Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Auto's testen met lijken

opahelptautoveiligertemaken.jpg Bahverhaaltje op Jalopnik. Het beste autoblog van de internets heeft fotobewijs van menselijke kadavers die worden ingezet als crashtestdummies. Geeft nauwkeurigere testresultaten. Was altijd beetje soort van urban myth. De auto-industrie ontkent ongeveer iedere 5 jaar plechtig dat er iets van waar is. Maar de superveilige opblaasbare kindergordel in de nieuwe Ford Explorer is wel degelijk tot stand gekomen door dooie lijken die niet leven. Is weer eens wat anders dan saai organen doneren na overlijden. Niet-levenden bedankt!

Reaguursels

Inloggen

@ Gristiaan 16.19 : dat kun je niet menen! Heb je niet gekeken dan?

bruine kikker | 29-08-10 | 17:14

Nou en, wordt het veiliger van.

Gristiaan | 29-08-10 | 16:19

@ jimbrowski 27-08 16.03 en phantom 2 27-08 18.16:

Ik ben nog altijd niet bekomen van de topic MOB EXECUTION daar ergens in Pakistan.
Misschien kunnen ze voor die testen wel die beursgeslagen jongens gebruiken of er gebruiken vooraleer ze gestenigd worden. Gaat vlugger en is pijnloos.
Sorry, dit is sarcastisch bedoeld.

bruine kikker | 29-08-10 | 15:55

Is dit een nieuwe reanimatietest ? Als er zo,n lijk d.m.v. een nepcrash weer tot leven komt schrikt ie zich gelijk weer dood.

herodus | 29-08-10 | 08:07

@Redwood | 28-08-10 | 23:24

Tuurlijk, groot gelijk. Dood is per slot van rekening dood. Maarrrr ... wees dan wel 'up front' over waar de lichamen van Pops and Mom voor gebruikt zullen worden. Niet in de trend van de Anatomieles, maar gewoon zoiets van: "Hey .. we're going to stick your Dad in a car and crash him into a wall at 100 mph. Most likely his face will be smashed into a pulp and it will take a while to pick up the bits and pieces afterwards. Mind?" Dat is tenminste eerlijk.

Litsehimmel | 29-08-10 | 01:54

Ik zie het probleem niet zo, ze zijn toch al dood? Ze voelen er niks meer van, die ziel is er uit. Als 1 zo'n cadaver het leven van vele mensen en kinderen kan redden, dan is het nuttiger dan 10 tot 20 jaar langzaam wegrotten onder de grond en uiteindelijk opgegraven te worden en in een gore knekelput te worden gedonderd. Een keer wat anders dan een donortransplantatie, daar moesten we voor vijftig jaar terug ook nog aan wennen.

Redwood | 28-08-10 | 23:24

Ah lachen man, mijn tip wordt gebruik :D Woohooo

Gast 020 | 28-08-10 | 21:27

Niks 'urban myth', het is iedereen toch gewoon bekend dat je echte lichamen nodig hebt om die poppen te kalibreren.

Zuurteregelaar | 28-08-10 | 21:15

Tja, t lijkt mij dat ze er nou niet veel meer van zullen voelen he.

Snuf&Snuitje | 28-08-10 | 18:24

Ik ken ook een boel nog levende lijken die voor dit doel zeer geschikt zijn. De wereld zit vol Cleaudzakken.

Piepkuukn | 28-08-10 | 17:45

Ik zou wel de videobeelden van de crash wilen zien!

Pennebaas | 28-08-10 | 13:14

Ik heb me al opgegeven, vind een begravenis zo'n commerciële onzin, als ik in de kliko afgevoerd wordt is t ook ok, snijdende kinderen die arts willen worden komen al om onder de lijken, dus.. niets mis mee.

Causa Sui | 28-08-10 | 11:38

Ik zag gisteren twee hoogbejaarde permanentjes zich vrijwillig opgeven als levende dummy toen ze met 65kmh de snelweg op reden. Direct invoegen terwijl er auto's met 120 reden. Ik zat er achter en reed wel de hele invoegstrook netjes uit om met 120 in te voegen. Gaat die doos ook nog boos knipperen. De dag ervoor keerde een oude bok op dezelfde oprit: te bang om de snelweg op te rijden. Kudtbejaarden in hun Kia Kukident, Nissan Deprimera en Dacia Depend!!!

ZDEV | 28-08-10 | 09:13

Zoals anderen ook al stelden: oud nieuws!
Deze testen vonden al plaats in de jaren zeventig van de vorige eeuw.
Met name Frankrijk heeft hier de verkeersveiligheid mee gediend. Zij hebben destijds bijvoorbeeld ook de vertraging gemeten van een menselijk lichaam dat over de aarde schuift, hoe menselijke lichamen reageren als ze door verschillende voertuigen worden aangereden enz. enz. enz.
Kennelijk is de wetgeving ruimer in dat land want onlangs hebben ze daar nog met menselijke lichamen de ontbindingssnelheid getest onder verschillende omstandigheden.

Peatsmoke | 28-08-10 | 07:57

Zolang ik maar een veilige auto heb. Vindt ik het oke.

Pjotertje | 28-08-10 | 02:05

Niet zeuren, het is voor de wetenschap en onze veiligheid. Dus hoe veiliger we straks zitten, hoe minder lijken beschikbaar voor deze test.

fritsspits | 28-08-10 | 00:58

gaat eens handen wassen, geloof hier niks van

Nueky | 27-08-10 | 23:44

Als die mensen zichzelf voor de 'wetenschap' beschikbaar stellen dan moeten ze dat zelf weten... Maar als de 'wetenschappers' ze uitgraven op het dichtstbijgelegen kerkhof dan word het bedenkelijk ;)

Leopold | 27-08-10 | 22:52

Ik las twintig jaar geleden al dat lijken werden ingezet om de veiligheid van auto-onderdelen te testen. Toen werden daar ook proefdieren voor gebruikt. Kennelijk is men daarmee inmiddels gestopt. Heel goed! Liever lijken dan dieren.

MAD1950 | 27-08-10 | 22:30

Een dood lichaam heeft als het op de rug ligt ook een zeer grauw wit uiterlijk, wederom het bloed dat naar het laagste punt zakt.. op de rug zitten juist "Lijk vlekken" dit zijn zeer donker rode/blauwe vlekken (lees bloeduitstortingen) en ontstaan door een teveel aan bloed aan die onderkant.

Crematorium-de-Asbak | 27-08-10 | 22:24

@Rejer | 27-08-10 | 20:20
In princiepen bloed een lichaam niet meer nadat de dood is ingetreden.. dit komt doordat de bloeddruk (hartslag) weg valt.. Het bloed zakt door de zwaartekracht naar beneden, dit wil zeggen als je bij een horizontaal liggend lichaam een wondje in de borst maakt bloed dit niet.. Wanneer je een wondje in de rug maakt dan is het bloeden niet meer te stoppen.. alleen met hechtingen of dicht schroeien. Tevens zal het bloed niet meer stollen.

Crematorium-de-Asbak | 27-08-10 | 22:16

De mensen zouden eens moeten weten wat er allemaal gebeurt in een mortuarium.. Dan wil niemand meer dood gaan :(...

Crematorium-de-Asbak | 27-08-10 | 22:11

Oud nieuws.

killermiller | 27-08-10 | 21:58

Hij zit er wel warmpjes bij

simpel_vruchtje | 27-08-10 | 20:35

lijken bloeden toch niet.

Rejer | 27-08-10 | 20:20

hetoog | 27-08-10 | 17:24
Lijken die dood zijn, duhh.

koekje erbij? | 27-08-10 | 20:14

soort van urban myth = oud nieuws

zeikzak | 27-08-10 | 20:10

Toch maar geen donor worden.

tinusschrijver | 27-08-10 | 19:49

Crashtest dummies niet goed genoeg?

BeerGod | 27-08-10 | 19:48

Dat is nou met recht marktwerking in de zorg!

DrBowned | 27-08-10 | 19:44

IK ben overtuigd !!. De opgraving heeft geholpen . Zie Foxy Foxtrott met de elastieke beentjes , de contouren van de BIO-STABIEL om de arm. Het helpt echt !! Je hebt het eeuwige leven .

Dappere dildo | 27-08-10 | 19:34

eerst bewijzen graag.

ytk99 | 27-08-10 | 19:29

Ik heb geen leven, is er ergens waar ik me voor dit op kan geven?

Ergo | 27-08-10 | 19:27

Levende kinderverkrachters, nieuwe straf?

Thom94 | 27-08-10 | 19:11

Inderdaad gewoon die tests uitvoeren met diverse levende randfiguren die we eigenlijk niet meer in de maatschappij willen hebben. Terroristen, veroordeelde pedo's, kindermoordenaars, EHB, kwalbert verlinde, ik noem maar wat. Daar krijgen we de handen toch wel voor op elkaar lijkt me?

phantom2 | 27-08-10 | 18:16

ik zou zeggen , de test wordt nog realistischer als je levende ontsnapte tbs'ers gebruikt.
het is maar een voorstel.

watsinneneem | 27-08-10 | 17:58

uberlol@rara | 27-08-10 | 15:38

Vogelbeest | 27-08-10 | 17:32

lol@dosis | 27-08-10 | 15:38

Vogelbeest | 27-08-10 | 17:31

Zo draagt pakistan ook weer zijn steentje bij voor de wereldeconomie... een soort van bedankje....

number668 | 27-08-10 | 17:25

Dooie Lijken?????? wat zijn dat nu weer.

hetoog | 27-08-10 | 17:24

Ik bied bij deze mn schoonmoeder aan.

Dawassiknie | 27-08-10 | 17:18

Dit is zelfs al uitgebreid op tv geweest. Geen hoax. Ik kan mij nog herinneren dat in dat programma iemands kop tegen iets hards aan werd geslagen om te kijken wanneer de schedel of nek brak.

Canis Spurcus | 27-08-10 | 17:16

Ik wist niet dat Aantjes en Ruud Lubbers ook bijklussen. Maarja - als oud lijk moet je wat.

funkyd | 27-08-10 | 16:58

Let u even op het bloed dat blijkbaar nog ter plekke uit mond en neus komt stromen?

NulKommaNul | 27-08-10 | 16:56

@kees2790 | 27-08-10 | 16:46, de haat, de wanhoop, de haat!

gentle giant | 27-08-10 | 16:53

Weet ik eindelijk een nuttig doel voor mijn lichaam na mijn dood.

stinkvis | 27-08-10 | 16:53

Oh ja, in de KIJK stand ook dat de lijken worden 'gekocht' van arme families uit India. En waarom heeft dat lijk een witte kap over zijn hoofd? Als je dan zo'n stoere wetenschapper bent kijk je dat lijk ook recht in de ogen.

Charles de Batz | 27-08-10 | 16:52

@kees2790 | 27-08-10 | 16:46
Zielig mannetje.

Steilloos ten Onder | 27-08-10 | 16:52

Stond 25 jaar geleden al in de KIJK. Testen met lijken gatver, ,aar wat ik schokkender vind is dat men ook proeven doet met levende varkens. Dat maakt me echt misselijk.

Charles de Batz | 27-08-10 | 16:48

-weggejorist-

kees2790 | 27-08-10 | 16:46

@De Gooise Matras | 27-08-10 | 16:37
Kijk, zo ken ik je weer ;D

Steilloos ten Onder | 27-08-10 | 16:45

@ Steilloos ten Onder | 27-08-10 | 16:2
Om de dooie dood niet!
Especially for U: Hoe eerder dood hoe eerder begraven.
Edel arm en rijk maakt de dood gelijk.
*denkt nu dat spreekwoordenmisbruik gedoodverfd wordt door DGM*

De Gooise Matras | 27-08-10 | 16:37

De Literator | 27-08-10 | 16:09
Ik moest lachen, maar niet zomaar lachen.
ik laughde out loud, very loud. !
+1

geenstijlsteengeil | 27-08-10 | 16:36

Hoe zouden ze met rigor mortis omgaan? Of zijn de lijken nog vers?

B0kito | 27-08-10 | 16:31

echt?

=echt= | 27-08-10 | 16:29

Wat vies..

martino641 | 27-08-10 | 16:28

Boeiuh. Kwestie van een contractje neem ik aan?

Drank Orgelt | 27-08-10 | 16:27

Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, ik heb zelf ook mijn lichaam aan wetenschap gedoneerd in mijn testament.

Anarki | 27-08-10 | 16:26

Bahachustika | 27-08-10 | 16:23
Mummie, erg leuk !

De Literator | 27-08-10 | 16:24

prettig weekend! :)

Rest In Privacy | 27-08-10 | 16:24

Vingertjes waren na het eerste rondje al gesneuveld, dus ff een zwachteltje erom en door. Et voila: een crash test MUMMY!

Bahachustika | 27-08-10 | 16:23

nohairrobbie | 27-08-10 | 16:18
La Vie En Rose | 27-08-10 | 16:18
dank, dank
De Literator geeft graag toe, dat hij het benauwd kreeg bij het schrijven van het stukje....

De Literator | 27-08-10 | 16:21

Heeft De Gooise Matras al met spreekwoorden gegooid?
Zo niet, de industrie gaat wel weer over lijken.
*afdruipt*

Steilloos ten Onder | 27-08-10 | 16:20

Cool!

Wazzzah | 27-08-10 | 16:20

De Literator | 27-08-10 | 16:09
U doet uw nick eer aan. Knap heur!

La Vie En Rose | 27-08-10 | 16:18

Ik stel mijn lichaam ook beschikbaar voor de wetenschap. Kost geen drol, niemand hoeft je steen te poetsen of met je urn te zeulen en er kunnen indirect levens mee gered worden!!

Cidel Fastro | 27-08-10 | 16:18

@De Literator | 27-08-10 | 16:09
LOL

nohairrobbie | 27-08-10 | 16:18

in het filmpje wordt ook verteld dat "human cadavers" gebruikt worden door het leger, voor "landmine safety tests".

heel fijn om te weten dat er gewerkt wordt aan veilige landmijnen.

janeedantoch | 27-08-10 | 16:18

koerbagh ® | 27-08-10 | 16:15
lol

Nacho_Vidal | 27-08-10 | 16:17

Waar kan ik mij inschrijven?

Poolse koelkast | 27-08-10 | 16:16

Zolang ze lieve kleine konijntjes gebruiken om te kijken of de shampoo niet te erg prikt mogen ze van mij ook mensen gebruiken voor crashtests, ik weet wel een paar levende specimens.

nohairrobbie | 27-08-10 | 16:16

te ziek voor woorden

El Pannekoek | 27-08-10 | 16:15

Vrij bizar verhaal, zeker als je met je gebakken kibbelingetje achter de pc aanschuift.

Naja.

Om nom nom

Nacho_Vidal | 27-08-10 | 16:13

Dat is ook wat.
Sta je je (inmiddels onbezielde) lichaam af aan de wetenschap,
maken ze een real life crash test dummie van je.
*donorschap weer terugtrekt nu*

De Gooise Matras | 27-08-10 | 16:12

Dit zijn gewoon mensen die hun lichaam ter beschikking aan de wetenschap hebben gesteld. Simpel. Om in de GS terminologie te blijven; niks aan het handje, gewoon doorlopen mensen.

Larry King | 27-08-10 | 16:11

@Multiflauwekulti | 27-08-10 | 16:06
Uiteindelijk is het wel het doel dat je de klap overleeft, dus het is inderdaad niet zo'n goed plan...

jimbrowski | 27-08-10 | 16:10

Roerloos ligt hij op het ziekenhuisbed. Geen spier kan hij meer bewegen maar zijn ogen zien nog goed. Hij begrijpt niet waarom iedereen om hem heen zo hartverscheurend huilt. Okay, zijn ongeluk op die fiets was vreselijk geweest. Geen prettig gezicht, al die kneuzingen en blauwe plekken. Maar hij leeft ! “Hé jongens, ik leef nog !!”

Dan gaat het licht uit en vertrekken de rouwenden. Hij zou willen uitroepen, blijf, blijf maar zijn lippen zijn verstard.

Plotseling gaat het licht weer aan en trekken twee grote mannen zijn kleren uit. “What de fuck is dit” wil hij zeggen, maar ook dat lukt niet.

Gelukkig krijgt hij nieuwe kleren, warme kleren. Een strakke zwarte maillot en een zwart T-shirt met lange mouwen. En heel gek, zijn handen worden verbonden en hij krijgt een doek om zijn hoofd.

Met het doek om zijn gezicht voelt hij zich nog meer opgesloten in zijn eigen lijf. Niet meer kunnen bewegen en niet meer kunnen zien. Voelen lukt nog goed. Hij voelt dat hij op een brancard wordt gelegd en in een bestelauto word geschoven. Dan valt hij even in slaap.

Al gauw wordt hij wakker en voelt dat hij in een soort stoel zit. Het doek zakt wat van zijn ogen weg en hij ziet dat hij in een auto zit. Achter het stuur. Zijn rechterarm zit aan een plakn vast en hij ziet allerlei draadjes om zich heen. Dan opeens voelt hij een enorme druk in zijn rug. Net als in vliegtuig, dat op stijgt…….

De Literator | 27-08-10 | 16:09

@rara | 27-08-10 | 16:01
In zo'n antieke Mercedes zit je nog altijd een stuk veiliger dan in veel hedendaagse auto's, dat dan weer wel.

jimbrowski | 27-08-10 | 16:08

@jakeee | 27-08-10 | 16:04
Wat moeten we met al die gristen-orgels?

rara | 27-08-10 | 16:07

Lijkt me vrij sterk dat dit waar is.
- Een lijk verliest snel gewicht
- Ze worden stijf
- Na een crash is een lijk niet meer te gebruiken
- Twee verschillende lijken zullen anders reageren op een crash
Hoe wil je, dit alles in acht nemend, goede testresultaten krijgen? Het is niet zo fris, slecht voor de reputatie van een bedrijf, onbetrouwbaar en de testresultaten zijn niet te vergelijken!

Semper Pecunia | 27-08-10 | 16:07

Toch een beetje luguber.

Black Sabbath | 27-08-10 | 16:06

Gebruiken ze ook kleine kadavers voor kindergordels?

Sjef in de bijstand | 27-08-10 | 16:06

@ jimbrowski | 27-08-10 | 16:03
Ja, doei! Da'lijk overleeft 'ie de klap en moeten ze 'm oplappen alvorens opnieuw het vonnis te voltrekken. Kost duur.
(hoewel je natuurlijk ook ter plekke een afscheidsschot in zijn nek kan planten)

Multiflauwekulti | 27-08-10 | 16:06

dooie lijken die niet leven... Een mooi pleonasme in 3-voud

topcat | 27-08-10 | 16:05

dooie lijken die niet leven... eeuh...

Bibinees | 27-08-10 | 16:05

Dus? Auto's zijn er veiliger door, zal ook wel niet zo zijn dat die lijken gejat zijn uit het mortuarium, zal wel toestemming voor gevraagd zijn.

Steilloos ten Onder | 27-08-10 | 16:05

O ja en voor de gritsenfundies, Don't take your organs to heaven.. heaven knows we need them here..

jakeee | 27-08-10 | 16:04

Nog beter zou zijn om met levenden te testen. Neem nou een ter dood veroordeelde. Die gaat toch al dood, en bewijst de samenleving hiermee een dienst. Het scheelt ook nog eens electriciteit of kogels.

jimbrowski | 27-08-10 | 16:03

Geloof er niets van. Althans niet in Europa of Amerika. Wellicht in Noord Korea.
.
Als dit onomstotelijk bewezen wordt doet dit je imago meer schade dan welke terugroepactie dan ook maar. Er is dus geen plausibele reden voor.

Brandje | 27-08-10 | 16:03

Benzine wordt ook van een heleboel lijkjes gemaakt, dus waar lullen we nou over?

threewing | 27-08-10 | 16:01

@yokiamy | 27-08-10 | 15:56
Paupers dromen niet van nieuwe auto's. Om de een of andere reden willen ze in oude Golfjes, roestige BMW's of antieke Mercedessen rijden. Of een zwarte Suzuki Alto, dat kan ook nog.

rara | 27-08-10 | 16:01

Ze mogen mijn lichaam wel hebben na de dood hoor. Wat ze erna mee doen moeten ze zelf weten mits het niet respectloos is. Ik zou er geen enkele moeite mee hebben.

kleingrutter | 27-08-10 | 16:00

Kan je dat in je donor-codicil aangeven?

Schaamharing | 27-08-10 | 16:00

Gewoon mensen in niqaab die iets voor de maatschappij aan het betekenen zijn

Tobi | 27-08-10 | 16:00

Hoax! Hoe kan een lijk nou een auto besturen en tegen een muur aan rijden?

sjaakdeslinksesul | 27-08-10 | 16:00

De overledenen, nog een bevolkingsgroep om rekening mee te houden.

Bologna | 27-08-10 | 15:59

Toch vraag ik me af wat ze in dat filmpje bedoelen met Landmine Safety Research. Het hele punt van landmijnen is toch dat ze niet veilig zijn? Landmijnen met ingebouwde airbags? Kind of misses the point of a landmine, methinks.
Als het bericht dan toch een WTF-momentje heeft dan is het dat wel.

koerbagh ® | 27-08-10 | 15:58

Er is wel wat voor te zeggen, de industrie maakt ook veel gebruik van varkens en zo, maar zeg nu zelf de pasvorm van een autogordel gemaakt voor varkens geschikt is voor mensen? Nee, ik denk van niet.

vanhetgoor | 27-08-10 | 15:57

Ik ben sowieso donor. Lang nagedacht over het feit of ik mezelf zou schenken aan de wetenschap. Toch maar niet gedaan puur omdat je na je dood zo spoedig mogelijk richting het lab gaat. Geloof dat de familie maar een paar uur na overlijden de tijd heeft om afscheid te nemen. Als er verandering komt in deze procedure schenk ik me zeer zeker aan de wetenschap. En dan interesseert me het niet wat ze met me doen. Ben toch dood..

jakeee | 27-08-10 | 15:56

zo kom je als pauper tenminste 1 maal in een nieuwe auto te zitten

yokiamy | 27-08-10 | 15:56

@Strotgrondel | 27-08-10 | 15:54
Inderdaad, dat is toch die gast die altijd op dat kratje naast Koos Spee staat?
Lache!

afdankert | 27-08-10 | 15:55

@laagvliegert | 27-08-10 | 15:54
Maar voorlopig blijf ik toch liever nog even laagvliegen.

laagvliegert | 27-08-10 | 15:55

lichaam ter beschikking stellen van het grootkapitaal
nobel

Veldmaarschalk Sorry | 27-08-10 | 15:54

Zijn die dingen ook nog nuttig. Je moet niet zoveel waarde hechten aan een levenloos lichaam. Niet als gelovige, noch als atheïst.

frickY | 27-08-10 | 15:54

@Tête de veau | 27-08-10 | 15:52
bevroren mensen lijken me nogal lastig in zo'n stoel te wurmen, half-ontdooid is het beste, net zoals bij kip, dat snijdt het makkelijkste.

yokiamy | 27-08-10 | 15:54

Ze gebruiken die 'dummies' trouwens niet alleen om gordels te testen: NSFW poetry.rotten.com/dontgawk/

DeRoyVanZuipensteijn | 27-08-10 | 15:54

Zoveel verschillen ze niet van de gemiddelde automobilist die ik 's morgens tegenkom, dus waar hebben we het over?

KaiserSoza | 27-08-10 | 15:54

Ik begrijp ook niet wat er mis mee is. En inderdaad - PietHeyn | 27-08-10 | 15:51 - ik stel in mijn donorcodicil ook dat mijn dode lichaam gebruikt mag worden voor de wetenschap. Stop mijn dan maar in zo'n stoeltje: als dode nog een keer lekker crashen en daarbij helpen aan de veiligheid voor anderen. Niets mis mee .... als ze me maar wel behoorlijk begraven en een bedankje geven aan mijn kids daarna.

laagvliegert | 27-08-10 | 15:54

afdankert | 27-08-10 | 15:50
Die kabouter die 'm altijd ondervraagt bij 'Wegmisbruikers' ook trouwens, vind je niet?
Prop je zo in 'n kinderstoeltje op de achterbank..

Strotgrondel | 27-08-10 | 15:54

Komt lijk uit diepvries of is die op 37 Celsius weer opgewarmt.
Regenereren heet dat hier in de keuken.

Tête de veau | 27-08-10 | 15:52

@retlow | 27-08-10 | 15:49:
Ik wilde net gaan reageren, maar ik sluit me bij aan bij jou commentaar.

DeDatumEnTijd-> | 27-08-10 | 15:51

Het stukje feedback van deze testpersonen blijkt in de praktijk toch vaak wat koeltjes.

Bos Hout | 27-08-10 | 15:51

Is toch niks mis mee? Je hebt zat mensen die hun lichaam beschikbaar stellen aan de wetenschap. Als de resultaten nauwkeuriger zijn dan met poppen dan worden we daar met zijn allen beter van. Gewoon mee doorgaan dus, is niet onethisch, want de mensen die hun lichaam beschikbaar hebben gesteld hebben dat uit vrije wil gedaan.

PietHeyn | 27-08-10 | 15:51

Ik ken nog wel een paar levende mensen die in een auto (liefst een kudt Toyotaatje of zo'n kleine Suzuki) met een gangetje van 140 Km/h tegen een betonnen muurtje mogen knallen.
Of de voetgangersproef. Vol op de motorkap, is ook goed.

pete68 | 27-08-10 | 15:51

kom op Geenstijl, we kunnen toch wel beter dan vreemde berichtjes van obscure blogjes kopieren...

BolleGijs | 27-08-10 | 15:51

Ach, het dient een goed doel nietwaar?
Organen van dooie mensen gebruiken ze toch niet, alleen van hersendode mensen.

yokiamy | 27-08-10 | 15:51

@Strotgrondel | 27-08-10 | 15:44
LOL!! een perfekt voorstel!
(Ik kom niet mee bij van het lachen, geweldig)

afdankert | 27-08-10 | 15:50

haha al die mensen die hun lichaam ter beschikking van de wetenschap stellen denken bij te dragen aan de strijd tegen kanker of iets dergelijks maar in plaats daarvan worden ze gebruikt voor de ontwikkeling van het nieuwe dashboard voor de Ford Transit.

Randy McRanderson | 27-08-10 | 15:49

prima toch, stuur al die john does er maar heen :P

PasMaNNi | 27-08-10 | 15:49

Het lijkt misschien vrij bizar, maar of een lijk nou in stukken gesneden wordt in een zaal met studenten, of dat ze het gebruiken om de veiligheid van auto's te verbeteren, het lijkt vrij identiek.
Identiek omdat het lijk kapot gaat (in stukken snijden versus laten crashen).
Identiek omdat hetzelfde wetenschappelijke doel voor ogen is: mensenlevens redden (kennis bij het opereren van een persoon na een auto-ongeluk versus preventie van lichamelijk letsel).
Dus het lijkt luguber, maar als je er even rationeel over nadenkt is het niks erger dan een "reguliere" autopsie.

retlow | 27-08-10 | 15:49

"Abra cadavera, hocus pocus, here is your new Ford Focus"
(100% zombie tested)

afdankert | 27-08-10 | 15:48

Moet kunnen zolang de overledene toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn lijk voor dit soort doeleinden.

niet voor de hond | 27-08-10 | 15:47

Je hebt van die mensen (levende, dit keer) die zich zelf ter beschikking van de wetenschap stellen.
Het kan trouwens nog gekker. Er zijn ook mensen die zich na hun overlijden in de fik laten steken.
Ieder zijn ding.

Multiflauwekulti | 27-08-10 | 15:47

Wat had je dan gedacht, dat ze levende testpersonen gebruikten?

Sheva | 27-08-10 | 15:47

Ik vraag me trouwens toch af hoe betrouwbaar z'n test is. Het lijkt me niet dat een mensen als een levenloos lijk reageert als men een ongeluk krijgt. Lijkt me eerder dat je je spieren spannend.

Origineel | 27-08-10 | 15:46

Goede vorm van de doodstraf ook.. blijft er tenminste nog nuttige info achter voor de toekomstige veiligheid van het normale volk.

Sidderpaal | 27-08-10 | 15:46

Active | 27-08-10 | 15:41

Oke voor 1 miljoen wil ik dit ook , trouwens die miljoen wel graag zolang ik nog leef.

Eurotokkie | 27-08-10 | 15:45

Ik vind dat Koos Spee zijn lichaam ter beschikking moet stellen voor dit soort crashtesten, dan doet de man postuum toch nog iets goeds voor veilig verkeer in NL.

Strotgrondel | 27-08-10 | 15:44

Wynardtage | 27-08-10 | 15:42
Gewoon balsemen, die handel.
*Lenin uit kist haalt*

dosis | 27-08-10 | 15:44

Als het ter beschikking is gesteld aan de wetenschap, wat is er dan mis mee?

watisdit | 27-08-10 | 15:44

"Crash test yummy", aldus de vriend van Theo Maassen.

Bos Hout | 27-08-10 | 15:44

Tsja.. Die mensen kiezen ervoor om hun lichaam beschikbaar te stellen aan de wetenschap. Het is niet zo dat ze er 's nachts stiekem een paar opgraven ofzo. Bovendien zal zo'n lijk minder snel beschikbaar zijn dan een computersimulatie of een plastic dummy, dus ik denk dat we wel mogen aannemen dat er niet 20 per dag 365 dagen per jaar tegen een muur gelanceerd worden, en dat het onderzoek ook daadwerkelijk nuttig is.

rickstick | 27-08-10 | 15:43

Nu nog testen met levende kadavers. Wellicht kan dat in Iran?
fjordman | 27-08-10 | 15:42

Jij komt in aanmerking voor de domheidsprijs van vandaag. (in meerdere opzichten)

Blague | 27-08-10 | 15:43

Is dit nieuws? We zijn ooit aan de dummies begonnen omdat er anders teveel geklaagd werd. In de jaren '60.

Argus0og | 27-08-10 | 15:43

DeRoyVanZuipensteijn | 27-08-10 | 15:37

Die kende ik nog niet, maar het klinkt wel belachelijk aannemelijk.

bokbier | 27-08-10 | 15:43

De vraag is of dit legaal is en zo ja, hoeveel koste dat legaal-maken.

Bluebook | 27-08-10 | 15:43

Jawel, jawel, maar ik zet er toch zo mijn vraagtekens bij dat een lijk je nauwkeurigere feedback geeft in de debriefing dan een crashtestdummie.

Randy McRanderson | 27-08-10 | 15:42

Het is misschien raar of nasty.
Maar dit is wel DE manier van testen. Kan geen pop tegen op.
Ja een pop stinkt niet. Dat is dan wel weer een voordeel.

Wynardtage | 27-08-10 | 15:42

Nu nog testen met levende kadavers. Wellicht kan dat in Iran?

fjordman | 27-08-10 | 15:42

Als autoproducenten de uitdrukkelijke toelating hebben van de overledene en de familie ervan, dan zie ik het probleem niet. Kan mensenlevens redden toch?

De Bellig | 27-08-10 | 15:41

Zijn overigens wel mensen die zich na hun dood beschikbaar stellen voor de wetenschap.

Active | 27-08-10 | 15:41

Uit niets blijkt dat die foto's inderdaad lijken betreft.

Ome Gijs | 27-08-10 | 15:40

Sick..

Croissant | 27-08-10 | 15:40

Uhm, wat is er mis mee? Behalve dat dummies een stuk schoner zijn en geen schoonmaakploeg nodig hebben en dat er kans is dat necrofieltjes binnenkort allemaal gaan solliciteren bij EuroNCAP...

dlseth_ | 27-08-10 | 15:40

dat heet: ter beschikking van de wetenschap

roflmaowpimp | 27-08-10 | 15:39

DeRoyVanZuipensteijn | 27-08-10 | 15:37
Nog wel, ja. Kun jij het bewijs leveren?
;

dosis | 27-08-10 | 15:39

Zolang die lijken niet van de zwartemarkt of iets dergelijks komen heb ik er geen probleem mee.

Origineel | 27-08-10 | 15:39

@Vogelbeest | 27-08-10 | 15:36
En om even te extrapoleren: een levende onrendabele levert opeens geld op als hij/zij wordt gebruikt bij crashtests. Ik voorzie een gat in de arbeidsmarkt.

rara | 27-08-10 | 15:38

Broodje aap..?

Blab | 27-08-10 | 15:38

Het levert wel het beste resulaat op qua informatie toch? En als mensen na overlijden het eigen lichaam ter beschikking van de wetenschap willen stellen, dan moet er waarschijnlijk toch een vink-mogelijkheid zijn met betrekking tot het wetenschappelijke onderzoek naar veiligheid van autogordels..

NLSteen | 27-08-10 | 15:38

Kom redactie, dit is oud nieuws....

kees de short | 27-08-10 | 15:38

En wat is er mis met levende TBS'ers?

Kotsende lama | 27-08-10 | 15:38

Hoe testen ze een fatale klap?

ChillBill | 27-08-10 | 15:38

Vogelbeest | 27-08-10 | 15:36
Zijn vast nog véél meer leuke incentives mee te bedenken.
"Sterf voor je 40ste en laat aan je familie een Peugeot 406 na."
[deze actie is gesponsord door Peugeot]

dosis | 27-08-10 | 15:38

ranzig

celeronm | 27-08-10 | 15:37

Denk je een topic over senatoren te krijgen, krijg je een topic over ouwe lijken.
Eigenlijk hetzelfde, ok.

gentle giant | 27-08-10 | 15:37

Is het uithollen van negerts om er motorpakken van te maken ook zo'n urban legend?

DeRoyVanZuipensteijn | 27-08-10 | 15:37

Eerst levende apen, nu dooie mensen. Zit toch wel enige soort van progressie in.

bokbier | 27-08-10 | 15:37

Bezuinigingsmogelijkheid! Wie van de bijstand begraven moet worden kan vanaf nu verkocht waren aan de auto-industrie. Levert zo'n onrendabele uiteindelijk toch nog wat op.

Vogelbeest | 27-08-10 | 15:36

Cool. Hadden ze eerder mee moeten beginnen.
Bovendien: wat is er mis mee? De groten der aarde deden niet anders; alles voor de wetenschap!

dosis | 27-08-10 | 15:36

hhh, dat lijkt m'n oom wel

plakbandapparaat | 27-08-10 | 15:35

Mijn vrijdag WTF!

Shadow112 | 27-08-10 | 15:35

best bizar

Cable | 27-08-10 | 15:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken