
Vandaag verhit dagje in Den Haag! De deadline van informateur Lubbers is bijna
verlopen, dus dat betekent opschieten voor de onderhandelaars. Wordt het rechtsom met VVD, CDA en PVV of drukt onze fair and balanced vorstin op het laatste moment haar koninklijke zin door? Vandaag zou weleens de dag kunnen worden dat Paars Plus definitief door het porseleinen toilet van Paleis Noordeinde wordt geflusht.
Vanmiddag komen de partijleiders met hun fractie bijeen om ook de backbenchers bij te praten. Pure formaliteit natuurlijk (goed punt,
Willie!). Gaat het over rechts, dan is de grote vraag wat de rol van de PVV wordt. Grote kans dat Wilders het nieuwe kabinet alleen gedoogsteun geeft, zodat hij vanuit de Kamerbankjes zonder echte verantwoordelijkheid uit de heup kan blijven schieten. Maar niemand zo onberekenbaar als Geert, dus wie weet alsnog kans op Dion Graus als minister van Landbouw & Vrouwenmeppen. En kan Fleur Agema eindelijk onder het bureau vandaan komen voor een staatssecretariaatje Volksgezondheid. Sterkte vanmiddag en een beetje opschieten graag! Ook Ruud wil van zijn welverdiende
rust genieten voordat zijn gierende hartkleppen het begeven. Zelf Ferry Mingelen mag hieronder in de comments! Ron Fresen-imitaties worden weggejorist.
Reaguursels
InloggenTeletekst meldt dat er een basis is voor een VVD-CDA kabinet met gedoogsteun van de PVV.
VVD en PVV met gedoogsteun van CDA.
Probleem opgelost, over een jaar nieuwe verkiezingen.
"Job,hou je je Taliban-vriendjes goed op de hoogte van de ontwikkelingen?
Ook het slechte nieuws melden hoor!
Zoals dat meisjes hier gewoon naar school mogen blijven gaan,op feestjes mag worden gedanst en Hans van Breukhoven niet bang hoeft te zijn dat z'n winkels in de fik worden gestoken omdat hij verderfelijke duivelmuziek verkoopt.
Enfin zie maar,weekdier."
CDA ook klaar Verhagen nu naar Rutte
@Art Vandelay Ultor | 30-07-10 | 17:11
En chck deze dan... Roma en andere kampers zijn lievvvv!
www.joop.nl/wereld/detail/artikel/sark...
Heb wel weer genoeg verbaasd vandaag. Ga me eens fatsoenlijk aankleden en zo meteen even lekker wat drinken in 't stadje.
@En-el Hak | 30-07-10 | 16:21
Geesoes, wat sneu.
En-el Hak | 30-07-10 | 16:21
Vlag half stok ,tjonge jonge wat een puber niveau weer zeg.
TIP: ga emigreren of zo
Ze zijn dus nu al zover op ome joop. GeenStijl, doé er iets aan.
Mees ., vr 30 juli 2010 15:54 Reageer op Mees
Verspreid dit twitterbericht:
twitter.com/Meeszs/statuses/1990967186...
Een backbencher, is dat zo'n vunzige achterlader? Daar hebben we er wel genoeg van lijkt me.
@Art Vandelay Ultor | 30-07-10 | 14:09
Och, wat een taalvirtuoos! En deze uitbarsting van creativiteit zag ik nog wel over het hoofd, wilt u dat wel geloven?! Diepe buiging voor spleetje mark twain.
@En-el Hak | 30-07-10 | 14:08
Heb je gezien wat ze met je naam heeft gedaan?
Het is de nieuwe mark twain: mark twain+ !
10% zuurder dan voorheen en nu met gratis woorspelingen.
@mark twain | 30-07-10 | 14:04
Ik weet zeker dat je ervan onder de indruk bent, vrouwtje.
@En-el Kak 14:01
Ishet bedoeling dat deze fauwekul indruk moet maken? je bent een nietswetende kneus.
@mark twain | 30-07-10 | 13:55
Hahaha, jij bent op geen enkele manier serieus te nemen. Volgens mij... nee, ik weet het zeker... heb ik je nooit kunnen betrappen op enige zinnige comment. Beetje stoken, beetje ruzie zoeken, daar kan het profiel van reaguurtrutje mark twain mee worden geschetst. Na @kolonel klootoog ben jij de meest sneue snee die ooit het onzalige idee heeft gehad om hier haar stront achter te laten.
@mark twain | 30-07-10 | 13:53
Een flinke vent wellicht, maar dan toch ook een slecht politicus en dat is hij natuurlijk zeker niet.
Het is trouwens 'van hetzelfde laken een pak'.
Disclaimer: Hecht aan bovenstaande woorde geen enkele waarde. Art Vandelay Ultor is slechts een pedante kwast, die eigenlijk niks weet en daarom maar wat in de ruimte lult.
@ En -el Hak 13:51
Iemand, die uitsluitend onzin plempt, moet vooral gaan miepen en jammeren.
@Insure | 30-07-10 | 11:08
Goed comment. Hulde.
@topcat 13:46
Zo is het; maar Wilders weet maar al te goed dat hij - wellicht buiten hemzelf -
geen fatsoenlijke bewindslieden kan leveren. Binnen no time gaat de PVV dan de LPF achterna. WIlders zou een flinke vent zijn als hij dat zou toegeven. Maar Geert is van het zelfde laken en pak als de door hem verfoeide elite.
@Adalgar | 30-07-10 | 13:42
En weet je het meest bizarre is? Joop -lees = Jolo- laat zich erop voorstaan dat ze geen scheldpartijen en nonsenscomments toe staat, maar moet je kijken wat enkele smerige linkse ratten mogen posten.
.red cat, vr 30 juli 2010 11:26 Reageer op red
Kijk eens naar de foto.
Kan iemand me zeggen uit welke inrichting die drie zijn ontsnapt??
.Mees ., vr 30 juli 2010 11:34 in reactie op red cat Reageer op Mees
Inrichting voor verslaafde machtsgeile mensen
Bernie Whistler, vr 30 juli 2010 11:11 Reageer op Bernie
Gedogen of meeregeren, zowel het CDA als de VVD zijn medeschuldig aan het creëren van een witwasmachine waarmee fascistisch gedachtegoed opnieuw een legale plek krijgt in Den Haag. En we stonden allemaal langs de zijlijn...
.
Rob Geurtsen, vr 30 juli 2010 11:17 in reactie op Bernie Whistler Reageer op Rob
allemaal langs de zijlijn, Bernie? Ben je bereid in het verzet te gaan en daar alle consequenties uit te trekken.
.red cat, vr 30 juli 2010 11:23 in reactie op Rob Geurtsen Reageer op red
Ik wel.
red cat, vr 30 juli 2010 12:08 in reactie op René van Geels Reageer op red
*Maar ik hou er geen vijandige denkbeelden op na*
Wilders en zijn aanhang wel.
En, lessen uit het verleden:
afwachten wat er gebeurt is een vorm van collaboratie.
Direct tegen abjecte ideeën in het geweer komen, heet verzet.
Punt.
Verder heb ik daarnet te horen gekregen dat ik aan het werk moet gaan. Van een linkse JooperT! Mijn nette tegenreactie is niet geplaatst, dat dan weer niet natuurlijk.
mark twain | 30-07-10 | 13:37 Juist. Er is bloed aan de handen van Links en Rechts. De linkse Pol Pot, de rechtse Adolf Hitler, de linkse Stalin, de rechtse Pinochet, moet ik nog even doorgaan?
Daarvoor hoeft men echt niet politicologie en geschiedenis voor hebben gedaan.
Al met al vind ik dat Wilders er makkelijk vanaf komt. In het kabinet als je over rechts wilt, hup! Ook vind ik dat het CDA dan moet gedogen, niet de PVV. Het CDA heeft het grootste verlies van alle partijen geleden. Ik ben niet blij met een rechts kabinet. Maar de kiezer kiest niet voor het CDA, die kist voor de PVV. Dan moeten die ook regeren. Wat zie ik nou verkeerd in dit plaatje?
Op grond van de verkiezingsuitslag is een combinatie met VVD en PVV het meest voor de hand liggend. PVV is te extreem, PVDA ligt te ver van de VVD af, dus VVD met CDA en gedoogsteun PVV lijkt inderdaad de meest voor de hand liggende regeringscombinatie. Jammer, want dat betekent langere files en te veel geld naar defensie.
En-el Hak | 30-07-10 | 13:23
Het is ronduit bizar daar. Mensen met evenwichtige en verstandige comments krijgen steevast hetzelfde koor aan malloten over zich heen dat schuimbekkend de guillotine klaarzet als de mening niet in hun wereldbeeld past.
Kudo's dat je daar post trouwens. Prettig voor de argeloze lezer die anders nog mocht denken dat de wereld nu werkelijk gek is geworden.
fleurtje | 30-07-10 | 13:32 Algemeen overleg 2e kamer dinsdag 6 oktober 2009. PVV pleit voor meer cameratoezicht in uitgaansgelegenheden naar Rotterdams model. Er wordt daarbij fijntjes opgemerkt dat men daarbij het voorbeeld wil volgen van Leefbaar Rotterdam.
Even nadenken voordat je gaat blaten.
@Sliptong | 30-07-10 | 12:27
Dergelijk schema's zijn een leuke poging om de denkbeelden in kaart te brengen, meer niet. De nuances zijn echter essentieel. Anarchisme ligt in theorie dichtbij het libertarisme, hetgeen ik voorsta, maar wie de twee 'kampen' kent weet dat ze verschillen als dag en nacht. De anarchist en libertariër leggen beide de nadruk op zelfvoorziening, maar de eerstgenoemde partij gaat uit van negativiteit: niemand mag een luxe en rijk leven leiden en fuck you, I won't do what you tell me! De libertariër wil juist dat mensen hun talenten, hoe beperkt ook, zelfstandig benutten en daar succesvol mee worden. Althans, zo beleef ik het libertarisme.
@topcat 13:33
Ik vergat nog even de vele kolonelsregimes te vermelden. Dat zou een eindeloze waslijst worden.
fleurtje | 30-07-10 | 13:32 Zeker nog nooit in het extreem rechtse Chili van Pinochet geweest, oh nee, dat was voor je tijd. Die is begonnen met camerasurveillance mevrouw. Bush (rechts) heeft het in de VS op hoog tempo ingevoerd. Ook dat is niet aan rechts of links gebonden. Je ziet het zowel in communistische als rechtse regimes.
Dictatoriaal, rechts of links, drijft altijd op informatie. Die informatie wordt gewonnen door camera's, afluisteren, enzovoort.
@fleurtje 13:32
Daar is de PVV allemaal reuze op tegen . Is het niet? Laat me niet lachen, stom wicht.
mark twain | 30-07-10 | 13:29
Ach laat En-el Hak maar. Dat is populair om te roepen dat de kogel van links komt, terreur van links, etc, terwijl de geschiedenis van terreur en staatsterreur het prima gelijkelijk verdeeld. Niet mee is discussie gaan. Je dringt toch niet door.
mark twain | 30-07-10 | 13:13
Heel nederland volhangen met cameras,en iedereen afluisteren,deze luis maakt er Oost Duitsland van.
-weggejorist-
@ EN-el Hak 13:23
U heeft het over de ETA, de IRA, Oklahoma, de aanslagen op de Gaulle, Allende.
Frits Wester twittert net het volgende:
Als verwacht: voorstel aan de fracties wordt minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun PVV. Moet heel gek lopen als nog anders wordt
twitter.com/fritswester/status/1990272...
*Zucht*
Laat ik me dan maar voorbereiden op nog 4 jaar betutteling :(
@Sliptong 13:20
Als U trainer van Ajax was , zou U ongezien de stopper van het vierde van HMSH opstellen. Dit onder het motto; geef hem ook een kans.
Als ze TBS maar vervangen door een vochtige kerker met een metalen bal om je enkel (op water en brood) hebben ze mijn zegen.
@Adalgar | 30-07-10 | 13:16
Ja, gezien, schitterend. Ook een comment achtergelaten over de geweldadige acties van linkerzijde: 'Sinds WOII wordt een ieder angst voor neo-nazisme ingeboezemd, maar wie kijkt naar de feiten, ziet dat vrijwel alle terroristische aanslagen -uitgezonderd de islamitisch geïnspireerde- door extreem-linkse groeperingen zijn uitgevoerd.' Werd nog geplaatst ook.
@En-el Hak | 30-07-10 | 13:18
.
Dat was mijn fout. Excuus.
@mark twain | 30-07-10 | 13:13
Altijd lachen met jou. Proest.
@joopwil | 30-07-10 | 13:14
U bent best wel een ezel. Dommerikken = dommeriken.
@joopwil | 30-07-10 | 13:14
.
Het zou te makkelijk zijn om hier bevestigend op te reageren, met als enkel argument dat u de verkeerde persoon citeert....
.
Wellicht bent u de uitzondering op de regel, ik ken u niet, dus ik zou het niet weten.
En-el Hak | 30-07-10 | 12:23
Kameraad YggY a.k.a. Yggdrasil brulde gister in de draad 'Verzet christen-democraten tegen Wilders verdampt' zelfs:
"Ik vrees daar waar het de PVV betreft ik het geweldloze tijdperk al lang weer voorbij ben. Ik word echt ongelooflijk agressief van die gasten."
Nog even en we kunnen op Joop.nl lezen hoe de Harde Rode Kern afspreekt her en der de fik erin te steken en kogels van links aan het smeden is.
@alkmaar06 | 30-07-10 | 10:09
Nee hoor, dat is niet realistisch. De PVV bestuurders zijn vrijwel zonder uitzondering ondergekwalificeerde dommerikken.
BEN IK DOM?
@fleurtje 13:05
Lijkt me toch iemand met wat meer capaciteiten dan een Fritsma of Teeven.
@Brandje 13:06
Ik ken zelfs helemaal geen PVV bestuurders. Ja; een enkele buschauffeur, die op
die partij heeft gestemd.
@alkmaar06 | 30-07-10 | 10:09
.
Nee hoor, dat is niet realistisch. De PVV bestuurders zijn vrijwel zonder uitzondering ondergekwalificeerde dommerikken. Dat weet Geert ook. Een grote rol hierin speelt de maatschappelijke afkeer van de PVV, deze zorgt ervoor dat kansrijke hoogopgeleiden hun vingers niet willen branden aan een actief PVV lidmaatschap.
.
Anyway, een kabinet vol schreeuwerige dommerikken is gedoemd binnen de kortste keren te vallen. Een kleine meerderheid, interne ruzies en afsplitsingen, schandalen en algehele onkunde zullen hieraan ten grondslag liggen.
.
Geert doet er dus verstandig aan zijn partij eerst nog verder te versterken, zijn mensen op te leiden en nieuwe mensen aan te trekken. Dit zal ook mogelijk zijn omdat de maatschappelijke weerstand ook af zal nemen als zij eenmaal betrokken zijn bij het nationale beleid. Daarnaast laat de PVV ook zien een blijvende factor van invloed te zijn, waardoor meer talent zich zal verbinden aan de partij.
Als ze Ballin er maar uit kiepen.
Ik kies voor gedoogsteun. Kan Geert mooi de hele regering gijzelen. Wat? geen afbraak van moskeeën dan steun ik jullie ook niet. Prima, geen verantwoording dus kan hij ook film producent blijven en iedereen voor rotte vis uitmaken.
Eindelijk weer iets te zien op TV.
@Sliptong 11.01u. Zo denk ik er ook over. Ik moest gelijk weer terugdenken aan de vorige rechtse CDA/VVD coalitie. En dan vooral dan na de breuk met D66. De complete hetze van de rest van de (linkse) 2e kamer en de linkse media, en dan vooral tegen Verdonk. Op haar werden vooral de linkse pijlen gericht, van incidenten met bespugen, bedreigen en bekogelen tot de 26.000 (al honderd keer uitgeprocedeerde) VARA-gezichten. Om maar te laten zien wat een stelletje SS-ers op dat moment aan de macht waren. Ook deze rol van de linkse media (90% van alle media) was behoorlijk venijnig om niet te zeggen smerig. Nu met de (waarschijnlijk gedoogsteun gevende) PVV van Wilders zal deze zelfde media overuren gaan draaien om wederom de democratie de nek om te draaien, op wat voor manier dan ook. En het zal mij niet verbazen als die viespeukerij nog een tandje harder gaat nu de PVV (al dan niet met gedoogsteun) meedoet.
Eigenlijk moet ik zeggen dat ik hoop dat de tamelijk linkse sociale punten van de PVV niet helemaal ondergesneeuwd raken in een coalitie met CDA en VVD. Minder islam lijkt me dan weer wel goed.
De verkiezingen gingen over linksch of rechts, massaimmigratie in ruil voor mooie maar dodelijke schijn of een totale wending in de Mederlandse opinie en beleid. De elite wil linksch, die geloofsbrief hebben ze publiek gemaakt, het volk minus de moschlimcollaborateurs wil rechts. Als kopvodfetisjist Verhagen al tegen die tax is en in de Koran een 2e Bijbel ziet wat hem eenmalig ongeschikt maakt als cda'er maar zeer geschikt als PvdAraber, wat vindt hij dan van remigratie of zero immigratie Dan zijn de rapen echt gaar maar we zullen zien wat rechts nieuwe stijl ons gaat opleveren, de kans om het signaal Europa in te blazen is voorbij
bij het objectieve *kuch* journaille van de nos ontbrak het er gisteravond nog maar aan dat die parlementaire flapdrol z'n grijze kop ook nog paars had geschilderd, my god wat een schaamteloze vertoning was dat, zelfs erwin krol moest een paarse stropdas om
@ Ojediare
Nee in de peilingen. Maar dat snapte u vast wel. En D66 heeft ook op 20 zetels in de peilingen gestaan. Je kunt roepen dat peilingen geen verkiezingen zijn maar buiten de PVV zat Maurice de Hond er vaak per partij maar een paar zetels naast. De trend was wel goed.
Je hebt ook nog sociaal liberale VVD'ers. Misschien net genoeg straks om de balans voor een rechts kabinet naar het negatieve te laten overslaan. Het is niet zo dat alle VVD'ers PVV minded zijn en alle CDA'ers. Dat is onzin.
U mag vinden dat ik zwets. Ik onderbouw het ten minste en u zwetst en u onderbouwt dat helemaal nergens. Dat is een heel groot verschil. Verder vind ik comments alleen maar vermakelijk. Ga zo door!
@Jerry Nick | 30-07-10 | 12:28
Ach, een laatste snak naar adem van een stervende zwaan.
@Insure | 30-07-10 | 12:17 :
#1: In Maart 2006 regeerde het kabinet Balkenende 2 en de PVDA haalde bij de GR verkiezingen 600 (wtf??)zetels winst.??
****
#2: De PVV aanhang zei in de peilingen in 2008 nog op Rita Verdonk te stemmen??
O ja joh? zei de PVV aanhang dat tegen jou?
Trix heeft 't allemaal op de achterkant van een bierviltje uitgetekend. En zo geschiedde. 't Einde van de illusie dat Nederland een democratie is. We worden gedicteerd door een sherry drinkende, Peter Stuyvesant rokende monarch. Hoezee..!
@En-el Hak | 30-07-10 | 12:23
nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectru... : ligt de oplossing niet rechts bovenin? Wat hoort daar te staan? Nieuw Rechts Progressief: een beetje zoals ons kabinet zal gaan worden.
@Heau even | 30-07-10 | 12:11
Laten we de politieke X-Y-as maar eens loslaten nl.wikipedia.org/wiki/Politiek_spectru.... Dan hebben we geen hokjes meer. Maar dat vereist politici 2.0 en dat zie ik nog niet gebeuren. Eigenlijk moet ons hele staatsbestel op de schop. En Bea die als eerste een schop krijgt.
@Insure | 30-07-10 | 12:17 : Pechtold van D66 is iemand die mateloos populair is bij de zogeheten middenkiezers.??
**********
U kunt ook te ver gaan met dat gezwets!
@Sliptong | 30-07-10 | 12:05
'k Vind drie blokken bestaande uit Progressief (even voor de beeldvorming, klopt niet helemaal: GL,PvdD, PvdA), Conservatief (SP, CDA, CU, SGP, PVV) en Liberaal (D66, VVD) eigenlijk best oké.
In de tussentijd weten ze op Joop.nl niet meer waar ze 't moeten zoeken. Van de weeromstuit beginnen de onnozele extreem-linksertjes de foto de becommentariëren en alvast een voorschot te nemen op verzet tegen de nieuwe fascistoïde regering. Sollu GS, voor zveel Joop-reclame, maar de reacties zijn werkelijk om te brullen. O ja, die Harry de Zomer is ome En-el Hak, die zijn woorden met uiterste zorgvuldigheid dient te kiezen.
Dan gaat het niet over wat u of ik graag zou willen maar wat het beste is voor de partij.
@--Ukkie-- | 30-07-10 | 12:17
Partijpolitiek beste Ukkie, partijpolitiek.
@ojediare
Dank.
@ Rho' d Berth
Het is hoe je er tegen aankijkt. Ik begrijp dat op deze site PVV aanhangers over vertegenwoordigd zijn, maar ik durf nu al bijna te voorspellen dat Cohen, Halsema en Pechtold daar in 2014 een campagnepunt van maken. Dan sta je als oude trouwe CDA aanhanger voor de keus. Of een keertje Christenunie stemmen of Wilders aan de macht helpen. Er zijn VVD'ers en CDA'ers die niets tegen Wilders hebben, maar er is ook een groep die er niets voor voelt om Wilders aan het premierschap te helpen.
In Maart 2006 regeerde het kabinet Balkenende 2 en de PVDA haalde bij de GR verkiezingen 600 zetels winst. Een stijging van 8 %. In de politieke barometer stond de PVDA op 61 zetels en de SP op 18. De PVDA en de SP konden samen een coalitie maken.
Dit kabinet wat er eventueel komen gaat is veel rechtser. De ingrepen zijn nog veel pijnlijker dan toen. Bovendien bestaat de aanhang van de PVV uit heel veel mensen die in de 2e belastingschijf zitten( niet voor niets verlaagt Wilders voor hun de belastingen). Die gaan de economische maatregelen voelen.
De PVV aanhang zei in de peilingen in 2008 nog op Rita Verdonk te stemmen. Een deel heeft SP gestemd in 2006. Een deel van de LPF aanhangers is in 2003 terug gekomen bij de PVDA. Het zit allemaal niet makkelijk in elkaar.
Pechtold van D66( hier vaak afgekat) is iemand die mateloos populair is bij de zogeheten middenkiezers. Best mogelijk dat hij wat afsnoept van VVD en mogelijk van het CDA. Al heeft D66 voor VVD kiezer het nadeel van de HRA. Die wil D66 aanpakken en de VVD niet.
Bij rechts komt er geen kiezer bij. Het zou voor iemand met een laag inkomen op dit moment een zelfmoordactie voor zijn inkomen zijn om op een rechtse partij te stemmen. Met de PVV erbij krijg je ook een rechts economisch beleid. Dat is 1 tegen 2( VVD/CDA).
In het rampscenario( voor rechts Nederland) kan Wilders geen rechtse meerderheid verzilveren en kan Cohen mooi weer spelen met de saneringen van rechts.
De economie is alles behalve stabiel op dit moment. Het is een beetje een gok waar het op uitloopt. Ik weet wel dat een potentieel rechts kabinet op een zeer kleine meerderheid steunt en dat elk kleine tegenslag een komend premierschap van Wilders belemmert. Cohen verslikt zich nog liever in zijn thee dan dat hij Wilders aan een premierschap helpt. En de VVD kan zijn partij wel opheffen als ze samen met de SP ( de enige linkse partij die de PVV nog een beetje goed gezind) is) in een coalite komen.
@ojédiaré | 30-07-10 | 12:06
Wat wilde je doen? anderhalf miljoen stemmen zomaar in het niet laten??
Eigenlijk is het ook wel belachelijk, dat de PVV niet in het Kabinet kan omdat partijen problemen hebben met hun 'nogal extreme' uitspraken. Kijk, ik zie het ook niet zo zitten om PVV in het kabinet te hebben, maar om gewoon anderhalf miljoen stemmen aan de kant te schuiven omdat jan-en-alleman moeite heeft met bepaalde uitspraken is ronduit idioot. PVV is extremer in het uiten maar heeft inprincipe dezelfde plannen met NL als de VVD. Grenzen dichtgooien enzo.
Sliptong | 30-07-10 | 12:05
Eigenlijk zijn die termen niet meer van deze tijd en tegenwoordig volledig omgedraaid. Zo vind ik de VVD op bezuinigingsstandpunten een stuk progressiever dan welke andere partij dan ook, maar staan zij te boek als 'conservatief'. Hoe kan liberaal (het liberale gehalte binnen de VVD is niet meer zo groot als vroegah, maar toch) gelijk staan aan conservatief? Het oorspronkelijk liberalisme komt immers op voor de vrijheid van het individu (met zijn verantwoordelijkheid naar de samenleving). Da's een stuk progressiever dan de PvdA, om maar eens iets te noemen.
Hoe verder? Tja... Stoppen met mensen in hokjes stoppen, wat juist zo menselijk is. Of een verbod op het gebruik van progressief/conservatief bij de aanduiding van een politieke partij. Maar da's weer zo conservatief.
@Insure | 30-07-10 | 11:08
U blijft een zwetser.
@GeleBeer | 30-07-10 | 11:56
www.telegraaf.nl/binnenland/7286362/__...
Daar moet je inderdaad echt schijt aan hebben. En wat doen moslims bij het CDA? Ies haram! Head first van de hoogste berg af.
Er komt GEEN rechts kabinet, maar dat wisten we toch al lang?
@--Ukkie-- | 30-07-10 | 11:54
Mooie uitspraak: +1
@En-el Hak | 30-07-10 | 11:50
Eensch. Ik was inderdaad nog zo vriendelijk om die Gristenen een plekkie te gunnen. Maar dan wordt het, zoals jij het stelt, een systeem als in Engeland. We moeten denk ik ook eens af van conservatief en progressief. Hoe verder?
Ruud kennende moet hij de komende tijd de spanning flink van zich af masturberen.
gelukkig zitter er heel wat muslims in het CDA meer dan 20 als ik goed ben ingelicht en die gooien de deur op slot
zou gelijk een naamsverandering aannemen cda = Mcda =moslim confessioneel democratisch appel dus Mcda gaat Wilders stoppen
Laat de PVV lekker de PVV zijn. Ze hebben meer armlengte op de achterbank dan op het podium.
fleur moet gewoon onder het bureautje haar werk verrichten, dat lijkt me veel lekkerder.
@McPhart | 30-07-10 | 11:41
Maxima is Bea 2.0. Denk maar niet dat prins Pils iets in de pap te brokkelen krijgt. Bea wil anarchie zodat ze de monarchie in ere kan herstellen zonder een parlement. Alleen ministers en staatssecretarissen die aan haar verantwoording moeten afleggen.
@Sliptong | 30-07-10 | 11:40
Liever natuurlijk een drie-partijenstelsel, progressief, conservatief en liberaal. Religie mag geen rol spelen in politiek.
Als je ziet waar de PVV zijn winst vandaan haalde, dan is dat voornamelijk uit de vroegere CDA bolwerken. Er zou dan toch een lampje moeten gaan branden bij die CDA-opperhoofden. Samenwerken met de PVV lijkt me dan de manier om kiezers weer terug te winnen. En wat die moslimraadsleden van het CDA nu mekkeren, daar moet niemand zich iets van aantrekken, heeft men ze vantevoren uitgelegd waar die C voor staat ? Het is net zo mallotig als een Feyenoorder die lid wordt van een Ajaxfanclub, of een jood die lid wordt van een extreme nazipartij.
De PVV in de regering lijkt me ook nog wel iets met advocaat Hiddema op justitie.
Bilderberg-Bea gaat geheid dwarsliggen.
Hoogste tijd voor abdicatie. Als Maxima een aardje naar haar vaartje is, dan komt dat rechtse kabinet er wel :)
@En-el Hak | 30-07-10 | 11:25
Of het werkt als een trein (een Duitse dat is). Dat het prijsschieten wordt is evident maar ik heb goede hoop dat dit goed komt. Rutte, Verhagen en Wilders zullen aansturen op op cohesie en als ze een blok vormen zal links weinig anders kunnen doen dan klagen. Zoals we van ze gewend zijn. Als links nu eens wat rechtser wordt en we minder partijen hebben over een aantal jaar kunnen we eindelijk met een 4 partijen stelsel werken.
Niederländer | 30-07-10 | 11:05
For what it's worth: ik ben het wel met je eens dat de grootste partijen verplicht moeten samenwerken.
Maxime kijkt zo liev naar Mark (en Geert)
@Burgerlijke ongehoor | 30-07-10 | 11:20
LOL. Mijn punt eveneens.
@Sliptong | 30-07-10 | 11:08
Toch ben ik niet zo'n fan van een minderheidskabinet. Kaakklem, Peggold en Cohen kunnen gaan prijsschieten en hebben de mogelijkheid dwars voor veel besluiten van de regering te gaan liggen. Bovendien betekent een minderheidskabinet het complete failliet van ons systeem. Eerlijk gezegd was ons stelsel al in 1994 aan revisie toe.
@Niederlander | 30-07-10 | 11:18
Die partijprograms zijn er omdat verschillende groepen in de maatschappij een verschillende visie hebben op wat het beste is voor het land. En sommige visies kunnen niet worden gecombineerd. Er zijn in NL 3 klassieke dominante visies:
1. kleine overheid, veel verantwoordelijkheid bij de burger (VVD)
2. grote overheid, grote verzorgingsstaat (PvdA)
3. kleinere overheid, veel verantwoordlijkheid bij het maatschappelijk middenveld (sportclub, kerk, buurtvereniging, vakbond) (CDA).
Dit uit zich in de partijprogramma's. Als je stemt moet je je dat realiseren, wat is je grote maatschappij-visie. Helaas komt dat er de laatste tijd weinig meer uit. Het gaat alleen maar over cijfertjes bij debatten. Wat is de grote visie hierachter. Als de democratie zichzelf wil verbeteren, dan moet ze weer teruggaan naar haar maatschappij visie, en daarover in debat gaan. Waarom denkt de PvdA dat het beter is voor het land als de overheid veel taken heeft. Waarom denk de VVD dat het beter is om individuen aan te spreken. Waarom denk het CDA de maatschappij te verbeteren door juist maatschappelijke kaders te stimuleren. En daar zijn partijprograms voor.
@Überbottehork | 30-07-10 | 11:17
Ik bedoelde dat de kans op klappen groter is. Denemarken is overigens wel een land dat erg democratisch is en problemen benoemd en aanpakt in plaats van het poldermodel: niet benoemen maar verbloemen. Of, en deze is populair de laatse paar jaar, vol d'r in hakken maar niet doorpakken. Een voorbeeld: je blijft met je poten van onze hulpverleners af! (uitgesproken door een niet nader te noemen Burgervader uit een niet nader te noemen stad ergens vorig jaar). Opgelost? Welnee. Agressie tegen hulpverleners is alleen maar toegenomen.
Ik zet m'n doekoe op een rechts kabinet of een minderheidskabinet met gedoogsteun. De tijd van theedrinken, pappen en nathouden, de bal in de ploeg houden moet maar eens afgelopen zijn.
@ Sliptong | 30-07-10 | 11:01: Oei! Ik durf niets te beloven ;)
@ Überbottehork | 30-07-10 | 10:52: Ik heb een beetje een hekel aan het woord "Populisme" Het is in het leven geroepen door de gevestigde orde die eigenlijk nooit van plan is geweest om naar de kiezer te luisteren, en dit woord inzet bij mensen of partijen die dat wel doen.
.
Neemt niet weg dat ze er ook zelf schuldig aan zijn.
.
Het CDA doet door middel van hun "Gristenlijke" gezanik aan populisme bij de Gristen-honden
.
De PvdA doet door middel van hun "sociale" gezanik aan populisme bij de Rode-honden
.
De VVD doet door middel van hun "ieder voor zich en god moet zijn smoel houden" gezanik aan populisme bij de "ieder voor zich en god moet zijn smoel houden"-honden.
.
De term Populisme gebruiken ze om mensen onzeker te maken. Net als de energie-markt moet een overstap onzeker zijn, want de gemiddelde grijze muis houd niet van "onzekerheid". En blijkbaar zelfs niet als dit land door de EU, neoliberalisme en het, onder het kopje van Terorisme of groeiende criminaliteit, inkrimpen van je rechten, ten onder gaat.
.
Zo loopt tegenwoordig iedereen met een identifidavidster, inclusief vinger afdruk, rond. Zo dat het voor de politie makkelijker is criminelen, die geen naam willen geven, te indentificeren ipv de wet aan te passen dat ze dat soort tuig tot in het oneindige vast mogen houden, tot hij zich identificeert.
.
Overigens heeft de gemiddelde crimineel die identifidavidster niet bij zich, en komt hij na 3 dagen zwijgen, nog steeds, vrij!
@Insure | 30-07-10 | 11:08
CDA stemmers steppen niet zomaar over op de PvdA. Er zitten een dikke streep tussen links en rechts in NL. Binnen rechts wisselen zetels, en binnen links. Meestal is links : rechts = 73 : 77 of 74 : 76.
Uitzondering was wellicht de vorige verkiezingen, toen links voor het eerst een meerderheid had (76 zetels). Maar dat had waarschijnlijk meer te maken met thuisblijvende rechts VVD (verdonk) kiezers die teleurgesteld waren in de VVD. Bovendien zat de SP met Marijnissen toen op haar hoogtepunt. Bovendien begint de economie weer te draaien. Over 4 jaar is NL een heel ander land, dan zitten we misschien midden in een hoogconjunctuur. Tegen die tijd mergen PVV en VVD wellicht weer, zeker als de samenwerking bevalt.
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 11:07
Heb je ook pt 2 gelezen? Partijprogramma's zouden van minder belang moeten zijn. De regering is er om een land te leiden en moeten zorgen voor een gezond en welvarend volk. Zolang partijprogramma's belangrijker zijn dan dit zal het nooit wat worden.
In het huidige systeem kan het goed zijn dat de grootste partij niet gaat regeren omdat er in achterkamertjes rare combinaties worden uitgedacht. Zie je voornamelijk na gemeenteraadsverkiezingen.
Klein voorbeeld. Greetje Wilders liep te janken dat als hij niet gaat meeregeren er 1,5 miljoen stemmers worden genegeerd, maar hij wilt zelf liever de 2 miljoen pvda-stemmers negeren. Da's niet democratisch. En vandaar het rekensommetje.
@lieverdeauddanreaud | 30-07-10 | 11:12
Dát is de echte taak. Er voor zorgen dat de pvda uit de sinterklaasgolf blijft. Die partij bestaat louter en alleen door in "vette" tijden spaarvarkens stuk te slaan.
@Sliptong | 30-07-10 | 11:15
Veel verkiezingen.. klinkt erg democratisch. Of was dat nu net niet hoe het bedoeld was?
Met vier jaar rechts zal Joop.nl definitief uitgroeien tot de grootste linkse haatsite ever. Er zal worden opgeroepen tot criminaliteit, terrorisme, burgelijke ongehoorzaamheid etc. Dat wordt veel leedvermaak.
@Insure | 30-07-10 | 11:08
1) In Denemarken werkt het helemaal niet zo goed. Denemarken houdt verhoudingsgewijs de meeste verkiezingen in Europa. Een politiek analis, geïnterviewd door RTL, wenste ons succes.
Zelfs rechts in Nederland is links. De VVD is te vergelijken met Liberals of Democrats in de U S van de A.
Überbottehork | 30-07-10 | 11:11
Exact. Met het tooltje van atm0s en Parsons kun je ook als president heel snel zien hoe het volk denkt. Verkiezingen zijn dan ook niet meer nodig.
Goed he!
Bij JOOP hebben ze het ook eindelijk door dat er geen houden meer aan is:
Er komt een RECHTS minderheidskabinet!
Ik gok op een bordes presentatie van de nieuwe regering bij mevrouw van Amsberg voor volgende week vrijdag.
Sliptong | 30-07-10 | 11:04
Precies, rechts mag de problemen oplossen met onpopulaire maatregelen. Daarna komt sLinks weer aan de macht om makkelijk uit te geven wat met veel pijn en moeite is verdient.
@Bos Hout | 30-07-10 | 11:10
En vice versa.
Überbottehork | 30-07-10 | 11:08
Regeren is reaguren.
Mist iemand een kabinet? Nee toch? Laat ze lekker nog vier jaar ouwehoeren over wie met wie, waarna wij weer stemmen en het geouwehoer weer van voren af aan kan beginnen. De economie draait rustig door. Geen gemis.
@En-el Hak | 30-07-10 | 11:06
Sorry, ik had het kunnen weten. Artiest dat je d'r bent! Beschouw het dan als een boodschap, geschreven op een betonklinker, richting het hoofd van Mengele.
@Bos Hout | 30-07-10 | 11:06
Ik wil wel reaguurder zijn, maar nu even niet, het werk wacht.
Ik ben de laatste dagen hier veel uitgescholden voor links en voor een zwetser, maar een minderheidskabinet van VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV zie ik wel zitten. Om de volgende redenen.
1.) Deze verkiezingsuitslag schreeuwt om iets nieuws, dus een minderheidskabinet zou ik ideaal vinden. In Denemarken werkt het uitstekend en dat is een buitengewoon mooi en fatsoenlijk land.
2.) Wilders heeft invloed en anders wat mensen hier beweren zal WIlders zijn steun geven aan economische maatregelen en immigratie. Daar zal hij op worden aangesproken. Hij levert alleen geen ministers. Hoe meer invloed WIlders heeft hoe gematigerd hij wordt en dat is goed voor Nederland.
3.) VVD en CDA zijn 2 handen op 1 buik. Dat kabinet gaat de komende vier jaar niet vallen. Wilders kan inderdaad het kabinet laten vallen, maar de breker betaalt meestal voor zo'n kabinet.
4. Integratie is een te belangrijk onderdeel en dat moet serieus worden genomen. Zo'n kabinet kan dat.
5. In Denemarken hebben linkse partijen nu standpunten over genomen van de Deense Volkspartij. Als dat in Nederland ook zo werkt dan denk ik dat er betere betrekkingen komen tussen links en rechts. Dat is immers wat de PVDA hier zoveel verweten wordt. Dat ze het integratieprobleem zou uit de klauwen hebben laten lopen. Dat is het hoofdverwijt.
Dus ik ben voor een rechts minderheidskabinet. DE beste uitkomst. Opmerkelijk dat ik dat zeg. Elk kabinet met het CDA EN de PVDA is al een flutkabinet. Terwijl Paars wordt verkloot door Halsema. Zat zij er niet bij dan was het al een stuk beter.
Verder ben ik benieuwd of dit kabinet zetelswinst gaat boeken. Wilders kan nog wel 40 of 50 zetels binnenhalen, als die van de VVD en het CDA afgaan dan heb je er nog niets aan. Het gaat er om of een rechts kabinet over 4 jaar een meerderheid heeft.
LEt wel op. Als je 20 miljard aan euro's weg haalt is dat 44 Miljard guldens. Om maar even aan te geven hoe veel dat is. Ze halen dat ook nog in de zorg en sociale zekerheid. Reken maar dat dit kabinet impopulaire maatregelen gaat nemen en dat de linkse achterban van het CDA over gaat lopen naar CU of PVDA.
Let wel. Een rechts kabinet hoeft in 2014 maar 3 zetels te verliezen en zelfs met de SGP erbij is er geen enkele meerderheid meer nodig. Dus dan kan Wilders zijn eventuele verkiezingwinst waarschijnlijk niet omzetten in zijn premierschap. Of helpt links Geert aan het premierschap? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Bovendien heeft het weinig zin om partijen groot te maken. Als je de PVV 40 zetels geeft dan is Geert wel premier maar gaat hij beleid uitvoeren van het CDA en de VVD. Kijk maar naar Balkenende 4. Het CDA werd de grootste, maar in feite was het ARP/CU/PVDA beleid. Net als Balkenende 2 een VVD kabinet was. En in Rutte 1 het CDA waarschijnlijk de overhand krijgt. Verhagen zal wel voor zichzelf een mooie post op buitenlandse zaken hebben ge eist.
@Niederlander | 30-07-10 | 11:05
Voor u is het formeren van een kabinet gewoone en rekenspelletje hé! Inhoud is voor mietjes! Sp, PVV, D66 en VVD hebben samen een meerderheid, hup, samenwerken, dat is democratie. Wat een onzin. De beste coalitie is die coalitie die stabiel is en waarin een meerderheid van zetels een voor al die partijen goed aanvaardbaar regeerakkoord geschreven kan worden. Desnoods met 76 zetels van de 18 kleinste partijtjes die allemaal de laatste verkiezingen verloren hebben.
@Bigi Bana Boy | 30-07-10 | 11:02
zie ook: Sliptong | 30-07-10 | 11:04. Links wil helemaal niet regeren. Die willen dat "rechts" orde op zaken stelt zodat ze over 1-4 jaar om het hardst kunnen roepen dat Nederland zoveel beter verdient. Uiteraard betaald uit de nieuwe spaarpot zorgvuldig opgebouwd door "rechts".
fuckje | 30-07-10 | 11:03
Ik wil wel president zijn. Voor een jaartje dan, niet langer, want ik heb geen vakantie.
@Sliptong | 30-07-10 | 11:04
Dat was mijn Ferry Mingelen-imitatie. Maar het valt niemand op.
Schaamharing | 30-07-10 | 10:15
LOL, van die besparing kan je zomaar een paar honderd meter snelweg aanleggen.
@fuckje | 30-07-10 | 11:03
Ik zeg: bellen!
En het kan allemaal zo makkelijk:
1) Formatie nieuw kabinet: heeft de winnaar voldoende zetels voor de meerderheid? dan een 1-patij-kabinet. Lukt dit niet, de nummer 2 erbij enz. enz. Net zo lang totdat er een meerderheid is. Deze coalitie moet met elkaar samenwerken. Alleen dan pas kan je praten over een democratisch gekozen regering.
2) Partijbelang is altijd ondergeschikt aan Landsbelang en Volksbelang. Net zoals Nederlands belang voor gaat op europees of globaal belang.
3) Overheden in alle lagen moeten zich gaan bezighouden met besturen en moeten dat met minimale kosten doen. Gemeenschapsgeld is geen gratis geld.
4) Bezuinigen betekent in eerste instanties alle extra's als cadeautjes, pretreisjes, subsidies ed stopzetten, totdat er een gezonde balans is. Alleen als er geld over is, kan er eventueel leuke dingen gedaan worden.
zuichkragt | 30-07-10 | 10:53
Nee, Gekke Geertje hoort niet mee te regeren. De schade aan het imago van Nederland zou te groot zijn. De VVD en het CDA, nemen hun verantwoordelijkheid. Nederland heeft leiders nodig, geen goedkope populistische praat. Ik vind het dapper. Ben alleen bang dat ze er de komende verkiezingen weer voor gestraft gaan worden.
@vannikname | 30-07-10 | 10:51
Hup, snel weer naar je kamer om je huiswerk af te maken.
@fuckje
Als Wilders in de kamer blijft dan gaat Verhagen echt niet in het kabinet zitten. Dan wil hij ook naar de interruptie microfoon kunnen gaan als Wilders er staat. Bovendien is Verhagen een goede fractieleider, en Klink een betere bestuurder. Dit zijn nu de 2 prominente CDA'ers die in aanmerking komen voor vice-premierschap en fractieleider. En andersom, Klink als fractieleider en Verhagen als vice-premier, dat zie ik niet gebeuren. But we'll see.
@En-el Hak | 30-07-10 | 11:00
Dat noemt men hart voor de zaak. Het gaat er om dat dit land geregeerd wordt. Ik weet wel waarom Cohen alles op slot heeft gezet hoor. Die zal 1-4 jaar om het hardst roepen hoe asociaal dit kabinet is met al die bezuinigingen. Over 4 jaar staan we er door dit beleid sterker voor en wil Cohen weer lekker potverteren. In de Sinterklaas Sinusgolf zitten zeg maar.
@Sliptong | 10:57
Zelf zou ik heel graag formateur willen zijn, ik heb toch vakantie!
Als ik dit zo zie moeten we de monarchie nog maar even in stand houden:
www.youtube.com/watch?v=z3CyMVx6MR0
@vannikname | 30-07-10 | 10:58
Lees eens wat van zijn werk. Nogmaals, u hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij lulde niet zomaar wat in de ruimte. En inderdaad, hij trok door zijn te rechtse imago (in werkelijkheid was hij nauwelijks rechtser dan de VVD) heel wat foute mensen (kiezers) in zijn kielzog mee. Als u nu niets anders kunt roepen dan homo! en tokkie!, zwijg dan liever. U heeft geen idee. (Ik neem trouwens aan dat u dan ook tegen CDA bent, met schuinsmarcheerder Jack de Vries tot voor kort in de gelederen? Of is schuinsmarcheren minder erg dan homofilie?)
En u maar achterover zitten want het grote genieten gaat beginnen. Regeringen kunnen alleen maar teleurstellen en wie denkt dat nu de zeven vette jaren zijn aangebroken zal van een kouwe kermis thuis komen. Ik kan niet wachten op de eerste kreten van afschuw en teleurstelling als dit kabinet de eerste maatregelen gaat treffen.
@Burgerlijke ongehoor | 30-07-10 | 10:55
Geen links hè, vandaag?
@Multiflauwekulti | 30-07-10 | 10:57
Bang? Nederland draait gewoon door hoor. Waar ik bang voor ben is een jarenlange linkse hetze die ieder goed idee van dit kabinet zullen gaan torpederen en dan niet alleen in de kamer maar zeker ook via de linkse media. En voor wat betreft de PVV: laat ze het inderdaad maar eens waarmaken. Iets met voordelen en twijfels.
Enerzijds wil Wilders meeregeren, anderzijds begrijpt hij dat Verhagen die weg niet wil bewandelen.
Alles goed en wel als het rechtse bestuur (incl CDA) zal aantreden maar ik verwacht wel stijlloos hak_breek_en_zaag werk aan de (stoel)poten van kolonel E. Hirsch-Ballin in verband met zijn censuurpraktijken. Ik reken op u.
@mezelf: met "maar goed" bedoel ik niet dat het goed is maar bedoel ik in de zin van: jammer maar we moeten door...
Ik denk gedoogsteun met een rem op immigratie.
Ik vind dat ministers veel te veel macht hebben. Hiermee bedoel ik de vele miljoenen die tegen beter weten in toch geinvesteerd waren in varkensgriep vaccins. De minister werd door deskundigen geadviceerd maar deed toch wat híj zelf wilde. Er moeten nu miljoenen (belastinggeld) aan ingekochte vaccins vernietgd worden omdat de minister niet naar de deskundigen wilde luisteren. En dit gebeurt in een democratie. Ons belastinggeld word gewoon te grabbel gegooid!
Ben benieuwd wie nu minister en staatssecretaris van volksgezondheid worden, want het is de laatste jaren een puinhoop geweest in de zorg. Alles wat opgebouwd was, is in een korte tijd kapot gemaakt. Veel ZZP-ers die zichzelf konden redden zitten nu in de bijstand.
@zuichkragt | 30-07-10 | 10:53
Laf? Als de PVV meeregeert doet het CDA niet mee. Met WIlders kun je afspraken maken. Die houdt zich er aan.
@Überbottehork | 30-07-10 | 10:52: kennis? Ja van darkrooms ja! Godallemachtig al die tokkies die achter die man aanliepen zouden onmiddellijk hun zoon verrot hebben geslagen wanneer deze homo zou blijken te zijn.... En NewsFlsash Fortuyn had niets maar dan ook niet kunnen toevoegen aan dit land. Hij is dood (lullig, maar goed)..
@Superior Bastard | 30-07-10 | 10:53
Wat vrouwonvriendelijk weer.
Ik voorzie een druk dagje F5-en op de internets.
Het zou lekker zijn, een rechts kabinet zonder de schreeuwerts van de PVV.
@ Sliptong | 30-07-10 | 10:46
Dus jij bent dan niet bang voor "wel geschreeuw, geen wol."?
@fuckje | 30-07-10 | 10:53
Justitie: Teeven: Hulde!
Burgerlijke ongehoor | 30-07-10 | 10:54 was overigens @ Snoes!
@Rho'd Berth: Verhagen wil lekker belangrijk op buitenlandse zaken zitten.
Voluit is het overigens Burgerlijke ongehoorzaamheid... maar dat was te lang.
Lekker makkelijk. Wel meeregeren, geen verantwoording dragen. En een minderheidskabinet kunnen chanteren als je je zin niet krijgt.
Noem het gewoon LAF
Wilders hoort gewoon mee te regeren. Laat ie nou maar eens waarmaken wat ie beloofd heeft
strandwacht | 30-07-10 | 10:47
Wordt vanaf vandaag gecombineerd met Bing in een prijsvraag.
Vind de hoer.
"Rho´d Berth> 10±45
Maxime wil vicepremier worden, met economische zaken.
Justitie± Teeven.
@mocroflavour | 30-07-10 | 10:48
Ik denk niet dat je Fortuyn in dat rijtje kunt plaatsen. Je hoeft het niet eens te zijn met zijn standpunten, al was hij niet half zo rechts als iedereen (op links) wil doen geloven. Fortuyn was een begenadigd politicus, helaas voor zijn gezondheid aan de verkeerde kant van het politieke spectrum. En ja, populisme beheerste hij ook, maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mevr. Verdonk schuilde daar een heleboel kennis achter.
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:17: als het cda met de pvv in zee gaat dan kunnen die muffe sexloze kantenmaaiers van het cda (zonder uitzondering allemaal 40 plus op wat autisten na) hun partij wel opdoeken. Wat ben je dan in godsnaam nog waard?
@strandwacht | 30-07-10 | 10:47
Ik wou er nog over beginnen. @pica: ik zeg: doen.
@Desinteresse | 30-07-10 | 10:42
Dat zijn hoofdzakelijk sigaren uit eigen doos met het belastingsysteem wat we hier hebben. Je moet je meer druk maken over de totale schuld. Maar daar gaat echt wel wat aan gedaan worden hoor. Aflossen gaat gestimuleerd worden.
Kent iemand Pim Fortuyn nog of Rita Verdonk? Populisme is een verschijnsel dat nooit lang stand houdt. De hele ideologie staat en valt met 1 persoon.
Commentaar Bea in huiselijke kring op deze ontwikkeling: "godgloeiende godverse teringzooi wat een grafk*nkerpleuristiefusland is dit toch ook! Tering!"
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:45
Eurlings had de Crisis- en herstelwet en het economische tij mee. De overheid kon flink spenderen omdat de markt op z'n gat lag. Hoewel ik hem wel mocht moet ik zeggen dat hij wel in een gespreid bedje gevuld met miljarden kwam.
-weggejorist en opgerot-
@Desinteresse | 30-07-10 | 10:42
Hypotheekrenteaftrek is geen subsidie. Het is een aftrekpost. Het afschaffen van deze aftrekpost trekt heel de inkomstensituatie van een groot deel van NL gruwelijk scheef. Dat moet dan weer gerepareerd worden. Bovendien heeft het een emotionele impacdt op Nederlanders, de huizenmarkt. Stupide om het nu in deze economische situatie af te schaffen. Misschien in de toekomst, over 4 jaar. Maar het doorhameren op dit onderwerp klinkt meer als een religieus dogma dan als serieus economische politiek bedrijven.
@ Burger ongehoor... zonder d dus sorry.
@Karel Kruizenruiker | 30-07-10 | 10:41
Je moet ergens beginnen. Dus als de PVV in het kabinet komt komen, er per definitie onervaren ministers en staatssecretarissen aan het roer. Da's het begin. We willen toch af van de fossielen? We willen toch vernieuwing? Nu is het dan alleen de vraag hoe de dames en heren newby's het oppakken en hoe strak GdoubleU de touwtjes in handen heeft. Ik zeg: doen.
as Koning Willem A. vind het allemaal prima zolang hij nog wat jaartjes kan lanterfanteren en eventueel een vierde en vijfde nakomeling kan achterlaten (wellicht buiten het bestaande huwelijk om zijn emotionele band met opa te bevestigen).
Ron Fresen wordt op het ogenblik gespind door PvdA-achterban-weekend-BBQ-vriendenkring dat hij alles op alles moet zetten om PvdA nog een kans te geven....
Superior Bastard | 30-07-10 | 10:39
Een mens kan niet alles lezen en dat is ook hier soms maar goed ook eigenlijk. Iets met 'seen' en 'can't be unseen'.
Jammer dat Eurlings weg is :(
Als ik zie hoeveel er nu gebeurt op de weg, A4, A2, A12.... allemaal verbredingen. Dat heb ik in jaren niet gezien. Had Eurlings nog wel 4 jaar als minister van Verkeer willen hebben.... wie moet hem opvolgen?
Nieuw kabinet....
Premier: Rutte
vice premier: Klink (geen volksgezondheid meer.... wat dan wel?)
(Verhagen in 2e kamer als tegenwicht tegen Wilders, bovendien heeft Verhagen veel ervaring als fractieleider)
En verder?
Binnenlandse zaken: Opstelten?
Buitenlandse zaken:
Verkeer: ?
Financien: Jan Kees de Jager?
@ Burger ongehoord |30-07-10|10:24
Dat denk ik ook,het is iig.exit met theedrinken en geknuffel.
lol @ gierende hartkleppen. Ruud-tuut-tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu
En dan blijft de grootste subsidiepot van Nederland - de hypotheekrenteaftrek - bestaan. Lekker hoor.
@azijnseikerT | 30-07-10 | 10:36
Ja, dat zeg ik. Veel 'prominenten' zijn tegen, en vaak links (Zeker als ze oud worden), maar de CDA achterban (in mindere mate de leden, in meerdere mate de stemmer) is rechts. Maar nu uberprominent Lubbers de oorzaak is van dit rechtse overleg, kunnen de mindere goden in het CDA wel een beetje murmelen en tegensputteren, but that's it.
Ik denk dat gedoogsteun van de PVV het hoogst haalbare is voor deze partij, nu dicht ik Geert wel enige bestuurlijke kwaliteiten toe, maar daarna wordt toch allemaal erg LPF-achtig. Er is toch niemand die Fleur Agema serieus neemt.
Ze zou eens serieus genomen moeten worden... maar dat is wat anders.
Achterdocht | 30-07-10 | 10:35
10:23 had ik niet gezien. Beschouw daarom mijn comment maar als niet geschreven.
@kapotte_stofzuiger | 30-07-10 | 10:33
Uiteraard ga ik proberen naar dat congress te gaan, en wie weet loop ik naar de microfoon. Ik denk overigens dat het wel losloopt met dat congres. Als Verhagen er een goed resultaat uithaalt dan stemt het congres voor. En Verhagen kan wel onderhandelen, dat heeft hij al 3x eerder gedaan.
Wilders had heel veel wisselgeld gecreeerd (kopvoddentax, etc.), dus moest Verhagen in het begin wel hakken in het zand zetten, dat was om het wisselgeld ongedaan te maken. Dat wisselgeld moest voor de besprekingen begonnen voor een groot deel zijn opgeruimd. Veel gezeik op Maxime, maar die man weet gewoon hoe je moet onderhandelen. En dat weet Wilders ook. Volgens mij hebben ze wel respect voor elkaar.
Ik hoop dat dit door gaat.links heeft zijn kansen gehad,en 3 strikes your out zeggen ze altijd.
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:28
Heb je vanmorgen geen BNR geluisterd? Nou, daar was een CDA prominent die wel een duidelijke "absoluut niet met Wilders" attitude had. Ja, op zich wilde hij wel, maar dan moest Wilders al zijn punten laten vallen. Zo kan ik het ook.
De moslims binnen het CDA verzetten zich tegen deelname van de PVV.
Er zijn momenteel 22 CDA-raadsleden van Turkse en 1 van Marokkaanse komaf. Het aantal islamitische CDA-raadsleden en stemmers is relatief klein, maar de partij lonkt naar moslims die nu vooral op de PvdA stemmen. De ambitie meer moslims binnen te halen dreigt door een regering met PVV een knauw te krijgen.
Wat hebben moslims überhaupt bij een varkenspartij te zoeken?? Ben benieuwd of het CDA, een partij die zou moeten staan voor behoud van onze christelijk-joodse traditie, vanmiddag zijn rug recht kan houden.
Superior Bastard | 30-07-10 | 10:33
In combinatie met henk janssen3714 | 30-07-10 | 10:23 had ik er anders wel weer genoeg van. Gelijk of niet.
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:28
Voor u de kans daar op het volgend congres een vlammend betoog over te houden.
Achterdocht | 30-07-10 | 10:29
Volgens mij heeft hij gewoon gelijk hoor, al had hij beter niet zo'n uitgekauwde omschrijving van Wilders kunnen gebruiken.
@kapotte_stofzuiger | 30-07-10 | 10:28
25/2,20371= 11,344505402253472553103629787949..... Ik heb ook geen muntjes van 0,344505402253472553103629787949 cent
Een overheid moet NOOIT haar burgers vertellen wat ze wel en niet mogen dragen! Hoe bizar sommige kleding ook is. Dat is vrijheid.
Uiteraard mag een overheid wel redelijke eisen stellen aan haar eigen personeel. Dus ambtenaren mogen kledingseisen krijgen, en bedrijven mogen ook redelijke eisen stellen aan de kleding van hun personeel. daar zit m.i. de enige oplossing voor dit probleem binnen de rechtsstaat. Maar het gewoon verbieden van hoofddoekjes en burqa's is echt een afschuwelijke ondemocratische dictatoriaal middel. Hoe verschrikkelijk is die burqa's ook vind.
Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:28
Nou ben ik het bijzonder oneens met uw voorkeur voor het CDA, maar hier ben ik het dan wel weer volledig eens en nog helder verwoord ook.
@Achterdocht | 30-07-10 | 10:29
U krijgt de 'democraat van de dag' award. Nee, van de eeuw!
@ Bos Hout | 30-07-10 | 10:27: Helaas is ze voor de meerderheid in Nederland, nog steeds, heilig.
.
En, dankzij Maxima, is Wimpie dat in de toekomst ook!
henk janssen3714 | 30-07-10 | 10:27
Met alle respect, maar je oma moet ophouden met gristenhufters stemmen en jou eens een welverdiende draai om je oren geven. Wat een armoe in je plempsels zeg.
@Überbottehork | 30-07-10 | 10:24
Er staat toch "25 / 2,20371 cent", of gebruikt u een falende browser?
@kapotte_stofzuiger | 30-07-10 | 10:18
Dat wordt gezegd, maar is onzin. Het kader van het CDA is links, de achterban is rechts. Van de CDA achterban wil 22% niet met de PVV regeren, maar bv. 20% niet met de PvdA en 19% niet met D66. Kortom: dat valt allemaal best mee. SP en GroenLinks scoren nog hoger op de 'niet mee regeren' lijst van de CDA achterban. (zie peil.nl)
Ik ben zelf CDA'er en herken niks van die "absoluut niet met de PVV" sfeer. Tuurlijk zijn er wat zorgen, maar die heeft Verhagen al verwoord. (en volgens mij leven die zorgen onder 80% van de nederlanders, maar iedereen weet dat het bij Wilders niet zo'n vaart loopt. Die heeft gewoon wat wisselgeld gecreeerd met z'n kopvoddentax.
@kleingrutter | 30-07-10 | 10:20
Lubbers is al ontzenuwd. Het gevaar was dat Lubbers en public afstand zou nemen van de koers van het CDA wanneer het CDA met de PVV zou gaan. Dat kan hij nu niet meer nu hij het als informateur zelf heeft voorgesteld. Kortom: Lubbers kan geen problemen meer veroorzaken. Dan is dorpsgek Van Agt al helemaal geen probleem meer. Ik denk dat deze weg door de Queen, Maxime en Lubbers is uitgekozen. Niet voor niets dat er ineens een CDA informateur kwam, terwjil het CDA verloren heeft en de 4e partij is. Dit allemaal omdat er geen alternatieven zijn. (Paars+ fail, midden-coalitie is een fail op de lange termijn) (dan raken VVD/PvdA/CDA nog meer kiezers aan kwijt aan de 'randen')
@Framboosknobbel | 30-07-10 | 10:18
Een overheid moet NOOIT haar burgers vertellen wat ze wel en niet mogen dragen! Hoe bizar sommige kleding ook is. Dat is vrijheid.
Uiteraard mag een overheid wel redelijke eisen stellen aan haar eigen personeel. Dus ambtenaren mogen kledingseisen krijgen, en bedrijven mogen ook redelijke eisen stellen aan de kleding van hun personeel. daar zit m.i. de enige oplossing voor dit probleem binnen de rechtsstaat. Maar het gewoon verbieden van hoofddoekjes en burqa's is echt een afschuwelijke ondemocratische dictatoriaal middel. Hoe verschrikkelijk is die burqa's ook vind.
@vannikname | 30-07-10 | 10:13
Een klein lesje staatsrecht, Winnaar en verliezer heeft geen enkele formele betekenis!!!!! De stem van mijn oma op het CDA is net zoveel waard als de stem van jouw slavische importbruid. Dat er een miljoen tokkies opeens de messias gezien hebben in een rechts-populistische, egocentrische onderbuikmasseur met lichtfacistische trekjes dat maakt die stem van mijn oma niets meer of minder waard. M.a.w alleen het zetelaantal telt en niet winst of verlies t.o.v. de vorige verkiezingen.
Ik vind eigenlijk dat Beatrix zelf première moet worden, zodat we haar vervolgens democratisch kunnen wegstemmen.
@tipo | 30-07-10 | 10:25
Opeens heb je het, je wordt informateur!
at your service!
Sorry, al gevonden
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/27...
Zolang de C maar niet aangetast wordt, gaat het CDA wel akkoord. De vraag is wat er dan nog overblijft voor Geert en hoe hij dit kan verkopen. Verder moet wel opgemerkt worden dat er een krappe meerderheid bestaat. Dat is wel link met de PVV kamerleden.
Mijn inschatting is toch een zakenkabinet. Puur omdat iedereen uit het defensief reageert.
@fuckje | 30-07-10 | 10:23
Zie het van de positieve kant: geen CDA in de regering.
Dat is ook wat waard.
Er zijn 2 obstakels:
-1- Islamitische CDA-leden in Tweede Kamer en gemeenteraden.
-2- Een minderheidskabinet hoort niet tot de opdracht van de informateur.
De oplossing voor -1- is een samenwerkingsformule waarmee islamitische CDA-ers kunnen leven.
De oplossing voor -2- is het aanstellen van Rutte tot informateur.
Zo, en nu champagne!
@ snoes | 30-07-10 | 10:22: Dan gaan we er in iedergeval op vooruit!
@kapotte_stofzuiger | 30-07-10 | 10:19
Kwartjes heb ik niet meer, geef me uw adres dan stuur ik u een paar dubbeltjes. Houd dan alstublieft wel op over dat kwartje.
@snoes | 30-07-10 | 10:22
Linkje doet het niet, stukje info aub?
Het CDA- congres zal deze poging afblazen.
Ouderlingen, diakenen en lekebroeders uit de provincies willen dit nooit van hun leven. Ook waarnemend voorzitter Henk Bleker uut Grunn, een vreselijk mensch,
zal tegen stemmen.
Ook de CDA- moslim broeders en - zusters weigeren in te stemmen met een rechts kabinet, al dan niet met gedoogsteun.
.
Ziehier mijn trieste voorspelling, die helaas uit zal komen.
-weggejorist-
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:20
Klopt, dat kwartje is ook totaal niet interessant. Reaguurder kapotte stofzuiger wist dat echter nog niet, dus die heb ik even in 2010 laten kijken. Die kan nu weer velig terug naar 1992.
Wat het ook wordt,het wordt in ieder geval zonder pvda.
www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/27...
Als ze gedoogsteun gaan geven, moeten ze wel bij de Koningin op het bordes!
.
Anders krijg Bea zo het gevoel dat ze, nog steeds, alles voor elkaar krijgt. En dat gun ik haar niet!
Als dhr. Wilders die club nieuwelingen van 'm in de hand weet te houden, zelfs in een gedoogsteunconstructie, zou ie mij al verbazen. Maar het CDA weer in de regering, daar krijg ik een zure smaak van in mijn bek. De vrijheidshatende waandenkbeeldaanhangers mogen weer aan de verbiedknopjes zitten. Brrrrk.
@Uberbottehork | 30-07-10 | 10:15
Boeie, dat kwartje van kok. De uitgaven van de overheid moeten met belastingen worden betaald. Of dat nu hondenbelasting, inkomstenbelasting, BTW of accijns is, dat boeit niks. Als u het 'kwartje' terug krijgt, dan moet 'm elders weer afdragen. Wat belangrijker is is dat de overheid gaat bezuinigen. Ik maak me minder zorgen om de belasting die ik moet betalen dan om de belachelijke uitgaven van de overheid. Als die laatste worden geschrapt gaat de belasting vanzelf naar beneden. En dan liever de inkomsten belasting dan een of andere accijns. Lagere inkomstenbelasting stimuleert de economie nl. meer.
Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:12
Is niet zo alluhoederig hoor!
Lubber ís bijkans het CDA en het zou goed kunnen dat hij souffleert bij Maxime.
Dat is gewoon realistisch. Het gaat toch om "landsbelang". Vanwaar die starre houding van Maxime in het begin? "Bescheidenheid is nu gepast" was een uitspraak net na de verkiezing. Maxime en bescheiden is een contradictio in terminis. Weet je nog dat ie zowat een harde plasser kreeg toen hij op BuZa kwam?
@Überbottehork | 30-07-10 | 10:15
Blahblahblah, ik wil mijn 25 / 2,20371 cent terug. ;-)
@da wizard | 30-07-10 | 10:14
Hoe oud bent u? Ik ben 25, ga ervanuit dat ik "moet" werken tot 70. Laat ik nu zo snugger zijn geweest door een leuk beroep uit te gaan oefenen, iets wat ik liever doe dan thuis zitten, golfen, tannissen of wat doen pensionado's nog meer? Lekker door tot 70!
Vanwaar eigenlijk die deadline? Kreeg paars plus niet een heel WK + een beetje extra de tijd om er uit te komen?
@Rho'd Berth | 30-07-10 | 10:12
Het CDA pleegt electorale zelfmoord als er met de PVV samengewerkt wordt; onder moslimkiezers www.telegraaf.nl/binnenland/7286362/__...
Onder de sociaal verantwoorde CDA-ers:
www.telegraaf.nl/binnenland/7244655/__...
(het staat in de Televaag, dus is waar)
Laten we hopen dat het door gaat. Wat mij betreft met de PVV er in. Die kopvoddentax gaat er waarschijnlijk niet komen, maar een afgezwakte vorm is mij ook al genoeg. Geen hoofddoekjes in openbare gebouwen, en al helemaal geen burkas buiten op straat, of anders een boete van 1500,-
@vannikname | 30-07-10 | 10:13
U snapt de democratie niet zo goed hé. In een democratie gaat het om het aantal stemmen dat je hebt gekregen. Een coalitie moet bestaan uit een meederheid van stemmen. Het maakt niet uit of je bij de laatste verkiezingen stemmen hebt gewonnen of verloren. Het gaat om het aantal stemmen dat je hebt. Het CDA heeft ook een hoop stemmen gekregen (4e partij van NL). Of wou u zeggen dat mijn stem op het CDA minder waard is omdat de partij verloren heeft, en een stem op de PVV meer waard is omdat die partij gewonnen heeft? Volgens mij zijn alle stemmen gelijk, en gaat het om meerderheden.
Can't work, won't work. Er is al afgekaart dat deze variant, met of zonder gedogen, op het laatste moment zal imploderen. En dan komt er gewoon PaarsPlusPlus, mark my words.
________________________
Your Friendly Neighbourhood Expert
Moet niet gekker worden in Nedrland, de PVV in de regering.
Prima laat ze aub opschieten met het formeren, Denemarken werkt met gedoogsteun al jaren en blijkt succesvol.
@vannikname | 30-07-10 | 10:13
Kunt u uw waanzinnige 'voorspellingen' ook ergens op baseren of bent u gewoon zo heel erg tegen alles wat rechts of pvv is dat u gewoon leugens vertelt om u wat beter te voelen?
Wat zullen we een geld overhouden als die kinderbijslag-export wordt stopgezet!
@kapotte_stofzuiger | 30-07-10 | 10:11
Door bevriezing van de accijns voor de eerste drie jaren na de invoering van het kwartje van Kok, is het volgens de overheid reeds aan de weggebruiker teruggegeven. Door aan het begin van een periode de reguliere cumulatieve verhogingen te heffen is er aan het eind van de periode geen verschil meer tussen de verschillende methodes en is de extra heffing slechts voor deze periode. Er waren echter geen structurele accijnsverhogingen gepland, en ook het renteverschil is niet in deze argumentatie meegenomen, dus is er binnen deze redenering geen sprake van werkelijk teruggeven van de gewonnen inkomsten uit deze maatregel.
Bron Wikipedia
@da wizard | 30-07-10 | 10:14
Niet zo negatief, die moskee wordt tenminste niet meer in uw achtertuin gebouwd.
@Hoogst Koninklijk | 30-07-10 | 10:12
U mist 'het sociale' aspect? Nederland is een van de meest 'solidaire' landen ter wereld met zo'n beetje het minste inkomensverschil tussen arm en rijk. NL kan wel een paar jaar (decenia) zonder die zgn. sociale partijen. Dat is pas sociaal, de zwakken leren voor zichzelf op te komen ipv aan het staatsinfuus hangen zodat ze afhankelijk worden. Je weet wel, net zoals dat moeders die hun kinderen volstoppen met snoep ook niet 'socialer' of 'beter' zijn dan moeders die hun kinderen af en toe een figuurlijke schop onder de kont geven en zeggen: "zoek dat zelf maar uit, en eet je groenten op"
En als we dan over recht gaan... Mag Bea zich dan over 4 jaar weer gaan bemoeien met het vormen van een regering?
* in de droom blijft hangen dat het 4 jr. rechts wordt *
Werken tot je 67, bijna geen extra geld voor de gezondheidszorg, die JSF komt er toch enz.
En Geert krijgt strengere straffen voor draaideurcriminelen.
Iedereen zoet...
cda de grote verliezer komt er dus in.. Maar dan is het geen bedrog meer zeker... pff
anyway de PVV zit muur en muur vast... hahahah wat zullen ze een flater slaan. En heeeel veel internet censuur. Een joint komt onder zware criminaliteit te vallen en 10 km te hard rijden zou zo maar eens 2 dagen brommen kunnen worden in de lik. Ja met rechts gaan we nog lachen. De Hoge Veluwe zal wel een vakantie of industrieterrein worden...
-weggejorist-
@kleingrutter | 30-07-10 | 10:06
Niet zo alluhoederig. Bea en Lubbers zijn proces begeleiders. Verder niks. Als de meerderheid van de 2e kamer (lees VVD/PVV/CDA) een rechts kabinet wil, dan kan niemand dat tegen houden. De vraag is dus: wil het CDA het. Als het CDA het wil dan komt het er.
@alkmaar06 | 30-07-10 | 10:09
Niet makkelijker en realistischer, want dan moet Wilders bestuurders gaan aandragen, en besturen is nogal moeilijk en lastig. Het LPF verleden leert ons dat daar de problemen beginnen. Je kunt het besturen beter aan de zwaargewichten van het CDA overlaten, dan kan de PVV daarop toezien vanuit de kamer. Ideale situatie voor beiden, en voor het land. (want in tegenstelling tot wat alle tokkies denken staat NL er heel goed voor, vooral dankzij langdurig CDA bestuur.)
@spooky | 30-07-10 | 10:10 Wimlex in ons midden ??
Het zou zomaar eens goed kunnen gaan. Al een tijdje rammelen de rechtspopulistische partijen aan de hekken van de macht. Laat pvv maar meedoen. Maar ik mis in dit rijtje wel het sociale aspect. Ik ben benieuwd en nieuwsgierig.
@spooky | 30-07-10 | 10:10
Nou ja... als ze dat 'kwartje' teruggeven, kunt u veel diesel verstoken.
Ik verneem zojuist dat Lubbers Fleur in d'r bil heeft geknepen, waarna Geert Lubbers een rechtse heeft uitgedeeld die direct gestrekt ging
Wat nu, oplappen voor een tweede ronde of maar technisch ko verklaren?
Als die oude gekke Hirsch Ballin maar eens oprot, de dwaas.
Het wordt een koude winter....
Wat zal Bea balen.
@alkmaar06 | 30-07-10 | 10:09
Mjah maar CDA kan het maken of breken, dus zijn ze wat machtsgeil.
Ben reuze benieuwd, wanneer gaan ze beginnen?
@selxi | 30-07-10 | 10:07
Hangt er vanaf hoe je je hand houdt.
En of je een duim hebt.
Veel makkelijker en realistischer is toch gewoon een kabinet van VVD en PVV met gedoogsteun van het CDA?
Doe mij maar gedoogsteun. Dan kan de PVV lekker de PVV blijven!
Rechts is toch waar je duim links zit?????
Joepie!
Internetcensuur, geen gedoogbeleid, nog strenger optreden tegen hardrijders, downloadverboden, nog minder privacy, etc.
Ik hoop van harte dat er een rechts kabinet komt. Hoewel ik nog een roadblock verwacht van Lubbers.
REAGEER OOK