Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belgische toestanden bij defensie

Rijdend materieel in prima staat Laat de Duitschers het niet horen! Ofschoon er nog maar twee maanden om zijn, is Defensie NU AL door het materiaalbudget van 2010 heen. Het is op. Leeg. Foetsie en weg. En daarom heeft directeur Lex Hendrichs van de Defensie Materieel Organisatie (DMO) een onmiddellijke investeringsstop afgekondigd voor alle krijgsmachtdelen. Hendrichs spreekt in een uitgelekte interne mail kunstig van een ‘verplichtingenpauze’: “Dit betekent dat we voorlopig alleen de echt urgent noodzakelijke nieuwe spullen kopen en verder geen nieuwe contracten afsluiten.” U denkt misschien: prima, het is crisis, dus laat ze ook bij defensie maar de tering naar de nering zetten. Maar het gaat hier niet om het uitstellen van de aanschaf van vier vliegdekschepen, welke permanent voor de kust van Venezuela rondjes zouden moeten gaan varen. Ook de aanschaf van munitie en kleding moet worden teruggebracht tot ‘slechts de absoluut noodzakelijke hoeveelheden’. Ofwel: drie patronen p.p. en alleen de voorste een geweer. Er is voorshands geen enkele reden om ongerust te zijn.

Reaguursels

Inloggen

Er komen zeer verontrustende berichten van de Duitsche grens. Weest op uw hoede".
olivetomato | 02-03-10 | 11:10

We zijn er al. Massaal. Deze keer hebben we ook nog Nederlands geleerd.... En wel de spelling van na het interbellum...... Elke zaterdag verkennen we met duizenden uw steden; elke vakantie rukken er duizenden op naar uw stranden om uw kustverdedigingswerken te ondermijnen door flinke kuilen te graven. Inmiddels hebben we ook al duizenden krijgsgevangenen gemaakt en geïnterneerd in witte schimmelvilla's vlak over de grens.....

YukiNo | 03-03-10 | 08:39

Zelfsch de medaljes zijn op de bon.
Kijkt naar lege plekken op uniformjas.

wachtmeester de bruy | 03-03-10 | 08:17

Ik heb dit bericht gelezen en het is waar. Van waar ik sta, zie ik dit dagelijks van dichtbij en mijn hart is doodsbang!

Michael Vail | 02-03-10 | 21:04

Van Pruisen, je bent niet alleen een 'right wing mutherfukker' maar ook een Bilderberg infiltrant. I can smell them.

oplichter | 02-03-10 | 20:38

Slim besluit. We zouden van thans af aan geen enkele euro meer uit moeten geven aan Defensie. De Chinezen komen toch zeer spoedig wel binnen. Voor 2050 spreekt drie kwart van de wereld Chinees, kunnen we beter van het bespaarde geld alvast Chinese vlaggetjes maken en collectieve boerderijen stichten. Zijn de communistjes van de Socialistische Populisten meteen ook weer blij...

Kopvod | 02-03-10 | 20:30

Tijd om de donderbussen maar weer eens op te poetsen. Daarmee hebben we de Spanjaarden ook verdreven. En zo'n kanon uit 1815 doet het nog ook best oké toch?

SamKoeman | 02-03-10 | 20:15

Wat zegt dit over Eimert van Middelkoop en Jack de Vries? In het bedrijfsleven zou je met zo'n fail niet alleen ontslagen worden, maar ook nog gesued worden door de aandeelhouders. Maar ja, in dit geval krijgt men een lintje of zo. Wat een ongelofelijk mismanagement. Resources handling en budgetering zijn niet aan deze twee besteed. Hoe meer ik hier over nadenk hoe slechter ik het begrijp.

Denkt Na | 02-03-10 | 17:53

Shadow112 | 02-03-10 | 11:22
Pas op Zwitsal!!!
Je hebt t tegen #1 !
Kom er maar in Heer Teun!

lilluke halve hoan | 02-03-10 | 17:50

Terug reis uit afghanistan te duur?

ikky | 02-03-10 | 17:49

Te veel en verkeerde ict investeringen. Reorganisaties, en het bouwen van een nieuw onderkomen in Utrecht heeft al het geld opgesnoept. En maar lache met zijn alle.

Rawranx | 02-03-10 | 17:41

sjongejonge.....

DaSanniej | 02-03-10 | 17:06

Daarom: waarom moet Nederland zo nodig op de drie defensie-onderdelen willen uitblinken? Laten we dat op één tak proberen te doen. Stel we de doen dat alleen op het marine-onderdeel en we stoten luchtmacht en landmacht af. Dat moet toch minstens de helft op de begroting van Defensie schelen? De kans is daarbij ook nog kleiner dat gestart wordt met nutteloze, geldverslindende missies zoals we dat nu in Afghanistan doen. Dit levert erg veel geld op, met als nadeel dat Nederland minder mag meedoen met de grote landen. Dus niet bij de G20 mag aanschuiven of dat de minister van buitenlandse zaken meer moeite zal moeten doen om contacten met andere landen te leggen.

Willem4246 | 02-03-10 | 17:03

Na 2 maanden door je volledige jaarbudget heen zijn.. En dat soort mensen laten we gewapend rondlopen?

mindless | 02-03-10 | 16:52

Alsof wij serieuze defensie nodig hebben.... Kan sowieso flink op bezuinigd worden.

PauperPanda | 02-03-10 | 16:20

Willem4246 | 02-03-10 | 15:58
Die militairen hier op Curacao, hebben echt nul toegevoegde waarde, al hebben zij en hun jonge gezinnetjes het hier uiteraard prima naar hun zin (met extra hoog euro-salaris). Mochten ze hier ooit echt nodig zijn dan kun je ze binnen 9 uur invliegen, dat spaart pas geld (en onaangepaste makamba's) uit.

Brakke Obama | 02-03-10 | 16:12

Goede zaak. Waarom niet flink bezuinigen? Bij defensie valt veel geld te halen. Hoorde laatst weer van militairen die op Curacao hun standplaats hebben en herhaaldelijk voor één vergadering naar Nederland vliegen....

Willem4246 | 02-03-10 | 15:58

Laten we straaljagers kopen!

Doc Damage | 02-03-10 | 15:27

Kan iemand mij uitlegen waarom het ministerie van DEFENSIE, actief is in Afghanistan? En nee, het (non-)argument dat we de extremisten beter daar bestrijden dan hier in NL is er echt GEEN. Laten we gewoon de effiicient de Europese grenzen bewaken, en vooral niemand binnen laten.

Brakke Obama | 02-03-10 | 15:01

-weggejorist-

Boemba | 02-03-10 | 14:53

een leger is zo 40-45..

Brakke Obama | 02-03-10 | 14:34

Doorziet dan niemand het? We bereiden NL voor op de tijd dat Wilders aan de macht komt. Ik heb gehoord dat Maxime Verhagen het officiële verzoek om Nederland binnen te vallen al klaar heeft liggen, zodat als Wilders MP wordt, Duitsland meteen in kan grijpen!

Panchini | 02-03-10 | 14:09

fiets alvast aan dubbel kettingslot legt ....

Je Verzint Het Niet | 02-03-10 | 13:56

en de militairen straks netzoals in belgie 'pang' laten roepen als ze schieten zonder kogels.

Je Verzint Het Niet | 02-03-10 | 13:55

Een goeie reden om alle militaire operaties in het buitenland te stoppen

snap_shootert | 02-03-10 | 13:47

Zo kan het inderdaad ook, alleen de voorste een geweer, beetje 2nd world war toestanden! Kan zowel de Nederlanders als de Russen zijn, indien het de russen zijn heeft de tweede man de kogels, dat zal ze leren samen te werken :)

Larevenge | 02-03-10 | 13:40

@Einde van de Domheid | 13:02: aan een begroting heb je niet veel als je gedwongen wordt meer uit te geven (afganistan, piratenmissies, etc.) en vervolgens minder geld krijgt.

Jan Kaas | 02-03-10 | 13:30

Tijd om bij Bertje koenders langs te gaan, die strooit altijd lustig met miljarden. Wat we daar in afghanistan doen is toch ontwikkelingswerk?

Jan Kaas | 02-03-10 | 13:29

Schuilkelder bouwen gaat.

roosvrij | 02-03-10 | 13:19

Dit is waar de VS al min 10 jaar voor waarschuwt !!
Duitsers mogen niet
Italië durft niet
Frankrijk wil niet
Engeland kan niet
en de rest ?........ tsja die heeft niets

expat | 02-03-10 | 13:12

Ze kunnen toch wat kogels bij de politie weghalen..

cekars | 02-03-10 | 13:11

Dat eerste jaars studenten nou in hun eerste week hun hele maand budget er door heen jagen ala, maar dit is echt amateurisme puur sang!

Uni-burger | 02-03-10 | 13:10

Gewoon ammo jatten van de dooie talibans en klaar ben je.

Slappehap | 02-03-10 | 13:05

Een walgelijk stuk politieke propaganda van het leger. Met verkiezingen in he vooruitzicht manouvreren politie en defensie er vaak miljarden bij op basis van politieke paniekreflexen in verkiezingstijd.
Ooit van een 'begroting' gehoord bromsnorren?

Einde van de Domheid | 02-03-10 | 13:02

Ik voel weer een haagse fittie aankomen....
Als we nu gewoon "thuisblijven" hoeven de militairen geen zandbakpak en sneeuwpak (scheelt alweer de helft), hoeft het materieel niet zo snel te worden vervangen (woesteinzand is funest voor die tanks, helies en bushmasters), en kunnen we met minder als de helft aan bepantsering toe op het rollend materieel: brandstof, slijtage en aanschaf besparend.
We hebben geen anti-mijn jeeps meer nodig: gebruiken tot ze uit elkaar valllen en niet meer vervangen.
Zo zie je maar weer: Het CDA kost kapitalen: zij willen blijven en doorgaan....

Verwilder(s)t Niet | 02-03-10 | 12:57

Kom nou maar gewoon terug jongens, we hebben jullie nodig hier en het huidige arsenaal is ruim voldoende.

Snouck Hurgronje | 02-03-10 | 12:49

@Hassan-I-Sabah | 02-03-10 | 12:01
Maar toch handig om een goed leger te hebben. Geeft mij tenminste een fijn gevoel om onze vrijheid en welvaard te kunnen verdedigen. Ik kan ook niet voorspellen wat er in 20 jaar gebeurt, maar kan het wel proberen.

Amerika zwakt af. Chinezen krijgen meer macht. Euro stopt ermee. Landen stappen uit de EU. De kracht van de NAVO neemt af. Rusland wil meer geld voor zijn GAS. Wij willen niet meer betalen. Gaskraan gaat dicht, Nederland heeft 90 dagen reserven en dan wordt het heel donker in ons kikkerlandje en Europa. Hmm dan is er nog niet eens oorlog, maar dan zou je denken een goed leger zou toch nu wel handig zijn bij de onderhandelings tafel.....

Als wij nu al stoppen met het aanschaven van de beste technology dan loopt de rest van de wereld snel op ons voorsprong in.

Ik teken maar 1 senario. The Black Swan is er altijd dames en heren vergeet dat nooit. Sven nam ook de binnenbocht op zijn zekere goud.

Bill_Gates | 02-03-10 | 12:49

Je mag ook m'n katapult lenen Teun.

roosvrij | 02-03-10 | 12:48

Wat ik niet begrijp is dat het geld nu in een keer op is. Lijkt mij een kwestie van budgetteren en je weet hoeveel geld er binnenkomt, of mag uitgeven, en hoeveel geld je moet uitgeven.

excel kan daarbij gewoon uitkomst bieden. Betekent gewoon dat de boekhouding niet klopt van dit departement. dan zie je dat al eerder aankomen.

dolffie | 02-03-10 | 12:47

Nu we het toch over het leger hebben. Wat te denken van het groeiende aantal landen dat 'State of Emergency' afkondigd na rampen/events en deze niet recalled? Italia en USA zijn voorbeelden. Geeft legal foundation voor inzet leger op eigen grondgebied tegen eigen burgers. Zie Shock Doctrine van Naomi Klein. Ik hoop zo voor het ontstaan van een burgerrechtenbeweging binnen het leger. Die zulke dingen gewoon onmogelijk maakt. En in Nederland? Net zoals we de oorlog in zijn gerommeld (Balkenende) en er uit zijn gerommeld (Bos), hoeft in Nederland zelfs niet een event te gebeuren om dit mogelijk te maken. Leger en politie werken steeds meer samen. Onder andere inzake drones (vliegtuigjes met camera's). Efficiency? Nee hoor. Bijl aan wortels van de rechtsstaat. We moeten zuinig zijn op onze verworvenheden. Ook (zeker) qua vrijheid. Alles waar we eeuwen voor geknokt hebben wordt nu in een paar decennia onder het kleed geveegd.

Bij de way: (nu we het toch over vrijheid hebben: gaat een leger toch over???): Partij van de Vrijheid (ben niet tegen ze, ze zijn een verrijking van het politieke spectrum, niet meer, niet minder) heeft in EU parlement gestemd VOOR een eenzijdige release van alle bankoverschrijvingen naar Big Brother clubje in US. Maakt zaken doen lekker eenvoudig voor bedrijven daar: gewoon de klanten van je europese concurrenten bestellen bij een 'bijklussende ambtenaar'. Ik hou van vrijheid, maar dit heeft er zelfs nog nooit naast gelegen (uitdrukking).

Denkt Na | 02-03-10 | 12:46

*herrinnert zich een film* The one with the rifle shoots. When the one with the rifle get's killed, the one without the rifle picks up the rifle and shoots.

Altijd leuk zo'n Stalinistische regering.

ikkieman | 02-03-10 | 12:45

Ze kunnen in Uruzgan toch ook wel af in een zwembroek en wat zelfgeknutselde bommen en granaten? Dat doen de bergbarbaren immers ook...

Viezevoozert | 02-03-10 | 12:38

Hoe kun je in godsnaam bezuinigen op uitrusting en munitie, zijn ze niet goed ofzo? Den Haag, regel dit als de sodemieter, verdomme!

De_Sfinx | 02-03-10 | 12:33

De Donderaap | 02-03-10 | 11:14
Nee, niet echt. Het onrendabele deel kan beter daar blijven c.q. we kunnen het beter daar uitvechten. I.p.v. in de Spaanse metro, en vliegenhorretjes voor het raam werken ook niet zo goed tegen laagvliegende Boeings.

denouden | 02-03-10 | 12:27

Toch weer wijs om niet Afghanistan te doen under the circomstances...........

DatDoetAuw! | 02-03-10 | 12:25

Was het niet een gristelijke mannenbroeder-partijgenoot van onze Balkie, die eens na tien jaar opzettelijke en onverantwoordelijke uitholling van de krijgsmacht ' tot den natie den gerustellenden woorden sprak: Gaat u allen maar rustig slaapen. Ons leeger staat paraat om den vrijheid met al diens kracht te verdeedigen'.
Was dat niet in februari 1940 of zoiets? Nou, we weten sindsdien wat geruststellende woorden van gristen-politici voor waarde hebben... Er is in 1934 een boek verschenen in NL ' Het gaat weer net zoo", handelend over de opkomst van Hitler-Duitsland en voortbordurend op de ellende die Kaiser Wilhelm met zijn piekelhaubebende over Europa had gebracht en met Versailles en de daarop volgende ontwapening van de rest van Europa de grondslag leggend voor WOll.
Ik voorspel u: 'Het nu weer net zo"... Gaat u alllen maar rustig slaapen, onze leegers waaken over uwen vrijheid en wij weeten het zeker: een mogelijke vijand lacht zich helemaal dood voordat hij ook maar Neerlands grondgebied heeft bereikt."

blaster | 02-03-10 | 12:24

de terugtrekking uit Uruzgan was dus gewoon een bezuinigingsmaatregel.
Bewijst maar weer dat Bos al minister van financiën een uberfail was en niet eens een fatsoenlijke bezuiniging wilde doorvoeren.

sambalbaj | 02-03-10 | 12:21

Als ze nou gewoon die opium uit afghanistan verkopen i.p.v. verbranden dan kunnen die 4 vliegdekschepen er wel komen!
*iets met VoC mentaliteit mompelt*

Jezweetzelluf | 02-03-10 | 12:20

Het gaat hier trouwens over de KM, niet defensie in het algemeen, durf te lezen he..

kaai | 02-03-10 | 12:19

Naaktfietsen niet strafbaar,
derhalve:
Uniformen verkopen.

vliegende knorrepot | 02-03-10 | 12:17

Nu kijken of het werkt, en als het dat doet... Dan heeft de VVD een kudo erbij.

Balzakius | 02-03-10 | 12:16

"Kies je links of rechts, uiteindelijk is het toch een kat in de zak"

reuzenpanda | 02-03-10 | 12:15

Doet me denken aan WOII toen de wapenmusea massaal werden geplundert, antieke kanonnen et cetera.
Overigens zag laatst op de televee dat NL op de zesde plaatst in de wapenexport staat, afin hier meer; www.depers.nl/binnenland/352169/Record..., geeft toch wat food for thought, dacht ik zeau.

Ashtrey | 02-03-10 | 12:15

Wat een dikke BS weer, het maakt echt geen kont uit of er wel of geen geld is, dat krijgen ze wel weer in een vers pakketje gedrukte euro's of dollars. Aangezien we daar dus echt niet zitten om tegen baardjes te vechten maar omdat die baardjes boven op gigantische ladingen koper en olie en whatever zitten, speelt het wel of geen geld hebben geen enkele rol. Als dit wel echt het geval is, wordt dit ook voor de NL bankzitters een probleem. Zolang wij gewoon brood hebben, hebben zij het ook. Want dat is wat de staat wil. En wij blijkbaar ook, anders was er al lang revolutie geweest. En daarnaast, verdiep je eens in de geschiedenis van Afghanistan. Het had beter 'Nuwilikhethebbenistan' kunnen heten. Het lijkt er zowaar op dat de Afghanen niet of nooit eigenaar zijn geweest van: Afghanistan.

I rest my case.

EenZiener | 02-03-10 | 12:14

Arme soldaatjes. Moeten ze weer oefenen met lege geweren en 'pinda pinda pinda' roepen.

ZDEV | 02-03-10 | 12:12

@Sliptong | 02-03-10 | 11:44 ,

Thanks. Het is daardoor nog erger. Een nieuwe tank kan je eventueel een jaar later kopen, maar kogels heb je direct nodig. Ik herinner me nog hoe goe de Argentijnen bevoorraad waren tijdens de Falkland oorlog in 1982.

Hockey | 02-03-10 | 12:12

Van Pruisen; Dé meester in het zaaien van paniek.

HaanzonderkoP | 02-03-10 | 12:12

-weggejorist-

RoodRechts.nl | 02-03-10 | 12:09

We zitten zometeen met een leger zonder materieel. Nagenoeg al het zware spul in Afghanistan blijft daar achter, omdat repatriëring en revisie van het spul niet opweegt tegen de restwaarde.

Scheepskameel | 02-03-10 | 12:05

@absoloetlie | 02-03-10 | 11:41
Beetje moeilijk tegen iemand vechten als je hem niet eens kan zien vriend.
@Requiescat in pace | 02-03-10 | 11:40
Wij willen Griekenland niet eens helpen met hun schuld problemen. Vraag me dan af wat we doen als de Turken hun binnenvallen.

Bill_Gates | 02-03-10 | 12:02

Vogelbeest | 02-03-10 | 12:01
Volgens mij heeft Koenders helemaal niets meer.
;)

Teun van het Tuinpad | 02-03-10 | 12:02

sorry -journaille- .. dikke vingers

Fred Janssen | 02-03-10 | 12:01

@ Bill_Gates | 02-03-10 | 11:34

Ik vindt WO2 een slecht eikpunt eigenlijk, vooral gezien de prestaties van met name de opperste commandante, die laf het land verliet en in veilig engeland huwelijksplannen met de vijand heeft gesmeed.

En toen WO2 voorbij was, ging men met dezelfde wapen de provincie Indie verdedigen tegen haar inwoners.

Houdt maar op op met het leger, man. Een ramp naar de andere.

Hassan-I-Sabah | 02-03-10 | 12:01

Koenders heeft nog wel een paar miljard..... Ideetje?

Vogelbeest | 02-03-10 | 12:01

't is weer duidelijk dat het journaile geen reedt begrijpt van het budgetteringsproces bij 's lands overheid.

Fred Janssen | 02-03-10 | 12:00

@kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:51
Ja, zo kun je alles wel negatief maken he...

Andre Rouvoet | 02-03-10 | 11:59

poetst opa's riek weer op.
voor het geval dat Belgie ons land binnen gaat vallen.

jankaas | 02-03-10 | 11:58

Vrouwelijke bemanning op onze duikboten, oftewel: van de nood een deugd maken ;)

absoloetlie | 02-03-10 | 11:58

@ widtfoet
De Antillen?
Wat mij betreft mogen die aan Rusland toegevoegd worden.
Inklusief de bewoners ervan.
Suriname doen we er dan als kadootje bij.

uitgeslapen | 02-03-10 | 11:56

8 .460.946.000 euries. Nu al op? Das knap!

RoyalFlusher | 02-03-10 | 11:54

@DGNAT | 02-03-10 | 11:46
Ze moeten de seksueel gefrustreerde mannen (verbod op seks voor het huwelijk, geen vrouwen in openbare functies etc.) toch ergens mee bezig houden.

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:51

Het onderhoud aan de groene draeck viel dit jaar toch weer ietsjes duurder uit.

faz | 02-03-10 | 11:50

DGNAT | 02-03-10 | 11:43
Eensch, het was niet mijn idee om een lijst met non-landen te plempen als verweer tegen mijn inbreng. Ik had het woord 'land' niet moeten gebruiken want letterneuqer 'kapotte_stofzuiger' plempt gelijk een lijst met non-landen die allemaal geen leger hebben. Wel hebben ze politieapparaten en of zijn ze afhankleijk van de defensie van andere landen. En denk maar niet dat de bedoelde politie-apparaten aldaar met Walthers rondlopen ;

Sliptong | 02-03-10 | 11:49

@uitgeslapen 11:42

Maar vergeet niet dat Nederland dat (nu reeds tamelijk gedateerde), schreeuwend dure tekentafeltoestel van een JSF keihard nodig heeft om de op stapel staande luchtgevechten met Russische Jagers (Slag om de Antillen) tot een goed einde te brengen. Aldus @Bill_Gates 11:36.

widtvoet ® | 02-03-10 | 11:47

Inderdaad Fleauxe, helemaal gelijk. Top! Scheuren over de snelweg, herhalingen van Derrick op Kabel Eins, jeden tag Bratwurst und Bier. Und das schönste ist der Pabst kommt aus Bayern.

thequeenofsheba | 02-03-10 | 11:47

BTW je kunt veel zeggen van de SGP maar niet dat ze geen degelijk defensievisie hebben.
Defensiebudget naar de 2%!!!

DGNAT | 02-03-10 | 11:46

Bestaat het Korps Wielrijders nog?

Dr. Mabuse | 02-03-10 | 11:46

We gaan het nog veel erger beleven. Wees er ook maar vast op voorbereid om straks over slechte, ononderhouden wegen te rijden zoals in derde wereldlanden of Oost-, Zuid-Europa waar nog geen vette EU-subsidie overheen gegaan is en dan niet komen met claims naar overheid want die kan het niet meer betalen.

ecologiste | 02-03-10 | 11:46

Hockey | 02-03-10 | 11:41
LOL. Nederlandse troepen bestoken de taliban tegenwoordig met een voorraad van vaste activa.

Sliptong | 02-03-10 | 11:44

Hangende de aanstaande overname van Nederland door de islam, heeft PvdA en CDA/GL/D66 etc. besloten dat verder investeren niet meer nodig is. Immers, het meerendeel van de vijand woont hier al. (Volgens de VVD burgemeester.)

funkyd | 02-03-10 | 11:44

Wat een gezever. Het museum in Overloon staat vol met legerzooi. Dus ik zou zeggen, leeghalen en opgebruiken a.u.b. En we hebben nog genoeg depots (ik noem een Bergen, NH) waar echt de schuren krom staan van het materieel. Ik heb er tenslotte in mijn diensttijd (420ste IBC) in de vorige eeuw 's nacht genoeg rondjes om gelopen om dat roestende schietspul te bewaken. *zucht, wat een lutserbaan was dat*

web_krijter | 02-03-10 | 11:44

De Donderaap | 02-03-10 | 11:14
Bravo, erg strakke opmerking.

Tobus | 02-03-10 | 11:43

Russische Stalingrad toestanden. Jij 1 wapen, jij 5 kogels. Als hij neervalt pak je zijn wapen. Oftewel wegwezen uit Uruzgan.

Jaimy Fox | 02-03-10 | 11:43

Sliptong | 02-03-10 | 11:29
Enkele non landen die te klein zijn en er zwerft nog ergens een land in midden amerika(kan de naam niet meer herinneren) dat besloten heeft defensie af te schaffen.
Echt dat mensen zo naief en kortzichting kunnen zijn.

De prijs van vrijheid/vrede is waakzaamheid

Thomas Jefferson

DGNAT | 02-03-10 | 11:43

En dan wil het CDA nogeens de Joint Striker er doorheen drukken en nog een paar jaren bijtekenen voor het geldverslindende Afghanistan-project.
Ach, de belastingen kunnen nog wel iets omhoog. Geldprobleem opgelost.

uitgeslapen | 02-03-10 | 11:42

@Sliptong | 02-03-10 | 11:39
Nuance volgt meestal later in de discussie.

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:42

watsinneneem | 02-03-10 | 11:36
Obama is een schertsfiguur die binnen een jaar d'r uit ligt. Toedeloe welbespraakte duo penotti 't was gezellie. Laten we onze pijlen maar weer gaan richten op de republikeinen.

Sliptong | 02-03-10 | 11:42

Munitie en patronen zijn geen investeringen, dat zijn uitgaven. In bedrijfseconomische termen zijn dat kosten die je niet mag activeren en waarop je niet mag afschrijven. Het valt eerder onder de categorie voorraad van vaste activa.

Hockey | 02-03-10 | 11:41

Bill_Gates | 02-03-10 | 11:36
Dan staan wij raar te kijken op de Antillen met onze oude F-16tjes.

Zal wel meevallen.
Belangrijker dan het toestel zelf is namelijk of je er kundige piloten voor beschikbaar hebt en daar mankeert het vaak aan.

absoloetlie | 02-03-10 | 11:41


koolteer | 02-03-10 | 11:38
Mijn idee.
:)

Teun van het Tuinpad | 02-03-10 | 11:41

Kabinet valt op precies tijd dus. Geen JSF, alle materiaal terug uit Afghanistan en geen nieuwe missies. Leger kan nu ingezet worden om Scheringa te vervolgen.

Stroopdoos | 02-03-10 | 11:41

@Zyprexa20mg | 02-03-10 | 11:17
-
U wilt toch alsjeblieft niet suggereren, dat het ook maar enig verschil had gemaakt als de Belgen in Oeganda waren gebleven? (op het dodental onder de Belgen na...)

azoturie | 02-03-10 | 11:40

GeenStijl ligt al geruime tijd aan de tiet bij Defensie. Stijlloze propaganda.

Denkt Na | 02-03-10 | 11:40

@Sliptong | 02-03-10 | 11:33
Bezuinigen op defensie mag best, maar dan moet je niet tegelijkertijd de krijgsmacht extra taken geven. Beperk je tot daadwerkelijk defensie van (overzeese) rijksdelen en investeer eventueel in onderzoek naar intelligente oorlogsvoering (dan zijn je NAVO partners blij met de kennis uit Nederland).

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:40

@Bill_Gates | 02-03-10 | 11:34

Tegenwoordig zijn landen iets sterker met elkaar verbonden dan voor WWII. Er is nauwelijks nog iemand die zijn buren aan zou willen vallen.

Requiescat in pace | 02-03-10 | 11:40

Geen zogren menschen!

van onze zuur verdiend ontwikkelings steun wordt gretig wapens aangeschaft !

poli | 02-03-10 | 11:40

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:30
Lekker op dreef. Ik zal voortaan wat meer nuance inbrengen. Een westers land als Nederland kan gewoon niet zonder krijgsmacht. We staan aan de basis van een Europese superstaat die van elk lid een militaire bijdrage verwacht op termijn. Een Europees leger is natuurlijk de ultieme natte droom in Brussel en ligt wel in de lijn der verwachtingen.

Sliptong | 02-03-10 | 11:39

@van Pruisen
Voor ik me druk ga maken over het uitgavenpatroon van defensie wil eerst het antwoord op het raadsel van gisteren.

koolteer | 02-03-10 | 11:38

Heb op zolder nog ergens zo'n antiek speldje met zo'n gebroken geweertje liggen... ga dat maar eens opgraven...

azoturie | 02-03-10 | 11:38

Ik zie ook veel mensen zeuren over de JSF. Onze vriend Putin heeft nu ook een stealth fighter.... ik denk dat hij die zonder zorgen aan Chavez door verkoopt voor wat Olie dollars. Dan staan wij raar te kijken op de Antillen met onze oude F-16tjes.

Bill_Gates | 02-03-10 | 11:36

Obama helpt ons niet meer

watsinneneem | 02-03-10 | 11:36

@thequeenofsheba | 02-03-10 | 11:33: Kilometerheffing van de baan, geen maximumsnelheid op de snelweg, supergoedkope BMW´s. Ik zie alleen maar voordelen.

Fleauxe | 02-03-10 | 11:36

@Achterdocht | 02-03-10 | 11:32

Er is een makkelijk antwoord:

Er zitten randdebiele fairy-tale believers in de regering.

Misschien heeft v. Middelkoop in het andere sprookjesboek gelezen dat er aan het einde van de regenboog een pot met goud zit.

acac | 02-03-10 | 11:35

@Hassan-I-Sabah | 02-03-10 | 11:30
Dus jij denkt echt dat we ons leger nooit meer nodig hebben? Niet in 10 of 20 jaar of messchien niet eens meer in 100 jaar. Nu afschaffen en straks weer opstarten voor dat we het nodig hebben is de fout van WW2.

Bill_Gates | 02-03-10 | 11:34

@ thesquid : wat een kneus ben je ook. De politiek heeft A gezegd en moet dus ook B zeggen. Je kan niet de meest zware missies accepteren en dan het defensie budget verlagen. Wat overigens al 2 decennia lang het geval is.

Dr.Bob | 02-03-10 | 11:34

@Fijnstoffer | 02-03-10 | 11:28

Of defensiemensen hebben het uitgavegedrag van een Antilliaan op uitkeringsdag.

Biff Eagleburger | 02-03-10 | 11:34

Geld op bij Defensie ? Hoe kan dat nu ? Jack de Vries wil juist nog een JSF aanschaffen. Het kabinet is gevallen omdat het CDA niet uit Afganistan weg wil. Wie kan dit nog volgen ?

Juri Spundentie | 02-03-10 | 11:33

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:19
Ik refereerde niet aan de rode ministers. Immers een kabinet bestaat uit meer dan alleen een minister van defensie. Ik referereerde aan het uitkleden van de krijgsmacht door links progressieve invloed. Is volgens mij in de jaren '60 (make love not war) begonnen. Dus ja, bedankt rooie honden voor het afbreken van ons militaire apparaat!

Sliptong | 02-03-10 | 11:33

Ik weet niet of het dezer dagen zo erg zou zijn om door Duitsland geannexeerd te worden.... In ieder geval niet met het WK voetbal op komst, dan komen we misschien door de eerste rondes....

thequeenofsheba | 02-03-10 | 11:33

Wach ff. Het is maart en het budget voor een jaar is op? Ik hoef geen makkelijk antwoord, maar ergens (vooraf, achteraf) hebben mensen toch heel stom zitten doen dan. Toch?

Achterdocht | 02-03-10 | 11:32

Er gaat dan ook veel te veel geld naar Defensie. Oorlog voeren is zo 20e eeuw. Een modern land doet aan dergelijke barbaarse spelletjes niet meer mee.

Requiescat in pace | 02-03-10 | 11:32

Hoe zat dat met die Anschlußpartei?

Dafman | 02-03-10 | 11:31

@vloberto
Liever schoenen....

export_beer | 02-03-10 | 11:31

Is wel lachen - dat we zonder geld voor Defensie alsnog een dure JSF willen kopen...

acac | 02-03-10 | 11:30

Nadat we successvol de provincie Urruzgan uit het Koningrijk hebben gezet (maar ook gezien het feit dat kameraad Chavez nu even niet genoeg stroom en water blijkt te hebben voor een grootschalige inval op onze vakantieeilandjes), is het mss een goed moment om te bezuinigen?

Affijn, bij gebrek aan vijand en buitengrens, misschien kunnen we het leger uberhaupt afschaffen? Al de hoogopgeleide kuilgravers kunnen prima bij de plantsoenendienst, lijkt me. Maar serieus, laat die lui maar wat nuttigs gaan doen, er zijn tekorten in de zorg....

Hassan-I-Sabah | 02-03-10 | 11:30

Sliptong | 02-03-10 | 11:11
Paar stevige laarzen erbij aan voor de IED's. *iets met 2 vliegen en 1 klap*

Stroopdoos | 02-03-10 | 11:29

anomien | 02-03-10 | 11:17
MAW afschaffen dat hele defensieapparaat? Het eerste land ter wereld zonder leger? Wauw wat een visie.

Sliptong | 02-03-10 | 11:29

Recessie treft defensie-uitgaven niet

(Novum/AP) - De totale uitgaven aan militairen, wapens en oorlogen zijn niet of nauwelijks aangetast door de wereldwijde economische recessie. Dat stelt het Internationale Instituut voor Strategische Studies (IISS) in Londen in een rapport dat woensdag is gepubliceerd. (Bron: Trouw 3 Feb 2010)

disparvulgo | 02-03-10 | 11:29

ja, oorlogje spelen kost geld, vraag maar aan Obama...

HoerenSloep | 02-03-10 | 11:29

Knap, hoor, om al na 2 maanden door een 12-maandsbudget heen te zijn. Men zou bijna denken dat er wat te weinig begroot is; door een CU-minister Eimert van Middelkoop bijvoorbeeld.

Fijnstoffer | 02-03-10 | 11:28

Heb je het gelezen, Chávez? Grijp je kans!

MAD1950 | 02-03-10 | 11:27

Geweaun meer vrouwen in het leger
Een generaal hoeft maar te zeggen: "Zie je de vijand daar. Ze zeggen dat jullie er dik uitzien in jullie uniform."…

schizoïde | 02-03-10 | 11:25

Merlot | 02-03-10 | 11:24

Moskee op de groene draeck, is dat een idee?

disparvulgo | 02-03-10 | 11:25

Belgische toestanden? Griekse toestanden bedoelt Van Pruisen. Nederland is virtueel failliet.

Joris Klapertand | 02-03-10 | 11:24

disparvulgo | 02-03-10 | 11:21
En in het moskeeen bouwen in Afghanistan ...

Merlot | 02-03-10 | 11:24

Afschaffen met die opvreters.
De hele dag wachten, bier zuipen, en kaarten.
We kopen gewoon een paar atoombommen en wie ons lastig valt krijgt zo"n ding op zijn kanis

Oma Puisje | 02-03-10 | 11:23

watsinneneem | 02-03-10 | 11:08:
Hahaha, +1.

einschtein | 02-03-10 | 11:23

geef ze een schep en een zak kunstmest, daar heb je blijkbaar het meest aan tegen moderne legers ..

demonizer | 02-03-10 | 11:22

anomien | 02-03-10 | 11:17

Verschikkelijk standpunt.
Defensie zou in combinatie met justitie het laatste ministerie moeten zijn dat opgeheven zou moeten worden.

DGNAT | 02-03-10 | 11:22

Ze zijn net 2 maand bezig. En dan kunnen jongeren niet met geld omgaan...

einschtein | 02-03-10 | 11:22

Maak daar maar een Kattepult van Teun.
*zucht*

Teun van het Tuinpad | 02-03-10 | 11:09

Ik vond het wel een mooie anagram :P

Shadow112 | 02-03-10 | 11:22

Gaat ook veel geld zitten in het opknappen van de Groene Draeck....

disparvulgo | 02-03-10 | 11:21

´voorshands´ +1
-
Is het geld met onbekende bestemming vertrokken, of weten we waar het aan uitgegeven is? Indien het laatste van toepassing is, graag meer informatie daaromtrent. Een verzoek dat zich makkelijk laat vertalen naar ´waar de FUCK is al dat geld gebleven!?´

Fleauxe | 02-03-10 | 11:21

dank aan alle regeringen na de val van de berlijnse muur. Heel Den Haag dacht dat na de val van de Soviet-Unie de wereldvrede was aangebroken. Dus konden we wel bezuinigen op defensie (en dat heeft men vervolgens de daaropvolgende dertig jaar gedaan.

En elke keer moest defensie meer doen met minder geld.

Equus africanus asin | 02-03-10 | 11:20

@druif | 02-03-10 | 11:18
hoax

Porrello | 02-03-10 | 11:20

Misschien moet Nedeland dan toch maar snel definitief besluiten die JSF aan te schaffen en wel het dubbele aantal. Ruim budgetteren (inkl. de standaard 10 a 15% voor de lobby) en zie: de stuksprijs wordt lager en die "korting" noem je dan besparing welke je vooruit trekt om de huidige gaten in de militaire begrotingssok mee te stoppen.

*merkt dat het virus begint in te kicken*

widtvoet ® | 02-03-10 | 11:20

Martijn12345 | 02-03-10 | 11:16
Waterputten zijn extreem duur tegenwoordig: bouwkosten €500, overheadkosten €20.000 per put. De bodemloze put die ontwikkelingshulp heet...

Sliptong | 02-03-10 | 11:19

Dat verbaasd mij, een aantal jaar geleden werd een weg bij de marinebasis geasfalteerd, waarna het weer werd opgebroken om opnieuw te worden geasfalteerd. Vervolgens werd het opnieuw opgebroken en opnieuw geasfalteerd. Toen er werd gevraagd waar dat goed voor was, werd verteld dat het geldpotje op moest.

druif | 02-03-10 | 11:18

It's not a question of if we will go to war its when. Daar wordt nu nog om gelachen, maar denkden jullie nou echt dat wij onze krijgsmacht nooit meer hoeven te gebruiken????!!!!!!

Bill_Gates | 02-03-10 | 11:18

In Haiti schijnen ze nu trouwens wel genoeg materieel te hebben.

T61 | 02-03-10 | 11:18

* Nederlandse uniform inlevert en duitse helm opzetten doet *

drekzooi | 02-03-10 | 11:18

@Sliptong | 02-03-10 | 11:16
Reken er maar niet op.

Porrello | 02-03-10 | 11:17

Met drie patronen lukt het wel hoor.
Toen de Belgen in 1994 onder UNO-vlag in Rwanda zaten, waren ze boos omdat er 10 commando's afgeknald waren. Ze gingen dan maar terug naar huis, patat eten.
Gevolg: zowat 1 miljoen doden in de genocide die erop volgde, of 100.000 dode zwartjes per dode Belg. Zonder dat dit 1 kogel kostte en zonder je dat in Den Haag moet komen uitleggen. De dodelijkheid van niets doen mag niet onderschat worden.

Zyprexa20mg | 02-03-10 | 11:17

Z.S.M. 5 miljard bezuinigen op Defensie, meest nutteloze geldverspillende ministerie ooit.

anomien | 02-03-10 | 11:17

Porrello | 02-03-10 | 11:15
Kun je rekenen.......?

Sliptong | 02-03-10 | 11:16

Tja, waar zal al dat geld nu heen zijn gegaan, waarschijnlijk een goed doel???

Martijn12345 | 02-03-10 | 11:16

[email protected] | 02-03-10 | 11:12

En heel hard Boem! als het echt serieus wordt.

Ober3bier | 02-03-10 | 11:16

Casamalakka | 02-03-10 | 11:13
De Finnen waren toch neutraal?

Zeeschuimer | 02-03-10 | 11:15

Maakt niet uit, we zitten toch in de NAVO

misti | 02-03-10 | 11:15

Maar we kunnen op de NAVO rekenen toch? Zoals ze ook op ons kunnen rekenen...

Porrello | 02-03-10 | 11:15

Bedankt rooie honden voor het uitkleden van de krijgsmacht. Krijgen jullie toch je zin. Immers, geen geld, geen missies. Geen geld, geen krijgsmacht. Misschien kunnen we nog wat bootjes verkopen. Hebben we ook geen marine meer nodig. En de luchtmacht? Who gives a fuck. Verkopen die ouwe rommel. Dat is VOC-mentaliteit pur sang; je eigen leger verkopen voor een paar dubloenen. Yo Talitubbies, lezen jullie mee? Binnenkort zonder al te veel weerstand over te nemen: Nederland.

Sliptong | 02-03-10 | 11:15

Even vragen hoe die Palestijnen en Afghanen dat precies doen met pvc-buizen etc.

Porrello | 02-03-10 | 11:14

En dan denken dat we in Uruzgan nog wat te doen zouden hebben na dit jaar. En dan straks ook nog een veel te dure JSF waar we niets aan hebben.

Tobus | 02-03-10 | 11:14

Ligt het nu aan mij, of lijkt het er verdacht veel op dat de prioriteit van de eigen strijdkrachten lager ligt dan het onderhouden van een niet nader te noemen onrendabel deel van de samenleving?

De Donderaap | 02-03-10 | 11:14

Met de fiets de grebbeberg op in kleding uit WO1
Waar doet me dit toch aan denken.

Het is nu rustig bij de buren.

Onze grootste vijanden zijn al reeds in nederland.

De Finnen!

Casamalakka | 02-03-10 | 11:13

@Lying Dutchman | 02-03-10 | 11:09
Defensie kan bijvoorbeeld heel nuttig werk in Culemborg verrichten.

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:13

Ouderwets met bloed zweet en tranen de oorlog betalen, ipv een F16 inbellen.

dutchdelightz | 02-03-10 | 11:13

Chavez ruikt zijn kansen..

Scheepskameel | 02-03-10 | 11:12

Kunnen ze niet als de Belgen gewoon heel hard "peng" roepen?

acac | 02-03-10 | 11:12

Oftewel terughalen die troepen.

Jax | 02-03-10 | 11:11

Onzin die nieuwe spullen, wij moesten in de jaren 70, als dienstplichtigen met oude meuk en rantsoenen werken, en we hebben het land in vrede achtergelaten na ons afzwaaien.

kneuterzak | 02-03-10 | 11:11

@Da_Vincentius | 02-03-10 | 11:07
Juist!
En vergeet de "opbouwmissies" in, zie website, niet
www.nimh.nl/korea_tot_kabul/

kapotte_stofzuiger | 02-03-10 | 11:11

Stroopdoos | 02-03-10 | 11:08
1 voorop met een geweer met 3 patronen en 10 er achteraan zonder. De nieuwe schietschijfformule lost onze problematiek wel op!

Sliptong | 02-03-10 | 11:11

"Er komen zeer verontrustende berichten van de Duitsche grens. Weest op uw hoede".

olivetomato | 02-03-10 | 11:10

Dat krijg je als je land consequent ver onder de NAVO-norm gaat zitten.
Daar komt nog eens bij met die missie in afghanistan het materieel ook nog eens vele malen sneller slijt.
En dat materieel moet voor aangeschaft worden van het standaard defensie budget zonder dat daar extra middelen voor vrij worden gemaakt.
Defensie is een net als een uitgehongerd mens dat zijn eigen ingewanden begint te verteren maar er komt eens een eind aan.

DGNAT | 02-03-10 | 11:10

Taliban verdrijven doen we voortaan met stenen, zo werkt dat al jaren in het middenoosten dus waarom zou het in Afghanistan niet werken?

Vloberto | 02-03-10 | 11:10

"Nylonkousen en en blikjes smac inslaan gaat"

bambireturns | 02-03-10 | 11:10

Dus geen nieuwe schoenen ook al liggen de zolen er onder vandaan, geen MOAB's geen Daisycutters. Kudt. Geen MP7's met laserpointers. Wat een land, wat een arremoei.

Sliptong | 02-03-10 | 11:10

Nou, verkoop de Antillen dan aan Venezuela, dan hebben we die vliegdekschepen niet meer nodig.
En geld voor leuke dingen toe.

Merlot | 02-03-10 | 11:09

Geef ze maar houten pistolen... dat deden wij vroeger ook altijd.

reade romke | 02-03-10 | 11:09

dus er was uberhaupt geen geld meer voor een nieuwe missie. maxime verhagen, lees je mee?

cumshaft | 02-03-10 | 11:09

Vreemd, een leger kost altijd geld. Of het nu in Nederland gestationeerd is, of in het buitenland. Misschien wat minder wervingscampagnes. Misschien kunnen de thuisblijvers taken van de politie gaan overnemen? Of mijn auto wassen?

Lying Dutchman | 02-03-10 | 11:09

Maak daar maar een Kattepult van Teun.
*zucht*

Teun van het Tuinpad | 02-03-10 | 11:09

We hebben een stroom draaideur criminelen! Die kunnen wel naar het front, toch?

Stroopdoos | 02-03-10 | 11:08

maar wel graag blijven 'investeren' (Llinksche verbloem-code voor geld verbrassen aan hobbies en eigen gewin) in kansloze landen aub. Het zou toch heel erg zijn als we dat niet meer zouden doen.

Rest In Privacy | 02-03-10 | 11:08

met je vingers in je oren naar landmijnen zoeken dan maar

watsinneneem | 02-03-10 | 11:08

Mja minder geld uitgeven aan 'missies' zoals Uruzgan etc :P

thesquid | 02-03-10 | 11:08

Mooi weer een reden om weg te gaan uit Afghanistan, dan hebben we geld over.

Da_Vincentius | 02-03-10 | 11:07

Ouderswets met de takkepult dan maar.
Ofzo iets.

Teun van het Tuinpad | 02-03-10 | 11:07

-weggejorist en opgerot-

Sliptong | 02-03-10 | 11:07

Prima, alleen de voorste een pistool en bij sneuvelen doorgeven aub.

T61 | 02-03-10 | 11:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken