Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wat kost dat nou, zo'n website?

heerlendegeksteftw.jpg Domeinnaam registreren: vanaf 2,50 euro per jaar. Hosting (shared): nog geen drie euro per maand. Installatie cms (Wordpress): gratis. Design in template: gratis te downloaden, keuze uit honderd miljoen miljard soorten. Aanpassing layout (inclusief nieuw design logo) website (spiegeltje) gemeente Heerlen: onbetaalbaar. Goed de lul: Heerlense belastingbetaler.

Reaguursels

Inloggen

Heb zelf een eigen website gemaakt op www.Davohost.nl
ze hebben een sitebuilder bij elk hostingpakket die je neemt. betaal maar €1,50 per maand. Das goedkoper dan hier ;)

icterr | 07-01-11 | 21:52

@PSZ-E | 06-01-11 | 12:20

Met .net werk ik dan ook niet. Ontwikkel alleen in Ruby on Rails, maar je moet natuurlijk soms wel rekening houden met reeds in de organisatie bestaande software waar het mee geïntegreerd gaat worden. Moet je alles toch nog laten uitwisselen met Sharepoint bijvoorbeeld. Maar goed, dat is dan wel weer op te lossen met Ironruby, je applicatie in de overkoepelende Dynamic language Runtime draaien of via een midoffice laten lopen www.eburg.nl/oplossingen/midoffice.asp.... Moet je wel alle Microsoft codevervuiling eruit vissen voor je het in je eigen systeem kan mikken.

Misschien dat ik Python nog eens ga proberen, maar Java, .net, Coldfusion en PHP, ik vind het allemaal bagger. Het is de hoogste tijd dat dynamische talen leidend gaan worden in enterprise omgevingen, maar dat is weer een ander verhaal.

www.youtube.com/watch?v=528BCJiRkks

enniewee...

jabir | 06-01-11 | 16:13

@jabir | 05-01-11 | 20:46 > Nee, een custom-made .NET CMS is lekker schaalbaar.

PSZ-E | 06-01-11 | 12:20

Nou moet een gemeentewebsite tegenwoordig ook aan de webrichtlijnen van de overheid voldoen, waaronder valt dat bijvoorbeeld ook de html en css valide moeten zijn. Ik heb net even de homepage van heerlen.nl gecheckt en die voldoet aan alles.
Even Geenstijl door de checker heenhalen:
webrichtlijnen: 12/47 punten fout
html validatie: 43 errors
css validatie: 5 errors

Geenstijl wilde kennelijk ook niet teveel uitgeven. Ik zou zeggen, neem even contact op met 1 van de 246 professionals uit de comments die dat wel even voor € 25 fixxen...

ryk | 06-01-11 | 09:40

wel grappig dat er geen designer bij staat...
had toch best willen weten wie 190k kan vangen met zown wordpress faal

OHFOURSIX | 05-01-11 | 23:20


mooie site eigenlijk wel

zeer duidelijk en fris

Jippiekajee | 05-01-11 | 23:19

Voor Depla moest er ook een fietsenstalling op die site komen. Een fietsenstalling zonder camera's

Heer Lul in Heerlen!

MadDieu | 05-01-11 | 23:16

Jezuss ik ben absoluut geen linkspersoon maar wat een f***** FAIL voor Heerlen!

Moonraker91 | 05-01-11 | 22:41

2 ton vind ik nogal mee vallen.
De kosten zitten hem in het vullen, waar iedereen zijn plasje over moet doen.
De site ziet er aardig uit. 20 K grafisch ontwerp =~ 20 mandagen dagen voor heel veel pagina's.
Nog een paar back-office koppelingen er bij en de ontwikkelkosten lopen op.
.
Als ze er 5 jaar mee doen met 12 k onderhoud wordt het 260 k.
Ontsla daarvoor 2 baliemedewerkers, 1 postverwerker en 3 administrateurs a ~ 50 k bruto loonkosten per jaar en je hebt dikke winst en gemak voor je klanten.

hotmint | 05-01-11 | 22:27

Een beslissend argument tegen dat Wordpress en goeiekope servertjes verhaal is natuurlijk ook (het gebrek aan) schaalbaarheid en redundantie. Wellicht kan het regulier verkeer van een kleine gemeente gewoon doorgang vinden met de Zeeman oplossing van Bert (exclusief digitaal loket), maar met piekbelasting kan zo'n site niet omgaan en al helemaal niet op een servert van 2 eurie per maand. Dan heb ik het niet over de piekbelasting die je krijgt als geenstijl naar je linkt (enige duizenden), maar de explosie aan hits die je krijgt bij een grote brand in Moerdijk. Crisis.nl ging vandaag blijkbaar al plat, terwijl die web applicatie dat juist MOET kunnen hebben.

jabir | 05-01-11 | 20:46

Seneca/Smartsite... dan heb je wel geld teveel ja.

Bij onze gemeente werd ook een "aanbieding" voor een nieuwe website gedaan door Seneca. Die vroegen ook zonder blikken of blozen een paar ton.
Die partij is het dus niet geworden, nog nooit is er zo snel een besluit genomen ;)

Der Roedie | 05-01-11 | 20:09

@hfakker | 05-01-11 | 15:28
Toevallig wordt Typo 3 weer wel veel ingezet door gemeentes.

jabir | 05-01-11 | 20:00

Inderdaad. TCO dus. De ontwikkelkosten van zo'n website gaan vooral zitten in de productencatalogus en het digitaal loket, vaak wordt er ook een koppeling gelegd van de intranet functionaliteit binnen de organisatie naar de web applicatie. Maar je moet meestal ook de leercurve binnen een organisatie verzorgen en allerlei soorten van advies geven, tot en met de gemeenteraad en wethouder aan toe. technische functionaliteit moet natuurlijk ook passen in het ecosysteem van de IT organisatie, waardoor je niet zomaar een wordpress dingetje het web op kan prakken. Ik vraag me ook af of WordPress termplates wel kunnen voldoen aan WCAG 1.0 eisen. Ontwerpen worden langs een veel strengere lat gelegd op het vlak van usability, zuiverheid van code, etc.

Daarnaast moet er doorgaans ook een beheersorganisatie opgetakeld worden die negen van de tien keer decentraal is, dan moet je als externe partij ook nog allemaal interne stammenstrijden en dysfunctionerende functionarissen passeren, waarvan je op verschillende momenten in je proces afhankelijk bent. Vooral het besluitvormingstraject voordat je überhaupt kan beginnen met bouwen is tijdsintensief en tja..... Dat zijn dus wel gemaakte uren waar een externe webbouwer ook niet perse op zit te wachten.

Dit zorgt ervoor dat de hierboven genoemde bedragen eerlijk gezegd laag uitgevallen zijn. Ik zeg dit overigens als projectmanager (scrum, prince2) met ervaring bij veel verschillende gemeentes. Eentje daarvan (een gemeente in het oosten van het land) ontving naar aanleiding van mijn functioneel ontwerp de Grand prix voor webcommunicatie (publieksprijs)

jabir | 05-01-11 | 19:56

nou ik vind 190.000 niet echt veel hoor.

6 mannetjes 1 maand werk (dagtarief van 1000 euro is normaal voor die IT-ers)
incl. projectmanagement, catering en servertje

Ja iedereen kan het allemaal wel zelf in de avonduurtjes, nou forget it. Geen beunwerk door gemeente graag.
Laten we de kwaliteit wel hoog houden of moet alles maar kunnen voor een dubbeltje. Goedkoop is duurkoop wordt mij altijd wel gezegd.

Jippiekajee | 05-01-11 | 19:48

Ik had het voor veeeeeull minder gedaan, maarja eenmaal uitgegeven is weg.
Volgende keer beter. Hopelijk weten ze me dan wel te vinden.

Overdatum.nl | 05-01-11 | 19:00

FIETSENHOK is ook met hoofdletters.

kalasjniknal | 05-01-11 | 18:51

testen mag hopelijk wel

Anne Drank | 05-01-11 | 18:39

Waanzinnig bedrag voor een site ! kwaliteit mag best iets kosten. Maar dit gebeurd van de belastingcenten van een land dat uit een crisis aan het opklimmen is. Ik ruik de PVDA hier.

Rest In Privacy | 05-01-11 | 18:30

Heerlen wordt al een eeuwigheid met harde hand geregeerd door SP-wethouder Riet de Wit (de vrouw van). En dat merk je aan de belastingen, die zijn de hoogste van het land.
.
En niks gewogen afval, neen, alles op één milieuonvriendelijke hoop en dan dokken maar.
.
Strooizout was al op toen de eerste sneeuw viel, met hun communistisch inkoopbeleid op vijfjarenplan.
.
Dan heb ik nog niks over de burgemeester gezegd...

ebry | 05-01-11 | 17:33

Tja, als je broer zich laat pijpen in het fietsenhok te Nijmegen wat kun je dan van zo'n man verwachten. Zit die VVD bevlekker overigens nog in Nijmegen of is hij inmiddels elders aan het staatsruivenieren. Veegde hij hem niet af aan de fietstas??

Gerrit_Galbak | 05-01-11 | 17:21

die depla is dat die fietsenhok neuqertdt van een tijdje geleden ??

basberger | 05-01-11 | 17:15

-weggejorist-

the funnyman | 05-01-11 | 16:48

Oeh mai, wat een geld. Gelukkig heeft de website van onze school niet zo veel geld gekost...

Magister dixit | 05-01-11 | 15:45

Lafayette | 05-01-11 | 13:36
Eens, ellenlange vergaderingen, slechte briefings etc
Kunt beter zsm beginnen met bouwen op basis van basic requirements mbv SCRUM aanpak. Met 24-35k ben je dan al een heel end op weg.

hfakker | 05-01-11 | 15:37

... Met name bij de grotere, veel pagina's tellende sites, met verschillend karakter (zoals gemeentes dat vaak hebben) is maatwerk aan te raden: blog.pushon.co.uk/web-development/open...
etc etc

hfakker | 05-01-11 | 15:29

De ene website is de andere niet *voor internet bureau werkt*
Geenstijl is ook niet onder de 50k gebouwd, ook niet de basis.
't is maar net wat voor, hoeveel externe systemen er op aangesloten dienen te worden. Hoeveel subpages met eigen templates, zijn er tailor made toepassingen, API's, formulieren?
Ok, 190k is wel heel erg veel.
Maar:
A. een site is per definitie nooit af, want software, dus ongoing development (iterative, agile, incremental)
B. SCRUM toepassen als projectaanpak; €10k voorfase, 3 x sprint (25k), eventueel eindsprint, ben je een heel end met een tailor made website met heul veul features.
C. Online marketing never ends (SEM, campagne, maandelijske inspanning voor tags, meta, keywords etc)
Dus....
De gelijkenis die hier gemaakt wordt met je Joomla, Drupal, WordPress, Typo3 etc gaat gewoon niet op.
dus....
www.cmsmatch.com/compare/content-manag...
www.hobo-web.co.uk/seo-blog/joomla-v-w...
www.webdesignbooth.com/20-promising-op...
<Met name bij de grotere, veel pagina's tellende sites, met verschillend karakter (zoals gemeentes dat vaak hebben) is maatwerk aan te raden: blog.pushon.co.uk/web-development/open...
etc etc

hfakker | 05-01-11 | 15:28

Niet zo zeuren jongens, voor een .NET site is het al knap genoeg dat de html valideert. Voor 190k is dat een koopje. (Ben blij dat ik daar niet aan mee hoef te betalen).

__dictatuur | 05-01-11 | 15:18

Ok, en hoeveel heeft het multikuldrama gekost, meneer Saïd? I rest my case.

RobbieG | 05-01-11 | 15:14

Is nog onoverzichtelijk ook.

Myne | 05-01-11 | 14:39

"De gemeenteraad

Heerlen heeft 37 raadsleden. De huidige gemeenteraad is in maart 2010 aan de slag gegaan. Er zijn twaalf fracties: SP (8), CDA (6), PvdA (4), Stadspartij Heerlen (4), Ouderenpartij Heerlen (3), VVD (3), Hart-Leers (2), Leefbaar Heerlen (2), D66 (2), GroenLinks (1), TROTS (1) en Fractie Meesters (1). Van alle bestuurlijke organen staat de gemeenteraad het dichtst bij de mensen. Raadsleden worden direct door burgers gekozen." SP smeet het geld? www.heerlen.nl/Pub/Home/Heerlen/Gemeen...

Henk Houthakker | 05-01-11 | 14:34

Even met allen naar www.heerlen.nl gaan en onderaan staat melding webteam.
openklikken en met ons allen een paar 100-duizend mailtjes versturen?
Leuki deetje toch?

madmax246 | 05-01-11 | 14:08

Meer dan 400 gemeentes in Nederland... als die nou allemaal een universele website hadden=minder kosten... maar betekent ook minder arbeidsplaatsen... kost ook geld... dussss....

moe... | 05-01-11 | 14:03

Beetje tendentieus artikel omdat totaal onduidelijk is wat er geleverd is.
Gemeentewebsites zijn meestal complex in functionaliteit, content en beheer, bevatten vaak veel koppelingen met externe systemen en moeten veel privacy gevoelige informatie afwikkelen.
Om maar te zwijgen over de vele stakeholders die erbij betrokken zijn..
Daardoor krijg je dus te maken met een lang voortraject (met externe consultants ed) waar vaak al 1/3 van de kosten in gaan zitten, en een flinke uitvoeringsfase.
190K lijkt me dus absoluut niet onredelijk.

80 | 05-01-11 | 13:58

Hier rekent een studentje toch max 750,- voor?
Pvda tariefje zeker die twee ton.

JoeDaPlumbert | 05-01-11 | 13:45

Jongens, het geld kan bij de gemeentes toch niet op, cashflow is onbeperkt?
Heeft niemand van die ambtenaren gedacht om een accountant uit het bedrijfsleven daar aan te stellen om dit soort belachelijke toestanden te vermijden.

lanex | 05-01-11 | 13:41

Heerlen: binnen twee jaar van SP (was CPN ) naar PVV (was CP= volgens sommigen ) en nu receiding naar helemaal niks

Bij elke overheid wordt enorm veel geld voor ICT verkwist

Quuick & Dirty | 05-01-11 | 13:38

Ziet er wel nice uit, maar verder had het wel goedkoper gekund ja.

SaNDR | 05-01-11 | 13:37

Overigens, als Heerlen een site had laten bouwen door een zolderkamer in WP tegen 25,- euro per uur, en dat voor totaal nog geen 2k, dan had Depla een grote muil gehad over de waardeloze kwaliteit. Dan was het waarschijnlijk Heerlen onwaardig etc.
En bottom line. Het is helemaal niet duidelijk hoe die 190k is ontstaan. Maar als internetondernemer weet ik dat de meeste kostenverhogingen door de klant zelf ontstaan. Slechte briefings, achteraf zaken toevoegen, oneindige vergaderingen, extra (vaak nutteloze) eisen die je zo aan de front end niet kan zien, compromis op compromis etc.

Lafayette | 05-01-11 | 13:36

Depla moet niet zeiken over zaken waar die geen verstand van heeft. De bureaustoel waar hij op zit is zeer zeker ook niet bij de dumpshop gehaald. Vast zo'n ergonomisch designgeval. En als je de volledige inrichting van de burgemeesterskamer gaat optellen, dan kom je zeer waarschijnlijk ver boven de 20k.

Lafayette | 05-01-11 | 13:30

Ik heb het even uitgezocht. Het neefje van de wethouder van Financiën werkt bij Seneca. Dit bedrijf heeft de website via Smartsite gebouwd. Heel smart van dat neefje om zo'n website voor € 190.000 te kunnen bouwen voor oom Henk bij de gemeente Heerlen.

Warmtepompdroger | 05-01-11 | 13:29

Godmejaar, wat word ik toch strontziek van die smerige lucht uit die beerput die nederland heet, elke dag.

BraterEnWood | 05-01-11 | 13:27

Lt. Postmortem | 05-01-11 | 12:25
ik vind die site van Heerlen helemaal niet zo lelijk. misschien is bijna twee ton best prijzig, dat weet ik niet. ben benieuwd hoeveel andere gemeentelijke sites kosten. Als die allemaal ongeveer 50.000 hebben gekost, dan heeft geenstijl wel een verhaal. voorlopig beschouw ik het als stemmingmakerij.

Miepert | 05-01-11 | 13:25

Goede bedrijfstak gekozen. Muhaha.

omwenteling | 05-01-11 | 13:23

@paradoxical | 05-01-11 | 12:13
Mooi, de front-end kun jij dus bouwen. Maar laat dat nou gemiddeld ongeveer 10% van een projectbegroting uitmaken, dus is 19K ook OK voor je?

Symmachus | 05-01-11 | 13:18

@Muxje | 05-01-11 | 10:07
Klopt inderdaad. Nu is een adviseur hier aan meewerkt trouwens ook mede verwantwoordelijk voor het uit de klauwen lopen van de projectkosten. Ik heb ooit bij een grote NGO een kostenbeheersingstraject uitgevoerd, en er bleek vooral veel te "verdwijnen" naar eindeloos gebakkelei over specificaties en wat wel en niet "in scope" was, terwijl het "advies"-bureau in kwestie wel gewoon voor 30-35 man uurtjes liep af te tikken iedere maand.

Daar heb ik toen vraagtekens bij kunnen zetten omdat intern iedereen als de dood was om verantwoording te nemen voor de FAIL, terwijl anderszijds de leverancier als de dood was dat er eens eentje wakker zou worden en vragen zou stellen binnen die club. Dus om Dirk Tang @ 9:47 te beantwoorden: ik ben niet de duurbetaalde adviseur, maar degene die de duurbetaalde adviseur op z'n plek zet als ie peop praat. Bij overheden is dit door gebrek aan accountability en absurde baanzekerheid zeker geen overbodige luxe: vaak is de "account manager" namelijk inderdaad een vriendje van de wethouder, en die wil je als ambtenaar niet tegen je in het harnas jagen.

Symmachus | 05-01-11 | 13:16

Ik ken mooie websites die slechts 1.700,= Euro hebben gekost. En daarnaast kan de gemeente Heerlen vast wel een werkzoekende webmaster die opdracht geven.

William Arcite | 05-01-11 | 13:10

no MORE taxes !

Patrick Zweedsey | 05-01-11 | 13:09

@Ouwe Zeur | 05-01-11 | 12:14 > Volgens mij hoeven ze alleen te voldoen aan wat eisen of leidraden die het ICTU voordragen.

Zie de volgende Joomla site :
www.ictu.nl/component/option,com_front...

PSZ-E | 05-01-11 | 13:00

Depla = PVDA.

All you need is love. Sucking love.

Waaligator | 05-01-11 | 12:34

Depla was dat niet die man van de fietsenstalling?

bullterrier | 05-01-11 | 12:31

@Woutorious | 05-01-11 | 12:21
dat heet Linkse Hobby...

Lt. Postmortem | 05-01-11 | 12:26

@Miepert | 05-01-11 | 12:14
Die site van Heerlen stelt juist niet veel voor en is daarme dit enorme kapitaal niet waard.
Bovendien wordt GS betaald uit commerciele opbrengsten en niet van belastingcenten.

Lt. Postmortem | 05-01-11 | 12:25

Bij dat bedrijf zullen ze voor 190K wel heel wat pizza's hebben weggetankt.

Fum4n | 05-01-11 | 12:23

Dat heet toch Kunst?

Woutorious | 05-01-11 | 12:21

Voor een gemeente website heb je wel iets meer dan wordpress en shared hosting nodig, maar 190k voor zo'n kutsite is echt burgers bestelen.

tochtkruis | 05-01-11 | 12:21

spuugschaap | 05-01-11 | 12:15
je hebt helemaal gelijk.

Miepert | 05-01-11 | 12:19

Leuk dat iedereen hier zo'n grote bek heeft zonder dat iemand weet wat nou eigenlijk allemaal in het bedrag zit. Voor alleen een beetje html-plakken en php poepen (let's hope not) is 2 ton idd bizar. Of hebben we het hier ook over B&O, implementatie van applicaties zoals shit aanvragen via digid (loket.heerlen.nl/uittrekselaanvraag_g...), organisatorische wijzigingen, en weet ik veel wat nog meer? Lekker makkelijk huiliehuilie doen zo.

spuugschaap | 05-01-11 | 12:15

Ik heb ooit eens voor de keuze gestaan om met dat Seneca te werken als leverancier voor dat cms. Ik heb ze toen toch echt niet uitgekozen als leverancier. Ken mensen die er wel mee werken en die zijn niet gelukkig kan ik je vertellen. Seneca is zacht gezegd een heel heel heel commercieel boevenclubje. Ze weten standaard heel erg ver altijd weer boven het afgesproken budget uit te komen. Reken maar dat de grote kosten nog gaan komen als ze nog iets aangepast willen hebben. Dat smartsite cms is wel aardig, maar Typo3 is nog een veel betere keuze dan smartsite of wordpress. Dacht trouwens dat overheden zo veel mogelijk aan de Open Source moesten??

Ouwe Zeur | 05-01-11 | 12:14

Ja een gemeentelijke site is nu eenmaal niet zomaar een lullig webstekje als geenstijl. Een gemeentelijke site moet tegenwoordig aan allerlei eisen voldoen. geenstijl daarentegen wordt door een paar luie redacteuren bij elkaar geflanst.

Miepert | 05-01-11 | 12:14

@delemming
Lul niet zo, 190k is wel veel. Met een designer + mijzelf kan ik deze site ook bouwen, en dat gaat echt geen 190k kosten.

Maar ja, als je een heel team hebt draaien en 100e / uur vraagt dan kom je er wel.

paradoxical | 05-01-11 | 12:13

Het is WordPress ipv Wordpress...

Chicka | 05-01-11 | 12:07

Deze man moet zich bezig houden met waar hij goed in is nl. het testen van fietshokken.
Arme inwoners van Heerlen.

Bataaf | 05-01-11 | 11:51

Seneca zit vuistdiep in veel gemeentes met hun SmartSite prut. Die gasten lachen zich echt helemaal krom over de onkunde van ICT managers van gemeentes.

PSZ-E | 05-01-11 | 11:47

Wat een ontstellend lelukke kutsite, zeg... Doe je shit gewoon op Hyves, ies graties!

threewing | 05-01-11 | 11:46

Trouwens wel typisch dat zo'n groen-links subsidie-spons kritiek heeft op dit budget. Wat draagt die partij eigenlijk bij aan de maatschappij, behalve het verspillen van belastinggeld.

Ronman2k | 05-01-11 | 11:41

het blijven prutsers bij de gemeente

peetd2 | 05-01-11 | 11:41

Pielemans heeft z'n kop er niet bij.

bosbaan | 05-01-11 | 11:40

De kosten zitten bij zo'n project voornamelijk in eindeloze discussies, afwegingen en analyses wat er allemaal moet kunnen op zo'n site.
Dan is 190k wel veel geld, maar het is echt niet zo dat je dit door je handige neefje laat maken voor 100 euro.

Ronman2k | 05-01-11 | 11:33

Wereldvreemde pluchezitter die Depla. Hoe kun je dit nou met droge ogen en zonder regentenlachje zeggen. Meer verstand van fietsenhokken zeker ...

De Almachtige | 05-01-11 | 11:29

@ delemming ... heb je de website gezien???!!!! zoveel geld is NIET normaal, elke koekwous weet dat het goedkoper kan..

DylansBlue | 05-01-11 | 11:28

190K is helemaal niet teveel, eenieder die dat wel vindt heeft geen benul van alle details die erbij komen kijken. Zo is er de organisatie wiens werkwijze waarschijnlijk niet strookt met de werkwijze nodig voor digitale afhandeling van zaken, enkel dat feit is al genoeg om 190 k in de ontwerpfase alleen te steken omdat voor vele stukken functionaliteit de details kwa afhandeling zeker niet vast staan en er meerdere stuurrondes nodig zullen zijn om tot een ontwerp te komen waar ieder tevreden mee is. Alles moet tot in detail gedocumenteerd worden; de wensen van de gemeente, de response van de uitvoerder, de interactie en de eindbesluiten. Het ontwerp moet 'gekeurd' worden en vervolgens moet het ook allemaal nog gemaakt en getest worden. Er moeten ambtenaren worden opgeleid voor de nieuwe interne werkwijze of op zen minst moet van elke situatie aangaande het backoffice een handleiding of iets zijn. Beidde partijen dekken zich in voor schade, contracten worden gecheckt door advocaten etc etc. Er zijn zoveel onderwerpen die hier bij komen kijken, zoveel mensen met inspraak en wensen dat je er erg op moet letten dat je niet al 190K hebt uitgegeven voordat er ook maar een begin aan de website is gemaakt.

delemming | 05-01-11 | 11:26

Wij zijn Heerlen!
1.bp.blogspot.com...
sjaakdeslinksesul | 05-01-11 | 09:37

Sjakie is blijkbaar nooit in Heerlen geweest...

Heerlen is een prima stad met uitstekende voorzieningen; cultureel aanbod, infrastructuur, woonruimte, zeer goede scholen, uitgebreide koopcentra, etc.
Probleem is, dat het slechte imago, dat in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw terecht is ontstaan blijft doorwerken bij investeerders en ondernemers, terwijl dit imago helemaal niet meer van toepassing is. De laatste 20 jaar heeft de stad enorme verbeteringen op alle vlakken doorgemaakt en is zeer de moeite waard om in te wonen en te werken.
Maar zolang men het oude image blijft projecteren op het hedendaagse Heerlen zullen investeerders wegblijven.

Bytemaster | 05-01-11 | 11:07

Noord zuid lijn. Heel NL betaald mee. Waarom?

Mr. Krinkle | 05-01-11 | 10:58

Achja, elke webdesigner weet dat je gruwelijk veel aan de gemeente kan verdienen.. die lui betalen altijd veeeeeeeeeeeeeel te veeeeeel. Maar dit slaat echt alles hor, voor zo'n lelijke site nog wel ;p

DylansBlue | 05-01-11 | 10:58

Het mooiste blijft het 'onderhoud' van 12.000 per maand. Wordt nogal wat aan gesleuteld dus.

Inferi0r | 05-01-11 | 10:54

@neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:35
Ah dus jij deed er aan mee? :)

atm0s | 05-01-11 | 10:53

Iedereen die zegt "dat kan goedkoper" is een hobbyist die nog nooit voor een logge organisatie heeft gewerkt. Dit soort klanten koopt geen product, maar een langgerekt proces dat zich voegt naar interne politieke spelletjes.

John Muts | 05-01-11 | 10:52

-weggejorist en opgerot-

marek | 05-01-11 | 10:48

Zeg redactie, is het de nieuwe trend van 2011 om elke link maar door de TinyURL te jassen? Zet gewoon eens normale hyperlinks in de topics terug zodat ik met een mouse-over kan zien waar ik uit kom. Straks kom ik niets vermoeddend op ranspr0n.com uit als ik op een onschuldige link van jullie klik!

ir.Bob | 05-01-11 | 10:46

@neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:24

Dat is desing; dat je moeten zoeken naar wat je nodig hebt. Waarom zouden we de linkjes op een handige plaats zetten als we ook de hele frontpage kunnen volpleuren met nietszeggende kutplaatjes?

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 10:45

@atm0s | 05-01-11 | 10:08

Wat dacht ja van al die onderliggende stichtingen waar op het eind van het jaar het budget op moet zijn omdat ze anders gekort worden het jaar erop? Heb meerdere keren meegemaakt dat ik een factuur moest sturen die keurig betaald werd en dat het jaar erop er wel spullen voor werden aangeschaft. 3x raden welke prijzen ik dan hanteerde.

neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:35

@LordKilmir | 05-01-11 | 10:24

Hoeveel manuren stop je in zo'n site volgens jou?

neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:31

Daarnaast kunnen ze gewoon de OZB verhogen en dan is dat probleem ook weer opgelost.

wsc981 | 05-01-11 | 10:31

Tja, het is altijd makkelijk geld uitgeven als het niet van jezelf is.

wsc981 | 05-01-11 | 10:30

faz | 05-01-11 | 10:25
Waarom dan niet? Het is toch de vraag of je een redelijk aanbod doet? Ik beoordeel veel offertes en het is soms echt bizar wat een prijsverschillen.

laincoubert | 05-01-11 | 10:29

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 10:21
Had jij iets anders verwacht dan?

Bolle Wim | 05-01-11 | 10:28

@LordKilmir | 05-01-11 | 10:24
Tuurlijk, werk jij voor die lui ofzo. Noem één concreet probleem dat zich voordoet bij het "koppelen van backoffices". Echt weer zo'n zin die ambtenaren diep in de buidel laten tasten...

Tommygunner | 05-01-11 | 10:28

Wat heeft die Pownews site precies gekost?

laincoubert | 05-01-11 | 10:26

Nooit de maker/vormgever van een website de schuld geven, die maakt wat wordt gevraagd, uiteindelijk is de opdrachtgever eindverantwoordelijk en daar zit hem de crux. Totale incompetentie is dan vaak de oorzaak.

faz | 05-01-11 | 10:25

Digitaal Loket erachter. Gezien de typische problemen die je krijgt met backoffices koppelen is 190k een vrij reëel bedrag met de manuren die je er in moet pompen.
Maar zelfs zonder loket kost een website ook meer als je met ambtenaren werkt. Vrijwel elke gemeente heeft verschillende afdelingen die allemaal inspraak hebben op van alles en nog wat. Nog voordat een bouwer erbij betrokken raakt is vaak de helft van zo'n bedrag al opgegaan aan interne zaken. Dan als het project fatsoenlijk loopt worden requirements regelmatig veranderd en dan als RFC's doorgevoerd in test en acceptatie fases.

De opmerkingen die ik hier lees over cms pakketjes voor een appel en een ei zijn mensen die nog nooit met een OTAP omgeving hebben gewerkt, laat staan projecten voor iets groters dan een eenmansbedrijfje.

En veel kleinere gemeentes hosten hun site wel extern. Als support voor enkele gemeente sites weet ik 100% zeker dat ze extern worden gehost.

LordKilmir | 05-01-11 | 10:24

Tja, aan de andere kant....
Wij worden continue door de overheid genaaid dus is het raar dat men het omgekeerde probeert?

Kritiek caster | 05-01-11 | 10:24

@Biff Eagleburger | 05-01-11 | 10:21

Die website van hun is een lachertje, wat een kneuterding en de layout van een palingboer uit 1950

neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:24

Voor 190.000 euro spek je voor het gemiddelde internetbureau voor 2 jaar de kas met zo'n opdracht. Eigenlijk zou ik hier kwaad om moeten zijn, maar geef ze eens ongelijk. Als ik zo'n opdracht kon krijgen laat ik dat niet na.

Eagle_Eye | 05-01-11 | 10:23

Mede-eigenaar van Zuiderlicht Martijn Kagenaar, is volgens z'n twitter een PvdA-fan. Wat een verrassing.

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 10:21

Ik had het goedkoper gedaan.

provis | 05-01-11 | 10:12

Dan is Depla weer gepijpt.. eh genaaid.

Boomschade | 05-01-11 | 10:10

Heb ooit eens van dichtbij meegemaakt hoe een digitaal loket werd ontwikkeld voor de 040 gemeente website, mijn werkgever destijds kreeg alles verkocht als hij het spelletje maar meespeelde, veel rapporten met moeilijke woorden gebruiken, al die clichées van budgets opmaken etc, allemaal waar gewoon. * veel ambtenaren niet vertrouwd met belastingcenten *

atm0s | 05-01-11 | 10:08

@Dirk Tang 09:47: Symmachus klinkt eerder als iemand die weet wat er bij dit soort projecten komt kijken. Voordat je je kwaad maakt op die gemeente zou ik me eerst maar eens afvragen wat er precies gedaan is voor dat geld. 20k voor een designjobje? Klinkt veel, maar als je het hebt over een paar designrondes met telkens een afstemming met de stuurgroep van de opdrachtgever, plus wellicht een QA-ronde en uitrol, dan ben je zo een paar maanden verder. Een beetje IT-professional kost je al gauw 10k per maand. In dat perspectief is die 190k voor de opzet van die hele site ook niet zo veel, zelfs niet als het een bijna standaard installatie van webtools betreft. Er gaan nogal wat kosten zitten in het uitrollen van dat spul in een complexe organisatie. Rest de vraag of die uitrol ook in deze kosten ziet, maar nogmaals: ik weet het niet. En die GroenLinkser waarchijnlijk ook niet.

Ik denk dat je beter de vraag kan stellen of elke gemeente dit zelf moet organiseren, als dit soort trajecten zo duur zijn. Regel ontwerp, tooling en hosting gewoon centraal voor alle gemeentes. Maar ja, dat willen ze niet. Waarom denk je dat zoveel ICT-projecten bij de overheid falen? Het komt echt niet door opdrachtnemers die de kluit belazeren of doordat de overheid slecht zou zijn in ICT of techniek, of omdat ze beroerde projectmanagers hebben. De oorzaak is vrijwel altijd de byzantijnse organisatie waar het IT-project mee te maken krijgt. Zelfde verhaal bij de politie, en bij de rijksoverheid. Honderden departement-koninkrijkjes die niet willen of kunnen afstemmen.

Muxje | 05-01-11 | 10:07

@ neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:05
als ik op de link klik die ik hierboven gepost heb kan ik gewoon de site benaderen hoor.

Artwido | 05-01-11 | 10:06

"Smartsite iXperion Empty Template Site." lol, das pas makkelijk harken. Helaas vrees ik dat dit pas het topje van de ijsberg is. Hier moet gewoon een overheidsdienst voor komen die op elke website van gemeenten een standaard layout, zij het aangepast met logo, plempt.
Nu zijn er 418 gemeenten met 418 verschillende website die onderhouden worden door 418 geldharkende internetbedrijfjes. Gewoon centraal regelen en klaar...

Tommygunner | 05-01-11 | 10:05

Het leuke is: waar de banken (ING) zich geen donder aantrekken van wat hier gezegd werd in het vorige topic, gaan de Apparatsjiks van de PvdA hier ook achteroverleunend om glimlachen.

De macht is nog steeds niet aan ons, tenslotte, maar aan hun.

vraagstaart | 05-01-11 | 10:05

@Artwido | 05-01-11 | 09:58

Zuiderlicht heeft de bandbreedte ook op, of ze zijn een lange vakantie aan het vieren, dat kan ook.

neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:05

't zal hierboven al eens gememoreerd zijn, maar je kan het niet genoeg zeggen: die Depla zal er wel een blowjob in het fietsenhok bij gehad hebben...

Telegraafhoerrr | 05-01-11 | 10:05

Donderdag dan maar met zijn allen naar de nieuwjaarsbijeenkomst, gezellie, maken we er een reaguuurdersfeestje van, hoe laat vertrekken de bussen?

neemjemoederindemali | 05-01-11 | 10:04

Overheid en IT blijft een combinatie waarbij je vraagtekens kunt zetten.
Probeer als ambtenaar eens een systeempje aan te schaffen wat bijvoorbeeld een administratief proces ondersteunt zodat je niet wegzakt in formulieren en onduidelijkheden.
Blauwdrukken, businesscases, case studie, en meer van die zaken... dat het 190K kost valt me gezien de manier waarop overheden werken nog mee.

BeunDeHaas | 05-01-11 | 10:03

@Che_cuevara | 05-01-11 | 09:54
Je moet het ze meegeven: zakkenvullen is een kunst die zij als geen ander beheersen...

Sliptong | 05-01-11 | 10:03

Wel makkelijk dat die Depla weggepromoveerd is naar burgemeester. Nu kan hij tenminste zelf zijn naar buiten gekomen affaires in de doofpot stoppen en kan hij geen conflict meer krijgen met zijn eigen partij. Mooi dat we functies hebben waar we dit soort PVDA'ers nog kwijt kunnen.

Max Stirner | 05-01-11 | 10:01

Ongelooflijk, dit is taxpoetverbranden in een hoogoven.

titsme | 05-01-11 | 10:00

Depla en consorten blijven altijd boefjes

magic mike | 05-01-11 | 10:00

-weggejorist-

Anti Alles | 05-01-11 | 10:00

Voor wie wil weten welk reclamebureau verantwoordelijk is voor dit knoeiwerk:

www.zuiderlicht.nl/

Artwido | 05-01-11 | 09:58

Ik heb Teun nog niet gezien vandaag, zo komt ie nooit aan zijn gemiddelde van 68, hoe dan ook Depla is wel een bekende naam in het fietsenhok circuit.

Karel Kruizenruiker | 05-01-11 | 09:57

Volgens die Hyves-pagina is Martijn Kagenaar met zijn www.zuiderlicht.nl verantwoordelijk voor de site. Er wordt overigens gesproken over €120.000 en een maandelijks onderhoudscontract van €12.000.

Dom blontje | 05-01-11 | 09:57

Ik mis een knopje Limburgs. Dat was toch ook inmiddels een taal?

Petrus de Rewa | 05-01-11 | 09:57

@thegeek | 05-01-11 | 09:53

Gemeenten hebben het verwrongen beeld dat ze uniek zijn en hun inwoners klanten zijn. Fout. Zo. Fucking. Fout.

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:57

En me ook maar even goed voorbereiden.. Zal het strategisch gezien handig zijn als ik me eerst als PvdA lid aan ga melden? Ik wil namelijk het liefst voor enkelvoudig onderhands aanbesteden gaan.
heerlen.nl/Inkoop-en-Aanbesteding.html...
Inkoop en aanbesteding
De gemeente Heerlen verstrekt jaarlijks een groot aantal opdrachten op het gebied van werken, diensten en leveringen. Deze opdrachten worden enkelvoudig onderhands, meervoudig onderhands, openbaar of Europees aanbesteed.

Bolle Wim | 05-01-11 | 09:56

Haha, stomme limbo's

subsidistan | 05-01-11 | 09:56

Bij uitvoer door een capabele partij lijkt mij een realistische prijs voor de website zo'n 25.000 / 35.000 euro.

=echt= | 05-01-11 | 09:56

Dat zal dan wel de TCO (Total Cost of Ownership) zijn.

Zo kan een gratis programma als Adobe Reader voor een bedrijf al gauw een ton kosten per jaar...

gtrNL | 05-01-11 | 09:55

@Sliptong | 05-01-11 | 09:38
<meta name="author" content="Seneca" />

<meta name="generator" content="Smartsite iXperion" />
en het is met een template gegenereerd

<meta name="DCTERMS.description" content="Smartsite iXperion Empty Template Site." />

Waarschijnlijk is Smartsite/iXperion het bedrijf dat hier achter zit

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:54

@Symmachus | 05-01-11 | 09:42

Duidelijk en het verbaast me helemaal niets.

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:53

@Symmachus | 05-01-11 | 09:36
@Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:39

Jullie hebben (imho) allebij gelijk. Wat een gemeente nodig heeft kost nou eenmaal ontzettend veel geld en dat is ook te begrijpen. Beveiliging, in house hosting, etc..

Wat Biff zegt is inderdaad echter het grote probleem.. al die gemeenten doen dit individueel, onzin! Het punt is dat de mensen die dit beslissen dromerige knulletjes zijn die trots zijn op hun geboorteplaats en het project ingaan met het idee 'we moeten x een mooie leuke en spontane website geven'. Niks daarvan, als gemeente onderscheidt je je heus niet met een kleurrijke website, niemand die daar op let. Maar hem simpel, maak hem functioneel, maak hem effectief en iedereen zal blij zijn.

Ideetje: wie ontwikkeld er een protosite en verkoopt deze 200 maal?

thegeek | 05-01-11 | 09:53

Aha! Een lobbymoment voor slimme ondernemers!
U bent van harte welkom op de nieuwjaarsbijeenkomst op donderdag 6 januari 2011, van 17.00 tot 19.00 uur, in de hal van het stadhuis.
Nieuwjaarsbijeenkomst: donderdag 6 januari 2011
17.00 tot 19.00 uur
Hal Stadhuis
Raadhuisplein 1, Heerlen

Bolle Wim | 05-01-11 | 09:52


1 november 2010 gaat de nieuwe website live. “Er wordt steeds meer aan die datum opgehangen vanuit de organisatie.” vertelt Tom Bischops. “Het is ook wel goed om een harde deadline te stellen. Dat is men misschien niet gewend, maar het is wel nodig, het is niet vrijblijvend meer.”

Het live gaan van de nieuwe website is een ijkpunt, maar geen eindpunt voor de gemeente Heerlen: “Vanuit de architectuurgedachte hebben we ervoor gekozen om de producten en diensten catalogus (GPDC) van Seneca aan te schaffen. Deze is namelijk heel nauw verweven met het content management systeem Smartsite iXperion. Daarnaast hebben we de kennisbank van Seneca aangeschaft voor het Klant Contact Centrum. Je kunt je voorstellen dat heel veel informatie uit de kennisbank straks ook op de website wordt gepubliceerd. Vanuit het proces gedacht is het de beste oplossing om deze content uit één centraal systeem te ontsluiten.” Zo blijft de gemeente Heerlen in ontwikkeling en blijft de burger centraal staan in de dienstverlening van de gemeente Heerlen.

ze hebben dus ook de kennisbank aangeschaft voor dat bedrag, een koopje dus.

mag ik ff | 05-01-11 | 09:52

@sjaakdeslinksesul | 05-01-11 | 09:46
LOL. Die panden stonden op de nominatie om gerenoveerd te worden...

Sliptong | 05-01-11 | 09:52

@Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:41
Jij kent de hoestende man in een regenjas? * go go gadget spyglass opzetten gaat *

Sliptong | 05-01-11 | 09:51

voor de helft had ik die site wel willen maken WTF!

y0r | 05-01-11 | 09:51

Weet iemand waar ik me aan kan melden? Ik wil graag werkzaamheden verrichten voor de gemeente Heerlen. Dan kan ik de crisis eindelijk achter me laten.

Bolle Wim | 05-01-11 | 09:49

Michelos | 05-01-11 | 09:41
Hoezo de namen van de oplichtersnerds er bij? Als het een commerciel bedrijf is en je hebt hier in NL een vrije markteconomie, een rechts systeem waar de meeste reaguurders zo happy mee zijn, dan heb je als commerciele partij de vrijheid om het bedrag te vragen dat je wilt. En wat wil je als bedrijf? Zo veel mogelijk winst maken!!! Voor een overheidsorgaan of een gesubsidieerde instellng zoals een bank is het anders, blame them!

overdrijfnietzo | 05-01-11 | 09:47

@Symmachus | 05-01-11 | 09:36

U klinkt als een te duur betaalde consultant die alleen maar fail-werk oplevert. U bent het type persoon dat de overheid te veel geld kost...

Dirk Tang | 05-01-11 | 09:47

Maar het is wel een mooie websijt!
en, gelukkig kon hij zo zn auto afbetalen!
iedereen blij toch?

wtfgebeurdhierdan | 05-01-11 | 09:46

@Symmachus | 05-01-11 | 09:36
Ik maak niet anders dan maatwerk, en is echt niet zo duur.
Wat jouw opmerking over een formulier betreft, Een formulier is iets dat zelfs elke beginnende webdesigner moet kunnen, ik zou bijna durven zeggen blindelings. de verificatie van een formulier mag echt geen enkel probleem vormen.
Beveiligen is uiteraard, zelfs voor de simpelste site gewoon een "must".
Beveiligen van de database word wel eens over het hoofd gezien of onderschat terwijl het eigenlijk heel simpel te doen is.
Ik zie dat ze op hun site bij vergunningen zelfs met GET requests werken. als dat niet beveiligd is zit je zo in hun database en kun je alles er uit halen wat je wil.
Ik weet uiteraard niet of ze hun query's wel beveiligd hebben maar ga dat toch maar niet uitproberen :)

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:45

@Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:39
Dat is destijds inderdaad geprobeerd, maar werd door onderling gekloot helaas niet overgenomen door iedereen.
En hebben ze het (de GBA) uitbesteed aan het grootste FAIL-bedrijf op het gebied van overheidsprojecten. Noem geen namen, maar het wordt niks en gaat honderden MILJOENEN kosten.

Symmachus | 05-01-11 | 09:42

Ze zouden het geld in de servers moeten pompen. Schandalig, voor nog geen 10% van dat bedrag zou je al een prachtige website kunnen bouwen. Maar ja, belastinggeld moet vloeien. Thee iemand?

Steuntrekkert | 05-01-11 | 09:42

Schijnt maar niet op te kunnen?
Hoe ooh hoe komen we toch in een crisis?

1%biker | 05-01-11 | 09:41

-weggejorist-

pendajo | 05-01-11 | 09:41

Graag even de namen van de gemeenteraad toestemmers en de oplichtersnerds erachter die zich dat geld durven te vragen voor zo'n prutswerk. En dan vervolgens gewoon allemaal totaal publiekelijk kapodtstampen, en geld terugvorderen.

Michelos | 05-01-11 | 09:41

@Sliptong | 05-01-11 | 09:38

Heb al gezocht maar kon zo 1-2-3 niets vinden, behalve het *kuch* adviesbureau.
www.seneca.nl

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:41

@Dirk Tang | 05-01-11 | 09:37
En het erge is dat alle Gemeenten een standaard layout hebben zodat burgers eenvoudiger informatie kunnen vinden. Waarom in godsnaam nog de vrije hand geven om een website te laten ontwerpen? Hup, alles standaard vanuit het Rijk. Probleem opgelost.

Sliptong | 05-01-11 | 09:40

Tsja, dan heeft een ambtenaar als enige serieuze taak van het jaar op zijn lijstje staan: "website", dus dan moet dat proces ook minstens een jaar duren. Het bureau factureert wel hoor, geen enkel probleem.

John Muts | 05-01-11 | 09:40

@Sliptong | 05-01-11 | 09:37
Ongetwijfeld. En dat soort dingen kost de belastingbetaler in Heerlen veel meer dan 200K.

Symmachus | 05-01-11 | 09:39

Dit roept om een onderzoek naar de kosten van alle andere gemeentelijke websites!
Ik voorspel dat er een miljoenenzwendel aan het licht komt, vooral in PvdA bolwerken.

wakkere_nederlander | 05-01-11 | 09:39

@Symmachus | 05-01-11 | 09:36

Nu zijn er 430 gemeenten in Nederland, die best wel even samen iets kunnen opzetten, in plaats van ieder een 'maatoplossing' te laten creëren.

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:39

Wat een verspilling van belastinggeld. Ik had het voor de helft gedaan.

ZeroTolerance78 | 05-01-11 | 09:39

Kunnen we even achterhalen wie het webdesign (lol) heeft gedaan? Vriendje van Depla?

Sliptong | 05-01-11 | 09:38

Wat een lelijke website, het is net een spelletjessite voor een hoerenkast.

Ik zou me kapodt schamen als dit mijn gemeente site was. Hoe durft iemand hiervoor 2 ton te vragen?!

Dirk Tang | 05-01-11 | 09:37

Ach met het ABP in de stad en Elco in de reedt,raadt van bestuur mag 't 'n paar centen,euries kosten.

Ratzing. | 05-01-11 | 09:37

Zou de hoogte van het bedrag niet te maken hebben met de enorme slagvaardigheid van de gemeente? Uitgangspunten wijzigen, contractbreuk wegens te laat reageren, valse beloften, niet nakomen van afspraken, verkeerde info doorgegeven, op het bureau blijven gaan liggen, koffie over concept 1 heengegaan???? Vragen, vragen, vragen. Doe es uitzoeken Brussen.

Sliptong | 05-01-11 | 09:37

@Che_cuevara | 05-01-11 | 09:26
De gemeente doet dat wel, dus extern hosten is in ieder geval geen optie. Dat betekent dat ze jou moeten inhuren om zoiets in-house te ontwikkelen, en daarbij nog iets van een DBMS-server opzetten, en hiernaast een HTTP-serverfarm en een applicatie-serverfarm. Dat loopt sowieso al aardig in de papieren, maar heeft weer als voordeel dat je dus real-time je overige systemen met het Internet kunt verbinden. Daarnaast wil je in de rubriek "feedback" trouwens ook wel wat meer dan hier en daar een mailto:-link. Voor een vergunningsaanvraag bijvoorbeeld is een formulier wel handig, en nog beter als dit beveiligd is met iets als DigiD waardoor je ook gelijk de spam eruit filtert.
Bottom line: het gaat hier om *informatie*, niet om *content*. Andere tak van sport.

Overigens werk ik niet voor een gemeente en ook niet voor een bedrijf dat dit soort projecten uitvoert. Heb er echter voldoende mee te maken gehad om te weten dat dit soort maatoplossingen gewoon echt veel kosten.

Symmachus | 05-01-11 | 09:36

De website is via "blokkendoos" Smartsite iXperion gebouwd op Drupal..

Bigfoot87 | 05-01-11 | 09:35

vraagstaart | 05-01-11 | 09:27
Een geniale opsomming van de linkske aanpak van simpele problemen.
LOL!

wakkere_nederlander | 05-01-11 | 09:34

Inderdaad een soort wordpress. Site is op Ixperion gebouwd: ixperion.smartsite.nl/

de_paashaas | 05-01-11 | 09:34

ze staan niet op telefoongids.com, dat is wel jammer.

ganzo | 05-01-11 | 09:34

Internetondernemers: +1 Zo verdien je geld.
btw: Is dit de nieuwe stijl t.a.v. de poll? #drama

Sliptong | 05-01-11 | 09:33

@dikkepiemol | 05-01-11 | 09:28
Klopt exact, maar wij komen er echt niet aan te pas.
Daar zorgt de burgervader/wethouder wel voor

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:33

Dat ontwerp van die site gaat echt nergens over, lijkt eerder een site van de wehkamp ofzo

me zuster | 05-01-11 | 09:32

@Grote Nerd | 05-01-11 | 09:28
Het leuke van openbare aanbestedingen bij dit soort clubs is, dat er tevoren al beslist is wie het gaat worden. En dat is niet de goedkoopste, dat is degene met de beste connecties.

vraagstaart | 05-01-11 | 09:30

Ik, en tig ander kleinbedrijf had dit MAKKELIJK rond de 5.000,- a 15.000,- euro kunnen realiseren: 2.5~5% van het huidige kostenplaatje.

Wat een vies, stinkend zaakje zakkenvullerij en vriendjespolitiek.

dikkepiemol | 05-01-11 | 09:28

Met iemand als Riet de Wit (SP: juist ja de partner van die zakkenvullende Jan) in de raad is dat toch niet zo gek.

Lt. Postmortem | 05-01-11 | 09:28

@eerstneukendanpraten

Voor zover ik begreep ging ze de keuken schilderen en een boek schrijven. ~al me niet verbazen als ze dat op onze kosten gaat doen.

Kayleighb | 05-01-11 | 09:28

@ Andreas B. | 05-01-11 | 09:21
Nee bij een screenshot werken de dropdowns idd niet. muhahahaha

Artwido | 05-01-11 | 09:28

Voor al degene die het goedkoper kunnen, begin een bedrijf en schrijf je in op openbare aanbestedingen! jij verdient geld en de belastingbetaler betaalt minder.

Grote Nerd | 05-01-11 | 09:28

Nu is wel bekend dat een PvdA-bestuurder als volgt een lamp vervangt:
1) vooronderzoek: is-ie wel kapot?
2) onderzoekscommissie "oplossingen" buigt zich over de oplossingsalternatieven
3) Werkgroep "groen!" selecteert de leverancier voor een nieuwe lamp
4) klankbordgroep "betrek de burger" toetst de werking van de lamp in een proefopstelling, gemaakt door een PvdA-gerelateerd ingenieursbureau
5) de lamp wordt uitgepakt tijdens een receptie waarbij op kosten niet wordt beknibbeld
6) een Directeur "Lamp vast houden" uit eigen PvdA-kring wordt benoemd
7) de werkgroep "schouders er onder" tilt de directeur plus lamp op en draait rondjes, zodat de lamp in de fitting valt
8) de burgemeester opent het nieuwe licht, uiteraard tijdens een goed bezochte receptie
9) de Directeur "Lamp vast houden" vertrekt met een gouden handdruk, behoud van salaris en dienstauto

De kosten zijn helaas niet meer te traceren, maar de burgemeester weet wel dat "kwaliteit nou eenmaal geld kost"

vraagstaart | 05-01-11 | 09:27

@eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 09:24
En niks naar jou? schande

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:26

@Symmachus | 05-01-11 | 09:24
Ik zit niet op een xs4all servertje, want daar krijg je niet wat ik heb.
Nee ik beschik niet over terabytes aan gevoelige info. ik MAAK dynamische site's

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:26

Een ding is zeker: er loopt in Heerlen iemand rond met hele dikke broekzakken!
En dat in PVV bolwerk Limburg...
HOUDT DE DIEF!

wakkere_nederlander | 05-01-11 | 09:26

Dat Heerlen, dat liep toch leeg?

ojédiaré | 05-01-11 | 09:25

Kijk, daar kun je tenminste nog geld verdienen.

Mark van Leeuwen | 05-01-11 | 09:25

@Che_cuevara | 05-01-11 | 09:22
Jij gebruikt neem ik aan dan ook dynamische content, en beschikt over enkele terabytes aan privacygevoelige informatie?
Die je dan zonder pardon op een XS4all-servertje pleurt?

Symmachus | 05-01-11 | 09:24

De stakkers, ze worden ook opgelicht bij het leven.

1st Male Lesbian | 05-01-11 | 09:24

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:22

De rest van het geld gaan ze overmaken naar goede doelen zoals het Rode Kruis, Novib, Artsen zonder Grenzen, Oxfam enz. Maar dat zeggen ze er niet bij omdat ze zo nobel zijn...

eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 09:24

MWah, geen geld voor zo'n prachtig stukkie werk!
Idee -> Werkgroepjes -> Ontwerp -> Inspraak -> Werkgroepjes -> bouw -> test -> Inspraakronde -> werkgroepjes -> verbouw -> test -> Inspraak -> werkgroepjes -> Nieuwe ontwikkelingen (MOETEN we mee nemen) -> Vernieuwbouw -> Inspraak
--------------------->>>>> Kosten rijzen de pan uit, terug naar 1e ontwerp en eerst maar eens live besluit (Hernieuwbouw, broncode was inmiddels te veel aangepast snelheid treurig -> Klaar! Feestje, schouderklopjes en de werkgroepjes weer in voor de aanpassingen (hehehehehe er is weer iets nieuws, MOETEN we intergreren!)
ZUCHT!

MarcS | 05-01-11 | 09:24

Kayleighb | 05-01-11 | 09:18

Ze zou toch werk gaan *zoeken*? Ik tegelde ongeveer hetzelfde als jij toen Femke er de brui aan gaf en werd toen door meerdere reaguurders erop gewezen dat ze wellicht helemaal geen wachtgeld zou vangen...

eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 09:22

Website maken van template - heel veel.
Ik betaal voor hosting + domeinregistratie € 265,00 per jaar
Daarvoor heb ik onbeperkte databases. onbeperkte email onbeperkt dataverkeer
Nieuwste versie MySql php 5.3 en nog veel meer.
Website maken (databaase gestuurd) met achterliggend CMS begint bij € 450,00

Hoe komen ze in hemelsnaam aan € 190.000

Che_cuevara | 05-01-11 | 09:22

Overheden hebben een grote bult met Geld en als ze iets van je willen kun je gewoon een bedrag roepen Zeker als de betreffende ambtenaar geen verstand van zaken heeft en dat is meestal wel het geval.

loki84nl | 05-01-11 | 09:22

lol @ het onzichtbare dropdownmenu

tic | 05-01-11 | 09:21

Waarom krijg ik nou nooit de opdracht om zo'n website in elkaar te flansen?
Werkt voor geen meter trouwens, de dropdowns doen het niet, nog los van het feit dat submenus voor een overheidswebsite in het kader van gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid totaal ongewenst zijn.

Andreas B. | 05-01-11 | 09:21

@intrepidity | 05-01-11 | 09:15
on·der·ne·mer de; m,v -s iem die een bedrijf voor eigen rekening uitoefent (Van Dale).

Vooral dat "voor eigen rekening" is wellicht een hint

vraagstaart | 05-01-11 | 09:21

Heb hier als feestjesorganiseerder wel meer voorbeelden van gezien.
(vooral PvdA) Bestuurders die bakken belstinggeld over de balk keilen voor niets. (bijv. piepschuim kunstwerkje (2 dagen werk voor de grinnikende subsidiekunstenaar) met de roller ge-Gamma-verfd: á raisin €14.000,-)

mothersfinest | 05-01-11 | 09:20

@intrepidity | 05-01-11 | 09:15
Voor den belastingbetalerts, en daar gaat het hier om: nul komma nul, schat ik zeau. Niks hypocriet dus.

Fijnstoffer | 05-01-11 | 09:20

Als je linkse mensen problemen moet laten oplossen, komt er nooit wat van terecht. Je ziet het aan de steden/dorpen waar Links aan de macht is: De portefeuille is leeg.
Ze strooien daar met geld, het maakt niet uit voor wat. Stelletje Lutsers!

Mausiej | 05-01-11 | 09:20

@Mopho | 05-01-11 | 09:17
Dat is wel vaker bij een mirror, meen ik ;)

An die ARBEIT | 05-01-11 | 09:19

Ik vermoed dat Parsons toch ook minimaal 190 000 EURO voor zijn facilitaire dienstverlening vangt...

eerstneukendanpraten | 05-01-11 | 09:19

Moet je kijken wat het wachtgeld voor Femke Halsema ons gaat kosten aan de aankomende jaren.

Kayleighb | 05-01-11 | 09:18

190 duizend euro is natuurlijk veels te veel geld, maar de site ziet er wel mooi uit. Je zal bijna naar Heerlen verhuizen... bijna dan he!

Wim-Lex | 05-01-11 | 09:18

@intrepidity | 05-01-11 | 09:15

En hoeveel belastinggeld is daar precies aan opgemaakt? Oh ja, niets.

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:18

@Chiant | 05-01-11 | 09:13
Een goede (let wel: goede) webstek bespaart de gemeente op lange termijn alleen maar geld. Zelf ben ik volgens mij in 2005 voor het laatst op het Stadskantoor geweest, en heb alle overige informatie van de site geplukt.

Dat bespaart je zo 2-3 baliemedewerkers a 50K per jaar. Zou Heerlen het er dus in 2 jaar al uit hebben. Dat is overigens meteen de reden waarom gemeenten steeds meer geld uitgeven: het zittend personeel wordt gemiddeld steeds ouder, en door ons verrotte arbeidsrecht daardoor ook steeds duurder. Als je daar nou eens naar zou kijken...

Symmachus | 05-01-11 | 09:17

en die menuutjes werken nog niet eens ook

Mopho | 05-01-11 | 09:17

@kneuterzak | 05-01-11 | 09:11
Voor dat geld ook wel in het fins en turkiaans, van de trouwe PvdA-achterban met dubbele agenda.

Fijnstoffer | 05-01-11 | 09:17

Een van de grootste kostenposten bij de overheid is IT. Het kan echt veel goedkoper.

Marienepien | 05-01-11 | 09:17

@intrepidity | 05-01-11 | 09:15
Een handvol kralen en een zak met spiegeltjes...

An die ARBEIT | 05-01-11 | 09:17

Hoestende mannetjes in rode PvdA jasjes zijn gespot en de achtervolging is ingezet.

Stroopdoos | 05-01-11 | 09:16

Hypocriet bericht. Wat heeft geenstijl.nl gekost inclusief manuren, hosting, etcetera?

intrepidity | 05-01-11 | 09:15

Eerst maar eens kijken. Misschien is het wel elke euro waard!
*lacht besmuikt*

pijpkaneel | 05-01-11 | 09:15

Stelletje zeikerds! Wat heeft die Powned site gekost bij Finalist? Nou? Nou? Ook belastinggeld, doe daar dan ook eens openheid over geven!

VictorvanZuydewijn | 05-01-11 | 09:14

@frozenhenk | 05-01-11 | 09:07
Z'n broer.
Net zo'n oetlul & net zo PvdA...

McPhart | 05-01-11 | 09:14

@Symmachus | 05-01-11 | 09:09
Diezelfde WOZ-waarde is opgeschroefd om meer OZB-inkomsten binnen te slepen om o.a. die peperdure website (met database )te bouwen.

Chiant | 05-01-11 | 09:13

@apparatjik | 05-01-11 | 09:10
De een of andere manager, vast wel een ongekend talent en PvdA-lid, zal er ca. 180.000 euro aan hebben 'verdiend'.

Fijnstoffer | 05-01-11 | 09:13

Heerlen?

Och, zuid-limburg. Zegt genoeg eigenlijk.

An die ARBEIT | 05-01-11 | 09:12

Heeft Depla relaties met de web-bouwer?

Dr Lambiek | 05-01-11 | 09:11

Is het misschien 2-talig uitgevoerd?
Nederlands en Limbabwaans?

kneuterzak | 05-01-11 | 09:11

Kost een paar knaken en dan heb je nog niks, boven de pagina over het bestuur van Heerlen is het hele logo zelfs nauwelijks te lezen... wat een prutsers.

ronvdwiel | 05-01-11 | 09:11

@ vraagstaart | 05-01-11 | 09:08

Dit gaat zichzelf prima oplossen. En bovendien, het is slechts Heerlen.

kolonel klootoog | 05-01-11 | 09:10

Waar de fietsenhokaffaire kort in het geheugen ligt, is de verdenking van vriendinnetjespolitiek nabij. Maar... Is het (alleen) de burgemeester die over de website van een gemeente gaat? Zijn er misschien ook anderen schuldig aan de besluitvorming resp. controle, zoals de PvdA-fractie in de gemeenteraad (dualisme), de gemeentesecretaris, etc. etc.? Namen, rugnummers, zo uit de de gemeentealmenak, en dan pek, veren, tv, the works.

doedeljantje | 05-01-11 | 09:10

Oeeeh deze gaat down

Jalala | 05-01-11 | 09:10

de PvdA geeft graag geld van anderen uit, vooral bij BEVRIENDE webdesignbueaux!

apparatjik | 05-01-11 | 09:10

@fuckje | 05-01-11 | 09:02
Klopt. Hoe meer mensen er aan de kant van de samenleving staan, hoe duurder het is.

Chiant | 05-01-11 | 09:10

Welke uitzuigtoko heeft deze site gemaakt dan?

Webbouwers doen altijd alle uren keer vier.

ZDEV | 05-01-11 | 09:09

@Creaguurder | 05-01-11 | 09:07
Do tell *schuim van bek veegt*

vraagstaart | 05-01-11 | 09:09

Die website voldoet niet eens aan de standaard security-eisen; bij het aanvragen van bijvoorbeeld een paspoort worden je privegegevens unencrypted verstuurd.

rara | 05-01-11 | 09:09

De website van mijn gemeente (078) kostte heel wat meer, maar die moesten anno 2002 hun eigen cuntent management system ontwikkelen - dat overigens later door veel andere gemeenten is gebruikt - en ik vind het als burgert toch wel handig dat ik online een WOZ-rapport kan opvragen ipv dat ik daar een ochtend voor vrij moet nemen en dan ook nog betalen. Ook vergunningen aanvragen etc. kan online.
Uit een tweet valt zulks natuulijk niet op te maken, dus dit artikel is een beetje goedkoop: er staat nergens wat ze voor dat geld nou precies krijgen.

En een overheidsinstelling gaat zn site natuurlijk niet extern hosten, denk even na!

Symmachus | 05-01-11 | 09:09

Gelden die bedragen ook voor geenstijl.nl?

CaligulaRotterdam | 05-01-11 | 09:08

@kolonel klootoog | 05-01-11 | 09:06
Over schutterend gesproken: kan het 42e niet een paar sluipschutters sturen om deze burgemeester -zelfjoris-?

vraagstaart | 05-01-11 | 09:08

Heb je ook een mirror. Website is gaan roken na 3 clicks :-)

Atlantis-95 | 05-01-11 | 09:08

Deze kosten vallen nog mee met andere steden, er zijn steden die ongeveer zo'n 2,8 miljoen op jaarbasis geven om wat oerlelijke en niet bezochte gemeentelijke sites omhoog te houden, helemaal van zogenaamde 'maatschappelijke' PVDA-organisaties binnen en buiten de gemeente en tot zelfs ver over de grenzen.

Creaguurder | 05-01-11 | 09:07

Servert rookt?

Tha_Masta | 05-01-11 | 09:07

Depla, die van het fietsenhok?

frozenhenk | 05-01-11 | 09:07

Het wachten is nu op een schutterende woordvoerder die komt huilen dat de site gehackt is.

kolonel klootoog | 05-01-11 | 09:06

Volgens mij hebben jullie je huiswerk niet goed gedaan. Het is namelijk zo dat als je consultants/consultancy & overige externe bureaus inhuurt dan kun je, mocht je een kudt website voorgeschoteld krijgen, de schuld afschuiven.

Volgens mij rookt de server al!!

Snorry! | 05-01-11 | 09:06

Overigens, als dit echt zo is, had het dan niet europees aanbesteed moeten worden? (dan was dit toch ook al veel eerder aan het licht gekomen?)

Bobel | 05-01-11 | 09:06

Laat me raden: het websidte-designbureaudinges wordt gerund door een paar briljante jonge ondernemers die heel toevallig lid van de PvdA zijn.

vraagstaart | 05-01-11 | 09:06

Betrouwbare hosting hoorde er zeker niet bij dat bedrag...

Ultra Rebel | 05-01-11 | 09:05

Waarom moet Heerlen eigenlijk met grote letters?

Alminder | 05-01-11 | 09:05

man dat gaat echt ver. die website ziet er ook nog eens niet uit. ik zou me echt zo slecht voelen als ik het bedrijf was die die website heeft gemaakt. goede publiciteit dit.

Bobel | 05-01-11 | 09:05

hoe heette die vorige blockbuster ookal weer . incrediblealmere.nl? zonderlingzoetermeer.nl? grenzeloosgroningen.nl?

superjan | 05-01-11 | 09:05

Fuckje! Tongen?

/weerzien

kolonel klootoog | 05-01-11 | 09:05

190k, dat maak je makkelijk op als je lekker veel strategierondes in moet bouwen waarin je eigenlijk niet meer doet dan ambtenaren uitleggen wat internet nou eigenlijk is.
Bovendien moest er onderzoek gedaan worden naar de wensen van de eindgebruiker. En aangezien de ambtenarij zo vervreemd is van wat er zoal leeft onder het volk en in de markt ben je dan wel even bezig.

number one | 05-01-11 | 09:05

@piemelsamson | 05-01-11 | 09:02
waar is uw zwitsal?

Tante Kaatje | 05-01-11 | 09:05

En gehost bij geocities?

Biff Eagleburger | 05-01-11 | 09:05

Blijkbaar hadden ze voor dat bedrag niet de bandbreedte erbij....

Nice_Wheels | 05-01-11 | 09:04

En nu al rookt de server, dat geld is zeker weten niet naar de server gegaan.

miss.D | 05-01-11 | 09:04

Driewerf, neen, vierwerf schande! Maar ja, wat wil je met een PvdA-burgemeester hè...

Stoppenkast | 05-01-11 | 09:03

Toevallig geen PVDAer?

Jalala | 05-01-11 | 09:02

linkse helden in het overdrijven?

vdRattenBesnuffeld | 05-01-11 | 09:02

Dat krijg je er van als er figuren moeten beslissen die nergens verstand van hebben of een vriendje hebben die ook een beetje webdesign doet

TheStef | 05-01-11 | 09:02

Die is de sjaak.

TheThorn | 05-01-11 | 09:02

Ja, een webside is natuurlijk duurder dan een website.

fuckje | 05-01-11 | 09:02

Ik zie geen grote letters? www.heerlen.nl/

piemelsamson | 05-01-11 | 09:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken