Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PandGestapo gaat studentjes lastigvallen

lullo_groot.jpgKleine waarschuwing voor alle studenten die op een creatieve manier bezig zijn met budgetmanagement. Even opletten de komende tijd, want uw overheid heeft besloten Extra Grondig te gaan controleren of alles wel 'n beetje volgens de regeltjes gebeurt. Zo kan het zomaar zijn dat er een dezer dagen een lid van de PandGestapo aan uw deur staat om te controleren of uw tandeborstel zich wel in het daarvoor bestemde rekje bevindt en of het vrouwmens in uw bed niet eigenlijk bij haar ouders hoort te wonen. Jazeker, de autoriteiten gaan weer toezien op het juiste gebruik van de inwonenden/uitwonenden beurs. Even voor de hardwerkende Nederlanders die nooit zulke lezers zijn geweest: uitwonende studenten ontvangen van overheidswege meer doekoe dan studenten die nog bij paps en mams wonen. Dus: je op een ander adres inschrijven loont. Terecht dat dit aangepakt wordt natuurlijk, want: mag nie hè. Wel een beetje zuur dat die babyboom-regenjassen die u straks komen doorlichten zelf 27 jaar diverse onzinstudies hebben mogen doen op kosten van de staat en een duizelingwekkend hoge StuFi hebben ontvangen waar een thuiswonende student het tegenwoordig met welgeteld 95,61 euri mag doen. Deze mensen hebben Nederland dus heel veel geld gekost, en dat kosten ze nu als lid van de PandGestapo wederom. Daarom: gewoon niet binnen laten. Laat ze lekker oprotten!

Reaguursels

Inloggen

Te bizar dit. Geen stijl die ineens voor het oplichten van de overheid is? Omdat mensen het vroeger ook hebben gedaan? Hele goede reden. Echt GS gaat zo hard achteruit lijkt steeds meer een tokkieplatform. Ook als student behoor je je aan de regels te houden. Ben je het er allemaal niet mee eens dan ga je de politiek in. Er wel is over nagedacht waar dat geld vandaan komt? Als student kan je prima werken, weet ik uit ervaring. En kom ook aub niet met het argument dat de student later meer belasting aftikt, hoe arrogant ben je dan. Dat betekend dat je ook meer verdient. Ik prijs me zelf gelukkig veel belating te mogen betalen, dat betekend dat ik het goed heb. Eveneens realiseer ik me dat een land zonder vuilnismannen, metselaars, schoonmakers ed een puinhoop zou zijn.
Regels zijn er niet voor niets, ik ben het ook iet overal mee eens maar ik ga niet voor eigen rechter spelen.
DispuutjeT u bent een treurige kwezel om met zo veel minachting over arbeiders te praten. Ik ben blij dat ze er zijn anders is een eigen bedrijf runnen erg moeilijk. Je kan je hersenen niet zelf uitkiezen. Aan je naam te zien studeer je zelf nog en heb je de maatschappij alleen nog maar geld gekost. Denk je nu echt dat je meer bent dan de gemiddelde burger omdat je lid bent van een lulletjesclub en wat boeken uit je hoofd kan leren? Je reactie staat bol van de ignorantie maar daar zal je nog wel achter komen.
Al dat gezeik op Nederland wordt trouwens te grappig wanneer ik mensen vraag een land op te noemen waar het beter toeven is blijft het ook vaak stil.

Hunter S. Thompson | 24-04-10 | 19:02

Dat werd tijd, ik ontvang al sinds 1998 stufie, en heb één keer een brief ontvangen ter controle, die ik vervolgens nog veels te laat had terug gestuurd ook nog, en verder nooit meer wat van gehoord….

Drs. D. | 24-04-10 | 13:49

Overigens, frauderen is eveneens -1
En ongevraagd panden binnenvallen bij normale studenten is ook -1
Riekt een beetje naar onze oosterburen.

DispuutjeT | 24-04-10 | 12:15

Hè bah! Arbeiders! Daar pis ik echt op!
Ga normaal werk zoeken man!

Daarnaast: na de studententijd mogen `de studenten` de sterke schouders onder de samenleving gaan worden. In de 40 a 50 jaar daarna `mogen` zij vele malen meer dan gemiddeld aftikken aan moedertje staat dan dat zij in die paar jaar hebben ontvangen. Zie het als een soort voorbereiding om leiding te geven aan de rest van het land. Een investering in de toekomst. Een paar jaar zoet voor het zuur. Een tijdje lol voordat je grijze muizen met moeilijk heersende problemen moet vertellen wat te doen.

Melkerts die zeiken op studenten altijd zwaar -1.
Hup terug in je hok!

DispuutjeT | 24-04-10 | 12:13

is toch logisch dat ze dit niet aankondigen :S anders werkt natuurlijk niet echt meer

doca | 24-04-10 | 05:45

wat een aansteller zeg die gast, ze kloppen aan, vallen toch niets binnen en terecht dat ze hier iets aan gaan doen, gebeurd overal

doca | 24-04-10 | 05:42

heu, gewoon niet je tanden poetsen en vrijwaringsbewijs van je tandarts tonen...

Bamzaaiert | 24-04-10 | 01:21

Studenten; altijd -1. Rare lui die geen reedt uitvreten en parasiteren. Laat de PandGestapop maar uitrukken.

KloteVanDeBok | 23-04-10 | 20:43

Inderdaad, trieste zaak Mutsaert om het voor frauderende studenten op te nemen. Dan mogen ze nog wel jullie doelgroep zijn iedereen met gezond verstand weet dat er bij de studenten nog zat geld te halen is, wat daar niet hoort.

Inferi0r | 23-04-10 | 18:15

Ik hoor het de politiek nog zeggen 'Minder Regeltjes' maar momenteel drijft de doorgeslagen regeldrift de welwillende Nederlanders tot waanzin!
Wist u bijvoorbeeld dat dieper dan een meter graven een vergunning via de mijnbouw wet vereist!
Nou ik dus ook niet,totdat een gemeente ambtenaar een kennis van mij de prent presenteerde voor het graven van een verdiepte garage...
Graaf een kuil van anderhalve meter diep zand er in laag stenen en dak er over dat net onder de 1,80 blijft.
Leuk idee maar wel even een mijnbouw vergunninkje aanvragen he want de [email protected][email protected] van de staatsmongolen moet ook rinkelen.

Beëlzebul | 23-04-10 | 18:08

"Als ze toch bezig zijn, waarom een OV én een uitwonende beurs? Zodat men 1 keer per week naar papa en mama kan reizen? Het mooie van het studentenleven is dat je leert zelfstandig te worden (althans dat is de bedoeling) maar met dit soort praktijken schiet het niet op natuurlijk...."
Woka | 23-04-10 | 12:30

Omdat die uitwonende studenten in het weekend naar de ouders gaan. En nog steeds doordeweeks OV nodig hebben om naar school te gaan.

rickie57 | 23-04-10 | 17:55

Wat een onzin standpunt, Mutsaers. "Het is terecht dat je inwonenden geen uitwonende beurs geeft, maar ze mogen niet controleren omdat ze babyboomers zijn."

Ik dacht dat GS gezond verstand had?

Dhr. Priet Praat | 23-04-10 | 17:14

Ik begrijp best dat er gecontroleerd moet worden op dit soort relatief makkelijke fraude, maar die tientallen miljoenen per jaar is redelijk overdreven.
Ervan uitgaande dat er 600.000 hbo en wo studenten zijn (bron: CBS), waarvan 15% thuis woont, waarvan 10% fraudeerd, die per maand 170E teveel ontvangen komen we met een simpel sommetje op:

600.000*0,15*0,10*12*170= 18.360.000,00 per jaar

Totale beurs voor wo & hbo = 1.060.000.000 per jaar

18,36 / 1060 = 0,0173, ofterwijl 1,7% van de totale uitgaven...

Volgens mij zijn er genoeg andere vormen van fraude die sneller en makkelijker kunnen worden aangepakt, waarbij ook nog eens meer wordt bereikt.

evilbanaan | 23-04-10 | 16:55

Popiejopie79 | 23-04-10 | 15:47

Ik betaalde daar mijn studie van, boeken, collegegeld. Thuiswonend, dus geen huur of eetgeld, maar dat betekent niet dat ik geen studiekosten had!

Milosz | 23-04-10 | 16:39

@ illuvatar | 23-04-10 | 12:31

Shit, dan vraag ik me toch echt af waarom ik destijds 35 mille over heb gemaakt aan dat bureau StuFi nadat ik mijn studies had beêindigd. Maar goed dat is ook net iets meer dan 20 jaar geleden.

Mongoose | 23-04-10 | 16:02

Thuiswonende studenten krijgen 90 euro? Goddoemme, da's nog 89 euro te veel ook. Hebben geen kosten, dus inleveren die hap.

Popiejopie79 | 23-04-10 | 15:47

Typisch Nederland. Je maakt een systeem heel moeilijk en duur en dan vervolgens zet je weer allerlei mensen aan het werk om de gebruikers van het systeem te controleren. Vereenvoudigen, versoepelen, goedkoper maken en die controleurs allemaal eruit schoppen.
.
Zou overigens ook een oplossing voor het OV in Nederland zijn..

Tam Tam | 23-04-10 | 15:29

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:31
Punt voor jou.

Boomschade | 23-04-10 | 15:13

leest net het artikel over pand-sjaria in arabische emiraten duidelijk het zelfde verhaal onder andere noemer.

jankaas | 23-04-10 | 14:40

Ik roep al jaren dat het sinds 9/11 2001 helemaal de verkeerde kant op gaat. Zie hier weer een voorbeeld. Nog ff en we zitten officieel weer in de dark ages in plaats van officieus. Lachen.

EenZiener | 23-04-10 | 14:33

Misbruik wordt gestraft, of kan worden gestraft. En zo moet het ook blijven. Ik snap dit hele item niet. En begin me af te vragen of dat ooit wat wordt met Powned.

wil van reem-talma | 23-04-10 | 14:31

als ze nu eens slim willen bezuinigen, schaffen ze die hele fooi die ze stufi noemen gewoon af, collegegeld omlaag (of afschaffen) en de leenmogelijkheden versoepelen.
Alle ambtenaren die controleren, uitvoeren, etc. op straat schoppen, die 5 torenflats in groningen van de IB-Groep in de verhuur, hoppa!
Zo even een paar 100 miljoen bespaart

Jan Kaas | 23-04-10 | 12:19

Ja, want die werkloze ambtenaren hoeven niet te eten en dus geen uitkering?
Of ga jij zorgen dat ze direct weer aan de bak kunnen?
Dat versoepelen van de leenmogelijkheden vind ik dan weer wel een goed idee, je moet als student ook wel kunnen leven, zonder te frauderen that is.

Als ze toch bezig zijn, waarom een OV én een uitwonende beurs? Zodat men 1 keer per week naar papa en mama kan reizen?
Woka | 23-04-10 | 12:30

Daarom reizen uitwonenden alleen in het weekend gratis en thuiswonenden alleen doordeweeks.

graaf bracula | 23-04-10 | 14:24

TisNieZoMoeilijk | 23-04-10 | 14:17
laten we uitgaan van jouw 1500 euri. Zullen we daar dan de 1620 euri collegegeld vanaf halen?

vroeger was alles beter.

Geile Markeerstift | 23-04-10 | 14:19

-weggejorist en opgerot-

Madice | 23-04-10 | 14:18

Jaja, en dan vanochtend nog zo'n mooie bus van R & B (resocialisering en begeleiding...) staan... Zo'n leuke groep halve garen die mijn belastingcenten even aan het vern**ken zijn. De overheid naaien is geen probleem zo lang ze dat bij mij ook doen...
*kijkt nog eens in de portomonee...*

jumboot | 23-04-10 | 14:17

"en een duizelingwekkend hoge StuFi hebben ontvangen"

Een broer van een vriendje van me op de lagere school; F1250,- als thuiswonende.
Kun je met gemak omzetten naar 1250-1500 Euro nu voor een thuiswonend student. Lekker vakantie vieren op kosten van de staat, geen studieschuld en een goed startkapitaal over om uiteindelijk eens als werkende te beginnen. jaren 80 he, toen "alles" beter was.

TisNieZoMoeilijk | 23-04-10 | 14:17

"... en een duizelingwekkend hoge StuFi hebben ontvangen waar een thuiswonende student het tegenwoordig met welgeteld 95,61 euri mag doen..."

Hmmm... das anders heel wat meer stufi dan ik heb gezien toen ik nog thuis woonde... DLDB met de "hardwerkende" student.... Inleveren, stelletje uitvreters

Zeveraar | 23-04-10 | 14:17

Help, gewelddadigen die aufmachen roepen en de deur forceren!
Vermomd als GeStaPo ambtenaar en AcAb!
Ze komen recht op me af!
*vul hier uw favoriete ZeVeDeHa (zelfverdedigingshandeling) in*

ZDEV | 23-04-10 | 14:09

Terecht studenten mogen niet als ze thuis wonen een uitwonende beurs ontvangen !

websenior | 23-04-10 | 14:08

Uhm, niet binnenlaten? Als je ergens niet woont dan kun je ze toch ook niet binnenlaten?
*Snapt het niet meer

Dolle Dries | 23-04-10 | 13:57

1. studenten mogen niet frauderen
2. plisie/gemeente/wie dan ook mag zonder bevel een pand niet ongevraagd betreden

DeSteef | 23-04-10 | 13:53

Studenten die frauderen met hun stufi moeten gewoon deaud. Hou je gewoon aan de regels en zo niet, dan mag je je mond nooit meer opentrekken om iets te zeggen over frauderende of te veel verdienende andere mensen. Natuurlijk is de stufi erg laag. Ik krijg minder stufi dan mijn kamer per maand kost. Maar dat weet je als je op kamers gaat. Mijn stufi gaat dan ook echt niet op aan een losbandige levensstijl. De studenten die wel elke dag naar de kroeg gaan kunnen dat echt niet betalen van hun studiefinanciering. Dan zullen ze toch flink bij moeten verdienen. Dat is uiteraard hun eigen keus, maar dat kan je toch niet zien als bier zuipen op kosten van de staat.

iLikeFatChicks | 23-04-10 | 13:47

Aan één kant is het natuurlijk te begrijpen. Je kan je inschrijven op het adres van een elektriciteitskastje tegenwoordig. Maar dan nog mogen ze natuurlijk nog niet zomaar preventief binnenstappen...

Alcoholic | 23-04-10 | 13:46

Misschien kunnen ze de allochtone uitkeringtrekker gelijk meepakken? Lijkt mij dat dat meer oplevert

Tabula Rasa | 23-04-10 | 13:37

@GeenStijl
Tot 1986 was de studiebeurs een LENING. Dat betekent dus dat het terugbetaald moest worden. Tegenwoordig is het wel erg makkelijk om het geld niet hoeven terug te betalen. Zo goed hadden de baby-boomers (die voor 1986 studeerden, want de meesten naderden toen de 40) het niet.
Bron: www.politiek-actie.net/pages/dossiers/...

Ikzitopjelip | 23-04-10 | 13:24

Handje schudden en normaal binnenkomen is ook teveel gevraagd?
Gewoon weigeren, kom maar met een gerechtelijk bevel herr Flick!

Typo-R | 23-04-10 | 13:22

Mensen verhuur je leegstaande kamertje aan een student en maak harde afspraken.
Maar reken geen woeker prijzen en laat ze desnoods mee eten.
Of kan dit hedentendage niet meer.

winterpeen | 23-04-10 | 13:21

Ik heb laatst ook een adresonderzoek gekregen van de gemeente, dit had niets met de IB-groep te maken. Kon voor het eind van de maand gewoon inschrijven op mijn 'nieuwe' adres, bij mijn ouders. Communicatie tussen gemeenten - die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de GBA gegevens - en de IB groep verloopt tot zover te stroef om een serieuze bedreiging te vormen voor frauderende studenten.
Mijn zus heeft overigens wel problemen gehad met de IB groep terwijl zij niet fraudeerde; zij woonde heel 2009 uitwonend, maar omdat zij geen huurcontract kan tonen (wèl alle huurafschriften) moet ze nu alles terugbetalen. Zo gaat het hier blijkbaar. Marokkaanse probleemjeugd wordt beloond met geheel verzorgde vakanties; keurige, toekomstige 52% schalers moeten twaalf bewijsstukken aanleveren om te bewijzen dat ze uitwonend zijn.

vuurwerkramp | 23-04-10 | 13:21

Goed dat dit aangepakt wordt, maar je hoeft ze natuurlijk niet toe te laten. De macht van de regering stopt waar de voordeur begint.

Nietvoordekat | 23-04-10 | 13:19

Halt stehenbleiben loel! Al geneujkt vandaag?

Hölzenbein | 23-04-10 | 13:17

Het is Kamphuis

Vleeschmans | 23-04-10 | 13:16

We leven in een controlestaat waar den muzelman (aka moslul) het voor 't zeggen heeft :(

Southpark gecensureerd, het moet niet veel gekker worden.
Dat is nog eens staatsgevaarlijk ! Mensen die aan onze Westerse grondrechten, waarden & normen knagen.

Cinq-Marquis | 23-04-10 | 13:13

Ik dacht dat er toch echt wel grotere problemen zijn als die studjes,pak eerst die inteelt rifaapjes die op hun achttiende via de wajong een nutteloos leven beginnen maar eens aan.

K.Zwellever | 23-04-10 | 13:12

Die komen er bij mij zonder slag of stoot NIET in!

Privacy word tegenwoordig eerder als last dan recht beschouwd, en de overheid verzint van alles om de schending hiervan te 'rechtvaardigen'...

sinnedsawereh | 23-04-10 | 13:11

ROFLOL @ GeenStijl:

"Wel een beetje zuur dat die babyboom-regenjassen die u straks komen doorlichten zelf 27 jaar diverse onzinstudies hebben mogen doen op kosten van de staat en een duizelingwekkend hoge StuFi hebben ontvangen waar een thuiswonende student het tegenwoordig met welgeteld 95,61 euri mag doen. Deze mensen hebben Nederland dus heel veel geld gekost, en dat kosten ze nu als lid van de PandGestapo wederom."

SCHOT IN DE ROOS. KUT BABY-BOOMERS!

KlunsJohannus | 23-04-10 | 13:09

Ik lees een plichtmatig regeltje 'Terecht dat dit wordt aangepakt', maar eigenlijk bedoelt Mutsaers dat we de huidige regels niet hoeven na te leven, omdat de regels vroeger anders waren. Zwak.

bintang | 23-04-10 | 13:08

Ga boeven vangen goedeverdegoedverde...

eerstneukendanpraten | 23-04-10 | 13:08

Links lullen, rechts vullen. Ga inderdaad eens uitkeringen checken, studeren mensen doen (later) in ieder geval nog iets terug voor dit land.

S* | 23-04-10 | 13:04

Ik ga nu mijn tandeN poetsen met een tandeNborstel!
* wél geslaagd als student *

Kobus Kloothamer | 23-04-10 | 13:03

de politie zijn de grootste crimi's pedo's moordenaars etc. nada respect voor dit tuig.

grote grutjes | 23-04-10 | 13:02

Simpele oplossing: iedere stud krijgt hetzelfde bedrag (zowel thuis- als uit wonend), en wil je meer dan leen je. Simple minds.

Hamertje Tik | 23-04-10 | 13:00

aanpakken die mensen. 150 doekoe meer vangen door ingeschreven te staan bij een verre oom. Laat al die spoorknorren maar door de mand vallen

AlterEgo- | 23-04-10 | 12:59

Buffell | 23-04-10 | 12:57
Dan zit ik goed.

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:59

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:56
Die van 'Van Binsbergen, llllllul!

Buffell | 23-04-10 | 12:57

Buffell | 23-04-10 | 12:55
Die van een haar in zijn glas ?

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:56

Is dat nou Van Binsbergen?

Buffell | 23-04-10 | 12:55

Weet het niet hoor,maar ik vrees dat pandGESTAPO 'op gepaste wijze' begroet zal worden door de gemiddelde lullo. Dat zouden een hoop weekendarrangementjes kunnen worden voor het overtreden van de normen_en_waarden_wet.

lichtpunt | 23-04-10 | 12:54

Heel goed! Controleren is prima.
Oplichters die toevallig student zijn, blijven tenslotte oplichters.

Hendrik Cornelis | 23-04-10 | 12:54

Kolenschopper | 23-04-10 | 12:50

Maas in de wet, net als veel belastingvoordeeltjes en dubieuze belastingconstructies via paleis Noordeinde. Maar ja, dat werd met de mantel der liefde onder het tapijt geschoven. Niet teveel ophef over maken, dan is er ook niets aan de hand. "schud wederom zijn hoofd en lacht als er vanuit NL weer eens wordt gewezen naar de maffiarepubliek Italia genoemd"

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:53

@Kolenschopper | 23-04-10 | 12:50
350? Ik krijg iets 266 per maand. Daarvan betaal ik 240 huur.

Filosoof-King in spe | 23-04-10 | 12:53

@ Mutsaerts" "en of het vrouwmens in uw bed niet eigenlijk bij haar ouders hoort te wonen" Hoe moet ik voorafgaande zin opvatten? Staat "vrouwmens" bij haar ouders ingeschreven en zou het dan een probleem zijn als ze stiekem op kamers woont? Lijkt mij niet.

sparkler_dynamo | 23-04-10 | 12:53

Kolenschopper | 23-04-10 | 12:50
Welke student heeft zijn stufi NIET uitgegeven aan bier en leuke tripjes?

Buffell | 23-04-10 | 12:51

Wat die studenten doen is toch niet redelijk? Thuiswonen = thuiswonende beurs Uitwonend = uitwonende beurs. Klaar.. Heerlijk 350 euro iedere maand ontvangen en lekker die belasting centen uitgeven aan bier en leuke tripjes.

Kolenschopper | 23-04-10 | 12:50

Kudt! Ze hebben overal lopers van in mijn studentenflat. Nou ja, als ze mijn afdeling opkomen willen ze waarschijnlijk toch gauw weg...

Filosoof-King in spe | 23-04-10 | 12:50

Ik vind het juist wel goed dat ze dat checken. Ik heb zelf ook 2 maandjes geprofiteerd toen ik op kamers zat, maar daarna had ik me toch maar eens overgeschreven na een waarschuwingsbrief van Die Regierung!
Dus goede actie.

Buffell | 23-04-10 | 12:49

Mee eensch.

TabulaRasa | 23-04-10 | 12:49

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:46
Ik zal maar niet raden waaraan.
Het is vrijdagmiddag, die laten we niet verpesten.

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:49

Een beetje student woont uit. Vraag maar na bij een willekeurig dispuut.

Multiflauwekulti | 23-04-10 | 12:48

Ikzitopjelip | 23-04-10 | 12:41
Vind ik niet goed, maar goede controle is niet uitvoerbaar. Ik heb altijd geleerd dat je wetten moet maken die ook daadwerkelijk uitvoer- en controleerbaar zijn in de praktijk. Als dat niet het geval is kan het nog zo een goede wet zijn maar heb je er geen sodemieter aan. Laat het de gemeentes regelen net als de bijstand. Veel beter controleerbaar en mee inspanningsverplichting bij de student die wil frauderen. Ik denk dat je het grootste gedeelte van dit probleem dan al hebt opgelost.

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:48

Heeeeel goed deze actie.. Ga zo door!

Kolenschopper | 23-04-10 | 12:47

betaald

o vos omnes | 23-04-10 | 12:46

@Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:42
Bedankt voor een nieuw Televee programma idee.
Enig verschil is dat de prachtwijken wel subsidie krijgen om het huis op te knappen, maar dat geld wordt natuurlijk ergens anders aan besteed.

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:46

Wat lult de auteur weer lekker uit zijn nek: Ik heb mijn studiefinianciering tot de laatste cent toe terug betaalt. Daar tekende je trouwens voor als je het aanvroeg.

o vos omnes | 23-04-10 | 12:46

Dus? Fraude is gewoon illegaal, en wij studenten kunnen er ook onder lijden als de staat onnodig veel geld uitgeeft aan mensen die het niet horen te krijgen.

dennieboy | 23-04-10 | 12:44

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:41
;)

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:43

En om al die regels te handhaven heb je nodig..... nog meer ambtenaren.....
Nederland is een maoistische bananenrepubliek geworden, en de drugsrunnertjes en scooterklootzakjes krijgen ook een zak goud mee.

Fatwa | 23-04-10 | 12:42

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:36
Mét camera.
We willen wel genieten natuurlijk.
;)

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:42

@ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:29
Stufi afschaffen lijkt me niet goed, maar mensen die frauderen aanpakken lijkt me een prachtidee. Wat vind jij er goed aan dat mensen frauderen?

Ikzitopjelip | 23-04-10 | 12:41

Gaan ze ook zo streng controleren met kinderbijslagfraude? Ik denk dat daar meer te halen is..

JosVerbeek | 23-04-10 | 12:41

@Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:07
Dacht eerst dat het Mevrouw Teun was die dit had gezegd ;-)

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:41

95,61 euri? gelul? Je kunt gewoon lenen bij de bank en terugbetalen als je bent afgestudeerd!

synchronicity | 23-04-10 | 12:40

Gewoon stoppen met deze studenten subsidie.

Slimmie | 23-04-10 | 12:40

Ik krijg 92 euro per maand en mijn ov failkaart dan. Werk er 2/3 halve dagen in de week bij om rond te komen, ouders geven mij geen cent meer nadat ik met m'n 1ste studie ben gestopt :P.

Die kut overheid begint me echt te irriteren, ik voorspel complete chaos als ze aan de toch al magere studiebeurs komen.

dutchy90 | 23-04-10 | 12:38

Over 10 jaar mag je alleen studeren als je PvdA stemt. Let maar op.

DaG | 23-04-10 | 12:37

Laat ze eens de prachtwijken bezoeken ....

Je Verzint Het Niet | 23-04-10 | 12:36

Hmmm even ontopic dan ook maar, ik mag hopen dat dit op z'n minst tot kamervragen gaat leiden, want de wijze waarop gemeentes en belastingen te pas en te onpas de politie inzetten is op z'n minst schrijnend te noemen. Ik zou als agent iig ontslag nemen als ik zulks zou moeten doen.

..zapper | 23-04-10 | 12:36

bezemkast 1919 | 23-04-10 | 12:33
Dank, maar doe maar meteen het hele pakje, want aan 1 heb ik niet genoeg. Er is zoveel om over te janken...

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:36

Mutsaers, je hebt 101% gelijk. Ik teken er nog bij aan dat de overheid studenten op de hielen zit omdat ze de echte boeven in dit land niet weet te vinden. (Hint: bankiers, managers.)

Arrabinekoeterine | 23-04-10 | 12:33

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:29
*Tissue aanreiken doet*

bezemkast 1919 | 23-04-10 | 12:33

Uit het bericht van Nu.nl: "Van Bijsterveldt: ''Dit is geld van de belastingbetaler. Daar spring je niet lichtzinnig mee om."

Ok, wie gaat deze controles uitvoeren? DUO? Het voormalig IBG dat bij de fusie/naamsverandering nog grote feesten ter meerdere eer en glorie voor de eigen medewerkers organiseert waar Guus Meeuwis á 13.000 euri per half uur mag komen opdraven?

knutsel | 23-04-10 | 12:32

Koekje-dr-bij? | 23-04-10 | 12:27
Degenen die zich volgooien hebben een andere bron van inkomsten. ook uitwonende StuFi is nog ergens 30% van bijstand. (en bijstand is het bestaandsminimum, naar het schijnt, dus studenten hoeven blijkbaar niet te bestaan)

bezemkast 1919 | 23-04-10 | 12:32

Mooi bericht!!

harrybarry | 23-04-10 | 12:31

@Mongoose | 23-04-10 | 12:26
Tegenwoordig ja, zo´n 20 jaar geleden nog niet hoor, onvoorwaardelijk en veel voor goedkope inwoning en betaalbaar collegegeld, nu weinig geld, voorwaardelijk voor dure inwoning (meer eisen aan woning en verhuurder), en enorm gestegen collegegeld.
Studeren wordt voor de rijkeluiszoon.

illuvatar | 23-04-10 | 12:31

Koekje-dr-bij? | 23-04-10 | 12:27

Gelul, thuiswonende studentjes zitten lekker met een kopje thee en koekje bij papa en mama 's avonds op de bank. Doordeweeks zuipen is voorbehouden aan de uitwonende studenten, althans een deel ervan.
Het probleem is dat ik geen zin om de Pandgestapo over de vloer te krijgen, ik sta netjes ingeschreven in het GBA en kan ook een huurcontract overleggen, maar ze komen bij mij niet binnen.

Vleeschmans | 23-04-10 | 12:31

Boomschade | 23-04-10 | 12:22

Als je vanaf je 15e in NL woont tot je 65e en nooit hebt gewerkt, krijg je ook volle AOW, dusssssss........................

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:31

Niet binnen laten = stopzetten stufi? 't zou me niet verbazen.
1984, Orwell was maar 26 jaar te laat.

Liberty Wolfe | 23-04-10 | 12:31

Eindelijk zinvol nieuws: Dominoday gaat niet door ivm de kredietcrisis. Zowaar een positief site-effect, de kosten van controle van de binnengebrachte pizzadozen en andere bagage zal hopelijk de doorslag hebben gegeven.

..zapper | 23-04-10 | 12:30

Waarom ze dit niet eerder hebben gedaan is mij een compleet raadsel. Het geld van deze fraudeurs had veel beter besteedt kunnen worden. Ook ik ken de mensen die zich bij oom en tante inschrijven en vervolgens lekker veilig bij papa en mama blijven wonen. Keihard aanpakken deze figuren.
Als ze toch bezig zijn, waarom een OV én een uitwonende beurs? Zodat men 1 keer per week naar papa en mama kan reizen? Het mooie van het studentenleven is dat je leert zelfstandig te worden (althans dat is de bedoeling) maar met dit soort praktijken schiet het niet op natuurlijk....

Woka | 23-04-10 | 12:30

Ja, we moeten nog meer bezuinigen op studenten. Hebben we over 30 jaar alleen nog maar mensen die de school verlaten met een "asperge steek diploma", echt vooruitstrevend plan en ook zo makkelijk uit te voeren. Gewoon stoppen met de studiefinanciering. We zijn echt helemaal de weg kwijt. Economische belangen worden keer op keer bovenaan de agenda gezet in plaats van kwaliteit van leven. Ons geld wordt verkwanseld door ambtenaren die weer eens een plan uit de hoge hoed toveren omdat ze anders geen reet te doen hebben. Ik heb bijvoorbeeld nog steeds niet begrepen waarom het schoolsysteem van vroeger gewijzigd moest worden. Kan iemand mij uitleggen waarom de kleuterschool + klas 1 t/m 6 groep 1 t/m 8 is geworden? Waarom is de indeling LBO/MAVO veranderd in VMBO? Welke wezenlijke voordelen zag men destijds in bij het invoeren? "schud zijn hoofd en begint zachtjes te wenen"

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:29

Mutsaerts is zelf student? Als immigranten frauderen met kinderbijslag staat men op de achterste poten, maar als studenten geld van de staat jatten, mag het ineens? Studenten moeten leren dat niet alles cadeau wordt gegeven.

Ikzitopjelip | 23-04-10 | 12:29

@Koekje-dr-bij? | 23-04-10 | 12:27
Dit dus. +1

Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:28

Bullcrap. Ik heb zo`n schijthijkel aan dat tuig. Zékurrrr studentjes. Die kun je niet tegen het lijf lopen of ze lopen wel af te geven op uitkeringstrekkers en ander onkruid( zelf nog niks gepresteerd ), en dan zelf lekker frauderen om op kosten van de staat je woensdag vol te kunnen gooien in de bar.
Hell no.

Koekje-dr-bij? | 23-04-10 | 12:27

En voor Mutsaerts die kennelijk ook niet echt veel gelezen heeft; die extreem hoge StuFi moest ok gewoon terug betaald worden heur!

Mongoose | 23-04-10 | 12:26

Als die Gestapo bij AOW-bejaarden mgen binnenvallen dan mag het bij studenten ook.
Alleen die AOW bejaarden hebben jarenlang belastingen betaald en de studenten (nog) niet.

Boomschade | 23-04-10 | 12:22

@wilmeister | 23-04-10 | 12:14
Jij bent er zo één?

Mensen die dat flikken verspelen al hun rechten om later nog te klagen over anderen die waar dan ook misbruik van maken. Pure hypocrisie.

Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:22

-weggejorist-

Mokum Kosher | 23-04-10 | 12:22

@Rammstein | 23-04-10 | 12:10
Achja.

Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:21

Ed71886710 | 23-04-10 | 12:10
Gelijk heb je, jaren geleden heel wat gezeur mee gehad, maar ze konden niets bewijzen. Als je 't slim speelt is het oncontroleerbaar of je ergens daadwerkelijk woont of niet.
Het is niet netjes, dat geef ik toe, maar gratis geld laat je als studentje niet liggen.

Strotgrondel | 23-04-10 | 12:19

De kosten van de beurzen van in- en uitwonende studenten worden meer dan volledig teruggewonnen door de collegegelden. Kunnen we niet beter die controleurs inzetten daar waar de fraudebedragen zoden aan de economische dijk zetten?

illuvatar | 23-04-10 | 12:19

als ze nu eens slim willen bezuinigen, schaffen ze die hele fooi die ze stufi noemen gewoon af, collegegeld omlaag (of afschaffen) en de leenmogelijkheden versoepelen.
Alle ambtenaren die controleren, uitvoeren, etc. op straat schoppen, die 5 torenflats in groningen van de IB-Groep in de verhuur, hoppa!
Zo even een paar 100 miljoen bespaart

Jan Kaas | 23-04-10 | 12:19

meeste uitwonende studenten wonen in illegale studenten kamertjes: de zogenaamde dienstmaagd of dienstbode kamers. Vraag me af of ze dus ook meteen met bouw-en woningtoezicht komen, etc. Anyways, vaak razend illegaal en oncontroleerbaar, ivm centrale basis administratie beperkingen.

Fred Janssen | 23-04-10 | 12:19

Terecht. Misbruik van belastinggeld dien te allen tijde worden aangepakt. Ook het feit dat het in het verleden mis is gegaan doet hier niets aan af, al wil Mutsaerts ons anders doen geloven.

Superior Bastard | 23-04-10 | 12:19

Ja, want frauderen dat moet gewoon mogen (?)

Robert Irving III | 23-04-10 | 12:17

@ azijnseikerT | 23-04-10 | 12:15

Dat heb je toch al bewezen? Anders krijg je die beurs niet.

HoogToontje | 23-04-10 | 12:17

vraag 1 Hoe is het eigenlijk met die aangifte wegens beledigen voor het gebruiken van de term pandgestapo ?

vraag 2 Is er een juridische grond om zonder toestemming van de bewoner de woning binnen te treden ?

@Simonzzzz vind positie peilen via een gsm anders net zo ver gaan, namelijk te ver

Vleeschmans | 23-04-10 | 12:17

Ik blij dat ik niet studeer! Stom gedoe, ga werken om je bier, huur en college geld te betalen man!

B Fabergé | 23-04-10 | 12:16


Ik hou me als hardwerkende nederlander inderdaad niet bezig met uitwonende studentes. Ik hou me liever bezig met studentes uitwonen.

Willianus Wortelus | 23-04-10 | 12:15

Gewoon aanbellen. Doe je niet open of ben je er niet, meteen de stufi intrekken en laten bewijzen dat je uitwonend bent.

azijnseikerT | 23-04-10 | 12:15

Uit mijn eigen studenten periodes kan ik me nog goed herinneren dat de 'rich-kids', wiens pappies al goed in de slappe was zaten en masse de boel belazerden.
Stelletje gieren.

Ashtrey | 23-04-10 | 12:15

Het zou terecht zijn om die studenten aan te pakken. Alleen is het praktisch toch totaal niet haalbaar.

Brinkster | 23-04-10 | 12:15

@Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:08
Mwoehaha, hoeft ook niet

wilmeister | 23-04-10 | 12:14

Steekproefgewijs een beetje controleren ok, maar dat Dumpert filmpje slaat toch wel alles. Als een crimineel valt de politie bij je binnen. Je zou dan veel beter iemand zijn positie kunnen bekijken via zijn GSM, is ook makkelijk achteraf te controleren. Is ie vaak op een ander adres dan waar ie ingeschreven staat is het zo klaar als een klontje. Vind dit veel te ver gaan.

Simonzzz | 23-04-10 | 12:14

Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen die misbruik maken van de StuFi worden aangepakt. Die uitwonenden beurs heb je namelijk hard nodig als je daadwerkelijk op kamers zit, dus het is belachelijk dat een stel hebzuchtige oplichters het nodig vinden om te parasiteren op subsidies die niet voor hen bedoeld zijn.

Pantheist | 23-04-10 | 12:14

Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:08
Studeer nog even door.
Miskruik ?

Rammstein | 23-04-10 | 12:10

een beetje slimme student vindt dit geen probleem. Laat ze maar juridisch bewijs leveren, niet te doen

Ed71886710 | 23-04-10 | 12:10

terecht, vervelende spoorstudenten

erics | 23-04-10 | 12:09

Studenten die er miskruik van maken zijn wel enorme hufters. Heb er, als mede-student, geen medelijden mee.

Art Vandelay Ultor | 23-04-10 | 12:08

Met deze berichtgeving komen ze ieder jaar, als je gaat kijken wat er dan daadwerkelijk gecontroleerd is dan is de uitkomst: zeer miniem. Manier van bangmaken waardoor ze zelf minder hoeven te controleren.

Tomboo | 23-04-10 | 12:08

Hey een inbreker... *KNAL*

Chris666 | 23-04-10 | 12:08

Deur dichthouden, laat ze maar met politie en huiszoekingsbevel aankomen zetten, en dan nog..

vander F | 23-04-10 | 12:08

He wat leuk, de politie komt weer op bezoek.

Requiescat in pace | 23-04-10 | 12:07

Niet binnen laten.
Simpel en effectief.
Eens.

Teun van het Tuinpad | 23-04-10 | 12:07

Dit werd 20 jaar terug al geopperd, alleen is er het personeel niet voor. 1 controleur op 100000 studenten is teveel van het goede.

ITEACHYOU | 23-04-10 | 12:06

Ach ik zal ze met open armen ontvangen hier in de JoeKee =)

JohnnyRep | 23-04-10 | 12:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken