Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oostvaarderholocaust: De uitslag

doodhert.jpgStichting Welzijn Grote Grazers gaat haar doelstellingen niet halen dit jaar. Naar eigen zeggen zijn er deze winter rondom de Oostvaardersplassen exact 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten een hongerdood gestorven. Dat is driekwart van de totale populatie. Niet echt wat je noemt 'welzijn'. Dus zijn ze woedend op Staatsbosbeheer en vooral de demissionaire blondglossy Verburg. Niet dat die zich er druk om maakt. Valt allemaal wel mee. Volgens de lijkentellers in overheidsdienst gaat het om slechts een kwart van de hele kudde. De hongerwinter van de Oostvaardersplassen is het resultaat van een geinig beheerexperimentje. Kijken wat er gebeurt als je heel veel dieren loslaat in een gebied met te weinig voedsel, zonder bijvoeding. Met als resultaat dat het natuurgebied het Bergen Belsen voor hoefdieren is geworden. Het is maar goed dat Bambi geen dagboek kan schrijven. Hier, hier en hier de beelden van de genocide. Inmiddels proberen dierenbeschermers elkaar af te troeven met verrotte hertenkadavers. Maar waar hebben we het over? Zelfs Marianne Thieme vindt het allemaal wel meevallen. Moeder Natuur is een bitch, wen er maar aan.

Reaguursels

Inloggen

Hoor ook dat er heel veel beesten rondlopen, en dat het dan qua voedsel niet werkt. Dus inderdaad, Johnny Quid: moeder Natuur is een bitch ;).

stijlloos reaguren | 29-07-10 | 11:31

Als de dieren de bomen beginnen kaal te kauwen dan moet je toch even gaan bedenken dat ze niet genoeg te vreten daar hebben?

Necramonium | 28-07-10 | 16:39

Als een keuterboer uit Drente zoiets flikt met z'n koeien of paarden, krijgtie een dauw van de dierenbescherming en 200 uur schoffelen van Justitie. En een verbod voor het leven om ooit nog dieren te houden. Waarom is er nog geen voor deze dierenmishandeling eerst verantwoordelijke ambtenaar op basis van het Pikmeer I en II arrest voor de rechter gesleept door het OM?

F. von Zeikhoven | 28-07-10 | 10:46

Inderdaad belachelijk. De vergelijking met de holocaust vindt ik wel wat overtrokken en in geen geval opgaan met het beleid wat is uitgevoerd. Daarnaast is het een optelsom om te begrijpen dat een te grote populatie van hoefdieren en grote grazers niet bevorderlijks is voor zowel welzijn van dieren als voor het natuurgebied zelf. Wat een lutser die dat heeft bedacht zeg. In dat geval kan een aanklacht wegens dierenmishandeling wellicht verzachting geven voor alle poezenmensen.

Schlomo De Peaumeaux | 28-07-10 | 09:45

achterlijke besluitvorming .

eric@fuall | 28-07-10 | 09:44

Gisteren die wandelende reclame voor anorexia en hoe slecht vegetarisch voor je kan zijn, ook wel voorzitter van de grote graaiers, sorry grazers, op TV gezien.

Valt me altijd weer op dat dit soort figuren vrouwen zijn, die ook nog eens altijd gelijk hebben. Het wordt tijd dat ze bijgevoerd wordt!

nu even niet | 28-07-10 | 07:35

Pteranodon | 28-07-10 | 01:27
Die siberische tijger, lijkt me wel wat in zijn 'natuurlijke' omgevingen, zoals Siberie en de vergaderzalen van GL, PvdD en PvdA, toegegeven, dat die laatstvernoemde habitat wel zonde is voor zo'n mooi beest.
-
Varkens, koeien en kippen worden 'gehouden' voor hun vlees en melk, zonder dat --door de mens kweken en houden-- zouden ze niet eens bestaan, los van het feit, dat ze mogelijkerwijs minder gelukkig zijn dan de gemiddelde geplette oorwurm/vlieg/pissebed.
-
Gewoon puur voor de gein, een beetje beesten uithongeren is natuurlijk raar, wordt dan katholiek priester.

De La Puerco | 28-07-10 | 04:05

Ik denk dat ze vergeten zijn een paar roofdieren neer te zetten. De Siberische Tijger kan toch wel tegen een beetje kou? Of doen die milieumensen alsof ze daar nog nooit van gehoord hebben om maar geen argwaan te wekken dat ze contacten onderhielden met de USSR tijdens de koude oorlog?

Pteranodon | 28-07-10 | 01:27

Behaard smaalkopje
[x] geschikt
[ ] ongeschikt

miamitwice | 28-07-10 | 01:20

Als mensen zich zouden verdiepen in hoeveel dieren er voor voedsel worden geslacht dan zijn de Oostvaardersplassen daar niks bij. Teveel herten betekent trouwens dat tot een hoogte van een paar meter geen enkele boom nog schors aan zijn stam heeft. Hoe dichter je naar die open vlakte toe loopt waar die kuddes grazen, hoe meer kale boomstammen je ziet. Voer ze bij en ze vreten weer een enorme hoeveelheid groen op, en dat groeit op die manier niet tegen het wildbestand op, zodat je straks met een nog grotere hongersnood onder de dieren komt te zitten, waardoor je ze permanent moet bijvoederen. En dat is dan natuurlijk het "finest hour" van de Groen Linksers, die dan van de Oostvaardersplassen een soort "verzorgingsstaat-voor-de-natuur" hebben gecreëerd waar ze het bij mensen niet kunnen opleggen.

Pteranodon | 28-07-10 | 01:14

Het was en is zo erg dat er op de div. jagersfora al werd gesproken om dan maar 's nachts die dieren uit hun lijden te gaan helpen. Weet wel dat ze daarmee hun akte in de waagschaal wilden stellen om dit dierenleed te stoppen.

watson357 | 28-07-10 | 00:10

@Writhen | 27-07-10 | 21:55 Walgelijk, nietwaar? En dat was alleen nog maar Elsevier als bron: Er zijn honderden documenten. En het zijn niet slechts prutsers daar bij SBB: Het is nog wel wat erger dan dat: Er is corruptie en zakkenvullerij die je eigenlijk diefstal zou moeten noemen: Niet alleen in het hout, maar er is bijvoorbeeld ook een aardig zwartboek aan te leggen over een bepaalde uitruil van gebieden op Vlieland waar enkele figuren aardig hun zakken mee aan het vullen zijn ... dat is het klimaat binnen een organisatie waar types als Frans Vera en zijn trawanten onbelemmerd hun eigen toko kunnen runnen, waarbij ze zich zelfs van parlement en regering geen bal hoeven aan te trekken ... het is de hoogste tijd dat een echte onderzoeksjournalist zich eens met SBB gaat bezighouden, het liefst van binnenuit ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 22:20

@Watikjebrom | 27-07-10 | 21:16 Ga jij eens lekker een tijdje boven een kadaverbak hangen, zwitsalhoofd ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 22:19

Mevr. M. Thieme zegt dat het wel meevalt......
Dat mens heeft geen flauw idee wat daar allemaal mis gaat en waarom.
Lekker verder pitten in het pluche.

robert39 | 27-07-10 | 21:58

Prima ontwikkeling. Nog een paar van deze winters en de natuurlijke balans wordt vanzelf hersteld.

Kruisvaarder | 27-07-10 | 21:56

@Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 19:47
Hulde, en +1 voor de citaten. Ik wist wel dat er prutsers bij SBB werkte maar dat het beheer zo totaal onverantwoord was wist ik zeker niet. Populatie 200% boven draag vlak is natuurlijk vragen om problemen, verbaast me nu dat het experiment ooit gestart is (nee, weet je, eerlijk gezegd verbaast het me ook weer niet).

Writhen | 27-07-10 | 21:55

Waarom laten ze er geen hyena's lopen die zijn niet vies van een half ontbonden kadavertje. Aasgieren gaat moeilijk want die vliegen weg over het hek, en terecht.
Er is gewoon niet genoeg vreten voor de runderen en herten, dat is blijkbaar al jaren zo, medunkt de idioten die het tot nu toe voor het zeggen hebben gehad moeten maar eens een tijdje boven een kadaverbak worden gehangen...

Onderbuik | 27-07-10 | 21:24

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 19:47
Bovenstaand berichtje was natuurlijk voor jou bedoeld.

Watikjebrom | 27-07-10 | 21:16

Ben jij soms gelieerd aan die zogenaamde stichting welzijn voor grote grazers? Die leugenachtige amateurclub van beestenknuffelaars die ongeveer een maandje geleden opgericht is door een blogger met als enig doel het beleid van SBB in de OVP zwart te maken. Get a life en zoek gewoon een baan zou ik willen adviseren.

Watikjebrom | 27-07-10 | 21:16

Wat Behaard smaalkopje @ 19:47 zegt: Sluit ik me helemaal bij aan. Het is gewoon een schandelijke Staats Bos Beheer hobbyzooi die nu net doen alsof we natuur hebben in Nederland. We hebben het niet, dus ga dan ook niet voor God spelen binnen de hekken.

Gomer Pyle | 27-07-10 | 20:22

U wilt nartuur, u krijgt natuur. Zoals een oplettende reaguurder al opmerkte: op deze manier komen ook diersoorten als gieren en andere aaseters weer terug. De één zijn dood...

Sparky79 | 27-07-10 | 20:19

Ik jaag al zo'n 35 jaar op herten, ganzen, eenden, etc in Wisconsin, VS. Zelfs familie uit Nederland komt hier geregelt naar toe in de herfst om mee te doen. Echt gezellig!
Als jager vind ik de beelden op die Youtube videos verschrikkelijk. Dat een medelevend land als Nederland dit toestaat is een schandaal. Een beetje bioloog weet best hoeveel dieren er in zo'n gebied kunnen leven (leven, ipv overleven). Typisch een goed voorbeeld van links tuig dat vanuit Den Haag wel even beslist wat goed is voor mens en dier elders in het land.
Bah!

8675309 | 27-07-10 | 19:51

@Writhen | 27-07-10 | 19:40 Tsja, laat ons even wat gezond verstand de koppen van de natuurgekken in rammelen:

Citaat uit het artikel "Natuurbeheer: Afrikaatje spelen - Natuurramp in de Oostvaardersplassen" d.d. 18 juni 2005 (!!!) op www.elsevier.nl/web/1047501/Artikel/Na...

"Zo zijn er de afgelopen wintermaanden (N.B. winter 2004 is dat, zie tevens "Dieren verhongeren massaal in natuurgebied" op www.elsevier.nl/web/1035868/Nieuws/Ned... d.d. 14 juni 2005) meer dan zevenhonderd wilde beesten aan de honger bezweken. Om precies te zijn: 337 edelherten, 235 Heckrunderen (een soort oerossen) en 131 wilde konikpaarden. De meeste hebben een GENADESCHOT gekregen van de boswachters van STAATSBOSBEHEER, de beheerder van de Oostvaardersplassen, maar doorgaans pas wanneer ze VAN ELLENDE DOOR HUN POTEN zakten.

Deze niet eerder gepubliceerde cijfers, afkomstig van Staatsbosbeheer, vormen een record. Toen er in de winter van 1999 bijna honderd dieren stierven van de honger, was het land te klein. BOEREN uit omringende gebieden probeerden met een helikopter HOOI boven het gebied uit te gooien. De POLITIE VERHINDERDE het, de kranten stonden bol van de verontwaardiging en staatssecretaris Geke Faber (PvdA) moest zich verantwoorden. Dit keer is er dus meer dan zevenmaal zoveel sterfte ... BIJ STAATSBOSBEHEER VINDT MEN DAT LIJDEN BIJ DE ECHTE NATUUR HOORT. In de echte natuur wordt afgezien. De sukkels sterven, de sterken overwinnen. Met andere woorden, elk dood beest is een aanwinst voor de populatie" ...

Citaat uit het artikel "Advies: Experiment natuurgebied niet herhalen" d.d. 6 september 2005 (!!!) op www.elsevier.nl/web/1047502/Nieuws/Wet...

"De Raad voor Dierenaangelegenheden (RDA) concludeert wat vrijwel iedereen al wist: het experiment in de Oostvaardersplassen, waar jarenlang dieren zijn uitgezet en aan hun lot zijn overgelaten, is MISLUKT. De RDA adviseert CDA-minister Cees Veerman van Landbouw, Natuur en voedselkwaliteit 'geen vergelijkbare experimenten te starten'. Er lopen VEEL TE VEEL dieren rond en het BEHEER is TEKORTGESCHOTEN ... De RDA vindt dat Staatsbosbeheer veel meer moet ingrijpen. Er is ruimte voor 1.500 dieren, terwijl er meer dan 3.000 rondlopen ... De Tweede Kamer, die al eerder kritisch was over het experiment, spreekt donderdag met minister Veerman over de Oostvaardersplassen" ...

En, is er wat gebeurd sinds 2005, hm?
Zijn er vlasbaardige natuurcriminelen gearresteerd en in de kerker geworpen ?
Is er ander beleid gevoerd ?
Verantwoord populatiebeheer, bijvoorbeeld ?

Welnee, er is helemaal nikskeburt !!!
Vlasbaardige krankzinnige natuurcriminelen maken nog steeds de dienst uit bij het corrupte SBB ...

Citaat uit het artikel "Forse kritiek op 'eigengereid' Staatsbosbeheer" d.d. 13 april 2008 op www.elsevier.nl/web/10189504/Nieuws/Ne...

"Staatsbosbeheer gedraagt zich als een staat binnen een staat en moet snel door minister Gerda Verburg (CDA, Landbouw) tot de orde worden geroepen, vindt een Kamermeerderheid ... Afgelopen dinsdag maakte de organisatie voor natuurbeheer bekend dat er binnen twee jaar wilde zwijnen, paarden en edelherten moeten lopen in de Oostvaardersplassen, het natuurgebied in Flevoland. Tot woede van omwonenden moeten er op termijn ook WOLVEN komen (zie het artikel "Staatsbosbeheer: Wolven in Oostvaardersplassen" op www.elsevier.nl/web/10188805/Nieuws/We... d.d. 8 april 2008, citaat "'De wolf hoort hier thuis', vindt ecoloog FRANS VERA van Staatsbosbeheer. Hij verwacht dat er ruimte is voor MEER DAN HONDERD WOLVEN") ... Verder is er kritiek op plannen van Staatsbosbeheer de erfpacht voor bewoners van Waddeneilanden fors te verhogen en plannen voor ontpoldering in Zeeland, waar de lokale bevolking niet achter zou staan ... VVD-Kamerlid Janneke Snijder noemt het optreden van Staatsbosbeheer 'een volledige Alleingang', terwijl CDA'er Jan Mastwijk spreekt van een 'eigenaardig, eigenmachtig en eigengereid optreden"

De werkelijkheid is dat hier nietsontziende fanatici hun ongebreidelde gang gaan, hetgeen NIETS met 'natuur' te maken heeft: Ecoloog Frans Vera van Staatsbosbeheer is niets minder dan een schuimbekkende krankzinnige met zijn "honderd wolven" in de OVP: De man weet NIETS van wolven en moet langdurig opgesloten worden, aangezien hij een gevaar is voor zichzelf en zijn omgeving, in dit geval heel Nederland ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 19:47

Iedereen wil natuur, en dan ga je huillie huillie doen als er beesten dood gaan door een strenge winter? Wat wil je als je voorheen gedomesticeerde beesten (en altijd bijgevoerd) aan hun lot overlaat? Nou dan komt de profeet Darwin (vrede zij met hem) de zwakkere halen. Dat is de natuur, en dat is toch wat iedereen zo graag terug wil in Nederland?
.
Tegelijkertijd willen de natuur freaks ook allemaal de raaf en andere aaseters terug in Nederland. Waar denk je die van leven? Vegatarische kadavers?
.
Echt je bent een ongelooflijke sukkel als je hierover klaagt, maar vervolgens wel vooral meer natuur in Nederland wil.
.
Als een boer dit doet is het inderdaad anders....

Writhen | 27-07-10 | 19:40

Het beste bewijs is hier weer geleverd.
De mens is meedogenloos zonder reden behalve voor zijn plezier.
Het is nu wel tijd dat het zoogdier mens moet uitsterven om zo de natuur weer aan de aarde te geven. Dus zet alle mensen in een kamp ook zonder vreten en klaar.
En iedereen die leuk wil doen over dit topic, wij hebben je wel zien lopen met je oranje mutsie en je toetertje met de wk. Hoe gek kan je zijn als mens met hersens.

joopwil | 27-07-10 | 19:38

captainobvious | 27-07-10 | 18:51
Thiemes kiezers zijn tegen alles wat met jagen te maken heeft. Simpel: jagers=fout. Dieren afschieten heeft minder dierenleed tot gevolg dan ze allemaal laten verhongeren, maar dat afschieten moet door jagers gedaan worden en daar waren ze tegen. Veel te ingewikkeld, laat dan die dieren maar verhongeren. Democratie is een bitch.

Dmitri Dmitrievitsj | 27-07-10 | 19:18

Ongelooflijk dat dit gewoon kan in een beschaafd land, en ik vraag me echt af welke belangen die Thiemme heeft, in deze?
Daar zit iets achter, zo corrupt als de pest natuurlijk,dierenpoes.

captainobvious | 27-07-10 | 18:51

Natuur in nederland betekend dat je aan Wildbeheer moet doen. Dus voldoende afschieten, zodat de kudde sterk en gezond de winter door komt

Paulkruger | 27-07-10 | 18:38

-weggejorist-

arikato33 | 27-07-10 | 17:57

-weggejorist-

arikato33 | 27-07-10 | 17:54

Strenge religieuze dogma's spelen hier mee op de achtergrond. "We laten de natuur (God) haar gang gaan". Thieme en haar infantiele kudde van sentimentele en romantische therapie-behoeftigen hanteren hier het principe van "Ik laat mijn kind niet inenten tegen Polio, als God (de natuur) het wil zit mijn kind gewoon de rest van zijn leven in een rolstoeltje".

Brasem | 27-07-10 | 17:48

stelletje $#**# dat gebied is gewoon te klein en er staat een hek omheen dus heeft de eigenaar zorgplicht.
moet een boer eens proberen ; tja de koeien gaan dood maar dat is de natuur bijvoeren hoeft niet

alex.66 | 27-07-10 | 17:07

@brunswijk | 27-07-10 | 16:49 Kijk, we zijn het eens ... ik wist het wel ... ;-)

Ook je standpunt t.a.v. de zgn. "ecologische hoofdstructuur" deel ik: De verbinding van gebieden is op zich een goed idee, en werkt best aardig voor de kleine viervoeters ... en hier en daar zelfs wel voor de wat grotere:

Maar het probleem ervan is dat professionele natuurcriminelen hierover de scepter zwaaien, en die komen onafgebroken klaar op het ellendige idee dat via die hoofdstructuur de wolf ons land moet worden binnengehaald ... grrr ...

De idioten: Ze weten niets van wolven: Als men ze vraagt hoeveel roedels bijvoorbeeld in het gebied van- en rond de OVP zouden passen valt er een doodse stilte ... ze weten het niet, want ze weten niks: ze geilen alleen maar op het idee ... Ik prijs bij voorbaat de dag dat we van deze beroepskrankzinnigen verlost raken ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 16:57

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 16:35
Tx voor de nuancering. In Nl wordt altijd zo krampachtig gedaan over afschot, maar in feite is dit de enige “humane” manier om de “wildpopulatie” in stand te houden. Minder hekken is een utopie, het worden er juist meer. Natuurgebieden met elkaar verbinden dat werkt wel, maar in een klein landje als Nl is dat nog steeds niet de oplossing.

brunswijk | 27-07-10 | 16:49

@brunswijk | 27-07-10 | 16:30
laat toch gewoon " de mensen" verontwaardigt zijn, dat is m.i. terecht namelijk. Bio-industrie is in deze topic niet het onderwerp.

Onderbuik | 27-07-10 | 16:43

Ik vind het nogal freudiaans om Mej. Thieme met moeder natuur te vereenzelvigen, laat staan dat dit moeder natuur tot een bitch zou moeten bestempelen.

Rest In Privacy | 27-07-10 | 16:39

Wat een gezwets, in "moeder natuur" is de biotoop ook begrenst. Lees eerst eens voor je begint te schreeuwen.
Ook in de natuur komt massale sterfte voor.

sitzkrieg | 27-07-10 | 16:39

@brunswijk | 27-07-10 | 16:16 die meent "die beesten hebben hier geen natuurlijke vijanden, dus moet de mens fungeren als natuurlijke vijand":

Hoewel juist, wil ik toch een kleine nuance aanbrengen:

Zodra de mens een hek ergens omheen zet, is dat een afgebakend terrein.
Als het de bedoeling is dat daar dieren blijven leven, dan staat dat afgebakende terrein functioneel gelijk aan een dierentuin.
Daarmee is de mens gehouden ervoor te zorgen dat het kennelijke doel, namelijk "overlevende dieren", wordt behaald ...

De mens heeft dus als taak deze zaak te beheren:
(Je zóú het 'natuurbeheer' kunnen noemen, zolang je maar niet de fout maakt te vergeten, zoals de vlasbaardige natuurcrimineel Frans Vera en diens trawanten wèl doen, dat èchte 'natuur', in de zin van 'oernatuur', in dit land niet bestaat en ook nooit meer zal bestaan zolang hier mensen rondhangen.)

Een van de essentieële beheerstaken is populatiebeheer, met bovenaan de lijst het noodzakelijk afschot van overpopulatie.
Als de mens dat op de juiste wijze uitvoert is hij geen 'vijand':
Hij is dan gewoon wat hij moet zijn: De Beheerder ... waarmee hij méér is dan bijvoorbeeld de wolf, die als 'natuurlijke vijand' van zijn prooi (en dat zijn tussen haakjes niet in de 1e plaats de Grote Grazers) niet ècht kiest wie er aan moet geloven ... dat is meer een toevalskwestie.

En daar heb je tevens de èchte relatie: Hoe minder hekken, hoe meer je dergelijke random-factoren kunt toelaten:
En dat is Nederland dus niet mogelijk ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 16:35

In moeder Natuur zijn de beesten daar niet UITGEZET door mensen, en ze kunnen WEGTREKKEN op zoek naar voedsel.
Dit is deze beesten niet gegund. Ze hadden geen enkele kans. Dit is dierenmishandeling. Alsof je een muisje in een slangenkooi doet. Die kan ook geen kant op, alleen in de bek van die slang. We weten hoe vreselijk streng deze winter was, dat overleeft geen beest in het semi wild zonder bijvoeding.

Staatbos en natuurbeheer beheer zijn een stelletje natuurnazis die de plank volkomen misslaan, want er IS GEEN NATUUR in Nederland. Er zijn hooguit wat veredelde parkjes.

De flora en fauna daarin zijn de verantwoordelijkheid van de mens, en dus van de natuurbeheerders. Zij zijn duidelijk tekortgeschoten in deze taak.

Als je beesten zelf wil laten overleven, moet je ze wel fatsoenlijke voorwaarden bieden. Geef ze tenminste een eerlijke kans.

Afschot was een stuk humaner geweest.

Lepanto | 27-07-10 | 16:30

Onderbuik | 27-07-10 | 16:23
Nee, uw bijdrage van 16:16 getuigt wel van intelligentie. Als je niks te zeggen hebt, zeg dat dan.

brunswijk | 27-07-10 | 16:30

Marianne Thieme snapt niets van de natuur. Dieren laten verhongeren en een wrede dood laten sterven, moet mogen. Maar het goede werk van jagers wordt verketterd.
.
Dit land is verward door de jarenlange linksche tegenwind.

FreshClash | 27-07-10 | 16:27

O ja Sjonnie: holocaust, hongerwinter, dagboek, Bergen Belsen? Wat een brevet van onvermogen zeg. Lutser.

brunswijk | 27-07-10 | 16:26

@brunswijk | 27-07-10 | 16:16
lul niet zo dom.

Onderbuik | 27-07-10 | 16:23

brunswijk | 27-07-10 | 16:16

Wat jij zegt.

Uriël Fack | 27-07-10 | 16:20

Weet je wat ook erg is? Duizenden varkens, kalveren en kippen op elkaar gepropt en Amazonebos gekapt voor soja zodat wij voor 4 euro de kilo vlees kunnen kopen (zelfde prijs als in 1982). Zo'n Heckrund heeft geleefd.

Uriël Fack | 27-07-10 | 16:19

Typisch hoe men wel selectief verontwaardigd kan zijn over een paar 100 verhongerde bambi's, maar vanavond smijt men wel zonder enig schuldgevoel plofkip, kistkalf en bioindustieknor op de BBQ. Los daarvan: die beesten hebben hier geen natuurlijke vijanden, dus moet de mens fungeren als natuurlijke vijand.

brunswijk | 27-07-10 | 16:16

Je vraagt je af wat Marianne Thieme en dat lesbische cda-lokje in de oostvaardersplassen hebben gedaan...
Misschien is het handiger om eens in de winter daar te kijken, maar ja dan is het natuurlijk wel kouder...

Onderbuik | 27-07-10 | 16:16

De oplossing voor deze Endlösungs-taferelen bestaat uit een 4-tal simpele maatregelen:

-1: De vlasbaardige natuurcrimineel Frans Vera en diens trawanten met onmiddellijke ingang een langdurige hongerdood laten sterven;

-2: Het gehele jaar door de populatie in de OVP noteren;

-3: In de herfst (ELKE herfst) nauwkeurig afschot plegen;

-4: In de winter (ALLE winters) onverwijld en zonder zeuren bijvoeren zodra nodig ...

Er IS een alternatief voor bovenvermelde oplossing, althans voor de punten 2 t/m 4 (het punt 1, een langdurige hongerdood voor Frans Vera blijft even onvervangbaar als onvermijdelijk):

Alternatief: Verwijder alle hekken die om de OVP staan.

Omdat dat alternatief niet handig is kan echter het beste de eerstgenoemde oplossing worden uitgevoerd ...

Behaard smaalkopje | 27-07-10 | 16:12

Goed zo GS! Dit project is een regelrechte misdaad tegen de dieren die er moeten leven. Er is voor de dieren geen ontkomen aan.

Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer vallen over elkaar heen als het gaat om het wildbeheer in nederland. De ene organisatie (Natuurmonumenten) schiet de beesten kapot en neemt vaak iet eens de moeite om dat goed te doen en laat ze vervolgens in de natuur achter. De ander (Staatsbosbeheer) laat ze kapothongeren. En de subsidies en de postcodeloterijen blijven er maar geld in stoppen, omdat het woord natuur of bos erin voorkomt?

GS, blijf scherp op dit project van gekken.

bierbron | 27-07-10 | 15:56

De goedkoopste manier van regulering. (Want geen budget) Volgend jaar is het probleem er niet meer. Over 5 jaar wellicht weer wel maar dan geven we gewoon de dan heersende klasse de schuld.

houwezo | 27-07-10 | 15:55

Ik snap het niet. Er zijn ooit maar een paar dieren uitgezet (meneer Quid kan niet lezen denk ik) en de huidige populatie is dus "natuurlijk" ontstaan. Als dan het maximale aantal is bereikt, zal er sterfte optreden en de populatie dalen. En dan weer stijgen. etc. etc.
Dat is toch puur natuur, of niet ?

sitzkrieg | 27-07-10 | 15:53

En jagen is natuurlijk 'zielig', 'wreed', 'onmenselijk', 'niet meer van deze tijd', etc..
Bah!
De selectieve verontwaardiging van de groene linksigheid druipt ervan af.

Ab Sconditus | 27-07-10 | 15:48

Heb hier een interne mail van Staatsbosbef over de jaarlijke Heckrund vleespakketten welke aan de "collega's"worden aanbevolen..
Wat is het nu; allemaal creperen of deels opgevreten, of allebei...?

glaaf | 27-07-10 | 15:47

Frans Vera, een over het ( konik)paard getild bioloogje met een veel te groot ego heeft dit op zijn conto staan. Hij is de geestelijk vader van dit projectje. Aan de ene kant zegt hij dat het wild in Nederland is uitgeroeid door de mens en aan de andere kant denkt hij het in z'n macht te hebben om dit terug te brengen. Hoogleraren aan de universiteit en realiteit...

KeurMeester | 27-07-10 | 15:41

glaaf | 27-07-10 | 15:30
Geen probleem, ik leg de nadruk op 'bos', omdat dierenmishandeling niets me bosbeheer te maken heeft. Hetgeen staatsbosbefbeheer doet is inderdaad misselijk.

Brakke Obama | 27-07-10 | 15:38

Brakke Obama | 27-07-10 | 15:26
Voor mij blijft het Staatsbefbeheer, problemen damit? Overigens een misselijke vergelijking

glaaf | 27-07-10 | 15:30

Naar de maatstaven van StaatsBOSbeheer was Duisburg ook een uiterst interessant experiment. Te veel zoogdieren op een te klein oppervlak.

Brakke Obama | 27-07-10 | 15:26

Volgende winter de hekken openknippen.

43 | 27-07-10 | 15:21

En dit terwijl Staatsbefbeheer het vlees van de weldoorvoedde runderen uit andere "natuurgebieden" onder het eigen personeel verdeelt

glaaf | 27-07-10 | 15:21

Joh, toen ik er was liepen die paarden allemaal..

Technic0l0r_Jozef | 27-07-10 | 15:21

En dit terwijl Staatsbefbeheer het vlees van de weldoorvoedde runderen uit andere "natuurgebieden" onder het eigen personeel verdeelt

glaaf | 27-07-10 | 15:21

Gewoonweg belachelijk dit!
Het heeft niets met natuur te maken.
iedereen die dieren houd hoort daar voor te zorgen.
Als ik hier 5 honden in huis zou hebben en er maar voer voor één is zijn de rapen ook gaar.
De Oostvaardersplassen klinkt dan wel groot, maar zo groot is het daar niet.
Staatsbosbeheer heeft hier gewoon de boel verkloot.

En de pvdd.... die vind het inderdaad wel meevallen.
Marianne, slaap lekker!

Offset | 27-07-10 | 15:20

Walgelijk, willens en wetens de hongerdood. Idd is er geen "natuur" in NL, idiote groene geitenwollensokken.

Mindy | 27-07-10 | 15:15

Criticoaster | 27-07-10 | 15:06
keep dreaming this dutch dream, op dit gebied doen wij het gewoon zwaar ondergemiddeld. Toch grappig dat de meeste specialisten die ik ken, hun kind in het ziekenhuis laten geboren worden, en aan screening doen. En ik geloof geen Nederlandse publicaties om uw gelijk te staven.

Brakke Obama | 27-07-10 | 15:15

nietletemin maakt het dit experiment niet smakelijker dan wat het is.
Raar dat mensen van herten en paarden kamelen willen maken...

Criticoaster | 27-07-10 | 15:11

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:59
je mist informatie.. wetenschappelijke informatie wel te verstaan.. maar dat is een beetje veel om hier neer te plempen.

Criticoaster | 27-07-10 | 15:06

Oitkieringen dan ook maar afschaffen? Uiteindelijk zijn dat ook maar middelen om niksnutten in het leven te houden.

tinkerbell5509 | 27-07-10 | 15:06

@Willianus Wortelus | 27-07-10 | 14:52
Gaat 'ie dan niet vanzelf kapot aan de splinters in z'n sperwer-slokdarm?
* Facepalm *

An die ARBEIT | 27-07-10 | 15:03

necrosis | 27-07-10 | 14:35
Het is erger: in NL worden veel niet of nauwelijks leefbare kinderen geboren door gebrek aan prenatale screening. Vervolgens wordt alles in het werk gesteld om dit mensje zo lang mogelijk in onzelfstandig leven te houden.
Het probleem van de hoge (bijna) kindersterfte in NL is al jaren bekend, maar nog altijd moeten kinderen blijkbaar zonder screening thuis geboren worden. Vergelijk de cijfers eens met andere westerse landen. Ik zwijg nog over de religekken die aan kindermishandeling doen door niet in te enten.

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:59

@Watikjebrom | 27-07-10 | 14:52
Dank U!

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:54


Ik denk dat ik die prachtige sperwer die hier rondvliegt maar eens af ga knallen.

Dat beest eet met regelmaat een houtduif. Schande!

Willianus Wortelus | 27-07-10 | 14:52

Wat een jankverhaal zeg, ik vind die filmpjes ook geen prettig gezicht, maar goed ieder schepsel gecreëerd door god gaat een keer dood. Ooit een slachthuis van binnen gezien, dat is ook geen prettige aanblik, maar gelukkig is het biefstukje niet herkenbaar als zo'n lief koebeest. En als meneer Quid de moeite had genomen om de feiten eens te checken, laarzen aan, verrekijker mee, dan had hijzelf kunnen constateren dat er honderden beesten goed de winter zijn doorgekomen. Bovendien is de vergelijking met vernietingskampen vanuit ethisch oogpunt uiterst ongepast. Maar het zal wel zijn dat je daar wat ouder voor moet zijn om dat te kunnen begrijpen, de oppervlakkigheid en onbenulligheid heerst.

Watikjebrom | 27-07-10 | 14:52

@ Brasem | 27-07-10 | 14:49
Alle diersoorten doen dat. Ratten vreten elkaar zelfs levend op bij tekorten.

Multiflauwekulti | 27-07-10 | 14:51

An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:36
Dat komt nog aardig dicht bij 'natuur', al was dat wel in een game-park dacht ik.
Safariparken zijn soms de enige 'humane' manier om samen te leven met de dieren, al wordt daar wel ingegrepen indien nodig. En dan bedoel ik niet Beekse Bergen.
Het tweede filmpje is ook mooi, zeker voor het terugbrengen van ongewenste populaties.

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:51

Meteen een goed voorbeeld, hoe liev mensen zijn. Iemand vertrappen bijvoorbeeld.
Rammstein | 27-07-10 | 14:47

Dat doen mensen expres, wist je dat niet?

Brasem | 27-07-10 | 14:49

@necrosis | 27-07-10 | 14:35
De realiteit is nog veel absurder ; wanneer zo'n aanvankelijk niet levensvatbaar kind alsnog na vele - en kostbare ingrepen tot wasdom is gekomen, komt niemand op het idee hem/haar erop te wijzen dat het niet verstandig is om zijn/haar ongewenste genenpakket door te geven aan een volgende generatie.

snuff | 27-07-10 | 14:49

Overigens... dat joetjoep-filmpje van het stervende paard... die is gewoon in de prut gesodemieterd. Heeft helegaar niets met hongerdood te maken. Heeft meer te maken met een filmer die te belazerd is een helpende hand te bieden en die het belangrijker vindt om het incluis een beschuldigend vingertje op internet te plempen. Zie daar... de gekte van de mens.

Multiflauwekulti | 27-07-10 | 14:48

Thieme en die hele onwelriekende gleuvenparade opsluiten in een afgesloten eco gebied totdat de knollen, bieten en planten op zijn. Daarna de natuur gewoon haar werk laten doen. Totdat ze smeken om een genade schot.

Brasem | 27-07-10 | 14:48

@ITEACHYOU | 27-07-10 | 14:43
Mieren, wespen e.d zijn allen onbeesten...
Met herten en stieren heb ik geen probleem. Maar zodra die ook rond m'n hoofd beginnen te vliegen en m'n rustig-in-de-tuin-bier-moment komen verstoren, krijgen ook zij er van langs. Zij het met een enorme roestvrijstalen hertenmepper. Dat wel.

An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:48

noobie | 27-07-10 | 14:32
Meteen een goed voorbeeld, hoe liev mensen zijn. Iemand vertrappen bijvoorbeeld.

Rammstein | 27-07-10 | 14:47

Ik denk wel dat de overgebleven dieren aanstaande winter voldoende te kauwen hebben.

Multiflauwekulti | 27-07-10 | 14:45

Een vlieg doodslaan mag, mieren verdelgen mag, wespen kapot rammen mag, ratten vergiftigen mag, muizen verdelgen mag, spinnen doodslaan mag, maaaaaaaar kom niet aan Bambi of Jeros de Stier want dan zijn de rapen gaar volgens de mensen die rondlopen op hun nieuwe leren nike's.

ITEACHYOU | 27-07-10 | 14:43

.. bijvoedsubsidie..

Criticoaster | 27-07-10 | 14:42

Heeft idd niks met natuur te maken, maar helaas des te meer met volslagen geesteszieke ambtenaren/beleidsverslaafden. Oplossing: professionals middels afschot die populaties laten bijhouden, en alle verantwoordelijke sadisten bij elkaar drijven en met veel te weinig voer opsluiten. Survival of the fittest......

Avant | 27-07-10 | 14:42

Puur natuur, een letterlijke veestapel met op de achtergrond voorbijrazende auto's. Ga je schamen staatsBOSbeheer.

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:40

@necrosis | 27-07-10 | 14:35
Ik mag u op zich wel, maar of u daar nou blij mee moet zijn....
Misschien ligt het uw nick :) Dat schrikt wellicht af...

An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:38

@Brakke Obama 14:25
Ik ben het helemaal met je eens maar durfde het niet te plempen.
Ik schijn toch al niet zo'n beste naam op Geenstijl te hebben....
In ieder geval heb ik afgelopen winter heel wat vogels (groene Halsbandparkieten, Duiven en Koolmeesjes) voorzien van het nodige voedsel.
Ongeacht wat mensen zeggen.
Heel bizar vind ik het trouwens dat mensen uitspraken als "dat is de natuur" bezigen terwijl ze EISCHEN dat hun niet-levensvatbare kind wordt bijgestaan door minstens 20 artsen.
Men maakt zich druk om bijna-uitgestorven dieren, terwijl mensen (mn. kinderen) A-prioriteit krijgen.
En dat terwijl mensen toch alles behalve uitgestorven zijn, 6,5 miljard maar liefst.
*in schuilkelder duikt*

necrosis | 27-07-10 | 14:35

@ Principaute | 27-07-10 | 14:25
Het enige schandalige is mogelijk (!!!) dat er wellicht te veel dieren op een te klein oppervlak zijn gezet; ofwel menselijk falen.
Voor het overige is het experiment geslaagd - de natuur ging heur gang, mama Natuur en Koning Winter zagen dat het goed was.
(Overigens wordt as we speak in de bossen in de Ardennen een konijn doodgebeten door een vos. Foei, vos.)

Multiflauwekulti | 27-07-10 | 14:32

Als boer krijg je al een bekeuring (een fikse) als je ook maar de schijn van verwaarlozing wekt, en al helemaal als je dode dieren niet netjes afmeldt en naar de Rendac doet, maar ergens op je grond laat slingeren.. en terecht overigens. maar helaas mag in nederland een natuurorganisatie alle regels wel aan haar laars lappen. Zoals eerder gezegd.. Natuur hebben wij niet, enkel een paar omheinde tuinen waarvan we gewoon zeggen dat het natuur is, en daar moeten die beesten het dan maar mee doen.. Waarom willen we dat, laat ze lekker in schotland of scandinavie grazen, daar is er wel ruimte voor!

binkyco | 27-07-10 | 14:32

Het was Midas Dekkers die al een keer zei dat die romantische en sentimentele houding van natuurbeschermers nergens op slaat. Het is een verbond, een verstandhouding tussen jager en prooi die al miljoenen jaren stand houdt. Dat geneuzel van ons, dat we nog de laatste keven blaadjes groen voeren is echt tégen de natuur.
Dat laat onverlet dat we de natuur met respect moeten benaderen. Niet vernietigen voor eigen gewin, maar ook niet ingrijpen in de natuurlijke kringloop. Evenwicht is evenwicht, daar kan geen linkse trut met linnen broek en emotionele-edelstenen-cursus iets aan veranderen.

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:31

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:25
een zege én een zegen

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:30

Moeder Natuur is nog rechtser dan de VVD.

Conan de Rabarber | 27-07-10 | 14:30

Tijgers, leeuwen, krokodillen...

Criticoaster | 27-07-10 | 14:29

jeanmondo | 27-07-10 | 14:27
Mother Nature is a bitch indeed. Maar wennen, dat nooit.

Rammstein | 27-07-10 | 14:29

De natuur moet daar haar gang gaan. Waarom de neuq lopen er dan mensen rond te stampen om te zien of dat allemaal wel goed gaat. Momma Nature knows best.

Multiflauwekulti | 27-07-10 | 14:29

Ik mis de echte roofdieren in dit 'ecosysteem' die de hongerige verzwakte dieren uit hun lijden kunnen verlossen. Nu zijn het voornamelijk de raven, kraaien, gieren en arenden die hier garen bij spinnen. Ik mis wolven, beren en lynxen. F*ck die jagers die alweer lopen te springen om hun stompzinnige hobby uit te oefenen, dit ecosysteem is gewoon incompleet.

jeanmondo | 27-07-10 | 14:27

@Biff Eagleburger 14:15
Gokje... sinterklaas?

necrosis | 27-07-10 | 14:26

Dieren zijn LIEV, mensen meestal niet. Het natuurlijk verminderen van het aantal mensen op aarde zou een zege zijn voor de natuur. Laten we dus maar stoppen met bijvoederen.

Brakke Obama | 27-07-10 | 14:25

Te schandalig voor woorden...
Men neme een stuk grond, prakt er een hekwerk omheen.. vervolgens proppen we het vol met beesten en eten.. Om dan na een strenge winter te zeggen dat de zwakke beesten zijn overleden.
In de natuur trekken beesten verder als het voedsel op is.. dan blijven ze niet achter een hekwerk hangen om te verhongeren..
Hier is niets natuurlijks aan, dit is gewoon dierenmishandeling.
--
Als je de natuur zijn gang wil laten gaan, dan haal je het hekwerk weg, en laat je die beesten vrij lopen.. alleen kan dat weer niet want dan staan ze opeens in je achtertuin je mooie viooltjes etc op te eten en begint half nederland de janken.
--
Kortom, wat hier is gebeurd is gewoon schandalig!

Principaute | 27-07-10 | 14:25

Wildbeheer, doe je met het Geweer... Niet met geitenwollen sokken kneusen die denken dat ze het weten...

KlopKlop | 27-07-10 | 14:25

Bravo Two Zero | 27-07-10 | 14:23
Dat heet "wild" een begrip wat wij in NL niet kennen.

ArthuA | 27-07-10 | 14:25

Hoe denken jullie dat het er in al die natuurgrbieden in Afrika, Zuid Amerika en Azie aan toe gaat? Daar voeden ze ook niet bij hoor bij een strenge winter of een hele warme zomer!!!

Bravo Two Zero | 27-07-10 | 14:23

Staatsbosbeheer moet de bossen beheren en zich verder nergens mee bemoeien!
Nu is het een organisatie die tegenspraak niet duldt en in de lijn van de KGB opereert.

j. van den berg4137 | 27-07-10 | 14:23

@Biff Eagleburger | 27-07-10 | 14:20
De man van Anky van Grunsven heet Jansen....

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:23

@Boer in 020 | 27-07-10 | 14:17

Buurvrouw Jansen...

Biff Eagleburger | 27-07-10 | 14:20

Een grijze vrouw die d'r haar rood verft behalve dat ene plukje is per definitie niet goed bij d'r hoofd!

gozahtje | 27-07-10 | 14:18

Laat het voor eens duidelijk zijn: de Oostvaardersplassen is GEEN natuurgebied. Het is een uit de kluiten gewassen herten/paarden/koeienkamp! Dus Marianne Thieme moet niet zo leuteren. Toch kun je er iets heel moois van maken:
De Oostvaarder Bush-meat farm!!!
In de herfst genoeg dieren afschieten en vlees verkopen. In de winter zonodig bijvoeren.
@Marianne Thieme: jagen houdt de dieren juist natuurlijk schuw. Nu is het tenminste nog een bijzondere ervaring als je op de Veluwe een mooi Edelhert weet te spotten! Daarom vindt ik er in de Oostvaarders geen reedt aan.

RideFreeOrDie | 27-07-10 | 14:17

@Biff Eagleburger | 27-07-10 | 14:15
Sinterklaas? Of toch onze Oostenrijkse vriend?

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:17

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:12
Daar had meer ingezeten voor Johnny, da's waar.

Detlev Tarnowitz | 27-07-10 | 14:16

@Boer in 020 | 27-07-10 | 14:05

Weet je wie ook een paard had?

Biff Eagleburger | 27-07-10 | 14:15

@Parsons | 27-07-10 | 14:11
Ach so!
* Pakt Parsons kudos af en geeft aan atm0s * ;)

An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:15

Is dit niet een fantastische oplossing voor triggerhippies?

Tafelberg | 27-07-10 | 14:13

@Detlev Tarnowitz | 27-07-10 | 14:07
Had ik al gedaan. Ik had even duidelijker moeten zijn dat ik dan vind dat Johnny niet in die terminologie moet meegaan, maar het ongenadig op de hak moet nemen. Excuus derhalve.

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:12

@An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:03
Heeft atm0s gemaakt, ik kan alleen maar raden waarom :)

Parsons | 27-07-10 | 14:11

kunnen we er niet op jagen, ik dan niet maar wim-lex ofzo dat is veul humaner en je houdt er nog een lekker stukje vlees aan over. en idd om de natuur staat geen hek met een bordje natuur gebied.

9-buts | 27-07-10 | 14:09

"Het minimaliseren van het lijden van dieren nastreven..." Mijn hemel heb je echt niks beters te doen op een dag? Dat betekent toch weer de natuur naar je hand proberen te zetten. Dat is natuurlijk het dilemma voor deze grote-geweten-club.

azijnseikerT | 27-07-10 | 14:08

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:05
Boertje, Boertje... doe eens linkje klikken.

Detlev Tarnowitz | 27-07-10 | 14:07

Yvonne Bierman.... geverfd kort haar en een hippe bril. Een duidelijk uitgedroogde huid en een neukloos lichaam... jammer dat alle clichés soms zo kloppen...

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:07

Het Bergen Belsen van de Natuur? Johnny, Johnny.....één van de eerste dingen die je moet leren als je voor internet gaat werken.... vermijd de Godwin....

Boer in 020 | 27-07-10 | 14:05

Survival of the fittest kon niet duidelijker gevisualiseerd worden.

Superior Bastard | 27-07-10 | 14:05

Er zijn zoveel mensen, zelfs hele bevolkingsgroepen die het eerder verdienen om te sterven, dan dat arme paard.

Karel Kruizenruiker | 27-07-10 | 14:05

Dit was experiment 1.
Experiment 2 zijn de zwijnen op de Veluwe. Daar weten we nu alles van
De uitslag van expirement 3 'duizenden damherten bij Zandvoort' volgt spoedig www.zvoort.nl/archief/overlast-van-dam...
Wiegel heeft gelijk: 2/3 van alle ambtenaren op departementen ontslaan voordat ze nog meer idote plannen hebben voor NL.

Zoutige | 27-07-10 | 14:05

Er is geen natuur in Nederland. Wel veel soepsidie sponzen en theedrinkende heksen die zich druk maken over niks. Bewust dieren laten verhongeren is wreed en onnodig. Misschien moeten we eens experimenteren met voedselschaarste op ambternaren uit de staf van Gerda en bestuursleden van soepsidie sponzen. Dieren zijn er op om op gegeten te worden, maar dat is geen excuus voor dit soort wreedheidsexperimenten.

minimá-armezusvan.. | 27-07-10 | 14:04

Iemand het stuk van Marianne Thieme gelezen? Zij heeft tenminste een gefundeerde mening. Kun je van de reaguurders hier nauwelijks zeggen.

Eric356 | 27-07-10 | 14:04

In Nederland heeft Mother Nature op het land en in de rivieren weinig te vertellen. Dus dit af doen met "Mother Nature is a bitch" is je reinste flauwekul.
Daar zouden eens een aantal lieden ontslagen moeten worden, gewoon omdat het kan.

TisNieZoMoeilijk | 27-07-10 | 14:03

@Parsons | 27-07-10 | 13:55
Eventje off-t... Grappig dat de teller met reaguursels doorloopt bij Teun, in de tool. Is dat omdat hij nmr1 staat, of puur voor Teun speciaal?

An die ARBEIT | 27-07-10 | 14:03

Wannneer komt dat stelletje malloten van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer er nou eens achter dat we helemaal geen natuur hebben in NL, slechts een paar stukkies hei en nog zo wat.
Subsidiesponzen.

Uw Verzekeringsadvis | 27-07-10 | 14:02

Laten we toch gewoon dat hele gebied weer onder water lopen? Zijn we van die kutkoeien en van Almere af. Win-win.

Biff Eagleburger | 27-07-10 | 14:01


al dat gezeik, zo is de natuur, nu moet het nog evenwichtig gemaakt worden door toevoeging van de roofdieren (wolf en vriendjes) en dan verder iedereen z'n bek houden

beesten vreten elkaar op, maar zijn bij lange na niet zo wreed als mensen, ooit 4 wolven (moslims) het hoofd van een edelhert (journalist) af zien zagen, NEE TOCH !!!!!

Capt. J.T. Spaulding | 27-07-10 | 14:01

@42 | 27-07-10 | 13:58
Wel hopen dat ze ze tegen de volgende kerst wel bijvoeren, anders wordt het botjes knagen...

An die ARBEIT | 27-07-10 | 13:59

Prachtig experiment! Gewoon op kerst daar een compleet hert weg halen en niemand die het merkt dat er 1tje extra mist. Ga zo door...

42 | 27-07-10 | 13:58

Ze hebben een paar van die beestjes binnen een hek geflikkerd en door die pauperwinters van een paar jaar geleden zijn er nu heul veul. En nu hebben we weer een 63-winter en daardoor vallen er er nu een hoop om. Gezonde correctie heet dat.

Anguis in herba | 27-07-10 | 13:58

Wat gek, het enige wat me bij is gebleven na het lezen van dit stuk is:
" Die Marianne Thieme is best een lekker dier, daar had ik op moeten stemmen GVD... "

An die ARBEIT | 27-07-10 | 13:56

Het gebied is geen natuurlijke habitat voor deze dieren. Er is simpelweg niet genoeg voedsel voor ze. Ze sterven een langzame hongerdood en dat is pure dierenmishandeling.

Parsons | 27-07-10 | 13:55

"Moeder Natuur is een bitch, wen er maar aan."

Ben ik al aan gewend. De natuur is wreed. Wie er lieflijke associaties bij heeft, is niet goed wijs.

Arrabinekoeterine | 27-07-10 | 13:55

Je leest het regelmatig... Paardeneigenaar(mishandelaar) veroordeeld, wegens het laten verhongeren van zijn dieren. Het wordt tijd dat deze gasten van staatsbosbeheer voor de rechter komen wegens dierenmishandelingen het (doelbewust) laten verhongeren van dieren . In deze Oostvaardersplas biotoop zijn geen natuurlijke vijanden die selectief de zwakkere dieren er tussen uit pakken en doden! Dus edelachtbare veroordelen deze hobbyisten van Staatsbosbeheer!

ONS | 27-07-10 | 13:53

Het lijkt verdomme Binnen-Mongolië wel. Maar zolang we ons druk maken om een paar spartelende paarden, is er niks aan de hand. De Oostvaardersplassen is niet Bergen Belsen, maar Theresienstadt, dwz een relatief vriendelijk kamp. U klaagt over dit experiment, terwijl u zojuist bij de lunch een kroketje hebt genuttigd met vlees van paarden die nog veel meer hebben liggen spartelen. Eet smakelijk.
www.nu.nl/economie/2221224/wakker-dier...

Detlev Tarnowitz | 27-07-10 | 13:53

Wanneer je hoefdieren ( in dit geval) bijeen plaatst in een omheind gebied, dan belemmer je hen om bij voedselschaarste naar andere , wellicht rijkere gebieden te kunnen trekken. De bewuste uithongering van de populatie die vervolgens optreedt heeft dan ook niks met natuurlijke selectie te maken.

snuff | 27-07-10 | 13:53

Is dit een incidentenonderwerp(en) ?

dogbitedog | 27-07-10 | 13:51

Hier laten we herten doodgaan en tegelijkertijd importeren we 28 dagen gerijpte hertenbiefstukken uit Nieuw Zeeland. Lekker vless trouwens, ik kan het iedereen aanraden. Ligt bij Appie in de koeling.

Osdorpertje | 27-07-10 | 13:50

Denkt Na | 27-07-10 | 13:37
dat hek staat ook niet om de oostvaarderse plassen, het staat rondom dat tokkie dorp almere

janeedantoch | 27-07-10 | 13:50

Marianne heeft een boterberg op haar hoofd. Nu bagatelliseert ze de hele boel maar ze zou razend moeten zijn. Selectief hoor die Marianne.

kleingrutter | 27-07-10 | 13:50

Dr. Mengele zou trots zijn geweest!

Claude Jacque | 27-07-10 | 13:49

Menselijke jacht is óók natuur. Mensen staan niet boven de natuur. Als in een gebied alleen maar grazers gooit en je stopt geen roofdieren bij, dan gaat door overbevolking een deel van de grazers van de honger dood. Of je schiet ze af bij gebrek aan roofdieren. Wat denken die "natuurbeschermers" nou? Als er geen roofdieren op de savannes in Afrika zouden zijn lagen de zebra's, gnoes en wildebeesten na een paar jaar ook bij bosjes te creperen van de honger.

koerbagh ® | 27-07-10 | 13:49

Die grazers zijn niet in dat gebied gepropt door Staatsbosbeheer, hun voorgangers hadden het gewoon zo goed dat zich zich ongebreideld vermeerderd hebben. En dan loop je tegen de grenzen aan. Dat is de natuur, waar ongelooflijk veel malloten een groot liefhebber van zeggen te zijn, tot er een zielig verhaaltje van gemaakt wordt en ze ineens sentimenteel worden. Het enige alternatief is de zaak kunstmatig in leven houden zonder perspectief op verbetering zoals met de menselijke bevolking van Afrika ook al gebeurt. Ik zou zeggen, laat de natuur haar gang gaan, in de Oostvaardersplassen maar ook in Afrika. Dwazen zoals mevrouw Bierman in Dronten kan je maar beter negeren.

Realo | 27-07-10 | 13:49

stop met natuurbouw, de natuur kan dat veel beter en goedkoper. En dan is het grootste voordeel dat we er niet hollands over kunnen zeiken.

brokostoeroe | 27-07-10 | 13:48

arghh stomme E knop blijft plakken!!!

->smijt keybord uit raam

poli | 27-07-10 | 13:48

Echt serieus, waarom moet er constant zo moeilijk gedaan worden. Knuffeldierenliefhebbers willen ongerepte natuur in Nederland. Mooi, fantastisch en holadisnitzel we hebben een stukje polderland gemaakt en hierin allemaal beestjes gepropt. Jagen is zielig dus verboten, wolven zijn stom en gemeen dus die komen er echt niet in. Er zijn wat vette jaren geweest dus zijn er wat teveel beestjes in het stukje "ongerepte natuur" gekomen en ja, dan gaat het dus mis he zonder predatie als het ineens wat minder gaat met sneeuw enzo. Wat wil je dan??!?/1? Dit is de natuur! Zo werkt dat dus!! Mensen die hier moeite mee hebben verdienen allemaal een Darwin award, geef ze alleen een levende kip en stuur ze het bos in.

Crackho | 27-07-10 | 13:48

volgens mij wordte de grootste bitch Marianne Thieme zelf, wen er maar aan .. brrr

poli | 27-07-10 | 13:47

Al die koeien, knollen en herten door de frikandel draaien en er wisenten voor neerzetten.
Dat zijn een soort off-the-road koeien die alle weertypes kunnen hebben.

Bucket of Shit and P | 27-07-10 | 13:46

"De introductie van grote grazers is vanaf het begin daarvan onderdeel geweest (...) om tot aanzetten voor een zelfregulerend ecosysteem te komen." - een zelfregulierend ecosysteem betekent helaas geen voedsel in overvloed en verhongering tijdens de strenge winter. Als er meer voedsel is, worden er meer dieren geboren. Een populatie groeit altijd naar de hoeveelheid voedsel die er voorhanden is.
.
Dus er zijn slechts twee keuzes: je vindt De Natuur Gaaf en je gaat net doen of er wilde natuur is in Nederland, maar dan laat je het ook gaan zoals het gaat, of:
je beperkt je ambitie tot een kinderboerderij waar alles ahhh lief is en je enkel de stank hebt maar niet de rotting.

HelloPedro | 27-07-10 | 13:46

Het is geen natuur. In de echte natuur kunnen ze verder zoeken naar eten, hier zitten ze in een parkje opeen gepropt.

lolz0rs | 27-07-10 | 13:45

kapotte_stofzuiger | 27-07-10 | 13:41
www.mcdonalds.nl

Nacho_Vidal | 27-07-10 | 13:44

zo iets heet natuurlijke selectie en als er ook predatoren waren geweest was het helemaal normaal.

wouter het bos in | 27-07-10 | 13:43

Dieren doodmaken doen we al heel lang en je kan je afvragen hoe je dat doet en waarvoor. Als je er een hek omheen zet en zegt dat het een experiment is, dan mag je dieren laten verhongeren. Als je er een hek omheen zet, het een dierentuin noemt en ze dan laat verhongeren, dan zouden mensen het weer verschrikkelijk vinden. En als je het varkenshouderij noemt, de beesten vervolgens doodt en opeet, dan vinden we dat weer heel normaal.
Het is zoals het ons uitkomt. Toch?

Bos Hout | 27-07-10 | 13:42

En niemand die zich afvraagt wat voor subsidiespons hier loopt te blaten?
Men heeft geeneens een (google vindbare) website.

kapotte_stofzuiger | 27-07-10 | 13:41

Oostvaardersplassen... dat zegt reeds genoeg; zogenaamd 'natuurlijk'... maar in de natuur hadden die beesten nooit die plek bereikt, zich nooit zo afgeschermd massaal voort kunnen planten , etc.
Dus was die massale sterfte er ook nooit geweest.

Causa Sui | 27-07-10 | 13:41

jaja,.. allemaal gelul van onze fijne groene-vrindtjes.Haal dat hek-werk weg,dan hebben ze altijd meer ruimte om verder te zoeken naar voedsel,maar deze vrindtjes willen ook de bizon terug,.. Eikels!!

gerardlenorman | 27-07-10 | 13:40

Het enige wat ik hierover kwijt wil, is dat dit volgens mij nou net nergens voor nodig was. Kunnen we de heren beheerders en consorten ook een poosje op water en brood zetten?

C.Mill | 27-07-10 | 13:39

leuk expirimentje voor biologen. En zo krijg je ook weer gieren terug in nederland. En de blauwgevlekte doodvlees kever....

Jan Kaas | 27-07-10 | 13:39

gratis vleesch!

Patrick Zweedsey | 27-07-10 | 13:38

Aan de ene kant is het zielig. Maar wat is er precies zielig dan? Het is toch gewoon survival of the fittest?
Ja controleerbaar gebied etc.

Nacho_Vidal | 27-07-10 | 13:38

Dan lopen die beesten een keer in hun natuurlijke omgeving is het voor den linkschen boeroepert nog niet genoeg

anaconda75 | 27-07-10 | 13:38

Domme beesten. Er zit gewoon een Aldi op vijf km loopafstand. Evolutie is een bitch.

sjaakdeslinksesul | 27-07-10 | 13:37

Twisted people.
Om de natuur staat geen hek.
Dat vergeten ze.
Volslagen idioten daar bij Staatsbosbeheer.
Elk gevoel (van realiteit) kwijt.

Denkt Na | 27-07-10 | 13:37

Lekker eenzijdig bericht. Door dit soort winters reguleert de populatie zichzelf. Andere oplossing was afschieten, eens kijken hoe het publiek (en dus ook de politiek) dan hadden gereageerd. Verschil met afschot van bijvoorbeeld zwijnen op de Veluwe is dat het leed hier zichtbaar was voor Henk en Ingrid.

Don Klavotz | 27-07-10 | 13:36

"Moeder Natuur is een bitch, wen er maar aan."
This.

Emsarrev | 27-07-10 | 13:36

Walchelijk, niet rouwig als ze op onze borden liggen? Ik eet uitsluitend biologisch vlees. Ik betaal een stuk meer, en heb dat er graag voor over.

ludokrijger | 27-07-10 | 13:36

naar het schijnt is 99% van de varkenspopulatie in Nederland ook een vroegtijdige dood gestorven.... Dion Graus, waar ben je?

janeedantoch | 27-07-10 | 13:35

Inderdaad Parkeerwachter, 1 paardenbiefstuk. En snel een beetje!

Rare-medium. Ik hou niet van schoenzole!

Nacho_Vidal | 27-07-10 | 13:35

Inderdaad, Moeder Natuur is een bitch. Daardoor hebben we ook evolutie enzo. Wat niet wegneemt dat je (in een cultuurlandschap als het onze) wel een beetje op moeten letten of je niet te veel 'wild' in een te klein gebied propt, want dat is vragen om problemen uiteraard.

Amstel | 27-07-10 | 13:35

lievvvvv

AIVD-medewerker | 27-07-10 | 13:34

Was het geen smulbos?

Stir Glenfarclas II | 27-07-10 | 13:33

Denk toch aan die Afrikaans kindjes, die daarvan maandenlang hadden kunnen eten!

ChillBill | 27-07-10 | 13:33

Ach ja we zouden er ook niet rouwig om zijn als die beesten op onze borden liggen.
En als het een experiment is dan doen ze het volgend jaar toch beter ?

Parkeerwachter | 27-07-10 | 13:33

-weggejorist-

pollodepiemel | 27-07-10 | 13:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl