Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oetoe ik ben skeer, fittie?

No spaaaaaaaaaaaaaaang bro!Goedemorgen, welkom op uw cursus straatcultuur voor meesters en juffen. In deze cursus leert u als leerkracht de straatcultuur beter te begrijpen en om te gaan met de vele kansen die deze rijke exotische cultuur u biedt. We beginnen met een onderscheid ("een ideaaltypische beschrijving in Weberiaanse zin die voorbijgaat aan nuances", maar dat terzijde) tussen straatcultuur en schoolcultuur. De straat: hosselen, dissen, masculien en anti-feminien, agressie, directe behoeftenbevrediging, liegen, niet te lang kijken. De school: orde, ritme, regelmaat, metro-androgyne stuudjes gekleed in v-halsshirt, zelfbeheersing, intellectueel en eloquent, links stemmend, NRC Next. You digg mothafucka? Welnu, cursusvraag 1: welk van bovengenoemde eigenschappen heeft u als op de Volkskrant-geabonneerde, brildragende, semi-babyboomende mbo-leraar die gelooft in de maakbare samenleving vooral niet? Vraag 2: waar verwerf je als straatcultureel icoon van deze tijd meer aanzien door: een pipa, doekoe of een promotie in de soosjale wetenschappen? Vraag 3: hoe denkt u de door uzelf bij vraag 1 genoemde diskwalificaties en het daardoor ontstane machtsvacuüm in uw klas op te lossen? U heeft tot het einde van deze cursus. Essays graag in drievoud inleveren in het oudpapierhok. Succes!

Reaguursels

Inloggen

"oetoe ik ben skeer, fittie?"
Oké laat dat even tot je doordringen. Oetoe... Oetoe..! Wat een woord! Komop... Oetoe! Dat klinkt als verzonnen door een baby! Gaga goegoe oetoe. En skeer... Ook té kansloos maar lang niet zo ernstig als... Oetoe. Herhaal dat woord oetoe nog een paar keer en des te DOMMER t gaat klinken. Oetoe oetoe oetoe. Iemand die oetoe zegt dient een klap op zn bek te krijgen.

Madice | 09-04-10 | 09:24

Blanken die denken dat negerttaal cool is... moet niet gekker worden ...

watson357 | 08-04-10 | 23:56

o en een echte anarchistische autodidact (dank google) gaat zijn eigen weg en conformeert zich never nooit, niet aan leraren en zal helemaal niet aan commerciele prietpraat, die doet gewoon zijn ding.

lidlbier | 08-04-10 | 19:46

of collegegeld vertienvoudigen.

lidlbier | 08-04-10 | 19:04

inderdaad docenten dienen eenzijdig te onderwijzen, interpretaties andere kijk op zaken dien je te verdienen/eigen te maken.
Niet op kosten van de belastingbetaler. eerst leren op andermans geld daarna werken voor je geld en als je apart wilt praten prima maar wel na schooltijd

lidlbier | 08-04-10 | 19:02

Je weet toch hombre, gewoon niet te lang kijken. Dat is geen respect. ??? Uh okay, sorry je hebt ook eigenlijk wel gelijk ja..

Oogkoek | 08-04-10 | 18:21

domme socioloog. Wel groot onderzoek uitvoeren maar verkeerde conclusies trekken.
De straat moet zich aanpassen aan het onderwijs om verder in het leven te komen en niet andersom.

martijn6421 | 08-04-10 | 18:13

G'Morning!
altijd als het gezellig wordt, moet ik naar bed (en niet van eens me moedah)
Enfin...... wij spreken tegenwoordig veel Englutch.
Of Dutchlish.
Maar niet die bagger die ik hier lees

klomp72 | 08-04-10 | 17:18

Die ENTER had niet gehoeven, jwz.

de kudtkrantenjongen | 08-04-10 | 17:08

In dat opzicht ben ik dan erg blij dat ik niet in de randstad woon en dat ik op de uni zit. Ik vindt die mensen gewoon tuig, respect hier, respect daar. Doe een opleiding! Krijg en behoudt een eerlijke baan, houdt je aan de regels, maak je nuttig voor de samenleving. Dan krijg je respect van mij! Je krijg geen respect van mij omdat je naar een of andere muzieksoort luistert of je op een bepaalde manier kleedt.
"Hoe kom je aan geld", 'das mijn zorg'. Anders gezegd, van hardwerkende mensen stelen, of van mijn uitkering waar de normale mens hardt voor werkt. Die verdient respect.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat we hier -in Limburg- van die subcultuur gelukkig niet zoveel last van hebben, en daar ben ik blij om :)

JL1 | 08-04-10 | 16:38

Nederland levert straks alleen maar achterlijken af.

lanex | 08-04-10 | 16:31

De tekortkomingen van dit onderzoek nopen zéér zéker tot prudentie! Met 2600 (?!) scholieren en studenten kletsen om vervolgens een 'verkennende schets' in elkaar te flansen -zonder uitputtende (sic!) kwalitatieve en definitieve conclusies of aanbevelingen, nou dan ben je beslist liever lui dan moe. En liever laf dan vernieuwend. Nee, e.e.a. is natuurlijk vooral weer bedoeld om de behoefte aan vervolgonderzoek te onderbouwen. Om nóg 's -tig jaar te mogen kletsen met scholieren en studenten, want dát is uiteraard al uitputtend genoeg. Maar lesboeken samenvatten, dat kan-ie als de beste. Wat een mega-fail, die El Hadioui.
De eerste de beste leek, zoals ondergetekende, kan nog verzinnen dat juist de feminiene, zogenaamd niet-hierarchische schoolcultuur de veroorzaker is van de masculiene tegencultuur op straat. De beste manier om je cijfers op te krikken is namelijk de docent vragen om hulp. In de ogen van een leerkracht toon je daarmee je interesse aan. Maar om hulp vragen is het laatste wat je als een echte kerel doet.
Hoe "vrijer" de opdrachten, hoe noodzakelijker het is om nog even bij de docent langs te gaan om uit te vinden wat er wordt bedoeld. En achteraansluiten in de rij meisjes die na afloop van de les om verdere aanwijzingen vragen, dat is het allerlaatste dat een stoere gozer doet. Die staat al lang weer bij z'n matties buiten om gauw een peuk in z'n hoofd te kunnen steken. It's as simple as that.

AgentKrol | 08-04-10 | 15:45

Man, man, man ... Ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik zeg maar gewoon niks en prijs mezelf gelukkig dat ik niet meer in NL woon.

despecialist | 08-04-10 | 15:16

Succes? Dank je, eerst een hele hoop geemmer van en over Cohen aan moeten horen wat ik allang wist.

Verder straatcultuur en leraren er mee om laten leren gaan? Man, ik mocht op school dragen wat ik wilde maar binnen de les heb je regels(geen pet, geen oordopjes in, aandacht bij de les(en niet bij een mobieltje of handheld). Half uur te laat komen? Les niet in, briefje halen bij de congierge, 3x? Strafkorvee(=kauwgom wegkrabben of rotzooi uit de plantsoenjtes van de school prikken). Niet mee eens vanwege je eer? Schorsing. Zovaak geschorst dat je niet aan de aanwezigheidsplicht voldoet? Van school af. Klaar.

Als je geen normaal verstaanbaar nederlands kan heb je niks in die klas te zoeken, en ben je hooguit geschikt voor het speciaal onderwijs, dan krijg je maar een diploma waarop staat dat je een debiel bent, kies je zelf voor. Dan worden de klassen maar wat leger en de fabrieken en de kassen wat voller, zal geen kwaad kunnen.

Ploertendodert | 08-04-10 | 14:43

Dacht dat we nu juist van op straat rondhangende jeugd af willen in hun en ons belang. Zolang een leerling kan schakelen tussen straatcultuur en schoolcultuur is er niks aan de hand. Sterker nog, dan kun je er de charme van inzien, net alsof je een andere taal heb geleerd, of kennis hebt gemaakt met een andere cultuur zonder je van de Nederlandse-cultuur af te sluiten.
Triester wordt het als er alleen de straat cultuur is. Dan weet je zeker dat betrokken te veel en te lang onbegeleid op straat rondgebanjerd heeft, er een verhoogde kans is op schooluitval, een minder gunstige start voor een vervolgopleiding en wat er aan narigheid nog op volgen kan.

Wil het onderwijs voorbereiden op taal en baan, en daar een positieve impuls aan geven, dan lijkt er maar een richting: hier op school spreek je Nederlands en wat je buiten praat moet je zelf weten. Je examen is tenslotte ook niet in het straatcultuurs. Bijles Nederlands is een optie. Moet je daarvoor socioloog zijn?

Zingende Zaag | 08-04-10 | 14:10

Dat Feest was echt VET BRUUD!! ey me mattie heeft gister een blaffoe op zn ide gehad... faja!

lilluke halve hoan | 08-04-10 | 13:23

Straat'cultuur': Heel Erg Erg.

McNulty | 08-04-10 | 13:03

Die v-hals blijft je dwars zitten Bert.

Conan de Rabarber | 08-04-10 | 12:38

Het gaat helemaal niet over taal, het gaat over het ondermijnen van de normen van dit land en over sukkels van leerkrachten die zich onderwerpen aan de hiërarchie van de straat. Een leerkracht moet boven de leerlingen uitstijgen en niet een onderdeel zijn van. We betalen ons groen en geel aan belasting om een kans te creëren voor de kansloze. Dit tuig verdient geen kans, aanpassen of anders een kutbaantje!

odiko | 08-04-10 | 12:37


Lees ik het nou goed? Moet het schoolsysteem compleet op de schop zodat Marokkaans gajes wél naar de lessen wil komen?

Willianus Wortelus | 08-04-10 | 12:27

" Het samenvallen van deze dimensies maakt de koppeling tussen ‘allochtoon’ en deviant gedrag aannemelijk voor docenten (zo werd straattaal door docenten soms waargenomen als ‘slecht Nederlands’ en niet als een andere taal) terwijl de factor van de Rotterdamse straatcultuur niet werd herkend of het gedrag niet als zodanig werd benoemd."

opmerkelijk citaatje uit het bagger stuk van deze Iliass El Hadioui.

Billo | 08-04-10 | 12:24

Nederlands leren, dan begrijpen we elkaar allemaal en vooral kappen met dat apengedrag!

odiko | 08-04-10 | 12:18

Daarom geef ik geen les.

Geile Markeerstift | 08-04-10 | 11:42

En ik begrijp niet waarom normale mensen zich moeten aanpassen aan dat apendialect van die *kots* urban cultuur..? Waarom past de meerderheid in dit land zich altijd aan aan een stelletje onaangepaste, kansloze minderheid..? Zit PvdA in de genen ofzo..?

Carl von Rabenhaupt | 08-04-10 | 11:31

Shit hij is er nog steeds, die BertBrussen van de Vara....
-
En heeft de WYSIWYG editor nog niet echt onder de knie...

Carl von Rabenhaupt | 08-04-10 | 11:27

Docenten zijn niet aangenomen om te begrijpen maar om les te geven.
Dat tuig moet maar eens gaan begrijpen hoe de maatschappij in elkaar zit.

odiko | 08-04-10 | 11:19

Onderwijzer zijn betekent: betrokken zijn - en blijven.
-
Docenten die niet weten wat er onder hun leerlingen leeft, die niet in staat zijn om ze te begrijpen, die zo'n afstand hebben van hun leerlingen dat ze naar c u r s u s s e n moeten om dat wel te doen en die de gang naar zo'n cursus ook nog eens buitengewoon bijzonder vinden, zijn niet geschikt voor hun vak.
-
De ongemakkelijke waarheid die niemand in dit land hardop durft uit te spreken:
De grootste oorzaak van schoolverzuim/ -uitval is de jammerlijke kwaliteit van het docentenkorps.

azoturie | 08-04-10 | 11:17

Entertje teveel Bert.

Mac The Ripper | 08-04-10 | 11:17

Mooi stukje desintegratie van het autochtone volk.
Dat wordt nog leuk als die jongens een werkgever moeten gaan zoeken, moet die zich straks ook aanpassen omdat de Roc's hun rug niet recht durven te houden?

Ricky_H | 08-04-10 | 11:15

Waarom kijken er nog mensen naar Nova?

Strohond | 08-04-10 | 11:13

Hijs ze allemaal in een schooluniform, doorbreek hun hiërarchie en laat ze de leraar gewoon weer met u aanspreken. En graag aankijken als je tegen iemand praat dat is hier normaal in Nederland.

odiko | 08-04-10 | 11:09

Wat een moeilijke woorden

Maaier | 08-04-10 | 11:08

@ Yoghurtje: Eensch!

Heb wel normen en waarden tegenover de babyboomerts in de klas. Erger me kapot aan die straatratten met hun achterlijke gedachtespinsels en gewoonten die cultuur genoemd worden. Het is gewoon asociaal gedrag, klaar.

In plaats van aandacht aan schenken gewoon FIGUURLIJK laten doodbloeden. Komt toch nooit hogerop in de maatschappij. Juist als je dit soort onzin aandacht geeft gaan meer mensen het accepteren en zich zelfs misschien zo ACHTERLIJK gedragen.

Bah. Go babyboomende leraren. Fail Nova. Je kunt ook te ver gaan met je multiculti shit. Multiculti is realiteit en je moet er het beste van maken met zijn allen, maar toegeven aan dit soort onzin is echt belachelijk.

Waffelizer | 08-04-10 | 11:08

Wie haalt het zich daar in zen hoofd dat wij (leraren, medescholieren, niet straattalers) zich maar moeten aanpassen voor de straat cultuur? In Nova gisteravond word er gevraagd of ze wel respect hebben voor de leraren. Ja dit hebben ze zolang de leraar zich aan hun regels houden. Dit is toch van de zotte. De leerlingen gaan maar op cursus!

Yoghurtje | 08-04-10 | 11:01

Volkskrant en NRC Next zijn mijn smaak niet, maar passen wel goed bij sociale sector, schoolcultuur en verpleegsterscultuur. Er is een verschil tussen schoolcultuur en academische wereld, want dan kom je geen straatcultuur meer tegen en kom je in een cultuurshock als je in een ziekenhuis belandt, vol straatcultuur.

juriste | 08-04-10 | 11:01

Oké, Clairy en Bert hebben het probleem benoemd.
Op hun manier.
Nou ik.
Dankzij het ferme optreden [kuch] van onze Cohenniaanse overheid, zijn op straat de allochtone en ex-koloniale dropouts al lang de baas, en halen daar de standaard naar beneden tot hun onpeilbare diepten.
De autochtone cultuur trekt zich meer en meer terug in ommuurde bolwerken zoals witte wijken, departementen en het onderwijs.

Oplossingen?
Volgens sommigen: laten dan we ook maar mee afzakken.
Volgens anderen: niks ervan, als ze niet mee kunnen komen hoeven ze de baas nog niet te spelen --- en als ze dat wél proberen is daar het gat van de deur.

Kies nu.
Wees snel.
Want veel tijd is er niet meer over.

Merlot | 08-04-10 | 10:49

Buitengewoon triest dat Nova meent dat de PvdA hier 10, 15 minuten aan schermtijd mag krijgen. Doe dan godverdomme in ieder geval een POGING om een beetje politiek neutraal over te komen zeg.

Nietvoordekat | 08-04-10 | 10:48

Algemeen bekend, primaten dien je nooit lang aan te staren alsmede dat er onverstaanbare geluiden uit voort komen. Zou Bokito Rifsch of Negeriaans spreken?

peli | 08-04-10 | 10:47

Ach, 'vroeger' was de school onderdeel van de maatschappij. Nu moet de school zich inleven en bij voorkeur aanpassen aan de straat.
Ik dacht dat we van dat linkse gedoe afwaren..

Butchijo | 08-04-10 | 10:26

Swedish Chef | 08-04-10 | 10:19
Het gekke is dat al die kansenjongeren ineens accentloos Nederlandsch kunnen spreken als je ze een beetje onder druk zet! Gewoon eventjes duidelijk maken dat je niet gediend bent van pauperpraat, en de Rifsche tongval verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:23

*proest* -tracht een interpretatie verschuiving teweeg te brengen door de dissonantie maatschappij moraal - "stads"jeugd moraal, vanuit de urbane leefomgeving te benadrukken. Doet dat echter wel met verwijzing naar klassieke Islamitische denkers, en tevens vanuit de onderzoekers-eigen Islamitisch culturele achtergrond.
Sociologisch is het wel interessant om te onderzoek wat deze onderzoeker beweegt om een alternatief te vinden voor de dissonantie in andere oorzaken dan het cultuur verschil binnen de demografie Rotterdam. Vooral omdat dit verband reeds door middel van emperisch onderzoek is aangetoond en ook vanuit literatuur onderzoek voorspelbaar is.

Fred Janssen | 08-04-10 | 10:23

waardeloze gasten die ervan overtuigd zijn dat iemand aankijken provoceren is... dit zijn mensen die kneiterhard aangepakt moeten worden door de popo's, in de 'slang' van deze ghettoboy's...

Swarley.. | 08-04-10 | 10:22

Sliptong | 08-04-10 | 10:18
Uw naam is bij deze doorgegeven aan mijn vrienden van de Bilderberg. Kwestie van u niet te willen overvallen als er ineens drie zwarte wagens voor uw deur staan.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:21

Wel grappig,
Heb het schrijfsel van Iliass El Hadioui ff zitten lezen.
Het is geen onafhankelijke wetenschappelijke analyse over de "allochtone" jongerencultuur maar eerder een verdedigend betoog van iemand die zich vanwege zijn achtergrond erg betrokken voelt bij deze jongeren en hun "cultuur".
Deze man heeft 14 pagina's nodig gehad om te zeggen:
Het iesj niet onze schuld maar ... ( vul zelf maar in, schoolsysteem, samenleving, etc etc)

Swedish Chef | 08-04-10 | 10:19

Sliptong | 08-04-10 | 10:15
Ik mag nog graag naar oude uitzendingen van het Polygoonjournaal luisteren.
Dat zie ik die snotneus van een Freriks nog niet zo een-twee nadoen!

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:18

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:13
Ja, pas maar op. Ik ben dat akkefietje nog niet vergeten! Geheimtaal ontcijfer ik zo: users.telenet.be/d.rijmenants/nl/timel... Ik heb ze allemaal! Plus een abonnement op Echelon. We will dominate.

Sliptong | 08-04-10 | 10:18

deministerpresident | 08-04-10 | 10:10
"een van hun" --> een der hunnen/een van hen
Nu even aan zelfreflectie doen waarom ze u in 's hemelsnaam niet aannamen op het Barleus/Vossius.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:17

CoffeePatch | 08-04-10 | 10:06
In 1956 sprak iedereen vreemd en was meneer pastoor nog gewoon "betrouwbaar".

Sliptong | 08-04-10 | 10:15

deministerpresident | 08-04-10 | 10:10
Hulde. Zo doen we dat in NL.

Sliptong | 08-04-10 | 10:14

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:06
*geheime handdruk geeft*
Pas op voor collega-reaguurder Bruyne Sliptong, die is vandaag een beetje prikkelbaar als het op ander taalgebruik dan het Hoog-Haarlemsch aankomt.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:13

necrosis | 08-04-10 | 10:11
Doe mij maar een dozijn. Dat zal genoeg zijn voor deze ochtend.

Sliptong | 08-04-10 | 10:13

Sjeng de helle | 08-04-10 | 10:10
Ouwe handelaar! De taal van doekoe spreken we allemaal. Zie je nou wel dat het allemaal niet zo moeilijk is?

Sliptong | 08-04-10 | 10:13

deministerpresident | 08-04-10 | 10:10
Kijk, en zo moet dat, daar doet u die kinderen een grotere dienst mee dan met dat gekruip van de slapjanussen.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 10:12

@Sliptong 10:06
Ik verkoop tegenwoordiger [!] knopjes, dat ding slijt bij mij nogal snel en per 1000 zijn ze een stuk goedkoper.

necrosis | 08-04-10 | 10:11

Ik geef voor mijn werk wel eens les op achterstandsscholen. Het is in principe best eenvoudig. Je moet niet een van hun wezen. Gewoon in je pak komen, meteen iemand eruit mieteren als ie een pet op heeft, loopt te bleren e.d. en je hebt binnen 5 minuten een stille klas. Van de meeste leraren moet je het helaas niet hebben, wat een slappe hap zeg!!

deministerpresident | 08-04-10 | 10:10

Sliptong | 08-04-10 | 10:07
Kijk dat heb ik nu begrepen!
Als het om pegels gaat versta ik alles.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 10:10

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53;
dat komt omdat BB in een grijs verleden LucasdeLinkseLul heette op en toen 80% van de reaguurders op GS voor mongeaulen heeft uitgemaakt. Daar maak je geen vrienden mee. Persoonlijk begrijp ik niet goed vanwaar nu plotseling een nieuwe nick. Beetje laf , als je het mij vraagt...

Stijlloze bezoeker | 08-04-10 | 10:08

Sliptong | 08-04-10 | 10:05
U beheerst het Brabants niet!
*op nsb knopje drukt*

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:07

@Niek Kots 10:03
*gooit emmer stront over hoofd NK en zwaait*

necrosis | 08-04-10 | 10:07

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 10:05
Succes met doekoe pasen!

Sliptong | 08-04-10 | 10:07

ik verstoi er gin zak van

Jax | 08-04-10 | 10:06

necrosis | 08-04-10 | 10:05
Op scherp. Ik had al gedrukt. *laarzen poetsen gaat*

Sliptong | 08-04-10 | 10:06

Ze doen maar! Op straat dan he! In de klas alleen door degenen die hun intellect niet zo ten toon willen spreiden. Belachelijk als onderwijzned personeel daar in mee gaan.

Iwmac | 08-04-10 | 10:06

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:03
Alee hei? dan komde gij zekers oit oost Brabant of nie hei?

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:06

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:04
Niet altijd, zag er eens iemand met zijn kleauten in de scheermesdraad terecht komen was toch nadien geen man meer, kreeg wel een hoger stemmetje.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 10:06

Waarderen is iets anders dan snappen! Desalniettemin hangt het wel samen.
Maar zeker op de vroege ochtend prefereer ik een banaal stukje over poep, pies, tieten of voetbal.

Fulco Faalhaas | 08-04-10 | 10:06

* verkeaupen gaat *

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 10:05

Voor alle (pseudo) Brabanders hier, ik noem even:
Robert van Effen | 08-04-10 | 09:27
Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 09:58
Mag U even aan de huisregels nsb'en?
Taalgebruik
We verwachten correct en foutloos Nederlands. Wie de taal niet beheerst, verzoeken we niet te reageren. Reacties in tenenkrommend Nederlands halen we weg en u krijgt een ip-ban. Een uitzondering geldt voor niet-native Dutch speakers en dyslectische mensen. Meestal gaat het hebben van een niet-boeiende reactie echter samen met slecht taalgebruik.

Brabants heeft niets met dyslexie of niet native te maken! Wees gewaarschuwd (!). *bruin hemd strijken gaat*

Sliptong | 08-04-10 | 10:05

@Niek Kots 9:95
Iedereen hier reaguurt, behalve degene wiens [!] op scherp staat.

necrosis | 08-04-10 | 10:05

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:59
In het leger maakt men een echte man van je!

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:04

Niek Kots | 08-04-10 | 10:03
Leuke nick.

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 10:04

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53
BertBrussen is een goed blogger maar niet stijlloos genoeg voor GeenStijl.
GeenStijl is mijns inziens de laatste tijd te politiek correct aan het worden en met de komst van 1 april paashaas Brussen wordt het daar niet beter op.

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:03

-weggejorist-

Niek Kots | 08-04-10 | 10:03

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:00
Nieje.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:03

"Het is gebeurd... toen we gelukszoekers ons land binnenhaalden"
Daarnaast, de school is niet de straat en vice versa.

kapotte_stofzuiger | 08-04-10 | 10:02

PietHeyn | 08-04-10 | 09:57
U moet integreren en dient derhalve andermans cultuur boven de uwe te stellen en te omarmen (volledige overgave graag).

illuvatar | 08-04-10 | 10:02

necrosis | 08-04-10 | 10:01
Dat moet haast wel.

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 10:01

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:59
Dat zal ze leren down met die shit te zijn. LOL. ;)

Sliptong | 08-04-10 | 10:01

@Teun van het Tuinpad 9:53
Dan zijn ze vergeten zijn laptop en mobiel met internet af te pakken.

necrosis | 08-04-10 | 10:01

baron von 8zilinder | 08-04-10 | 09:47
Geweaun de grens oversteken naar de BRD of Vlaanderen, daar leren docenten-in-spe nog geweaun echt didactisch verantwoord les te geven.

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 10:00

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53
Ze begrijpen hem niet. Het is ook verwarrend voor ze, nu moeten ze nadenken in plaats van blind achter de GS redactie aan te kunnen schreeuwen.
"Huh, GS is toch rechts?"

Superior Bastard | 08-04-10 | 10:00

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53
Bert schrijft leuke topic's.

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 10:00

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 09:58
Ge lijkt wel un verrekten Bels!

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 10:00

Sliptong | 08-04-10 | 09:50
"Manne Luiterreee, Heden morgen zijn stukken verzonden geworre, geworre, Wie kan hard lope? Jij gaat naaarrre de kapper, hier heppie een duppie! De Voorbehoedse middele zijn in de standaard kleure legergroen luchtmachtgrijs ende Marine blauw, trekt hem maar over je kop en je loopt prima voor lul.
Ikke ben de Majoor, dus ik wor aangesporke als Majoor Kees!"
Gesnope?
Ingerukt, Aaars!
Zoiets?

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:59

-weggejorist-

Niek Kots | 08-04-10 | 09:59

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:46
Agger al over gat janke en oewaaige angesproke vuult zijde zekers ne twiedehans Broabander. Moar alleh, agge moar gewôn oewen aai kwaait ken int durpscafee ist guu zekers?

Mijnheer Pastoor | 08-04-10 | 09:58

Sinds wanneer moeten we apentaal gaan praten?

PietHeyn | 08-04-10 | 09:57

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:39
Daar vraag je me wat. *es diep nadenken doet*

Stroopdoos | 08-04-10 | 09:57

@Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53 : Bert is wel okey hoor, hij heeft alleen af en toe wat 'groens' in z'n neus hangen. En dat moet er af en toe uit.

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:56

dig schrijf je met een enkele g.

Demonische Eend | 08-04-10 | 09:55

necrosis | 08-04-10 | 09:51
Volgens mij zit hij daar al.

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:53

Kunnen de reaguurders die iets tegen BB hebben op inhoudelijke wijze beargumenteren wat nu precies hun/het probleem is?

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:53

LOL@necrosis | 08-04-10 | 09:51

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 09:53

Eagle_Eye | 08-04-10 | 09:44
LOL

60CX | 08-04-10 | 09:53

Kan BertBrussen niet een weekje in het oudpapierhok gezet worden?

necrosis | 08-04-10 | 09:51

Swedish Chef | 08-04-10 | 09:49
Welkom in Nederland waar wetenschap een rioolputje is geworden.

Sliptong | 08-04-10 | 09:51

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:48
De tijd van drillen was passé..
Goed idee om deze weer in te voeren.
De Rector geniet van dat vooruitzicht.

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:51

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:47
Ik begreep dat de sergeant-majoor altijd een speciale manier heeft om onverstaanbare groentjes verstaanbaar te krijgen?

Sliptong | 08-04-10 | 09:50

Sliptong | 08-04-10 | 09:47
LOL,

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:50

Fulco Faalhaas | 08-04-10 | 09:42
BertBrussen is inderdaad een zeer uit de hand gelopen aprilgrap maar laat van Pruisen er buiten!

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 09:49

Ik zag het gister op Nova met een of andere wetenschapperfin die ik door z'n taalgebruik totaal niet serieus nam. Z'n analyse over het feminiene schoolsysteem en de masculiene straatcultuur raakte kant noch wal. Het leek er erg op dat hij een pleidooi hield om de school aan te laten passen aan de straat.

Ik ben trots op onze zachte waarden, laten we ze met harde hand verdedigen!!

Swedish Chef | 08-04-10 | 09:49

Het is allemaal het gevolg van de film "The West-side story".
Linkse mensen dachten dat zoiets nooit ofte nimmer in Nederland kon gebeuren.
Dat wilden ze dan ok wel even tegenover die slechte Amerikanen bewijzen door zoveel mogelijk niet-Nederlanders binnen te halen.
Het resultaat zie in dat Nova-filmpje.
Blanke leraren die instructies krijgen hoe het koeterwaals te begrijpen.

BBmetR | 08-04-10 | 09:49

@mijzelf: Mouw natuurlijk *nog een bakkie koffie inschenkt*

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:49

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:47 : Dat heb je met een keer of tien de stormbaan lopen er wel uit hoor, iedere keer gezeik gewoon lekker wc's schrobben etc. Daar valt wel een mauwie (straatdtdt voor mauw) aan te passen.

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:48

¡uǝpɹoʍ ɹǝʞʞǝƃ ʇǝýu ʇɥɔǝ ʇǝoɯ ʇǝɥ

Stijlloze bezoeker | 08-04-10 | 09:48

Gisteren bij Nova gezien Brusse? Tenenkrommend was het maar kenmerkend voor de nieuwe jeugd! Een aanwinst voor de samenleving. En die leraren zijn veel te lief voor die jongens en meisjes.
*gaat weer op zoek naar nieuwe stagaires voor na de zomervakantie, het liefst met een Hollandsche achternaam*

baron von 8zilinder | 08-04-10 | 09:47

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:43
Man, die wil je toch niet in een leger hebben.
Tegen de tijd dat die bagger fatsoendelijk is vertaald, is vijand je al drie keer over je heen gerold.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:47

@van Nazareth | 08-04-10 | 09:34
Niet van origine, maar ik woon er wel.
En ik ben hier al goed ingeburgerd *tweede pilske van vandaag vat*

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:46

Superior Bastard | 08-04-10 | 09:45
Laat dat nu het probleem zijn.
;

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:46

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:39
Heel wat beter dan jij, maar je moet het even snappen.

Superior Bastard | 08-04-10 | 09:45

Fulco Faalhaas | 08-04-10 | 09:42
De Rector kan de schrijfsels van van Pruisen zeer waarderen.

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:45

Het vreemde is dat als ik de reacties zo eens lees, de meesten van u de Nederlandse taal, in geschrift, niet machtig zijn. Maar wel kritiek durven geven op de straat- en struikrovers... Trouwens, Mr aarsch heeft groot gelijk. Hanteer gewoon de regels van 30 jaar geleden in de klaslokalen, liniaal in de aanslag a.u.b.

Eagle_Eye | 08-04-10 | 09:44

lol @ Sliptong | 08-04-10 | 09:41

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:43

Je kan toch ook gewoon een aangepast mongolenkamp voor dit soort gasten maken ipvh hele onderwijsstelsel om te gooien. Lekker gezellig respectvol lassen of technisch tekenen, of alvast klaarmaken voor het leger?

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:43

Pipa = dat van pief paf? Foute K'boys movies.

Sliptong | 08-04-10 | 09:43

Nog een reden om te emigreren.

zarathustra1 | 08-04-10 | 09:43

Sliptong | 08-04-10 | 09:39
Snap er de kleauten niet van.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:43

Bert, ik weet niet of de gemiddelde reaguurder op deze stukkies zit te wachten. We hebben al moeite met de quasi intellectuele shit van Van Pruisen.

Fulco Faalhaas | 08-04-10 | 09:42

Ik zag het gisteren.. om gek van te worden. Stelletje idioten die lerearen.. aanpassen aan de jeugd?? TSSSs het moet echt niet veel gekker worden. En die ene dan die de oorzaak dacht te weten.. 'toen er schaalvergroting plaats vond.. ' jaja door meer mensen in de klas praten we ze nu allemaal geen nederlands meer, en vinden ze agressie enzo normaal. Lekker hoor. Hoe ver kun je nog wegzakken in de multicul shit?

mental K | 08-04-10 | 09:42

van Nazareth | 08-04-10 | 09:34
Oe witte Gai dè naw.
Kende Gai al d'n Broabantse dialecten dan?
Ge wittet nie!

Rector Reflector | 08-04-10 | 09:42

Sliptong | 08-04-10 | 09:38
lol

van Nazareth | 08-04-10 | 09:40

van Nazareth | 08-04-10 | 09:39
Bien.
Of beter: Maasterlijk !

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:40

sjaakdeslinksesul | 08-04-10 | 09:22
Kudo's voor "sociale hypochondrie". Geeft de kern van Dalrymple's theorie perfect weer.

Superior Bastard | 08-04-10 | 09:40

Je zal maar promoveren in Nederland maar zelf de Nederlandse taal niet goed kunnen spreken, lijkt me gek?

Waxli | 08-04-10 | 09:39

Stroopdoos | 08-04-10 | 09:38
Is Bert daartoe in staat dan ?

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:39

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:26
Ik ben helemaal down met die shizzl Sjeng. * de aanpassingsaward graag aanneemt *

Sliptong | 08-04-10 | 09:39

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:36
Zoals je weet spreek ik meerdere talen, waaronder een groot aantal dialecten.
Hoe is het met je "knopje"?

van Nazareth | 08-04-10 | 09:39

@OoO | 08-04-10 | 09:34
Inderddad maar dan de song van 1968.
Die met de tekst "wat moeten we anders eten in dit koude kikkerland".
Vriendelijk gebrachte haatgevoelens tegen Nederland.

BBmetR | 08-04-10 | 09:38

Gewoon terug naar 30 jaar geleden , en geen gezeik ! we leven toch niet in een bananenland ! dat was vroeger wel anders , ik kan me de eerste "gepigmenteerde"in onze buurt nog wel herinneren , die wilde zich nog wel aanpassen ! tegenwoordig val je op als niet "aaps" praat.

Mr aarsch | 08-04-10 | 09:38

Ik mis de 'prettig gestoorde onzin' in dit stukkie.

Stroopdoos | 08-04-10 | 09:38

van Nazareth | 08-04-10 | 09:34
U geeft een nabranderT?

Sliptong | 08-04-10 | 09:38

Wat een onzin weer. Zet Lucas ook in het oudpapierhok.

Strohond | 08-04-10 | 09:37

Straatcultuur, te triest voor woorden. Kende vroegah al dit soort gasten, zitten nu pannen te schrobben.

Frederik Vijf | 08-04-10 | 09:37

Paardekoper( Neerlandicus) zei eens elk gesproken woord is taal.
Het zal wel!
Kan me op dit moment niet voorstellen dat ik de toekomst met dit gebrabbel een brood kan bestellen, jonge zal die ouwe afvallen, moet dan al twee keer kijken om hem een keer te zien.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:37

AchMetDeBalzak | 08-04-10 | 09:24
Allemaal de schuld van dat we geen homelands en pasjessysteem hebben gecreëerd voor dit soort gasten.

JanRap | 08-04-10 | 09:36

doe is dumpert fixen, veels te veel reclame

Mopho | 08-04-10 | 09:36

van Nazareth | 08-04-10 | 09:34
U toch ook niet ?
*hevig twijfelen gaat en de kaart erbij pakt*

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:36

Wat een flauwekul!
Ik hou van cultuur: NEDERLANDSE cultuur!
Schoolcultuur = linkse propaganda cultuur.
Straatcultuur = zwerver, allochtonen en junkies cultuur.
Wat Robert van Effen | 08-04-10 | 09:27 zegt komt meer in de buurt.

wakkere_nederlander | 08-04-10 | 09:36

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:32
Ah U is geen brabandert.

van Nazareth | 08-04-10 | 09:34

BBmetR | 08-04-10 | 09:33
Bruine Bonen met Rijst? Dan snap ik je punt.

OoO | 08-04-10 | 09:34

Ek de lytsere en persoanlike inisjativen fine wy ynteressant. As dêr wat tusken sit dat ûs wat liket belje dei op en gean ik de sneons hinne mei de Rutger. Zoiets dan bert?

kwajtsnet | 08-04-10 | 09:34

Zonder weggejorist te worden kan ik hier geen zinnig woord over zeggen.

BBmetR | 08-04-10 | 09:33

Die cursus zal toch beter moeten aansluiten. Respect op straat krijg je door lage angstgevoeligheid en de bereidheid geweld te gebruiken. Leerprincipes zijn op straat dus die van het primitieve soort en gebaseerd op angst voor directe vergelding. Met andere woorden, haal de meetlatten, of nog beter de rietjes maar uit de kast en voer de lijfstraffen weer in, dan is het zo afgelopen....

Pinel | 08-04-10 | 09:32

Wa zeddu nou?

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:32

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:31
Da witte dikkels nie.

van Nazareth | 08-04-10 | 09:32

@van Nazareth
Wa schuift da?

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:31

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:10
Ga tog geweaun naar sgool.

van Nazareth | 08-04-10 | 09:29

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:27
Dat bedoel ik maar "Keigoed".

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:28

De straattaal in ons brabant is de laatste 300 jaar niet veranderd:
"We witten ut nie!"
"Denkut toch nie!"
"Wa zeddu nou?"
"Houdoe"

Met deze zinnen kon ik uitstekend communiceren met mijn leraren.

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:27

ROFLOL @ Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:25

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:26

Sliptong | 08-04-10 | 09:23
Dat is toch geen Fries, wel?

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:26

Sliptong | 08-04-10 | 09:23
Aaight !

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:26

@Klomp72 9.10
De Krant de televaag... je weet wel iets met dooie bomen..

Karel Kruizenruiker | 08-04-10 | 09:25

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:23
Teun weet inmiddels wat "Gnaten" zijn, en dat is meer dan genoeg. Heb er al problemen zat mee met die verrekte Gnaten.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:25

Die links doen niets, typisch twitterbehaviour om te door te verwijzen naar hapklare brokken. Teveel van de rode Libanon gesnoept vannacht zeker, die Brussen.

stolperstein | 08-04-10 | 09:24

Allemaal de schuld van de islamisering...

AchMetDeBalzak | 08-04-10 | 09:24

Aai ik ben autochtoon maar ik voel me door zon stukje echt gediscrimineerd!
Wanneer weer is in fatsoenlijk Nederlands ........ tis tog je moerstaal he ;)

doordeauwer | 08-04-10 | 09:24

Nou matties ik ga lossoe. Niet te veel met die bana spelen vandaag.

Sliptong | 08-04-10 | 09:23

frankiec | 08-04-10 | 09:11
Curcus?? Misschien ook iets voor jou?

Ontzettend boeiend stukje verder...

ArtVandelay | 08-04-10 | 09:23

@ de verwarde reaguurders. Vertalingen hier: mediatheek.thinkquest.nl...

Sliptong | 08-04-10 | 09:21

Dit stukje is dus Faja en Dede..
;)

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:23

De draaideurcrimineel.
Is verantwoordelijk voor een groot percentage straatcriminaliteit en bijbehorende gevoelens van onveiligheid.
*Politiek partij opricht die zegt dat het een onderdeel is van een religieus proces, lokaas uitgoooit en 30 zetels verwacht.*

Einde van de Domheid | 08-04-10 | 09:23

LOL@Weberiaans discours
Maar wat dat betreft sta ik op één lijn met Dalrymple. De jongeren in mijn R'damse achterstandswijk waarvoor ik een zwak heb, zijn de overwegend allochtone jongeren met een bijbaan, nette kleding en dito omgangsvormen die een opleiding volgen. Dan kun je dat wel als 'burgerlijke cultuur' op één lijn gaan stellen met straatcultuur, maar daarmee doe je deze groep ambitieuze jongeren echt tekort en beloon je die sukKKelZ die over tien jaar nog geen baan hebben, omdat ze alleen in een achterlijk taaltje kunnen brabbelen, zich als horken gedragen en hun opleiding niet hebben afgemaakt.
Maar dan ligt het vast aan de 'sociale hypochondrie' van onze samenleving dat deze toekomstige losers geen baan kunnen vinden. Zeg eens heel eerlijk El Hadiuoui en Schinkel: uit welke van deze twee groepen zouden jullie je student-assistenten selecteren? Juist.

sjaakdeslinksesul | 08-04-10 | 09:22

klomp72 | 08-04-10 | 09:17
Hey Canadese maat, Good meurnink,
verstond ook geen Bargoens, geen Turbotaal etc. en krijg dan die Crap over me heen.
kan me een voorval voor de geest halen te Amsterdam:
Werd me door een getinte vrind gevraagd: "Wil je een Kopstoot?"
Zat al bijna over hem heen, bleek achteraf een combi van Geestverruimende middelen te zijn.
Dus ik doe de moeite niet meer.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:21

Straattaal, dat word zeker geschreven met speciale straatklinkers er in ? En als je te lang kijkt dan krijg je zo'n klinker naar je kop gepleurd en die leer je als docent dan op cursus op handige manier te ontwijken. Er moet gewoon nog meer geld naar onderwijs want ze zijn skeer.

Straponikova | 08-04-10 | 09:21

Dat macho gedrag was volgens mevrouw de onderwijzeres 'net zoals je vroeger voor de Beatles of de Stones' was...

Als je als lerares zo ver van de wereld staat, is het niet zo gek dat je niet serieus wordt genomen.

pech bij het denken | 08-04-10 | 09:21

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:16
Je bent niet down met die shit. Jeweettoggggg. Ja ja ja, ga nu maar deze stapel papieren kopiëren en haal gelijk even koffie voor ons. ;

Sliptong | 08-04-10 | 09:20

klomp72 | 08-04-10 | 09:18
lol

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:19

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:16
Same here.
Ik kom niet verder dan " Zeg ken jij de Hosselman, de Hosselman, de Hosselman"

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:18

@Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:15
da's al 15 woorden.... klaaaaaaaaaaaaar

klomp72 | 08-04-10 | 09:18

Oewee swa, welkom bij Mc Donalds. Mag ik oe bestelling?

Sliptong | 08-04-10 | 09:18

potverdriedubbeltjes nog es an toe zeg! jemineetje......

watsinneneem | 08-04-10 | 09:17

kunnen we niet gewoon positief doen?
Deze jongeren gaan blijkbaar naar school!
Dat is toch iets dat ik niet verwacht had

ZZPR | 08-04-10 | 09:17

wattuh?

Gillerd | 08-04-10 | 09:17

@Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:16
LOL
kook nie

klomp72 | 08-04-10 | 09:17

No mang. Die Bert schrijft echt broeia stukken! Ik sla ff over, moet me smatje naar werk brengen.

Patricia Paay | 08-04-10 | 09:16

Zal aan mij liggen, maar ik begrijp van al die uitdrukkingen de kleaute niet.

Sjeng de helle | 08-04-10 | 09:16

Een essay bestaat doorgaans uit meer dan 10 woorden dus ik begin er niet aan.

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:15

Toch allemaal niet zo hoogopgeleid hier... begrijpend lezen was geen major?

ChillBill | 08-04-10 | 09:14

Leraren die kruipen voor leerlingen, het moet niet gekker worden. Vroegah werd je gewoon van school gestuurd als je niet normaal deed.

jimbrowski | 08-04-10 | 09:13

Niet erg professioneel om als wetenschapper een artikel in MS-word te maken. Maar ja 'sociologie' is dan ook geen echte wetenschap. Graties tip: gebruik latex, wordt door de hele wetenschappelijke wereld gebruikt en het komt iets professioneler over.

L. Msc. | 08-04-10 | 09:12

Ik koop mijn broeken bij de WE!

niet waar | 08-04-10 | 09:12

Natuurlijk. Stuur de leraren op curcus om dat debiele taaltje te leren.
Dit land gaat echt, ik bedoel is al naar de kloten.

frankiec | 08-04-10 | 09:11

Laten we Nederlands als schoolvak maar gewoon helemaal schrappen en vervangen doorstraattaal. En als we toch bezig zijn, laten we vaste schooltijden ook maar afschaffen, orde en regelmaat daar kan de jeugd niet meer tegen dus laten we vooral ook niet proberen om ze zoiets aan te leren.

't Zeikerdje | 08-04-10 | 09:11

Brussen zal dit stukkie gisteravond al geschreven hebben, zo kan hij nog een uurtje rustig bijkomen met een kop koffie.

Bazooka Joe | 08-04-10 | 09:10

Wat een kutstuk. Vooral dit woord is om te lachen: "integratiefetisjisme". Ik miste eigenlijk de woorden "remigreren" en "gedwongen"

verkiezingsbeloftes | 08-04-10 | 09:10

@Karel Kruizenruiker | 08-04-10 | 09:08
Kop van de Televaag?
'Stuntprijzen' vallen tegen
Wat heeft dat met de pvda te maken?

klomp72 | 08-04-10 | 09:10

Wat een moeilijke vragen.
Ik spijbel effe...

Robert van Effen | 08-04-10 | 09:10

Is het de bedoeling dat we Bert gaan dissen ?

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:10

Bert, ga nu niet de semi intellectueel uithangen en doe gewoon waar we hier allemaal op wachten... de kop van de televaag over de pvda.... en nu opschieten!

Karel Kruizenruiker | 08-04-10 | 09:08

Huh?

klomp72 | 08-04-10 | 09:06

Eloquent stukje, BB. Wat is je punt?

Avondambtenaar | 08-04-10 | 09:05

Dan ga ik nu maar eens naar college. ;)

Primal | 08-04-10 | 09:05

Kom je nog wel eens buiten Bert?

Uni-burger | 08-04-10 | 09:05

Zowel de school als de straat zijn links stemmend. Wat een drama.

Requiescat in pace | 08-04-10 | 09:04

Je vergelijking gaat niet voor iedereen op: orde, ritme, regelmaat, metro-androgyne stuudjes gekleed in v-halsshirt, zelfbeheersing, intellectueel en eloquent, RECHTS stemmend, NRC Next. You digg mothafucka?

Primal | 08-04-10 | 09:04

Hou het straat mang. JWT.

random gast | 08-04-10 | 09:03

Ha! Een buitenlands topic!

fuckje | 08-04-10 | 09:02

Ik had toch een ander begin verwacht

Karel Kruizenruiker | 08-04-10 | 09:02

"directe behoeftenbevrediging"

Doe eens niet zo wellustig Bert !

Teun van het Tuinpad | 08-04-10 | 09:02

Gewoon normaaql praten wil ook wel eens helpen.

kleingrutter | 08-04-10 | 09:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken