Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weerzinwekkend: op elke journalist TIEN voorliegers

helpdeskgirl.jpg Schokkende cijfers van de zelden links bevooroordeelde Universiteit van Amsterdam. Uit een onderzoek naar het aantal persvoorliegers, pr-kloodtzakken, communicatie"experts" en ander pershatend spindoctorstuig in Nederland blijkt het volgende: voor elke Nederlandse journalist zijn er maarliefst TIEN (10) communicatierukkers beschikbaar. Laat dit even tot u doordringen. Als een journalist bijvoorbeeld wederhoor wil plegen (we noemen maar wat geks hoor) staan er TIEN overassertieve, liegende, draaiende en bijna altijd heel saai doorsneemenserige burgertypes klaar om die scoop keihard kapot te spinnen. Stel, u bent journalist en u wilt meer weten over de brand in het Katshuis, de moord op Fortuyn of de deelname aan de Irak-oorlog (wij noemen gewoon weer wat geks). Dan kunt u er vanuit gaan dat u een loopgravenoorlog zult moeten voeren met gewetenloze copy-paste hoeren en D66 stemmende goedpraatmensen die nul komma nul loslaten. Dat is journalistiek in Nederland anno 2010. Overigens is er sprake van een oncontroleerbare boom aan slaapverwekkend communicatievolk: in zes jaar tijd groeide deze kliek van ex-hboscholieren van 55.000 naar 155.000 stuks. Nederland is met andere woorden veranderd in een soort van levend Sargasso.nl waar het saaie en langdradige communicatie betreft. Ach, wederhoor is voor sukkels, hebben we altijd al gezegd. NEXT!

Reaguursels

Inloggen

Ik 'studeer' communikaatsie. Hoe vaak heb ik dat al niet gehoord, van een of ander grietje dat te dom is om de Universiteit te doen. Useless studie voor lui die eigenlijk niet kunnen leren...

Folkert Meinhof | 06-06-10 | 16:52

FILMTIP:

the invention of lying

GEWELDIG!

DiederikJanWaldemar | 05-06-10 | 09:44

juriste | 04-06-10 | 19:23
lol.
maar even serieus, volgens mij is het echt een probleem dat
a: er veel meer vrouwen werken dan zeg een halve eeuw geleden(terwijl mannen nauwelijks minder zijn gaan werken)
b: er steeds minder 'echt' werk is (vanwege machines en computers)
en dat alles wordt echt niet opgevangen doordat we nu niet meer op zaterdag werken ofzo. er zijn gewoon steeds meer nutteloze bezighoud-baantjes bijgekomen.

******** | 04-06-10 | 23:29

ja duh, je kunt toch moeilijk al die hbo-communicatie-meiskes in de bijstand proppen. incompetentie moet nu eenmaal beloond worden, of het nu de directeur is of een of andere liegen-voor-je-beroep muts.

******** | 04-06-10 | 23:23

-weggejorist-

BELSober | 04-06-10 | 22:28

Precies in de geest van de VVD: 'voor iedereen die iets van zijn leven wil maken.' Hoe zuigend of doelloos dan ook. Als het maar geld oplevert.
Dat concept moet jullie toch aanspreken.

oplichter | 04-06-10 | 21:26

Sinds wanneer zijn communicatiemensen alleen met de pers bezig? Wat een dom artikel.

Roer | 04-06-10 | 20:16

Geert, regel dit eens even!

F1802 | 04-06-10 | 19:41

Platte poes, ga jij eens met je vriendinnen aan de witte wijn zitten of met je man en 1.7 kind achter de sperziebonen. Het is allang half vijf geweest, wat doe je nog achter een computer?

Cookie8022 | 04-06-10 | 19:28

Zware Majesteit | 04-06-10 | 17:12

Niks. Of wilde u iets anders lezen?

Platte Poes | 04-06-10 | 19:26

Doordat veel vrouwen zijn gaan werken zijn er veel communicatiefuncties nodig, omdat vrouwen graag kletsen en roddelen.

juriste | 04-06-10 | 19:23

Links is een genetisch manco

Zo jammer! | 04-06-10 | 18:50

Het is nog veel erger Bert: terwijl de loopgravenoorlog woedt giet het publiek vanuit de achterhoede zijn azijnzure pis over de media uit, want kritische verslaggeving is "links" en "verwerpelijk". En verslaggevers die kritisch maar niet links zijn, lopen weer tegen hun vergrijsde redactiechef van de babyboomgeneratie op. En dus krijgt een land de middelmatige media die het verdient. Maar wat is nu je punt? NEXT.

Cookie8022 | 04-06-10 | 18:42


Dit moet je zien !! De Marokkaan heeft het gedaan ! www.munt.nu

Sebastiaan8074 | 04-06-10 | 17:20

@Platte Poes | 04-06-10 | 16:47
Ongetwijfeld, maar wat kun je nou eigenlijk concreet?

Zware Majesteit | 04-06-10 | 17:12

Hé, en weet je wat nog veel leuker is? Die voorliegers en persmuskietenvangers:
1. zijn beter opgeleid;
2. worden beter betaald;
3. hebben een vele malen ruimer budget voor training en vervolgopleidingen;
4. zijn vaker veel méér ervaren; en
5. meestal stukken beter gemotiveerd.

I know, I'm one of them.

Platte Poes | 04-06-10 | 16:47

Wat een non-nieuws. Er zijn meer bedrijven dan media in ons land, dus ook meer voorlichters dan journalisten. Duh. En zolang de media meer geïnteresseerd zijn in versprekingen en schandalen dan in een inhoudelijk verhaal, gebruikt elke organisatie die een beetje om zijn reputatie geeft een voorlichter. Kan ze geen ongelijk geven.

GroteBekHengst | 04-06-10 | 16:46

ik zou zeggen een mooie uitdaging voor jullie, dan doe ja ook nog eens wat anders dan fappen op de redactie

Pacal | 04-06-10 | 16:38

Zeg Bert, kan ik jouw verhaal hier even controleren. Parlementair onderzoekje eroverheen, diepgaande literatuurstudie, vragen in de kamer en op het toilet (denk aan het informele circuit!) lol...
Het is goed dat er geenstijl is, denk ik dan maar....

Gekker dan Gek | 04-06-10 | 16:38

Wie de vacatures op villamedia volgt wist dit allang: Journalisten worden amper gevraagd, maar de lijst communicatiepoppen lijkt eindeloos. En nog gedragen die mensen zich alsof ze gestoord worden tijdens hun werkzaamheden als ze gebeld worden.

je postbode | 04-06-10 | 16:36

Goh Brussen, heb je ook eens een cursusje journalistiek gevolgd? Leuk statistiekje waar verder ook niet veel meer mee te doen valt dan "goh" zeggen. Kom eens met een grotere scoop dan mensen die je portret kopieren op twitter of hoeveel voorlichters er in Nederland zijn.

rotweer | 04-06-10 | 16:33

Moet je voor de grap eens gaan vragen op een willekeurige journalistiek opleiding. Daar moet men tegenwoordig de berichtjes in de kranten checken, u weet wel, voor de extra zekerheid. De verontwaardiging die je te wachten staat wanneer je danwel als gewoon lezer, danwel als toekomstig journalist even wilt weten waarom het toch zo rammelt, dat bericht. Niet te geloven.

keeskwal | 04-06-10 | 16:08

beetje overdreven, negatief non-onderwerp

Hans (U weet wel) | 04-06-10 | 15:50

UVA is de club van @disneyworld

Fred Janssen | 04-06-10 | 15:24

Er wordt te veel doodgecommuniceerd in Nederland. De emotie is uit het debat geplaatst. Mijn (gratis) suggestie: als de overheid toch moet krimpen: begin bij de "marketeers en communicators", want hun werkinkomenprestatie is van alle overheidsdienaren het laagst. Dan heb ik nog meer respect voor een Melkertbaner.

ad melkert | 04-06-10 | 15:18

Hoewel, tegen zo'n Netwerk jank uitzending valt niet op te spinnen. Ook al praat je als Brugman. Misschien zijn er daarom wel zoveel Brugmannetjes.

Anticollectief | 04-06-10 | 15:13

In Nederland is het liegen en doofpotten een eerbaar beroep geworden.
Dat ons heel veel kost.

Fijnstoffer | 04-06-10 | 14:49

@Der Kaiser | 04-06-10 | 12:24
Laatst was ik op bezoek bij een of ander bureau in de hoofdstad dat beleid maakte voor de overheid. Inderdaad, vol met overbetaalde (veel meer dan schaaltje 12, want geen ambtenaar) snotneuzen met een afgeronde (jawel) studie in de hierboven al genoemde copy/paste-gezwatelcategorieen zoals communicatie of politicologie.
.
Ik heb nog nooit zoveel kan-noch-wal rakende onzin gehoord, voorzien van totaal ongestructureerde, nietszeggende diagrammen met veel bollen en pijlen. Kortom, ging nergens over. Maar omdat de ambtenaren, die dit soort subsidiesponsen van opdrachten voorzien, nog dommer zijn kan dit soort uitvreterij in NL maar blijven gedijen.

Brouhaha | 04-06-10 | 14:49

@Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:47
Zie mijn reactie hierboven; zelfs iets dat iedereen met een IQ van boven de 90 zou moeten kunnen (schrijven, lezen, spreken en luisteren, oftewel communiceren) wordt tegenwoordig universitair onderwezen. De tijd is vast niet ver meer dat veters knopen of je eigen kont afvegen universitair wordt onderwezen.

Brouhaha | 04-06-10 | 14:42

Wat een slap gelul allemaal. Iedereen is tegenwoordig journalist. Elke gek met een Twittertje en toegang tot Youtube kan journalistje spelen en dat doen ze dan ook massaal. Alleen degenen die om de voorlichter heen gaan en zich niet met een kluitje in het riet laten sturen mogen zich echt jourmalist noemen. En bij die echte journalisten maakt het niet uit hoeveel persvoorlichters of communicatiekneuzen ze tegenover zich hebben. Kortom, waar gaat dit over??

rexmundi666 | 04-06-10 | 14:36

Elke flapdrol die eigenlijk niets kan behalve heel misschien een beetje spellen gaat "iets met communicatie" studeren. Dat schijnt zelfs op universitair niveau te worden onderwezen!
.
Djeez, hoe moeiluk kan dat nou helemaal zijn: een paar jaar weinig exact in de ruimte lullen (bij dat soort vakken is alles multi-interpretabel dus echt fout zitten doe je nooit), scriptie over een-of-ander lulkoekwazig onderwerp in elkaar copy-pasten, en binnen is de bul.

Brouhaha | 04-06-10 | 14:35

@editorxx | 04-06-10 | 12:29
Eens.
Maatschappijleer op scholen zou ook beter een les, in hoe/wat/waar haal ik mijn informatie vandaan, kunnen worden.
Hoe meningen bespeelt worden van alle kanten.
Wij van wc eend raden wc eend aan

ratseflats | 04-06-10 | 14:26

Lol, hoe toevallig. Zat net nog na te denken over de onzinnigheid van dat soort figuren. Oh ja nu weet ik het weer, dat was in het kader van BP. Daar zitten die communicatiemutsen nu natuurlijk overal te roepen hoe begaan BP met het milieu is.

mayor_pickwick | 04-06-10 | 14:18

Een belletje met de voorlichter van Algemene Zaken had wel een spelfout gescheeld: het Catshuis is met een C.

Bertiebee | 04-06-10 | 14:17

Je wordt toch ook kostmisselijk van die voetbalcommentatoren die een 100% zuivere Schwalbe maar door een groot voetballand of ploeg tegen een kleine als 100% zuivere strafschop wordt gezien omdat de tegenstander weigert te begrijpen dat het staatgevaarlijk bezig dus dan maar "met "een beetje hulp" van de scheidsrechter winnen ? Het WK wordt weer het grootste politieke spektakel ooit van de belangen van de Oligarchen en hun onaantastbaarheid aan te tonen. De werkelijkheid mag NOOIT doordringen

langzalzeleve | 04-06-10 | 14:17

@JanVergoor | 04-06-10 | 12:29
@solidstate | 04-06-10 | 12:52
Blij dat wij bij de 47% horen.

Der Kaiser | 04-06-10 | 14:13

Weerzienwekkend inderdaad! Die functies kunnen makkelijk geschrapt worden binnen de overheid, dan heb je al een fikse bezuiniging!

Hellend Flak | 04-06-10 | 14:13

de fik erin in alldie linkse kklijers

HH0545 | 04-06-10 | 14:11

@Pollmaker bij GS: ik mis de optie 'Burger King'.

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:49

YouBastard | 04-06-10 | 13:45
Je kunt altijd nog een vlucht vooruit wagen en met je HBO-papiertje proberen te schakelen naar een universitaire opleiding.

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:47

Kan je zeggen wat je wilt, maar die ex-hbo studenten weten in ieder geval goed over zichzelf en de schijnbare noodzaak van hun functie te lullen. Nieuwe generatie paarsebroeken??
@ Xandrino | 04-06-10 | 13:39
Nu schaam ik mijzelf ervoor als ik zeg dat ik HBO afgestudeerd ben, en dat heeft ook te maken met de laatste generatie HBO studenten. Die gasten kunnen 9 van de 10 keer helemaal niets en die nieuwe generatie voorspelt niet veel goeds.

YouBastard | 04-06-10 | 13:45

Dit is niet alleen in de journalistiek zo, maar ook in het bedrijfsleven bijvoorbeeld. Het algemene niveau is gewoon dramatisch.

Xandrino | 04-06-10 | 13:39

Ik ben der zo eentje, maar vandaag heeft deze mooie communicatie-kloodtzak ontslag genomen! gewoon omdat het kan en omdat het mooi is geweest in deze onderwereld. Dus dat is -1. Nog maar 154.999.

mooie meneer | 04-06-10 | 13:38

Petrus de Rewa | 04-06-10 | 13:30
De 'a' in een 'o' mag eventueel ook..

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:36

hallie015 | 04-06-10 | 13:18
de -zelden- links bevooroordeelde Universiteit van Amsterdam.
Doe es lezen, lul.

Muntstuk | 04-06-10 | 13:35

Beste Brussen, verander die K eens in een C.

Petrus de Rewa | 04-06-10 | 13:30

@,George Costanza | 04-06-10 | 13:24

donder op met je paradoxen op de vrijdagmiddag.

vander F | 04-06-10 | 13:28

BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:17
In theorie is een goede middle manager erg waardevol. In praktijk moet ik na 15 jaar bedrijfsleven de eerste nog tegen komen die niet meer kost dan-ie oplevert.

John Muts | 04-06-10 | 13:26

Die copy-paste-hoeren zijn toch allemaal al in dienst bij SpitsNieuws?

Franky4Fingers | 04-06-10 | 13:24

Ik lieg ook elke seconde van elke minuut van elk uur van elke dag van elke week van elke maand van elk jaar.

George Costanza | 04-06-10 | 13:24

links bevooroordeelde Universiteit van Amsterdam .
-
Bij jullie is ook alles links als het jullie niet bevalt he ? whahahaha triest

hallie015 | 04-06-10 | 13:18
--------------------------
Verdomt interessant, maar ga verder...
Lekker die Linkschmensch bashen.. =) daar mag je me 's nachts voor wakker maken. (thumbs up)

Principaute | 04-06-10 | 13:23

En daar komt nog bij dat de tegenwoordige journalist niets liever doet dan vanachter zijn bureau, bij voorkeur googelend zijn stukkies wil verzinnen.

TheStef | 04-06-10 | 13:23

Dus de media wordt gestuurd door een leger blonde snollen? Dat doen ze dan toch wel goed. En wij trappen er allemaal blindelings in.

borderliner | 04-06-10 | 13:21

concernedhumanity.net/Bushreadingthepe...
Zoals mijn wijze verre neef Sjors ons ooit liet weten: Reading makes a country great!
Doe dit dus vooral en wees verstandig. Hij kan het weten en deed het zelf ook:
"
12. Use the Press for propaganda to control all outlets of public information, while remaining in the shadows, clear of blame.
"

Bos Hout | 04-06-10 | 13:21

Krijgen we nog leuke filmpjes van Rutger?

svdb | 04-06-10 | 13:19

-weggejorist-

Der Kaiser | 04-06-10 | 13:19

links bevooroordeelde Universiteit van Amsterdam .
-
Bij jullie is ook alles links als het jullie niet bevalt he ? whahahaha triest

hallie015 | 04-06-10 | 13:18

John Muts | 04-06-10 | 13:10
Een duurbetaalde duurzame ondernemer die de zaal probeert te overtuigen van 'het belang van de toekomst' krijgt mij niet enthousiast. Maar na de afgelopen weken gearbeid te hebben bij een bepaald internationaal ICT bedrijf is het belang van een sterke communicatie afdeling en een paar managementlagen hier en daar me flink duidelijk geworden. Hoe erg de lamstrallen die hun (lange) dagen doorbrachten achter hun PC'tje ook een hekel hadden aan 'die lui in pakken'. Zonder die hap was elk afzonderlijk project gedoemd om te mislukken.

BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:17

@ BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:08

Het punt dat ik probeer te maken is niet dat iedereen voor zichzelf moet beginnen, maar dat ondernemers het voor het zeggen moeten krijgen in bedrijven, ipv werknemers.

HoogToontje | 04-06-10 | 13:16

/offtopic De poll wijst nu al uit dat de gemiddelde GS-er in een fiat panda rijdt, en niet in een audi met 2 rookpijpen. Hoe kan Shell in hemelsnaam voorop lopen terwijl die geen eens euro 98 verkopen waar echte auto's op rijden. Wat dat aangaat had ik toch wel verwacht dat BP hier aan kop zou lopen. Beetje doorwerken jullie pauperts! /offtopic

BitchSuperSoaker | 04-06-10 | 13:16

@ Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:07

Juist, maar ik denk niet dat de doorsnee managert daartoe in staat is, dat is tenslotte zelf ook een werknemer.

HoogToontje | 04-06-10 | 13:13

HBO werk, je hoeft er op zich niets voor te kunnen.

azijnseikerT | 04-06-10 | 13:11

BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:08
Jij gelooft zo te lezen elke "inspirerende keynote speech" die zo'n pipo geeft op een lullig congres? Over (proest) people, planet, profit en zo? Ach om weer zo naief te kunnen zijn, ik zou er best 2x modaal minder voor willen verdienen.

John Muts | 04-06-10 | 13:10

@HoogToontje | 04-06-10 | 13:02
Aan een land vol ZZP'rs hebben we ook niks. Maar er is niet mis mee als een werknemer meer risico gaat dragen of meer binding krijgt voor het eind/deel product en resultaat dat hij of zij neerzet. Het is soms om moedeloos van te worden hoe weinig het sommige mensen boeit waar zij mee bezig zijn. Natuurlijk is dit niet binnen elk bedrijf mogelijk, maar zat bedrijven die daar nu hun personeelsbeleid op aan het aanpassen zijn.

BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:08

@HoogToontje | 04-06-10 | 13:02
Precies! Je moet ervoor zorgen dat medewerkers JOUW ondernemerschap actief versterken en daar zelf ook nog genoeg voldoening uithalen, anders gaan ze weg en houd je alleen de risicomijdende lamstralen over.

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:07

Apart artikel, begrijp niet echt wat je wilt zeggen, Brussen, terwijl ik wel een van de hogere cito toets uitslagen had.

Boisot | 04-06-10 | 13:07

Gut, ik vraag me af waar al die rara complottheorien vandaan komen??! Misschien omdat de echte waarheid kapotgemaakt wordt? Is maar een ideetje hoor....

Bea_Bilderberg | 04-06-10 | 13:06

Catshuis, Brussen, Catshuis.

OhJee | 04-06-10 | 13:05

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:00
3200 voor een ambitieuze (= gratis overwerkende) junior en 1000 voor een naieve stagiaire met dikke tieten is inderdaad een betere besteding van dat budget.

John Muts | 04-06-10 | 13:03

@ BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:01

Ze stimuleren helemaal niet het ondernemerschap. Anders zouden die mensen wel voor zichzelf beginnen...

HoogToontje | 04-06-10 | 13:02

@HoogToontje | 04-06-10 | 12:56
Beetje modern bedrijf probeert anders het ondernemerschap van werknemers flink te stimuleren. Van de negen tot vijf arbeiders zonder enige binding met waar ze mee bezig die nu de werkvloeren bevolken wordt niemand vrolijk.

BlitzFlicker | 04-06-10 | 13:01

4200/mnd voor een HBO-communicatiemuts? U laat zich royaal afzetten!

Zware Majesteit | 04-06-10 | 13:00

HoogToontje | 04-06-10 | 12:54
Hoe dom ben jij? PR=bezuinigen. Een beetje PR-HBO'ers van een zielige 4200 per maand kan de luie journalist zo ver krijgen dat-ie GRATIS het gewenste verhaal plaatst. Een advertentie laten maken en plaatsen is vele malen duurder en minder effectief.

John Muts | 04-06-10 | 12:59

Joris is chagrijnig omdat hij met dit mooie weer binnenzit?

Superior Bastard | 04-06-10 | 12:58

@ BolleGijs | 04-06-10 | 12:51

Dat komt doordat bedrijven tegenwoordig worden bevolkt door angsthazen, dit omdat gewone werknemers het er nu voor het zeggen hebben, en niet ondernemers. Wat verwacht je anders dan risicomijdend gedrag van werknemers?

HoogToontje | 04-06-10 | 12:56

ik heb altijd gelijk, dat hoeft niemand te verifiëren

Terpetijnzeikert | 04-06-10 | 12:56

GS heeft geen wederhoor nodig, horen en plempen is afdoende, journalistiek zoals journalistiek bedoelt is. Ongefundeerd, tendentieus en nodeloos kwetsend.

Ashtrey | 04-06-10 | 12:56

Bezuinigen. Ik zeg: doen! Yes, we can!

HoogToontje | 04-06-10 | 12:54

dhimmi666 in de regering

www.stand.nl/

Oneens stemmen.

solidstate | 04-06-10 | 12:52

Jacob Cats.

noly | 04-06-10 | 12:52

over industrieen met wildgroei gesproken, volgens mij is ook de werving- en selectiemarkt in Nederland toe aan een omslag; als al die hardwerkende intermediairs nu eens daadwerkelijk wat zouden bijdragen aan de economie, zou NL er mijns inziens flink op vooruit gaan kwa produktie, kennis en economie...

BolleGijs | 04-06-10 | 12:51

Ga straten betegelen Milton. Hebben we tenminste wat aan. Overigens ben jij inderdaad degene die kommuniekasiemensen betaalt. Dat doe je niet alleen via je belasting maar des te meer omdat je hippe nikes wil, coca cola zero drinkt. groene stroom wilt en alleen bij dat ene winkeltje je stomme trui wil kopen. PR is de waarheid met een roze brilletje op. Tja. Leuke baan hoor :)

Valentijn Schuinsmaa | 04-06-10 | 12:50

communicatiespecialisten altijd -1. Gebakken lucht lullen met het brein van een pinda.

thesherminator | 04-06-10 | 12:48

-weggejorist-

Der Kaiser | 04-06-10 | 12:48

das niets nieuws hier in deze organisatie, uw word allen bezodemietert word eens wakker nederland

peetd2 | 04-06-10 | 12:47

Als je niets kunt ga je communicatie studeren en garandeer je de samenleving een leven vol irritatie en inhoudsloos gezwam. Dank u wel.

Sliptong | 04-06-10 | 12:47

Der Kaiser | 04-06-10 | 12:24
Helemaal waar, luizen zijn het. Die lui slaan ieder goed voorstel plat en komen zelf nooit met oplossingen. Ze zijn het zand in de machinerie. Als ze die laag er uit donderen, (welke partij?) zou de overheid een stuk beter functioneren.
-
Overigens in reactie op dit item; "nee de gemiddelde journalist heeft iets zinnigs te melden. Ze vertellen de halve waarheid of vullen die naar eigen inzicht aan."

Tjemig | 04-06-10 | 12:47

Wat leveren al die kommuniekasie'specialisten' eigenlijk voor bijdrage aan dit land, behalve dan namens ambtenaren en bestuurders liegen en bedriegen? Er schijnen zelfs tienduizenden 'academisch 'geschoolde'' communiecatie'wetenschappers' te zijn. Wie betaalt dit soort volk eigenlijk? Oh ja, natuurlijk de belastingbetaler.

Milton Friedman | 04-06-10 | 12:44

-weggejorist en opgerot-

W. Batenburg | 04-06-10 | 12:44

HBO Communicatie, de LTS zwakstroom van het Hoger Beroeps Onderwijs.

Superior Bastard | 04-06-10 | 12:43

Communicatie is gewoon een groeiende branche.... bedrijven beginnen steeds meer in te zien dat niet alle informatie-rondgang over het product gaat....

Ironhide | 04-06-10 | 12:41

Wat is nou je punt?

Coenie | 04-06-10 | 12:39

Communicatie ga je overigens ook alleen maar studeren als je echt niets kunt.

Zware Majesteit | 04-06-10 | 12:38

Het enige wat die explosieve toename van het aantal voorlichters aantoont, is dat de media inderdaad de politieke agenda bepalen.

Merlot | 04-06-10 | 12:38

Hoernalisten dus. Laat ze dan eens nederdalen uit hun ivoren toren en aan echte waarheidsbevinding gaan doen in plaats van klakkeloos meninkjes van communicatielulletjes over te pennen.

Superior Bastard | 04-06-10 | 12:38

@Hamertje Tik | 04-06-10 | 12:34
Ik denk dat half Nederland zich - wellicht terecht - verheven voelt boven het klootjesvolk. Hoewel iedereen waarschijnlijk een eigen opvatting heeft wie daar wel en niet een onderdeel van is.. Niets mis mee verder.

BlitzFlicker | 04-06-10 | 12:38

"Nederland is met andere woorden veranderd in een soort van levend Sargasso.nl"
Ghehe, +1

B0rat | 04-06-10 | 12:37

-weggejorist-

Stokpaard | 04-06-10 | 12:37

de populariteit van communicatie opleidingen was me al opgevallen, is tegenwoordig de vergaarbak van mensen die niet weten wat voor opleiding te willen doen.
Beetje zoals rechten studeren vroeger.

Jan Kaas | 04-06-10 | 12:36

-weggejorist-

Hempieman | 04-06-10 | 12:35

Zich journalist noemend volk. Voelt zich verheven boven het klootjesvolk, want zij zijn tenslotte journalist! Journalisten zijn luie, onbekwame, alles bij elkaar liegende, zelfingenomen, bevooroordeelde hufters.

Hamertje Tik | 04-06-10 | 12:34

Je moet wel. Als je de pers gewoon open en vrij te woord staat, kun je alles uit zijn verband gerukt op de voorpagina teruglezen.
Geen wonder dus, dat er steeds meer voorlichters en woordvoerders worden gebruikt.

fail | 04-06-10 | 12:34

Niks wederhoor, Joran moet bij voorbaat branden! Of haal ik nu 2 topics door elkaar? *gaat even terugklikken op home*

Zeldzame Zaadstengel | 04-06-10 | 12:32

Daarom komt er weer een mooie periode aan. We gaan op zomervakantie. Als je ergens in een hangmat tussen twee palmbomen hangt, is het heel lekker 3 weken geen nieuws tot je beschikbaar te hebben. Mijn ervaring tenminste.
Wat is trouwens het nut van een journalist en alles wat daar aan hangt.

Rooie2005 | 04-06-10 | 12:32

B. Lenssen, W. Zuidberg, J. Ruijter etc gaan vandaag eerder lunchen

misti | 04-06-10 | 12:30

Krachtmeester | 04-06-10 | 12:22
Alsjeblieft niet nog meer geld naar die door incompetentie en links conservatisme gedreven instituten waar bij zieltogende dagbladen uitgekotste, met vulpennen gewapende rimpelsauriërs de dienst uitmaken en elke vorm van technische innovatie of inhoudelijk ander geluid in de kiem smoren.

Trust me.. I know.. ergens in een stoffige kast moet ik zelfs nog een diploma van het Utrechtse filiaal hebben liggen.

Zware Majesteit | 04-06-10 | 12:29

@Der Kaiser | 04-06-10 | 12:26
done. Ik heb eens gestemd.

JanVergoor | 04-06-10 | 12:29

En elke journalist kiest de invalshoek die hem wordt opgelegd: het perspectief die door de massa wordt gevreten zodat er zoveel mogelijk exemplaren verkocht worden.
En waarom denk je dat er zoveel aandacht gaat naar allochtonen, terwijl het toch echt
ons eigen financiele systeem en overheid is die ons leegzuigt? Leidt alle aandacht van onszelf af en wijs alleen maar naar anderen. Make the people affraid and they consume.
Zelfs onze ziektekosten moeten we plotseling zelf betalen aan commerciele verzekeraars die bizarre bonussen uitkeren van ons geld, zonder dat dit ook maar iets
bijdraagt aan ons fysieke welzijn. En dan moeten we nog gokken of het onze ogen, gebit of rug is die het dit jaar gaat begeven.... Zware achteruitgang ipv vooruitgang dit
en niemand die er iets over zegt.

editorxx | 04-06-10 | 12:29

Allemaal leuk en aardig, maar wie is dat lieve meiske op de foto?

Dolle Dries | 04-06-10 | 12:28

-weggejorist-

Der Kaiser | 04-06-10 | 12:26

iedere seconde dat ik hier zit te reaguren, is eigenlijk verspilling van m'n kostbare tijd, zinloos, en niemand heeft er verder wat aan , wat doe ik hier nog? doei ik ga

watsinneneem | 04-06-10 | 12:26

Hmmm, lekker hoor copy-pasta...

Bomba Chipolata | 04-06-10 | 12:24

Ik heb vooral een hekel aan beleidsmedewerkers, Bhah! Dat clubje is echt een prop in de kransslagader van onze economie. Van die 26 jarige schaal 12 ambtenaartjes die helemaal geil worden van het gegeven dat ze op kosten van de staatssecretaris een biertje mogen drinken in Nieuwspoort. Opkrassen met die fuckers!

Der Kaiser | 04-06-10 | 12:24

cugel | 04-06-10 | 12:21
Nee, ik ben goed in multitasken.

websenior | 04-06-10 | 12:23

HBO communicatie gaat het helemaal worden in NL

twisternederland | 04-06-10 | 12:23

Een communicatiemedewerker bij een willekeurig middelgroot bedrijf heeft dan ook als enige taak om te wachten totdat Geenstijl weer eens belt om weer wat geks te vragen. Verder zitten ze de hele dag uit hun neus te vreten, op hun weblog te posten en tv te kijken om daar later leuke recensies over te schrijven.

BlitzFlicker | 04-06-10 | 12:22

Een goede journalist praat niet met communicatie medewerkers. Dan kun je beter persberichten overtikken. Da's sneller, levert hetzelfde op, maar je houdt nog tijd over om lekker in de kroeg te hangen.
Dit scheidt de journalisten van de hoernalisten.

JanVergoor | 04-06-10 | 12:22

Ik herhaal het maar weer eens: de eerste partij die het totale onderwijsbudget naar de scholen voor journalistiek overhevelt, heeft mijn stem. Er mag geen stui-ver meer naar commieneuqatieleer, spiegelogie of andere 'wetenschappen'. Als het zo doorgaat, zijn politici straks nog feitelijker en betrouwbaarder dan m'n eigen buren.

Krachtmeester | 04-06-10 | 12:22

Ik studeer journalistiek, voor mij waren deze cijfers al lang duidelijk...

duffeknol | 04-06-10 | 12:21

bwahaha | 04-06-10 | 12:16
het eerste comment is meteen de beste!!

propper1000 | 04-06-10 | 12:21

websenior | 04-06-10 | 12:18
Inderdaad, full time reaguurdert betekent, ook volgens mij, dat je niet erg veel productief werk doet. Eigenlijk kun je het niet korter zeggen dan jij doet.

cugel | 04-06-10 | 12:21

Leve de pers in Nederland.

Ruudo | 04-06-10 | 12:20

Ik snap dat jij je daar als jounalist aan stoort Bart maar ik kan me niet met dit probleem identificeren.

Randy McRanderson | 04-06-10 | 12:20

Bert Brussen, je legt het probleem bij de verkeerde groep.
De journalisten zouden eens moeten beginnen hun vak goed uit te oefenen. Onderzoeksjournalistiek bv. Niet meegaan met de waan van de dag. Duiden ipv volgen.
Doordat de pers nogal hyperig reageert op wat er gebeurt, kun je niet anders dan dmv "voorlichters"proberen deze hypes weer te dempen.

propper1000 | 04-06-10 | 12:20

Er moet toch ergens een plek zijn waar alle HBO-communicatie mensen hun vertier en emplooi kunnen vinden.

malashenko | 04-06-10 | 12:19

Net of GS zelf zo lekker onbevooroordeeld is, woehaha

vlietinho | 04-06-10 | 12:19

Ach, de media zijn, in navolging van Fox News, zelf ook gaan spinnen naar hun eigen belangen toe. Was er ooit een tijd van onbevooroordeeld nieuws?

cugel | 04-06-10 | 12:18

Nederland gaat kapot aan communicatie, niemand voert nog iets uit.

websenior | 04-06-10 | 12:18

-weggejorist-

Talkpoeder | 04-06-10 | 12:17

copy-paste hoeren

Talkpoeder | 04-06-10 | 12:17

-weggejorist-

inquisitor | 04-06-10 | 12:17

Je weet tog ..

Feiten zijn rechts en fascistisch. Alleen meningen tellen nog, zolang dat tenminste de mening van de (r)overheid is. Welkom in NeeDDRland.

James Lastig | 04-06-10 | 12:17

-weggejorist-

inquisitor | 04-06-10 | 12:16

Let wel op dat door de luiheid van de Journalisten in NL, deze pers-'voorliegers' alle perswerk in NL doen.

bwahaha | 04-06-10 | 12:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken