Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN. Hans Brinker: haal die vinger uit de dijk

onzegulden100.jpg In The Da Vinci Code komt een scene voor waarin de zogenaamde 'Opus dei-monnik' Silas zichzelf tot bloedens toe kastijdt en de hele dag rondloopt met een boeteketting. Dit filmfragment speelde door mijn hoofd toen ik het Statistisch Bulletin van de Nederlandsche Bank over september 2010 onder ogen kreeg. Wat Wellink allemaal niet voor elkaar krijgt. De Bank der Banken heeft namelijk uitgerekend dat Nederland schat-en schatrijk is en dat de financiële crisis nauwelijks een gat in onze portemonnee heeft geslagen. Toch loopt het 'Nederlandse volk' rond met een van pijn verwrongen gezicht alsof wij allemaal deel nemen aan het Rijke Roomse kloosterleven. Wij laten ons door de media geselen dat financieel gezien het einde der tijden (hier en hier) is aangebroken en dat banken en -vooruit maar- landen failliet gaan en er alleen nog voedselbanken zullen overblijven. Opperrekenaar van het Centraal Planbureau Teulings schreef in 2009 een boek dat hij met veel gevoel voor drama de titel gaf: 'De grote recessie'. Niets werd ons bespaard en beelden van eindeloze rijen werkelozen als in de jaren '30 werden getoond. In DWDD kwam de Nederlandse Dr. Doom Van Middelkoop de vraag van een zenuwachtige Matthijs van Nieuwkerk beantwoorden 'of we nog wel rustig zouden kunnen gaan slapen'. Angst levert kijkcijfers op. Nederland werd uitgeroepen tot nr. 1 schuldenland en gelijkgesteld aan Ierland. En de laatste maanden was het de beurt aan de pensioenfondsen om ons de stuipen op het lijf te jagen. Dit was 'andere tijden, nu terug naar de onze'. Want wat is de realiteit? Het nettovermogen van ons arme, zielige Nederlanders was begin 2007 589 miljard (toen was er nog niets aan de hand) en is nu 693 miljard (en we zijn een crisisje verder). En netto is echt netto, dus nadat al die verschrikkelijk hoge hypotheekschulden ervan af zijn getrokken. Zo, eventjes 104 miljard erbij gesprokkeld en je dan druk maken over 18 miljard bezuinigen? Enne, de waarde van ons huizenbezit, een slordige 1.200 miljard, tellen we maar even niet mee. Is dat vreemd? ja dat is heel vreemd. Crisis? Welke crisis? Dat bedrag komt Jan Kees de Jager in ieder geval heel goed uit, want hij heft zoals u weet belasting over vermogen. En ook in Europa staan we er goed voor. Zelfs als we onze heftig lenende overheid meerekenen (vooral omdat ex-minister Bos veel te veel heeft betaald aan de Belgen voor Fortis en ABN AMRO, met als beloning een dik betaalde functie bij accountantskantoor KPMG), dan is er nog weinig aan de hand; van de 18 Europese landen hebben er slechts 3 als land een positief vermogen en wij staan 2e, na België. Nederland spaart tegen de klippen op en het geld klotst bijna over de dijken heen (nu meer dan 340 miljard). Geen probleem dus om wat extra spaargeld in de pensioenpot te storten. En het wordt hoog tijd dat dat Hans Brinker zijn vinger uit de dijk haalt en dat het spaargeld de Nederlandse economie inloopt. Maar geld uitgeven heeft de Nederlandse burger na de Gouden Eeuw afgeleerd. Het calvinisme heeft ons meer in de greep dan ons lief is. De rentmeester is een angstige rentenierende pensionada geworden. Peter Verhaar www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Inloggen

Volgens U doet België het goed?

Eerst en vooral is er de onbereidheid van bepaalde partijen om het te hebben over noodzakelijke besparingen. Levensnoodzakelijk zou ik zo zeggen.

Daarnaast is er grote politieke instabiliteit. In de voorbije drie jaar, hadden we 5 verschillende regeringen. Nee, eigenlijk twee jaar. Want het vormen van de eerste regering nam al bijna een volledig jaar in beslag.Drie jaar lang hebben politici van alle politieke partijen aan de inwoners van dit land bewezen dat de huidige structuren niet meer werken.

Maar ach, het zal allemaal zo'n vaart wel niet lopen op de financiële markten, toch? België vergelijken met Griekenland of de andere zwakke broertjes van Europa, is toch een brug te ver?

Wel ,mensen, daar zou ik niet zo zeker van zijn.

Economen, bankiers en politici mogen ons dan proberen gerust te stellen (blijkbaar de columnist ook), maar dat maakt op mij persoonlijk bijzonder weinig indruk.

Al is het maar omdat het grotendeels over dezelfde mensen gaat die ten tijde van de bankencrisis ook al sussende taal spraken. We weten hoe dat is afgelopen, nietwaar?

Met een staatsschuld van 100%, een allergie aan besparingen en een vergrijzende bevolking, behoort België wel degelijk tot de landen in de gevarenzone.
En ja, je kan dan het éne element waar België wel goed scoort (ons begrotingstekort) ophemelen maar echt geloofwaardig kom je zo niet over.
Een land met een schuldgraad van 100% ten opzichte van het BNP kijkt zelfs met "kleinere" tekorten van 5% over vier jaar aan tegen een onhoudbare schuldpositie van 120%.

Niet bepaald een geruststellend vooruitzicht. En het wordt nog erger wanneer je bedenkt dat al deze negatieve zaken niet ééns rekening houden met twee elementen die eigenlijk bijna onvermijdelijk zijn:

1) Uitgaven die in de toekomst sneller stijgen dan het BNP. De fameuze vergrijzing!

2) Historisch lage rentetarieven die eigenlijk alleen maar kunnen stijgen

Dus meneer de columnist, ik vind het nogal voorbarig om België op basis van een bronnetje bij de goede landen te stellen.

Dit wilde ik toch echt ff kwijt

Bron: beurs.com

StandUpForYourRights | 03-10-10 | 12:52

Nagenoeg alle pensionado's die ik ken weten van gekkigheid niet hoe zij enig netto rendement voor hun fondsen moeten generen.

Een ieder die een goed doortimmert businessplan met echt rendement kan presenteren moet zich de investeerders van het lijf slaan. Maar helaas, alle businessplannen die ik tot nu toe gezien heb worden gepresenteert door inhoudsloos blatende managers die menen dat een persoonlijk risico vermijdende BV, een statusvol kantoor en een Mercedes 300 of BMW 5 een eerste vereiste voor succes zijn.

TriestGeval | 03-10-10 | 11:57

Van middelkoop lult negatief uit zijn nek, want hij zit met Jan Dobber (Optiver) in het Goud. Jan en zijn in Bloemendaal wonende vrouw Marion zijn ook niet kosjer, stelletje voorkennis handelaren.

Dump je goud nu het nog kan en ga in piepschuim investeren (zou Alf Chumway zeggen)

ontlullen | 02-10-10 | 22:42

Dan vraag ik me toch een beetje af waar dat geld zit.
.
Waarschijnlijk in grote bedrijven en een kleine elite, onaantastbaar voor de gewone man.

negers zijn zwart | 02-10-10 | 19:54

-weggejorist-

Boeletproef | 02-10-10 | 19:41

@Boeletproef | 02-10-10 | 19:05
Gisteravond/nacht een heel live gesprek gehad met een reaguurder over dit onderwerp. Mensen vinden het negatief en zwartgallig als je over dit onderwerp begint, het komt te dichtbij het geregisseerde leven wat de meeste mensen leiden (of moet ik zeggen lijden). Struisvogelpolitiek, als we doen alsof het er niet is hebben we geen probleem.
Probeer wat er gebeurd maar eens aan een kind uit te leggen, lukt niet.

vapor trail | 02-10-10 | 19:30

vapor trail | 02-10-10 | 19:17
Mensen blijven ook liever hangen in de voetbal draadjes en CDA-congres draadjes. Ze denken dat dat belangrijk is. Nadenken is voor het merendeel van de Nederlanders niet weggelegd. Die leggen het eigen lot liever in handen van de politiek. Dat dat niet genoeg is zien ze niet.

Boeletproef | 02-10-10 | 19:22

@Boeletproef | 02-10-10 | 19:05
We worden belazerd door de overheid en de media(het grootste deel snapt het probleem niet eens). Als iets lijkt op een sprookje en te mooi is om aan te nemen.... dan is dat ook bijna altijd waar.

vapor trail | 02-10-10 | 19:17

Meer geld = meer schuld, meer schuld = meer geld. Alles wat dit zegt is dat we dieper in de schulden zitten, en dat klopt ook.
reinaarden | 02-10-10 | 17:49

Klopt als een bus. Het probleem is echter veel groter. Als de Dollar devalueert gaan onze banken de mist in, die hebben grote belangen over de hele wereld. Het feit dat de Amerikaanse overheid 13 triljoen heeft bijgedrukt, geld vanuit niets, kan alleen maar fout gaan. De enige manier om het gelijk te houden is ook binnen europa dezelfde manier van inflatie door te voeren. Doei economie. Doei koopkracht.

Boeletproef | 02-10-10 | 19:05

Klopt, er is geen crisis, alleen een herverdeling van de welvaart. De elite top van Nederland is rijker geworden, de rest armer. Daarbij heeft inflatie ervoor gezorgd dat er over het algemeen meer geld is, maar wel minder waard is. Ik zou verder kunnen gaan over hoe fractional reserve banking werkt, maar dat is al vaker uitgelegd.
Om duidelijk te maken hoe ver het vertrouwen in de dollar weg is, goud staat op 1318 dollar per ounce. In Euro's daalt de goudprijs alweer, terwijl deze in dollars verder omhoog knalt.
De euro zal dus ook blijven bestaan, met de dollar zou het veel slechter kunnen gaan, wellicht wordt deze zelfs vervangen voor de Amero. (Ja, die bestaat echt, of er zijn tenminste plannen voor)
Meer geld = meer schul, meer schuld = meer geld. Alles wat dit zegt is dat we dieper in de schulden zitten, en dat klopt ook.

reinaarden | 02-10-10 | 17:49

Bedankt voor de goede comments

eljohnny | 02-10-10 | 17:45

Goeie analyse, petje af voor het doorwrochte stuk met frisse nieuwe inzichten. Duidelijk +1.

deropofderonder | 02-10-10 | 16:47

ren-forrest-ren-e | 02-10-10 | 16:21
Kan me die lul nog wel voor de geest halen die zei dat de BigMac nog steeds overal hetzelfde zou kosten. Zie hier de huidige Big Mac Index. Wij vallen onder eurozone. www.oanda.com/currency/big-mac-index

Boeletproef | 02-10-10 | 16:24

De komst van de Euro, dat was pas een crisis..

ren-forrest-ren-e | 02-10-10 | 16:21

Lampelul | 02-10-10 | 16:15
Vast wel. Nederland is echter alleen te koop als je de schuldenlast ook overneemt. De reden dat hij NL nog niet gekocht heeft zal wel betekenen dat het een verrekte slechte investering is.

Boeletproef | 02-10-10 | 16:17

Het gaat om de koopkracht.
Mijn inkomen is de laatste jaren slechts langzaam gestegen maar er gaat steeds meer geld. De bakker vind 6 gulden voor een bruin brood al normaal.
Autobandjes zijn in drie jaar tijd 150% duurder geworden (in Nederland dan, de Duitse prijzen liggen wat gunstiger)

voldemort | 02-10-10 | 16:16

Weet Bill Gates al dat hij ons land kan kopen?

Lampelul | 02-10-10 | 16:15

La Bailaora | 02-10-10 | 16:04
Goudstandaard is allang losgelaten. Bijvoorbeeld in Amerika met de introductie van de Greenback. Sindsdien bestaat alleen fictief geld. Hoe dat werkt staat in mijn post van 15:53

We zitten als burger diep in de stront.

Boeletproef | 02-10-10 | 16:08

vapor trail | 02-10-10 | 15:23
precies, zo is het. Alleen over het woordgebruik waren we het niet eensch. De rest van het verhaal onderschrijf ik volkomen. Er wordt meer goud verhandeld dan er fysiek is, en ja, dat lijkt mij een onwenselijke situatie.

La Bailaora | 02-10-10 | 16:04

Er zijn twee geldstromen. Chartaal geld en giraal geld. Beiden nemen toe, derhalve de inflatie ook. Overal wordt geld gemaakt. Bij elke nieuwe lening ontstaat nieuw geld. Uit het niets. Inflatie neemt toe. De Nederlandse banken drukken ook centjes bij. De inflatie neemt toe. De overheid geeft staatsobligaties uit. Het geldvolume neemt toe. Waarde neemt af. Wij kunnen minder kopen.

Simpel.

Banken profiteren hier van. Niet de bank zelf, wel de top van de bank. Elke hypotheek die wordt afgesloten wordt bij hun vermogen geteld. Zelfs al is het onderpand niets waard. Banken hebben maar een extreem lage dekkingsgraad (voorheen maar 5% nu iets hoger) Een klein zuchtje of tegenslag en de boel stort in.

Op dat moment is de top al binnen. Met hyperinflatie tijdens een volgende crisis wordt hun miljardenvermogen miljoenen waard. Onze gespaarde duizendjes een paar centjes. Zij blijven eigenaars van alle onderpanden (onroerend goed en bedrijven) en wij kunnen schulden niet betalen. Zij rijk wij arm.

Simpel.

Waarom zien we dit niet? Alles is gevat in moeilijke termen. Zo lijkt zelfs fraude een complexe legale transactie. Niets is transparant. Ons vertrouwen wordt misbruikt.

Gaat het slecht in de economie wie krijgt dan de schuld? De burger, omdat consumentenvertrouwen de maatstaf is voor economisch welzijn. Dit zeggen ze zelfs als ze zelf ons vertrouwen hebben verloren met gegraai. Het is boeventuig.

Simpel.

Boeletproef | 02-10-10 | 15:53

@ La Bailaora | 02-10-10 | 15:18
Nou, dan lijkt dit raadsel ook opgelost.
Ik ga nu maar eens mijn aandeel leveren aan de fictieve geldstroomtransacties.
Goede zaterdagvoortzetting nog.

De Gooise Matras | 02-10-10 | 15:24

La Bailaora | 02-10-10 | 15:17
Ok het gaat dus over het woord synthetisch of fictief, het wordt in de markt synthetisch genoemd maar dat is niet zo, omdat het niet in een lab nagemaakt goud is, waar. Het is dus fictief goud voor jou, blijft het feit dat er niet genoeg fysiek goud is om aan de levering te kunnen voldoen.

vapor trail | 02-10-10 | 15:23

wel bestaat, dat synthetische goud.
De Gooise Matras | 02-10-10 | 15:17
Zover ik weet bestaat er geen synthetisch goud.

La Bailaora | 02-10-10 | 15:18

Het gaat niet om het totaal. Het gaat om de verhoudingen. Twee auto's die ieder 200 km per uur rijden en tegen elkaar knallen staan gemiddeld ook stil. Bij een frontale botsing en extreem sterke auto is dat ook precies het geval. Maar ja, de schade voor de inzittenden is toch niet te overzien. Die zijn hartstikke dood...

NoMinister | 02-10-10 | 15:17

vapor trail | 02-10-10 | 15:11
daar gaan we weer. Synthetisch betekent 'kunstmatig gemaakt', een fysieke stof dus, maar dat is helemaal niet waar. Het is fictief goud, goud dat niet echt bestaat dus. Kunstmatig zou inhouden dat het bv. lood met een goudkleurtje betreft, of plastic goud.

La Bailaora | 02-10-10 | 15:17

@ La Bailaora | 02-10-10 | 15:03
Tsja, synthetisch goud.. Dat zal met goudverf omhulde tungsteen in ieder geval niet zijn, tenzij de goudverf an sich synthetisch is, maar ook natuurkunde was verre van mijn beste vak dus op jouw vraag zal ik jou het antwoord schuldig moeten blijven. Ik vraag me ook af of het, in dit licht bezien, wel bestaat, dat synthetische goud.
Misschien zijn er alchemisten online die hierover mee kunnen praten?

De Gooise Matras | 02-10-10 | 15:17

@NoMinister | 02-10-10 | 15:05
Ik ben toevallig zo'n 50+er. Maar de stijging van de huizenprijzen is pas de laatste 17 jaar geweest. Wij hebben in 1978 in Gouda een huis gekocht en in 1993 moesten wij vanwege het werk verhuizen. Wij hebben toen ons huis voor hetzelfde bedrag moeten verkopen als we het in 1978 hebben gekocht. Daarna hebben wij inderdaad geprofiteerd van de stijging van de huizenprijzen, maar dat hebben dus ook jongere generaties gedaan.

onfatsoenlijk | 02-10-10 | 15:16

La Bailaora | 02-10-10 | 15:04
Jawel, synthetisch goud is een beleggingsinstrument. je krijgt alleen geen fysiek goud geleverd, daarom is fysiek nu ook duurder dan synthetisch.

vapor trail | 02-10-10 | 15:11

@necrosis | 02-10-10 | 15:05
Klopt als een bus, nu alleen die twee broden nog zien te krijgen..
Maar waarmee???

vapor trail | 02-10-10 | 15:08

Woudloper | 02-10-10 | 12:57

Wat dacht je van de gemiddelde 50+-er die een goedkoop gekocht huis heeft en een berg pensioen?

NoMinister | 02-10-10 | 15:05

@vapor trail 14:50
Geld is een ruilmiddel!
Het heeft pas waarde op het moment dat je het uitgeeft.
Je kan bovenop een paar kubieke hectare meter geld gaan zitten, je kunt niets met bankbiljetten, behalve je reedT afvegen of in de brand steken voor wat warmte.
Net zoals goud kan je het niet eten.
Iemand maakte (op GS) ooit de vergelijking tussen twee mensen, ééntje met twee broden, de ander met twee goudstaven.....

necrosis | 02-10-10 | 15:05

vapor trail | 02-10-10 | 14:33
zo te lezen aan je comment begrijp je niet waar ik het over had...

La Bailaora | 02-10-10 | 15:04

@ekimov | 02-10-10 | 14:56
Mooi systeem zolang het werkt, die werking kon wel eens aan het eind van zijn houdbaarheidsdatum zijn. Dan is niet alleen degene aan het eind van de pyramide de pineut maar iedereen. Als het geloof in het systeem eindigt dondert de zaak zo snel in elkaar dat niemand zich nog kan indekken.

vapor trail | 02-10-10 | 15:04

De Gooise Matras | 02-10-10 | 14:37
zo te lezen ben je het met me eens over het woordgebruik, want je gebruikt dezelfde woorden in dezelfde context als ik. Ik denk persoonlijk niet dat er synthetisch goud bij de banken ligt. Want in dat geval, weer mijn vraag, wat is dat dan, synthetisch goud?

La Bailaora | 02-10-10 | 15:03

@ vapor trail | 02-10-10 | 14:41
Geld is waard wat je afspreekt dat het waard is. En je moet inderdaad niet onderaan de voedselketen staan. It's called evolution. Prima toch?
Mooi systeem.

ekimov | 02-10-10 | 14:56

*Dankt enkele financiele experts hierboven voor een gratis college economie*
Weer wat geleerd.

Superior Bastard | 02-10-10 | 14:56

@Bakito 14:41
*grijns*

necrosis | 02-10-10 | 14:52

@kitspuit | 02-10-10 | 14:43
Klopt in die zin dat iets waarde heeft op basis van wat de mens er aan geeft. Ik zou toch voor goud (en ook zilver) omdat het verleden heeft bewezen dat een schaars product toch een waarde houdt ipv plastic muntjes waarvan je er zoveel kunt maken als je wilt.
De opmerking sigaar uit eigen doos zegt mij al genoeg, we hebben een systeem waar iedereen in moet geloven, dan blijft het in stand. Fictieve rijkdom dus.

vapor trail | 02-10-10 | 14:50

De media dient om te lachen, niet om te geloven

dennisdemennis | 02-10-10 | 14:48

Die hele crisis is gewoon een schatkistcrisis. De politici hebben zo'n gat in hun hand dat ze elke keer geld tekortkomen voor hun leuke speeltjes.

onfatsoenlijk | 02-10-10 | 14:47

vapor trail | 02-10-10 | 14:33
Alleen het in bezit hebben van fysiek goud geeft je zekerheid.

Uhm. Nee. Zodra men op zilver overgaat, kan goud bijvoorbeeld niet meer als waarde opslag middel worden erkend. We kunnen ook met elkaar afspreken dat knikkers, pinda's of plastic muntjes uit supermarktkarretjes het nieuwe waarde opslag medium gaat worden. Maakt niets uit. Een betaalmiddel zoals geld: een bankbiljet, een munt, goud of iets anders is alleen een opslag medium voor arbeid. Goud zal nooit meer het betaalmiddel worden, dat is onmogelijk omdat er te weinig goud is. Daarom had de goudstandaard een houdbaarheidsdatum, eigenlijk zijn we door papier geld als opslag medium rijker geworden dan voorheen. Oké het zal vast een sigaar uit eigen doos zijn, maar je kan simpelweg niet teug naar een goudstandaard, want dat zal gigantisch veel armoede veroorzaken.

kitspuit | 02-10-10 | 14:43

@ekimov | 02-10-10 | 14:33
"profiteren"??
iedereen probeert niet aan het eind van de pyramide te staan want dan ben je de pineut. Er wordt waarde gecreëerd door leningen als nieuw onderpand te gebruiken, we gebruiken geld wat er niet is als dekking voor nieuw geld.
Ergens (en ik denk binnen 3 jaar) gaat dit zo ontzettend mis. Maar ja, 3 jaar is nog zo ver weg....

vapor trail | 02-10-10 | 14:41

necrosis | 02-10-10 | 14:36
Jatten.

Bakito | 02-10-10 | 14:41

hear hear....

Jan Kaas | 02-10-10 | 14:40

@ La Bailaora | 02-10-10 | 14:32
Volgens mij zijn beide woorden van toepassing, zij het in andere contexten. Er wordt gehandeld in fictief goud, en er ligt synthetisch goud in de kluizen van de banken (laatste weet ik natuurlijk helemaal niet zeker maar de hypotheses hieromtrent vind ik wel erg aannemelijk).

De Gooise Matras | 02-10-10 | 14:37

@aplaus voor de paus: En dan zijn veel hypotheekschulden hoger dan geraamd, omdat veel Nederlanders een effectenhypotheek hebben die niks waard blijkt te zijn....

denk es na man... de totale hypotheekschuld wordt echt niet hoger of lager als de onderliggende waarde van de effectenhypotheek lager wordt. aan het eind van de looptijd heb je misschien alleen niet genoeg om de schuld af te lossen.

Ik zou willen dat ik meer tijd had... net zoveel tijd als die losers die hier enorme onzin uit lopen te kramen. Ook wel weer lachen... ware het niet zo eng dat al die lui ook nog stemrecht hebben.

maikul | 02-10-10 | 14:36

@Bakito 14:30
Je bedoeld kijken, kijken, nie kopûh?

necrosis | 02-10-10 | 14:36

@La Bailaora | 02-10-10 | 14:26

Nee, je koopt een plicht op levering die niet voldaan kan worden omdat dat fysieke goud er gewoon niet is. Alleen het in bezit hebben van fysiek goud geeft je zekerheid.

vapor trail | 02-10-10 | 14:33

Bull Trap | 02-10-10 | 14:21
Jaja en na de vorige crisis zouden we ook allemaal naar de voedselbank moeten.
Bull Shit. Dat financiele gedoe is gerommel in de marge, het rondpompen van geld.
In de "global economy" profiteren we allemaal van elkaar.
Het verschil tussen goede en slechte tijden is daarbij marginaal in West-Europa. Dat hebben we mede te danken aan de sociaal-democratie. Niet gedacht dat ik het ooit zou schrijven, maar goed. Het is eruit.

ekimov | 02-10-10 | 14:33

Geld is er zat. Alleen is er ooit besloten dat één groepje stinkend rijk mocht zijn en de andere straatarm.

kitspuit | 02-10-10 | 14:32

De Gooise Matras | 02-10-10 | 14:26
ik ben het wel met Bullcrap eens, alleen niet met het woordgebruik. Fictief versus synthetisch...

La Bailaora | 02-10-10 | 14:32

@Bull Trap 14:13
Al dat extra Goud kan wellicht geleverd worden door Roemenen.....
Zit je alleen met het probleem dat Goud minder waard wordt als het volume wereldwijd toeneemt.
Waar moet ik mijn geld dan in stoppen?

necrosis | 02-10-10 | 14:30

Nederland is straatarm. Loop de stad maar in, een winkelstraat. Maakt niet uit welke.

Bakito | 02-10-10 | 14:30

Daarnaast België was een jaar geleden toch echt failliet, voordat het nu nummer 2 is geworden.
www.nu.nl/economie/2075803/minister-no...
Oh wacht, dat is allemaal propaganda. Net zoals Nout Wellink die zei dat Nederland geen last zou hebben van de crisis, nietwaar?

kapotte_stofzuiger | 02-10-10 | 14:29

Weer een stuk waar je de nodige kanttekeningen bij kunt zetten.

Verdeel de aanwas van het nettovermogen eens naar bedrijven/instellingen en particulieren met inkomen 34k. resp. met 60k en resp. boven 90k.
Ik denk namelijk dat er geen evenredige verdeeldheid is.

Ik ben zeker voorstander van de huidig voorliggende coalitie, maar de begrenzing van hypotheekrenteaftrek (> 750k schuld) als ook huurwaardeforfait over waarde woning minus schuld was welkom geweest.

Dulf | 02-10-10 | 14:29

@Commandini | 02-10-10 | 13:15
Spijker, kop. Heldere uitleg en het haalt het complete onzinverhaal van deze ex-Dexiaman onderuit.

Peter Verhaar, ga je huiswerk eens doen en kijk eens naar volgende basislesjes "geld". Het vermogen waar jij het over hebt is opgeklopte gebakken lucht. Met een beetje pech kun je straks met het pak papier dat die 500 Miljard representeert, net je kont afvegen, net als in de goede oude Weimarrepubliek. Ga eens wat huiswerk doen achterlijke lutser dat je d'r bent:

www.youtube.com/watch?v=_dmPchuXIXQ
www.webofdebt.com/
mises.org/Books/mysteryofbanking.pdf

Norman N. Warden | 02-10-10 | 14:28

Ja hallo, kunnen we even de berekening op nieuw uitvoeren, maar dan de familie van Oranje eruit laten? Dank.

P5ycH0 | 02-10-10 | 14:27

Bull Trap | 02-10-10 | 14:24
nee, ik koop dan geen lood met een kleurtje, ik koop dan fictief goud, geen kunstmatig gemaakt goud.

La Bailaora | 02-10-10 | 14:26

"Enne, de waarde van ons huizenbezit, een slordige 1.200 miljard, tellen we maar even niet mee."
Virtuele waarde, immers afgedekt met hypotheekschulden, die we eerder niet mee mochten tellen in ons 'netto' bezit.

kapotte_stofzuiger | 02-10-10 | 14:25

@La Bailaora | 02-10-10 | 14:21
Dat is het ook. Als jij bij de bank goud koopt in een goudfonds, dan heeft de bank een leveringsverplichting voor dat goud alleen ze hebben dat goud helemaal niet. Met andere woorden: Je koopt synthetisch goud. 'Lood met een goudkleurtje" komt dichterbij dan je denkt.

Bull Trap | 02-10-10 | 14:24

Een ander gigantisch probleem dat nu speelt en waar je niks over hoort in de media is het probleem van de Title houders op de amerikaanse hypotheek schulden. Dit zou weleens de 'straw that broke the camel's back' kunnen worden.

Het is namelijk door de versnippering van hypotheek schulden in CDO's niet meer mogelijk om de juridische eigenaar van de hypotheek te achterhalen. Aangezien alleen de eigenaar van de schuld om een foreclosure kan vragen en alleen de titleholder recht heeft op betalingen op de schuld, is er een situatie ontstaan waarbij het meerendeel van de foreclosures illegaal zijn geweest.
Daarnaast zou het niet betlaen van de hypotheek verplichting ongestraft kunnen blijven in de US, omdat niemand enige actie kan ondernmen.

Bank of America, JP Morgan, Ally en GMAC zijn al gestopt met foreclosures en er lopen een aantal aanklachten wegens fraude tegen deze instellingen.
Deze black swan kan en zal enorme implicaties hebben voor de hele wereldeconomie, omdat de grootste borgstelling ter wereld (het onroerend goed in de US) geen borgstelling meer is.

Bull Trap | 02-10-10 | 14:21

Bull Trap | 02-10-10 | 14:13
dat is dan echt verkeerd gebruikt. Synthetisch betekent 'kunstmatig gemaakt', dus iets wat wel degelijk bestaat, een stof dus. Kan zijn van plastic, of wat dan ook, maar door mensen gemaakt, iets dat lijkt op goud, een stof dus.

Op de spotmarkt wordt helemaal niet gehandeld in een namaak goud, men handelt alleen in fictief goud, goud dat er niet is of hoeft te zijn.

Dat ze dat daar gebruiken omdat het meer zou zijn dan fictief is dus een verkeerde interpretatiie. Er is geen kunstmatig gemaakt goud, het is simpelweg fictief.

Iedereen die het woord 'synthetisch goud' ziet, denk aan een of ander goedje, namaak goud van plastic of whatever met waarschijnlijk een goudkleurtje, of lood met goudverf of zo.

La Bailaora | 02-10-10 | 14:21

@ Boris Poepnagel | 02-10-10 | 14:07
LOL

De Gooise Matras | 02-10-10 | 14:20

Ow kee, dus verhaar vergelijkt hier nationale staatsschuld met netto vermogen inwoners nederland. In ander nieuws, appels zijn ronder en kleiner dan peren.

Daarbij is de voornaamste vermogenscomponent de opgebouwde pensioenrechten en levensverzekeringen (bijna 900 miljard). De stijging hiervan is voornamelijk gekomen door een daling van de rente (o.a. dat wat pensioenfondsen in de problemen bracht) wat de toekomstige pensioenverplichtingen hoger maakt. Ten laatste zijn deze vermogenscomponenten vrijwel allemaal niet ineens beschikbaar voor consumptie, pensioen vervangt inkomen na je 65e en ook de deposito's zijn niet 'zomaar' opeisbaar. Kortom, zelfs al WIL je nu al je vermogen uitgeven, dat KAN (grosso modo) niet eens.

zwubu | 02-10-10 | 14:18

@ Bull Trap | 02-10-10 | 13:38
Handel was niet mijn beste vak, zodoende vind ik het lastig te volgen wat je schrijft, maar ik snap het wel. En dat dit een keer fout gaat, voorzie ik met jou. Het lijkt mij sowieso riskant (en ook onzinnig, al is het jaren goed gegaan) dat een economie grotendeels lijkt te draaien op fictieve geldstromen. Heel eng, ook.
@ Bull Trap | 02-10-10 | 14:03
De fysieke goudvoorraad schijnt toch in handen te zijn van de rijksten van de wereld? Ingeruild voor tungsten?

De Gooise Matras | 02-10-10 | 14:17

Bull Trap | 02-10-10 | 14:03
Speculeren op goud is nog maar vrij onschuldig. het valt niet onder de exotische produkten.

Banken en beleggers speculeren op alles. Ze hebben ook gespeculeerd op het complete failliet van Griekenland etc. Voortdurend wordt er via credit default swaps gespeculeerd op het onvermogen van instellingen om schuldenlasten te kunnen betalen. Vreemde currency swaps die niet logisch zijn. Noem maar op. Het zit veel dieper dan het goud.
www.isda.org/educat/faqs.html
FAQ over rare bestaande exotische handelsmethodes.

Boeletproef | 02-10-10 | 14:16

@La Bailaora | 02-10-10 | 14:07
"Synthetisch' is een veel gebruikte term in de handel. Misschien juist wel omdat het niet kan bestaan maar toch bestaat. Het is namelijk meer dan fictief, er is wel een verplichting tot levering van fysiek goud, het probleem is dat er lang niet genoeg goud is om aan al die leveringsverplichtingen te voldoen.

Bull Trap | 02-10-10 | 14:13

*Winkelen gaat*

Appleflap | 02-10-10 | 14:10

Bull Trap | 02-10-10 | 14:03
ik dacht wel dat je dat bedoelde. Fictief goud dus... (synthetisch betekent iets anders, synthethisch goud bestaat niet, fictief wel).

Dus op het woord na heb je gelijk volgens mij.

La Bailaora | 02-10-10 | 14:07

-weggejorist-

Boris Poepnagel | 02-10-10 | 14:07

Die hypotheekschuld is werkelijk veel al hoger denk ik, vraag me of of alle doorverkochte pakketjes daarin zijn meegenomen.
Loopt een beetje te zeuren, denk je dat mensen gaan uitgeven als het baantje, pensioentje niet meer zeker is, zorg wordt veel duurder etc.

Willem Hollander | 02-10-10 | 14:06

@La Bailaora | 02-10-10 | 13:57
Spot goud, goud op papier als het ware. Veel mensen speculeren alleen op de goudprijs, terwijl ze geen fysiek goud hebben dat er onder ligt.

Bull Trap | 02-10-10 | 14:03

Beste Peter,


Wie heeft dat geld dan? Ik heb het niet. Als de belastingdienst het vel weer eens over mijn gezicht heeft getrokken blijft er voor deze zzp'er echt niet genoeg over om een pensioentje of een arbeidsongeschiktheids verzekering te kunnen betalen. En dat terwijl mijn omzet toch echt behoorlijk is. #NLFAIL

Pieter Bas | 02-10-10 | 14:01

synthetisch goud in omloop is dan de totale goudvoorraad op de aardkloot.
Bull Trap | 02-10-10 | 13:34
synthetisch goud. Wat is dat?

La Bailaora | 02-10-10 | 13:57

Spaargeld? Sparen?
Dat is een rechtse hobby. Daar heeft het gepeupel geen geld voor.

dosis | 02-10-10 | 13:57

@uberdude | 02-10-10 | 13:48
Nope, je maakt een enorme denkfout.
De crisis is veel groter dan de media je willen doen geloven en de staat steekt willens en wetens de kop in het zand.

- Er is een enorm probleem t.a.v. staatsschulden in de hele wereld. De US, UK, EU, Japan. Daarnaast is er sprake van economische krimp in diezelfde landen en dreigende hyperinflatie. De enige manier om die krimp om te zetten in groei is waardetoevoeging, lees: er voor zorgen dat er meer geld binnenkomt dan dat er uit gaat. Binnenlandse productie en afname zet geen zoden aan de dijk, dus er zal geexporteerd moeten worden. Onze export is andermans import en die anderman is vaak een ander EU land, de US of de UK.

- Peak oil is allang geen aluhoedjes onderwerp meer en overheden houden rekening met dit fenomeen. Aangezien produktie en groei in het westen voor bijna 100% afhankelijk zijn van olie gaat dit voor problemen zorgen. Het is niet langer de vraag of, maar wanneer. De meest positieve verwachting is over 5 jaar. De meest realistische is over 2 jaar. En dan? Hoe gaat de rente op de verplichtingen vo;daan worden?

Bull Trap | 02-10-10 | 13:56

Geile Markeerstift | 02-10-10 | 13:44
Klopt, je hebt namelijk wel schulden. Zelfs al heb je geen kredietje van lenen punt nl. Je hebt een gemeenteschuld, een staatsschuld, een provinciale schuld en een schuld bij de waterschappen. Die betaal je. De banken vinden het best. Bij elke schuld die ontstaat, ontstaat nieuw geld. Geld vanuit het niets. Dat zorgt voor eeuwige inflatie. Daardoor worden al jouw centjes minder waard. Ook je spaargeld wordt minder waard puur omdat je er consequent minder voor kan kopen. Prijzen stijgen sneller dan dat jij rente krijgt.

Niemand verdiept zich in hoe het komt. We zijn wel allemaal de pineut.
economiemeijer1973.blogspot.com/2010/0...

Boeletproef | 02-10-10 | 13:55

Als op geenstijl staat dat alles slecht gaat en de zwarte maandag eraankomt oid, kun je het beste long gaan. Als op geenstijl (zoals nu) staat dat het ontzettend goed gaat met de economie/markt, kun je maar beter short gaan. Bron: kijk naar de grafiek van de aex over de afgelopen jaren en plaats de geenstijl economie berichten bij de juiste datums. Perfecte contra-indicator.

hobbit | 02-10-10 | 13:53

Er is alleen maar fictief geld verdwenen.. Kijk nu eens wat er nu is veranderd in dit land de afgelopen 3 jaar. Niks. Weinig verandering in werkeloosheid, koopkracht, wat dan ook. Daarom is het zogenaamde consumentenvertrouwen ook zo belangrijk in dezen. De crisis is gedeeltelijk een door de media gecreerde illusie. Met een harde kern die bank heet.

uberdude | 02-10-10 | 13:48

Hm, ik heb geen schulden, wel redelijk wat vermogen en m'n zaakjes prima voor elkaar (simpelweg door verstandig met m'n geld om te gaan). Ik zal dus wel weer de lul zijn.

Geile Markeerstift | 02-10-10 | 13:44

@Commandini | 02-10-10 | 13:15
Eens. Verder heeft de schrijver het over geld in de economie pompen. Dat is mooi. Je kunt dit op twee manieren doen. Consumeren en investeren. De meeste mensen kiezen voor investeren, zeker als het grotere bedragen zijn. Een soort van sparen dus.

Stir Glenfarclas II | 02-10-10 | 13:44

@De Gooise Matras | 02-10-10 | 13:35
Gespeelde verontwaardiging, de staat doet hetzelfde. Alle staten doen dat.
Als je je realiseert dat de handelsbalansen in de wereld een zero sum game zijn, als je je realiseert dat de geldcreatie van banken ALLEEN de hoofdsommen betreft en niet de rentebetalingen op de hoofdsom dan kan een 4 Havist uittellen dat het ergens een keer fout moet gaan.

Bull Trap | 02-10-10 | 13:38

11.263.268.000.000 Euro uitstaand aan schulden in de vorm van derivaten, swaps en andere duistere exotische produkten. Bezitters van schuldpapier mogen die waarde weer bij hun vermogen optellen. Op basis van dat vermogen mogen ze via het fractioneel bankieren ongeveer 10 maal zoveel aan nieuwe leningen verstrekken. Wij eindigen met de inflatie die optreedt door het geld creëren. Tabel 5.1 van het statistisch bulletin.

We zijn dus mooi de pineut. Alleen is het zo mooi opgeschreven dat bijna niemand het kan snappen.

Simpele uitleg over het banksysteem alhier:
economiemeijer1973.blogspot.com/2010/0...

Daarom zijn we al failliet.

Boeletproef | 02-10-10 | 13:38

@ Bull Trap | 02-10-10 | 13:30
En wat is jouw hypothese dan, aangaande die verwrongen kop van Bos ten tijde van die arrestatie?

De Gooise Matras | 02-10-10 | 13:35

@seven | 02-10-10 | 13:27
Nooit doen, geen winst nemen. Als je fysiek goud hebt moet je dat NOOIT verkopen, simpelweg omdat er misntens een factor 30 meer synthetisch goud in omloop is dan de totale goudvoorraad op de aardkloot.
De schaarste van goud wordt de waarde van goud, niet de spot prijs. Als je nu verkoopt koop je het nooit en te nimmer meer terug voor de prijs die je nu krijgt.

Bull Trap | 02-10-10 | 13:34

Lekker creatief met cijfers. Ik hecht meer waarde aan de mening van Middelkoop die zijn verhaal beter argumenteert dan ene Peter Verhaar. Het aantal mensen die in een schuldsanering belanden neemt explosief toe, dat is de realiteit.

mocroflavour | 02-10-10 | 13:34

Moet ik me nu aangesproken voelen?

Alsof ik zoveel spaargeld heb.

Hansje Brinker | 02-10-10 | 13:34

@ Commandini | 02-10-10 | 13:15
Inderdaad een helder tegenbericht. Dat maakt het geschetste beeld in één keer weer wat minder rooskleurig.

De Gooise Matras | 02-10-10 | 13:33

@Commandini | 02-10-10 | 13:15
Juist. En het zieke is, dat instorting onlosmakelijk verbonden is met fractional reserve banking. Het is puur mathematisch gezien een ponzi scheme en de bankiers, de overheid en de centrale banken weten dat. Ze hebben maar 1 missie en dat is nieuwe slachtoffers (leners) binnentrekken om het pyramidespel gaande te houden.

Het wordt tijd dat mensen zich dit gaan realiseren en zich bewust worden van de criminele activiteiten van de staat. Kan iedereen zich de verontwaardigde kop van Bos nog herinneren toen Madoff werd opgepakt? Waarom, vraag ik me af.

Bull Trap | 02-10-10 | 13:30

@seven | 02-10-10 | 13:27
en waar moet je dan met dat geld naartoe?

Geppie. | 02-10-10 | 13:29

Wat betreft de vlucht in goud zou ik (itt wat ik 2 a 3 jaar eerder schreef) voorzichtiger zijn, het goud wordt momenteel erg duur betaald, >30 euro per gram www.goldprice.org/gold-price-euros.htm... , voor de vroege instappers tijd om winst te nemen?.

seven | 02-10-10 | 13:27

Mischien, Peter Verhaa,r zijn die spaarders slimmer dan jij met je beleggingsbankje. Heel misschien spelen er een aantal zaken op de achtergrond waar zij wel en jij niet van op de hoogte bent.
Misschien, Petertje, lezen zij weleens een boek of artikel op internet en wachten ze niet zoals jij op de video.
Heel misschien heb jij ongelijk.

Bull Trap | 02-10-10 | 13:25

@Peter Verhaar
Een positief stemmend verhaal, maar
- de plussen van 3 landen vallen in het niet bij de minnen van de rest.
- en het schijnt zo te zijn dat de totale hoeveelheid geld voor 90% een luchtbel is/was. Met de kredietcrisis is die voor een groot deel leeggelopen, 1000den miljarden naar verluidt; maar hoeveel lucht zit er nog in? In hoeverre worden wij met boekhoudkundige redeneringen en fratsen zoet of dom gehouden?

Misschien kun je daar de volgende column eens op ingaan.

Fijnstoffer | 02-10-10 | 13:24

@Mighty Mouse 9

Okee, dan ga ik verder met mijn leven waarbij ik net doe alsof ik het goed heb en mag jij door met je leven alsof je het slecht hebt.

Fair deal!

Sjompie | 02-10-10 | 13:22

Kort artikel vandaag Peter, wat jammer!
Hoewel het goed nieuws lijkt te brengen vraag ik me toch af waarom er zo gepaniekvoetbald wordt aangaande de vermeende tekorten. Zouden ze allemaal in de war zijn, of is er toch ergens reden tot paniek?
En kan iemand die Hans Brinker aanmoedigen zichzelf eens even te gaan versterven?

De Gooise Matras | 02-10-10 | 13:21

Misschien moet Peter Haar zich eerst eens in de economische wetenschap verdiepen voor hij zich waagt aan het schrijven van stukjes over het desbetreffende onderwerp. Zo goed gaat het namelijk helemaal niet in Nederland en al helemaal niet in Europa.

Semper Pecunia | 02-10-10 | 13:21

18mrd is per jaar en nog altijd 11mrd te weinig. Het houdbaarheidstekort schrijft minimaal 29mrd (per jaar) voor om op termijn niet failliet te gaan. Daarnaast rijker in geld inderdaad maar niet in waarde, want de aandelen bv zijn in euro's flink gestegen, maar de euro is veel minder waard geworden door de geldpers. Daarnaast is veel waarde op de pof geleend en uit de welvaart van de toekomst gehaald. Inflatie dus. In waarde gemeten (goud bv) is het sterk gedaald.

seven | 02-10-10 | 13:20

@commandini 13.15
dank voor uw heldere uitleg vind

ben nuchter | 02-10-10 | 13:19

Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen om al die onzin die je uitkraamt te ontkrachten. Maar laten we de kern gelijk maar even pakken:
Waar komt al dat geld eigenlijk vandaan Peter? Waarop al die welvaart is gebaseerd? Misschien even een lesje bankieren. Stel ik heb 100 euro op mijn rekening. Jij als bankier leent er vervolgens 90 euro uit, 10 euro hou je als reserve. Die 90 euro leen je uit aan Jantje, Jantje koopt een mooie auto. De autohandelaar heeft 90 op zijn rekening, de bank leent daar vervolgens 81 euro van uit, en houdt 9 euro als reserve. Enzovoort, totdat die 100 euro er 1000 geworden zijn. Helaas is het in de werkelijkheid niet zo dat banken 10% in reserve houden maar dat dit eerder in dit buurt ligt van 1 op 33 (Lehman bijvoorbeeld, Goldman Sachs 1 op 50, en Deutsche Bank 1 op 150). Hierdoor ontstaat er een enorme hoeveelheid geld en zij wij welvarend geworden. Duizenden miljarden zijn op deze manier ontstaan. Deze wereldwijde Ponzi-scheme komt nu langzaam aan zijn einde.
In Europa zijn wij hier meesters in, geweldig al die banken in Groot-Britannie, Ierland, Duitsland, Italie, US, Spanje, Portugal en niet te vergeten Ijsland. Nee hoor mensen, niks aan de hand. Kijk vooral niet naar de prijs van zilver & goud....

Commandini | 02-10-10 | 13:15

"Stap in een vliegtuig en land na nog geen 2 uur in landen waar vrijwel iedereen arm is maar wel gelukkig. Nog geen 30 jaar geleden zat ik nog bij paps en mams op plastic stoelen aan de keukentafel. Nu heeft zelfs de allerarmste een GSM, TFT, SHAG, brood op de plank e.d. De welvaart is afgelopen 30 jaar enorm toegenomen. Het is idd alleen de media die ons gek maakt (en ons eigen bekrompen denken).

Sjompie | 02-10-10 | 13:01"

De welvaart is niet toegenomen, maar de schulden zijn toegenomen. En die zullen of A) afbetaald moeten worden of B) weggeinflateerd worden. Geen van beiden zullen fijn zijn voor Nederland als schuldenkoning van de wereld.

Mighty Mouse 9 | 02-10-10 | 13:13

+ 1 voor Ome Gijs

k-schaaf | 02-10-10 | 13:13

@ Peter Verhaar. Beetje OT, maar KMPG is geen accountantskantoor maar een accountantsorganisatie, dit op basis van de WTA (dit door dat KMPG beschikt over een WTA-vergunning). Als gevolg hiervan mag KPMG wettelijke controle-opdrachten uitvoeren, dit in tegenstelling tot een accountantskantoor die deze bevoegdheid niet heeft.

hans123 | 02-10-10 | 13:13

Bangmakerij dient om de mensen te jagen in goud, of in aandelen of in andere beleggingsvoertuigen. Bangmakerij is vaak politiek of financieel gemotiveerd.
Wat dat betreft is het voor de gewone man en vrouw moeilijk uit te maken wat "waar" is.
De dagelijkse leefwereld is voor de meeste mensen het meest betrouwbare criterium voor wat er aan de hand is, niet wat er in de kranten of op het internet wordt geschreven en gezegd. En als we afgaan op het dagelijkse leven, dan loopt het allemaal zo'n vaart nog niet.

En toch zijn er berichten, feiten, cijfers die erop wijzen dat er wel iets aan zit te komen wat zeer bedreigend is. Het volstaat te wijzen op het gigantische casino van over-the-counter-derivatives (OTC). Dit pyramide spel is in 2007 in de problemen geraakt en is vervolgens razendsnel uitgekocht door de overheid. Zodat het Grote Gokken voort kon gaan. Tot het volgende ongelukje. Maar dan kan de overheid weinig meer doen.

Oome Gijs | 02-10-10 | 13:10

Rollen met die rommel.

*Gaat vanavond na de taptoe een miljardje stukgooien in de Leidse kroegen. Misschien raak ik wel licht beschonken voor dat geld.*

zovoklets | 02-10-10 | 13:09

In de jaren 60 kon een man alleen zijn woning kopen en betalen. Nu werkt mams erbij en is er nauwelijks ruimte voor aflossing. Tuurlijk, we zijn er enorm op vooruit gegaan. De vreet-economie heeft zijn grens bereikt en kan alleen maar krimpen, er is niet genoeg onderpand voor nieuwe leningen.

k-schaaf | 02-10-10 | 13:08

Meneertje verteld er ook niet bij dat de "bezittingen" niet meer market to market cq fair value zijn gewaardeerd.

Mighty Mouse 9 | 02-10-10 | 13:06

@ ekimov | 02-10-10 | 12:58

Of om het anders te zeggen: een liberaal neemt verantwoording!

applaus voor de paus | 02-10-10 | 13:03

Meneertje verteld er echter niet bij dat in Nederland de onderklasse geen vermogen heeft, de middenklasse vanwege hypotheek per saldo diep in de schulden staat en dat enkel een kleine elite per saldo over het gros van het spargeld beschikt. En die zijn echt niet van plan de pensoentjes van Jan modaal te gaan betalen.

Mighty Mouse 9 | 02-10-10 | 13:02

@ ekimov | 02-10-10 | 12:58

Juist linkse mensen zijn de grootste leenkneusjes die er te vinden zijn. Staatslening is echt hun financieringsmethode.

applaus voor de paus | 02-10-10 | 13:02

Spikkel | 02-10-10 | 12:47

Joris had je al bij de kladden... Welterusten gaperT...

eerstneukendanpraten | 02-10-10 | 13:02

Stap in een vliegtuig en land na nog geen 2 uur in landen waar vrijwel iedereen arm is maar wel gelukkig. Nog geen 30 jaar geleden zat ik nog bij paps en mams op plastic stoelen aan de keukentafel. Nu heeft zelfs de allerarmste een GSM, TFT, SHAG, brood op de plank e.d. De welvaart is afgelopen 30 jaar enorm toegenomen. Het is idd alleen de media die ons gek maakt (en ons eigen bekrompen denken).

Sjompie | 02-10-10 | 13:01

Tsja, angst... een echt Nederlands fenomeen onderhand. Gelukkig hoeven we ons om al dat geld geen zorgen meer te maken als ook de armste EU landen eenmaal op niveau zijn gebracht, dan is het er namelijk niet meer. Maar niet langer gezeurd, je moet tenslotte een veer durven laten voor de monopolieposities van onze Franse en Duitse buurtjes. En wij geven het zo makkelijk weg, dat we het waarschijnlijk niet echt verdiend zullen hebben... eerst maar eens verder die eigen identiteit om zeep te helpen, da's veel belangrijker dan die paar kudtcenten. En angst is wat we daarvoor nodig hebben.... ANGST!

wandering_star | 02-10-10 | 13:01

Netjes toch! Misschien helpt dat bang maken wel een beetje en zijn we nu extra zuinig.

Deheer Bennie Tapper | 02-10-10 | 13:01

Spikkel | 02-10-10 | 12:47

Wat een pakkend comment zeg... Heb je zeker wel lang over gedaan om het te bedenken?

eerstneukendanpraten | 02-10-10 | 13:00

Even over die 1200 miljard aan geleend geld: Hoeveel is het vastgoed wat er van gekocht is nu werkelijk waard? Kan iemand mij vertellen hoe groot die bubbel is?

Geppie. | 02-10-10 | 13:00

Prima column. Alleen een beetje laat.
Dit verhaal geldt voor de meeste westerse landen overigens. Ook de door linkse paniekzaaiers veel genoemde schulden van de VS bedragen alles bij elkaar slechts zo'n 25% van de inkomsten en bezittingen die er tegenover staan. Menig Nederlands huishouden zou wat over hebben voor zo'n schuldpositie.
Maar ja, als je zo graag wenst dat het kapitalisme dood is wordt je blik blijkbaar enigszins vertroebelt.

ekimov | 02-10-10 | 12:58

@Lumenatra | 02-10-10 | 12:53
geld dat je uitgeeft komt terecht in de binnenlandse economie
geld op een spaarrekening wordt voor een groot deel geinvesteerd in het buitenland.

dat is het verschil.

janeedantoch | 02-10-10 | 12:57

Natuurlijk klopt dat niet. Per persoon in Nederland hebben we gemiddeld 6500 Euri extra gespaard? Dus een gezin met 2 kinderen zou 26.000 Euri extra hebben gespaard? Hee dat is bijna het gemiddelde jaarinkomen. Complete nonsense dus.
Als dat geld al ergens extra op de bank staat, en het niet gewoon een boekhoud- of rapportage fail is, dan is dat bij een paar heel verdachte rijke stinkerds. Niks "ons" en "wij".

Woudloper | 02-10-10 | 12:57

Weet je wie er straks rijk is? Woutertje (konTdraaierT) Bos. Las net in de Elsevier dat hij voor 4 dagen werken 400.000 Euro gaat vangen. Godverdomme Woutertje,
je gaat toch wel 300.000 daarvan aan goede doelen geven omdat je zo'n goed mens bent? Toch?

eerstneukendanpraten | 02-10-10 | 12:56

Ja ja, eindelijk iemand die weet waar hij over praat. Enne Peter doe je wel voorzichtig? Je kop boven het maaiveld steken en verstandige dingen roepen word in Nederland ALTIJD bestraft.

Haragha | 02-10-10 | 12:56

Geld zat , alleen gaat er niet zonder hulp van bepaalde instellingen wel errug veel over de dijk geklotst richting zendeling/ontwikkelings soepsidie

demonizer | 02-10-10 | 12:53

Wat boeit het of geld op een spaarrekening staat of in de economie gepompt wordt? Komt op hetzelfde neer. Alleen als je het in je oude sok stopt onttrek je het aan de economie. Banken investeren met spaargeld, weetjewel.

Lumenatra | 02-10-10 | 12:53

En dan zijn veel hypotheekschulden hoger dan geraamd, omdat veel Nederlanders een effectenhypotheek hebben die niks waard blijkt te zijn. We zijn een natie van LEENKNEUSJES die zichzelf veel te lang rijk hebben gerekend.

applaus voor de paus | 02-10-10 | 12:52

Nederlanders hebben geen cent te makken als je naar de hypotheekschulden kijkt.

Als de woningmarktzeepbel uit een spat, vervalt iedere werkende Nederlander tot bedelarij.

applaus voor de paus | 02-10-10 | 12:51

**Geeft laatste 10 euro uit**

Ben Zine | 02-10-10 | 12:49

Alleen jammer dat die Euro minder waard is geworden. Per saldo dus toch achteruit geboerd *burp*? maar het klopt idd wel...

vraagstaart | 02-10-10 | 12:49

-weggejorist en opgerot-

Spikkel | 02-10-10 | 12:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken