Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

R.I.P. Major Richard Winters

richarddickwinters.jpgD-Day. Operation Market Garden. Het Ardennenoffensief. Adelaarsnest Berchtesgaden. Majoor Richard 'Dick' Winters was er bij met de helden van zijn Easy Company. En meestal als eerste. Oorlog is de slechtste eigenschap van de mensheid, maar haalt tegelijkertijd het beste in sommige mensen naar boven. Winters was zo'n mens. Hij overleed op 2 januari op 92-jarige leeftijd. Een held die de bevrijding van Europa en het verslaan van de nazi's boven zijn eigen leven plaatste. Noem een hoogtepunt van de bevrijding en de kans is groot dat Winters er een sleutelrol vervulde met zijn Band of Brothers. Bedankt. En R.I.P.

Reaguursels

Inloggen

@ vraagstaart | 11-01-11 | 08:55
Ken Audie Murphy alleen van oorlogsfilms en een enkele cowboyfilm.
Ben je niet in de war met Roy Rogers ?
-
@ Lafayette | 11-01-11 | 13:04
Schöne Bilder.
Ziet een Oscar.
;)
-
Wil hier nog aan toevoegen dat iedereen die ooit een militair uniform heeft gedragen God op zijn blote knieën zou danken als hij tijdens oorlogstijd een bevelvoerend officier als Richard Winters zou hebben.

Geheimrat Schultz | 12-01-11 | 08:07

Echte helden zijn mensen die ongelofelijke prestaties geleverd hebben en zich opgeöfferd hebben voor hun medemens en vrijheid. Maar die daarna ook heel nuchter over hun daden kunnen nadenken en over de daden van de vijanden van toen.
En wie een beetje over Winters' zijn geschiedenis kent, weet dat het woord held dan zeker op zijn plaats is. Winters besefte maar al te goed dat de lijn heel dun was en dat de allerbelangrijkste reden voor zijn daden de titel van de serie is: Band Of Brothers. Dat dekt alles. Pas later zagen ze al het leed in bijv. KL Landsberg en zijn ze gaan beseffen dat WO II meer was dan de zoveelste poppenkast was die elke oorlog sowieso is.

Nuance is goed, maar men moet ook niet overdrijven. Het is goed dat mensen hier hun eerbetoon plegen, ook al zijn ze misschien niet altijd op de hoogte van alles. Het toont een sprankeltje hoop dat de generaties erna toch nog iets om de offers van onze voorouders geven. Want helden afbreken, is tegenwoordig ook een hype aan het worden.

Dit jaar ga ik weer naar de landingsstranden, zoals ik al 5 jaar doe en elk jaar zal blijven doen. Ik ga ook naar heel dikwijls naar Ieper, Tyne Cot Cemetry, heb Auschwitz bezocht, KL Vught enz... Moet ik dat allemaal bewijzen als ik gewoon R.I.P. wil zeggen?

Verder heb ik heel veel bemerkingen bij alle scheldwoorden die hier al gevallen zijn. Beschaafd discussiëren is blijkbaar niet iedereen gegeven...

Mijn eerbetoon: www.kmikazu.be/?p=762

kMikaZu | 12-01-11 | 00:30

Dikke respect voor deze man. en voor al deze soort mannen. R.I.P.

iSolo | 11-01-11 | 22:48

@Lafayette | 11-01-11 | 13:04
Gaaf. Thnx!

vraagstaart | 11-01-11 | 15:35

@jekalemoeder.nl | 11-01-11 | 12:10
LOL Het is hier om die tijd half twaalf 's middags....

vraagstaart | 11-01-11 | 15:34

Mooi dat GS hier aandacht aan schenkt............ ere groet naar Winters !

spotter120 | 11-01-11 | 15:23

gentle giant | 10-01-11 | 12:08
Ja die ook ja!
En de Belgen, de Fransen , de Engelsen , Amerikanen, de Polen en dan ook nog dat groepje Marokanen waarvan de nazaten anno nu die verworven vrijheid weer willen teniet doen!

Rest in peace, Major.

lilluke halve hoan | 11-01-11 | 14:59

Voor deze man, the Last Post.

Martin de Boer | 11-01-11 | 13:33

respect voor deze man

MegaMofo | 11-01-11 | 13:04

@Geheimrat Schultz | 11-01-11 | 07:29
@vraagstaart | 11-01-11 | 08:55

Hierbij een filmpje dat ik zelf gemaakt heb van de bevrijdingsreenactment van Eindhoven in 2006.
www.youtube.com/watch?v=FLJpUo2snbM&am...

Lafayette | 11-01-11 | 13:04

@vraagstaart | 11-01-11 | 04:40
Ik ga bijna elk weekend met mijn 2 kinderen er op uit in de buurt. Toevallig afgelopen weekend naar Best gereden. Op zoek naar de oude schuttersputjes. Daarna naar de Joe Mann brug, daarna naar het musuem De Bevrijdende Vleugels tussen Best en Son (was helaas gesloten, maar er staat nog een mooie Sherman). Om vervolgens via Nederwetten en Nuenen terug te gaan (het verhaal van de brug bij Soesterbeek). En papa maar vertellen :-)
Eindhovenaren weten te weinig over hoe hard er gevochten is hier in de buurt.

Lafayette | 11-01-11 | 13:01

Thanks Dick, you are a true Hero. Rest in peace.

Writhen | 11-01-11 | 12:10

@vraagstaart | 11-01-11 | 04:40
Goed verhaal. En vanavond op tijd naar bed zeker?

jekalemoeder.nl | 11-01-11 | 12:10

HerrOttoFlick | 10-01-11 | 17:59

Vriend zeg maar een gebied rond berlijn zogroot als nederland werd volkomen uitgemoord door de russen. Vrouwen kinderen.. alles wat duits was werd vermoord.

Ik heb de genoegen mogen hebben om Winters in het echt te ontmoeten. Ook een aantal van zijn divisie. Wat een man was dat. Diepe respect.

DarkEagle | 11-01-11 | 12:03

TEEEEN HUT!

Echt He! | 11-01-11 | 10:29

Ik bedank je.

mothersfinest | 11-01-11 | 10:01

@Geheimrat Schultz | 11-01-11 | 07:29
1994. Een mooi feest! Geweldig om te zien hoe die oude kerels met hun vrouwen geen moment zonder een drankje zaten, mensen bléven ze bier geven.

En inderdaad Audie Murphy, de zingende cowboy... hij vocht beter dan-ie zong, zullen we het daar op houden?

vraagstaart | 11-01-11 | 08:55

@ strikdewepstroper01 | 10-01-11 | 23:20
Hier is een goeie wel enigszins geromantiseerde speelfilm over gemaakt.
Enigma , met Kate Winslet.
www.youtube.com/watch?v=wOrdd0y2ujE&am...
-
Jaaaaren geleden liep ik toevallig door het centrum van Eindhoven tijdens de herdenkingsplechtigheden van de bevrijding van de stad.
Het wemelde toen in de stad van de Amerikaansche veteranen waarvan de meeste overlevenden toen nog in leven waren.
Misschien ben ik Richard Winters wel voorbijgelopen.
Later na het magistrale epos Band of Brothers van Steven Spielberg besefte ik pas wat deze helden hebben gepresteerd.
En als reaguurder met ook Duitsch bloed in de aderen durf ik te stellen dat Richard Winters en zijn Easy Company mede Duitschland hebben bevrijd.
-
Overigens is de latere filmster Audie Murphy de meest gedecoreerde Amerikaansche soldaat ever.
Maar dit terzijde.

Geheimrat Schultz | 11-01-11 | 07:29

Nog eentje dan, ter afsluiting. Ik heb in 1969, als klein vraagstaartje, een aantal mannen van het 101-ste de hand geschud - in het kader van 25 jaar bevrijding van mijn woonplaats. Een parachutistenmuts, toen gekregen, heb ik nog steeds.

Jaren later, in 1998, was ik op reis in Florida en kwam daar op een afgelegen vliegveldje annex museum terecht. Daar stond een DC-3 Dakota, waar een stel oude kerels aan aan het sleutelen waren. Wat bleek: dit was de onderhoudsploeg die dat vliegtuig al vanaf 1943 verzorgde!

Zij vertelden me, toen ik zei dat ik uit Nederland kwam, dat dit vliegtuig parachutisten van..... D en E company 101st Screaming Eagles had gedropt, boven mijn woonplaats. Dat stond trouwens ook op een plaquette, waar alle belangrijke missies van het toestel op stonden. En dat zij de kist luchtwaardig hielden, dat veteranen regelmatig bijeen kwamen daar en dan er af en toe nog door ex-para's uit het ding werd gesprongen. Mannen van ver in de 70, dus.

Het kan sentimenteel zijn, maar ik stond daar met de tranen in mijn ogen. Zij trouwens ook, toen ik vertelde uit welk dorp ik kwam.

Ik kan dit soort dingen, het respect en de aandacht voor wat er gedaan is en voor de mensen die het niet hebben overleefd, maar moeilijk rijmen met de Nederlandse "eens in de vijf jaar is genoeg"-mentaliteit waar dan bovendien niet zozeer bij de bevrijding en de gevallenen wordt stilgestaan, maar "de Vrijheid" als algemeen begrip abstract wordt "gevierd".

Terwijl in Ieper, bij de Menenpoort, sinds 1928 iedere avond om 8 uur de Last Post wordt geblazen en het er op 11 november zwart ziet van de Britten met een klaproos, ter herdenking van de gevallenen in de EERSTE Wereldoorlog.

En over helden gesproken: Joe Mann, een gewone soldaat bij het 502nd parachute infantry, kan het niet meer navertellen. Hij zag, met twee gewonde en ingezwachtelde armen, een handgranaat vallen en besloot erop te duiken en zo het leven van zijn kameraden te redden.

Het is wel dankzij dit soort mannen dat wij elkaar hier vrijelijk de huid vol kunnen schelden zonder dat er 's nachts op de deur geklopt wordt. Behalve Gregorius Nekschot natuurlijk.

vraagstaart | 11-01-11 | 04:40

Pas nog de DVD box bekeken.

cabbit | 11-01-11 | 01:56

R.I.P.

Sir-Oneshot | 11-01-11 | 01:23

Bah! Op het nippertje toch nog een slechte dag...
Dag held!

Doh! | 10-01-11 | 23:24

Lang voor D-Day moesten codes van Duitse U - boten maar ook van de Wehrmacht
ontcijferd worden. Om dit gigantische project te voltooien werden de beste
wiskundigen, taalwetenschappers en zelfs schakers samengebracht in een
gebouw, Pletchley Park.

www.youtube.com/watch?v=5XnMlenk4SM

strikdewepstroper01 | 10-01-11 | 23:20

Doe es props geven dan!!??

Props!

Baas

Rust zacht, uw werk is geschied.

rintelman | 10-01-11 | 23:04

-weggejorist-

Vetdaykin | 10-01-11 | 22:59

Thanks for everything. Rest in peace.

Arachnide | 10-01-11 | 22:51

Thank you.

daghoor.nl | 10-01-11 | 22:34

Thanks and r.i.p.

superboer | 10-01-11 | 21:56

r.i.p Major!

bartjeb1989 | 10-01-11 | 21:53

Old soldiers never die. Leert je weer even nadenken hoeveel dank we verschuldigd zijn aan de geallieerden. Ga maar eens kijken bij het Amerikaanse oorlogskerkhof in Margraten en dan waardeer je je vrijheid meer

Big Swinging Dick | 10-01-11 | 21:49

respect voor wat hij gedaan heeft voor mijn opa's en oma's, mijn ooms en tantes, hun buren, hun vrienden en alle andere mensen die hij mede een beter leven in vrede heeft gegeven.

poehee! (hopen dat bovenstaande genoeg is om hier niet meteen neergesabeld te worden als Nazi voor het volgende grapje:

"Major Dick, who was a major dick, has died today aged 92.
Major Dick, a former WWII hero, died in his home, surrounded by his close relatives, in compleet peace with his actions..." (voorlezen met stem van zwerver in Amerika)

painfull1 | 10-01-11 | 21:00

Qua Patet Orbis... Semper Fidelis

opactje | 10-01-11 | 20:38

poelietrekker | 10-01-11 | 20:15

De man heeft gedaan wat er van hem gevraagd heeft. Net zoals vele andere geallieerde manschappen. Met Band Of Brothers kregen deze vrijheidsvechters een gezicht waar je U tegen zegt.
Als je Winters' interviews ziet dan bekruipt me het gevoel dat zo'n medaille hem worst was. Kan ik me iets bij voorstellen. Als je dat hebt meegemaakt, dan is zo'n stukkie metaal met een oorkonde toch een lachertje. Denk ik...

nuckin*futs | 10-01-11 | 20:33

Ik heb veel Amerikanen gekend die ooit in Normandië e.o Europa waren binnengekomen. Sommigen waren Held, de meesten deden gewoon hun Plicht.

Ik heb bv ook veel waardering voor de helden van de Londense brandweer die met hun laddertjes tegen de Westwall opklommen om de Duitse kanonnen uit te schakelen

Quuick & Dirty | 10-01-11 | 20:14

idopane | 10-01-11 | 19:07
Misschien is meditatie dan iets voor u. Hoe dan ook: sterkte.

Mahatma | 10-01-11 | 20:07

Pakzooi | 10-01-11 | 13:34

Ik ben regelmatig op de begraafplaats van Margraten geweest, net als op de militaire begraafplaats van Henri-Chapelle of bij het monument voor het Ardennen-Offensief in Bastogne. Maar nu komt de tegenvraag: Ben je ooit op de militaire begraafplaats van Ysselsteyn geweest? Hier liggen Duitsers begraven. Bijna 32.000. Dat is bijna 4x zoveel als er Amerikanen in Margraten liggen. Daarvan zijn er meer dan 6000 anoniem begraven. Stel je dat voor, dat is driekwart van alle graven in Margraten. Bovendien zijn deze graven allemaal van beton ipv marmer.

Zeg mij eens, hoeveel van die mensen zouden er daadwerkelijk zelf voor gekozen hebben om oorlog te gaan voeren? Absoluut niet meer dan dat er Amerikanen vrijwillig gingen vechten.

Ik heb in het verleden een Duitse soldaat gekend die aan het oostfront gevochten heeft. Ook hij heeft mensen gedood, verplicht door zijn meerderen. En die beelden hebben hem nooit meer losgelaten...

RIP Richard Winters

Tora-Bora | 10-01-11 | 19:58

The real hero is now final with the other hero's! RIP!

Rolmaat | 10-01-11 | 19:53

Voor de geïnteresseerde onder jullie, lees het boek "Beyond Band of Brothers" van R. Winters tevens "We Who Are Alive and Remain"

papa doc | 10-01-11 | 19:45

Respect voor deze man.

PasMaNNi | 10-01-11 | 19:39

Held onder de helden! R.I.P.

Don pino | 10-01-11 | 19:33

R.I.P. , Respect!

zwarte slang | 10-01-11 | 19:29

Ik heb de eerste jaren van mijn leven gewoond op een plek genoemd naar zijn makkers van de 101st airborne division. De sprongen en sneuvelden nog niet zo lang geleden op dat veld.

Max Stirner | 10-01-11 | 19:25

Rust in vrede.
Een echte held.

Niets anders dan respect voor deze man en zijn collega's.

gtrNL | 10-01-11 | 19:16

Als hij half de man was die de verhalen doen geloven was hij al een enorme held! Goed dat het hem gegund was deze mooie leeftijd te bereiken.

Kale-Meester | 10-01-11 | 19:15

Mahatma | 10-01-11 | 18:15
Sorry ik beoefen al yoga vanaf m'n 7e

idopane | 10-01-11 | 19:07

Het raakt me toch, al heb ik de oorlog slechts meegemaakt via de verhalen van mijn ouders en vooral opa, die dezelfde leeftijd had en meevocht aan Amerikaanse zijde.
Mooi dat Winters het succes van de serie over hem en zijn maten nog heeft mee mogen maken.

captainobvious | 10-01-11 | 19:03

Een man die altijd voorop in de strijd ging. Daar hebben we er nu nog maar weinig (geen) van! Hulde aan deze schitterende persoonlijkheid!

Henkieeee | 10-01-11 | 18:35

r.i.p. ,Majoor.
Ik ben de man dank verschuldigd, hij en zijn vrienden hebben ook mijn dorp bevrijd.
Dat daarbij de pui van mijn favoriet cafe sneuvelde(volgens B.O.B, ik betwijfel of dat echt gebeurd is) zijt hem vergeven.
rust zacht.

hoffrevisited | 10-01-11 | 18:22

idopane | 10-01-11 | 17:51 Damn. Wat een diaree van woorden. Mijn advies: doe eens wat yoga. Dat doet wonderen voor uw gemoedsteostand.

Mahatma | 10-01-11 | 18:15

Borrelende Boris | 10-01-11 | 18:04
Praat tegen mezelf? Volgens mij hebben we allebei duidelijk een eigen monoloog maar toch echt tegen elkaar. Heb het even nagekeken maar ik heb keurig netjes jouw inlognaam + datum/tijd iedere keer erbij geplakt. De uitkomst van de Rorschach test bij u verklaart uw eerdere morbide fantasieën.

zeefert | 10-01-11 | 18:13

Borrelende Boris | 10-01-11 | 18:01
Ik sluit mij hierbij aan

idopane | 10-01-11 | 18:09

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 18:01
Anonyma
www.youtube.com/watch?v=dnvrzdM6bSs
en mijn post over Oradour sur Glane.
Oorlog zuigt, alleen heeft Dick Winters z'n best gedaan om het leed zo klein mogelijk te houden.
Respect voor de man.

gentle giant | 10-01-11 | 18:08

@HerrOttoFlick | 10-01-11 | 17:59
Inderdaad. Net stuk en helemaal mee eens. Finland werd toch maar mooi aan haar lot overgelaten, en later werd het land kwalijk genomen dat ze hulp kreeg van de Duitsers... Verder ben je de Baltische staten vergeten.
Oh en de mannen van Skorzeny die sabotage-acties pleegden (in Amerikaans uniform) werden direct geexecuteerd door de Gealieerden. Terwijl dit op Neurenberg als oorlogsmisdaad werd verweten aan Duitsers die hetzelfde deden met partizanen en Britse commando's.

Helden worden bepaald door de overwinnaar. Toch geloof ik echt wel in heldhaftigheid, met name in de context van moedig. Ik zou het Winters en de mannen ven Easy niet nadoen.

Lafayette | 10-01-11 | 18:08

@zeefert | 10-01-11 | 18:00

U praat tegen u zelf? Wat betreft de Rorschach test zal ik u gelijk geven. Zelfkennis siert de mens. Nog een prettige avond.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 18:04

@HerrOttoFlick | 10-01-11 | 17:59

Hulde, eindelijk een goed genuanceerd stukje.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 18:01

RIP, een echte held was deze man. :)

Poedersuiker | 10-01-11 | 18:00

Winters is volgens mij altijd respectvol geweest over zijn tegenstanders. De benadering van de serie BoB en ook de boeken van Ambrose zijn dan ook best aardig genuanceerd en met enige zelfreflectie. Neem bijvoorbeeld de mogelijke rol van Captain Spiers. Oorlog maakt in die zin pragmatisch. Winters is ook niet onschuld zelve.
Overigens. Mooi dat Sosaboski en de Polen ook wat credit krijgen hier. Kunnen ze in Breda ook bevestigen. Ikzelf ben jarenlang met dodenherdenking aldaar naar de Poolse eregraven in Breda geweest. Dat die "helden" vooral ook niet vergeten worden.

Lafayette | 10-01-11 | 18:00

@zeefert | 10-01-11 | 17:42
Kunt u mij citeren waar ik u dat idee gegeven hebt? Ben me er niet van bewust eerlijk gezegd. Wat ik wel constateer is dat u er wel hele rare fantasieën op na houdt. U valt zeker in de categorie van mensen die alleen maar vieze plaatjes ziet in een Rorschachtest?

zeefert | 10-01-11 | 18:00

Wat betreft Dick Winters
Hij was een held niet alleen omdat hij toevallig deel uitmaakte van de 101st Airborne en dus tijdens en na D-day, Market Garden en in Bastogne heeft gevochten. Hij was mede een held omdat hij het goede voorbeeld gaf: hij stuurde geen soldaten de aanval in, hij leidde ze, hij ging voorop. En niet in een doldrieste frontale aanval maar op tactisch meesterlijke wijze. Het is een wonder dat deze man de oorlog heeft overleeft.

Wat betreft de Duitsers:
Natuurlijk waren niet alle Duitsers Nazi's. Er zaten talloze Duitse politieke gevangenen in concentratiekamp Dachau. Ook niet alle soldaten. Lees eens het boek Panzer Commander van Hans von Luck. Deze man heeft op diverse fronten (onder Erwin Rommel) gevochten maar vooral in Noord Afrika waar een "krieg ohne hass" werd uitgevochten. Rommel (die betrokken was bij de samenzwering tegen Hitler) deed NIET alles wat hem bevolen werd. Zo negeerde hij het bevel van Hitler om Joden (inclusief Joodse krijgsgevangenen) in Noord Afrika te vermoorden en om gevangen genomen Britse commando's te executeren.

Er waren ook Duitse slachtoffers. Bijvoorbeeld in Dresden, een stad waar geen militaire installaties waren, een stad vol vluchtelingen (op de vlucht voor het Rode leger) dat vlak voor het einde van de oorlog volledig plat werd gebombardeert. Dat was min of meer een oorlogsmisdaad begaan door de geallieerden. En in Berlijn werd zo'n beetje de halve vrouwelijke bevolking meermalen door de Russen verkracht.

Maar uiteindelijk waren het toch de Duitsers die Hitler tot staatshoofd hebben gekozen en die de oorlog zijn begonnen.

Wat betreft de Russen:
Die waren geen haar beter dan de Duitsers. Ze vielen Finland aan en ook Polen nadat Stalin een deal had gesloten met Hitler. De Russen hebben zo'n beetje het hele officierenkorps van het Poolse leger bij Katyn vermoord. Maar het westen had het Rode leger wel nodig. Het Rode leger dat plunderend en verkrachtend door Duitsland trok en dat amper voor Duitsland onderdeed in de brutaliteiten tegen krijgsgevangenen en dat van plan was zelf Oost Europa te bezetten.

HerrOttoFlick | 10-01-11 | 17:59

@gentle giant | 10-01-11 | 17:53

Bent u nooit een vetkuif met druilerig huilbekje geweest?

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:56

@idopane | 10-01-11 | 17:51, chill, het heeft een zwitsal.
Nuff said.

gentle giant | 10-01-11 | 17:53

@zeefert | 10-01-11 | 17:42

Zijn inderdaad niet mijn fantasieën. Ik meende toch ergens te bespeuren dat u zich opwerpt als specialist op dit gebied. Vandaar ook mijn vraag.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:52

Mahatma | 10-01-11 | 17:36
Mijn punt was om u ridicule opmerking over rednecks te misbruiken om een ander punt te maken zoals u dat met Winters heeft gedaan en zover ik weet heb ik daarom ook mijn excuses voor gemaakt.
U dacht toch niet dat ik meer als een regel aan u argumenten besteed aangezien ik reageerde op de vraag van Gentle Gaint zover ik me kan herinneren en ik beantwoorde dat met het gegeven van uw inlognaam waarschijnlijk een pacifistische achtergrond verraad. Welke kleur u heeft interesseert mij niet, nog de kleur van uw nek. Maar als u daarentegen een ijzervretende linksmenschetende skinhead bent maakt mij dat ook niet uit.

idopane | 10-01-11 | 17:51

Diep diep respect voor deze man... R.I.P!

Zaandammertje | 10-01-11 | 17:49

Maar dan een hele mooie bralaap. Tazelaar was ook een geweldige man, zonder meer.

Dayak | 10-01-11 | 17:46

RIP. Denk dat menig vrijheidsstrijder zich zou omdraaien in het graf als ze zien wat er momenteel met NL en de rest van Europa aan de hand is...

Regelbaut | 10-01-11 | 17:43

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:41
Jouw fantasieën deel ik niet.

zeefert | 10-01-11 | 17:42

casajennifer | 10-01-11 | 15:55
Erik Hazelhoff Roelfzema.

Dayak | 10-01-11 | 17:41

@zeefert | 10-01-11 | 17:39

Ah, en u denkt dat hij plannen had om deze te gebruiken in de rosse buurt van Berlijn? Ieder z'n meug zullen we maar zeggen.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:41

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:15
Dat er duitsers waren die opgewonden werden van botten, veel botten zelfs kan ik inderdaad bevestigen. Himmler was zo iemand bijvoorbeeld. Als grondlegger van de holocaust kon hij er niet genoeg van krijgen.

zeefert | 10-01-11 | 17:39

gentle giant | 10-01-11 | 17:29
Tegen dat soort van opmerkingen komt maar een remidie van pas: versla de vijand met zijn eigen wapen (Zou zo uit de koker van Mahatma Gandi kunnen stammen) Keer hem de andere wang toe.

idopane | 10-01-11 | 17:37

@Mahatma | 10-01-11 | 17:29, Major Winters gaat deze vraag niet beantwoorden, sorry, planeet aarde.
"Waren er maar meer zoals u. Wat zou u gevonden hebben van alle redneck reaguurders?"
Verder, nee geen Redneck, gewoon roomblanke adonis.

gentle giant | 10-01-11 | 17:37

gentle giant | 10-01-11 | 17:29 "Mahatma zit weer aan de tofu ....." Hahaha, dat spul is echt niet te vreten, man!

Mahatma | 10-01-11 | 17:37

idopane | 10-01-11 | 17:20 Bedankt voor uw geschiedenisles. En uw punt is??

Mahatma | 10-01-11 | 17:36

@idopane | 10-01-11 | 17:20, Mahatma zit weer aan de tofu .....

gentle giant | 10-01-11 | 17:29

gentle giant | 10-01-11 | 17:16 "vragen stellen aan doden en zelf beantwoorden, daar knap je ook niet van op."

Hmmm nog steeds geen antwoord op de vraag. U zegt geen redneck te zijn maar voelt zich desondanks geroepen om te reageren. Uiterst dubieus...

Mahatma | 10-01-11 | 17:29

@Mangoost | 10-01-11 | 17:13

Het politiek correct kijken naar de oorlog is juist waar we al die jaren zo goed in zijn geweest. Nog steeds worden er Duitse auto's bekrast omdat we alsnog de Tweede Oorlog willen wreken (lol?)
.
Kennelijk is het ongepast, of ongewild, dat anno 2011 ook eens gekeken wordt naar de menselijke kant van de Tweede Wereldoorlog. De soldaten die door Winters zijn omgebracht, hadden ook familie, en vormden net zo goed een "Band of Brothers". Nog steeds bestaat de indruk dat alle soldaten aan Duitse zijde vreselijke Nazi's waren. Het zou de geschiedenis juist recht doen, om in te zien, dat er ook hele horden Duitsers waren, die het niet eens waren met de denkbeelden van Hitler, en onder druk een oorlog in werden gestuurd.
.
Om deze woorden van mij af te doen als vertekening van de geschiedenis, vind ik juist kortzichtig. Het zou onderhand eens tijd moeten worden om met open vizier richting WOII te kijken, en de zaken niet zo zwart-wit te zien.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:27

@idopane | 10-01-11 | 17:20, "Bapu" had niemand een "redneck"genoemd, zoveel is zeker.

gentle giant | 10-01-11 | 17:25

Kill a few and you are a murderer.
Kill some more and you are a serial killer.
Kill a whole regiment and you are a hero (Winters)
Kill an entire nation and you are the victor

Ergens zit de omslag :-)
Winters was zeker een keigoede soldaat; BoB meerdere malen gezien.
Heldendom eindigde tezamen met de Grote Oorlogen, Winters was 1 van de laatsten....

Kaposi_Sarcoom | 10-01-11 | 17:21

@idopane | 10-01-11 | 17:20
Vergeet Helmuth James Graf von Moltke niet..

Whydis | 10-01-11 | 17:21

gentle giant | 10-01-11 | 16:50
mahatma is gezien zijn naam pacifist u weet wel het gebroken geweertje die toen massaal terug zwaaiden toen zij die in kippendraf met schuin omhoog geheven arm het wereldtoneel betraden. Het militaire apparaat het liefst in de dertiger jaren hadden ontmanteld en ome Adof H het liefste bestreden met handtekeningen acties en de Volkerenbond. Amerika betrad pas laat het Europese oorlogsterrein omdat na WO I die Amerika had meegevochten met de Europeanen Het Verdrag van Versailles met tegenzin werd aanvaart. De Amerikanen wezen toentertijd al op de eventuele gevolgen van dit onrechtvaardige verdrag en werden daarom ook geen lid van de Volkerenbond die NB door Woodrow Wilson de toenmalige president van Amerika mede was opgericht. Het isolationisme van de jaren dertig was daar mede op gebaseerd. De Amerikanen hebben daarentegen in de jaren twintig de Duitsers economisch onder de armen geholpen waardoor het gevaar Hitler kon worden geneutraliseerd. Pas na de krach en ineenstorting van de wereldeconomie in 1929 was die optie verloren.
Sorry Mahatma niet persoonlijk bedoelt. Mahatma Gandi is ook een held en wel een van de Haut Category. En dat is de held die geweldloos verzet pleegt en nog slaagt ook. Martin Luther King, Mandela en Gandi.

idopane | 10-01-11 | 17:20

Ik hoorde het gisteren. Erg jammer, was een goede man. Binnenkort maar weer Band of Brothers kijken. R.I.P. *kaarsje aansteekt*
CURRAHEE!

Poekaa | 10-01-11 | 17:19

@Mahatma | 10-01-11 | 17:10, vragen stellen aan doden en zelf beantwoorden, daar knap je ook niet van op.
"R.I.P. Mr. Winters.

Waren er maar meer zoals u. Wat zou u gevonden hebben van alle redneck reaguurders? Fijne he? Al uw moeite voor niets...."

gentle giant | 10-01-11 | 17:16

Waarom weten we dit nu pas? Winters was een geweldige soldaat en een hartelijke persoonlijkheid die zelfs respect had voor de vijand. Ik heb band of brothers 10tallen keren gekeken en elke keer zat ik met open mond te kijken. Ik hoop dat er ooit een standbeeld voor deze man wordt gemaakt als deze er nog niet is. Rest in peace hero!

KevinBeun | 10-01-11 | 17:15

@zeefert | 10-01-11 | 17:08

Denk niet dat er Duitsers waren die opgewonden werden van een stel botten. Maar ook daar heeft u misschien andere ideeën over?

Borrelende Boris | 10-01-11 | 17:15

@Borrelende Boris
Jouw mening interesseert me niet zozeer over het wel of niet benoemen van heldendom door het doden van Krauts in WO II. Dat is jouw mening en die deel ik niet, simpel en helder. Alleen je veronderstelling dat de oorlog lang geleden was en dat we nu eens met een andere bril erna moeten kijken vindt ik persoonlijk nogal een verraad van het verleden. Geschiedenis vormt en maakt deel uit van de identiteit van Nederland. Die geschiedenis vertekenen en anders vorm willen geven doet tekort aan de gebeurtenis, het lijden, de opofferingen en zijn belang voor Nederland. In oorlog zijn er geen winnaars, alleen maar slachtoffers is een inhoudsloze zin. Het idee van waar twee vechten hebben twee schuld gaat niet op bij deze gebeurtenis en dat weet je ook, want iedereen die enig historisch boekje heeft gelezen weet de chronologie ervan. Ik veroordeel je mening niet, slechts je motivatie.

Mangoost | 10-01-11 | 17:13

@ gentle giant | 10-01-11 | 17:06 Dat is geen antwoord op de vraag.

Mahatma | 10-01-11 | 17:10

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:54
Kan me niet herinneren dat ik je uitgescholden heb, wel heb ik je een vraag gesteld over je oma en je antwoord trek ik in twijfel. Als je dit als schelden wilt interpreteren dan is dat geheel aan jou.

zeefert | 10-01-11 | 17:08

R.I.P. Niets dan lof voor deze man

keurslager | 10-01-11 | 17:08

@Mahatma | 10-01-11 | 17:00, geen redneck.

gentle giant | 10-01-11 | 17:06

R.I.P. ! Respect.

Flasheart144 | 10-01-11 | 17:03

gentle giant | 10-01-11 | 16:50 "is u een negert of lichtgetind? " Geen van beide. En u?

Mahatma | 10-01-11 | 17:00

@zeefert | 10-01-11 | 16:52

Uitschelden is inderdaad een stuk makkelijker. Als u daar genoegen uit put, zal ik u verder maar in de waan laten. Maakt het leven een stuk aangenamer, nietwaar?

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:54

@vraagstaart | 10-01-11 | 16:43

Zinnig verhaal. Mijn bijdragen in dit topic waren niet om Winters onderuit te halen, en alleen gespitst op het feit dat het moeilijk is om over helden te praten als je alle gruwelen aanschouwt. Over Leen ben ik het volledig eens; men zou met meer respect moeten praten over deze held.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:52

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:37
Gezien jouw reactie twijfel ik ernstig aan jouw neen.

zeefert | 10-01-11 | 16:52

*out* grtz@all

vraagstaart | 10-01-11 | 16:50

@Mahatma | 10-01-11 | 16:41, U kunt daar niets aan doen, hoeft ook niet, u zegt dat Major Winters z'n moeite voor niets was, ben ik niet met u eens, maar eh.. is u een negert of lichtgetind?

gentle giant | 10-01-11 | 16:50

@Whydis | 10-01-11 | 16:45
kewl!

vraagstaart | 10-01-11 | 16:50

@idopane | 10-01-11 | 16:40 Inderdaad een schande. De rehabilitatie kwam veel te laat en dan ga ik nog even voorbij aan de misdadige wijze waarop de Polen uiteindelijk "geholpen" zijn om aan de goede kant van de Waal te komen.

Maar zoals dat gaat in oorlogen: het eerste slachtoffer is de waarheid.

vraagstaart | 10-01-11 | 16:46

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:19
Los van roeptoeters is/was Winters van een aparte categorie - de soort die meestal het einde van zo'n oorlog niet haalt. Zoals ook Skorzeny, bijvoorbeeld of Audy Murphy, de zingende cowboy. Ik vind dat je daar wel enige wierook bij mag branden (ook bij Skorzeny dus he).

En natuurlijk hebben veel overlevenden van zo'n conflict verhalen; ik ken ook de verhalen van een inmiddels overleden Duitser die aan het oostfront heeft gevochten en daar nooit met droge ogen over heeft kunnen vertellen. Zijn ook realistische films over, zoals Stalingrad, waar de Duitsers niet als enkel schurken worden afgebeeld.

Alleen: zij hebben verloren en de winnaar schrijft de geschiedenis. Wij zijn bevrijd - en genieten van de door de Duitsers ingevoerde sociale wetgeving (zoals Kinderbijslag, WAO) maar daar heeft niemand het over. Net zoals het door de PvdA gekoesterde progressieve belastingstelsel een nazi-uitvinding is. Mag je niet zeggen.

Maar ik raak off topic. Gedenk helden, ook tegenstanders. Dat wou ik eigenlijk zeggen. En dan niet domweg RIP roepen maar wel even weten over wie je het hebt.

Maar de grootste is hier natuurlijk niet genoemd: de man, zonder wie Winters niet eens door Currahee zou zijn gekomen. De man, die eigenhandig en alleen complete SS-eenheden uitmoordde voor zijn ontbijt. De man, die vliegtuigen uit de lucht schoot met een elastiekje. De man, waar Hitler voor sidderde. De grootste held, die Nederland heeft voortgebracht of ooit nog zal voortbrengen.


Leen.


vraagstaart | 10-01-11 | 16:43

@gentle giant: "nee, maar ik wordt achterlijk van dat spinnewiel." Voelt u zich aangesproken door mijn post van 16:17uur? Wat kan ik daar dan aan doen?

Mahatma | 10-01-11 | 16:41

vraagstaart | 10-01-11 | 15:46
Zijn naam is Stanislaw Sosabowski. Mijn oom (getrouwd met een zuster van mijn vader) was Pool en heeft bij Arnhem nog onder hem gevochten. Na de dood van mijn tante speelde die oorlogstijd maar ook de smet op de Poolse inzet mede door Montgomery geinstigeerd, daarbij een grote rol. De Polen werden als grof vuil naast de weg van de geschiedenis gezet. Schande.
R.I.P. Major Winters en ook Sosabowski

idopane | 10-01-11 | 16:40

@straatkat | 10-01-11 | 16:29, en de Prinses Irene brigade!

gentle giant | 10-01-11 | 16:38

@zeefert | 10-01-11 | 16:20

Voel me ook niet aangesproken of bezwaard om uw veronderstelling met een "neen" te beantwoorden. Uiteraard heeft u altijd het gelijk aan uw kant, want uw familie is belangrijker dan alle gebeurtenissen uit die tijd.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:37

@Mahatma | 10-01-11 | 16:32, nee, maar ik wordt achterlijk van dat spinnewiel.
Nou kappe, ja!

gentle giant | 10-01-11 | 16:36

R.I.P. en duizendmaal bedankt voor de opofferingen.

Mangoost | 10-01-11 | 16:35

@ gentle giant | 10-01-11 | 16:27 Excuus, stond ik op uw tenen?

Mahatma | 10-01-11 | 16:32

een held dat zeker maar we moeten niet gaan doen of die man in zijn 1ntje het land heeft bevrijdt lol ps vergeet de polen niet

straatkat | 10-01-11 | 16:29

@Mahatma | 10-01-11 | 16:17, haal eens zout, koelie!

gentle giant | 10-01-11 | 16:27

dikke fucking held was het.

ik zag de serie als ukkie.
kreeg tijdje later boeken voor de e-company van mijn vader.
daar las je dan steeds al over zijn helden daden. goed mens geweest.
zo horen we te leven.

92, baas

sikk | 10-01-11 | 16:24

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:13
Niet zoveel mis met me hoor maar de Nazi's zijn verantwoordelijk voor 3 doden in mijn familie. De rest van de familie heeft het erg zwaar gehad zeker tijdens de hongerwinter. Als zo'n zwitsal als boris, zonder enig historisch benul, meent zo'n opmerking te kunnen maken over deze helden, dan voel ik me geheel niet bezwaard om te vragen of zijn oma wellicht een nazi-hoer was. Dat zou nl zijn opmerking verklaren.

zeefert | 10-01-11 | 16:20

ik salueer deze man, held in oorlogstijd, voorbeeld voor iedereen.

opactje | 10-01-11 | 16:20

@vraagstaart | 10-01-11 | 16:01

Je kunt je afvragen hoeveel R.I.P. toeterende mensen hier, ooit gehoord hebben van Richard Winters. Als er Betty Boop had gestaan, had men evengoed dezelfde tekst gekalkt. Zoals altijd zijn er twee kanten aan een verhaal. Ik heb ooit een hele avond met gepensioneerde Duitsers gesproken (die de oorlog stuk voor stuk hebben meegemaakt). Die verhalen waren net zo indrukwekkend. Je wordt hier echter bijna letterlijk afgemaakt, als je ook de kant van de Duitsers belicht. Maar goed, ik snap je punt, en deel deze tot op zekere hoogte.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 16:19

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:11
Tussen de bendeleden van Al Capone zullen best aardige en kundige mannen hebben gezeten maar het waren en blijven criminelen. Eichman was een ongetwijfeld zeer kundige man maar het is nogal een verschil of je spoortreinen organiseert voor de Geallieerde troepen in Frankrijk of in het duizend jarige superrijk van Adolf H. miljoenen untermenschen fabrieksmatig zo gründlich mogelijk naar hun eindbestemming weet te vervoeren. Ik begrijp nooit iets van dit soort discussies tot ik je de literatuur leest waar het huidige geschiedenisonderwijs zijn leerlingen het verleden wijsmaakt. Het vlees geworden historische voorbeeld hiervan is Maarten van Rossem. Nog altijd bewaar ik een knipsel van een mevrouw Helene Hubers uit Culemborg in de Volkskrant van 22-5-2004 onder de kop: Rice moet les krijgen van onze Van Rossem. De Amerikanen hadden zich helemaal niet met ons bemoeit en pas toen zij werden aangevallen door Japan deden zij mee. En zij zijn op de stranden van Normandië geland niet om ons te bevrijden maar om de Russische opmars te stoppen en te voorkomen dat een 'leuke wederopbouw afzetmarkt' (Ja het staat er echt) voor Amerika verloren zijn gegaan. Dus dat wij nu niet met de vuist omhoog of de arm schuin met rechte hand in de lucht geheven marcheren, hebben wij te danken aan de hebzucht van Amerika. Steek die maar in je historische zak. Mijn mond valt nog steeds open als ik die nonsens hoor. Ik heb geen zin om uit te leggen wat hier fout aan is of Van Rossum dit werkelijk zo gezegd heeft maar het feit dat iemand zo'n ingezonden brief durft te schrijven in de volkskrant betekend dat zij zich intellectueel gesteund voelde door de kennis die zij schijnbaar had opgedaan bij het lezen van een van zijn meesterwerken. Door het Historisch Nieuwsblad werd hij gekozen tot Historicus van het jaar 2003 omdat hij "Nederlanders met veel humor historisch verantwoord door dit nare oorlogsjaar heeft geloodst" (Wiki said) Kunt u zich nog die goeie leraar herinneren waar je iets van opstak en die waarvan je helemaal niets opstak maar je wel heel gezellig leuk verantwoord door je examens heen heeft geloodst.

idopane | 10-01-11 | 16:19

R.I.P. Mr. Winters.

Waren er maar meer zoals u. Wat zou u gevonden hebben van alle redneck reaguurders? Fijne he? Al uw moeite voor niets....

Een topic over 'negers' en alle denigrerende grapjes worden van stal gehaald. Maar zodra iemand iets over de oorlog zegt, komen alle lange teentjes tevoorschijn.

Mahatma | 10-01-11 | 16:17

@idanneman | 10-01-11 | 15:23
Smerige lijkenpikkert!

Prof. D.A.H. Vintik | 10-01-11 | 16:16

Hij is een van de meeste bekende helden dankzij Band of Brothers. Zoals hij zegt: "I served in a company of heroes". En zo is het maar net.

sog-pentagon | 10-01-11 | 16:11

Vette + 1000 voor deze man.

hammar63 | 10-01-11 | 16:11

Uitgebreide reportage in RTL Boulevard vanavond ?

Kamervraag | 10-01-11 | 16:10

@gentle giant | 10-01-11 | 16:03
Dat zeg ik. Klein, grijs, middelmatig en zuur. Dat is groot genoeg voor Nederland.

vraagstaart | 10-01-11 | 16:06

Goed om te zien dat (afgezien van een paar leeghoofden) de mensen hier deze man nog kunnen waarderen. Vertel aan je kinderen wat deze mannen gedaan hebben. Zulke helden zullen er nooit meer zijn.

kudtjoch | 10-01-11 | 16:06

@gentle giant | 10-01-11 | 16:02
Verrèk.... Hee Dayak, vriend, kies dan Pieter Taselaar in plaats van die bralaap.

vraagstaart | 10-01-11 | 16:04

@vraagstaart | 10-01-11 | 16:01, de dood van Freek de Jonge daarentegen zou dan weer groot nieuws zijn.

gentle giant | 10-01-11 | 16:03

@casajennifer | 10-01-11 | 15:55, Erik Hazelhof Roefsema.

gentle giant | 10-01-11 | 16:02

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:43
Gewoon even om lullig te doen: daar zijn wij Nederlanders zó goed in, alles wat boven het maaiveld uitsteekt meteen "relativerend" plat willen maken.

"Nou nou, valt wel mee hoor, er waren veel anderen zéker zo goed" etc. etc.

Daarom gaat het met Nederland ook nooit meer wat worden. Alles wat niet klein en grijs en middelmatig is, moet plat.

En dat slaat bij mensen naar binnen toe, groots leven? Welnee, doe maar gewoon. Lekker van alles niks, of hoogstens een klein beetje. En zuur doen over mensen die wèl het lef hebben om er iets van te maken en er potverdorie nog in slagen ook. Boeh! Weg met die aanstellers!

Wel Bobby Farrell eren, maar bijvoorbeeld Bram Vermeulen's dood kwam uitsluitend in België bladvullend op de voorpagina. Typerend.

vraagstaart | 10-01-11 | 16:01

Zeker een Held, jammer dat hij dood is :( respect+100

bvanderb | 10-01-11 | 15:57

@Dayak
EHR?

casajennifer | 10-01-11 | 15:55

@vraagstaart | 10-01-11 | 15:35, gepimpte Ferrari.

gentle giant | 10-01-11 | 15:54

@Whydis | 10-01-11 | 15:49
En zeker de ijdelste!

vraagstaart | 10-01-11 | 15:52

@Whydis | 10-01-11 | 15:49

Ook al een held. Montgomery, the hero of El Alamein. ;)

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:51

Éën van mijn 2 all time heroes, de andere is EHR, en voorbeeld voor iedereen. Als we allemaal proberen ons leven te leven zoals deze held heeft gedaan dan zal voor iedereen voor altijd de zon schijnen. Rust in vrede.

Dayak | 10-01-11 | 15:50

R.I.P Dick

opapierre | 10-01-11 | 15:50

@vraagstaart | 10-01-11 | 15:46
Daar heb je het al, Montgomery... De meeste overrated persoon uit WWII.

Whydis | 10-01-11 | 15:49

Sosabowski natuurlijk. Typo.

vraagstaart | 10-01-11 | 15:49

@BaggyTrousers | 10-01-11 | 15:40
Hulde. Er is dus toch nog hoop.

Lafayette | 10-01-11 | 15:47

@Simon Says | 10-01-11 | 15:38
Niet echt, dat was Bosabowski. Ook een held, en eentje die daarna de zwarte piet kreeg toegespeeld van Montgomery. ten onrechte,

vraagstaart | 10-01-11 | 15:46

@vraagstaart | 10-01-11 | 15:34

Kan me goed voorstellen dat zijn voormalige strijdmakkers erg verdrietig zijn. Ik zeg ook nergens dat ik tegen Winters ben, slechts dat ik zijn heldendom overtrokken vind.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:43

rip +veel

Thomas3305 | 10-01-11 | 15:42

Kijk, eindelijk weer eens een bericht wat er wel toe doet, waarvoor dank.

Leiphuizen | 10-01-11 | 15:40

@Simon Says | 10-01-11 | 15:38
Nee, dat was Sosabowski. Over helden gesproken. De Polen hebben wel een uber fubar gehad toen ze gedropt werden. En dan ook nog de schuld van het falen van Market Garden krijgen.

Lafayette | 10-01-11 | 15:40

@Sidderpaal | 10-01-11 | 13:01
Dus ik mag geen petitie ondertekenen, terwijl ik enorm veel respect heb voor deze man? Niet alle jongeren zijn respectloos, ongeinteresseert of MTV verslaafd.
Ik ben zelf 16, en heb respect voor deze soldaten. Ik heb alle Band of Brothers dvd's bekeken, boeken over het Ardennen-offensief gelezen en werkstukken hierover gemaakt. Ik ben een gewone havo-er die nog wel respect heeft voor de soldaten die voor mijn vrijheid hebben gezorgd.

Rust in vrede, Richard.

BaggyTrousers | 10-01-11 | 15:40

Skorzeny was toch de poolse bevelhebber bij de slag om Arnhem?

Simon Says | 10-01-11 | 15:38

Held! R.I.P.

Nietsisnieuw | 10-01-11 | 15:36

Held! +1 R.I.P.
S803 out....

Doc Damage | 10-01-11 | 15:35

@gentle giant | 10-01-11 | 15:24
Zit-ie daar nou in een Messerschmitt 109?

vraagstaart | 10-01-11 | 15:35

R.I.P.

HerrOttoFlick | 10-01-11 | 15:29

R.I.P. Held!

Superjus95 | 10-01-11 | 15:29

@vraagstaart | 10-01-11 | 15:18

Wat betreft Otto Skorzeny, ben ik ook van mening dat dit geen held is in mijn ogen. Deze uitspraak zal me echter een stuk minder haters opleveren ;)

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:25

Help ons die shit trending te krijgen op twitter, die man moet alle aandacht en respect van de wereld krijgen!
een absolute held

twitter.com/#!/idanneman

idanneman | 10-01-11 | 15:23

Maj. Winters rules, even when he´s dead! RIP

Widukinn | 10-01-11 | 15:22

vanaf vandaag wordt 2 Januari een herdenkings dag voor deze held!

Thomas_94 | 10-01-11 | 15:21

En voor de nuance: Otto Skorzeny was in mijn ogen ook een held, al vocht-ie dan voor de verkeerde baas.

vraagstaart | 10-01-11 | 15:18

@kachelpook | 10-01-11 | 14:36

Ik kende de beste man niet tot ik vandaag wikipedia erop nasloeg. En dat neem ik voor kennisgeving aan. Ik ken de beste man niet, dus kan ik ook niet oordelen of hij een held is. Dat heeft niks met jezelf voor de domme houden. Naar mijn mening kun je iemand pas een held noemen als je die persoon ook persoonlijk hebt gekend. Wie weet was hij in zijn persoonlijk leven niet zo'n fijn mens. Dat hij een grote prestatie heeft geleverd in WO II dat staat buiten kijf, maar dat is wat anders dan iemand die je niet kent tot held bombarderen.

Baby Rasta | 10-01-11 | 15:17

Denk dat je bij het begin moet beginnen wie je gaat beschuldigen van de oorlog. WO II begon omdat Duitsland het slecht had, heel slecht. Hitler beloofde ze beterschap. Engeland en Frankrijk hadden Duitsland veel te zwaar gestraft voor WO I. Dus eigenlijk ligt de schuldige bij de beginselen van WO I.
En dat er in oorlogen gemoord wordt is voor geen enkele soldaat prettig, daarom zaten ze daarna ook allemaal half gek thuis. Niet meer kunnen slapen, realiteit totaal kwijt. Dat is bij elke oorlog zo.

casajennifer | 10-01-11 | 15:17

@Jaap Brulaap | 10-01-11 | 15:09
Dat is niet helemaal waar. De man werd door zijn mannen al aanbeden en het is dankzij de fil "Saving Private Ryan" dat Hanks en Spielberg lucht kregen van de belangrijke rol die het 110e Screaming Eagles en dan specifiek Easy company hebben gespeeld.

Winters was is die kringen al langer beroemd, en stak met kop en schouders boven de (overlevende) rest uit. De decennia lang durende actie om hem alsnog de verdiende medaille te laten krijgen is daar een symptoom van.

Dat het grote publiek dankzij de serie zijn naam kent is waar. Maar dat Winters in termen van leiderschap en moed op eenzame hoogte stond, ook.

vraagstaart | 10-01-11 | 15:16

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:05
Volgens mij doen mensen dat dus wel. Zelfs in Holiwood style (Tom Cruise....)
Ze doen dat omdat hij dus een foute duitser in de ogen van de Nazi's was, dus weer een good guy in de ogen van de rest van de wereld. Je voorbeeld zou meer hout snijden als je bijvoorbeeld Otto Skorzeny zou noemen.... de man durfde echt veel, maar tja, ook een fervent nazi. Of wat te denken van Joachim Peiper?
Er zit een verschil tussen 'warriors' en het doel waarvoor je vecht. Het is logisch dat zij die bevrijd zijn in haar bevrijders helden zien. Die mensen zien niet anders dan dat er mensen waren die bereid waren hun leven te geven zodat zij bevrijd werden van de bezetter.

Lafayette | 10-01-11 | 15:15

@Borrelende Boris
Ik heb de film Das Boot gezien en toen ging ik meevoelen met deze soldaten, terwijl dat toch echt de 'slechte' waren.
Ik ben wel benieuwd wie jij een held vindt, Boris. Ik vind de Majoor Winters wel een held. Net als de Soldaat van Oranje.
@Pakzooi
Tja, het heet een sterker Europa. Om Japan en Amerika concurrentie te bieden. Rusland kun je niet echt meer concurrentie noemen. Maar dat iedereen er zo maar bij komt, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

casajennifer | 10-01-11 | 15:14

Los van 's mans leiderschapskwaliteiten blijft het een schandaal dat hij de Congressional Medal of Honour niet gekregen heeft. Omdat er al ééntje in de divisie was vergeven en een of andere kudt-ambtenaar had besloten dat er maar 1 per divisie mocht worden vergeven. Zelfs na 60 jaar verdomden de Dorknopers het.

BTW de door hem bedachte tactiek die hij gebruikte voor het uitschakelen van het 88mm geschut (daarmee had-ie de medaille verdiend) wordt nu gedoceerd aan West Point.

Doodjammer dat hij is overleden, al sukkelde Winters al langer met zijn gezondheid.

vraagstaart | 10-01-11 | 15:11

@Lafayette
Ik denk dat iedereen die hier zit er wel wat over kan vertellen. Mijn opa is zelf soldaat geweest in de oorlog en heeft dus meegevochten tegen de Duitsers. Diezelfde opa had samen met zijn familie 2 Joodse onderduikers op de hooizolder zitten bij ons. Mijn andere opa is opgepakt door de Duitsers, omdat hij werd verraden door een NSB'er (maar gelukkig hebben ze hem niet doodgeschoten of in een kamp geflikkerd). Het raakt je dus wat meer, omdat je er haast zelf een onderdeel van bent. Maar ik ben zelf een realist en de geschiedenis voor WO II had ook anders kunnen verlopen. Dan was er nooit een WO II geweest misschien (in ieder geval niet degene die we nu kennen).

Schweinsteig Xpress | 10-01-11 | 15:11

@Lafayette | 10-01-11 | 14:59

Zit er wezenlijk verschil tussen een moordende Duitser of een moordende Amerikaan? Er waren ook veel Duitse officieren die galant, en met alle egards omgingen met gevangen genomen geallieerden. Ik praat de misdaden van het Nazi regime niet goed, en ben dankbaar voor de vrijheid die ik heb in Nederland, maar vind dat je ook eens stil moet staan bij de rol die mensen werkelijk hebben gespeeld in WOII. Het is zo makkelijk om de ene partij te verketteren, en de andere partij te bombarderen tot helden.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:11

F22R | 10-01-11 | 12:18
Ik vind dat echt een beetje dubieus. Natuurlijk is hij een held en verdient hij alle eer, maar dat hij zo veel respect van het grote publiek krijgt komt toch echt door die TV-serie. Waarschijnlijk lopen er nog veel meer mannen rond die net zulke heldhaftige dingen hebben gedaan, maar omdat daar geen TV-show van is gemaakt krijgen die hem niet? Nee, daar doe ik niet aan mee.

Jaap Brulaap | 10-01-11 | 15:09

Cynische Ambtenaar | 10-01-11 | 15:04
Lezen is moeilijk en al helemaal begrijpend lezen. Hij heeft niet in Korea gediend.

psycho_3 | 10-01-11 | 15:06

@Semper | 10-01-11 | 14:59

Toch vind ik het heel moeilijk om iemand tot het heldendom te verheffen, terwijl hij (ondanks het feit dat hij zijn werk deed) aan de andere kant ook verantwoordelijk is voor heel veel leed. Claus Schenk von Stauffenberg kun je in één adem ook een held noemen, maar ja, dat doen mensen niet, want dat is namelijk een "vieze Duitser".

Borrelende Boris | 10-01-11 | 15:05

Poeh, ook nog in Korea gediend. *geen kattenpis*

Cynische Ambtenaar | 10-01-11 | 15:04

Bedankt en rust in vrede , kippenvel op de armen als ik dit lees....

erik9633 | 10-01-11 | 15:01

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 14:45
Dat is al een stuk genuanceerder. Je punt is duidelijk. Maar zo abstract dat je er niets mee kan. In oorlog wordt gedood, maar dat maakt van de deelnemers nog niet direct moordenaars. De meesten gingen niet vrijwillig de oorlog in. In een oorlog is het al snel doden om zelf niet gedood te worden. In mijn ogen wordt het pas moord als iemand zich heeft overgegeven en dan wordt neergeknald.
Als iemand z'n eigen leven in de waagschaal zet om anderen een leven te geven, al moet je daarvoor het leven van anderen nemen, dan noemen sommigen dat heldhaftig. Winters dacht daar zelf altijd anders over. Oorlog is complex, maar ook een fact of life.
-
PS: Rommel heeft zijn aandeel om Hitler te vermoorden met de dood moeten bekopen. Je hoeft hem geen held te noemen, maar de man was bereid om actie te ondernemen waar anderen dat niet durfden.

Lafayette | 10-01-11 | 14:59

R.I.P. Dickie. Mede dankzij jou zitten we hier niet allemaal met een klein snorretje en een stijve arm

Pommetje_Horlepiep | 10-01-11 | 14:59

@borrelende Boris,

je kan een goede leider zijn, en een held...
Rommel was een verdomd goede leider,
Winters is een held door hoe hij zich gedroeg naar zijn eigen mannen en de Duitsers.

Semper | 10-01-11 | 14:59

Dank u om de multiculturele droom in Europa te helpen realiseren. Hulde.

Hoofdschudder | 10-01-11 | 14:56

Remember: "Speed is the key"

Rhino^ | 10-01-11 | 14:53

@F22R | 10-01-11 | 12:18
Ik heb inmiddels ook getekend.
Dank voor de link.

PietjeSpanje | 10-01-11 | 14:51

Mensen begrijpen niet meer hoe belangrijk onze vrijheid is, ..
@casajennifer | 10-01-11 | 14:25

Inderdaad, m.i. vinden mensen vrijheid helemaal niet belangrijk.
Ik wil je er wel even aan herinneren dat wij als Nederland een groot deel van onze soevereiniteit hebben overgedragen aan Brussel door het verdrag van Lissabon door onze strot te duwen! Bedoel je die vrijheid? Dat we deel uitmaken van een groot Europa (EUSSR) waar je eigenlijk geen individuele vrijheid kan genieten en geen reet te vertellen hebt ongeacht op wie je stemt?

Laten we daar maar eens voor gaan strijden!


Pakzooi | 10-01-11 | 14:47

-weggejorist-

joopwil | 10-01-11 | 14:45

@casajennifer | 10-01-11 | 14:25

In mijn ogen is Rommel net zo min een held. Leiderschap is een kwaliteit, heeft absoluut niks met heldendom te maken. Daarnaast hadden we hier ook Spaans, Frans, Russisch of Duits kunnen praten, zonder dat daarbij de hele Tweede Wereldoorlog ter sprake komt. Het lijkt soms moeilijk om vanuit een ander perspectief tegen zaken aan te kijken, getuige de vele verwensingen die ik hier tegen m'n hoofd geslingerd heb gekregen. Wie denkt de oorlog te begrijpen door het kijken van Band of Brothers, The Longest Day, of iedere andere willekeurige oorlogsfilm, snapt niet dat zo'n geromantiseerd epos verre van de werkelijkheid ligt.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 14:45

respect!! RIP

naatholweg | 10-01-11 | 14:41

-weggejorist-

kachelpook | 10-01-11 | 14:36

@verhaard | 10-01-11 | 14:25
Ach so, goed, daar heb ik niks tegen in te brengen. Sowieso vind ik kwetsen om te kwetsen, of puur iets afbreken omdat het hoogstaand is compleet nutteloos. Wat Boris hier precies aan doen snap ik ook niet helemaal, normaal heeft hij van tijd tot tijd best goede punten.

Maar hier vloog hij even compleet uit de bocht.

An die ARBEIT | 10-01-11 | 14:31

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:54
Je hebt helemaal gelijk en je voorbeeld is meer dan treffend, dank daarvoor.
Het adagium 'over de doden niets dan goeds' is uiteraard redelijk betrekkelijk, aangezien overledenen zich niet kunnen verdedigen is dit een goed gebruik, dat wil niet zeggen dat een dode niet beschreven mag worden zoals hij/zij was.
Echter, Winters wordt geëerd als held, een symbool, niet als mens, een functie hem toegekend door de overwinnaars van WOII, waarmee ik totaal niets af wil doen aan zijn verdiensten. Ik wil het niet te filosofisch maken, maar de held Winters kennen wij helemaal niet als persoon, alleen als beeld en wat hij representeert. Naar mijn mening mogen wij dat beeld niet afvallen daar hij voor het 'goede' in de samenleving staat, vandaar mn opmerking richting Borrelende Boris.

verhaard | 10-01-11 | 14:25

@ Borrelende Boris
Hij dankt zijn heldenstatus ook niet aan uitmoorden van mensen, maar aan het leiding geven van zijn groep. Dat deed hij uitstekend. Je kunt dat toch zeggen van hem. Ik vind Rommel bijvoorbeeld een uitstekend strateeg, helaas werkte hij voor de tegenpartij.
@ Pakzooi
Moet je in Margraten zijn geweest om dankbaar te zijn voor je vrijheid? Ben er zelf geweest, zelf in Normandië. Mij verbaasd over hoe stil het daar is op de stranden, kon me er niets bij voorstellen dat het daar zo loos is gegaan.

Mensen begrijpen niet meer hoe belangrijk onze vrijheid is, die we te danken hebben aan deze soldaten. Ik ben persoonlijk heel blij dat we geen deelstaat van Duitsland zijn.

casajennifer | 10-01-11 | 14:25

We zijn allemaal lafbekken als het erop aankomt denk ik, die Winters had tenminste kloten aan z'n lijf en deed wat hij doen moest om ons en zijn toenmalige mede soldaten het leven te redden met gevaar voor eigen leven..

blue fox | 10-01-11 | 14:23

@Schweinsteig Xpress | 10-01-11 | 14:09
Yep, de Amerikanen hebben uiteindelijk een marginale rol gespeeld in de bevrijding van heel Nederland.
En als je ver genoeg terug gaat, hadden we wel 10 talen kunnen spreken.
Echter, dat is niet tastbaar.
Mijn moeder kan me nog goed vertellen over de hongerwinter. Ik kan me ook de verhalen van mijn opa nog goed herinneren (was dwangarbeider in La Coupole, Frankrijk, V2 installatie, gewond door een granaatscherf. Hij is uiteindelijk met anderen terug naar Rotterdam gelopen). Mijn vader zat in een Jappenkamp. Kortom. WO2 heeft wel degelijk invloed gehad op mijn persoonlijke leven.

Lafayette | 10-01-11 | 14:23

Ik krijg het idee, dat sommige mensen hier echt weer de schoolbanken in moeten. Alsof het alleen de Amerikanen waren, die meevochten tegen de Duitsers en ons bevrijd hebben. Ja, hun aandeel was groot, maar ik heb niet voor niets familie in Canada wonen natuurlijk.

Overigens hadden we ook totaal andere talen kunnen spreken, dan Nederlands of Duits, wanneer je kijkt naar de geschiedenis van veldslagen in Europa.

Schweinsteig Xpress | 10-01-11 | 14:09

@ Boomschade | 10-01-11 | 14:00

Lekker ben jij, ik spuug zojuist m'n hele lunch over m'n toetsenbord uit!
Het moet nu echt niet nog gekker worden met dit topic..

Pakzooi | 10-01-11 | 14:08

Toevallig afgelopen weekend Band of Brothers marathon gehouden. Wat een enorme baas was dit zeg, heeft mijn eeuwige respect.

mannetje! | 10-01-11 | 14:02

@psycho_3 | 10-01-11 | 13:56
Dat zal je mij nooit horen ontkennen...

An die ARBEIT | 10-01-11 | 14:01

Dank zij hem kunnen we nu gewoon onze fietsen buiten laten staan (zonder dat ze door de Duitsers gepikt worden). Toch ?
-
Overigens grote bewondering voor sit soort mensen die hun leven vrijwillig op de waagschaal stellen voor de vrijheid van anderen.
Toch ook even denken moet aan onze militairen die pas in Afghanistan gediend hebben,

Boomschade | 10-01-11 | 14:00

Mezelf:
achter lul moet nog was staan, maar dat is een wassen neus.

psycho_3 | 10-01-11 | 13:57

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:54
Goed te weten, dat je vader een cynische lul. In deze gaat het bekende spreekwoord "De appel valt niet ver van de boom" dus duidelijk op.

psycho_3 | 10-01-11 | 13:56

@Lafayette | 10-01-11 | 13:53
Nou, die van u misschien ;)

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:55

Kan hij niet terugkomen? We hebben er minstens zoveel behoefte aan als toen.

Waaligator | 10-01-11 | 13:55

Lafayette | 10-01-11 | 13:50
Precies, je kan wel een dvd-tje Band of Brothers kijken of het gelijknamige spel op de PS3 spelen, maar dat is toch iets anders dan je er echt in verdiepen.

Pakzooi | 10-01-11 | 13:54

@Überbottehork | 10-01-11 | 13:19
Heeft hij echt "in het egie" gezegt

Che_cuevara | 10-01-11 | 13:54

@verhaard | 10-01-11 | 13:44
Dat " over de doden niks dan goeds " vind ik toch zo een raar iets. Als er niks goeds te zeggen valt, dan mag dat ook best worden gezegd. Gewoon mensen afrekenen op wie ze zijn, niks mis mee. Onjuistheden, dat is een ander verhaal. Maar de waarheid is soms gewoon hard, ik heb zelfs op de crematie van mijn vader ergens in de speech gezegd: " Pap kon, zoals jullie allen weten, een ontzettend vervelende vent zijn ". En dat was ook zo, het was een ontzettend cynische lul van tijd tot tijd! Dat wist iedereen, dat was deel van wie hij was. Waarom mag dat dan niet gezegd worden? Ik vind dat het eerder aan zijn eer afdoet, om alleen maar de mooie kanten te belichten. Een mens is veel meer dan dat.

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:54

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:39
Dat wordt confronterend. De meeste reaguursels, zowel die van u als van mij worden sowieso niet gelezen. Dan zou ook het hele nieuwsbericht van Johnny Quid van geen enkele waarde zijn. Ik kan me bedenken dat mensen graag wereldkundig willen maken dat ze respect hebben.

Lafayette | 10-01-11 | 13:53

@Pakzooi | 10-01-11 | 13:34
Ik ben het met u eens dat er tussen zogenaamd besef en de moeite nemen om je er echt in te verdiepen een groot verschil zit. Een bezoek aan Omaha beach, Verdun (Ossuarium) en Auschwitz hoort op het programma van alle jongelingen te staan.

Lafayette | 10-01-11 | 13:50

ecologiste | 10-01-11 | 13:43
Helemaal mee eens.

psycho_3 | 10-01-11 | 13:49

@ Bongo Fury | 10-01-11 | 13:41
Mijn punt is als je deze Amerikaan een held vindt, ga dan ook eens 1 x per jaar naar een militaire begraafplaats en eer daar ook eens de doden.
Maar goed, waarschijnlijk doen vbele dit al..

Pakzooi | 10-01-11 | 13:48

Respect voor helden als Dick Winters

Tobi | 10-01-11 | 13:48

Bongo Fury | 10-01-11 | 13:41

Kleine correctie. De overwinnaar bepaald wie een held is en daar horen nooit verliezers bij.

Baby Rasta | 10-01-11 | 13:45

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:39
ben t wel met je eens qua zinloosheid van RIP- en dankjewel-uitingen in de comments (deed ik overigens ook niet), maar vind niet dat je Winters à la Borrelende Boris en consorten kan aanvallen of iets aan zijn daden kan afdoen hier in de comments onder dit topic, iets met respect enzo...
maar moet mezelf wel even corrigeren: over de doden niets dan goeds.

verhaard | 10-01-11 | 13:44

psycho_3 | 10-01-11 | 13:39

Pazooi heeft waarschijnlijk last van een post-traumatisch Vietnam-syndroom. Ik heb daar trouwens ook aan geleden. Hoe dan ook wij hebben zeer veel te danken aan Winters en zijn mannen. Ik sta pal achter Winters en niemand die hem door het slijk zal halen, ja?!

ecologiste | 10-01-11 | 13:43

-weggejorist-

Bongo Fury | 10-01-11 | 13:41

Pakzooi | 10-01-11 | 13:34

Ik kan u vertellen dat ik er geweest ben en de perfect onderhouden graven heb gezien.
Borrelende Boris wil graag provoceren. Mag hij.
Maar de sfeer it de film en het heldengedrag van majoor Winters is iets wat we in deze tijden van laffe besuurders nodig hebben. Wat we echt nodig hebben is natuurlijk dat onze ruggengraatloze bestuurders eindelijk eens worden gedegradeerd tot ondersoldaat.

ecologiste | 10-01-11 | 13:40

Whydis | 10-01-11 | 13:33
"Het enigste wat ik klote vind" foei!

Baby Rasta | 10-01-11 | 13:39

Pakzooi | 10-01-11 | 13:34
Ik ben er geweest, zoals ook de begraafplaatsen in Nijmegen en Groesbeek. Wat is je punt? Deze man is/was een held.

psycho_3 | 10-01-11 | 13:39

@Lafayette | 10-01-11 | 13:36
Maar dan rest de vraag, waarom zou het dan nog schrijven? Er zal niemand hier komen en het lezen, die ook daadwerkelijk de ontvanger is van de R.I.P of het respect, dus wat is dat de funtie van het plempen an sich, behalve hier aan de medereaguurders te tonen hoe begaan je wel niet bent?

@verhaard | 10-01-11 | 13:37
"over de doden niets dan goed". Waarom?

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:39

@ Borrelende Boris
Jij keurt de acties van de heer Winters af, maar beroept je wel op de vrijheid van meningsuiting die je aan helden als o.a. Winters te danken hebt. Beetje hypocriet, niet?

Stel je even voor: Jij wordt aangevallen door tientallen finnen (gedwongen door een überfin). Ze springen op je hoofd, bewerken je met een mes enz. Een voorbijganger ziet het gebeuren, besluit jou te helpen, en tijdens die vechtpartij komt er één om het leven.

Door deze heldhaftige daad ben jij buiten levensgevaar... Is die voorbijganger in jouw ogen dan een held, of een vuile moordenaar?

MiBu-DH | 10-01-11 | 13:38

Borrelende Boris | 10-01-11 | 13:28
eindelijk wat nuance in je standpunt, maar dit is n RIP-topic en over de doden niets dan goed, ook in de comments gaarne.

verhaard | 10-01-11 | 13:37

Ik zie niet in waarom je geen RIP mag zeggen als je iemand persoonlijk niet kent.
Het iemand kennen is geen voorwaarde om respect voor iemand te hebben. Winters staat daarnaast ook als een soort symbool voor de mannen die hij vertegenwoordigde. Daar heb ik respect voor. (Ik heb overigens ook respect voor veel Duitse soldaten)

Lafayette | 10-01-11 | 13:36

Lots of respect.
Thank you.

Boris Poepnagel | 10-01-11 | 13:34

@ Borrelende Boris | 10-01-11 | 13:28

Jij bent de enige hier die iets zinnigs zegt!

Het is zo kansloos dat een tot held gebombardeerde Amerikaan hier opeens alle lof krijgt. Ik ben benieuwd hoe vaak iemand hier op geenstijl op de amerikaanse begraafplaats in Magraten is geweest? Ik denk maar weinig. Nou begin daar maar eens mee!

Pakzooi | 10-01-11 | 13:34

Sorry nog nooit van gehoord. Assange daarentegen.......

Baby Rasta | 10-01-11 | 13:34

Het enigste wat ik klote vind aan de serie BoB is dat Brabanders tijdens de bevrijding plots met een Hollands accent praten...

Whydis | 10-01-11 | 13:33

Ik kan trouwens iedereen Beyond Band of Brothers aanraden, zijn memoires. Erg indrukwekkend, vooral als je BoB (serie én boek) ook kent.

FleXz | 10-01-11 | 13:29

een enorme diepe buiging voor deze man, niets anders dan lof en respect.
en steek alsjeblieft al dat gezever over moorden in je reet, als je niet ziet dat deze man de grootste held is die je tegen kan komen, moet je bijzonder snel weggejorist worden

Semper | 10-01-11 | 13:29

RIP voor een Held die niks terug vroeg.

We shall never forget.

poli | 10-01-11 | 13:29

Moet je een Duitse soldaat, met dezelfde wapenfeiten als Majoor Winters, ook een held noemen? Of is dit, vanwege het feit dat hij tot een niet gewenste ideologie behoort, niet relevant? De vele Duitse soldaten, wisten ook niet beter, dan dat ze tegen het "kwaad" vochten. Voor het gemak vergeten we, dat vele Duitsers geen lid waren van de NSDAP, niks tegen Joden hadden, en door een gestoorde gek (met Chaplin snor) in een kansloze oorlog werden gesleept. Noem me een troll, dom, of gestoord, ik zie nog altijd niet in, waarom je een held bent, als je als soldaat mensen uitmoord. Daarnaast heeft het geen zin om klakkeloos R.I.P. te roepen, als je de beste man niet kent.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 13:28

Pakzooi | 10-01-11 | 13:23
"Moest vechten?" ???

psycho_3 | 10-01-11 | 13:28

@Che_cuevara:
Tuurlijk... heeft ie allemaal in z'n eentje gedaan....

kiwivogelbeest | 10-01-11 | 13:27

Bedankt!
Rest in peace.

Mac The Ripper | 10-01-11 | 13:27

RIP

Joneses | 10-01-11 | 13:25

F22R

Bedankt voor de links, ik heb gelijk de petitie getekend als steunbetuiging voor zijn Medal of Honnor en uiting van dank voor deze man en zijn 'Brothers'....

blaster | 10-01-11 | 13:24

Ik sprak trouwens van de zomer een Duitser in Spanje, die had nog gevochten aan het oostfront in Rusland. Hij vertelde dat hij als jonge jongen een hekel had aan Nazi's, maar hij moest vechten tegen de Russen,.. hij is inmiddels ook overleden. Nooit erkenning gekregen, nooit een schouderklopje, nooit een "goh, da's toch zwaar kudt als je midden in de winter met 1,5 m sneeuw 'mag' vechten tegen een paar miljoen fanatieke Russen".. RIP oude duitse soldaat..

Pakzooi | 10-01-11 | 13:23

Überbottehork | 10-01-11 | 13:17

The Pacific is van 2010, maar ik heb hem nog niet gezien dus weet niet of hij zo goed is als BoB.
Ik mis de Amerikaanse helden zoals toen. De Schwarzeneggers en Sylvester Stalones laten me koud.
Wat is wereld afgegledon.

ecologiste | 10-01-11 | 13:23

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Inderdaad. Hij had Hitler ook netjes kunnen vragen het land te verlaten.

-_-

Hindenburg 2.0 | 10-01-11 | 13:22

@Pakzooi | 10-01-11 | 13:12

Je bènt er toch van op de hoogte dat het hier geen PvdA bolwerk is he?..

Sidderpaal | 10-01-11 | 13:20

Spijtig dat Winters niet bij leven een medal of honor heeft mogen ontvangen, was zeker verdiend. Hopen dat deze alsnog postuum uitgereikt wordt.

verhaard | 10-01-11 | 13:20

@Steefzor | 10-01-11 | 13:19
In de serie of in het eggie?

Überbottehork | 10-01-11 | 13:19

Laten we ook nog even stil staan bij hun briljante generaal McAuliffe. Toen de Duitsers de 101e voorstelde om zich over te geven stuurde hij een kort en bondig antwoord terug: "Nuts!"

Steefzor | 10-01-11 | 13:19

Pakzooi | 10-01-11 | 13:12

USA is net als NL gekraakt door een foute elite.

ecologiste | 10-01-11 | 13:17

@ecologiste | 10-01-11 | 13:15
BoB stamt ook alweer uit 2001, aldus de wiki's.

Überbottehork | 10-01-11 | 13:17

Band of Brothers laat zien dat de Amerikanen nog steeds in staat zijn goede series en films te maken ook al is tegenwoordig minimaal 90% van een ongelooflijke wanstaltigheid.

ecologiste | 10-01-11 | 13:15

Band of Brothers +1

Ojah, bedankt Richard!

j0wie | 10-01-11 | 13:14

Een van die onbaatzuchtige helden die verantwoordelijk is dat ik vandaag de dag niet verplicht ben Duits te spreken.
RIP Mr. Winters.

Benman | 10-01-11 | 13:13

@zeefert | 10-01-11 | 13:02
Wat is er mis met je?

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:13

Zo, zo, wat een respect allemaal voor deze held..
En ook nu allemaal niet meer zeiken als de US of A ons vraagt voor een missietje in Afghanistan ofzo. Niet zeuren gewoon doen en met z'n alle erachter staan, omdat we tot in den treure een schuld hebben bij de Amerikanen!

Maar goed RIP majoor Winters!

Pakzooi | 10-01-11 | 13:12

Überbottehork | 10-01-11 | 13:07
Ik wilde alleen maar aantonen, dat ondanks ubertrol Boris, mag schrijven wat hij wil en dat er dan somige dienen te menen, dat dit val onder vrijheid van meningsuiting, dat ook door zeefert geschreven kan worden onder dezelfde noemer. Bij de weg, iemand die een van mijn vrouwelijke familieleden uitmaakt voor "hoer", is voor mij een regelrechte oorlogsverklaring, dat dan weer wel.

psycho_3 | 10-01-11 | 13:12

@borrelende Boris
mensen zoals jij zijn echt niet nodig in de maatschappij, het niet kunnen nadenken omdat je alles gelooft wat de media zegt... het is te triest. je bent misschien ook zo'n lafbek die liever een ander persoon verraadt als het te heet onder je voeten wordt.
Het uiten van meningsvrijheid bestaat enkel in een bepaald kader. Je kan niet alles uitkramen wat er op de tong ligt, hier speelt ook nog fatsoen mee en een basis respect voor iedereen.
Dus voor je iets zegt denk dan na !! (als je dat zelfstandig kunt) Deze Winters dude kwam hier idd niet voor zijn lol om duitsers af te knallen. Als die idiiot in Berlijn niet aan de macht was gekomen zou W02 niey nodig zijn geweest en zou Winters geen held zijn geworden. Zeker USA-foob geworden door de media en al het niet -nadenkend volk?

blue fox | 10-01-11 | 13:09

Überbottehork | 10-01-11 | 13:05
*zwaait terug*

zeefert | 10-01-11 | 13:07

@psycho_3 | 10-01-11 | 13:05
Vraag me af of zeefert (of u) er ook zo over denkt als je zijn (of uw) oma een hoer noemt.

Überbottehork | 10-01-11 | 13:07

RIP voor deze HELD!

bok.ma | 10-01-11 | 13:06

@zeefert | 10-01-11 | 13:02
*zwaait*

Überbottehork | 10-01-11 | 13:05

De Kampsjeng | 10-01-11 | 13:03
Hmmm, vrijheid van meningsuiting of zoiets........

psycho_3 | 10-01-11 | 13:05

-weggejorist-

onlydownunder | 10-01-11 | 13:04

@Lafayette | 10-01-11 | 13:02
Ik dacht al... dat verklaart alles :-)
Maar laten we niet te guitig doen in dit eervolle reaguurderspaneel.

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 13:04

SODEP | 10-01-11 | 12:49
Geromantiseerde bullcrap over oorlog. Mooi man. Vooral die violen eronder.

Flodder | 10-01-11 | 13:03

@zeefert | 10-01-11 | 13:02: Godmejaar, doe eens normaal!

De Kampsjeng | 10-01-11 | 13:03

@McPhart | 10-01-11 | 12:57

+1!!!

Sidderpaal | 10-01-11 | 13:02

@wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:58
Ahem. Winters zat bij de 101st. Para's dus. Niet geland op Omaha... maar gedropt landinwaarts.

Lafayette | 10-01-11 | 13:02

-weggejorist-

zeefert | 10-01-11 | 13:02

@Bongo Fury | 10-01-11 | 12:57
"to be awarded a medal" of "to be given a medal" doe je tijdens of na een oorlog. "To win a medal" doe je op het ijs, op de ski's, op het voetbalveld, in het zwembad etc. In beide gevallen "earn" je een onderscheiding, dat dan weer wel.

Überbottehork | 10-01-11 | 13:01

Dat zijn nog eens helden. Veel dank voor de bijdrage aan de bevrijding van West-Europa!
Goeie serie trouwens ook 'Band of Brothers'. In tegenstelling tot 'the Pacific'.

ZeroTolerance78 | 10-01-11 | 13:01

@ F22R | 10-01-11 | 12:18

Done!.. ook namens mij bedankt voor de link maat.

Verder hoop ik dat iedereen hier -of in ieder geval diegenen die echt begrijpen waar het hier om gaat, dus niet de puistenpubers en petjesplebs die van alles gillen...- deze petitie ondertekent.
Sommige dingen zijn gewoon de juiste, en daar hoef je niet eens eerst over na te denken.. je weet gewoon dat het moet gebeuren.

R.I.P. voor deze zeldzame echte held!

Sidderpaal | 10-01-11 | 13:01

@Prof. D.A.H. Vintik | 10-01-11 | 12:45
Dank!

* Cape rechthangt en roken gaat *

An die ARBEIT | 10-01-11 | 13:00

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:58
roflol

zovoklets | 10-01-11 | 12:59

@jekalemoeder.nl | 10-01-11 | 12:47
Wie ik dan ben om daar een mening over te hebben? Nou, Andie... Da's toch niet zo moelijk? Het staat onder elke van mijn plempsels...

Anyway, daar ging het mij ook helemaal niet om. Waar denkt u dat te lezen? Ik vind alleen bij lege steunbetuigingen, gericht aan helemaal niemand, zo ontzettend kansloos. Nee, zelfs beledigend voor deze held! U moet allen zo nodig eer aan hem betonen en dat houdt dan in: Enkele letters op een Weblog. Nou, hij zal blij zijn dat hij z'n leven voor jullie heeft gewaagd!

Ga lekker een monument oprichten ofzo, doe iets nuttigs.

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:58

Ben ik de enige die een prachtrol voor Willem Defoe hierin zie?

[URL]http://www.imdb.com/media/rm3700984576/nm0000353[/URL]

feddomw | 10-01-11 | 12:58

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:32
De vrijheid van meningsuiting slaat niet hebben op het hebben van een mening, maar dat de overheid het niet van te voren kan verbieden dat je die gaat verspreiden. De reacties op jouw post zijn hard omdat je niet echt laat zien dat je weet waar je over praat. Dat heeft dus niks te maken met vrijheid van meningsuiting, maar meer met je eigen hersenloze reactie. Daarnaast is je reactie "Een oorlog kent geen helden, slechts slachtoffers." een slappe oneliner. Deze man is niet alleen een held omdat hij veel mensen heeft "vermoord" maar vooral omdat hij zijn mannen wist te leiden op de moeilijkste momenten onder de zwaarste omstandigheden. Trouwens, maakt het jouw uit of de Duitsers 16 jaar waren, waren hun kogels daardoor minder dodelijk? De meeste militairen waren toen dienstplichtigen, ongeacht aan welke kant ze vochten.

Cum infamia | 10-01-11 | 12:58

Ik heb de video game "Medal Of Honor" op standje easy wel 20 keer moeten doen voordat ik Omaha Beach veroverde en deze man deed het in 1 keer.

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:58

Tinus VlugOpDeKut | 10-01-11 | 12:54

Natuurlijk kent een oorlog wel winnaars. Anders begint niemand eran.

zovoklets | 10-01-11 | 12:57

Waar blijven alle "Oud nieuws GS. Komkommertijd?"-trollen?

Prof. D.A.H. Vintik | 10-01-11 | 12:57

R.I.P.

winterpeen | 10-01-11 | 12:57

Vaarwel, Dick.
Je zult je wel afvragen, wanneer je het hedendaagse Europa bekijkt, of alles het waard is geweest. Niettemin bedankt. Je zal niet worden vergeten!

McPhart | 10-01-11 | 12:57

-weggejorist-

Bongo Fury | 10-01-11 | 12:57

Bij het zien van Band of Brothers kreeg ik gelijk een hoog respect voor meneer Winters. Hij beschikte over een moed die we anno 2011 missen.
R.I.P. Richard Winters !!

Realist22 | 10-01-11 | 12:56

@De Stramme Kabouter | 10-01-11 | 12:44
Daar heeft majoor Winters nou net voor gevochten.
Omdat ook Borrelende Boris zijn mening kan geven

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:54

Een oorlog kent geen helden, slechts slachtoffers.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:29
U vergist zich, het gezegde is:
"Oorlog kent geen winnaars, alleen verliezers"
Majoor Winters, RIP.

Tinus VlugOpDeKut | 10-01-11 | 12:54

Een held, R.I.P.

desdenova | 10-01-11 | 12:53

Als iedereen was zoals hij dan was de wereld a greater place to be.
Wat heb ik intens gekluisterd gezeten aan het scherm.
Majoor Winters was een fantastische man in de serie. Ik neem aan dus ook in het echt.
R.I.P.

ecologiste | 10-01-11 | 12:53

Geweldig soldaat, RIP.
@Ronick | 10-01-11 | 12:35
Wat heb jij een slecht beeld van de Wehrmacht. Natuurlijk zaten er maniakken tussen. Vergeet niet dat veel Duitse soldaten niet vrijwillig de oorlog in werden gestuurd. Het waren gewone soldaten die niet beter wisten, zwaar geïndoctrineerd. Jonge jongens...

Whydis | 10-01-11 | 12:53

@Superior Bastard | 10-01-11 | 12:48
Bullseye!

Parsons | 10-01-11 | 12:53

Zonde, man is echt een held inderdaad en brengt een hoop weer ff in perspectief.
R.I.P.

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Als je nou niet weet waar je over praat zwitsal; ga dan gewoon weer met je Duplo spelen ofzo...

B.BuzzCut | 10-01-11 | 12:53

We will meet again.

Pascal9919 | 10-01-11 | 12:53

Major Richard Winters dat is nu een echte held samen met zijn brothers

batavia | 10-01-11 | 12:52

@De Stramme Kabouter | 10-01-11 | 12:44
Hoezo? Mag Borrelende Boris zijn mening niet geven dan?

Parsons | 10-01-11 | 12:51

Het was een mooie man.
RIP

Graftak | 10-01-11 | 12:50

Ook in reaguurders, maakt oorlog het beste los. *proest*

De Kampsjeng | 10-01-11 | 12:50

@jekalemoeder.nl | 10-01-11 | 12:47
Wie ben jij dan om een mening te hebben over de mening van An die ARBEIT? Niemand, maar dat is mijn mening.

Überbottehork | 10-01-11 | 12:50

@Borrelende Boris.
Jij mag maar van geluk spreken dat deze man ons bevrijd heeft.
want je weet wat de duitsers deden met de mensen van een bepaald nivo.

batavia | 10-01-11 | 12:49

R.I.P. Ultra Held.

Lasvillan | 10-01-11 | 12:49

Majoor waarom is hij dan geen generaal vraag ik mij af....

Rest In Privacy | 10-01-11 | 12:49

@Lafayette | 10-01-11 | 12:42
Eén van de mooiste, zo niet de mooiste, scenes in de serie.

SODEP | 10-01-11 | 12:49

De Stramme Kabouter | 10-01-11 | 12:44
Aha, een NSB'er onder een WO II topic. Mooi hoor.

Superior Bastard | 10-01-11 | 12:48

R.I.P & Freedom!

Rut zwabberkut | 10-01-11 | 12:48

En nu wil ik niemand hier meer bij de eerste de beste die goed piano kan spelen "Held!!1!" horen roepen. Dít was pas een Held! Rip en bedankt!

Rest In Privacy | 10-01-11 | 12:48

@Bongo Fury | 10-01-11 | 12:46
"gewonnen" is dan wel weer bijzonder ongelukkig gekozen, Bongo. Met die onderscheidingen is hij geëerd voor zijn daden.

Überbottehork | 10-01-11 | 12:48

Zonder deze man geen Godwin's.

Superior Bastard | 10-01-11 | 12:47

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:41
Als iemand de behoefte voelt om hier een positief regeltje over meneer Winters te tikken, wie ben jij dan om daar een mening over te hebben. Ga aan je werk.

@Winters
Bedank nog voor je heldendaden.

jekalemoeder.nl | 10-01-11 | 12:47

@De Stramme Kabouter | 10-01-11 | 12:44
Ik denk dat de reaguurders alhier dat best voor zichzelf kunnen beslissen.

Überbottehork | 10-01-11 | 12:46

-weggejorist-

Bongo Fury | 10-01-11 | 12:46

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29
Held!

Prof. D.A.H. Vintik | 10-01-11 | 12:45

Dank voor uw inspanningen heer Winters. RIP.

Oproep aan idereen hier om "Borrelende boris" even te nietok-en.

De Stramme Kabouter | 10-01-11 | 12:44

@Soy yo | 10-01-11 | 12:33
Ja ik had het al gelezen. ;)

Parsons | 10-01-11 | 12:44

@Zeeschuimer | 10-01-11 | 12:35
Oooh, het is op televee geweest. Ja dan snap ih het massale eerbetoon al iets beter.....

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:43

Wat een Koning.

De Kampsjeng | 10-01-11 | 12:43

@GoodGirl | 10-01-11 | 12:39
Good girl

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:42

@FreshClash | 10-01-11 | 12:33
Wacht wacht,

" Ies koeltoer ", da's er ook zo eentje...

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:42

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:32
Ja, de vrijheid om jouw mening neer te zetten en de vrijheid voor anderen om jou voor azijnzijker uit te maken vanwege je enorme domheid. DAT was en is de vrijheid waarvoor we mensen als Dick Winters nog heel lang heel, heel erg dankbaar voor mogen blijven. Snappie? Of is zelfs deze redenering nog voor jou te ingewikkeld?

blaster | 10-01-11 | 12:42

@sjipsknip | 10-01-11 | 12:31
Leuk! En aan wie is dat respect gericht? Wie heeft daar iets aan die hier op GS komt?

Dikdoenerij, dat is het. Als je je respect voor deze man wil tonen, stuur dan een brief aan de nabestaanden. Dit is gewoon een leeg gebaar.

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:41

r.i.p gelukkig hoeft deze man deel 3 niet mee te maken.

ron78 | 10-01-11 | 12:41

Als je het boek van Winters hebt gelezen, dan besef je hoe bescheiden de man was, en vooral dat hij geen haat of wrok koesterde jegens zijn tegenstanders. Het gaat over het opkomen voor je 'brothers'. Het vechten uit lijfsbehoud maakt van iemand nog geen moordenaar. Ambrose de schrijver van de BoB boeken sluit ook af met een speech van een Duitse officier ten overstaande van zijn kameraden. Een speech die net zo goed door Winters aan zijn mannen gegeven had kunnen worden.

Lafayette | 10-01-11 | 12:40

@De Literator | 10-01-11 | 12:38
U bent een Ariër?

Überbottehork | 10-01-11 | 12:39

De Russen hebben Europa toch bevrijd?

GoodGirl | 10-01-11 | 12:39

@ Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:29
Bijna goed: Een oorlog kent geen winnaars, slechts verliezers.
Dat neemt niet weg dat er helden kunnen opstaan.

plaatjesdraaiert | 10-01-11 | 12:38

Een held die ervoor heeft gezorgd dat wij nu kunnen reaguren zoals we doen. Rust in vrede.

von Krankenhausen | 10-01-11 | 12:38

@ JoreK | 10-01-11 | 12:03

Bekijk het eens van de andere kant. Als we bij Duitsland hadden gehoord dan:

a) konden we -als er even geen file is- lekker doorrijden op de Autobahn
b) hadden we in eigen land kunnen skieën

Dat dan weer wel....

De Literator | 10-01-11 | 12:38

Dick Winters, daar win je de oorlog mee!
Ongelofelijke prestaties neergezet die man..
R.I.P

Joseba | 10-01-11 | 12:37

@borrelende Boris.
Leed aan de andere kant!? Bedoel je de miljoenen slachtoffers van het nazi regime?
Dick Winters en die andere "helden" deden de wereld bevrijden van een groep maniakken die hun eigen moeder nog om zeep hielpen als dat een befehl was!

Ronick | 10-01-11 | 12:35

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29
Ik onderschrijf uw mening.

Überbottehork | 10-01-11 | 12:35

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:25
Wat had je dan gewild? Dacht je dat de geallieerden met kopjes thee Hitler hadden kunnen overtuigen om hun legers terug te trekken uit bezet gebied. Flikker toch op, stuk Chamberlain dat je bent.

ymmv | 10-01-11 | 12:35

R.I.P. en bedankt voor zowel de werkelijkheid als de daarop gebaseerde serie!

Captain Ralphy | 10-01-11 | 12:35

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29
Band of Brothers is de reden. Dankzij deze (indrukwekkende) serie zijn de helden van Easy-company in beeld gebracht. De oorlog heeft natuurlijk veel meer helden gekend.

Zeeschuimer | 10-01-11 | 12:35

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:32
Ik proef een begin van begrip

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:34

Parsons | 10-01-11 | 12:28
Het is -al dan niet helaas- niet waar. Geruchten n.a.v. dit artikel:
www.telegraaf.nl/prive/8691649/__Eerbe...
Dat krijg je met zo'n kop en publiek dat niet verder leest.

Soy yo | 10-01-11 | 12:33

Respect en waardering maar niks met held te maken. Deed gewoon zijn werk. In een oorlog ontstaan geen helden, tenzij je Schindler heet

ITEACHYOU | 10-01-11 | 12:33

An die ARBEIT | 10-01-11
Ik erger me ook al een tijd aan die plichtmatige RIP-roepers. Dat zijn ook de figuren die bij een negatief bericht uit Amerika 'Only in America' roepen.

FreshClash | 10-01-11 | 12:33

R.I.P. Voor deze held!
Heb de boek ook gelezen en natuurlijk de serie gezien.
Bedankt HELD!

Opkikker | 10-01-11 | 12:32

@Lafayette | 10-01-11 | 12:28

Grappig dat deze door jullie alleen zo geëerde majoor opkwam voor vrijheid, en op het moment dat ik mijn vrijheid van meningsuiting etaleer, word ik dood gewenst, bedreigd, en uitgescholden. Zou dat nu hetgeen zijn waar Winters voor gevochten heeft? ;)

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:32

@Haagse-Geertje | 10-01-11 | 12:30
Nou, bij zo'n plechtig topic zou je toch wat beter op moeten letten bij het typen, barbaar.

KattenAIDS.

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:32

Parsons | 10-01-11 | 12:24
Paul de Leeuw noemen onder dit topic... Lul!

Superior Bastard | 10-01-11 | 12:32

@ F22R | 10-01-11 | 12:18
Done!
Goede actie, helaas zal hij het zelf niet meer meemaken. :(
Als Eindhovenaar ben ik de 101 Airborne zéér dankbaar.

Kamar01 | 10-01-11 | 12:32

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:29
Een oorlog kent een agressor en deze oorlog in kwestie, gelukkig, ook een bevrijder. Die bevrijder was hij o.a..

Überbottehork | 10-01-11 | 12:32

@An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29
Onzin weer. De dood van Winters geeft velen weer het besef dat er voor onze vrijheid (of in ieder geval de vrijheid van mijn ouders, hongerwinter Rotterdam) gevochten is. Daar mag je respect voor hebben, of je man persoonlijk kent is niet relevant.

Lafayette | 10-01-11 | 12:32

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:25 'Soms is vrede een ander woord voor overgave.' Die les zijn wij vandaag de dag compleet aan het vergeten... net zoals de begrippen 'moed' en 'opoffering' overigens..

1oog | 10-01-11 | 12:32

@ An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29

De opmerking zegt veel over uw karakter. Mijn respect is welgemeend en wens niet door u op een hoop geveegd te worden met 'lege' mensen zoals u zelf bent.

sjipsknip | 10-01-11 | 12:31

paul de l in topic winters is not done

hetluis | 10-01-11 | 12:31

Asl mensen als Dick Winters niet hun nek hadden uitgestoken, bij tienduizenden zo niet honderdduizenden hun leven niet hadden opgeofferd, hadden we nu netjes met de rechterarm omhoog gestaan. Was iedereen die maar afweek van de door de schoften gestelde 'norm' of naar de gaskamers getransporteerd of hadden slavenarbeid mogen verrichten. Was er zeker geen linkse oppositie geweest en hadden we braaf Duits gesproken. Ondanks de vele blunders die de US overheid sedert WOll heeft uitgehaald, mogen we zeker deze individuele mensen nog hele lange tijd diep dankbaar blijven voor hun inzet en hun leven om ONS de vrijheid te geven om stukjes als Borrelde Boris te MOGEN plaatsen... Denk daar maar eens over na, voordat er azijn gezeken gaat worden.

blaster | 10-01-11 | 12:30

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:25
Dacht jij dat majoor Winters voor de lol hier kwam oorlog voeren.
Zover ik de geschiedenis ken is Dolfje toch echt met de oorlog begonnen hoor

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:30

@Parsons | 10-01-11 | 12:28
Vol verwachting klopt ons hart...

Überbottehork | 10-01-11 | 12:30

Borris is een trol dus hou op met het voeden van de trol, datar is dit tpopic niet gepast voor, dank u vriendelijk.

Haagse-Geertje | 10-01-11 | 12:30

@Parsons | 10-01-11 | 12:24
Is Paul de Leeuw uit elkaar?! EINDELIJK!
Toch nog goed nieuws vandaag.

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:29

@Überbottehork | 10-01-11 | 12:28

Een oorlog kent geen helden, slechts slachtoffers.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:29

Wat is het toch altijd met die massale R.I.P's en respect's? Alsof er hier ook maar iemand rondzwerft die Dick gekend heeft, of laat staan één van Dick's naasten...

Jullie RIP's zijn allen compleet leeg en meningsloos!

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:29

@Parsons | 10-01-11 | 12:24
Is hij nog te repareren

** hopen doet van niet***

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:29

@loerelau | 10-01-11 | 12:26
Das nog moeilijker.

Überbottehork | 10-01-11 | 12:28

@Borrelende Boris | 10-01-11 |
Bittere nasmaak? Je hebt nog nooit oorlog geproefd, dus hou je trollende oordeel voor je.

Lafayette | 10-01-11 | 12:28

@Überbottehork | 10-01-11 | 12:26
Geen idee, de tweeps melden het. Dus voorlopig is het niet waar. Maar wel leuk natuurlijk.

Parsons | 10-01-11 | 12:28

Petje af !

070 | 10-01-11 | 12:28

De ironie is dat veel oorlogshelden, dat wil zeggen mensen die tijdens gevechten het voortouw namen en daadwerkelijk overgingen op bewust moorden, daadwerkelijk psychopaten waren. Ze genoten er iets teveel van en gingen niet gebukt onder angst. 99% van de soldaten schoot maar wat in de richting van de vijand. Nou denk ik niet dat Winters in de categorie psychopaat valt, maar in zijn company of heroes zaten er vast een paar tussen. Anders waren ze niet zo goed.

Flodder | 10-01-11 | 12:28

Achja, ik was vroeger helemaal fan van die serie.Had altijd een crush op major winters.

Julia | 10-01-11 | 12:28

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:25
Dus u voelt zich er beter bij zelf neergeschoten te worden dan dat u (als soldaat zijnde, het is waar u uiteindelijk voor bent aangenomen en opgeleid) uw vijand doodschiet? U snapt er werkelijk he-le-maal niks van, he?

Überbottehork | 10-01-11 | 12:28

Ik ben normaal gesproken niet zo van de oorlogsheldenverering omdat dat al die miljoenen anderen tekort doet, die gewild of ongewild bij oorlogshandelingen betrokken raakten.
Ik maak hierbij voor álle oorlogshelden, militair en civiel, een diepe buiging.

Ome Gijs | 10-01-11 | 12:28

@ wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:13

Respect voor Dhr. Winters en hoop dat ie ondanks de oorlog een goed gelukkig leven heeft gehad maar wij vergeten ook wel vaak dat er 20 miljoen Russen hun leven hebben gegeven ook voor onze bevrijding. Zonder hun inzet hadden de geallieerden dus geen voet aan wal gehad in italie of Normandie.

sjipsknip | 10-01-11 | 12:27

F22R | 10-01-11 | 12:18
Done!!

anaconda75 | 10-01-11 | 12:27

@eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:21
Zo voelde hij zich.
n 1959 werd Tibbets gepromoveerd tot brigadegeneraal. Hij ging met pensioen op 31 augustus 1966. Tibbets getuigde in 1975 desgevraagd "dat het zijn vaderlandslievende plicht was en dat hij had gedaan wat juist was. Ik ben er niet trots op dat ik tachtigduizend mensen heb gedood, maar ik ben er wel trots op dat ik de missie uit het niets kon plannen en met zoveel succes heb uitgevoerd".
Bron: Wikipedia

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:26

@JoreK | 10-01-11 | 12:03
Ik denk dat we eerder Russisch zouden spreken, niet Duits...

loerelau | 10-01-11 | 12:26

@ F22R | 10-01-11 | 12:18
Zojuist gedaan, dank voor de link.
Dat deze held in vrede mag rusten.

plaatjesdraaiert | 10-01-11 | 12:26

@Dordt | 10-01-11 | 12:21
Is er een tweede seizoen?

Sliptong | 10-01-11 | 12:26

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Doet dat constante azijnzijken nu echt geen pijn?

blaster | 10-01-11 | 12:26

@Parsons | 10-01-11 | 12:24
Aan stukken?

Überbottehork | 10-01-11 | 12:26

Nou, in ieder geval nog bedankt Richard!

Je blijft een Yank, dat wel....

An die ARBEIT | 10-01-11 | 12:26

Dick, bedankt! En R.I.P. beste man.

Sliptong | 10-01-11 | 12:25

Zo te lezen (wikipedia) is deze man een echte vent! Een held! R.I.P.

Optimel Prime | 10-01-11 | 12:25

Natuurlijk word ik hier meteen uitgekotst en beschimpt. Mensen staan niet stil bij het leed wat net zo goed aan andere zijde bestaat. Het feit dat je iemand een held noemt, omdat hij als soldaat zijn tegenstanders heeft vermoord, geeft mij een erg bittere nasmaak.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:25

Dit is gewoon een held. Punt. Geen discussie over mogelijk.
Het tegenovergestelde van deze man is een reaguurder die door het leven gaat als "Borrelende Boris". Ook geen discussie over mogelijk trouwens...

Datkanikvéélbeter! | 10-01-11 | 12:24

Zonde zonde. En ook nog Paul de Leeuw uit elkaar. Man man, wat een dag.

Parsons | 10-01-11 | 12:24

Old soldiers never die.
RIP.
Bedankt

max_laadvermogen | 10-01-11 | 12:24

Borrelende Boris,
Als iets duidelijk wordt in de verhalen over Easy dan is het wel de fubar die alle soldaten meemaakten. Je moralistische praat raakt kant nog wal.

Lafayette | 10-01-11 | 12:23

@eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:19
neuqen, zuipen, drugs? ga door! GA DOOR!

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:23

Dank u wel meneer Winters.

weesgegroet | 10-01-11 | 12:23

@eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:19
Maar dat neuqen sprak jou dan wel weer aan?
En een echte held kende wel degelijk angst.
Heldendom is het overwinnen van die angst (heb ik niet van mezelf hoor)

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:22

Hij was een held! R.I.P.

Judas Iskariot | 10-01-11 | 12:22

Durotar | 10-01-11 | 12:20

Het zal wel een pascifist zijn, iets zoals: oorlog is moord!!!

eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:22

Zo langzamerhand hebben deze mensen van 'the greatest generation' onze aardkloot verlaten... over blijft de nieuwe generatie met types zoals Borrelende Boris... ik hou mijn hart vast..

1oog | 10-01-11 | 12:22

Restecp!

Zeeschuimer | 10-01-11 | 12:22

Enorm veel respect. R.I.P.!

vorax | 10-01-11 | 12:22

Ze zouden dit moeten verfilmen of at least een TV-serie van maken ofzo......

Creaguurder | 10-01-11 | 12:21

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09

Hoe moet de piloot van de Enola Gay (geen grapjes graag) zich dan hebben gevoeld nadat hij Hiroshima met de grond gelijk had gemaakt?

eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:21

Diep respect voor deze man. Hij kwam volgens mij, als een van de weinigen van Easy Company, fysiek en psychisch nog redelijk uit de oorlog. Goed stukje Quid!

ThomasKing | 10-01-11 | 12:21

R.I.P.

Het eerste seizoen van Band of Brothers is een aanrader.

Dordt | 10-01-11 | 12:21

sorry volgens mij hebben we het over Kapitein Winters.
Door zijn doortastend en moedig optreden was hij na de Ardennen al gepromoveerd tot Kapitein

rooiebosduivel | 10-01-11 | 12:20

Borrelende Boris, je bent nog minder dan de pinda in mijn stront.

Durotar | 10-01-11 | 12:20

@kiwivogelbeest | 10-01-11 | 12:16
Ja zeker boeiend.
Dankzij deze man mag jij dat nu zeggen.
Als Dick Winters, en anderen als hij er niet geweest waren was jij voor deze uitspraak tegen de muur gezet. Lutser

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:20

R.I.P. Respect.

Chop Suey | 10-01-11 | 12:20

welke omroep gooit vanavond gewoon hele serie Band of Brothers op de zender. Marathon uitzending, geen reclame. Gewoon omdat het kan (en moet als bedankje)

Zerma Shredder | 10-01-11 | 12:20

Oorlog wordt vaak romantisch voorgesteld, maar is het niet! Mensen doodschieten, neuqen met vrouwen die dat doen omdat jij militair bent, zuipen, verdovende middelen en ga zo maar door... En angst niet te vergeten!

eerstneukendanpraten | 10-01-11 | 12:19

In een tijd dat het begrip heldendom aan een stevige inflatie onderhevig is, is het goed weer eens aan een echte held herinnerd te worden.
R.I.P.

middleoftheroad | 10-01-11 | 12:19

Mijn dank en diep respect.

Boomschade | 10-01-11 | 12:18

Major en dan al held, dus er is nog een generaal welke nog stoerder is als deze held? Dat bestaat toch niet man

Rest In Privacy | 10-01-11 | 12:18

Helaas iemand overleden aan wie veel Nederlanders hun vrijheid te danken hebben. Bewijs hem een laatste eer en steun deze internationale petitie om Major Winters (postuum) the Congressional Medal of Honor te geven.
www.petitiononline.com/winters/petitio...

F22R | 10-01-11 | 12:18

Richard, dank voor mijn vrijheid, Rust in vrede

anaconda75 | 10-01-11 | 12:17

Borrelende Boris 12:13
Nee, kudtidioot, dat hoor je mij ook niet ontkennen. Dat kanonnenvoer echter doet niets af aan de grootsheid van Winters die zijn L-E-V-E-N in de waagschaal stelde voor fucking jouw en mijn vrijheid, terwijl jij nog weg zou lopen bij een ietwat agressieve Finse taxichauffeur. Jij mag zijn veters nog niet strikken, ondankbare lafbek. Wat kan Winters eraan doen dat Hitler die jongens op pad stuurde? Voor nog geen Reiksmark minder schoten ze ongegeneerd zijn hoofd eraf, heerschte Duitsland uber alles en bleven we tot in het einde der tijden nazistisch, DUS TREK JE HOOFD UIT JE REET EN DANK DEZE MAN, FAG!
*zich opwinden doet om Borrelende kutidioot Boris*

Kan Jees de Jager? | 10-01-11 | 12:17

Major... <-- dus er was/is een generaal die nog stoerder is? Dat begrijp ik dan niet hè een held welke het niet verder schopte als majoor.

Rest In Privacy | 10-01-11 | 12:17

Major Richard Winters: baas.

Zerma Shredder | 10-01-11 | 12:16

Ja, lekker boeiend.....

kiwivogelbeest | 10-01-11 | 12:16

Zonder mensen als Dick Winters hadden we hier nu mofrikaans of Russisch gesproken. Waarschijnlijk het laatste, want D Day heeft het verlies van de oorlog door Dld 'slechts' versneld.

LJBrinkhorst | 10-01-11 | 12:16

Moge hij rusten in vrede.

annefleur canteclaer | 10-01-11 | 12:15

RIP ! Dit was een held, een echt goeie vent! Kippevel, gek, maar afgelopen weekeind de hele CD reeks weer eens gekeken...
Shit, zwart randje om deze dag!

plattekat | 10-01-11 | 12:14

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09 In die tijd werkte het "laten we een een kopje thee drinken" oplossing niet. Hebben de Engelsen wel geprobeerd maar toen kwamen de Duitsers steeds met vliegtuigen. Vandaar dat we deze helden nodig hadden.

Talkpoeder | 10-01-11 | 12:14

Dankzij oa. Richard heeft mijn opa zijn fiets terug gekregen!

Topper!

bartijn | 10-01-11 | 12:13

@Warhammer | 10-01-11 | 12:12
Moet jij niet ff een fles azijn gaan op drinken?

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:13

@Kan Jees de Jager? | 10-01-11 | 12:10

Te confronterend? Wat er destijds aan Duitse zijde vocht, waren over het algemeen pubers, die een geweer in de handen gedrukt werd. Kanonnenvoer heet dat.

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:13

Ja, je bent een held als je tientallen, zo niet honderden moorden hebt begaan. Onder het mom van het herstellen van de vrijheid, is kennelijk alles geoorloofd.
Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Meest onzinnige comment sinds tijden.

b0z | 10-01-11 | 12:13

Borrelende Boris
Vieze kudt zwitsal, doe jij eens lekker stikken in je lunch, dankzij de offers van hem hem en vele andere mag jij in vrijheid leven, ondankbare hond dat je er bent.

Haagse-Geertje | 10-01-11 | 12:13

boris had liever een russische achternaam

hetluis | 10-01-11 | 12:13

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Ben jij nu nog niet voorgoed weggejorist?
Begrijp jij wel aan wie jij de vrijheid hebt te danken dat je nu zo'n grote bek hebt?

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:13

-weggejorist-

Vetdaykin | 10-01-11 | 12:13

*Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09 gegen die mauer setzt*

gentle giant | 10-01-11 | 12:13

Kom op.. even zeiken, het was tenslotte een Amerikaan. Wanneer komen de "Amerika altijd -1" opmerkingen komen die standaard onder berichten over Amerika/Amerikanen staan?

Oh ja, R.I.P.

Warhammer | 10-01-11 | 12:12

wat een held was deze man!
opdat hij in vrede moge rusten, Requiescat in pace.

Heer Ho tot Ek | 10-01-11 | 12:12

Dat was pas een held, rust in vrede. Ik heb het boek gelezen van Stephen Ambrose, daarin staat hij nog mooier omschreven dan in de serie.

stinkvis | 10-01-11 | 12:12

@Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09
Had jij liever Heinz genoemd willen worden

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:11

Het woord 'Held' heeft de laatste jaren nogal last gehad van inflatie, maar Winters was er absoluut een. Goed om te weten dat ie 92 jaar is geworden.

Vote/View | 10-01-11 | 12:11

Thank you for your efforts and rest in peace

Haagse-Geertje | 10-01-11 | 12:11

RESPECT en BEDANKT!

denman1710 | 10-01-11 | 12:10

Borrelende Boris
Doe jij eens doodgaan.

Kan Jees de Jager? | 10-01-11 | 12:10

Grootste held ooit. Respect voor deze man.
R.I.P.

Aad Teïst | 10-01-11 | 12:10

@haatbaard | 10-01-11 | 12:04
Een held

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:10

Een voorbeeld voor allen. Niets dan respect. Dat hij maar zacht moge rusten.
Old soldiers never die, they just fáááde away...
Rust zacht, Richard. And thanks!

Kan Jees de Jager? | 10-01-11 | 12:10

-weggejorist-

Borrelende Boris | 10-01-11 | 12:09

Held

June 6, 1944, Normandy, France…
Amidst the roar of D-Day, the “Band of Brothers” paratroopers of Easy Company, 506th P.I.R., 101st Airborne Division, capture the first of four German cannons within the hedgerows of Brécourt Manor. Led by Lt. Dick Winters, the 12 men of Easy Company, with a handful of reinforcements, would rout the German gun crews and 50 enemy paratroopers. For his actions, Lt. Winters would be recommended for the Medal of Honor.

www.valorstudios.com/Images/SilencingT...

Che_cuevara | 10-01-11 | 12:09

wat een held was dat.. R.I.P

tombone | 10-01-11 | 12:09

"Grandpa where you a Hero in the War?", "No, but i served in a company of Heroes"

Een indrukwekkende man.

TheStef | 10-01-11 | 12:08

@DoOne | 10-01-11 | 12:07
Johnny Quid is het beste wat GS ooit is overkomen!

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:08

R.I.P, thnx, ook namens de 1ste Marokkaanse brigade die ook al klaarstond.

gentle giant | 10-01-11 | 12:08

Groot leider, groot tactisch inzicht.. inderdaad een held. Rust in vrede!

rooimachine | 10-01-11 | 12:08

Echte helden vind je niet veel. Dit was er overduidelijk één. R.I.P.

patat - generatie | 10-01-11 | 12:07

Das verdomme een mooi stukje Quid!

DoOne | 10-01-11 | 12:07

Wie?

nogeentjedan | 10-01-11 | 12:07

RIP, and thank you.

Symmachus | 10-01-11 | 12:06

Dank dank dank... als we ooit iets terug kunnen doen....

Einde van de Domheid | 10-01-11 | 12:06

En we zullen er op toezien dat die vrijheid niet te grabbel wordt gegooid!
R.I.P. held!

wakkere_nederlander | 10-01-11 | 12:06

Petje af. Rust in Vrede.

SODEP | 10-01-11 | 12:05

Thanks, r.i.p.

Jan-Willm | 10-01-11 | 12:04

Dit relativeert het vorige artikel wel even. Dít is pas een held.

evaQ8 | 10-01-11 | 12:04

Sorry, wie?

haatbaard | 10-01-11 | 12:04

RIP. En bedankt kerel!

Mede door jou en de geallieerde hoeven we geen DUITS te praten!

JoreK | 10-01-11 | 12:03

Focking Held dat ie is. Dat ie mag rusten in vrede!

Xardio | 10-01-11 | 12:02

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino