Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geen Wilhelmus, geen paspoort!

bumabuma.jpgIs het zijn naam? CDA-kamerlid Van Haersma Buma wil dat iedere inburgeraar het Wilhelmus kent. Van binnen en van buiten, vers 1 en vers 6. Het Wilhelmus is dus ons volkslied over dat er iemand van Duitsen bloed is en iets doet in Nederland met landjepik en onderdrukking van het gewone volk en dan dat de schrijver van het lied edel bloed heeft en beter is dan de rest. En kamerlid BumaBuma wil het Wilhelmus nu gebruiken als een geheime toegangcode tot Nederland. Volgens de Buma van Haersma is het inderdaad overbodige symboliek, maar daar moeten we niet bang voor zijn . Zing in uw hoofd, net als die voetballers, maar even dit volkslied en vraag u af: moet ik mijn koffers pakken. Antwoord in 70% van de gevallen is: rot maar op.

Reaguursels

Inloggen

Och toe jeetje,nu moet ik ook vertrekken... ik kan alleen Altijd is Kortjakje ziek uit mijn hoofd.Wat een lariekoek alweer.

Felleke | 24-02-10 | 23:06

poppermotje | 24-02-10 | 11:50
taal en geschiedenis is zowel bij nieuwe als bij (hoe zeg je dat, 'bestaande'?) Nederlanders dramatisch...

*kuch* basisonderwijs*

Geile Markeerstift | 24-02-10 | 16:19

Dus straks beheersen de inburgeraars behalve de taal en geschiedenis van dit land ook nog het volkslied beter dan de autochtonen. Het wordt eng mensen.

poppermotje | 24-02-10 | 11:50

Couplet uit het met het Wilhelmus vergeleken Trouwlied (das Treuelied).
Gij sterren zijt getuigen,
Die stil ons gadeslaan;
Als alle broeders zwijgen
Naar valse goden gaan;
Wij willen ‘t woord niet breken
Niet wijken in ‘t gevecht;
Wij prediken en spreken
Van strijd om erf en echt
-
Kijk das pas een "volkslied".
in één couplet pvda, d66, groenlinks en de PVV samengevat.

wachtmeester de bruy | 24-02-10 | 08:21

wilhelmus van nassaue is ik van marokaans bloed, allah ben ik getrouwe voor mohamed moord ik als het moet. Voore Allah blazen wij ons op te midden van die joden en gristenhonden en ook het ongelovige tuig. Allah die zal ons daar voor belonen met 72 hoeries in het paradijs en wij al deze takke onzin gelooft die is niet goed wijs.

zambezi | 24-02-10 | 03:00

Wat een waardeloos idee ze moeten niet twee coupletten, maar het hele typhus wilhelmus van voor aan achter met al haar gristenlijke achterlijkheid in perfect ABN dat zal die allah strotjes smeren.

zambezi | 24-02-10 | 02:54

Die inburgeringcursussen deugen niet, van inburgeraars wordt kennis geëist die autochtone Nederlanders niet eens hebben.

Sabroso | 23-02-10 | 23:21

Weg met dat Oranjefamilielied,daarvoor in de plaats:
"Ik heb een potje met vet " enz.

Bataaf | 23-02-10 | 22:43

wij hebben toch maar een volkslied:
ollee, olleeeeee
ollee olleeee
ollee olleeeeee
en dat 20 xl

harob | 23-02-10 | 21:13

Wat een flauwekul! Ik ken het lied niet en wil het niet kennen ook! Weg met de oranjes en hun Argetijnse baarmoeder. Leve de ...

god is de geest | 23-02-10 | 20:34

@Reykjavik | 23-02-10 | 19:43
Heel goed, als u dan eens eerst wat opzoekt eer een betweterige post neer te plempen. Dan had u kunnen weten dat dit gewoon toen, 1815, zo geschreven is.
Dus ja oog voor detail, maar dan wel graag de juiste en niet wat roeptoeteren.
Dat doen namelijk veet te veel mensen tegenwoordig.

Kenny013 | 23-02-10 | 20:02

Ik ken het Wilhelmus alleen maar in het Arabisch. Is dat ook goed?

aap-noot-mies | 23-02-10 | 19:55

Kwestie van tijd en dan komt er zo'n kansloos islamitisch bontkraagrappertje met een wilhelmusrap.

Sanglier | 23-02-10 | 19:52

Meneer vHB spoort niet: afvoeren van de lijst voor de komende verkiezingen wegens zelf-diskwalificatie.

Enne @Kenny013: het "... in d' adren vloeit". oog voor detail, beste Kenny013, oog voor detail, dat is wat dit land nodig heeft. moehahahahahaha

Reykjavik | 23-02-10 | 19:43

Wat nou 'Het Wilhelmus' gewoon terug naar ons echte volkslied,
"Wien Neêrlandsch bloed ".
Niks, "... ben ik van Duitsen bloed..",
maar
"Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij zett' met ons, vereend van zin
Met onbeklemde borst
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst (2×) "
Met "vreemde smetten " werden de Fransen bedoeld.

Kenny013 | 23-02-10 | 19:34

En weer een nieuwe toenadering tot de PVV.
Zolang het CDA maar met hun door god geroepen reedt in het pluche kunnen blijven.

Zo jammer! | 23-02-10 | 19:32

Rot toch op met dat Wilhelmus, zeker dat zesde couplet. Buitenland, here I come!

gristenblaffert | 23-02-10 | 19:30

hoeveel "echte" nederlanders kennen het wilhelmus trouwens? Zoek dat eerst eens uit voordat je dat verplicht kan stellen voor anderen. We moeten natuurlijk wel het goede voorbeeld geven.

sapjes | 23-02-10 | 19:27

Haersma Buma.
DIe heeft iets vegzegd wat ik **nooit** meer zal vergeten.
Omdat het de machtspolitiek en arrogantie van het CDA zo prachtig weergaf.

Toen de Tweede Kamer besloot dat er een referendum over de Europese Grondwet moest komen, werd verschillende politici gevraagd, of het kabinet de uitslag zou respecteren.
Antwoord van Haersma Buma: "Als het de juiste uitslag is wel".

Ongelofelijk.
Daar vertelt een vooraanstaand lid van de grootste Kamerfractie je toch zo even tussen neus en lippen, dat hij zijn reedt afveegt met democratie.

Merlot | 23-02-10 | 18:18

beste mensen,
De Nederlandse vlag op het schoolplein, in het klaslokaal en iedere ochtend op school eerst het volkslied zingen. Doet in de USA iedereen.
direkt invoeren.

iedereen die hier in Nederland wonen wil is NEDERLANDER.

leuk voor in de verkiezingsprogrammas's?

realisticus dutch | 23-02-10 | 18:15

Het is overduidelijk voorjaarsvakantie... en er zijn helaas nog wat VWO-ertjes die niet op de ski's staan(is weer helemaal terug, jongelui, snowboarden is 2009).
-
Wij hadden ooit, vanaf het jaar des Heeren 1817, een volkslied, dat wij in 1932 hebben afgeschaft. (het lied viel niet overal helemaal lekker, met name in Nederlands-Indië).
-
Het heette: "wien Nêerlands bloed' ,en het ging als volgt:
-
Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij zett' met ons, vereend van zin
Met onbeklemde borst
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst (2×)
-

Het was vooral de tweede zin, die het hem deed. (en die in Nederlands Indië dan ook vaak vervangen werd door een alternatieve zin)
-

Misschien een aardige suggestie om het Wilhelmus af te schaffen en te vervangen door dit enig echte Nederlandse volkslied ? Drukt meteen een duidelijk stempel op zo'n inburgeringsprocedure en het is zeker iets, waarvoor ons Turkse volksdeel, gewend als het is aan uitingen van ultranationalisme en raszuiverheidsbabbels, gevoelig zou kunnen zijn.
-
( hoor ik daar een paar kaalkopjes een spontaan orgasme krijgen?)

azoturie | 23-02-10 | 18:14

beste mensen,

de NEDERLANDSE

realisticus dutch | 23-02-10 | 18:13

Kabila de stijlloze | 23-02-10 | 11:24
Diets was wel oorspronkelijk germaans.
nederlands (noord en zuid holland en zeeland) deden het grootste deel van de geschiedenis niet mee.
Dat is een redelijk nieuw gebied dat slechts een geschiedenis van 1000 jaar kent.
Romeinen etc. zijn daar nooit geweest. Vandaar dat men enkel schepen opgraaft midden in amsterdam.

Lompe Loel | 23-02-10 | 18:13

Zou lekker opruimen, verplicht bij IND zingen (ach 1e couplet is wel voldoende toch)en anders ophoepelen. Houden we alleen geen nationaal elftal meer over, da''s weer jammer dan.

Mindy | 23-02-10 | 16:56

Leve het Vaderland! Leve de Republiek!

Weg met het Wilhelmus...

VerenigdeNederlanden | 23-02-10 | 16:53

Kan die 't zelf zonder spiekn, samen met hoeveel andere Nederlanders dan wel?????

Iwmac | 23-02-10 | 16:19

Keynes
dat lied kan op de schop.
Nee het is niet van Dietsche bloed het is van Duitse bloed. En binnenkort voor de helft Argentijnsch.
weg met het hele zooitje!
viva la revolution!

Remus McMillan | 23-02-10 | 15:43

keynes79 | 23-02-10 | 14:40
Nee, Willem van Oranje was echt van Duitsen bloed, en daar gaat het ook over. De oorspronkelijke tekst was Duytschen bloed en dat is wel degelijk Duits bloed. Dus geen lulverhaaltjes vertellen graag.

Hölzenbein | 23-02-10 | 15:14

Dus allochtonen leren dat ze de 'koning van Hispanje' moeten eren ? Mooie inburgering is dat ! En dan nog God in hoofdstuk 6 bejubelen ? Wat een indoctrinatie !

Simon_GS | 23-02-10 | 15:13

No soup for you !

Tobi | 23-02-10 | 15:06

Zou leuk zijn om vers 8 mee te laten nemen? Vooral die laatste zin zal lekker vallen bij onze inburgerende medelanders uit het middenoosten.
"Als David moeste vluchten voor Sauel den tiran, zo heb ik moeten zuchten als menig edelman. Maar God heeft hem verheven, verlost uit alder nood, een koninkrijk gegeven in Israël zeer groot."

brunz | 23-02-10 | 15:03

Buma zit toch al een hele tijd voor het CDA in de 2de-kamer ?
Waarom heeft hij nu pas leren praten.

Pierus | 23-02-10 | 14:48

Van Duitse bloed is een verbastering van: Van Dietsche bloed en dat is dus van Nederlands bloed!!!!!

keynes79 | 23-02-10 | 14:40

KUT! Mijn paspoort is net verlopen.

Mirakel | 23-02-10 | 14:32

het wordt tijd voor een inburgeringscursus voor politici. En dan wil ik dat vHB het 'hi ha hondelul' uit zijn hoofd leert middels hard opzeggen. Natuurlijk niet in de tweede kamer, dat spreekt voor zich

SheriffSharif | 23-02-10 | 14:31

Ik vind het zesde couplet aanstootgevende christen propa en zal deze dus ook nooit zingen.

El Santo | 23-02-10 | 14:18

Aj, dienstplicht en (in ver, grijs verleden) scouting deelname hebben mij blijkbaar voldoende gevormd. Ik mag blijven.

Jerry Nick | 23-02-10 | 14:18

En dan krijgen we over 5 jaar weer de vraag: wat heeft Balkende V gepresteerd? En dan niet verder komen dan zo'n liedje. Het zou me allerminst verbazen.

Uni-burger | 23-02-10 | 14:13

vin ik ook

Ir. Wilhelmus | 23-02-10 | 14:09

diepe diepe diepe *zucht*

doskabouter | 23-02-10 | 14:05

Ik vind, dat in het kader van de Europese eenwording, elke inburgeraar eerst het volkslied van elk land uit de Europese Unie van buiten moet kennen, alvorens hij/zij een paspoort kan krijgen.

Bazooka Joe | 23-02-10 | 14:04

ik vind ook dat ze bij binnenkomst direct Buma Stemra rechten moeten betalen.

topcat | 23-02-10 | 14:03

@1oog | 23-02-10 | 13:58
Ja, anders blijft er alleen nog 11 over en dat is ook weer zo kaal.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:59

@Rammstein | 23-02-10 | 13:54
Bedankt, daar doe ik het voor.
Die Tyranny verdrijven,
Die my mijn hert doorwondt!

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:58

roflmao spuit 11 blijft spuiten...

1oog | 23-02-10 | 13:58

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:54
Zie 13:54, tweede zin.

Rammstein | 23-02-10 | 13:55

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:51
U bent anders een geinige mierenneuker.
Gelukkig doet Uw mening er weinig toe.
Ik gun U het laatste woord en zie U wel weer eens.
Mits U weer geba ..... enfin, usw.

Rammstein | 23-02-10 | 13:54

@Rammstein | 23-02-10 | 13:49
Voor mij persoonlijk is 'Live aus Berlin' het hoogtepunt van Rammstein.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:54

@Rammstein | 23-02-10 | 13:49
Nee, ik heb een hekel aan kleine dieren. En Rammstein heeft z'n beste tijd ook al jaren achter de rug. Sehnsucht, herzeleid en mutter zijn erg sterk. Daarna is het bij het trieste af, sporadische oplevingen daargelaten.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:51

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:46
U houdt van kleine dieren hè ?

Rammstein | 23-02-10 | 13:49

@Rammstein | 23-02-10 | 13:43
Je voelt zeker geen behoefte je verlichte geest nog verder te laten schijnen op de betreffende kwestie, of wel? Ik geef het wel gewoon op, ook goed. Zeg dan gewoon meteen dat je geen zin hebt inhoudelijk te reageren. Hoef ik ook geen moeite te verspillen aan vruchteloze pogingen je daartoe te verleiden.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:46

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:41
Nee, dat zou te makkelijk zijn.

Rammstein | 23-02-10 | 13:43

Vaderlandsliefde is mooi enzo, maar we hebben wel 1 van de meest waardeloze volksliederen ter wereld.

Ik ben helemaal niet van Duitse bloed en de koning van Spanje kan van mij ook ongezien de tyfus krijgen

ZonderNaam | 23-02-10 | 13:42

@Rammstein | 23-02-10 | 13:40
Omdat ik me telkens weer laat uitlokken door malloten zoals jij?

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:41

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:39
Maar ik begrijp wel waarom U zoveel bans op Uw naam heeft staan.

Rammstein | 23-02-10 | 13:40

Harvester | 23-02-10 | 13:28
Ik heb exact hetzelfde probleem ;)

SanderEvers | 23-02-10 | 13:39

@Rammstein | 23-02-10 | 13:37
Dat zal het zijn. Toch jammer dat je daardoor niet in staat bent tot begrijpend lezen.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:39

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:35
Dat is toch een vraag, met een antwoord of is mijn scherm zo smerig ?

Rammstein | 23-02-10 | 13:37

Bigi Bana Boy | 23-02-10 | 13:35
Die "popcorn" tune, is dat wat als volkslied ?
Tup tup tup tup tup tup tup
tup tup tup tup tup tup tup
usw.

Rammstein | 23-02-10 | 13:36

@Rammstein | 23-02-10 | 13:26
Lees je eigenlijk wel wat ik zeg, voor je reageert? Ik geef daarbij slechts aan hoe ik er zelf over denk. Dat is iets heel anders dan het bij voorbaat beantwoorden van de vraag. Deze was namelijk wel degelijk aan JOU gericht en werd door JOU niet beantwoordt.
"Zou ik werkelijk moeten vrezen voor een ban vanwege de inhoud van een dergelijk historische verwijzing? Lijkt me toch van niet."

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:35

acac | 23-02-10 | 13:21
Het Spaanse volkslied heeft helemaal geen tekst ! Makkelijk toch ?

Bigi Bana Boy | 23-02-10 | 13:35

cekars | 23-02-10 | 13:31
"Marsupilami", heel feestelijk ook.

Rammstein | 23-02-10 | 13:34

brabbelaar | 23-02-10 | 11:21
Precies de smerige grefo's verkopen hun zogenaamde normen en waarden maar al te graag voor een plekje op het pluche. Zum kotzen.

De Turk | 23-02-10 | 13:31

"Stille Nacht" is anders ook wel een aardige optie..

cekars | 23-02-10 | 13:31

6e couplet gaat over hoe je god aanbidden zult... en dat krijg ik als autochtone atheìst gewoon niet uit mn bek.

Harvester | 23-02-10 | 13:28

Kent die eikel het zelf wel uit z'n bolle hoofd?

Echte naam7227 | 23-02-10 | 13:28

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:09
Ik zie geen vraag van U aan mij, behalve Uw zelfbeantwoorde vraag.

Rammstein | 23-02-10 | 13:26

Als ik die oude troep, zoals het Plakkaat van Verlatinghe erop na lees, moet toch echt de beatricide op onze aloude stadsrechten gestopt worden en Wilders, die zijn lijf ende leven set om deslve te bewaren, tot Prins worden uitgeroepen.

lijm11 | 23-02-10 | 13:24

@Bigi Bana Boy | 23-02-10 | 12:30

Olé Olé Olé???

acac | 23-02-10 | 13:21

Beetje makkelijk, waarom niet ook Aruba Dushi Tera en het Volkslied zonder titel?

dugo | 23-02-10 | 13:19

@bintang | 23-02-10 | 13:13
Danku. Ik heb inderdaad bewust gekozen voor de mildere versie.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:17

Het staat me bij dat zelfs BZN heel lang geleden (begin jaren 70) met gillende gitaren en solo's het Willempiehelmus heeft vertolkt. Kan ik alleen niet zo snel vinden op joetjoep. Maar deze is ook wel lekker : www.youtube.com/watch?v=ViltDPO5Vks

huppetee | 23-02-10 | 13:16

@zeg maar jansen | 23-02-10 | 13:12
Dat het aan mij ligt, daar ben ik me van bewust. De schuldvraag is echter nooit zo eenzijdig als u hier insinueert. Het is een kwestie van actie-reactie, waarbij de oorspronkelijke actie reeds lang vergeten is. Ik reageer dan ook op een reactie, waarvan de inhoud bepalend is voor mijn verwerking daarvan.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:15

@Rammstein | 23-02-10 | 12:51
Snouck heeft zich nog keurig gedragen. De originele versie begint met:
.
Wien Neêrlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
.
Maar dat vond men zelfs in de 19e eeuw al wat ver gaan.

bintang | 23-02-10 | 13:13

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:09 Heb jij nou binnen een half uur met verschillende mensen onenigheid? Dan ligt het niet aan hen, dan ligt het aan jou.

zeg maar jansen | 23-02-10 | 13:12

@Morkovich | 23-02-10 | 13:05
Wat wilde je nou eigenlijk zeggen? Ik ben benieuwd wat ik in jouw ogen verkeerd heb gedaan dat het rechtvaardigt mij dood te wensen.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:11

*lunchen gaat, tot zeau*

Morkovich | 23-02-10 | 13:09

@Rammstein | 23-02-10 | 13:04
Natuurlijk, je hebt gelijk. Dat heb ik ook zeker gedaan. Ik vind het wel flauw hoor, wat je hier doet. Ik stel je inderdaad een vraag, maar geef daarbij slechts aan hoe ik er zelf over denk. Dat is iets anders dan het bij voorbaat beantwoorden van de vraag. De vraag die ik aan JOU stelde en die JIJ niet beantwoordt. Nee, JIJ vond het belangrijker de vorm aan te vallen.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:09

Binnenkort kennen ze over de hele wereld "Shalalala lie" als het Nederlandse volkslied.

zeg maar jansen | 23-02-10 | 13:08

Vers 1: Check
Vers 6: Check
-
Ik mag blijven gelukkig. Alleen jammer dat ik nu niet meer in 0031 woon, maar in 00599. Wel binnen het Koninkrijk.

BertBroodBakker | 23-02-10 | 13:06

Verkeerde citaat.

Morkovich | 23-02-10 | 13:06

@Snouck Hurgronje
Ik citeer: '1000 comments? Nou, ik ben meestal weggejorist en opgerot binnen de 10 comments.'

Morkovich | 23-02-10 | 13:05

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:01
U beantwoordt een vraag met een vraag die U vervolgens zelf beantwoordt.
Knap.
Het lijkt mij dat iemand met vijf (5 !) "bans" misschien eens bij zichzelf te rade moet gaan.

Rammstein | 23-02-10 | 13:04

Ik heb een hekel aan ons volkslied. Maar ook aan andere volksliederen heb ik een hekel. Vooral het rare sfeertje dat ontstaat bij het zingen / spelen van de volksliederen vind ik naargeestig. Dat is iets wat z.s.m. verboden zou moeten worden.

Harp | 23-02-10 | 13:04

Zelden zoveel populistisch gezwets gehoord sinds de val.
Eerst was het alleen de PVV, nu doet ook het CDA mee.

In en in triest.

frickY | 23-02-10 | 13:02

Goed innitiatief, nu tijd om de immigratie eisen eens aan te pakken. Als je centjes hebt kun je letterlijk bijna iedereen naar Nederland halen waar ze ook vandaan komen (1450~ euro per maand inkomen en 12 maand contract) wat de meeste NEDERLANDERS niet hebben maar bij religieuzen (hint) word er vaak vriendjes politiek gedaan en word het ze zo wel heel makkelijk gemaakt. Nederlanders + hun Wettige bruid prioriteit geven met een tijdelijke verblijf vergunning (5 jaar~) als ze dan nog samen zijn een permanente geven + inburgering, veel eerlijker.

Raevin | 23-02-10 | 13:01

@Rammstein | 23-02-10 | 12:51
Ik draag slechts voor, een oud Nederlands volkslied welteverstaan. Zou ik werkelijk moeten vrezen voor een ban vanwege de inhoud van een dergelijk historische verwijzing? Lijkt me toch van niet.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 13:01

Selectief citeren is het handelsmerk van gelovigen, dat blijkt ook nu weer. Voor de schrijver van het Wilhelmus had vers 6 geen bijzondere betekenis (dit i.t.t. vers 8), maar omdat het in hun kraam van pas komt, doen die christenhonden altijd alsof het om dit vers zou draaien.

bintang | 23-02-10 | 12:59

CDA beetje populistisch aan het doen opeens...
- harde aanpak allochtonen
- vlaggen in top (maar waarom de EU vlag ?)
- Wilhelmus zingen.. Bien ick von Doutzen blut... (zei de gemiddelde somalische vrouw van onder haar Abaya..)
Ik denk dat CDA denkt, wat die Geert kan, kunnen wij ook...
Als we maar stemmen krijgen.. Beloftes lappen we toch aan onze laars.

Dutch-India | 23-02-10 | 12:59

@ Snouck Hurgronje / 12:40
Ook een leuke deun, nog zeau eentje uit den ouden doosch, als het ware

Tobi | 23-02-10 | 12:59

@Morkovich | 23-02-10 | 12:57
Dat duurt nog wel even. Leg me nou eens uit. Waarom wens je mij dood? Vind je dat normaal? Ik niet namelijk.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 12:58

Ik ben niet van Duitschen [ze bedoelen Dietsch, nou zeg dat dan] en als ik eerbied voor de kohooning van Hispanje had gehad was die hele 80-jarige eaurlogh nergens voor nodig geweest
Wilhelmus = fael dusch
'Wien Neêrlands bloed' als volkslied dus, vergeleken met Wilhelmus swingt dat als een tiet

Tobi | 23-02-10 | 12:57

@neemjemoederindemali | 23-02-10 | 12:47
Ik begrijp jou niet. Waarom vind je het nodig zo vervelend te doen tegen mij?
Hoe kom je erbij dat ik mensen benader als 'dom'? Waarom zou ik een psychiater nodig hebben? En vooral, welke gedachtekronkel / geknapte zenuw zorgt voor de idiote, misplaatste verwijzing naar uitkeringstrekkers?
Ik zou graag antwoord krijgen, mijn mensbeeld raakt door jou namelijk enigszins in de war. Je koppelt telkens informatie op volstrekt onjuiste wijze aan een stelling, wellicht op basis van een bepaalde vooringenomen mindset? Als ik er echter de één of andere psychische afwijking of traumatische jeugdervaring aan kan koppelen, zou dat mijn gemoedsrust zeker ten goede komen.
Alvast bedankt.

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 12:57

@Snouck Hurgronje
Ga es deaud.

Morkovich | 23-02-10 | 12:57

Van CDA kamerleden kan verwacht worden dat ze ALLE coupletten uit hun hoofd kennen. Van Haersma, begint u maar.

domheid regeert | 23-02-10 | 12:56

Geef mij maar het Italiaanse volkslied.
Het Italiaanse weer.
Het Italiaanse voetbal.
En de Italiaanse vrouwen.
.
Wat doe ik hier nog?

Kraa! | 23-02-10 | 12:56

opzouten met dat belachelijke achterhaalde klote volkslied.
ik ben geen Duitser!
laat die stemming van een tijd terug maar door gaan en deze ellende uit de hedendaagse geschiedenis wissen

0nt0pic | 23-02-10 | 12:56

Heeft zo'n man nou écht niks anders te doen? Allemachtig, wat een mannetje.

LHC | 23-02-10 | 12:53

neemjemoederindemali | 23-02-10 | 12:47
Ik weet niet wie er slaaf en slavin van heeft gemaakt maar de originele tekst luidt:

Gij zult niet begeren uw naasten huis; gij zult niet begeren uw naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets dat uws naasten is.

De uitleg: Je mag niet jaloers zijn op een ander.

Watunflater | 23-02-10 | 12:52

ik kon wel lachen om dit voorstel. ik ga akkoord als alle CDA-ers bewijzen dat zij het Wilhelmus uit hun hoofd kennen.

DualDenz | 23-02-10 | 12:51

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 12:48
En nog vraagt U zich af hoe U iedere keer toch aan een ban komt.

Rammstein | 23-02-10 | 12:51

Het enige dat ze hiermee bereiken is dat ze 90% van die mensen af kunnen wijzen.
Nou vind ik dat op zich wel een goed iets
maar verder vind ik het hele plan nergens op slaan. Zelfs politici moeten toch wel met wat beters kunnendat
Wat heb je eraan als je allochtonen een lied gaat leren waarvan de gemiddelde nederlander misschien vier regels kent.

overal n mening over | 23-02-10 | 12:50

Wilhelmus?
.
Wie is dat?

Kraa! | 23-02-10 | 12:49

Wien Neêrlands bloed in de ad'ren vloeit
Wien 't hart klopt fier en vrij
Wie voor zijn volk van liefde gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij roem' met allen, welgezind
Den onverbreekb're band
Die Neêrland en Oranje bindt
Vorstin en vaderland (2x)

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 12:48

Ik vind dat elke gelovige de 10 geboden moet kennen, vooral gebod 4 en 10 mbt slaven en slavinnen vind ik bijzonder boeiend. Ik zit nog steeds te wachten op uitleg hierover, welke gelovige komt erin?

neemjemoederindemali | 23-02-10 | 12:47

Waar de blanke top der duinen
Schittert in de zonnegloed
En de Noordzee vriendelijk bruisend
Neêrlands smalle kust begroet
Juich ik aan het vlakke strand: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)
Waar het lachend groen der heuvels
't Kleed der stille heide omzoomt
Waar langs rijk geladen velden
Rijn of Maas of Schelde stroomt
Klinkt mijn lied op oude trant: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)
Waar de blanke deugd der vaad'ren
Nog een gastvrij plaatsje vindt
En de vrede in huis en harten
Vorst en Volk tezamen bindt
juich ik, 't zij op veld of strand: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)
Waar onze ouders werken, zwoegen
En ons leiden tot de deugd
Waar wij door hun trouwe zorgen
Wijsheid garen in de jeugd
Daar klinkt 't lied van elke kant: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)
Blijf gezegend, Land der Vaad'ren
Make u eendracht sterk en groot!
Blijve 't volk aan Wet en Koning
Houw en trouw in nood en dood!
Doe zo ieder 't woord gestand: (bis)
'k Heb u lief, mijn Nederland! (bis)

Snouck Hurgronje | 23-02-10 | 12:40

TheStef | 23-02-10 | 12:26

Man, man, wat een lap tekst zeg, en dat allemaal uit het blote hoofd?

eerstneukendanpraten | 23-02-10 | 12:40

Voor de marokkanen moeten we misschien het achtste couplet schrappen in het kader van de zelfislamisering:

8. Als David moeste vluchten voor Saulus den tiran, zo heb ik moeten zuchten met menig edel man. Maar God heeft hem vergeven, verlost uit aller nood, een koninkrijk gegeven in Israël zeer groot.

robert1 | 23-02-10 | 12:39

-weggejorist-

Meurtz | 23-02-10 | 12:36

Dat je die eis aan een inburgeraar stelt lijkt me niet onterecht, zeker niet wanneer deze het Nederlanderschap ambieert. Met dat lied zelf heb ik altijd meer moeite gehad. 'Gohod de heer' mag dan de 'schild en dehe behetrouwe' zijn van de tekstdichter, de mijne is hij met een hoofdletter niet.

Hetze Haatstra | 23-02-10 | 12:36

Nou wordt het tijd dat ik, een autochtone Nederlander, mijn koffers ga pakken.

SanderEvers | 23-02-10 | 12:32

très cool | 23-02-10 | 12:27
en hier is natuurlijk geen pilletje voor................ zucht.........2010 is ook al afgeschreven.

andre9738 | 23-02-10 | 12:31

Laat ze dit maar leren:

Geen dierder plek voor ons op aard,
Geen oord ter wereld meer ons waard,
Dan, waar beschermd door dijk en duin,
Ons toelacht veld en bosch en tuin;
Waar steeds d'aloude Eendracht woont,
En welvaart 's landsmans werk bekroont,
waar klinkt des Leeuwen forsche stem;
'Ik worstel moedig en ontzwem!'

Het land, dat fier zijn zonen prijst,
En ons met trots de namen wijst,
Van Bestevaer en Joost de Moor,
Die blinken zullen d'eeuwen door;
Waarvan in de historieblaên,
De Evertsen en Bankert staan,
Dat immerhoog in eere houdt,
den onverschrokken Naerebout.

Gij, Zeeland, zijt ons eigen land,
Wij dulden hier geen vreemde hand,
Die over ons regeeren zou,
Aan onze vrijheid zijn wij trouw.
Wij hebben slechts één enk'le keus:
'Oranje en Zeeland!' da's de leus!
Zoo blijven wij met hart en mond,
Met lijf en ziel: goed Zeeuwsch goed rond.

Watunflater | 23-02-10 | 12:31

Het is inderdaad deprimerend hoe de politici bezig zijn. Feit: de wrevel in Nederland over de muitende buitenlanders is immens. Trekken buitenlanders zich dat aan? Nee. Feit 2: we moeten heel erg bezuinigen en het sociale stelsel hangt aan rafels. Trekken de buitenlanders zich daar iets van aan, die hier zich al decennialang wentelen in de uitkeringswereld? Nee.
Dus. Hoe wil je zo'n mentaliteit veranderen? Newsflash: dat lukt je niet. Mensen met een dermate onverschillige instelling laat je echt niet omdraaien als een blad aan een boom, ook niet met vrijblijvende prulmaatregeltjes.

Shalome | 23-02-10 | 12:31

Ashtrey | 23-02-10 | 12:29
Ik vond 'm vorig jaar al geweldig, maar deze overtrof álles.
Only on Letterman.

Rammstein | 23-02-10 | 12:30

Bijkomende voordeel is dat de tekst van het Spaanse volkslied makkelijker te onthouden is dan het Nederlandse, zelfs voor niet-spaanstaligen.

Bigi Bana Boy | 23-02-10 | 12:30

Rammstein | 23-02-10 | 12:20
LOL had uhm al gezien, hilarisch.

Ashtrey | 23-02-10 | 12:29

En knoop het goed in julle oren : "De koningh van Hispanje getrouw zijn".
En anders opd e brandstaipel met jullie stelletje opstandige protestantse ketters !

Bigi Bana Boy | 23-02-10 | 12:29

@andre9738

Simpel, denk maar eens aan wat voor iemand je moet zijn om de politiek in te gaan:

1) je denk dat je weet hoe het allemaal moet
2) je hebt de behoefte om dat aan anderen op te dringen

Iedereen in Den Haag lijdt aan dit soort geschiftheid en gebrek aan zelfrelativering.

très cool | 23-02-10 | 12:27

Rammstein | 23-02-10 | 12:15
;') *traantje vluchtig wegpinkt en overgaat tot de orde van den dag*
Heeft wel iets, zal de eerste keer rijden door een typical suburb (Boston, Ma) nooit vergeten, bij elk huis prijkten vier een vlag.
Pap (jaar of 9 was ik) waarom hebben ze allemaal die vlag?
Pap: omdat deze mensen trots zijn deel uit te maken van dit land, dat heet patriotisme. Nooit vergeten...
*stiekem nog een traantje wegpinkt*

Ashtrey | 23-02-10 | 12:26

Snif!

Na 400 jaar, (waarschijnlijk langer) moet onze familie Nederland verlaten, ik ken vers 6 niet.

Ik kan wel het Twentse volkslied, mag dat ook?

Twents Volkslied
Twents Volkslied gezongen door Marco Bakker

Er ligt tussen Dinkel en Regge een land
Ons schone en nijvere Twente
Het land van de arbeid het land der natuur
Het steeds onvolprezene Twente
Daar golft op de essen het goudgele graan
Doet 't snelvlietend beekje het molenrad gaan
Daar ligt er de heide in 't paarsrode kleed
Dat is ons zo dierbare Twente (2x)

Waar Twickel zijn torens uit't eikenloof heft
De Lutte zijn heuvels doet blinken
De paasvuren branden alom in't rond
En 't landvolk de kersthoorn laat klinken
Daar stroomt onze Dinkel zo heerlijk door 't land
Door bossen en velden, langs't Losserse zand
Daar rust er ons oog van der heuvelentop
Op 't heerlijke landschap ons Twente (2x)

De rookwolk, die stijgt aan de horizon op
Die wijst on de nijvere steden
Met mensen arbeidzaam en degelijk, bewoond
De zetels van 't krachtige heden
Daarbuiten in boerschap op heide en veld
Daar wordt nog de sage en 't sprookje verteld
Daar rust de Tubanter in't heuvelig graf
't Verleden naast 't heden van Twente (2x)

En voert ons het lot ook uit Twente soms weg
Wij blijven het immer gedenken
Geen andere landstreek hoe schoon ze ook zij
Kan 't zelfde als Twente ons schenken
Wij drukken elkaar in de vreemde de hand
Gedenkend ons klein, maar zo dierbare land
En moge ons hart in de vreemde ook staan
Ons hart blijft toch altijd in Twente (2x)

(J.J. van Deinse)

TheStef | 23-02-10 | 12:26

très cool | 23-02-10 | 12:07
Eens. Ik ben wel voor het Amerikaanse systeem, zie Stroopdoos | 23-02-10 | 11:25

Vieze Tonnie | 23-02-10 | 12:25

DANNY3960 | 23-02-10 | 12:21
De buurtbarbecue met varkenssate.

Watunflater | 23-02-10 | 12:24

Rammstein | 23-02-10 | 12:22
Nee hoor kan best, danst alleen wat anders dan wij gewend zijn. :-)

Mulimans | 23-02-10 | 12:23

DANNY3960 | 23-02-10 | 12:21
Manieren ?

Rammstein | 23-02-10 | 12:22

Mijn Schilt ende betrouwen
Sijt ghy, o Godt mijn Heer
-
Ahh vandaar...

Doc Damage | 23-02-10 | 12:22

@steile helling

Dank u voor dat 2de liedje van het verzet.

HoerenJagerT | 23-02-10 | 12:22

Mulimans | 23-02-10 | 12:21
Lastig dansen, oder ?

Rammstein | 23-02-10 | 12:22

Ik vind het zo ongelooflijk knap dat er zoveel randdebielen in NL het regentje uithangen. Ook vraag ik me serieus af waar het met deze randdebielen zo extreem fout is gegaan. Hun onderwijs heeft ze geestelijk kapot gemaakt? Het waren wel de bovengemiddelde jongetjes en meisjes die er nu een ongekende puinhoop van maken en totaal wereld vreemd zijn. Ik was gematigd negatief maar val met deze topic weer in een depressie waar ik voorlopig niet meer uitkom.

andre9738 | 23-02-10 | 12:22

acac | 23-02-10 | 12:11

Das ist ja tol!

eerstneukendanpraten | 23-02-10 | 12:21

Het Wilhelmus is in die zin uniek dat het het enige volkslied is op de hele wereld met halverwege een wisseling van maatsoort.

Mulimans | 23-02-10 | 12:21

Inburgeren:

1. alle mannen aan het bier en jonge klare, 3x per week
2. alle vrouwen aan de Port, Sherry of Proseco, 2x per week
3. iedereen minstens 2x per week buurten (onaangekondigd bij de buren binnen door de achterdeur)
4. mannen kopen minstens 1x per week een bos Chrysanten voor de vrouw.
5. 1x per week naar de afhaalchinees.
6. 3 avonden per week rondje burengluren in campingsmoking.
7. voordringen bij de bakker is verplicht
...........

ben ik nog iets vergeten jongelui?

DANNY3960 | 23-02-10 | 12:21

Inburgeren gaat erom dat je mee kunt komen met de rest van de bevolking. Als je de eerste paar regels kent, dan ben je al een heel eind op weg, want de gemiddelde NL-er komt niet verder dan regel 2 of 3. Laat het leren van het volkslied deel uitmaken van de gehele inburgering en als je aan het eind van de rit voldoende kennis hebt, mag je blijven en anders gaan we nog een keer in de herkansing. Ik vind het belangrijker om te toetsen of iemand wel toekomstperspectief heeft in NL, is er zicht op een baan of opleiding en wat ga je inbrengen in Nederland? Dat is veel belangrijker dan een volkslied wel of niet kennen. Wat mij betreft -1 voor CDA

Rem&Co. | 23-02-10 | 12:21

Symptoombestrijding.
Buitenlanders zijn Nederland gaan beschouwen als een ATM waar ze de buit komen opeisen waarvan zij vinden dat hen die toekomt. Het is ze decennialang aangedragen en cadeau gedaan door links en ze hebben er niets voor hoeven doen. Dat trekt een bepaald soort mensen uit alle windstreken aan, en die breng je niet op andere gedachten met het zingen van een liedje.

Politici schijnen maar niet te begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt.

Shalome | 23-02-10 | 12:20

wel leuyk als een extreme moslim dit moet zingen:

6. Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer, op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer. Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt.

DarkEagle | 23-02-10 | 12:20

Ze moeten dus inburgeren als buitenlander door te zingen over iemand die van 'Duitsen bloed' is? Bizar. Ik wed dat het merendeel van de nederlanders dit lied niet meer kent.

TonyM | 23-02-10 | 12:20

Tja, ik ben een voorstander. Maar dan moet er wel eerst een normaal volkslied komen en niet dit afgrijselijk verouderd familieliedje.

Putje | 23-02-10 | 12:18

Wat een goedkoop populisme.

Fryske Pugilist | 23-02-10 | 12:17

Dat overdreven patriottisme ook altijd, alhoewel
straks tijdens WK zingt de hele Arena wel mee en wij ook, staand

Watunflater | 23-02-10 | 12:16

Het woord "uitkering" en "discriminatie" komen niet voor in het Wilhelmus, dus dat wordt lastig.

El Klinkerino | 23-02-10 | 12:14

Weg, echt oprotten met dat griezelige enge bekrompen nationalisme.
Sterf oude gedachten, incl. alle nationale lompe liedjes

steile helling | 23-02-10 | 12:13

Waarom verwondert me dit niks dat het van het CDA komt? Voor een ieder die dit een goed idee vindt. Denk even na over het feit dat je ook gelijk voor de kerk zingt.
"Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer, op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer. Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt."

Buutendieker | 23-02-10 | 12:12

@eerstneukendanpraten | 23-02-10 | 12:05

Dan heeft jouw overgrootvader niet goed opgelet. Want het huidige Duitse volkslied (Das Lied der Deutschen) bevatte altijd al drei coupletten. De andere twee worden tegenwordig alleen nog maar door skinheads en andere Ewig-Gestrigen gezongen. Maar het "huidige" Duitse volkslied is al in de originele versie van Hoffman van Fallersleben zo geschreven.

acac | 23-02-10 | 12:11

@acac | 23-02-10 | 12:00: Dat soort politici heb je in Australië gelukkig helemaal niet....

Melchior C Balthasar | 23-02-10 | 12:09

Net als vroeger, toen was het: "Deutschland, Deutschland über alles!"

cekars | 23-02-10 | 12:07

@vieze tonnie

Ja dat denk ik ook, maar je kunt al die cursussen en andere integratie-flauwekul afschaffen als je gewoon eist dat immigranten een baan hebben. Complexe overheidsregels in het algemeen introduceren alleen maar perverse prikkels (ontduiken van regels, kantjes eraf lopen) en lossen niets op.

très cool | 23-02-10 | 12:07

-weggejorist-

rara | 23-02-10 | 12:07

Ashtrey | 23-02-10 | 11:56
Ik ben altijd blij wanneer ik het hoor, pet of andersoortig hoofddeksel af, hand op mijn hart en meezingen en 50% tekst-vast.

Rammstein | 23-02-10 | 12:05

steile helling | 23-02-10 | 11:30

Mijn overgrootvader heeft de tekst heel anders geleerd...

eerstneukendanpraten | 23-02-10 | 12:05

Je bent pas echt ingeburgerd als je na 20 kopstootjes nog naar huis kan fietsen.

Biff Eagleburger | 23-02-10 | 12:04

Vermoeiend die CDA-ers als het tegenzit komt er ook nog een kabinet Balkenende deel 312... zucht.

Karel Kruizenruiker | 23-02-10 | 12:04

Met of zonder kennis van dit maffe volkslied. Gewoon NIET binnenlaten in
Nederland...

eerstneukendanpraten | 23-02-10 | 12:03

très cool | 23-02-10 | 11:52
Taal en werk gaan vaak samen idd, maar de onwil om de taal te leren zie ik als een onwil om te werken/integreren.

Vieze Tonnie | 23-02-10 | 12:03

Wil sizam zich melden op Schiphol, ik herhaal

Fragony | 23-02-10 | 12:01

Mogen ze het Wilhelmus dan ook in hun eigen taal zingen? Telt dat? Vragen, vragen...

ServerGenius | 23-02-10 | 12:00

Mijn aanvraag voor Australië is door. Ik ga weg. Ben ik verlost van 3e-rangs amateurs die denken dat ze het bij de kiezers goed kunnen maken door eventjes stoere taal uit te slaan.

*Advance Australia Fair gaat neuriën*

acac | 23-02-10 | 12:00

Ik ken absoluut dat 6e couplet niet.

sizam | 23-02-10 | 12:00

Symboliek is mooi, zolang je er niet een gebrek aan inhoud mee probeert te verdoezelen.

Ivoren Toren | 23-02-10 | 11:58

steile helling | 23-02-10 | 11:53
Zingen!
Of zoals Bob de Rooy het zou zeggen: Zing kreng, zing!

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:58

Wat een sukkOl die van Haersma Buma.

woefdrammer | 23-02-10 | 11:56

@ymmv

Helemaal eens dat Chinezen top zijn, maar ze wonen bij elkaar, hebben eigen ziekenhuizen en voorzieningen en spreken onderling Chinees. En dat is helemaal prima wat mij betreft, ik heb dat spastische geïntegreer nooit begrepen. Nogmaals: ga aan het werk en val niemand lastig, en doe verder waar je zin in hebt, dan mag je van mij blijven.

très cool | 23-02-10 | 11:55

Ik ben van Duitschen bloed, sha-la-lie.

Levine | 23-02-10 | 11:55

Ik wed dat Tom niet verder komt dan het eerste couplet.

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:54

-weggejorist-

Bloodzone | 23-02-10 | 11:54

Kan Rutger hem niet even ambushen, VOLLEDIGE wilhelmus, nu!

Fragony | 23-02-10 | 11:53

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:38
Een prinse van Oranje ben ik, vrij onverveerd,
den Koning van Hispanje heb ik altijd geëerd
............
Wat moet ik met die onzin als republikein?

steile helling | 23-02-10 | 11:53

Wat moet ik hiermee? Ik ben maar een heel klein beetje van Duits bloed, de koning van Spanje heb ik nooit geëerd. God en Allah zijn niet mijn schild en getrouwe. Weg met die man!

Moos Lambiek | 23-02-10 | 11:53

Ken 1 en 6 wel. 6 weiger ik principieel. Ken overigens ook het Engelse, Franse en Duitse. Die kreeg je vroeger gewoon op school.
Leer ze liever Nederlands en de grondwet.

calculator | 23-02-10 | 11:52

@vieze tonnie

Als je een baan hebt komt die taal vanzelf wel. Of niet, zo lang je die baan maar houdt zal het mij jeuken wat voor taal je wil spreken.

très cool | 23-02-10 | 11:52

misschien kunnen we nog wel meer folkloristische kunstjes bedenken om landverhuizers en asylanten het wat moeilijker te maken, is beter dan stevige wetgeving, tóch? Verplicht haring schoonmaken én eten, succesvol ringsteken in klederdracht, etc

Ed71886710 | 23-02-10 | 11:51

Ongelofelijk dat dit soort mensen een land hebben mogen besturen. Het resultaat is er dan ook naar.

Therapietje | 23-02-10 | 11:51

Rammstein | 23-02-10 | 11:48
Als mensen de liedjes van Zanger Rinus voluit kunnen meezingen moet het Wilhelmus ook geen probleem zijn.

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:51

@Vogelbeest | 23-02-10 | 11:34: In de VS hoef je geen Engels te kunnen. Bij tijd en wijle laait daar zelfs de discussie op of Spaans niet de tweede officiële taal moet worden. En dat is niet voor niets.

Melchior C Balthasar | 23-02-10 | 11:50

Wat ? Maar liefst 6 versen ? Bij "Ik van Duitse bloed" haak ik al af. Heeft ook iets met Herr Bernhard und Herr Claus te maken.

Recht(s) Overeind | 23-02-10 | 11:50

toch een leuk inburgeringsliedje voor moslims.

Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer, op U zo wil ik bouwen, Verlaat mij nimmermeer. Dat ik doch vroom mag blijven, Uw dienaar t'aller stond, de tirannie verdrijven die mij mijn hart doorwondt

Een soortgelijke reactie werd trouwens geweigerd door de Telegraaf. Het schijnt dat ons volkslied in strijd is met hun huisregels :-).

nu even niet | 23-02-10 | 11:50

Jeff Hawke | 23-02-10 | 11:47
Hè ja !

Kunnen jullie door een waterkraan
Nederland sha la la la
Nederland sha la la li
usw.

Rammstein | 23-02-10 | 11:50

très cool | 23-02-10 | 11:36
2e generatie Chinezen integreren fantastisch. Spreken de taal 100%, kunnen leren als de beste, ze schamen zich voor een uitkering, ze nemen westerse namen aan en ze trouwen ook nog met Nederlanders omdat ze niet behept zijn met een krankzinnig geloof.

+100 voor die 2e generatie Chinezen wat mij betreft. Als alle nieuwe Nederlanders die mentaliteit hadden, was er helegaar geen multiculti-crisis in Nederland.

ymmv | 23-02-10 | 11:49

Het wilhelmus is een vereering van de Oranjes. Derhalve zing ik het niet en nooit.

Kei van de Aanstoot | 23-02-10 | 11:49

Oh say can you see by the dawn's early light
What so proudly we hailed at the twilight's last gleaming
Whose broad stripes and bright stars through the perilous fight,
Over the ramparts we watched were so gallantly streaming
usw.

Zo'n ramp is het toch niet, om een volkslied te leren ?

Rammstein | 23-02-10 | 11:48

Amusant dat de inboorlingen nog steeds een groepje moffen geloven die zeggen dat god ze Koning heeft gemaakt. Wel geheel terecht natuurlijk. Leert den nieuwen Nederlander de Volkshymne!

Fred Janssen | 23-02-10 | 11:47

Pierre Kartner kan toch wel een leuk deuntje schrijven?

Jeff Hawke | 23-02-10 | 11:47

Den Coninck van Hispaengien staet in het Weylandt. Ik herhaal: den Coninck van Hispaengien staet in het Weylandt. Over.

Biff Eagleburger | 23-02-10 | 11:46

De hoofdproducten van socialistische politici (en wij hebben hier niet anders) zijn verbodjes en gebodjes, staatsdwang onder dreiging van lichamelijk politiegeweld opgedrongen en uiteraard voor ons eigen bestwil, want dat weten broodpolitici beter dan wij. Het is ongelooflijk hoe inventief deze figuren zijn in het vinden van steeds weer nieuwe dwang.

Kan er geen verbod komen op het gebieden & verbieden door de fokking staat ?

wlodek | 23-02-10 | 11:46

Het Wilhelmus is een gereformeerd kudtliedje. Onder Wilders I zal het wel vervangen worden door het oude volkslied, die kaskraker van Tollens.

Melchior C Balthasar | 23-02-10 | 11:45

Meneer wil dus duidelijk geen Wereldkampioen voetbal worden.

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:44

très cool | 23-02-10 | 11:36
Gister Nova gezien toevallig? De geïnterviewde nieuwe Nederlanders vonden het helemaal niet nodig dat immigranten Nederlands leren. Je maakt mij niet wijs dat dat soort figuren wel keurig een baan heeft en er alles aan doet om gewoon mee te draaien. Als je ze eenmaal binnen de grenzen hebt is het eigenlijk al te laat, maar waarom zou je geen taaleisen aan ze stellen.

Vieze Tonnie | 23-02-10 | 11:44

Laatst kwam het onderwerp bij DWDD ook al ter sprake. Er was toen een of ander rappertje die tegen het zingen van het wilhelmus in de klas was. Toen de vraag kwam of ie het het wilhelmus zelf kende, zei hij heel trots: NEE.
Ja, het is maar een lied, het staat echter wel symbool voor het probleem dat we hier in Nederland hebben.

Geppie. | 23-02-10 | 11:43

OK Geert, jij nu weer! Daar kan je makkelijk overheen qua stupiditeit.

azijnseikerT | 23-02-10 | 11:43

En weer oud nieuws van de Telegraaf gerercycled. Niks beters te vinden?

60CX | 23-02-10 | 11:41

Shit, ok laat ik dan maar een goed voorbeeld wezen en uit mezelf vertrekken.

Baffel | 23-02-10 | 11:40

Huh niks over de pvda? Kom op dat moet beter kunnen....

Eenmaal zullen wij.. | 23-02-10 | 11:40

ikbendegoedste | 23-02-10 | 11:37
Friezen zijn toch te stug om in te burgeren?

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:39


Tijdens de Duitse occupatie van Nederland werd door SS-mannen soms ook de melodie van het Wilhelmus gebruikt.The Nazis and the final solution komt een scène voor waarin SS'ers kameraadschappelijk het Treuelied ten gehore brengen, op de melodie van het Wilhelmus.

Fijn liedje zou verboden moeten worden ,net als de swastika mag ook niet omdat de duitsers er mee aan de haal gingen.

Braakbal | 23-02-10 | 11:39

Van het CDA had je toch minimaal ook "Altijd is Kort Jakje ziek" verwacht.

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:39

@ MasthaX | 23-02-10 | 11:31
Hi-la-risch!

Pa Cartwright | 23-02-10 | 11:38

@steile helling | 23-02-10 | 11:33

Het Duitse bloed komt van het Germaanse woord Diets af...
"Diets en Duits zijn hetzelfde woord, het woord zelf komt van het Middelnederlandse woord diet wat volk betekent."
Bron:http: nl.wikisource.org/wiki/Het_Wilhelmus

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:38

@necrosis | 23-02-10 | 11:36

Ik geloof dat er zojuist iemand wakker is geworden...

*Wilhelmus zingen gaat om nederlaag CoDMayne te vieren*

Requiescat in pace | 23-02-10 | 11:37

Ik ken wél het Fries volkslied uit m'n hoofd. Telt dat ook?? 'Friesk bloed sjoch op...'

ikbendegoedste | 23-02-10 | 11:37

Wat een kleinburgelijk gezeur van die dorpschristenen van het CDA.
We zitten godverdomme niet meer in de jaren 50.

Bodde | 23-02-10 | 11:36

Wat een flauwekul. De enige twee inburgeringseisen zijn wat mij betreft
1) heb een baan
2) val niemand lastig

Neem een voorbeeld aan de Chinezen: zijn hier al 100 jaar, integreren voor geen meter, maar dat blijkt dus ook helemaal niet nodig.

très cool | 23-02-10 | 11:36

Wel volhouden he CDA. Met dank aan Wilders.

Goedzo | 23-02-10 | 11:36

Heeft G-unite een ban?
Of is hij het land uitgegooid omdat hij het Wilhellemus niet kende?

necrosis | 23-02-10 | 11:36

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:33
Ja heerlijk die Germaanse streekkost

steile helling | 23-02-10 | 11:35

Wilhelmus ies koeltoer. heb er verder niks mee.

@ CoDMayne | 23-02-10 | 11:13 inderdaad

DikBen(het)Zat | 23-02-10 | 11:34

Ga er maar even voor zitten voor de volle 15 ,denk dat er een hoop afhaken..

Braakbal | 23-02-10 | 11:34

Dan wil ik wel graag alle verwijzingen naar God eruit. Vooral het 6e vers staat er nogal bol van.
*veegt zweet van het voorhoofd omdat hij zowel het eerste als het 6e vers uit zijn hoofd kent*

joop-dirk | 23-02-10 | 11:34

De tekst van het Duitse volkslied is HILARISCH! Dat ze dat nog durven. Maar qua melodie is het het allermooiste volkslied van alle volksliederen. Die melodie. Daar zou het bij inburgeren (tot wereldburger) om moeten gaan...

wil van reem-talma | 23-02-10 | 11:34

Overduidelijk verkiezingsretoriek vanwege de hete adem van Geert.
<p> </p>
@Van Haersma Buma:
Als je nou echt een goed voorstel wil doen:
Nederlands leren VOORDAT je asiel/verblijfsvergunning aanvraagd.
<p> </p>
Doe net als de USA/Canada/Australie: Eerst de taal leren, dan pas verder praten.

Vogelbeest | 23-02-10 | 11:34

Wat ze bij het inburgeren vooral leren is gebruik maken van de sociale voorzieningen in Nederland.

StijlvolRechts | 23-02-10 | 11:33

Lijkt me een beetje veel van het goede... Zolang ze het eerste couplet maar kennen. En dat het Wilhelmus niet het modernste volkslied is, mogen duidelijk zijn, maar voor de mensen die een ander willen: Poten af van ons Wilhelmus!
*Klompen aantrekt en boerenkool met rookworst naar binnen werken doet.*

HoerenJagerT | 23-02-10 | 11:33

*weigert vers 6 te leren*

* Il Principe * | 23-02-10 | 11:33

Eendracht en recht en vrijheid
voor het Duitse vaderland!
Laat ons allen daarnaar streven
broederlijk met hart en hand!
Eendracht en recht en vrijheid
zijn 's geluks onderpand;
bloei in de glans van dit geluk,
bloei, Duits vaderland.

steile helling | 23-02-10 | 11:33

-weggejorist-

CoDMayne | 23-02-10 | 11:32

Heeft er ooit iemand onderzoek gedaan naar het nut en effect van "de inburgeringscursus"? Ik hoop echt dat de moeite waard is wat betreft zekere minderheden in 0031, want ik zie alleen de negatieve kanten van de inburgering. Weinig fatsoenlijke internationaal hoogopgeleiden willen nog de lekke Nederlandse “kenniseconomie” ballon komen versterken vanwege verplichte boom roos vis vuur mus pim, tiet en straks misschien Wilhelmus bij aankomst.

lieverdeauddanreaud | 23-02-10 | 11:31

Wielhelmoes van nasduasaasd ben iek van duise blod, ok, ik nit mer snap ik troeg naar turkaie

MasthaX | 23-02-10 | 11:31

Mee eens. Hoewel het een belachelijk lied is, is het symboliek voor de verbondenheid aan een land. Dus als je je wilt verbinden aan Nederland moet je ook de symbolen respecteren. De praktijk is echter dat het Ataturk of Finse volkslied waarschijnlijk geen probleem is voor vele nieuwkomers.

Lafayette | 23-02-10 | 11:31

Niet van DUITSE bloed, maar van DIETSE bloed.
Dat 'Duitse' hebben de Duitsers in de afgelopen wereldoorlog er maar ingebracht. Dat kun je dus weer terugdraaien; de Duitsers hebben hier niets meer te vertellen.
De term 'Diets' is in het engels 'Dutch'.

bebop | 23-02-10 | 11:31

Koffer staat klaar, nu gaat het grote wachten beginnen.
Spannend

geenstijlvandaag | 23-02-10 | 11:30

CoDMayne | 23-02-10 | 11:16
Held :)

Semmo | 23-02-10 | 11:30

Ophouden met dat domme hollandse dialectliedje.
We moeten ons aansluiten als Bondsland Nederland
bij de Bondsrepubliek Duitsland.
Daarom zing van harte mee
het ware volkslied en geen onzin in een kromme taal
als van Duitsen of Dietschen bloed

Einigkeit und Recht und Freiheit
für das deutsche Vaterland!
Danach lasst uns alle streben
brüderlich mit Herz und Hand!
Einigkeit und Recht und Freiheit
sind des Glückes Unterpfand;
blüh' im Glanze dieses Glückes,
blühe, deutsches Vaterland.

steile helling | 23-02-10 | 11:30

Ze smelten de kazen!!!!

En-el Hak | 23-02-10 | 11:30

Ik ken vers 1 en vers 6 uit m'n hoofd..

Ben volgens mij één van de weinige hier.. =\

johan902 | 23-02-10 | 11:30

Buma en liedjes dat kan ook nooit goed gaan, wil hij het Nederlands volkslied bij iedere inburgeraar embedden....

irriducibili79 | 23-02-10 | 11:29

We moeten niet bang zijn voor symbolen zegt van Haersma Buma.
Waar ik vooral bang voor ben is Symboolpolitiek

wouter het bos in | 23-02-10 | 11:29

Alsof het WIlhelmus ook maar *iets* met nationaliteitsgevoel te maken heeft. Misschien in bepaalde kringen, waar men zich de 80-Jarige Oorlog nog als de dag van gisteren herinnert. Persoonlijk vind ik dat in een moderne democratie geen overervend koningschap meer thuishoort, en dat de Oranjes na abdicatie van Bea gewoon lekker hun gang mogen gaan. Kan Wimlex zich lekker storten op watermanagement, Max op microkredieten met bijbehorende maxirentes, en Ama op een lekker jetsetluizenleventje.

daniel37 | 23-02-10 | 11:29

@Da_Vincentius | 23-02-10 | 11:25
@Geile Markeerstift | 23-02-10 | 11:26
Tweemaal een fipo en de permaban komt maar niet. Dit is inderdaad ongehoord.
*Nog maar eens op NSB-knopje drukken doet dan maar*

Requiescat in pace | 23-02-10 | 11:29

Valt toch mee?
Hooguit twee onnozele tekstjes uit je hoofd leren.

Terpen-tijn | 23-02-10 | 11:29

Het wordt niet duidelijk waarom men uitgerekend het Wilhelmus zou moeten kennen. Dat liedje wordt tegenwoordig bij iedere medailleuitreiking wereldwijd uitgezonden.
De echte Hollander herkent men aan de feilloze reproduktie van "Dikkertje Dap", "Ozewiezewoze" of de begintunes van "Sesamstraat", "Hamelen", "De Fabeltjeskrant" en "De Berenboot".

Sanglier | 23-02-10 | 11:29

Laten we de in geldnood zittende Rieu de muziek schrijven.
delijer | 23-02-10 | 11:27
Slecht plan. Wordt dan namelijk weer Duits of Oostenrijks.

Bos Hout | 23-02-10 | 11:29

Wilhelmus, koningshuis, schaatsgekte, Pim Fortuyn grootste Nederlander verkiezing gewonnen, Agnes Kant; allemaal redenen om in het buitenland te ontkennen dat je Hollands bent, wat ik dan ook standaard doe.

Levine | 23-02-10 | 11:28

Creatieve pitch voor reaguurders om nieuw volkslied te schrijven?
Laten we de in geldnood zittende Rieu de muziek schrijven.

delijer | 23-02-10 | 11:27

Ik bespeur nergens Duits bloed. Alleen als de blauwe enveloppe op de mat ploft...

Megalomaantje | 23-02-10 | 11:27

Wat een onzin. Duidelijk een poging om de PVV tokkiestem te winnen.

Qlootzak | 23-02-10 | 11:27

Dus als je een andere muzieksmaak hebt, zeg maar, je houdt van goede muziek en niet van klefzoetig, post middeleeuws achrostichon werk, dan mag je je paspoort inleveren. Ga toch weg rare populistische monarchist!

JanVergoor | 23-02-10 | 11:26

Volgens mij ligt Joris ergens onder een steen,
want er staat nog geen -weggejorist en opgerot- in de comments van CoDMayne.

*gedichtjes schrijven doet*

Geile Markeerstift | 23-02-10 | 11:26

Kent hij hem zelf wel, toch best lang. We hebben als het zo door gaat toch een nieuwe nodig: God shave the Queen

Fragony | 23-02-10 | 11:25

CoDMayne | 23-02-10 | 11:16
Weggejorist en opgerot, denk ik

Da_Vincentius | 23-02-10 | 11:25

@CoDMayne | 23-02-10 | 11:13

Gefeliciteerd, u bent de eerste die ik twee topics op rij dezelfde post zie maken. Twee punten:

1) Er is enige verbetering zichtbaar. Vorige keer was u 5e, inmiddels bent u inderdaad eerste.
2) Het feit dat Joris uw overtredingen de eerste maal door de vingers zag, wil geenszins zeggen dat dat een tweede keer ook gebeurt.

Requiescat in pace | 23-02-10 | 11:25

DeBruineSter | 23-02-10 | 11:24
U heeft alleen een bruine ster ? Of u is voor de rest ook bruin ??

j.fietsbel | 23-02-10 | 11:25

Oh en *zwaait doet* naar CoDMayne | 23-02-10 | 11:13

pwman | 23-02-10 | 11:25

De VS heeft redelijke regels voor het toelaten van import. Geen paspoort maar een groene kaart die weg is wanneer je langer dan een paar maanden het land uit gaat, je baan verliest, misdrijven begaat, fraude etc.. Paspoorten zijn pas na een aantal jaar succesvol mee te draaien aan te vragen. (kost vele jaren).
Economische vluchtelingen zijn verboTen

Stroopdoos | 23-02-10 | 11:25

* Koffers pakken doet *
Doe eens fatsoenlijke oplossingen bedenken ipv een liedje?

M_K | 23-02-10 | 11:25

Van Haersma Buma is niet goed bij zijn hoofd. Wat een kolder. Ben bang dat het CDA de komende maanden nog meer van dit soort PVV-achtige onzin gaat uitkramen. Ik denk dat 96% van de Nederlanders de eerste 6 versen van ons domme volkslied niet kennen.

Gezellig! | 23-02-10 | 11:24

Laat em kapodt vallen zeg...

pwman | 23-02-10 | 11:24

Met dat Duitsen bloed wordt verwezen naar Diets, oud Nederlands.. waar denk je dat Dutch vandaan komt? Kom op GS... de topics worden met de dag zwakker.

Kabila de stijlloze | 23-02-10 | 11:24

Ik doe niet aan roofridder verering.

blinde kip | 23-02-10 | 11:24

Het wordt pas 75 jaar gebruikt en het is een oubollig, out of date, kudtlied. Koning van Hispanje, Duits bloed, flikker op! Ander lied graag. Dank u.

DeBruineSter | 23-02-10 | 11:24

Tevens zou ik willen pleiten voor een wekelijks bezoek aan de lokale Chinees.
Inburgeren voor gevorderden.

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:24

1st
CoDMayne | 23-02-10 | 11:13

welkom en tot ziens

1e vers: mwah..
2e vers: waarom gaat het allemaal over god (wie?)? schrappen die zooi!

boterbabbelaar | 23-02-10 | 11:22

CNA
christelijk nationalistisch appel

Sokje | 23-02-10 | 11:22

*stembanden smeren gaat voor extra zanglessen in het buurthuis*

ambsterdammetje | 23-02-10 | 11:22

Als de heer Buma dit zegt, zit er via allerlei ingewikkelde construksies zeker nog copyright op het Wilhelmus?
Dus iedere externio die binnen wil komen, moet eerst zo'n 50 euri (schatting) lappen voor de tekst en het mogen luisteren naar dit deuntje in de openbare ruimte? En dan nog eens vele euri's voor pasje, jah jah?
Welkom in NL mensen.

delijer | 23-02-10 | 11:22

oh nee, er is weer een blogpuber in de comments.

Miljonair | 23-02-10 | 11:22

Ik ben autochtoon en ken het Wilhelmus ook niet, moet ik nu ook het land uit?
@CoDMayne
Hou eens op!

necrosis | 23-02-10 | 11:21

Ja hoor, het cda wil koste wat het kost blijven regeren en gaan lekker tegen ome Geert aanschurken. Wat een laf zooitje.

brabbelaar | 23-02-10 | 11:21

Haersma Buma kent ook AEGIR lied

treo650 | 23-02-10 | 11:21

Daar gaat mijn paspoort dan ook. Of mag ik het houden omdat mijn ouders uit Rotterdam komen?

HerrieHoofd | 23-02-10 | 11:21

Goed streven... van die voetballers die voor Nederland uitkomen en niet verder komen dan een beetje strak naar beneden staren... Dan kan beter.

_waverider_ | 23-02-10 | 11:20

Ach, als je zondagavond de voetbaluitslagen weet, is dat niet een beter bewijs van echte Nederlander zijn dan dat Willem z'n Hellemis?

Koos Knak | 23-02-10 | 11:20

Meteen Rutger er heen en laten zingen die vent. Kan ie het niet? Meteen aanbieden hem bij de grens af te zetten. Dat zal hem leren. Dit soort onzin hebben we vaker gezien namelijk.

Uni-burger | 23-02-10 | 11:20

Heb een alternatief dat het gevoel over ons land beter verwoordt: www.ohkut.com/

Bos Hout | 23-02-10 | 11:20

CoDMayne | 23-02-10 | 11:13
sterf! ofja, niet letterlijk natuurlijk maar de boodschap is duidelijk.

maar: inburgeraars het Wilhelmus leren klinkt raar, maar ik ben zeer zeker voor. Het vereist immers de nodige inzet...

Geile Markeerstift | 23-02-10 | 11:19

Maar dan ook achterstevoren in braille, doe het dan meteen goed.

Even gecheckt: ik ken alleen de eerste vier regels van nr. 1.
En ik ben volbloed Nederlandse.
Dan ga ik ook maar weg...

CoDMayne: kinderen hebben schoolvakantie zeker?

Grasgriezel | 23-02-10 | 11:18

Wat een onzin oplossing. Het probleem is niet dat ze het Nederlandse volkslied niet kennen. Die ken meer dan de helft van de Nederlanders niet eens. Het probleem is dat ze niet volgens onze normen en waarden wensen te leven! Daar veranderd het kennen van het Nederlands volkslied geen HOL aan!

StijlvolRechts | 23-02-10 | 11:17

Absurd en mislukt pseudopopulisme.

Keileweg-ethicus | 23-02-10 | 11:17

Gewoon een ander volkslied nemen. Dat kudt Wilhelmus is een vervelend zeurdeuntje.

Willem VanDer Decken | 23-02-10 | 11:17

Toch knap al die moeite om te registreren om vervolgens meteen weer opgeruimd te worden. Het blijft een bewonderingswaardige soort die guppies.
Het Wilhelmus heb ik ooit op school moeten leren, ben blij dat ik het inmiddels weer vergeten ben.

..zapper | 23-02-10 | 11:16

-weggejorist-

CoDMayne | 23-02-10 | 11:16

Proef ik hier weer een toenadering richting Geert ?


CoDMayne | 23-02-10 | 11:13
Succes ermee !

Teun van het Tuinpad | 23-02-10 | 11:16

Haha zo'n gek idee vind ik het nog niet

Prof.leerer Kopf | 23-02-10 | 11:16

-weggejorist-

Brouhur | 23-02-10 | 11:15

Wat heeft dit nu met de PvdA te maken?

Rob van Roos | 23-02-10 | 11:14

Zucht, verkiezingen komen er aan zeker?

PS. @ CoDMayne | 23-02-10 | 11:13
Doei!

MrSiezen | 23-02-10 | 11:14

-weggejorist-

CoDMayne | 23-02-10 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken