
Stel, u bezit een villa (of stel, dat is natuurlijk al zo) en om ongenode gasten buiten te houden, beveiligt u deze villa met een dikke deur en inbraakproof slot. Vraag: heeft het dan zin deze deur wagenwijd open te laten staan? Antwoord: nee, tenzij u ook al zo gek bent op water naar de zee dragen en dweilen met de kraan open. Toch is dit wat de NS gaan doen met de OV-chipkaartpoortjes op de stations. Die blijven
lekker open staan, al dan niet bemand met personeel. Waarmee het totale nut van de OV-chipkaart wegvalt. Geinig niet? Een kaart bedenken met beveiligingspoorten op de perrons zodat je minder controlepersoneel nodig hebt en dan vervolgens die beveiligingspoorten niet gebruiken zodat je extra controlepersoneel nodig hebt. Netto winst: nul. Maar die OV-chipkaart, dat zieke gedrocht, is wel lekker door de burger zijn strot geduwd. Overdwars, zonder uitchecken, u verliest 20 euro extra, bliepbliep, fail. Ach, dan maar weer met de auto. Veilig, zonder chipkaart, spoorboekloos, altijd eerste klas, geen vouwfietsen om je schenen aan open te halen, altijd leeg prullenbakje, eeuwige stiltecoupé... Jaaaa, de auto, eigenlijk helemaal zo gek nog niet.
Reaguursels
InloggenElke werkdag file-rijden is voor mensen die hersendood zijn maar dat nog niet weten.
(En ja, de OV kaart zuigt)
@ Psyco_ | 28-09-10 | 17:34 : Ja, ook ik kwam hier even terug om die EPIC FAIL te melden. Maar je was mij net voor. Atoombommetje op Den Haag dan maar..? Zijn we ook gelijk van dat achterlijke televisieprogramma af: win-win situatietje...
+1
en buiten dat het allemaal een grote FAAL is in OV chipkaartland, ook dit feitje nog:
www.nu.nl/politiek/2343673/top-ov-bedr...
vooral automobilisten die een mening hebben over iets
waar ze nooit mee te maken hebben hier.
wordt je nou eerst automobilist en dan immer klagende ontevreden
verwende zeurburger of andersom ?
Precies, zet open die poorten van het OV. Al het plebs erin, dan kan ik lekker doortuffen op de weg. Luxe stoel, goed geluidssetje, airco en cruisecontrol. Veeeeel beter dan 1e-klas OV.
Ze verdienen zo veel aan mensen die vergeten uit te checken, dat de rest gewoon gratis op pad mag.
De meest treffende beschrijving van openbaar vervoer:
Je stapt erop waar je er niet op wil, en je stapt eraf waar je er niet af wil.
meh, al die opelrijdertjes rijden zeker niet 1e klas
met al die camera's op de weg is auto rijden ook niet meer zo relaxed anders. Zo heb je niet eens een chip nodig. bah toch.
Als ik een keer wil autorijden kan ik inmiddels verdorie naar rusland wil je een beetje met rust gelaten worden.
Ze moeten het OV gratis maken.
Doe poort moet je tot het plafond bouwen om echt tuig buiten te houden.
Was trouwens erg grappig -not- tijdens de SAIL, toen het zo fucking druk was en ik met mijn kinderwagen gevuld met klein grut door de poortjes moest en dus aan de verkeerde kant stond (ver weg van de rolstoelpoort) en dus niet door het poortje pastte met file tot gevolg en hoop gescheld en getier om bij het juiste poortje te komen. Lekker klantvriendelijk gedacht weer NS.
En ik zou ook graag een verklaring willen hebben waarom een enkele rit heen goedkoper is als een enkele rit terug op dezelfde route. Iets wat voorheen gewoon twee strippen heen en twee strippen terug en per rit duidelijk goedkoper was.
Fuck off met die kutkaart en die kutpoortjes.
Heerlijk die OV Chipkaart, ik reis al bijna een jaar zonder te betalen in het weekend.
Laatst naar Zweden geweest, zo kan het dus ook.. gewoon een onbeperkt kaart waarmee je 1 dag een week, een maand, etc. mee kunt reizen en alleen IN hoeft te checken. Of als je maar een enkele keer met het OV reist kun je via een smsje een kaartje kopen.
Verder een shitload aan poortjes bij de stations die ook nog eens twee richtingen op werken. Bij de grootste drukte heb ik het daar goed zien gaan (wellicht ook wel een verschil in mentaliteit). En als je dan toch zwart wilt rijden kan je een boete verwachten van 120 euro.
Vraag me dan af hoe iemand zo'n gedrocht van wat we hier hebben kan bedenken :/
Ik heb nog een berg met strippenkaarten die nog geldig zijn alleen in bijna heel Nederland heeft geen enkele bus chauffeur een stempel in zijn bus staan, WTF?!
En als je er wat van zegt kijken ze je wereldvreemd aan alsof je onder een steen vandaan komt. Stelletje mafkezen daar in Amsterdam.
Zolang die chipkaart er Nazi registratie praktijken er op nahoudt, zakken ze maar in de stront.
Al heeft dit natuurlijk met de OV-chipkaart weinig te maken, meer met het grotendeels onbruikbaar zijn van het openbaar vervoer op een enkel stukje randstad na.
@Hooijstra
je moet voor de lol eens een bestemming plannen aan d'n overkant...
Neem bv eens de reis Uithuizen - Sint Anna Ter Muiden. Extra variabele hierin is het altijd betrouwbare fietsvoetveer Vlissingen - Breskens. De reistijd met het OV wordt dan 7 uur 51 min tegenover 4 uur 18 minuten met de auto.
Het schokkende hierin is trouwens dat hoe korter de reis wordt, hoe groter het verschil procentueel wordt. Neem bv een willekeurige locatie vlak bij Rotterdam, Papendrecht in dit geval, reistijd OV met 5!!!! keer overstappen: 3 uur 56 min. De kans dat deze reis vlekkeloos verloopt is natuurlijk nihil. Auto: 1 uur 51 min.
Kaart weg, strippenkaart terug en... Ach waar maak ik me druk over. Ik ga toch altijd met de auto :-)
Maar graag wel ophouden met m'n belastingcenten weggooien aub.
MUHAHAHA:
"Voor de PvdA is het open laten van poortjes "een zoveelste bewijs van het onvermogen van de vervoerders om de introductie soepel te laten verlopen", aldus het PvdA-Kamerlid Dijksma. "De minister moet nu eindelijk de regie naar zich toe trekken."
Nu nog het eerste overheids IT-project dat goed verloopt, als er 1 bedrijf is dat de afgelopen jaren serieus goed bezig is in het OV, is het de NS wel. Op het moment dat je het 'niet vertrouwd' moet je die poorten gewoon open laten, pas op het moment dat je genoeg reizigers hebt weten te overtuigen (uit vrije wil), alle problemen zijn opgelost, stel je een deadline. Typisch overheid om miljoenen over de balk te gooien ( of zijn we de laatste politie overheids-fail alweer vergeten, of de ov-chipkaart beveiliging die nu nog steeds niet goed geregeld is omdat de overheid dacht dat het slim was om 50 cent op de kosten van een ov-chipkaart te besparen ), omdat een project perse direct uitgerold moet worden. Het loopt nu lekker, en er is nog een fallback mogelijk naar het klassieke papieren kaartje, perfect toch.
Mijn ov-chipkaart is "defect", tenminste, dat werd mij verteld toen de conducteur de kaart opeens niet meer kon lezen met zijn mooie apparaatje, en dus werd ik zomaar de trein uitgeflikkerd en moest ik maar behoorlijk blij zijn dat ik geen boete kreeg. Er is aan het kaartje niets te zien en het heeft altijd keurig in mijn portemonnee gezeten. Dat is inmiddels al 5 weken geleden, sinds die tijd heb ik eerst twee weken moeten wachten op een nieuw aanvraag formulier, waarna ik nu drie weken moet wachten op een nieuwe kaart. In deze vijf weken heb ik alle kaartjes voor de trein en bus zelf moeten betalen, en mocht ik niet met korting reizen.. prijzig dus. Heeft iemand hier ook ervaring mee, en enig idee of en hoe ik dit geld terug kan krijgen? De ene conducteur zegt van wel, de ander zegt dat ik dikke pech heb.
ik ben het zat
Netto winst: nul ?
was dat maar waar.
OV chip werkt prima voor de metro, tram en bus.
Voor de trein is ie nutteloos
@Adalgar | 28-09-10 | 11:14
Prachtige poëzie.
@ Karel Kruizenruiker | 28-09-10 | 09:17
Tineke is van de chip zelve. Die heeft ze uitgevonden, en zelf geknutseld.
Wie had ooit kunnen bevroeden dat er een ov-chip achter haar reebruine slaapkamerogen schuilging?
Haar stem, die klinkt als een langgerekte zucht. De roomblanke borsten. Het haar dat nog niet zo makkelijk in de war raakt, maar áls het eenmaal door de war is, krijg je het zomaar niet weer in model. O nee.
Kijk, daar staat ze in de keuken, ze schikt bloemen. Ze draait zich om en zegt schroomvallig, alsof ze het zelf nog nauwelijks geloven kan: "Ik heb 'n chip uitgevonden, voor in de trein. Dan kunnen de mensen zonder kaartje."
En overal openen zich poorten. Uit liefde.
Open poortjes dan. Hoef je er ook mooi niet overheen te jumpen.
Beetje gek om over open poortjes te klagen. Dat maakt het leven een stuk makkelijker, goedkoper vooral.
Hier in Brisbane werkt het prima, ook al staan de poortjes zo nu en dan ook open. Gewoon kwestie van afentoe steekproeven in de trein, de boetes betalen dan het personeel wat controleert weer.
ach ja kost wel een paar miljoen maar dan heb je ook wat he
Reis nu mer dan een jaar met de OV-chipkaart, prima ding, veel handiger dan strippenkaart. ZEUR NIET ZO.
Ze zouden een voorbeeld aan de metro in Londen moeten nemen. Of je bliept een pasje (en ziet meteen hoeveel geld er nog op staat), of je laat het poortje je kaartje inslikken en uitkotsen. Werkt prima, niks aan de hand, je weet altijd waar je aan toe bent.
De overheid is gewoon niet in staat om dit soort megaprojecten fatsoenlijk te managen. Het ergste is dat er daardoor bakken met geld in de goot worden gesmeten, zonder dat verantwoordelijken er op worden afgerekend (hét verschil met de échte grote boze buitenwereld). Ze doen maar wat, dobberend op advies van partijen die niks liever doen als óók uit die grote, vette ruif meevreten: dat is hun werkelijke doel. Hoe ze zo'n systeem daadwerkelijk gaan implementeren zien ze achteraf wel weer, éérst de aanbesteding (lees: centen) binnenhalen. Als het achteraf toch niet blijkt te lukken, of 't wordt drie keer zo duur als vooraf aangenomen zit iedereen al op die trein (sic) en is er geen weg meer terug. Zo doen leveranciers dat al jaren, maar in Den Haag schijnen ze dat trucje nog steeds niet door te hebben. Waarschijnlijk omdat er elk jaar een nieuwe, onervaren Pipo ten tonele verschijnt waar weer (opnieuw) lekker misbruik van kan worden gemaakt op onze kosten. Kortom: die aanrommelende club in Den Haag is wel een hele dure hobby van de B.V. Nederland geworden.
jullie vergeten:
droog van deur tot deur
en geen nare wachtijden bij overstappen...
*slurpt rustig thuis aan zijn koffie na verhuizing richting werk*
@Smokum | 28-09-10 | 10:01
Jij verdient een lintje, meest waardevolle tegel van de dag, nu al :)
Als ze de kosten voor dit project in wegen hadden gestoken in plaats van het socialistisch stokpaardje van het OV dan had de economie een veel grotere boost gekregen en hadden we niet hoeven aanschuiven op de 'snel'-wegen.
Lijkt me een leuke manier van bezuinigen: alleen nog OV tegen kostprijs, vermeerderd met BPM-achtige taks en BTW. Kijken hoeveel er dan nog gebruik maken van dit geldverslindend stukje vervoer. De meeste spporlijnen kun je dan wel opdoeken. De ruimte kan dan gebruikt worden voor wegen aan te leggen voor het beroepsgoederenvervoer, zodat het snelheidsverschil op de snelwegen minder wordt en de maximumsnelheid makkelijk naar 140 kan.
nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.asp...
Zwartrijden in beeld gebracht!
@straatjochie | 28-09-10 | 10:02
Of gewoon "te" toevoegen kan ook natuurlijk...
Het is 'water naar zee dweilen met de kraan open', zo luidt het spreekgezegde...
@vandezijlin
Als u denkt dat het beleid/implementatie bij de overheid wordt bepaald door 'computerlui' dan moet u wellicht toch eens helder gaan nadenken.
Ik heb geen zin om, voor die paar keer ov te gebruiken, een chipkaart te moeten kopen. Ik wil gewoon betalen voor de reis die ik maak. Maar met de reguliere kaartjes werken de poortjes niet. Dus van mij mogen ze open blijven! (Dat is ook de reden van de ns, 5% gebruikt de ov-chip. 95% kan dus niet door de poortjes heen als ze dicht zitten.)
@ BertBrussen | 28-09-10 | 08:54
Je vergeet roken...
Ik vind het toch echt knap dat de overheid er toch keer op keer in slaagt als het iets te modern (min of meer vooruitstrevend) wordt gruwelijk de mist in te gaan.
Komt ook vooral omdat die computerlui altijd van alles beloven en nooit hun afspraken nakomen.
NXP is via constructies overeind gehouden door de staat.
Anders was het project helemaal down gegaan, omdat NXP down was gegaan.
Kan iemand exacte gegevens hierover lekken?
@ kleingrutter | 28-09-10 | 09:51
We lachen er wel om, maar eigenlijk vind ik het helemaal niet om te lachen.
Nederland was (let op: was) bekend om de ingenieurs en al haar deltawerken.
En ja, daar kunnen we best op trots op zijn.
Maar ik vraag me af wat er met de hedendaagse ingenieurs aan de hand is. Wat men vroeger blijkbaar wel kon; plannen, budgetteren en bouwen conform plan, is nu blijkbaar onmogelijk geworden gezien de praktijkervaringen.
Zie die A2 tunnel bij Utrecht, tunnel is klaar, maar de software voor het veiligheidssysteem nog niet. Twee jaar ontwikkelingstijd nodig voor software???
Terwijl er al genoeg tunnels liggen met veiligheidssystemen en dito software.
Diep triest vind ik het.
misschien is het een optie om het gehele openbaar vervoer gratis te maken zoals in België waar de kosten verdeeld worden door gemeente ,scholen en werkgevers ed te laten betalen, die op hun beurt de kosten via gemeente belasting,ouderbijdrage/schoolgeld,
of inkomstenbelasting een evenredig percentage inhouden van de gebruiker van ov
Zo voelen consumenten weinig van de financiële lasten en geeft het ook geen dure rompslomp met vervoer bewijzen of controle op gebruik daarvan.
Vraag Wouter Bos om advies. Iedereen die Wouter Bos de afgelopen jaren heeft meegemaakt weet dat hij heul veul belangstelling voor OV heeft. Hij weet er geen donder vanaf verder, maar KPMG zorgt er wel voor dat hij de juiste secretaresse krijgt die zijn rapportjes kan kuisen met het meest geschikte KPMG jargon. Kost een beetje maar dan heb je ook niks.
@Brutus Grootbek | 28-09-10 | 09:51
Denk je nou werkelijk dat er in een uur tijd niemand geweest is die die link geplempt heeft?
Kunnen we eens duidelijk krijgen welke IT dienstverlener hier achter zit? Het is bewezen technologie in meerdere steden wereldwijd. Je mag toch hopen dat men zo'n project niet aan een Nederlandse technologiebedrijf wordt gegund die dit nog niet eerder heeft gedaan?
lion@night | 28-09-10 | 09:49
De reden was om de economie te stimuleren en de weg te ontlasten!
*proest*
Laatste poging: www.ov-stripkaart.nl/
-weggejorist-
@ Multiflauwekulti | 28-09-10 | 09:41
zie mijn plemp van 09:49,
dat wordt dus angstvallig stil gehouden.
Over de HSL hoor je ook weinig meer terwijl het ook een groot fiasco is.
.... de auto is natuurlijk voor heel domme mensen die graag in files staan. Ik ben al om: zie www.stripkaart.nl .
Hooijstra | 28-09-10 | 09:30
En dan gaat je er ook nog van uit dat de reis met het OV zonder enige vertraging verloopt..
Eigen vervoer roeleert, ik bespaar twee uur per dag aan reistijd sinds ik een motor heb (030-033) en hoef nooit meer ergens op te wachten.
*iedereen aanbevelen kan*
Als zelfs een Fries voorleesmoedertje politieke verantwoordelijkheid kan krijgen over dergelijke projecten mag je niet verwachten dat er iets zinnigs uit komt. Leg de rekening maar bij de Farizeeërs van de Christen Unie neer.
@ kleingrutter | 28-09-10 | 09:39
Zou best kunnen, maar kijk hier eens naar;
Budget: 2,53 miljard euro per 1995
Kosten: 4,7 miljard euro
Die Betuwelijn is dus 2x zo duur uitgevallen, en wat heb je dan?
Niets. Want het noodzakelijke aansluitend tracé in Duitsland is blijkbaar nog steeds niet af.
Als die lijn niet was gebouwd, was het begrotingstekort dus 5 miljard minder geweest, oftewel zo'n 18%
ach, bevalt me prima hoor dat chip ding, gewoon je kop erbij houden bij het uitchecken en niets aan de hand
"Jaaaa, de auto, eigenlijk helemaal zo gek nog niet."
Zo is het maar net. Als student was ik een zeer fervent en tevreden openbaar vervoer gebruiker. Heerlijk een krantje lezen of lekker wegdommelen op het ritme van het spoor. Na het inleveren van mij studenten-OV kwam ik er echter achter dat ik van een retourtje Amsterdam makkelijk een tank bezine kon kopen.
Te duur en nu ook nog eens een totaal onbegrijpelijk betaalsysteem. Niet omdat het ingewikkeld is, maar omdat ik me er niet eens in wil verdiepen. We hadden dit systeem niet nodig en we hebben het nog steeds niet nodig. En ik, ik wil er NIKS van weten.
@cumshaft | 28-09-10 | 09:45
Hebben ze geprobeerd, maar het gezin is zo slim geweest om de poort(jes) van het huis te voorzien van een chipkaart systeem waarvan zij het kaartje niet heeft.
Ze woont nu op de kamer naast die van Jack de Vries op de kazerne.
Een staat die wil weten waar u bent, is een staat die niet meer for/by the people is.
Dat is een staat die een wanstaltig doel in zichzelf gevonden heeft: controle.
Faciliteren is controleren geworden. Applaus voor 8 jaar J.P.
We bouwen onze eigen gevangenis. Inclusief hekken en poortjes.
cumshaft | 28-09-10 | 09:45
Tineke zal wel betaald hebben maar ik denk dat dat geld uit de partijkas via een achterdeurtje weer op haar priverekening teruggestort wordt.
OV is voor tokkies. Ik reis per auto of anders per taxi.
www.taxinl.nl/home.html
En dit is natuurlijk mogelijk gemaakt door Tineke 'betaalt u van uw extra kosten voor het OV toch mooi even mijn privejet' Huizinga. Tineke, bedankt!
mensen die niet snappen hoe relaxed de OV-chipkaart is: -1
@Prof D.A.H. Vintik 9.32
Ik vrees dat het betalen van dat prive vluchtje, net zo'n succes wordt als het OV kaartje
kan die huizinga niet naar huis worden gestuurd? ze heeft haar vliegticket al betaald (naar het schijnt) en kan zo meer tijd met haar gezin doorbrengen.
@de grote Anti | 28-09-10 | 09:41
Natuurlijk pleiten voor een onrendabel vervoersmiddel met nutteloze poortjes en dan spreken over kosmopolitisme. Ga even snel je mond spoelen met zeep (ouderwets groene zeep).
En dan wat die poortjes kosten; ik heb het ooit nagevraagd maar het is dus echt een halve ton per poortje!
@illuvatar | 28-09-10 | 09:18
Een muntje is te simpel. Daarmee kun je niet zien WIE er op WELK moment WAAR met het OV reist, en dat is juist wat de overheid en OV-bedrijven willen. Zodat ze je altijd kunnen tracken en je 'gepersonaliseerde aanbiedingen' kunnen toesturen.
Kunnen we niet idd net als in Londen of in Parijs werken met losse kaartjes per rit, dan is dat hele uitcheck drama niet meer nodig ...
@ illuvatar | 28-09-10 | 09:30
Naast het 'braafste' jongetjet uit de klas wil men blijkbaar ook het 'slimste' jongetje uit de klas zijn, goed voor de export en als motivator voor 'Nederland kennisland'.
Dan is het des te meer opvallender dat grote overheidsprojecten tegenwoordig standaard EPIC fails zijn; nooit meer wordt een project opgeleverd binnen de planning en binnen het daarvoor gestelde budget. En het zijn nogal wat projecten;
De Haagse Tramtunnel, Noord-Zuid lijn, Betuwelijn, HSL, tunnel A2 bij Utrecht, tunnels bij Roermond, OV-chipkaart.
Fail na fail, verbaast me dan ook niets dat dit land langzamerhand failliet gaat.
-weggejorist-
Inderdaad, als jonge pauper heb ik net een oude Slopel Asma gekregen (graties, anders rij je dingen natuurlijk nooit, dat weet ik ook wel..) Ik zou noooooit meer terug willen naar het Ohw Vee-vervoer... wat een rust.. wat een gemak... Hoe kan men ooit denken dat je het gaat winnen van de auto....
@ lion@night | 28-09-10 | 09:37
En het wordt angstvallig stilgehouden hoe hard de terugverdientijd van die lijn oploopt... Of ik lees er overheen. Dat kan ook natuurlijk.
@Fred Janssen | 28-09-10 | 09:38
Die 3e reden die je daar noemt is wel een hele vreemde reden voor invoering.
@Cornelke | 28-09-10 | 09:22
Klopt,ik betaal ook nog steeds liever met contant geld.. En eet nog steeds liever een halve hemaworst dan sushi.En draag nog steeds een lederen jas ipv die synthetische rommel.Die stugge nederlanders toch altijd,ze willen maar niet aan de globalisering lijkt wel.
@HoerenSloep | 28-09-10 | 09:39
Klopt wat je zegt, maar gelukkig is het spoor en de poortjes allemaal nog in overheidshanden. Was het maar geprivatiseerd, dan hadden we die ellende nu niet gehad.
OV chip = remote control = speeltje Hirsch Ballin cs (=machtselite met uitgebreide slotgrachtgrenzen voor het buitensluiten van ongenode peoples (ongepriviligeerden).
lion@night | 28-09-10 | 09:37
Ik vraag me af of die lijn wel gebruikt wordt.
Ik rijd er regelmatig maar nooit zie ik een trein rijden.
OV chipkaart is om die vervelende anonimiteit van de reiziger tegen te gaan.
slechts 7 jaar lang al je reis gegevens op een server. *cheer*
Vreselijk systeem dat ze zo snel mogelijk moeten terug draaien en op z'n minst een Kamercommissie over wie er verantwoordelijk is voor deze onzin.
Het vervelende is dat veel mensen hiermee de indruk bevestigd krijgen dat privatisering niet werkt (zie Televaag comments). Hierdoor schreeuwen ze om nog meer overheidsbemoeienis en dat is precies wat die roverheid wil.
Het is geen privatisering, het is het faalbeleid uitbesteden.
Volgens mij zijn de redenen voor de invoering van de OV-chipkaart:
1) Eenvoudiger voor de reiziger, met de invoering van de OV-chipkaart heeft u nog slechts een kaartje voor al het openbaar vervoer binnen Nederland nodig
2) U betaalt per kilometer, dat is eerlijker en in veel gevallen niet perse duurder.
3) De overgang van de huidige betaalmethoden naar de nieuwe OV-chipkaart moet kosten neutraal voor de reiziger zijn.
Dat zijn de redenen voor de invoering van de OV-chipkaart. Het al dan niet sluiten, of zelfs maar plaatsen van poortjes, wordt nergens in de beredenering genoemd. Ik kan me voorstellen dat vervoerders die poortjes graag willen om zwartrijders te weren, maar dat is niet een reden van invoering geweest. Laat niet onverlet dat eigenlijk alle doelen niet gehaald zijn. Maar dat terzijde.
Zit niet zo te zeiken joh, die OV chipkaart werkt prima. Niet dat eeuwige gezever met strippenkaarten of weet ik veel wat, gewoon ff langs de scanner halen en klaar.
@ Multiflauwekulti | 28-09-10 | 09:28
Dat is me ook opgevallen.
Enkele weken geleden een stuk over de A15 gereden waar die lijn ligt.
Een half uur lang geen trein gezien.
Volgens mij moet de NS wel. Immers als die poortjes dicht gaan verliezen ze 95 % van hun klandizie :-) Hoezo, einde OV chipkaart nabij. Dat einde is alleen maar ten nadele van de ov bedrijven die er nu goudgeld aan verdienen met de zelfde service. En dus goed nieuws voor de reiziger.
Ik zal wel weer te veel vooruit lopen, de politiek kennende. Die zit er niet voor het volk, maar namens. Da's een groot verschil.
Rest de vraag: Heeft u al betaald? Ja! Ik besta dus ik betaal.
@ kleingrutter | 28-09-10 | 09:27
ghè ghe`...
voor die ene keer pak ik dan wel de trein.
Ze hadden van dat geld het OV beter gratis kunnen maken. Stelletje prutsers. Zo moeilijk is het allemaal niet hoor.
@Karel Kruizenruiker | 28-09-10 | 09:29
Volgens mij heeft ze net een account aangemaakt (09:22).
Vraag jij het?
@ ganzo | 28-09-10 | 09:16
Zo'n kort plempsel.
Zo'n pijnlijke waarheid.
Inderdaad... gewoon kartonnen klote-kaartjes die door een machien worden ingeslikt waarna het poortje opengaat. Hoe veel simpeler wil je het hebben... Eén telefoontje naar La Ville de Paris om de leverancier op te vragen en je bent er.
Hee Bertje, heb je zelf al je rijbewijs dan?
Even een leuke vergelijking Uithuizen (Groningen) - Westkapelle (Zeeland).
Auto: 3:49 uur www.routenet.nl/route.aspx?task=route&...
Trein (schrik niet): 5:35 uur. (via 9292ov.nl tot aan Middelburg.)
Het hele land door en je komt slechts 1:46 uur later aan en dan ook nog 10 km te fietsen op je vouwfiets.
Kosten auto: 58.90 euro
Kosten trein en bus: 55.20 euro
Dat is dus keurig 3,70 euro verdiend voor twee uur extra ellende.
Tot zover de consumentenbond. De auto nog altijd het beste vervoer.
Nettowinst lijkt me dan negatief.
@lion@night | 28-09-10 | 09:22
Precies. Waarom moet Nederland altijd (zie ook paspoortaffaire) iets op grote schaal gaan invoeren wat nog niet is uitgeëvolueerd.
In het kader, waarom simpel, zeker en goedkoop als het ook moeilijk, onzeker en vooral duur , heel erg DUUR (dat heeft iedereen toch van verre zien aankomen) kan?
@Prof D.A.H. vintik 9.21
Ze zegt van wel, maar of het echt zo is.. vragen vragen vragen
Het schijnt dat de OV chip reeds voorbereid is om te werken met de tolpoortjes op de A10 rond Amsterdam.....
Mijn auto is inderdaad ernstig stil. Heerlijk gewoon. Dus ik dacht laatst in alle rust en stilte een stukje te gaan toeren. Daarbij reed ik langs de Betuwe-lijn. U weet wel... dat tomeloos dure stuk rails van het havengebied naar Bierbuikia... om het vrachtvervoer op de weg te beperken.
Daar, op die spoorlijn, was het zo mogelijk nóg stiller dan in mijn auto... geen trein te zien daar, terwijl toch duidelijk was beloofd dat die krengen daar bumper-aan-bumper over het spoor zouden denderen. Over spoorfails gesproken...
lion@night | 28-09-10 | 09:24
Dat komt me bekend voor!
Je hebt gelijk want ik moet mijn afspraken im Amsterdam zo afstemmen dat ik iig parkeerruimte heb in een redelijke straal van mijn afspraak.
Dat open houden van die poortjes heeft m.i. te maken met het starttarief. Je moet nl. bij een tussenstop nooit in- en uitchecken, want dan betaal je dubbel starttarief.
Het OV daar ga ik niet mee. Dan nog liever de taxi!
@ kleingrutter | 28-09-10 | 09:20
Ik mijd het OV zo veel mogelijk.
Alleen centrum Amsterdam, parkeren daar is niet meer te betalen.
Dus rij ik naar Sloterdijk met de auto, en voor 6 parkeren plus retourtje centrum met de trein.
Dat is nog te doen.
Wat weer een onzin bericht! Heeft de schrijver ook nagedacht waarom men die poortjes ( voorlopig) nog open laat staan? Nee dus. Eerst eens goed nagaan voordat je deze onzin publiceert.
Overigens werkt de Ov.- kaart op veel plaatsen in wereld probleemloos, enkel de conservatieve nl-ers willen niet aan vernieuwing. Bang voor verandering.
@ illuvatar | 28-09-10 | 09:18
Dat heb ik me ook regelmatig afgevraagd.
Er zijn vele steden waar een vrijwel feilloos metrosysteem aanwezig is, waarom dan niet zo'n format kopieëren?
Aanzienlijk goedkoper.
Bovendien zijn die metrosystemen ook nog een lust voor het oog, in plaats van die smerige en onveilige toestanden hier in Nederland.
En *kuch* dat rumoer dat er in de OV chip een tracking chip zit... is dat al ontzenuwd? (Ik weet het u autorijders bent er al aan gewnd *kuch* Tomtom *kuch*.)
@Karel Kruizenruiker | 28-09-10 | 09:17
That reminds me. Heeft ze die 11.000 nou al eens betaald?
Of istie rekening er nog steeds niet?
Ach, wij betalen wel weer meer belasting voor de falende PVDA regente.
lion@night | 28-09-10 | 09:18
Dat lijkt me best vreemd. Maar ik pak toch de auto zo ;-)
Wij van het nieuwe kabinet tellen de zegeningen van de totnutoe geimplementeerde marktwerking en we beloven er een toename ervan!
Ik weiger al jaren om met de trein te gaan, sta liever in de file dan in een trein.
@ kleingrutter | 28-09-10 | 09:14
Morgen!
Geen flauw idee, want de info op de site van Connexxion is zwaar kudt.
Werkelijk, want een kleaute site, ik ga eens een advies indienen ;-)
Hoe dan ook, als ik een buslijn invoer die in deze regio rijdt, staat nergens aangegeven dat ik niet met de strippenkaart kan reizen, nergens.
Zelfs Connexxion is er blijkbaar niet van op de hoogte.
Jup, sinds OV chippert gebruik ik alleen maar de auto, heerlijk.
Maar ik vind het vooral geweldig voor die ene pipo, die ermee stond te springe, dat het OV chipkaartje zeau fantastical werkt, hulde!
OV-chipkaart redenering: Beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd.
Overal ter wereld hebben ze het wiel reeds uitgevonden en geperfectioneerd, met alle ervaringen en faalkosten als gevolg. Resultaat: een muntje aanschaffen dat je in een gleufje moet doen, poortje gaat open, onrendabele naar binnen, poortje gaat dicht, next. (in Toronto, Mexico-stad, e.v.a. wereldsteden werkt dat gewoon).
Maar in Nederland willen we weer een of ander supermoderne chipkaart die fraude- en storingsgevoelig, passagieronvriendelijk en dagreisbemoeilijkend is.
Hou er toch mee op en laat iedereen gewoon een universeel muntje in een gleuf stoppen voor het gebruik. In Nederland rijden ook geen treinen, hoogstens treinvormige sneltrams, gebruik ze dan ook als metro's en trams.
Dat hele openbaar vervoer werkt alleen omdat het kunstmatig in stand gehouden wordt.
Ik stel voor om alle steun stop te zetten, en het OV zelf de kost te laten verdienen, binnen twee maanden is het einde oefening.
Was dit niet het eclatante succes van Tineke ?
Ik spoor al jaren niet, bevalt me prima!
verkopen ze dingen ook in carnets van 10 stuks?
"Zeg Nee tegen het OV!"
@ PSYx | 28-09-10 | 08:57
En vergeet vooral niet dat het tegoed op je strippenkaart NIETS meer waard is, en geen enkele mogelijkheid om dat terug te krijgen.
De auto, dat zeg ik al jaren. Die hele kudt NS werkt niet. Vertragingen, langzaam, overvolle treinen en veel te duur.
lion@night | 28-09-10 | 09:12
Morgen!
Is dat niet landelijk dan zo'n strippenkaart?
Boycotten die hap; ik heb er geen en ik wil er ook geen.
Auto brengt je van A naar B.
Trein moet je eerst van A naar B, om in te stappen. Vaak moet je dan nog van B naar C, naar D en dat is alleen als er geen vertraging of omleiding is. Kom je aan, dan is er altijd nog het treurige van stads- en streekvervoer om je naar het einde te leiden.
Kan niet anders in geval van nood/brand / haatbaard met bom ,moet men wil snel kunnen evacueren.
Opeens heb je het, je wordt automobilist.
Connexxion, ook zo lekker bezig.
Want volgens de website van Connexxion kun je namelijk nog steeds met de strippenkaart reizen;
www.connexxion.nl/strippenkaarten/27/
Hier in regio Haarlem - Amsterdam kan dat al lang niet meer, echter dit staat niet op de site van Connexxion.
Hilarisch gesprek daarover gehad aan de telefoon;
"Kan ik nu wel of niet met de strippenkaart reizen?"
"Nee meneer, dat kan sinds juni niet meer"
"Waarom staat het dan wel op uw site?"
"Dat weet ik niet meneer"
Voor die ene keer dat ik gebruik maak van het OV weiger ik zo kudt OV-chip kaart aan te schaffen.
Hoe was die uitspraak ook alweer? Zoiets als, het OV brengt je te laat naar een plaats waar je niet hoeft te zijn.
Eerste klasse in de trein moet je tijdens de spits delen met luchtjes kruidvatdeodorant die claimen dat ze wel moeten zitten op jouw plaats, want er is nergens anders meer plek.
Mijn advies: koop een motor en laat dat OV barsten.
The real WTF here is dat die poortjes sowieso niet geschikt zijn om zwartrijden te voorkomen. Genoeg truuks om er door te komen zonder geldige chip.
Leukste is als ie in spits-mode staat: poortje blijf open staan als mensen er snel achter elkaar hun chip scannen. Lichtsluizen kijken of er slechts 1 persoon per check-in/uit doorheen loopt. Loop jij als zwartrijder er achteraan (zonder je chip te scannen, en snel genoeg natuurlijk), dan denkt het poortje: He, ik ga maar eens dicht. De gene die de deur voor z'n smoelwerk krijgt is de persoon achter jou die keurig incheckte.
Geweldig stukje van Bert Brussen!
Eigen vervoer altijd + 1.
Openbaar vervoer - 1.
Als je in de file staat met de trein, dan kan je nooit even snel via de B weg.
overheid en IT... mislukkingen gegarandeerd :(
Ik kan die trein ook nooit voor de deur kwijt.
Was het nog niet duidelijk dat dit een overduidelijke FAAL is?
Vind die chipkaart eigenlijk best handig. Mag dat?
Bah.. die poortjes vond ik nu net het enige goeie aan de OV-Chipkaart.
En dan schaffen ze dat af. Wtf!!
OV knipkaart.
Eensch. Het is eindelijk tijd voor een auto.
Dus als je iemand gaat uitzwaaien dan heb je geen OV chipkaart nodig?
Poortjes werken wel in Londense underground. En daar is veel drukker. Waarom hier dan niet?
Nederland en handhaving. Onmogelijke combinatie.
Tja,
ik ben sinds de invoering van de OV chipkaart niet meer met het OV geweest.
Is gewoon teveel gedoe. Even met je buitenlandse gasten de tram pakken naar de stad? Vergeet het maar, veel te ingewikkeld. Met de kinderen uit de klas naar de dierentuin? Gaat niet, er kunnen geen meerdere personen op één kaart. En voor het goedkope kindertarief moet je een kaart op naam hebben, paar weken van te voren aanschaffen en 7,50 per kaart dokken.
gelukkig is er een nieuwe manier van reizen:
www.ov-stripkaart.nl/
rijdend te zien | 28-09-10 | 08:57
Droom lekker verder.
Eerst de onneembare hobbel van het rijbewijs. Kanikniet, zit aan het OV en die kaarten voor de hele familie (is nog het ergst, overal moet steeds ruim 20 euri op) vast.
Is de OV-chipkaart dan na dit topic dood en begraven? Fijn, dan kunnen we nu topics schrijven over nieuwe dingen.
Stel dat ik met OV zou gaan, dan wil ik gewoon een kaartje kopon, zonder allerlei toestanden. Als die OV-dinges het enige toegangsbewijs wordt, dan zie je mij nooit meer in het OV. Aan de andere kant: ik ben in 20 jaar misschien 3 keer met OV gegaan. Voer maar lekker in ook dat failsysteem, kan mij het bommen
Het lijkt wel dat je 'gratis' kan reizen, maar in werkelijkheid werkt de helft van die poortjes niet. Dat betekent dus dat je een forse boete krijgt als je ergens uitstapt waar je niet kan uitchecken omdat er geen werkend poortje is. En reken maar dat je die schade nergens kunt verhalen, 'dat is de wet nu eenmaal', gesubsidieerde semi publieke instellingen zijn boven het klootjesvolk gesteld.
Mijn Mini is niet echt een stilte coupe te noemen, maar verder wel met artikel eens...
zelden een 'onderneming' met nog minder realiteitszin meegemaakt dan de NS. *iedere dag meermaals een lege NS HighSpeed voorbij razen ziet*
OV chip, TNT post, Marktwerking zorg.............. Fail!
Gewoon negeren die kaart.
Euh.... de fiets, helemaal zo gek nog niet?
*proest*
Zullen we anders ophouden over die OV-chipkaart? Dit is geen nieuws meer.
en dan nog maar niet te spreken over de walgelijk slechte voorlichting
Epic Failure Hollandia 1.0
hopelijk komt er onder het nieuwe kabinet een roteind aan asfalt bij
REAGEER OOK