Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wikileaks publiceert grootste leak EVAR

boemboemboem.jpg Voor het echte nieuws schakelen we over naar Wikileaks alwaar de zoveelste coverup van formaat wordt blootgelegd. Het journaal is drukker met feelgood zomercolumns. Dus dan doen de internets het wel weer. De website voor klokkenluiders - die vorig jaar het Pentagon over de zeik hielp met de onthulling van deze shootervideo - publiceert 75.000 top secret documenten over weggemoffelde burgerdoden door NAVO-vuur. Voorts wordt betrokkenheid van de Pakistaanse geheime dienst bij de Taliban bewezen. Wikileaks oprichter Jullian Assange had al 24/7 een wit busje voor zijn huis staan. Waarschijnlijk wordt hij morgenochtend wakker met een rode laserstip op zijn voorhoofd. Ook het Nederlandse Ministerie van Defensie zal niet blij zijn met de onthullingen. Vooralsnog zijn er geen incidenten gevonden waarbij Nederlandse ISAF-soldaten zijn betrokken. Van Middelkoop kan alleen maar bidden dat zulks uitblijft tot een nieuw kabinet is gevormd. Hier nog even een video over de noodzaak van Wikileaks. Kunt u ondertussen discussiëren over beschermde muren en truth die niet te handelen is. UPDATE: 'Nederlanders schoten 11 Afghaanse dorpelingen neer'. Het was even zoeken, maar het officiële document staat HIER en HIER.

Reaguursels

Inloggen

"Voorts wordt betrokkenheid van de Pakistaanse geheime dienst bij de Taliban bewezen."
LoL dat was al in 2002 bekend. Toen bekend werd dat het ISI officier Saeed Sheikh $100000 had overgemaakt naar de 9/11 "hoofdkaper" Mohammed Atta.

Prophet | 27-07-10 | 16:56

Grappig te zien hoe het Pentagon aan het downplayen is... Het is een gevaar bla bla bla... Ja een gevaar voor hun oorlog beleid!

Doc Damage | 27-07-10 | 10:35

Wikileaks verdient alle lof. Iedereen die tegen deze onthulling is moet zich realiseren dat de persvrijheid een zeer groot goed is. Bedenk je eens hoe weinig 'nieuws' er uit de oorlogsgebieden in het midden oosten ons bereikt. Dat wat ons wel bereikt is louter propaganda van het ministerie van defensie, onafhankelijke verslaggeving kan je dat niet noemen. Als met onze belastingcentjes een oorlog wordt gefinancierd hebben we recht op een onafhankelijk beeld van wat er aan de gang is. Vrije nieuwsgaring heet dat, en de wet openbaarheid van bestuur. Echter alles wordt met het argument 'staatsveiligheid' aan het oog onttrokken, dit argument wordt mij veel te gemakkelijk gehanteerd. Dus nogmaals hulde aan deze helden.

pislink | 27-07-10 | 10:09

eerste link klopt, tweede link heb je verkeerd geinterpreteerd Brusselmans!

Onder Gever | 27-07-10 | 09:45

En toch heb ik een soort Joop Wolff flashback bij WikiLeaks...
(Joop Wolff was de leider van de CPN -en BVD agent-)
Ik hoop dat iedereen die naar WL lekt oppast.
Het kan een honeypot zijn (magnet om tegenpartijen aan te trekken).
En als deze gasten ok zijn ('k denk van wel, maar weten anderen beter),
dan is hun groei hun gevaar (groei = meer medewerkers).
Medewerkers aantrekken is mollen op de koop krijgen.
Denk dat elke intelligence unit er wel een mol zou willen hebben.
Lekken is gevaarlijk, maar moedig. De lekkers zijn de echte helden.
Maar toch.... des-informatie en gestuurde informatie blijft een gevaar.
Misleiding is nummer 1 product van intelligence units.....

Denkt Na | 26-07-10 | 19:37

ook leuk: de CIA zou de man achter wikileaks om willen leggen, maar ene Marietje from de Dutch D66 zal hem wel even met wat wetgeving in die poepsnelle EU beschermen.

Tobus | 26-07-10 | 18:31

@ Anticollectief | 26-07-10 | 14:34

Ondanks de verrotte bron die je aanhaalt...

"Suspicions that Wikileaks is part of U.S. cyber-warfare operations."
Zou wel wat zaken kunnen verklaren.
De link tussen de twee is intussen al bekend.

Democratuur | 26-07-10 | 17:37

wereldnieuws : in een oorlog vallen doden

pffffffrt

malaclypse | 26-07-10 | 16:49

www.nrc.nl/buitenland/article2588811.e...
Bewijs_voor_oorlogsmisdaden_in_WikiLeaks-documenten

„Het echte verhaal achter dit materiaal is dat het óórlog is, it's one damn thing after another”, zei Assange. Volgens hem zal de onthulling een impact hebben „die vergelijkbaar is met het openen van de Stasi-archieven.”

Denkt Na | 26-07-10 | 16:34

Ik zie het probleem niet echt, oorlog is smerig. Als journalist in een warzone loop je risico. Net als die Nederlandse cameraman. Klote voor je, maar zoek het dan ook niet op voor een mooie scoop. Schone oorlogen bestaan niet, er over zeiken en jammeren helpt niet.

Durotar | 26-07-10 | 15:59

Nederland heeft ook F-16-gevechtsvliegtuigen vanuit Kandahar ingezet die in het hele land actief zijn, vaak op verzoek van ISAF-coalitiegenoten. Ook Apache-helikopters zijn buiten de grenzen van Uruzgan actief.

www.telegraaf.nl/binnenland/7255515/__...
Defensie__geen_zorgen_gelekte_stukken_VS

Denkt Na | 26-07-10 | 15:57

@ Prins Bernard
Nee, wat schandalig is is dat onze minister deze info wel te horen heeft gekregen en besloten heeft zijn muil er over dicht te houden.
Onze minister heeft jou voorgelogen, onze minister heeft de complete volksvertegenwoordiging voorgelogen over oorlog, en dat is verkeerd.

bij een oorlog vallen onschuldige doden maar bereiken we ook zaken. Die discussie, tussen morele waarden en zakelijke belangen moet in de Tweede Kamer worden gevoerd, en mag de minister niet even op een woensdagmiddagje besluiten.
We hebben het goddulleme wel over de belangrijkste discussie van de democratie.

King of controversy | 26-07-10 | 15:53

denk niet dat er veel mee zal gebeuren, dat zie je wel aan wat er in srebrenica speelde nu 15 jaar later lopen ze nog altijd ongestraft rond..

balkenende kan alleen wat streepjes toevoegen aan zijn naam, daar haalt hij zijn schouders bij op en slaapt weer rustig verder..

twitter.com/Grimbek | 26-07-10 | 15:29

shootervid is dood :(

peertaart | 26-07-10 | 14:43

Lol!
Een paar dagen geleden stonden de moraalriddertjes nog te zeiken op Suriname omdat Bouterse als president was gekozen ondanks de decembermoorden.
Ja, idd in NL hechten we veel meer waarde aan gerechtigheid.... :')

VinayWaa | 26-07-10 | 14:34

Wikileaks heeft niet zoveel schokkends. Geruchten gaan al een tijdje rond dat het een covert CIA / Mossad operatie is om IP adressen te vangen van organisaties die het slecht voor hebben met de VS en Israel. www.indymedia.nl/nl/2010/04/66565.shtm...

Anticollectief | 26-07-10 | 14:34

@polt | 26-07-10 | 14:07
Ach goed, je moet er ook niet teveel waarde aan hechten natuurlijk... Maar het is wel vreemd dat er, met wat mij betreft weinig fantasie, een pentagon EN WTC in te zien zijn. Ik heb het briefje zelf ook in mijn handen gehad en op die manier zie je het nog wat duidelijker als in de link.
What it means? Dunno, duncare...

An die ARBEIT | 26-07-10 | 14:33

Heel fijn om te zien dat iedereen hier weer precies weet hoe het is daar in afghanistan..... allemaal MW2 en CoD veteranen.... fok iedereen die er niet is geweest een hier een ongefundeerde mening over heeft!
besef dat je alleen kunt oordelen over betreffende situaties als je er zelf middenin zit, al dat "achteraf" gelul is zo makkelijk....

In BHD wordt het treffend gezegd:
"Once the first bullets fly by... politics and all that go right out the window!"

Rampager | 26-07-10 | 14:27

Rho'd Berth | 26-07-10 | 09:10
Precies ja, dat hypocriete gelul met "opbouw"-missies. Oorlog is en blijft oorlog. Welke idioot gaat er ook trachten om een huis te bouwen tijdens een veldslag, want daar komt het op neer. Je stuurt er soldaten op af om beleeft te vragen of men even wil stoppen met schieten, want zelf schieten vraagt het doorlopen van boekwerk. Tegenwoordig moet het allemaal maar zwakzinnig overgebracht worden, vloeit er bloed dan zijn we opeens hypocriet, maar zelf iets ondernemen HO-maar. Zo werkt dat niet en zolang de mensheid of enig ander ras bestaat, zal er oorlog zijn. We zijn nu eenmaal geen robots.

Pretbek | 26-07-10 | 14:12

polt | 26-07-10 | 14:08
Weet ik veel. Als iemand het al bedacht heeft moet je het hem of haar vragen. Ik zie het alleen maar, sla het op en ga weer verder.

Bos Hout | 26-07-10 | 14:12

Bos Hout | 26-07-10 | 14:03
waarom zou je de dag 11 september niet meetellen in je berekening?

25.000 dagen is vanaf 1 april 1933 TOT 11 september 2001.
TOT en MET is veel logischer.

polt | 26-07-10 | 14:08

polt | 26-07-10 | 13:56
Eentje minder. Maar verder geen 'dus'. Da's de essentie. Je hoeft niks te concluderen als dat niet kan. Maar je kan wel dingen zien. Sommigen trekken daar conclusies uit www.pateo.nl/terreur.htm , ik in dit geval niet.

Bos Hout | 26-07-10 | 14:03

De enige les die oorlog leert is niet te luisteren naar hen die de oorlog (wil) voeren.
Zij die de oorlog voeren zijn ook de eerste die vluchten.

toetanchamon | 26-07-10 | 13:59

Bos Hout | 26-07-10 | 13:36
25001 dagen.

Dus?

polt | 26-07-10 | 13:56

An die ARBEIT | 26-07-10 | 13:45
Heb ze gezien. Curieus inderdaad. Maar goed, je moet nooit bang worden, veel blijven lezen en je vooral niet op laten naaien door wie dan ook.

Bos Hout | 26-07-10 | 13:52

Denkt Na | 26-07-10 | 11:49
<<Oorlogsethiek is linkse Gut Menschen gebied?>>
Inderdaad zoiets, de favo preek in de linkse hoogmis.

<<In welke grot ben jij geboren?>>
Hihi, introspectief (Tota Bora)?

<<En je hebt gelijk: Oorlog zonder vieze handen is een droom.>>
Dank u.

Voor het overige: denk eens na.

stoomloc | 26-07-10 | 13:52

Dwarsstraat | 26-07-10 | 13:47
ik zie het nog steeds als hoofdonderwerp op de website staan.

polt | 26-07-10 | 13:51

The quickest way of ending a war is to lose it.
George Orwell (1903 - 1950), Polemic, May 1946, "Second Thoughts on James Burnham"

polt | 26-07-10 | 13:50

Raar, op nrc.nl stond het nieuws hierover vanochtend als hoofdonderwerp op de website, nu is er niks meer over te vinden...

Dwarsstraat | 26-07-10 | 13:47

@Bos Hout | 26-07-10 | 13:36
Zoek maar een sop " 20 dollar bill "
Met 2 simpele vouwen zie je daar heel duidelijk een brandend WTC, op de biljetten die net voor de bouw werden uitgeven.. Frrrreaky..

An die ARBEIT | 26-07-10 | 13:45

An die ARBEIT | 26-07-10 | 13:31
Bereken maar eens 1 april 1933 naar 11 september 2001. Las ik vorige week. Maar dan gaan we wel heel groot denken.

Bos Hout | 26-07-10 | 13:36

130 reacties, schijnbaar is het niets. De 'serieuze' media doet er ook niets mee. Volgend onderwerp graag!

ludokrijger | 26-07-10 | 13:32

Ah, de oerhollandse contra-guerilla methode ''Westerling'' is weer toegepast?
Voor de rest vind ik de leak echt een eikel. Je wordt betaald om je smoel dicht te houden, dat weet je zelf ook. Je weet dat je dit soort dingen kan tegenkomen. En dan toch de boel in de pers smijten. Schandalig.

Prins_Bernhard | 26-07-10 | 13:32

@Bos Hout | 26-07-10 | 13:24
Dat is eigenlijk wel ziek, wat je zegt, die 911 dagen ertussen.... Heb het even nagerekend, klopt ook nog :S Twisted, maar doe het toch automatisch af als niet relavant.. Gek eigenlijk :)

An die ARBEIT | 26-07-10 | 13:31

Nogmaals: GS heeft vrolijk meegedaan met het oppoetsen van het imago van onze jongens, met die kritiekloze repo's van Rutger. Of ze trapten er met open ogen in, of ze hebben er flink geld voor gekregen.

jullie ook hier? | 26-07-10 | 13:29

An die ARBEIT | 26-07-10 | 12:26
De enige grens die ik zelf trek is dat als ik iets niet geloof, dan geloof ik het niet. Simpel.
Mbt 9/11 heb ik inmiddels zo veel gezien, gelezen en beredeneerd, dat ik daarbij het 'officiële' verhaal zeker niet meer geloof. De meerderheid van de wereld denkt er overigens ook zo over. Madrid en London hadden 911 dagen ertussen zitten, net als Pim en Theo. Meer weet ik daar ook niet van.
En moet ik dan met zekerheid gaan zeggen wie wel? Om dan maar een mening hebben? Nee hoor, dat kan ik helemaal niet, maar er is inmiddels zoveel informatie dat een integer justitie-apparaat het wel zou moeten kunnen zeggen. Maar dat gebeurt dus niet...
Maar het argument voor bijv. de bezetting van Afghanistan is voor mij wel totale kul geworden. Drugs, grondstoffen en wapens verkopen. Daar gaat het volgens mij allemaal om.

Bos Hout | 26-07-10 | 13:24

Wat een n00bs, 7 hitmarkers en 4 kills, kom op zeg. Zeker een fucking lage KD die gasten.

PowerKiWii | 26-07-10 | 13:23

aan het lezen nu, man oh man... Wikileaks = helden!

Bukoswski | 26-07-10 | 13:09

@Democratuur | 26-07-10 | 12:51
Ja en? Hoe bewijst dat mensen die vliegtuigen er in hebben zien vliegen, ook automatisch dat ze daar door zijn ingestort?
Feit ( want daar vroeg je om ) : De mensen die de gebouwen ontworpen, snappen tot de dag vandaag niet hoe het in godsnaam kan, dat 2 torens die er op ontworpen waren na een inslag van een vliegtuig te blijven staan, na een relatief korte brand in een rechte lijn instortten.
-
Feit: WT7 stond een kilometer verder op, en stortte ook recht naar beneden in, terwijl hier alleen sprake was van lichte schade door vallend puin en een kleine brand, die inmiddels al onder controle was:
www.youtube.com/watch?v=Zv7BImVvEyk
Dat zijn feiten, geen waarschijnlijkheden.
En als jij het zo goed weet, leg dat maar eens uit dan..

An die ARBEIT | 26-07-10 | 13:03

@ Democratuur | 26-07-10 | 12:51
Solliciteren bij de Telegraaf !!!!

Denkt Na | 26-07-10 | 12:57

Het is belangrijk te beseffen dat de intelligence community sinds de laatste 10 jaar steeds meer in reverse mode draait. Informatie verzamelen doel is bereikt (GSM, Google, Facebook, Swift, road pricing, etc). De next stop is informatie sturing. Hill & Knowlton etc. Iraakse soldaten die babies zouden afslachten en zo. Currently 95% of all intelligence work is dis-information. En wij? Wij eten alles wat we voorgezet krijgen. De gemakkelijkste weg. Denken is moeilijk (dat de prijs erna betalen veel moeilijker is, vergeten we op moment van keuzes zo graag). Er zijn mensen met een plan en er zijn mensen zonder plan. Zo simpel is de wereld/geopolitics.

Denkt Na | 26-07-10 | 12:56

@ An die ARBEIT | 26-07-10 | 12:26

* kras kras kras *

[x] Ongeschikt
[ ] Geschikt

kijk naar de feiten en niet naar bullshit en waarschijnlijkheden... Duizenden mensen hebben die vliegtuigen in die gebouwen zien vliegen. Die Hijackers zijn allemaal overleden en de mensen die in de vliegtuigen overleden zijn spelen niet met z'n allen een spelletje (net als hun complete families).

Er zijn bewijzen genoeg dat onze Al-kwaida vrienden hierachter zaten, geef het een plaatsje en ga eens serieus nadenken. De feiten is waar het om gaat.

Democratuur | 26-07-10 | 12:51

WL is het enige wapen tegen de regeringen van alle landen die je nooit de waarheid zullen vertellen.
*wacht nog op Iraq onderzoek*...

da wizard | 26-07-10 | 12:47

"warning shots and shots into the engine block, before using lethal force"

Duidelijk een voorbeeld van gezwets door mensen zonder verstand van zaken. Het heeft absoluut geen zin om op motorblokken te schieten met handvuurwapens, daarmee is de kans dat je het voertuig stopt nihil, zeker op korte afstand.

Mensen moeten maar gewoon stoppen als ze daartoe gemaant worden door een soldaat. Beetje dom als je zo een teken negeert, en ook eigen schuld als je vervolgens beschoten word.

Blaat1984 | 26-07-10 | 12:46

Daar waar onderzoeksjournalisten (papegaaien) en parlement (handpoppen) het laten af weten is Wikileaks is een belangrijk instrument om een regenteske overheid te beteugelen. Het ja maar de Taliban is ook... is natuurlijk geen argument om zelf af te glijden in een moordende en martelende samenleving. Het onvoorstelbare aantal onschuldige burgers en voornamelijk kinderen die in deze "schone" oorlog de meest verschrikkelijke verminkingen en de dood hebben te verduren in werkelijk hartverscheurend. Er zijn betrouwbare bronnen natuurlijk maar toch: www.youtube.com/watch?v=8XE4eRiKrz8&am...

Balk-in-je-oog | 26-07-10 | 12:44

@Denkt Na | 26-07-10 | 12:35 : Sorry, zoveel 'vertrouwen' heb ik niet in de capaciteit van die lui om door te denken. Er zal er vast wel eentje tussen zitten maar over het algemeen zijn ze mijns inziens gewoon niet slim genoeg om een dubbelspel te spelen. En ZEKER niet slim genoeg om een en ander under the covers te houden. Wat lekken betreft betreft kan WikiLEAKS nog wel wat leren van de CIA en de parlementaire overheid in de VS.

TM | 26-07-10 | 12:42

Jerry Nick | 26-07-10 | 11:35
Publieke positie verstevigen of afbreken, daar draait het om in de media.

juriste | 26-07-10 | 12:39

@ TM | 26-07-10 | 12:32
Wat als ze nu juist daar (Intelligence USA) met een vette glimlach zitten te genieten?
Meerlaags (alles wat dieper dan Jules van de Telegraaf gaat) denken is gewoon slim.

Denkt Na | 26-07-10 | 12:35

Wat een nare verhalen zeg. Ik ben blij dat we daar straks niet meer zitten. Dat soldatenvolk is triggerhappy en te dom om een burger en vijand uit elkaar te houden.

Bulloch | 26-07-10 | 12:33

'Het is even zoeken'. Jazeker, en ook heeeeel lang wachten.

Het zou me niks verbazen als de algehele Intelligence Community van de VS op dit moment probeert om Wikileaks plat te krijgen. Voor dat soort paranoia heb ik geen eens een alu hoedje voor nodig.

TM | 26-07-10 | 12:32

We hadden ons er nooit mee in moeten laten slepen.
Het fameuze stiefkwartiertje van Jaap de Wanhoop Scheffer of BUZA en we waren in war.
Ongelofelijk brain dead parlement hebben we. Schapen, geen bokken.
Het ergste van alles is dat schaap zijn nog als hoogste goed wordt gezien ook.
Parlement NL: dikke fail: kan je alles wijsmaken.
We hadden ons nooit met deze onzin moeten inlaten.
Maar ja, wij hebben geen agenda, dus volgen we andere die dat wel hebben.
Toch?

Denkt Na | 26-07-10 | 12:31

Bos Hout | 26-07-10 | 12:02
Maar waar trek je de grens? Ik bedoel, ik heb ondertussen teveel gelezen en gezien om te geloven dat het puur Osama en consorten waren.. ( alleen al het feit dat die torens er op berekend waren om meerdere vliegtuiginslagen te kunnen weerstaan ) Maar wie dan? Ik durf geen " Bushvrienden" te roepen, omdat ik het gewoon niet zeker weet...

An die ARBEIT | 26-07-10 | 12:26

Balkendende wist dit dus. Dat is wel duidelijk gezien dat hij geen enkel onderzoek naar Irak wilde. Sowieso is zijn rol zeer dubieus aangezien zijn broer Ronald met zijn bedrijfje waar hij directeur is een dikke vette order heeft binnengesleept voor een pijpleiding dwars door Afghanistan. Gaan we nu eindelijk iets doen aan de huidige politiek? Wilders hoor ik hier trouwens ook niet over, dus die mag meteen mee naar het schavot.

SantaX | 26-07-10 | 12:25

pimpernel. | 26-07-10 | 12:01
Juist

Zo'n gelul weer. Lek eens beelden en documenten van de Taliban... dat zijn zulke lieverdjes. Tuurlijk is het kut dat er burgerdoden vallen, alleen om nu te suggereren dat bijvoorbeeld NL die elf personen op een rij tegen een muur heeft gezet. Ze doen er alles aan om te voorkomen dat er slachtoffers vallen onder de bevolking.
De Taliban is echter niet een tegenstander die alle burgers weg stuurt... die schuilen en beschieten de tegenstander gerust vanuit huizen met grote families, scholen, ziekenhuizen, moskeeen etc... Als je dan terug schiet ben je al snel de lul. Voordat er vanuit ons leger wordt geschoten wordt er daarom ook duizend keer teruggekoppeld of ze wel kunnen schieten of niet. Soms loopt er wel eens iets mis... enorm klote natuurlijk. Maar dan moet er hier geen suggestie worden gewekt dat wij de grote boeman zijn en dat wij dit expres doen. De Taliban is de schuldige, omdat die constant probeert zoveel mogelijk slachtoffers te maken onder de burgers.
Daarnaast moet er ook goed gekeken worden of burgerslachtoffers daadwerkelijk ook burgerslachtoffers door NL (+bondgenoten) vuur zijn. De Taliban schiet ook zonder problemen de lokale bevolking dood om daarna de NAVO te blamen. Dus meteen na het ontdekken zeggen dat ze door ons vuur omkomen is dan ook niet slim, moet daarom ook weer eerst onderzocht worden. Duurt ook weer even. Daarna is er vanuit het nieuws ook geen interesse meer...

Het argument dat dit wereldkundig gemaakt had moeten worden is ook onzin. Het is niet altijd het juiste om te doen. In die dorpen wordt voor de rest alles geregeld. Dit hoeft niet breed uitgemeten te worden. Het is nl slecht voor de mensen daar en voor het beeld dat geschept wordt van het werk dat daar wordt gedaan. Er zijn vele dingen die wel goed gaan. Constant focussen op incidenten zal niet progressief zijn.

Il Condottiero | 26-07-10 | 12:24

Bos Hout | 26-07-10 | 12:02

Wel waar joh...
www.fas.org/irp/news/1998/11/98110602_...

Al doe bullshit komt van complottheorieën,en al die bullshit is met feiten onderuit te halen. Osama zat achter9-11, niet de Joden of de CIA. Stelletje.....

Democratuur | 26-07-10 | 12:14

TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 10:09
Niet alles geloven wat er in de krant staat. Osama is nooit voor 9/11 aangeklaagd. 't Is maar dat je het weet.

Bos Hout | 26-07-10 | 12:02

Ik begrijp werkelijk niet wat hier nu zo bijzonder aan is.
Oorlog is smerig en ongelukken (burgerslachtoffers ) gebeuren nu eenmaal ; in welke oorlog dan ook en de tegenstander in Afghanistan is bijzonder wreed en verschuilt zich vaak achter de eigen burgerbevolking.

Vergeleken met de Taliban zijn de Amerikanen en hun bondgenoten naïeve lieverdjes die zich tijdens de oorlogvoering aan allerlei regeltjes moeten houden; regeltjes waar de Taliban en hun bondgenoten maling aan hebben.

pimpernel. | 26-07-10 | 12:01

Inzake leaks hetzelfde onderzoeksrondje doen als bij een misdaad.
Motief centraal stellen, dat helpt bij het onderzoek.
Wie had er baat bij brengt je vaak bij de 'dader'.

Inzake deze Pentagon op echtheid confirmed leak.
Zijn er meer docs? Ja.
Lopen alle landen nu voortaan keurig in het gelid om publicatie te voorkomen?
Misschien.

Van je vrienden moet je het hebben !

Denkt Na | 26-07-10 | 12:00

Jerry Nick | 26-07-10 | 11:35

Helemaal correct, ik zal straks de link naar de hele film plaatsen.
Kunnen mensen zelf zien hoe suggestief dat was.
Daaruit blijkt ook enig knip-en-plak werk van de gene die het filmpje voor Wikileaks heeft voorbereid.

Dreumel | 26-07-10 | 11:35
Ik weet wie het is, ken hem ook persoonlijk.

Democratuur | 26-07-10 | 11:50

@ stoomloc | 26-07-10 | 11:42
Oorlogsethiek is linkse Gut Menschen gebied?
In welke grot ben jij geboren?
En ja, we hadden thuis moeten blijven.
Het enige wat er bereikt is dat de haatbaarden uitgezaaid zijn en dus vermenigvuldigd.
En je hebt gelijk: Oorlog zonder vieze handen is een droom.
Daarom oorlog als laatste redmiddel gebruiken.
En niet op verzoek van Enron/Unicoal.

Denkt Na | 26-07-10 | 11:49

Oke mooi.

Rest In Privacy | 26-07-10 | 11:44

Allemaal koren op de linkse Gut Menschen molens.
In elke, een beetje serieuze, oorlog vallen duizenden doden. Yep, diep treurig, maar praktisch niet te vermijden. En inderdaad nogal wiedes dat dat niet aan de grote klok wordt gehangen. Na deze WIKI-"onthulling" zal het hypocriete gegil weer een tijdje aanzwellen.
Laat verder onverlet dat deze oorlog wat mij betreft niet gevoerd had moeten worden, althans niet op deze wijze. Ofwel erheen gaan en dan echt erop en serieus schoon schip maken (dus zonder de NGO's met diens pseudo-opbouwwerk en met helaas: inderdaad nog meer doden) of anders gewoon thuis blijven.

stoomloc | 26-07-10 | 11:42

Die onschuldige Duitsers ook niet. Je punt was...?
Lamzaq | 26-07-10 | 11:28
De schuldige Duitsers wel. Mijn punt was, er was absoluut oorlog nodig, en dat er dan burgerslachtoffers vallen, is makkelijker te verteren dan als oorlog zinloos is (wat het in afghanistan is). Verder was er in 40-44 niet dezelfde technologie, en was berlijn platbombarderen, ook echt letterlijk berlijn platbombarderen. Je had amper precisie. Maar als jij doelt op de massale verkrachtingen in schland door russische militairen, als wraak... dat had van mij ook niet gehoeven. Volgens mij hebben de amerikanen zich helemaal niet zo misdragen in die oorlog (correct me if im wrong).

helemaalnicks | 26-07-10 | 11:37

Wikileaks gebruikt voornamelijk de shootervideo en het verhaal daarbij om z'n eigen publieke positie te verstevigen. Waarbij juist die situatie heel discutabel was en 't er alle schijn van heeft dat de Apache piloten er werkelijk van overtuigd waren dat de mannen gewapend waren. Een tragische vergissing, dat wel: maar opzet..? Ik betwijfel het. Nu Wikileaks zelf propaganda voert op basis van die film vind ik wel bedenkelijk.

Jerry Nick | 26-07-10 | 11:35

Democratuur | 26-07-10 | 11:14

Gonrijp is oprichter van XS4ALL en heeft hand en spandiensten verricht voor Wikileaks. Daarmee is hij nog niet de oprichter of een medewerker van Wikileaks. Mocht het anders zijn dan neem ik aan dat je dat met feiten kunt ondersteunen.

Dreumel | 26-07-10 | 11:35

@Lamzaq | 26-07-10 | 11:21
Hoe voelt het nou om zo'n simpel persoon te zijn?

dodehoekspiegel | 26-07-10 | 11:34

@Ivoren Toren | 26-07-10 | 11:30
Klopt, en dat de Taliban in staat was om dat te doen, was een rechtstreeks gevolg van het feit dat de US de Taliban in het zadel heeft geholpen... Dus nu? De US binnenvallen? Daar een omeletje bakken ;) ?

An die ARBEIT | 26-07-10 | 11:33

@ Denkt Na | 26-07-10 | 11:23

Jij denkt tenminste na.
Bronnen zoek ik straks even op, Google is niet in alle gevallen de juiste tool.

Zoektochtje op 'Gongrijp Wikileaks' laat natuurlijk ook al een hoop zien.

Democratuur | 26-07-10 | 11:31

Je kunt geen omelet maken zonder eieren te breken. De westerse aanwezigheid in Afghanistan is een rechtstreeks gevolg van het feit dat de Taliban Al-Qaida onderdak bood. Er waren trainingskampen.

Ivoren Toren | 26-07-10 | 11:30

De afghanen hebben europa niet veroverd.
helemaalnicks | 26-07-10 | 11:25

Die onschuldige Duitsers ook niet. Je punt was...?

Lamzaq | 26-07-10 | 11:28

OH NEE er gaan mensen dood in een OORLOG! Gaan jullie straks ook huilen dat de Amerikanen wat onschuldige Duitsers om hebben gelegd tijdens WW2?
Lamzaq | 26-07-10 | 11:21
De afghanen hebben europa niet veroverd. Dat veranderd de situatie toch wel een beetje lijkt me. Verder is afghanistan niet een land waar >6m mensen etnisch gezuiverd zijn. Vergelijk niet met WWII, is altijd appels met peren vergelijken.

helemaalnicks | 26-07-10 | 11:25

@ Democratuur | 26-07-10 | 11:14
Bronnen inzake Gongrijp in relatie tot CIA en NSA? Op Google niet te vinden namelijk.
Niets zeggen over verleden zonder bronnen. Anders alleen stemmingmakerij zonder feiten.

Zijn anti afluister telefoon project vind ik trouwens wel eng (c.q. niet wijs). Dat brengt hem in een niet al te best wereldje (aan beide zijden van het spectrum) qua klantenkring.

Denkt Na | 26-07-10 | 11:23

War is hell
Waar gehakt wordt, vallen spaanders
ect.

OH NEE er gaan mensen dood in een OORLOG! Gaan jullie straks ook huilen dat de Amerikanen wat onschuldige Duitsers om hebben gelegd tijdens WW2?

Lamzaq | 26-07-10 | 11:21

@TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 11:01
Dat vind ik inderdaad ook vrij naïef... In de ogen van " de terroristen " , of wie daar voor door moeten gaan, zijn wij misschien juist wel het toppunt van haram, saampjes met The U.S en Denemarken.
Een twijfelachtige eer...

An die ARBEIT | 26-07-10 | 11:21

Er vallen in ieder geval geen miljoenen doden meer zoals in WOII. Die paar burgers die slachtoffer worden (vaak door de Taliban/Al-Qaida omdat deze de burgers als bescherming gebruiken) is nihil. Er zijn geen oorlogen geweest waarbij zo weinig onschuldige slachtoffers vallen. En maar huilen.

Verder is Wikileaks natuurlijk +100, ondanks dat ze soms levens van mensen letterlijk in gevaar brengen met hun publicaties.

Dreumel | 26-07-10 | 09:42
De heer Gongrijp, werkzaam als 'security specialist' voor diverse overheden, is er onder meer bij betrokken, en dat is toch echt een Hollander. Vraag me af hoe hij dit kan rijmen, aan de ene kant werken als specialist voor de CIA en NSA, en ondertussen ook voor Wikileaks...

Democratuur | 26-07-10 | 11:14

Ja hoor, de Amerikanen lekken over doden door het Nederlandse leger.
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Het was trouwens al bekend.
Kwestie van : "Hullie maken ook fouten" ?

who cares | 26-07-10 | 11:13

@ Mr. Ed | 26-07-10 | 10:53
Wat brengt deze leak te weeg? In ieder geval wat anti-ISI (en dus anti Pakistan) sentiment.
Deze leak kan dus een pijltje zijn op de boog van de partijen in de strijd die in Pakistan heerst.
Pakistan is already severe battleground (strijd is er even intens als Irak en Afghanistan).
Wanneer gaat iemand de strategen van de USA iets uitleggen over de downsides van over-stretching?
Jemen is trouwens ook maar even stilletjes geannexeerd.
De USA gaan binnenkort een influence swap doen met de Chinezen.
Om wederzijdse aanzienlijk op de logistieke kosten te besparen.
De Chinezen het Midden-Oosten en Amerika Midden en Zuid Amerika.
Voor het dealen tijdens het kwartetten altijd zorgen dat je zoveel mogelijk kaarten in handen hebt.
En Nederland? Die wordt dan hartelijk bedankt voor de steun en gaat met lege landen naar huis.
Wanneer snappen NL politici nou eens dat ze niet meer zijn dan wisselgeld?
Eigen bilaterale relaties gebaseerd op mutual interest.
Dat zou het speerpunt van het volgende kabinet moeten zijn.
Maar geen kans daarop: want het USA verslaafde CDA zal er weer de boventoon in spelen.
Op zoek naar buitenlandse baantjes ten koste van de eigen economische toekomst.
Das het CDA ten voete uit.
We zullen het Midden Oosten uitgebanjerd worden, als gevolg van onze stomme volg gedrag.
Kleine landen kunnen blinken als leiders, of down gaan in volgen.
Beleid tot nu toe was helaas het laatste.

Eigen buitenlands beleid voor NL. Dat hebben we nodig. Geen volgers, maar bouwers. Toekomstige economische behoeften denkers. Slimme diplomaten. Stuur er wat naar de chinese diplomaten school: die snappen het erg goed.

Zonder militaire kosten erg goedkoop aan grondstoffen komen. Das pas beleid.

Denkt Na | 26-07-10 | 11:12

De_Sfinx | 26-07-10 | 11:04
True, true.
Maar het lijkt net of mensen het nu pas doorkrijgen dat we oorlog aan het voeren zijn. En ja, daar vallen nou eenmaal doden, want zo werkt oorlog! De mensen zouden iemand op hun blote knieën moeten danken dat er al lang niet meer zoveel doden vallen als in de oorlogen hiervoor (red; Vietnam, 1e & 2e?).

Hauptfrau Anouk | 26-07-10 | 11:11

"De Nederlanders zijn een officieel onderzoek gestart en zijn bezig met een pro-actieve public relations campagne om politiek tumult hier en in Nederland te voorkomen". PR-campagne o.a. op GeenStijl door Rutger uit te nodigen om kritiekloze reportages te maken over 'onze jongens'.

jullie ook hier? | 26-07-10 | 11:10

Ja sorry hoor, maar ondanks dat WikiLeaks het enorm spectaculair probeert te brengen wordt ik hier niet warm of koud van.
De Irak/Afghanistan oorlog is een smerige, lange en onduidelijke oorlog en zoals bij iedere oorlog geldt ook hier "waar gehakt wordt vallen spaanders". Ik begrijp dat Geenstijl graag een relletje ziet dankzij het bericht van die 11 Afghaanse dorpelingen die al dan niet door Nederlandse soldaten zijn neergeschoten, maar laten we elkaar nu geen mietje noemen.

De_Sfinx | 26-07-10 | 11:04

@An die ARBEIT | 26-07-10 | 10:49
Daar twijfel ik niet aan. Zelf zal ik ook niet zo snel last hebben. Maar om er nu maar vanuit te gaan dat in NL niks kan gebeuren omdat we maar zo'n klein onbeduidend landje zijn...

TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 11:01

geen nieuws

sitzkrieg | 26-07-10 | 11:01

@update: goh, wat toevallig. Kan heel links Nederland weer op de achterste poten gaan staan. Foei!

Sliptong | 26-07-10 | 10:58

Ik vraag me af wie er belang bij heeft dat dit uitlekt. Moet toch een grote jongen zijn die dit lekt, maar die doet dat alleen als hij er zelf ook beter van wordt...

Mr. Ed | 26-07-10 | 10:53

Ach ja, beetje collateral damage, op zich niet zo'n probleem. Het meeste had zo te lezen eeng egronde aanleiding. Dat sommige mensen het daar niet mee eens zijn is niet zo een probleem. Dit zijn meestal ook de mensen die ervoor zorgen dat een oorlog eindeloos doorgetrokken word omdat ze bang zijn een paar kleine regeltjes te overtreden.

Zolang we nog geen hoofde afschijden van levende gevangenen, of burgers gebruiken als menselijk schild, is het allemaal wel ok.

Blaat1984 | 26-07-10 | 10:51

@TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 10:09
Ik durf met zekerheid te zeggen dat ik hier in Venray goed zit...
* Zakt gerust achterover in relax-feautuille *

An die ARBEIT | 26-07-10 | 10:49

* Laat zich even gaan *
" You want the truth?? You can't handle the truth!!!' *
En dat is helaas wel de waarheid als een koe, het lijkt me sterk dat de meesten van ons de troet kunnen handulen....

An die ARBEIT | 26-07-10 | 10:47

Allen fanatiekelingen. Alles met Wiki ervoor heeft iets naars. Wikipedianen zijn zo wantrouwend en zoeken de hele dag naar dingen die ze weg kunnen strepen. LOL.

juriste | 26-07-10 | 10:47

@Drs.. Gelul | 26-07-10 | 10:36
Het was nou niet bepaald lekker BBQ weer gisteravond.

TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 10:45

@ Kets22 | 26-07-10 | 10:36
Wie spinde JP? (beter -laag dieper gezegd-: wie spinde JP zijn broer?)S
Spinnen is de manier om naties ergens bij te betrekken.
Voorbereiding is het halve (of: hele) werk.

Denkt Na | 26-07-10 | 10:44

Tzal mij een worst weze......

killermiller | 26-07-10 | 10:39

btw is het wel veelzeggend dat het topic over een naakte aap in Woensel zo'n 1100 plempsels tegemoet kan zien en dat dit topic er nu al zo'n 70 heeft. De mensheid gaat vooruit...* tissue pakken gaat *

Drs.. Gelul | 26-07-10 | 10:36

Balkenende is hier mede voor verantwoordelijk. hij en dezijnen hebben ons in dit conflict getrokken waar we absoluut niet aan mee hadden mogen doen.

Kets22 | 26-07-10 | 10:36

Ah! De mensheid laat zich weer van haar mooiste kant zien! Oorlog voeren doen we al zolang we bestaan. De mensheid is smerig. In dit geval de Yanks die in een ver land, onder valse voorwendselen, hun eigen belang dienen en locals kapotschieten. Doen ze al decennia. Baardmannetjes die burgers in het westen doodmaken dmv explosies is net zo ziek. Mensen die oorlog willen voeren zijn er altijd, mensen die denken "hun" land/vlag/geloof te dienen dmv het afmaken van medemensen: ga es deaud.

Drs.. Gelul | 26-07-10 | 10:32

@ poli | 26-07-10 | 10:20
Media hebben kapitaal nodig om te starten en wat zakelijk behavior nodig om daarna te blijven draaien. Daarom zijn media vaak behoudend: iets met schoorsteen en roken.

Daarom is het internet en zeker Web 2.0 een unieke kans. Geeft een lage media start/operatie/participatie drempel combinatie die tot nu toe zeldzaam was.

Denkt Na | 26-07-10 | 10:29

@ Denkt Na | 26-07-10 | 09:15

en? had hij het over de media of de uitvinding?

poli | 26-07-10 | 10:20

Een vriend van mij is Marinier, wat ik van hem begreep weten wij de helft nog niet wat er werkelijk allemaal gebeurt is in Irak en Afghanistan. Ik denk / vind dat dat maar beter is ook. De tere Nederlandse ziel (PvDA-correct) zou dit niet aankunnen.

Bismarck | 26-07-10 | 10:18

@Bos Hout | 26-07-10 | 09:49
Goh,
Wel in Madrid, Londen, Moskou, New York. Maar. In. Amsterdam.
Dat kan toch zeker niet? Daar zijn wij Nederlanders veel te lief voor. Dat doen ze toch nooit. Wij zijn toch niet interessant genoeg voor terroristen?!

TisNieZoMoeilijk | 26-07-10 | 10:09

@ jabier | 26-07-10 | 10:01
Recht in de roos. Ik mag u.

Denkt Na | 26-07-10 | 10:04

Ouwe koek, filmpjes waren allang op Internet.

Boy Cot | 26-07-10 | 10:02

Denkt Na | 26-07-10 | 09:58
afzetten van een persoon heeft geen nut, die hele kliek moet gewoon eruit gesodemieterd worden. neemt niet weg dat hij zowat de grootste minkukel is uiteraard.

Tortasi | 26-07-10 | 10:01

Net of Amerika het erg vindt als de beeldvorming over Pakistan voorzichtig gaat kantelen.

jabier | 26-07-10 | 10:01

Dit is nou het voor(na)deel van de hedendaagse thecnologie.
Wat zou er in eerdere oorlogen allemaal gebeurd zijn dat niet kan?
Zolang er oorlog is is er onrecht.
Zoveel is duidelijk.

jopi | 26-07-10 | 10:01

Bos Hout | 26-07-10 | 09:49

Wat is waarheid?

Leute | 26-07-10 | 10:01

@ gaap | 26-07-10 | 09:55

Betwijfel ik (dat Wikileaks een politieke agenda heeft). Pentagon Docs en Climate Docs zijn absoluut geen gelijk gerichte pijlen lijkt me. Ik zie er in ieder geval geen consistente politieke lijn in. Jij wel?

Denkt Na | 26-07-10 | 10:00

Wel vreemd overigens dat de onschuldige bevolking in Irak en Afghanistan van niets weet terwijl velen van hun buurtgenoten over bommen en munitie beschikken waar een heel blok gezinnen maanden voor moet sparen.
Komt er nog bij dat juist onze regering zelf de missie ondermijnt voor de soldaten door verantwoording af te dwingen voor elke afgevuurde kogel. En dat terwijl de vijandelijke kogels en bommen ze om de oren vliegen. Welke idioot durft dit nu een opbouwmissie te noemen? Alles om in de aars van de Amerikanen te kruipen. Onze soldaten verdienen beter. Haal ze daar weg. Dat Wikileaks langzaam de geloofwaardigheid van de bezettingen teniet doet is prima. De soldaten verdienen niets dan lof voor de strontklus die JPB zelf had moeten doen.

blinde kip | 26-07-10 | 09:59

By the way: Lang Leve Brzezinski.

Wanneer gaan de Amerikanen deze zelfbenoemde rattenvanger (lees: rattenfokker) eens dumpen? Taliban kweken, ISI kweken, Urenco gedoe, etc. Alles wat deze oet verzonnen heeft is een fail en alleen in belang van certain interest groups ten koste van het algemene belang. Die zak zit al 40 jaar de geopolitiek te verpesten ten gunste van wat zakkenvullers.

Denkt Na | 26-07-10 | 09:58

Het schijnt dat er ook nog allemaal burgerdoden waren als gevolg van wereld oorlog 2.

Het is fucking oorlog, wat verwacht je. Een thee kransje, en een hartig gesprek?

Vodka-7 | 26-07-10 | 09:57

we need that oil...

Patrick Zweedsey | 26-07-10 | 09:56

In ieder geval kan niemand in dit kleine Nederland meer zeggen: "Wir haben es nicht gewußt".
Je staat nu in aard gelijk aan de oosterburen die daar graag van beticht worden door de toetsenbordheroes dit land, als men meent cynisch grappig te moeten zijn.
Niemand is vanaf vandaag meer onschuldig.

Birgit Hogefeld | 26-07-10 | 09:56

begrijp niet dat iedereen altijd zo lovend is over wikileaks. ze hebben ook gewoon een politieke agenda.

gaap | 26-07-10 | 09:55

Aan de ene kant vind ik dit schokkend, aan de andere kant: wij zitten daar niet. Het is wel fucking makkelijk oordelen vanuit je luie stoel natuurlijk. Als jij constant maten verliest aan bermbommen en andere sneaky guerrilla shit, vertrouw je op een gegeven moment niemand meer daar en zie je in elke Afghaan een gevaar. Maar dingen als die Poolse ploeg die een bruiloft aan puin mortiert als vergelding is een oorlogsmisdaad pur sang.

PhantomR32 | 26-07-10 | 09:52

@ Leute | 26-07-10 | 09:43
Vrijheid van de pers = jij, hier en nu, Geen Stijl, etc.
Web 1.0 gaf informatie.
Web 2.0 gaf combinatie.

Denkt Na | 26-07-10 | 09:51

Leute | 26-07-10 | 09:43
Interessant: je hebt het over Luyendijks boek, maar gelooft nog wel steeds dat mannen met baarden hier een tram op zouden blazen.

Bos Hout | 26-07-10 | 09:49

Cool, en aan deze oorlog doen 'wij' ook mee?

En ja, dat van de weg af schieten als iemand niet opzij gaat als je eraan komt, is toch wel ok?

Bellota | 26-07-10 | 09:48

Hey GEENSTIJL! WikiLeaks ligt eruit, althans de server ligt eruit. Wellicht kunnen jullie even bijspringen met die geweldige serverruimte, als goede daad naar de mensheid toe?

IngezMededeling | 26-07-10 | 09:44

wikileaks +++

Sas | 26-07-10 | 09:44

@Denkt Na: als vrijheid van pers is wat Joris Luyendijk in zijn boek 'Het zijn net mensen' beschrijft dan betwijfel ik of we er wat aan hebben.

Verder: Als niemand die luizige Taliban afstopt dan kun je wachten tot er een trammetje op het Leidscheplein de lucht in gaat. War is dirty. Evengoed wordt ook ik misselijk van die gelekte beelden.

Leute | 26-07-10 | 09:43

Democratuur | 26-07-10 | 09:36
aan uw verhaal te hroen heeft u het hele filmpje gezien, heeft u de link naar dit filmpje want dat wil ik wel eens graag zien. mij lijkt het namelijk niet zo dat als je zelf een bom recht door de voorruit van een busje schiet waarin mortieren liggen, dat dit busje heel blijft en niet helemaal ontploft

Tortasi | 26-07-10 | 09:43

@democratuur:
Goede info gebruik je, wahahahä:
en.wikipedia.org/wiki/Wikileaks
Volgens mij zijn die jongens van wikileaks geen Nederlanders hoor

Dreumel | 26-07-10 | 09:42

Het zal wel te vroeg voor me zijn, maar ik kan weinig nieuwe onthullingen vinden op hun site.

Harrie Nak | 26-07-10 | 09:40

Whahahaha, wat een bullshit: "Pakistaanse geheime dienst bij de Taliban bewezen", man, dat was al in de jaren '80 bekend want de CIA betaalde de opstandelingen (toen nog geen Taliban geheten) uit via de Pakistaanse dienst.

Alsof WIkileaks dat ontdekt heeft.

Dat is nog los van het feit dat het filmpje met burger slachtoffers maar een 1/3 deel van de hele film laat zien, dat ze eerst mortieren afvuren, wapens in het busje leggen ect. zien we voor het gemak maar even niet.

Wikileaks wil TE graag iets onthullen en maken daarom van bullshit een hele story. Leer mij ze kennen (zijn Nederlanders overigens, die jongens van WIkileaks).

Democratuur | 26-07-10 | 09:36

azijnseikerT | 26-07-10 | 09:27

Nee, verre van dat, maar ik baal wel van de huidige generatie AH Bonus kaart 'journalisten' die onder het censuur van hun hypotheek en/of vriend(in) 'werken'.

Wat ik wilde zeggen: 1800-1900 was het tijdperk van vrijheid toename, reden: de leiders snapten de benefits van vrijheid. Kom daar maar eens voor bij JP. Die denkt dat vrijheid slecht is.

Daarom hou ik van die quotes van de eerdere strijders: die gerealiseerd hebben wat wij nu ons laten afnemen. Kijk naar DDR: onvrijheid is ook einde welvaart. China zou hebben nooit kunnen groeien zoals ze gedaan hadden als er in het Westen geen innovatie (product van vrijheid) zou zijn geweest.

Denkt Na | 26-07-10 | 09:36

Doen ze hierop ook onthullingen over blunderende festival Polizei?

dr. De Wit | 26-07-10 | 09:34

Onbedoelde en ongewenste burgerdoden aan de andere kant van de wereld worden met kracht als het ergste wat er is gepresenteerd.
De opzettelijke leugens van links over klimaatverandering, Islam, immigratie en het nut van zieligheidshobbies hebben in elk geval een aanzienlijk meer directe negatieve impact op het leven hier...

Conan | 26-07-10 | 09:31

They were comming right for us!

Crak-ho | 26-07-10 | 09:28

@denkt na,

Jouw leven bestaat uit one-liners?

azijnseikerT | 26-07-10 | 09:27

Over twee dagen is iedereen het vergeten. Sterker nog, dit haalt het 'serieuze' nieuws niet eens. Over de 110.000 burgerdoden in Irak hoor je toch ook niemand?

beerpoes | 26-07-10 | 09:25

Server = rokende?
Kom er niet op nl..

M_K | 26-07-10 | 09:24

@Machtigmooi,
Wij doen het hier dagelijks.

1st Male Lesbian | 26-07-10 | 09:23

@ Denkt Na: Ja, we snappen het nu wel!

wigoo | 26-07-10 | 09:23

Let it be impressed upon your minds, let it be instilled into your children, that the liberty of the press is the palladium of all the civil, political, and religious rights. (Junius)

Denkt Na | 26-07-10 | 09:22

-weggejorist-

1st Male Lesbian | 26-07-10 | 09:22

Haha, GS zou zich zogenaamd drukmaken over de waarheid... Guys, dit is ook nieuws op nrc.nl. Hou dan eens op over 'alu-hoedjes' en verwijs naar échte doofpotten.

Dwarsstraat | 26-07-10 | 09:21

Sick. Maar goed, eigenlijk is het maar beter dat wij als simpele burgers niet alles weten, ik denk dat er wereldschokkende ik denk dat er nog véél en véél ziekere dingen voor ons worden achtergehouden. En als dit soort dingen (www.telegraph.co.uk/news/worldnews/eur...) als uitlekken, wat is er dan precies geheim gehouden?

Bubbles | 26-07-10 | 09:21

Our liberty depends on the freedom of the press, and that cannot be limited without being lost. (Thomas Jefferson)

Denkt Na | 26-07-10 | 09:20

Rho'd Berth | 26-07-10 | 09:10
Oorlog voeren wordt onmogelijk als je achterban bestaat uit luie welvarende vetgemeste volken die van grote afstand 'schande schande' roepen

Integendeel, amice, luie welvarende vetgemesten, die niet kritisch kunnen denken, zoals jij, heb je net nodig om oorlog te voeren tegen ingebeelde en/ of zwaar aangezette vijanden

Veldmaarschalk Sorry | 26-07-10 | 09:19

Crazyhorse, met de nadruk op crazy.

zeg maar jansen | 26-07-10 | 09:19

Moet je eens proberen, 92.000 documenten scannen...

MachtigMooi | 26-07-10 | 09:17

Without Freedom of Thought there can be no such Thing as Wisdom; and no such Thing as Public Liberty, without Freedom of Speech. (Benjamin Franklin)

Denkt Na | 26-07-10 | 09:17

Hey er gaan burgers dood tijdens een oorlog, wut.

hobbit | 26-07-10 | 09:16

Stop gewoon met dat hele afghanistan. Ga liever de pakistaanse kernwapens verdedigen tegen de taliban. Dat is het enige wat er echt toe doet.

Vogelbeest | 26-07-10 | 09:16

PS Hebben ze toevallig wel Obama's geboortebewijs gevonden?

Bos Hout | 26-07-10 | 09:15

The press is the best instrument for enlightening the mind of man, and improving him as a rational, moral and social being. (Thomas Jefferson, Author of the Declaration of Independence)

Denkt Na | 26-07-10 | 09:15

Zijn boeiende tijden in intelligentieland. Er moet een oorlog in Iran en in Korea komen en dit soort gekudt kunnen de Amerikanen nu niet hebben. Valt ook op dat de Russen zich meer en meer laten horen. Ook bij de gehackte 'hide-the-decline'-mails in CO2-gate.
En in Engeland komt er wellicht een nieuw onderzoek naar de 'zelfmoord' van Irak-onderzoeker David Kelly.

Bos Hout | 26-07-10 | 09:14

Zware problemen met de telefoonkabels in de wijk van Assange, gezien al de reparatie-busjes.

Nee dus! | 26-07-10 | 09:13

Paskistan betrokken bij de Taliban? Tsja , dat verwacht je niet he...

azijnseikerT | 26-07-10 | 09:13

-weggejorist-

Kutsnob | 26-07-10 | 09:13

If by the liberty of the press were understood merely the liberty of discussing the propriety of public measures and political opinions, let us have as much of it as you please. (Benjamin Franklin, September 12, 1789)

Denkt Na | 26-07-10 | 09:12

GeenStijl kan al niet eens het 9/11 complot bevatten...

Demoncratie | 26-07-10 | 09:12

Oorlog voeren wordt onmogelijk als je achterban bestaat uit luie welvarende vetgemeste volken die van grote afstand 'schande schande' roepen. Een oorlog win je door even goed door te pakken. Niet door op je tenen te lopen om de burgerbevolking niet te storen. Klinkt wreed, maar oorlog is ook wreed. Net als met een pleister, hoe sneller je'm er af trekt, hoe minder pijn uiteindelijk.

Rho'd Berth | 26-07-10 | 09:10

Hmmmm, eigenlijk weet iedereen al lang dat de ISI de Taliban steunde. Trouwens Wikileaks wilt niet laden.

Eventhorizon | 26-07-10 | 09:10

Beerputten & doofpotten leegscheppen
ranzig en gevaarlijk werk
goed dat iemand het doet

Veldmaarschalk Sorry | 26-07-10 | 09:10

Mooi zo, rijt die hele beerput nu maar eens open. dat geboefte houdt nog veel meer achter voor ons, zeker weten.

Tortasi | 26-07-10 | 09:07

Allemaal linkse leugens.

poppermotje | 26-07-10 | 09:07

Hoera voor het vrije woord! (mag ik dat zeggen?)

Nietvoordekat | 26-07-10 | 09:06

en na het publiceren gaan we gewoon weer over tot de orde van de dag!

nance | 26-07-10 | 09:06

Ahh.. nu wel

GSpot | 26-07-10 | 09:05

Link werkt niet. Is deze gelijk uit de lucht gehaald??

GSpot | 26-07-10 | 09:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl