achtergrond

Geenstijl

Nrc.next: 'Reclame maken is rechtse hobby'

loekideleeuwdoethetmetdementeomas.jpg Vandaag in nrc.next, de confettibode voor D66-kids met teveel wisselgeld, legt hoofdredacteur Rob Wijnberg even uit wat dat in een ivoren toren wonen precies doet met je gedachtenwereld. In prachtig links antikapitalistisch 1970-proza vertelt Wijnberg zijn Barlaeus-lezertjes dat "reclame" een vies woord is. Reclame maken is namelijk een "rechtse hobby" en "een geïnstitutionaliseerde vorm van liegen" waarna hij Noam Chomsky er ook maar even bij de haren bijsleept, want intellectuelen namedroppen is elitair en elitair maakt NRC Handelsblad. Goh Wijnberg, dus reclame maken is valse voorlichting? Bedoel je zoiets als lezers voorliegen dat je een gratis half betaalde betaalde iPad krijgt bij een abonnement op een papieren krant? En heb je dat anti-reclame denken zelf bedacht of heb je je laten inspireren door het vroege werk van de grote denker Francisco van Jole? Voor het gemak hebben wij vandaag even voor je geteld en in je eigen nrc.next staan 13 advertenties, inclusief een complete achterpagina van een boerenleenbank. Reclame inderdaad. Vier van die Rolex-advertenties dekken het maandsalaris van twee NRC-redacteuren. Reclame maken = winst (vies woord!), dus géén subsidie (ja, da's gek hè?). Nou Wijnberg, succes met de de salesmeisjes en de mediabureaus in de toekomst. Die zullen nu wel in de rij staan om in je folder te mogen adverteren. Ja, groetjes aan Peter Vandermeersch terug. Ook namens Bart Peeters.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.