Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Snijden in tumor maakt god los

breindood.jpgItaliaanse onderzoekers hebben een verband gevonden tussen spirituele waanideeën en het niet goed functioneren van bepaalde delen van de hersenen. Het blijkt dat als je een tumor achterin de hersenen verwijdert, de patiënten het gevoel hebben één met het universum te zijn, ze god en andere spirituele krachten ervaren. Om precies te zijn, zodra chirurgen knutselen in de pariëtale kwab komen de spirituele godsgevoelens pas echt los. Dat komt omdat deze delen na een operatie niet meer zo goed werken. Dit is een kleine tegenvaller voor mensen die denken dat je waanideeën over geloof juist kon wegsnijden. Dit om bijbehorende acties om anderen van je gelijk te 'overtuigen' te voorkomen. Aan de andere kant, onderzochte patiënten die spiritueel gestoord raakten, genazen wel iets sneller. (abstract via betaalde editie van NRC)

Reaguursels

Inloggen

Oud nieuws... vroeger heette dat een klap van de molenwiek.

stienes | 15-02-10 | 02:53

Dus als er een steekje los zit, ga je in god geloven.
Klinkt logisch.

Uncle Leo | 15-02-10 | 00:34

knutselen in kwabben +1

knutsel | 14-02-10 | 22:00

Zo jammer! | 14-02-10 | 19:59

Ik denk dat de wereld knap verrot is, maar daar zit ik verder in het geheel niet mee.

No Mames | 14-02-10 | 21:26

Ben ik godverdomme even blij dat mijn meningeoom meer frontaal zit.

somniferum | 14-02-10 | 20:48

Geniaal ook die rode stipjes/vlekken op de plaatjes in het artikel! Het gaat overigens over 44 patiënten waarvan 24 ook significant (p = 0.013) en verschil op religieus denken hadden.

Overigens blijven het Italianen, die onderzoekerts.

Daan de strandjutter | 14-02-10 | 20:33

Probeer een hoer, ipv je auto.

Zo jammer! | 14-02-10 | 20:01

No Mames | 14-02-10 | 19:13
Zit ergens mee?

Zo jammer! | 14-02-10 | 19:59

Religie, voodoo, spirituele bullshit… punt is, je kunt niet verwachten dat elke “manufacturing’s” proces goed gaat . Obviamente, gaat er met het neuqen ook wel eens wat fout, soms overduidelijk en zou je het direct in de kliko kunnen donderen, soms niet direct zichtbaar. Der zit ook niet echt een kwaliteitscontrole op het neuqen zeg maar. Zie het als die Toyota meuk, dergelijke terug roep acties zouden niet verkeerd zijn, ondoenlijk nu natuurlijk. Je zou er een kerk voor kunnen bouwen, de verneuqte Toyota rijders, het zijn er nogal wat, om je zelf een geacepteerde plek in de samenleving te geven zeg maar. Wie weet zijn er debielen die er een verneuqte Toyota voor aanschaffen, geweaun om er bij te horen, dat stukje extra vulling aan je rotte leven wegzetten, zoiets. Of geweaun om even bij je kudt wijf weg te zijn, op zondag.

No Mames | 14-02-10 | 19:13

Kortom; religie is een soort kwaadaardige uitzaaiing.
Nu eindelijk ook wetenschappelijk bewezen, wat we van duizenden jaren praktijkervaring al hadden begrepen.

Merlot | 14-02-10 | 18:58

juriste | 14-02-10 | 15:59
Ik zie de LOL er niet van in (ondanks dat ik wel begrijp hoe je het bedoelt). Weer een hokje gevonden om "lastige" kinderen in te stoppen. Wat dacht je van het we-moeten-zo-nodig-allebei-40uur-per-week-werken-voor-overdadige-luxe syndroom bij ouders. Wat minder werken en wat meer aandacht voor de kinderen. En dan bedoel ik niet met een glas cola en een bak chips de hele dag voor de tv zetten. We leven in een luxe maatschappij. Tegen elkaar opboksen, nooit genoeg hebben. En wie zijn de dupe? De kinderen. Meer échte aandacht en wat minder materialisme. Zou ze goed doen.

Sliptong | 14-02-10 | 18:54

Dieper snijden, lijkt mij.

Zo jammer! | 14-02-10 | 18:50

copywriter | 14-02-10 | 16:16
De enige remedie voor die lieden is een enkeltje retour naar Marokko. De samenleving daar is gebouwd op mensen met een IQ 60 - 80 (uitzonderlijk) dus weten zij het beste hoe ze met die t&#%slijers om moeten gaan. Bontkraagjes af, warm genoeg.

Sliptong | 14-02-10 | 18:48

Air van Boven Dorens | 14-02-10 | 18:42
[email protected] Als je gelovig bent heb je ook air van boven.

Sliptong | 14-02-10 | 18:46

Geloof is dus een hersenbeschadiging...

Air van Boven Dorens | 14-02-10 | 18:42

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 16:11
Wat dat betreft heb je gelijk, maar het mooie is dat spiritualiteit raakvlakken heeft met alle facetten van onze wereld. Dus ook (vooral!) met wiskunde en wetenschap (zoek voor de gein eens de 'Vortex Based Mathematics' lezing van Marko Rodin op joetjoep op ofzo, als je wil weten waarom).
Maar laten we daar niet verder op ingaan, dat is voor een andere keer wellicht.

Torsion | 14-02-10 | 18:22

Precies, de waanideeen van de ongelovigen kun je wegsnijden. Honden!

..zapper | 14-02-10 | 16:55

De stilte hier is oorverdovend.
Ik ga de piepers opzetten.

copywriter | 14-02-10 | 16:44

Was ik de enige die las "Snijden in humor maakt god los"? Is waarschijnlijk ook waar...

DaisyC | 14-02-10 | 16:24

juriste | 14-02-10 | 16:08
Maar bontkraagjes met een IQ van 60 zijn toch ook "kinderen?"

copywriter | 14-02-10 | 16:16

juriste | 14-02-10 | 16:06
"... dus krijgt de patient een electroshock als therapie."
Dan heeft SouLLeSS dus toch gelijk!
Na electroshock komen namelijk helemaal geen ideeën meer uit je hoofd.
Sterker nog er komt helemaal NIETS meer uit je hoofd.
En dat heet therapie?

copywriter | 14-02-10 | 16:15

Torsion | 14-02-10 | 15:50
Wees niet bang. Als het me echt niks interesseert had ik niks geplempt. Spiritualiteit is dus menselijk. Ik denk dat het menselijk is om gevoelens die je hebt, voor te stellen als iets algemeen menselijks. Maargoed, spirituele ervaringen schijnen helemaal neurologisch te verklaren te zijn, dus misschien heb je gelijk. Ik weet nog steeds niet wat jij eronder verstaat. Het zou kunnen dat wat jij spiritualiteit noemt, voor een ander wiskunde, esthetiek, liefde, geloof, ... is.

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 15:54
Een mooi wicht.

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 16:11

copywriter | 14-02-10 | 16:05
Ummm, het slaat op iedere peuter die van de ouders afgepakt moet worden met een zogenaamde diagnose. Dus het kan een kind zijn van de bontkraagjes, maar ook het kind van de buurman als de psychiater de buurman niet mag.

juriste | 14-02-10 | 16:08

SouLLeSS | 14-02-10 | 15:06
De vraag is wat waanideeen zijn. Waanideeen zijn ideeen die afwijken van wat de gemiddelde Nederlander denkt. De waanideeen worden bedacht door de psychiaters of de verpleegsters, die opschrijven dat de patient meent dat er een complot tegen hem is. Dat is dan een waanidee, want er bestaan geen complotten en dus krijgt de patient een electroshock als therapie.

juriste | 14-02-10 | 16:06

juriste | 14-02-10 | 15:59
Dat slaat dus ook op bontkraagjes met een IQ van 60?

copywriter | 14-02-10 | 16:05

In NRC wetenschapseditie staat nog iets interessanter: Er is een nieuwe kinderziekte in de maak. ‘Temperament-disregulatie met disforie’ is opgenomen in de voorlopige versie van het nieuwe handboek met psychiatrische diagnoses. Daaraan lijden kinderen die minstens driemaal per week buitenproportioneel fel reageren op ‘gewone stressoren’. LOL.

juriste | 14-02-10 | 15:59

widtvoet ® | 14-02-10 | 15:47
No thanks.
Graag gedaan.

copywriter | 14-02-10 | 15:55

@ alle digters

Was is er mooier dan een mooie digt?

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 15:54

F*ck @ "betaalde site NRC"

dubber | 14-02-10 | 15:54

Gimme some good old lobotomy!

En-el Hak | 14-02-10 | 15:51

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 14:21
Ik bedoel daarmee dat menig beeld van wat spiritualiteit echt is compleet verdraaid is. En dat kwakgabbers al Jomanda daar ook geen flikker mee te maken hebben. Je moet spiritualiteit niet zomaar afschrijven als iets doms, het is inherent aan de mens en dus ook aan jou. De een hecht er misschien meer waarde of gevoel aan dan de ander, maar dat betekent niet meteen dat het een vies woord is. Zowel die priester als Jomanda zijn voor mij een no-go. Als spiritualiteit je wat interesseert, ga er dan ook echt goed op in, als het je niks interesseert, hou dan ook je mond erover. Desinteresse betekent namelijk ook dat je geen compleet beeld hebt van een onderwerp, en dat zorgt ervoor dat jouw mening eigenlijk geen waarde mag hebben in mijn ogen en mijn mening ook niet in jouw ogen. Dus is dit eigenlijk een niet-discussie. Sorry.

Torsion | 14-02-10 | 15:50

@copywriter 15:23

Dank voor de meedenk.

widtvoet ® | 14-02-10 | 15:47

Dan moeten die klimaat-fanatici ook maar eens gauw onder het mes.

Hoefnagel | 14-02-10 | 15:37

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:39
For what it`s worth;
"KK" is bontkraagjes voor kaaskop.
"doodt vor holand" is fins voor dood aan Holland, maar dan geschreven door iemand met een spraakgebrek.

copywriter | 14-02-10 | 15:23

Het achterste deel van de hersenen is verantwoordelijk voor de visuele waarneming en denk ook de (voor)verwerking van deze informatie. Met reden doen mensen in gebed dan ook de ogen dicht, om zodoende het hier en nu waarnemingsveld zoveel mogelijk uit te sluiten.
Wat die Italianen hebben gevonden klinkt erg plausibel.

ZSU-23-4 | 14-02-10 | 15:22

Dus die parabnormalen hebben gewoon een klap op het achterhoofd gehad?

frickY | 14-02-10 | 15:14

Oh dat van die waanideeën oplossen is zo gebeurd, gewoon even iets extra's weghalen, dan voorzie ik weinig waanideeën meer. Sterker nog dan voorzie ik helemaal geen ideeën meer die uit die hersenen zullen komen. :evil smiley:

SouLLeSS | 14-02-10 | 15:06

kapoerewiet | 14-02-10 | 12:13
Ik betwijfel dat.
Epilepsie werkt bovendien ook op de temporale kwab, niet op de pariëtale.
Dit is in ieder geval wel epilepsie:
www.epilepsiemuseum.de/alt/paulusd.htm...

Einde van de Domheid | 14-02-10 | 14:59

Doh, dan neemt je andere hersenhelft een dominantere positie in... Is al lang bekend.

Liroy | 14-02-10 | 14:54

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:37
Verdomd.
Dat moest ik nog doen.
;)

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:41

JanRap | 14-02-10 | 14:29
Eh Jan, ben vorige week opa geworden van een prachtige kleindochter. En blij dat we waren. Prachtig.

Watunflater | 14-02-10 | 14:38

Tja waarschijnlijk regelt dat deel ook iets van de creativiteit overigens onze neven in de bomen hebben ook zoiets en ik heb toch nog nooit een aap richting een gebedshuis zien rennen (he he he alhoewel als je de mens als een doorontwikkeld aap ziet klopt dit ook niet helemaal ).
Maar goed laten we daar vooral aan gaan knutselen dan is straks de halve mensheid een soort van zombie weleens waar niet door een religie maar door de wetenschap
we kunnen er dan trots op wezen dat we hetzelfde hebben bereikt met wetenschap als een zooitje halve garen in jurk met religie al eeuwen tracht te bereiken.

van de kraats | 14-02-10 | 14:38

@Teun van het Tuinpad 14:10

Mocht dat meeltje ooit nog doorkomen hoeft er waarschijnlijk van gissen geen enkele sprake meer te zijn. Eerste letter heb je bovendien al ;)

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:37

@eerstneuqendanpraten 13:58

bloemen te vieren
bloemen te rouwen
voor al dat we zullen
voor al dat we zouwen

witte lelies
rode rozen
ingetogen treuren
hartstochtelijk verpozen

geluk en genot
verscheurende pijn
tzal de kassa van de bloemist
een kille zorg zijn

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:34

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 14:12
Als er dus een God zou bestaan is hij niet erg barmhartig!
Niet erg kieskeurig vind ik, rotzooit maar wat aan met wie d'r onverwacht doodgaat.
De Here zou ook eens kunnen kijken van of hij nog een boel mensen zou kunnen blijmaken, als er dan toch zonodig iemand dood moet.

JanRap | 14-02-10 | 14:29

Dit is al een tijdje bekend, laatst nog over gehad met filosofie op school.

svenk91 | 14-02-10 | 14:24

Torsion | 14-02-10 | 14:11
Wat bedoel je daarmee? Jij verkiest een zweefteef als Jomanda boven een priester? Wat is het verschil?

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 14:21

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 14:12
Hij zal op zijn minst een paar kwabjes missen.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:16

Ik wil niet zeuren maar ik ben wel toe aan een filmpje van ReinaarT.
U weet wel, die Boer uit de Rest van Nederland.
Dat land van 16 miljoen mensen en 150 contactgestoorden.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:14

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:03

Ja, dat kon er nog wel af... en dan te bedenken dat de zus een jaar of drie geleden haar man op het voetbalveld verloren heeft toen hij 36 (zesendertig!!) was. Rookte niet, nu en dan een biertje, op en top sporter. Hartstilstand. Boem, weg. In een klap. Er hangt nu een defibrilator in de kantine btw. Twee zussen en allebei hun man verloren. Dat bedenk je toch niet? En nu even weer ontopic. Als er dus een God zou bestaan is hij niet erg barmhartig!

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 14:12

* ziet een hele nieuwe markt ontstaan *

atm0s | 14-02-10 | 14:12

Jullie doen nou net alsof spiritualiteit iets vies is.
Bedenk je wel dat religie van nu en spiritualiteit 2 hele verschillende dingen zijn.

Torsion | 14-02-10 | 14:11

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:03

*nee, gissen is te makkelijk denkt*

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:10

Niks aan toe te voegen. Saaaai artikel, Hox.

Boris Poepnagel | 14-02-10 | 14:09

Zeker een ontdekking van dokter Bibber, die wat grof uitschoot.
Serendipiteit noemen ze dat dan.

JanRap | 14-02-10 | 14:04

LOL @ Teun & Fleauxe

Laat ik nou IRL een *kuch* tamelijk Duits klinkende naam voeren.

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:03

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 13:58

Dat is rot en zeer confronterend.
( een gecondoleerd kon er hopelijk nog wel vanaf )

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 14:03

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:01
LOL, mooi.

Ashtrey | 14-02-10 | 14:03

Benieuwd hoe mijn valentijskaartje hier aan de overkant gevallen is...

in stilte van een afstand
heb ik u al jaren lief
naaqt dansend door de slaapkamer
helpt u mij aan mijn gerief

-anonieme overbuurman

widtvoet ® | 14-02-10 | 14:01

Ibrahim tegen de dokter: dokter, ik heb al een IQ van 60, u constateert een gezwel maar wat gebeurt er als u dat wegsnijd. De medische wetenschap komt wel voor heel grote dilemma's te staan met dit soort onderzoeken.

Watunflater | 14-02-10 | 14:01

Ashtrey | 14-02-10 | 13:53
Pas maar op, straks stopt hij apparaatjes in je bloed om je gedachten te lezen.

Bologna | 14-02-10 | 13:58

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:41

Ter overdenking. Mijn dochter op de lagere school heeft in de klas een jongen wiens vader vrijdag is overleden. Werd slechts 41. Kanker. Kom ik zaterdagmorgen goedgemutst de plaatselijke bloemenwinkel binnen en zoek een mooi boeketje uit voor Valentijnsdag voor moeder de vrouw. Als ik naar de kassa loop om te betalen zie ik een paar bekende gezichten. De weduwe, haar zus en haar moeder staan achter de kassa en bespreken met de dame van de winkel de bloemen die op de kist en bij het graf moeten komen... Normaliter heb ik mijn woordje altijd wel klaar maar nu stond ik toch echt wel met een bek vol tanden.

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 13:58

@widtvoet ® | 14-02-10 | 13:46
"sanfte Riese", nope.

gentle giant | 14-02-10 | 13:54

Fleauxe | 14-02-10 | 13:52
DwDD.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:54

Bologna | 14-02-10 | 13:49
Klopt, mij radiowekker is een kwaadaardige entiteit,
elke doordeweekse dag schrik ik hierdoor wakker terug in de realiteit.

Ashtrey | 14-02-10 | 13:53

@widtvoet ® | 14-02-10 | 13:44 Het zijn de Doldwaze Duitse Dagen.

Fleauxe | 14-02-10 | 13:52

widtpfote
;

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:52

Grappig hoe mensen zich altijd tegen spiritualiteit degenen met Darwin's theorie, terwijl Darwin's theorie juist een evolutionaire verklaring geeft voor de ontvankelijkheid voor iets bovennatuurlijks bij mensen.

blikkoek | 14-02-10 | 13:50

Schizofrenen hebben al langer spirituele waanideeën die met medicijnen op te lossen zijn. Tegenwoordig komen trouwens steeds vaker "technologische" waanideeën voor.

Bologna | 14-02-10 | 13:49

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:44

Ik krijg dagelijks mailtjes van de Redaksie met het verzoek mijn nick te "vermofferikanen".
Ik pas.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:49

@Swedish Chef | 14-02-10 | 12:28
+1 Dit dacht ik ook al.
We weten imho nog veel te weinig van het universum en de achtergronden van ons bestaan om te kunnen beoordelen wat 'normaal' en 'abnormaal' cq wat 'waar' en wat 'niet waar' is.

truckdriver01 | 14-02-10 | 13:46

Von Loghausen
Von Pruisen
Von Holland
...

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:46

@Teun van het Tuinpad 13:41

Humor! Zou dat trouwens een eendagsvlieg zijn of gaat elke redakteur hier dalijk zijn nick wat vermoffen?

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:44

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:39
Die Von Holland heeft wel lef.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:41

Over Valentijn gesproken... topikje erover zou geen kwaad kunnen.

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:41

Wat liev. Liep net even een logee mee naar d'r auto en daar blijkt vannacht een valentijnsboodschap ingekrast: "KK doodt vor holand". Nice. Geen idee wat het betekent verder.

*direkt kamerabeelden bij sekretaris VVE opvraagt en leve de partikuliere beveiliging! roept*

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:39

Het is al veel langer bekent dat stimulatie van bepaalde hersengebieden een religieuze ervaring veroorzaakt.

Kenny013 | 14-02-10 | 13:36

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 13:02
Op verzoek; de gedigt 'Mossel'

Ik heb een hart vol dank,
als ik
zeau boven je mossel hank,

wat
een
heurlijk afrodesium

die
dampende

stank.

Ashtrey | 14-02-10 | 13:35

moslimgemeenschappen gebruiken al jaren verboden technieken zoals onderwijs tijdens de opvoeding...

Criticoaster | 14-02-10 | 13:35

Moslims zijn trouwens al eeuwen erkende neurochirurgen. Hun remedie tegen een tekort aan geloof: snij gewoon alle hersendelen weg. Zonder verdoving.

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 13:30

Geloof is voor mij toch vooral hersenspoelen. En net als bij gewoon wassen geldt: als je iets te heet wast, krimpt het.

Bakito | 14-02-10 | 13:26

Lagonda | 14-02-10 | 13:20

Laat hem maar los dan.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:24

Vandaar ook de uitdrukking: Die is wel/niet op zijn achterhoofd gevallen....... ?

Hobbykip | 14-02-10 | 13:22

Jackanders | 14-02-10 | 13:04
Yes Sir.
;)
Morkovich | 14-02-10 | 13:07
Ook.
Ghehe.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:21

Heeft weinig zin, dit soort onderzoeken. We komen nooit meer van God af.

Lagonda | 14-02-10 | 13:20

@Raceplee | 14-02-10 | 13:09: Het onderzoek stelt dat bij het wegsnijden van de pariëtale kwab (die het -zie bv Wiki- ruimtelijk denken aanstuurt) dat de ontvankelijkheid voor spirituele zaken toeneemt bij de patiënt. Dat kun je eenvoudig afzwakken, door tegen te werpen dat van mensen die een dermate zware ingreep ondergaan verwacht mag worden dat ze -met de dood in de ogen- existentiële vraagstukken zullen opwerpen.

Fleauxe | 14-02-10 | 13:15

'k Denk meer dat je een deel van je hersenen gewoon uitschakelt, waardoor je meer open staat voor een ander deel van de realiteit waar veel mensen nooit bij stil staan. (heb 't niet over god ofzo, ben atheist)

Spartz | 14-02-10 | 13:14

Ons reuk- en gezichtvermogen hebben we in de loop van de geschiedenis ingewisseld tegen meer denkvermogen. Ergens heeft de Neanderthaler het afgelegd tegen de homo economicus.

ecologiste | 14-02-10 | 13:11

Eindelijk eens wetenschappelijk aangetoond dat al die vreemde godsdienstige en spirituele toestanden gewoon het gevolg zijn van een hersenbeschadiging.

Zou je overdreven klimaatideeën ook als een spiritueel iets kunnen zien? Dat verklaart dan weer een hoop. Als idiote nepwetenschappers vanwege hun slecht werkende hersenkwab allerlei vage visioenen krijgen over kokosnoten etende ijsberen, zijn meteen die grote hoeveelheid fouten in hun rapporten toe te schrijven aan diezelfde hersenbeschadiging....

En zo kan je er nog wel een paar bedenken....

Raceplee | 14-02-10 | 13:09

Het komt er dus op neer dat hoe meer hersens je weg snijdt,hoe geloviger je wordt.Dat verklaart veel.

K.Zwellever | 14-02-10 | 13:08

@Vieze Tonnie | 14-02-10 | 12:56 De omgeving is natuurlijk ook een ramp. De meerderheid verkiest de korte bevrediging van spot en hoon boven een luisterend oor bieden. Dat gezegd hebbende, bedenk we dat de eerste gender-gerelateerde identiteitscrisis (het proces ontwikkelt zich in diverse stadia van identiteitscrisis afgewisseld met 'normale' perioden) ontstaat ook zonder omgevingsfactoren.
-
OT: Wat een optreden van Ad Mekert bij Buitenhof, hij heeft sinds Fortuyn niet één milligram overtuigingskracht en gedrevenheid gewonnen.

Fleauxe | 14-02-10 | 13:07

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:42
.hoofd ja. ;)

Morkovich | 14-02-10 | 13:07

+h

Jackanders | 14-02-10 | 13:05

@fjordman | 14-02-10 | 12.50
als je kijkt naar de manier waarop iemand zo'n 'geloofsziekte' krijgt dan lijkt het mij geen ziekte, maar meer een fenomeen. Lees maar eens meer over wat een ziekte is nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte

Criticoaster | 14-02-10 | 13:05

Neeee, geen Ad Melkert...

*stroomtoevoer uitschakelt*

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 13:04

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:59
Ga tog voebelle kijken man. ;)
FC Utrect - Feyenoord nu.

Jackanders | 14-02-10 | 13:04

dus alle gelovigen kidnappen, timor in de kop duwen en klaar met het gezeik! en als ze dan alsnog moeilijk doen, gaan ze vanzelf wel toot

joris strooigoed | 14-02-10 | 13:03

@Vieze Tonnie 12:58

Heb nog een aardige stapel A-1 posters van die bloedkop liggen ergens in de kelder. Zodra het stopt met sneeuwen hier gaak op pad om te plakken. affiches.dnpp.eldoc.ub.rug.nl/IMGS/thu...

widtvoet ® | 14-02-10 | 13:03

Oud nieuws.........
De "religieuze ervaringen" kunnen bij normale mensen trouwens ook opgewekt worden met behulp van een elektromagnetisch-veld.
skepp.be/artikels/randwetenschap/bijna...

Hobbykip | 14-02-10 | 13:02

Ashtrey | 14-02-10 | 12:24

Mooi deze digt!

Nu een kort digt uit de bundel: Erotiese fantasieen en zeau de digt: zeelucht

Denkend aan de zeelucht van jouw doos...

Einde digt

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 13:02

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 12:50

Doe Els de groeten van me.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:02

widtvoet ® | 14-02-10 | 12:52
Je was me voor.
Excuus.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 13:00

Kort samengevat, als je een ziek stuk van je hersenen WEGsnijdt, kom je plots in contact met God. Ergo, de reli's hebben gelijk!

JanVergoor | 14-02-10 | 12:59

Gedverdegedver.

Ad M. op NED1.

Over spirituele waanideeën gesproken.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:59

Hartverwarmend trouwens om te zien welke stappen Melkert in zijn leven heeft gemaakt. Nu mag hij een land in burgeroorlog helpen, terwijl in NL Pim Fortuyn hem al teveel was.

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 12:58

Dit zou trouwens een mooi brugtopik kunnen vormen naar een schrijfsel over de hedendaagse volgers van die schedelmeter uit Turijn.

widtvoet ® | 14-02-10 | 12:58

Fleauxe | 14-02-10 | 12:52
Ja hoe je het ook wendt of keert, het is niet normaal. Of je het nou een ziekte noemt of niet, die mensen ondervinden veel problemen. De vraag komt hier op neer: komt dit vanwege de 'ziekte', of vanwege de reacties uit de omgeving? Blijft een beetje kip-ei nature-nurture verhaal.

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 12:56
-weggejorist-
Lontekikker | 14-02-10 | 12:55

@Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:00 Die spreekt toch geen Nederlands. ;
@Vieze Tonnie | 14-02-10 | 12:46: Het is op z'n minst opmerkelijk te noemen. Mensen die in het diepst van hun ziel en genen geen eenduidige geslachtelijke identiteit ervaren. Daar mag je toch gerust vraagtekens bij plaatsen.

Fleauxe | 14-02-10 | 12:52

Ah eindelijk, Ad Melkert.

widtvoet ® | 14-02-10 | 12:52

We kunnen nu dus stellen dat Islam een ziekte is en dat alle moslims in behandeling moeten?

fjordman | 14-02-10 | 12:50

Dat is toch van God los!

maar, als ik het goed begrijp spoort er bij gelovigen iets niet in hun hersenen?

en de nieuwswaarde is?

Geile Markeerstift | 14-02-10 | 12:50

Fleauxe | 14-02-10 | 12:34
Ja zo ken ik er ook nog eentje. Transseksualiteit is officieel een ziekte. Behalve sinds kort in Frankrijk:
www.mindhacks.com/blog/2010/02/france_...

Vieze Tonnie | 14-02-10 | 12:46

@ JungleBunny
lees ook het boek, echt zwaar boeiend! Zwaar respect voor die dame, van briljant naar kasplant en weer terug naar briljant. Ook voor gelovigen interessant, denk ik.

KLF | 14-02-10 | 12:45

Boer Sjarrel | 14-02-10 | 12:24
Dat heeft ie. Door de week werkt hij in een bandengarage.

Jon9113 | 14-02-10 | 12:43

Morkovich | 14-02-10 | 12:38

Zeker.
Misschien heeft Diederik toch een punt.
;

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:42

Fleauxe | 14-02-10 | 12:34

Oef.
Laat de Imam dit maar niet horen.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:40

Fleauxe | 14-02-10 | 12:34
Je bent wie je bent ==> .

Jackanders | 14-02-10 | 12:39

Het was duidelijk al jaren bekend dat religieuzen gebrainwasht zijn door hun ouders. Is niks aan te doen, heeft niets met god en allerlei andere onzin te maken.

NaastDeEeuwigeCo | 14-02-10 | 12:39

Ik heb dat ding dan niet

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:31
Opwarming van de aarde he.. Gaat hard man.

Morkovich | 14-02-10 | 12:38

En, wat zou u kiezen? Kanker of god?

F'Shizzle | 14-02-10 | 12:37

@CynicalBastard | 14-02-10 | 12:32
Nee, zie het als staar. Als je dat weghaalt, zie je ineens veeeeeeeel beter!

Swedish Chef | 14-02-10 | 12:35

ik ben net wakker hoor
kunnen jullie niet iets luchtigs doen met tieten of zo

watsinneneem | 14-02-10 | 12:35

Onzin, als we zo aan beginnen. Dan ken ik er nog wel ééntje voor jullie:
Sedert 20 jaar staat vast dat een homoseksueel in het embryonaal stadium te stellen heeft met een hypothalamus die te weinig testosteron aanmaakt. Dit kan leiden tot zeer vrouwelijk gedrag tot aan homoseksualiteit. Lans deze beredenering zou je homoseksualiteit een ziekte kunnen noemen, net zo stupide als dit onderzoek.

Fleauxe | 14-02-10 | 12:34

Korter samengevat: bij religieuzen is het stukje hersenen, dat de functie "bullshitdetector" verzorgt, stuk of niet aanwezig.

CynicalBastard | 14-02-10 | 12:32

@ koerbagh ® | 14-02-10 | 12:18
Zie JungleBunny | 14-02-10 | 12:02.

Dank jullie.

Bluebook | 14-02-10 | 12:32

Even OT.

Wat is die Els Borst oud geworden zeg.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:31

Dubbel genaaid houdt beter

JungleBunny | 14-02-10 | 12:28

Je zou ook kunnen beargumenteren dat het weghalen van een filter ( pariëtale kwab ) meer informatie doorlaat over het universum.
Het homocentrisch denken dat de hersenen van de mens de "waarheid" ziet of kan beoordelen getuigt niet van realiteitszin.
Onze realiteit is anders dan die van een vis, reptiel of vogel... Deze realiteit is niet absoluut.

Swedish Chef | 14-02-10 | 12:28

@ koerbagh ® | 14-02-10 | 12:18
Zie JungleBunny | 14-02-10 | 12:02.

JungleBunny | 14-02-10 | 12:25

koerbagh ® | 14-02-10 | 12:18
Interessant, maar wat een kudTstem heeft dat mens zeg.

Jackanders | 14-02-10 | 12:25

Uit den bundel 'Geleauf in jezelf' de gedigt 'God'

Al dat een mens heeft,
hetgeen er in ons hart leeft.

Spiritualiteit,
als geleauf in jezelf aan een knauw lijdt.

De 'verlichten' zingen in koor,
"ik ben
een
god
in 't
diepst van mijn
gedachten
hoor!"

Ashtrey | 14-02-10 | 12:24

-weggejorist en opgerot-

Boer Sjarrel | 14-02-10 | 12:24

Naar buiten kijken doet, zie kerkgangers lopen (kwab, kwab, kwab, kwab) door een sneeuwbui, best eng!

wallie100 | 14-02-10 | 12:24

mayor_pickwick | 14-02-10 | 12:22
Je kunt religie ook als Eelt zijn.
Een soort oud zeer.
;)

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:24

realist123456 | 14-02-10 | 12:14
Ze hebben Balkenende wel aan zijn voet geopereerd ooit, misschien zitten daar ook religieuze knobbels.

mayor_pickwick | 14-02-10 | 12:22

realist123456 | 14-02-10 | 12:14

Kan die gast van het IPCC ook direct een operatie krijgen?

eerstneukendanpraten | 14-02-10 | 12:18

Kort samengevat:

1) als je alles nog in originele staat hebt, dan ben je normaal; mis je het een en ander, dan ben je religieus geïnspireerd.
2) god bestaat niet; hij is een waanbeeld van mensen die het een en ander missen.

Mooi. En nu tijd voor grote schoonmaak op deze planeet!

De Droit | 14-02-10 | 12:18

Als trotse bezitter van de Bio Stabil hanger, heet mijn God Bruno Santanera en z'n profeet Tineke de Nooy...

MichieldeMuiter | 14-02-10 | 12:17

@CynicalBastard | 14-02-10 | 12:09
Of van hun ouders? Kun je dan ook religie erin slaan? Denk aan kindermishandeling in bepaalde culturen.

rara | 14-02-10 | 12:14

Balkenende en Rouwvoet ooit een hersenoperatie gehad?

realist123456 | 14-02-10 | 12:14

Ah, vandaar dat mijn schatje zo raar begint te brabbelen als ik mijn 4GB memory dick in haar schedel schuif.

Jackanders | 14-02-10 | 12:14

Zombies altijd +1

ZDEV | 14-02-10 | 12:13

Ja maar dit is allang bekend. Stoornissen in de hippocampus kunnen ook spirituele ingevingen oproepen - zo leed de profeet Mohammed aan epilepsie, een verklaring voor zijn zogenaamde openbaringen.

kapoerewiet | 14-02-10 | 12:13

Tim Kuik, kom er maar in!
God's rechten zijn thans nog vrij van heffingen.

afdankert | 14-02-10 | 12:12

Logisch toch, die kwabben zijn voor het ruimtelijk denken.

NewEnglandPatriots | 14-02-10 | 12:10

Zo je je maar, God bestaat echt niet. Het zit allemaal in de kwabben.

jacques4431 | 14-02-10 | 12:10

afpilser | 14-02-10 | 12:03
qua berichten over Wetenschap is dat ook wel de beste krant, face it. Moet je in elk geval niet voor bij de televaag zijn.

mayor_pickwick | 14-02-10 | 12:09

Maw. bij gelauvigen doet een stukkie van de hersenen het niet meer, ofwel die hebben de spreekwoordelijke klap van de molen op het achterhoofd gehad?

CynicalBastard | 14-02-10 | 12:09

Joost Maghetweten | 14-02-10 | 11:57
Zie het al voor me in het ziekenhuis:
Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws, het goede nieuws is dat de tumor is verwijderd, het slechte nieuws is dat u nu radicaal religieus bent geworden.

mayor_pickwick | 14-02-10 | 12:08

Dat Finse vrouwen tijdens de ovulatie geinteresseerd zijn in mannen zonder borsthaar was voor de redactie wetenschappelijk niet relevant...

kapotte_stofzuiger | 14-02-10 | 12:07

Laat nu een 'Devine-booster' in je brein plaatsen voor maar $999.- via onze 'reli-soepsidie'.

afdankert | 14-02-10 | 12:04

Ik heb altijd al geweten dat er bij die godsdienstmalloten een draadje los zit.

Barbatruuk! | 14-02-10 | 12:03

Ik denk dat er dit weekend, door het niet goed functioneren van bepaalde delen van de hersenen, veel mensen sowieso de weg kwijt zijn.

Alaaf.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 12:03

Is dit weer reclame voor het NRC?

afpilser | 14-02-10 | 12:03

Interessant, maar gaat u verder.

Mister Write | 14-02-10 | 12:02

Jee, dan moeten ze bij mij wel meerdere keren iets weggenomen hebben....
[reliWaanzinmode] God schrijf je met een hoofdletter [/reliWaanzinmode]

BozeMan | 14-02-10 | 12:01

Ik vind deze verhalen altijd erg vies.

-Emile- | 14-02-10 | 12:01

Ik zie al talloze marketing toepasingen voor de religie-clubjes; 'a Total Devotion Make Over' ligt nu binnen handbereik.

afdankert | 14-02-10 | 11:59

@Arrabinekoeterine | 14-02-10 | 11:54,
Dat kan best zijn dat jij dat al wist, maar de Italianen hebben het als eerste opgeschreven. Dus die claim kan je op je buik schrijven.

Joost Maghetweten | 14-02-10 | 11:58

Dus daarom rellen noordafrikanen in Italië ... voor een chirurgische ingreep aan de pariëtale kwab om het gevoel te hebben één met het universum te zijn, god en andere spirituele krachten te ervaren.

Zoetwaterpanharing | 14-02-10 | 11:58

-weggejorist-

dr. SpermSpammer | 14-02-10 | 11:58

Ik heb altijd al geweten dat 'geloven' een terminale ziekte was. Ik hoopte altijd op een soort kanker of tumor, nu blijkt het dus een afwijking in de hersenen zelf te zijn. Ook goed. Gelovigen zullen nu natuurlijk claimen dat juist dát stukje hersenen God's persoonlijke bootsectoren zijn ofzo, of dat alleen God in die specifieke hidden folders admin rechten heeft. Ofzoiets.

iwoj | 14-02-10 | 11:58

Dus als ik Hoxha begrijp kun je beter de tumor laten zitten omdat na het wegsnijden je vrijwel zeker een psychopaat hebt gecreëerd?

Joost Maghetweten | 14-02-10 | 11:57

DE manier voor de christen fundies om volgelingen te creeeren, kunnen ze ook bepalen waar je in gaat geloven?
Maar hopelijk vinden ze binnenkort een geneesmiddel voor de gelovigen en kunnen we dat weer achter ons laten.

Idontgiveafunk | 14-02-10 | 11:56

Het wordt tijd dat een processor de funktie van de hersenen gaat sturen cq gaat overnemen.

winterpeen | 14-02-10 | 11:55

En ook dit wisten we alweer een tijdje.

Arrabinekoeterine | 14-02-10 | 11:54

Maar moet je voorstellen hoe de hersens er van een moslimterrorist uitzien. Dat moet een soort van papje zijn dan..

Een papje met klonten

Nacho_Vidal | 14-02-10 | 11:54

Je zal het maar hebben!

HaTchiKiDee | 14-02-10 | 11:51

Wetenschap - Delusie
666 - -1

Primal | 14-02-10 | 11:51

Jomanda " Jack, ik zie tien", kom er maar in.

Teun van het Tuinpad | 14-02-10 | 11:50

Wetenschap Vs Waanzin (godsdienst)
23-0

Nacho_Vidal | 14-02-10 | 11:50

prachtnieuws. wetenschap +1

Bluebook | 14-02-10 | 11:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken