Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rapport: overheid snapt geen fuck van IT-projecten

overheidit.jpgVenijnig rapportje van onderzoeksbureau MarketCap International. Zij lieten hogere wiskunde los op de combinatie publieke sector + IT-projecten. Een combinatie waar Joris altijd van gaat giechelen. En terecht. De uitkomst van het rapport is een kraakhelder EPIC FAIL! Zo'n tachtig procent van de IT-projecten in de zorg en bij de overheid overschrijdt het budget. Voor veruit de meeste van die overschrijdingen geldt dat het om meer dan twintig procent gaat. Komt door al die externe IT-goeroes die voor veel flappen ingehuurd worden, maar dankzij brak management veranderen in ware budgetslurpers met zeer gammele IT-ideeën. MarketCap: "IT-projecten en politiek gaan gewoon niet samen. Grote IT-systeemintegrators zoals Centric, Logica en Ordina gaan hierdoor aantoonbaar regelmatig serieus de fout in bij IT-projecten binnen de publieke sector." Doet al die publieke organisaties niets. Al die budget fuck-ups zijn toch maar het geld van de braaf betalende burger. Hoeveel geld? Zonder al te veel moeite kan de overheid op dit gebied zo'n 1 miljard per jaar besparen. Dat is dus geld dat met een beetje managementskills zo voor het oprapen ligt. En dan nu de punchline: van die bezuinigingen merken Henk en Ingrid he-le-maal niets, hoogstens in positieve zin. Nou, Mark, de ideale manier om je coalitie een vliegende start te bezorgen. Doe die 1 miljard maar even snel ctrl-alt-deleten. Graag gedaan!

Reaguursels

Inloggen

@Laus | 04-10-10 | 14:44
Hulde, zeer herkenbaar, u heeft duidelijk voorkennis zal ik maar zeggen. Ik deel uw frustratie. Derhalve heb ik inmiddels mijn ICT carriere verruild voor het restaureren van een ruine in Frankrijk. In alle opzichten een verbetering!

Magnum Force | 05-10-10 | 20:17

Aangenaam: ambtenaar, en in de IT. En ja, bewuste keuze, en ja, capabel. En ja, ik zie het probleem bij de overheid. Mijn suggestie: ambtenaren betere salarissen geven, en het ontslagrecht voor ambtenaren versoepelen.
Van lagere salarissen krijg je geen betere of harder werkende ambtenaren. Het enige effect is dat alle goede ambtenaren hun heil ergens anders gaan zoeken.
En voor de rest: de beste stuurlui staan aan wal. Kom bij de overheid werken als je denkt dat het beter kan.

lizzz | 05-10-10 | 14:42

Als men kijkt naar de salarisschalen en de functieomschrijvingen binnen de overheid,dan is alle kennis al in huis en hoeft er niets ingehuurd te worden.

Bataaf | 05-10-10 | 14:05

 
Het grote probleem is dat wijze waarop er wordt aanbesteed. Alleen mantelpartijen mogen meedoen en alle aanbestedingen zijn juridisch dichtgetimmerd, gevolg is dat leveranciers erg voorzichtig zijn en geen enkel risico willen nemen. De inkoper kijkt inhoudelijk helemaal niet naar de aanbieding maar controleert of de regels worden gevolgd en geeft daarna alles - incl. zijn aanbeveling - door aan de business.
 
De overheid moet toe naar een nieuwe methode van inkopen, minder controle tijdens het verwervingsproces en juist meer controle (regie) tijdens de uitvoering. Ook moet de overheid minder all-inclusive projecten starten en de trajacten delen in fixed en nacalculatie projecten.
 
Het is niet zo heel moeilijk maar bij de overheid werken teveel prutsers, in management posities, die gelieerd zijn aan politieke partijen en dat maakt het geheel helaas onbestuurbaar.
 

Rebellis | 05-10-10 | 10:03

Het Probleem van de IT:

Van die zij instromers uit de psychologie of een andere alfa studie die denken verstand te hebben van IT. Als het inhoudelijk wordt krijg je reacties als: "veel te technisch", ik doe "functionele zaken". Als beroepen als arts geen beschermd beroep zou zijn, dan zou het ziekenhuis een slachthuis zijn. Deze slagers worden door Centrics, Ordina's en wat zij niet meer in dienst genomen in goede tijden en gedumpt bij allerlei bedrijven en met name overheid. CV's worden aangepast aan de vraag: "zo Pietje, vandaag ben je IT -architect en morgen nog even een cursusje van 1 dag". Door zo iemand laat je toch geen huis bouwen, laat staan jou opereren.

Oplossing: maak van IT een beschermd beroep, scheelt een hoop ellende.

O ja uitbesteding aan India door de overheid omdat het de helft goedkoper is. Alleen interesseert het ze niet dat de Nederlandse ITer 4 maanden voor zichzelf werkt en de rest voor de overheid, en dus nog steeds goedkoper is.

Overigens die kwaliteit uit India is bedroevend.

ontlullen | 04-10-10 | 22:54

Ja, dat heb ik nog nooit gevat. Projecten, gebouwen, viaducten etc. Allemaal worden ze voor x euro geraamd. Maar ze kosten als x + 20%, 30% nee soms wel 200% meer eurotjes.

Project Newt | 04-10-10 | 21:44

Alle grote integrators zijn slecht.
Het begint meestal met die overbetaalde gladde snelle sales-managers, die gouden bergen beloven.
Als dan tijdens het project problemen ontstaan, reageren ze niet zo snel meer.
Ach, ik herken ze tegenwoordig al als ze over de parkeerplaats lopen......

iksnaperniksvan | 04-10-10 | 20:58

De overheid snapt nergens een fuck van, als je namelijk wel zaken snapt ga je niet bij de overheid werken.

Anneliesje | 04-10-10 | 19:38

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:05

And his father got a wooden leg with a kickstand...

Oberst | 04-10-10 | 19:26

Het is niet 1, maar 5 miljard.

Parsons | 04-10-10 | 18:40

En waarom kan dit zomaar ? Omdat diegenen die hier verantwoordelijk voor zouden moeten zijn, totaal geen verantwoording hoeven af te leggen. Dat is het zieke. In het bedrijfsleven komt niemand hier mee weg.

Rest In Privacy | 04-10-10 | 18:26

Helemaal waar! In tegenstelling tot de wat ongenuanceerde commentaren hier voor wat betreft de "oplossingen", ligt het probleem iets complexer. Veel "hoge" ambtenaren hebben niet alleen onvoldoende kennis van de onderliggende zaken, maar weigeren ook om de experts uit hun eigen organisatie erbij te halen. Ze zijn immers "hoog" en beslissen dus zelf. Voorts hebben ze zich feilloos aangepast aan hun politieke omgeving, dus "het leggen van de externe verantwoordelijkheid" en "windowdressing" zorgt ervoor dat (a) problemen heel lang onder de pet blijven; (b) de daadwerkelijke schuldige (zijzelf) buiten schot blijft. Activiteiten zijn ook veel belangrijker dan resultaten. Als je kan aantonen alles via het boekje te hebben gedaan (d.w.z. Prince2 in name only) blijf je buiten schot - ook als die methode helemaal niet geschikt is. Voorts worden de tijdpaden vaak door de politiek bepaald: ook als die in het geheel niet realistisch zijn. Voor de basics van ASL of ITIL heb je twee tot vier jaar nodig - maar het moet in zes maanden. Tel uit je winst. Bovendien wil men op geen enkel vlak hegonomie opgeven. Consequentie: ieder zijn eigen definitie van bv. werkgever. Daar valt echt niet op tegen te automatiseren. Dus iedereen zit op een berg ellende, iedereen weet dat van elkaar, dus niemand valt niemand aan. Pas als de ellende zo groot is, dat de pus eruit spuit komt men daar buiten met miljoenen overschrijdingen en een volledig mislukt traject. Leveranciers kan je daar niet de schuld van geven. Gewoon vette kassa. Als je dat wilt doorbreken zul je vet de cultuur binnen de overheids ICT moeten wijzigen.

Tux1337 | 04-10-10 | 18:18

Een hele simpele manier om te besparen is om ministeries geen budget te geven, maar aan te laten vragen wanneer ze het nodig hebben. Momenteel maakt elk ministerie voor het eind van het jaar hun budget op aan onzin projecten met als enige doel het opmaken van het budget, als het budget niet op gaat krijgen ze namelijk het jaar erop minder budget en stel dat je het dat jaar dan echt nodig zou hebben. Zo doende is het geen uitzondering dat er bij projecten al in December gefactureerd word terwijl het pas in Maart word opgeleverd.

Uruzgaan | 04-10-10 | 17:41

@Laus | 04-10-10 | 17:00
Zeker, een deel van het probleem ligt bij de klant. Om precies te zijn: de disconnect die bestaat tussen de CIO die een extern bureau binnenhaalt, en een interne organisatie die de mensen in kwestie vervolgens als concurrenten ziet. Gaat niet zo fijn tijdens de implementatie, over het algemeen.

Symmachus | 04-10-10 | 17:24

Gewetensvraag:
Over het budget gaan is toch niet zo erg? Budget overhouden is erger. Dan heb je niet goed gepland. Extra budget aanvragen betekend dat het leeft en dat er wordt nagedacht.

Projecten zijn gewoon levende organismen. Ergens worden ze geboren, vaak te vroeg en evenzogoed te laat. En ooit gaan ze dood. Sommigen helaas te laat of prematuur.

Laus | 04-10-10 | 17:03

@Symmachus:
Bij de grote clubs is de strategie momenteel om 'intiem' te worden met de klanten. Dus als de klant onzin wil, dan krijgt hij/zij dat ook.

Onzin is dan ook de standaard.

Laus | 04-10-10 | 17:00

*gewenst is

Symmachus | 04-10-10 | 16:17

@KropjeSla | 04-10-10 | 16:07
Dat is altijd het verweer dat de "grote jongens" brengen, maar in de meeste gevallen gewoon grote onzin. Als je het proces van specificeren en aanpassen niet goed afkadert komen er inderdaad problemen, maar je kunt je dan afvragen of je wel de "adviseur" bent die door de overheid gewenst bent, of gewoon een ordinaire uurtjes-factuurtjes-machine.

Symmachus | 04-10-10 | 16:17

Niet vergeten: halverwege het project met allerlei nieuwe eisen op de proppen komen. Met name de politiek (Tweede kamer) heeft daar een handje van.

KropjeSla | 04-10-10 | 16:07

@sufkut | 04-10-10 | 14:34
Logica is net zo erg. Heb me destijds moeten inhouden om ze niet gewoon op hun bek te laten gaan, waarna een miljoenenclaim zou komen.
In plaats daarvan heb ik (kleine zelfstandige) het probleem samen met de klant en Logica op weten te lossen, maar ze hebben het wel mogen voelen: van de 30 externen van dat bedrijf zitten er hier nu een stuk of 5...

Symmachus | 04-10-10 | 16:01

@weaktalk | 04-10-10 | 15:22
Hoeft niet, alles draadloos.

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:47

@dlseth_ | 04-10-10 | 15:23
De IT: Een branche vol hindernissen?
Ik zou het niet weten, not my cup of tea mate ;)

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:43

Europees aanbesteden: + 300 %.

Leo* | 04-10-10 | 15:43

Je moet het zo zien - iedere keer dat ik een opdracht bij de overheid doe denk ik: "It's payback time!".
Ik hoorde afgelopen week van een vriend van mij dat ze bij het CIJB een andere middleware oplossing gaan gebruiken. Dus weer een hoop geld door de plee gespoeld. Of u iets harder wilt rijden, aub.

acac | 04-10-10 | 15:41

Niet alleen ICT maar ook alle andere projecten zoals overheidsgebouwen, wegennet, treinbanen etc overschrijden standaard de gestelde budgetten. Eenmaal begonnen moet het af en de overheid betaalt wel....
Om terug te komen op ICT, grappig om te zien dat een PC van 300 euro binnen de overheid al snel het dubbele of 3-dubbele mag kosten, de overheid heeft gewoon geen besef van prijzen of het geld moet gewoon rollen, de dienstverleners maken daar schandelijk misbruik van. (sorry baas)

Sinclair | 04-10-10 | 15:41

Bullshit. Dat onderzoek dat is zonde van het geld. Alle IT projecten, overheid of niet, 8o% gaat over het budget heebn.
.

TandVogel | 04-10-10 | 15:39

@Specy 15:09: Een groot bijkomend probleem is het silo-denken binnen de overheid, en het feit dat verschillende departementen allemaal hun zegje over het project willen doen. Bovendien heerst er bij de overheid een cultuur om nooit meer op een genomen beslissing terug te komen, hoe fout of achterhaald ook. Als je onder die omstandigheden moet werken is je falen al gegarandeerd nog voordat je de aanbesteding rond hebt.

Muxje | 04-10-10 | 15:37

@Anarki | 04-10-10 | 15:24 : In Denemarken gooien ze dat project tenminste nog in de prullenbak. In Nederland wordt zo'n mislukking gewoon in productie genomen en mag de burger er nog jarenlang van genieten.

beerpoes | 04-10-10 | 15:37

Dit is al jaaaaaaaren bekend en geld overigens niet alleen in NL hoor. Ik heb een Deens project voor de overheid van bijna 100 miljoen euro gewoon de prullenbak in zien gaan omdat na 5 jaar ontwikkeling de projectontwikkelaars er achter kwamen dat OS/2 Warp niet zo hip was als ze dachten.

Anarki | 04-10-10 | 15:24

@An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:05
Ach ja, het is IT heh? Momenteel levert de IT in Nederland nog net niet meer problemen op dan dat deze oplost. Maar kennelijk is dat allemaal wel prima; de gemiddelde manager in Nederland kan niet verder dan drie maanden vooruit denken...
.
Van binnenuit is het allemaal sneu om te zien; managers bij de klant die zonnegod spelen over hun departement, managers van de IT-hoeren die geen nee durven te verkopen en op de werkvloer tientallen jaren ervaring in hoe de IT nou juist niet moet...

dlseth_ | 04-10-10 | 15:23

Valt me als regelmatig inghuurde externe IT-goeroe toch reusachtig mee. Ik had het rond de 100% verwacht.

jan-lul-de-behanger | 04-10-10 | 15:23

@Bos Hout | 04-10-10 | 15:20

En dat zal onder Bruin I alleen nog maar erger worden. Ja, dit is wat het volk heeft gewild, anders hadden ze massaal een andere keuze in het stemhokje gemaakt. Mooi he, democatie?

Borrelende Boris | 04-10-10 | 15:23

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:20
heeft die wél een USB?

weaktalk | 04-10-10 | 15:22

Wat empyrus al zegt: "Iedereen duikt en niemand neemt verantwoordelijkheid". Dit is het probleem. Alleen als het gaat om het beschrijven van specificaties durven ambtenaren geen beslissingen te nemen, want dat betekent verantwoordelijkheid nemen. En ambtenaren nemen geen verantwoordelijkheid, anders waren ze geen ambtenaar geworden.

Gabr | 04-10-10 | 15:22

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:20 Agenda, pen, telefoon en laptop. Meer gaat er niet mee voor het werk.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:22

@zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:18
Een iPad? Ik heb gewoon een kladblok en een pen...

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:20

Camera's ophangen kan de overheid daarentegen weer wel heel erg goed. Het lijkt wel of die krengen zich zelf vermenigvuldigen. Drie aan een paal vaak. Waar is dat allemaal voor nodig? Hebben kiezers daar om gevraagd? Dacht 't niet.

Bos Hout | 04-10-10 | 15:20

Andersom dag | 04-10-10 | 15:17

Ja goed dat is waar , want ook kabeltrekkers noemen zich ITers.

Eurotokkie | 04-10-10 | 15:19

illuvatar | 04-10-10 | 15:16 Niet eens een iPad nee.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:18

illuvatar | 04-10-10 | 15:17
LOL @ Epibreren.

kleingrutter | 04-10-10 | 15:18

@illuvatar | 04-10-10 | 15:17
2e keer niet => niets
*stop de tijd*

illuvatar | 04-10-10 | 15:18

Ik ga het geweaun nog een keer zeggen.

Het is niet de eerste keer dat Johnny Quid niet kan lezen. Er staat namelijk in beide artikelen zeer helder vermeld dat er een jaarlijkse besparing van 675 miljoen plaats kan vinden op IT gebied, in de totale publieke sector. Het netto bedrag van 900 miljoen is het bedrag wat van 2005-2010 over budget is uitgegeven door de centrale overheid.

De beste man heeft telkens weer moeite met lezen. Dit keer maakt 675 miljoen nog geen miljard. Een beetje scherp blijven, heeren Redactie.

Heau even | 04-10-10 | 15:18

@illuvatar | 04-10-10 | 15:11
De spellingcontrole hier is uitbesteedt aan Indiase kennismigranten, sorry.

MoonUnit1 | 04-10-10 | 15:17

Logica, Ordina dan noem je ook een geitenbreiers organisatie van de bovenste plank. Aan de andere kant houden ze weer kansloze IT(-jongeren) van de straat die ook weer braaf belasting betalen. Die ITers kopen een huisje wat de banken weer een hart onder riem steekt en ze dus weer een veel te hoge bonus kunnen krijgen, ze shoppen de Aldi/Lidl of AH leeg en daarvoor zijn ook weer kansloze vakkenvullers en kassamiepen voor nodig etc. etc.

Wat echt zuigt is dat de burger een log ambtenarenapparaat tegenover zicht vindt.

Andersom dag | 04-10-10 | 15:17

@kleingrutter | 04-10-10 | 15:15
Daar is niet voor niet het woord 'epibreren' voor uitgevonden.

illuvatar | 04-10-10 | 15:17

Getson | 04-10-10 | 15:14

En 2 pakhuizen met luiers voor de oudjes .

Eurotokkie | 04-10-10 | 15:16

@zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:14
Ge was toch ondernemer? Dan zult u wel een iPad hebben.

illuvatar | 04-10-10 | 15:16

illuvatar | 04-10-10 | 15:12
Een echte raamambtenaar doet het via Windows.
*Werken is een raar woord in deze context*

kleingrutter | 04-10-10 | 15:15

illuvatar | 04-10-10 | 15:12
LOL !

Scherp.

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 15:15

illuvatar | 04-10-10 | 15:14 En me twee keer op de bek laten slaan? Die is gek.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:14

@zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:08
Genade en vergeving is een mooi iets, jullie zouden de linkerwang ook eens moeten toekeren.

illuvatar | 04-10-10 | 15:14

1 miljard? Daar kan je een hoop animal cops voor kopen.

Getson | 04-10-10 | 15:14

Doet me een beetje denken aan de bankiers , ze verkopen iets maar weten niet hoe het werkt.
Tevens moet het geld in de zorg naar de werkvloer en niet naar het management.

Eurotokkie | 04-10-10 | 15:13

Een echte raamambtenaar werkt met windows.

illuvatar | 04-10-10 | 15:12

Computernerds zijn bij voorbaat al te duur...

da wizard | 04-10-10 | 15:12

Tom de Graaf, Pechtold, P-Direkt 1

MoonUnit1 | 04-10-10 | 15:11

De overheidsmanager daalt ook helemaal niet in status/salaris als-ie zo lachwekkend faalt. Sterker nog, hoe duurder zijn project, hoe groter zijn piemel. En als het helemaal mis gaat, is er een bonus als troost, omdat hij voor niks zo hard gewerkt heeft (LOL).

John Muts | 04-10-10 | 15:11

@MoonUnit1 | 04-10-10 | 14:54
"- belasting sponsort IT,
- IT-er verdiend salaris,
- IT-er betaalt belasting"
.
Ah, betrapt, een ambtenaar met een duur, doch niet foutloos werkend spellingcontroleprogramma. Hoe kan er nou 2x stam+t en 1x een voltooid deelwoord in dezelfde opsomming staan?
*met rietje op blote billen MoonUnit1 | 04-10-10 | 14:54 (hihi, what's in the name) tetst*

illuvatar | 04-10-10 | 15:11

Tja, in het bedrijfsleven gebeurt het ook wel. Maar ik heb zeker ook projecten gezien die echt ingewikkeld waren, en toch perfect op tijd afkwamen.

Het verschil: Management. Als het een zootje is en iedereen maar wat aanrommelt en doet waar 'ie toevallig zin in heeft, ja, dan komt het niet af.

Als er geen management zit wat wijzigingen in requirements (zo veel mogelijk) tegenhoudt, ja, dan komt het niet af.

Als er geen goede kwaliteits-systemen zijn waardoor fouten pas heel laat gevonden worden, ja, dan komt het niet af.

En als er vrijwel geen overleg met gebruikers is tot het laatste moment, waardoor op dat laatste moment blijkt dat er weer van alles anders moet, ook dan komt het niet af.

Specy | 04-10-10 | 15:09

weaktalk | 04-10-10 | 15:05 Dat Joris dat ontgaan is geeft weer hoe het met de ICT in de private sector zit. Niet veel beter dan bij een ambtenaar.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:08

ook voor kleine projecten, websites etc. heb ik het idee dat bedrijven minstens 100% boven op hun offerte gooien omdat de overheid het toch wel betaald. Maar is dat nu slecht of niet, want het geld stroomt zo mooi weer de maatschappij in.

Japannert | 04-10-10 | 15:06

zeg maar jansen | 04-10-10 | 14:52
ik zie een trend, die tijdelijk doorbroken werd met 'lekker belangrijk', maar gelukkig terug kwam op dat wat hij is.

weaktalk | 04-10-10 | 15:05

@dlseth_ | 04-10-10 | 14:57
En blijkbaar schaam je je er niet voor.
In de onsterfelijk woorden van Eddie Murphy:
" Your mother brought you up wrong, that's what it is... "

An die ARBEIT | 04-10-10 | 15:05

Probleem van ICT projecten bij de overheid:
1. het doel beweegt (en niet alleen door de politiek maar ok door de stammenstrijd tussen ministeries en/of andere semi overheidsinstanties)
2. Het wiel wordt iedere keer opnieuw uitgevonden (zie b.v. de ov-chipkaartfail of de tunnelbeveiligingssoap in de A2 en A73)
3. Iedereen duikt en niemand neemt verantwoordelijkheid
4. Volstrekt onvoldoende interne medewerkers (zowel kwalitatief als kwantitatief) om de continuïteit te borgen.

En als de redactie van GeenStijl nog eens een aardig beerputje wil opentrekken: ZZP-ers moeten een zgn. VAR verklaring hebben waaruit blijkt dat ze meer dan één opdrachtgever hebben. RaRa hoe het dan kan dat er in Apeldoorn bij het rekencentrum van de belastingdienst vele ZZP-ers al jaren binnenlopen tegen te hoge uurtarieven bij één blauw-geenvelopte opdrachtgever.


empyrus | 04-10-10 | 15:05

dlseth_ | 04-10-10 | 15:03 De mazzelpik, geen belasting meer betalen.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:04

@kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:58
Bah.
.
*wijzigt de kapotte stofzuiger naar overleden shemale zonder BSN in het systeem*

dlseth_ | 04-10-10 | 15:03

Shadow112 | 04-10-10 | 15:01
OFT/
Hebben jullie bier zitten zuipen op mijn rekening?
OT/
Niets doet de overheid goed of efficient.

kleingrutter | 04-10-10 | 15:03

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:54 Hij zegt elke keer wat ie is. Meer niet.

zeg maar jansen | 04-10-10 | 15:03

@zeg maar jansen | 04-10-10 | 14:52
Een onvervalste troll. @ Joris, zet er a.u.b eens een opgerot bij.

Shadow112 | 04-10-10 | 15:01

*nog een 'w' naar boven trapt en zelf 'An die Arbeit' gaat.

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:59

@dlseth_ | 04-10-10 | 14:57
Joris heeft u IP + NAW al doorgegeven aan dienstdoende manager.

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:58

Mwoehahaha en ik zit hier lekker te F5en als Logica medewerker die momenteel op een project van de overheid zit.
.
Ik voel me nu net een bijstandspauper.. :(

dlseth_ | 04-10-10 | 14:57

ff offtopic maar is de dumpert redactie in staking? Werkten ze vanuit een goedkoop adresje in de Spuistraat? Stroomstoring?

De StoorZenDer | 04-10-10 | 14:56

@zeg maar jansen | 04-10-10 | 14:52
LOL, een echte vervelio. Tijd voor verlof.

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:54

Kringloopgeld van de publieke sector:
- belasting sponsort IT,
- IT-er verdiend salaris,
- IT-er betaalt belasting

MoonUnit1 | 04-10-10 | 14:54

Triest dit :( wanneer leren ze het nou eens

Xeogod | 04-10-10 | 14:53

Dat is het voordeel van het bedrijfsleven: daar kan je dit soort kosten gewoon doorberekenen aan de klant.

nogeentjedan | 04-10-10 | 14:53

@ très cool | 04-10-10 | 14:24

Hear, hear!

De overheid heeft er vooral last van dat bij hen wel zichtbaar is dat er fouten worden gemaakt. Een ambtenaar kan nu eenmaal minder makkelijk dan de manager bij Shell of DSM verhullen dat er wat geld kwijt is.

Fietstas | 04-10-10 | 14:53

Volgende stap: systeem A wordt maar in beheer genomen en project B wordt gestart ter vervanging van A. Met vers extern personeel natuurlijk. Systeem B is vervolgens klaar voor gebruik, echter gebruikers zitten er niet op te wachten want systeem A bevalt prima.
==Laus | 04-10-10 | 14:44
pijnlijk herkenbaar. dodelijk vermoeiend ook.

weaktalk | 04-10-10 | 14:52

1 Centrale super computer op het ministerie.
Wordt reeds gedaan met salaris administratie van ambtenren.
Alle nodige software laten ontwerpen voor 1 vaste prijs.
Betaling achteraf indien alles is goed bevonden.
Alle publieke afdelingen maken hiervan gebruik.
Bezuinigingen reeds voor de toekomst behaald.
Belastingen omlaag.
en.......... UIT de EU.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.

joopwil | 04-10-10 | 14:51

Voor de (ict)dienstensector is de overheid een grote melkkoe! Door vaak totaal gebrek aan kennis van de inkopende "manager" kan je ze ongeveer alles verkopen. Een de heren "manager" interesseert het niet veel want het is toch niet hun geld. Goede klant hoor, de overheid.

De Stramme Kabouter | 04-10-10 | 14:51

Tragisch geld verspillen aan projecten. De Britse overheid heeft daarom jaren geleden al haar projectkennis en -ervaring gebundeld. Die methode heet Prince. Stuur alle projectmalloten van de overheid op cursus, en boek die bezuinigingen in op de projecten. Reken op 10% tot 20% bezuinigingen op projectenoverschrijdingen als het niet meer is.

deropofderonder | 04-10-10 | 14:50

Beetje van dezelfde categorie als het zeiken op ambtenaren: Het schort niet aan de publieke sector maar aan de aansturing van de publieke sector.
voorbeeld:
Als je de belastingdienst een opdracht geeft en halverwege het project verander je de regels loopt het project uit de tijd of geld. Ingewikkelder dan dit is het echt niet.

Fietstas | 04-10-10 | 14:49

.Johnny | 04-10-10 | 14:46
Insurance indeed. En het werkt écht. Ook ik ben er een jaar of 12 ingestonken, maar sindsdien alleen nog maar fixed price. Scholier ben ik al heul, HEUL lang niet meer

Klukkluk | 04-10-10 | 14:48

En dat op ambtenarendag. Sapperdeflap.

Superior Bastard | 04-10-10 | 14:47

@kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:41
* nieuwe koffie heeft *
Inderdaad, hierbij nogmaals mijn nederige excuses...
En als u binnenkort eens niks te doen heeft, ga dan a.u.b uw boodschap (in Nederland spreken we Nederlands, geen Duits) even in Venlo verkondigen. Ik ga die stad niet eens meer binnen zonder een absolute verplichting daar te zijn.
En ik spreek vloeiend Duits, dat is probleem niet.
Iets met principekwestie...

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:47

Ja wat kan het die ict maffia schelen, die profiteren van onbenul zoals gewoonlijk.

Detlev Tarnowitz | 04-10-10 | 14:46

@Bigi Bana Boy | 04-10-10 | 14:39

Ik KOOK van WOEDE, zo ZIEDEND ben ik. Dus.

Biff Eagleburger | 04-10-10 | 14:46

^^ met @leverworst | 04-10-10 | 14:42 dus

@Klukkluk | 04-10-10 | 14:43 heeft nog nooit een serieus project uitgezeten. Tenzij bank of verzekeraar, waarbij de werkelijkheid een stukje minder aan verandering onderhevig is dan de rest van de wereld. Maar dit ruikt naar ict-scholier.

.Johnny | 04-10-10 | 14:46

Uhm, voorbeeld: EPD, OV-chipkaart.... zoiets.....

Mikeymand | 04-10-10 | 14:45

En Pringles snapt niks van de webs! Hyves? zomg!

De StoorZenDer | 04-10-10 | 14:44

Goh. Terwijl in het bedrijfsleven IT-projecten natuurlijk on-time, on-budget succesvol worden opgeleverd. NOT

appelboor | 04-10-10 | 14:44

Altijd weer jammer dit soort berichten. Ze getuigen van nul komma nul inzicht in de materie. Probeer anders maar eens een nieuwe pensioenadministratie bij een verzekeraar er doorheen te drukken. Precies, lukt je niet. Die software moet 60 jaar mee en dat geldt straks ook voor overheidsspeelgoed. Oftewel dat gaat niet in een keer goed.

Ik zit al jarenlang in die projecten. Als externe inhuur. Lang genoeg om te weten dat het probleem niet bij het externe personeel ligt. Het probleem ligt bij de politiek. Elke paar jaar een verse minister oid. die weer wat roept waardoor alles ineens weer anders moet.

Dat gaat zo:
Systeem A is in ontwikkeling en deels in gebruik. Er komt een nieuwe minister en die wil bezuinigen: alle externen eruit. Gevolg: paniek bij generaals/chefs/commodores/kolonels/hoge piefjes. Want: zonder externen geen voortgang. Het interne personeel is doorgaans enkel bedoeld voor de statistieken wegens verder volledig incapabel. Volgende stap: systeem A wordt maar in beheer genomen en project B wordt gestart ter vervanging van A. Met vers extern personeel natuurlijk. Systeem B is vervolgens klaar voor gebruik, echter gebruikers zitten er niet op te wachten want systeem A bevalt prima. Dan dus maar weer een volgend project.

Zolang de 'piefjes' niet half snappen hoeveel gevolgen hun besluiten hebben blijft deze situatie bestaan.

Is dat erg? Nee. Immers van die €80.- die ik vang verdwijnt uiteindelijk nog steeds minimaal 70% weer in de schatkist. Het is gewoon een mooi cirkeltje.

Laus | 04-10-10 | 14:44

Op wie moet je nou boos zijn. Op de overheid vanwege onkunde? Of omdat de grote bedrijven (en daarmee veel reaguurdertjes) de staatsruif leegeten ten koste van anderen?

deministerpresident | 04-10-10 | 14:44

Weer half verhaal. Hoeveel projecten gaan in de niet-publieke sector 20% over het budget heen? minstens zoveel. Dat Agile manifesto kwam niet uit de lucht vallen vanwege de overheid, maar vanwege de inherente onmogelijkheid om complexe projecten met variabelen (scope, tijd, geld) te behandelen alsof je die 3 variabelen als vast kan zien. Heeft opzich dus weinig met de overheid te maken.

.Johnny | 04-10-10 | 14:43

Haha, LOL. Terwijl het toch redelijk simpel is. Een functioneel ontwerp opstellen en vervolgens uit laten voeren volgens een fixed-price.

Klukkluk | 04-10-10 | 14:43

illuvatar | 04-10-10 | 14:36
De nick heeft iets vertederends.

Of de persoon is goed met compjoeters en heeft een tijdelijke job bij het ministerie van Algemene Zaken.

Kan ook.

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:43

@Bigi Bana Boy | 04-10-10 | 14:39
U betaalt helegaar geen belasting. Of geeft u de plantage netjes op?

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:42

@Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:39
Verdammt! Ere wie ere toekomt!
An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:28

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:42

ICT projecten zijn notoir gevoelig voor problemen. Als niet-ICTers iets ICT achtigs willen laten uitvoeren hebben ze nu eenmaal ICTers nodig. Die ICTers vinden het ook moeilijk maar mogen het van hun baas niet toegeven. Dan mogen ze met zijn allen meedoen aan aanbestedingen waarbij ze weer veel te goedkoop oplossingen beloven. En dan gaat het mis, omdat de oorspronkelijke opdrachtgevermanagers gewoon niet begrijpen waarop ze moeten letten, ook de meer ervaren managers niet. En iedereen die denkt dat dat alleen bij de overheid voorkomt die weet niet waar hij het over heeft. ik ken zelfs een ICT bedrijf waarbij de ICT verbeteringen voor 80% moesten worden teruggedraaid.

leverworst | 04-10-10 | 14:42

@An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:35
Juist! Ik wilde u al met het VVD-partijprogramma om de oren slaan ("in Nederland spreken we Nederlands, geen Duits").

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:41

Daarom: als bedrijf moet je ervoor zorgen dat je de overheid binnenhaalt als klant. Dat is een bijna onuitputtelijke bron van geld. Triest maar waar.

Jippie | 04-10-10 | 14:40

-weggejorist-

Bigi Bana Boy | 04-10-10 | 14:39

@kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:32

Ah, de eerste verkapte Godwin is een feit....

Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:39

Tja... daar hadden ze geen onderzoeksbureau op los te laten om deze conclusie te trekken.

Sas | 04-10-10 | 14:39

Joost Maghetweten | 04-10-10 | 14:33
Laten we het er op houden dat de Joris van Dienst er vrolijk van worden doet.
Gelijk de ingehuurde IT-ers die werken voor den Overhead... euh.. Overheid.

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:39

Overheid snapt sowieso niks van alles wat met techniek te maken heeft.

oplosmiddel | 04-10-10 | 14:39

Ze moeten echte managers inhuren en geen Topmanagers.
Het enige "Top" bij die Topmanagers is hun Topsalaris.
Zoals het fiasco met de banken heeft laten zien zijn die Topmanagers als manager niet van erg hoge kwaliteit.

Moi2 | 04-10-10 | 14:39

Ik heb dit zo vaak gezien. Iedereen wil zijn zegje doen, over zaken waar ze geen verstand van hebben willen ze mee praten, en verder geen flauw benul wat ze moeten. Mijn ervaring is dat bij veel IT afdelingen van de overheid tot 50% van de mensen inhuur is.
Dus de overheid die zegt geen mensen te kunnen vinden - omdat ze te duur zijn - betaald graag het 10-voudige om mensen via detacheringsbedrijven te huren.
Eens per jaar wordt dan aan deze externen gevraagd wat ze doen; 80% wordt een maand de laan uitgestuurd, en dan met een nieuw contract (lees duurder) weer binnengehaald, omdat de lutsers die er overblijven (ambtenaren) plotseling moeten werken, en dat mag je van deze beschremde diersoort niet verwachten.

acac | 04-10-10 | 14:39

@weaktalk | 04-10-10 | 14:34
Verrek ja! Nu je het zegt, ik moet nog iets voor m'n cavia halen...
* Wii bestellen doet *

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:38

het probleem is vooral dat er doorgaans >3 lagen moeten beslissen over iets waar ze geen verstand van hebben.
Pas in het allerlaatste traject wordt de expertise van IT-ers erbij gehaald, terwijl het daarmee zou moeten beginnen. Maar de it-buro's verdienen daardoor minder, dus ze sturen dan liever eerst een systeem-analist, architect, etc... met slechts 1 doel: geld binnenharken van de overheid.
Ik heb zelf vaak genoeg meegemaakt dat er miljoenen betaald worden voor relatief eenvoudige projectjes die ok voor 10.000 gemaakt zouden kunnen worden

flunkerT | 04-10-10 | 14:38

Hij heeft niet alleen moeite met lezen, hij heeft ook moeite met schrijven. Ik lees uit zijn artikel dat IT bedrijven niet kundig genoeg zijn. Maar in het gelinkte artikel lees ik dat alleen de overheid 'de ballen' verstand van IT heeft, en dus daardoor bij bijna elke project een foutieve aansturing richting 1 van de desbetreffende bedrijven stuurt. Tja, dan doe je toch iets verkeerd. En ligt de fout niet bij het bedrijf die ingehuurd is, maar bij de opdrachtgever.

magicpenciltrick | 04-10-10 | 14:37

Maar dat -over de balk gooi- geld is wel goed voor een kleine 6% van € 18 miljardmiljoentriljoen.

Doe er wat mee Rutte !

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:36

@Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:24
De helft van zijn/haar tegels had deze inhoud. Er zijn er voor minder opgerot, blijkbaar kan Ploepie wat meer breken bij de redactie dan een ander, of is de heer Quid in een goede bui.
OT: de overheid snapt alles van IT-projecten, alleen niet van budgetteren.

illuvatar | 04-10-10 | 14:36

@sjaak.spoiler | 04-10-10 | 14:34
Meestal kost dat de kop van de gedetacheerde projectleider, terwijl de vaste managers gewoon blijven zitten.

Shadow112 | 04-10-10 | 14:35

ctrl + alt + delete, wat doet die combinatie?
*klik klik klik*

xzaz2 | 04-10-10 | 14:35

Excuses, alle Zwitsal-reaguurders met een nick bestaande uit 2 woorden, waarvan er één een bijvoegelijk naamwoord is. Ik ben nog niet helemaal wakker.
* Koffie in gezicht gooit en mist *

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:35

Shadow112 | 04-10-10 | 14:31
t is dierendag.

weaktalk | 04-10-10 | 14:34

je moet eens gaan werken bij een ordina dan weet je meteen waar het verkeerd gaat.

sufkut | 04-10-10 | 14:34

De overheid... makkelijk scoren voor alle grote IT-boys met wollige praatjes die zelf ook eigenlijk de ballen verstand hebben van IT. Gaat goed samen die twee.
Net als bij alle grote infrastructuur projecten wordt daar ook nooit een partij verantwoordelijk gesteld voor vertragingen of fuck-ups....

sjaak.spoiler | 04-10-10 | 14:34

Maar Henk werkt voor Logica...

buurvanurk | 04-10-10 | 14:33

@Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:30
Nergens heb ik dat gewenst voor linkserts of ambtenaren.
Link?
De volgende stap is overigens alle reaguurders met een nick bestaande uit 2 woorden, waarvan er één een bijvoegelijk naamwoord is.

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:33

@Teun
Ik vraag me af hoe dat werkt in de GS burelen, maar jij zal het wel weten:
Als de FIPO nu wordt ge-delete door ons GU ofzo, telt hij dan nog wel mee voor de statistieken? Of komt het streepje achter de naam van iter te staan?

Joost Maghetweten | 04-10-10 | 14:33

675 miljoen maakt nog geen miljard, Johnny Quid. Of heeft u moeite met lezen?

Heau even | 04-10-10 | 14:32

@Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:30
Zwitsals worden geeneens op de trein gezet, die krijgen een wandeling in de duinen.

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:32

Het punt is dat de overheid totaal geen prestatie verwacht, aangezien ze vrijwel onbekend zijn met dat concept. Als bedrijf zou ik daarmee ook m'n P&L wat opleuken. Geld is geld.

Biff Eagleburger | 04-10-10 | 14:32

Oud nieuws. Staat computable al jaren vol mee.

Willem VanDer Decken | 04-10-10 | 14:31

-weggejorist-
Ploepie | 04-10-10 | 14:21 | Reageer
Joris is mild vandaag.

Shadow112 | 04-10-10 | 14:31

@An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:26

Eerst alle linkschmenschen, vervolgens alle ambtenaren, nu alle IT'ers. Kun je aangeven welke andere groepen er volgens jou ook mogen verdwijnen? Kunnen we over een tijdje de naam veranderen van Koninkrijk der Nederlanden in Groot nationaal park Hoge Veluwe e.o.?

Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:30

Sinds de intrede van computers en internet is de overheid compleet overbodig geworden.

Bakito | 04-10-10 | 14:30

Ik ben in te huren voor een 100e van dat bedrag. Bespaar je toch nog steeds 990 Miljoen.

DierkMaas | 04-10-10 | 14:29

Ja, dat onderzoek is net zo iets als wat je nu bij de roomse kerk ziet met dat kindermisbruik-onderzoek: Iedereen wist het allang, maar niemand deed er wat aan.

Maar het is toch inderdaad vreemd dat je als overheid een IT afdeling hebt die vervolgens een bedrijf van buitenaf inhuren om het werk te doen. Wel meteen duidelijk hoe ambtenaren aan de naam komen lui te zijn, dat dan weer wel.

Joost Maghetweten | 04-10-10 | 14:29

@ Ploepie | 04-10-10 | 14:21
Ik begrijp je wel hoor, ouwe vlerk.

Pa Cartwright | 04-10-10 | 14:29

@kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:27
Of we kunnen ze allemaal met de trein laten reizen, zoals ze in de jaren......
Laat ook maar. * flauw is vandaag *

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:28

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:25
Of hij moet van mij zijn.
Natuurlijk.
;)

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:28

@An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:26
De oplossing voor alle files, geen leaserTs meer op de snelweg. Hulde!

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:27

@Ploepie | 04-10-10 | 14:21
*zwaai*

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:26

Alle IT'ers het land uit! Geert, kom er maar in.

An die ARBEIT | 04-10-10 | 14:26

@Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:24
Juist, een fipo dient minimaal uit een, in correct Nederlands, volledige zin te bestaan.
*ook op ! drukt*

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:25

Ik kan me nog een systeem herinneren dat bij de politie werd geïmplementeerd, tering wat een geldverspilling.

ITEACHYOU | 04-10-10 | 14:25

Op dit moment zijn ze software aan het ontwikkelen om vertragingen en budgetoverschrijdingen te signaleren.

Borrelende Boris | 04-10-10 | 14:25

ik zie graag voorbeelden hoe het wel kan i.p.v. de 'Nederlandse Methode 1.0'

niet van deze wereld | 04-10-10 | 14:25

Bedrijfsleven snapt er ook geen fuck van hoor, maak je geen illusies.

très cool | 04-10-10 | 14:24

Gouden tip voor de overheid: geen extern personeel meer inhuren, hooguit een 'hond' van een manager die raamambtenaren doet activeren.

kapotte_stofzuiger | 04-10-10 | 14:24

Dat is geen fipo Ploepie.
Had dan iets geplempt met ambtenaren die sowieso nergens iets van snappen.
Ofzo.

Doei !

Teun van het Tuinpad | 04-10-10 | 14:24

Als er 1 miljard wordt bespaard door de overheid op IT-gebied, en we willen niet allemaal werkeloze IT'ers erbij hebben, moet dat volk van Centric, Logica en Ordina toch ergens anders gaan graaien? Hoe je het ook wend of keert, dokken zullen we.

broomstick | 04-10-10 | 14:24

meteen maar even doorsturen naar een mijn vrienden bij bovengenoemde IT consultancy bedrijven...

fweddy | 04-10-10 | 14:23

Komt goed:
"Het toezicht op grootschalige informatiseringsprojecten en het oplossen van
automatiseringsproblemen wordt structureel aangescherpt."

James St John Smythe | 04-10-10 | 14:22

leg uit Ploepie 14:21

of wou je perse de fipo hebben door z.s.m. 1 woord te posten?

rijdend te zien | 04-10-10 | 14:22

Ik begrijp niets van dit bericht. ICT was toch bedoeld om het één en ander goedkoper te doen verlopen?

Petrus de Rewa | 04-10-10 | 14:22

tja te vaak meegemaakt, ook ex werknemers die in het project hebben meegedraaid, de ins en outs weten en als alles klaar is (project) , verlaten ze de overheid om tegen veel ping ping weer aangenomen te worden als externe voor "beheerwerkzaamheden" ...

iter | 04-10-10 | 14:22

-weggejorist-

Ploepie | 04-10-10 | 14:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken