Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vlucht TK1951. Van Vollenhoven presenteert EindRapport

En dan schakelen we live over naar de persco in perscentrum Nieuwspoort van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Zo meteen presenteert PianoPrins mr. Pieter van Vollenhoven daar zijn langverwachte rapport over de oorzaak van de Schipholcrash (opfrissen hierrr&daarrr). Wat erin staat weten we niet; wél weten we dat iedere keer wanneer Van Vollenhoven zich ergens mee bemoeit er een *kuch* licht gespannen sfeertje ontstaat (Schiphol-brand, beerput dossier Spijkers). Van Vollenhoven is namelijk kritisch; VEEL te kritisch, vinden sommigen. Kortom waar Van Vollenhoven is, komt ruzie. We gaan er dus even voor zitten. En wij niet alleen. Amerikanen (Boeing) en Turken (Turkish Airlines) kijken nauwlettend mee. Wat er nou precies gebeurd is (hoogtemeter kaduuk) doet er niet zoveel toe: het gaat er om WIE het gedaan heeft. Kijk maar: Een grote groep overlevenden en nabestaanden van vlucht TK 1951 van Turkish Airlines maakt vandaag op een geheime locatie ergens in Nederland kennis met Marc S. Moller van het Amerikaanse advocatenkantoor Kreindler & Kreindler. Dus dan weet je het wel. Goed. Rapport zo meteen in de update. LIVESTREAM! Update: Rapport hierrr. Piloten hadden even wat beter moeten opletten.

Reaguursels

Inloggen

@ stinkvis. Ja in Turkije zaten ze er ook veel dichter op dan in NL...

vVollenhoven op persconferentie: "Als piloten beter opgelet hadden was het wellicht niet gebeurd... zelfs toen de waarschuwingslampjes RETARD oplichtten, reageerden de piloten niet".

Tja, als een computer mij gaat lopen uitschelden zou ik hem ook negeren...

kittel | 07-05-10 | 10:38

De professionele piloten hadden niets fout gedaan het zijn juist helden. Daarnaast waren de hulpdiensten veeeeeel te laat. Of althans dat is ongeveer wat ik heb gehoord vanuit Turkije op de eerste dagen.

stinkvis | 06-05-10 | 19:31

De helden uit Turkije. Tenminste dat was wat er geschreeuwd werd op de eerste dag. De schuld is 0031. Of eigenlijk Die Wilders. Waarom ? Omdat het Die Wilders is.

Recht(s) Overeind | 06-05-10 | 17:18

@Jan Doedel Man: een KLM gezagvoerder op een 747 verdient op het einde van zijn carriere 240.000 euro. Een beginnend piloot zo'n 50.000 euro. Dan mag je eerst je studielening van een ton aflossen, plus rente uiteraard. De lonen zullen bij Turkish aanmerkelijk lager liggen.

Kim Jong-il | 06-05-10 | 15:08

die ramp was een links complot

christiaan weijts | 06-05-10 | 15:05

Het bekende "gatenkaas scenario". Een kaas met één gat is geen probleem, maar zodra er teveel gaten in één lijn zitten, dan val je er doorheen. Gat één: kapotte hoogtemeter, op zich geen probleem. Gat twee: te hoog en te snel het glijpad naderen, op zich geen probleem. Gat drie: piloten zitten te suffen, als gat één en twee er niet waren, dan was dit ook geen probleem geweest. Toch zou ik zeggen dat pilotenfout de voornaamste oorzaak is. De piloten zijn ten alle tijden verantwoordelijk voor het in de lucht houden van het toestel.

Kim Jong-il | 06-05-10 | 15:04

Dus dit wordt oorlog met Turkije?

super ongelood | 06-05-10 | 14:31

Wat ik me afvraag: momenteel zijn er veel reclame spotjes voor Turkish Airlines op de staatszenders (met een heel raar vrouwenstemmetje dat zwoel 'Turkish Airlines' zucht). Is dat bewust op dit moment? Want ze wisten natuurlijk heus wel dat dat onderzoeksrapport omstreeks nu naar buiten zou komen...
En als die timing bewust is, hoezo?

Bozsma | 06-05-10 | 14:17

Heau even | 06-05-10 | 11:45

Advocaten zijn goe!!!

ApacheIndian | 06-05-10 | 14:12

@c10 | 06-05-10 | 13:35
--
LOL!

ApacheIndian | 06-05-10 | 14:11

En de schuld maar geven aan Boeing. De piloot moet verantwoordelijk zijn of alle elektronica en dergelijken werken. De piloot is verantwoordelijk voor alles wat er met het vliegtuig gebeurt. Mag ook wel, als je 3 ton per jaar verdient...

Jan Doedel Man | 06-05-10 | 14:09

success met je rechtzaak tegen Turkish Air.

ehh.. als die dan nog komt.. but i doubt it

poli | 06-05-10 | 14:08

Dus de piloten zijn als enige schuldig aan de ramp.
Alle claims naar Turkish Air graag. Ik voorzie tranen in de ogen van heren letsel advocaten. Gouden bergen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Piloten alsnog opgraven en heldenstatus ontnemen.
Boeing en Amsterdam Airport kunnen weer adem halen.

Oyibo | 06-05-10 | 14:02

Misschien moet turkies airways maar gewoon piloten uit Europa en Amerika gaan aannemen net als veel Afrikaanse landen dat doen.
De turken zijn er blijkbaar nog niet aan toe om zelf te vliegen zeg maar.

c10 | 06-05-10 | 13:35

Zzzzooooffff | 06-05-10 | 11:33

Wat is dat nu voor conclusie; 'Een getrainde piloot met ervaring moet toch echt wel doorhebben dat een vliegtuig op een gegeven moment te traag gaat gezien de hoogte en de afstand die nog afgelegd moet worden.'
Dat is de allerslapste redenering die ik in een hele lange tijd gehoord heb.
Het is niet de hoogte of afstand die nog afgelegd moet worden, daaruit kun je alleen concluderen dat je niet goed voorbereid was op de landing en dus niet perfect uitkomt, ergo veel moet corrigeren. Dat je te traag vliegt valt op door de stick-shaker, de warnings en een hoge neusstand.

Swarley.. | 06-05-10 | 13:23

Een onderzoek wat door van piet geleid wordt moet je wel eerst achter de oren krabben.Want zie die man alleen bij feestjes en andere zogenaamde bezoekjes.

gerrit5042 | 06-05-10 | 13:01

In eerste instantie dus overduidelijk een fout van de piloten, blijkt uit het rapport. Zij hadden adequaat moeten reageren op het defect en hebben dat niet gedaan.
Onvoldoende getraind, incompetent, traag. Zo laat je een vliegtuig wel neerstorten ja.

Heau even | 06-05-10 | 13:00

Onder de Schiphol-brand animatie zat dramatische begeleidende muziek, waarom ontbreekt dat deze keer?

Verhip | 06-05-10 | 12:57

en volgens mij is iedereen schuldig als ik het stuk lees. De piloten, boeing, de luchtvaartautoriteiten, verkeersleiders, turkisch airlines en zelfs de automatische piloot (opsluiten die gozerT). Volgens mij iedereen, behalve van Vollenhove zelf.

hanz71 | 06-05-10 | 12:47

Ik snap het niet helemaal. De piloten hadden tijdens de vlucht al 5 meldingen van die defecte hoogtemeter gekregen (ook op kruishoogte). Volgens von V. was het algemeen bekend bij Boeing, maatschappijen en piloten dat die dingen defect konden zijn en hun gevolgen. Waarom landen die droeftoeters dan toch op de automaat? Die vraag wordt dus niet beantwoord, moeten er soms handjes boven hun dode pilotenkoppies gehouden worden?

faz | 06-05-10 | 12:44

god gloeiende. Het stuk barst van de teksten als 'hadden kunnen' en 'als.... dan'. GS... u slaat de spijker op de kop wat mij betreft. Het gaat er om om schuldigen en verantwoordelijken te benoemen, ongeacht alle als.. dan en hadden kunnens. Wat dat betreft is NL ook al verworden tot het ordinaire VS-nivo van aanklagen en verantwoordelijkheden afschuiven. Zolang we maar kunnen wijzen is het goed.

hanz71 | 06-05-10 | 12:43

-weggejorist-

michaelgielkens | 06-05-10 | 12:43

@ Van Pruisen | 06-05-10 | 11:08
Het is PROF. mr. Pieter van Vollenhoven hoor. Niet te onderschatten.

Verhip | 06-05-10 | 12:37

Een incident.

Jason Bourne | 06-05-10 | 12:33

maar de Turkse media zeggen toch echt dat die piloten de helden zijn... ik niet meer begrijpen doet...

Nibdib Niddib | 06-05-10 | 12:25

@Krachtmeester 11:29

En dan draagt die Moller van K&K LLP (man kijkt betrouwbaar uit zijn ogen trouwens) nog een stijlleauze das ook terwijl Van Pruisen zijn stukje om exakt 1108 online zet... Hier zit meer achter idd!

*via Mat JSF Herpes wijlen Fortuyn inseint*

widtvoet ® | 06-05-10 | 12:16

Nee nee, volgens de Turken zijn de piloten regelrechte helden. Het is allemaal de schuld van Nederland.

En-el Hak | 06-05-10 | 12:16

De piloten hebben gewoon zitten suffen!

OversteKarremans | 06-05-10 | 12:07

zeg maar jansen | 06-05-10 | 12:04
Tsja. Had ook niet anders verwacht eigenlijk.

Morkovich | 06-05-10 | 12:06

Koele animatie. Lijkt peter r. wel.

Zeeschuimer | 06-05-10 | 12:06

Het CDA | 06-05-10 | 11:52
Dat is het gevolg van inmenging van koningin Juliana, wat uiteindelijk tot een regeringsbesluit kwam dat Van Vollenhoven geen adellijke titel zou verkrijgen bij het trouwen met prinses Margriet.

Heau even | 06-05-10 | 12:04

En we zijn eruit: Een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Dat is wat het is.

zeg maar jansen | 06-05-10 | 12:04

De voorschriften van allah zijn hier heel duidelijk over:
"Als een moslim voorover buigt om de grond te raken, moet zijn "neus" altijd richting Mekka wijzen!" En allah weet alles beter.
.
Conclusie: De noord-zuid landingsbaan bij schiphol mag dus never-nooit-niet door piloten/vliegtuigen/passagiers uit moslim-landen gebruikt worden!

Mr. Bator | 06-05-10 | 12:00

Interpoolbal | 06-05-10 | 11:49

Totdat je ineens denkt... vlucht/vakantie naar Turkije. Handig dat GS en de reaguurders dan verschillende meningen hebben.

Parelman | 06-05-10 | 11:54

Eerste fail @ piloten. Als zij menen dat ze dit "defect" normaal niet hoeven te rapporteren en dat je het prima kan opvangen, moeten ze niet ineens gaan janken dat die hoogtemeter kapot was.

glebber | 06-05-10 | 11:54

Ik heb nooit begrepen waarom Van Vollenhoven geen prins mag zijn, terwijl het eerste de beste gangsterliefje wel prinses genoemd mag worden. Of wat dacht je van die kaktrut van een dochter van Brinkhorst?

Het CDA | 06-05-10 | 11:52

falende piloten over het algemeen door het niet melden en falende turkse piloten door niet vol gas en knuppel omlaag te douwen,
tfoe

koala-rider | 06-05-10 | 11:50

31 comments in 40 minuten...
*gelukkig niet de enige die niets met dit onderwerp heeft*

Interpoolbal | 06-05-10 | 11:49

PianoPrins lol.
Hij vertelt het anders klungelig want zijn bejaarde schedel heeft moeite met minuten seconden en uren.

Katte Nut | 06-05-10 | 11:46

*zucht*
Ziekelijk hoe Amerikaanse advocatenkantoren al vlak na de crash gelijk lijkenpikkers de slachtoffers en zelfs familie van overledenen aan het bellen waren om te kijken of ze hier munt uit konden slaan. Alles voor bekendheid en geld.
Die kantoren zelf zouden aangeklaagd moeten worden.

Heau even | 06-05-10 | 11:45

Wat Pieter vertelt, vertelt hij helder.

Bos Hout | 06-05-10 | 11:41

Konklusie: we weten nog altijd veel zaken niet zeker. Netjes @Pieter!

widtvoet ® | 06-05-10 | 11:39

Wat ook de conclusie moge zijn, de Turken zijn nooit ergens schuldig aan

BASinnic | 06-05-10 | 11:35

Dat de hoogtemeter kapot was, dat is knap lullig. De landing echter werd gedaan door een trainee. De overige bemanning had dan toch beter op moeten letten. Een getrainde piloot met ervaring moet toch echt wel doorhebben dat een vliegtuig op een gegeven moment te traag gaat gezien de hoogte en de afstand die nog afgelegd moet worden.

Zzzzooooffff | 06-05-10 | 11:33

Van Vollenhoven kan het een en ander toelichten met foto's die hij met zijn eigen camera ter plekke genomen heeft voor zijn eigen plakboek.

winterpeen | 06-05-10 | 11:32

De letters T en K zijn respectievelijk de 20ste en 11e letter van het alphabet. De wortel van 1951 = 44,17012565071555. 20 + 11 + 44,17012565071555 = 75,17012565071555. Dit riekt naar een samenzwering van Halliburton, de Illuminati en mijn rekenmachine, wat ik u brom.

Krachtmeester | 06-05-10 | 11:29

Conclusies!

Knallert | 06-05-10 | 11:29

"geheime locatie" van der Valk in Hoofddorp. Verzamelen!!!!

Arno65 | 06-05-10 | 11:29

@Varkenshaas 11:22

Doel je met die bewuste phrases wellicht niet meer op de beloften van PowNed? Bij mijn weten namelijk doet GS zulks al jaren. Althans, dat heb ik me onlangs laten vertellen door iemand die hier al wat langer zou rondhangen.

widtvoet ® | 06-05-10 | 11:28

Ik kan me nog herinneren dat Türkse minister van transport twee minuten voor de ramp al kon melden dat er geen doden waren gevallen.

James St John Smythe | 06-05-10 | 11:28

Poen, poen, poen, ...
Als je alleen maar dollartekens in je ogen hebt, kan je niet meer zien dat het leven mooi is ..

De Geblondeerde | 06-05-10 | 11:26

Moslims en vliegtuigen... Gashendels, houd maar op.

Jason Bourne | 06-05-10 | 11:26

Knopen , voeten ? , kmh en meters was te moeilijk om even te vertalen naar een voor ons begrijpelijk metrisch systeem ?,

demonizer | 06-05-10 | 11:24

Verbazingwekkend zeg, een overtrek..... Alsof we dit niet aan zagen komen. Snelheid veel te laag, het ziet er van buitenaf uit alsof hij gewoon valt. Neus slaat naar beneden, vervolgens pikt hij snelheid op en als hij snelheid genoeg heeft kan hij weer optrekken, maar dit gaat natuurlijk niet op zo'n lage hoogte.
Niet erg gek, in die airliners heb je een stickshaker, overal waarschuwingen dus...
Ze waren wss gebrand op het halen van de baan, terwijl ze uiteindelijk beter eerder "zacht" konden landen in een akker, overtrekken is altijd erger.

Swarley.. | 06-05-10 | 11:23

@widtvoet ® | 06-05-10 | 11:17

Geenstijl. Zij beloven dat ze het nieuws anders gaan brengen. Zij gaan de boel opschudden. Ze komen er aan. De luis in de pels.

Ik meen ze gingen in de stront roeren ofzoiets.

Varkenshaas | 06-05-10 | 11:22

Met vV wordt de luchtvaart niet veiliger. Zo kweek je verraders met een heel slecht eindresultaat. Piloot, co en instructeur van TA op de vlucht en niemand reageert op alle alarmen, dan nog auto(idle) landen en iemand anders de schuld geven. TA vliegt met die structuur en het gaat heel vaak goed...

Parelman | 06-05-10 | 11:20

Ik dien een schadeclaim in wegens ethervervuiling door Prins Pieter.

fuckje | 06-05-10 | 11:19

Wie-o-wie gaat er door het stof en moet cashen aan de overlevenden/nabestaanden...

Dennis1985 | 06-05-10 | 11:19

Met 169 knopen van bovenaf je glijpad benaderen in je Idolsstand is inderdaad best lastig.

Bos Hout | 06-05-10 | 11:18

kleingrutter | 06-05-10 | 11:11
+1 voor zo'n openingscomment :)

Interpoolbal | 06-05-10 | 11:18

Joepie! Nog meer stoepje schoonvegen, schuld afschuiven, regeltjes, risicobeperkingen, claims, indekken, onderzoekscommisies, rapporten, en natuurlijk het tot ver voorbij de pijngrens uitmelken van een incident door de media.
* kots *

Chiant | 06-05-10 | 11:18

Laten we in dit topik maar proberen niet al te veel kwinkslagen of grapjes te maken. Voor je het weet heb je die tegenwoordig nogal verzuurde Dijkshoorn weer in je neq: www.nu.nl/column/1923730/lachen-om-sla...

widtvoet ® | 06-05-10 | 11:17

Ik wacht wel tot GeenStijl een onafhankelijke conclusie heeft geschreven. De presentatie is gortdroog en niet doorheen te komen.

dodehoekspiegel | 06-05-10 | 11:17

Ikea-richtlijnen? Het was een bouwpakket!

Bos Hout | 06-05-10 | 11:17

cockpitnavigatieapparatuur, 2 keer woordwaarde, u wint.

Beau ter Ham | 06-05-10 | 11:16

Zijn oren gaan er van klapperen.

sqrota | 06-05-10 | 11:15

ah, mooi, uitleggen hoe een vliegtuig landt

Beau ter Ham | 06-05-10 | 11:13

Pffff, wanneer komt rutger weer eens met een boeiend verslag

djzapz | 06-05-10 | 11:13

De vraag is nu: "Wie vliegt eruit"?

kleingrutter | 06-05-10 | 11:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken