Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Metropool orkest moet stoppen met huilen

cither.jpgAls je de mainstream media volgt, weet je dat het Metropool orkest gered moet worden alsof het de puppie van Patricia Paaij is. Nood aan de man. Nu cultuursubsidie unplugged gaat, beginnen ze bij het Metropool ook te zweten, waarop heel Bekend Nederland brult dat het niet moet kunnen. Schande! Cultuurfascisten! Kunstschwarzeneggerts! Kijk, wij hebben niet zoveel met het Metropool. Ons motto: de enige goede Pool is een Pool die goedkoop de muur stuukt. En Mr. Polska. Die is ook gaaf (één vodka, je weet). Maar dit is het hele euvel: in het Metropool zitten strijkstokken en minimaal twee instrumenten waarvan niemand de naam weet, dus dan vindt iedereen het meteen Hochkultur. Terwijl dat natuurlijk onzin is. Het Metropool kan maar één truukje en dat is popliedjes overgieten met een klassiek kwakje. Dat truukje kunnen ze dan wel verdomd goed, waardoor al menig nummer en groot artiest klassikaal de vernieling in is geholpen. Met verve. Maar goed, als het Metropool Hochkultur is, dan is Kluun een literair genie en Ramsey Nasr een groot poëet. Commerciële bagger is het absoluut en als je de media moet geloven krijgen veel mensen een harde plasser van het Metropool orkest, dus zo'n orkestbak kan best zonder overheidscentjes. Hup, bannerruimte verkopen op die cello's en sponsornamen laten drukken op de colbertjes. Bekende reclamedeuntjes het publiek in swaffelen voor en na de pauze. Pauk met een geldgleuf bij de uitgang en wie niet betaalt krijgt een klap met de paukenstok. Beetje creatief, mensen. Zelf je geld bij elkaar trommelen, fluiten en pingelen, stelletje huilende notenkrakers. We hoeven toch niet alles uit te kauwen? Succes met op je eigen benen staan! (*)

Reaguursels

Inloggen

Geenstijl moet extra (veel) subsidie krijgen vanaf nu.

177.natu | 01-11-10 | 01:26

Waarom toch die haat tegen mensen met een leuke baan en écht talent, meneer Quid?

Boer in 020 | 01-11-10 | 01:24

"We hoeven toch niet alles uit te kauwen? Succes met op je eigen benen staan!"
Nu de publieke omroepen nog!?!

Metropool hoeft niet dicht, gewoon enkel het geluksmolen geheel of geleidelijk dichtdraaien. Ik mis echter de oplossingen: Oom Dagobert koopt de hele zooi, Men gaat commercieel of [vul zelf es iets in].

@appie1983: Grassroots werd vast niet op een viool van 20.000 euro gespeeld? (Ik verzin het ook niet). Vindt niet dat subsidie een noodzaak is voor cultuur, maar het helpt een handje. En dat handje mag best een centje minder uitgeven zo op z'n tijd toch?

ikbestaniet | 31-10-10 | 23:24

Hee het Metropole heeft wel het Games in Concert (www.gamesinconcert.nl) mogelijk gemaakt.. nobody screws with the Metropole!

Popiejopie79 | 31-10-10 | 21:44

Ik was in Amerika (Chicago, Boston, New York) en constateerde daar dat er helemaal geen gebrek is aan cultuur. In tegendeel er was een overvloed (Gezien de belasting tarieven en publieke opinie, ga ik ervan uit dat er minder subsidie wordt uitgegeven aan cultuur). En ja, The Chicago Symphony Orchestra ontplooit waarschijnklijk menig commercieel activiteit om in leven te blijven, maar het werkt.

Iedere pub waar je komt speelt een bandje, soms goede Jazz. Ik heb gehoord dat dit zelfs in Austin, Texas zo is. Is dat hier zo? Volgens mij niet.

Ook relevant: hoe zijn de jazz/blouse stromingen ontstaan? Door subsidie? Ik dacht het niet. Grassroots.

appie1983 | 31-10-10 | 17:12

Save the money! Ontslaan de idioot (Johnny Quid)!!!!

srdjan1963 | 31-10-10 | 16:47

Het Metropole Orkest is een fantastisch orkest en behoorlijk uniek in Europa. Zeer middelmatige artiesten hebben hun performance tot een goed niveau weten op te krikken door met dit orkest samen te werken. De tendens van de popmuziek van de laatste jaren is sowieso meer orkest (vooral blazers).
Ik ben wel van mening, dat het Metropole Orkest niet hoeft te leven van subsidies. Mij lijkt dat het orkest zichzelf prima kan financieren.

Bytemaster | 31-10-10 | 15:04

WEG met al dit soort subsidie-slurpers.
Jan met de pet betaalt hiervoor belasting, doch kan zelf nooit naar uitvoeringen, daar de entreeprijzen te hoog zijn.
Voor de elite zijn de entreeprijzen echter GEEN probleem.
Dus Metropool en andere subsidieslurpers: ver (drie/vier) dubbel de entreeprijzen,
dit is GEEN probleem voor de elite. Kunnen jullie meteen eens even kijken hoeveel mensen er DAN nog entreekaartjes kopen.
Immers, kwaliteit verkoopt zichzelf. Daar is geen subsidie voor nodig.
Voor Jan met de pet verandert er trouwens niets. Die profiteren zowieso nergens van.

Mark Rubel | 31-10-10 | 13:29

En de Josti band dan?

swassannuf | 31-10-10 | 12:38

Te gemakkelijk om te schoppen tegen hetgeen waar je zelf niets mee hebt.

natte krant | 31-10-10 | 12:14

Hèhè eindelijk binnen! en nu heeft 't geen zin meer om te reaguren op de huilie van het Metropolis dinges dus dat doe ik dan ook niet pffffff

swebe | 31-10-10 | 12:08

T gaat weer heerlijk kort door de bocht.. Metropool speelt maar enkele weken pop per jaar. De rest neemt het filmmuziek op en werkt het voor omroepen om live uitzendingen te ondersteunen.. Bach had subsidie, mozart had subsidie. Een groot initiatief als het Metropool kan simpelweg niet op eigen benen staan. Zonder wordt het wel kaler. Daarbij bestaat het metropool voor het grootste deel uit jazz musici die daar gewoon 5 a 6 dagen per week werken.
www.youtube.com/watch?v=gze52mKnTRk
Waar komt die subsidiehaat toch vandaan? We betalen toch allemaal aan zaken waar we blij en minder blij mee zijn?

djtriesto | 31-10-10 | 11:20

Geen beklag met deze mensen. Een paar keer repeteren/optreden in 1 jaar en ondertussen een bovenmodaal inkomen krijgen van een paar miljoen Jannen met de Pet.

KimmyHead | 31-10-10 | 11:09

@ baanaru | 30-10-10 | 15:59
En daar zit dus het probleem: niks weten en maar wat roepen. "Heerlijke luie leventje"? Man, orkestmusici zijn gewoon mensen die Belasting Betalen en Keihard Werken! En uit verschillende onderzoeken blijkt dat cultuursubsidie gewoon Geld Oplevert! Laat je eens voorlichten voordat je je vooroordelen het net op spuit.

GS Bach | 31-10-10 | 10:56

-weggejorist-

Herr-Flick 2.0 | 31-10-10 | 09:28

Waarom wel subsidie voor Powned maar niet voor metropool orkest???
Ik heb meer respect voor het Metropool Orkest eerlijk gezegd.

Varese | 30-10-10 | 23:59

Ik heb liever een Metropole orkest dan een geldgraaiende topman die een flinke bonsus-bonus krijgt toegeschoven. Jaja, een orkest wegbezuinigen... dit land kan zoveel beter.

Timnie | 30-10-10 | 23:47

Geniaal stuk, trouwens. Johnny is weer lekker op dreef.

Petrus de Rewa | 30-10-10 | 23:33

Het Metropool orkest moet stoppen met huilen.
Is deze kop niet verkeerd? Moet het niet zijn: (in het nieuw Nederlands)
Het Metropool orkest moet stoppen met huilie huilie.

drentie | 30-10-10 | 23:14

Kortzichtig dom gelul.

Cookie v. eigen deeg | 30-10-10 | 22:36

VetPotje | 30-10-10
Ah u is drummer :) En met Weckl zit u zeker goed. Overigens, probeert u ook eens Gavin Harrison. Die man heeft hele leuke dvd's, playalongs en andere boeken. Erg aan te raden.
Maar dat is dus ook waar de klassieke musicus strand… Als je hem het podium op trekt en een toonsoort naar hem schreeuwt met de boodschap dat hij moet meespelen dan komt er wellicht niets uit… Beetje cru maar wel het verschil in aanpak.
Ik heb persoonlijk wel het idee dat het metropole vrij weinig rehearsal tijd heeft en dus veel stukken ook met minimale voorbereiding al speelt. Ook dat gaat ten koste van je feel. Daarbij is inleving en affiniteit met het reportoire ook niet onbelangrijk. Ik zou nooit een Herbie Hancock nummer echt lekker kunnen brengen. Gewoon omdat ik niets met Herbie heb. Chick daarintegen kan ik veel beter mee uit de voeten omdat ik me veel beter in zijn composities kan verplaatsen.
En daarmee zijn we ook aangekomen bij verwachtingen. Wat kan je nou eigenlijk van zo'n orkest verwachten? Mijn verwachtingen zijn niet echt hoog, ik laat me liever verassen. Maar als ik inderdaad Pat + Metropole aangeplakt zie dan spring ik niet meteen een gat in de lucht en dan verwacht ik eigenlijk ook niet dat dat metropole het zelfde doet of het met dezelfde intentie speelt en brengt als dat de metheny group die stukken speelt…

playboii | 30-10-10 | 21:41

meestal komt dat in 1 of 2 generaties wel goed, maar tot die tijd blijft het behelpen. Het is allemaal de ‘schuld’ van de PVDA. Die heeft de arbeiders gesteund, zodat nu de kinderen van die arbeiders hier hooghartig denken de dienst uit te kunnen maken met hun door de benaming opgewaarde kantoorbanen.

dapperebobo | 30-10-10 | 21:18

Ik moest twwe, drie keer lezen voordat ik : "Pauk met een geldgleuf bij de uitgang " begreep.
Ik dacht steeds: "wat voor een pook met geldgleuf "?
Kun je nagaan wat een leesdeformatie optreedt als je veel op GS zit...

Bisschop Gijsen | 30-10-10 | 21:14

-weggejorist-

Jean-Kleaudt Balsace | 30-10-10 | 21:12

het is de cultuur van de arbeider en de nouveau riche die langzamerhand de overhand krijgt, leuk is het niet maar je moet er aan wennen. Geenstijl is ook nouveau riche en dat zie je onder andere in hun nieuwsrubriekje. ‘Po-nieuws’ zegt die presentator steeds :-)

dapperebobo | 30-10-10 | 21:11

@playboii | 30-10-10 | 19:29
Ik denk dat we met je opmerking over het verschil tussen jazz en klassieke musici tot de kern zijn gekomen. Ze benaderen inderdaad beide muziek op hun eigen wijze.
Ik kan zelf wel muziek lezen, maar zie het als hulpmiddel of opstapje om uiteindelijk de muziek te spelen. Ik heb de play-along van Dave Weckl gekocht. De drum tracks zijn weggelaten op de cd en er zit een boek bij met de bladmuziek. In de laatste staat bijna geen noot op papier. De intro's en wat ritme-overgangen zijn uitgeschreven, de rest moet jezelf invullen. Om je eerste opmerking nog maar eens te onderschrijven.
En nu ga ik eens naar Pat met de NDR Bigband luisteren.

VetPotje | 30-10-10 | 20:19

Ja, tuurlijk, geef maar subidie aan rappertz met hun geweldadige liedjes en schietpartijen! Leden van het Metropool Orkest zijn daarintegen van onbesproken gedrag!

OversteKarremans | 30-10-10 | 20:05

Metropole orkest is mooi om naar te luisteren. Moet er subsidie heen? Zolang we tig miljard naar Brussel sturen, kunnen er ook wel een paar orkestjes en opera's af.

Ome Gijs | 30-10-10 | 19:42

VetPotje | 30-10-10 | 17:58
Het interview waar je naar refereert staat op de more travles dvd gok ik…
Maar wat zijn avontuur met het metropole betreft; hier heb je het verschil in een jazz muzikant tov een klassiek getraind muzikant. Jazz musici werken heel anders. Ze luisteren, improviseren en verleggen de grenzen. Ze arrangeren en componeren "on the fly" en kunnen voor hunzelf denken (al experimenteert Metheny wel veel met orchestratie en dat maakt zijn composities interessant. Iemand die dat bijvoorbeeld naar een hoger niveau tilt is bijvoorbeeld Chick Corea of wellicht ook wel een Keith Jarrett-welke overigens beiden ook excellent klassieke werken van Mozart en Bach kunnen spelen met orkerst).
Klassiek geschoolde musici hebben geleerd hun instrument te beheersen, van het papier te spelen, volgens de regels te componeren op dat papier en naar de dirigent te luisteren. Het is niet per definitie een slechte manier van spelen maar het is wel erg anders dan de jazz/fusion hoek waar Metheny zich in bevind. Eigenlijk zat "deze ramp" er aan te komen… Overigens, check eens zijn werk met de NDR Bigband (Jazz Baltica 2003). Ondanks de orchestratie heeft hij het daar wel beter naar zijn zin… Of bijvoorbeeld zijn eigen orchestrion tour van vorig jaar… Ik heb het idee dat er vast wel meer speelde nog…
En wat je comment van 18:32 betreft;
Alles wat ik speel ken ik uit het hoofd. En dat zijn toch wel een paar honderd stukken (en dan geen standaard pop hitjes maar juist dingen zoals Chick Corea's werk met de Elektric Band & Return to Forever en het werk van Metheny & Mays). Ik kan het omdat ik niet prima vista van bladmuziek kan lezen. Anders gezegd, ik heb het mezelf aangeleerd om snel stukken in me op te nemen en met resultaat… Het is maar wat je attitude is…

playboii | 30-10-10 | 19:29

@Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50
Dat zijn heel veel lettertjes, maar je standpunt is me nog steeds volstrekt onduidelijk.

Parsons | 30-10-10 | 19:02

Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50
De vraag of het een staatstaak is komt in je stuk niet voor. is het een staatstaak om orkesten (anything at all) te subsidiëren?

Als het particulier initiatief zou zijn, dan zou er ook wel het een en ander bestaan. Waarschijnlijk voor de elite, maar dat is, face it, nooit anders geweest. Uit je eigen plempsel is al op te maken dat verreweg het grootste deel van de mensheid in feite ook niets anders wenst dan de rotzooi die ze toch al voorgeschoteld krijgen.

Soms zelfs met subsidie (denk aan de PO) - te zot voor woorden allemaal.

Heads or Tails | 30-10-10 | 18:54

@Jopie2009 | 30-10-10 | 18:13
Ik weet wel zeker dat er verband is tussen van bladmuziek lezen en uit je hoofd spelen. Ik heb ook in een orkest gespeeld, in mijn diensttijd. Dagelijks met muziek bezig geweest over een periode van 12 maanden. Wij 'moesten' onze partijen uit ons hoofd kennen. Onze dirigent had (ook) de visie dat je niet van papier moet spelen maar vanuit je gevoel. Het is ook makkelijker op die manier om naar je collega muzikanten te luisteren tijdens het spelen. Je moet ook niet onderschatten hoeveel muziek je geheugen aan kan (als je maar wil), da's best veel. Ga maar eens na hoeveel liedjes jij nu zo kunt (mee-)fluiten/zingen.

Ik snap ook wel dat het Metropole orkest een groot reportoire heeft en ze er niet aan ontkomen om van papier te spelen, maar dat heeft wel zijn consequenties.

VetPotje | 30-10-10 | 18:32

Terpen-tijn | 30-10-10 | 17:26: indeed, ik ben de laatste tijd ook veel bezig met davey graham. Van jasha heifetz (caprice no24 val ik nog steeds van van m'n stoel) tot slayer. Qua klassiek vind ik mozart prachtig, kan ik bach goed waarderen en sinds ik paganini heb gehoord is ie op weg om daar tussen te komen.

sufkut | 30-10-10 | 18:31

Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50
hulde!
al moet ik er wel bij zeggen dat het aan de andere kant wel wat moois op kan leveren: metropole zit in de creatieve hoek dus ze moeten toch wel een paar goeie ideetjes hebben om geld op te halen.
tis overigens jammer dat de meeste mensen geen weet hebben wat voor een bakken geld er moeten worden geïnvesteerd voordat er een noot wordt gespeeld.
er moet nu repetitieruimte gehuurd worden, arrangeurs moeten worden betaald, om het orkest goed te laten klinken heb je goeie spullen nodig, kost ook wel wat en ze moeten ook nog een podium op geloof ik. dan zit je dus boven de 100.000,00...
oh, en voor diegenen die beginnen over commerciele zooi: da's jullie eigen schuld, daar moet je je als orkest wel tot wenden om geld te maken.
Soldaat van Oranje: is zeker ook zo'n commerciele kudtfilm? Die film is onder andere zo goed vanwege de muziek, die je als typisch nederlands zou kunnen bestempelen.

snap dat dan! | 30-10-10 | 18:28

Gewoon leren om je eigen broek hoog te houden.

P5ycH0 | 30-10-10 | 18:22

@VetPotje | 30-10-10 | 17:58
Weet het niet hoor of het lezen van bladmuziek iets met muzikant/musicus zijn te maken heeft. Ben zelf pianist maar kan werkelijk niet zeggen dat een stuk dat ik van bladmuziek aflees met minder emotie zou vertolken dan dat ik het uit het hoofd zou spelen. Denk dat het meer te maken heeft met wat ik al zei:
dat ze heel veel repertoire spelen, dat er gewoon te weinig tijd is om het uit het hoofd te leren
+ dat Pat zijn riedeltjes nog jaren na dato staat te vertolken terwijl het Metropole orkest bij wijze van spreken de volgende avond al weer Toots Thielemand staat te begeleiden.

Jopie2009 | 30-10-10 | 18:13

Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50

Mooi tegen de stroom in. Hulde!

pius | 30-10-10 | 18:11

@Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50
dat is waarlijk een knap stukje dat u daar geproduceerd heeft!

Jopie2009 | 30-10-10 | 18:07

Boemba | 30-10-10 | 17:54
wie of wat ben jij? Maar maakt niet uit. Je bestaat. Dus je kost geld. Graag opzouten.Niet veels te veel. Wel veel te veel.

emmenel | 30-10-10 | 18:02

Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50
Een plempsel naar mijn hart.
Ik vermoed dat Quid jouw verhaal niet begrijpt. Hij zit inmiddels mee te zingen met Jantje Smit.

kettinghond | 30-10-10 | 17:58

@playboii | 30-10-10 | 16:54
Pat legt in deze video uit wat hij onder muziek maken verstaat.
www.youtube.com/watch?v=RL98sH2d9Kk
Hij heeft simpelweg niet op die manier kunnen spelen met het Metropole orkest, die gewoon van papier de nootjes spelen. Dit laatste doen ze dan wel heel goed, maar dat is niet de visie van Pat op live muziek maken. Hij kan zich in die setting nooit gelukkig gevoeld hebben en dat straalde hij dan ook uit tijdens het interview. Ik heb deze nog gezocht, maar kan 'm niet vinden.

VetPotje | 30-10-10 | 17:58

-weggejorist-

Boemba | 30-10-10 | 17:54

Eens met
- Dr Strangelove | 30-10-10 | 17:02
- Mike Oxlong | 30-10-10 | 17:30
en nog een aantal.
Kunnen we nu ook de stekker uit Powned trekken? Al zal dat gezien het tot nu toe geleverde niet echt veel opleveren...

Dom blontje | 30-10-10 | 17:51

Heel sterk. Misschien dat u al die instrumenten niet kunt opnoemen, maar dat is ook niet nodig als je met synthesizerriedeltjes genoegen neemt. Gezien de mateloze populariteit van pulp-TV is onze historische cultuur iets dat bij het grof vuil moet. Maar ondertussen wel de bek vol over de Nederlandse identiteit en het gevaar van niet-westerse culturen. LOL. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig. Troost u met de gedachte dat SBS6 cultuur vrijwel hetzelfde is als de SBS6 cultuur in de VS, Turkije en Japan. Leeg, geen diepgang, niets. Lokkertjes met knipperende kleurtjes en flitsende geluidjes om je te prikkelen je een paar seconden commercials voor te schotelen voordat je naar je zapper schiet. We spelen jachtinstinctje en u bent de prooi.

Natuurlijk moeten artiesten op eigen benen staan, net als honderd jaar geleden. Toen je nog geen OZB belastingen, opcenten, premies, bijdragen, geboden en verboden had. Je kon het arm hebben, maar met een paar cent kon je mooi wat eten of je onderdak betalen. Gewoon even spelen in een kroeg of wat ansichtkaarten verkopen. Klaar was je, in tegenstelling tot nu. Verder waren er vermogende mensen die uit antroposofische instelling instituten bekostigden. Fondsen. Ik hoor zo'n Stef Blok lullen over De Stijl. Soort voorloper van Geenstijl denk ik dan. Die beweging kwam tot stand met subsidies. Mondriaan kon pas full time aan de bak met subsidies. Bij Rietveld regende het opdrachten uit het Rijk. En natuurlijk had je ook schilders die geen subsidies kregen. Die sneden soms rond hun 40ste hun oor af en schoten zich in hun maag met een jachtgeweer. Enzo. Ja, Stef Blok, laten we teruggaan naar de 19e eeuw. Worden andere verworvenheden ook opgeschort?

Nee, ik ben blij dat al die subsidiesponzen worden opgedoekt. Je hebt tegenwoordig immers synthesizers en wereldberoemde componisten als DJ Tiesto. God wat is dat goed, man. Klassieke muziek is iets voor in de wasmiddelreclame of bij crematies. Moderne muziek in klassieke stijl gieten is enorm goedkoop en heeft niets te maken met begrijpen van muziek of begrip overdragen. Inspireren. Begrijpen dat mensen als Mozart en Beethoven pure blues schreven bijvoorbeeld. Dat Django Reinhardt voor mijn part de opa van Metallica was met z'n snelle arpeggios. Dat muziek pure intelligentie is (nee, niet stampstampstamp, dat is behoorlijk primitief) en dat ieder stukje kennis en inzicht van/in muziek op tal van gebieden kennis en inzicht verschaft. Dat ontwikkelingen in de muziek en kunst an sich gelijk opgaan met inzichten en algehele intelligentie in de geschiedenis.

Lekker bezuinigen. Dat geld kan goed besteed worden aan noodlijdende banken. Bonussen enzo. Maar niet raar opkijken als jongeren ineens niet weten wanneer WO-II plaatsvond. In een land dat uit nood z'n eigen cultuurgeschiedenis wegbezuinigt wordt alles wegbezuinigd. Gewoon omdat het aan inzicht ontbreekt. Geld, geld, geld. Kennis van geschiedenis en inspiratie van jongeren is ook overbodig in een maatschappij waar het om geld draait. Van 8 tot 5 op kantoor of aan de werkbank. Van 19:00 tot 22:30 achter de TV. Paar weekjes sleurhut en met kerst een kalkoenkuiken. Rijd niet te hard. Die instelling is ruim voldoende om een maatschappij in stand te houden waarin iedereen van 8 tot 5 werkt en vervolgens achter de TV kruipt. Niet nadenken. Vooral niet nadenken.

Stir Glenfarclas II | 30-10-10 | 17:50

Het terugdraaien van een subsidie (bezuinigen dus) kan voor een consument ook heel goed uitpakken:
Bv... van drie Nederlandse tv-zenders terug naar 2 zenders.
Jaaaaa goed idee, maar dan wel graag zonder reclame.
Ho ho ho dat gaat niet zomaar, weet je wel hoeveel inkomsten er binnen komen door reclame zendtijd te verkopen?
Ja weet ik, doen we toch 1 zender.
1 zender zonder reclame?... Ja.. meer niet... Gewoon 1 zender zonder enige vorm van reclame.
Heb ik liever als tien baggerzenders MET reclames.

Terpen-tijn | 30-10-10 | 17:46

flunkerT | 30-10-10 | 17:37
Ze begeleiden Anita Meyer c.s. omdat ze anders te elitair gevonden worden, weet je nog, door Hurk uit Urk die ook zijn belastingcenten afdraagt. Je kan niet alles hebben. Zo willen we het graag in Holland: alles voor iedereen dus niets voor iemand.

emmenel | 30-10-10 | 17:41

Terpen-tijn | 30-10-10 | 16:35
Maar behoud dan een echt orkest met kwaliteitsmuziek, en niet deze begeleidingsband van anita myer.

flunkerT | 30-10-10 | 17:37

@Prof. D.A.H. Vintik | 30-10-10 | 17:27
A person needs a little madness.

deoudererijperevrouw | 30-10-10 | 17:36

@Jopie2009 | 30-10-10 | 16:32
Je hebt gelijk dat het niet zo verkeerd klinkt, dat mag je op z'n mist verwachten van een beroepsorkest. Maar Pat dacht daar als muzikant en componist zelf dus duidelijk anders over.
Wat er aan ontbreekt is de bezieling in de muziek. Anders gezegd, het orkest speelt de noten en maakt geen muziek. Ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.

VetPotje | 30-10-10 | 17:35

Het gaat die mensen niet om cultuur, maar in de eerste plaats om hun goedbetaalde baantjes en emolumenten.
Zeg dat dan !

070 | 30-10-10 | 17:33

Hey Quid, het is niet erg handig om je eigen onwetendheid als maatstaf te gebruiken. Je hebt niet de bagage om culturele zaken te duiden. Natuurlijk bedien je met je pipo-taaltje je eigen contingent klapvee maar dit infantiele geleuter heeft alleen een spanningsboog wanneer er iets meer diepgang in schuilt. Bij jou blijft het infantiel geleuter.

Mike Oxlong | 30-10-10 | 17:30

@sufkut | 30-10-10 | 17:21
Betur! (maar minder ontopic)

@deoudererijperevrouw | 30-10-10 | 17:24
Hihihihihi! ('Insanity is catching')

Prof. D.A.H. Vintik | 30-10-10 | 17:27

Kijk, het metropole orkest is natuurlijk de James Last van Nederland maar GeenStijl die een mening heeft over kunst&cultuur? Laat me niet lachen! (hoog gillend gaat lachen).

deoudererijperevrouw | 30-10-10 | 17:24

Dr Strangelove | 30-10-10 | 17:02

Daar voeg ik alleen nog aan toe dat Metropoolorkest uniek is en een subsidie VERDIENT. Van het geld dat je ermee uitspaart kun je net een halve eredivisiewedstrijd leuk houden, of een handjevol topambtenaren betalen.

Orangensaft | 30-10-10 | 17:19

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:13
Mogelijk stel ik je teleur, maar ja, ALLE subsidies.

Ik betaal die subsidies door mijn onderworpenheid aan talloze belastingen, retributies, accijnzen en andere shit, begrijp je wel. 't Zijn geen dingen die aan de boom groeien.

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:16

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:13
Of bedoelt u "tèring ! Wintertijd!" ?

Rammstein | 30-10-10 | 17:15

liever een goed orkest dan rap sponsoren in mijn ogen en graag weer klassiek. Dank u.

sufkut | 30-10-10 | 17:14

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:13
Religistische wintertijd ?

Rammstein | 30-10-10 | 17:14

GoodGirl | 30-10-10 | 17:03
Geen idee. Er zijn 86-jarigen die er nog wel lol in hebben, anderen niet. Lijkt me verder een kwestie van wel of niet verzekerd zijn (iets waar je dus wel of geen premie voor betaald hebt - kan allemaal prima buiten de overheid om).

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:14

Parsons 17:08
Zelfde tijd Parsons alleen de klok wijst dan anders aan,
Als Geneve zijn best wilt doen.

Terpen-tijn | 30-10-10 | 17:13

Rammstein | 30-10-10 | 17:12
Wintertijd bedoel ik daarmee...

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:13

'Handen af van de orkesten!'
Dat is ook de bedoeling, stel intellectuelen. Dat wij onze handen er vanaf trekken. In financieel opzicht welteverstaan.

my anal pony | 30-10-10 | 17:13

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:10
Je haalt nogal wat door elkaar.
Je hebt het toch niet over ALLE subsidie?
Break it down man.

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:13

Parsons | 30-10-10 | 17:08
Iets eerder dan zojuist.

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:08
Tering is niet mijn enige punt.

Rammstein | 30-10-10 | 17:12

want alle kundst is stom!

Quid: de tijd van redeneren onder het mom van 'wij vinden het niks dus krijgt het niks' is nu wel geweest toch?

kanaltijd | 30-10-10 | 17:11

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:03
Het is ook maar een mening. Ik vind dat de subsidiecultuur in NL de gemiddelde burger tot een overheidsafhankelijke handophoudende jankerT maakt en daar ben ik gewoon niet zo'n voorstander van, weet je wel.

Het ware beter (nog een mening) als de overheid aansluiting zou zoeken bij de kracht die elke burger in beginsel heeft en niet bij diens zwakte. Voor hopeloze gevallen wil ook ik nog wel een uitzondering maken, want we zijn niet helemaal van de ratten besnuffeld.

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:10

Rammstein | 30-10-10 | 17:07
Tering, het enige zinnige punt van de religistische herhalio's.

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:08

@Rammstein | 30-10-10 | 17:07
Hoe laat is het morgen om deze tijd dan?

Parsons | 30-10-10 | 17:08

"Het Metropool kan maar één truukje en dat is popliedjes overgieten met een klassiek kwakje."
Toch wel een geyl zinnetje.

Het Metropoolorkest is al reeds lange tijd over de houdbaarheidsdatum.

plastic zakje | 30-10-10 | 17:08

Parsons | 30-10-10 | 17:05
De klok gaat vannacht pas een uur terug hè, met je "vroeg op de dag"...

Rammstein | 30-10-10 | 17:07

Ik kom weer prachtige Peter R. de Vries redeneringen tegen hier in de panelen.

Omdat we in eigen land bakken met geld verspillen kunnen we ook best een paar miljard in de bodemloze Afrikaput flikkeren.

Heerlijk al die domheid, zo vroeg op de dag.

Parsons | 30-10-10 | 17:05

Prof. D.A.H. Vintik | 30-10-10 | 16:59

Het eerste;)

dosis | 30-10-10 | 17:00

Ik zal er eens over nadenken maat;)

pius | 30-10-10 | 17:05

direkteur | 30-10-10 | 17:03
Hoe dop je een bootje ?

Rammstein | 30-10-10 | 17:04

Ik ga helemaal mee met het verhaal om al die voetbalclubs hub eigen bootjes te laten doppen, dus ook de beveiligingskosten van de politie! Zijn we daar ook gelijk vanaf.

direkteur | 30-10-10 | 17:03

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:00
Het lijkt bijna een mening.
Terwijl je bedoelt: 'Ik wil subsidie maar ik kan niets.'

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:03

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:00

Om je moeder/oma op haar 86e een jaartje langer te laten leven kost enorm veel geld, is dat het wel waard?

GoodGirl | 30-10-10 | 17:03

Zoooo makkelijk... in plaats van de echt moeilijke zaken aan te pakken (zaken die wel serious money opleveren), gaan we een beetje gaaf zitten doen voor de bühne door wat orkestjes weg te bezuinigen.

Als deze regering echt wat wil, laat ze dan 's naar bureaucratie of overheids IT-projecten kijken. Daar valt tenminste echt wat te halen en met name terecht wat te halen.

Of zoals de nieuwe Engelse regering dat doet: alle overheden -25%!

Dit is kruidenieren of zoals de Engelsen zeggen: "penny wise, pound foolish"

Dr Strangelove | 30-10-10 | 17:02

Vraag anders de EDL om tegen cultuur te komen protesteren.

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 17:02

Zo n beginnend verkopertje, die zich een slag in de rondte werkt/belt/schrijft om op een rotordertje 0.2% extra korting te bedingen, wordt eigenlijk ook zwaar gesubsideerd.

Terpen-tijn | 30-10-10 | 17:01

pius | 30-10-10 | 16:53
Je bent gek.
Kom maar bij mij wonen, dan krijg ik tenminste ook ergens subsidie voor.

dosis | 30-10-10 | 17:00

Alles wat subsidie nodig heeft is niet levensvatbaar en moet op klassiek sociaal-darwinistische wijze 'ausgerottet' werden ja!

Je gaat goddomme zelf maar voor je geld zorgen om een kaartje te kopen en als je dat niet lukt, ga je naar de Gamma voor een mooi stuk rood touw, je pakt de huishoudtrap, loopt naar de zolder en de rest wijst zich vanzelf.

Heads or Tails | 30-10-10 | 17:00

letterautist, lol!

quackel | 30-10-10 | 16:59

@pius | 30-10-10 | 16:53
"ontrokken"
Freudiaanse verschrijving of kies je er gewoon bewust voor?

Prof. D.A.H. Vintik | 30-10-10 | 16:59

GoodGirl | 30-10-10 | 16:51
Inderdaad. Ze huren liever deskundigen in op andere gebieden dan zich te laten vertellen wat de Nederlandse kunst en cultuur precies vermag. Dat daar iets in te leren valt en niet iets is wat elke goedbedoelende persoon met een fluit of een schilderskwast kan, dat wordt nog niet helemaal erkend, geloof ik.

emmenel | 30-10-10 | 16:59

Frans Bauer heeft niet alleen geen subsidie, hij houdt zelfs geld genoeg over voor een nieuwe woonwagen. Neem daar eens een voorbeeld aan.

jan-lul-de-behanger | 30-10-10 | 16:58

Waarom gaat dat orkest niet gezellig naar Peru, om daar in de winkelstraten te spelen en eerlijk hun geld te verdienen? Goed voor het groepsgevoel. Je ziet wat van de wereld.

En die keiharde soles in je pet zien liggen geeft echt een kick: zelf hard voor gewerkt, oprecht door de gever gegeven uit waardering voor je werk, in plaats van aan het eind van de maand de subsidie op je bankrekening zien worden bijgeschreven en werken in een zaal waarvan je weet dat de helft van het publiek zonder subsidie op hun kaartje eigenlijk liever naar de film was gegaan.

ZDEV | 30-10-10 | 16:57

Waar moet oma dan naar luisteren als ze 24 uur in d'r eigen stront ligt?

Chiel Beelen?

Dat er geen geld is om onze ouderen te verzorgen is al erg genoeg, maar om ze dan ook nog hun radio 4 af te pakken gaat veel te ver natuurlijk.

Dat snapt een kind.

Parsons | 30-10-10 | 16:56

VetPotje | 30-10-10
Ik ben zeer bekend met het werk van Metheny en beheers een deel van zijn reportoire ook. Jopie2009 slaat hier deels de spijker op zijn kop. Het materiaal van Metheny is niet makkelijk en niet alle nummers zijn even goed uit te arrangeren voor deze bezetting. Het gekozen materiaal is deels vreemd te noemen (so may it secretly begin, are you going with me? en proof zou ik zelf niet gekozen hebben) en leent zich niet altijd goed voor zo'n bezetting.
Minuano en Third Wind zijn geweldige stukken om in dit soort bezettingen te spelen. Echter vermoed ik dat ze simpelweg de tijd niet hebben gehad er iets goeds van te kunnen maken en om het ook goed ingestudeerd te krijgen. De orchestrale keuzes van de arrangeur zijn gewoon dubieus te noemen (de vocals in third wind bijvoorbeeld, hier had de arrangeur er voor kunnen kiezen gewoon dezelfde vocals van Metheny's zangers te gebruiken). Bob Curnow heeft deze stukken met zijn bigband ooit uitgearrangeerd en deze partituren zijn ook beschikbaar (kosten wel 40 euro maar goed dan heb je ook wat). Dat is een veel geslaagder experiment van het zelfde en wat dat betreft had de arrangeur beter deze partituren onder de loep kunnen nemen en aanpassen dan proberen het wiel opnieuw uit te vinden—waar hij dus jammerlijk hard in gefaald heeft (overigens, wie heeft dit eigenlijk gedaan? Mendonza?).
Echter, metheny is een zeer bescheiden man en hij respecteert musici die hun best doen, en dat doet het metropole. Ze hebben geprobeerd er het beste van te maken met de middelen die ze hadden en in dat licht is het geen slechte uitvoering (maar, bekijk dan eens metheny met de NDR bigband…) Maar het is wel droevig om te horen hoe je eigen composities worden geïnterpreteerd op een manier die je zelf liever niet ziet. Ik ga er overigens ook niet van uit dat Metheny zelf echt heeft gerepeteerd met deze groep. Metheny kennende komt hij gewoon op het laatste moment binnenvallen en speelt hij het misschien 1 keer door met ze.
.
Overigens heb ik het metropole al wel een aantal keer gezien waaronder met Al Jarreau (Cor Bakker was gast pianist). Dat deden ze toch een heel stuk beter dan het concert (of eigenlijk reeks, ik meen dat Metheny toen een aantal voorstellingen gaf met het metropool op NSJ) met Metheny.

playboii | 30-10-10 | 16:54

Dit is geen mainstream?

JVeen | 30-10-10 | 16:53

Prof. D.A.H. Vintik | 30-10-10 | 16:47
*kushandje werpt*

emmenel | 30-10-10 | 16:53

Wat een gelul allemaal. Gezien het feit dat het overgrote deel van het geld op deze wereld word weggegooid en ontrokken aan de zogenaamde rechtmatigen is subsidie geen enkel punt. Ik ben daarom voor vermeerdering van subsidies en voor een afname van de voorwaarden en onderbouwingen om die subsidie te ontvangen.

Subsidie dient als middel om het volk tevreden te houden en zaken als nut en effect zijn van geen enkel belang. Niets heeft namelijk nut op de eeuwigheid beschouwd. De arrogantie van de ruifcritici is dus een combinatie van een existentieel iets in combinatie met een nationaalerfgoedeigenschap gierigheid genaamd.

Het Lijkt me dus een goed idee om de belastingen substantieel te verhogen om met die opbrengsten de ruif te vergroten. Want hoe groter de ruif hoe zoeter de druif dat spreekt voor zich. Verder dient er een minister van subsidie in het leven geroepen te worden die zorgt voor een verdeling van de subsidies op basis van het willekeurigheidsprincipe.

Wist u dat een substantieel deel van de loondienstgewilligen in dit land al subsidie vangt. In de vorm van loon dat is. Of denkt u werkelijk dat de gemiddelde wernemer zijn geld waard is. Natuurlijk niet. De gemiddelde chinees werkt harder, verdiend minder en is waarschijnlijk een grotere vakman dan de zo ontevreden rechtenclaimendejunk die de nederlandse werknemer is geworden.

Een van de weinige uitzonderingen daarop ben ik overigens, ik functioneer ver bovengemiddeld en word dan ook fors onderbetaald. Maar je kunt beleid natuurlijk niet op de minderheid baseren en daar hoor je mij trouwens ook niet over klagen. Met het geld wat ik te weinig krijg subsidieer ik weer iemand anders.
En dat maakt de cirkel van mijn redenering zo rond dat ik er vierkant achter sta.

pius | 30-10-10 | 16:53

Kunsdt omdat het moet van Job.

Van andermans geld natuurlijk.

Dat dan weer wel.

Parsons | 30-10-10 | 16:52

Meneer Quid zegt het wat ruw, waarde leden van het Metropole orkest, maar evengoed welkom in de wereld. Natuurlijk heeft u allen een hoogwaardige opleiding mogen genieten en verwacht u de rest van uw leven een marktconform inkomen voor de muziek die uw roeping is. Buiten den concertzaal echter, waar de gure wind waait en de zure regen valt, is zo'n gegarandeerde baan al jaren niet meer zeker. De menschen die het leeuwendeel van uw inkomen betalen zijn niet allemaal uw publiek.
De wereld veranderd en dat is soms niet leuk.

Jan Passant mk2 | 30-10-10 | 16:51

emmenel | 30-10-10 | 16:43

Mee eens. Niet-doordachte, ongefundeerde bezuinigingen in een sector waar bezuinigingen sowieso gelden als een druppel op een gloeiende plaat ten behoeve van symboolpolitiek slaan nergens op. Dat er bezuinigd moet worden, ok. Dat het huidige subsidiesysteem niet goed in elkaar zit en niet aansluit op de huidige cultuurconsumptie in deze maatschappij, mee eens. Zomaar overal in gaan snijden, onhaalbare percentages en deadlines vaststellen waarbinnen geen tijd zit om over hervormingen en juiste bezuinigingen na te denken, neen. Wat heeft Geert Wilders eigenlijk tegen cultuursubsidies, als voorvechter van de Nederlandse cultuur zou je verwachten dat die cultuur ook daadwerkelijk bevorderd wordt.

GoodGirl | 30-10-10 | 16:51

Die zooi moeten ze spelen om zelf aan geld te komen. Daar krijgen ze die subsidie niet voor. Die krijgen ze voor de projecten met legendarische pop/jazz-muzikanten van over de hele wereld. Wat sommigen ook wel hochkultur noemen. Wat wil je? Een wereld waar alleen de muziek van Nick en Simon een plaats heeft? Wat een dom slecht onderbouwd stukje tekst.

prof. Zuurbekje | 30-10-10 | 16:49

emmenel | 30-10-10 | 16:43
Die moeten ook worden aangepakt. Landbouwsubsidies: weg. Sportsubsidies: weg.
Hypotheerenteaftrek: weg, maar dan ook huurwaardeforfait weg, sociale woningbouwsubsidies en huursubsidies weg.
Steun aan banken: weg. Subsidie op Openbaar Vervoer: weg.
Mensen moeten leren hun eigen broek weer op te houden. Dan pas gaan ze geld en werken op waarde schatten.

ZDEV | 30-10-10 | 16:49

Rammstein | 30-10-10 | 16:42
Dat vind ik best veel. Voor een panfluitert.
Pan (de god) was dan weer wel cool. Daarvoor gooi ik wel een euro in de collectezak.

dosis | 30-10-10 | 16:49

Hét kenmerk van domme mensen, Johnny Quid, is het je voor laten staan dat je dom en ontwetend bent. Ungebildette. Lach er maar om.
Maar ik zal eerlijk zijn, het valt mij van je mee dat je niet denkt dat het een tromboneclubje is.

Bigi Bana Boy | 30-10-10 | 16:48

*zich afvraagt wie de sponsor is van de hoed*

HY78 | 30-10-10 | 16:47

Cymbaal. Ik heb er zelf twee.

Frdnnd | 30-10-10 | 16:47

In Elsevier werd geschreven dat 'rijk' Nederland veel belasting betaalde en dus recht had op verheven gesubsidieerde kunst.

Pleurt op met die stelling! Zonder die belastingen en subsidies op cultuur kan elke Nederlander ZELF bepalen aan welke kunst en cultuur hij of zij geld uitgeeft. Kwestie van liefhebberij en iets op waarde kunnen schatten.

Ik ben er helemaal klaar mee dat een ander voor mij beter denkt te kunnen bepalen wat 'goede' kunst en cultuur is. Op mijn kosten uiteraard. Men denkt vooral aan wat goed voor henzelf is. Op mijn kosten uiteraard.

Tijd voor een progressief geluid in deze ingedutte sector. Trek de subsidiestekker uit die hele geïnstitutionaliseerde kunst- en cultuurkliek. Daar wordt de kunst alleen maar beter van: vernieuwender, uitdagender en het kaf wordt van het koren gescheiden. Meer ademruimte voor de echte creatievelingen en een pets voor de kont voor alle luie subsidievreters. Het is gedaan met gratis spelen op kosten van een ander.

ZDEV | 30-10-10 | 16:47

Parsons | 30-10-10 | 16:44
Hi vrolijke Frans

emmenel | 30-10-10 | 16:46

Vergeet de paukenstok;
ze moeten gewoon zorgen dat er meer aan de strijkstok blijft hangen.

dosis | 30-10-10 | 16:45

@Rammstein | 30-10-10 | 16:42
Dank!

@emmenel | 30-10-10 | 16:43
Hoi, zuurpruim!

Parsons | 30-10-10 | 16:44

-weggejorist-

emmenel | 30-10-10 | 16:43

Parsons | 30-10-10 | 16:40
*twee euro in je hoed doet*

Rammstein | 30-10-10 | 16:42

*panfluit neerlegt en verdwaast om zich heen kijken doet*

Parsons | 30-10-10 | 16:40

@DeDiplomaat | 30-10-10 | 16:09:

niet zeiken. Hard studeren om daarna slechts een belachelijk loontje te vangen (en nog voor fulltime-werk ook, quelle horreur) is een eigen keuze.
Was dan drugsdealer geworden. Of kamerlid.

CultureVulture Inc. | 30-10-10 | 16:36

flunkert 16:23
Heb ook niks tegen bezuinigen maar ik vind het wel belangrijk dat Nederland een paar goeie orkesten houdt.
Hierom bv:
www.youtube.com/watch?v=ziThYl6B2vw
En zeg nou zelf>> wat zou The Wall zijn zonder een orkest?

Terpen-tijn | 30-10-10 | 16:35

Enjoy Capitalism | 30-10-10 | 16:30
Rieu wil ik zelfs betalen om niet te spelen, kun je nagaan.

emmenel | 30-10-10 | 16:35

Je baas | 30-10-10 | 15:35
Jij bent vast erg goed in het herkennen van sarcasme!

Nietvoordekat | 30-10-10 | 16:34

henriette | 30-10-10 | 16:26
Wat is daar komisch aan? Belangeloos ergens aan meewerken en gesponsord worden kan heel goed. Als een sponsor de productiekosten betaald, hoeven de 'talloze solisten' er nog niets aan te verdienen. De onkosten (reis, verblijf etc.) worden dan betaald door de sponsor.

overdrijfnietzo | 30-10-10 | 16:32

@VetPotje | 30-10-10 | 16:15
Misschien omdat de band het nummer al 10 jaar speelt en het orkest 2 weken van tevoren te horen kreeg dat men het ging spelen? Vind het zeker niet verkeerd klinken..

Jopie2009 | 30-10-10 | 16:32

Grolschje | 30-10-10 | 15:25 Gingen die polen maar met de metro. Hier rijden ze in auto's. Meestal bezopen! Dat dan weer wel.

reageerbuis | 30-10-10 | 16:31

Forza Andre Rieu! Die maakt 100X zoveel mensen blij, zonder een cent subsidie.

Enjoy Capitalism | 30-10-10 | 16:30

@Sigfried Ambrosius | 30-10-10 | 16:20
Want?

Jopie2009 | 30-10-10 | 16:29

Vergeet Dolf van der Linden niet, die het orkest GROOT maakte in de jaren zestig!

camff | 30-10-10 | 16:28

Metropool?
David Beckhamski?

Cuyahoga | 30-10-10 | 16:27

DaG | 30-10-10 | 15:57
+1

emmenel | 30-10-10 | 16:27

Geheel belangeloos hebben het Metropole Orkest en talloze solisten meegewerkt aan de cd SINT. De cd is uitsluitend verkrijgbaar in combinatie met de ‘glossy’ SINT. Na het succes in 2009 verschijnt dit tijdschrift dit jaar opnieuw.

Bekende artiesten
De oplage van tijdschrift en cd is 70.000 stuks. Op de cd zingen bekende artiesten als Do, Jamai, Angela Groothuizen, Edsilia Rombley, Wende, Gordon en Lange Frans sinterklaasliedjes in nieuwe, moderne arrangementen. Het orkest staat onder leiding van Arjan Tien. De productiekosten van de cd zijn betaald door verzekeraar Nationale-Nederlanden.
www.metropoleorkest.nl/mco_page/detail...

Komisch toch?
Die combinatie van de laatste en eerste zin.

henriette | 30-10-10 | 16:26

Wat heb je nodig: één grote verwarmde schuur als repetitielokaal en wat instrumenten.
En die instrumenten betaal je maar lekker zelf, net als iedere andere muzikant...

da wizard | 30-10-10 | 16:26

@kapotte_stofzuiger | 30-10-10 | 15:19
naar subidie eenmalig optreden concertgebouw orkest kijkt, mmmmmh, daar kan onze stichting 2 jaar mee vooruit, maar wij doen het sinds vorige eeuw al zonder.

Ranja Drinker | 30-10-10 | 16:25

Ooooh METRO-pool ik verstond altijd MEGA-pool orkest.
Dacht dat die linkse strijkstokken flink gesponserd werden
door die audio-keten
Maar goed laat ze maar zelf de broek ophouden ,zonder soebsidie.
Moeten zoveel instellingen. Laat ze maar zaterdagmorgen op
de winkelpromenade staan en wat geld bijverdienen.
Lijkt mij altijd beter dan die illegale Rus op zijn accordeon.
En inderdaad na een kwartiertje spelen in de concertzaal
gewoon wat reclameblokken er tussendoor of van die SBS-6 SMS-spelletjes.
Wij zoeken Johan-Sebastian .ach.... U kunt nu bellen !!!!

discosmurf | 30-10-10 | 16:25

Terpen-tijn | 30-10-10 | 15:48
+1

emmenel | 30-10-10 | 16:25

@ zeg maar jansen | 30-10-10 | 15:38,

Dus weekendje Lowlands of Pinkpop graties als je Bijstand krijgt?

basweetutwel | 30-10-10 | 16:24

@ Predateur | 30-10-10 | 16:20 van Gogh ook, hoewel die nog net niet zijn laatste oortje had versnoept.

wijsvinger | 30-10-10 | 16:23

Terpen-tijn | 30-10-10 | 15:57
het gaat er niet over of orkesten moeten blijven of niet. Ik denk dat iedereen het prima vind als ze blijven bestaan. Maar waar het over gaat is dat ze betaald worden met ons belastinggeld. Laat ze gewoon zelf hun inkomen bij elkaar spelen, net als de rest van NL dat ook moet doen.
Je voorbeeld is overigens juist een groep die wel zelf een inkomen weet te genereren en niet bij de overheid hun handje ophoudt.

flunkerT | 30-10-10 | 16:23

Predateur | 30-10-10 | 16:20
Dat is waar. Het is alleen jammer dat ambtenaren wel eventjes zullen bepalen wie ze op welke cultuur zullen trakteren. En dat heel veel mensen eerst via de belasting moeten betalen voor andermans vioolgeneuzel en vervolgens voor hun eigen concert of dansding wel nog eventjes het volle pond mogen neerleggen.

vetkleppert | 30-10-10 | 16:23

Mooi experiment om te kijken of ze op eigen benen kunnen staan! En lukt dat niet, dan heeft de bezoeker het schijnbaar niet voor dit orkest over. Maar er zijn genoeg andere orkesten en iets wat vroeger wellicht goed was, hoeft om die reden toch niet oneindig lang met subsidie te bestaan? Dus stop de subsidie maar, dan kunnen we zien of er een onvervulde behoefte overblijft.

Willem4246 | 30-10-10 | 16:21

Iedere cultuuruiting heeft sowieso meer waarde dan alleen de marktwaarde. En bovendien: als het om cultuur gaat is 'de markt' niet in staat om te bepalen wat kwaliteit is. Dat is altijd al zo geweest. Mozart ging straatarm dood.

Predateur | 30-10-10 | 16:20

Wat ik mij altijd afvraag is wat de reaguurders hier denken van de universitaire opleiding 'geschiedenis'.

Sigfried Ambrosius | 30-10-10 | 16:20

Logisch dat het Metropole orkest geen supersidie meer krijgt als je geld uit de staatskas ook kunt besteden aan het slaan met visjes tegen de wang van Johnny Knoxville. Is ook beter voor de economie, want sommige mensen moeten daar van lachen en lachen is gezond en gezonde mensen melden zich minder vaak ziek! goed voor de Economie!

Terwijl mensen die naar een Hetropolio - orkest gaan of zoiets, die maken daar dan gelijk een dagje-uit van, spekken de plaatselijke middenstand, gaan uit eten in dure restaurants en daar worden ze hartstikke arm van, bovendien gaan ze ook nog eens champagne nippen in het Concertgebouw en alcohol is ongezond en ongezonde mensen melden zich vaker ziek, is slecht voor de Economie! Als het metropolio-orka-kerst verdwijnt kunnen die bezoekers bovendien vaker Pauwnieuws kijken boevendien!

overdrijfnietzo | 30-10-10 | 16:19

Misschien kan het Metropoolorkest de kroeldoek van Halsema lenen?

De Rechtse Baron | 30-10-10 | 16:19

@mezelf
Waarom krijg ik eerst een foutmelding en sta ik vervolgens twee keer op GS met dezelfde tekst?
Wie kan ik aanklagen?

necrosis | 30-10-10 | 16:17

Wacht maar totdat ze de geldkraan voor wannabe journalistiek dichtdraaien. Dan piepen jullie wel anders.

Lampelul | 30-10-10 | 16:17

Johnny, je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Een bezuinigingsmaatregel van ons nieuwe kabinet dat kant noch wal raakt. De beoogde bezuinigingen op Kunst&Cultuur budget (200 M) zijn ongeveer even hoog als het aan de FIFA beloofde belastingvoordeel (197 M). Ik stel voor om het voetbal ook gelijk af te schaffen.

dennis_the_menace | 30-10-10 | 16:16

@DeDiplomaat | 30-10-10 | 16:09
Voor goede muziek moet je bij G-unite zijn.
*Morbid Angel nog eens laat scheuren*

necrosis | 30-10-10 | 16:16

Mooi zo. Het meeste wat gesubsidieerd is, is niet levensvatbaar of moet leren zelf de broek op te houden. En dat is ongezond. Het is bovendien aan de gemiddelde belastingbetaler niet te verkopen dergelijke organisaties kunstmatig op de been te houden.

Affengeiler Schwanz | 30-10-10 | 16:16

@DeDiplomaat | 30-10-10 | 16:09
Voor goede muziek moet je bij G-unite zijn.
*Morbid Angel nog eens laat scheuren*

necrosis | 30-10-10 | 16:15

Dit doet me denken aan een uitzending waarin Pat Metheny (de jazz-liefhebbers onder ons kennen hem wel) met het Metropole orkest heeft gespeeld. Zie hier een voorbeeld:
www.youtube.com/watch?v=Xav2qDoP8vs&am...
De beelden spreken voor zich. Ik heb een keer iemand horen zeggen: een musicus neemt zijn partituren mee, een muzikant zijn instrument. En dat klopt aardig met wat je hier op de beelden ziet. Zie al die orkestleden eens met hun neuzen in de partituren zitten.
Pat zijn eigen band speelt alles uit het hoofd, en uit het hart.

Ik kan me ook nog het interview met Pat na het optreden herinneren. Hij stond de interviewer chagerijnig te woord. Hij zei niet dat hij het vreselijk vond, hij hield zich volgens mij nog in, maar iets in de geest van "alle orkestleden hebben erg hun best gedaan". Aan zijn gezicht zag je wat hij werkelijk bedoelde.

VetPotje | 30-10-10 | 16:15

... is het woord 'cymbaal' al genoemd? (@ pica)

Predateur | 30-10-10 | 16:15

Bestaat er niet ergens een lijst van dingen die gesubsideerd worden?
Ik denk dat er nog genoeg te snijden valt in dit soort onzin hobbies.
Als je muziek wilt maken enz... dan moet je dr zelf voor knokken.
De jostiband bv zou best gesubsideerd mogen worden als dat al niet zo is.
Die mensen kunnen het namelijk niet alleen.
Jaja... de eerste tekenen van dit kabinet beginnen al zichtbaar te worden! :-)

TRiLLeNNiuM | 30-10-10 | 16:10

Wanneer gaat Quid weg? Die jongen heeft duidelijk geen verstand van muziek.
Heb je enig idee hoeveel je moet studeren voordat je al wordt toegelaten tot het conservatorium? Om vervolgens voor een belachelijk loon in een orkest te spelen.

NB Dit is full-time, niet een avondje in de week! Schandalig dat het kabinet hier op gaat bezuinigen. Rutte werd toelating tot het conservatorium geweigerd. Is dit nu z'n wraak?

DeDiplomaat | 30-10-10 | 16:09

Kijk, het is helaas te vaak zo dat de artiesten van het Metropole Orkest beter zijn dan de solisten/ 'sterren' die ze moeten begeleiden....

Dat was al met non- kunstenaar Herman Brood zo die, met een kapotte tenorsax in zijn handen, o.m. 'My Funny Valentine' volkomen verprutste. Hij bakte er niks van.

En wereldwijd staat het Metropole Orkest bekend als een toporkest.

zeurwilg | 30-10-10 | 16:09

Als dit betekent dat de oostblokstraatmuzikanten vervangen gaan worden door Nederlands Talent, dan ben ik voor.

rara | 30-10-10 | 16:08

Gaan we eindelijk eens bezuinigen op die nutteloze uitvreters ? Uitstekend werk. Koop maar een electrische gitaar en ga eens muziek maken van deze tijd.

Marcus Porcius Cato | 30-10-10 | 16:08

ach, eerdaags wordt sowieso het laatste restje overheid geprivatiseerd...

pips | 30-10-10 | 16:07

lekker belangrijk

eddiekallie | 30-10-10 | 16:03

Zo ruim hebben ze het niet, kan ik je wel vertellen. en niemand beweert dat dit hogere kunst is, maar het is wel gewoon leuk. en cultureel. dat mag best wat kosten. kijk, als jullie nou tegen waren omdat je van hetzelfde geld hongerige monden zou kunnen voeden, zou het wat anders zijn. maar dit is gewoon rechtse onzin. "animal cops" LOL. nee, Nederland wordt zo een stuk mooier.

Groenepuntmuts. | 30-10-10 | 16:02

Beter een metropool dan dat ze slingerend in een busje rijden.

jimbrowski | 30-10-10 | 16:00

Waarom moet er überhaupt nog zoveel muziek gemaakt worden. Er is al heel veel en je kan het toch nooit allemaal beluisteren.

Bos Hout | 30-10-10 | 16:00

Hoor eens Quid.
Geen dingen schrijven waar je geen verstand van heb.
Zet je harddisk met illegaal gedownloade Rammstein aan en doe verder geen poging iets van cultuur te vinden!

Einde van de Domheid | 30-10-10 | 15:59

Jaren lang uit die subsidie ruif gevreten en nu huilen dat dit eindelijk voorbij zal zijn, heerlijk dat dit uitvreten stopt! Ineens waren ze daar, op het treinstation, om te spelen tussen het plebs waar zij, als z.g. Cultuur dragers altijd op neer kijken! Ineens moesten ze hulp hebben om hun heerlijke luie leventje te kunnen voortzetten! Stoppen ermee, weg met die Subsidies!

baanaru | 30-10-10 | 15:59

zeg maar jansen | 30-10-10 | 15:38
Als we zo gaan redeneren moeten noodruftigen ook gesubsidieerd naar een duur bordeel kunnen. Of een driesterren restaurant. Of een weekendje zeilen.
Ik zie totaal niet in waarom minder draagkrachtigen wel gesponsord naar violen en dergelijke moeten kunnen luisteren.
Heb jij weleens een armlastig persoon kunnen betrappen op een dringende behoefte aan een klassiek concert? Die heeft wel wat anders aan zijn hoofd. Los van zijn smaak.
Bovendien: de feitelijke doelgroep kan zich uitstekend een niet gesubsidieerd kaartje permitteren.

vetkleppert | 30-10-10 | 15:58

Het is wel 'letterautist die' in plaats van 'letterautist dat', GS

Dexstir | 30-10-10 | 15:57

De muzikale topics op GS zijn over het algemeen beperkt tot rappende Negerts/Moslims die Wilders beledigen of moraalridder Armin van Buuren die een slappe krijgt van downloadende pubermeisjes. Maar het meest recente topic over Justin Bieber zegt genoeg over de muzikale kennis van de redactie denk ik zo.

DaG | 30-10-10 | 15:57

nogeentjedan | 30-10-10 | 15:51

Hij heeft een en ander dan wel netjes terugbetaald, me dunkt. Meneer zal genoeg belasting moeten aftikken voor dat circus van hem, plus dat hij de nodige mensen van de straat houdt.

brutus68 | 30-10-10 | 15:56

@ zeg maar jansen | 30-10-10 | 15:38
Bijstandsmensen gratis naar U2? op onze kosten? Why?

Korreltje Zout | 30-10-10 | 15:54

nogeentjedan | 30-10-10 | 15:51
En had de wereld dan wat gemist? Dacht het niet.

Bos Hout | 30-10-10 | 15:53

brutus68 | 30-10-10 | 15:50
Ik spreek zelden een kwaad woord. Meestal een heleboel tegelijk, maar in dit geval in het geheel niet. Ik ken de goede man ook verder niet, behalve dat die altijd de leiding had. En geniaal is wat overdreven voor een mens.

Bos Hout | 30-10-10 | 15:52

Andre Rieu had zonder gesubsidieerde conservatoriumopleiding en ervaring in een gesubsidieerd orkest nooit zelfstandig kunnen worden.

nogeentjedan | 30-10-10 | 15:51

"Handen af van de orkesten!" zegt Erik Voermans, kunstredacteur bij Het Parool.
Dan is een subsidiestop zeer gepast.

Fijnstoffer | 30-10-10 | 15:50

Bos Hout | 30-10-10 | 15:43

Geen kwaad woord over Rogier van Otterloo. Geniaal musicus. Helaas al jaren overleden.

brutus68 | 30-10-10 | 15:50

@ buurvanurk | 30-10-10 | 15:39
Spijker, kop.

Korreltje Zout | 30-10-10 | 15:50

Andre Rieu doet het ook zonder subsidie.

Boomschade | 30-10-10 | 15:49

citar
En niet alles hoeft commercieel, stelletje cultuurbarbaren!

nogeentjedan | 30-10-10 | 15:48

Had je maar bij Pow-Ned moeten solliciteren Johnny, daar krijgen ze wel subsidie.

Terpen-tijn | 30-10-10 | 15:48

Bos Hout | 30-10-10 | 15:43
Doe maar 'onder leiding van' dan.

Bos Hout | 30-10-10 | 15:48

Waar zouden Radiohead, Nirvana, U2, K3 en Rage against the machine zouden zijn geweest zonder overheidssubsidie?

Korreltje Zout | 30-10-10 | 15:47

Mark Rutte zou zeggen: een goeie slager heeft altijd klanten.

Fijnstoffer | 30-10-10 | 15:46

Dat was toch dat hippe orkest immer 'onder van Rogier van Otterloo'? Dat dat nog bestaat...

Bos Hout | 30-10-10 | 15:43

Grolschje | 30-10-10 | 15:25 Met een accordeon en een koffiebekertje.

zeg maar jansen | 30-10-10 | 15:43

Yep. Een beetje liberalisering kan geen kwaad in de cultuursector.

LiebeMan | 30-10-10 | 15:42

metropool/pole....? ken ik niet.
luister louter naar Justin Bieber.

woefdrammer | 30-10-10 | 15:40

@ kapotte_stofzuiger | 30-10-10 | 15:20
Ik was nog aan het bijkomen van die tik met de paukenstok.

Multiflauwekulti | 30-10-10 | 15:40

Juist deze jongens en meisjes van Metropolis kunnen hun broek cq broekje ophouden. Ze spelen al jaren succesvol poprepertoire en halen altijd volle zalen!

camff | 30-10-10 | 15:40

@duizenddingendoekje | 30-10-10 | 15:35
.... of trommelen.
Goeie tip!

Fijnstoffer | 30-10-10 | 15:40

"letterautist".
Hij is fijn.
Ik zag trouwens net nog een metropool, hij vroeg welke kant 'ie op moest voor station Stadhuis.

Multiflauwekulti | 30-10-10 | 15:39

Het wordt tijd dat Johnny Quit.

Der Theo | 30-10-10 | 15:39

Helemaal terecht: als er meer dan 10 mensen klagen over een specifiek clubje dat zonder subsidie komt te zitten kan het blijkbaar zonder subsidie.

buurvanurk | 30-10-10 | 15:39

vetkleppert | 30-10-10 | 15:33 Dus kunst is voor de rijken? Kunst en cultuur zouden gewoon gesubsidieerd moeten blijven, wel op een andere manier zodat het inkomensafhankelijk wordt voor wie het wil zien, dat wel. Heb je geld dan kun je een kaartje kopen en er heen, heb je geen geld dan zou je er ook naar toe moeten kunnen. Abonnementje via de gemeente voor de minder draagkrachtigen zou hier een uitkomst zijn.

zeg maar jansen | 30-10-10 | 15:38

Metropole...

Speelden die niet bij Toppers?

basweetutwel | 30-10-10 | 15:37

Rieu staat toch op eigen benen met zijn orkest? Nou dan of niet tog?

brutus68 | 30-10-10 | 15:37

Misschien heeft André Rieu nog werk voor ze. Of de failliete inboedel van Borsato, Frederiks en hopelijk binnenkort ook Bouali...

cultheld | 30-10-10 | 15:37

Schande die intrekking van de subsidie. Waar waren de Beatles gebleven zonder? Nou?

blaasbaan | 30-10-10 | 15:35

Mozart en Beethoven zijn al door 486 andere en vooral betere orkesten op CD gezet. En we verwachten verlopig ook geen nieuw werk meer van de klassieke componisten.
Tip; in Parijs of Londen verspreiden over de ondergrondse stations en dan individueel je inkomen bij elkaar tokkelen of blazen. Mazzel!

duizenddingendoekje | 30-10-10 | 15:35

@ Nietvoordekat | 30-10-10 | 15:22
Klik op (*).

Je baas | 30-10-10 | 15:35

Gnehehehehe
+veel voor Johnny Quid

necrosis | 30-10-10 | 15:34

Cultuurbarbaren -1, populisten -1, massaschaapjes -1

Bluebook | 30-10-10 | 15:33

Dit soort entertainment heeft een doelgroep die zich prima een ongesubsidieerd kaartje kan permitteren.

vetkleppert | 30-10-10 | 15:33

De Metropool bestaat niet.

Fijnstoffer | 30-10-10 | 15:30

foto : Citer, proleet

ulk | 30-10-10 | 15:26

Polen die met de metro gaan.

Grolschje | 30-10-10 | 15:25

@ Nietvoordekat | 30-10-10 | 15:22
letterautist!

Korreltje Zout | 30-10-10 | 15:25

metromongoolorkest +1

kritiekloze criticus | 30-10-10 | 15:25

Helemaal mee eens. Volgende actiepunt: beveiliging voetbalwedstrijden bij de voetbalclubs neerleggen die moeten ook op eigen benen kunnen staan.

www.nieuwsdealers.nl/item/304/voetbalc...

tembacostyle | 30-10-10 | 15:24

Hé Johnny! Het is het Metropole orkest, niet het Metropool orkest! (is dat een wegjoris waard trouwens?)

Nietvoordekat | 30-10-10 | 15:22

Het feit dat er al 9 minuten niet gereaguurd werd, zegt ook wel wat.

kapotte_stofzuiger | 30-10-10 | 15:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken