Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Frans Weekers (VVD) u liegt en u draait

weekerszietniks.png Schaamteloze U-bocht van Franske Weekers, de raarpratende Chef Financiën van de VVD. We nemen u even mee naar 20 februari 2010. Op het Frans Weekers-blog staat zwart op wit: "VVD-woordvoerder Frans Weekers is geschokt dat de Europese Unie overweegt miljarden euro’s steun aan Griekenland te geven. “Dit is in strijd met afspraken binnen het Europees Verdrag en slecht voor de Nederlandse belastingbetaler. (..) Er mag wat de VVD betreft geen euro Nederlands belastinggeld naar Griekenland.” Stoere taal, zoals we gewend zijn van de Liberalen. Hier Weekers nogmaals: Geen cent taxpoet naar Griekenland. Daar houden kiezers van. Streep in het zand. Tot hier en niet verder. Basta. Einde discussie. Overhandig de staatsfinanciën maar aan de VVD. Daar zijn ze tenminste veilig. Een man en man een woord een woord. Maar u wordt belazerd waar u bij staat. 5 miljard gaat er naar die Grieken. En Franske Weekdier? Die legde zojuist op Radio 1 in omfloerste termen uit waarom de VVD uiteindelijk gewoon VOOR het 'stevige pakket' oftewel een ordinaire bail-out voor Griekenland gaat stemmen. Debat begint om 10:15 HIERRRR. Kan de VVD wel stevig aan kop gaan in GeenPeil. Op een Partij van de Windvanen die de premier levert zit niemand in Nederland te wachten. UPDATE: Een beter argument voor halvering van het aantal Kamerleden bestaat er niet. Maar liefst 77 Tweede Kamerleden zijn voor dit *kuch* nauwelijks belangrijke debat op komen dagen. Hulde voor zoveel betrokkenheid!

Reaguursels

Inloggen

@ copy2devnull: Het kan zo zijn dat PVV en TON tegen het voorstel hebben gestemd om geld aan Griekenland te lenen. Ik begrijp dat degenen die vóór stemden dat ook niet met veel plezier deden. De argumenten zijn: 1) Griekenland niet helpen gaat ons méér kosten dan Griekenland wél helpen. 2) Het voorstel is zo krankzinnig nog niet. omdat het IMF veel ervaring heeft met dit soort saneringen en strenge voorwaarden heeft gesteld. Het geld wordt niet in één keer gegeven, maar iedere keer in kleine stukjes. Houdt Griekenland zich niet aan de strenge voorwaarden, dan is het einde verhaal. Op die manier blijft het risico dus toch nog beperkt.
Het belangrijkste punt is echter dat Griekenland nooit lid van de eurlolanden had mogen worden. En Frans Weekers, om hem gaat het hier immers, wordt er liever niet aan herinnerd dat in 2000 de zgn. motie De Haan in de Tweede Kamer werd ingediend om Griekenland er ook buiten te houden. Het CDA en de kleine Christelijke partijen stemden vóór die motie en alle andere partijen, inclusief de VVD van Weekers, stemden tegen. Het grote ¨brein¨ (als je dat zo mag noemen) van de VVD op dat gebied was Gerrit Zalm. Nou reuze bedankt Zalm, maar niet heus, Dezelfde Zalm ook die volgens de AFM onvoldoende heeft gedaan om bij de DSB Bank orde op zaken te stellen. En die dus eigenlijk niet integer genoeg is om de ABN-AMRO Bank te leiden. Maar het rapport waar dat uit blijkt, wordt niet openbaar gemaakt. En Weekers zal ook zeker niet op openbaarheid van dat rapport aandringen.

KareldeKale | 09-05-10 | 23:21

Rare jongens die VVD, ze hebben juist in 2000 voor gestemd om Griekenland toe te laten tot de euro. Het CDA was daar destijds tegen, omdat het toen al niet goed zat met de financien. Ik stem toch maar geen VVD, maar CDA

mawa17 | 08-05-10 | 20:08

Vergelijk ''iedereen telt mee'' met ''orde op zaken'' en je begrijpt dat paars er niet komt. Formeel sluiten de fractievoorzitters elkaar voor de camera niet uit, maar inhoudelijk kunnen PvdA en VVD niet door een deur. Op dit moment is CDA, VVD, PVV het meest voor de hand liggend.

Der Kaiser | 08-05-10 | 16:11

Alleen PVV en TON stemden tegen dit krankzinnige voorstel om geld te pompen in een bodemloze put. De rest zit ons weer gewoon te naaien.
De keuze wordt ons kiezers wel makkelijk gemaakt door Den Haag.

copy2devnull | 08-05-10 | 03:16

Beste GS, is het niet veel vermeldenswaardiger dat onze staatssecretaries van financien Jan Kees de Jager een paar weken geleden nog beweerde dat er geen NL-belastinggeld naar de Grieken zou gaan?

basderooy | 08-05-10 | 00:25

@Der Kaiser | 07-05-10 | 16:49
+1
@lidlbier | 07-05-10 | 19:55
JAAA! Marike Stellinga! +2
@kippenkut | 07-05-10 | 17:57
+1

WWRD | 07-05-10 | 20:45

@KareldeKale | 07-05-10 | 18:05
CDA-ers zijn links en draaikonten pur sang. En dan hier durven beweren dat het CDA een keer een verstandig plannetje had? Lang gezocht in de archieven voor dit slappe verhaal? Ik zeg: generaal pardon en wat vond het CDA daarvan in 2006? Aha! een mega-draai!

WWRD | 07-05-10 | 20:40

weekers eruit en marike stellinga erin" zal misschien ook akkoord gaan maar onder protest en duidelijke uitleg/eisen.

lidlbier | 07-05-10 | 19:55

@Rho'd Berth: waar haal je in hemelsnaam de tijd vandaan om met dit soort epistels te komen. De zon schijnt en dat soort blabla.

Kent u 'er komt een vrouw bij de dokter?' dan schijnt die zon ineens niet meer doet de betere auto dan de Kadett van uw grootouders er niet meer toe (wat in die tijd een hele redelijke auto was).

Je schijnt alles zo goed te weten. Ooit erover nagedacht wat is nu precies economie en geld inhoud. Vroeger was er gewoon ruilhandel. Toen moest er ineens geld komen, erg handig natuurlijk maar wat is het nu nog waard?

Het zijn allemaal zeepbellen die op klappen staan. Denkt men nu echt dat Griekenland er weer bovenop komt met 110 miljard? Men gaat straks geen ene reet meer uitvoeren in dat land. Iedereen ontevreden, arbeidsproductiviteit omlaag en meer dan 'geldige redenen' om niet te voldoen aan de gemaakte afspraken. Beurzen klappen nu al finaal... waarom denkt u? Het vertrouwen is weg.

Ooit in China geweest? Het is er oh zo booming allemaal totdat je in de auto zit en constateert dat 85% van de bevolking aldaar geen ene fluit te besteden heeft. Ik noem dat een zeepbel en of u mij nu gelooft of niet de 'crisis' is verre van voorbij. De huizenmarkt die jaren heeft gediend als de spaarpot van de burger is uitgehold. Maar wij hebben het allemaal zo goed? 1 op de 3 huwelijken stranden, mensen durven hun huisje niet te verkopen en dat soort zaken.

Ik geloof niet dat de faillisementcijfers en werkeloosheidscijfers zijn bestudeerd maar gelukkig schijnt de zon (vandaag niet hoor). Prijs jezelf gelukkig met 4 ouders die nog in leven zijn en een 2tal kinderen waarschijnlijk gezond. Ben benieuwd welke tegenslagen je nog te verduren gaat krijgen en ons allen nog steeds doet melden dat de zon schijnt en je niet zo depressief dient te zijn.

Waarom is 'er komt een vrouw bij de dokter' zo'n succes? Omdat het mensen aan het denken zet en je weer teruggaat naar de allerbelangrijkste normen en waarden.

Die Grieken hebben er een gigantisch potje van gemaakt en nu mag de belastingbetaler er weer voor opdraaien. Ik dacht dat die 5 miljard (zonder rente opbrengsten) beter kan worden beter besteed.

De term van 2010 'Wir haben es nicht gewusst' lijkt overal geroepen te worden door vele hoge 'bonzen'. Terwijl een hoop mensen het allemaal allang wisten, justitie, OM, priester, paters, politici, bankiers en zorgbestuurders. Het lijken allemaal volslagen idioten en we huppelen er vrolijk met zijn allen achteraan.

Rest In Privacy | 07-05-10 | 18:23

Nou beste Der Kaiser, als het om de draaikonterij gaat heeft de VVD hier toch wel haar ware aard laten zien. In 2000 stemde de VVD nog tegen een motie om Griekenland niet tot de eurozone toe te laten. Het CDA en de kleine Christelijke partijen stemden voor. Als het CDA destijds haar zin had gekregen, was Griekenland helemaal geen euroland geworden. De VVD is juist een doorslaggevende factor geweest om Griekenland in de eurozone te krijgen, dat had helemaal niet mogen gebeuren. Maar daar hoor je die lummel van een Frans Weekers natuurlijk niet over. En nu de hele eurozone in de problemen is hebben we weinig andere keus dan om Griekenland te helpen. Dat gaat ons vermoedelijk geld kosten, maar het zou meer kosten als we Griekenland niet zouden helpen. Dus op zich nemen ze in politiek Den Haag nu wel de juiste beslissing. Een pijnlijke, maar noodzakelijke beslissing, die echter helemaal niet nodig geweest zou zijn als de VVD destijds niet had doorgedramd om Griekenland in de eurozone te halen. We hebben al die ellende dus in feite te danken aan de VVD, die nu staat te liegen en te draaien en die geen verantwoordelijkheid wil nemen voor haar eigen onjuiste beslissing van destijds. We noemen dat een gotspe.

KareldeKale | 07-05-10 | 18:05

@Twee jeetjes
Ga jij lekker PvdA of PVV stemmen, maar ga dan niet lopen klagen na 9 juni als zij hun beloftes niet nakomen. De VVD doet niets verkeerd. Lees het artikel maar eens aandachtig. En het verleden laat ook zien dat de VVD staat voor daadkracht en ook nu zijn zij een partij met duidelijke stellingname. Hulde aan de VVD!

kippenkut | 07-05-10 | 17:57

De VVD is juist de enige club die van aanpakken weet. Ook noodzakelijk om te voorkomen dat we niet onder de voet gelopen worden door de linksmensen. De echte draaikonten zitten bij de PvdA en CDA.

Der Kaiser | 07-05-10 | 17:50

Ik heb het hier al eerder gezegd, stem niet op de VVD, ze beloven van alles maar maken niks klaar, ja concessies doen he. Mannen weestop uw hoede, u wordt bij de neus genomen.

Twee Jeetjes | 07-05-10 | 17:34

De VVD heeft altijd geheuld met het CDA en de PVDA, dat is nu eenmaal de intrinsieke VVD.
20 jaar het land mogen regeren in de afgelopen paar decennia en er een grote janboel van gemaakt.
En dat moet ineens de verlosser zijn??

Martinello | 07-05-10 | 17:15

Overigens, zo'n glijer is het ook weer niet van Weekers. Het belang van Nederland wordt wel bovenaan gezet. Dus geen linkse liefdadigheid, maar gewoon zelfbehoud. Ik las dit verstandige verhaal van rechtsmens Stef Blok:

''Het direct steunen van de banken en pensioenfondsen kost vele malen meer. Ook betreft het een lening aan Griekenland, en geen schenking. Dat de afspraken gelden ongeacht welke Griekse regering er zit is één van de vele voorwaarden die we stellen aan Griekenland. Het geld gaat ook naar Griekenland in verschillende fasen waarbij we constant in kunnen grijpen als Griekenland niet aan alle voorwaarden voldoet. Kortom, we stellen het Nederlandse belang juist boven het Griekse belang. We doen dit alleen om de schade voor Nederlandse pensioenen te beperken.

Met vriendelijke groet,

Stef Blok
VVD-Tweede Kamerlid''

Der Kaiser | 07-05-10 | 16:49

Dat is een glijer van Weekers, maar VVD is nog steeds de meest consistente partij van Nederland. Neem dit affiche van 60 jaar geleden: affiches.dnpp.eldoc.ub.rug.nl/FILES/ro...

Dat vat toch ook gewoon samen wat er in het programma Orde op Zaken staat.

Der Kaiser | 07-05-10 | 16:37

TonieNovio | 07-05-10 | 13:42
--
Neoliberalisme is een andere naam voor "corporatism", en dat is weer een ander woord voor een fascistische economie!!
--
De vrije markt is sinds 1964 dood (invoering BTW)

ApacheIndian | 07-05-10 | 15:45

Welke monkey stemt nou nog op de VVD.? Stelletje gore lafbekken!
--
Wilders kom er maar in!

ApacheIndian | 07-05-10 | 15:43

Stabiliteit is niet het toverwoord bij de vvd finansfrans. Iets met economische crisis en duidelijkheid. De VVD stemde destijds tegen de motie van oa het CDA om griekenland niet toe te laten, nu zitten we inderdaad met de gebakken peren en kunnen wij hiervoor opdraaien.

tjapp | 07-05-10 | 15:23

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:22
+heul veul!

Dolle Dries | 07-05-10 | 14:59

Ik twijfelde nog tussen de VVD en de PVV, maar die twijfel is nu weg.

Harrie Nak | 07-05-10 | 14:53

De PVV heeft een motie ingediend om terug te gaan naar de gulden, we zullen het zien...

Graaf Kinterslaas | 07-05-10 | 14:47

-weggejorist-

Bloodzone | 07-05-10 | 13:44

Mag geen verrassing zijn toch? Het was ook een VVD-minister die onze gulden 10% te goedkoop in de euro heeft geloodst. Dat heeft ons meer gekost dan dat beetje hulp wat we nu aan Griekenland gaan lenen... De VVD is nooit te beroerd om de rotzooi op te ruimen die ze zelf met hun neoliberale gezwam hebben veroorzaakt!

TonieNovio | 07-05-10 | 13:42

Fransje Weekdier en al zijn draaiende partijgenoten hadden in 2000 al naar het CDA moeten luisteren. Het CDA wilde Griekenland niet bij de Eurolanden, maar VVD, PvdA en D66 waren voor toetreding.

Achteraf gezien had het CDA natuurlijk gelijk zoals al zo vaak gebleken is, maar in plaats dat de VVD dit nu toegeeft gaat het weekdier eerst heel hard roepen dat er onder geen beding steun gegeven moet worden om vervolgens toch in te stemmen. Slappe hap!

Gewoon mezelf | 07-05-10 | 13:31

We hebben meer liberalisme nodig net zoals we meer gaten in ons hoofd nodig hebben.

lijm11 | 07-05-10 | 13:30

Het geld komt uiteindelijk terug bij de rijkere onder ons.
Het eerste wat er met Griekenland gaat gebeuren is de totale ambtenarij weg bezuinigen.
Daarna worden de taken van de ambtenarij overgenomen door westerse bedrijven.
Die verdienen daarmee geld en dat komt weer terug bij de EU landen en de Verenigde Staten.
En de bevolking van Griekenland wordt straatarm.
Goed dus voor onze economie!
Hadden ze maar niet moeten liegen!

Pieter anoniem8349 | 07-05-10 | 13:21

Aan Jan Cees de Jager: U bedrijft ook gewoon partij politiek en u heeft het steeds over het verleden. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst... 5 miljard zuur verdiende belastingcenten om de euro te stabiliseren? Waar heeft u nu eigenlijk verstand van?

Jason Bourne | 07-05-10 | 13:19

Nou moe, bij de VVD hebben ze zeker last van een chronisch geheugenverlies. In 2000 (ach ja, tien jaar geleden alweer) werd er een motie ingediend om Griekenland niet tot de euro toe te laten. Wie stemde daarvoor: het CDA. WIe stemde daartegen: de VVD. Ja, nu Griekenland eenmaal bij de Eurolanden hoort, kunnen we moeilijk anders doen dan het land te steunen. Maar als het aan het CDA gelegen had, was Griekenland helemaal geen euroland geworden. De VVD is weer eens op de opportunistische toer: Toen het erop aankwam om Griekenland buiten de deur te houden, destijds in 2000, heeft de VVD er juist op aangedrongen Griekenland binnen te laten. HARTELIJK DANK, VVD, maar niet heus.

KareldeKale | 07-05-10 | 13:12

De t.h.t.-datum van de gemiddelde polletieke mening ligt doorgaans niet verder weg dan een paar dagen na de datum, waarop-ie geventileerd is. Hoe meer rigide de mening, hoe korter de houdbaarheid. Het NL veelpartijen-model, met de daaruit voortvloeiende noodzaak tot compromissen, laat hoegenaamd geen ruimte voor rigiditeit. De alledaagse werkelijkheid vaak nog minder. Politici, die anders menen te moeten suggereren, tonen daarmee een onverkwikkelijk dedain voor het stemvee. Of 'n gemankeerd inzicht qua polletieke realiteit. Danwel een combinatie hiervan.

baba4oog | 07-05-10 | 13:11

Herinnert u zich deze nog?
In 2000 stemden CDA en de kleine christelijke partijen tegen toetreding van Griekenland tot euro. VVD, PvdA, D66 en ook Wilders (toen VVD) stemden voor toetreding.

Wijnand | 07-05-10 | 13:09

bakoenin | 07-05-10 | 11:17
Zeker, de salarissen daar zijn lager dan in Noord Europa, maar daarentegen hebben ze (veel) meer ambtenaren dan in Noord Europa (zelfs Nederland). Het geld dat de Griekse regering heeft geleend van Noord Europa is grotendeels aan ambtenaren en bijv. de Olympische Spelen van 2004 opgegaan.

Een goede remedie is sowieso de helft van het ambtenarenapparaat eruit en ondernemingszin stimuleren. Zodra de productie aantrekt, zal de consumptie volgen (je kunt immers niks consumeren dat niet eerst geproduceerd is) en kunnen de Grieken zichzelf uit het moeras omhoog trekken.

De EU is een gedrocht waarbij wanbeleid beloond wordt en productiviteit afgestraft, net als overal eigenlijk waar politici een vinger in de pap hebben. Nu willen ze weer dat banken meebetalen aan de bail out van de Grieken, dus na eerst alle toxic assets van de balans te moeten halen, moeten er nu weer nieuwe aangeschaft worden. Snap jij het, snap ik het?

Lambertus Lamstraal | 07-05-10 | 13:04

Lachen, de enige beurs in het groen is de Spaanse IBEX, de rest is allemaal rood.
Spanje heeft geld kunnen lenen zonder tussenkomst van het IMF en EU.
Zorgen om Spanje, nou Spanje eerder om ons.

HotPotato | 07-05-10 | 12:58

Ik ben geen VVD-er, maar ik vind het ze sieren dat ze omwille van het belang van NL en Europa van mening durven te veranderen. Aan stijfkoppige politici heb je niks.

En 77 kamerleden voor zo'n debat vind ik nog best veel. Het aantal kamerleden moet hoog zijn om te kunnen specialiseren en zo de regering beter te controleren, niet om als decor te dienen op politiek24.

LinksIsLeuk | 07-05-10 | 12:57

haha nog nooit gestemd in mijn leven - stelletje oplichters en graaiers die politici. Wie werkt daar nu aan mee? Straks gewoon weer stemmen op PvdA, CDA, VVD en ander puin!

Hamertje Tik | 07-05-10 | 12:52

Tegen m'n verwachting in is m'n reactie op de site van vvd.nl geplaatst, hulde.

vip33 | 07-05-10 | 12:46

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:22
1. Uit onderzoek is wel degelijk bewezen dat de toestand in bejaerden en verpleeghuizen verslechtert.
Om hier met tal van linkjes te komen vind ik kinderachtig, die kunt u zelf opzoeken.
Om de zorg af te wentelen op de kinderen is helemaal van de gekke, die ziedaar, een pleidooi voor Zuideuropese toestanden.

2.Ja natuurlijk genezen er steeds meer mensen , zie technologische vooruitgang,
Maar de organisatorische kwaliteit, (managers cultuur) en betaling van personeel , plus bereikbaarheid voor iedereen is er zeker niet op vooruit gegaan.

3. Stabiliteit is zekerheid van werk en inkomen, en bij ontslag voldoende vangnet te hebben, dat is er zeker minder dan 40 jaar geleden.
Je had toen diverse protest bewegingen , zoals je die nu ook hebt, staat los van de economische situatie.
Verder leven er nu veel meer mensen in angst dan toen, als er iemand gilt op de Dam dan ontstaat grote paniek. Vroeger zouden we niet eens opgekeken hebben.

4.Juist, welzijn heeft niets met kapitaal te maken , maar met bestaanszekerheid, maar juist die bestaanszekerheid wordt steeds mee prijsgegeven om maar de economische doctrine te kunnen handhaven.

Ik heb geen onvrede, aangezien ik weet, dat materiele zaken slechts in beperkte mate bijdragen aan welbevinden.
Ik heb dan ook geen angst (zoals zovelen ) omdat kwijt te raken.
Ik kijk terug op de laatste 40 jaar zie welke beslissingen er genomen zijn, en met welke motivatie, en ben er van overtuigd dat het nu het moment is om lering te trekken, en om niet verder te gaan zoals lemmingen, maar werkelijk naar oplossingen te zoeken.

Uw verwachting dat de huidige crisis over een jaar of 4 over is , is net zozeer koffie dik kijken als mijn verwachting dat als we niet de fundamentele fouten uit ons economische systeem slopen we in steeds diepere recessies terecht gaan komen.
Het bankwezen heeft in ieder geval niets geleerd.

Eet smakelijk

bakoenin | 07-05-10 | 12:45

@Jippie | 07-05-10 | 12:31
Voortschrijdend inzicht of gebrek aan soevereiniteit? Oh, dat laatste.

tipo | 07-05-10 | 12:43

mensen leer nou eens, alle partijen werken samen, het doel en beleid blijft altijd hetzelfde wie er ook aan de macht komt... kom op nou!

Xandrino | 07-05-10 | 12:36

sorry: voortschrijdend

Denkt Na | 07-05-10 | 12:35

@Jippie | 07-05-10 | 12:31
Voortschreidend inzicht of toenemende druk?

Denkt Na | 07-05-10 | 12:34

Er bestaat ook nog altijd iets als voortschrijdend inzicht! Het lijkt me heel wat zinniger om de beste beslissing te nemen en niet een beslissing die gebaseerd is op een standpunt op basis van de kennis die er tot dan toe voor handen was.

Jippie | 07-05-10 | 12:31

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:25
Oh gelukkig. We zijn afhankelijk van de redelijkheid van de Duitsers.

tipo | 07-05-10 | 12:27

@tipo | 07-05-10 | 12:15
1. Nee, maar we zijn ook geen DSB Bank.
Bovendien is Griekenland ons broertje, niet onze klant op de markt.
 
2. Die 4,8 miljard tast echt onze kretietwaardigheid niet aan.
En als die andere PIIGS landen aankloppen stappen we uit de euro, achter duitsland aan (die stapt nl. eerst), en dan beginnen we een noord-euro.
Misschien helpen we Portugal nog, ook een klein landje, maar SP en IT zoeken het zelf maar lekker uit. (ik mag grote woorden roepen, ik ben geen policitus)

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:25

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:22
Wat Rho'd zegt.

Einde van de Domheid | 07-05-10 | 12:25

Vendrik zegt ook niets.
De stream is gestopt.

Einde van de Domheid | 07-05-10 | 12:23

@bakoenin | 07-05-10 | 12:09
Het is lunchtijd, dus even een korte reactie:
1. De bejaardenhuizen: zeker niet koek en ei daar, maar waar vergelijken we het mee? Was het 40 jaar geleden beter? Volgens mij bonden ze toen nog mensen vast aan het bed. Maar als er iets is met de bejaardenzorg dan is het dat kinderen hun ouders laten vallen. Daar kan geen overheid tegenop. Verzorgt u uw oude ouders?

2. gezondheidszorg: volgens mij worden nu veel meer mensen genezen dan 40 jaar geleden, van veel meer ziekten. Betere medicijnen, snellere hersteltijden. Meer kennis, etc. Dat vind ik het belangrijkst van de gezondheidszorg.
Waar haalt u het idee vandaan dat de kwaliteit 40 jaar geleden beter was? Ik heb verhalen gehoord van iemand die toen verpleegster was, vaak werd er maar wat gedaan op basis van onwetendheid.
Als er een probleem is dan is het de vakbondsmentaliteit, die er voor zorgt dat al het personeel handelt uit rechten, en geen plichtsbesef meer heeft.

3. Stabiliteit: ik had het over NL. En ja, NL is stukken stabieler dan 40 jaar geleden. De wereld ook. 1970 was de wereld van de RAF, krakers. Midden in de koude oorlog. Nu hebben we 1 overzichtelijk probleem dat we zelf in de hand hebben: de Islam en hoe daarmee om te gaan.

4. dan nog een lang verhaal over kapitaalgoederen. Ik dacht dat het bij u niet om kapitaal ging, maar over welzijn, en dat welzijn niets met materie te maken heeft. En dan toch zo'n lange tirade over het onrecht van het kapitaal dat bij de verkeerde mensen is.
Overigens snap ik niet waar u het over heeft, volgens mij hebben de normale mensen nu meer kapitaal dan 40 jaar geleden. In absolute zin en in relatieve zin.

Ik krijg erg het idee dat u uw onvrede niet relativeert en er geen reflectie op uitvoert. U vindt gewoon dat er nu dingen niet goed gaan (wat uiteraard en ongetwijfeld zo is) en daarom is het nu slechter dan ooit en waar dan ook.
Relativeer toch een beetje, kijk naar buiten, de zon schijnt, morgen is het weekend! Mijn kinderen zijn vandaag door m'n ouders opgehaald! Ze hebben zelfs nog 4 overgrootouders! Ik woon in een groter huis dan m'n ouders toen ze zo oud waren als ik, en mijn auto schopt de kont van de ouwe kadet die zij toen hadden. Mijn werkweek is korter, ik verdien in verhouding meer. Ik heb meer vrij, ga vaker op vakantie. Geen angst voor het rode of het gele leger.

Ik weet niet waar u allen dat sjachrijn vandaan haalt, moeten er dingen beter, jazeker. En vooral die Islam vind ik iets om kritisch in de gaten te houden, en in een kritisch gesprek mee te gaan. (dat is geen rooibos gesprek van suffe 'ukunterooknietsaandoenerij'. Maar gewoon recht vragen hoe het zit, en als de antwoorden niet bevallen dan moet er hard beleid worden gemaakt.
Verder verwacht ik dat de huidige crisis over een jaar of 4 over is (uiterlijk). Met harde of zachte klappen. Misschien ben ik m'n huis uitgezet en leef ik werkloos in een klein huisje ergens. So what. De zon schijnt. Stop 'ns allemaal met dat gezeik alsof je midden in Duitsland jaren 30 woont. Wees blij dat je geen Griek bent. Of een Keniaan.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:22

De feiten liegen er volgens mij niet om: in 2000 had de VVD tegen een motie gestemd om Griekenland niet toe te laten tot de euro. Toen liepen ze met eurotekens in hun ogen en waren ze stekenblind voor gevaren van dergelijke landen. Welke partijen stemde toen voor die motie? Volgens mij het CDA! Momenteel loopt De Jager nog steeds die puinhoop van Paars op te ruimen.

civielertje | 07-05-10 | 12:20

@rien6139 | 07-05-10 | 12:07
@Interpoolbal | 07-05-10 | 12:10
Dank dan voor de tips... ga ik proberen... zodra die merkwaardige rode waas voor m'n ogen verdwenen is.

Hakkepof | 07-05-10 | 12:17

na de PVV is de vvd de minst slechtste partij.
ik blijf dus PVV stemmen en ben geen draaikond.

grote grutjes | 07-05-10 | 12:16

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:05
Punt 1: Waarom lenen we het geld dan onder de marktprijs uit? We zijn toch geen liefdadigheidsinstelling?
Punt 2: 4,8 miljard Lenen aan Griekenland gaat ten koste van onze eigen kredietwaardigheid, waardoor we over al die overige 380 miljard staatsschuld meer rente moeten gaan betalen. Nu valt dat nog mee met Griekenland, maar als de ander Pigs-landen hetzelfde recept bestellen, betalen we straks geen 22 miljard Euro jaarlijkse rente, maar veel meer.

tipo | 07-05-10 | 12:15

[email protected] van de Domheid | 07-05-10 | 12:09
opgezwollen vingers van de hooikoorts. My bad.

John_Galt | 07-05-10 | 12:13

Bas, je zegt niets.

Einde van de Domheid | 07-05-10 | 12:13

we hebben een V we hebben een D, we hebben een D, we hebben VVD, toch, rut?

gwab | 07-05-10 | 12:12

Hakkepof | 07-05-10 | 12:04
wiebel tijdens het luisteren met je linker grote teen en er is niks aan de hand...

Interpoolbal | 07-05-10 | 12:10

Hahaha: "Je kent 't wel: je vind iets niet zo lekker, je ken 't niet zo goed, maar toch maar slikken!"

Externible | 07-05-10 | 12:09

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:19
Om mijn argumentatie kracht bij te zetten.
Het is absoluut niet bewezen dat mensen nu gelukkiger zouden zijn dan 40 jaar geleden, ook al is het vermogen tot consumeren toegenomen.
De mogelijkheid tot zelf realisatie is daarentegen wel een belangrijke factor.
Daarvoor is stabiliteit en zekerheid een vereiste.
En om nu te zeggen dat de wereld er stabieler op geworden is...

--
De gezondheidszorg kende een schaalvergroting en dat heeft niet tot kwaliteits verbetering geleid, maar wel tot verhoging van de kosten.
De kwaliteits verbetering komt af van de technische innovatie, wat slechts een product is van het voortschrijden van de technische mogelijkheden.
Wel zie je dat in bejaardenhuizen en de thuiszorg de kwaliteit enorm gedaald is.
Ik neem aan dat ik hier niet met voorbeelden hoef te komen.
Of vind jij dat een week lang in dezelfde luier liggen kwaliteit is.
--
Als jij stelt dat in Nederland de financiering van het consumentisme niet ongezond is geweest, dan zou ik maar eens gaan kijken naar de verdeling van de kapitaalgoederen percentueel onder de Nederlandse bevolking.
Om eens een these van Hayek aan te halen, bij een recessie zal je zien dat kapitaal zich gaat verplaatsen naar kapitaal goederen, (die een vaste waarde garanderen) en bij opleving zal datzelfde kapitaal weer verplaatsen naar de consumenten markt.
Hayek noemde dat een logische schommeling, maar wat zien we nu ?
Diezelfde kapitaalgoederen zijn al bijna allemaal in het bezit van een een klein percentage van de bevolking, of ! de overheid.
Dit is een wereldwijde tendens geweest, waarbij de middenklasse steeds meer onder druk komt.
In deze crisis was er dus geen andere mogelijkheid dan om de "markt " te redden er directe injecties met publiek geld in de private sector moest plaatsvinden.
De bail-outs.
Ja er is geld geleend aan heel veel mensen die het niet terug konden betalen, maar dat was een voorwaarde om de "groei" te kunnen continueren.
Producten moeten verkocht worden , mensen moeten wonen , eten , en dt kan alleen maar als ze voldoende middelen hebben om dat te betalen.
We hebben hier dus een slang die zichzelf in zijn staart bijt.

Over onderwijs... het is je misschien ontgaan, maar er zijn nogal wat onderzoeken geweest naar de kwalitiet van het VMBO, lees je eens in.
Ook de kwaliteit van de docenten is gekeldert, (nu zal mijn stukje vol met spel en dt fouten zitten) maar hoeveel onderwijzers kennen geen ABS, of zijn heel zwak in rekenvaardigheden.
Buiten het totaal ontbreken van enig historisch besef.
En nu willen we ook nog eens de studie financiering gaan afbreken.

Over het afbreken van de collective sector.
Er zijn tal van privatiseringen geweest, en vanaf 1980 een constante stroom van bezuinigingen op de collectieve sector
Ziehier een klein stukje
www.bijstandsbond.org/geschiedenis/ges...
En zeker, veel is nodig geweest.
Maar veel is ook gebeurt vanuit een economische doctrine die tijdenlang in zwang is geweest.
Het is waar dat het heel goed is gegaan in het kapitalistische systeem, maar de kentering lijkt te zijn gekomen.
En mijn beperking aan de groei betreft slechts de beperking aan het ongebreidelde consumentisme.
De prijs die we moeten betalen lijkt hoger te worden dan de voordelen die we er aan hebben.
Maar het consumentisme is de motor van ons economisch systeem.
Het is het waard om daar eens over na te denken.
En hoe we hier mee verder moeten.
Anders zal misschien over enige jaren die Indiaan in de Amazone rijker zijn dan wij.

bakoenin | 07-05-10 | 12:09

Zeg Galt, ik weet dat je van een grijpstuiver houdt maar die miljoen/biloen joke ging echt te ver!

Einde van de Domheid | 07-05-10 | 12:09

@Hakkepof. 12.04u
Om te beginnen de knop zachter zetten als hij het woord ''Eurooohhhhhpaahhhh''
uitspreekt. Ik zie dan voor me hoe ik hem een vlaai in de bek smeer.
Of gewoon zoals ik meestal doe, geluid uit.

rien6139 | 07-05-10 | 12:07

Wat heeft die Tang in hemelsnaam geslikt of gesnoven? Ik heb hem nog niet op één afgemaakte zin kunnen betrappen, om nog maar niet over de onmogelijke grammaticale constructies te praten. En dat, na veel te laat binnen te zijn gekomen. Maar goed, hij ís er tenminste en dat kan van de meeste PvdA-leden niet gezegd worden.

Dolle Dries | 07-05-10 | 12:05

@tipo
Wat hebben we aan de Griekse vloot?
Ik wil gewoon jaarlijks rente. Of het ooit terug komt boeit me niks, als ze maar meer rente betalen dan het ons kost. That's all.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:05

@tipo | 07-05-10 | 12:00
U wilt teveel.
Het is een harde nare wereld en op heel veel zaken hebben we geen invloed. Wij zijn in NL verslaafd geworden aan zekerheid. We worden bang van onzekerheid, verzekeren alles en willen alles tot achter de komma doorberekenen. Zie zelfs de doorrekeningen van het CBS. En het is allemaal schijnzekerheid.
We hebben niks te willen. Een beetje dan.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 12:04

Kan iemand mij uitleggen hoe je naar Pechtold kunt luisteren zonder kotsmisselijk te worden?

Hakkepof | 07-05-10 | 12:04

Schatjes, jullie denken toch niet dat Meneer Bos het geld nodig om de banken te redden 'lang' kon krijgen in die snelheid? Het moest kort. Dus moet het snel weer renewed worden. Dit gaat alleen maar over overheden die door willen lenen. Ten koste van alles en iedereen.

Voor de liefhebbers: Wie zat er achter TCI (de opbreker van de ABN-Amro) en wie adviseerde Bos tijdens de bail-out? Markten moet je niet opbreken. Die maak je gewoon. Veel gemakkelijker en regiseerbaarder.

En voor nu: Slaap lekker, morgen gezond en armer weer op. Hoe hard je ook werkt: maakt niet uit. En sparen? Das voor losers: allemaal doorrennen in het rad van geldontwaarding please.

Na ons de zondvloed. (En o ja, we houden ZO van onze kinderen: we willen ECHT het beste voor ze.) (Guess what? Het bonnentje is niet voor hen, maar voor ons. Vraag de russen maar naar 1992.)

Denkt Na | 07-05-10 | 12:04

@Rho'd Berth 11:55
Wijs mij anders maar aan waar het onderpand en de zeggenschap en de sancties bij wanbetaling zijn van de lening?

Kunnen we niet beter een deel van de Griekse vloot direct opkopen? Dan hebben we er wellicht nog wat aan.

tipo | 07-05-10 | 12:03

@Rho'd Berth 11:55
Ik wil alleen alleen dat Nederland direct onderpand en zeggenschap verwerft ten koste van alles.

tipo | 07-05-10 | 12:00

Dierenpoes heeft wel een terecht punt dat dit verhaal stiekem veel meer over het redden van banken en pensioenfondsen gaat dan over de euro... waarom er bij pensioenfondsen nog geen koppen gerold zijn ik niet snap...

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:59

Sliptong | 07-05-10 | 11:52
Als 'het systeem' klapt vergaan we als mensen niet en vitale delen van de maatschappij draaien uiteindelijk wel door.
Het bancaire systeem moet alleen weer terug naar de basis en dat kan pas als het eerst goed klapt. Anders gebeurt het niet.

Bos Hout | 07-05-10 | 11:58

@Ferrari-racer | 07-05-10 11:49
Ai, wat een onwetendheid.
De 29 miljard (niet 16) die we moeten bezuinigen zijn structureel. Die 5 miljard is 1malig. Je kunt dus niet 5 van de 29 aftrekken en dan claimen dat er 24 over is.
Bovendien Moeten we 29 miljard structureel bezuinigen omdat de rentelasten te hoog worden. Schuld is geen probleem, de rente op de schuld is een probleem.
En laat die 5 miljard naar GR nu net geen rentelasten opleveren, maar renteopbrengsten. Kortom, een onzinnig idee.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:58

En ja hoor, daar gaan we weer met die (uiteraard voor de verkiezingen) fijne en stoere VVD. Zie je weer? Stoere praat! Zo kennenwe de VVD weer. Ik heb het al zo vaak aangegeven hier. Bij de verkiezingen in 2006 had de VVD toch geen last meer van (oa) de PVV op rechts met 2 zetels in de peilingen. Dus geen letter in het verkiezingsprogramma van de VVD over immigratie/integratie/veiligheid. Niks!
Er kwamen nog nooit zoveel gelukzoekers Nederland binnen toen de VVD (met hardliner Kamp) in de regering zat. Men voerde gewoon het PvdA-programma uit. Tot in 1998 bij de verkiezingen Bolkestein de bui zag hangen, en stevige stoere taal sprak over deze gelukzoekers en de slechte integratie. Mensen werden weer keihard genaaid, want meneer (pleefiguur) Bolkestein was binnen 48u pleite! Nu hebben we (zowat) D66er Rutte met eveneens een grote stoere muil. Maar na 9 juni kan er natuurlijk '' niet anders dan gekeken worden naar de eveneens grote PvdA''. Let maar op wat er straks gebeurt. Flikker toch op met dat VVD-zootje!

rien6139 | 07-05-10 | 11:57

Thieme Thieme....
*zucht*
1 2 3....... stop de....

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:56

bladiebladiebla "en bovendien van mening bioindrustie enz" next

hetluis | 07-05-10 | 11:56

haha thieme leest GS :)

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:56

@tipo | 07-05-10 : 11:51
U wilt een complete reset van de economie? Alle schulden weg, alle spaartegoeden weg, iedereen weer op 0?

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:55

grote woorden over griekenland en spanje en baarden van de keizers enzeau, maar hoe zit het goddoeme met onze eigen noordhollandse koffieautomaten, laten we die zomaar stikken?

hetluis | 07-05-10 | 11:54

@Ferrari-racer | 07-05-10 | 11:49
Mijn idee. Laat het systeem maar klappen. Als we gaan, gaan we met z'n allen. Behalve de Bildenberghitlers uiteraard,.

Sliptong | 07-05-10 | 11:52

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:35
Nederland moet aan een scenario werken, van waaruit het alles weer vanaf scratch kan opbouwen en niet de droom levend houden dat we nog geld tegoed hebben van landen die geen winst produceren. Zeggenschap over ons eigen belastinggeld is dan de eerste voorwaarde. Die voorwaarde ontbreekt aan de huidige bail-out in Griekenland. Dat heet geld weggooien en dient geen enkel eigenbelang.

tipo | 07-05-10 | 11:51

Koelie | 07-05-10 | 11:46
pechtold is voor mij al tijden de meest duidelijke politicus die de indruk wekt dat hij snapt hoe dingen echt werken... mijn stem krijgt hij hoogst waarschijnlijk weer deze verkiezingen... *stemt al jaren op de minst slechte :)*

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:50

Zo, alle heilige huisjes zijn praktisch overboord. Hoe lang zou het duren voordat men pensioengeld gaat "lenen" om de gaten te dichten. Neuq U gepeupel.

Sliptong | 07-05-10 | 11:50

Hallo VVD-ers die het altijd zo goed doen.... hier een Wilders-fan vanaf het eerste uur.

Ben benieuwd naar de peilingen volgende week. Of de 5 miljard ooit terug gaat komen? Wij moeten 16 miljard bezuinigen... ik denk dat de eerste 5 al heel snel is terugverdiend door het niet uit te geven.

Laat alles maar instorten vieze zeepbellen en lekker teruggaan naar een prijsniveau van 2000. Iedereen lekker op de fles hele land in crisis en zien wat de politiek dan voor stappen gaat ondernemen.

Rest In Privacy | 07-05-10 | 11:49

Koelie | 07-05-10 | 11:46
Minder EU en geen euro.
Mijn idee.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:47

Bos Hout | 07-05-10 | 11:34
lol :)

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:47

Jammer maar Kereltje Pechtold zegt iets verstandig. Het is of meer EU en euro. Of minder EU en geen euro.

Koelie | 07-05-10 | 11:46

@ bakoenin | 07-05-10 | 10:58
Dat wordt wel vaker geroepen, maar feit blijft dat iedereen in de wereld veel materialistischer is geworden. Je draait dat niet 1-2-3 terug.
Dat maakt het juist zo moeilijk, we zouden wel terug willen, maar we kunnen niet meer.
*doemdenk modus aan* Er is geen weg terug, we koersen af op de totale Apocalyps. We gaan onze eigen ondergang tegemoet en niemand die aan de bel trekt. We verkwanselen onze idealen, onze natuur, onze kinderen en onszelf. +doemdenk modus uit*

borderliner | 07-05-10 | 11:43

LOL @ Bos Hout | 07-05-10 | 11:34

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:41

Wat tipo | 07-05-10 | 11:31 zegt. Al dat geroeptoeter dat de euro en je spaarcentjes niks meer waard zijn is natuurlijk bs. (Je spaarcentjes worden sowieso ieder jaar minder waard door inflatie).
Het probleem is dat Griekenland niet failliet kan zo lang het nog vast zit in de EU. Dus we moeten schuiven linksom of rechtsom. Want Griekenland laten afzinken gaan de Brusselaars niet doen. En dat had wel gemoeten, iets met eigen schuld, blaren en bulten.

Koelie | 07-05-10 | 11:39

Het gaat over dat ook wij (NL) meer uitgeven dan er binnenkomt.
Griekenland kan de bom worden die het concept van staatsobligaties opblaast.
Daar gaat het om. Nergens anders om.

Denkt Na | 07-05-10 | 11:38

@JanRap | 07-05-10 | 11:31
Iedereen had een hekel aan de euro omdat de middenstand de gelegenheid aangreep om de prijzen gigantisch te verhogen. Laten we aannemen dat dat waar is (wat door velen wordt tegengesproken). Dan is het teruggaan naar de Gulden wel het DOMSTE wat je kan doen. Dan gaan de prijzen weer naar boven worden afgerond en krijgen we het hele omrekencircus nog een keer.
Kortom: Verdonk roept alleen maar dingen om stemmen te trekken. Dom gezwets. Als er 1 politicus is die hard is gevallen in de afgelopen jaren dan is het Verdonk wel. Ooit een goeie minister, nu een lachwekkend hoopje niks.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:38

Ja joh stap uit de Gulden. Nederland is voor het grootste deel afhankelijk van importeren, verpakken, exporteren. Als wij dan ineens de Gulden hebben zal deze vorm van 'productie' razendsnel verplaatsten naar bijv. Belgie.

Stienesss | 07-05-10 | 11:37

@tipo | 07-05-10 | 11:31
tipo, het gaat niet alleen om het uitgeleende geld aan Griekenland.
Het gaat om de kettingreactie naar Italie, Portugal, Spanje en Ierland. Die moet koste wat het kost voorkomen worden! Ook gaat het om de devaluatie van de Euro. Die is nu nog wel even goed, maar als die helemaal in elkaar stort dan is jouw spaargeld niks meer waard.
Economie is meer dan een paar sommetjes intoetsen op je rekenmachine.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:35

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:31
;)

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:34

Verdonk wil de gulden terug, ook wel een grappige invalshoek.
Nederland als een soort Zwitserland aan zee dus.

JanRap | 07-05-10 | 11:31

@havertje | 07-05-10 | 11:12
Het moet de Tweede Kamer enkel gaan over de Griekse miljarden van Nederlandse systeembanken en Nederlandse pensioenfondsen die too big too fail zijn. Dat zijn geen 100-den miljarden. ING zit er met 3 miljard in. ABP met 1,5 miljard. Dat zijn de grootste verliezers. Die zijn hun geld in Griekenland sowieso kwijt. Daar verandert die 4,8 miljard extra lening niks aan, want die zijn weg omdat we als belastingbetalers er geen enkele zeggenschap over hebben.

Het heeft geen zin meer om onszelf voor de gek te houden. Bovendien schept Griekenland een precedent voor andere PIGS-anden met nog meer Nederlands belastinggeld in handen van partijen waar de Nederlandse belastingbetaler geen zeggenschap over heeft. Ook daarbij zou Nederland enkel directe steun aan Nederlandse systeembanken en Nederlandse pensioenfondsen die too big too fail zijn moeten verlenen, desnoods nationalisaties overwegen, zodat er zeggenschap en onderpand behouden blijft.

tipo | 07-05-10 | 11:31

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:28
oe.. spannend... :)

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:31

Doet ze het weer.
(het is Gerdi niet)
Scuzi.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:30

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:27
Zware nacht gehad, die Gerdi.
*iets met zweepjes mompelt*

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:28

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:27
Moest ook lachen.

Bos Hout | 07-05-10 | 11:27

Verdonk van Verdonk.
Gerdi ?

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:27

Irrgang heeft gelijk, de vvd speelt nu heel schaamteloos de "wij komen op voor de pensioenen" kaart, geef dat geld dan gelijk aan de pensioenfondsen in plaats van te hopen dat de Grieken het op termijn terug geven.

herb1979 | 07-05-10 | 11:27

Bos Hout | 07-05-10 | 11:25
Mijn idee.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:26

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:19
Vraiment. Ik zou zeggen: ga eens in een Brits of Italiaans ziekenhuis kijken hoe de patiënten erbij liggen. Ga eens kijken hoe de infrastructuur in de VS er aan toe is. Nederland is echt een van de beste landen ter wereld om te leven.

Boeuf Bourguignon | 07-05-10 | 11:25

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:23
Percies. Maar gokken blijkt vaak ene slechte strategie. Hoe het ook zij, je bent zelf verantwoordelijk voor je pensioen.

Bos Hout | 07-05-10 | 11:25

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:22
Hij leest lekker mee. Zit nu even bij Herben-topic te gluren, maar komt zo weer terug.

Bos Hout | 07-05-10 | 11:23

Weekers snapt het niet en wil het niet snappen.

kneuterzak | 07-05-10 | 11:23

Bos Hout | 07-05-10 | 11:22
Die gokken op steun.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:23

@Superior Bastard | 07-05-10 | 11:18
@Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:21
Gasten...

Balzakius | 07-05-10 | 11:23

Bos Hout | 07-05-10 | 11:21
Ghe, viel mij ook op.
Ik dacht hij eerst zijn mapje aan het schoonmaken was.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:22

Waarom hebben de pensioenfondsen zich niet al lang teruggetrokken? Zijn toch de slimste beleggers. Wederom niet dus.

Bos Hout | 07-05-10 | 11:22

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:18
En zo is het, niet anders.
Je moet, in één oogopslag, kunnen zien wie reaguurt.
Makkelijk en snel.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:21

Zit Diederik daar met een ipad?
Yo Died!

Bos Hout | 07-05-10 | 11:21

havertje | 07-05-10 | 11:12
Die bail-out komt er toch wel, en economen zijn het er over eens dat een aanzienlijk gedeelte van de schulden toch kwijtgescholden moet worden.
Waarom dan die omweg maken, stort dat geld direct in de kas van de banken.

bakoenin | 07-05-10 | 11:20

Iedereen die zegt dat het reaguursel van Rho'd Berth te lang is, kan naar FOK!

Balzakius | 07-05-10 | 11:20

Bos Hout | 07-05-10 | 11:18
Goed plan, dirigeer pantserwagens richting grens, om de regerings geldtransporten tegen te houden. Eigenlijk al te laat.

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:20

@bakoenin | 07-05-10 | 10:58
Welzijn is een combinatie van gezondheid en de mate waarin je in staat bent je wensen uit te voeren. Verder zou ik daar aan toe voegen: stabiliteit en zekerheid. Dat is zeker niet alleen de mate waarin je kunt consumeren. Een gezond iemand die alles heeft wat hij wenst, al is het maar brood en melk, is gelukkig en scoort dus hoger op de welzijn ladder, dan de persoon die 3 auto's heeft maar net niet die ene die hij zo graag wilde.
Ik concludeer dat NL daarmee heel goed scoort op de welzijns ladder. Zoals heel NW europa. (Vooral scandinavie, NL en DU)

In NL is groei gedeeltelijk gestimuleerd door financiering, maar niet op zo'n ongezonde manier als in de VS. Op zich is er niks mis met financiering of lenen.
Het probleem is dat mensen meer geleend hebben dan ze zich konden permiteren. Ook dat is amper in NL gebeurt.

Jij zegt dat de collectieve sector de laatste 30 jaar is uitgekleed. Allereerst heeft elke gezonde sector regelmatig een bezuinigingsronde nodig. Je kunt niet al die rondes bij elkaar optellen en dan concluderen dat er is afgebroken.
Neem de gezondheidszorg, die is stukken beter geworden en er gaat meer geld in, zowel relatief als absoluut, dan 40 jaar geleden.
Als het om scholing gaat hebben we een systeem bereikt waarbij iedereen kan studeren, ongeacht afkomst. Grote verbetering met 40 jaar geleden. Bij de scholing is de vooruitgang niet zo groot als bij de gezondheidszorg.
Ik denk niet dat je het hard kunt maken dat de collectieve sector er nu slechter aan toe is dan 40 jaar geleden. Niet eens een beetje.
De gezondheidszorg in NL 'om te huilen noemen' is gewoon trieste onzin. Wij hebben een supergoeie gezondheidszorg in NL. Kan het beter, natuurlijk. Maar het is pas om te huilen dat mensen dit soort onzin roepen over een super goed systeem waar iedereen wordt geholpen, totale solidariteit is, genezingsmethoden zijn voor bijna alle kwalen, etc. etc. sorry, maar dan ben je gewoon verwent. Waarom niet gewoon blij zijn dat je in 2010 in NL woont en niet in 1010 in Frankrijk?

Verder wil jij van het groei-model af.
Ik stel dat het nergens ooit zo goed is gegaan als in een kapitalistische maatschappij. De feiten spreken je tegen. Misschien heb je gelijk als je met een stam in het amazone gebied gaat wonen, kleinschalig, levend van de jacht.
Maar dan waarschuw ik je alvast: de scholing en de gezondheidszorg zijn in zo'n stam pas echt om te huilen.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 11:19

ING en ABP hebben die Griekse obligaties gekocht omdat de rente zo lekker hoog was. Die rente was hoog omdat het risico hoog was. ING en ABP zetten hun geld in het casino ook op een 'plein' en eisen vervolgens van de andere bezoekers dat ze dezelfde winstkans moeten hebben als pair/impair.

Die steun heeft het systeem verziekt, laten we de zaken niet omdraaien.

John_Galt | 07-05-10 | 11:18

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:16
Roger
*aandelen McDonalds Hazeldonk koopt*

Bos Hout | 07-05-10 | 11:18

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:17
Net als jouw comments. Die zijn ook altijd zo.

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:18

Eergang, heeft de keutel bij het schone eind!

Chris666 | 07-05-10 | 11:18

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:16
Dat is altijd zo.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:17

Het is echt stuitend om te zien hoe weinig betrokken individuele kamerleden zijn bij het wel en wee van Nederland. Wat verder onbegrijpelijk is, is dat afzonderlijke partijen niet wat meer fractie discipline eisen van hun fractie leden. Normale Nederlanders zitten toch ook elke dag op hun werk ? Je mag van gewone backbenchers dan toch wel verwachten dat als het om 4,7 miljard euro gaat dat er even acte de presence wordt gegeven ? Wat is het precies dat zij nu doen dat belangerijker voor ze is op dit moment ?!? Is zelfs dit teveel gevraagd ? Schande ! En inderdaad, we kunnen best toe met slechts 100 parlementsleden.

Marcus Porcius Cato | 07-05-10 | 11:17

Lambertus Lamstraal | 07-05-10 | 11:07
Let wel... de gemiddelde griekse werknemer komt thuis met 650 Euro netto per maand.
Een leraar met 800 max.
Dus prijzen daar zijn aardig gelijk getrokken met die van de EU.
Dus alhoewel de Griekse regeringen gesjoemeld hebben, is dat zeker niet naar de werkende mensen daar gegaan.
Met het pakket van maatregelen zoals afgedwongen door het IMF zal de rekening wel bij hun worden neergelegd.
De zwakte van het Bonapartistisch gedrocht van de EU is hiermede aangetoond.
Gedacht was dat door middel van een grote EU alle landen sterker zouden worden, maar het ziet er eerder naar uit dat de zwakke landen de sterkere onderuit gaan halen.

bakoenin | 07-05-10 | 11:17

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:13
Dat ligt eraan van welke kant je de zaak bekijkt.

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:16

Bos Hout | 07-05-10 | 11:13
Bemanning kan binnen 24 uur vanag 00.00 uur Zulu tijd ( tijd van ingang)plaatsvinden.

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:16

@ havertje | 07-05-10 | 11:12

Dat ze het nu al niet afgeschreven hebben getuigd van weinig realiteitszin bij de banken. Idem inzake uberhaupt de leningen geven.

Niemand kijkt meer naar de debiteur, maar luistert alleen naar 'rating' agencies.

Tijd voor wat realisme inzake geld en leningen geven. Fake assets zijn toch al weg. Een gat in het bad is een gat in het bad.

Denkt Na | 07-05-10 | 11:16

Dolle Dries | 07-05-10 | 11:13
het is geld > lening/weggeven/whatever is het praatje eromheen...

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:14

Uhm... Dit is een lening. Misschien een met risico, maar toch, een lening. En een lening geef je niet weg maar krijg je terug. Dat is iets anders dan taxpoet daadwerkelijk weggeven.

Dolle Dries | 07-05-10 | 11:13

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:11
Puur uit voorzorg: hoeveel tijd voordat we onze grensposten afdoende kunnen bemannen?

Bos Hout | 07-05-10 | 11:13

Die Sp-er gaat nat.
Zeiknat.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:13

bakoenin | 07-05-10 | 10:47
tipo | 07-05-10 | 10:49
Jullie redeneringen gaat niet op. Het probleem is namelijk dat de banken vele honderden miljarden aan Griekenland hebben geleend. Als Griekenland geen 110 miljard leent en dus failliet gaat, moeten banken daar een veelvoud van afschrijven. Lees de gezamenlijke brief van Sarkozy en Merkel maar eens.

havertje | 07-05-10 | 11:12

@Stijlloze bezoeker | 07-05-10 | 11:06 : Blijkt dat ongeveer zo'n 20% van alle handelsschepen ter wereld eigendom zijn van Griekse rederijen!

Die betalen 0,0 belasting. De enige reden voor dat land als thuisland. Plus natuurlijk dat het startkapitaal voor de transitie van zeilschip naar megaship bij elkaar is geroofd van de regering middels subsidies.

Scheepvaart is a 'mobile' tak van sport. Vandaag hier, moregen daar het thuisland.

Griekenland consumeert. Produceren doen andere sukkels maar. En ze komen er mee weg. Ook vandaag weer.

Denkt Na | 07-05-10 | 11:11

bandit | 07-05-10 | 11:10
Mij ook, die allemaal de boel belazerd.

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:11

We worden blijgemaakt met een dooie mus, en dan bedoel ik speciaal de opmerkingen dat die 5 miljard tegen een hoge rente wordt geleend.
Maar... ook andere landen dragen bij aan die 110 miljard, dus ook die knoflooklanden. Die lenen hun bijdrage tegen een veel hoger rentetarief !
En nu komt ie : het verschil tussen die hogere rente die de knoflooklanden betalen en de rente die 031 betaalt ( en dat is voor 2 procent ) wordt onderling verrekend.
Kortom: het is onjuist om te stellen dat 031 er aan kan verdienen (verschil tussen 5 en 2 procent = 3 procent). En niemand die dat tersprake brengt (tot nu toe).

huppetee | 07-05-10 | 11:11

Stijlloze bezoeker | 07-05-10 | 11:06
Zo hé Seth, 2 positieve feiten.

Weet je welke lijstjes ze nog meer aanvoeren?

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:10

Chiant | 07-05-10 | 11:09
Zonder de feiten gezien te hebben vond ik 'm wel aardig.
Eigenlijk.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:10

Chiant | 07-05-10 | 11:09
Ach het was wishfull thinking, misschien dat er dan wel een ijzersterke kruising kwam.

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:10

CDA, PVDA, VVD, D66 en de linkschen een pot nat... waarom "men" nu denkt dat alles anders gaat worden door de VVD te stemmen? Dat blijft mij een raadsel. Maar ja.

bandit | 07-05-10 | 11:10

@Balzakius | 07-05-10 | 11:02
Andere landen profiteren net zo goed van die doorvoer door Nederland. Het is onzin om te beweren dat alleen Nederland daar van profiteert en dus dat alleen de Nederlandse belastingbetaler daarvoor hoeft te betalen. Bovendien legt de EU echt niet onze havens, spoorrails, waterwegen en snelwegen aan. Dat betalen we allemaal zelf.

tipo | 07-05-10 | 11:10

Ah, Irrgang met een mooie binnenkomer. Hoewel een SP-er, prima parlementslid.
*Gaat aandachtig luisteren*

Boeuf Bourguignon | 07-05-10 | 11:09

Bos Hout | 07-05-10 | 11:07
Treurig maar waar.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:09

Bos Hout | 07-05-10 | 10:59
Jij snapt het, als er dan toch weer een bail-out moet komen, waarom dan via een omweg, gewoon die miljarden direct in ING pompen, en de Grieken uit de EU.
One way or another, uw publiek geld gaat weer zonder garantie naar de private sector.

bakoenin | 07-05-10 | 11:08

Nou is er ook al "Stont aan de knikker "
Haal die zachte G eens gauw weg !
Oh, dat is tie al.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:08

havertje | 07-05-10 | 10:44
Als iemand je al weet ik hoeveel schuldig is, is het verstandiger op zeker moment je verlies te nemen en er een les uit te trekken voor de toekomst (niet weer zo gemakkelijk geld lenen of ze op jouw kredietwaardigheid laten meeliften). Er is al gebleken dat de Grieken niet te verttrouwen zijn, door dit wangedrag te belonen, worden de Nederlandse verliezen nog groter en zullen de Grieken doorgaan op de ingeslagen weg. Die bailout komt toch wel.

Een Argentijns scenario voor Griekenland is voor iedereen het beste. Rot vlees wegsnijden en opnieuw beginnen. De Argentijnen zijn er weer bovenop na de diepe crisis begin van de eeuw.

Frans valt me enorm tegen. Altijd maar draaien, PvdA, CDA, VVD. Leefde Pim nog maar... Die JSF draai viel ook wel mee. Toestellen van de plank kopen is altijd nog goedkoper dan aan de ontwikkeling meebetalen.

Lambertus Lamstraal | 07-05-10 | 11:07

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:03
Maar dat verandert niks aan de uitkomst van het debat denk ik. Ik heb er een aantal gevolgd de laatste decennia...

Bos Hout | 07-05-10 | 11:07

Chiant | 07-05-10 | 11:05

Teun van Dijck, inderdaad ijzersterke combinatie: Teun van het Tuinpad en Tonny v. Dijck.

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:07

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:04
Tja, meer risico = meer rente.

Boembox | 07-05-10 | 11:06

@Superior Bastard; Denk aan rederijen en scheepvaart. Blijkt dat ongeveer zo'n 20% van alle handelsschepen ter wereld eigendom zijn van Griekse rederijen! Ook blijkt Griekenland marktleider te zijn in Europa op het gebied van opwekking van zonne-, wind-, en aardwarmte energie! Waarschijnlijk komt het voort uit een gevoel van eigen superioriteit dat we andere landen zo weinig krediet geven (woordspelingalert).

Stijlloze bezoeker | 07-05-10 | 11:06

@Superior Bastard | 07-05-10 | 11:04
Nederland is IJsland aan de Rijn. Sad but true.

Boeuf Bourguignon | 07-05-10 | 11:06

"Da kannie"
*proest*

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:06

Teun van Dijck is sterk zeg!
O nee, sorry dat kan natuurlijk helemaal niet, want de PVV is een one issue partij waar buiten Wilders alleen maar lapzwansen zitten.

Chiant | 07-05-10 | 11:05

Nieuwe deur besteld voor huize Sjeng: Een "Frenz "Draaideur!

Sjeng de helle | 07-05-10 | 11:05

Bos Hout | 07-05-10 | 10:59
Een grotere drogreden kan ik me inderdaad niet bedenken. Als we zo nodig willen dat ABP en ING betaald worden doen we dat toch zelf. Het is alleen belachelijk dat die instellingen geld hebben belegd in een wanstaltige economie als de Griekse.

Superior Bastard | 07-05-10 | 11:04

Dat = Dag.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:03

Schaak.
Mat.
Dat Weekers.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:03

Wat een dweil die Weekers. Bah.

faz | 07-05-10 | 11:02

@tipo | 07-05-10 | 10:56
Zoals daar ook meteen in de eerste comment staat, zijn wij een doorvoerland. Als wij lager gaan zitten, en dus meer moeten gaan rekenen naar andere landen, dan krijgen we steeds minder doorvoer. Minder doorvoer = kuteconomie. Dus denk die maar weer weg.

Balzakius | 07-05-10 | 11:02

Grieks Spook, Gods water over Gods akker...
Man man, wat een termen.
Nu dat Lief ding nog en we zijn klaar.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:02

Bos Hout | 07-05-10 | 10:59
ook eens...

Interpoolbal | 07-05-10 | 11:01

Iedereen die na vandaag zijn pensioenpremie nog betaald is one 100% masochist.

Ga toch es voor jezelf zorgen ipv jezelf te laten bestelen door mooie pakken met mooie praatjes.

Een 10% extra vrijwillige belasting. Niet voor het collectief, nee voor een paar witte dieven.

Denkt Na | 07-05-10 | 11:00

Bos Hout | 07-05-10 | 10:59
Eens.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 11:00

Wassen beeld Wilders..

Rector Reflector | 07-05-10 | 11:00

Wat een domoor is die Frans zeg. Zou hij echt denken dat door een lening (geen gift) aan Griekenland ook onze economie gered kan worden? Wat een ei! Het is de schuld van de pvda!

christiaan weijts | 07-05-10 | 11:00

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:54
Een meerderheid in die Kamer zelfs. Maar dat is het dus nu het ultieme bangmaakargument deze dagen:
als wij die Grieken niets lenen, kunnen zij met dat geld hun schuld aan ING en ABP niet aflossen en kunnen die onze pensioenen niet meer uitbetalen.
Ik zeg: laten we dat risico vermijden en de centen gewoon hier houden.

Bos Hout | 07-05-10 | 10:59

@Sliptong | 07-05-10 | 10:53
Het gal slipper, het gal.

Sliptong | 07-05-10 | 10:59

Zo denkt de PVDA in termen van geld:
"Doorrollen"
-
En wat heeft dat Lief ding er iedere keer mee te maken ?

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:59

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:56
Waarvan akte.

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:58

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:47
Dat is de vraag... de problemen waar we in zitten komt voor een groot gedeelte door het feit dat we groei gestimuleerd hebben door financiering.
Dat is niet vol te houden.
Verder, als je welzijn gelijksteld aan de mogelijkheid tot consumentisme, dan zou je gelijk kunnen hebben.
Onderzoek toont anders aan.
Allereerst is zekerheid een basisbehoefte, daarop kan een mens verder bouwen.
Die zekerheid word voor een groot gedeelte verschaft door de collectieve sector.
En juist daar is de laatste 30 jaar steeds meer aan uitgekleed.
Zie onderwijs... een drama, gezondheidszorg, om te huilen, openbaar vervooer, 1 sneeuwbui en nl ligt plat.
En alhoewel ik weet dat bijna iedereen er aan heeft meegewerkt, begint het een doodlopende weg te worden.
De problemen waar we voor gesteld worden zijn zo complex, dat er misschien wel eens nagedacht zou moeten worden of de keuze voor materialisme wel de goede keuze is.
Dan zou je af moeten van het groei model.

bakoenin | 07-05-10 | 10:58

@koolteer | 07-05-10 | 10:54
Corrupte reders?

Boeuf Bourguignon | 07-05-10 | 10:57

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:55
Nana krijgt mijn nono.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:56

koolteer | 07-05-10 | 10:54
Ik sprak laatst twe Grieken over hetzelfde. Zij kwamen niet verder dan kaas, klompen en tulpen.

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:56

@Stienesss | 07-05-10 | 10:52
Dus niet. D'66 is een partij van idealen maar krijgt nooit iets voor elkaar. Programma is een ding, coalitievorming een andere. Mannetje Pechthold krijgt echt niets voor elkaar.

Sliptong | 07-05-10 | 10:55

koolteer | 07-05-10 | 10:54
olijfolie.

Rector Reflector | 07-05-10 | 10:55

*Wacht op analyse van Teun, uiteraard in one-liners*

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:55

@Stienesss | 07-05-10 | 10:52
Kun je die zwaargewichten van de D66 even noemen?
Dat Rinnooy Kan en Wijers een praatje houden op het congres wil nog niet zeggen dat ze zich er na 9 juni mee gaan bemoeien...

SuperShota | 07-05-10 | 10:55

@Denkt Na | 07-05-10 | 10:50
Gisteren tijdens een diner met twee dames kwam Griekenland ook ter sprake. We stelden onszelf de vraag 'welk bekend product en/of bedrijf uit Griekenland kunnen we zo opnoemen?' Verder dan gyros, ouzo en feta kwamen we niet.
Nuf said.

koolteer | 07-05-10 | 10:54

Bos Hout | 07-05-10 | 10:52
Weekers ?
Vendrik ?

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:54

Verdonk heeft haar momentje PR goed benut.

juriste | 07-05-10 | 10:54

@Stienesss | 07-05-10 | 10:52 Doe eens een linkje naar dat programma a.u.b.?

witwas | 07-05-10 | 10:54

77 niet. Ongelooflijk! Het gaat goddoemme om onze zuurverdiende taxpoet! Stelletje kaasknabbels, scheepsbeschuiten, mangotelers, croquetpletters! Na het zuur komt de gal zullen we maar zeggen dan!

Sliptong | 07-05-10 | 10:53

Marianne Thieme wil PAARDENmiddelen inzetten, ghe ghe...

JanRap | 07-05-10 | 10:52

Ik ga weer D66 stemmen. Net nog even de plannen doorgelezen. D66 is gewoon pragmatisch, het beste voor het land (versnelde verhoging AOW leeftijd, investeren in onderwijs, geleidelijk stopzetten hypotheekrenteaftrek). Als ik naar het plan van de VVD kijk zie ik toch jammer genoeg dat het populisme en de strijd van links/rechts belangrijker is dan helder nadenken over punten.
De VVD wil een kleinere staat met een kwart minder politici, halvering van het aantal ministers en veel minder ambtenaren. Dit levert 4 miljard euro op in 2015, oplopend naar ruim 6 miljard in 2020. (Hoog onhaalbaar PVV gehalte)
Overigens vind ik na rondkijken dat de VVD een hoop onervaren (zie de meneer die nu voor de Tweede Kamer staat te lullen) terwijl D66 nu een paar goede zwaargewichten heeft gekozen. Dus niet links, niet rechts maar D66!

Stienesss | 07-05-10 | 10:52

... en voorrrrts zijn wij van mening dat er een einde moet komen aan de bio-industrie.... BWLÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈÈHHHHHHH...
*gooit m er even ongezien in bij het lezen van de naam Thieme*

SuperShota | 07-05-10 | 10:52

Wie gelooft er nou dat afbetalende Grieken Nederlandse pensioenen gaan ophoesten?
Denk es na?!

Bos Hout | 07-05-10 | 10:52

Balzakius | 07-05-10 | 10:49
VitoriaKoblenco & co
Geloof ik.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:52

En vragen stellen kan Dierenpoes ook niet zonder te hakkelen.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:50

woef, miauw, kraai, tok tok thieme :)

Interpoolbal | 07-05-10 | 10:50

Griekenland produceert niets.
Griekenland consumeert.
Dat is het probleem.
Dat krijg je niet om door ze te helpen.
Veranderen doen mensen/regeringen alleen in wanhoop.
Dit is de systeemrot belonen.
P.S. Pensioenen zijn we sowieso al kwijt.
Op naar de reboot !!

Denkt Na | 07-05-10 | 10:50

U kunt nu Frans uw reactie geven op f.weekers ed tweedekamer.nl
Kijken of dat invloed heeft op de tweede termijn.

Bos Hout | 07-05-10 | 10:50

whitechocolateface | 07-05-10 | 10:47
Naar wie dan wel? PVV is al helemaal geen optie

Raptor | 07-05-10 | 10:50

@Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:48
Zeg even waar, want ik vind het nog steeds een hot chick! Een soort Russisch autoritair dingetje. Daar houd ik van.

Balzakius | 07-05-10 | 10:49

Quotum.
Quotom.
Scrotum.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:49

@havertje | 07-05-10 | 10:44
Punt 1: Iedereen weet dat het niet bij die 4,8 miljard blijft.
Punt 2: Het is beter om Nederlandse banken direct te steunen of te nationaliseren, want dan houdt de belastingbetaler nog zeggenschap over het onderpand. Over het beleid van de bodemloze put die Griekenland heet, heeft de Nederlandse belastingbetaler niks te zeggen. Bovendien is Griekenland niet verplicht de waarheid te spreken, want er staan toch geen sancties op liegen over het begrotingstekort. En bank mag dat niet doen.

tipo | 07-05-10 | 10:49

Bos Hout | 07-05-10 | 10:47
Die is nieuwe pumps aan het passen.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:48

Dierenpoes, ajb, bemoei je er niet mee. Dit gaat over serieuze zaken.

Bos Hout | 07-05-10 | 10:48

En de Griekse Konijntjes ?
Thieme...

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:47

havertje | 07-05-10 | 10:44
Griekenland gaat die lening gebruiken om de banken te betalen, of ze daarna ons kunnen terug betalen is zeer twijfelachtig.
We hadden dus beter dat geld direct aan de banken kunnen geven, en die hadden de schuldan dan kunnen kwijtschelden.

bakoenin | 07-05-10 | 10:47

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:44
Is Fleur Agema met vakantie dan?

Bos Hout | 07-05-10 | 10:47

Geen STEM naar de VVD! Basta!

whitechocolateface | 07-05-10 | 10:47

@bakoenin | 07-05-10 | 10:43
Het gaat niet over rijkdom, het gaat over welzijn.
En qua welzijn hebben we het supergoed, reizen overal heen, veel vrije dagen, etc. etc.
En ja, de schuldenberg is wel een probleempje, maar vooral voor landen als GR, UK en VS. NL doet het erg goed, verschrikkelijk goed zelfs, we hebben een goeie pensioenpot en qua schulden valt het ook allemaal wel mee. En als we de PvdA een paar decenia uit de regering houden dan gaat lossen onze schulden waarschijnlijk op.
We weten niet of de wereld boem doet dankzij IT, SP en USA, maar iig niet dankzij NL. Dus zeiken op de NL overheid als het over de financiele crisis gaat is gewoon onzin. Hebben ze foutjes gemaakt, tuurlijk, iedereen maakt foutjes (u niet?). Maar de NL regering van de afgelopen 50 jaar heeft het gewoon super goed gedaan.
Wie dat, al vakantie vierend in je nieuwe auto met 10x uit eten in 3 weken op je nieuwe bommels niet eens uit z'n strot kan krijgen ben je gewoon een verwend nest.

I want it all
I want it all
I want it all
And I want it now.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:47

He lekker, de Griekse ziekte..

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:47

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:41
LOL. Lijkt zo onschuldig, op die manier met dergelijk taalgebruik, maar Weekers zegt dat de markt het gaat oplossen.
De markt is commercieel. Dus de markt wil dan toch subsidies van de overheid en dan gaat de overheid het betalen.

juriste | 07-05-10 | 10:47

Men kan wel zien dat er verkiezingen aankomen. Ze lopen alleen hun partij op te hemelen en het debat is aanzienlijk harder dan anders...

Shadow112 | 07-05-10 | 10:45

Het gaat er dus om dat wij de exposure van bijv. ING in Griekenland (€ 3mrd) moeten redden, die we anders toch moeten redden.
Net zoals we elke keer al dat bankengekudt moeten redden.
Ik wil dat niet meer.

Bos Hout | 07-05-10 | 10:45

@Fijnstoffer | 07-05-10 | 10:44
Jij snap het.

tipo | 07-05-10 | 10:45

Voor de zoveelste keer een politicus die boute uitspraken doet zonder eerst na te denken. Niets doen betekent Griekenland failliet en dan kunnen de Noord Europese banken fluiten naar de vele miljarden die ze Griekenland geleend hebben. En dan vallen er zeker een paar banken (ABN, ING) om en dat is vele malen erger dan nu 4,8 miljard aan Griekenland lenen. Kortom: Griekenland al dan niet geld lenen is geen keuze. Lenen is bittere noodzaak.

havertje | 07-05-10 | 10:44

VVD: "geen cent taxpoet naar Griekenland!"
Resultaat: ze steunen dat er 5 miljard naar Griekenland gaat.

VVD: "kilometerheffing NO WAY!"
Resultaat: invoering van de kilometerheffing met steun van de VVD?

Fijnstoffer | 07-05-10 | 10:44

Bos Hout | 07-05-10 | 10:42
Een escortdame die voor dit debat is ingehoerd.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:44

@Tommygunner | 07-05-10 | 10:39
Stel je niet aan, jankebal. De 'gewone man' heeft superveel geprofiteerd. Gaat 3x vaker op vakantie, heeft 2 auto's voor de deur staan. Mijn kinderen (2 en 3) hebben nu al vaker in een restaurant gegeten dan m'n opa in heel z'n leven.
Wees toch 'ns realistisch in plaats van dat lege geroeptoeter. We leven in een fantastisch land, hebben het allemaal fantastisch goed. Beter dan 99% van de wereldbevolking nu en 99,99999% van de wereldbevolking ooit.
En die politici zitten daar namens ons in Den Haag om het allemaal nog beter te maken, en daar betalen we ze voor, dus moeten ze het goed doen ook, en als ze dat niet doen dan schoppen we ze onder hun kont. Maar wel realistisch graag. Dom geroeptoeter zonder kennis van zaken zorgt er pas echt voor dat er een kloof komt tussen burger en politiek. Ik zou me als politicus ook niks aantrekken van domme nikswetende schreewballen.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:43

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:36
Nergens is het consumptief gedrag van mensen, arm en rijk zo op financiering gebaseerd als in het westen.
Het feit dat je in staat bent om door financiering allemaal consumptie goederen te kopen, zegt weinig over de rijkdom van het individu.
En daar zit hem de crux, daarom ook al jaren het kunstmatig laaghouden van de rente.
Walking on a vulcano noemen ze dat.

bakoenin | 07-05-10 | 10:43

Kees V.
Van Rechts, Rechtse regering....
Hop, rood pakje aan en in polonaise achter Keesie aan.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:43

HE! De griffiers hebben een laptop!!

Stienesss | 07-05-10 | 10:43

Wie is die blonde pruik links naast Keesje Vendrik in beeld?

Bos Hout | 07-05-10 | 10:42

"met de slappen kniejen en de zwakke rug"
Lijkt verdoeme wel een carnavalskraker.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:41

@gozahtje | 07-05-10 | 10:40
Lijkt mij ook de beste optie...

Tommygunner | 07-05-10 | 10:41

Ordinair gebral van Weekers, vind ik, in vergelijking met Pechtold.

juriste | 07-05-10 | 10:41

Waarom flikkeren ze Griekenland niet uit de EU? Is toch beter voor iedereen. Ook voor de Grieken, want die moeten de gevolgen van hun eigen gedrag dragen, erg leerzaam voor ze!

gozahtje | 07-05-10 | 10:40

Monefetair fondsssch XD

Stienesss | 07-05-10 | 10:40

Pechtold heeft GeenStijl zitten F5-en!
Eh... alle partijen waren zelfs in februari nog tegen steun aan de Fetavreters (wat ik toen ook wel een beetje populistisch vond - iedereen wist toen al wel welke kant het op ging). Zolang Duitsland de Euro heeft moet Nederland daar ook aan meedoen, zo simpel is het nou eenmaal, mensen. Trouwens, deze hele Griekenlandcrisis komt regelrecht uit de Anglo-Amerikaanse trukendoos (betrokkenheid Goldman Sachs, Amerikaanse druk op Duitsland om Griekenland tegemoet te komen etc). GB en VS zitten veel en veel dieper in de schuld dan de PIIGS. Moet het PVV (over draaien gesproken: pak Wilders zijn "onafhankelijkheidsverklaring" maar eens beet en leg dat naast het huidige programma van de PVV) smaldeel weer even worden bediend?

Boeuf Bourguignon | 07-05-10 | 10:40

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:36
De gewone man heeft minimaal geprofiteerd. Werklozen en uitkeringstrekkers die hebben er maximaal geprofiteerd...

Tommygunner | 07-05-10 | 10:39

goede analyse van Pechtold

juriste | 07-05-10 | 10:39

@ Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:36
Dat is dus het ongelofelijke populisme van de PVV waar we echt niet in moeten trappen. Dat gelul van de kleine man is te simpel voor deze complexe wereld en bovendien moet je ook weten dat de PVV express deze koers heeft gekozen om mensen aan te spreken. Bij zijn splitsing van de VVD was hij namelijk nog zeer zeker voor versoepeling van het ontslagrecht, verlaging of iig gelijkblijvend minimumloon etc. etc.

Stienesss | 07-05-10 | 10:39

witwas | 07-05-10 | 10:09
Jij snapt het, een ordinaire bail-out.
Verstandiger zou dus zijn direct dat geld aan ING en ABN te geven, zonder dat de grieken daar tussen zitten. Lijkt me veiliger.
Dan kunnen de banken de schulden gewoon kwijtschelden, en mag jij tot 72 jaar werken.
Verder er zit niets liberaals aan de VVD.
Voor een centralistisch Europa, voor het koningshuis, altijd tegen een referendum geweest, altijd steun gegeven aan de diverse oorlogjes, een sterk pleitbezorger voor controle op de burgers.
De VVD... = socialisme voor de elite

bakoenin | 07-05-10 | 10:37

Laat CDA aub ophouden als we het hebben over miljarden strooien. Zij hebben ons de EU XXL door de strot geduwd...

Tommygunner | 07-05-10 | 10:37

Kereltjuhhhhh

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:37

Die 'kleine man' heeft net zoveel geprofiteerd van het huidige economische systeem. Dat gezeik de hele tijd dat de 'normale man' wordt gepakt is zoooo onzinnig dom. Net zoals die linkse knakkers die de hele tijd lopen de janken dat de armen de dupe zijn van het kapitalisme. Nergens zijn de armen zo rijk als in kapitalistische landen.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:36

fris4ever | 07-05-10 | 10:12
Opeenvolgende kabinetten van linkse middenpartijen?
Laten we het eens bekijken vanaf de jaren 80:
Van Agt II: CDA-PvdA-D66 (8 maanden)
Van Agt III: CDA-D66 (5 maanden)
Lubbers I: CDA-VVD (4 jaar)
Lubbers II: CDA-VVD (3 jaar)
Lubbers III: CDA-PvdA (4,5 jaar)
Kok I: PvdA-VVD-D66 (4 jaar)
Kok II: PvdA-VVD-D66 (4 jaar)
Balk I: CDA-VVD-LPF (3 maanden)
Balk II: CDA-VVD-D66 (3 jaar)
Balk III: CDA-VVD (4 maanden)
Balk IV: CDA-PvdA-CU (3 jaar)
Dat komt neer op 3x centrumlinks (8 jaar, 2 maanden), 6x centrumrechts (10 jaar, 7 maanden) en 3x overig (8 jaar Paars, 5 maanden CDA-D66).
In regeringsjaren van partijen komt het neer op:
CDA - 19 jaar
VVD - 18, 5 jaar
PvdA - 16,5 jaar
D66 - 12 jaar

Hwb | 07-05-10 | 10:35

Waarom vergadert de Tweede Kamer uberhaupt over de Nederlandse bijdrage aan de bail out van Griekenland? Wat is dit voor toneelstuk? Daar gaat uitsluitend Merkel, Sarkozy en een koppeltje EU-ambtenaren over. Wij hebben heus niet de nationale soevereiniteit om te beslissen wat er met ons belastinggeld gebeurt.

tipo | 07-05-10 | 10:35

fuckje | 07-05-10 | 10:33
Verkiezingsretoriek.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:35

@zeg maar jansen | 07-05-10 | 10:31
Nederland kan wel wat ruimte gebruiken! Trouwens, dit koopje kan je niet laten liggen. Vooral niet als we terug gaan naar de gulden.
Bedenk je eens: Alle oldtimers die in de bouwvak naar Griekenland trekken omdat "Het so lekker makkelijk te betalen is met die guldens enso" We houden het toerisme in eigen beheer en onze economie zal bloeien!
Helaas zal dat nooit gebeuren. Althans, de kans is klein.

Balzakius | 07-05-10 | 10:34

wakkere_nederlander | 07-05-10 | 10:30
Tsja, ik ben toch bang dat er LPF-toestanden komen en we binnen een jaar weer naar de stembus mogen en alsnog de PvdA de grootste wordt.

BarackOsama | 07-05-10 | 10:34

Ouwe Brabbelaar heeft de archiefkast uitgeplozen.
Kan iemand die man naar Avondrood brengen?

Bos Hout | 07-05-10 | 10:34

Landen met verschillende culturele achtergronden gedwongen smeden tot een (eonomische) eenheid is, o.a. door de mentaliteitsverschillen, gedoemd tot mislukken. Dat had men zich in 1992 moeten bedenken, had een hoop geld en ellende gescheeld.

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:34

Ik hoop dat alle reaguurders het verschil tussen de Euro en de EU kennen. Uit de Euro stappen en een NW-Europese Euro beginnen is een goed idee. Uit de EU stappen is het allerslechtste idee dat mogelijk is.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:34

Achachach we kunnen inderdaad allemaal wel roepen nu zoals de PVV dat de kleine man wordt geraakt etc. maar het is nu eenmaal een feit dat onze westerse wereld op dit moment is gebaseerd op de financiële wereld. Dan kan je inderdaad toch niet zo makkelijk zeggen die geven we geen steun. Het kost ons veel geld maar het niet steunen zal inderdaad, zoals nu in de kamer ook wordt gezegd, zal op de lange termijn ons meer geld kosten.
HAHA CDA SCHOPT KONT NU

Stienesss | 07-05-10 | 10:34

Waarom moet Van Babbelaer tot Beautervleut van het CDA zich er weer mee bemoeien?

fuckje | 07-05-10 | 10:33

In Noord-Europa krijgen we de Neuro, Zuid-Europa krijgt de Zeuro ;-)

Robin Hood | 07-05-10 | 10:33

@witwas | 07-05-10 | 10:21
Klopt, maar nu Griekenland laten vallen is zeker geen optie. Nederland is een van de grote voorstanders van de Euro geweest en zit daar nu gewoon aan vast. Weekers is daar misschien wat te laat achter gekomen, maar VVD bashen omdat ze hun verantwoording nemen vind ik makkelijk.

lieverdeauddanreaud | 07-05-10 | 10:32

Zuid-Europa afkoppelen en met Noord-Europa verder gaan.
Dat is de enige manier om te kunnen overleven.
VVD : Volkpartij Voor Draaikonten

Klokkie | 07-05-10 | 10:32

Wow, goeie speech van Teun van Dijck! Hij is wel gegroeid de laatste jaren, goed om te zien. Ik ben het er volkomen mee eens.

En volgens mij begint Weekers nu uit te leggen waarom hij een draaikont is. Zonder de VVD kan de PVV het verzet wel vergeten..

Robin Hood | 07-05-10 | 10:32

@CrazyM | 07-05-10 | 10:28
Uiteindelijk is het beter voor deze landen als ze een stabiel economisch beleid gaan voeren ipv de tienjaarlijkse correctie door inflatie. (wat natuurlijk funest is voor een economie, al je spaargeld minder waar)
Maar nu hebben de PIIGS landen idd meer last van de Euro dan lust. Een harde les naar een beter economisch klimaat. Maar de hoodfschuldigen zijn FR en DU, die hebben aan paar jaar geleden de regels aan hun laars gelapt.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:31

@ Stienesss | 07-05-10 | 10:28
Vakantielanden moeten uit de EU!

Korreltje Zout | 07-05-10 | 10:31

Balzakius | 07-05-10 | 10:29 De helft van hun economie. Dan zijn ze failliet en laat de curator maar komen om het land bij opbod te verkopen.

zeg maar jansen | 07-05-10 | 10:31

-op

d_2k | 07-05-10 | 10:30

Wwwweeekers.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:30

En niemand weet welke leningen preferent zijn. Krijgen eerst de banken hun obligaties vergoed, of toch eerst de EU landen.

De enige die belang heeft bij deze draai is Frankrijk, die is als de dood dat Spanje en Portugal omvallen als GriekVAN DEenland default. Bovendien heeft Frankrijk een slordige 25% van de Italiaanse staatsleningen in bezit.

John_Galt | 07-05-10 | 10:30

Komt tie, uit de Euro.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:30

Hij gaat NU spreken op in de kamer

d_2k | 07-05-10 | 10:30

BarackOsama | 07-05-10 | 10:20
Ach kom op man, al was het maar voor lol!
Ik hoop dat Wilders minister president wordt al was het alleen al om die sneue gezichtjes van de politieke elite te zien.
Echt berichten zoals hierboven laten zien dat het tijd is voor een een grote schoonmaak in Den Haag.

wakkere_nederlander | 07-05-10 | 10:30

Tijd voor een Noord-West Europese Alliantie.

__dictatuur | 07-05-10 | 10:30

Een land dat niet eens 2% van de totale inkomsten voor Europa genereert, en nu gaat vragen om de grootste kapitaalinjectie ooit binnen de EU ? Geloof je het zelf ? Dan gaan we nog eerder kapot dan het afnemen van het lidmaatschap.

Balzakius | 07-05-10 | 10:29

@zeg maar jansen | 07-05-10 | 10:26
"Een demissionair kabinet zou helemaal neit mogen beslissen over zo'n geld injectie aan Griekenland"
 
Euh, ff opletten, de kamer beslist, niet het demissionaire kabinet.
Maar zelfs al.... waarom zou dat niet mogen?

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:29

Mooie speech van PVV met louter rake punten...

Tommygunner | 07-05-10 | 10:29

Die PVV man (met VVD look) klinkt een beetje zenuwachtig. Of is het dat NL Zuid accent?

Gezellig! | 07-05-10 | 10:29

We zijn begonnen! Overigens is de Euro absoluut niet slecht, het invoeren van de Gulden zal een ramp zijn voor onze economie die vooral is gebaseerd op doorvoer van goederen. Het probleem is alleen dat er een paar vrijetijdslanden inzitten.

Stienesss | 07-05-10 | 10:28

@Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:26

Er zit natuurlijk wel een stukje 'empire stretch' in. Ik denk dat op dit moment
de Euro voor de PIIGS-landen meer last dan zegen is. Vroeger konden ze tenminste nog gemakkelijk hun munt devalueren (zodat wij goedkoper op vakantie konden gaan).

Welke alternatieven zijn er naast devaluatie voor deze landen? Blijkbaar lukt het niet om de financieen op orde te krijgen...

CrazyM | 07-05-10 | 10:28

Chiant | 07-05-10 | 10:24
Klopt, Griekenland heeft het aardig beter voor elkaar dan wij..

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:28

Eerst weten hoe Griekenalnd garant gaat staan, welke eilanden hebben ze in de aanbieding ? (Chersonissos mogen ze houden)

luckor | 07-05-10 | 10:27

Een goede deal, ALS ze betalen.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:27

@ CrazyM | 07-05-10 | 10:23
Ja ik ook ze krijgen ook nog steeds mijn stem en hoop (zit er denk ik ook wel in) coalitie D66 CDA. Maar een aantal dingen zijn ze gewoon kwijt waar liberalisme voor staat, in mijn ogen. Bijv. het volledig afschaffen van gedoogbeleid :\
Ik moet trouwens heel eerlijk zijn dat ik ook neig naar D66. Hun (sociaal)economische plan klinkt zeer doordacht en goed en is misschien beter haalbaar dan dat van de VVD waar een aantal punten in zitten die niet zomaar kunnen (het aantal ambtenaren wat ze eruit willen gooien vind ik een goed idee maar is natuurlijk redelijk onhaalbaar) Sowieso ben ik in ieder geval blij dat D66 de kant van VVD en CDA heeft gekozen op het sociaal-economische gebied. Toont ook wel aan dat ideeen van de PVDA e.a. in deze tijd onhaalbaar en gewoon idioot zijn.

Stienesss | 07-05-10 | 10:27

Een demissionair kabinet zou helemaal niet mogen beslissen over zo'n geld injectie aan Griekenland.

zeg maar jansen | 07-05-10 | 10:26

@topcat | 07-05-10 | 10:23
De euro is niet zo vreselijk, in principe, de manier waarop die werd bewaakd is verschrikkelijk. Als dat zo doorgaat is het niks. Maar als er nu lessen zijn getrokken, dan is de euro economsich hardstikke goed voor NL.
Het klinkt wat zappig, maar dit is een kans voor de euro. Hopen dat GR, SP, PO, IT en FR zich de pletter zijn geschrokken en eindelijk stabiel economisch beleid gaan voeren.
Zo niet: afvoeren en een Noord-Euro invoeren.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:26

Frans Weekers is een onbetrouwbare hond. Een draaikont.
Ik ga zeker geen VVD stemmen.

Fijnstoffer | 07-05-10 | 10:25

Dan toch maar CDA houden.
Komt het geld uit Griekenland wel weer terug, is de vraag op RTLZ.

juriste | 07-05-10 | 10:25

Jan Kees zit goedverdoeme NU al te twitteren.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:25

@Superior Bastard | 07-05-10 | 10:20
Is ook nog een optie, maar ik geloof niet dat we er een typisch Nederlands bestuur moeten installeren. We willen het land er per slot van rekening weer bovenop helpen en niet (van de wal in de sloot) in een multicul chaos storten.

Chiant | 07-05-10 | 10:24

*verheugt zich nu al op debat Cohen-Kroes*

Harry Turtle | 07-05-10 | 10:24

Gerdi ziet er weer kinky uit vandaag.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:24

@Stienesss | 07-05-10 | 10:20

Ik vond opzich het programma wat in Papendal was gepresenteerd best goed...

CrazyM | 07-05-10 | 10:23

VVD, dat is toch die partij van de invoering van die vreselijke Euro?

topcat | 07-05-10 | 10:23

Eerst maar eens debat kijken. Maar inderdaad, ook de VVD zit in de Europa-val...

Bos Hout | 07-05-10 | 10:23

Griekenland produceert niets, alles wat ze nodig hebben moeten ze importeren. Tegelijkertijd is belastingontduiking dermate grof dat 70% van de Griekse economie zwart is.
Geen geld er naar toe sturen, niks geven en opzouten uit de euro met dat land.
Ze komen dan vanzelf hun zwarte geld wel uitgeven in de rest van de eurolanden.
Ze moeten wel.

zeg maar jansen | 07-05-10 | 10:23

Waarom krijgen die bankiers eigenlijk van die mega bonussen als ze al hun geld beleggen in landen als griekenland en ijsland enzo??? Je zou toch zeggen dat die top bankiers hun geld toch wat beter zouden kunnen wegzetten???

Chris666 | 07-05-10 | 10:22

www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plena...
allemaal kijken!
Jan Kees word gefotografeerd terwijl hij lekker zit te Hyven, even de vakantiefotos van Griekenland erop zetten natuurlijk EN WAT EEN SCHIJTSTEM HEEFT DIE VROUW. Kunnen ze niet een muziekje op zetten?

Stienesss | 07-05-10 | 10:22

@lieverdeauddanreaud | 07-05-10 | 10:15
Die clown zorgt misschien op korte termijn voor veel schade, maar wat denk je dat dit beleid op de lange termijn gaat kosten? Griekenland is nog maar het begin, dit varkentje gaat nog een hele lange staart krijgen.

witwas | 07-05-10 | 10:21

widtvoet ® | 07-05-10 | 10:18
Thanks voor de link.
*luisteren gaat*

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:21

wakkere_nederlander | 07-05-10 | 10:14
Nee.

BarackOsama | 07-05-10 | 10:20

Chiant | 07-05-10 | 10:13
U wilt het land kopen dus.

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:20

VVD is trouwens echt een aantal kernpunten uit het liberalisme helemaal kwijt. De JOVD strijdt daar op het moment ook tegen :)

Stienesss | 07-05-10 | 10:20

Dat er nu geld naar Griekenland moet is logisch, anders gaan we zelf tenonder. Maar zelfs ik, als ras-euro-optimist, vind dat we zuid-europa scherp in de gaten moeten houden. Als het nog maar een beetje dezelfde kant opgaat met Portugal en Spanje, dan komt de optie van een Noord-Euro wel heel dichtbij.
 
Nu niet zeiken, geld uitlenen, en hopen dat Zuid-Europa ervan geleerd heeft. (de harde les is vaak de beste les). Zo niet: afspliten die handel.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:20

wurly | 07-05-10 | 10:15
Dat bedoel ik.
CrazyM | 07-05-10 | 10:17
Dan zijn we het eens.
Saai maar het is niet anders.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:19

@Teun van het Tuinpad 10:10

Vanochtend bij GM zat Stef Blok ongeveer hetzelfde verhaaltje af te steken: een ja-mits tegen de injektie ipv. een nee-behalve-wanneer: goedemorgennederland.kro.nl/uitzending...

widtvoet ® | 07-05-10 | 10:18

Nomen est omen..

Superior Bastard | 07-05-10 | 10:18

Dat politici van mening veranderen na een lange weg van denken en ervaring is goed en logisch. Anders zouden ze star zijn en geen reflectie hebben. Maar eerst heel hard iets roepen en dan 2 weken later het tegenovergestelde, dat is super zwak. Net als de PvdA, eerst kabinet laten vallen, dan tegen stemmen tegen D66/GL motie, en dan ineens wel voor zijn. Dat is te snel en te kort op elkaar. 3 jaar geleden ging Bos zo om met de bos belasting. Voor, tegen voor. Het gaat dan niet om een inhoudelijke draai, maar een electorale. Roepen voor de buhne.
Dat mag hard aangepakt worden door de pers.

Maar de doordachte politieke draai mag niet op een hoop gegooid worden met de electorale draai. Niet elke politicus die van mening veranderd een draaikont noemen. Alleen die politici die met de wind meedraaien omdat dat electoraal beter uitkomt.

Dat is de PvdA, en nu de VVD ook, dat valt me tegen van ze.

Rho'd Berth | 07-05-10 | 10:18

Over algemeen zou je kunnen stellen dat VVD'ers gehecht zijn aan hun geld... Ik vraag me af waarom Frans ineens deze draai heeft gemaakt... Tenzij er nog andere 'onbekende' belangen spelen?

@Teun van het Tuinpad:
Ik denk inderdaad dat hij eerder thuis hoort bij de links-liberale zusjes. Ik vind hem in het echt namelijk ook niet zo heel erg sterk.

CrazyM | 07-05-10 | 10:17

VVD en liberaal in één zin? Dat kan alleen als het woordje "geen" er bij staat.

TV Dominee | 07-05-10 | 10:17

Niks geven aan de Grieken. Laten we nu maar gelijk door de zure appel heen bijten en de boel gigantisch laten ploffen. Want je pensioen ben je op den duur toch wel kwijt. Daar zorgen de banken wel voor.

Endoxa | 07-05-10 | 10:17

Geenstijl heeft het altijd over censuur op linkse internet sites. Maar mijn reactie op het artikel op vvd.nl wordt niet direct geplaatst, maar moet eerst worden "goedgekeurd". En dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Overigens eindelijk eens iets anders dan pvda bashen (zelf vvd btw).

vip33 | 07-05-10 | 10:17

Alle oude partijen hebben het draaien van Bos goed afgekeken onder het motto "wat Bos kan kunnen wij beter".

Boy Cot | 07-05-10 | 10:15

ga er vanuit dat er weer een boel mensen op de wip vvd/pvv komen te zitten hierdoor.

Maen | 07-05-10 | 10:15

"Op een Partij van de Windvanen die de premier levert zit niemand in Nederland te wachten. "
Nee we hebben liever een populistische clown die het imago en de economie van 0031 nog wat meer schade gaat opleveren.

lieverdeauddanreaud | 07-05-10 | 10:15

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:13
Je hebt mij overtuigd, er zijn inderdaad goeie politici

wurly | 07-05-10 | 10:15

Stem PVV dan maar?

wakkere_nederlander | 07-05-10 | 10:14

@ Teun

Zelfs dood zijn ze soms nog onbetrouwbaar !!

pippi kanglous | 07-05-10 | 10:14

@pippi kanglous | 07-05-10 | 10:13
Gerd Leers?

Chiant | 07-05-10 | 10:14

@Marcus Porcius Cato | 07-05-10 | 10:10
Het enige consequente in het VVD-beleid is het vooropstellen van eigenbelang. Ook deze keer geen verrassing dus. In veel gevallen is dat eigenbelang (per ongeluk?) ook in mijn voordeel, maar je kan niet altijd mazzel hebben.

koolteer | 07-05-10 | 10:13

@wurly
Je was me voor :
Noem mij 1 geloofwaardige politicus...

pippi kanglous | 07-05-10 | 10:13

Aan de ene kant vind ik het wel integer dat ze niet voor de buhne tegen stemmen.. aan de andere kant vind ik het verontrustend dat ze zich onder druk hebben laten zetten om deze flipflop te maken.

Sjors W. | 07-05-10 | 10:13

Op zich ben ik ook niet tegen de steun, maar dan wel onder keiharde garanties. Dus einde socialisme en communisme in Griekenland. Dat zijn dure hobby's die ze niet meer kunnen betalen en al helemaal niet van ons geld. Doorwerken tot 67 in plaats van 52. Verbod op staken. Max 8% ambtenaren. Dat soort maatregelen. En dan EERST invoeren en dan pas steun krijgen. En minstens blijven handhaven totdat de steun met rente volledig is terugbetaald.

Chiant | 07-05-10 | 10:13

We krijgen toch wel een live-streampje naar dat debat...?

SuperShota | 07-05-10 | 10:13

wurly | 07-05-10 | 10:12
Een dooie.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:13

Frans kan er niks aan doen, die wordt ook maar gestuurd vanuit de partij zelf. Ik ben benieuwd of er straks een hoofdelijke stemming komt.

Melethwen | 07-05-10 | 10:13

noem mij 1 betrouwbare politicus

wurly | 07-05-10 | 10:12

Met nog 40 te gaan: Conservatieven 288, Labour 244, LibDem 51, overigen, onder wie 1 groene: 27.

Riessjaar | 07-05-10 | 10:12

Laat Goldman Sachs betalen (op straffe van intrekking Europese bankvergunning)

Ze hebben Griekenland er in gelogen, nu mogen ze betalen.

Vogelbeest | 07-05-10 | 10:12

VVD liegen en bedriegen waar je bij staat, altijd heel stoer en zuinig uit de hoek komen maar als het er op aankomt meedraaien met de socialistische geldsmijterij.

5miljard overmaken naar Griekenland, geld dat we niet hebben, naast de 30+miljard die we al jaarlijks tekort komen door de linkse hobbies van opeen volgende kabinetten van linkse midden partijen, allemaal onbetrouwbare EU-konten likkers

fris4ever | 07-05-10 | 10:12

Ik ben ook tegen, maar ik denk dat de vvd zich ook realiseerd dat als ze het niet doen, de euro volledig crashed en dat is niet wenselijk.

Hellsmurfje | 07-05-10 | 10:11

Ach ja, politiek...

Schoorsteenveger | 07-05-10 | 10:11

Als je ruggegraat zo'n buik moet houden wordt ie vanzelf slap.

Parkeerwachter | 07-05-10 | 10:10

Zeg, Vrolijke Frans, misschien wordt het tijd om eens je conclusies te trekken ? Van de PvdA zijn we inmiddels wel gewend dat het elke dag anders kan zijn en meestal ook is, maar de VVD heeft toch iets als 'principes' enzo ? de VVD is toch de partij van law and order ? Van een rechte rug ? Kennelijk dus niet ?

Marcus Porcius Cato | 07-05-10 | 10:10

Iets angstigs bekruipt me... We ain't seen nothing yet.
Of het is de bodembel, want als he bloed door de straten loopt kan je goedkoop aandelen shoppen :-)

hoevenpe | 07-05-10 | 10:10

Frans Weekers is van de D'66-kant.

Teun van het Tuinpad | 07-05-10 | 10:10

@Brusselmans
'AAN een partij ... zit niemand te wachten' ???

koolteer | 07-05-10 | 10:10

jammer :\

Stienesss | 07-05-10 | 10:09

Mag er geen sprake meer zijn van voortschrijdend inzicht sinds 20 februari? Misschien is het beter nu 5 miljard extra te lenen dan dat ABP, ING en al die anderen hun miljarden aan Griekse staatsobligaties door de plee kunnen spoelen?

witwas | 07-05-10 | 10:09

Frans Week(di)ers.

BarackOsama | 07-05-10 | 10:09

Voortschrijdend inzicht heet dat toch...

JanRap | 07-05-10 | 10:08

Is dat debat niet al begonnen? Wilders kan weer punten scoren.

Dommelsch | 07-05-10 | 10:07

Geen cent naar Griekenland, laat de economische pleuris maar uitbreken, dan zijn we des te sneller uitgeziekt.

OversteKarremans | 07-05-10 | 10:07

overigens, voor ik commentaar krijg, socialisten doen tegenwoordig niet eens meer een poging om nog geloofwaardig te zijn

theos | 07-05-10 | 10:07

geloofwaardigheid van een liberaal is toch sowieso te koop?

theos | 07-05-10 | 10:06

Niks nieuws. Als politicus moet je nu eenmaal draaien en liegen om het pleps te behagen.

kleingrutter | 07-05-10 | 10:06

Frans is de nieuwe wouterT?

Ashtrey | 07-05-10 | 10:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken