklets | 05-02-11 | 22:44
Gemak dient te mens. Offer je luxe op voor volgende generaties?

Een houtkachel. Goed idee.

Bakito | 05-02-11 | 22:53

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:48

Zonne-energie is natuurlijk ook kern-energie. Maar dat wist je al.

zovoklets | 05-02-11 | 22:51

@Bakito | 05-02-11 | 22:42
Gelijk hebben op GS - vooral op een zaterdagavond - voelt toch een beetje als water naar de See dragen, hè?

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:51

Hoe dan ook, windenergie lijkt voor ons land de oplossing niet te kunnen zijn. Als kerncentrales niet mogen, wat zou dan wel de oplossing kunnen zijn. Kunnen we crematoria niet gebruiken voor energiewinning. Die dingen zijn in elk geval 6 dagen per week actief.

Wolveshead | 05-02-11 | 22:51

Reinaert | 05-02-11 | 22:25
Ben het grotendeels met u eens. Dat het economisch (nog) niet haalbaar is ligt gewoon aan de hele atoomlobby, om niet te spreken over atoommafia. Er wordt helemaal niet geïnvesteerd in alternatieve energie, daarom zal het ook altijd zogenaamd 'onrendabel' blijven. Het is ook pure gemakzucht. Liever miljarden uitgeven aan vervuilende energie zoals kernenergie als zoeken en investeren in verschillende alternatieve energieen. That's OOK the point!

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:48

@zovoklets | 05-02-11 | 22:40

Ooit zal er wel een zinnige manier gevonden worden waarop we met nucleair afval om kunnen gaan. Al vermoed ik dat anno tegenwoordig - indachtig de tijdsgeest - daar geen focus op is. Het is 'vies' dus doen we er maar niets mee.

Naarmate de fossiele brandstofvoorraden hun einde naderen zal die focus wel verlegd worden, al was het maar uit puur opportunisme en overlevingsdrang.

Reinaert | 05-02-11 | 22:46

Bakito | 05-02-11 | 22:42

Energiedichtheid is your friend. Loop je liever met een paar blokken hout naar je kachel of ga je vliegeren met een windzak eraan om zo wat wind naar je molen te geleiden?

zovoklets | 05-02-11 | 22:44

@Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:05: Heb ze gezien in een docu van Discovery. Kan ook op Google (vzmh) niets vinden.

De Kampsjeng | 05-02-11 | 22:42

@seven | 05-02-11 | 22:34

Het is allemaal een kwestie van kosten versus baten. Grondstoffen mogen schaars lijken maar als de prijs voor diezelfde grondstoffen hoog genoeg is dan kunnen ze alsnog rendabel naar boven gehaald worden. Vraag versus aanbod.

Lees (auf Deutsch): www.zeit.de/wirtschaft/2010-04/kupfer-...

Kwestie van centen, kwestie van schaarste, kwestie van goed ondernemerschap.

Reinaert | 05-02-11 | 22:42

In de grote mensenwereld wordt om de kleinste zaken al gesteggeld en gesjoemeld met feiten en cijfers. Kun je nagaan hoe groot de leugens worden als het gaat om de meest cruciale kwestie, de energievoorziening.

Volgens mij kiest iedereen gevoelsmatig.

Bakito | 05-02-11 | 22:42

Reinaert | 05-02-11 | 22:36

Er schijnt een Texaan te zijn die gratis opslag voor nucliear afval aanbied.

Hij gaat er, misschien niet ten onrechtte, vanuit dat er nog wel iets voor wordt verzonnen.Arabieren hadden immers ook meneer Diesel nodig om iets nuttigs te doen met de troep die an de poten van hun kamelen kleefde.

zovoklets | 05-02-11 | 22:40

@doenormaal! | 05-02-11 | 22:34

Shit happens....

Reinaert | 05-02-11 | 22:38

@seven | 05-02-11 | 22:24

Niet alle nucleair afval is geschikt voor "hergebruik". Zeker laagwaardig afval zoals dat van ziekenhuizen komt niet. Een productiecentrale moet gevoed worden met hoogwaardig materiaal.

Op zich geen probleem, hoogwaardige brandstoffen voor dergelijke centrales zijn er echt wel genoeg, met dien verstande dat we dan vervolgens wel weer afhankelijk zijn van het buitenland want zelf hebben we die brandstoffen niet.

Per saldo zijn we dus afhankelijk van goedwillende derden of we betalen de hoofdprijs.

Reinaert | 05-02-11 | 22:36

@Reinaert | 05-02-11 | 22:29
Jammer... Minder saai dan die windmolens.

doenormaal! | 05-02-11 | 22:34

De grondstoffen voor windturbines zelf zijn eindig en al schaars. Daarbij de mijnbouw voor de grondstoffen en zeldzame aardmetalen kost steeds meer energie om te delven en al die turbines te maken.
"Hernieuwbare energie op grote schaal is een illusie: er is een tekort aan grondstoffen" www.lowtechmagazine.be/2010/10/genoeg-...
"Is dat voor een mindfuck of wat?"
ps ik zeg het nog maar even 1 kerncentrale = 47000 grote windturbines.

seven | 05-02-11 | 22:34

Henkei | 05-02-11 | 22:26

Vanwege 'linkse hobbies' krijg je anders geen toestemming een kolencentrale te bouwen. Dus geef je die lui een paar windmolens.
Bruinkool kan nog wel 500 jaar mee.

zovoklets | 05-02-11 | 22:33

Prachtig die windmolens, jammer alleen dat ze bij zowel te veel als te weinig wind niet mogen en/of kunnen functioneren. In dit land betekent dat dus dat ze het merendeel van de tijd niet productief zijn doch slechts het uitzicht verpesten.

Wolveshead | 05-02-11 | 22:31

Ook uranium is gauw uitgeput. En dan sta je daar nog steeds met je afval en je miljarden kostende kerncentrales. *rechtse hobbies?*

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:30

Als het allemaal zo zaligmakend is, waarom doet het westen dan zo moeilijk als Iran wil overstappen op kernenergie?

Overigens worden momenteel op de publieke omroep twee merken geplugd: Joop vd Ende (Zorro) en Vrienden van een bepaald zeer slecht biermerk. Maar dat terzijde.


Bakito | 05-02-11 | 22:29

@doenormaal! | 05-02-11 | 22:22

Roxinante staat - gehuld in zwartlederen tuigjes en allerhande glimmende accessoires - pal voor m'n neus. Desalniettemin kies ik er voor jouw vraag verder niet inhoudelijk te beantwoorden.

Reinaert | 05-02-11 | 22:29

eerstneukendanpraten | 05-02-11 | 22:24
letterlijk en figuurlijk

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:27

Windmolens zijn dankbare objecten om te schilderen daar ze vaak niet draaien en in ruste zijn. Alleen op het doek kun je van deze lanschapsterreur ( waaronder ook maisvelden en elektriciteitsmasten vallen), wat moois maken. kernenergiemolens lijken me de toekomst, naar oud Hollandsch model.

caravaggio | 05-02-11 | 22:27

Windmolens kosten toch veel meer als ze ooit opbrengen?
Bij windstil weer heb je nog steeds back up nodig van een vuur- of kerncentrale.
Ook bij een beetje storm laten die windmolens het afweten.
De gratis stroom van zo'n windmolen kost gewoon te veel!

Henkei | 05-02-11 | 22:26

@Bakito | 05-02-11 | 22:18
Sterk, sterk.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:26

@Hölzenbein | 05-02-11 | 22:20

Kennelijk wel, ik maak geen beleid op dat gebied maar ik zie ook verdomd weinig innovatie van partijen waarvan je dat wel zou verwachten. Of praat ik peop?

Ons land biedt slechts beperkte mogelijkheden voor alternatieve energie dus we zullen het vooral moeten hebben van de wind, aangezien de zon en de getijden ons in de steek laten en waterenergie bij gebrek aan een stabiele stroming van onze rivieren ook niet echt rendabel is.

Het kan allemaal wel, het is alleen economisch (nog) niet haalbaar. That's the point!

Reinaert | 05-02-11 | 22:25

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:19

DoeT maar. Een kerncentrale past nog net in mijn achtertuin...

eerstneukendanpraten | 05-02-11 | 22:24

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:20

Je vergeet menselijke energie. (In/Out) Alles valt om te rekenen naar Joule. En daar kun je weer een dollarprijs aanhangen.

zovoklets | 05-02-11 | 22:24

Reinaert | 05-02-11 | 22:10
Er is al nucleair afval, dus het ergens bewaren moet je toch al. Daarbij ook ziekenhuizen produceren nucleair afval. Of je nu 100m2 afval ergens op 1 lokatie bewaart of 101m2 maakt nauwelijks verschil. Daarbij de gen4 centrales zijn per kWh 100x zuiniger met uranium en kunnen oud afval weer gebruiken als brandstof. Daarnaast zijn moderne centrales inherent veilig en komt er geen plutonium als afval of tussenstap vrij, ergo geen proliferatie gevaar.

seven | 05-02-11 | 22:24

@Hölzenbein | 05-02-11 | 22:20
Tja, de waterkrachtcentrales in de Alpen kunnen we over een paar jaar ook sluiten wegens gebrek aan water ...

veuve-clicquot | 05-02-11 | 22:23

@Reinaert
Is Roxinante al opgezadeld?
Het intrigeert me. Nu we het hier toch over koetjes, kalfjes en windmolens hebben kan er ook nog wel een wat smeuïger onderwerp bij om het wat op te leuken... Ga je nou op dit tijdstip nog paardrijden of doe je aan kinky seks?

doenormaal! | 05-02-11 | 22:22

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:20
Wat is volgens u de beste vorm van energie?

Waarom rijden we nog steeds niet rond op waterstof?

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:22

@Bakito | 05-02-11 | 22:14
* kopjes lauwe thee aanreikt *

veuve-clicquot | 05-02-11 | 22:22

@Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:16

Dat kan en mag daar ook. Wolfheze (mijn thuis-IP) ligt dan ook niet per ongeluk om de hoek, zogezegd. Die ene windmolen daar is een ware bron van inspiratie!

Half Wolfheze loopt met windmolentjes, voorzover ze niet Napoleon of Jezus zijn.

Reinaert | 05-02-11 | 22:21

Reinaert | 05-02-11 | 22:10
Dus zonne-energie, getijde-energie, waterenergie en windenergie wordt dan maar voor het gemak buiten beschouwing gelaten?

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:20

lol @ doenormaal! | 05-02-11 | 22:16
Ja grappig is dat. Als je in NL zegt: Nee, dank u. Horen de Fransen: Neus in kont.

Pastor Sippenhaft | 05-02-11 | 22:19

eerstneukendanpraten | 05-02-11 | 22:16
Meer kerncentrales. Een kolencentrale is niet handig.

Ten eerste omdat de NS geen gebruik meer maakt van stoomtreinen

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:19

doenormaal! | 05-02-11 | 22:16

Dank U. Voor de verduidellijking.

zovoklets | 05-02-11 | 22:19

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:15
Op het gebied van meerkennis ben ik een lake.

Bakito | 05-02-11 | 22:18

@zovoklets | 05-02-11 | 22:15

Ik heb nou nooit het gevoel dat ik mezelf met 20km/s verplaats. Weird? Ja! Best wel.

En - fatalistisch gesproken - het zal mijn tijd wel duren. Vermoed ik.

Reinaert | 05-02-11 | 22:18

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:15
Met de huidige snelheid van technologische vooruitgang en de fondsen die nodig zijn om een fusiereactor te bouwen, is dat een redelijke voorspelling, door velen ook zo beschouwd.
Daarin is niet helemaal meegenomen dat technologische ontwikkeling steeds sneller zou gaan, maar het is ook niet zo naïef door te veronderstellen dat 'we' wel even een oplossing zullen vinden, mocht het project falen.

Heau even | 05-02-11 | 22:18

@Reinaert | 05-02-11 | 22:16
Tot die tijd lekker splitsen die handel ;)

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:17

@mister-q | 05-02-11 | 22:12
Voor alle duidelijkheid: Kont is cul in het Frans. Spreek uit als q. Ghè hè.

doenormaal! | 05-02-11 | 22:16

Tuurlijk Urk, windmolens.... nooit doen. Speed en coke daarentegen.... moet kunnen... staat god zeker achter. (gereformeerde gummilullen en kutte)

gigi gorgonzola | 05-02-11 | 22:16

Meer kolencentrales
Meer kolencentrales
Meer kolencentrales
etc....

eerstneukendanpraten | 05-02-11 | 22:16

Reinaert | 05-02-11 | 22:14
Gillend gek worden? In Oosterbeek?

Heel normaal

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:16

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:11

Eensch. Schijnt een aardige optie te zijn.

Helaas nog niet op iedere straathoek verkrijgbaar (heb ik van horen zeggen hoor).

Reinaert | 05-02-11 | 22:16

mister-q | 05-02-11 | 22:12

Nou ja. Waarom zo onbeleefd?

zovoklets | 05-02-11 | 22:16

@Heau even | 05-02-11 | 22:15
Dat vind ik nogal een voorspelling: 100 jaar!

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:15

meerkennig

Al vind ik meerkennis een leuke.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:15

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:11
Mocht ITER falen, dan is kernfusie nog wel een jaar of 100 niet mogelijk op een rendabele manier.
Het gaat uiteindelijk lukken hoor, de technologische ontwikkelingen gaan keihard, maar de tijdslijn is in deze toch behoorlijk van belang.

Heau even | 05-02-11 | 22:15

@Bakito | 05-02-11 | 22:14
Vanavond wel.

Selectief meerkennis, hè.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:15

Reinaert | 05-02-11 | 22:10

De wereld gaat voorlopig niet kapot hoor. Nog een 4 miljard jaar ofzo.

Voor de mens? Ach, op een gegeven moment moet je dit ruimteschip verlaten.

Jaja, dat we nu dus met 20 km per seconde door het helal razen hoor je bijna niemand over.

zovoklets | 05-02-11 | 22:15

@Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:08

Ik moet je eerlijk bekennen: ik ken die dingen niet of nauwelijks.

Hier in de buurt staat er welgeteld één. Bij de spoorbrug van Oosterbeek. En da's nog een kleintje ook heb ik me laten vertellen. Windmolenparken ken ik dus echt niet.

Dat je daar gillend gek van zou kunnen worden: ja, dat geloof ik. Dat ene kreng hier hoor je ook op meer dan een kilometer afstand als 'ie veel wind heeft.

Reinaert | 05-02-11 | 22:14

wilt

Bakito | 05-02-11 | 22:14

@Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:11
Jij wil de boel bij mekaar houden hè...?

Bakito | 05-02-11 | 22:14

@mister-q | 05-02-11 | 22:12
misschien bedoelt ie met klets wel een klets op jouw q

doenormaal! | 05-02-11 | 22:13

-weggejorist-

mister-q | 05-02-11 | 22:12

1 moderne kerncentrale van 2000 MW met een klein beetje uranium levert gedurende zijn levensduur net zoveel energie als 47.000 moderne 100 meter ashoogte 170m tiphoogte windturbines maximaal kunnen en dan wel altijd wanneer je het nodig hebt.

seven | 05-02-11 | 22:12

@Reinaert | 05-02-11 | 22:10
Ik kies kernfusie.

Art Vandelay Ultor | 05-02-11 | 22:11

mister-q | 05-02-11 | 22:06
Die Q staat vast niet voor quotient.

zovoklets | 05-02-11 | 22:11

Zaterdagavond na een roerig weekje. Laten we het over het weer hebben...

Pastor Sippenhaft | 05-02-11 | 22:10

@Hölzenbein | 05-02-11 | 22:03

Ik heb waarlijk geen enkel idee. Met dien verstande dat ik er overigens dus ook gemakshalve maar van uit ga dat "de mensheid" zoals wij die kennen niet al te veel toekomst meer heeft.

Fossiele brandstoffen zoals wij die kennen zijn binnen nu en honderd jaar uitgeput dus daar hebben we op de lange termijn niet zo veel aan. Alternatieven zijn er ook niet, tenzij je kernenergie in ogenschouw wenst te nemen. Wellicht toch echt de laatste optie om in onze collectieve energiehonger te voorzien, zeker op de lange termijn.

De keuze is eigenlijk simpel:

[1] De wereld gaat kapot bij gebrek aan old- of new-skool energie.
[2] De wereld gaat kapot wegens aanwezigheid van nucleair afval.

Jij mag kiezen.

Reinaert | 05-02-11 | 22:10

@Hölzenbein | 05-02-11 | 22:03
Mensen die in een paar honderd jaar alle fossiele brandstoffen er doorheen willen jagen alsof de duvel op hun hielen zit, hebben duidelijk een ander besef van tijd. Onbegonnen zaak, dit argument.

Bakito | 05-02-11 | 22:10

@zovoklets | 05-02-11 | 21:57
Zei ik dat? Ik vind het ook zielig. Eet ook niet zoveel vis en vlees daarom. En als het even kan ook nog biologisch.

doenormaal! | 05-02-11 | 22:09

Bakito | 05-02-11 | 22:07
Gejat! Ik laat even in het midden welke bevolkingsgroep ik daarvan verdenk.

zovoklets | 05-02-11 | 22:09

Reinaert | 05-02-11 | 22:02
En toch als ik erover nadenk zijn ze niet echt super-lelijk.

Maar ik kan me voorstellen als je je hele leven in de polder hebt gewoond en gewend bent aan de vlakke landen, je behoorlijk kan irriteren aan zo'n witte flapper..

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:08

@zovoklets | 05-02-11 | 22:04
Volgens mij sta je per saldo dan juist stil. Zeker nooit een fiets gehad?

Bakito | 05-02-11 | 22:07

Je wilt toch niet dat ik je uitleg wat de "Q" betekend in mijn naam ?

mister-q | 05-02-11 | 22:06

Knap weer hoor iets voorspellen wat elk jaar gebeurt. oh FYI: kerst valt dit jaar op 25 en 26 december en pasen en pinksteren vallen op zondag en maandag maar niet op dezelfde dagen.

dezeookalbezet | 05-02-11 | 22:06

De Kampsjeng | 05-02-11 | 22:03
foto?

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:05

@doenormaal! | 05-02-11 | 21:52
Om nog maar te zwijgen van al die vogels die er tegenaan knallen.
Verbaasde me over dat bericht, straks komen ze met 'CDA wil bussen op rails' oid.

Prof. D.A.H. Vintik | 05-02-11 | 22:05

Bakito | 05-02-11 | 22:02
Of er tegenin. Ga je 260, airspeed.

zovoklets | 05-02-11 | 22:04

mister-q | 05-02-11 | 21:58

Begin dat niet met posten onder een stukje van Brusselmans als je wat te zeiken hebt over Johnny Q.

zovoklets | 05-02-11 | 22:03

@Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:57: Dan dat niet. Ook goed. Laat onverlet dat de vorm, kleur etc etc nog steeds anders kan. In China hebben ze bogen, met daarin de wieken van de molen. Echt prachtig om te zien. In de late uurtjes mooie verlichting erop. Klaar ben je.

De Kampsjeng | 05-02-11 | 22:03

Reinaert | 05-02-11 | 21:57
En dan nu de hamvraag over de rechtse leugen: hoeveel miljard jaren moet de mensheid de gedane investeringen van kernenergie nog terugbetalen?

Hölzenbein | 05-02-11 | 22:03

@Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:57

Doe eens creatief. Koeltoer, koensjt! Een mooi roze handgebreeën hansopje over die vleugels heen en niemand ziet nog wat. Idem dito voor de paarse trappelzak waarin de standpaal verpakt kan worden. Met leuke applicaties (borduurseltjes) d'r op natuurlijk. Kekke karikatuurtjes van Job, Femke, Jan, Wim, Doekle, and so on. Met een webcammetje en dito stream.

*** Gat in de multimediale windmillmarketingmarket ondekt ***

Reinaert | 05-02-11 | 22:02

Zolang het niet harder waait dan 130km/u is er niks aan de hand. Dan kun je de bui voor blijven zeg maar.

Bakito | 05-02-11 | 22:02

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:00
chips

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:01

Vogelbeest | 05-02-11 | 21:44
Haha, wat een site! Ik kende hem niet, maar prachtig! Een waardevolle toevoeging op het nieuws van alledag.

Heau even | 05-02-11 | 22:00

Satria | 05-02-11 | 21:58
Klopt, vroeger had je enorme windmachines. Die zijn door de komst van kleinere tips niet meer te evenaren

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 22:00

vroeger had je pas stormen..... dit stelt toch niet zo heel veel voor.

Satria | 05-02-11 | 21:58

-weggejorist en opgerot-

mister-q | 05-02-11 | 21:58

@seven | 05-02-11 | 21:46

Weet ik allemaal ook wel, maar zullen we het bij gemeenplaatsen houden in plaats van te vervallen in een diepzinnige discussie?

Paarlen voor de zwijnen en omstreken, moeten we niet aan beginnen. Gewoon oppervlakkig houden en geen haarkloverij. Lof der botheid, zogezegd.

Maar desalniettemin is de hele windenergie-hype inderdaad een gigantische portie goedgebakken lucht. Het werkt wel maar haalt de beloofde rendementen niet, laat staan dat de gedane investeringen er binnen de gestelde termijn uit worden gehaald. Maar dat laatste past perfect bij de linkse leugen.

Reinaert | 05-02-11 | 21:57

De Kampsjeng | 05-02-11 | 21:5
Roestvrij staal? Glas?
Roestvrij staal verblind door de reflecties. En glas? Hoe moet dat dan?

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:57

Boeien. In Australië daar is pas wind (300 kmh). Wat anders dan dat zuchtje hier.

Hölzenbein | 05-02-11 | 21:57

doenormaal! | 05-02-11 | 21:52

Je hebt gelijk. Die vissen worden liever boven gehaald in een net om dan te stikken. Of opgegeten door een bigger fish.

zovoklets | 05-02-11 | 21:57

mister-q | 05-02-11 | 21:50

Jouw messcherpe commentaar stimuleert?

zovoklets | 05-02-11 | 21:54

zovoklets | 05-02-11 | 21:52
Een frisse wind. Dat is zeker. Prima voor de luchtverontreiniging.

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:54

@Prof. D.A.H. Vintik | 05-02-11 | 21:45
Ik dacht dat je een grapje maakte...
Over de windmolens op zee willen (niet onder water) ze nog overleg met kustbewoners... zodat er draagvlak komt. En alle andere Mensen die in de zomer van het strand willen genieten dan!? Telt hun mening niet mee?? Ik vind het werkelijk horizonvervuiling. Moeten we niet willen. Zet ze dan maar onder water. Alleen wel vervelend voor de vissen die geëlektrocuteerd worden wanneer er kortsluiting is.

doenormaal! | 05-02-11 | 21:52

Reinaert | 05-02-11 | 21:48

Een frisse wind door het land. Zoveel is zeker.

zovoklets | 05-02-11 | 21:52

Zo, en of het waait zeg. Was net nog ff kijken bij de Red Bull Crushed Ice in Valkenburg. Ik waaide zowat weg, godmiljaar. Overigens wel begrijpelijk dat mensen tegen die afzichtelijke windpooierpalen ageren. Die dingen zien er niet uit! Waarom niet van mooie materialen, zoals roestvrij staal, glas. Of met mooie schilderingen erop. Andere vorm, verrassende lichten. De meest prachtige objecten zou je er van kunnen maken. Maar niet de lompe club geradicaliseerde Calvinisten die in Nederland hoor, die houden het liever simpel.

De Kampsjeng | 05-02-11 | 21:51

-weggejorist-

mister-q | 05-02-11 | 21:50

@mezelf
Iemand tegemoet lachen, doe je met een t.

Anders lach je met een kiespijn als een boer

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:50

seven | 05-02-11 | 21:46
Ik snapte eerst de commotie rond windmolens niet.

Maar wat zijn ze lelijk. Ik reed laatst Culemborg binnen, en 4 van die witte lelijkerds lachen je tegemoed

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:49

@zovoklets | 05-02-11 | 21:43

Klopt. Dit is nou waar Maorijnissen en Valsema om afgetreden zijn: die keiharde, ijskoude wind, waartegen ze zich wel wilden maar niet konden verzetten.

Vandaag waait 'ie. Letterlijk. Edoch allesbehalve koud, eerder zwoel...

En uit het zuiden uiteraard. Géén kille wind uit het oosten. Moskau kaputt!

Reinaert | 05-02-11 | 21:48

Wacht ff.
Een Gemeentehuis in aanbouw?!
Hadden we niet al een jaartje of wat bezuinigen op de gemeente doorgevoerd?

Weeraanmelden | 05-02-11 | 21:48

Reinaert | 05-02-11 | 20:43
Goedkoop? Vandaar dat die 80 windturbines 1,2 miljard subsidie vangen. *kuck*
Jaarlijks dokt NL dik 6,2 miljard subsidie om die molens überhaupt te laten draaien.
www.twitpic.com/2bmpx1 (7,4 miljard pj incl zonnecellen enz) Andere, gewone stroomboeren krijgen geen subsidie. En ondanks al die miljarden komt er nauwelijks stroom uit. Paar %, op een winderige dag.
Windenergie is duurder en onvoorspelbaar, vandaag toevallig wel stroom, morgen niet? Daarbij de centrales die de fluctuaties moeten opvangen draaien inefficiënter. (want onregelmatiger) en dienen als onbetaalde backup. Daarnaast moet het stroomnetwerk veel duurder uitgevoerd worden om fluctuaties aan te kunnen.

seven | 05-02-11 | 21:46

zovoklets | 05-02-11 | 21:44
Niet zo flauw.

Een vlinder kan geen dubbelslag doen. Tenzij het er 1 met het syndroom van down is.

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:45

@Heau even | 05-02-11 | 20:44: ROFLMAO! Ik stel voor dat je solliciteert bij www.speld.nl/

Vogelbeest | 05-02-11 | 21:44

zovoklets | 05-02-11 | 21:43
In 2011 is alles een ramp. punt.

Bier op. ramp

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:44

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:43

Nee, dit is van die vlinder in China die per ongeluk een dubbelslag deed.

zovoklets | 05-02-11 | 21:44

BRT020C | 05-02-11 | 21:42

De overheid hoort ervoor te zorgen dat het niet zo hard waait.

zovoklets | 05-02-11 | 21:43

Even serieuze vraag; Is dit de na-wind van Australie?

Of heeft dat er geen reet mee te maken>?

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:43

Mijn god anno 2011 is alles een ramp, iedereen overstuur door wat wind. Nederland, het land wat watjes, zeikerds en paniek-ogen. Een gebroken tak, een los dak en nog wat non-schade.

BRT020C | 05-02-11 | 21:42

Leuk. Lees net dat architecten van de polyester-molenwieken-afvalberg kinderspeeltuintjes maken.
Of je een kind wil dat een klap van de molen krijgt!

zovoklets | 05-02-11 | 21:40

Wat een wind , wat een drukte , Nederland was toch al deaud........?

y@joh | 05-02-11 | 21:40

Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 21:38
Ik heb op dumpert iedereen een gelukkig 2011 gewenst

Reken maar dat iedereen vandaag de dag gelukkig is!

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:39

"Bericht aan de kok sturen doet: geen, herhaal, geen hutspot na de uiensoep serveren."

1 v.d.15 man | 05-02-11 | 21:38

Als het op Geenstijl word aangekondigd reken er maar op dat het WAAR is.. Zo ging het ook met de sneeuw in december..

Crematorium-de-Asbak | 05-02-11 | 21:38

Is iedereen weggewaaid ofzo?

Het topic is nog niet eens voorbij de ----> Stijlloze Klassiekers

*Hoor de wind waait doohoor de bomen!*

Nacho_Vidal | 05-02-11 | 21:37

De windmolens staan stil vanwge teveel wind. Neem ik aan.

zovoklets | 05-02-11 | 21:32

@Dr. Mabuse | 05-02-11 | 21:21
Die zou vorige maand geweest moeten zijn maar is van de kaart gewaaid.

doenormaal! | 05-02-11 | 21:26

Even voor mijn administratie: is dit nou de superstorm die vorige week werd aangekondigd, of krijgen we die nog?

Dr. Mabuse | 05-02-11 | 21:21

Gewoon op zee ....

Braakbal | 05-02-11 | 21:18

Toch nog 28 reacties... De rest is zeker weg gewaaid.

doenormaal! | 05-02-11 | 21:15

Een strandcam-link plaatsen om 19:55 in de winter is nooit grappig... Doe het dan in de zomer.

j0shua | 05-02-11 | 20:57

@Smurfin | 05-02-11 | 20:39
Maar wel een lekker psychedelisch beeld.
100% Zeepvrij | 05-02-11 | 20:44

Dat dan weer wel.

Smurfin | 05-02-11 | 20:57

Vogelbeest | 05-02-11 | 20:28
Een stroomlijnroede is een linkse uitvinding. Het is een roede, of stok, die zo gestroomlijnd is dat hij, gebruikt als disciplinaire maatregel, zo hard mogelijk neerkomt op de handpalm dan wel het voetbed, wanneer deze met links wordt gehanteerd. In vroeger tijden luidde het gezegde dan ook nog: De roede kwam van links.
Fokwielen zijn wederom een linkse uitvinding. Ditmaal gaat het om een disciplinaire, een indoctrinatie- en voortplantingsmethode in één. Op het horizontaal georiënteerde fokwiel worden rechtse ongelovige vrouwen gebonden, met het hoofd bij de as en de benen gespreid langs de spaken. Op één fokwiel kunnen door deze methode tot vijf vrouwen gebonden worden. Om het wiel heen staan prominente linkse mannen, mannen van het eerste uur, mannen die heilig geloven in en staan voor alles wat links is. Het wiel gaat rond, de vrouwen worden gedeeld onder het scanderen van linkse leuzen, en pas bij het aanvaarden van het gedachtegoed en de belofte van de indoctrinatie van de tijdens het ritueel verwekte kinderen zal het fokwiel stoppen.

*vindt dit literatuur-waardig*

Heau even | 05-02-11 | 20:44

@Smurfin | 05-02-11 | 20:39
Maar wel een lekker psychedelisch beeld.

100% Zeepvrij | 05-02-11 | 20:44

Grote waaiwind met molens opvangen en daar elektriek van maken is trouwens prima wat mij betreft. Is goeiekoop dus helemaal conform de VOC-norm. Moet kunnen.

Zolang ik die dingen maar niet in mijn achtertuin heb. Da's dan ook wel weer waar.

Meer molens bouwen! Mitsdien op winderige plekken en niet alhier. Moet kunnen.

Reinaert | 05-02-11 | 20:43

Over storm gesproken: #nu #ned2

Parsons | 05-02-11 | 20:42

@drollewupper | 05-02-11 | 20:38

Als je dan toch al niks te melden hebt: doe het dan vooral niet hier! Zeikurt...

Reinaert | 05-02-11 | 20:40

-weggejorist-

drollewupper | 05-02-11 | 20:38

vries2k | 05-02-11 | 20:16
Ik was lui, maar inderdaad.

Heau even | 05-02-11 | 20:36

Vogelbeest | 05-02-11 | 20:32
Hmm, gewoon een jpg. Opent hier gewoon.

Jackanders | 05-02-11 | 20:34

@Jackanders | 05-02-11 | 20:23 "onbekend bestandstype" ?

Vogelbeest | 05-02-11 | 20:32

laat die wind maar komen.Vind het wel mooi aangezien die harde wind mij de stad in gaat blazen op de fiets.
Enige nadeel is de terug weg maar dan pak ik wel een taxi hehe.

Xusem | 05-02-11 | 20:32

Net wat ge-googled, maar windmolens zijn prachtig!
"Met stroomlijnroeden, zoals fokwieken kan tot 45 kW worden geleverd"
www.grotescheur.nl/wp6/2011/01/windmol...

Nou nog kijken wat stroomlijroepen en fokwielen zijn!

Vogelbeest | 05-02-11 | 20:28

Kan mij niet erg genoeg worden... heerlijk..... wat zal dat opruimen hier

pe4444 | 05-02-11 | 20:25

Heau even | 05-02-11 | 20:04
Dat moet dus meer: checken wie het goed had en iedere weerman een cijfer verplicht op den hoed waarmee wordt aangegeven of we met een toppie joppie voorspeller te maken hebben of met een knoeier.

unspiek | 05-02-11 | 20:23

Huh? Ik heb juist heerlijk genoten van die dikke woei, op strand Horst vandaag. Lekker knallen op m'n windsurfsetje!

StYxX | 05-02-11 | 20:23

@Heau even:
Zie laatste link ;)

vries2k | 05-02-11 | 20:16

Hoe durven jullie; Leen durft wel naar boven.

Niemands Knegt | 05-02-11 | 20:11

Welkom in Nederland.

Een land aan zee.

Waar het wel eens waait.

Parsons | 05-02-11 | 20:09

Het lijkt me dat de datum uit het vorige topic, 9 februari, is opgeschoven naar dit weekend. Ik verwacht dan ook niet krachtige wind meer komende week als ik zo naar de vooruitzichten kijk.

RiderRichard | 05-02-11 | 20:07

Had GS laatst niet een topic (2-3 weken terug ofzo?) over een of andere amateur meteoroloog die begin februari (zo rond de 7e volgens zijn voorspelling) een gigantische storm had voorspeld?
Die heeft dus dik gelijk gekregen. Petje af.

Heau even | 05-02-11 | 20:04

Opzienbarend en opiniemakend topic.
* Televisor aanzetten doet *

Chiant | 05-02-11 | 20:04

Ik vind dat Urk niet moet zeuren en dat windmolenparken goed in het landschap staan.

Einde van de Domheid | 05-02-11 | 20:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl