Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Achterbaks Unilever ontdekt weblog

Da Angry Mob in townGeenStijl heeft sterke vermoedens bewijzen dat Unilever bezig is om - onder andere - weblogs voor de gek te houden. Het concern maakt neppagina's die zogenaamd van echte personen zijn. Op zich niet nieuw, maar in Nederland komen we het maar zelden tegen. Op deze pagina staat vervolgens een cool bedoeld, zogenaamd uitgelekt reclamefilmpje en vervolgens hoopt het concern dat webloggers en anderen dit filmpje oppikken zodat er een viralmarketing, hypeachtige marketingtoestand ontstaat. Natuurlijk met de bedoeling dat jongeren die troep van ze opeens cool en stoer gaan vinden. We tonen u de site van Danny Kleine, een gast die zo enorm lame is dat hij zelf niet eens weet hoe erg zou je zeggen... Maar Danny is volgens ons een product van een marketingsnottebel die een dagje op CU2 en Lycos heeft rondgehangen. Op deze site is een nieuwe commercial te vinden van het B-merk voor brommerrijdend Nederland, Axe. En wij zeggen: Danny Kleine is een FAKER! Waarom? UPDATE:Danny Kleine is gevonden!!! Zijn echte naam is Melvin Holman waarschijnlijk Gwenn Schrijn en hij doet wat dance-shit voor Axe Nightguide. Een website met zijn tronie in volle glorie is hierr te bewonderen. En wat zullen we eens doen met die liegertbeesten van Reddion?
Omdat ene Alex Stil op zes februari een van de eersten was die dit filmpje logde. Het toeval (*kuch*) wil dat Stils' onderneming Reddion werkzaam is voor Axe/Unilever. Hij zegt in een reactie deze site met een 'brandmonitor' gevonden te hebben: en inderdaad Danny Kleine staat hoog in de Google rankings. Maar zonder dat hij - volgens Google - ook maar ergens gelinkt is. Dat is een beetje vreemd, maar nog niet alles...
We vroegen de Axe-medewerker Stil om een reactie per e-mail. Vreemd genoeg antwoord Stil dat hij zelf eens met deze Danny gesproken heeft, terwijl het ons maar niet lukt om deze gast te bereiken: "Verder heb ik ook Danny gevraagd hoe hij zo snel de commercial heeft kunnen vinden. Hierbij zijn reactie: "ik heb hem volgens mij gevonden op www.axetouch.com... daar ben ik ook weer via via op gekomen (google ofzo volgens mij) ik was net op die link van je, wel grappig. ik heb toch niets illegaals op mijn site ofzow toch? ik heb geen zin in lawsuits enzow :-)"
Alex Stil is werkzaam bij internet-advertentiebureau Reddion en werkt in opdracht voor onder andere Unilever en andere grote merken. Op Reddion-site onder de afdeling 'free publicity' staat te lezen: "Ook via internet/digitale media kunt u free publicity genereren...Klanten die gebruik maken van Reddpublicity zijn onder meer Unilever en Macintosh Retail Group." Reddion heeft de schijn tegen, zwaar tegen...
Kortom, burgers blijft waakzaam! We deden al eens eerder de voorspelling dat dit soort methoden het in 2004 wel eens kunnen gaan worden. In een simpelere vorm kwamen we het al eerder tegen namelijk. We ondernemen in dit geval niets, het kan immers nog steeds een misverstand zijn, hoe verdomde klein die kans ook is. Maar GeenStijl zal genadeloos tegen dit soort praktijken optreden als we ze ontdekken: we zullen thuisadressen van reclamepersoneel, de directeuren, en de schooladressen van de kinderen van de marketingmanagers die verantwoordelijk zijn voor de liegebeesterij publiceren. We maken ze een jaar lang lid van elke spambrief ter wereld en ze zullen pizza's en shoarma's thuisbezorgd krijgen tot in eeuwigheid. Gewoon, omdat we dit soort informatie in persberichten willen ontvangen en niet in nepsites!
Inmiddels is het filmpje overal al te vinden, ook bij de viralmarketingsite ttr2. En bedenkt u wel. Voor elk busje antizweetzooi dat u van Unilever koopt, vermoordt god een kitten. Ondertussen schreeuwt ons onderbuikgevoel het maar uit: die Danny Kleine is zooo fake. Wat denkt u, fake or not?

Reaguursels

Inloggen

REAGEER OOK