Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Status huizenmarkt: nog steeds flat-line

Goh, wat is 2008 toch al lang geleden. Want in juli 2008 durfde GeenStijl als eerste te schrijven dat de huizenmarkt op instorten stond en er absurde prijsverlagingen aan de gang waren. Nu gesneden koek, maar toen waren er serieus oude media en instellingen zoals de NVM die beweerden dat die hele crisis wel over zou waaien. Terug naar 2010. Gisteren kwam de NVM met een relatief positief bericht over de markt. Dit keer geen geen hele leugens, maar wel halve waarheden, aldus de analyse van huizenzoekmachine Jaap.nl: "Wat de NVM niet vertelt: dat de aantallen huizen die verkocht zijn nog steeds dalen versus het jaar ervoor. Dat het vertrouwen van consumenten in de huizenmarkt weer licht gedaald is. Dat de vraagprijzen in de maanden januari-februari-maart gedaald zijn. Dat de prijzen van alle woningen in Nederland (ook die niet te koop staan) nog lang niet op het oude niveau zijn." Waar alle partijen het wel over eens zijn: het vrijblijvende verkiezingsgelul van een paar politici over hypotheekrenteaftrek, heeft DIRECT gevolgen voor de fragiele huizenmarkt. Wij konden in ons Keesing Historisch Archief geen enkele andere verkiezing vinden waarbij lagere politici ZO ontzettend veel keiharde&meetbare economische schade opleveren. Inderdaad, alleen al het stemmen winnen over de rug van huizenbezitters kost nu al miljarden. Ook dat is vrijheid van meningsuiting. AFM grijp eens in.

Reaguursels

Inloggen

speedy_con33 | 09-04-10 | 23:10 Ik deel uw mening behalve dat de huizenprijzen in de jaren 80 zakten door de hoge rente en niet anders om.

Jolly Jumper | 10-04-10 | 00:00

het hele idee dat je met een huis forse winsten kan maken na 5 jaar is iets uit de periode 1982-2002 en nu de boel veel te hoog is geworden gaan mensen klagen dat ze mogelijk verlies gaan leiden! Ja sorry bij het casino loop je ook niet elke week naar buiten met 2.000 Euro winst!

Er zal worden ingegrepen en verliezen zullen worden gemaakt. Het is dus OF blijven zitten de volgende 20 jaar en wat winst maken OF verlies leiden als je net je huis een paar jaar hebt en snel wil verhuizen.

De HRA gaan ze afschaffen op de lange duur en dit is prima zolang het maar niet te snel gaat; je woning is dan misschien minder in waarde gestegen maar wonen is er niet om forse winsten te maken maar om een dak boven je kop te hebben.
ludsers!

ps: De huizen prijzen dalen dan wel. De vrees is dan mogelijk dat de rente gigantisch gaat stijgen naar 12+ procent ala jaren 80 stijl.

speedy_con33 | 09-04-10 | 23:10

Ala sw HR er af gaat gaat de koopkracht behoorlijk achteruit en zal men niet meer genegen zijn door te stromen. De woningmarkt gaat helemaal op zijn reet,. iedereen blijft zitten waar die zit met zijn te hoge hypotheek en zijn woning zal minder waard geworden zijn. het wordt een grote teringzooi.

El_Guapo | 09-04-10 | 22:28

vorig jaar januari ons huis te koop gezet, in juli getekend en overgedragen.
Da's toch mooi.
Goedkoop gekocht en, helemaal voor de tijd, goed verkocht. Wel flink gezakt met de prijs (vraagprijs vs verkoopprijs -60.000) maar evengoed verkocht.

Iemand zei ooit eens tegen ons: geld kun je maken, tijd niet.
Een waarheid als een koe.

klomp72 | 09-04-10 | 22:23

Ja politiek... Pas over twee maanden zijn er verkiezingen. Dan volgt een heel moeizame periode van de formatie. Denk eens na welke Italiaanse toestanden er straks komen, alleen idiote coalities zijn mogelijk. Met een beetje mazzal hebben we in december een coalitie en volgend jaar een regering. Die gaat dan beleid maken en met een beetje mazzel laten ze dat dan testen door de roeptoeters van Vereniging Eigen Huis zodat we in 2012 te horen krijgen (zie het kilometerrijden) dat er verlopig geen beleid komt ten aanzien van de hypotheekaftrek. Gevolg, de toch al niet florisante huizenmarkt ligt zo twee jaar op haar gat. Chappeau heren en dames politici die niet snappen wat ze aan het doen zijn. Mensen die moeten verhuizen (scheiding, werkzoekende en daarom moeten verhuizen naar het andere eind van het land et cetera) zijn hier ontzettend de dupe van. En dan wordt er beleid gemaakt door mensen als treurwilg Hamer die doodleuk in Pauw zonder Witteman loopt te beweren dat ze denkt dat over dertig jaar de gemiddelde huizenprijs exact hetzelfde zal zijn als nu. Zelfs nadat een uiterst verbaasde Jeroen Pauw haar nog probeerde te helpen met: "denkt u niet dat de prijzen zelfs niet met een procentje per jaar zullen stijgen?" Inflatiecorrectie noemen we dat. Nog fraaier is de SP die denkt dat huursubsidie aan een boom groeite en hypotheekrente aftrek (overigens ook gewoon subsidie, dat wel) een halsmisdrijf is. Neuk op en kom eens met fatsoenlijk beleid en snel prutsers! Anders allemaal naar Kirgizië!!

Jolly Jumper | 09-04-10 | 19:11

Kom op zeg...

De prijs van bakstenen is voor zeer lange tijd veel te hard gestegen. Kijk in andere landen en besef ff dat je voor 3 ton in NL een doorzonwoning in Zoetermeer hebt en in de meeste andere landen een ruim vrijstaand huis met zwembad. Huizenprijzen zijn zwaarr overrated. Laat maar lekker zakken. Ik verdien meer dan zat om een huis te kunnen kopen maar ik ga dat echt niet in NL doen.. Huurpijzen zijn ook schandalig duur. 1000 euro voor 60m2 is normaal.. flikker toch op!! Had je maarr moeten nadenken toen je een huis kocht! Die stijging kon niet eeuwig zo door gaan. You win some you loose some en niet janken verder!! NEXT!!

vlugge japie | 09-04-10 | 18:37

Ze mogen de mensen die tig panden bezitten en nog steeds ondernemers belachelijk hoge huren rekenen lekker aanpakken van mij. Beetje gunnen kunnen babyboomers niet ,veel te bang dat ze 200 worden.

stonedt | 09-04-10 | 17:48

killermiller | 09-04-10 | 10:50

ik doe mee. waar kan ik me opgeven?

ministerpronk | 09-04-10 | 17:03

@koeberg | 09-04-10 | 16:45
Ach laat die anarchist toch lekker in kraakpandje wegteren....... Iedereen met een huis is voor dit soort figuren een soort van landadel, een kapitalist en een miljonair die geplukt kan worden om zelf lekker van een uitkering te kunnen leven.

killermiller | 09-04-10 | 16:52

@anti020front
En mensen die de afgelopen jaren voor veel geld een huis hebben gekocht en dus helemaal geen overwaarde hebben, die hebben volgens jou gewoon pech gehad?

koeberg | 09-04-10 | 16:45

Het woord overwaarde duidt immers op 'kunstmatige rijkdom'. En laat dat nou juist het grote probleem zijn. En de huizeneigenaren en huizenmafia (NVM, makelaars, vastgoedbedrijven) willen dat gewoon in stand houden.

anti020front | 09-04-10 | 14:57

Hoe eerder die HRA weg is hoe beter het is. De huizenmarkt in Nederland is totaal verziekt. Kijk eens naar de landen om ons heen, nergens anders betaal je voor een flut appartementje in de stad zoveel als hier. Door HRA kun je dus meer bieden dan je 'normaal' zou betalen en dat werkte prijsopdrijvend.

HRA zou per direct volledig afgeschaft moeten worden, met daarbij ook afschaffing overdrachtsbelasting, OZB en huursubsidie. En daarbij een verlaging inkomstenbelasting voor modaal en minder. Grondprijzenpolitiek van de gemeentes moet ook op de schop.

Al die jankverhalen van huizeneigenaars komen me de strot uit. Het gemiddelde huis in Nederland is nu nog steeds overgewaardeerd. En je hoorde ze trouwens niet janken de afgelopen jaren toen ze op basis van 'overwaarde' (alleen het woord al...) kapitalen hebben bijgeleend om bv een luxe badkamer te kunnen kopen.

anti020front | 09-04-10 | 14:56

Geenstijl de eerste....? Volgens mij roepen www.huizenmarkt-zeepbel.nl en www.huizenhype.nl dit al jaren..... Wel apart dat de HRA de enige subsidie is die op steun van rechts NL kan rekenen..... over de ruggen van huizenbezitters... pffff. Snik.

PTX | 09-04-10 | 13:45

"De overwaarde op huizen is sinds 1990 meer dan verzesvoudigd tot 694 miljard euro in 2007. Ook in 2008 is de overwaarde nog steeds hoog, maar de toename is minder groot doordat de huizenprijzen minder snel stijgen"
Zie CBS
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-eco...

M.a.w. waar praten over? Iedereen die overwaarde heeft opgebouwd van enkele duizenden euros per jaar hoeft toch niet ook nog eens geld te krijgen door HPA?

ecologiste | 09-04-10 | 13:23

Waardevermeerdering 1990 - 2007: 700 miljard euro. Wel even meer dan inflatie.
HPA had al in loop jaren 90 moeten worden afgeschaft. iedereen die recnt heeft gekocht is de klos. Wonen is roulette geworden dankzij een overheid die maar wat aanklooit omdat de kabinetten afkomstig van de politieke partijen zoveel mogelijk stemmen proberen te krijgen. Zo is het ook met de immigratie gegaan.
Politici: ruggengraatloze parasieten van het ergste soort.

ecologiste | 09-04-10 | 13:16

mooi zo, de huizenprijs kan nog wel de helft vanaf

cabbit | 09-04-10 | 13:15

@John_Galt | 09-04-10 | 12:37
Niet helemaal waar. Het kost wel geld. Door het geld rond te pompen wel te verstaan. Veel efficienter is dus geen HRA i.c.m. een lagere inkomstenbelasting. Nu leven ambtenaren ervan en profiteren banken van de grotere bedragen die heen en weer geschoven worden. Netto verliest de huizenbezitter.

blinde kip | 09-04-10 | 13:10

Ik voorzie een enorme stijging van het aantal annuïteiten hypotheken.

John_Galt | 09-04-10 | 12:52

Als de afschaffing van de hypotheekrenteaftrek doorgang zal vinden (wat ik betwijfel) dat zal dat voor nieuwe kopers gelden en in beginsel helemaal niet voor eigenaren welke er nu al voor in aanmerking komen. Desalnietemin zal het zeker een klap voor de woningmarkt zijn. Mensen kunnen minder lenen en dus ook minder aan een huis uitgeven.

De huidige woningprijzen o.a. randstad zijn tot stand gekomen door vraag en aanbod, door de kopers welke (neem ik aan) met hun volle verstand hebben gekocht in het verleden (marktwerking heet zoiets!)

Jollyjoker | 09-04-10 | 12:38

Wat ik niet begrijp, is dat mensen durven te stellen dat de HRA miljarden kost. Alsof de overheid de rente aftrek subsidieert. Dit is dus pertinent niet waar, de overheid krijgt minder belasting binnen van mensen die gebruik maken van de HRA en dat is op zich natuurlijk alleen maar toe te juichen.
Mensen die roepen dat de HRA geld kost, zijn mensen die vinden dat de belastingen verhoogd moeten worden.

John_Galt | 09-04-10 | 12:37

Guttegut, men hoeft geen hersenchirurg te zijn om zulks vast te stellen. Kijk een om je heen, spreek met wat mensen en kom tot de conclusie dat ze als de dood zijn voor het afschaffen van de HRA. Iedereen blijft voorlopig zitten waar hij zit.

En-el Hak | 09-04-10 | 12:36

De mededeling dat de hypotheekaftrek zal gaan verdwijnen gaat ook niet echt meehelpen de crisis op de huizenmarkt op te lossen.

Slome Duikelaar | 09-04-10 | 12:35

@GerMonster | 09-04-10 | 10:56
Dat is me bekend ja. Als ik mijn huidig huis 200 meter naar het oosten verplaats staat het in Duitsland. Zal daar eens offerte voor aanvragen. ;) Als BMWfanaat zou alleen al dat laatste een reden zijn om in Duitsland te gaan wonen.

killermiller | 09-04-10 | 12:27

@Aquanaut | 09-04-10 | 12:17
We zijn niet het enige land en in de landen waar het eerder is afgeschaft was het gedurende 5 jaar een drama in huizenland

Spanko | 09-04-10 | 12:21

Hahaha Hoxa, grow up man.
Wij zijn het enige land dat deze achterhaalde regeling nog heeft en het kost miljarden.
Laat de huizenprijs maar instorten, op termijn de beste en meest betaalbare oplossing.
Behalve voor de makelaars en de banken want die verdienen minder.

Aquanaut | 09-04-10 | 12:17

Ik heb nog nooit zoveel onzinreacties gelezen als hierboven.
Mensen die denken dat ze een goedkoper huis kunnen kopen als de prijzen in elkaar flikkeren zijn naief. De banken gaan namelijk ook minder hoge hypotheken verstrekken, dus je kan nog steeds maar een kippenhok kopen.
Verder flikkert de hele economie in elkaar als mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen en/of met een enorme restschuld blijven zitten.
Als dit "kaartenhuis" zoals, zovelen dit betitelen in elkaar flikkert, heeft iedereen daar last van dus ik zou er maar niet op hopen of aan meewerken.
Er zal wel iets gaan gebeuren, maar dan (hopelijk) geleidelijk.
Beste optie is zwaar belasten van de meerwaarde bij verkoop.

Spanko | 09-04-10 | 12:14

@ Boeuf Bourguignon 10:34. Wij verdienen samen meer en betalen per maand minder. Ruime 2/1 kap waar 2 auto's op de stoep kunnen staan. Kwestie van op juiste plek en juiste moment kopen. Huizenprijzen kunnen niet altijd maar stijgen. Zo zit de wereld niet in elkaar. En dat is niet de schuld van de PvdA of de hypotheekrenteaftrek. In de rest van de wereld wonen mensen ook in koophuizen en daar is ook geen HRA.

bbbachstra | 09-04-10 | 12:03

John Muts | 09-04-10 | 11:36
Dan moet hij helemaal geen nieuw huis kopen, maar lekker in zijn oude blijven zitten. In de tussentijd moet hij hard werken en geld verdienen, zodat hij zijn hypotheek kan afbetalen.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 11:43

@John Muts | 09-04-10 | 11:36
En de oplossing is dus al aangegeven: goedkoper huis kopen. Maar op een of andere manier vindt men dat een achteruitgang en telt dat zwaarder dan de winst die men normaal gesproken wel in een groter of duurder huis zou omzetten.
Huizenprijzen kunnen stijgen maar ook zakken. Afgelopen 20 jaar zijn ze gestegen. Dat is een lange periode. Grote kans dat ze nu voor lange tijd dalen. Hou daar rekening mee als je koopt. Zie het huis als een product die je gebruikt en niet als een investering. Wil je groter wonen, moet je meer geld verdienen door arbeid. Daar komt het weer op neer.

blinde kip | 09-04-10 | 11:42

Economische schade? Ga 'ns ff aan je hoofd voelen Hoxha... Lagere huizenprijzen is helemaal niet slecht. Behalve als je alles op de groei hebt gekocht, maar dat is niks anders dan het innemen van een risicopositie terwijl je op je klompen aan kunt voelen dat groei eindig is. Puur oppertunisme waar vooral de babyboomers weer eens van profiteren. Of ben jij er ook zo een die geld leent voor een nieuwe auto en dan gaat roepen dat z'n welvaart is toegenomen? Ofwel iemand die er werkelijk niets van snapt? Doe een beetje research en je weet wat een kaartenhuis onze monetaire systeem is. Weet je wat het is... die HRA is het probleem, niet het afschaffen er van...

synchronicity | 09-04-10 | 11:38

John Muts | 09-04-10 | 11:36
@ mezelf: nee lul, maar hij kan wel een huis van 300.000 kopen en van 50.000 z'n schuld afbetalen.

John Muts | 09-04-10 | 11:38

Dat waren geen absurde prijsverlagingen. Dat waren broodnodige verlagingen van absurd hoge huizenprijzen.

Doos Dronk | 09-04-10 | 11:37

eind dit jaar gaat de rente omhoog: de klappen gaan nog komen!

ganzo | 09-04-10 | 11:36

waddapatja | 09-04-10 | 11:28
Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 11:28
Punt blijft dat hij de bank 400.000 moet betalen, terwijl hij maar 350.000 heeft. Als hij z'n hypotheek opheft, wordt die 50.000 verschil niet kwijtgescholden door de bank. En als -ie een goedkoper huis koopt ook niet.

John Muts | 09-04-10 | 11:36

Overdrachtsbelasting is feitelijk een soort BTW, met dat verschil dat je de overdrachtsbelasting van de eerdere aankoop niet in mindering mag brengen op de belasting van de volgende aankoop. Overdrachtsbelasting is natuurlijk al een schandalige heffing maar bovendien is de staat er debet aan, dat bij een dalende huizenprijs mensen toch steeds dieper in de schulden komen.
Iets met boter en hoofd.

John_Galt | 09-04-10 | 11:34

De huizenprijzen zijn landelijk minimaal 5% gedaald sinds de crisis. Huizen boven de 350.000 euro zijn zelfs 10% gedaald. Nieuwbouw wordt niet verkocht.
De huizenprijzen zijn niet gestegen de afgelopen 25 jaar maar de GRONDPRIJZEN. en de gemeentes in Nederland houden veel te hoge gronduitgifteprijzen aan waardoor ontwikkelaars veel te veel geld moeten vragen voor de gebouwde woningen. Dus: overschot. Vraag is sinds het uitbreken van de cirsis met minimaal 30% gedaald.
DUs Gemeentes gooi je grondprijzen omlaag, verkopers knap die huizen op VOORDAT je ze op de markt zet en vraag een REEELE prijs. Want veel mensen zitten nog veel te hoog in de boom.

Vooral de babyboomers die jaren en jaren van stijgingen hebben gehad gaan nu keihard janken omdat hun huis 10.000 euro minder opbrengt. ach gossie heb je maar 100.000 euro overwaarde. ZIELIG HOOR.....

Linda1644 | 09-04-10 | 11:30

John Muts | 09-04-10 | 11:07
dat klopt deels, maar je neemt niet je oude hypotheek mee zoals velen denken, maar je neemt gewoon een nieuwe. Het probleem in dit voorbeeld zijn idd de kk, maar dat is al een heel oud probleem. Als we dat nou eens aanpakken!
.
Plus een dergelijke prijsdaling heb je alleen als je 2 jaar geleden je huis gekocht hebt. Heb zelf 5 jaar geleden huis gekocht, en een flinke overwaarde!

waddapatja | 09-04-10 | 11:28

John Muts | 09-04-10 | 11:07
Dan moet hij een goedkoper huis kopen.

Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 11:28

John Muts | 09-04-10 | 11:07
Ja, dat heet marktwerking. Hebben we allemaal last van en soms ook voordeel van.
Zou interessant zijn als de prijzen altijd maar zouden stijgen.
Overigens in Engeland verwacht men dat de prijzen voor woningen de komende 20 jaar gemiddeld per jaar met 1,5 tot 2% zullen dalen.
Lees trouwens net op teletekst (onderzoek Direct Wonen) dat de gemiddelde huurprijs in Nederland procentueel gezien nog sterker daalt dan verwacht.

Ulle Ruttelflut | 09-04-10 | 11:26

@John Muts | 09-04-10 | 11:07
Vreemd dat trouwens de banken (eigenlijk staatsbanken) niet gedwongen worden dit te herfinancieren of in ieder geval coulanter worden met betalingsregelingen (lagere rente of langere periode van afbetalen). Dit mag de regering wel eens gaan afdwingen. Die banken zijn namelijk van ons.
Het beste zou zijn zoals al eerer opgemerkt is, afschaffing i.c.m. alle andere regelingen en belastingen en tevens een verlaging van de inkomstenbelasting om de klap op te vangen. Per saldo is er geen besparing maar dwingt het wel de huizenprijzen omlaag. Maar het is behoorlijk ingewikkeld. Geen politieke partij kan en wil dat doorzien lijkt wel. En daarom verwacht ik er niks van, ongeacht welke partij straks na de verkiezingen hun leuke plannetjes mogen uitvoeren. Ik ben blij dat ik huur en hoop dat straks men niet het lef heeft om te bepalen dat ik meer moet betalen, zoals sommigen hierboven suggereren, omdat ik het rustig aangedaan heb met geld uitgeven. Voor die mensen zeg ik: Scheefhuren is een gevolg van een zieke woonmarkt en niet de oorzaak. Aanpakken is een communistische maatregel. En er zijn tegenwoordig al clausules die rekening houden met hogere inkomens t.o.v. huren. dus zeik niet. Jullie zijn gewoon afgunstig.

blinde kip | 09-04-10 | 11:26

"Dat de prijzen van alle woningen in Nederland (ook die niet te koop staan) nog lang niet op het oude niveau zijn."
Deze bewering is een toekomstvoorspelling, dat is nog al wat, japie.nl. Bovendien heeft een huis dat niet te koop staat helemaal geen prijs.
Doe mij maar de doorzichtige leugens van de NVM in plaats van de zogenaamde "halve waarheden" van jaap.nl.

Verhip | 09-04-10 | 11:19

@Mark d'Aviano : Woord.
Maar met dat weerbarstige internet wordt het steeds lastig voor ze om te boel te verhullen.

hotmint | 09-04-10 | 11:10

Ik zou toch graag willen corrigeren dat jullie een van de eerste waren die dit aan zagen komen. Misschien wel van de MSM (mainstream media) maar de zogenaamde "aluhoedjes"sites waren hier toch al wat eerder over uit! bijvoorbeeld: www.zapruder.nl/portal/artikel/de_econ...

deministerpresident | 09-04-10 | 11:08

Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 10:50
Denk even na... Jan L. heeft een hypotheek van 400.000. Verkoopt voor 350.000. Dus schuld bij bank over van 50.000. Koopt nieuw huis van 350.000. Heeft hij nu zijn 50.000 terug? Nee he? Hij kan MISSCHIEN die 50.000 meefinancieren bij zijn nieuwe huis, maar dan schuift hij het probleem alleen maar op. Want met 35.000 kosten koper erbovenop moet dat huis wel enorm in waarde stijgen wil hij die 50.000 ooit compenseren.

John Muts | 09-04-10 | 11:07

De 'huizenprijs' is een kunstmatig gedrocht dat in stand wordt gehouden door idiote openbare registers als het Kadaster. Als de buren hun huis verkopen, bepaalt dat de waarde van jouw bezit. De prijs van geen enkel ander bezit staat geregistreerd in een openbaar, voor iedereen inzichtelijk register. Misschien zouden huizenbezitters zich eens af moeten vragen welk doel dit dient.

John_Galt | 09-04-10 | 11:01

Ulle Ruttelflut | 09-04-10 | 10:52
Ik ben het met u eens. "De cynicus weet van alles de prijs en van niets de waarde." (volgens mij van Oscar Wilde; ben te lui om het op te zoeken)

Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 11:00

@killermiller : Ik woon al een jaar of 5 in Duitsland, niet vergeten dat wonen hier al wat langer geld kost dan in Nederland. Tot voor kort kon je in NL gratis wonen, door de enorme prijsstijgingen waren kosten koper, verhuiskosten enz, niet van belang.

Buiten de grote steden is de huizenmarkt al jaren vlak, ik heb b.v. een vrijstaand huis gekocht in de hogere prijsklasse (370k ja dat is heel veel hier) en probeer hem al een tijdje te verkopen. Ik schat in dat ik 350-360k vang. Dus dag met je handjes naar 40.000 Euro's (kosten koper e.d.). + de kosten van het nieuwe huis. En had ik al opgemerkt dat je hier geen belastingaftrek voor je rente hebt ?

Niet alles is super bij de buren, aan de andere kant krijg je hier een nieuwe BMW 730D als particulier voor rond de 750 euro in de maand :)

GerMonster | 09-04-10 | 10:56

Als je leuk woont dan is prijs toch niet van belang? Heb medelij met de bewoners van de door Pronk (=PVDA) verzonnen Vinex locaties die een huis hebben gekocht met aflossingsvrije hypotheek.

Ulle Ruttelflut | 09-04-10 | 10:52

Bertje heeft dit topic ook mooi een neqschot gegeven door een half uur later alweer een nieuw topic te plaatsen. Zou dat de bedoeling zijn ... ?

Art Vandelay Ultor | 09-04-10 | 10:51

Ik ga in Duitsland wonen en wordt ook nog Duitser. Wellicht is het een optie om samen met andere hardwerkende NL een eigen staat te beginnen. Als ik de PvdA beluister met hun nivellering en zo word ik schijtziek. Ik heb gestudeerd dat ik een ons weeg. Mag ik dan ook meer verdienen als een schijtkunstenaar die leeft van de subsidies? En nee ik ben geen babyboomer maar van een generatie later.

killermiller | 09-04-10 | 10:50

Zo erg is het toch niet als de huizenprijzen dalen? Wie in een huis woont dat minder waard wordt, lijdt pas verlies als hij het verkoopt. Een huis verkopen doet men pas als men daarvoor in de plaats een nieuw huis gaat kopen. Dat nieuwe huis is ook goedkoper, waarmee de lagere opbrengst van het oude wordt opgeheven.
Hooguit hebben hypotheekverstrekkers een probleem wanneer mensen massaal hun hypotheek niet meer aflossen omdat een nieuw huis kopen goedkoper is dan het aflossen van de huidige hypotheek, hierdoor een grote hoeveelheid huizen te koop komt te staan als gevolg waarvan de huizenmarkt instort en de bank failliet gaat. Maar een huis in de stad wordt weer betaalbaar.
Ik heb nooit economie gehad op school, dus ik zal wel wat missen, maar hoe slecht is dit nou?

Dmitri Dmitrievitsj | 09-04-10 | 10:50

Het is natuurlijk een tactische zet van de NVM want je neemt het diepte punt als jouw nul meting en dan is het resultaat altijd een stijging en ze hebben nog niet eens ongelijk want de huizenmarkt is niet gebaseerd op werkelijke gegevens maar net als de bank op vertrouwen. Als je gelooft dat een huis zijn waarde behoudt en als je een ander huis wilt kopen dat hij weer te verkopen is dan zullen de mensen sneller een nieuwe woning kopen dan als ze denken dat de prijs zal kelderen en hij niet meer aan de straatstenen kwijt te raken is. Hier komt nog bij dat als links de macht grijpt dat je ook nog eens je hypotheek rente niet meer mag aftrekken wat ook niet goed is voor de markt en ook de banken zijn ook nog eens terughoudend met het verstekken van hypotheken dus werd het na al die negatieve berichten die de huizenmarkt beïnvloed tijd voor een bericht dat de markt positief beïnvloed.

TijnZ | 09-04-10 | 10:48

Als die hypotheekrenteaftrek inderdaad afgeschafd word en mijn huis derhalve aanzienlijk in prijs daalt, sleep ik de staat voor de rechter. Wellicht dat we dat met een grote groep kunnen doen.

Bascii | 09-04-10 | 10:48

afschaffen die hypotheekrente aftrek, als je het nodig heb woon je te duur.

Sodommer | 09-04-10 | 10:47

@ boeuf 10:34
Exact. Ik hoop dat er een evenwichtig kabinet komt die zulke gevallen aanpakt en tegelijkertijd ook de hypotheekrentefap. Ik betaal 400 euro voor een 1kamerappartement in een buitenwijk, maar voor een geleidelijke opbouw naar bijv 10% meer in een x aantal jaar ben ik best te porren.

Madice | 09-04-10 | 10:47

@witwas | 09-04-10 | 10:39

Wat dacht je van de verwachte rentestijgingen!

azijnseikerT | 09-04-10 | 10:47

Ik hoorde Rutte vanmorgen op BNR nog gewoon zeggen dat hij niet aan de HRA komt.

azijnseikerT | 09-04-10 | 10:46

witwas | 09-04-10 | 10:39
Helemaal raak.

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:46

Huizenbezitter Hoxha ageert tegen de broodnodige aanpak van de HRA. Zelf een huis gekocht de laatste 5 jaar? Het probleem is de dollartekens in de ogen van babyboomers die hun huis voor 150k gulden gekocht hebben en het nu willen verkopen aan dertigers voor 500k euro. Wie nog gelooft dat de huizen nu op hun reele waarde zitten, zoek eens naar huizen vlak over de duitse grens.

granaatwerper | 09-04-10 | 10:44

witwas | 09-04-10 | 10:39
Eens. En er wordt trouwens ook geen starterswoning extra mee gebouwd als de HRA verdwijnt.

Boeuf Bourguignon | 09-04-10 | 10:43

@John Muts | 09-04-10 | 10:35 'Maar dan moet je wel heel erg lang heel erg weinig geld blijven verdienen'

Dat doet de gemiddelde importkansloze toch ook. Al zou ik in die gevallen het woord 'verdienen' niet in mijn mond durven nemen

witwas | 09-04-10 | 10:42

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:35
Ik kan me voorstellen dat (een) hooggeplaatst(e) individu(en) van PvdA huize grote belangen kan/kunnen hebben bij het behouden van de aftrek. Dit geldt natuurlijk voor alle partijen, maar is juist interessant om te zien bij sociale partijen.
Ik bedoel maar te zeggen

Tim | 09-04-10 | 10:41

Voor alle huurders hier die denken dat ze makkelijker een huis kunnen kopen als de HRA wordt afgeschaft: forget it!! Zolang er niet meer gebouwd wordt (en bij dalende prijzen zal er waarschijnlijk minder gebouwd worden) blijft de woonlastenquote gewoon hetzelfde. Alleen de huidige bezitters van koopwoningen zien hun woonlasten stijgen en betalen het gelag. Ik zie veel in het plan van Vermeend: bestaande gevallen respecteren en nieuwe kopers een jaarlijks dalende aftrek toestaan conform aflossing met annuïteiten (in het begin veel rente dus veel aftrek, later steeds minder)

witwas | 09-04-10 | 10:39

Een eigen huis is voor het plebs. Doe mij maar een decadente huurwoning, en volgende maand een nog decadentere huurwoning en de maand daarna, nog decadenter, het kan niet op met de huurwoningmarkt!

..zapper | 09-04-10 | 10:38

brienenoord | 09-04-10 | 10:36
Ik ken die ouwe Nico wat beter.
De viespeuk.

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:37

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:34
Laat mevr. brienenoord het maar niet horen. Die vindt die nieuwe Nico nl. een lekker ding.

brienenoord | 09-04-10 | 10:36

Maar huurtoeslag kan je gewoon krijgen van je 18e tot je het graf in gaat.
witwas | 09-04-10 | 10:31
Maar dan moet je wel heel erg lang heel erg weinig geld blijven verdienen.

John Muts | 09-04-10 | 10:35

Tim | 09-04-10 | 10:31
Een partijoverweging is per definitie niet individueel.

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:35

Je weet tog: sterkste schouders dragen de zwaarste lasten, tot elke schouder bloedt en zweert.

Don Bomgordello | 09-04-10 | 10:35

Madice | 09-04-10 | 10:29
Ik ken twee hogeropgeleiden die samen iets van rondom de 4000 euro netto verdienen. Waar denk je dat ze wonen. Ze betalen € 450 exclusief voor een driekamer appartement redelijk dichtbij het centrum van A'dam, en jawel, het is een sociale huurwoning. Un-fucking-believable. Dokken stelletje profiteurs!

Boeuf Bourguignon | 09-04-10 | 10:34

Zolang mensen blijven zitten waar ze zitten zijn we nog lang niet van al die klote klusprogramma's af.

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:34

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:30
Daar ben je dan toch lekker mee als het individuele PvdA overwegingen zijn!

Tim | 09-04-10 | 10:31

Hypotheekrenteaftrek is al beperkt:
- maximaal 30 jaar
- bij verhuizing winst verplicht gebruiken voor nieuwe hypotheek.
Maar huurtoeslag kan je gewoon krijgen van je 18e tot je het graf in gaat.

witwas | 09-04-10 | 10:31

Gelukkig vallen algemeenheden altijd weg tegen individuele overwegingen.

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:30

ze moeten allemaal inleveren omdat er nou eenmaal bezuinigt moet worden. De hypotheekrentefap kost 15 miljard per jaar. Grote kostenpost dus. Niet zo saar als daar op bezuinigt wordt. En ja ik heb een huurwoning inderdaad. Maar ik heb nieuws voor je. Die huurprijzen mogen van mij ook omhoog. IEDEREEN moet gewoon een deel inleveren. Wel zo realistisch.

Madice | 09-04-10 | 10:29

Al dat gelul over die aftrek maakt me wel gruizig, dat dan weer wel.

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:29

Iedereen weet dat die aftrek niet houdbaar is en dat de huizenbubbel doorgeprikt gaat worden. Moeten we dan om wille van het consumentenvertrouwen stommetje spelen?
Het probleem is dat het stemvee teveel consumentenvertrouwen heeft gehad. In het lulverhaal van de hypotheek"adviseur" is getrapt en nu doodsbang is dat z'n rijtjeshuis terugvalt naar de reeele waarde, die een paar ton lager ligt. Dus blijven ze stemmen met hun kortzichtige portemonnee en schuiven ze het steeds groter wordende probleem voor zich uit.
*heeft op goed moment laatste koophuis van hand gedaan en huurt nu tot-ie z'n slag kan slaan *

John Muts | 09-04-10 | 10:28

Ik snap echt niet waarom ze (bijna) allemaal het aftrekken willen afschaffen. Krijgen we dan voortaan subsidie om naar de hoeren te gaan? Wie kan me dat duidelijk maken?

Zyxtraal | 09-04-10 | 10:28

Gerhammad Saeed al-Sahukker:
"There are no more decreasing houseprices in Holland, I repeat, no more decreasing houseprices"

oddfellow151 | 09-04-10 | 10:27

Emigreren is de enige optie voor iedereen die belasting betaalt... Laat die paupers van de PvdA, SP en GL, alle subsidievreters en de gristenfundi's en de allochtonen het maar verder uitzoeken in deze moeraspolders.

ZDEV | 09-04-10 | 10:27

Huizenprijzen in Nederland zijn veel te hoog, krankzinnig dat je in de Randstad 3 ton neer moet leggen voor een rijtjeshuis van 300m3 inhoud op 120 m2 grond. HRA is hier mede schuldig aan dus prima dat daar wat aan gebeurt. Zolang het maar gecompenseerd wordt dmv belastingverlaging. En niet, zoals de PvdA voorstelt, belastingverhoging en het in stand laten van overdrachtsbelasting en eigenwoningforfait. Smerige achterbakse dieven.

zum kotzen | 09-04-10 | 10:27

Hypotheekrenteaftrek, de grootste subsidiespons van 0031....
Hoe duurder een huis, hoe hoger subsidie. Doe is, net als bij huursubsidie, een inkomenstoets. Scheelt zo een paar miljard euro! Oplossingen zijn vaak zo simpel!

Sydough | 09-04-10 | 10:27

@two ball cane | 09-04-10 | 10:23
waardoor we de aan- en verkoop van woningen stimuleren, en dus de economie weer op de rails zetten? klinkt niet eens zo gek :-)

theos | 09-04-10 | 10:25

Dikke +1 voor Reagoorder | 09-04-10 | 10:06
Eerste tegel ever, direct fipo.

illuvatar | 09-04-10 | 10:25

Ach ja, de woning en bouw capo di tutti's roeren zich weer. Laatst Winsemius een goed plan horen vertellen over de grondpolitiek, maar denk maar niet dat daar ooit iets mee wordt gedaan, aangezien de Woningcorporatie maffia tot de elleboog in de PvdA zit. Die denkt dat welvaart er gewoon is en zodoende verdeeld kan worden: dat nota bene in het land waar je al snoeihard wordt geplukt als je net iets meer dan een bouwvakker verdient. Het gaat allemaal maar om een ding: de gevestigde belangen van de boven u gestelden. De graaiers van het Calonsocialisme, de Doekle Terpstra's, de Eelco Brinkmannen van dit land. Tierra y libertad!

Boeuf Bourguignon | 09-04-10 | 10:25

Voorlopig blijf ik zitten waar ik zit en verroer me niet. Gelukkig voor een goede prijs mijn huis gekocht met dito financiering. Al valt de hypotheekrenteaftrek weg dan kan ik het gelukkig nog makkelijk ondervangen. Laat ze het maar afbouwen in 15 jaar. Als daar tegenover staat: de afschaffing van de overdrachtsbelasting (6%), vlaktaks etc. Maar dat zal wel niet de bedoeling zijn. De NL overheid wil en - en. En afschaffen HRA en lekker veel belasting. De NL overheid en kadootjes weggeven? Laat me niet lachen.

Sliptong | 09-04-10 | 10:24

Er zijn meerdere indicatoren op de huizenmarkt:
- de gemiddelde prijs
- de gemiddelde tijdsduur dat een huis te koop staat
- het aantal verkochte huizen
- het aantal opgeleverde nieuwbouwhuizen

Er is steeds een redelijk grote kans dat er 1 positieve indicator bij zit. Die cherrypickt de NVM dan. Niets bijzonders; dat doen de CO2leugenaars ook.

Mark d'Aviano | 09-04-10 | 10:24

En als we nu, in plaats van afschaffen, onze elleboog op tafel zetten, Jack in de box en verdubbelen die aftrek!

two ball cane | 09-04-10 | 10:23

Mooi kan niet wachten tot ze mijn bezit-boete naar beneden afstellen. MUAHAHAHAHA geloof ik het zelf

Fragony | 09-04-10 | 10:22

Krak, krak hoort U dat ook?
Crash huizenmarkt, crashhhhhhhhhhh!!!!!!!!

Taboenamak@MoHoMo.eu | 09-04-10 | 10:21

fuckje | 09-04-10 | 10:16
*Meehoopt*

Superior Bastard | 09-04-10 | 10:20

Huisje verkopen, en ander huisje kopen = lijdensweg. Verhuisboete (overdrachtsbelasting), overbruggingskrediet, verhuiskosten, inrichtingskosten. En als je eenmaal gesetteld bent, de jaarlijkse boetes (eigenarenbelastingen, huurwaardeforfait al heet dat nu anders). Als ook de HRA vervalt: nog meer lijden.

Het is duidelijk waartoe socialisme/collectivisme leidt: het uitzuigen en kapot belasten van de werkpaarden van de samenleving, om het verspillende overheidsbeleid te financieren.
Wat te doen, 'werkpaarden' ? Op dit moment lijkt het beste: massaal VVD stemmen, zodat jullie geluid sterk doorweegt in de volgende regering.

Fijnstoffer | 09-04-10 | 10:19

Laat 't even weten wanneer het het juiste moment is om een huis te kopen.

T'o Malaak | 09-04-10 | 10:19

@illuvatar | 09-04-10 | 10:14
om het vervolgens als onderdeel van een coalitie toch maar af te schaffen?

theos | 09-04-10 | 10:19

Laat maar lekker dalen die prijzen. Zeepbellen moeten doorgeprikt, hoe eerder hoe beter.

dienstweigeraar... | 09-04-10 | 10:19

@fuckje 10.16
Waar is jouw adoratie voor Geert gebleven?

Karel Kruizenruiker | 09-04-10 | 10:19

Tim | 09-04-10 | 10:13
Als je het zo wilt stellen, ja.

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:18

Stempt PvdA mensen als u graag wilt bloeden. De pvda valt buiten de piek in de sinusgolf die economie heet. In plaats van nu in een gespreid bedje te stappen en lekker te strooien met geld wat die verderfelijke rechtsen hebben opgebouwd, stapt de pvda straks in een regering die keihard moet snoeien. En dat valt niet goed bij de overwegend uit ambtenaren, klaplopers, uitvreters, allochtonen die niets toevoegen en junks bestaande achterban. Dus wat doe je dan: je naait de hardwerkende midden- en bovenklasse met een grote Eurodildo in de aarsch voor 4 jaar en dan mag een ander kabinet lekker verder puinruimen. Waar andere, serieuzere partijen ramen dat er tussen 15 - 30 miljard bezuinigd moet worden zegt de peeveedeeeaa gewoon: doe maar 10 miljard en de rest is voor later. Vooruitschuiven en de verantwoordelijkheden wegleggen bij anderen daar zijn die rode nsb'ers goed in. En de achterban van de pvda is tevreden. Wat ze zich niet beseffen is door bijvoorbeeld de symboolpolitiek van het toptarief van 60% dat werkgevers gaan snoeien in het personeelsbestand om toch hun beloningen intact te houden of zelfs te laten groeien. En wie kunnen er dan straks aankloppen bij de sociale dienst? Oh ja, met name de achterban van de pvda. Ik denk dat ik in plaats van PVV maar VVD ga stemmen zodat die wellicht gaan winnen. Beter voor de economie die toch de fundering van onze samenleving is.

Sliptong | 09-04-10 | 10:17

De huizenprijzen in Port au Prince trekken wel weer aan

watsinneneem | 09-04-10 | 10:17

Wat is er mis aan om nu al een begin te maken met de beeindiging van de hypotheekrente aftrek over 20 of 30 jaar? Stop het aftrekken, stelletje wankers!

Imprimatur | 09-04-10 | 10:17

@illuvator |10:14
Daarom hoop ik nu ook op de VVD als grootste partij, met Rutte als partijleidert in de Kamer, en Ivo Opstelten als MP.

fuckje | 09-04-10 | 10:16

Scherp Hoxha.
Het is ongeloofelijk dat politici met nu verstand van zaken dit soort uitspraken kan doen, en daarmee de markt beinvloeden. Beetje Lakemanachtige praktijken.
Men moet de hypotheekrente aftrek afschaffen voor de zogenaamde tophypotheken. M.a.w. hypotheken die hoger zijn dan de onderliggende waarde van het O.G. Scheelt jaarlijks al enorm, en zal weinig effect hebben op de waarde ontwikkeling van het O.G.

Steef K. | 09-04-10 | 10:16

In een caravan kun je ook goed neuken.

Zyxtraal | 09-04-10 | 10:15

NVM hoopt door een positief bericht meer vertrouwen te creëren?
De zakenwereld schijnt nog wel te moeten wennen aan het feit dat de burger inmiddels niet meer de onwetende stumper is die gemakkelijk voorgelogen kan worden. Althans, het grootste gedeelte van de burgers dan..

theos | 09-04-10 | 10:15

Er zijn geen absurde prijsverlagingen. Hooguit gaat het duidelijk minder. Maar dat is wat anders. Het zou nog hypocrieter zijn als politici niets zeggen en vervolgens toch de hypotheekrente aftrek afschaffen. Wat toch gewoon gaat gebeuren. Huizenmarkt is vraag en aanbod en vrije markt. Dat gaat dus wel eens een beetje heen en weer. De loterij zonder nieten is niet meer. Wen er maar aan in plaats van dat gejank.

bbbachstra | 09-04-10 | 10:14

VVD gaat als verkiezingsspeerpunt de hypotheekaftrek behouden.

illuvatar | 09-04-10 | 10:14

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:11
LOL een waardedaling van 220.371% ?

Tim | 09-04-10 | 10:13

Altijd lachen met Ger Rukker van de NVM: Zelfs als een woning minder kost dan een krat bier, beweert die man dat de woningmarkt herstelt. Hij doet me denken aan die woordvoerder van Sadam.

Welke starter is nu zo gek om een woning te kopen in plaats van even te wachten of de hypotheekrenteaftrek wordt beperkt. Als dat gebeurd is dat kippenhok 30% minder waard.

applaus voor de paus | 09-04-10 | 10:13

@witwas | 09-04-10 | 10:08
Praat met niet van dat zieke PvdA-kladje! Het is dat we zoveel armlastige, staatsruifgrazende werklozen en (door hun eigen schuld) laagbetaalde stumpers hebben in Nederland, anders kon de PvdA nog wel eens heeeel klein worden met deze voorstellen...

Tommygunner | 09-04-10 | 10:13

Na het lezen van de berichten schoot me direct te binnen dat dit eerder een reclame boodschap betrof. Sterker nog, er werd angst verkocht omdat ze aangaven dat de huizenprijzen in de lift zouden zitten. Een opvallend doorzichtige en oliedomme leugen.

Stroopdoos | 09-04-10 | 10:12

"Dat de prijzen van alle woningen in Nederland (ook die niet te koop staan) nog lang niet op het oude niveau zijn."

Zie de euro als een gulden.
Dat is het oude niveau.

Teun van het Tuinpad | 09-04-10 | 10:11

Alleen al het concept-verkiezingsprogramma van de PVDA bezorgt de huizenmarkt een doodsklap. En zit dat al in de cijfers? Hopelijk krijgt genoemde partij in de peiling van a.s. zondag éénzelfde klap te verwerken.

witwas | 09-04-10 | 10:08

Praat eens niet zo somber over die huizenprijzen! Ik zie de waarde van mijn huis dalen per GS-topic!

Tommygunner | 09-04-10 | 10:07

't zal je appeltje voor de dorst maar zijn...

Insignificant_Cunt | 09-04-10 | 10:07

Pieter Lakeman: kom er maar in.

brienenoord | 09-04-10 | 10:07

zal nog wel even zo blijven ook...

Reagoorder | 09-04-10 | 10:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken