Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Haagse HogeSchool verkloot wobbende student

catshuisfikkie.jpg Een student van de Haagse Hogeschool (die van de kerstboom inderdaad) wordt gedwongen metersdiep door het stof te gaan en zijn afstudeerscriptie te wijzigen. Reden? Een informatieverzoek via de Wet Openbaar Bestuur (WOB). Uitleg: Jeroen Reitsema is bezig met een scriptie over brandveiligheid. Via de WOB probeert hij de brandveiligheid te controleren bij gemeentes, dit in verband met de aangescherpte regels na de brand in Cafe het Hemeltje in 2001. Maar nu hebben enkele gemeentes, Naarden voorop, lopen klagen bij de Haagse school. De verzoeken van Jeroen bezorgen de ambtenaartjes namelijk bergen extra werk. Dat gedoe met openheid van zaken en transparantie naar de burger toe. Wat denkt zo'n irritant sgoliertje wel niet? En dus wijst zelfs de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) haar leden er op dat Jeroen zijn vragen terstond intrekt zodra de gemeente in kwestie een paar honderd euro vraagt voor de informatie. Er zijn gemeentes die daarom deze (illegale) leges verhogen tot zelfs duizend euro! Het gaat hier om informatie waar de burger gewoon recht op heeft. En Jeroen? Die heeft volgens de HHS niks te vrezen zolang "hij zijn informatieverzoek onder excuses intrekt en een andere afstudeeropdracht aanvaardt." Hoogste tijd dat iemand virtueel de gordijnen in een of ander gemeentehuis in de fik steekt. Het is hier potdomme geen DDR!!!

Reaguursels

Inloggen

Ze hebben een hele fijne vaatwasser daar.......

Fruitvliegje | 16-02-10 | 20:28

@ Hookson
Bekende spijkertje helemaal op het koppie. Er is voor miljoenen verbouwd in gevangenissen die nu vanwege weinig animo deels gesloten worden. Als u echter voor een medische ingreep naar het Erasmus MC in 010 moet, overnacht je in een deels uit 1961 bestaand gebouw dat voor geen meter aan huidige brandveiligheids eisen kan voldoen, imo zou het gesloten moeten worden. Dus dat gemeenten niet willen meewerken aan wat ik dan maar Brandvuiligheid noem (google maar eens) geeft weer eens aan dat er op dat gebied genoeg te verbergen is.

Beef427 | 16-02-10 | 15:47

Is gewoon normaal toch dat de school de BAAS is. Heb niks anders gemerkt in die 8 jaar dat ik beroepsonderwijs gevolgd heb. Tja wat wil je ook op school stelt een leraar tenminste nog iets voor. Daarom het excuses omdat de docenten hiermee aangeven dat ze vooral tijdens een stage zo min mogelijk doen en een student dus teveel zou kunnen onderzoeken.

Vooral dat afstuderen ... al die onderzoek flikker toch op man... geld verdienen moet je niet onderzoeken....
Wat betreft het WOB verzoek gewoon blijven bellen/faxen naar de gemeente totdat ze je nummer kennen en niet meer opnemen dan begin je met een ander nummer opnieuw. Bijvoorbeeld klagen over poep. Ja ruimen we op. Gewoon blijven bellen. Werd het nog niet weggehaald. Heb ik alle stront die ik kon vinden verzameld en op de stoep voor het gemeente huis gegooid. Toen kon het wel bij mij weg gehaald worden. Gewoon als je belt die ambtenaar zover laten krijgen dat hij begint te stotteren. Dan kom ik meestal een stuk verder.... Hem ellendig laten voelen.

lepss | 16-02-10 | 15:10

Beste lezers,
Waar het natuurlijk omgaat is het feit dat deze gemeentes helemaal niet willen dat Jeroen ook maar iets over de brandveiligheid komt te weten. Daarom vragen ze buiten proportioneel veel geld hiervoor. De slimme mensen weten namelijk dat Jeroen dit toch niet kan betalen en zo komt ook nooit te voorschijn dat de brandveiligheid in vrijwel alle gebouwen zeer slecht is. Als dit naar voren komt dan is het leed namelijk niet te overzien. Gemeentes zouden zich dan scheel moet betalen aan de verbetering van de brandveiligheid voor al deze gebouwen. En tjah dat willen ze natuurlijk niet.

hookson | 16-02-10 | 11:16

Geld vragen voor uitvoer van wetgeving. Only in the Netherlands.
Maar dat moet andersom dan ook kunnen: administratiekosten in mindering brengen bij betaling van een snelheidsboete, de hoogte waarvan gelijk is aan het boetebedrag. Moet kunnen, zo staat hier.

Tobus | 16-02-10 | 10:34

Vroeger had je onderzoeksjournaalisten om zulks boven water te krijgen. Maar die lopen tegenwoordig ook aardig in het gareel. Reden: anders krijgen de betreffende media geen advertentie's (taxpoet) meer van de overheid.

jaco | 16-02-10 | 09:56

Tamelijk bizar bericht. In elk geval heeft Jeroen en daarmee wij ook, weer een prima lesje empirisische bestuurskunde opgedaan.

RobbieG | 16-02-10 | 09:51

misschien moeten de HHS scholieren eens gezamenlijk bij die mensen langs kijken en dat papier eigenhandig ophalen?

0nt0pic | 16-02-10 | 09:26

bolknak | 16-02-10 | 09:09 Belastinggeld is er ook niet om aan allerlei flauwekul uit te geven zonder je daarvoor te verantwoorden, gewoon omdat het KAN.

snokkertje | 16-02-10 | 09:22

"Ik verveel me dus ik zet heel Nederland aan het werk, want die vervelen zich anders ook maar."
De WOB is misschien niet bedoeld om als een blinde alles van iedereen te vragen, gewoon omdat het KAN.

bolknak | 16-02-10 | 09:09

Ik ga een vergelijkbaar verzoek indienen... gewoon omdat het kan !

DeSteef | 16-02-10 | 07:55

Mijn reactie zou zijn: via de bestuursrechter zowel de gemeentes als de hogeschool aanklagen ! Succes gegarandeerd !

DeSteef | 16-02-10 | 07:50

Een hogeschool heeft geen studenten, maar leerlingen.

lieverdeauddanreaud | 16-02-10 | 06:04

En dan moet ik binnenkort gaan stemmen voor de haagse gemeenteraad, krijg ik dit filmpje te zien met de mensen die verkiesbaar zijn. Echt om te huilen:
live-wm.residentie.net/politiek/Griffi...

luckystrike | 16-02-10 | 04:04

Jawel, Brusselmans. Het is hier wel degelijk de DDR. We noemen het alleen anders.

Jerry Nick | 16-02-10 | 02:58

@ Evocrates
Geld vragen voor openbare informatie is schijndemocratie en het creeren van zoveel mogelijk hindernissen om Bestuurlijke informatie van de burger te onthouden. Mijnsinziens is iedere vorm van leges voor deze openbare informatie illegaal, moeten we deze via een Geenstijl WOB fonds betalen, vandaag voor de student Jeroen maar morgen voor een ander, en door onze Geenstijl huisadvocaat direct deze leges middels een bodemprocedure laten terug vorderen. Niemand zit te wachten op ondoorzichtig en oncontroleerbaar openbaar bestuur en Geenstijl heeft de journalistieke plicht om de uiterst droeve technocraten reactie van het VNG direct de kop in te drukken. Dit land kan zoveel beter!

Flappie2006 | 15-02-10 | 23:46

HAHAHAHAAAHAHAAHHA, goeie grap.
De gemeente bestaat bij de gratie van de burger en de belastingbetaler. Zij zijn er voor jou en niet andersom.
Alles, maar dan ook alles moeten ze je leveren dit om het algemeen belang en de openbaarheid van informatie te dienen. Je hoeft niet eens uit te leggen waarvoor je de info wilt hebben.
Artikel 10 en 11 geven de weigeringsgronden en dan heb je het over de zware dingen als concurrentiegevoelige info, het gevaar op kan leveren voor de kroon of de veiligheid van de Staat etc. Dus weigeren is slechts bij hoge uitzondering mogelijk.

Een gemeente moet zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 4 weken voldoen aan (een besluit nemen op) een WOB verzoek. Reageren zij niet binnen 4 weken, dan kun je ze nog een week geven, en dan in gebreke stellen. Je kunt dat als een weigering te besluiten zien en per direct voor (ik geloof) 30 euri per dag een dwangsom opleggen. Tot een maximum van 1200 nog wat euro. Er zijn ongeveer 450 gemeenten. Doe dat met 100 gemeenten en je kunt het eerste deel van je studieschuld aflossen. LOL
Die leges verhogen is niet helemaal waar. Er mogen kosten voor een kopie in rekening gebracht worden. Dit mag dan weer wel door de gemeente zelf vastgesteld worden. Maar goed als er een te hoge financiele drempel opgeworpen wordt, wordt het algemeen belang niet gediend, dus voer voor juristen op zoek naar houtsnijdende jurisprudentie. RTL nieuws is er al sinds vorig jaar mee bezig. In de loop van dit jaar zal er wel duidelijkheid over komen.

www.dejournalist.nl/achtergronden/beri...

Dus als je je verzoek maar scherp genoeg formuleert, dan hoeft niet het hele 1000 pagina dikke rapport, maar alleen de conclusies toe te laten sturen.
Ik zeg gewoon je opdracht doen en laat je niet piepelen. Het is uniek en ook de brandweerman mag wel eens aan zijn snor getrokken worden.

bolletje2 | 15-02-10 | 23:43

God ver... God ver... God verlos ons van deze gore letterknechten.
Het ergste is nog eigenlijk dat de student zijn excuses aan moet bieden. Wie heeft dat geëist. De school? Sakkerloot!

Maar goed, wat ik veel belangrijker vindt is dat deze informatie doodgewoon beschikbaar dient te zijn, aangezien de veiligheid in het geding kan zijn. Het ware veel beter geweest als alle gemeenten na de brand in Het Hemeltje meteen al hun gegevens op het internet gezet hadden en later ge-update en zodoende hadden kunnen aantonen dat het bij hen de brandveiligheid WEL goed geregeld was.

In principe moet iedere snipper informatie van het rijk, provincie of gemeente direct beschikbaar en controleerbaar zijn. Wat zulluh-we-NOU-krijguh! Goed er moeten wat uitzonderingen gemaakt worden zoals in de WOB ook beschreven staan, daar valt over te praten, maar in principe dient de burger te mogen weten wat men op het stadhuis uitvreet.
Ave, Evocatus

Evocatus | 15-02-10 | 23:04

@CobisTaba | 15-02-10 | 22:29

Agree ! Ik ben voor een GS actie waarbij we die gemeentes stelselmatig met WOB vragen bombarderen , net zolang tot al die ambtenaren gillend het raam uit springen. Daar heb ik dan nog wel een paar rotcenten voor over ook.
En die HHS moet ook zwaar aangepakt worden.

Monkeyman | 15-02-10 | 22:43

Wat een teringzooi. Het lijkt net op de DDR.

Als ik hem was, had ik een advocaat gebeld. Gebroerders Anker uit Leeuwarden lijken mij wel types om die gemeenten een beetje angst aan te jagen.

sapjes | 15-02-10 | 22:39

Laat me raden. Hij studeerde werktuigbouwkunde.

Gavrilo | 15-02-10 | 22:37

Ok, waar kan ik de exacte brief van deze student vinden, inclusief een lijst van gemeentes waar hij de documenten van wil hebben? Ik stel voor dat wij, alle GS reaguurders, deze gemeentes een brief sturen. Gewoon allemaal een verzoek indienen, laat ze die maar allemaal afhandelen....

Sorry hoor, maar dit is echt VEEL te zot voor woorden :S

CobisTaba | 15-02-10 | 22:29

iets met pliesie en staat .nl

patjem2 | 15-02-10 | 22:29

Hebben die skolieren nix beters te doen? Lekker belangrijk!

jijkannietallesweten | 15-02-10 | 22:14

Ik zou 1-2-3 ook niet weten wat Huschka met de informatie gaat doen, behalve dat er de informatie wordt gebruikt voor hun eigen gewin.
Ik denk niet dat de informatie van enige honderden pagina's ook alleen zal worden gebruikt door de student voor een afstudeerscriptie, een student die geen veiligheidsdeskundige is.

Analia von Solmsch | 15-02-10 | 21:33

WTF ... hebben de nieuwe nederlanders als zoveel invloed ??

Je Verzint Het Niet | 15-02-10 | 21:27

Opengaarheid van Bestuur?

Dwarsgebakken | 15-02-10 | 21:02

Wat een bullshit, echt serieus.
Ook echt typisch weer Nederland he, zeiken, klagen, huilie huilie doen enzovoorts.
Doe gewoon je verdomde werk eens goed en dan hoef je achteraf ook niet te gaan janken als een Haagse scholier jullie even dissssst.
Nederland faalt hard en ik begin me onderhand toch wel te schamen dat ik hier woon.

Buffell | 15-02-10 | 20:56

Haagse Hogeschhol is in de studio tijdens debat... leuk podium voor WOB debacle !!

Camiel Zeurlinks | 15-02-10 | 20:55

@zambezi | 15-02-10 | 20:40
Helemaal waar. Het ergste is: geen enkele politieke partij geeft aan dit soort zaken prioriteit. Opzich begrijpelijk, want onder de bevolking leeft het niet. Waarschijnlijk pas als het veel te laat is.

-edit | 15-02-10 | 20:53

Zo'n WOB geldt uiteraard alleen in landen waar openbaar bestuurd wordt. Goed dat zo'n schoolhoofd dat donders goed door heeft.

wil van reem-talma | 15-02-10 | 20:46

Brusselmans je hebt gelijk het is hier niet de DDR het is hier veel erger dan het in de DDR ooit geweest is.

zambezi | 15-02-10 | 20:40

-edit | 15-02-10 | 20:13
Hmm wellicht niet?

gozahtje | 15-02-10 | 20:32

Dit is een mooie kans voor de Gemeente Rotterdam, waar volgens een rapport 25% van de ambtenaren overtallig en overtollig is. Ik zou gaan bedelen om WOB-aanvragen als Gemeente Rotterdam zijnde.

Ulle Ruttelflut | 15-02-10 | 20:27

@gozahtje | 15-02-10 | 20:10
Ja.

Vanwaar die vraag? Heb je mijn tegel wel gelezen?

-edit | 15-02-10 | 20:13

-edit | 15-02-10 | 20:00
Ik geloof je direct dat er gemeentes zijn die wel alles netjes op orde hebben en verstrekken, zo zijn er immers ook goede marrokkanen en eerlijke politici, maar die randdebielen van een ambtenaren dienen nodig op hun plek gezet te worden. Ons van alles verbieden en opleggen, maar zelf schijt hebben aan regels... Das best krom vindt u ook niet?

gozahtje | 15-02-10 | 20:10

Waarschijnlijk is hij student Integrale Veiligheid. Mooi dat ik dit weet, ik volg die studie ook.

Tomatenketchup | 15-02-10 | 20:09

Tom kan dit niet aan, laat Rutger effe om opheldering vragen! Alles wat met ambtenaren (terecht) bashen te maken heeft juich ik toe!!

gozahtje | 15-02-10 | 20:07

@Framoes | 15-02-10 | 19:59
Ik ben totaal geen SP-er, maar voor dit soort zaken heeft die partij een prima track-record, is gebleken.

-edit | 15-02-10 | 20:06

Goed dat hier eens aandacht aan besteedt wordt! Schandalig dat we niet eens bij onze eigen gegevens kunnen, die de overheid slechts beheert. Een bijdrage in kopieerkosten is billijk, maar leges vragen omdat een abmtenaar e.e.a bij elkaar moet zoeken is crap. Zet het dan integraal op een website. Kwestie van organisatie-onkunde bij de gemeente in kwestie. Overigens zijn er ook genoeg gemeentes die wel fatsoenlijk meewerken aan transparantie. Laat dat ook gezegd zijn.

-edit | 15-02-10 | 20:00

En uitgerekend SP stelt kamervragen. De ironie!

@polt | 15-02-10 | 19:28
We betalen toch belasting om ambtenaren te laten werken en de kosten van het rijk te dekken? Ik wil best met de rest van Nederland de kosten van al deze wob's betalen. Zal een halve cent p.p. zijn. Desnoods laten ze een stagiair die klus doen.
@polt | 15-02-10 | 19:33
Wel eens bij een gemeente binnen geweest? Die hebben niks beters te doen.

Framoes | 15-02-10 | 19:59

WaltherP99 | 15-02-10 | 18:57

Zal niet gebeuren..... waarom denk je dat door dit kabinet (en hogere machten BB) kudt comprimissen zijn afgesloten, JSF, Irak, Creditcresis, pensioengerechtigde leeftijd 67 en Afganistan normaal gesproken rijp voor een kabinetsbreuk, NO WAY, bang dat Wilders For President gaat!
Het slechtste naoorlogs kabinet met een zeer hoog "kiezersbedroggehalte"!

ONS | 15-02-10 | 19:47

Trouwens, ter info. Jeroen werkt bij Huschka Safety Services. Daar is dit momenteel te lezen op de website:
"Jeroen gaat in 2009 binnen Huschka Safety Services afstuderen op controle door de brandweer van de naleving van de verplichte maandelijkse controle van de brandmeldcentrale."
www.huschka.nl/default.asp?id=925

En verder vind ik dat de Haagse Hogeschool zich hier niet zo mee moet bemoeien.

polt | 15-02-10 | 19:40

Misschien iets voor GS om deze beerput open te trekken. Jullie hebben geld zat.

Barbatruuk! | 15-02-10 | 19:40

wel potverdepotver!

boehoe!

Geile Markeerstift | 15-02-10 | 19:34

?? heb brief VNG gelezen. Kan allemaal wel waar zijn, maar waarom doen de gemeenten zo moeilijk? Het is nu net alsof ze iets te verbergen hebben.

Willem4246 | 15-02-10 | 19:32

----

of ze hebben wat beters te doen. :)

polt | 15-02-10 | 19:33

polt | 15-02-10 | 19:28

Even mijn eigen gebrabbel corrigeren:

Hoewel te betreuren valt dat zij aan gemeenten een per definitie negatief advies geven waarin tips (waarvan 1 smakeloos) staan om deze Jeroen de deur te wijzen, stellen ze wel dat gemeentes netjes binnen vier weken moeten reageren op Jeroen. :)

polt | 15-02-10 | 19:32

Piet Belastingbetaler krijgt een "verzoek" om meer gedetailleerde gegevens te verstrekken van de belastingdienst. Wettelijk mag de belastingdienst dat vragen. Piet zegt: jammer jongens, maar dat is me veel te veel werk en bovendien te duur. Piet krijgt per retour een brief van de belastingdienst: U heeft volkomen gelijk! Onze excuses hierbij en negeert U ons verzoek a.u.b.
Ik zie het gebeuren!

Lou Lap | 15-02-10 | 19:32

?? heb brief VNG gelezen. Kan allemaal wel waar zijn, maar waarom doen de gemeenten zo moeilijk? Het is nu net alsof ze iets te verbergen hebben.

Willem4246 | 15-02-10 | 19:32

Heeft iemand de brief van VNG eigenlijk wel gelezen?

Hoewel te betreuren valt is dat zij aan gemeenten een per definitie een negatief advies geven waarin tips (waarvan 1 smakeloos) staan om deze Jeroen de deur te wijzen, stellen ze wel dat gemeentes netjes binnen vier weken moeten reageren op Jeroen. :)

En bovendien is het negatief advies onderbouwd: de aanvraag zou niet volgens de regels zijn (artikel 4:2 awb) en gemeentes kunnen domweg leges vragen voor diensten aan de burger - en ja, dat kan in prijs verschillen (grootte dossier (papier, werkuren)).

Als ik Jeroen was, zou ik de aanvraag opnieuw indienen bij gemeentes die hem hebben afgewezen. Om kopieerkosten te omzeilen, kan ie met zijn gratis OV-tje naar de betreffende gemeentes afreizen en ter plekke onderzoek doen. Wordt m dat geweigerd,.. dan hang het aan een nog grotere klok.

polt | 15-02-10 | 19:28

Wat een dropveterinstituut is die Hogeschool! Staat Rutger daar al op de stoep? Een student die zo degelijk te werk gaat voor zijn afstudeerscriptie moet je lauweren, niet afstompen. Zelden werd de teloorgang van het Nederlandse onderwijs treffender geïllustreerd.
En die gemeentes moeten helemaal suf gewobt worden!

Kale Meester | 15-02-10 | 19:27

Nederland en Zimbabwe hebben de slechtste WOB regeling ter wereld. In landen als Frankrijk en Oostenrijk heb je binnen 5 dagen keurig netjes de documenten thuis. Qua WOB is Nederland inderdaad net de DDR.

fietshelm | 15-02-10 | 19:24

Die gasten hebben het veel te druk met de verzoeken van de AFA en het vertalen van verkiezingsfolders in het Turks. Laat zo'n student lekker meteen een uitkering aanvragen, dan helpen ze hem wel.

funkyd | 15-02-10 | 19:24

how fucking bizar
de wet OPENBAARHEID van bestuur is het toch
ze kennen hem beter veranderen in Wet Overrullen bevolking
gelijk de gemeentes die deze belachelijke manier van doen aanhouden
keihard aanpakken
misschien een leuke voor GS
weten we ook gelijk welke gemeentes er moeilijk doen
dus Rutger ga eens gezellig een rondje Nederland doen en probeer eens hoever je komt
alvast heel veel plezier gewenst

SatansNightmare | 15-02-10 | 19:22

Het is inderdaad niet netjes en zelfs ongehoord. Maar goed Jeroen kan toch beter een andere afstudeeropdracht gaan zoeken want waar hij nu mee bezig is kan eeuwen duren (toch wel ff om te jennen nog een aantal klachten indienen bij de ombudsman over die weigerachtige gemeentes...). Ten eerste kan de gemeente een WOB verzoek gewoon niet honoreren, dat is een besluit waar je tegen in bezwaar kan, vervolgens gaat de wij van wc-eend commissie van de gemeente dat bezwaar behandelen. Tegen dat besluit kan je weer in beroep bij de bestuursrechter. Tegen die uitspraak kan je weer in hoger beroep tot uiteindelijk je bij de Raad van state terecht komt. Tel je even de tijd op die je nodig hebt als die geementes dwars blijven liggen met dergelijke procedures dan ben je toch wel een jaartje of vier verder.....

Ffiver | 15-02-10 | 19:18

beetje bange school. en waarom zou jeroeneke zijn excuses moeten aanbieden?
Overigens toen ik op de HTS zat kreeg de school ook een telefoontje van de brandweerinspectie om te zeggen dat niet alle afstudeerders apart langs konden komen voor een middagje uitleg bij de tekeningen.

antizanic | 15-02-10 | 19:14

klopt het is geen DDR maar wel de NDR !
En een stasi hebben wij ook al !

boerenvla | 15-02-10 | 19:14

Hufters zijn het bij die VNG, vorige week ook al toe de brandman met een ludieke actie kwam !
Allemaal ontslaan die Gestapopiepeltjes.
De WOB is juist voor onderzoek en openheid in het leven geroepen.
Democratie iemand ?

Cinq-Marquis | 15-02-10 | 19:12

En om zoiets maakt Doekle zich dan weer niet druk. Te druk met bouwen ofzo.

sjaakdeslinksesul | 15-02-10 | 19:07

@.. zapper Brenno even mailen die heeft al eens met dat bijltje gehakt.

Skinkie | 15-02-10 | 19:06


Nederland is een klein land waarbij de interdependentie van instanties met deze kwestie maar weer eens temeer onderstreept wordt.
Het ergst van alles vind ik namelijk dat de school niet openlijk , vierkant achter haar pupil gaat staan bang als zij kennelijk is voor de gevolgen.
Dit zijn heel kwalijke ontwikkelingen , exemplarisch voor de staat van morele corruptheid van dit land.

Jokkebrok | 15-02-10 | 19:04

We zijn wel in de DDR hoor..

brainsalad | 15-02-10 | 19:02

@ Semmo | 15-02-10 | 18:54
Het onderzoekje zelf is niet zo boeiend. Maar de WOB is er om de burgers inzicht te geven in de overheid. Dat ze dat niet willen toestaan is heel slecht, en ik wil niet dat ze ermee wegkomen.

nebulous | 15-02-10 | 19:00

omwenteling | 15-02-10 | 18:52
Dit!
De tijd voor die 10 tot 1 mentaliteit mag inderdaad eens afgelopen zijn.

Jezweetzelluf | 15-02-10 | 18:59

Ik ben ook voor een Rutger @ HHS. Eens babbelen met de stagebegeleider, wat hogere piefen, etc.

En als ik die student was: Excuses? Een brief met herhaling van m'n verzoek zouden ze kunnen krijgen, met CC naar de HHS, de Telegraaf en wat politieke partijen. Ik heb met de IT manager van de HHS ook aardig wat uitgevochten, over gedwongen crap onderwijs, en daar heb ik ook m'n gelijk in gehaald. Het kostte driekwart jaar, maar dan heb je ook wat.

nebulous | 15-02-10 | 18:58

Ik vraag mij het volgende dagelijks af, als ik al het nieuws lees en bekijk de afgelopen maanden. WANNEER IS HET GENOEG? WANNEER GAAT ONS NEDERLANDSE VOLK EINDELIJK EENS DE STRAAT OP, OM DEZE REGERING UIT HET PLUCHE TE TRAPPEN? Het kabinet viel bijna op het Irak rapport, ze hadden gelogen, maar nog houden mensen van verschillende partijen, met verschillend meningen, elkaar de hand boven het hoofd. En alleen maar met de intentie om op het pluche te kunnen blijven zitten, met dat flinke salaris (het enige salaris wat flink is gestegen de laatste tijd) EN UITEINDELIJK DIE WELVERDIENDE GOUDEN HANDDRUK.
En dit klopt niet, zeker niet in deze tijd, waarin iedereen het met stukken minder moet doen, en sommige echt de touwtjes aan elkaar moeten knopen. En dan doel ik op de mensen die nu in de AOW zitten (zonder dik pensioen) Maar ook dat zijn de mensen die ons land groot hebben gemaakt. Eigenlijk zouden we Den Haag eens schoon moeten vegen. REVOLUTIE Broeder aan Broeder, en desnoods vechten voor de rechten die onze voorouders verworven hebben. Want zo kan het toch niet meer! Het loopt de spuigaten uit, Bijvoorbeeld nu weer Dit onderzoek van deze student, kan vele levens die vernietigd worden door invaliditeit door brandwonden (of erger) tegen gaan. En wat doen onze goedbetaalde volksvertegenwoordigers en ambtenaren, ze werken hem tegen. Dit is de omgekeerde wereld. Net zoals het de omgekeerde wereld is wat betreft het beleid van de jeugdbendes (de aantallen worden gewoon verzwegen door de politie, en hun afkomst ook) Kijk maar goed naar onze omringende landen, (die komen allen terug van de massa-immigratie) maar dit komt ook onze kant op, met 'n falende overheid die hun depend slip vol zitten te poepen van angst. Want diep in hun hart weten ze wel dat ze fout zitten met hun immigratie beleid. Pechtold, Balkenende, Halsema, Bos & ook onze lieve Trix die wonen allemaal niet in een van de 80 mooie prachtwijken van vogelaar. Nee, De jongere orange's bouwen allen huizen in het buitenland, ver weg van europa!!!!! Dit is in mijn ogen hetzelfde vluchtgedrag wat ze ook hebben vertoond in 40-45. Mensen hier, het is NU misschien nog niet te laat om het tij te keren & KEI maar dan ook KEI hard op te treden tegen de jeugd van niet Nederlandsche afkomst (maar ook tegen hun meelopers van Nederlandse afkomst, want die zitten er veel in de grote steden) Want anders krijgen we situaties als in Belgie, Italie & Frankrijk. En de probleemwijken in ons mooie Nedeland zullen alleen maar uitbreiden tot ghettos. Als met de komende gemeenteraadsverkiezingen die paar moslimpartijen zetels krijgen, dan krijgen we 'n situatie van ... Als het kalf verdonken is dan probeert men de put te dempen. Met de nadruk op probeert, want dan is er geen einde meer aan. Ik Zeg allen PROTESTEER, bent u het met mij eens dan stuurt u 'n mailtje naar antibalkgenoegisgenoeg@gmail.com (ps. 'n kleine bijdrage mag natuurlijk ook op giro 863555)

WaltherP99 | 15-02-10 | 18:57

Groen Linksch houdt al jaren lang met haar Chronische Kamervraag Diarree ons halve ambtenaren korps uit zijn slaap. Die arme ambtenaren doen geen oog dicht. Moet Groen Linksch nu ook eindelijke eens excuus aanbieden ?

Marcus Porcius Cato | 15-02-10 | 18:57

En wie wordt er beter van zo'n nietszeggend onderzoekje? Als ie het zonder excuses in trekt zal het ook wel voldoende zijn. Wie van de partijen heeft trouwens de pers opgezocht? Het klinkt nogal als een calimero studentje.

Semmo | 15-02-10 | 18:54

Ik verwachte eigenlijk een bindend-wob-advies van Geenstijl. We wobben ze kaput!

Stelletje parasieten drinken al de hele dag koffie op kosten van werkend Nederland en dan ook nog gaan klagen als ze een uurtje moeten werken om een vraag van een student/burger te beantwoorden wat gewoon volgens de wet correct is.

Ze zijn godverdomme al weer langer bezig met dwarsliggen dan dat ze nodig hadden om die paar a4tjes op te sturen.

omwenteling | 15-02-10 | 18:52

kamervragen iemand?

IkWilOokWatZeggen | 15-02-10 | 18:47

Een aantal ambtenaren in Rotterdam zijn overtollig en kunnen dus worden ingezet voor die klus door de VNG.

juriste | 15-02-10 | 18:36

Dit laat trouwens eens even goed zien hoe "fijn"de gemeenten de WOB wel niet vinden vinden, en hoe "bereid" ze zijn openheid van zaken te geven.
Al hun publieke verzekeringen dat ze het hélemaal geen probleem vinden, worden hiermee flink onderuit gehaald.
Ze hebben kennelijk toch een héleboel te verbergen voor degenen die hen betalen, en die ze zouden moeten dienen.

Doorgaan Jeroen!
Prima scriptie, overduidelijk in de roos geschoten.
Zoek desnoods een andere school, maar laat je niet in een ander onderzoek douwen door een stel antidemocratische plucheplakkers!

Merlot | 15-02-10 | 18:35

Verdonk wil vlaktaks, en de te missen belasting terughalen door te snijden in het aantal ambtenaren (1/3e mag huilie doen)... Prima plan dunkt mij!

evilbanaan | 15-02-10 | 18:29

Goed om te weten, de volgende keer dat de gemeente mij om info vraagt zal ik separaat een rekening van een paar honderd euro legeskosten sturen. Zelfde voor het Centraal Planburo en CBS. Ook als de pliesie om ID vraagt meteen rekening indienen.

zebikboss | 15-02-10 | 18:28

Om eerlijk te zijn snap ik het niet helemaal als ik het PDF bestand lees wat op de door GeenStijl gegeven link staat. Als hij niet aan de criteria voldoet, gaat dit bericht dan wel ergens over? ( Dan laat ik even in het midden of die criteria er wel moeten zijn / eerlijk zijn / kloppen. )

Sieb87 | 15-02-10 | 18:27

Gezien WOB gewoon legaal is en deze student eindelijk een nuttige scriptie wilt schrijven is dit gewoon ouderwetse DDR cencuur. Zeggen we wat van Iran ondertussen kunnen we er zelf wat van.

Kijk als een gemeente een WOB verzoek weigert te vervullen voor een vrouw die ALTIJD bij iedere vergunning een verzoek in dient kan ik het me voorstellen, maar dit is pure onzin.

ESV | 15-02-10 | 18:26

Geenstijl kan het toch gaan doen ? Even wobben?
Even een mailmerge
431 * 44 cent et voila.

paranoia | 15-02-10 | 18:26

Jeroen, maak een scriptie over lafbekken. Lopen er genoeg van hier in NL.

PG4161 | 15-02-10 | 18:25

Wat ik niet snap is dat deze documenten niet digitaal zijn en daarom ook niet met een vorm van WoB filter zijn voorzien. Technisch gezien is dit een redelijk fluitje van een cent, je geeft gewoon aan in de documenten welke velden aan een WoB verzoek voldoen en welke niet, dan hoef je daar nooit meer naar te kijken.

Ik snap bovendien al helemaal niet waarom de ICT van de gemeente blijkbaar alleen gericht is op interne zaken, dat zou de kosten van veel dingen erg besparen, maarja efficient werken bij de overheid zit er blijkbaar niet in zelfs met het uitemate grote budget.

Anarki | 15-02-10 | 18:23

Sinds wanneer moet je afrekenen bij een ambtenaar,
het is goddomme geen commercieel bedrijf,
ze worden al betaald uit de ruif,
ze hebben gewoon te leveren.

vander F | 15-02-10 | 18:20

Ik lees in het document dat zijn verzoeken niet voldoen aan de criteria en vaak documenten betreffen die (nog) niet bestaan.
Bovendien vraagt hij zoveel documenten op, dat dit voor grote kosten zorgt en hiervoor mogen leges berekend worden, de wet voorziet in een kostenvergoeding voor informatieverzoeken.
Hij is kortom zo algemeen en grootschalig bezig, dat vrijwel onmogelijk binnen de redelijke termijn van vier weken aan zijn verzoek kan worden voldaan.
Weer een hoop stemmingmakerij dus.

vagehond | 15-02-10 | 18:16

Het is weer de overheid met grote arrogantie. De desbetreffende gemeenten hebben zich te houden aan het WOB verzoek, het is wettelijk geregeld. Maar nee, de overheid denkt zich weer er aan te kunnen onttrekken. Het zijn deze kleine dingen, net als het overmatige declaratie gedrag van onze bestuurders (hoe lullig ook), die de burger doen twijfelen aan de integriteit.

pe4444 | 15-02-10 | 18:13

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 18:00
oKee..

Superior Bastard | 15-02-10 | 18:04

@2emeREP | 15-02-10 | 17:33
Ga maar een spelletje doen ofzo. Deze materie is te moeilijk voor je.

Neon | 15-02-10 | 18:03

Morgen Rutger @ HHS? laten we het hopen!

Verdomme man, toch te gek om los te lopen!

Harvester | 15-02-10 | 18:03

zovoklets | 15-02-10 | 17:55
Ah, u zit ook op deze school.

Bixier | 15-02-10 | 18:02

Superior Bastard | 15-02-10 | 17:52
Je vergeet:

Ghehe
Koffie
en
Mogge.

Als je het dan doet.

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 18:00

Tele Romeo | 15-02-10 | 17:04
Pardon??? Hoezo "zoekt deze student de randjes van de wet op"? Dit is een volstrekt legitiem onderwerp voor een scriptie, het soort scripties dat niet zelden dient als basis van nieuwe wetgeving, aanscherping van regels, maatregelen binnen het logge overheidsapparaat. Jouw vergelijking met wereldvreemde boomknuffelaars is absurd.

Neon | 15-02-10 | 17:59

Weer flink huilie huilie van die Brusselmans. De WOB breng transparantie? Nou, dan wel op de sovjet manier zou ik zeggen! De overheid baast over u en u mag dan gaan zoeken in stapels onleesbaar jargon. De WOB, is daarmee dus vooral ingebruik bij de over het algemeen, links hobby ambtenaren (indimedia achtige clubjes). Welvaart lievende burger weten het natuurlijk al lang: zelf beslissen is veel transparanter. Dus schaf dat Sovjet ambtenaren apparaat af en dan hebben we geen WOB meer nodig.

Gorgias | 15-02-10 | 17:58

De Wet in het algemeen beschermt altijd de "zwakkere partij", de WOB is in het leven geroepen om de vanoudsher heersende dictatoriale eigenschappen en bijbehorend machtsmisbruik onder de ambtenaren een halt toe te roepen. Vandaar dat deze gemeenten geen poot hebben om op te staan en de School zelfs regelrecht afgaat.

Superior Bastard | 15-02-10 | 17:58

Bixier | 15-02-10 | 17:50

Doe je eigen zinnen nog eens lezen en haal er een scheermes over.

zovoklets | 15-02-10 | 17:55

Nlz® | 15-02-10 | 17:28
Let's be honest, die geyle telefoonmilfskes maken m.i. toch een heaup goedt!

Ashtrey | 15-02-10 | 17:54

En waar is meneer Spong nu? Met z'n grote smoel over het onrecht dat onze mohammedaanse haatzaaiers wordt aangedaan?
.
Kan deze heaumeaufiel deze student niet bijstaan?

Parsons | 15-02-10 | 17:53

Nog slechter van die school dat ze niet achter hem staan! Lijkt me een heel zinnig onderwerp namelijk. Maar scholen zijn er al lang niet meer voor de student zelf alleen de reputatie van de kopstukken is belangrijk. Vooral nog groter maken die scholen!

Da was ik nie... | 15-02-10 | 17:53

zovoklets | 15-02-10 | 17:40
Lol, precies En zo waar.
(/Teunmodus)

Superior Bastard | 15-02-10 | 17:52

zovoklets | 15-02-10 | 17:46
Neen. Gemeenten bieden weerstand en daarom is de WOB juist in het leven geroepen. Gemeenten moeten deze wet uitvoeren en niet de uitvoering proberen te saboteren.

Bixier | 15-02-10 | 17:50

@koerbagh ® | 15-02-10 | 17:26
Tot Mark Twain het anders ziet ben ik het met je eens!

Parsons | 15-02-10 | 17:49

Het is hier potdomme geen DDR!!!

Brusselmans | 15-02-10 |
+++++++++++++++++++++++++
Ja, Brusselmans, dat is t'em juist: NL is wél een getrouwe copie van de DDR alleen zijn er uit NL geen vluchtwegen.

ikweetnogmeer | 15-02-10 | 17:49

@The_Challenger | 15-02-10 | 17:32
:)

Parsons | 15-02-10 | 17:49

Welkom in Nederland!

Tukkerr | 15-02-10 | 17:48

koerbagh ® | 15-02-10 | 17:43

Precies. Gemeenten zijn zich na de hemelse brand als de sodemieter gaan indekken. Natuurljk moesten de horecaffers wel zelf de aanpassingen betalen en doorberekenen. dat dan weer wel. Dat fikkie heeft naast levens letterlijk honderden miljoen gekost.

zovoklets | 15-02-10 | 17:48

Bixier | 15-02-10 | 17:47
De kneep zit hem in het woord "kunnen".

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:48

Juist nu gewoon doorgaan !!

Het Zilte Nat | 15-02-10 | 17:48

koerbagh ® | 15-02-10 | 17:43
Eens en het illustreert ook direct het eventuele nut van een WOB-verzoek. Overigens moeten gemeentes geen leges in rekening brengen, dit kunnen zij doen.

Bixier | 15-02-10 | 17:47

Zouden ambtenaren 's nachts weleens badend in het zweet wakker worden van een nachtmerrie waarin een willekeurige burger een WOB-verzoek indient? Waardoor ze nog moeten werken ook?
Toch wel de hel van elke gemeentelijke ambtenaar lijkt me.

Heau even | 15-02-10 | 17:46

Bixier | 15-02-10 | 17:41

De gemeentelijke weerstand IS juist de uitdaging. Als je daar trek in hebt.

zovoklets | 15-02-10 | 17:46

@Bixier | 15-02-10 | 17:41
hearhear

Jens Jeremies | 15-02-10 | 17:45

Jongens, even voor de duidelijkheid. Je wobt niet. Je bewobt iemand, dat staat als een paal boven water. En voor de echte wob-fetisjisten onder ons: tinyurl.com/362abo Wob ze! Massaal ja

Heibeltje | 15-02-10 | 17:45

Geenstijl ziet het ook somber in zie ik met die nieuwe zwarte kleur?

c.onjo | 15-02-10 | 17:44

zovoklets | 15-02-10 | 17:40
Precies.
Alhoewel het natuurlijk wel een signaal is.

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:44

Je kunt ook iets anders concluderen. Gemeenten die hun zaakjes voor wat betreft de brandveiligheid op orde hebben, hebben ook een ambtenaar die precies weet welke stukken daarover gaan en wat er is afgesproken en kan dat in 5 minuten uit z'n computer toveren en opsturen. (mits de gemeente hun ict op orde heeft en alle stukken netjes heeft gedocumenteerd of laten documenteren).
Gemeenten die hun zaakjes niet op orde hebben gaan klagen en dure leges vragen. Conclusie zonder een antwoord te hoeven krijgen: Brandveiligheid? Daar hebben we nog geen flikker aan gedaan. Geen antwoord is in dit geval namelijk ook een antwoord.

koerbagh ® | 15-02-10 | 17:43

-weggejorist-

Bloodzone | 15-02-10 | 17:42

ONS | 15-02-10 | 17:38

Precies.
Niet dat je belasting omlaag gaat, dat dan weer niet.

zovoklets | 15-02-10 | 17:42

zovoklets | 15-02-10 | 17:34

Neen. Ze mogen het niet eens "proberen". De WOB dient de openbaarheid en gemeenten behoren dienovereenkomstig te handelen. Door gebruikmaking van rechten, nota bene in een algemeen advies, bewust te frustreren handelt VNG in feite in strijd met deze wet.

Wat de school betreft. Een "hoge" school dient studenten juist uit te dagen dit soort onderzoek te doen, en niet te ontmoedigen. Wat is er tegen dit project?
De houding/reactie van de Haagse Hogeschool onderstreept de lage kwaliteit van het daar gegeven onderwijs.

Bixier | 15-02-10 | 17:41

Mijn god, wat is dit voor contrasterend land? Het mag wel, maar als het het doet mag het niet.

Heel logisch.

On ding | 15-02-10 | 17:40

Ik heb ook de neiging een paar WOB-verzoeken uit te sturen..... gewoon omdat het kan!

Jens Jeremies | 15-02-10 | 17:40

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:37

Daarom is het des te grappiger dat al die mensen PVV willen stemmen omdat ze 'het helemaal zat zijn'.
Polderlandse Change, Hope, We can.

zovoklets | 15-02-10 | 17:40

Schandalig. Ik hoop dat die student doorzet en zijn gelijk bij de rechter haalt. De HHS moet zich doodschamen dat ze hem niet zomaar steunen en die gemeente-ambtenaren moeten allemaal ontslagen worden; dan weten ze weer wat het is om gewoon een burger te zijn die bij de overheid tegen muren aanloopt.

HJDB | 15-02-10 | 17:39

Brusselmans we zijn potdomme wel in de DDR.

Fukjoe | 15-02-10 | 17:39

@2emeREP | 15-02-10 | 17:33

Waarom? Zijn stagebegeleider kan deze verzoeken ook gewoon indienen, dat kan nl. iedere Nederlandse burger kostenloos doen. En het leuke is, ze zijn verplicht je de informatie te leveren. Gratis.

Aiii | 15-02-10 | 17:39

Aantal raamambtenaren neemt op deze wijze wel af! mes snijd aan tweekanten!

ONS | 15-02-10 | 17:38

In feite is dit niet ernstig maar zeer ernstig. Zeg maar gerust een grof schandaal.
Ik wist niet dat het al zo erg is bij de HHS. Eerst die zogenaamde correctheid met die kerstboom en nu dit.

kleingrutter | 15-02-10 | 17:38

Dat een student de brandveiligheidscontrole zou mogen controleren is natuurlijk ondenkbaar. Logisch dat Naarden voorop loopt.

DonQ. | 15-02-10 | 17:37

Het trieste van verkiezingen is dat je die ambtenaren niet kunt wegstempen.

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:37

Ik hoop dat het de gemeente wel gelegen komt, dat wij schapen komen stemmen.
En dat het niet teveel ambtenaren kost om een uitslag te genereren.
wat je ook doet in het stemhokje stem lokaal en niet op dit soort landelijke monddood makerij.

st. Juttemis | 15-02-10 | 17:35

Bixier | 15-02-10 | 17:33

Sommige mensen hoef je maar één keer te bellen.
Ze kunnen het toch proberen?

zovoklets | 15-02-10 | 17:34

hey,
hij stelt die vragen niet in opdracht van de stagebegeleider die op die manier op slinkse wijze graties aan info komt die anders 1000en euri kost?
t zal wel allemaal, maar die wob verzoeken kosten wel belastinggeld.
Als er vervolgens geld mee verdient wordt.... e
enzo
---
tijd voor een andere kant van t verhaal post lijkt me

2emeREP | 15-02-10 | 17:33

Ik hoop dat een ieder zich realiseert hoe ernstig dit is. Gebruik maken van je rechten leidt bij de Haagse Hogeschool tot het verplicht aanbieden van excuses (?) terwijl VNG haar leden adviseert het verzoek "af te schrikken" door te wijzen op eventuele (!) leges. Een glijdende schaal is er niets bij en de bananenmonarchie Nederland weer een stuk dichterbij.

Bixier | 15-02-10 | 17:33

-weggejorist-

The_Challenger | 15-02-10 | 17:32

linkse regenten. schande.

Abugreip | 15-02-10 | 17:32

Chiant | 15-02-10 | 17:27

Lol
Zoveel tijd heb je niet.

zovoklets | 15-02-10 | 17:32

Joh!! Een beetje transparantie verlangen!! HA!!! Daar doen we niet aan hoor.
Malle burgers.

Wat een tuig joh die ambtenaren.

Sociopaatje | 15-02-10 | 17:31

Ik heb me er allang bij neergelegd dat het inmiddels de DDR is geworden. * Trabant opstart en nachtdienst bij nutteloze ijzeren dingen fabriek tegemoet ziet*

bello | 15-02-10 | 17:31

Tog een kudtstudie. Waarom gaat die jongen niet iets nuttgs studeren?

zovoklets | 15-02-10 | 17:30

Want zeau werkt dat in Nederland. Stelt de burger teveel vragen? Wil de burger teveel weten? Dan maak je het toch gewoon onbetaalbaar om het te weten te komen!

Overigens is een financiële bijdrage vragen voor een WOB-verzoek VERBOTEN.

Heau even | 15-02-10 | 17:29

Als gemeenten het niet willen geven, hebben ze iets te verbergen. TIJD VOOR EEN DIEPGAAND ONDERZOEK DUS

Ikweetni | 15-02-10 | 17:28

Uit stage-ervaring kan ik zeggen dat de meeste ambtenaren 'burgers' (alsof ze zelf verheven zijn) als last zien en er op neerkijken. Honden zijn het, voor 95% dan. De rest is geyle telefoonMILF :)

Nlz® | 15-02-10 | 17:28

@Redactie
Ik voel wel wat voor de voorstellen zoals hierboven gedeponeerd door
@zeg maar jansen @17:15 en
@JosVerbeek @17:18
Het wordt tijd dat we die regenteske arrogantie eens met eigen middelen (lees: regeltjes) gaan bestrijden.

Chiant | 15-02-10 | 17:27

Sjef zegt: "Regels zijn er alleen voor hen die ze moeten naleven, niet voor hen die ze uitvaardigen!"

Sjeng de helle | 15-02-10 | 17:26

JosVerbeek | 15-02-10 | 17:22
Eens.
Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:12

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:26

Dit. is. echt. niet. te. geloven.

sjaak_trek_haak | 15-02-10 | 17:26

"Het is hier potdomme geen DDR!!!"
Brusselmans | 15-02-10 | 16:59

Nee, dit is het Nederland van Beaniks en Bakellende waarin de kudtburger zijn bek moet houden als het heure majesteit en de eerste mini-ster het niet aanstaat. Overheidsinformatie is van de overheid, niet van de toevallige kudtburger met of zonder een mening. En wat de overheid vertelt aan de kudtburger met of zonder mening dat maken toevallig de hardwerkende ambtenaren wel uit. Vragen van kudtburgers beantwoorden hoort niet bij hun taak. Elkaar informeren wie welke informatie mag hebben, en wat dat moet kosten; en klagen bij andere ambtenaren dat een kudtburger informatie wil hebben en of die andere ambtenaar misschien die kudtburger kan bewegen het verzoek met hele nederige excuses in te trekken, dat is namelijk wel hun kerntaak. Hoe durft een kudtburger vragen te stellen aan de overheid? Te zot voor woorden. Daar zijn ze heel druk mee bezig in de gemeentehuizen. En dat kost niks, en daar hoeven geen leges over betaald te worden. Alleen gaat wel de OZB omhoog.

koerbagh ® | 15-02-10 | 17:26

azoturie | 15-02-10 | 17:14
Rare redenatie. Als bepaalde informatie openbaar dient te zijn, moeten ambtenaren toch niet ineens gaan beslissen dat dit voor bepaalde mensen/bedrijven niet zou gelden? Als info niet openbaar beschikbaar zou zijn, idem ditto, want niet openbare informatie krijg je dan gewoon niet.

Achterdocht | 15-02-10 | 17:25

'Het is hier potdomme geen DDR!!!'
Euhm? niet? *uche*

sufkut | 15-02-10 | 17:24

En als het hier om informatie gaat die onder de WOB valt, waarom is deze dan niet gewoon beschikbaar via Internet?

Parsons | 15-02-10 | 17:24

-weggejorist-

mindless | 15-02-10 | 17:23

En net als je denkt: Kan het gekker?
Ja het kan dus gekker.

Parsons | 15-02-10 | 17:22

Zo lang de PVDA en CDA hier de macht hebben krijg je die DDR streken.
Want wij worden hier behandeld als loon en belasting slaven.

gerrit5042 | 15-02-10 | 17:22

Waarom moet er trouwens betaalt worden voor informatie die al met belastinggeld tot stand gekomen is?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ambtenaren niet helemaal in de gaten hebben dat zij er voor de burger zijn in plaats van andersom..

JosVerbeek | 15-02-10 | 17:22

Iemand even a) een standaard informatieverzoek en b) een verzendlijst gemeentes, zodat we Jeroen kunnen helpen met zijn onderzoek?

..zapper | 15-02-10 | 17:22

tja, is wel dubbel natuurlijk, als straks elke scholier gaat wobben komen we nooit tot minder ambtenaren, maar god dit is er eentje en niet een hele stortvloed. Kortom, wat hebben ze te verbergen? En oh ja, als de gemeenten die gegevens al aan Vrom moeten leveren, waarom dan niet direct VROM wobben??

Rechtdoordeplee | 15-02-10 | 17:20

Zal zelf ook maar alvast een excuusbrief gaan opstellen, aangezien mijn rijbewijs binnenkort moet worden verlengt...

Ad Patres | 15-02-10 | 17:20

Waarom moet ik ineens aan Kafka denken?

JosVerbeek | 15-02-10 | 17:19

zeg maar jansen | 15-02-10 | 17:15
Ja, dat is wat.

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:19

Goed. Aanvechten van administratieve verkeersboetes via de WOB is dus nu ook afgelopen, want politie en justitie zien hier natuurlijk ook hun kans schoon. En ook het laatste restje bescherming van de kerntaak van de pers (het controleren van de macht en de controleurs daarop) is hiermee nu definitief kalltgeschtellt.
* Klok erop gelijk zet *

Chiant | 15-02-10 | 17:18

Ik voel wel wat voor een gecoördineerde stijlloze WOB-actie. Alle zinloze subsidieprojecten, van windmolens tot fietslessen voor Fatima & co, maak ze gek!
*het systeem hartgrondig haat*

JosVerbeek | 15-02-10 | 17:18

Nou ja zeg, wat een fokking stuitend arrogante reactie van de gemeenten.
'Meneer zal zijn excuses aanbieden...' Waarvóór in godsnaam!?
Bah bah en nog eens bah.

Fleauxe | 15-02-10 | 17:18

Geef die jongen een baantje bij een gemeente en laat 'm zijn eigen wob verzoeken beantwoorden.

zovoklets | 15-02-10 | 17:17

Geen DDR? Het lijkt er anders wel veel op. Het krijgen van baantjes, huizen, vergunningen en andere voordelen waar je de overheid voor nodig hebt gaat ook hier vaak via mensen van politieke partijen en ambtenaren. Vriendjespolitiek te over in dit land.

Kei van de Aanstoot | 15-02-10 | 17:15

ChillBill | 15-02-10 | 17:12

Nee dude, het is HEN wobben.... Toch? Of toch HULLIE wobben...
Ik weet het niet meer...

eerstneukendanpraten | 15-02-10 | 17:15

Is Rutger al onderweg naar dat stelletje van de pot gerukte schoolbestuurders daar?

karmahead | 15-02-10 | 17:15

Als iedere reaguurder nou eens hetzelfde verzoek bij z'n gemeente neerlegt? Omdat het kán? Is dat wat?

zeg maar jansen | 15-02-10 | 17:15

Iets meer huiswerk, Brussel?
--
Hier nog even geen 'schande!' over brullen vóórdat wij de diepere achtergronden kennen.
Student in kwestie loopt stage bij Huschka beveiliging en die schijnt ook iets met de vraagstelling(-en) te maken te hebben. In ieder geval heeft dat bedrijf onaardige brieven richting betrokken gemeentes gestuurd. Kan zijn dat Huschka de gegevens voor commerciële doeleinden wil gebruiken.

azoturie | 15-02-10 | 17:14

Het is hier inderdaad geen DDR. Het is inmiddels erger.

faz | 15-02-10 | 17:14

Eén keer als ik hem was.

Tinus Graafmasjinus | 15-02-10 | 17:14

Klieren met de WOB? Gewoon een rechtszaak aanspannen tegen deze knurften!

Baugnez | 15-02-10 | 17:14

van de NL overheid kun je echt van alles verwachten, behalve verantwoording afleggen of enige vorm van openbaarheid.
En zelf maar steeds meer meer vragen aangaande de burger en ondertussen de noord-koreaanse medewereldburgert te kakken zetten wegens dictatuur. Pff.

Tabula Rasa | 15-02-10 | 17:13

zeg maar jansen | 15-02-10 | 17:08
Dat zou kunnen, maar als hij er echt achter wilde komen, dan had hij toch echt moeten doorzetten. Als ik hem was had ik me als ik hem was van school laten trappen; dan heb je een punt gemaakt. Nu niet.

Tinus Graafmasjinus | 15-02-10 | 17:13

Het zou natuurlijk een idee kunnen zijn om allemaal zo'n verzoek in te dienen. Bij elke gemeente bedoel ik dan.

Mikey is #1 | 15-02-10 | 17:13

Ashtrey | 15-02-10 | 17:08

In ieder geval geen inspratie...

eerstneukendanpraten | 15-02-10 | 17:13

Ik vind dat de ambtenaren gelijk hebben. Ze zijn niet aangenomen om de burger ten dienste te zijn, wat denkt men wel.

Waar het gros wel voor is aangenomen is: in ruil voor een beetje gasbel van de straat zijn.

Rest In Privacy | 15-02-10 | 17:13

Je gaat je natuurlijk afvragen ( als je dat al niet deed ) voor wie ambtenaren er nu eigenlijk zijn.
Laat ze zelf aan het woord (tijdens CAO-onderhandelingen) en ze zijn er voor ons.

Ga een jaar later verhaal halen en voila, tata en toedeledoeki.

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:12

ik heb in Groningen ook een wob verzoek gedaan binnen 2 dagen antwoord nog voor het weekend, zelfs informatie gekregen vrijdag nog op de mail. week erna langs geweest, konden alle vragen stellen en inzage in de benodigde stukken.

later zelfs nog een kopieetje gemaakt van bepaalde dingen. geen probleem koste niks zelfs gratis koffie.

kortom het kan wel , maar lang niet overal.

mytec | 15-02-10 | 17:12

eerstneukendanpraten | 15-02-10 | 17:11

"hun wobben" mag dat ook?
OT: tis GVD nie normaal hier in NL!
Iedereen wobt!

ChillBill | 15-02-10 | 17:12

um, was de Nl administratie de voorbeeld voor de DDR en menig andere totaal dictatuur?

poli | 15-02-10 | 17:12

Voor de taalpuristen alvast de gehele vervoeging:
Ik wob
Jij wobt
Hij wobt
Wij wobben
U wobt
Zij wobben
Voltooid deelwoord is: gewobd

eerstneukendanpraten | 15-02-10 | 17:11

"Het is hier potdomme geen DDR!!"
.
Dat is het al jaren ... Onder welke steen hebben jullie gelegen?
Je woont gewoon in NeeDDRland hoor.

James Lastig | 15-02-10 | 17:10

Altijd fijn om te horen dat de overheid zo open en duidelijk naar haar burgers toe is. Ik heb gelukkig niks te verbergen voor deze integere mensen, die alleen maar werken aan mijn veiligheid en welbehagen. *kots*

Achterdocht | 15-02-10 | 17:10

En die scholier moet nu van afstudeeropdracht wisselen? Hij heeft hier toch waanzinnig beet? Bij voorbaat een 10 voor het onderwerp dus. Zo komen die HBO'ertjes toch nooit verder!

Dikke lul, drie bier | 15-02-10 | 17:09

er zit een conceptueel foutje in de tekst Brusselmans: "... bergen EXTRA werk...."
'
Deze formulering veronderstelt dat de ambtenaren in kwestie al werk te doen hadden voordat dit rotjochie zijn vragen begon te stellen en dat lijkt me sterk.

Rest In Privacy | 15-02-10 | 17:09

Tinus Graafmasjinus | 15-02-10 | 17:07 Misschien omdat Jeroen niet laf is maar gedwongen wordt? Zou dat kunnen?

zeg maar jansen | 15-02-10 | 17:08

Lijkt mij overigens een uiterst aanvaardbaar afstudeer subject.
Transparantie bezorgt de ambtenaren in kwestie dus transpiratie, of wat?

Ashtrey | 15-02-10 | 17:08

Allemaal opzouten naar de plantsoenendienst. Als ze dit periodiek al aan de centrale overheid horen te rapporteren horen ze het klaar te hebben liggen.

Zoutige | 15-02-10 | 17:08

En gelul dat hij een andere afstudeeropdracht moet aanvaarden. Dan hadden ze die opdracht direct af moeten keuren. Ik hoop maar dat de beste knaap een goeie rechtsbijstandsverzekering heeft, of een goeie advocaat treft die het pro deo wil doen.

Nlz® | 15-02-10 | 17:07

Dat wordt een afstuderen op stasipraktijken met een mooie en onleesbare scriptie wegens alle zwartgemaakte regels.

zeg maar jansen | 15-02-10 | 17:07

Die WOB is sowieso al een wassen neus omdat je precies moet weten welk document je opvraagt. En zelfs dat wordt vrijwel altijd ontdoken met allerlei slinkse trucs. De Staat weet alles van jou, maar jij weet niets van de Staat en haar ambtenaren. Die hebben vrij spel.

Milton Friedman | 15-02-10 | 17:07

-weggejorist-

Tinus Graafmasjinus | 15-02-10 | 17:07

Niet echt opmerkelijk, binnen een socialistisch evoluerende samenleving.
Next.

Zo jammer! | 15-02-10 | 17:07

Tijd om naar de bestuursrechter te gaan en aan te kaarten waar deze gemeentes mee bezig zijn.

Koen Anker | 15-02-10 | 17:06

Zodan! Dit is een vrij kwalijke zaak.

StijlvolRechts | 15-02-10 | 17:06

hihi die hint naar van der lubbe. leuk.

two ball cane | 15-02-10 | 17:05

Dit is een hele vieze situatie voor deze hogeschool scholier. Daarentegen is het wel een mooie scoop voor de rottige transparantie bij instellingen en gemeenten. WOB ze maar helemaal gek Reitsema!

Dude heb je eten | 15-02-10 | 17:05

Joh, dat doen gemeentes al langer hoor. Of printkosten vragen, en dan een euro per A4-tje rekenen, ook zo'n leuke om WOB-ers af te schrikken.

Nlz® | 15-02-10 | 17:05

Ik moet zeggen dat die student ook wel de randjes van de wet weet op te zoeken. Hij mag hopen dat-ie later niet net zo irritant wordt ervaren als Volkert van der G. die ook nog weleens mensen lastig viel met allerlei regeltjes (omdat het kon).

Verder absurd natuurlijk dat de WOB dus blijkbaar totaal niet werkt.

Tele Romeo | 15-02-10 | 17:04

De Stramme Kabouter | 15-02-10 | 17:02
Pek en ideologische veren !

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:04

Corruptie vindt niet alleen palats in bananenrepublieken! Aan de schandpaal met deze halstarrige ambtenaren. Man en paard!!

De Stramme Kabouter | 15-02-10 | 17:02

en terecht dat die gemeentes van zich af bijten!

Dimitry | 15-02-10 | 17:02

deze gemeentes maken binnen een paar kamervragen excuses aan Jeroen!!

timelab | 15-02-10 | 17:02

Ambtenaren en bergen extra werk, da's vragen om problemen.

Jackanders | 15-02-10 | 17:01

Stelletje Galbakken !
Dit zijn pas smerige praktijken.
3 werf BAH!

Teun van het Tuinpad | 15-02-10 | 17:01

-weggejorist-

Tinus Graafmasjinus | 15-02-10 | 17:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland