Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Internationale CorruptieMeter 2010

corruptiemeter2010.jpg Hij is weer uit! De enige echte Corruption Perception Index 2010. Wat is de meest corrupte natie op deze aardkloot? En de winnaar is: Somalie! Met een neuslengte voorsprong verslaan de qatkauwers in de Hoorn van Afrika boevenlanden als Myanmar, Afghanistan en Irak. In Denemarken, Nieuw Zeeland en Singapore zijn ambtenaren nauwelijks om te kopen. Nederland is geëindigd op de 7e plaats. Daarmee zijn we een plek gezakt ten opzichte van de gedeelde 6e plek van vorig jaar. (LOLnote: Europees bondgenoot Italie is corrupter dan een Afrikaans land als Botswana. Griekenland staat 9 plaatsen lager dan Cuba. En zelfs lager dan Colombia!)

Reaguursels

Inloggen

Had deze link al op een ander topic geplempt maar past op dit topic eauk naadloos.
Waarom we steeds verder afzakken op de lijst en Somalië achterna gaan:
www.limburger.nl/article/20101026/REGI...

Waarom we gezakt zijn naar de zevewnde plek ansd

Geheimrat Schultz | 27-10-10 | 07:03

Wat leuk! En door welke corrupte patjakker zijn deze cijfers aangepast?

Ozdorp | 27-10-10 | 02:09

Frappant dat de meest dubieuze landen in de EU inderdaad corrupter zijn dan een bananen-republiek in Zuid-Amerika

Ik zeg opschonen die zooi of uit de EU

Joker1977 | 26-10-10 | 19:42

Het valt op dat landen die hoog Moslim zijn dat het daar het meeste corrupt is...

Necramonium | 26-10-10 | 19:38

Somalie laatste. Wat een verrassing, zegh! Al kan je natuurlijk ook zeggen dat ze eerste zijn. Ze zijn wel vaker een van de beste internationaal gezien. Wat een fijne gedachte dan dat wij de laatste tijd vele zgn. vluchtelingen uit dit onbeschaafde land opvangen, te eten geven, lcd-tv geven, nieuwe fiets geven, nieuw gebit geven, geld geven etc.

KimmyHead | 26-10-10 | 19:17

*pakt koffers naar Zweden en vergeet handschoenen niet*

evaQ8 | 26-10-10 | 18:55

groenland FTW!

Tobus | 26-10-10 | 18:53

Griekenland en China staan gelijk

Dordt | 26-10-10 | 18:09

Gezien de Belgische graad van corruptie zou dit land diep donkerrood moeten kleuren. Blijkbaar zijn de criteria die gehanteerd worden bij het bepalen van deze corruptiegraad van die aard dat nogal wat met de mantel der liefde (sic) bedekt wordt. Zoals in "ons kent ons". Zelfde geldt trouwens voor Nederland.

Tricephalus | 26-10-10 | 18:00

Turkije doet het al beter dan 6 EU-landen.
Turkije +1

Libdem | 26-10-10 | 17:38

Hahahahaha! Goed zeg, Suriname "no data". Ze zijn daar nog druk bezig wat mensen om te kopen! hahahahahahaa!

Fireblade1971versie2 | 26-10-10 | 17:29

Hahahah wat een lacher.... omdat het niet rechtstreeks met geld gedaan wordt hier (westerse wereld) zijn we niet corrupt? De lobbyist bepaald en als je het aan mij vraagt is dat ook een vorm van corruptie.

Sas | 26-10-10 | 17:02

Mijn favoriete land Canada staat natuurlijk in het rijtje met minst corrupte landen, wat een geweldig land is dat toch!

KevinBeun | 26-10-10 | 16:50

Botswana is dan ook een afrikaans land dat hard aan't verwesteren is...

Rated R. | 26-10-10 | 16:30

denk dat als je alle cijfers van afrika bij mekaar optelt je misschien net het aantal hebt van de 5 hoogste europese landen bij mekaar

K. melenpenis | 26-10-10 | 16:04

Noord-Korea heeft geen data...

Jean-Kloot | 26-10-10 | 15:35

Ben ik de enige of zie ik duidelijk een correlatie tussen blanken en non-whities.?

ForrestGump | 26-10-10 | 15:23

In Singapore zit je toch niet ver van de doodstraf vandaan bij corruptie
"The city-state had the highest per-capita execution rate in the world between 1994 and 1999"
en.wikipedia.org/wiki/Capital_punishme...

uitzondering | 26-10-10 | 14:51

And I think to myself...

Henk Houthakker | 26-10-10 | 14:35

Duidelijk is dat de Heilige Q'uran een sterk positief effect heeft op de moraliteit van die landen (tip: op de corruptielijst eerst helemaal naar beneden scrollen). NOT, dus. Hebben we in het Regeerakkoord wel voldoende geborgd dat we liever geen zaken doen met corrupte landen?

borderlijntje | 26-10-10 | 14:28

-weggejorist-

Viéto | 26-10-10 | 13:58

Eens met het perceptie commentaar. Je hebt ook onderzoeken die de perceptie van daling in criminaliteit afzetten tegen feitelijke daling van criminaliteit. Is heel wat anders.

Wowzers | 26-10-10 | 13:52

ja.. En Amerika is geel...... China Oranje en Rusland Rood... Het is wel weer duidelijk hoor..

GeiZels | 26-10-10 | 13:46

Milosz | 26-10-10 | 13:20
Italië is corrupt tot op het bot en zit in de G7. Dat vergeten mensen wel eens. Ze hebben een uitgebreide industrie en blijkbaar is een stabiele regering en corruptie vrije samenleving geen voorwaarde om het goed te doen als land.

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 13:36

James St John Smythe | 26-10-10 | 11:56
Jonko erbij en wij hebben een topavond.

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 13:33

Ach, in Nederland hebben we legale corruptie. Nieuw paspoort kan heel snel, wel meer betalen.

sjongejonge123 | 26-10-10 | 13:22

@Zarathustra1883 | 26-10-10 | 12:38 "Corrupte landen blijven achter omdat ze corrupt zijn.".

Dat is een mogelijkheid. Maar bij armoede (hogewerkloosheid, lage salarissen) is er meer voedingsbodem voor corruptie natuurlijk. Het is gewoon een vicieuze cirkel.

Milosz | 26-10-10 | 13:20

@Itastijl | 26-10-10 | 12:52
Die laatste zin is mij niet helemaal duidelijk, maar je bedoeld dat je daar als burger weinig van merkt omdat het uit een grote pot zou komen (je linkt het aan ontwikkelingsgelden - ook nog een relatief kleine uitgave voor Nederland, nauwelijks 0,82% meen ik).
Echter die wegen (zoals in het geval met de Limburgse 'nieuwe' bouwfraude van 2 jaar geleden - waar je nooit meer iets van hoort...) worden vaak door de Gemeente X, Y of Z ( of vul in waar je woont) betaald. Als je kijkt naar de OZB heffingen in zo'n gemeente waar ik toevallig wat vanaf weet, dan zijn die echt enorm gestegen - en tegelijkertijd is in die periode inderdaad alles verbouwd aan het wegennet dat ze hadden kunnen bedenken (alle kruisingen zijn nu rotondes - ook waar geen kip komt, idem met verlichting en ook beweglijning die echt nergens anders voorkomt - de meest rare blokken, patronen en tekens e.d. kom je daar tegen, als ze maar iets konden verzinnen met een factuurtje). En dat geld is niet aan nuttiger zaken besteed en ja middels ze OZB komt dat rechtstreeks uit jouw zak geklopt - tenzij je misschien iemand bij de gemeente kent die de OZB-waarde van je huis wat kan corrigeren...

nickolaas | 26-10-10 | 13:14

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:42
Of is het gewoon alsnog relatief weinig ten opzichte van andere landen. Sta je ook open voor die mogelijkheid? Of weet je het allemaal beter?

fail | 26-10-10 | 13:01

Wie heeft die gegevens samengesteld? Het klopt niet. Ik vermoed dan ook corruptie hier!

snap_shootert | 26-10-10 | 12:59

om de betrouwbaarheid hiervan te bepalen wil ik eerst weten in welk land dit onderzoeks bureau zit?!

Stijlvollemelk | 26-10-10 | 12:58

@Waffa Nkulo - Oprichter van TI is ex bankier... Die heeft geld zat.

enopgerot | 26-10-10 | 12:53

Er is dus een 1) correlatie tussen armoede en corruptie 2) correlatie tussen armoede en ontwikkelingshulp.
Wegen laten aanleggen door een bouw(fraude) bedrijf in Nederland is iets minder gevaarlijk dan geld stortten in een afrikaanse doel.... = GEEN NIEUWS.

Itastijl | 26-10-10 | 12:52

@Napeauleon | 26-10-10 | 12:40 Dank je. We hadden het land nooit moeten opgeven imo. Tenminste in een Gemenebest-samenwerking maar dankzij de "visionairs" die toendertijd Van Mook stuurden met de expliciete opdracht om daarover te onderhandelen maar vooral niet met Soekarno en Hatta te spreken is ook dat scenario niet doorgegaan.

Hoe zou Nederland scoren op de Monitor van incompetente politici?

vraagstaart | 26-10-10 | 12:49

Het meisje uit Buenos Aires komt overigens ook uit een boevennest zo te zien. Dus toch met de paplepel doorspekt van corruptie?

Imprimatur | 26-10-10 | 12:43

vraagstaart | 26-10-10 | 12:37
Jaloers is het woord, geen afgunst.

Napeauleon | 26-10-10 | 12:40

@arathustra1883 | 26-10-10 | 12:38 "Corrupte landen blijven achter omdat ze corrupt zijn.".

Kop. Spijker. Raak.

vraagstaart | 26-10-10 | 12:39

Feitelijk kun je stellen dat de Westerse wereld met uitzondering van notoir corrupte landen als Italië en Griekenland het minst corrupt is en de Derde wereld het meest corrupt. Misschien is er een correlatie met de welvaartsindex wereldwijd? Corrupte landen blijven achter omdat ze corrupt zijn. Griekenland redt het niet zonder de EU en Italië straks ook niet. We mogen blij zijn met landen als Bulgarije en Roemenie binnen de EU!
Geen ontwikkelingssamenwerking meer dus.

Zarathustra1883 | 26-10-10 | 12:38

@Napeauleon | 26-10-10 | 12:24 Indonesië. Plaats 110 op de lijst.

vraagstaart | 26-10-10 | 12:37

Ik zie rook komen van die server, of ligt dat aan mij?

tjeekoevera | 26-10-10 | 12:34

@ Heikneuter, nee klopt wel, Uruguay is minst corrupte land in Z Amerika. Ons bedrijf heeft fabriek daar, doet het op alle punten beter dan hier.

Capy | 26-10-10 | 12:29

Die roodgekleurde landen, zijn dat nou de landen waar de nieuwe Nederlanders vandaan komen?

Osdorpertje | 26-10-10 | 12:25

vraagstaart | 26-10-10 | 12:09
Waar woon je Staart?

Napeauleon | 26-10-10 | 12:24

Als ik hier, in Moskou, op dat linkje klik, doet ie het niet...
de verbinding zal wel corrupt zijn ...

De Paarse Krokodil | 26-10-10 | 12:22

Onder Rutte halen we Italië nog in, wat ik je brom.

Hölzenbein | 26-10-10 | 12:22

Nederland had nog wel iets donkerder gekund denk ik. Als je bedenkt dat veel projecten uit de aardgasbaten (FES) met 30% zijn afgeroomd (Betuwelijn, HSL en tevens twijfels rond aanbestedingen Noordzuidlijn en de Zuidas), dan zie ik wel wat overeenkomsten met een land als Nigeria.
Ook de klokkenluidersregeling in Nederland steekt echt zwak af bij die van bijvoorbeeld de VS en Duitsland (metname in het aspect rond beloning van de klokkenluider - toch de meest effectieve methode). Sterker nog, hier is feitelijk het omgekeerde signaal gegeven naar potentiële klokkenluiders - de meesten zullen zich Ad Bos nog wel herinneren in zijn camper, nadat hij het huis had moeten verkopen en ook Van Buitenen is er bij de EU bekaaid vanaf gekomen (terwijl hij beiden toch vrij ernstige misstanden aan de kaak stelde). En het is niet zo dat er geen noodzaak is voor een goede klokkenluidersregeling - er zijn tal van kartels waar de instanties geen vinger achter krijgen (of geen vinger achter willen krijgen - je hoort ze weinig aandringen op betere wetgeving en de kamer komt er ook niet mee, alhoewel het relatief simpel is).
Eigenlijk als er hier iets effectiefs gebeurd, dan liften we meestal mee op onderzoeken die bijvoorbeeld in de VS of Duitsland zijn opgestart door die effectieve klokkenluider-belonings-wetten... (bijvoorbeeld in zwart geld kwesties door de fiscus).

nickolaas | 26-10-10 | 12:19

waar is suriname of is dat meegenomen in het nederlandse cijfer.

dolffie | 26-10-10 | 12:15

Waffa Nkulo | 26-10-10 | 12:10
Berlusconi kan altijd de schuld geven aan de linkse kerk...
(de PVV leert van Silvio B.)

Itastijl | 26-10-10 | 12:13

Nederland staat er goed op. Is dat smeergeld toch nog ergens goed voor...

An die ARBEIT | 26-10-10 | 12:11

Vraag me af waarom Panama zo laag staat? Dat is ook moeilijk zaken doen daar.

miko | 26-10-10 | 12:11

Ik begrijp niet dat Berlusconi die gasten van Transparency International niet een paar euro's toeschuift zodat Italië een paar plaatsen hoger op de lijst eindigt.

Waffa Nkulo | 26-10-10 | 12:10

Er zou een wet moeten komen om corruptie te voorkomen.

Bakito | 26-10-10 | 12:09

@Napeauleon | 26-10-10 | 12:01 Dank je. Het is toch om te janken eigenlijk.

In "mijn" land staan ze met hun oren te klapperen als ik ze vertel dat Nederland de armoede importeert door uitkeringen te verstrekken, gratis geld, aan binnentrekkende vreemdelingen die niet willen werken. uiteraard ten koste van de eigen, wèl werkende bevolking.

En deze interne ontwikkelingshulp dan náást de dubbele ontwikkelingshulp die we brengen naar de landen waar corruptie welig tiert. Waar, ik heb het al eerder geschreven, overheidsdienaren van onze centen naar cursussen in verre luxe omgevingen worden gestuurd en 500 dollar per persoon per DAG toegeschoven krijgen voor hun drie weekse vakantie herstel: "training".

Uiteraard met instemming van de boven ons gestelden, zoals een PvdA minister waar vraagstaart een biertje mee stond te drinken toen deze eens polshoogte kwam nemen of het geld wel hard genoeg door de subsidieslang van de organisatie van zijn vrindjes stroomde.

Maar Nederland staat 6e? Keep dreaming, you are part of The Matrix.

vraagstaart | 26-10-10 | 12:09

Het is net zo als met de beursgorilla: als je dit laat inkleuren door een gorilla zijn de resultaten realistischer dan nu.

feddepetje | 26-10-10 | 12:02

@adriana65 | 26-10-10 | 11:57
dat ook.
Als je miljoenen wilt toeschuiven naar corrupte regeringen vieren de dollartekens hoogtij in hun ogen. Het volk interesseert die dictators uiteraard weinig, wel hun zelfverrijking. En dat leidt mede tot corruptie.

vraagstaart | 26-10-10 | 11:59
zie
Merlot | 26-10-10 | 11:29

Napeauleon | 26-10-10 | 12:01

Chile en Urugay hebben de onderzoekers omgekocht ofzeau?
Het hele Zuid-Amerikaanse continent zwaar corrupt behalve deze 2 landen?
Verder kan het midden-oosten en India wel wat donker rood worden ingekleurd, want daar is corruptie min of meer uitgevonden.

Hei-kneuter | 26-10-10 | 12:01

James St John Smythe | 26-10-10 | 11:56
Perfecte Pom Tayer koop je in Beverwijk, Parbo en Fernandez trouwens ook.
Sinds een paar weken fan van.

Napeauleon | 26-10-10 | 12:00

Is dit onderzoek wel integer?

Hufter | 26-10-10 | 12:00

Het staat hierboven al. Alles wat corrupt is, is in Nederland opgenomen in het staatsbestel en dan is het ineens niet meer corrupt.

Persbreidel.
Partijdige rechters.
Politieke invloed op wetenschap.
Publieke omroep als spreekbuis van de linkse elite.
Ongekozen staatshoofd.
Uit de weg ruimen politieke tegenstanders.
Wegsluizen belastingopbrengsten.
Straatterreur.

vraagstaart | 26-10-10 | 11:59

En vink ook meteen "surveys used" aan: per land slechts 5 a 6 enquêtes. Echt zeer betrouwbaar dus :)

Milosz | 26-10-10 | 11:58

Noord-Korea staat niet eens op de kaart, die staat dan op plaats 0?

zlippx | 26-10-10 | 11:58

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:53
*Iets met Felix Rottenberg, Oildrum en beton mompelt

Napeauleon | 26-10-10 | 11:57

[email protected] | 26-10-10 | 11:53
Helaas dikwijls andersom: hoe meer ontwikkelingshulp je geeft, hoe meer corruptie je genereert...

adriana65 | 26-10-10 | 11:57

@wo ist der bahnhof | 26-10-10 | 11:52 : Goed voorstel, laten we dit ook doen met onze eigen regering. De aangekondigde 'bezuinigingen' (is minder uitgeven dan gepland en niet noodzakelijk minder uitgeven dan in een vorige periode) zijn in dit opzicht ook een lachertje. Bij de volgende fuckup betalen we gewoon wat minder belastingen, da's wel zo eerlijk.

beerpoes | 26-10-10 | 11:57

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:53
Als jij een bak lekkere pom voor me regelt, heb ik hier wat Parbo biertje (en evt. rooie Fernandes) voor je.

James St John Smythe | 26-10-10 | 11:56

Perceptie is een gevoel,.. keiharde feiten (die hierover weinig bestaan) willen we hebben.

Milosz | 26-10-10 | 11:56

Merlot | 26-10-10 | 11:29
Eensch!
"illegale corruptie" is géén pleonasme.

Het laatste dat ik van u vernam was overigens een 'opgerot' een paar dagen terug.
U bent even langs geweest?

Napeauleon | 26-10-10 | 11:55

[email protected] | 26-10-10 | 11:53
Hans Jansen heeft gewoon weer eens gelijk.

Jos Bosmans | 26-10-10 | 11:55

Aha, Club Med op de Malediven is vrij corrupt.

James St John Smythe | 26-10-10 | 11:54

Opvallend, maar al lang bekend;
des te corrupter het land; des te meer ontwikkelingshulp wordt toegeschoven.
Hoeveel bewijs is er dan nog nodig om aan te tonen dat ontwikkelingshulp drastisch moet worden herzien en in sommige gevallen dient te worden stop gezet.

Napeauleon | 26-10-10 | 11:48
Een sixpack Parbo biertjes en ik regel alles voor je.

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:53

Deze kaart moet leidend zijn voor ontwikkelingshulp. Een onvoldoende is GEEN geld.

wo ist der bahnhof | 26-10-10 | 11:52

gelukkig, er valt dus wel wat te regelen met de shariamanagers....

qui?moi? | 26-10-10 | 11:51

Melchior C Balthasar | 26-10-10 | 11:36
Zover had ik niet ingezoomd.
* iets met uitzondering en regel mompelen doet *

Überkopf | 26-10-10 | 11:51


Merlot | 26-10-10 | 11:29
Inderdaad, Nederland kent al sinds jaar en dag een regentencultuur waar alles kan als je de regels maar draait en buigt. Wanneer je hier de boel, het liefst een organisatie die draait op overheidsgeld maar door de zich bestuurders en managers noemende malloten als een semi-eigen-bedrijf wordt leeg gegraaid, té opzichtig hebt geflest word je niet veroordeeld maar word je via een adviesbureau weer elders geplaatst. En de Italiaanse etc mafia kan nog wat leren van ons verschijnsel woningbouwcorporatie die banden heeft met overheden en de banken waar gespeeld wordt met (huur)subsidies en openbare ruimte, dit alles onder het mom recht op werk en wonen. Nederland is een hypocriete poppenkast waar loyaliteit aan de eigen regentengroep als hoogste goed wordt gezien. Dat is natuurlijk geen corruptie, maar netwerken en elkaar de voordeeltjes toespelen en de rommel onder het tapijt vegen.

adriana65 | 26-10-10 | 11:51

Ik voeg nog even toe dat corruptie een goede zaak is als je geld hebt en geen zin hebt in eindeloos wachten op de ambtelijke molen. Mensen die hierover zeuren hebben of geen geld of geen connecties.

beerpoes | 26-10-10 | 11:49

Mijn landje staat 110....
*borrel neemt met de commissaris*

vraagstaart | 26-10-10 | 11:49

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:22
Voor de schijtprijs waar een Suri zich voor laat compromitteren halen we het woord corruptie niet eens uit de kast, daar heet het lievv

Napeauleon | 26-10-10 | 11:48

Alles wat normaal gesproken onder de noemer corruptie valt is in Nederland gelegaliseerd of wordt goed onder de pet gehouden. Toegegeven, je merkt er niet veel van als gewone burger maar het moge duidelijk zijn dat alles hier aan elkaar hangt van 'toevalligheden'. Heb zelf jarenlang voor ondoorzichtige clubs gewerkt met een vaag adres ergens op een onbewoond eiland, die op linke wijze belastinggeld wegsluizen met medeweten van vertegenwoordigers van de overheid of lokale politici. Een keer in de zoveel tijd publiceert men dan zo'n kaartje waarin het allemaal veel erger lijkt in verre oorden.

beerpoes | 26-10-10 | 11:47

waar staan lesotho en de philipijnen? want dat zijn onze pariteiten volgens groenlinks

minimá-armezusvan.. | 26-10-10 | 11:47

Als er in Zimbabwe of Botswana een politicus wordt neergelegd heet dat omkopen en corruptie. Als het in Nederland (2002), Oostenrijk (2008) of in Zweden (1986) gebeurt, gaat het de wereld in als een ongelukje. We zijn hier iets professioneler in zulke dingen, dat is alles.

spaghettimonster | 26-10-10 | 11:44

frituurpanda | 26-10-10 | 11:39
Groenland is een Deensche kolonie, dus wat zeur je?

Jos Bosmans | 26-10-10 | 11:44

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:42
Dat noemt men struisvogel techniek.

ITEACHYOU | 26-10-10 | 11:44

Waar is Zwitserland op dit kaartje? Ik geloof dat ze hier uberhaupt weinig anti-corruptie regelgeving hebben, misschien dat het daar daarom ook niet als corruptie telt?

spaanseheerser | 26-10-10 | 11:44

Kijk Chili shinen op 21!

Chill | 26-10-10 | 11:43

Klopt geen zak van dat lijstje België staat op de 22e plaats.

Brompijp de Beer | 26-10-10 | 11:42

Let wel het gaat hier om perceptie. Ik weet niet precies hoe dit onderzoek gedaan is, maar perceptie is natuurlijk iets anders dan harde feiten. En over perceptie gesproken, wat mij altijd opvalt is hoe positief (of miscchien naief) Nederlanders zijn over corruptie in eigen land. De gemiddelde Italiaan of Fransman maakt zich weinig illusies over de situatie in hun landen en zien corruptie als een fact of life, terwijl mijn ervaring hier is dat veel Nederlanders denken dat het hier nauwelijks voorkomt- En dat terwijl er inmiddels toch veel voorbeelden (Schipholtunnel, bouwfraude, Philips vastgoedfraude, pepperspray enz enz) zijn die aantonen dat het hier wel degelijk ook op redelijk grote schaal bestaat. Ik weet niet wat dat is. Naïviteit, etnocentrisme, onwetendheid ?

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:42

Wij hebben in Nederland de (trendy) onderwereld en het zijn geen criminelen / maffia praktijken waardoor de "perception" gedempt wordt.

Itastijl | 26-10-10 | 11:41

@frituurpanda | 26-10-10 | 11:39
*zucht*
Groenland = het grootste land van Europa = Denemarken

illuvatar | 26-10-10 | 11:41

Nederland is geen haar beter dan al die apenlanden. Alleen hier weten ze het in een legaal jasje te stoppen zodat het minder opvalt.

ren-forrest-ren-e | 26-10-10 | 11:41

Check hoe goed Israel scoort temidden van het corrupte midden-oosten.

dat zeg jij | 26-10-10 | 11:40

Besef me net dat niemand omkijkt naar Groenland. Wordt ook hier geen rekening mee gehouden. Bestaat dat land nog? Mooi hoe zo'n groot land (ja met weinig inwoners) gewoon noooooooooooit ter sprake komt en gewoon zijn eigen gangetje gaat.

frituurpanda | 26-10-10 | 11:39

Handige informatie voor de uitdelers van onsch belastinggeld. Hoe corrupter de ontvangende boevenbende, hoe dieper de buiging die onze hulpsinterklazen moeten maken vanuit een welgemeend en diep resspect.

Jan Passant mk2 | 26-10-10 | 11:37

Ik vertrouw dit rapport niet...

Hufter | 26-10-10 | 11:37

@Überkopf | 26-10-10 | 11:21: Is Singapore nou ook al protestant?

Melchior C Balthasar | 26-10-10 | 11:36

Suriname heeft de man met het donkerbruine potlood omgekocht.

sjaakdeslinksesul | 26-10-10 | 11:36

Henk en Ingrid gaan zometeen zelf wegen, spoor, water, electriciteit... aanleggen dus de corruptie zal stijgen.

Itastijl | 26-10-10 | 11:35

Zoiets | 26-10-10 | 11:31
Dat hoort nu eenmaal bij Italië. dat maakt het ook zo een fantastisch land. en de lekkere wijven, het lekkere eten en de lekkere wijnen uiteraard.

ITEACHYOU | 26-10-10 | 11:35

@rannie | 26-10-10 | 11:30
Schei toch uit, bouwfraude is hoax. Heeft tot meer corruptie geleid. (je moet erdoor in sommige gevallen papieren gedwongen vervalsen om aan te geven dat je alles conform de onmogelijke regelgeving hebt gedaan).
Verder heeft het geleid tot inefficiëntie, bedrijven in zeeland reizen nu gedwongen naar groningen en vice versa.

illuvatar | 26-10-10 | 11:34

Waardeloos bericht.
De gehanteerde definitie: "Corruption is the abuse of entrusted power for private gain.", laat frauderende rechters, valsheid in geschrifte plegende ambtenaren, stelende politieagenten en ander gajes buiten beschouwing.
Het gaat hier slechts om "omkoping", de minst erge vorm van corruptie.

Bucket of Shit and P | 26-10-10 | 11:33

Alles wat achter het ijzeren gordijn lag en wat zo snel mogelijk bij de E.U. moest is dus CORRUPT ... ofwel het zootje wat de E.U. regeert is CORRUPT en zit tot aan de ellebogen bij elkaar in de reet . Ja dat wekt wel aardig vertrouwen van werkend in NL in de E.U . ... DONDER OP met je E.U. ---> NL uit de E.U. kost alleen maar klauwen met geld.

klasos1967 | 26-10-10 | 11:33

Laten we aan de hand hiervan de grenzen van de EU opnieuw vaststellen.

Zoiets | 26-10-10 | 11:31

@Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:22
Suriname laat zich niet afpersen door dat tuig van Transparency International.

Prof. D.A.H. Vintik | 26-10-10 | 11:30

Was dit onderzoek voor of na de BOUWFRAUDE ?

rannie | 26-10-10 | 11:30

Deze index meet alleen de illegale corruptie.
In Nederland is de corruptie grotendeels in schijnbaar keurige regels en regelingen vastgelegd.

"Het watermerk van een dictatuur is onder andere, dat het regime haar wetgevende macht gebruikt om haar wandaden te legaliseren".

Pikmeerarrest
Beperkte bestuurlijke openbaarheid
Wettelijke privilegiering ambtenaren (ARAR)
Fiscaal schrikbewind
Weigering bescherming burgers onder het mom van "prioriteiten".
Weigering verzorging ouderen onder het mom van "optimalisering/rationalisering"
Weigering handhaving openbare orde onder het mom van "idealisme overtreders" en "armoe/te weinig stageplaatsen".
Oververzorging immigranten en criminelen
Afpersing automobilisten (betalen 20 miljard, kosten slechts 3,5 miuljard!)
"Stiekeme" belastingen (oa boetebeleid)
Etc
Etc

Merlot | 26-10-10 | 11:29

In de Verenigde Staten is de hele politiek toch opgekocht door belangengroepen en bedrijven?

GoodGirl | 26-10-10 | 11:29

@Amigo1973 | 26-10-10 | 11:21
Er staat toch echt 'dan' amigo.

Prof. D.A.H. Vintik | 26-10-10 | 11:25

@necrosis | 26-10-10 | 11:24
Oh, ik begreep het al niet.

illuvatar | 26-10-10 | 11:25

Dat kan niet kloppen, Somalië is een islamitsich land! Ons moslims zijn broeders en wij delen, kijk maar naar de vastenmaand. Ies Joods complot!

alex4all | 26-10-10 | 11:24

@necrosis | 26-10-10 | 11:21
Belusconi = Berlusconi

necrosis | 26-10-10 | 11:24

@neemjemoederindemali | 26-10-10 | 11:20
Dat zou de aanzienlijke import kosten van mensen uit een roodcultuur.

illuvatar | 26-10-10 | 11:22

Hahaha, in Suriname geven ze gewoon geen informatie. Ben je niet corrupt ook natuurlijk.

Bigi Bana Boy | 26-10-10 | 11:22

De lichtstgekleurde landen hebben gewoon het meeste "gedoneerd" aan dit onderzoek

Don Sputare | 26-10-10 | 11:22

Misschien zijn we te lief. Maar verbaast het iemand dat de knoflooklanden er een puinhoop van maken? Nee toch?

Dafman | 26-10-10 | 11:21

@Kaas de Vies | 26-10-10 | 11:14
Oke, maar dan italie eruit!
(Of Belusconi eruit en nieuwe verkiezingen)

necrosis | 26-10-10 | 11:21

Ofwel, de protestantse naties zijn het de goeiste, als altijd.

Überkopf | 26-10-10 | 11:21

Corrupter als Colombia ! , hallo hallo sinds de jaren 80 is er veel veranderd hoor in Colombia , sterker nog in Colombia voel ik mij veiliger als in Nederland ( zolang je in het civilized gedeelte bent )

Amigo1973 | 26-10-10 | 11:21

Tuurlijk, VS op 7,1, corrupter land dan dat bestaat niet. Maar ja, bend the rules and i'ts a financial political support.

ITEACHYOU | 26-10-10 | 11:21

Wonen er geen mensen op Groenland? Ze zijn nu toch los van Denemarken!
Doet eens uitleggen!

eerstneukendanpraten | 26-10-10 | 11:21

@Vervanmijnbed | 26-10-10 | 11:19
Geen gegevens retour, de onderzoeker van het IMF is daar opgegeten.

illuvatar | 26-10-10 | 11:20

illuvatar | 26-10-10 | 11:14

Wat zou het kosten om je land "minder" corrupt te maken?

neemjemoederindemali | 26-10-10 | 11:20

@zeg maar jansen | 26-10-10 | 11:19
Waar geen geld meer is zit het niet in de verkeerde zakken. En daarbij, alle geld daar is rood geld.

illuvatar | 26-10-10 | 11:20

Hoe slechter de overhead functioneert, of hoe meer je geen overheid hebt, hoe beter corruptie de oplossing is. Corruptie is helemaal niet slecht wanneer burgers het doen, het is simpelweg een manier om de bureaucratie te ontwijken.

_ILT_ | 26-10-10 | 11:20

Waar is Suriname??

Vervanmijnbed | 26-10-10 | 11:19

Enige waarom ons land nog geel is , is omdat de corruptie hier juist het hoogst is.

Creaguurder | 26-10-10 | 11:19

En IJsland, toppunt van rechtschapenheid ineens. Alsof er nooit geld in de verkeerde zakken is gaan zitten.

zeg maar jansen | 26-10-10 | 11:19

Er moet goedverdoemme meer geld naar de meest corrupte landen gestuurd worden! Dan gaat er namelijk heel wat veranderen in die landen. Toch??

eerstneukendanpraten | 26-10-10 | 11:18

In West-Sahara is geen regering, dus geen corruptie?

koerbagh ® | 26-10-10 | 11:18

Hoe komt Papoea Nieuw Guinea zo corrupt?
Zou dat met Australische dollars te maken hebben?
Wie is er dan corrupt?

Napeauleon | 26-10-10 | 11:18

En ze willen Servië bij de EU. Moet je kijken waaronder die staat.

blinde kip | 26-10-10 | 11:17

En nu zien waar armoede en honger heerst. Zou er toevallig een verband bestaan tussen deze twee?
Oxfab Novim en Am-nasty international; kom er maar in.

Dick Luyenlomp | 26-10-10 | 11:17

Zo te zien is je geld in Groenland geen flikker waard.

dutchdj | 26-10-10 | 11:16

broker20 | 26-10-10 | 11:15 Suriname en de Antillen, allemaal hardstikke rood ingekleurd.

zeg maar jansen | 26-10-10 | 11:16

Kijk Finland eens! En zie dat gekke Chili, samen met Uruguay enclaves van eerlijkheid in een zee van omkoopschandalen.

En-el Hak | 26-10-10 | 11:15

waarom staat suriname er niet bij?

broker20 | 26-10-10 | 11:15

Blijft leuk, hoe rood en narigheid toch steeds weer met elkaar geassocieerd worden.

Napeauleon | 26-10-10 | 11:15

illuvatar | 26-10-10 | 11:14 Ze zijn betaald.

zeg maar jansen | 26-10-10 | 11:14

Botswana in de EU!

Kaas de Vies | 26-10-10 | 11:14

@faz | 26-10-10 | 11:13
Precies, die onderzoekers vormen een grote corrupte bende.

illuvatar | 26-10-10 | 11:14

neemjemoederindemali | 26-10-10 | 11:13 "I moef to jou, joe moef to me".

zeg maar jansen | 26-10-10 | 11:14

Rood = PvdA-landen?

illuvatar | 26-10-10 | 11:13

*vakantie booekt naar Cuba om bij te kletsen met Fidel*

Bye, Griekenland

neemjemoederindemali | 26-10-10 | 11:13

Ze hebben een foutje gemaakt, Nederland moet ergens in de top 5 staan.

faz | 26-10-10 | 11:13

Ah, daar gaan we dus geen cent maar aan uitgeven onder Rutte I

illuvatar | 26-10-10 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken