Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Refo's pissen op nog warme lijk Mulisch

hkvm1001.jpg We hebben goed nieuws en slecht nieuws. Eerst het slechte nieuws: Harry Mulisch is dood. Ja, erg hè? Dan nu het goede nieuws: iedereen, en dan bedoelen wij ook echt iedereen, heeft wel iets over Mulisch te Jeroen Krabbé-en. Maakt niet uit wie, samen zijn we Enige Echte Vriend van De Dode Grote 1. Wat Frits Barend was voor Andre Hazes op de middenstip is Iedereen nu voor Mulisch. Mooi, kunnen we weer verder. Ofnee wacht, de hoofdredactie van het Reformatorisch Dagblad wil ook graag nog wat over Mulisch zeggen. Of zeggen...de poldertaliban wil gewoon even over het nog warme lijk van de schrijver heenzeiken. Als leuke naastenliefdegeste naar de nabestaanden toe. Kom er maar in refowereld: "Mulisch was gevaarlijker dan collega’s als Maarten ’t Hart, Jan Wolkers of Jan Cremer. Niet gehinderd door de ‘ballast’ van een gereformeerde opvoeding, schotelde hij de lezer een wereld voor waarin God op een subtiele, listige manier uit het zicht verdwijnt. De man die zei Hitler te hebben begrepen, legde ook op hoge leeftijd nog maar bitter weinig zelfkennis aan de dag. Hij mocht dan –naar eigen zeggen– de hemel hebben ontdekt, hij ontnam zichzelf en anderen het zicht op God". Amen broeders. Koffie en cake zit er niet meer in zeker? Pepermuntje dan maar.

Reaguursels

Inloggen

God heeft niet de mens geschapen. De mens heeft God geschapen.

P5ycH0 | 02-11-10 | 21:21

@Schoorsteenveger | 02-11-10 | 15:42
Och, ik heb de tijd...

Wazzzah | 02-11-10 | 19:21

Wazzzah | 01-11-10 | 20:14
Samen komen we d'r wel uit, ongetwijfeld. Kan alleen nog wel een eeuw of wat duren.

Schoorsteenveger | 02-11-10 | 15:42

Niet zeiken, Gs. Jullie mogen ook onzin verkondigen zodat wij er weer op los kunnen gaan. We leven in een vrij land.

Boer in 020 | 02-11-10 | 15:23

@Bedotje: wat een jaren '90-reflex zeg! Dat exclusief denken onder christenen is allang passé. What's next?

M-Bozz | 02-11-10 | 15:20

Pas in de zestiende eeuw heeft God de gereformeerde kerk ontdekt (of andersom?). Sindsdien claimen ze het alleenrecht op de "waarheid" en deugt verder echt helemaal niemand die daar niet ook ten diepste van overtuigd is.
Wat is dat voor een God die een hele wereld en alles er omheen schept voor slechts een handjevol onverbeterlijke dogmatisten? Dat is toch ongelooflijk!
Of het bewijs dat Darwin gewoon gelijk had.

Bedotje | 02-11-10 | 11:51

Harry was geen pedofiel en dat valt niet lekker bij gelovig Nederland.

ojédiaré | 02-11-10 | 11:31

@kanaltijd | 01-11-10 | 23:25
Dank! * Cape goedhangt *
@ecologiste | 02-11-10 | 09:02
Dank!
"Mensen in een kerk of moskee zijn als dieren in een dierentuin, verdreven uit het paradijs."
Erg mooi!

An die ARBEIT | 02-11-10 | 10:11

@Aardbewoner | 01-11-10 | 21:12
EN
@DGM
Zijn jullie er nog, moppies? Ik ga niet tegen lucht zitten typen....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 09:44

Grappig om opgewarmd lijk Marcel van Dam gisteren weer eens te ontwaren bij P+W.
Opvallend dat hij geen enkele moeite doet om te verbergen dat hij z'n ondergebit blijkbaar flost met een stringetje van Gordon.

R.B.Scott | 02-11-10 | 09:42

Speciaal voor al die gelovigen: bit.ly/dxiFYR . Kunnen ze leren waarom er godsdiensten zijn, en eindelijk volwassen worden want godsdienst is hetzelfde als je hele leven in Sinterklaas geloven.

oscarweetmeer | 02-11-10 | 09:09

An die ARBEIT | 01-11-10 | 17:50

Goeie schets. Zie daar het drama van én door de grefo's en moslims. Mensen in een kerk of moskee zijn als dieren in een dierentuin, verdreven uit het paradijs.

ecologiste | 02-11-10 | 09:02

„Wees niet te snel met uw mond, en uw hart haaste niet een woord voort te brengen voor Gods aangezicht; want God is in de hemel, en gij zijt op de aarde.”

e.thunder | 02-11-10 | 08:43

Het Reformatorisch Dagblad heeft altijd goede stukken!

Altijd als er een publiek figuur dood is moet iedereen 'm cool vinden en is er op iedere zender wel wat te zien over de overledene, tot vervelends toe.

e.thunder | 02-11-10 | 08:21

Geweldig op PowNews: Harrie wie ?
We worden overspoeld met persoonsverheerlijking: Claus, Bernhard, Robert Long, Obama, Cohen. Nu weer Harrie. Het journaal zat er vol mee. En dan de gewone mens op straat die gewoon niet meedoet aan die poppenkast. Prachtig: Wie ?

Bart van Merwijk | 02-11-10 | 08:15

Het Reformatorisch Dagblad moet zich dood schamen om zich bezig te houden met vuilpennerij.

Mulisch was ook een schepping van God en het is niet bepaald sjiek om als Refomatorisch Dagblad op de stoel van God te gaan zitten en te stellen dat deze intellectueel als gevaarlijk m.b.t. het op een subtiele en listige manier van het uit zicht laten verdwijnen van God aan te rekenen. Ook zet het R.D. zijn eigen Mulish lezende clubleden weg als een domme groep die even gewaarschuwd moet worden.

Volgens mij is het R.D. gewoonweg bang nu er een run op de boeken van Mulish is, hun clubleden na het lezen ervan wel eens tot andere inzichten kunnen komen.

Juist het R.D. zou moeten weten dat God nimmer uit zicht is voor een ieder die in hem wil geloven.

herodus | 02-11-10 | 07:52

Het mooie is dat ze wel gelijk hebben dat dan wel weer. Ik heb ooit 1 boek van hem gelezen, dat was meer dan genoeg.

Leiphuizen | 02-11-10 | 07:47

Jemig, een beschouwing van iemands leven met een kritische toon (ja en met een religieus tintje) en GeenStijl moet er weer een christen-bash-item van maken. Makkelijk en jammer.

Ik vind niks mis met het artikel. Ze doen zijn repertoire gewoon eer aan met een feitelijke beschouwing van zijn filosofisch denken en geven er een kring-relevante kritische twist aan. So what. Niks pissen over een graf.

M-Bozz | 02-11-10 | 01:08

En zo zou het ook moeten wezen, geloof is iets van de verleden tijd, een bedenksel als verklaring voor het toenmalig onverklaarbare. We leven toch niet meer in de middeleeuwen zoals die haatbaarden in verweggistan?

SouLLeSS | 02-11-10 | 00:41

Kunnen ze die polder ook weer onder water laten lopen?

fritsspits | 02-11-10 | 00:18

Reykjavik | 01-11-10 | 22:10
Ik zie de bekrimpen visie niet? De hoofdredacteur schrijft precies wat Mulisch deed. Maar dat zal Bert een rotzorg zijn, als het RD het schrijft is het sowieso fout. Ik ben blij met een abo op het RD, geen gezeik over sport (wel ander naars er voor in de plaats) en ongeveer de enige krant die kwaliteit heeft en rechts is.

Inferi0r | 01-11-10 | 23:56

ghettogangstah | 01-11-10 | 23:50

Ach gut, wat een observatie. Nounounou. Als de tijd eens stilstond...

NoMinister | 01-11-10 | 23:56

aap-noot-mies | 01-11-10 | 19:57

Ik kon ze beiden wel waarderen. Maar misschien is at wel hetzelfde als geen mening hebben ;-).

Nee hoor, ik las weinig maar van beide heren heb ik boeken gelezen en met plezier. Van Gerard Reve trouwens wel wat meer dan van Mulisch, maar dat is omdat ik Reve's schrijfsels meestal toch indrukwekkender vond. Mulisch poetischer, maar hij schijnt het wat moeilijk te hebben gehad met willekeur, toevalligheid en de toch 1-op-1 daaraan gekoppelde gevolgen in het leven. Dat is niet echt iets waarin ik zwelg qua interesse.

NoMinister | 01-11-10 | 23:54

@j.fietsbel | 01-11-10 | 23:21
+1

ik vind ook dat het een giga-inkopartikel is, de meeste bovenstaande reacties zijn trouwens ook van een kinderstripniveau. GS hoort het feit dat Mullisch is overleden en surft per direct even naar Refdag. Vervolgens schoppen de comments net zo op Refo's als Refo's op Mullisch en Mullisch vroeger op God. Lekkere kringloop en jammer dat de meeste mensen hier dat nou net niet van zichzelf zien dat ze niet veel anders reageren dan refo's....

@robert39 | 01-11-10 | 22:31
het grootgristelijk sprookjesboek was anders wel (zo meld het Refdagartikel) een favoriete boek van jouw schrijver Mullisch..:B

ghettogangstah | 01-11-10 | 23:50

Leuk boek om te lezen: De ontdekking van de hemel; en even fictief als de bijbel.

Harpert Debuisonje | 01-11-10 | 23:41

An die ARBEIT | 01-11-10 | 17:50
held!

kanaltijd | 01-11-10 | 23:25

-weggejorist-

Timothydevil | 01-11-10 | 23:23

Tja, eigenlijk ben ik het niet zo met GS eens. Die refo's beschrijven vanuit hun perspectief hun visie net zoals GS dat doet over refo's.
Nu komen er geen refo's op deze site, dus dat is lekker makkelijk communiceren.

j.fietsbel | 01-11-10 | 23:21

Godver de Godver weer een avond gezeik van mensen die minder waren dan de man die dood is.
Maak een mooie documetaire en daarmee basta Godver de Godver......

Trompeter | 01-11-10 | 23:16

En juist de God van ons geloof staat naast de mens. Is zelfs voor ons mensen gestorven. Iets wat andere goden niet hebben gedaan.
Jordert | 01-11-10 | 21:14

Mwâh.
en.wikipedia.org/wiki/Life-death-rebir...

You-On-A-Gin | 01-11-10 | 22:53

Citaat uit Brussen: "Refo's pissen op nog warme lijk Mulisch"
Die zin is in ieder geval grof genoeg om op te vallen.
Dat is een kwestie van smaak en niet die van mij.
Je hebt grenzen en grenzen. Wat onderscheid je dan nog van de vermaledijde refo's uit jou stukje Brussen?
Who cares?

- Edit: ah, de JIJ-bak! -

slakkenzout | 01-11-10 | 22:50

Ben nooit zo'n Mullisch fan geweest, maar nu de refo's hem afzeiken is mijn interesse gewekt en moet ik toch maar eens wat meer gaan lezen van Mulisch.
Ik heb er tijd genoeg voor want het groot gristelijk sprookjesboek lees ik toch niet.

robert39 | 01-11-10 | 22:31

Afgezeken worden door religieuzen is het mooiste eerbetoon dat een kunstenaar ten deel kan vallen. Schitterend.

Frdnnd | 01-11-10 | 22:18

Harry Mulisch zou zeer om het stukje gelachen hebben.

MacVulpen | 01-11-10 | 22:16

Hehe Achterdocht bedankt voor je complimenten. Vond jij inhoudelijk nou ook niet dermate sterk. Het was mij ook niet zozeer om de theoretische onderbouwing te doen vandaag. Kunnen we een andere keertje doen. Succes met je wasje draaien, zolang je maar geen glaasje gaat draaien ;-)

Jordert | 01-11-10 | 22:14

Dit is weer een schoolvoorbeeld van bekrompen gereformeerde visie... verbaast ons dat? Mij niet in elk geval.

Reykjavik | 01-11-10 | 22:10

En die gristo's hebben ook groot gelijk. Mulisch is altijd een grachtengordelschrijver gebleven. De enige volksschrijver was en is Gerard Reve.

tafkaFM | 01-11-10 | 22:04

Mulisch kan me gestolen worden maar door dit soort teksten word ik wel altijd lekker anti-reli! Bastards!

ams | 01-11-10 | 22:02

Hehe ik vind het leuk verzonnen @Achterdocht. ;-) De grote paarse draak doet me toevallig denken aan de 8 magere en donkere jaren van paars in de politiek. Ik vind van mezelf dat ik redelijk in discussie ging met je en antwoord gaf. Het is helaas lastig om via internet over zulke zaken te praten.
Het wordt toch een welles-nietes spelletje.

Maar ben het met bertgert eens dat dit een non-item is. Hier had Geenstijl geen topic over hoeven openen.

Jordert | 01-11-10 | 21:57

En het werkwoord 'squirten' is nog niet eenmaal gevallen. Mind you, broeders, bij Mulisch hoort squirten, zoals sla bij shoarma.

En-el Hak | 01-11-10 | 21:54

Jordert | 01-11-10 | 21:14
Je bent in ieder geval weer niet te onderscheiden van iedere andere valse internetprofeet. Al scoor je echt bedroevend op inhoud. Ik heb betere conversaties gehad. Ik ga een wasje draaien, de groeten gewenst. Kijk van harte eens verder dan die nare god met het zogenaamd mooie verhaal.

*out*

Achterdocht | 01-11-10 | 21:52

Lekker boeiend, het refo-dagblad bediend gewoon zijn eigen publiek die er waarschijnlijk voor 90% of meer (helaas) ook zo over denken.

bertgert | 01-11-10 | 21:51

"hij ontnam zichzelf en anderen het zicht op God". Dat is het mooiste wat ik me kan inbeelden als grafschrift.

Zyprexa20mg | 01-11-10 | 21:41

Pro Mao, pro-Mao...
De grootste Nederlander was pro=Mao.....

Einde van de Domheid | 01-11-10 | 21:39

Mullish was linx! Dus: Pro Cuba! Pro Mao! Pro USSR! Dus goed! Dus.. de PVDA vind het jammer dat tie deaud is!! 100 miljoen (deaude) slachtoffers eveneens..!! Ik sluit me daarbij aan! Over de dooien nix dan goeds! Inclusief Mullish!!

stadsknurft | 01-11-10 | 21:31

@Vincent hehe leuk gevonden. ;-)

Dat mag jij vinden uiteraard.

Jordert | 01-11-10 | 21:26

Jordert | 01-11-10 | 21:14
Nou niet ineens gaan lopen preken, je reageert op geen enkel punt dat ik aansneed. Zo moeilijk is het niet, kwestie van opletten. Je kan vannalles claimen, je doet maar, ik zie vooralsnog geen enkele reden om jouw mythologie serieuzer te nemen dan enige andere op deze aardbol. Even terug naar de basis. Hoe zit het nou? Jouw god was ( ja was, want allang opgevroten door de Grote Paarse Draak onder mijn bank. Dit werkt heel simpel, jij zomaar wat claimen, ik zomaar wat claimen), dus blijkbaar zo fel op die erkenning of anders... Wat was het nou? Eeuwige dood? Hoezo is die erkenning zo belangrijk. Wat zou jij dan gekregen hebben?

Dus de vergelijking met de mafia gaat uitstekend op. Jij claimt dat ik jouw god moet erkennen, want anders... Da's dreigen.

Je claimt en claimt alsof je het allemaal zo zeker weet, maar je bent nogal mager als het gaat om vragen beantwoorden. Ik wil je maar even 'waarschuwen', d'r bestaat een kans dat komend weekend de Grote Paarse Draak bij jou langs komt.

Achterdocht | 01-11-10 | 21:25

@Jordert | 01-11-10 | 21:14
Dat is geen bril, Jordert. Dat zijn je oogkleppen.

vincent S. | 01-11-10 | 21:19

Snap nie dat er zo wordt gereageert want tijdens zijn leven werd er ook zo over Mulisch geschreven ?

elevator | 01-11-10 | 21:19

@ecologiste | 01-11-10 | 18:34
Na een avondje on-feministisch huishouden, BIJ DEZE!

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 21:16

@Achterdocht. Empathie valt onder naastenliefde.

En het is de bedoeling om te geloven zonder angst. Geloven uit dankbaarheid voor wat Hij voor ons heeft gedaan en doet, moet het uitgangspunt zijn.

En juist de God van ons geloof staat naast de mens. Is zelfs voor ons mensen gestorven. Iets wat andere goden niet hebben gedaan. Daar gaat het om rituelen en plichtplegingen om maar te hopen dat hij je gunstig gezind is. Jezus was God en mens tegelijk. Hij weet als geen ander hoe het is om met pijn, haat, verleidingen etc. etc. om te gaan.
Daarom heeft onze God ook heel veel begrip voor mensen en weet Hij dat we elke dag tekortkomen. Maar door het grote en dure offer wat is gebracht hoeven wij voor de zonden niet te boeten. Hij heeft mensen geschapen om ze lief te hebben, maar ook liefde en dankbaarheid van de mensen te ontvangen. Dat lijkt me persoonlijk niet heel veel gevraagd.

Op dat punt gaat de vergelijking met maffia figuren dus niet helemaal op. Die hebben vooral het beste met zichzelf voor.

Ik begrijp wel dat het voor mensen, zoals jij bijvoorbeeld, allemaal moeilijk is voor te stellen en dat je die vergelijking maakt.
Helemaal als je ouders je iets ander hebben geleerd.

Maar ik moedig je aan om het eens door een andere bril te bekijken. Vanuit een ander perspectief.

Jordert | 01-11-10 | 21:14

An die ARBEIT | 01-11-10 | 20:26
Vermoeiend ben je. Dacht ik toch wel inhoud aan te snijden waarna jij wat over vormkwesties begon te leuteren. Wàt was je inhoudelijke weerwerk ook weer? Dat ik het niet serieus moest nemen. Fijn, bij deze.

Aardbewoner | 01-11-10 | 21:12

Mulisch? Dat mogen ze daar niet eens lezen.

dubbert | 01-11-10 | 21:09

Jordert | 01-11-10 | 20:44
Heeft jouw god een naam trouwens? De Grote Paarse Draak onder mijn bank verwees me naar deze website www.godchecker.com/
we zouden er met die hulp wel achter moeten komen of jouw god is opgegeten of helemaal nooit bestaan heeft. De Grote Paarse Draak heeft een onfeilbaar geheugen, dus heeft alle opgevroten goden onthouden.

Achterdocht | 01-11-10 | 21:06

Als je bij leven op iemand pist, moet je doorpissen als diegene dood is. Anders ben je een mietje.
Dat 'over de doden niets dan goeds' vind ik zo hypocriet.

niet voor de hond | 01-11-10 | 21:05

Zo doen grefo's ook over hun eigen mensen op hun begrafenis. Zwartgalliger dan dit soort types krijg je ze niet. 3x op zondag naar de kerk, genieten van het leven mag niet en eigenlijk is iedereen klaar voor de hel, zelfs van hun eigen groep is maar 1/3e goed genoeg. Triest vooral, want er zijn vrijwel geen grefo's zonder geknakte zielen, verwoest zelfvertrouwen en trauma's.

Sparky79 | 01-11-10 | 21:04

Jordert | 01-11-10 | 20:44

"Dit doe ik niet om mensen bang te maken, ik heb juist het beste met mijn medemens voor."

Beetje last van tunnelvisie? Dat jij er voor kiest om de niet verder te kijken dan jouw god lang is, moet je zelf weten. Maar snap dat je medemens niet altijd op dit soort pseudo-evangelisatie zit te wachten. Door dit teksten geef je een signaal af dat je je medemens niet in zijn waarde laat.

vincent S. | 01-11-10 | 21:01

Refo of niet... Het was gewoon een narcistische zak.

ren-forrest-ren-e | 01-11-10 | 20:58

De refo's begrijpen niet dat God natuurlijk aan het eind van de revolutie staat en niet aan het begin.
Logisch, toch ?

070 | 01-11-10 | 20:56

Jordert | 01-11-10 | 20:44
Dus, ik moet jouw god erkennen of ik krijg een of andere eeuwige dood te verduren? Oftwel, erken mijn god of anders... Dat noemen die mafioso in de films ook altijd een waarschuwing. Zelfde categorie, het is gewoon dreigen joh. Het beste met je medemens voor. Dat is aardig van je, jammer dat ik niet hetzelfde van je god kan zeggen.

Jouw god vind het belangrijk om erkend te worden of anders... ? Nou reuze indrukwekkend. Weer eentje op de lijst waar ik geen donder mee te maken hoef te hebben. Bestaat die van jou trouwens wél?

Je bent je er van bewust dat de Grote Paarse Draak onder mijn bank allang alle goden die ooit bestaan hebben (d'r zijn d'r nogal wat die helemaal nooit bestaan hebben trouwens, veel blijken menselijke verzinsels te zijn) heeft opgevroten? Maak je niet druk, als jouw god bestaan heeft, zijn we mooi af van die dreigende engerd.

Mensen lief hebben heb ik geen heilig verklaarde boeken voor nodig. Het woord van de dag is empathie, zoek eens op.

Achterdocht | 01-11-10 | 20:55

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:29

U hebt me weer laten sporen. Thnx.

ecologiste | 01-11-10 | 20:53

La Vie En Rose | 01-11-10 | 19:35

Voilà. Mooi werk van Udo!

ecologiste | 01-11-10 | 20:52

Te laat inderdaad @Achterdocht. Je weet waarschijnlijk heel goed wat ik bedoel. De bijbel is duidelijk genoeg. Als je God niet erkend en Hem afwijst betekent dat een eeuwige dood. Dit leven bestaat uit een relatief korte tijd. In die tijd moet je een belangrijke keus maken. Ik dreig nergens mee, ik waarschuw hoogstens. Dit doe ik niet om mensen bang te maken, ik heb juist het beste met mijn medemens voor. Zelfs met jou Achterdocht. Ondanks dat je meteen je beledig-modus aan zet. Leert jouw 'bijbel' mensen ook lief te hebben?

Jordert | 01-11-10 | 20:44

Jordert | 01-11-10 | 20:29
Goh een duur woord. Deed het zeer?

Gefeliciteerd, je begrijpt je eigen plempsels niet. Je zegt zelf dat je hoopt dat mensen er op tijd achter komen, niet? Dat impliceert dat je te laat kan zijn. Te laat voor wat dan? Waarom zou er een tijdsdruk zijn? Voor wat dan? Wat nou als iemand er niet op tijd achter komt? Zet eens helder uiteen wat je dan eerder probeerde te zeggen.

Achterdocht | 01-11-10 | 20:35

Dus Pipo de Clown is deaud?

Godfried de Bouillon | 01-11-10 | 20:32

@Achterdocht ik dreig nergens mee. Als jij het een dreigement vindt komt dat door jouw beperkte paradigma.

Jordert | 01-11-10 | 20:29

@La Vie En Rose | 01-11-10 | 19:48
Gewoon knuffelen... Komt alles goed!

An die ARBEIT | 01-11-10 | 20:27

@Jordert | 01-11-10 | 20:25
Cool, ik ben overtuigd. Waar kan ik tekenen?

Wazzzah | 01-11-10 | 20:26

Jordert | 01-11-10 | 20:16
Onhoudbare aannames en een verkapt dreigement. Is dat het? Niks nieuws onder de zon: en.wikipedia.org/wiki/Pascal%27s_Wager...

Denk dat soort uitlatingen eens goed door voordat je ze uit, grappenmaker, je staat te kijk als spuier van flutredenaties.

Achterdocht | 01-11-10 | 20:26

@Aardbewoner | 01-11-10 | 20:03
"Wat flauwtjes om dat even niet te snappen als het uitkomt, om zo verstoppertje te kunnen spelen""

Da's inderdaad flauw van me, net als dat het nu flauw van jou is niet op de rest van mijn plempsel in te gaan. En dan nog staat het een beetje knullig, vind ik persoonlijk. Maar het verstoppertje spelen slaat nergens op. Ik heb je verder ook nog wat gevraagd, waar je gemakshalve geen antwoord op geeft. Over de inhoud...

En, stoer? Grow up man...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 20:26

@Wazzah dat is juist. Omdat het zo is.

Jordert | 01-11-10 | 20:25

@Jordert | 01-11-10 | 20:16
En waarom zal iedereen dat moeten erkennen? "Omdat het zo is" ?

Wazzzah | 01-11-10 | 20:22

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 20:03
Het is niet anders.

Iemand moet toch de sterke schouders hebben, hè.

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 20:21

Prima stukje uit het RD. Harry is dood en Jezus leeft eeuwig. Harry zal dat nu moeten erkennen. Net als iedereen dat uiteindelijk zal moeten erkennen. Ik hoop dat heel veel mensen er op tijd achter mogen komen.

Jordert | 01-11-10 | 20:16

Ashtrey | 01-11-10 | 19:56
Juistem. Maar voor de duidelijkheid: ook mij niet gezien met een e-book. Een boek is van papier. Een e-book is net zo onzinnig als reaguursels gaan uitbrengen in boekvorm. Ik bedoel maar, Nico Dijkshoorn is ook niet meer wat hij geweest is.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 20:16

@Schoorsteenveger | 01-11-10 | 20:10
Voor de vorm zou ik moeten zeggen dat ik het hier niet mee eens ben. Maar 't klopt als een bus, en geldt voor iedereen, dus ook christenen.

De zin "mogen refo's geen mening meer hebben?" slaat dan ook op de, in mijn ogen, buitensporige reactie van de GS-schrijver op een stukje uit het refdag.

Samen komen we er wel uit ;)

Wazzzah | 01-11-10 | 20:14

Wazzzah | 01-11-10 | 20:03
Dus om op uw eerste vraag terug te komen -mogen refo's geen mening meer hebben- luidt het antwoord: natuurlijk mogen zij een mening hebben. Wat ze nog moeten leren is dat een mening voor de rest van de wereld slechts een mening is, ook als die door hen van de een of asndere openbaring wordt afgeleid.

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 20:10

@Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:43
Buitensporige afkeuring = overdreven, overdadig, excessief, buiten proportie afkeuren. Spreken over 'buitensporigheid' is per definitie subjectief. Vandaar dat ik ook zeg: _ik_ vind het buitensporig. Dat refdag-stukje vind ik niet schokkend en al helemaal niet grafpisserig, that's all.

Ik zeg ook niet dat BB dit niet mag zeggen -> ik zeg alleen dat ik vind dat hij overdrijft. Dat dit ongeveer hetzelfde is als zeggen dat gras groen is, neem ik maar voor lief ;)

Wazzzah | 01-11-10 | 20:03

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:37
Correcte vorm zoals in "aangezien dat niet nodig met een boek-met-alle-antwoorden"? O, wat leuk, het kommaneuken. Over steenkolenengels gesproken: nog nooit fragmenten zoals 'u begrijpt mijn drift' of 'wat de neuk' zien passeren hier? Wat flauwtjes om dat even niet te snappen als het uitkomt, om zo verstoppertje te kunnen spelen. Nogal doorzichtig in z'n gemakzucht. Stoere jongen ben je, maar dan enkel in 't diepst van je gedachten.

Aardbewoner | 01-11-10 | 20:03

@ Art
....
Dan zit er niets anders op dan gewoon te gaan werken.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 20:03

Triest...
Maar toch kun je het zien als compliment dat juist dít soort mensen zich negatief over je uitlaten. Dan heb je in elk geval veel goede dingen gedaan.

my anal pony | 01-11-10 | 20:02

@ Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:50
En wat krijgen de kindloze, ongelovige ongehuwden?
Helemaal niets, nada, noppes. Oneerlijk, that is.
En de ku(ns)dtsoepsidiekraan is ook al dichtgedraaid.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 20:02

-weggejorist-

JohandeWitt | 01-11-10 | 20:02

Even voor de duidelijkheid, zit Geenstijl nu te jankeballen omdat er iets of iemand is die iets naars zegt over iets of iemand anders? Het is dan ook een driewerf schande! Gelukkig is Geenstijl daar om op te komen voor de mainstream politiek correcte wijze van afscheid nemen.

Rho'd Berth | 01-11-10 | 20:01

NoMinister | 01-11-10 | 19:50

Het werk van Mulisch, dat is vullis
Reve, dat is pas leven

aap-noot-mies | 01-11-10 | 19:57

Ik vind het een goed artikel. (Op die genetische oerzonde na dan, dat is onzin.)
Iedereen die schrijft; recenseert of columns schrijft in NL (inclusief azijnboomer Syp Wynia) van de atheistische kerk. Een club met een missie, subtiel als die van de taliban.

Einde van de Domheid | 01-11-10 | 19:57

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 19:48
Precies, human nature; altijd zoekende naar afgodingskandidaten dan wel mogelijkheden.
Alsof Leen nog niet genoeg is.

Ashtrey | 01-11-10 | 19:56

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:48
In dit land zijn zoveel subsidiepotjes, extra toelages en bijslagen, dat je met een paar koters flink meer het minimumloon kunt 'verdienen'.

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:50

aap-noot-mies | 01-11-10 | 19:50

Ja, ik ook. Maar Mulisch had dan ook toen al altijd gelijk.

NoMinister | 01-11-10 | 19:50

Het geestelijk leven en verstand van deze mensen in minstens zo terminaal als Harry Mulisch.

NoMinister | 01-11-10 | 19:50

Toch vond ik "De Avonden" van Mulisch best een leuk boek.

aap-noot-mies | 01-11-10 | 19:50

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:47
Okidoki, ik ben benieuwd. Dit thema is namelijk een hele kromme banaan.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:49

IWAB | 01-11-10 | 19:43
Duizenden mensen die een leven lang door de dominee worden bang gemaakt. Chronisch zieken die onnodig moeten lijden omdat vrijwillige levensbeëindiging is verboden. Kinderen die polio krijgen omdat een hosti wel, maar een inenting niet mag. Een klotehuwelijk van 40 jaar, omdat scheiden taboe is.

Bakito | 01-11-10 | 19:49

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:01
Klopt, maar dat geldt gelukkig niet voor moslims. *kuch*.

La Vie En Rose | 01-11-10 | 19:48

Ashtrey | 01-11-10 | 19:10
Ik ken die charme van oude boeken ook, maar ik zat te denken aan klaagzangen over ontlezing en hoe google ons dommer maakt enzo. Alsof langzame concentratie beter is dan 'zappen'. Ook Mulisch redeneert aldus. Het is niet beter, we konden gewoon niet anders met die boeken. En we konden niet anders dan de mensen die ze schreven verheerlijken.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 19:48

@ Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:37
Ja, zielig zijn ze inderdaad. Met -10 graden nog steeds een rok aan, alles om de Here maar tevreden te houden.
Echt opvallend trouwens, in het gemiddelde SGP-durp lopen er opvallend veel jonge moeders rond (met al een aantal kinderen). Ik vraag me af waar ze het geld vandaan halen, hoogopgeleid zijn ze doorgaans niet (en hun mannen, eveneens jong, ook niet).

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:48

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:41
Nee, maar daar kom ik later even verder op terug ;)

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:47

@Ashtrey | 01-11-10 | 19:40
Heb ik gezien ;)
Erg goed, bondig uitgelegd hoe het in mekaar zit, alleen een hoog alu-hoedjes gehalte bij het deel over de Twin Towers. Maar verder erg goed gedaan, wat betreft wereldeconomie en geloof.
* FF weg is *

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:44

IWAB | 01-11-10 | 19:42
U bent van de meer orthodoxe variant? Is dat het?

Achterdocht | 01-11-10 | 19:44

Bakito | 01-11-10 | 19:41 -> En waaruit bestaat die schadelijke invloed volgens jou dan?

IWAB | 01-11-10 | 19:43

Wazzzah | 01-11-10 | 19:35
"Buitensporige afkeuring', wat is dat? Wanneer is afkeuring buitensporig? Misschien is het anno 2010 wel buitensporig om ongelovigen per definitie te vereenzelvigen mmet het kwaad in de wereld. Typisch, een gelovige mag er dag in dag uit 'buitensporige' meningen op nahouden door iedereen die niet gelooft uit te maken voor slecht mens, maar een ongelovige zou niet 'buitensporig' mogen zijn, zelfs als-ie dat beperkt tot buitensporig reaguursel op een buitensporige site?
Reeds tweeduizend jaar lang wordt er vanaf de kansel buitensporig laatdunkend gedaan richting eenieder de de Bijbel niet als geopenbaarde waarheid accepteert.

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:43

Achterdocht | 01-11-10 | 19:34 -> En wie is mijn naaste dan volgens jou?

IWAB | 01-11-10 | 19:42

La Vie En Rose | 01-11-10 | 19:35
Met alle respect, ik heb het over de schadelijke invloed van het christendom in Nederland. De islam in het buitenland doet daar niks aan af. U vergelijkt rotte appels met rotte peren.

Bakito | 01-11-10 | 19:41

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:31
Wat betreft dat trouw zweren aan de Heer, ik geloof dat eenieder dat ook doet al naar gelang het hen uitkomt. Te zot voor woorden (al denk ik dat de griffogekkies wel consequent zijn in hun geloofsbelijding).
Dat goed praten wat fout zit is mens eigen, niet zozeer gelovige-eigen. Ga maar na voor jezelf, als je iets heel graag wilt, ga je toch voor jezelf redenen bedenken waarom het geoorloofd is dat jij werk maakt van je wens? Ik noem dat kromme bananen recht lullen.
Wat betreft dit concept, toegepast op gelovigen, ik heb het idee dat kindermisbruik veel vaker voorkomt in gezinnen waar (strikt) geloofd wordt (vanwege het verbod op seks / seksuele gedachten / etc). Die menselijke driften moeten ergens een uitweg vinden. Had je neef daar een verklarende gedachte over?

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:41

@Aardbewoner | 01-11-10 | 19:27
Nee, totaal niet. Daarom klopt de inhoud verder ook. Of niet dan? En qua vorm ook nog correct, da's dan een leuk bonusje...
Krijg je wat ik zeg? Or did you just want to loose your story?
/steenkolenmodus off

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:37

LOL! @De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:33
Die arme gristenmeisjes...

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:37

Hmm, gristen, joden, muzelmannen!
Keert allen terug naar Uw heilige land in 't zand en laat ons met rust.
Bij voorbaat heel veel dank.
Met Vriendelijke Groeten, Diny in Bikini

Diny in Bikini | 01-11-10 | 19:37

ecologiste | 01-11-10 | 18:51
Thx! Ook een kuddootje voor jou!;)
www.youtube.com/watch?v=1iaROib5Wb0

Bakito | 01-11-10 | 18:53
Denk eerder dat jij onder een steen leeft. Gelukkig zijn al die punten die jij noemt geen enkel probleen in landen waar de Islam het voor het zeggen heeft en onder Moslims die in democratische landen wonen. Die lijden nergens onder.
Je vergelijking slaat in mijn ogen op de Islam, ook al verafschuw ik de invloed van christenen in ons kabinet.


La Vie En Rose | 01-11-10 | 19:35

@deja | 01-11-10 | 19:33
Heeft ie niet genoten. ;)

Prof. D.A.H. Vintik | 01-11-10 | 19:35

@Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:24
Natuurlijk wil hij die krant niet verbieden, althans: ik mag hopen van niet. Maar buitensporige afkeuring die ik in dit GS-stukje lees, staat in mijn ogen niet in verhouding tot het stukje uit het refdag. Ik vind daar weinig schokkends of grafpisserig aan. Dus de vraag is: wat is het probleem?

Wazzzah | 01-11-10 | 19:35

IWAB | 01-11-10 | 19:30
Hoe stereotiep weer. De naastenliefde is bijkans nog onzichtbaarder dan uw hemelse hufter.

Achterdocht | 01-11-10 | 19:34

@ Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:28
DGM aussi.
Misschien kan ik ze hier kwijt (weggooien is ook een zonde en poetsdoeken heb ik al, zo ook gordijnen):
www.yssa.nl/nl/home?gclid=CIuzosiggKUC...

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:33

Bert zijn fascinatie voor refo's blijft opvallend. Opvoeding?

deja | 01-11-10 | 19:33

IWAB | 01-11-10 | 19:30
Liever insecten dan in een sekte.

Bakito | 01-11-10 | 19:32

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:18
En dat is het dubbele: Zij en hun God houden van je, ook wanneer je niet gelooft, tot het moment daar is... Want als je ongelovig sterft kom je in het vagevuur terecht.
Ik vroeg mijn neef ( oeber-refo vrijgemaakt ) niet zo lang geleden, of hij dat niet ontzettend raar vond. In zijn ogen was het compleet logisch, dat je geen eeuwig geluk kon verwachten, als je geen trouw aan de Heer had gezworen.
Het " voor wat, hoort wat " idee....
Volgens hem was dat vagevuur ook maar een tijdelijk iets. Goed voorbeeld van hoe elke gelovige zo z'n eigen manieren van interpeteren ontwikkelt om de smerige, fouten en ronduit barbaarse stukjes van desbetreffend geloof goed te praten. Erg boeiend :)

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:31

@ Ashtrey | 01-11-10 | 19:22
You're welcome. Don't forget the aliminiumfolie. Voor het geval je SF leest.
Hoe groot is de oppervlakte van jouw nachtkastje? Gezien alle attributen die er niet op mogen ontbreken?

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:31

Bakito | 01-11-10 | 19:26
.
Heb je geen eigen mening? Hou dan gewoon je muil, er komen vliegen uit!

IWAB | 01-11-10 | 19:30

@ ecologiste | 01-11-10 | 19:24
*spoor bijster is*
Kapelle en Biezelinge zijn twee uiterst schone Zeeuwse durpskes die naast elkaar liggen. JeePee kwam uit Kapelle.
Tholen, op het gelijknamige eiland Tholen, ligt aan de overkant van het water (de Oosterschelde).
Wat is de relatie tussen Biezelinge en Tholen?
Zure miswijn, ja.
Vandaar dat die mensen zelden lachen.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:29

"Hij mocht dan –naar eigen zeggen– de hemel hebben ontdekt, hij ontnam zichzelf en anderen het zicht op God."
Toch knap dat je iemand het zicht kan ontnemen op iets wat men in beginsel al niet kan zien...

plaatjesdraaiert | 01-11-10 | 19:28

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:24
Mooi. Art is een fel tegenstander van lange rokken.

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:28

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:24
Hebben vooral gelovigen, maar ook andere vage types, wel vaker last van. Verbaal tegen ze in gaan staat blijkbaar gelijk aan overgaan tot verbieden van hun uitingen. Total nonsens natuurlijk, dus doen ze er nog een schepje 'respect eisen' bij, om maar vooral de indruk te wekken dat iemand tegenspreken en hun (if any) argumentatie ondersteboven kegelen al een verschrikkelijke poging tot onderdrukking is.

Achterdocht | 01-11-10 | 19:28

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:32
Tuurlijk, toogpraat verkopen moet kunnen, als de das maar goed zit. Zoiets?

Aardbewoner | 01-11-10 | 19:27

IWAB | 01-11-10 | 19:16
Natuurlijk. Het slikken van allerlei quatsch wordt er bij uw soort met de paplepel ingegoten door de pastoor of dominee. Wellicht heeft u hier iets aan:

www.skepsis.nl/job.html

Bakito | 01-11-10 | 19:26

Ik vind dat we het in dit land maar heel erg slecht getroffen hebben met onze schrijvers.

Einde van de Domheid | 01-11-10 | 19:26

@Wazzzah | 01-11-10 | 19:21
Tuurluk mogen ze wel een mening hebben, zolang ze 'm maar niet ventileren.

Prof. D.A.H. Vintik | 01-11-10 | 19:25

Wazzzah | 01-11-10 | 19:21
Dus als hier kritiek op de mening van een ander wordt gegeven, dan staat dat gelijk aan de opvatting dat die ander geen mening mág hebben? Vreemd. Het is gewoon mening versus mening. RefDag is een krant die elke dag vol staat met dergelijke pissige meningen over mensen die niet in God geloven, en in heb niet de indruk dat Brussen ervoor pleit die krant te laten verbieden.

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:24

@ Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:21
LOL!
Zo had ik het nog niet bekeken, Art, maar gelukkig doe jij dat wel.
Voor nu betekent dit dat ik mijn zondige bestaan weer op kan pakken.
*hangt enkellange rok aan de wilgen*

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:24

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:05

Ai natuurlijk hij ging ter Kapelle. Tholen (Biezelinge) was de overkandt. Dank voor deze infogrefo. Wat in het wijvat ziet verzuurt niet want het is al verzuurd.

ecologiste | 01-11-10 | 19:24

BerdT - Onze Messias

Captain Mango | 01-11-10 | 19:24

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:15
Beetje dik aangezet misschien, maar het heeft wel iets, toch?
LOL! Die staan er nog niet. Iets veur het boodschappenlijstje. Sjenk Yoe.

Ashtrey | 01-11-10 | 19:22

Je moet toch wel heel erg vol van haat en vrees zitten wil je een dergelijk commentaar op een eminent schrijven durven neerzetten.

Ik weet opeens weer waarom ik niet gereformeerd ben.

Barry Hay | 01-11-10 | 19:22

Bart Brussel, noem je dit pissen op een graf?

Volgens mij is het commentaar van het Reformatorisch Dagblad eerder iets waar Mulisch trots op zou zijn, dan dat hij er aanstoot aan zou nemen - ze bevestigen in ongeveer elke alinea wat Mulisch dacht.

Daarnaast, waarom mag deze krant geen commentaar leveren? Of mogen refo's geen mening meer hebben?

Wazzzah | 01-11-10 | 19:21

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:18
Mooi toch? Het is daar altijd aangenaam warm en alle gezellige mensen komen er uiteindelijk terecht.

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:21

IWAB | 01-11-10 | 19:16
U bent gelovig? En u legt een direct verband tussen ongelovigen en het kwaad?

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 19:20

@koerbagh ® | 01-11-10 | 19:00
Dat hoeft hij ook niet, want volgens het Somalisch naamrecht mag je de naam van een willekeurige opa aannemen.

Zo kan het dus JHWH Ali zijn i.p.v. JHWH Magan.

Godt moet zich beter inlezen.

Art Vandelay Ultor | 01-11-10 | 19:19

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:14
Mee eensch, Andie, dat dan weer wel.
Echter, er wordt met 2 maten gemeten. 1 voor de gelovigen, en 1 voor de rest van Nederland. Ik ken mensen die er stellig van overtuigd zijn dat ik, als ongelovige, niet door Godt in de hemel opgenomen word (waar ik dan wel naartoe zou moeten gaan is mij niet bekend, misschien het vagevuur?).

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:18

@Ashtrey | 01-11-10 | 19:10
Scherp, Harry zou trots zijn geweest...
Zover de man nog emoties kon ervaren.

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:16

Mooi om te "zien" dat jullie fervente lezers van het Reformatorisch Dagblad zijn. Er is dus nog hoop! Chapeau! Verder was ik het helemaal eens met het hoofdredactioneel commentaar over de heer Mulisch.

IWAB | 01-11-10 | 19:16

@ Ashtrey | 01-11-10 | 19:10
LOL
Dat vraag jij je toch niet echt af, hoop ik? Wordt een hele klus voor je als je ook weleens een boek leent bij de bieb.
Boeken.... bibliotheek... hmmm
Naast de wasknijper zijn ook de desinfecterende spray en latex-handschoenen onontbeerlijke objecten voor op het nachtkastje.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:15

Ik weet het is niet het moment, maar ik lag dubbel van het lachen toen ik dit las : "Mulisch was gevaarlijker dan collega’s als Maarten ’t Hart, Jan Wolkers of Jan Cremer: Lmao

BroederHarry | 01-11-10 | 19:15

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:09
Erg triest inderdaad.
Maar er mag een kleine nuancering worden gemaakt... Namelijk dat het grootste deel van de refo's ( en ook veel andere geloven ) van huize uit wel een degelijk moraliteits- en plichtsbesef meekrijgt.
Dat is iets wat in de opvoeding tegenwoordig vaak ontbreekt.

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:14

Grefo's altijd + veel om hun eigen glazen in te donderen.

miko | 01-11-10 | 19:10

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:45
'Mis' lijkt mij bewoordelijk van religieuze afkomst, weinig des Harry's dus: neen.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:55 LOL! Eensch, maerrr:
Wiens levens heeft dit boek geraakT? Welke tocht heeft het boek afgelegd alvorens in mijn knuisjes te geraken? Ergo; geschiedenis. Mooi.
En dat voor eauk máár één letter te hebben gelezen. Niet puntgave boeken zijn: oud, stoffig, viesbah, en vaak van redelijk dubieuze afkomst ...
Plus er ligt een wasknijper op m'n nachtkastje, dat dan weer wel.

Ashtrey | 01-11-10 | 19:10

"De laatste roker"

*performs a Zippo-trick*

Leo* | 01-11-10 | 19:10

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:59
Ah, dank, ik kan mijn checklist weer aanvullen met een optie:
[x] ophouden met ademen
Triest hoor, wanneer kinderen met de paplepel ingegoten krijgen dat ze een ingetogen bestaan dienen te leiden / lijden (doorhalen wat jij van toepassing acht).

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:09

Hitler valt waaarschijnlijk makkelijker te begrijpen als Mulish. Je kan iets begrijpen zonder het te snappen namelijk.

pius | 01-11-10 | 19:08

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod, wie dat niet eert die schoppen we rot.

Suske | 01-11-10 | 19:08

En toch zeg ik: Hermans was beter...

eerstneukendanpraten | 01-11-10 | 19:05

@ ecologiste | 01-11-10 | 18:59
Uiteraard zonder een spier te vertrekken, ja, alsof Calvéazijn (uiteraard light en zonder alcohol, het mag natuurlijk niet te frivool worden tijdens de dienst en daarbuiten ook niet) het hoogste goed is.
Hij komt uit Kapelle, btw, maar Tholen is qua sfeer ook goed te doen.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 19:05

Ja, als je het via de stem van God hebt gehoord dan mag je dat zeggen. Bij elke andere stem zou je een dwangbuis aankrijgen.

Bedotje | 01-11-10 | 19:03

God bestaat niet en Mulisch een overgewaardeerd schrijver. Amen.

kanswaardig | 01-11-10 | 19:03

Prachtige schilderijen, die van Krabbe.

Ben (beroepsmatig) wel eens op Kunstacademie plekjes.

Veel waardering voor 's-mans excrementen.

Maar scoren doet hij pas als er iemand stopt met roken.

nl.wikipedia.org/wiki/Necrofiel

Leo* | 01-11-10 | 19:02

Als gereformeerde extremist verbaas ik me erover dat het Reformatorisch Dagblad zo goed op de hoogte is van Harry Mulisch. Alsof ze al zijn boeken hebben verslonden als geen ander.

Pteranodon | 01-11-10 | 19:01

@La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:56
Point taken, en gelijk heb je.
Refo's zijn op een andere manier dodelijk, die blijven maar lief en aardig aan je uitleggen dat je een zondaar bent en je tot de Heer moet keren, dat je vanzelf de wil om te leven verliest...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 19:01

Refo's dragen broeken met te korte pijpen omdat ze niet beter weten, moslims omdat het moet.

sjaakdeslinksesul | 01-11-10 | 19:01

Aanvulling @koerbagh ® | 01-11-10 | 18:54
God heeft politiek asiel aangevraagd in Nederland. Maar hij komt er niet in. Hij heeft geen geldig paspoort en weigert zijn echte naam op te geven.

koerbagh ® | 01-11-10 | 19:00

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:53
Def was ooit een reaguurderT ( nu onder andere naam ), die constant verkondigde out te gaan, om even later weer terug te keren. Net zo irritant als z'n persoonlijkheid, kan ik je zeggen.
De beste manier om te voldoen aan de eisen die de verschillende geloven stellen, is compleet ophouden te leven... Maar dat is natuurlijk ook geen doen!
Ik begin zo langzaam te geloven dat echt geloven ( geloof ik ) ongelooflijk saai en 100% ondoenlijk is...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:59

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:49

God was al vertrokken uit Jorwerd dan kunnen ze in Tholen ook wel een nieuwe gebruiken. Ik wil die goegemeentegezichten graag zien wanneer ze uit de beker drinken 'dit is mijn bloed etc.' en dan zo'n scheut Calvéazijn naar binnen rochelen.

ecologiste | 01-11-10 | 18:59

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:48
Alle relifanaten hebben dezelfde kenmerken. Doe overeenkomst zie ik ook wel.;)
Maar je kunt toch niet ontkennen dat refo's beduidend minder mensen in de greep houden dan de Islam.

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:56

@ Ashtrey | 01-11-10 | 18:40
Lekker. Lig je in je bed zo'n stinkend muf boek te lezen.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:55

koerbagh ® | 01-11-10 | 18:54
In de naam van Harry, Harry en Harry. Amen

plastic zakje | 01-11-10 | 18:55

Geloof in het algemeen is een voortwoekerend kankergezwel.
*Joris lief aankijkt*

eerstneukendanpraten | 01-11-10 | 18:55

Ik vergeet nooit meer dat ik op driekwart van het boek Siegfried tot de conclusie kwam dat ik er geen snars meer van begreep. Zelfs uit de context van de almaar monumentaler wordende zinnen werd ik niet wijs. Ik moet zeggen dat het nederig maakte. Zelfs ik begrijp niet alles kenelijk.

pius | 01-11-10 | 18:55

Die grefo's begrijpen er niks van, zijn ziende blind en totaal gehersenspoeld met met verhaaltjes en dogma's uit het grote Bellefloor en Bonnevu boek.

John Doorzon | 01-11-10 | 18:54

@Leo* | 01-11-10 | 18:52
Roger ;)

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:54

Volgens de laatste berichten (via @VanFrikschoten, dus het is waar) heeft Harry God vervangen en is hij nu bezig om een nieuwe versie van de bijbel te schrijven.

koerbagh ® | 01-11-10 | 18:54

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:35
Bij def-out denk ik aan definitief out, vandaar de verwarring (die jij zaait!).
Met mij gaat het goed. Ik doe heel hard mijn best maar ik ben nog niet opgenomen in de griffogemeenschap (jammer!). Dus naar het Goddelijke licht kan ik vooralsnog wel fluiten.
Heb jij nog tips of ideeën? Ik ben al gestopt met autorijden, internetten, werken, tv-kijken, haren knippen, broeken dragen, uitgaan, relaties, mannen tegenspreken en lanterfanteren (vooral op zondag).

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:53

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:45
Ik weet niet onder welke steen u leeft, maar er zitten christenen in dit kabinet met een uitgesproken standpunt over zaken als euthanasie, donorschap, inentingen en abortus. Door deze gekken ondergaan velen nog dagelijks een lijdensweg, lichamelijk of psychisch. Kennelijk is dit barbarisme inmiddels ingeburgerd in onze samenleving. Vandaar de vergelijking met uitgezaaide of diepgewortelde kanker.

Bakito | 01-11-10 | 18:53

@An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:44

Qua Buurtcafe even een "rene daantje". J***s leest mee, en voor minder hebben we al in de "wachtkamer" gezeten.

Het schijnt dat de stukjes nu door B. Obama en J. Stewart geschreven gaan worden.

Iets met raceauto's en een rally.

Leo* | 01-11-10 | 18:52

Griffo's ook exporteren, met het koningshuis naar een mooi, maar vooral ver land.

Byter | 01-11-10 | 18:52

@Prof. D.A.H. Vintik | 01-11-10 | 18:47
Chemisch plasje, al zeg ik het zelf.

Prof. D.A.H. Vintik | 01-11-10 | 18:51

Argyronauta | 01-11-10 | 18:33
Je pis moet dan wel de goede stank hebben, en de juiste kleur, en je moet goed kunnen richten. Die Refo's pissen altijd in dezelfde richting, en hun pis geurt al tijden hetzelfde, weeïg als in een verpleegtehuis waar de luiers te laat verschoond worden.

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 18:49

@ ecologiste | 01-11-10 | 18:31
Die is mogelijk met de zuidwesterzon vertrokken naar zijn geboortedurp.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:49

Gelovigen hebben geleerd om altijd te wantrouwen, dit is dus koren op hun molentje.
En ze mogen nog ongestraft op iemands graf pissen ook.
Als ik onzinverhalen over iemand vertel word ik aangeklaagd voor smaad.
Maar nee, zodra je in iets gelooft mag je iemand wel veroordelen of respectloos de grond in trappen...

Modder Neetjer | 01-11-10 | 18:48

@La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:45
Je weet hoe ik ben, alles voor wat aandacht...
Refo's hebben de zelfde kenmerken, alleen is het bij de Islam allemaal een stuk scherper.
Blind zijn voor andere redenaties, het in de greep houden van een enorme groep mensen met sprookjes, complete toewijding verwachten voor een Here die nog nooit z'n gezicht heeft laten zien...
Ik zie de overeenkomsten wel :)

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:48

LVER 18:45
-daar

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:48

@An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:34
Nah, van dat uitlokkertje daar ben ik niet zo zeker, maar het heeft gewerkt, dat wel.;)

@Bakito | 01-11-10 | 18:29
Ik vind beide meer op de Islam van toepassing. Refo's zaaien zich niet uit. Het aantal zetels van de SGP staat al jaren op 2.

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:45

@Ashtrey | 01-11-10 | 18:41
Tuurlijk moppie, mis je Harry ook zo?

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:45

@Leo* | 01-11-10 | 18:39
Heej, mijn vrind uit het buurtcafé ;)
Alles nog gezellig daar? Gedraagt Def zich een beetje?
Wie gaat er nu voortaan artikelen plaatsen? Nu Harry dood is, bedoel ik...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:44

-weggejorist en opgerot-

trappistennat | 01-11-10 | 18:44

ach ja die gereformeerde sekten die zouden gewoon hun eigen Waco moeten creëren.

Andersom dag | 01-11-10 | 18:43

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:39
TY! Wederzijds, dat weet je.

Ashtrey | 01-11-10 | 18:41

Grefo's en Propria Cures dus, wie nog meer, dit is je kans, dit is de week waarin het kan.

zeg maar jansen | 01-11-10 | 18:41

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:35
E-Reader is niks heur, nee dan een echt boek. Liefst een tweede, derde of vierdehands. Oude boeken die jaren stof hebben liggen happen, heurlijk.

Ashtrey | 01-11-10 | 18:40

Anoniem natuurlijk, want zo zijn die lafbekjes wel.

sjaakdeslinksesul | 01-11-10 | 18:40

@An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:02

Def-out, nine to follow.

Andy?

Leo* | 01-11-10 | 18:39

@Ashtrey | 01-11-10 | 18:35
Zucht, ik heb een zwak voor je, dat weet je.. Honnepon ;)

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:39

Wat praten die Christenen toch graag over hun oude bondgenoot Hitler.

T.Stark | 01-11-10 | 18:36

Avalon | 01-11-10 | 18:32
Plagiaat is geen reden voor een joris dacht ik.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:36

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:33
Das snel, excuus, zat wat te gissen (you never know..) en aangezien je het zelf gebruikte ...
Sorry nogmaals! Echt.
* schaamrood op kaken staat *

Ashtrey | 01-11-10 | 18:35

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:06
Was slechts een Def-out, tijdelijk dus....
How's life? Reeds het licht des Heres mogen aanschouwen?

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:35

Ashtrey | 01-11-10 | 18:30
Puh, iedereen leeft voort op faceboek. Vergeet niet, boeken zijn leuk en aardig, maar ze zijn zeer beperkt en om schrijvers te vergoddelijken is krankzinnig. Het blijft toch een beperkt cultuurtje, ontstaan uit technische beperkingen. Als Gutenberg 500 jaar geleden het internet had uitgevonden, hadden we die hele boekenrimram toch zeker lekker overgeslagen?

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:35

Grefo's e.d. zijn eigenlijk zielig en behoorlijk onderontwikkeld.
Je begrijpt iets niet en het God heeft het zo gewild.

Het maakt het leven wel overzichtelijk.

Maar kijk eens naar de film "de mist" van Stephen King, dan kun je zien wat isolatie doet met mensen en dat mensen snel terugvallen in hun oerinstincten.

vtz | 01-11-10 | 18:35

Nu durven ze pas, altijd bang geweest voor eloquent weerwoord

Wilhelmina Kuttje | 01-11-10 | 18:35

ecologiste | 01-11-10 | 18:04
Je bent weer aardig op dreef!;) " levensonkunstenaarskleaudtzakkensneusma's"
Wat een prachtwoord!

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:34

@La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:27
Slechts een uitlokkertje ;) Werkt, blijkbaar...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:34

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 18:11

Maak er maar meteen een Nobelprijs van.

ecologiste | 01-11-10 | 18:34

Die grefoos, met hun van verderfelijke woestenijbewoners overgenomen verzonnen god, in wiens naam miljoenen zijn afgeslacht, moeten met hun peauten van de vleesgeworden Tweede Wereldoorlog, het Enige Onsterfelijke Joods-Germaanse Genie afblijven.

Fijnstoffer | 01-11-10 | 18:34

Wat is er mis met pissen op het warme lijk van Mulisch? Een goede daad, lijkt me. Dat die refo's zelf knettergek zijn is natuurlijk weer iets anders.

Argyronauta | 01-11-10 | 18:33

@Ashtrey | 01-11-10 | 18:05
Ik ben Def niet!! Gebruikte puur de term om duidelijk te maken dat ik tijdelijk out was...
Ik mocht je wel Ash, maar dit :S....

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:33

@Aardbewoner | 01-11-10 | 18:09
Anders neem je het ff superserieus...
Ennuh, als je toch bezig bent: "Wordt volwassen" of " grow up ".
Ziet er een beetje potsierlijk uit zo...

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:32

@Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:28: "Vast staat dat Mulisch sterfelijk is, van mij moet dat nog bewezen worden". Ik zou toch wel lachen als je zometeen wordt weggejorist.

Rest In Privacy | 01-11-10 | 18:32

-weggejorist-

Jean-Kleaudt Balsace | 01-11-10 | 18:32

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:08

Daarom is het gekkegriffogristenhemelwater Calfijnazijn. Want na het zuur komt ... waar zou die slimme JPBalk eigenlijk uithangen?

ecologiste | 01-11-10 | 18:31

Ach die grefo's toch, allemaal aandelen in de uitgeverijen waar Mulish z'n boeken verkocht worden en nu weten ze ook nog wat meer vraag te genereren.

zeg maar jansen | 01-11-10 | 18:31

seven | 01-11-10 | 18:27
Eensch. Het blijft fascinerend en verdraaid verontrustend tegelijk. Je komt ze met regelmaat tegen, ook hier in de panelen. Echt ongelofelijk wat een lulkoek er soms uit komt. Meestal eigenlijk. Er is mij door een redelijk gematigde gelovige aan het eind van een discussie over god(en) wel eens toegebeten: 'Je denkt te veel.' Wat moet eens mens dan nog?

Achterdocht | 01-11-10 | 18:31

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:28
In zijn boeken leeft hij voorT!
* teiltje *

Ashtrey | 01-11-10 | 18:30

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:27
Klopt. Refo's kun je vergelijken met uitgezaaide kanker, moslims veroorzaken eerder een plotselinge hartaanval.

Bakito | 01-11-10 | 18:29

En weer een kerk leeg........ god, over kuilen graven voor een ander gesproken!

Leaque of Morons | 01-11-10 | 18:29

Ashtrey | 01-11-10 | 18:24
De helft ervan is sowieso plagiaat van de wereldliteratuur. De andere helft is zwakzinnig commentaar daarop. Maar je hebt gelijk, zo'n teleurstelling kan ook een tekortkoming van ons stervelingen zijn. Wat zeg ik, ons stervelingen? Vast staat dat Mulisch sterfelijk is, van mij moet dat nog bewezen worden.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:28

Achterdocht | 01-11-10 | 18:26
Cognitieve dissonantie.

seven | 01-11-10 | 18:27

@Bert:Lekker stukkie weer!
Aan de schandpaal blijven nagelen, deze gereformeerde cultuurbarbaren.
@DommeGansz | 01-11-10 | 17:46
LOL!
@An die ARBEIT | 01-11-10 | 17:50
Mooi aangepast maar ik fin radicale Moslims veul gevaarlijker dan radicale Refo's.
Refo's blazen anderen en zichzelf niet op en zijn bovendien met veel mindurdur.

La Vie En Rose | 01-11-10 | 18:27

Lekker stukje tekst weer die godsaanhangers. Is dat nou de kinnesinne van mensen die diep in hun hart eigenlijk wel weten dat ze echt geen enkel steekhoudend argument hebben of zijn ze werkelijk zo ver van het padje af?

Achterdocht | 01-11-10 | 18:26

Ach ja ze maken het vanzelf zo gek dat we helemaal geen zin meer hebben geloof te gedogen.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is.

tembacostyle | 01-11-10 | 18:26

Ik ben geen vriend van Harry Mulisch.
Ik vind dat een groot schrijver geen tijd heeft voor 1000 veroveringen.
Een schrijver moet schrijven.
Iemand die zeikt over kunst en Islam heeft tijd genoeg en de juiste moraal daarvoor.

Einde van de Domheid | 01-11-10 | 18:25

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:21
Dat boek heeft bij mij nooit echt - de beloofde - impact gehad.
Altijd gedacht dat het aan mijn beperkte vermogens lag, ik zag ut gewoon niet, of wilde het niet zien, kan eauk.

Ashtrey | 01-11-10 | 18:24

Het commentaar in het Ref. Dagblad mag er wezen. Zelden zo'n stelligheid gezien om een twijfelachtige waarheid te verdedigen. Daar kan menig imam een puntje aan zuigen.

Bakito | 01-11-10 | 18:23

Ashtrey | 01-11-10 | 18:14
Wel van een fabelachtige oppervlakkigheid. Harry suggereert diepe gronden, maar dan kan hij beter over stille wateren schrijven dan over engelen en goden.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:21

Typisch dat als je 'refo' intoetst op je telefoon, T9 het woord 'pedo' geeft...

De Rechtse Baron | 01-11-10 | 18:19

Mulisch en zijn 'foute man- imago'. Vond de man altijd op bedenkelijke wijze kokketeren met de oorlog die hij slechts als kwajongen en niet als verzetsheld heeft beleeft. De Aanslag is inderdaad een alleraardigst verhaal over die tijd maar ook niet meer dan dat. En om Mulisch gevaarlijk te noemen....... de refo's kan ik naar Mattheüs 7 - 2 verwijzen: 'want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeelt worden'.

longblond | 01-11-10 | 18:17

"Bent u bang voor de dood?"
- "Nee, na de dood is niks. En je kunt niet bang zijn voor de dood. Voor je geboorte was er ook niks. En was dat nou zo'n vreselijke tijd? Nou dan."

+1

Neon | 01-11-10 | 18:16

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:11
Romantiseur [sic?] , schrijver van gedichten dan wel heroische verhalen ...

Ashtrey | 01-11-10 | 18:14

MDA | 01-11-10 | 18:12
Het leven is lijden
De Kerk is het leven
1+1

plastic zakje | 01-11-10 | 18:14

@plastic zakje | 01-11-10 | 18:11
Sabbelen zonder een spier te vertrekken, ja, dat moet kunnen.

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 18:13

Wel mooi dat de gereformeerde kerk zichzelf als 'ballast' ziet!

MDA | 01-11-10 | 18:12

"een levensonkunstenaarskleaudtzakkensneusma's"
Ecologiste, het woord van 2010, bij deze!

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 18:11

Ashtrey | 01-11-10 | 18:08
Hm fabulateur, is dat het woord? Iets met frauduleuze frasen.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:11

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 18:09
Pepermuntjes zijn gedoogd in de refokerk.

plastic zakje | 01-11-10 | 18:11

Refo's zijn net zo gevaarlijk als hun collega's de Moslims.
An die ARBEIT | 01-11-10 | 17:50
.
Ja joh, de refojeugd radicaliseert waar je bijstaat en maken nu al hele steden onveilig. Groei toch eens een keertje op.

Aardbewoner | 01-11-10 | 18:09

@enopgerot | 01-11-10 | 17:47
Even ter lering en algemene ontwikkeling. Die hostis die blieven zij niet. Dat is al teveel hoempapa en tierlantijnen voor den Godsvreschenden Refo...
Echt geloof beleef je op een snoeiharde houten bank in een ijskoude kerk, zonder versieringen, zonder een zweem van gezelligheid en vooral zonder symboliek. Dat je het even weet.

Hostis zijn voor vol gevreten Katholieken. Doe mij nog maar een wijntje.

TisNieZoMoeilijk | 01-11-10 | 18:09

Zo'n tekst helpt misschien weer eens in te zien (opletten Geert) dat moslims niet de enige zwakbegaafden zijn, maar in wezen alle gelovigen.

borderlijntje | 01-11-10 | 18:08

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:07 Heeft dat te maken met fabeltjes? * zoek'n goat *

Ashtrey | 01-11-10 | 18:08

@ ecologiste | 01-11-10 | 18:04
Oh, maar dat zal ook zeker niet gaan gebeuren in de gekkegriffogristenhemel.
Niet Godt maar Calvijn zelve zwaait de scepter daar.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:08

Op de kansel sprak de dominee dat Mulisch nu in de hel is, gegarandeerd..

plastic zakje | 01-11-10 | 18:08

Tja. Er is maar 1 god en dus moet je een keuze maken. Of Mulisch of de vliegende theepot. En dan kies maar voor degene die misschien nog wel leeft. Conservatief.

Het zou veel leuker zijn als de refo's tot de conclusie waren gekomen dat Mulisch daadwerkelijk god was en Nietschze dus gelijk heeft gekregen.

Gavrilo | 01-11-10 | 18:07

Beetje erg zielig stukje van het Reformatorisch Dagblad. En met gaat in de eerste aanval op Mulisch al zwaar in de fout, waardoor de totaalaanval falikant mislukt. Nietzsche was allesbehalve een nihilist, hij was degene die het nihilistisch tijdperk waarin wij nu toeven ijzingwekkend nauwkeurig voorspelde, voorvoelde en een groteske poging deed om dit nihilisme te overwinnen zónder opnieuw een God te projecteren. En daar zit 'm voor RefDag de pijn natuurlijk, een wereld zonder God, hoe durft Nietzsche, hoe durft Mulisch. Een wereld zonder God, dat is, zo vindt ook de Paus, een wereld van het kwaad, en dan komen we al gauw bij Hitler uit natuurlijk. 'De tragiek van de oerzonde', mijn hemel.
Beetje erg zielig van het Reformatorisch Dagblad.

Schoorsteenveger | 01-11-10 | 18:07

Jezus was gevaarlijker dan collega's als Mani, Suqamunu en Kaawanu.
Zijn zelfinzicht was gebrekkig. Vandaag de dag is de naam Jezus een synoniem geworden voor wreedheid , onbeschaafd gedrag en waandenkbeelden.

RickTheDick | 01-11-10 | 18:07

Ach wat, ik heb gister ook uitgebreid geürineerd. En wel ergere dingen over Harry gehoord. Mulisch was een dwaze fabulant, vermakelijker dan veel gristenen, maar niet veel wijzer.

Detlev Tarnowitz | 01-11-10 | 18:07

sufkut | 01-11-10 | 18:01
Je mist er nog honderden ;)
bv
' Jeroen Krabbé over Ramses Shaffy ' nos.nl/artikel/100696-ramses-was-greti...
Volgens mij heeft hij een inwisselbaar script. Maar goed dat hij acteur is. ;)

seven | 01-11-10 | 18:06

@ An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:03
Ha Sunny Boy! Long time no read! En dat zal wel weer even duren gezien jouw 'nu echt out is'.
See ya next time!

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:06

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:02 Tot zeau, al ben je nooit echt weg. Def.

Ashtrey | 01-11-10 | 18:05

seven | 01-11-10 | 17:56
Het schaamteloze necronarcisme van Jeroen is inderdaad erg doorzichtig. Hopelijk komt dit nare trekje bij zijn eigen uitvaart ter sprake.

Bakito | 01-11-10 | 18:05

groot gelijk die refo's....... Mulisch was een smerige communist,ben blij dat we er geen last meer van hebben

kees2790 | 01-11-10 | 18:05

Sorry GS maar wat is hier nou mis mee?

Mulisch was filosofisch/ideologisch alles wat Refos niet zijn. Ipv dat ze hem deaudzwijgen, echt posthuum op de man trappen of "zand erover" roepen geven ze vanuit hun perspectief commentaar op 's mans wereldbeeld zonder iets af te doen aan diens schrijversskills.

Als ik Harry Mulisch was (maar toch in een afterlijf geloofde) dan zou ik met zo'n commentaar van mijn ideologische tegenstanders heel blij zijn. Als ik Richard Dawkins was ook overigens.

Requiescat in vacuum...

AlanTuring | 01-11-10 | 18:05

Weer zo'n prachtig plempsel van Brussen + veel. Poldertaliban vond ik wel een hele goeie. GVD wat een levensonkunstenaarskleaudtzakkensneusma's. Dat ze maar vooral niet mogen genieten.

ecologiste | 01-11-10 | 18:04

@De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:01
Ha D'tje! Long time no type...
Harry denk ik ook niet meer :P
* Echt def-out is *

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:03

@Why?? | 01-11-10 | 17:58
* Haast zich huiswaards om uitleg te aanschouwen *
Def-out!

An die ARBEIT | 01-11-10 | 18:02

LOL @Poldertaliban!
Het is inderdaad een hufterstreek, zomaar het zicht op Godt weghalen bij vatbare afvalligen.

De Gooise Matras | 01-11-10 | 18:01

Christenen, altijd verdraagzaam en barmhartig. Ik bedoel, was dan met Harry in discussie gegaan. Maar nee, daar zijn ze te bang voor, bang omdat ze stiekem weten hoe achterlijk ze zijn, bang om de discussie te verliezen. Maar achteraf doen ze weer alsof ze de besten zijn. Het laagste van het laagste.

ThePhatGuy | 01-11-10 | 18:01

seven | 01-11-10 | 17:56: ja maar, harry en antonie waren ook zulke mooie lieve mensen, ik kan me nog goed herinneren toen we........ *braak indeed*

sufkut | 01-11-10 | 18:01

Het leed van anderen misbruiken om je eigen dogma's eens flink op de agenda te zetten is het helemaal dezer dagen bij de geleuvigen.

Prof. D.A.H. Vintik | 01-11-10 | 18:01

Why?? | 01-11-10 | 17:58
Why??

Ashtrey | 01-11-10 | 18:00

Ach, ik begrijp al dat gejank om die oude dode rotcommunist ook niet.

RL | 01-11-10 | 18:00

Tja, wat zullen we er van denken.... refo's zijn refo's. Valt niets aan te fixen...

Frederik Vijf | 01-11-10 | 17:58

En gelijk dat ze hebben!!

Why?? | 01-11-10 | 17:58

De Rechtse Baron | 01-11-10 | 17:49
dan pissen ze niet op haar, maar krijgt ze een onvervalste christelijke bukake

sitostick-de2e | 01-11-10 | 17:56

Is geschreven op: | 01-11-10 | 17:49
Zie bv www.vkblog.nl/bericht/350645/De_Blonde...
Ergo
Hij duikt bij iedere bekende overledene op om zichzelf (als' vriend' )in de spotlight te zetten in de hoop dat de grootsheid van de overledenen op hem afstraalt.
(Kamerling, Mulisch, enz enz )http://www.google.com/search?hl=nl&client=opera&hs=4My&rls=nl&q=Jeroen+Krabb%C3%A9+overleden&

seven | 01-11-10 | 17:56

Bos Hout | 01-11-10 | 17:45
Hulde! Das nog es een fipo. Rpestec!

Ashtrey | 01-11-10 | 17:55

Nou ja, het boterde nooit zo tussen Mulisch en gelovigen - geloof ik. Wederzijds dan welteverstaan. Niet zo verbaasd doen dus.

Serafijn Lampion | 01-11-10 | 17:53

oh ja enne, ies koeltoer he

Is geschreven op: | 01-11-10 | 17:52

Mulisch vs Grefo's. Lastige keuze. Heb met beiden niets.

GOEM | 01-11-10 | 17:51

@seven | 01-11-10 | 17:49
Er zou sowieso maar één Boek mogen!

De Rechtse Baron | 01-11-10 | 17:51

Wat een homosexuelen.

Superjus95 | 01-11-10 | 17:51

Stop de verchristianisering van de samenleving!!

BlackDeathMetal | 01-11-10 | 17:51

Heerlijk zo ken ik onze extreem refo's weer

deurknop | 01-11-10 | 17:50

" Refo's zijn net zo gevaarlijk als hun collega's de Moslims. Niet gehinderd door het ballast van " een gezond redeneringsvermogen ", schotelt de kerk haar volgers een wereld voor waar God op niet bepaald subtiele wijze bij elk onderwerp in zicht wordt gebracht. Ze zeggen te snappen dat homo's AIDS verdienen en dat Afrika vrolijk onbeschermd door moet neuken en ontwikkelen geen enkele zelf- of wereldkennis, aangezien dat niet nodig met een boek-met-alle-antwoorden.
Ze mogen dan naar eigen zeggen de waarheid in pacht hebben, maar ontnemen zichzelf elk zicht op de realiteit. Amen "

An die ARBEIT | 01-11-10 | 17:50

Au. Zeer. Zo hard het welhaast onafgekoelde restant medemens nodig hebben om je taaie dogma's geloofwaardig gestalte te geven. Weinig chic, veel wanhoop.

Le Penseur 2010 | 01-11-10 | 17:50

Wetenschap in boeken moet worden verboten! Daar komen alleen maar atheïsten van zoals Mulisch. Moeten we niet willen.
Leve de steentijd.

seven | 01-11-10 | 17:49

wat was er met jeroen krabbe bedoeld? iemand?

Is geschreven op: | 01-11-10 | 17:49

och d'r is er weer een dood hoor. jezus. de krant overleeft ook alleen nog maar vanwege de overlijdensberichten. jeuj wat een volk.

sufkut | 01-11-10 | 17:49

Als ze dit al roepen over Mulisch, wat schrijven ze dan als Kim Holland de pijp uitgaat? Ik ben benieuwd.

De Rechtse Baron | 01-11-10 | 17:49

Ach ja, eerbied voor zij die overlijden. Refo's denken toch alleen aan hun eigen hachje.

drs. Hunebed | 01-11-10 | 17:48

Die begrijpen er echt helemaal niets van. Geloven is hun enige voorland.

NoMinister | 01-11-10 | 17:48

cultheld | 01-11-10 | 17:46

Yup, zullen we een kruistocht organiseren ?

Parkeerwachter | 01-11-10 | 17:48

jammer van de haatzaaiers... Harry moet nog een Nobelprijs krijgen!

onwijsvetcool | 01-11-10 | 17:48

"... hij ontnam zichzelf en anderen het zicht op God"
De vraag die onbeantwoord blijft is wie die gereformeerden het zicht op de waarheid ontneemt.

Durnstic | 01-11-10 | 17:47

dat ze zich verslikken in die hosties.

enopgerot | 01-11-10 | 17:47

Ow god, er staat weer een deur open. Marcel van Dam sluipt weer binnen.

Gravin v Kippenbouth | 01-11-10 | 17:47

Stiekem zijn die SGP´ers de vuilste types van Nederland.

cultheld | 01-11-10 | 17:46

Is Harry al bij de hemel gearriveerd? Ik zag nog niks op teletekst namelijk.

Bos Hout | 01-11-10 | 17:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken