Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS cultuur op zondag met Arjan van Veelen

mondriroze.jpgKundst en cultuur met GeenStijl Zondag Matinee. Tijd voor een stukje diep intellectuele beschouwing en duiding voor de elite. Want ook die lezen GS. Ze zeggen wel van niet, want GS is voor white trash only je weet tog, maar wij weten beter. Tout NRC-lezend, rechtsprekend, bakfietsbezittend, Zembla-kijkend, UvA-studerend, subsidiesponzend Nederland randstad grachtengordel F5't zich dagelijks een F5-vingertje om eens lekker ongegeneerd te grinniken om die fascistische onderbuikers op dat roze reclameweblog. Vandaag wordt zulks bevestigd in een kek essay van onze huisclassicus Arjan van Veelen (graag gedaan!). Deze bebrilde ribjasjesdrager, die het doet met een Nrc.next-columniste, publiceert vandaag de dag in Nrc Handelsblad wat Joost Zwagerman 10 jaar geleden al wist: het onderscheid tussen Hoge en Lage kunst is toe aan een herwaardering. Oh Oh Cherso & Geenstijl is ook Cultuur van deze tijd. Wie meent nu het morele gelijk in pacht te hebben door, zoals Anil Ramdas, iedereen die niet moeiteloos uit het hoofd Franse poëzie kan voordragen weg te zetten als übertokkie, heeft niet door dat we reeds in de 21ste eeuw leven. Oftewel: waarom is het "platte" van Geenstijl nu ineens fouter dan het "platte" van Hugo Brandt Corstius die in Vrij Nederland destijds een gerenommeerd wetenschapper "fascist" noemde en kapot schreef? Enfin, leest u het betere zondagcitaat uit Van Veelens essay zelf maar. Gaan wij even Mahler luisteren. En Oh Oh Cherso kijken... " Wie de moral highground wil vinden, kan soms beter naar Cherso gaan. Er zijn meer voorbeelden. Theatermaker Ko van den Bosch die de bezuinigingsplannen „een sociaal-culturele Kristallnacht” noemde. Of een artikel in De Groene Amsterdammer, deze maand, waarin Colet van der Ven de taal van Wilders gelijkstelt aan de Lingua Tertii Imperii. Dat klinkt chique, en ze citeert er Viktor Klemperer en Judith Butler bij, maar tussen de regels staat gewoon WILDERS IS EEN VUILE FASCIST. Een GeenStijl-reaguurder zou er een permaban voor krijgen. GeenStijl, intussen, is een respectabel medium geworden, geraadpleegd door links en rechts, hoog en laag. Juist hier floreerde de afgelopen jaren de journalistieke en stilistische brille en vernieuwing. Soit, soms was het plat, maar niet platter dan Vrij Nederland eind jaren tachtig, toen het blad de (inmiddels gerehabiliteerde) wetenschapper Wouter Buikhuisen maandenlang uitschold voor onder meer ‘fascist’, ‘ impotent’ en ‘hoerige wetenschapper’. Grappig is ook hoe GeenStijl-idioom nu ook in de ‘elitekranten’ opduikt. Zoals ‘huilie huilie doen’ (jeremiëren). Of zoals dat typische GeenStijl-foefje van de strikethrough (een stilistisch middel waarbij een columnist een gedeelte van zijn tekst wegstreept): die truc zag je het afgelopen jaar ook in verschillende nrc.next-columns."

Reaguursels

Inloggen

"Ik dacht dat het onderscheid al in de jaren '60 afgeschaft was door Andy Warhol met zijn Pop-art. Maar misschien is dat nog niet doorgedrongen tot onze 'culturele elite'.
rara | 24-10-10 | 13:20"

Ik houd het op 1917 R. Mutt
Ave, Evocatus

Evocatus | 25-10-10 | 11:58

Levine | 24-10-10 | 18:14
De Telegraaf en Elsevier 'simplistisch'rechts? Over vooringenomenheid gesproken. Wat denk je van helder en klare taal en niet altijd semi intellectuele vage verhalen.
Ja ik heb wel gestudeerd, mocht je deze plempsel wegzetten als 'een niet wetende'.

lanex | 25-10-10 | 10:45

Doe nou niet zo triomfantelijk over die strikethrough, dat heeft GS echt niet verzonnen.

RobbieG | 25-10-10 | 10:33

Ja, ik las het ook in die goeie ouwe NRC-H! (Impressie van het paradijs: in bed met mijn lief en een ouderwets papieren krant, een kop koffie en een lange onbevlekte zondag voor de boeg.) Dat deed mij goed. Betekent dat ik niet helemaal fout bezig ben door soms iets te roepen op GS. Ik vraag me ook af wanneer de eerste medemens promoveert op het verschijnsel GS en Powned..?

(Tip aan al die honderden anonieme meelezers: de echt foute reaguurders haal je eruit door het aantal taalfouten te tellen.)

Theodoros | 25-10-10 | 10:15

Wij van WC eend . . . . . .

Olieboer | 24-10-10 | 23:52

@geurtje
mooi bestaat niet alleen waardering, en dat komt altijd van de massa in kwantiteit niet in kwaliteit.

Parkeerwachter | 24-10-10 | 22:50

Lees die slogan van geenstijl dan, quote;
"met een sterke mening maar zonder binding met links of rechts."

Wat een onzin, Wilders bolwerk hier. Een beetje objectiviteit in de berichtgeving zal wel eens goed zijn maar dit lijkt steeds meer een illusie..

Rafapaz | 24-10-10 | 21:42

Kunst, cultuur, sport, debad, PvdA, D66, Groenlinks, SGP, CU walg,walg, walg.

joopwil | 24-10-10 | 20:57

@De Treinende Rechter | 24-10-10 | 17:15
Ik welk mohammedaans land zou jij willen wonen?

Zeg het maar.

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/2010/10/iran_verbiedt_opleidingen.html

Parsons | 24-10-10 | 18:37

Waarom noemt GS (in het stuk over rechters ook al) het NRC steeds links? Dat ze niet kneejerk-simplistischrechts zijn zoals Telegraaf en Elsevier, maakt het nog geen linkse krant.

Levine | 24-10-10 | 18:14

Arjen van Veelen is een aansteller, hij doet alsof hij op de poorten van een nieuwe wereld beukt. Hier sta ik, ik kan niet anders. Een minotaurus noemt hij zich, prototype van een nieuwe soort. Terwijl hij slechts een aloude riedel herkauwt, veel ouder dan Zwagerman. Arjen weet alles van de ouwe Grieken, maar de moderne klassieken verzwijgt hij. Waarschijnlijk uit onbenul, en wie weet uit ijdelheid.

Detlev Tarnowitz | 24-10-10 | 17:29

solidstate | 24-10-10 | 16:34

Je taalgebruik bevestigt vooroordelen Waar zie je die 'islamisering' dan? Onderzoek bewijst dat die er niet is behalve in de hoofden van de haters in den lande,,,

Heads or Tails | 24-10-10 | 16:02

het hoofdpunt van mijn commentaar ging om het generaliserende van 1 miljoen haatzaaiers. Dat er mensen zijn die daad bij woord voegen op basis van een religie of ideologie is uiteraard walchelijk.

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 17:15

.. ik neem aan dat deze Arjan van Veelen een erkend praathoofd is en dat het hiermee officieel is dat GeenStijl tot den cultuur behoord?
Feli.

Jan Passant mk2 | 24-10-10 | 16:48

@ [email protected] | 24-10-10 | 15:29

Er is wel sprake van islamisering en het is niet Wilders die het er elke dag over heeft maar elke mohammedaan die dagelijks in beeld kan komen trekt zijn stinkmuil open om islamisering op hoge toon te eisen van ons infidel.
En als we er wat tegen in te brengen hebben wordt het door " gematigde moeslims(jihadi's)" als jou ontkend.

solidstate | 24-10-10 | 16:34

@Heads or Tails | 24-10-10 | 16:25
Wij hebben onze eigen Mr. Rahman al voor de PvdA in ons nationale parlement zitten.

De raderen zijn al lang geleden in werking gesteld.

Art Vandelay Ultor | 24-10-10 | 16:31

Art Vandelay Ultor | 24-10-10 | 16:13
Zo begint de islamisering overal, ook hier. Je moet toch wel een ongelooflijke plaat voor je kop hebben als je ook maar één woord gelooft van wat een mohammedaan, gematigd of niet, te brabbelen heeft. Hun agenda word je right in the face gesmeten.

Pechtold, Borisje, Jobje, Femke etc., lezen jullie mee? Zeg de Groene of VN maar op, daarin staat alleen kolder die uiteindelijk zal leiden tot een land waarin je zelf niet zult willen of kunnen wonen en waarom je kinderen je zullen vervloeken (als ze dat niet al doen, wat wonderbaarlijk zou zijn).

Heads or Tails | 24-10-10 | 16:25

De aftakeling van onze cultuur kun je ook aflezen aan 500 dierenpolitiemensen. Wat een toppunt van decadentie. Aan de hoeveelheid honden en stront in een straat kun je het niveau van de bewoners prima vaststellen. Maar wat ik nu pas echt vervelend vind is dat moslims en cultuur op 1 hoop gegooid worden alhier.( weg bezuinigen die hap ). de meeste moslims / refo's mogen helemaal geen gesneden beelden aanschouwen en zeker niet de homo erotische stukken van mijn hand. Daarnaast hoeft niet iedereen te begrijpen wat kunst is, zeker het genoemde volk hier niet. Aan sommige mensen is cultuur niet besteed. Dit heeft alles te maken met intelligentie. Houden zo graag. De 2 stokpaardjes van de pvv zie ik graag gescheiden want ze bijten elkaar namelijk.

caravaggio | 24-10-10 | 16:24

geurtje | 24-10-10 | 16:14
Ja, en soms denk ik dat het wel verklaarbaar is, maar dat is meer hopen dan denken. CU around.

Heads or Tails | 24-10-10 | 16:21

@Heads or Tails | 24-10-10 | 16:09
gelukkig bestaan er ook andere werelden.
vooral die des avonds komen.
ga ik nu maar weer sociaal doen. niet te verwarren met socialistich haha!
*wijde wereld, uzi mee, kzz*

geurtje | 24-10-10 | 16:14

@Heads or Tails | 24-10-10 | 15:55
And so it begins.

Art Vandelay Ultor | 24-10-10 | 16:13

Citaat: "Juist hier floreerde de afgelopen jaren de journalistieke en stilistische brille en vernieuwing. Soit, soms was het plat......"

Hoe terecht is hier het gebruik van de verleden tijd. Want waar GS vernieuwend was lijkt de laatste tijd de gemakzucht toegeslagen te hebben. Het is allemaal voorspelbaar geworden. Heeft dat te maken met het vertrek van de oprichters en is de GS redactie nu ook gewoon een verzameling broodschrijvers in loondienst ?

empyrus | 24-10-10 | 16:09

geurtje | 24-10-10 | 16:01
Ja, hij zal Shaw wel kennen: A government which robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.

LInks in a nutshell. Maakt niet uit of je 'Paul' voor rotte vis uitmaakt, hij weet wie hem betaalt.

Ik zou om te beginnen het algemeen kiesrecht afschaffen en geen kiesrecht verlenen aan mensen met een uitkering op basis van het omslagstelsel, for a start. Vervolgens zou ik het omslagstelsel asap slopen.

Heads or Tails | 24-10-10 | 16:09

Ofschoon het stilzwijgend en zonder afspraak bijeenkomend verbond der middelmatigen inmiddels overal floreert, je zou kunnen zeggen heerst, wil dat nog niet zeggen dat het gelijk heeft. Haar succes is eerder een bewijs van, en een voorwaarde voor haar onderdrukkingssysteem dat alles bestrijdt wat haar onvermogen, stumperigheid en platheid blootlegt.
Oh Oh Cherso roeleert... dus het is goed?... want het is cult?!

Simon de Danser | 24-10-10 | 16:08

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 15:59
Alleen geen christen te vinden, zeker in het Westen niet, die dat praktiseert. Men 'interpreteert het anders' of laat het, meestal, voor wat het is: onzin.

Dat is in de islam wel anders. As we speak worden er mensen omgebracht op basis van dit soort liederlijkheid. Jij bent geen moslim, dus wat kan jou het rotten hè?

Van jouw soort ga ik werkelijk over m'n nek, gatverdamme!

Heads or Tails | 24-10-10 | 16:02

@Heads or Tails | 24-10-10 | 15:50
hier in het zuiden onlangs een grappig voorbeeld: de baas van de regio languedoc-roussillon, de socialist monsieur freche, stelde dat 90% van zijn stemmers domme klootzakken ('cons') zijn, maar dat het helemaal niet gevaarlijk was voor hem om dit hardop te zeggen: hij ging zeker herkozen worden, want zijn stemmers lezen toch geen kranten en vinden alles best als ze maar niet rechts hoeven stemmen.
hij is inderdaad herkozen.
goed idee misschien, het afschaffen van de hersens?
(als de rest nu even ja zegt, blijven wij gewoon doordenken en grijpen we de macht!) (maar ja, wat dan)

geurtje | 24-10-10 | 16:01

en nee ik keur het niet goed.

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 16:00

Waar zijn de tijden gebleven dat de socialisten nog bevlogen waren en geëmotioneerd spraken over de verheffing des volks? Wat een tijden waren dat! Terwijl de meisjes op de huishoudschool leerden hoe je de was moest doen en hoe je moest koken kregen visionaire architecten de opdracht om hele wijken en stadsdelen te ontwerpen met veel groen en tot op de kubieke centimeter doordachte woningen waarin de arbeider zich gelukkig moest gaan voelen en vooral dankbaar en onderdanig, tewijl in de musea het cultuurgoed werd afgestoft en klaargezet en in de concertgebouwen oude haast vergeten stukken werden ingestudeerd om de toestromende arbeidersgezinnen wier leden schuchter hun voeten veegden alvorens de drempel der cultuurtempel te passeren op passende wijze te gaan onderhouden.
Het was nog zo simpel, je had een bevoorrechte bovenklasse die overal toegang toe had en een uitgebuite onderklasse die verstoken bleef van zo vele zaken die bijdragen aan de culturele ontwikkeling van het individu en, zo wist men zeker, van elk mens een béter mens maakten.
Maar die machtsverhouding is er niet meer, en het is de bovenbouw niet meer vergund om enkel met medelijden en mededogen een vanzelfsprekende, natuurlijke machtsverhouding in stand te houden.
Het volk is machtiger geworden, onafhankelijker ook, en bijgevolg niet meer bereid om méér dan de minimale dankbaarheid te tonen als het van bovenaf ongevraagd iets toegeschoven of aangereikt krijgt, of het moet geld of goed zijn natuurlijk.
En de bovenbouw is de bovenbouw niet meer. Verveeld als ze werd van het eindeloze aanbieden van ingeblikt cultuurgoed ging ze op zoek naar nieuwe manieren om de bijna weggevallen tegenstelling tussen elite en massa te herstellen en gebruikte ze juist de middelen die toch bedoeld waren om dat domme, platte volk te verheffen om een nieuwe afstand te creëren tot dat plebs. Kunst vanwege de kunst, of eigenlijk kunst vanwege het eliraire gehalte van kunt, kreeg nieuwe, onvermoede kansen en er ontstond alras een splinternieuwe elitaire laag met nieuwe helden zoals museumdirecteuren die alleen al met hun aankoopbeleid de wereld lieten zien eerst en vooral aan alles maar dan ook aan alles schijt te hebben en de subsidiestromen geheel naar eigen goeddunken te besteden.
O, ironie, het systeem dat het volk moest hgaan verheffen was verworden tot een instrument om dat volk hard in de hoek te schoppen.
Wat het beste is, het volk verheffen of het volk verguizen, ik weet het niet. Het is wel frappant dat de intelligentsia even niet weet hoe te kiezen teneinde de eigen macht te behouden.

Schoorsteenveger | 24-10-10 | 16:00

@ Thickhead | 24-10-10 | 15:57

dergelijke teksten staan ook in de bijbel hoor.

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 15:59

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 15:52
En dat keur jij dus goed?
Damn.......

Thickhead | 24-10-10 | 15:57

@ Parsons | 24-10-10 | 15:41

tsjongejonge zo ken ik er ook nog wel een. Kennelijk zijn alle moslims en moslima's allen haatzaaiers... Er staat inderdaad in de koran dat iemand die zich van het geloof afkeert omgebracht mag worden. Maar dan moet deze eerst moslim zijn geweest. En dat ben jij toch niet? Of wel?

De Treinende Rechter | 24-10-10 | 15:52

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 15:16
Zou allemaal niet aan de orde zijn geweest als we het censuskiesrecht in stand hadden gelaten. Daar was links ook altijd een groot voorstander van, geh.

Mensen stemrecht geven die nog geen staartdeling kunnen maken leidt per definitie tot de ondergang van een cultuur. Mensen die macht willen of willen blijven houden zullen zich dan per definitie populistisch gedragen. Dat geldt niet alleen voor Wilders, maar evenzeer voor een Verhagen, Cohen, Pechtold, Halsema en andere vlerken die in het bedrijfsleven op de afdeling 'Nieuwe projecten' zouden worden geparkeerd, in de wetenschap dat er geen nieuwe projecten komen.

Heads or Tails | 24-10-10 | 15:50

@Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 15:16
Is het niet eerder de corrupte elite die deze abjecte norm cultiveert in een al te doorzichtige poging de onderklasse eens te meer in onwetendheid te laten zwelgen? Ik vind het nogal makkelijk om dan maar te stellen dat deze norm daadwerkelijk leidend is geworden. In mijn ogen maakt het hele theater waarover je spreekt slechts deel uit van het heersende kapitalistisch consumentisme. Het individualisme, een mooi woord om egocentrische lustenbevrediging te rationaliseren, maar in feite niet anders dan het reduceren van een sociaal wezen tot een dwangmatig consument.

Djibriel Farishta | 24-10-10 | 15:47

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:54
Mozart en Rembrandt zijn met veel schulden gestorven.
Er is nog nooit een goed mecenaat geweest Koerbagh.
Dat is jouw hoofd net zo'n theoretische waarheid als Utopia in het hoofd van een babyboomer zie nog een ideaal heeft.

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 15:45

En nog iets - ik heb liever duizend Sterretjes dan één Enait.

Parsons | 24-10-10 | 15:44

-weggejorist en opgerot-

Sven Verbeek | 24-10-10 | 15:42

@[email protected] | 24-10-10 | 15:29
Precies, dat er inmiddels 1 miljoen haatzaaiers rondlopen die een ideologie aanhangen die gebaseerd is op een boekje dat oproept dat ik deaud moet doet niet ter zake.

Toch?

Parsons | 24-10-10 | 15:41

@[email protected] | 24-10-10 | 15:34
En wat zijn die feiten dan wel niet?

Dat er geen parallelle of zelfs volledig asymmetrische islamitische samenleving ontstaan binnen de originele Westerse samenlevingen?

Dat er geen gescheiden zwemuren zijn voor mannen en vrouwen in sommige Nederlandse zwembaden?

Dat er in sommige gemeenten geen gescheiden inburgeringslokalen zijn voor moslimmannen- en vrouwen?

Dat er in sommige kantines alleen nog halalvlees te verkrijgen is?

Dat er soms maar geen kerstbomen worden opgetuigd op de moslimse Nederlander niet voor het hoofd te stoten?

Dat allochtonen met moslimachtergrond niet de geboortestatistieken aanvoeren en daarmee een dominante rol in de demografie spelen?

Zijn dat geen feiten?

Art Vandelay Ultor | 24-10-10 | 15:41

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:31

Het gaat om de feiten, Teun, niet om wat een of andere Limbo met een haatmissie loopt te roepen...

[email protected] | 24-10-10 | 15:29
Hoe dik is uw bord, voor uw hoofd ?

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:31

Parsons | 24-10-10 | 15:26

Ehhh, nee hoor... Wilders praat uit zijn nek. Er IS helemaal geen 'islamisering', maar door het 100.000 x te zeggen, maakt hij het wel onderdeel van de taal. En dan maakt het niet meer uit of het waar is. Dan is taal vergif.

harry pikkel | 24-10-10 | 15:26
Het zal toch geen Rechter zijn ?
Nee tog..

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:28

Prof. D.A.H. Vintik | 24-10-10 | 15:12
Het is niet anders.
*kudt nep gras mompelt en weer door loopt*

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:26

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 15:16
Jij koppelt gevoel voor smaak, of het ontbreken daarvan, rechtstreeks aan normen en waarden. Lijkt me een misvatting. Ik ken Nick en Simon-liefhebbers die netjes met twee woorden spreken en zich aan de regels houden. Andersom zijn er zat mensen die 'hogere cultuur' koppelen aan walgelijke normen en waarden. Ik noem een Ramdas, Von der Dunk.

Als ik jouw comments lees, heb ik altijd sterk de indruk dat je 'het volk' helemaal niet kent en dat je je blindstraart op de kleine minderheid tokkies.

harry pikkel | 24-10-10 | 15:26

Wat een verschrikkelijk kansloos stukje in de GA.

"Daarbij is Wilders de ongekroonde koning 'toeroep en opzweping'. Van twee keer een kogel in de knieschijf gaat een preventieve werking uit, Mohammed is een barbaar, massamoordenaar en pedofiel, en als wij zo doorgaan 'zal die verdergaande islamisering vroeg of laat het einde betekenen van de westerse beschaving en de Nederlandse cultuur en dat is desastreus voor Nederland'."

Wat de neuq is is daar mis mee? Wilders somt een aantal feiten op. Is dat verboTen?

Parsons | 24-10-10 | 15:26

Machiavelli stelde al dat je als heerser het volk niet moet verwennen, want dan raken ze er alleen maar gewend aan...

"Werken voor ‘De Groene’ wordt van oudsher beschouwd als een eer. Elke journalist verdient er, ongeacht het aantal dienstjaren, hetzelfde salaris. Een salaris dat ver onder de CAO-norm ligt. Daarover is onvrede en in het verleden zijn er om die reden ook wel eens getalenteerde redacteuren naar elders vertrokken. De directeur heeft de opdracht om aan dit alles wat te doen, maar zijn moderniseringsplannen stuiten op grote weerstand.

De met het bedrijf vergroeide redactiesecretaresse doet haar werk nog op een bejaarde typemachine en houdt een deel van de salarisadministratie bij in een kaartenbakje. Het voorstel om haar af te laten vloeien en nieuwe abonnees te werven via een extern callcenter, valt niet in goede aarde. Moet het blad glossy en makkelijker leesbaar worden? Voor veel medewerkers is een knieval richting commercie uit den boze."

Zie blog.123tijdschrift.nl/tag/de-groene-a...

De Groene een dooie boom noemen is wel het understatement van de eeuw. Men leeft er domweg nog in de steentijd, niet alleen qua opvattingen. Da-hag, jongens en meisjes van De Groene, einde jaar met z'n allen naar de Efteling (naar buiten!) en daarna maar eens een andere baan, een echte dit keer, gaan zoeken.

Alsof er ook nog maar iemand is die zich het linkse geleuter van dit soort vodjes laat aanleunen, tsss.

Heads or Tails | 24-10-10 | 15:20

Kunst? Hoge Kunst? lage kunst?
o o cherzo, linda de mol, paul de leeuw, bach, vivaldi, ... allemaal nix.
als ik het de moeite van het zien/luisteren niet waard vindt dan is het geen kunst. Simpel toch.
Ik ben het criterium voor mij en voor de rest zal het mij aan mijn reet roesten.

Koos Knak | 24-10-10 | 15:18

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:31
Het is een vaststaand feit dat de massa niet zo ontwikkeld is (wil het woord dom niet noemen). Ik vind dat geen probleem en heb er ook niets op tegen dat hun cultuur volop aan bod komt, en mij dunkt dat ze anno 2010 met al het voetbal, de Toppers, sensation white en black, de commerciële zenders, Cherso, Jan Smit e.d. volop aan hun trekken komen. Waar ik volksculturen als Fado, Kaseko, Flamengo en Mariachi's hogelijk waardeer ga ik dan ook niet mijn neus ophalen voor Nederlandse volkscultuur. Tot zoverre geen wolkje aan de hemel. Anders wordt het als de cultuur van de onderklasse de leidende cultuur wordt, en hun doen en laten, waarden en normen en smaak de heersende norm wordt. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid dat dit op zo'n grote schaal het geval is in het Westen. Ik zie het als voortekenen van de val van het Westen. Dit kan niet goed blijven gaan. Waar vroeger het ideaal was om hoger op de maarschappelijke ladder te komen door ao het gedrag, taalgebruik e.d. van hogere klassen over te nemen, is momenteel het omgekeerde het geval. De arbeiderscultuur is leiden.

Ik betoog regelmatig dat ik vind dat liberaal rechts en traditioneel links hier debet aan zijn en dat deze wat dat betreft nauwelijsk van elkaar verschillen. Maar nogmaals, lees de onvoloprezen Dalrymple en dan met name "our culture, or what's left of it". Ieder zijn vak en de man kan het beter uitleggen dan ik.

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 15:16

Het (prachtige) stukje van mevrouw van de Ven gaat niet over dat blonde Dolly een fascist is (lekker he, zo'n Godwinnetje) maar over taal. Wat Colet stelt, is dat taal niet enkel gebruikt wordt door mensen om zich uit te drukken en om onderling te communiceren, maar dat taal ook willens en wetens gebruikt kan worden om ideeën te ondersteunen of een samenleving te beïnvloeden Om ideeën 'kleur' te geven zogezegd... In LTI had Klemperer het bijvoorbeeld over de uitdrukkingen 'dynamisch' en 'fanatiek' die de schrijvers in dienst van de Derde Rijk een nieuwe connotatie gaven door deze woorden veelvuldig in een niet-oorspronkelijke context te bezigen. Zo kun je (om in de GS-bekende termen te blijven) tegenwoordig uitdrukkingen als 'haatbaarden' en linkse kerk' in al hun negatieve connotatie zien als instrument van mensen om discussies een kleur te geven. Net als PvdAllah is. En aan de andere kant het refereren aan Rutte 1 als 'Bruin 1' is er natuurlijk ook een.

@Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:06
Bam! (jij bent ook snel over dat puntverlies heen ;)

Prof. D.A.H. Vintik | 24-10-10 | 15:12

Wie gaat er nu promoveren op dit 'kunstwerk'?

Quuick & Dirty | 24-10-10 | 15:10

Simon de Danser | 24-10-10 | 15:04
Een Perzisch Tapijt ?

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:06

De nuchter lachende optimisten (op o.a. deze site) die denken dat er een aanhoudende vooruitgang der mensheid is en dat de armzalige geschiedenis van de ontwikkeling van ons tweevoetig geslacht daar een bewijs voor is, hebben het mis!
De verpaupering van het cultuurgoed leidt er weldra toe dat we niets anders meer bezitten dan een gedachtenkleed dat bestaat uit bijeen genaaide heterogene lappen stof.

Simon de Danser | 24-10-10 | 15:04

Gesoepsidiejeerde kunst is geen kunst.
Laat staan cultuur.

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 15:00

Goed stuk ookal moest ik wel "Lingua Tertii Imperii" opzoeken :D

Hairdiapercameltoe | 24-10-10 | 14:57

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 14:36:
Bullshit. Alle kunst die zichzelf niet kan bedruipen is het dus ook niet waard. Het is niet de taak van een staat om dat te financieren. En voor je weer met de voorspelbare en obligate flauwekul voorbeelden aankomt (van Gogh enz.) deze mensen schiepen kunst zonder subsidie. Het zou een goede zaak als het ouderwetse mecenaat weer terugkwam. Gewoon mensen met geld die kunst aankopen omdat ze het mooi vinden en kunstenaars ondersteunen omdat ze dat moeite waard vinden. Dan worden er nog steeds genoeg mooie dingen gemaakt.
En mijn favoriete muzikant mag met regelmaat op mijn aanwezigheid bij concerten rekenen en ik koop al zijn CD's die ook gewoon zou kunnen downloaden. Dat jij de constatering dat de massa plat en ordinair is (en niet gemaakt is, maar gewoon van nature zo is) niet aankan en met overheidsdwang wil veranderen is walgelijk elitarisme. Let it be. Smaak en kunst laten zich niet dwingen.

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:54

Koerbagh,
Amsterdamse 'tokkies' zingen hele opera's van Verdi (mee).

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 14:40

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:31
Koerbagh,
Als de massa plat is (wat zij in essentie niet is) dan is dat het gevolg van een jarenlang debiliseringsproces, broedelijk volvoerd door babyboomers van links en rechts.
De huidige regering gaat proberen de doodtrap te geven door te doen alsof alle kultuur links onnoodzakelijk geneuzel en priet[raat is en jij laat je favoriet muzikant greppels graven terwijl je de producten van zijn Amerikaanse collega wel even downloadt.
Is het slecht als kinderen stroopwafels, snoep en hamburgers eten ipv groente?
MAW het is een keuze die zorgvuldig is georkestreerd en uitverkoop na uitverkoop nu in enen de heerschende kultuur zou zijn?

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 14:36

@Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:16
krijgen de nazi's toch nog gelijk met hun visie op de entartete kunst.

cumshaft | 24-10-10 | 14:35

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:21
Suc6
Jackanders | 24-10-10 | 14:22
Zo ken ik je weer.
Thanks vrind !
*duimt*

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 14:33

Hé! Er zit een roze vlak in die Barnett Newman.

Prof. D.A.H. Vintik | 24-10-10 | 14:33

geurtje | 24-10-10 | 14:23
Jij verstandige vrouw zijn. Voorbeelden te over van grote schrijvers die in hun eigen tijd als platvloers gezien werden.Het omgekeerde is ook wel geinig: nl.wikipedia.org/wiki/Sokal-affaire

harry pikkel | 24-10-10 | 14:32

Theo van Deursen | 24-10-10 | 14:27
DE Theo van Deursen?

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 14:31

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:16:
Is dat nou schokkend? Om te constateren dat de massa plat en ordinair is? Het is pas schokkend als je meent dat niet moet, dat dat niet hoort en niet mag en daar met dwang iets aan wilt veranderen. Je kunt het ook gewoon ter kennisgeving aannemen en overgaan tot de orde van de dag. Plat en ordinair is niks mis mee.

Verfijning en beschaving en zogenaamde hogere cultuur is ook maar een dun laagje fineer. Daaronder zit ook alleen maar platheid. De blote reedt van een cultuurminaar die schijt of neukt is net zo plat en ordinair als die van een tokkie. Het maakt geen moer uit of die reedt met pluche wordt afgeveegd of met enkellaags pleepapier van de Aldi. Of iemand nou "Auf dem wasser zu singen" van Schubert, "Singing in the rain" of "De regeboog" van Frans Bauer staat te blèren onder de douche doet er toch niet toe? Voorspelling: Over 100 jaar is het allemaal nog platter en smakelozer (kan bijna niet denk je? Kijk maar eens hoe er ooit door de hogere cultuurminaars over The Beatles en beatmuziek in het algemeen werd gedacht.)
Mensen zijn niet verfijnd en hebben geen smaak. Dat is een gegeven en niet erg. Dat met dwang proberen te veranderen is pas erg.

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:31

OT
*Voetbal kijken gaat*
-out-

Überbottehork | 24-10-10 | 14:31

@Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:16

Inderdaad, waar links de onderklasse wilde verheffen, heeft rechts de bovenklasse omlaag getrokken. Kwestie van de hemel gestegen of de aarde gedaald.

Al is het natuurlijk vooral een manier om langs socio-culturele wegen de werkelijke economisch-politieke macht in de democratie in handen te houden.

Je weet wel, net als champignons: Feed 'em shit & keep 'em in the dark...

Theo van Deursen | 24-10-10 | 14:27

in te richten, g.

geurtje | 24-10-10 | 14:24

@harry pikkel | 24-10-10 | 14:04
i snap, maar ben gefascineerd door de roze-cowboyhoedvisioenen van parkeerwachter. enfin. maar inderdaad, het een leidt niet per se tot het ander in cultuurland.
door het feit dat vrijwel alle oordeel plaats- en tijdsgebonden is, word je gedwongen zelf je eigen bovenkamer inrichten. lastig voor luie of bange mensen.
ik shop graag overal voor mijn eigen interieurtje. en verschuif geregeld het bankstel.

geurtje | 24-10-10 | 14:23

Was eigenlijk een best wel goed geschreven stuk.

Teuderik | 24-10-10 | 14:23

Demonische Eend | 24-10-10 | 14:21
Dat is een goede!!!!!
Internet is uitgevonden en gepromoot door clubjes die nu geheel wegbezuinigd en weggepest zouden worden.

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 14:23

OT
2-2 Teun, en nog 6 minuten extra tijd.

Jackanders | 24-10-10 | 14:22

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:17
Dat heb je met het grootste deel van je medemensen gemeen. Meer is overigens mogelijk, maar dat geeft vaak complicaties.

Bos Hout | 24-10-10 | 14:22

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 14:19
En ik ga vanmiddag maar eens naar het Tukkers pannenlappen museum. Volkskunst altijd +1.

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:21

geenstijl heeft toch het internet uitgevonden ook?

Demonische Eend | 24-10-10 | 14:21

Ik las Arjan Ederveen.

Naja. Wat maakt het ook uit.

Nacho_Vidal | 24-10-10 | 14:20

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:16
Uw plempsel dwingt me tot vingerverven.

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 14:19

@Bos Hout | 24-10-10 | 14:09:
Ik speel al m'n hele leven met 1 zak.

koerbagh ® | 24-10-10 | 14:17

Dalrymple krijgt gelijk. Na de UK is ook in Nederland de cultuur van de onderklasse de leitkultur aan het worden. De proletenrevolutie is in volle gang en, oh ironie, ingezet door rechts. Toch iets heel ander dan wat vooroorlogs links voor ogen stond met hun ideaal van de verheffing van de arbeidersklasse. Investeerden die nog volop in zaken als de Arbeiderspers uitgeverij en deden deze volop hun best om de werkende klasse intellectueel op te schalen, is de huidige revolutie er één van de meest platte soort met GS voorop. Het zal allemaal wel geweldig zijn hoor, maar mij stemt het intens treurig. Wees er maar blij mee.

Bigi Bana Boy | 24-10-10 | 14:16

@ZDEV | 24-10-10 | 14:12
GS ging toch voor wereldheerschappij, dat betekent dus het worden van het establishment. U had het kunnen weten.

Überbottehork | 24-10-10 | 14:13

Bos Hout | 24-10-10 | 14:09
*te veel tikfouten maakt en maar schilderen gaat*

Bos Hout | 24-10-10 | 14:12

GS establishment?
Tijd voor revolutie! :)

ZDEV | 24-10-10 | 14:12

@Jackanders | 24-10-10 | 13:57
Ajaxkeepertje heeft snacken tot kunst verheven, zo te zien.

Überbottehork | 24-10-10 | 14:11

SODEP | 24-10-10 | 14:06
Het onderscheid tussen mainstream en avantgarde is ook kunstmatig en heeft niets met een kwaliteitsoordeel te maken. Doet me altijd denken aan fans die de muziek van hun favoriete band ineens niet meer luisteren omdat de band populair is geworden terwijl de muziek niet veranderd is. Snobisme.

harry pikkel | 24-10-10 | 14:10

En vorig jaar ontmoette ik een Bob Ross-kloon. Schilderijtje in twee minuten. Dat was heel knap en vooral bedrijfsmatig ook heel slim. Als iedere schilder zo werkt kun je die subsidies in ieder geval opdoeken.
Een vuilnisman laat je toch ook twee weken met één zak spelen.

Bos Hout | 24-10-10 | 14:09

Jackanders | 24-10-10 | 14:03
Man man, kunst is dus sowieso niets.
*baalt*

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 14:09

GeenStijl FTW.

Lekker stuk Bert, drukken waar het pijn doet. Hard.

Captain Mango | 24-10-10 | 14:09

Dus GS hoort er nu echt bij? Bah... ik voel me vies.

SODEP | 24-10-10 | 14:06

Ik vond altijd eigenlijk maar één kunstenaar echt interessant: Escher.
Een paar decennia later begon ik 'm zelf een beetje te begrijpen.
'Reptiles' is een van zijn leukste:
upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/8f...

Bos Hout | 24-10-10 | 14:05

geurtje | 24-10-10 | 13:56
Het onderscheid tussen hogere en lagere cultuur is kunstmatig en als iemand van pak 'm beet Wagner houdt wil dat nog niet zeggen dat zijn moraal ook van een hoog niveau is. De Godwin laat ik aan je fantasie over.

harry pikkel | 24-10-10 | 14:04

Wat een extreemlinks gevaarlijk programma is dat Zembla toch. Stigmatiserend, opruiend en haatzaaiend programma.

Kingeef1975 | 24-10-10 | 14:03

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:58
Ajax vanaf minuut 30 al met tien, 2-1 achter nu.
En dat allemaal op het kunstgras van Excelsior.

Jackanders | 24-10-10 | 14:03

@bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:58
*kuch* bull-shit * kuch*

Wel voor de poes | 24-10-10 | 14:01

Jackanders | 24-10-10 | 13:57
Jack, vrind.

Ik zit zonder info.

Vertel.

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:58

bij links is het ook nooit goed: als je de new criterion leest word je uitgemaakt voor fascist!

cumshaft | 24-10-10 | 13:58

@Parel van het Zuiden | 24-10-10 | 13:47,Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:47

Neen, ik heb het draadje van GS naar "De Groene Amsterdammer" gelezen en
tracht mijn schrijfstijl hierop aan te passen om te voldoen aan de aldaar geldende vooroordelen.

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:58

Überbottehork | 24-10-10 | 13:51
Op KUNSTgras nog wel ..

Jackanders | 24-10-10 | 13:57

@Parkeerwachter | 24-10-10 | 13:23
jongen, ik zou zo graag iets in je meter gooien, maar het vak is erg onduidelijk afgeperkt vandaag. doe eens even samenvatten in een oneliner?
oké, zet eerst je biertje neer, ik ben geduldig.

geurtje | 24-10-10 | 13:56

Russ Meyer | 24-10-10 | 13:54
Dat kan wel.
Het geeft alleen wat rommel.
That's all.

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:55

Überbottehork | 24-10-10 | 13:51
Wat is er met Stekelenburg gebeurd? #lage cultuur

harry pikkel | 24-10-10 | 13:54

Ik vind het vervelend dat ik niet met mijn ganzenveer en koningsblauwe inkt op GS kan schrijven.

Russ Meyer | 24-10-10 | 13:54

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:50
Sorry, die is reeds verpatst.
Überbottehork | 24-10-10 | 13:51
Dat meent u niet.
Excelsior ?
Nee tog..

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:53

mogeljk is mogelijk.
*stop de tijd*

Bos Hout | 24-10-10 | 13:53

@Überbottehork | 24-10-10 | 13:51
Daar kwam ik hier dus even afleiding van zoeken... Dank.
* Ramt hoofd tegen scherm, dat verder open klapt...

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:52

Cultuur zit in je onderbuik. De kunst is om dat er zo lekker mogeljk uit de knallen.

Bos Hout | 24-10-10 | 13:52

@Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:49
Op eredivisie live doen ze verslag van de slachting van een club Amsterdammers

Überbottehork | 24-10-10 | 13:51

de comments bij dat mursje van Next zijn daarentegen wel weer leuk....maar of het ook zo is bedoed? beats me

tismaareenmening | 24-10-10 | 13:51

Maak IK!

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:50

@Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:49
Mag ik de blaas? Daar maak een culturele bal van.

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:50

@bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:43
En waarom Golf en Capitulatie met hoofdletters? Bent u een bi-cultureel ofzo? Gewend in krulletjes te schrijven?

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:49

Teveel tekst.
Ik sla over en ga mij cultureel verdiepen in het slachten van een geit.

Teun van het Tuinpad | 24-10-10 | 13:49

Tering GS, het is nou ook weer niet nodig om je zo hard neer te zetten als rechtse tokkiesite . Daar is al de Televaagcommentbox voor. Ik maak zelf wel uit welke cultuur ik tot me neem op een zondag.

mokum4all | 24-10-10 | 13:48

GS is deel geworden van het establishment. Dumpen, opheffen, liquideren deleten en opnieuw beginnen.

pollodepiemel | 24-10-10 | 13:47

@bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:43
Waar blijkt de geloofsovertuiging van de daders uit?
Helemaal nergens? Mooi, next....

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:47

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:36

Zijn geen hokjes maar vlakjes.... *U netjes indelen in hokje "cultuur barbaar* doet*

Parel van het Zuiden | 24-10-10 | 13:47

-weggejorist-

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:43

@Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:39
Een makkelijke oplossing is er ook één.

Überbottehork | 24-10-10 | 13:42

Herfst ? Who the fuck is herfst !

geenstijlsteengeil | 24-10-10 | 13:40

@Überbottehork | 24-10-10 | 13:37
Drs. P ? NOOIT van gehoord.....
Maar da's wel een beetje makkelijk.

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:39

@Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:26
Voor ieder woord is wel iets te vinden. Zelf voor herfst:
In de winter en de herfst
Zijn bejaarden op hun sterfst
Google Drs. P maar eens.

Überbottehork | 24-10-10 | 13:37

@mezelf, bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:34
Hoe toepasselijk is dan het plaatje bij het stukje!

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:36

@[[[Mad.doC]]] | 24-10-10 | 13:33
Rond het kloksuur twaalf,
zag ik een vogel vliegen,
namelijk de zwaalf.
-
Haiku :)

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:35

@[[[Mad.doC]]] | 24-10-10 | 13:33
soms wordt aangedragen dat zwaalf (gewestelijk voor: zwaluw) wel op twaalf rijmt

Überbottehork | 24-10-10 | 13:35

@Parel van het Zuiden | 24-10-10 | 13:29
Ook wel "hokjesdenken" genoemd.
= Nederlands.

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:34

Die mondriaan toch. Primair roze.

zovoklets | 24-10-10 | 13:34

@Wel voor de poes
Zwaalf (ja dat bestaat)

[[[Mad.doC]]] | 24-10-10 | 13:33

En toch verzwijg ik tot op heden voor de buitenwereld dat ik af en toe reaguur. Maar ik kan dus uit de kast komen wat dat betreft, Bert? Ik reaguur, dus ik besta!

Strotgrondel | 24-10-10 | 13:32

Uit de onderhandelingen:
'Wisten jullie dat op een stripclub op de wallen ook het lagere BTW tarief werd gehanteerd omdat dit over een podiumvoordracht zou gaan?'
Anderen (in koor) 'Dan gaan alle podiumkunsten naar het hogere BTW tarief! Moahahaha'

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 13:31

@geenstijlsteengeil | 24-10-10 | 13:29
:) Hulde, u bent zeker stiekem de ghostwriter van Dirk van Bastelaere?

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:31

Mooi muziekje wel, van Zembla.

TooledForTrouble | 24-10-10 | 13:30

Toch moet je het ze nageven.. Een stelletje dogma denkers dat waarschijnlijk nooit een opleiding heeft afgerond is er toch in geslaagd wetenschappelijk onderzoek decennia te vertragen. Chapeau voor de Nederlandse journalistiek!

Parel van het Zuiden | 24-10-10 | 13:29

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:26
Ik fiel duf onlangf van mijn miniftep
Fandaar dat ik geen foortanden meer heb
Maar jij vindt fteppen blijkbaar ietf fpefiaalf
Maar ja, je bent tenflotte ook paf twaalf

geenstijlsteengeil | 24-10-10 | 13:29

De taal van Wilders is toch gewoon: Overdreven vaak herhaalde framing en shockeren met als doel publiciteit op ieder gevraagd en ongevraagd wereldpodium?
Zeg ik dat netjes? Dat zeg ik netjes.
OT Net die docu over Iran gezen?
Iederen die hier roept Iran te nuken........ (zwijgt..)

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 13:28

Een neqschot voor Wegereef, is dat ook hoogcultuur?

Art Vandelay Ultor | 24-10-10 | 13:28

@GezondVerstand | 24-10-10 | 13:26
Hmmm stof tot nadenken.

Misschien is dit dan echt officieel de dood van GS as we knew it.
Geschreven door BB, ook wel toepasselijk.

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:27

@[[[Mad.doC]]] | 24-10-10 | 13:24
Wat rijmt er op "twaalf ?

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:26

Waarmee GS definitief main stream is geworden. Zelfs het steken van veren in den eigen aarsch wordt moeiteloos van het elitaire deaude beaum jounaille overgenomen. Nou feli jongens, leuk jullie gekend te hebben.

GezondVerstand | 24-10-10 | 13:26

Ahh een Shultenbrau.

Parkeerwachter | 24-10-10 | 13:25

Waaruit blijkt dat de Linkse Elite Knettergek is geworden, dat dan weer wel.

bennietboosmaar verd | 24-10-10 | 13:25

Ahhh sweet, sweet recognition....

Wel voor de poes | 24-10-10 | 13:25

Poëzie, zo moeilijk niet,op alles rijmt wel iets.
Behalve dan op waterfiets, op waterfiets rijmt niets.
(H.Finkers)

[[[Mad.doC]]] | 24-10-10 | 13:24

Nou dat is dus omdat een heleboel mensen vasthouden aan de hedonistische calculus van hobbes waarin hij geluk classificeerd. (Niet de originele van Kant) Maar hier wordt overduidelijk de klassieke "universele moraal" fout gemaakt waarin hobbes van het volgende denk experiment uitgaat: Ik ben een mens > ik ben boven gemmideld intelligent > ik hou van zus en zo > intelligente mensen houden van zus en zo.
Kortzichtig, maar met waarheid. Kuddegedrag komt immers overal voor iets wat vaak zat op GS is toegelicht. Daarom is er inderdaad de schijn dat een bepaalde groep mensen bijvoorbeeld de complete Nick en Simon merchandise omzet op zich neemt. Feit is dat dat niet zo is en dat 4x modaal verdieners onder het mom van volksbewustzijn of wat dan ook gewoon meebrallen met een roze cowboyhoed. Het waanbeeld dat deze 4x modaal groep ook andere moralen heeft klopt ook niet (vraag Nietszche) doe een klein GS zoektochtje en je merkt het zelf.

Parkeerwachter | 24-10-10 | 13:23

Wouter Buikhuisen for President! Ach, we hebben Geert al.

Normpje | 24-10-10 | 13:22

Las het vanochtend al in dit bomenblaadje (yep ik weet ut...)
Overigens vertoonde een zekere 'Youp' in dezelfde tabloid ook zekere GS neiginkjes.

-Straatverlichting- | 24-10-10 | 13:21

Prachtig!

popstar | 24-10-10 | 13:21

Ik dacht dat het onderscheid al in de jaren '60 afgeschaft was door Andy Warhol met zijn Pop-art. Maar misschien is dat nog niet doorgedrongen tot onze 'culturele elite'.

rara | 24-10-10 | 13:20

Een tendens is waarneembaar. Zelfs columnisten in de Azijnbode beginnen kritisch op de Islam te reageren.
Hebben we het dan toch beter gezien hier op GS en Spits?
Lijkt erop!

Vetinari | 24-10-10 | 13:18

Rosanne Hertzberger heeft een dikke reedt. En haar semi-intellectuele Viva-hoofd kan ik zo op de vroege zondagochtend slecht verdragen.

fietskettingslot | 24-10-10 | 13:17

We zin nu eenmaal gedegenereerd (dus) wen er maar aan?

Einde van de Domheid | 24-10-10 | 13:15

Dus zo voelt "een krant op zondag" dus aan...

da wizard | 24-10-10 | 13:13

@Überbottehork | 24-10-10 | 13:06
Dat rijmt. Is het nu poëzie? Dan ga ik het verkeaupen.

Überbottehork | 24-10-10 | 13:11

Wie is hier plat?

gentle giant | 24-10-10 | 13:10

Altijd al gedacht dat ik hier eigenlijk heel cultureel bezig was.

Zyprexa20mg | 24-10-10 | 13:09

Zoals mijn bureaubladachtergrond zegt: Wereldheerschappij. Elke dag een stapje dichterbij.

Überbottehork | 24-10-10 | 13:06

Arjan Vervelen... op zondag

Optimel Prime | 24-10-10 | 13:06

Dit stuk tekst is veel te lang voor de vroege zondag. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen.

debully | 24-10-10 | 13:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken