Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verhaar: Slowbanken met eigen vermogen

onzegulden100.jpg Opmerkelijk bericht van de Horecava: filterkoffie weer in trek. Jammer voor Clooney, maar Nespresso heeft z'n langste tijd gehad en de Senseo kan met het grofvuil mee. Mensen nemen weer de tijd om koffie te zetten. De erven van de Duitse huisvrouw Melitta Bentz springen een gat in de lucht. Het komt niet uit de lucht vallen. Het past in de trend van de slow food beweging. En nu niet meteen roepen: "Nederland terug naar de oergezellige keukentafel met bloemetjeslinnen, moeders in schort, vader snijdt het vlees, veilig achter de dijken, lekker warm onder de stolp, het boze buitenland is ver weg". Aandacht voor kwaliteit, de tijd ergens voor nemen, kan ook zonder spruitjeslucht. Het wordt tijd dat de banken ook maar eens aan 'slow banking' gaan doen. En dan heb ik het niet over het 'lage rente'-record van de Minister van Financiën. Want geld uitlenen tegen slechts 1% rente zal het vermogen maar heel langzaam doen toenemen. Het is overigens precies 30 jaar geleden dat de Staat tegen het hoogte-record van 12,75% geld leende. Ik vind het knap stom om deze staatslening te kopen, het komt neer op een verkapte belasting op vermogen. Maar onze pensioenfondsen, toch paniekerig op zoek naar meer rendement, hebben besloten deze lening toch maar te kopen. Angst regeert. Ik heb het over het ' slow banking ' van de Triodos bank. Ze durven wel, die antroposofen uit Zeist. In de sjieke van Baerlestraat in Amsterdam, op steenworp afstand van de P.C Hooftstraat, waar de snelle bankiers ' een vorkje prikken ', hangt een groot bord met daarop de reclameslogan van de bank: "laten we van fair trade een pleonasme maken". Over de betekenis zal menig investment banker en hedge fund manager zijn hersens moeten pijnigen. Neem de tijd mannen, een ' latte ' erbij? Ik ga geen lans breken voor 'duurzaam' bankieren, het begrip is net zo uitgekauwd als de onzin-bankencode van de heren Maas en Staal. Slow Banking gaat over bankieren met voldoende eigen vermogen; over bankieren op menselijke maat; over organisch groeien, liefst samen met de klanten; over een echte zorgplicht voor je klanten; over klantenservice en geen helpdesk, over terughoudendheid in buitenlandse avonturen en over directies die hun klanten kennen en op de werkvloer komen. Slow Bankers voelen niet het voortdurend gehijg van een topzwaar gefinancierde balans in de nek. En dan komen ook Binckbank, ASN, van Lanschot, Friesland bank in het vizier. Allemaal zogenaamde kleine banken, ja, maar niet noodzakelijk. Ik geef Delta Lloyd en RABO ook voordeel van de twijfel. Dus Zalm, rustig aan met die buitenlandse overnames, ga nog even rustig nadenken op de 23e etage, flipper nog wat. Voor we weer in onze oude fouten vervallen, eerst maar eens de volgende uitspraak waarmaken "laten van de betrouwbare bankier een pleonasme maken", of van de 'eerlijke verzekeraar' of van 'degelijke vermogensbeheerder'. Hoewel sommigen zullen dit een oxymoron noemen. Want de uitspraak van bankier Diamond van Barclays - what's in a name- dat de tijd voor berouw voorbij is en zich een bonus van 18 miljoen pond toe-eigende, is echt goed fout. Peter Verhaar lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Inloggen

Preach on!

Trackdust | 16-01-11 | 11:41

Een beetje vent verdunt zijn koffiebonen niet met water maar kauwt ze rauw. Maar wie filterkoffie drinkt moet wel een heel erge metroman zijn.

Anders nog? | 16-01-11 | 03:15

Wat is er mis met bonen in een Jura Z5 Impressa? Heerlijke koffie!

bolknakje | 16-01-11 | 03:01

Inderdaad, Brusselmans. Ook ik zeg: Senseo? Je vroeg toch of ik koffie wilde?! Senseo = geen koffie. Verder is Slow Food een trend waar AH met Allerhande al jaren een stuwende kracht in tracht te zijn, maar waar tante Truus op de volkstuin al jaren echte invulling aan geeft.

Dol op Post | 16-01-11 | 01:15

@ de gouden gulden | 15-01-11 | 20:52
Bill Still zijn model werkt wel als er currency freedom/democracy is.
Dan worden uitgeholde currencies gewoon minder hip en sterven af.
Dan tuchtigt de markt de overheden. Just as they do now.

Denkt Na | 15-01-11 | 21:09

Parsons | 15-01-11 | 16:27

Naieve gedachte. Geen mens die de macht over de pers heeft is te vertrouwen. De mens is namelijk corrupt. Vroeg of laat zal er iemand komen die er misbruik van gaat maken.

Het is daarom belangrijk dat deze macht over het geld gewoon NIET mogenlijk is.

De Founders van de US grondwet begrepen dit, en stelden : Only gold AND silver shall be legal tender.

The secret of Oz vind ik in zijn eind conclusie daarom ook naief. NIEMAND is te vertrouwen met die macht, overheden al helemaal niet.

de gouden gulden | 15-01-11 | 20:52

@ Bolle Wim | 15-01-11 | 19:43
Zie www.youtube.com/watch?v=qOP2V_np2c0
Theoretische analyse door David Harvey van de LSE van de ontwikkeling die jij beschrijft.

Denkt Na | 15-01-11 | 20:23

Denkt Na | 15-01-11 | 19:23
Probleem is dat onder meer dankzij de globalisering veel te veel mensen min of meer kansloos zijn geworden die eigenlijk niet kansloos hadden mogen of hoeven te zijn. Leeftijd 40+ bijvoorbeeld. Die veelal ook nog goed opgeleide mensen zijn niet gebaat bij een krantenwijk tot hun 67ste aangevuld met schenkingen van de voedselbank.
Die mensen gaan op een gegeven moment overheidsgebouwen in de hens steken.

Bolle Wim | 15-01-11 | 19:43

@ Bolle Wim | 15-01-11 | 18:24
Altijd sterk tegen overheidsuitgaven geweest.
Denk nu dat overheidsuitgaven niet het basis probleem zijn.
Het is meer waar het aan besteed wordt en hoe het gecontroleerd wordt.
Uitkeringen voor kanslozen zonder incentive for change is heilloze weg.
Om met een vermoorde politicus te spreken: dan zakt de koe door haar benen.
Banken hebben geroofd en toen hun spel uit was pushde ze de nations into bankruptcy.
Financials 1% GDP: growing wealth. Financials 10% GDP: robbery.
What's next? Dat is de grote vraag. Echte democratie of echte dictatuur.
Een collapse zal het laatste geven. Transition het eerste.

Denkt Na | 15-01-11 | 19:23

@Bolle Wim

De beleidsmakers zijn het spoor volledig bijster.
Twee zaken staan echter als een paal boven water: de schuldenberg, da's één, en het grote gokken, de OTC (over the counter derivatives), de ongereguleerde derivatenhandel wereldwijd, die volgens de Bank of International Settlements 10 keer meer bedraagt dan de hele wereldeconomie bijéén (da's twee). Dat is zoiets als een moeras bezaaid met landmijnen. Knappe jongen die de uitweg vindt uit het financiële labyrinth.
Wegwijzers uit de chaos zijn naar mijn weten deze drie figuren: Michael Hudson, Lyndon Larouche en Ron Paul. Larouche pleit voor Glass-Steagal, voor overheidsbeheer van het kredietwezen, en voor gigantische infrastructurele werken (Nawapa o.a.).
Hudson pleit voor kwijtschelding van schulden en een einde aan de schuldenslavernij in dienst van een financiële oligarchie.
Ron Paul pleit voor de opheffing van het geldmonopolie van de overheid, zodat er ook in het geldwezen concurrentie mogelijk is, waardoor het betere geld het slechtere uit de markt drukt.
Larouche is een socialist, Hudson een ouderwetse sociaal-democraat, en Ron Paul een klassiek liberaal.

Oome Gijs | 15-01-11 | 19:18

@reinaarden | 15-01-11 | 18:12
Precies.

Parsons | 15-01-11 | 19:04

Denkt Na | 15-01-11 | 18:01
Interessant op Elsevier. Over de razendsnel dalende koopkracht.
En dan vooral de reacties.

www.elsevier.nl/web/Nieuws/Economie/28...
.
nvt op zaterdag 15 januari 2011 16:56

Ik had niks anders verwacht dan dit, zorgverzekeringspremies stijgen de pannen uit en je krijgt minder vergoed, huren gaan omhoog, aftrekposten worden geschrapt, boodschappen,gas, elektra, water, benzine, gemeentelasten, enzovoort zijn allemaal flink gestegen. De banken, gesteund door onze belastingcenten gaan door met hun buitensporige zelfverrijking, pensioenen en uitkeringen worden voortdurend verlaagd. Wij worden met open ogen genaaid! Behalve Femke Halsema, nu 44 jaar, die ondanks haar leeftijd nu al van een vol pensioen kan gaan genieten, zoals Boris Dittrich van D66 reeds heeft gedaan, omdat zij precies 12 1/2 jaar in de kamer heeft gezeten en wij? Wij gewone burgers moeten door sappelen tot ons 67ste. Niet waar Femke? Ben je echt zo begaan met het volk? Nee toch?

Bolle Wim | 15-01-11 | 18:24

Parsons | 15-01-11 | 16:27
Gedeeltelijk met je eens, het moet ook anders gemaakt worden, niet als schuld. Het hele money = debt is belachelijk.

reinaarden | 15-01-11 | 18:12

@ Bolle Wim | 15-01-11 | 17:16
Werk bij een particuliere club (wees maar gerust: zonder obscure funding/bindingen hoor).
We ontwikkelen open analyses/models/strategies uitgaande van het ergste.
En ja, we zoeken naar transition models that could prevent collapse.
Van een debt based economy naar een asset based economy without collapse.

Denkt Na | 15-01-11 | 18:01

wat is er nou weer mis met spruitjes??

Lex Trumbauer | 15-01-11 | 17:57

Denkt Na | 15-01-11 | 15:33
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het de meeste beleidsmakers allemaal als zand tussen de vingers vandaan glipt. Valt er nog wel beleid te maken of hebben we in de praktijk te maken met een beleidsconcept van op het zinkende schip de ergste brandjes blussen, pappen en nathouden en vurig hopen op veel mazzel cq de reddende hand van God?

Bolle Wim | 15-01-11 | 17:16

@de gouden gulden | 15-01-11 | 16:21
Geld creëren uit het niets is het probleem niet. Het gaat er om wie het creëert.

Parsons | 15-01-11 | 16:27

Parsons | 15-01-11 | 16:06

NEEN.

Met rente is niets mis.

Het probleem is dat het geld uit het niets gecreerd kan worden, zonder arbeid te verrichten.
DIT zorgt voor inflatie, en zorgt ervoor dat jouw en mijn spaarcentjes minder waard worden. Diefstal dus.

(feitenlijk IS dat inflatie, prijs stijgingen zijn het gevolg. Het gevolg van een munt die minder waard wordt, en daardoor dus gecompenseerd moet worden)

de gouden gulden | 15-01-11 | 16:21

Er is maar één echt probleem, en we noemen het rente.

Parsons | 15-01-11 | 16:06

Er is niks mis met Senseo voor een gewoon dagelijks snel bakkie pleur.

Lavazza of Illy zal heus wel iets beter zijn maar dta mnaakt Senseo nog geen wanproduct.

Ik zelf lach mij altijd dood om artikelen in bladen of conversaties van snobs over wat de beste olijfolie of wijn is.

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 12:52

Als u blij bent met het sopje wat Senseo genoemd wordt is dat niet mijn probleem. Ik drink liever iets anders waarvan ik zeker weet dat u het ook lekkerder vindt dan Senseo, tenzij u het type bent wat is opgevoed met kip, patat en appelmoes als hoofdbestanddelen van uw dieet. Dan weet u niet beter.

Sanglier | 15-01-11 | 16:01

Vers gemalen koffie is gewoon het lekkerst en kun je het beste sturen op soort bonen en maling. En de bonen vers houden is wel van belang, maar dan heb je echt verse koffie.

Filter maar raak verder, succes ermee.

NoMinister | 15-01-11 | 15:53

De bonussen die de bankiers krijgen is een gevolg van het systeem.

Focus je alsjeblieft niet op de bonussen en hoe schandelijk dat-wel-niet-is.

Focus je liever op het grote geheel, waar komt dit gedrag vandaan, en vooral, wat maakt dit gedrag mogenlijk. En heb daar kritiek op, Verhaar.

Het hele bonussen gedoe is zo... 'tijdelijk'
Het lost niets op als alle bankiers morgen besluiten geen bonussen meer aan te nemen.
Daar zit totaal het probleem niet.

Ik begin sterk te twijfelen of Verhaar het wel wil snappen, of hij het wel mag snappen en of hij het wel durft te snappen.
Dat geldt trouwens voor een hoop mede-reaguurders.
Nogmaals, de bonus-cultuur is niet het probleem, het is een van de gevolgen.
Sjeez.

de gouden gulden | 15-01-11 | 15:42

Echte vrouwen zijn zelfverzekerd altijd verse filterkoffie blijven zetten en hebben altijd schijt gehad aan commercie.

deraderendraaien | 15-01-11 | 15:39

@ Bolle Wim | 15-01-11 | 15:18
Het enige waar ik me nog druk om maak is de democratie.
De economie en het financiële systeem heb ik al afgeschreven.
De geschiedenis leert dat economic collapse = financial collapse = end of democracy.
Economic decline and financial collapse zijn geen goede voorwaarden voor democratie...
En ja, ik knok als beleidsmaker voor zowel de economie, als het financiële systeem als de democratie die groeit daarop.

Denkt Na | 15-01-11 | 15:33

Chuck Norris kauwt koffiebonen en spoelt het weg met kokend water...

Patrick Zweedsey | 15-01-11 | 15:31

Denkt Na | 15-01-11 | 15:09
Ik neem alle informatie tot me. Als ondernemer zijnde observeer ik daarnaast de angstaanjagende ontwikkelingen op plaatsen waar het gepeupel eigenlijk nooit komt.
.
Ik kan van de huidige situatie echt niet vrolijk worden. (understatement)

Bolle Wim | 15-01-11 | 15:18

nunc_ | 15-01-11 | 14:20
Klassiek om een betoog dat begint met een pluim voor de bonuscultuur af te sluiten met een drekkige sneer naar mensen in het vangnet van ons sociale stelsel.

Mensen die daarin terecht zijn gekomen door ontslaggolven (in zo'n beetje alle beroepen), ontslaggolven door de crisis die ontstaan is door... jawel, hoogst onverantwoordelijk bankhandelen mét goedkeuring van regeringen.

Afijn, kennelijk werk je in deze sector. Ik had om 13:46 nog een vraag. Heb jij een antwoord?

Kudtkip | 15-01-11 | 15:11

@ Bolle Wim | 15-01-11 | 14:59
The Real News Network (www.trnn.com) kijker?
Dat is hun hoofdthema namelijk.

Denkt Na | 15-01-11 | 15:09

nunc_ | 15-01-11 | 14:20
Ik zou het anders willen stellen. Mederwerkers en aandeelhouders krijgen een deel van de roofbuit welke door pure criminaliteit is verkregen.. Net zoals dat bij de piraten gebruikelijk was.

En het aantal werkelozen en dus uitkeringstrekkers zou stukken lager kunnen zijn als de productie van goederen gewoon in Nederland zou blijven. Het stimuleren van globalisering (verhuizen van arbeid naar slavernijgebieden) en tegelijkertijd de uitkeringen en reeds karige sociale zekerheid steeds verder afbouwen, de vaste lasten omhoog laten knallen en de Nederlandse samenleving dus nog verder naar de gallemiezen helpen staat m.i. garant voor een aanstaande explosie van geweld en narigheid.

Bolle Wim | 15-01-11 | 14:59

Echte mannen vreten koffiebessen vers van de struik.

Boris Poepnagel | 15-01-11 | 14:53

Het giraal sparen bij Van Lanschot geeft idd 1 %
Rendement verkrijgen doe je dus op andere manieren maar er is niets mis mee om daarnaast toch niet te kiezen voor een oude sok en naast het beleggen iets weg te zetten. ( zelfs tegen maar tegen 1 % )

incapable | 15-01-11 | 14:53

Muxje | 15-01-11 | 14:11
Hoe het precies zit met aansprakelijkheid wil ik best nog uitzoeken. Maar principieel weiger ik dergelijke verzekeringen af te sluiten. Naast het bordje zorg ik dat zulke ongelukken niet kunnen gebeuren. Alles staat stevig en safe.

Overigens heeft de ambtenarij daar ook aan bijgedragen; ons (oud gemeente-) pand (oh ironie) mag geen open huis meer houden, omdat de deuren en gangen niet brandveilig zouden zijn.
Op drie verdiepingen hebben ruim 30 jaar honderden mensen gewerkt (nou ja, zijn aanwezig geweest) en plots, nu er nog maar 40 met een andere steel aan de slag zijn (de afgelopen vier jaar goed bezocht, zonder enig incident), is het no go vanwege 'nieuwe regeltjes'.

Afijn, je idee over slow-gebeuren in het algemeen deel ik. Geforceerde groei nekt zich altijd, vroeg of laat.
Wat betreft afval van die hippe cupjes; nog ontiegelijk veel meer verpakkingen (betalen we belasting voor, mensen) zijn overbodig, niet alleen als troep om weg te gooien. Wat is feite ook niet bestaat: het is verplaatsen van materiaal, uit je zicht.

*niet verder afdwaalt van topique, behalve met toegeschoven kletskop - koekie erbij*

Kudtkip | 15-01-11 | 14:45

Denkt Na | 15-01-11 | 14:28
Je hebt volkomen gelijk maar doe geen moeite. De meerderheid van de Nederlandse aardappeleters lult liever over koffiezetapparaten en aanverwante prullaria.
All made in China by the way.

Bolle Wim | 15-01-11 | 14:43

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 12:52
Waarom zou ik trots moeten zijn op Philips?
Philips is al sinds een tijdje een Chinees bedrijf. Wat hier rest van een van onze vaderlandse economische kroonjuwelen is een zielig, minimalistisch verkoopkantoortje voor de Benelux dat hier ook nog eens geen cent aan winstbelastingen af wenst te dragen.

Bolle Wim | 15-01-11 | 14:39

Ja die obligaties tegen 1%..... De vermogensrendementsheffing is 1,2% dus ze verdienen aan het lenen van geld! Dus.... Ik (staat) leen geld VAN jou en jij krijgt 1% rente. Maar je moet wel 1,2% belasting daarover betalen.... Snapt iemand het nog?

neworder | 15-01-11 | 14:29

PeakCapital ligt in de westerse wereld achter ons (2007)

Banken zullen gaan contracten in het kwadraat van het economic decline percentage.
Negatieve groei in de reële economie? (negatieve groei)2 in de financiële economie.

Denkt Na | 15-01-11 | 14:28

Met langzaam bankieren moet je deflatie wel op de koop toenemen. Als de geldomloop sterk vertraagt door het langzame bankieren, ontstaat er deflatie. Oh wacht... deflatie komt er toch wel, want door de schuldenberg komt gaat de omloopsnelheid van het geld vanzelf omlaag. Geld drukken helpt niet meer. Dus het langzame bankieren komt er toch wel, of we dat nu willen of niet.

Oome Gijs | 15-01-11 | 14:27

Bij mij thuis nooit Senseo gehad, en zal er ook NOOIT komen.
Senseo voldoet niet aan de term koffie imho.

Mac The Ripper | 15-01-11 | 14:25

@ Iedereen die zeikt over bankbonussen:
Vrijwel alle werknemers van een Goldman Sachs krijgen zo'n bonus. De baas uiteraard wat meer. Alsof iemand zijn bek open durfde te trekken als Corus of TNT de gehele winst niet alleen naar de aandeelhouders door zou schuiven, maar ook naar de werknemers.
Dat veel bankensector heeft dus eigenlijk het ideale beloningsstelsel. Niet alleen aandeelhouders verdienen, medewerkers krijgen ook een deel van de winst.

Natuurlijk moeten banken de door hun veroorzaakte schulden terugbetalen. Punt is alleen dat de meeste banken dat al gedaan hebben, of niet konden doen door rigide maatregelen van bijv de EU. Denk aan deadlines waarvoor een bedrijfsonderdeel verkocht moest worden etc. Zonder dit soort maatregelen had er een prima rendement gemaakt kunnen worden.

De huidige klaplopers zijn de overheden. Nederland staat alleen in een goed daglicht omdat andere landen het nog veel kutter voor elkaar hebben. Ongeveer 30% van ons BBP wordt aan sociale uitkeringen uitgegeven. Dat is meer dan 160 miljard per jaar. We hebben ongeveer 7.7 miljoen mensen in de beroepsbevolking (van de 16.9) die elk jaar dus meer dan 20.000 euro per persoon aan uitkeringstrekkers mogen doorschuiven.

Maar anyway, terug on topic, de banken kunnen hier nog een aardig rendement aan overhouden. Rentebetalingen zijn niet alles bij obligaties.

nunc_ | 15-01-11 | 14:20

@Kudtkip 13:46: Dat verhaal van die Triodosman klopt trouwens wel min of meer, en zo'n bordje helpt niet. Sterker nog, in sommige gevallen zijn de bestuurders van je vereniging hoofdelijk aansprakelijk. Toch maar eens terugbellen voor die verzekering...

Trouwens, over Triodos. Grachtengordelbetrokkenheid, vervelende reclames met woordjes als: "eerlijk", "bijsmaak", "maatschappelijk verantwoord", bleh. Het groenlinksisme druipt er af. Hun strijd is de mijne niet, maar eerlijk is eerlijk: het is wel een van de meer ethisch correcte manieren om je idealen te verwezenlijken. Niet door lobbyen, regeltjes/verboden, of demonstraties, maar door gewoon zelf een zaak op te zetten en te runnen volgens je eigen principes. Hulde daarvoor. Verder ben ik wel voor het slow-gebeuren... niet zozeer uit principe, maar om de doorgaans veel betere kwaliteit. Interessant om te zien of dat ook bij banken kan.

Anyway, ik neem nog een Nespresso. Goede koffie... maar zelfs een milieuhatende rechtse bal als ik krabt zich nog wel eens achter de oren als je ziet hoeveel afval je per kopje produceert. Misschien toch maar eens mijn oude espressomachine gaan reviseren.

Muxje | 15-01-11 | 14:11

ik zeg \... *porkbellie's. meer zeg ik nie

Centauri | 15-01-11 | 14:11

Haarkopje | 15-01-11 | 13:48
Roken altijd +1

Balzakius | 15-01-11 | 14:05

Ik zal die ragfijne uitgekiende humor van die Sjors Kloenie-reclames wel missen.

Cuyahoga | 15-01-11 | 13:59

LOL@80 % van de reaguursels over koffie.
Interessante column mijnheer Verhaar.

Superior Bastard | 15-01-11 | 13:58

Ik heb net die link over Diamond van Baclays gelezen. Maar wat een arrogant stuk vreten is dat, zeg. Verschuilt zich voor zijn zelf toegeëigende bonus laf achter zijn familie:

.

"Asked whether he would reject his own bonus, Diamond said, “if I were to make a personal decision, I would make that decision with my family.” "

en

"Diamond said the bank would “exercise restraint,” while declining to say whether he would personally forgo a bonus this year. "

.

Aan dat soort graaiers gaat de wereld nou kapot. Wat voegt deze meneer nou precies toe aan onze maatschappij? Waarom verdient deze man 666x modaal (de ironie) per jaar alleen aan bonus, terwijl de enige reden dat zijn bank nog bestaat belasting geld is?

.

Ze zouden hem ondersteboven moeten ophangen aan zijn ballen.

sk!llz | 15-01-11 | 13:55

@Haarkopje
je hebt zeker net zo'n espresso ding van je wijf gekregen, en nu is alleen dat goed?
zeuren over koffie is zeau 2002, echte mannen drinken bier.

Dagobert D. | 15-01-11 | 13:55

Haarkopje | 15-01-11 | 13:48
Zeker. Mijn ouwe heer is er in gebleven. Maar het paste leuk in mijn verhaaltje.

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 13:50

@Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 13:46:

Roken is voor lutsers.

Haarkopje | 15-01-11 | 13:48

Tijdje terug kwam een mannetje van de Triodosbank verzekeringen aansmeren bij onze kunstvereniging. Of wij wel wisten dat wanneer je iemand in je atelier op bezoek hebt die onverhoopt een sculptuur op z'n voet krijgt (al dan niet zelf omgestoten), dat je dan verantwoordelijk bent voor diegene, met het doemscenario alle kosten voor het geval arbeidsongeschiktheid volgt uit zo'n situatie.

Nou nee, en daar ga ik zeker geen polis voor afsluiten. Bordje 'gratis betreden op eigen risico - oploskoffie € 8,-' en klaar is kip.

Iets anders.
www.belasting-weetjes.nl/belasting-nie...
Hoe strookt dit eigenlijk met het invoeren van de euro? Dat was toch om internationaal betalingsverkeer voordeliger te maken? Iemand?

Kudtkip | 15-01-11 | 13:46

Haarkopje | 15-01-11 | 13:40
Zeuren en snobverhalen over koffie ophangen is voor metromannen. Over verwijfd gesproken. Een echte man staat 's morgens op, drinkt een grote mok Parc koffie (nou ja .. koffie), ramt een zware weduwe in zijn kanaal en gaat daarna schijten. Pas daarna gaan we een keer aan het ontbijt.

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 13:46

Surrogaatkoffie op de bon gaat het weer helemaal worden deze winter.

James St John Smythe | 15-01-11 | 13:44

een echte kerel vreet gewoon een pak koffie op en spuugt de spaarpunten tegen het plafond.

Fruitboertje | 15-01-11 | 13:43

Senseo lijkt meer op thee dan op koffie.
Ik wil er mijn voeten nog niet mee wassen.
Instant gemak voor de luie huisvrouw en de verwijfde man.

Haarkopje | 15-01-11 | 13:40

slow banking.. ze zitten ze tot hun nekharen in Grieks/Iers/Portugees/Spaans en Italiaans schuldpapier, waardoor bij ons de teugel wordt aangetrokken, opdat dáár de boel (voorlopig) overeind kan worden gehouden.

glaaf | 15-01-11 | 13:38

Met adhd heb je helegaar geen koffie nodig.
-
Verder meen ik dat topbankiers best apart mogen gehangen van de gewone bankiers. Daar doe ik niet moeilijk over.

zovoklets | 15-01-11 | 13:34

Watunflater | 15-01-11 | 13:24
Kopje Senseo op Watunflater heft (is nog echt waar ook ..)

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 13:32

@vet | 15-01-11 | 13:28
Jij schrijft lekker, vet. +1

Dikr | 15-01-11 | 13:31

Niets mis met een gezellige keukentafel met bloemetjeslinnen. Niet alle vooruitgang is per defenitie verbetering, er zijn veel dingen waar mensen niet voor niets naar terugverlangen. De kunst is om een goede balans te vinden tussen materialisme en gewoon gelukkig zijn.

En een vrouw in een keukenschort kan best, zolang ze er verder niets onder aan heeft..

brutus81 | 15-01-11 | 13:31

Echte mannen knijpen hun espresso zelf uit, direct uit hun nog warme kaka, zo de keel in.
Zelf meegemaakt in de Nespresso-winkel: nadat ik het hele script van de verkoopster had aangehoord, met ale opties, smaken, koekjes, koffiekopjes, chocolaatjes,Nespresso-automaten etc. kon ik dan eindelijk de hoofdprijs betalen voor een paar nichterige doosjes met cupjes. Na het betalen met pin zei de verkoopster tegen mij: bedankt voor het betalen. Ik wilde haar beate tronie zo over de toonbank slepen ten einde haar te dwingen tot fatsoenlijke menselijke communicatie, maar bond in en zei "bedankt voor het bedanken". Vond ze niet leuk.

vet | 15-01-11 | 13:28

Vaste ritueel 's morgens: filter op de mok, lekkere zwarte bak, beetje buijsman, beetje zout en daarna heerlijk schijten.

Watunflater | 15-01-11 | 13:27

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 12:52
Je bent een man naar m'n hart.

Watunflater | 15-01-11 | 13:24

Mooie utopische weergave.

mothersfinest | 15-01-11 | 13:23

Thee. Echte mannen drinken thee. Of niks, dat is ook goed.

Koffie is voor cafeïneverslaafden en verslavingen zijn voor lutsers.

Art Vandelay Ultor | 15-01-11 | 13:23

Fair Trade ? Stop dat maar in je reedt !
Begrijp ik 't goedt dat er weer mag worden gerookt in de Horecava van Klink,klank,klonk.
Wat de koffiebonen betreft; eentje inde Grappa is wel lekker !

Ratzing. | 15-01-11 | 13:21

Altijd geleerd, zorg dat je geen bank nodig hebt, die wurgen je alleen maar. Gewoon kluisje in de kelder met ouwe sokken, die 3% verdien ik zelf wel bij mekaar.

Watunflater | 15-01-11 | 13:20

wirbel010 | 15-01-11 | 13:11
En laten de bonen door negers plat stampen.

Teun van het Tuinpad | 15-01-11 | 13:19

Echte mannen, schijten koffiebonen!

GSpot | 15-01-11 | 13:18

Internet bankieren is ook op z'n retour. We gaan het allemaal weer met acceptgiro's en spaarpotten doen.

James St John Smythe | 15-01-11 | 13:12

Echte mannen halen hun eigen koffie met een VOC-schip.

wirbel010 | 15-01-11 | 13:11

@Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 12:52

Al rag je 3 kilo bunzingstront door één of ander koffiezetding; 90% van de Nederlanders vindt het dan nog; een 'lekker bakkie'.

Biff Eagleburger | 15-01-11 | 12:59

Ik heb tot dusver geen betere koffie geproefd dan Nespresso.... het zal wel het zelfde zijn als met neuken.... mochten ze ooit iets lekkerder uitvinden ik blijf het er gewoon bij doen.

Karel Kruizenruiker | 15-01-11 | 12:58

@Parelman | 15-01-11 | 12:44
-
Grappig, er zijn maar weinig mensen die zo denken.

koekjesdeeg | 15-01-11 | 12:57

Dat hoor je ook niet vaak, finaciële experts die pleiten voor een gezond systeem waarin bankiers een dienst verlenen in plaats van streven naar wereldheerschappij... chapeau

*kauwt nog een handje koffiebonen en spoelt weg met kokend water*

Veldmaarschalk Sorry | 15-01-11 | 12:57

Dat hele filterkoffie verhaal is verzonnen door Douwe Egberts.

James St John Smythe | 15-01-11 | 12:53

Lage rente betekent gewoon dat geld maken met geld moeizaam is.

Kortom: er moet gewerkt worden, niet gerentenierd.

Is wel even wennen...

NoMinister | 15-01-11 | 12:52

Die Senseo bash begint mij flink de keel uit te hangen. Hou een sop ? Er is niks mis met Senseo voor een gewoon dagelijks snel bakkie pleur. Ik vind het ook een geniaal succes voor Philips waar we toch ook trots op mogen zijn als Nederlanders. Maar zoals met alles wat populair is, moet het gebashed worden. Ik vind dat een zielig soort snobisme. Lavazza of Illy zal heus wel iets beter zijn maar dta mnaakt Senseo nog geen wanproduct. Bovendien kun je ook Lavazza pads voor je Senseo kopen als je zonodig de man van de wereld wilt uithang voor je vrienden en familie (met je Facebook accountje voor "al je buitenlandse vrienden"). Zeik toch niet zo. Ik zelf lach mij altijd dood om artikelen in bladen of conversaties van snobs over wat de beste olijfolie of wijn is. Alsof Nederlanders daar kijk op hebben. Vijftien jaar geleden gold Nederland nog als volstrekt culinair Tsjernobyl en enige bescheidenheid zou passend zijn. Maar ja, kom daar maar eens om in dit land ... bescheidenheid.

Bigi Bana Boy | 15-01-11 | 12:52

veuve-clicquot | 15-01-11 | 12:48
*plop*
Goed je te zien tegelen !
*verder met admin gaat*

Centjes he, daar draait een boel om.
;

Teun van het Tuinpad | 15-01-11 | 12:51

echte mannen drinken bier en betalen met goud.

nieuwisanders | 15-01-11 | 12:50

Echte mannen injecteren kokend hete koffie rechtsstreeks in de aderen.

ren-forrest-ren-e | 15-01-11 | 12:49

@Teun van het Tuinpad | 15-01-11 | 12:46
Welkom terug ... een fles champagne opent ... Je Verzint Het Niet ...

veuve-clicquot | 15-01-11 | 12:48

Echte mannen begraven bare goud in de achtertuin en drinken bier.

Teun van het Tuinpad | 15-01-11 | 12:46

Als lekker neuken maar geen contradicite wordt, dan vind ik het in principe wel best.

Balzakius | 15-01-11 | 12:45

Balans is nu ver te zoeken. Eerlijk zijn wordt het nieuwe ondernemen maar de maatschappij is nu te bezitterig, helaas.

Parelman | 15-01-11 | 12:44

Senseo produceert bruin koffiezeepschuim en Nespresso haalt het niet bij een espresso of cappuccino van versgemalen boontjes. Als je de kwaliteit en het ritueel van espresso maken eenmaal gewend bent is filterkoffie altijd een beetje slapjes.

Slow bankieren is een leuk bedenksel voor mensen die met de flow willen mee stromen omdat ze niet bij machte zijn om het beter te doen. Wen maar aan de 1% rendement, ik doe het wel op mijn manier.

Sanglier | 15-01-11 | 12:31

Er schijnt wereldwijd 7 miljard aan bonussen opgestreken te gaan worden door bankiers over het jaar 2010. Dan zit er idd iets goed fout, zoals PV zegt.

patrizio | 15-01-11 | 12:27

echte mannen gieten eerst een halve liter kokend water naar binnen en slikken daarna de ongebrande koffiebonen door zonder kauwen!!

reagierder | 15-01-11 | 12:27

Echte mannen drinken Whiskey

Espro | 15-01-11 | 12:24

Banken..
Opdat die woekerende bende arrogante oplichters maar om mag vallen.

Bolle Wim | 15-01-11 | 12:21

fair trade , d'as een goudhandel!

watsinneneem | 15-01-11 | 12:21

Echte echte mannen kauwen op koffiebonen. Het liefste ongebrande koffiebonen. De smaak spoelen ze desgewenst weg met kokend water. Proost !

Cor Rupteling | 15-01-11 | 12:16

Wat mij betreft had het hele beurssysteem niet als zodanig moeten bestaan. Dat is graaierij gebaseerd op lucht. Daarmee wordt niets opgebouwd, geproduceerd, verbeterd of wat dan ook. Enkel graaien op basis van statistiek.

HelloPedro | 15-01-11 | 12:11

@de gouden gulden aanrader die video +1

IgnoranceIsBliss | 15-01-11 | 12:11

Het probleem is eigenlijk dat de functies van de banken niet gescheiden zijn.
Dat geeft allerlei scheefgroei.
Dus
- geldschepping
- geld lenen
- verzekeren

Waarbij het grootste probleem het systeem van de fractionele reserve is.
Kort door de bocht: Dat banken geld lenen wat ze zelf niet hebben.
Dat geeft inflatie en is in feite een verborgen belasting. Die wij mogen betalen aan zij die de biljetten bijdrukken.

IgnoranceIsBliss | 15-01-11 | 12:09

Eens m.u.v. het Nespresso-gedeelte.

popstar | 15-01-11 | 12:08

Volgens de echte bezoekers is het de Hoerecava en die jongens komen echt niet om filter koffie te drinken in Amsterdam.
* filterkoffie in horeca wordt wederom geintroduceerd om winst op bakkie pleur verder te verhogen *

veuve-clicquot | 15-01-11 | 12:04

Haarkopje

koffie is voor watjes

Big Balls | 15-01-11 | 12:04

Klinkt wel leuk, vooral die slogan van Triodos

Jan en Alleman | 15-01-11 | 12:03

Echte mannen gooien koffiebonen in kokend water.

Sven31 | 15-01-11 | 12:01

Senseo is voor watjes.
Echte mannen drinken filterkoffie.

Haarkopje | 15-01-11 | 12:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland